Klopt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:07 schreef Verbal het volgende:
Paar vraagjes over dingen die ik 123 niet zie...
Standaard aftrek voor chronisch zieken? (zie ik nergens staan)
Staat er wel: Vervoer (Onder Hulpmiddelen, boven Dieet op doktersvoorschrift.)quote:Gemaakte reiskosten voor bezoek aan ziekenhuis voor eigen behandeling (zie alleen ziekenbezoek)
quote:Anyone?
V.
Het bedrijf van je vriend of de werkgever van je vriend? In het eerste geval ga ik ervan uit dat 'hun salaris' het salaris van de werknemers is,...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 07:22 schreef gekkie000000 het volgende:
hallo, mocht er mijn vraag al eens gesteld zijn sorry, daarvoor.
het bedrijf van mijn vriend is in november failliet gegaan.
1. Je kunt wachten tot 1 maart. Dan kun je de voorafingevulde aangifte downloaden en kijken of daar de benodigde gegevens door de belastingdienst al zijn ingevuld.quote:Er is door hun salaris betaald in september, oktober en november door UWV, vanaf november heeft mijn vriend een nieuwe baan.
Nu mjin vraag:
we krijgen geen jaaropgave van zijn vorige bedrijf, en we hebben vanaf juli ook geen loonstrook meer.
Waarmee moeten we nu de aangifte doen?
Je behoort gewoon een jaaropgave te krijgen van de curator. Anders zou je die eens moeten bellenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 07:22 schreef gekkie000000 het volgende:
hallo, mocht er mijn vraag al eens gesteld zijn sorry, daarvoor.
het bedrijf van mijn vriend is in november failliet gegaan. Er is door hun salaris betaald in september, oktober en november door UWV, vanaf november heeft mijn vriend een nieuwe baan.
Nu mjin vraag:
we krijgen geen jaaropgave van zijn vorige bedrijf, en we hebben vanaf juli ook geen loonstrook meer.
Waarmee moeten we nu de aangifte doen?
Het is inderdaad omslachtig maar helaas, de belastingdienst verrekent geen aanslagen van verschillende BSN's. Je vriend krijgt dus een aanslag te betalen en jij krijgt het geld gestort.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:00 schreef godigita het volgende:
Vraagje, ik heb begin vorig jaar met mijn vriend een huis gekocht. We hebben toen een voorlopige teruggave ingevuld voor de hypotheekrenteaftrek, geheel op zijn naam. Het is nu aantrekkelijker om het geheel toch op mijn naam te zetten, maar de voorrekening aan het eind van de belastingaangifte geeft aan dat ik een hele zooi geld terug krijg, terwijl hij het hele bedrag terug moet betalen. Ik krijg wel meer terug dan dat hij zou moeten betalen. We zijn fiscale partners, wordt dat met elkaar verrekend of krijgt hij een enorme aanslag en moeten we het met elkaar verrekenen? Lijkt me redelijk omslachtig.
Hij hoeft alleen dat deel terug te betalen dat hij reeds ontvangen heeft. De maanden die hij nog niet heeft ontvangen, worden intern bij de belastingdienst verrekend.quote:Hetzelfde gaat op voor de voorlopige opgave over 2010, hij heeft al een voorlopige aanslag gekregen, dus dit bedrag heb ik ingevuld. Weer hetzelfde verhaal bij de voorrekening, hij zou dat gehele bedrag terug moeten betalen, maar dat is nog niet eens uitbetaald, dus ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken? Ik heb niet veel zin om elke maand nog weer extra dingen met elkaar te verrekenen.
het wordt niet met elkaar verrekend.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:00 schreef godigita het volgende:
Vraagje, ik heb begin vorig jaar met mijn vriend een huis gekocht. We hebben toen een voorlopige teruggave ingevuld voor de hypotheekrenteaftrek, geheel op zijn naam. Het is nu aantrekkelijker om het geheel toch op mijn naam te zetten, maar de voorrekening aan het eind van de belastingaangifte geeft aan dat ik een hele zooi geld terug krijg, terwijl hij het hele bedrag terug moet betalen. Ik krijg wel meer terug dan dat hij zou moeten betalen. We zijn fiscale partners, wordt dat met elkaar verrekend of krijgt hij een enorme aanslag en moeten we het met elkaar verrekenen? Lijkt me redelijk omslachtig.
Hetzelfde gaat op voor de voorlopige opgave over 2010, hij heeft al een voorlopige aanslag gekregen, dus dit bedrag heb ik ingevuld. Weer hetzelfde verhaal bij de voorrekening, hij zou dat gehele bedrag terug moeten betalen, maar dat is nog niet eens uitbetaald, dus ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken? Ik heb niet veel zin om elke maand nog weer extra dingen met elkaar te verrekenen.
Alle inkomsten moet je opgeven, volgens de regels.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Gras_eter het volgende:
Is het verstandig ''Fooi'' op te geven
Dat kwam altijd binnen in het handje en der is verder geen adminstratie o.i.d. van?
Wat niet weet wat niet deert?
Wat zou jij doenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:40 schreef Piles het volgende:
[..]
Alle inkomsten moet je opgeven, volgens de regels.
Dat er waarschijnlijk niemand achterkomt als je het niet doet, tjaHet is belastingontduiking
Ja. Verstandig wel maar,...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Gras_eter het volgende:
Is het verstandig ''Fooi'' op te geven
Dat is niet handig. Als je in de horeca werkt, is het bekend dat er fooien zijn en ook worden uitbetaald. Waarom de werkgever hier geen rekening mee houdt, verbaast me dan ook. Bij controle weet ie dat een inspecteur hier over kan vallen.quote:Dat kwam altijd binnen in het handje en der is verder geen adminstratie o.i.d. van?
Inderdaad. (Je kunt het vergelijken met zwart loon. Dat geef je toch ook niet op?)quote:Wat niet weet wat niet deert?
Klopt.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:33 schreef Thormodo het volgende:
Ik weet het eigenlijk al wel zeker, maar de "Ingehouden bijdrage ZvW van loon en "Ingehouden zorgpremie" van een lijfrenteverzekering kan je niet terug krijgen of wel? (Ik zit onder het maximum van 31k van die twee opgeteld.)
Dus ik moet 57¤ betalen?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
Je bent ¤ 352,- verschuldigd maar na aftrek van de voorheffingen blijft er ¤ 57,- over om te betalen.
Zo moeilijk is het niet als je alles leest.
Als je alles goed hebt ingevuld, ja.quote:
In 2009 zijn deze niet (meer) aftrekbaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:28 schreef Green1 het volgende:
Zeg, weet iemand of je de kosten voor reisvaccinaties mag invullen?
Het zijn natuurlijk wel medicijnen.
Kijk in het overzicht maar eens onder Af: heffingskortingen. Daar staat ie vast en zeker tussen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:28 schreef Verbal het volgende:
Hee , nog even een vraagje. Mijn vrouw had afgelopen jaar geen inkomen en krijgt daardoor haar algemene heffingskorting nog.
Ikzelf heb wel gewerkt, en heb natuurlijk mijn loonheffingskorting al verrekend gekregen en zo, maar over de algemene heffingskorting vind ik in mijn geval niks terug... kan dat kloppen?
V.
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ookquote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In 2009 zijn deze niet (meer) aftrekbaar.
Zijn ze door een dokter voorgeschreven? Als je van mening bent dat het aan de voorwaarde voldoet, voer je het toch gewoon op.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:37 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ook
Tsja, als jij het maar kunt onderbouwen bij vragen van de inspecteur.quote:Nou, ik kan het denk ik beter maar weglaten, voordat ik er geouwehoer mee krijg.
zijn ze door de arts voorgeschreven?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:37 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ook
Nou, ik kan het denk ik beter maar weglaten, voordat ik er geouwehoer mee krijg.
Huh? Heeft karr-1 zich voortgeplant?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:49 schreef Nizno het volgende:
[..]
zijn ze door de arts voorgeschreven?
Niet voorgeschreven door een arts dus. En dus niet aftrekbaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Green1 het volgende:
Geen idee, ik weet niet of degene die dat bij de GGD bij mij heeft geinjecteerd een arts was
dan heb je dus hooguit een prik van de arts... geen recept en dus zijn ze niet voorgeschreven... zoals MAW al zegt.........quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Green1 het volgende:
Geen idee, ik weet niet of degene die dat bij de GGD bij mij heeft geinjecteerd een arts was
Verdukkie, zijn we het een keer eens. Waar gaat het heen in deze wereld.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan heb je dus hooguit een prik van de arts... geen recept en dus zijn ze niet voorgeschreven... zoals MAW al zegt.........
Hoe weet jij dat?quote:Ondanks dat hij zo sarcastisch is is hij wel lief hoor
Ligt er aan wanneer jullie zijn gescheiden en op welke voorwaarden.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:51 schreef Debica84 het volgende:
Ik ben gescheiden... heb nog een koophuis samen met mijn ex... hij woont er...en betaald alles...
kan ik nu toch de hypotheekrente gedeeltelijk nog aftrekken???
En wat moet ik nu precies opgeven ?
En zijn er afspraken gemaakt over alimentatie e.d. waarin de betaling van rente in zijn meegenomen?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:07 schreef Debica84 het volgende:
Alles is verdeeld ... ik woon ergens anders..alleen het huis kunnen we in deze tijd niet verkopen...
we zijn in maart 2009 gescheiden... maar het huis staat dus nog op allebei onze namen
Als inkomen geeft je je aandeel (ik neem aan 50%) op als ontvangen alimentatie.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 22:16 schreef Debica84 het volgende:
ik krijg partner alimentatie...
en er is vastgelegd in het convenant dat hij in het huis woont en zodoende alle kosten op zicht neemt...
verder niet...
hoef ik dan niks op te geven??
Lijkt mij wel toch?
Dank je wel...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als inkomen geeft je je aandeel (ik neem aan 50%) op als ontvangen alimentatie.
Bij aftrek eigen woning geef je je aandeel (eveneens 50%) op als betaalde rente.
O ja, bij het invullen van het eigenwoningforfait rekening houden met de bijzondere situatie.
Je zult moeten aantonen dat je inderdaad ¤ 15.000 hebt uitgegeven aan verbouwingen en verbeteringen. Daar mag je alles onder vermelden wat erbij hoort. Dus ook schroeven, verf e.d.quote:Op zondag 31 januari 2010 11:42 schreef oZner het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, dus mijn aangifte wordt wat lastiger. De kosten van het huis zijn ongeveer 145000. Daarbij heb ik een hypotheek van 160000, echter heb ik die bij een natuurlijk persoon en niet bij een bank oid. Het verschil tussen de huisprijs en de hypotheekwaarde is bedoeld voor onderhoud en verbetering. Echter is dat nergens vastgelegd.
Kan ik die 15.000 euro zomaar overnemen bij "onderhoud en verbouwing" of moet ik bonnetjes tellen (lees: uitgegeven bedrag)? En gaat het hierbij om bijvoorbeeld dubbelglas of ook om kleine dingen als schroeven?
In de help van het aangifte programma zie ik ook een termijn van 6 maanden (die is nog niet verstreken). Geld dat je daarna uitgeeft hoort in box 3. Kan iemand me hier duidelijkheid over geven wat ik precies (waar) moet invullen?
Graag gedaan.quote:
Bonnen en facturen heb ik allemaal bewaard. Het (nog) niet gebruikte bedrag zal rond de 2000 euro liggen...quote:Op zondag 31 januari 2010 11:47 schreef ManAtWork het volgende:
Je zult moeten aantonen dat je inderdaad ¤ 15.000 hebt uitgegeven aan verbouwingen en verbeteringen. Daar mag je alles onder vermelden wat erbij hoort. Dus ook schroeven, verf e.d.
Afhankelijk van het deel dat je in 2009 hebt gebruikt en als je zeker weet dat je de gehele ¤ 15.000 aan de verbouwing gaat opmaken, zou ik het gewoon in box 1 opnemen.
Als je het netjes wilt doen, moet je het deel dat je nu nog niet hebt gebruikt maar in 2010 gaat gebruiken, opgeven in box 3 en vervolgens kun je het in 2010 verplaatsen naar box 1. Let wel op dat je dan de rente ook evenredig in box 1 vermeld.
Mwhoa,.... dan gaat het om de rente over ¤ 2.000,- gedurende een paar maanden,...quote:Op zondag 31 januari 2010 12:11 schreef oZner het volgende:
[..]
Bonnen en facturen heb ik allemaal bewaard. Het (nog) niet gebruikte bedrag zal rond de 2000 euro liggen...
Het bedrag voor box 3 zal onder de 20661 liggen. Als ik daar dus nee in vul kan ik geen bedragen opgeven...
Ik kan je verkeerd hebben begrepen, maar antwoord je niet "nee" bij de vraag of je spaargeld hebt? Daar moet je uit m'n hoofd namelijk gewoon ja invullen, om vervolgens later aan te geven hoeveel dat is en in jouw geval onder de drempel te blijven.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:11 schreef oZner het volgende:
[..]
Het bedrag voor box 3 zal onder de 20661 liggen. Als ik daar dus nee in vul kan ik geen bedragen opgeven...
Nee, klopt niet helemaal. Eerst geef je aan of je spaargeld hebt (ja, dus) daarna komt de vraag of het meer is dan de drempel (nee, dus) zodat je verder niets in hoeft te vullen.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik kan je verkeerd hebben begrepen, maar antwoord je niet "nee" bij de vraag of je spaargeld hebt? Daar moet je uit m'n hoofd namelijk gewoon ja invullen, om vervolgens later aan te geven hoeveel dat is en in jouw geval onder de drempel te blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |