http://www.nu.nl/politiek(...)politieacademie.htmlquote:PVV valt over uiting topman politieacademie
DEN HAAG - De PVV-Kamerleden Raymond de Roon en Hero Brinkman willen dat minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) afstand neemt van de uitlatingen van een topfunctionaris van de Politieacademie, zaterdag in het Nederlands Dagblad.
Het gaat om Jan Struijs, hoofd kennis- en strategische ontwikkeling van de Politieacademie.
Die zegt in genoemde krant: ''Stel dat de partij van Wilders bij de gemeenteraadsverkiezingen ergens een heel groot aantal zetels krijgt. En vervolgens vanuit het gemeentebestuur een hard beleid ten opzichte van bepaalde bevolkingsgroepen wordt opgelegd. Hoe stel je je dan op als agent? Voer je het beleid uit, of geef je er je eigen invulling aan?''
NSB
Struijs zou op 4 mei, de Dodenherdenking, een boekje 'Overleven onder een andere orde' willen uitdelen aan alle agenten in opleiding. Het gaat over de behandeling van Vlaardingse voedseldieven uit het oorlogsjaar 1944. Waar de ene politieman zo'n dief hielp, pakte de andere hem streng aan.
De PVV stelt vast dat Struijs parallellen trekt tussen de PVV en de NSB en noemt dat demoniserend en ongepast. ''Bent u van mening, dat een functionaris met dergelijke denkbeelden, die op een dergelijke manier het publiek en politiemensen in opleiding opzet tegen een democratisch gekozen partij, geschikt is voor zijn functie?'', vragen de Kamerleden de politieminister.
Niets doen is makkelijker dan wel iets doen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
Dat geldt overigens ook voor inhumane orders van de PvdA of de SP neem ik aan?
Jan Struijs had beter ook niks kunnen doen. Hij spreekt voor zijn beurt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef Resistor het volgende:
[..]
Niets doen is makkelijker dan wel iets doen.
Ambtenaren moeten helemaal niks. We hebben kunnen zien tot wat voor grote catastrofes zoiets kan leiden (denk aan de Holocaust, was niets meer dan simpel bureauwerk voor ambtenaren, vervoer regelen naar kampen, vergassen etc, een van de redenen waarom 6 miljoen joden zijn afgeslacht)quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ambtenaren moeten volgen en dienen niet hun eigen beleid te bepalen. Dat is een der basisbeginselen van de rechtstaat! Wat nu als de één of andere ambtenaar het niet eens is met het beleid van het CDA. Mag hij dat dan ook naast zich neer leggen?
En wat als Wilders minister-president wordt?
De rechtstaat is er om het gelijkwaardigheidsprincipe van de democratie te waarborgen. Dat staat nog altijd bovenaan. Dat ambtenaren op een gegeven moment bevelen moesten opvolgen was om er voor te zorgen dat elke burger gelijkelijk behandeld werd, geen volstreke willekeur dus. Vergeet dat niet, bitte.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ambtenaren moeten volgen en dienen niet hun eigen beleid te bepalen. Dat is een der basisbeginselen van de rechtstaat! Wat nu als de één of andere ambtenaar het niet eens is met het beleid van het CDA. Mag hij dat dan ook naast zich neer leggen?
Lees de verslagen van Mullisch en Arendt over Eichmann.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:37 schreef Martin73 het volgende:
[..]
Ambtenaren moeten helemaal niks. We hebben kunnen zien tot wat voor grote catastrofes zoiets kan leiden (denk aan de Holocaust, was niets meer dan simpel bureauwerk voor ambtenaren, vervoer regelen naar kampen, vergassen etc, een van de redenen waarom 6 miljoen joden zijn afgeslacht)
Die zullen geen inhumane orders geven, want zij respecteren de Grondwet volgens welke iedere Nederlander gelijke rechten heeft.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:45 schreef HugoChavez het volgende:
Juist door burgerlijke ongehoorzaamheid, in dit geval van ambtenaren, kunnen rampen en mega-schendingen van de menselijkheid, worden voorkomen.
Je bent naast ambtenaar altijd ook nog mens en je hebt verantwoordelijkheid voor je daden. Als er een inhumaan regime aan de macht komt, zoals dat van Pinochet, Mussolini, Pol Pot of Geert Wilders is het aan de agenten om te zien of zij hun bevelen nog langer in overeenstemming kunnen brengen met hun geweten.
Als de agenten weigeren bevelen uit te voeren en de machinisten weigeren de trein te rijden om mensen af te voeren, dan staat Wilders in zijn hemd.
Daar ben ik het mee eensquote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:34 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jan Struijs had beter ook niks kunnen doen. Hij spreekt voor zijn beurt.
Vorig jaar was er een enquete van de rePublic (de intermediair voor ambtenaren) waaruit bleek dat een flinke minderheid van de ambtenaren niet onder de PVV zou willen werken. Ter Horst heeft volkomen terecht aangegeven dat ambtenaren gewoon beleid moeten uitvoeren en niet moeten zeuren.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ja, het kwaad ja. Maar hier hebben ze het over de PVV.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Die zullen geen inhumane orders geven, want zij respecteren de Grondwet volgens welke iedere Nederlander gelijke rechten heeft.
Ben het helemaal eens met de heer Struijs, het kwaad dient in de kiem gesmoord te worden om erger te voorkomen.
Ergens zegt dit indirect wel iets over alle andere partijen waar ooit een coalitie mee gevormd is/was.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:49 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Vorig jaar was er een enquete van de rePublic (de intermediair voor ambtenaren) waaruit bleek dat een flinke minderheid van de ambtenaren niet onder de PVV zou willen werken. Ter Horst heeft volkomen terecht aangegeven dat ambtenaren gewoon beleid moeten uitvoeren en niet moeten zeuren.
Zelf zit ik ook in een gemeente waarvan ik de kleur absoluut niet deel. Daar kan ik mijn persoonlijke opvattingen over hebben, maar dat betekent niet dat ik PvdA- of GL-orders niet uitvoer.
Maar wist je dan niet dat Geert Wilders het vleesgeworden kwaad in Nederland is?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:50 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, het kwaad ja. Maar hier hebben ze het over de PVV.
Het speelt helaas wel in de onderbuikjes van ambtenaren ja.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:54 schreef Sjaakz het volgende:
Wanneer leert het kabinet nu eens van de PVV en durven bewindslieden het beestje ook eens bij de naam te noemen. Guusje ter Horst: Nou, je mag het eigenlijk niet zeggen hè... maar jullie zijn toch ook gewoon een stelletje nazi's?
Beetje raar om over de PvdA en SP te beginnen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat in de praktijk het gros van de ambtenaren op de eerste plaats voor zijn eigen hachie (koophuis, pensioen, etc) zal kiezen in plaats van de held uit te hangen door orders te weigeren. Militairen incluis. Zo is het tot nu toe altijd nog geweest.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:49 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Vorig jaar was er een enquete van de rePublic (de intermediair voor ambtenaren) waaruit bleek dat een flinke minderheid van de ambtenaren niet onder de PVV zou willen werken. Ter Horst heeft volkomen terecht aangegeven dat ambtenaren gewoon beleid moeten uitvoeren en niet moeten zeuren.
Zelf zit ik ook in een gemeente waarvan ik de kleur absoluut niet deel. Daar kan ik mijn persoonlijke opvattingen over hebben, maar dat betekent niet dat ik PvdA- of GL-orders niet uitvoer.
Het zou gewoon wel eens verfrissend zijn op de zoveelste idiote kamervraag een dito antwoord te zien.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:56 schreef huhggh het volgende:
[..]
Het speelt helaas wel in de onderbuikjes van ambtenaren ja.
Misschien niet zo slecht als mensen meer kleur bekenen, in plaats er zo heimelijk over te doen/spreken.
Ja precies. Dat is zijn opvatting en ongetwijfeld ook die van Ter Horst. Die heeft verder toch niet zo veel met democratie op.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:54 schreef huhggh het volgende:
[..]
Maar wist je dan niet dat Geert Wilders het vleesgeworden kwaad in Nederland is?
Ingrijpen vanuit de EU maakt het sentiment alleen maar sterker. Zie Oostenrijk rond het jaar 2000.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat in de praktijk het gros van de ambtenaren op de eerste plaats voor zijn eigen hachie (koophuis, pensioen, etc) zal kiezen in plaats van de held uit te hangen door orders te weigeren. Militairen incluis. Zo is het tot nu toe altijd nog geweest.
Je moet je ook afvragen wat er nu precies bedoeld wordt met "te ver gaan". Illegalen daadwerkelijk oppakken en het land uitzetten? Dat is nu ook het naleven van de wet. Criminele Marokkaantjes met een dubbel paspoort op het vliegtuig naar Marokko zetten? Hun familie ernaast? Alle uitkeringtrekkende allochtonen repatrieren? Alle allochtonen repatrieren? Allochtonen steriliseren? Ze de gaskamers in sturen?
In de praktijk denk ik dat áls Wilders minister-president wordt, het allemaal nog wel zal meevallen. Op de eerste plaats omdat Wilders helemaal niet buitengewoon extreem is, ten tweede omdat Wilders altijd in een coalitie zal zitten, ten derde omdat mocht hij echt te ver gaan, er ingrijpen vanuit de EU komt.
Nou ja, er zijn natuurlijk ook nooit enquetes naar gehouden, en bovendien is er van de meeste partijen wel een 'track record' bekend met het soort beleid dat uitgevoerd wordt wanneer ze het voor het zeggen hebben, dus het zou best kunnen dat er in veel hoofden van ambtenaren indianenverhalen ontstaan zijn rondom eventuele pvv-beleidsmaatregelen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:53 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ergens zegt dit indirect wel iets over alle andere partijen waar ooit een coalitie mee gevormd is/was.
Die lijken blijkbaar dus allemaal zoveel op elkaar dat ambtenaren daar niets zo'n probleem mee hebben.
Zullen we dat eerst maar even afwachten? En ik vind het niet raar om over andere partijen te beginnen, die politieman noemt de partijen ook bij de naam.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:57 schreef DelBosque het volgende:
[..]
Beetje raar om over de PvdA en SP te beginnen.
Hoe lang bestaan die partijen al niet, hebben ze ooit een inhumande order uitgevaardigd?
PVV heeft nog nooit geregeerd, dus je weet niet wat je van die eenmanspartij moet verwachten. Gezien hun abjecte uitspraken, niet veel goeds.
Wie?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja precies. Dat is zijn opvatting en ongetwijfeld ook die van Ter Horst. Die heeft verder toch niet zo veel met democratie op.
Maar dat zal dan ook nooit gebeuren. Daarvoor zit de PVV nog altijd in een coalitie en Nederland in de EU. Een kopvoddentax is in alle opzichten onuitvoerbaar.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou ik mijn eigen baan toch ook wel eens heroverwegen wanneer Geert vraagt of ik het Projectplan Kopvoddentax wil schrijven.
Ik doelde eigenlijk meer op de hoge grijze gehalte van alle andere heersende partijen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn natuurlijk ook nooit enquetes naar gehouden, en bovendien is er van de meeste partijen wel een 'track record' bekend met het soort beleid dat uitgevoerd wordt wanneer ze het voor het zeggen hebben, dus het zou best kunnen dat er in veel hoofden van ambtenaren indianenverhalen ontstaan zijn rondom eventuele pvv-beleidsmaatregelen.
Aan de andere kant zou ik mijn eigen baan toch ook wel eens heroverwegen wanneer Geert vraagt of ik het Projectplan Kopvoddentax wil schrijven.
Wil je dan verzet bieden tegen de PVV?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat zal dan ook nooit gebeuren. Daarvoor zit de PVV nog altijd in een coalitie en Nederland in de EU. Een kopvoddentax is in alle opzichten onuitvoerbaar.
Alhoewel ik in dat geval dat projectplan juist wel zou willen schrijven. Gewoon omdat je de hele zaal hiermee tot in het uiterste belachelijk kan maken (voor zover het plan dit zelf al niet is). Verzet van binnenuit, IR. Dat is het meest effectief.
Door een heel raar kopvoddentaxprojectplan te schrijven natuurlijk!quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:06 schreef huhggh het volgende:
[..]
Wil je dan verzet bieden tegen de PVV?
Dat lijkt me ook, maar ik verwacht dat de mensen in die enquete niet zo ver doordachten en een totalitaire PVV-staat voor ogen hadden.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat zal dan ook nooit gebeuren. Daarvoor zit de PVV nog altijd in een coalitie en Nederland in de EU. Een kopvoddentax is in alle opzichten onuitvoerbaar.
Dat is zo, en dat is vast ook al jaren de normale gang van zaken in Den Haag, maar ik vraag me toch af hoe ik het op m'n cv zou moeten verwerken.quote:Alhoewel ik in dat geval dat projectplan juist wel zou willen schrijven. Gewoon omdat je de hele zaal hiermee tot in het uiterste belachelijk kan maken (voor zover het plan dit zelf al niet is). Verzet van binnenuit, IR. Dat is het meest effectief.
Ik heb dat proefballonetje (meer dan dat was het nooit) ook nooit serieus genomen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Door een heel raar kopvoddentaxprojectplan te schrijven natuurlijk!
Of de andere partijen doen geen racistische voorstellen, dat kan natuurlijk ook.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:12 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik heb dat proefballonetje (meer dan dat was het nooit) ook nooit serieus genomen.
Maar met rare plannetjes staat de PVV natuurlijk niet alleen, dus dat zou echt spijker op laag water zoeken zijn.
De andere partijen betrekken het alleen niet op de islam, en worden daarom niet als controversieel gezien en vandaar ook ontzien van kritiek in de media.
islam is geen ras. Dus die term mag je achterwege laten.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:13 schreef Pool het volgende:
[..]
Of de andere partijen doen geen racistische voorstellen, dat kan natuurlijk ook.
Bron?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:13 schreef GSP het volgende:
1. Agenten stemmen zoals eerder gezegd al voor een groot deel op de PVV. Dus ik zie het probleem niet.
Vrijheid van meningsuiting?quote:2. Schandelijk dat ambtenaren hun politieke kleur laten spreken.
Partij voor de Vrijheid eh?quote:3. De betreffende man moet daarom ook opstappen.
Dat lijkt mij sterk. Kun je dat ook aantonen?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:13 schreef GSP het volgende:
1. Agenten stemmen zoals eerder gezegd al voor een groot deel op de PVV. Dus ik zie het probleem niet.
-
Nou ja, dat hangt van de opkomst af he.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:12 schreef beware_reageerd het volgende:
40 stemmen is niet de meerderheid.
Hear hear. Doe dat eens mailen naar dit kabinet.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:11 schreef Pool het volgende:
Te voorbarig en lomp. Ten eerste heeft de PVV nog geen macht binnen het bestuur. Ten tweede kun je agenten in opleiding ook in algemene termen leren dat 'befehl ist befehl' nooit een excuus is en dat agenten altijd zelf moeten blijven nadenken of een order strookt met de (Grond)wet en de mensenrechtenverdragen. Bij die wijze les hoef je de PVV niet te betrekken.
Nee, meerderheid heb je pas als je 76 of meer zetels hebt...... Ok opkomst is belangrijk.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou ja, dat hangt van de opkomst af he.
Politieke wens en praktijk liggen bij de politie nogal uiteen...quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:08 schreef Henk-B het volgende:
Gelukkig kunnen de tere politiemensjes ontslag nemen als ze hun werk niet naar behoren willen uitvoeren!
Je had het over stemmen ipv zetels.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:18 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Nee, meerderheid heb je pas als je 76 of meer zetels hebt...... Ok opkomst is belangrijk.
Maar anders geen meerderheid.
Ben ik ergens tegen gekomen, maar kan de bron niet vinden. Dus kom ik wellicht nog op terug.quote:
Voor een dergeiljke functie is dat infaam en abject, maar dat begrijp jij ook welquote:Vrijheid van meningsuiting?
Laat ik een wedervraag stellen. Hoe zou jij het vinden wanneer een topfunctionaris van de politie oproept niet langer te luisteren naar besluiten van PVDA-burgemeesters.quote:Partij voor de Vrijheid eh?
Kun je zelf ook denken ????quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:20 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Je had het over stemmen ipv zetels.
Alle mensen zijn van één ras, dus dan zou je die term nooit kunnen gebruiken. Wilders' partij discrimineert in haar plannen echter wel degelijk op basis van etniciteit, Marokkanen en Antillianen bijvoorbeeld, en dan valt het onder gangbare definities gewoon onder racisme.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:14 schreef huhggh het volgende:
[..]
islam is geen ras. Dus die term mag je achterwege laten.
Als zo'n besluit in strijd is met wet/verdrag/mensenrechten, prima.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:22 schreef GSP het volgende:
Laat ik een wedervraag stellen. Hoe zou jij het vinden wanneer een topfunctionaris van de politie oproept niet langer te luisteren naar besluiten van PVDA-burgemeesters.
Moppie, ik ben afgestudeerd politicoloog dus ja, ik snap je. Maar je maakte een foutje. Daar wilde ik je subtiel op wijzen. Dat werkt niet. Dat is jammer. Maar goed, ik kan wel denken.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:25 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Kun je zelf ook denken ????
40 stemmen is niet hetzelfde als 40 zetels. Al zou men willen.
Probeer het eens.
Doe ik ook. Hij heeft meederheid ALS hij een coalitie kan vormen met meer dan 76 zetels.
Al heeft hij 100 stemmen.
Snappie ??
Hij noemt me moppie, ik ook van jou hoor.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Moppie, ik ben afgestudeerd politicoloog dus ja, ik snap je. Maar je maakte een foutje. Daar wilde ik je subtiel op wijzen. Dat werkt niet. Dat is jammer. Maar goed, ik kan wel denken.
Geeft niet hoor, maar volgende keer eerst even je posts goed doorlezen, dan kom je wat beter over.
Nope, daarom is het ook kletskoek.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:08 schreef Hyperdude het volgende:
Heeft een gemeenteraad, PVV of SP, eigenlijk iets te zeggen over de politie?
Dacht het eigenlijk niet
Maar de burgemeester in principe wel natuurlijk, in hoeverre kan de politieke voorkeur van een burgemeester het beleid van de politie in zijn stad veranderen?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:49 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nope, daarom is het ook kletskoek.
Het is mooi om de Februaristaking te herdenken, maar deze politieman moet zijn cursusje staatsrecht overdoen.
In vrij grote mate. Hij is de korpschef.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:35 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Maar de burgemeester in principe wel natuurlijk, in hoeverre kan de politieke voorkeur van een burgemeester het beleid van de politie in zijn stad veranderen?
Zolang de PVDA een voorstander is van positieve discriminatie is het duidelijk dat zij geenzins de grondwet wensen te respecteren.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Die zullen geen inhumane orders geven, want zij respecteren de Grondwet volgens welke iedere Nederlander gelijke rechten heeft.
Ben het helemaal eens met de heer Struijs, het kwaad dient in de kiem gesmoord te worden om erger te voorkomen.
De truc is juist dat de PVV de wet aan gaat passen. Net zoals de PvdA, VVD, en het CDA dat doen. Als je als ambtenaar niet meer achter je werk kunt staan moet je ontslag nemen en niet de organisatie waarin je werkt gaan traineren. Laten we niet vergeten dat de PVV, indien zij aan de macht komt, dat op volstrekt legale wijze doet via democratische weg. Zolang daar sprake van is kan het niet zo zijn dat er een muitend overheidsapparaat bestaat. Ik vind eigenlijk dat meneer Struijs weg moet als hij zijn opvattingen niet herziet, het kan echt niet dat je als topfunctionaris van een opleiding voor ambtenaren van mening bent, en die mening ook uit, dat ambtenaren niet loyaal hoeven te zijn aan de politieke top zolang deze op democratische wijze gekozen is.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:27 schreef Pool het volgende:
Als zo'n besluit in strijd is met wet/verdrag/mensenrechten, prima.
Zo las ik het niet.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De truc is juist dat de PVV de wet aan gaat passen.
Alleen als het een geldig politiek besluit is. Uiteindelijk dienen ambtenaren de wet en niet de politiek. En zoals de huidige PVV-politici kamervragen stellen bij verschillende incidenten, laten ze zien niet veel te snappen van of op te hebben met de wet en democratische procedures. Dus als zo'n PVV'er aan de macht is en politieke besluiten neemt, dan is het wel degelijk aan de ambtenaar om niet blindelings te volgen, maar even te checken of het besluit in lijn is met de Grondwet en de verdragen waarbij we aangesloten zijn.quote:Meningsverschillen mogen best, maar uiteindelijk moet je een politiek besluit gehoorzamen als ambtenaar, dat is een absolute noodzaak omdat het onwenselijk is dat een ondoorzichtig apparaat als het ambtenarenapparaat uiteindelijk de politieke macht kan overtreffen. Hier kan je het toch niet anders dan mee eens zijn hoop ik.
Zelfs niet als de regering extreem discriminerende maatregelen gaat nemen, moeten ze dan ook maar gewoon orders uitvoeren?quote:Op zondag 3 januari 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De truc is juist dat de PVV de wet aan gaat passen. Net zoals de PvdA, VVD, en het CDA dat doen. Als je als ambtenaar niet meer achter je werk kunt staan moet je ontslag nemen en niet de organisatie waarin je werkt gaan traineren. Laten we niet vergeten dat de PVV, indien zij aan de macht komt, dat op volstrekt legale wijze doet via democratische weg. Zolang daar sprake van is kan het niet zo zijn dat er een muitend overheidsapparaat bestaat.
Inderdaad, moeten we ander het leger vragen om op te passen, zoals wel gebruikelijk is in bepaalde landen. Als er een groepering/stroming aan de macht dreigt te komen dan pleegt het leger wel een coup. Nee, dat lijkt mij wenselijk...quote:Op zondag 3 januari 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De truc is juist dat de PVV de wet aan gaat passen. Net zoals de PvdA, VVD, en het CDA dat doen. Als je als ambtenaar niet meer achter je werk kunt staan moet je ontslag nemen en niet de organisatie waarin je werkt gaan traineren. Laten we niet vergeten dat de PVV, indien zij aan de macht komt, dat op volstrekt legale wijze doet via democratische weg. Zolang daar sprake van is kan het niet zo zijn dat er een muitend overheidsapparaat bestaat. Ik vind eigenlijk dat meneer Struijs weg moet als hij zijn opvattingen niet herziet, het kan echt niet dat je als topfunctionaris van een opleiding voor ambtenaren van mening bent, en die mening ook uit, dat ambtenaren niet loyaal hoeven te zijn aan de politieke top zolang deze op democratische wijze gekozen is.
Meningsverschillen mogen best, maar uiteindelijk moet je een politiek besluit gehoorzamen als ambtenaar, dat is een absolute noodzaak omdat het onwenselijk is dat een ondoorzichtig apparaat als het ambtenarenapparaat uiteindelijk de politieke macht kan overtreffen. Hier kan je het toch niet anders dan mee eens zijn hoop ik.
Inderdaad.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:39 schreef petertje2 het volgende:
De PVV vindt de vergelijking met de NSB ongepast omdat de PVV democratisch zou zijn gekozen. Echter ook de NSB is destijds democratische gekozen. De NSB bewees dat een partij die democratisch is gekozen wel degelijk ondemocratische ideeen en plannen kan hebben.
Dat is dezelfde motivatie die ambtenaren na de oorlog gebruikten om hun collaboratie met NSB en de Duitse bezetters te rechtvaardigen. De vraag is waar "Befehl ist Befehl" ophoudt en de eigen verantwoordelijkheid van ambtenaren begint.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als je als ambtenaar niet meer achter je werk kunt staan moet je ontslag nemen en niet de organisatie waarin je werkt gaan traineren. Laten we niet vergeten dat de PVV, indien zij aan de macht komt, dat op volstrekt legale wijze doet via democratische weg. Zolang daar sprake van is kan het niet zo zijn dat er een muitend overheidsapparaat bestaat.
quote:Op zondag 3 januari 2010 09:44 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dat is dezelfde motivatie die ambtenaren na de oorlog gebruikten om hun collaboratie met NSB en de Duitse bezetters te rechtvaardigen. De vraag is waar "Befehl ist Befehl" ophoudt en de eigen verantwoordelijkheid van ambtenaren begint.
Het schermen van de PVV met de probleemwijken is weinig anders dan een verkooptruc. In de praktijk is de PVV juist vooral gekant tegen hoger opgeleiden allochtonen omdat ze juist die als bedreiging zien. De ongeschoolden in de probleemwijken zijn te onbenullig om bedreigend te kunnen zijn. En daar zit dan ook weer de gelijkenis met de NSB: ook die keerde zich in eerste instantie vooral tegen de joodse academici en zakenmensen.quote:Op zondag 3 januari 2010 06:26 schreef Boldface het volgende:
De NSB-vergelijkingen zijn bespottelijk. En ze leiden bovendien af van het échte probleem, namelijk dat de politie liefst met een boog om probleemwijken heen loopt en dat straffen dusdanig laag zijn dat het oppakken van tuig nauwelijks nut heeft.
Leuk he? Constant roepen dat de overheid niet deugt en zelf aan die toestand meewerken.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De truc is juist dat de PVV de wet aan gaat passen. Net zoals de PvdA, VVD, en het CDA dat doen. Als je als ambtenaar niet meer achter je werk kunt staan moet je ontslag nemen en niet de organisatie waarin je werkt gaan traineren. Laten we niet vergeten dat de PVV, indien zij aan de macht komt, dat op volstrekt legale wijze doet via democratische weg. Zolang daar sprake van is kan het niet zo zijn dat er een muitend overheidsapparaat bestaat. Ik vind eigenlijk dat meneer Struijs weg moet als hij zijn opvattingen niet herziet, het kan echt niet dat je als topfunctionaris van een opleiding voor ambtenaren van mening bent, en die mening ook uit, dat ambtenaren niet loyaal hoeven te zijn aan de politieke top zolang deze op democratische wijze gekozen is.
Meningsverschillen mogen best, maar uiteindelijk moet je een politiek besluit gehoorzamen als ambtenaar, dat is een absolute noodzaak omdat het onwenselijk is dat een ondoorzichtig apparaat als het ambtenarenapparaat uiteindelijk de politieke macht kan overtreffen. Hier kan je het toch niet anders dan mee eens zijn hoop ik.
Kun je dit (deugdelijk) staven? Daar neem ik dan graag kennis van.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:52 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het schermen van de PVV met de probleemwijken is weinig anders dan een verkooptruc. In de praktijk is de PVV juist vooral gekant tegen hoger opgeleiden allochtonen omdat ze juist die als bedreiging zien. De ongeschoolden in de probleemwijken zijn te onbenullig om bedreigend te kunnen zijn. En daar zit dan ook weer de gelijkenis met de NSB: ook die keerde zich in eerste instantie vooral tegen de joodse academici en zakenmensen.
quote:Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning, aan de Grondwet en aan de wetten van ons land. Ik zweer (beloof) dat ik de krachtens de wet uitgevaardigde voorschriften en verordeningen zal nakomen en handhaven, dat ik de aan mij verstrekte opdrachten plichtsgetrouw en nauwgezet zal volbrengen en de zaken, waarvan ik door mijn ambt kennis draag en die mij als geheim zijn toevertrouwd, of waarvan ik het vertrouwelijke karakter moet begrijpen, niet zal openbaren aan anderen dan aan hen, aan wie ik volgens de wet of ambtshalve tot mededeling verplicht ben. Ik zweer (beloof) dat ik mij zal gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt, dat ik zorgvuldig, onkreukbaar en betrouwbaar zal zijn en dat ik niets zal doen dat het aanzien van het ambt zal schaden.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig (Dat beloof ik)!
Stalinistische praktijken zijn veel meer lui niet vreemd. Er is een hele enge trend gaande, onze privacy wordt sterk beperkt en die kiezer wordt angst aangejaagd met draconische straffen, als die niet meewerkt.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:34 schreef thingamajig het volgende:
Stalinistische praktijken zijn deze lui niet vreemd.
Dat was een speerpunt van de PVV toch? Harder politieoptreden, keihard straffen, doodstraf herinvoeren.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:43 schreef uiterstaardig het volgende:
Je ziet toch overal op de wereld dat de politie een verlengstuk is van machthebbers en niet het belang van de bevolking verdedigt. Kijk, om maar een voorbeeld te noemen, naar Iran en hoe de politie daar optreedt.
Ga er maar van uit dat dat ook hier kan gebeuren.
Dus voer je beleid dat in strijd is met de Grondwet niet uit.quote:
Alleen negeert hij het niet om zo zijn baan te kunnen behouden.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:53 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus voer je beleid dat in strijd is met de Grondwet niet uit.
Als de PVV-gedomineerde gemeenteraad er bij het bestuur op aandringt om bepaald discriminerend beleid te voeren (zo leg ik Struijs maar even uit, want veel kaas van staats- en bestuursrecht lijkt die niet gegeten te hebben) en het bestuur zwicht daarvoor en de hoofdcommissaris ook, dan dient een rechtgeaarde agent de opdrachten te negeren in naam van de Grondwet en het respect voor de Koning.
Dit is simpelweg onzin, want plaatselijke verordeningen (in het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen) kunnen aan de Grondwet worden getoetst. Dit kan nooit aan de orde zijn alleen in zijn fantasie.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:53 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus voer je beleid dat in strijd is met de Grondwet niet uit.
Als de PVV-gedomineerde gemeenteraad er bij het bestuur op aandringt om bepaald discriminerend beleid te voeren (zo leg ik Struijs maar even uit, want veel kaas van staats- en bestuursrecht lijkt die niet gegeten te hebben) en het bestuur zwicht daarvoor en de hoofdcommissaris ook, dan dient een rechtgeaarde agent de opdrachten te negeren in naam van de Grondwet en het respect voor de Koning.
Dat is wel een mooie. Het geeft direct aan waarom de heer Struijs zo de plank misslaat. Wie zijn ambtseed serieus nam was al veel eerder in het geweer gekomen.quote:Op zondag 3 januari 2010 01:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zolang de PVDA een voorstander is van positieve discriminatie is het duidelijk dat zij geenszins de grondwet wensen te respecteren.
En denk jij dat zo'n plaatselijke verordening per automatisme aan de Grondwet wordt getoetst? Bovendien hoeft dergelijk beleid niet per se bij verordening vastgesteld te worden. Het kan ook via de normale politieke druk bij controle van het college van B&W.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:08 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is simpelweg onzin, want plaatselijke verordeningen (in het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen) kunnen aan de Grondwet worden getoetst. Dit kan nooit aan de orde zijn alleen in zijn fantasie.
Ik vind dit wel heel erg ver gezocht en ook niet in de lijn van Struijs zijn uitlatingen over hard beleid. Jij hebt het hier over ad-hoc beslissingen en geen beleid.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:35 schreef Pool het volgende:
[..]
En denk jij dat zo'n plaatselijke verordening per automatisme aan de Grondwet wordt getoetst? Bovendien hoeft dergelijk beleid niet per se bij verordening vastgesteld te worden. Het kan ook via de normale politieke druk bij controle van het college van B&W.
PVV-gedomineerd college legt druk op PVV-wethouders om iets tegen Marokkanen te doen --> slappe burgemeester of PVV-burgemeester geeft toe aan wethouders + gemeenteraad --> PVV-gezinde hoofdcommissaris geeft bevel om bij fouilleeracties alleen Marokkanen te fouilleren.
Daar komt geen nieuwe verordening aan te pas. Maar op het moment dat Oom Agent dan het befehl krijgt om alleen Marokkanen te fouilleren, dan dient hij zelf na te denken en te oordelen dat een dergelijk befehl in strijd is met de Grondwet. En inderdaad, als hij dan op non-actief gesteld wordt, dan kan hij naar de rechter stappen en die zal vervolgens oordelen dat in strijd met de Grondwet gehandeld is door zijn meerderen. Maar zo'n toetsing is pas achteraf, en dus te laat, terwijl agenten ook vooraf al de plicht hebben zich aan de Grondwet te houden.
Zodra de hoofdcommissaris zegt: dit doen we de komende tijd zus en zo, dan is dat beleid. Beleid hoeft niet in een verordening te staan.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind dit wel heel erg ver gezocht en ook niet in de lijn van Struijs zijn uitlatingen over hard beleid. Jij hebt het hier over ad-hoc beslissingen en geen beleid.
Gast, wat probeer jij me nu aan te praten.quote:Wat daarentegen niet ver gezocht is, al jaren de praktijk is en waar eigenlijk weinig over gerept wordt is de hoogte van het aantal verdachten niet-westerse allochtonen in de criminaliteitsgegevens.
Als gekleurde heb je meer kans te worden opgepakt dan als blanke.
Als jij het dan hier op racisme wilt gooien (komt wel erg gemakkelijk uit), ben dan zo consequent en beschouw dit dan ook als blijk van racistische denkbeelden die kennelijk onder de politie leven, want nu vind ik het niets meer dan krampachtige pogingen mislukte en misplaatste vergelijkingen te voorzien van enige cachet.
Van je eigen stropop? Nee, ik ook niet.quote:En ik ben daar geenszins van onder de indruk kan ik jou vertellen.
Ook weer klinkklare onzin. Een hoofdcommissaris voert altijd overleg in de driehoek. En bovendien ging het over het beleid van de PVV en niet het beleid van een hoofdcommissaris van politie.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:54 schreef Pool het volgende:
[..]
Zodra de hoofdcommissaris zegt: dit doen we de komende tijd zus en zo, dan is dat beleid. Beleid hoeft niet in een verordening te staan.
Ik heb het niet over fouilleeracties. Ik heb het over het gegeven dat niet-westerse allochtonen vaker als verdachten worden aangemerkt.quote:Gast, wat probeer jij me nu aan te praten.!!
Wat ik gooi op racisme, is als je bij willekeurige fouilleeracties alleen de Marokkanen eruit zou pikken. Als je echter iedereen fouilleert en Marokkanen blijken vaker wapens bij zich te hebben, dan is dat geen racisme en is het logisch dat dan inderdaad meer Marokkanen worden opgepakt.
Ik vind, zoals ik eerder aangaf, jouw hypothese heel erg ver gezocht en niet consequent.quote:Maar je probeert je wel heel zielig in bochtjes te wringen nu, dat je stropoppen gaat aanvallen.
Van jouw hypothese. Het druk leggen op de wethouders om iets aan de Marokkanen te doen, etc. vind ik aandoenlijk hilarisch.quote:Van je eigen stropop? Nee, ik ook niet.
Ja, je hoort er eigenlijk nooit wat over.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:46 schreef damian5700 het volgende:
waar eigenlijk weinig over gerept wordt is de hoogte van het aantal verdachten niet-westerse allochtonen in de criminaliteitsgegevens.
Jij, jij, jij, je moet, racisme, je moet, jij. Kijk, zo komen we er wel.quote:Als gekleurde heb je meer kans te worden opgepakt dan als blanke.
Als jij het dan hier op racisme wilt gooien (komt wel erg gemakkelijk uit), ben dan zo consequent en beschouw dit dan ook als blijk van racistische denkbeelden die kennelijk onder de politie leven, want nu vind ik het niets meer dan krampachtige pogingen mislukte en misplaatste vergelijkingen te voorzien van enige cachet.
En ik ben daar geenszins van onder de indruk kan ik jou vertellen.
Klopt, het is de rechterlijke macht die we daarvoor in het leven hebben geroepen en niet de uitvoerende macht. Het kan nooit zo zijn dat je als ambtenaar en onderdeel van de uitvoerende macht bepaald beleid niet uitvoert. Anders ga je op de stoel van de rechter zitten, en daar heb ik bijzonder weinig vertrouwen in bij een agentje van 30 jaar die slechts een politieopleiding heeft gevolgd. Als je als ambtenaar vind dat je bepaald werk niet kan uitvoeren dan heb ik daar alle begrip voor, er past dan echter enkel ontslag en je moet als ambtenaar niet het uitvoeren van politieke besluiten en wetgeving gaan traineren omdat je anders de trias politica schendt bij de afweging of bepaalde besluiten wel wettig zijn. Enkel en alleen de rechter mag dat bepalen.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:31 schreef Pool het volgende:
Zo'n beleid moet dan nog altijd stroken met o.a. de Grondwet, de beginselen van behoorlijk bestuur en mensenrechtenverdragen.
Die toetsing is aan de rechter niet aan de ambtenaar.quote:Alleen als het een geldig politiek besluit is.
Ach wat een onzin ook weer. De PVV past niet in jouw straatje en je komt nu gewoon met allerlei gelegenheidsargumentatie. Waardeloos.quote:En zoals de huidige PVV-politici kamervragen stellen bij verschillende incidenten, laten ze zien niet veel te snappen van of op te hebben met de wet en democratische procedures. Dus als zo'n PVV'er aan de macht is en politieke besluiten neemt, dan is het wel degelijk aan de ambtenaar om niet blindelings te volgen, maar even te checken of het besluit in lijn is met de Grondwet en de verdragen waarbij we aangesloten zijn.
Ik zet daar ergens wel een punt, maar de context is het gegeven dat je als gekleurde meer kans hebt om opgepakt te worden.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:10 schreef Monidique het volgende:
Ja, je hoort er eigenlijk nooit wat over.
Ik zal bezien of het citaat aan jouw politiek-correcte maatstaven kan aanpassen om daarmee jouw maatje Pool te ontzien.quote:Jij, jij, jij, je moet, racisme, je moet, jij. Kijk, zo komen we er wel.
Ik stel dat deze man geen gelijk heeft en dat het betrekken van Geert Wilders demagogie is.quote:On-topic: Het lijkt me dat Pool duidelijk heeft uitgelegd dat deze man in principe gelijk heeft, maar dat het niet nodig was het specifiek op Geert Wilders te betrekken.
Mijn politiek-correcte maatstaven? Mijn maatje Pool? Vent, waar héb je het over. In plaats van adhominem-aanvallen, zou je eventueel ook kunnen proberen -slechts proberen, dat is al genoeg- Pools argumenten keihard onderuit te halen. Maar wie weet, misschien is het wel gemakkelijker arm "politiek-correct" Pools maatje Monidique aan te vallen dan daadwerkelijke argumenten onderuit te halen. Nou, nee, dat is niet echt een kwestie van "wie weet".quote:Op zondag 3 januari 2010 12:15 schreef damian5700 het volgende:
Ik zal bezien of het citaat aan jouw politiek-correcte maatstaven kan aanpassen om daarmee jouw maatje Pool te ontzien.
Ik vind het heel storend dat je mijn reactie op Pool qoute maar verder niets inhoudelijks tegen mijn aangevoerde standpunten over het onderwerp van deze topic inbrengt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mijn politiek-correcte maatstaven? Mijn maatje Pool? Vent, waar héb je het over. In plaats van adhominem-aanvallen, zou je eventueel ook kunnen proberen -slechts proberen, dat is al genoeg- Pools argumenten keihard onderuit te halen. Maar wie weet, misschien is het wel gemakkelijker arm "politiek-correct" Pools maatje Monidique aan te vallen dan daadwerkelijke argumenten onderuit te halen. Nou, nee, dat is niet echt een kwestie van "wie weet".
quote:Op zondag 3 januari 2010 12:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, je hoort er eigenlijk nooit wat over.
[..]
Jij, jij, jij, je moet, racisme, je moet, jij. Kijk, zo komen we er wel.
Ik hoop het.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:33 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Stemmingsmakerij en bangmakerij van Struijs. Als de PVV ooit veel zetels krijgt dan wordt de partij gesaboteerd door dergelijke mensen.
Wie mag bepalen of het bevel tegen de wet in gaat? En vind je niet dat je dan als consequentie moet aanvaarden dat je ontslag neemt als ambtenaar?quote:Op zondag 3 januari 2010 12:32 schreef raptorix het volgende:
Wat een flauwekul, een ambtenaar dient zich in eerste plaats aan de wet te houden, een bevel dat tegen de wet ingaat MAG niet eens op gevolgt worden, in dat geval dient direct een hogere functionaris gerapporteerd te worden.
Ja en dat zal pas echt een goed signaal zijn naar al die mensen die dan op de PVV gestemd hebben.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:33 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Stemmingsmakerij en bangmakerij van Struijs. Als de PVV ooit veel zetels krijgt dan wordt de partij gesaboteerd door dergelijke mensen.
Er zullen gerust situaties zijn die op de rand liggen, je kan dan 2 dingen doen:quote:Op zondag 3 januari 2010 12:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wie mag bepalen of het bevel tegen de wet in gaat? En vind je niet dat je dan als consequentie moet aanvaarden dat je ontslag neemt als ambtenaar?
Erg onvolwassen houding in mijn ogen. Als partij zijnde kun je beter je energie steken in de ontwikkeling van je eigen beleidsplannen en daarmee kiezers winnen.quote:
Het land wordt daardoor simpelweg onbestuurbaar. Die houding is in mijn ogen een stuk zorgwekkender.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja en dat zal pas echt een goed signaal zijn naar al die mensen die dan op de PVV gestemd hebben.En laten we niet vergeten dat velen dat al uit politieke onvrede doen. Als je het land onstabiel wil maken moet je vooral dat doen.
Nou ja, goed, met een beetje geluk worden ze weer apathisch tegenover de politiek, en laten ze de politiek over aan de volwassenen terwijl zij zich weer gaan bezighouden met Feyenoord.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja en dat zal pas echt een goed signaal zijn naar al die mensen die dan op de PVV gestemd hebben.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar het is officieel onzin.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Zodra je handelen tegen de grondwet indruist ben je gewoon fout.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:49 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis kun je nooit berecht worden aan de hand van de grondwet.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Zodra je handelen tegen de grondwet indruist ben je gewoon fout.
Punt.
Het is echt veel minder complex dan het hier wordt neergezet.
Iemand moet minstens HBO gedaan hebben om te mogen stemmen?quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, goed, met een beetje geluk worden ze weer apathisch tegenover de politiek, en laten ze de politiek over aan de volwassenen terwijl zij zich weer gaan bezighouden met Feyenoord.
Dan valt 3/4e van alle ambtenaren al afquote:Op zondag 3 januari 2010 12:47 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Iemand moet minstens HBO gedaan hebben om te mogen stemmen?
De PVV is vooralsnog de enige partij die bij haar fantasiebeleid de kont afveegt met internationale regelgeving.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:11 schreef Pool het volgende:
Te voorbarig en lomp. Ten eerste heeft de PVV nog geen macht binnen het bestuur. Ten tweede kun je agenten in opleiding ook in algemene termen leren dat 'befehl ist befehl' nooit een excuus is en dat agenten altijd zelf moeten blijven nadenken of een order strookt met de (Grond)wet en de mensenrechtenverdragen. Bij die wijze les hoef je de PVV niet te betrekken.
Als je marinier bent wel ja.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:50 schreef JohnDope het volgende:
Orders zijn gewoon orders en die moet je ten alle tijden uitvoeren.
WO natuurlijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:47 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Ja, en dan bij voorkeur nog aan een door links goedgekeurd instituut. Vuile regenten zijn het.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:47 schreef Cerbie het volgende:
Nee gewoon altijd.quote:
So fucking what?quote:Op zondag 3 januari 2010 12:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis kun je nooit berecht worden aan de hand van de grondwet.
Dat is dus pertinente onzin. OOK voor een marinier.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:50 schreef JohnDope het volgende:
Orders zijn gewoon orders en die moet je ten alle tijden uitvoeren.
Niet uitvoeren is geen optie, je moet dan ontslag nemen omdat je anders tegen de trias politica in gaat door besluiten te toetsen op wettigheid. Daar is de rechterlijke macht voor en niet de uitvoerende macht.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:39 schreef raptorix het volgende:
Er zullen gerust situaties zijn die op de rand liggen, je kan dan 2 dingen doen:
-Het uitvoeren en achteraf een klacht indienen
-Het niet uitvoeren en gelijk een klacht indienen.
In laatste geval heb je natuurlijk wel een probleem en heb je kans dat je bestraft word.
Nee dat is helemaal geen onzin, want het moment dat orders genegeerd gaan worden, dat is het moment dat het failliet van een land, bedrijf of organisatie onomkeerbaar in gang wordt gezet.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:52 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dat is dus pertinente onzin. OOK voor een marinier.
Helemaal mee eens, anders help je de organisatie waarin je werkt om zeep, als we allemaal ons eigen weg gaan. Ik pleit totaal niet voor het hersenloos bevelen opvolgen, maar indien men afgesproken heeft bepaalde taken uit te voeren, dan moet je die ook gewoon uitvoeren, als je dat niet wil past enkel het nemen van ontslag.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:51 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee gewoon altijd.
Want als dat niet gebeurt, gaat BV Nederland of een ander bedrijf gewoon kapot.
Grootst mogelijke onzin dus. Kan het blijven herhalen, dus dat doen we dan ook.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet uitvoeren is geen optie, je moet dan ontslag nemen omdat je anders tegen de trias politica in gaat door besluiten te toetsen op wettigheid. Daar is de rechterlijke macht voor en niet de uitvoerende macht.
Gast het is onzin.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:54 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal geen onzin, want het moment dat orders genegeerd gaan worden, dat is het moment dat het failliet van een land, bedrijf of organisatie onomkeerbaar in gang wordt gezet.
En hoe wil je dat bepalen? Hebben we daar niet de rechter voor? En waarom vind je niet dat je ontslag moet nemen als je bepaalde orders niet uit wil voeren maar dat je de organisatie waarin je werkt moet gaan traineren?quote:Op zondag 3 januari 2010 12:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Zodra je handelen tegen de grondwet indruist ben je gewoon fout.
Als je ergens gaat werken ken je precies de risico's. Dus dat mag nooit of te nummer als excuus gebruikt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:56 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Gast het is onzin.
Als jij een foute order uitvoert ben jij persoonlijk aansprakelijk NAAST de persoon die de orders gaf. Het is dus onzin.
Ja, naderhand bekijkt een rechter een dergelijke zaak.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En hoe wil je dat bepalen? Hebben we daar niet de rechter voor? En waarom vind je niet dat je ontslag moet nemen als je bepaalde orders niet uit wil voeren maar dat je de organisatie waarin je werkt moet gaan traineren?
Je hebt echt geen benul van waar je over lult. As usual.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je ergens gaat werken ken je precies de risico's. Dus dat mag nooit of te nummer als excuus gebruikt.
Wel, Abraham slachtte ook z'n zoon bijna af, hè, maar daar hoor je ook verdacht weinig over. Lijkt me dus niet nodig, nee.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:06 schreef Bowlingbal het volgende:
"Je moet orders niet opvolgen als je ze onverstandig of onjuist acht."
Zoiets is al zo oud als Sun Tzu. Gaan er nu kamervragen over Sun Tzu komen?
Dat doet natuurlijk niemand. Zeker omdat ambtenaren door de rest van nederland als een stelletje prutsers worden gezien (soms niet onterecht) en ambtenaren vaak een aparte cultuur en werkwijze hebben die elders niet van toepassing is.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Let goed op, ik pleit niet voor het uitvoeren van bepaalde bevelen, ik pleit er voor dat ambtenaren niet gaan bepalen of bepaald beleid wel of niet wettig is. Dat kan ik niet anders zien dat het schenden van de trias politica. Wel kun je natuurlijk ontslag nemen en daarmee voorkomen dat je je medewerking verleend aan een overheid geleid door een partij van bepaalde signatuur.
Aan alles blijkt dat je een elitair ventje bent. Niet van adel want daar ben je niet netjes genoeg voor.quote:[..]
Ik ben echt zo blij dat je weer alsvanouds terug bent.
Hij zat gister af te geven op links, dus ik ben de draad even kwijtquote:Op zondag 3 januari 2010 13:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom toch altijd de Nazi's met rechts vergelijken? Halllllllllo Hitler was een socialist.
Befehl is befehl! Dat snap je toch wel. En als je al kamerlid vroeger hebt ingebroken en hebt bewezen dat het leger in noodsituaties de eigen bevolking mag vergassen.... maakt niks uit, je kop gaat eraf. Befehl is befehl! Ieder voor zich en God voor ons allen.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:09 schreef Ryan3 het volgende:
Kan me herinneren dat ergens in de jaren 80, rondom de plaatsing van de kruisraketten, zoiets ook speelde bij ambtenaren. Dat liep verder op niets uit, omdat de kruisraketten uiteindelijk niet werden geplaatst, maar zorgde wel enige tijd voor heisa, meen ik.
Omdat ik verstand heb bedoel je?quote:Op zondag 3 januari 2010 13:02 schreef JohnDope het volgende:
@Fortune_Cookie : je komt echt over als 1 of andere metroman.
Dat zou goed kunnen want ik snap mezelf heel vaak ook niet. Dan zit ik zo te kijken wat ik twee dagen geleden heb neergeplempt en dan denk ik 'was ik dat?'. Ja dat was ik.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:10 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Hij zat gister af te geven op links, dus ik ben de draad even kwijt
Neequote:Op zondag 3 januari 2010 13:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom toch altijd de Nazi's met rechts vergelijken? Halllllllllo Hitler was een socialist.
Ik ben blij dat je jezelf gelukkig nog kan identificeren met iemand.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen want ik snap mezelf heel vaak ook niet. Dan zit ik zo te kijken wat ik twee dagen geleden heb neergeplempt en dan denk ik 'was ik dat?'. Ja dat was ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onzin, als ik ooit nog een bij de overheid ga werken, dan is er geen haar op mij hoofd die er over denkt om te gaan functioneren onder een eventuele socialistische regering. SP of GroenLinks in het kabinet, Bolkesteijn weg als ambtenaar.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:09 schreef Klopkoek het volgende:
Dat doet natuurlijk niemand.
In de opleiding bij het leger, maar wrs ook bij de politie, wordt daar op zich wel aandacht aan gegeven, dacht ik. Iig dat je geen immorele bevelen van je meerderen hoeft op te volgens. Anders is het als het beleid dusdanig geformuleerd wordt natuurlijkquote:Op zondag 3 januari 2010 13:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Befehl is befehl! Dat snap je toch wel. En als je al kamerlid vroeger hebt ingebroken en hebt bewezen dat het leger in noodsituaties de eigen bevolking mag vergassen.... maakt niks uit, je kop gaat eraf. Befehl is befehl! Ieder voor zich en God voor ons allen.
Het valt te hopen dat je nooit wordt aangenomen maar bij rechtse ballententen zoals EZ en Financiën is vast altijd wel een plek.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onzin, als ik ooit nog een bij de overheid ga werken, dan is er geen haar op mij hoofd die er over denkt om te gaan functioneren onder een eventuele socialistische regering. SP of GroenLinks in het kabinet, Bolkesteijn weg als ambtenaar.
Verklaar je nader.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:38 schreef JohnDope het volgende:
Ik denk persoonlijk ook dat als de dienstplicht nooit was afgeschaft dat de maatschappij er een stuk mooier had uitgezien.
Dus wat mij betreft wordt de dienstplicht weer ingevoerd.
In het leger leer je luisteren naar anderen, je leert daar samenwerken, je leert daar om gaan met mensen uit verschillende culturen, etc etc.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Ben zelf overigens dolblij dat de dienstplicht is afgeschaft. Het leger zuigt echt hard.
Het zou anders voor de tegenwoordige watjes wel veel goed doen ipv janken als er al een bulk in de neus vastzit.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Ben zelf overigens dolblij dat de dienstplicht is afgeschaft. Het leger zuigt echt hard.
hahaha... Duidelijk zelf geen dienstplicht meegemaakt.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In het leger leer je luisteren naar anderen, je leert daar samenwerken, je leert daar om gaan met mensen uit verschillende culturen, etc etc.
Een bulk in de neus? Wtf?quote:Op zondag 3 januari 2010 13:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Het zou anders voor de tegenwoordige watjes wel veel goed doen ipv janken als er al een bulk in de neus vastzit.
Of je kunt natuurlijk een normale opvoeding genieten.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In het leger leer je luisteren naar anderen, je leert daar samenwerken, je leert daar om gaan met mensen uit verschillende culturen, etc etc.
Dat klinkt als een normale opvoeding in een samenleving. Daarvoor hoef je het leger niet in lijkt me.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Opgeschort en niet afgeschaft, bedoel je.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
quote:Op zondag 3 januari 2010 13:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Het zou anders voor de tegenwoordige watjes wel veel goed doen ipv janken als er al een bulk in de neus vastzit.
quote:Op zondag 3 januari 2010 13:49 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Dat klinkt als een normale opvoeding in een samenleving. Daarvoor hoef je het leger niet in lijkt me.
Wacht maar tot jullie een kind moeten opvoeden. En sowieso, wat is "normaal"?quote:Op zondag 3 januari 2010 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of je kunt natuurlijk een normale opvoeding genieten.
Normaal is in dit geval ''overeenkomstig met het betreffende discours''. De waarden die jij opnoemt zijn echt niet exclusief verbonden aan de dienstplicht, die kan je ook perfect opdoen binnen de eigen samenleving. Dienstplicht staat me sowieso enorm tegen, omdat het ongelooflijk anti-liberaal is. Keuzevrijheid blokkeren is een fascistisch trekje.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
[..]
Wacht maar tot jullie een kind moeten opvoeden. En sowieso, wat is "normaal"?
Een beetje normen en waardenbesef krijgt een ieder wel mee wanneer hij of zij een betrekkelijk normale opvoeding geniet. Ik heb daar in ieder geval geen legeropleding voor nodig gehad.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
[..]
Je vergeet alleen dat de échte conservatief schijt heeft aan wat jij denkt, want hij spreekt namens duizenden jaren menselijke geschiedenis en weet derhalve wat goed is voor iedereen.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een beetje normen en waardenbesef krijgt een ieder wel mee wanneer hij of zij een betrekkelijk normale opvoeding geniet. Ik heb daar in ieder geval geen legeropleding voor nodig gehad.
"Normaal" bestaat gewoon niet.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:56 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Normaal is in dit geval ''overeenkomstig met het betreffende discours''. De waarden die jij opnoemt zijn echt niet exclusief verbonden aan de dienstplicht, die kan je ook perfect opdoen binnen de eigen samenleving. Dienstplicht staat me sowieso enorm tegen, omdat het ongelooflijk anti-liberaal is. Keuzevrijheid blokkeren is een fascistisch trekje.
sociale dienstplicht noemt men dat... idee bestaat al een tijdjequote:Op zondag 3 januari 2010 14:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
"Normaal" bestaat gewoon niet.
Ik ben zelf niet liberaal, maar misschien zou er ook een alternatieveplicht naast de dienstplicht moeten komen, maar daar kan ik nu nog geen uitspraak overdoen.
Misschien zou er wel een plicht in de zorg uitgevoerd kunnen worden...
Alle ideeën zullen ongetwijfeld bestaan, maar het is alleen maar praten, praten en nog eens praten wat die bureaucraten doen, het lijkt wel of ze te bang zijn om knopen door te hakken omdat ze dan eventueel zeteltjes zullen verliezen.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:02 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
sociale dienstplicht noemt men dat... idee bestaat al een tijdje
Het leger is voor velen een bewuste keus. Niet alleen kansarmen kiezen voor een legeropleiding. En aangzien het leger mij absoluut niet trekt, voel ik weinig voor de dienstplicht.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
Dienstplicht zou wel goed zijn. Dan hoeft niet alleen het kansloze volk zijn leven te wagen. Maar ook de miljonairszoon uit wassenaar
Normaal bestaat niet? Waarschijnlijk bedoel je dat 'het normale' altijd in beweging is, dynamisch is, onderhevig aan veranderingen, afhankelijk van de tijd en de locatie, en dus niet een homogeen begrip is.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
"Normaal" bestaat gewoon niet.
Ik ben zelf niet liberaal, maar misschien zou er ook een alternatieveplicht naast de dienstplicht moeten komen, maar daar kan ik nu nog geen uitspraak overdoen.
Misschien zou er wel een plicht in de zorg uitgevoerd kunnen worden...
Dat het alleen een plicht voor mannen is vind ik aardig in strijd met het gelijkheidsbeginsel.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
Dienstplicht zou wel goed zijn. Dan hoeft niet alleen het kansloze volk zijn leven te wagen. Maar ook de miljonairszoon uit wassenaar
Zelden een treffender voorbeeld gezien van het feit dat het politieke spectrum een soort cirkel is. Je slaat zover door naar links dat je bij rechts uitkomtquote:Op zondag 3 januari 2010 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is dan ook niet meer van deze tijd.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:07 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat het alleen een plicht voor mannen is vind ik aardig in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Als we een leger moeten hebben, dan moet het zo.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:08 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Zelden een treffender voorbeeld gezien van het feit dat het politieke spectrum een soort cirkel is. Je slaat zover door naar links dat je bij rechts uitkomt
Het is dan ook maar de vraag wat het daadwerkelijke nut is van een sociale dienstplicht en in hoeverre invoering ervan ook maar enige kans maakt.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:03 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Alle ideeën zullen ongetwijfeld bestaan, maar het is alleen maar praten, praten en nog eens praten wat die bureaucraten doen, het lijkt wel of ze te bang zijn om knopen door te hakken omdat ze dan eventueel zeteltjes zullen verliezen.
Ehhh.. ja.quote:Die mentaliteit van de bureaucraten zal met de tijd ook verbeteren wanneer de dienstplicht e.d. wordt ingevoerd.
Ik ben het met jou eens.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet meer van deze tijd.
Maar ik als quasi-socialist vind het krom. Zeker in deze steeds liberaler wordende maatschappij krijgen we net als de VS dat het kannonenvoer wordt bevolkt met kansloze mensen. Ik zie wel wat in de dienstplicht. Niet alleen laat je rijke jongemannen vechten voor hun eigen bezittingen (ipv dat je anderen laat vechten voor jouw bezittingen), het is ook een mooi opvoedingsinstituut, het kweekt saamhorigheid en je krijgt een binding met je land.
Maar het allerbeste is natuurlijk dat we nooit meer oorlog krijgen en we een politiek van het gebroken geweertje kunnen gaan voeren.
Leuk uitgedacht, maar of het klopt is de vraag. In Vietnam vochten tienduizenden vrijwilligers bijvoorbeeld.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet meer van deze tijd.
Maar ik als quasi-socialist vind het krom. Zeker in deze steeds liberaler wordende maatschappij krijgen we net als de VS dat het kannonenvoer wordt bevolkt met kansloze mensen. Ik zie wel wat in de dienstplicht. Niet alleen laat je rijke jongemannen vechten voor hun eigen bezittingen (ipv dat je anderen laat vechten voor jouw bezittingen), het is ook een mooi opvoedingsinstituut, het kweekt saamhorigheid en je krijgt een binding met je land.
Maar het allerbeste is natuurlijk dat we nooit meer oorlog krijgen en we een politiek van het gebroken geweertje kunnen gaan voeren.
Dat dus, waar leg je de grens? Een ander land binnenvallen en daar mensen doodschieten mag wel en voor zoiets hoor je niet te weigeren, dus wanneer mag/hoor je wel te weigeren?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:57 schreef OpperTokkie het volgende:
Tja... Wat moeten al die jongens en meisjes in Afghanistan dan??? Op een inhumane missie gestuurd door CDA PVDA en de Gristenunie mogen die nu ook gaan weigeren
De Koude Oorlog is een belangrijk aspect in deze, terwijl thans er meer sprake is van sociaal-economische beweegredenen.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:21 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Leuk uitgedacht, maar of het klopt is de vraag. In Vietnam vochten tienduizenden vrijwilligers bijvoorbeeld.
Dat heb je altijd gehad. In de Spaanse burgeroorlog vochten aan beide zijden ook een hoop vrijwilligers. Korea oorlog eveneens.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:21 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Leuk uitgedacht, maar of het klopt is de vraag. In Vietnam vochten tienduizenden vrijwilligers bijvoorbeeld.
Ik heb me dienstplicht vervult, en jij?quote:Op zondag 3 januari 2010 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Vast een gevalletje S5quote:Op zondag 3 januari 2010 19:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb me dienstplicht vervult, en jij?
ik denk niet dat het mogelijk is om een kind op te voeden zonder militaire achtergrond. Een opleiding tot moordenaar is toch wel een vereiste vóórdat je aan kinderen begint.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
[..]
Lees ik nou goed dat je hier de link moordenaar-militair maakt?quote:Op zondag 3 januari 2010 20:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
ik denk niet dat het mogelijk is om een kind op te voeden zonder militaire achtergrond. Een opleiding tot moordenaar is toch wel een vereiste vóórdat je aan kinderen begint.
Don't feed the troll.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:25 schreef huhggh het volgende:
[..]
Lees ik nou goed dat je hier de link moordenaar-militair maakt?
Je wordt getrained om te doden ja, wat klopt daar niet aan ?quote:Op zondag 3 januari 2010 21:25 schreef huhggh het volgende:
[..]
Lees ik nou goed dat je hier de link moordenaar-militair maakt?
Moorden en doden zijn niet noodzakelijk hetzelfde, ik dacht dat jij een juridische achtergrond had?quote:Op zondag 3 januari 2010 22:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Je wordt getrained om te doden ja, wat klopt daar niet aan ?
Het verschil zit natuurlijk enkel in de semantiek. Je primaire taak als militair is meestal het uitschakelen van de vijand. Voor de dode zal het weinig verschil maken of hij nu vermoord is of gedood.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:09 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Moorden en doden zijn niet noodzakelijk hetzelfde, ik dacht dat jij een juridische achtergrond had?
Nee, het wordt een puinhoop als ambtenaren onomkeerbare beslissingen nemen en zich vervolgens mogen verschuilen achter 'befehl ist befehl'. In een rechtsstaat is de wet hoger dan de poppetjes. Als een agent dus moet kiezen tussen de wet en een hoger poppetje, dan moet hij kiezen voor de wet.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klopt, het is de rechterlijke macht die we daarvoor in het leven hebben geroepen en niet de uitvoerende macht. Het kan nooit zo zijn dat je als ambtenaar en onderdeel van de uitvoerende macht bepaald beleid niet uitvoert. Anders ga je op de stoel van de rechter zitten, en daar heb ik bijzonder weinig vertrouwen in bij een agentje van 30 jaar die slechts een politieopleiding heeft gevolgd. Als je als ambtenaar vind dat je bepaald werk niet kan uitvoeren dan heb ik daar alle begrip voor, er past dan echter enkel ontslag en je moet als ambtenaar niet het uitvoeren van politieke besluiten en wetgeving gaan traineren omdat je anders de trias politica schendt bij de afweging of bepaalde besluiten wel wettig zijn. Enkel en alleen de rechter mag dat bepalen.
Straks krijg je nog, als ik ooit nog eens minister wordt () en de WW en AOW af wil schaffen dat er een of andere ambtenaar een internationaal verdrag opduikt waarin staat dat dat niet mag omdat vorige regeringen zich daar aan geconformeerd zouden hebben. Nee, enkel de rechter is er voor om dat te bepalen. Waarna ik de Nederlandse deelname aan het verdrag zou beeindigen, er is geen enkele, echt geen enkele reden om te gaan muiten als ambtenaar, anders wordt het één grote puinhoop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |