http://www.nu.nl/politiek(...)politieacademie.htmlquote:PVV valt over uiting topman politieacademie
DEN HAAG - De PVV-Kamerleden Raymond de Roon en Hero Brinkman willen dat minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) afstand neemt van de uitlatingen van een topfunctionaris van de Politieacademie, zaterdag in het Nederlands Dagblad.
Het gaat om Jan Struijs, hoofd kennis- en strategische ontwikkeling van de Politieacademie.
Die zegt in genoemde krant: ''Stel dat de partij van Wilders bij de gemeenteraadsverkiezingen ergens een heel groot aantal zetels krijgt. En vervolgens vanuit het gemeentebestuur een hard beleid ten opzichte van bepaalde bevolkingsgroepen wordt opgelegd. Hoe stel je je dan op als agent? Voer je het beleid uit, of geef je er je eigen invulling aan?''
NSB
Struijs zou op 4 mei, de Dodenherdenking, een boekje 'Overleven onder een andere orde' willen uitdelen aan alle agenten in opleiding. Het gaat over de behandeling van Vlaardingse voedseldieven uit het oorlogsjaar 1944. Waar de ene politieman zo'n dief hielp, pakte de andere hem streng aan.
De PVV stelt vast dat Struijs parallellen trekt tussen de PVV en de NSB en noemt dat demoniserend en ongepast. ''Bent u van mening, dat een functionaris met dergelijke denkbeelden, die op een dergelijke manier het publiek en politiemensen in opleiding opzet tegen een democratisch gekozen partij, geschikt is voor zijn functie?'', vragen de Kamerleden de politieminister.
Niets doen is makkelijker dan wel iets doen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
Dat geldt overigens ook voor inhumane orders van de PvdA of de SP neem ik aan?
Jan Struijs had beter ook niks kunnen doen. Hij spreekt voor zijn beurt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef Resistor het volgende:
[..]
Niets doen is makkelijker dan wel iets doen.
Ambtenaren moeten helemaal niks. We hebben kunnen zien tot wat voor grote catastrofes zoiets kan leiden (denk aan de Holocaust, was niets meer dan simpel bureauwerk voor ambtenaren, vervoer regelen naar kampen, vergassen etc, een van de redenen waarom 6 miljoen joden zijn afgeslacht)quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ambtenaren moeten volgen en dienen niet hun eigen beleid te bepalen. Dat is een der basisbeginselen van de rechtstaat! Wat nu als de één of andere ambtenaar het niet eens is met het beleid van het CDA. Mag hij dat dan ook naast zich neer leggen?
En wat als Wilders minister-president wordt?
De rechtstaat is er om het gelijkwaardigheidsprincipe van de democratie te waarborgen. Dat staat nog altijd bovenaan. Dat ambtenaren op een gegeven moment bevelen moesten opvolgen was om er voor te zorgen dat elke burger gelijkelijk behandeld werd, geen volstreke willekeur dus. Vergeet dat niet, bitte.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ambtenaren moeten volgen en dienen niet hun eigen beleid te bepalen. Dat is een der basisbeginselen van de rechtstaat! Wat nu als de één of andere ambtenaar het niet eens is met het beleid van het CDA. Mag hij dat dan ook naast zich neer leggen?
Lees de verslagen van Mullisch en Arendt over Eichmann.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:37 schreef Martin73 het volgende:
[..]
Ambtenaren moeten helemaal niks. We hebben kunnen zien tot wat voor grote catastrofes zoiets kan leiden (denk aan de Holocaust, was niets meer dan simpel bureauwerk voor ambtenaren, vervoer regelen naar kampen, vergassen etc, een van de redenen waarom 6 miljoen joden zijn afgeslacht)
Die zullen geen inhumane orders geven, want zij respecteren de Grondwet volgens welke iedere Nederlander gelijke rechten heeft.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:45 schreef HugoChavez het volgende:
Juist door burgerlijke ongehoorzaamheid, in dit geval van ambtenaren, kunnen rampen en mega-schendingen van de menselijkheid, worden voorkomen.
Je bent naast ambtenaar altijd ook nog mens en je hebt verantwoordelijkheid voor je daden. Als er een inhumaan regime aan de macht komt, zoals dat van Pinochet, Mussolini, Pol Pot of Geert Wilders is het aan de agenten om te zien of zij hun bevelen nog langer in overeenstemming kunnen brengen met hun geweten.
Als de agenten weigeren bevelen uit te voeren en de machinisten weigeren de trein te rijden om mensen af te voeren, dan staat Wilders in zijn hemd.
Daar ben ik het mee eensquote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:34 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jan Struijs had beter ook niks kunnen doen. Hij spreekt voor zijn beurt.
Vorig jaar was er een enquete van de rePublic (de intermediair voor ambtenaren) waaruit bleek dat een flinke minderheid van de ambtenaren niet onder de PVV zou willen werken. Ter Horst heeft volkomen terecht aangegeven dat ambtenaren gewoon beleid moeten uitvoeren en niet moeten zeuren.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ja, het kwaad ja. Maar hier hebben ze het over de PVV.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Die zullen geen inhumane orders geven, want zij respecteren de Grondwet volgens welke iedere Nederlander gelijke rechten heeft.
Ben het helemaal eens met de heer Struijs, het kwaad dient in de kiem gesmoord te worden om erger te voorkomen.
Ergens zegt dit indirect wel iets over alle andere partijen waar ooit een coalitie mee gevormd is/was.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:49 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Vorig jaar was er een enquete van de rePublic (de intermediair voor ambtenaren) waaruit bleek dat een flinke minderheid van de ambtenaren niet onder de PVV zou willen werken. Ter Horst heeft volkomen terecht aangegeven dat ambtenaren gewoon beleid moeten uitvoeren en niet moeten zeuren.
Zelf zit ik ook in een gemeente waarvan ik de kleur absoluut niet deel. Daar kan ik mijn persoonlijke opvattingen over hebben, maar dat betekent niet dat ik PvdA- of GL-orders niet uitvoer.
Maar wist je dan niet dat Geert Wilders het vleesgeworden kwaad in Nederland is?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:50 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, het kwaad ja. Maar hier hebben ze het over de PVV.
Het speelt helaas wel in de onderbuikjes van ambtenaren ja.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:54 schreef Sjaakz het volgende:
Wanneer leert het kabinet nu eens van de PVV en durven bewindslieden het beestje ook eens bij de naam te noemen. Guusje ter Horst: Nou, je mag het eigenlijk niet zeggen hè... maar jullie zijn toch ook gewoon een stelletje nazi's?
Beetje raar om over de PvdA en SP te beginnen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:31 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat in de praktijk het gros van de ambtenaren op de eerste plaats voor zijn eigen hachie (koophuis, pensioen, etc) zal kiezen in plaats van de held uit te hangen door orders te weigeren. Militairen incluis. Zo is het tot nu toe altijd nog geweest.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:49 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Vorig jaar was er een enquete van de rePublic (de intermediair voor ambtenaren) waaruit bleek dat een flinke minderheid van de ambtenaren niet onder de PVV zou willen werken. Ter Horst heeft volkomen terecht aangegeven dat ambtenaren gewoon beleid moeten uitvoeren en niet moeten zeuren.
Zelf zit ik ook in een gemeente waarvan ik de kleur absoluut niet deel. Daar kan ik mijn persoonlijke opvattingen over hebben, maar dat betekent niet dat ik PvdA- of GL-orders niet uitvoer.
Het zou gewoon wel eens verfrissend zijn op de zoveelste idiote kamervraag een dito antwoord te zien.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:56 schreef huhggh het volgende:
[..]
Het speelt helaas wel in de onderbuikjes van ambtenaren ja.
Misschien niet zo slecht als mensen meer kleur bekenen, in plaats er zo heimelijk over te doen/spreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |