quote:Op zondag 3 januari 2010 09:44 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dat is dezelfde motivatie die ambtenaren na de oorlog gebruikten om hun collaboratie met NSB en de Duitse bezetters te rechtvaardigen. De vraag is waar "Befehl ist Befehl" ophoudt en de eigen verantwoordelijkheid van ambtenaren begint.
Het schermen van de PVV met de probleemwijken is weinig anders dan een verkooptruc. In de praktijk is de PVV juist vooral gekant tegen hoger opgeleiden allochtonen omdat ze juist die als bedreiging zien. De ongeschoolden in de probleemwijken zijn te onbenullig om bedreigend te kunnen zijn. En daar zit dan ook weer de gelijkenis met de NSB: ook die keerde zich in eerste instantie vooral tegen de joodse academici en zakenmensen.quote:Op zondag 3 januari 2010 06:26 schreef Boldface het volgende:
De NSB-vergelijkingen zijn bespottelijk. En ze leiden bovendien af van het échte probleem, namelijk dat de politie liefst met een boog om probleemwijken heen loopt en dat straffen dusdanig laag zijn dat het oppakken van tuig nauwelijks nut heeft.
Leuk he? Constant roepen dat de overheid niet deugt en zelf aan die toestand meewerken.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De truc is juist dat de PVV de wet aan gaat passen. Net zoals de PvdA, VVD, en het CDA dat doen. Als je als ambtenaar niet meer achter je werk kunt staan moet je ontslag nemen en niet de organisatie waarin je werkt gaan traineren. Laten we niet vergeten dat de PVV, indien zij aan de macht komt, dat op volstrekt legale wijze doet via democratische weg. Zolang daar sprake van is kan het niet zo zijn dat er een muitend overheidsapparaat bestaat. Ik vind eigenlijk dat meneer Struijs weg moet als hij zijn opvattingen niet herziet, het kan echt niet dat je als topfunctionaris van een opleiding voor ambtenaren van mening bent, en die mening ook uit, dat ambtenaren niet loyaal hoeven te zijn aan de politieke top zolang deze op democratische wijze gekozen is.
Meningsverschillen mogen best, maar uiteindelijk moet je een politiek besluit gehoorzamen als ambtenaar, dat is een absolute noodzaak omdat het onwenselijk is dat een ondoorzichtig apparaat als het ambtenarenapparaat uiteindelijk de politieke macht kan overtreffen. Hier kan je het toch niet anders dan mee eens zijn hoop ik.
Kun je dit (deugdelijk) staven? Daar neem ik dan graag kennis van.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:52 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het schermen van de PVV met de probleemwijken is weinig anders dan een verkooptruc. In de praktijk is de PVV juist vooral gekant tegen hoger opgeleiden allochtonen omdat ze juist die als bedreiging zien. De ongeschoolden in de probleemwijken zijn te onbenullig om bedreigend te kunnen zijn. En daar zit dan ook weer de gelijkenis met de NSB: ook die keerde zich in eerste instantie vooral tegen de joodse academici en zakenmensen.
quote:Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning, aan de Grondwet en aan de wetten van ons land. Ik zweer (beloof) dat ik de krachtens de wet uitgevaardigde voorschriften en verordeningen zal nakomen en handhaven, dat ik de aan mij verstrekte opdrachten plichtsgetrouw en nauwgezet zal volbrengen en de zaken, waarvan ik door mijn ambt kennis draag en die mij als geheim zijn toevertrouwd, of waarvan ik het vertrouwelijke karakter moet begrijpen, niet zal openbaren aan anderen dan aan hen, aan wie ik volgens de wet of ambtshalve tot mededeling verplicht ben. Ik zweer (beloof) dat ik mij zal gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt, dat ik zorgvuldig, onkreukbaar en betrouwbaar zal zijn en dat ik niets zal doen dat het aanzien van het ambt zal schaden.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig (Dat beloof ik)!
Stalinistische praktijken zijn veel meer lui niet vreemd. Er is een hele enge trend gaande, onze privacy wordt sterk beperkt en die kiezer wordt angst aangejaagd met draconische straffen, als die niet meewerkt.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:34 schreef thingamajig het volgende:
Stalinistische praktijken zijn deze lui niet vreemd.
Dat was een speerpunt van de PVV toch? Harder politieoptreden, keihard straffen, doodstraf herinvoeren.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:43 schreef uiterstaardig het volgende:
Je ziet toch overal op de wereld dat de politie een verlengstuk is van machthebbers en niet het belang van de bevolking verdedigt. Kijk, om maar een voorbeeld te noemen, naar Iran en hoe de politie daar optreedt.
Ga er maar van uit dat dat ook hier kan gebeuren.
Dus voer je beleid dat in strijd is met de Grondwet niet uit.quote:
Alleen negeert hij het niet om zo zijn baan te kunnen behouden.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:53 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus voer je beleid dat in strijd is met de Grondwet niet uit.
Als de PVV-gedomineerde gemeenteraad er bij het bestuur op aandringt om bepaald discriminerend beleid te voeren (zo leg ik Struijs maar even uit, want veel kaas van staats- en bestuursrecht lijkt die niet gegeten te hebben) en het bestuur zwicht daarvoor en de hoofdcommissaris ook, dan dient een rechtgeaarde agent de opdrachten te negeren in naam van de Grondwet en het respect voor de Koning.
Dit is simpelweg onzin, want plaatselijke verordeningen (in het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen) kunnen aan de Grondwet worden getoetst. Dit kan nooit aan de orde zijn alleen in zijn fantasie.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:53 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus voer je beleid dat in strijd is met de Grondwet niet uit.
Als de PVV-gedomineerde gemeenteraad er bij het bestuur op aandringt om bepaald discriminerend beleid te voeren (zo leg ik Struijs maar even uit, want veel kaas van staats- en bestuursrecht lijkt die niet gegeten te hebben) en het bestuur zwicht daarvoor en de hoofdcommissaris ook, dan dient een rechtgeaarde agent de opdrachten te negeren in naam van de Grondwet en het respect voor de Koning.
Dat is wel een mooie. Het geeft direct aan waarom de heer Struijs zo de plank misslaat. Wie zijn ambtseed serieus nam was al veel eerder in het geweer gekomen.quote:Op zondag 3 januari 2010 01:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zolang de PVDA een voorstander is van positieve discriminatie is het duidelijk dat zij geenszins de grondwet wensen te respecteren.
En denk jij dat zo'n plaatselijke verordening per automatisme aan de Grondwet wordt getoetst? Bovendien hoeft dergelijk beleid niet per se bij verordening vastgesteld te worden. Het kan ook via de normale politieke druk bij controle van het college van B&W.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:08 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is simpelweg onzin, want plaatselijke verordeningen (in het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen) kunnen aan de Grondwet worden getoetst. Dit kan nooit aan de orde zijn alleen in zijn fantasie.
Ik vind dit wel heel erg ver gezocht en ook niet in de lijn van Struijs zijn uitlatingen over hard beleid. Jij hebt het hier over ad-hoc beslissingen en geen beleid.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:35 schreef Pool het volgende:
[..]
En denk jij dat zo'n plaatselijke verordening per automatisme aan de Grondwet wordt getoetst? Bovendien hoeft dergelijk beleid niet per se bij verordening vastgesteld te worden. Het kan ook via de normale politieke druk bij controle van het college van B&W.
PVV-gedomineerd college legt druk op PVV-wethouders om iets tegen Marokkanen te doen --> slappe burgemeester of PVV-burgemeester geeft toe aan wethouders + gemeenteraad --> PVV-gezinde hoofdcommissaris geeft bevel om bij fouilleeracties alleen Marokkanen te fouilleren.
Daar komt geen nieuwe verordening aan te pas. Maar op het moment dat Oom Agent dan het befehl krijgt om alleen Marokkanen te fouilleren, dan dient hij zelf na te denken en te oordelen dat een dergelijk befehl in strijd is met de Grondwet. En inderdaad, als hij dan op non-actief gesteld wordt, dan kan hij naar de rechter stappen en die zal vervolgens oordelen dat in strijd met de Grondwet gehandeld is door zijn meerderen. Maar zo'n toetsing is pas achteraf, en dus te laat, terwijl agenten ook vooraf al de plicht hebben zich aan de Grondwet te houden.
Zodra de hoofdcommissaris zegt: dit doen we de komende tijd zus en zo, dan is dat beleid. Beleid hoeft niet in een verordening te staan.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind dit wel heel erg ver gezocht en ook niet in de lijn van Struijs zijn uitlatingen over hard beleid. Jij hebt het hier over ad-hoc beslissingen en geen beleid.
Gast, wat probeer jij me nu aan te praten.quote:Wat daarentegen niet ver gezocht is, al jaren de praktijk is en waar eigenlijk weinig over gerept wordt is de hoogte van het aantal verdachten niet-westerse allochtonen in de criminaliteitsgegevens.
Als gekleurde heb je meer kans te worden opgepakt dan als blanke.
Als jij het dan hier op racisme wilt gooien (komt wel erg gemakkelijk uit), ben dan zo consequent en beschouw dit dan ook als blijk van racistische denkbeelden die kennelijk onder de politie leven, want nu vind ik het niets meer dan krampachtige pogingen mislukte en misplaatste vergelijkingen te voorzien van enige cachet.
Van je eigen stropop? Nee, ik ook niet.quote:En ik ben daar geenszins van onder de indruk kan ik jou vertellen.
Ook weer klinkklare onzin. Een hoofdcommissaris voert altijd overleg in de driehoek. En bovendien ging het over het beleid van de PVV en niet het beleid van een hoofdcommissaris van politie.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:54 schreef Pool het volgende:
[..]
Zodra de hoofdcommissaris zegt: dit doen we de komende tijd zus en zo, dan is dat beleid. Beleid hoeft niet in een verordening te staan.
Ik heb het niet over fouilleeracties. Ik heb het over het gegeven dat niet-westerse allochtonen vaker als verdachten worden aangemerkt.quote:Gast, wat probeer jij me nu aan te praten.!!
Wat ik gooi op racisme, is als je bij willekeurige fouilleeracties alleen de Marokkanen eruit zou pikken. Als je echter iedereen fouilleert en Marokkanen blijken vaker wapens bij zich te hebben, dan is dat geen racisme en is het logisch dat dan inderdaad meer Marokkanen worden opgepakt.
Ik vind, zoals ik eerder aangaf, jouw hypothese heel erg ver gezocht en niet consequent.quote:Maar je probeert je wel heel zielig in bochtjes te wringen nu, dat je stropoppen gaat aanvallen.
Van jouw hypothese. Het druk leggen op de wethouders om iets aan de Marokkanen te doen, etc. vind ik aandoenlijk hilarisch.quote:Van je eigen stropop? Nee, ik ook niet.
Ja, je hoort er eigenlijk nooit wat over.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:46 schreef damian5700 het volgende:
waar eigenlijk weinig over gerept wordt is de hoogte van het aantal verdachten niet-westerse allochtonen in de criminaliteitsgegevens.
Jij, jij, jij, je moet, racisme, je moet, jij. Kijk, zo komen we er wel.quote:Als gekleurde heb je meer kans te worden opgepakt dan als blanke.
Als jij het dan hier op racisme wilt gooien (komt wel erg gemakkelijk uit), ben dan zo consequent en beschouw dit dan ook als blijk van racistische denkbeelden die kennelijk onder de politie leven, want nu vind ik het niets meer dan krampachtige pogingen mislukte en misplaatste vergelijkingen te voorzien van enige cachet.
En ik ben daar geenszins van onder de indruk kan ik jou vertellen.
Klopt, het is de rechterlijke macht die we daarvoor in het leven hebben geroepen en niet de uitvoerende macht. Het kan nooit zo zijn dat je als ambtenaar en onderdeel van de uitvoerende macht bepaald beleid niet uitvoert. Anders ga je op de stoel van de rechter zitten, en daar heb ik bijzonder weinig vertrouwen in bij een agentje van 30 jaar die slechts een politieopleiding heeft gevolgd. Als je als ambtenaar vind dat je bepaald werk niet kan uitvoeren dan heb ik daar alle begrip voor, er past dan echter enkel ontslag en je moet als ambtenaar niet het uitvoeren van politieke besluiten en wetgeving gaan traineren omdat je anders de trias politica schendt bij de afweging of bepaalde besluiten wel wettig zijn. Enkel en alleen de rechter mag dat bepalen.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:31 schreef Pool het volgende:
Zo'n beleid moet dan nog altijd stroken met o.a. de Grondwet, de beginselen van behoorlijk bestuur en mensenrechtenverdragen.
Die toetsing is aan de rechter niet aan de ambtenaar.quote:Alleen als het een geldig politiek besluit is.
Ach wat een onzin ook weer. De PVV past niet in jouw straatje en je komt nu gewoon met allerlei gelegenheidsargumentatie. Waardeloos.quote:En zoals de huidige PVV-politici kamervragen stellen bij verschillende incidenten, laten ze zien niet veel te snappen van of op te hebben met de wet en democratische procedures. Dus als zo'n PVV'er aan de macht is en politieke besluiten neemt, dan is het wel degelijk aan de ambtenaar om niet blindelings te volgen, maar even te checken of het besluit in lijn is met de Grondwet en de verdragen waarbij we aangesloten zijn.
Ik zet daar ergens wel een punt, maar de context is het gegeven dat je als gekleurde meer kans hebt om opgepakt te worden.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:10 schreef Monidique het volgende:
Ja, je hoort er eigenlijk nooit wat over.
Ik zal bezien of het citaat aan jouw politiek-correcte maatstaven kan aanpassen om daarmee jouw maatje Pool te ontzien.quote:Jij, jij, jij, je moet, racisme, je moet, jij. Kijk, zo komen we er wel.
Ik stel dat deze man geen gelijk heeft en dat het betrekken van Geert Wilders demagogie is.quote:On-topic: Het lijkt me dat Pool duidelijk heeft uitgelegd dat deze man in principe gelijk heeft, maar dat het niet nodig was het specifiek op Geert Wilders te betrekken.
Mijn politiek-correcte maatstaven? Mijn maatje Pool? Vent, waar héb je het over. In plaats van adhominem-aanvallen, zou je eventueel ook kunnen proberen -slechts proberen, dat is al genoeg- Pools argumenten keihard onderuit te halen. Maar wie weet, misschien is het wel gemakkelijker arm "politiek-correct" Pools maatje Monidique aan te vallen dan daadwerkelijke argumenten onderuit te halen. Nou, nee, dat is niet echt een kwestie van "wie weet".quote:Op zondag 3 januari 2010 12:15 schreef damian5700 het volgende:
Ik zal bezien of het citaat aan jouw politiek-correcte maatstaven kan aanpassen om daarmee jouw maatje Pool te ontzien.
Ik vind het heel storend dat je mijn reactie op Pool qoute maar verder niets inhoudelijks tegen mijn aangevoerde standpunten over het onderwerp van deze topic inbrengt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mijn politiek-correcte maatstaven? Mijn maatje Pool? Vent, waar héb je het over. In plaats van adhominem-aanvallen, zou je eventueel ook kunnen proberen -slechts proberen, dat is al genoeg- Pools argumenten keihard onderuit te halen. Maar wie weet, misschien is het wel gemakkelijker arm "politiek-correct" Pools maatje Monidique aan te vallen dan daadwerkelijke argumenten onderuit te halen. Nou, nee, dat is niet echt een kwestie van "wie weet".
quote:Op zondag 3 januari 2010 12:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, je hoort er eigenlijk nooit wat over.
[..]
Jij, jij, jij, je moet, racisme, je moet, jij. Kijk, zo komen we er wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |