abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75757512

Welkom in alweer deel 200 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  vrijdag 18 december 2009 @ 08:59:20 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75757543
Nieuwe op
Die vorige vond ik ook wel tof, met al die vervoerders
Misschien leuk om hier bij aan toe te voegen?


Tevens:
Zag in vorige topic voorbij komen storing rond Arnhem..
quote:
Arnhem-Nijmegen/Tiel
Vrijdag 18 December 08:43Oorzaak De beperkingen tussen Arnhem en Nijmegen als gevolg van een defecte trein zijn voorbij.
Het treinverkeer is volledig hervat.
Verwachting
Reisadvies
pi_75757545
Alvast mijn excuses, mocht het uitproberen van een nieuwe OP niet bevallen .

Lapo vorig topic;
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 08:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Op ns.nl staat niks over een stremming bij Arnhem?? (help)
Oh, en er is natuurlijk gebak!
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:01:20 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_75757564
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 08:59 schreef Ireyon het volgende:
Alvast mijn excuses, mocht het uitproberen van een nieuwe OP niet bevallen .

Lapo vorig topic;
[..]

Oh, en er is natuurlijk gebak!
[ afbeelding ]
1. meer plaatjes? (of is dit een tegemoetkoming aan de mobile fokker?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:03:48 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75757594




En dat noemt de NS / Prorail weer volgens dienstregeling
  Moderator vrijdag 18 december 2009 @ 09:05:59 #6
155227 crew  Guppy
dus
pi_75757625
Nou ja, ik zie wel of ik in Utrecht kom
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:13:19 #7
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_75757766
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 09:05 schreef Guppyfriend het volgende:
Nou ja, ik zie wel of ik in Utrecht kom
succes
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:18:12 #8
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_75757860
Sneeuw? Wij rijden gewoon door:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  vrijdag 18 december 2009 @ 09:22:19 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75757947
Morgen met SSN de kerstrit.
Kreeg een mailtje van hun, met gedetailleerde reispunten met aankomst/vertrektijden..
We staan 10 minuten stil bij Harmelen Aansluiting
In Ede-Wageningen staan we 40 minuten sitl, om water te nemen. Trein mag je niet uit, omdat we aan het hoofdspoor staan, dus geen foto's

om 20:45 weer terug, dus rond 23:51 aan in Rotterdam/..

Geen exacte dienstregeling zal ik posten, omdat SSN dit verbied
pi_75757966
Zo. Ook weer bijgelezen.
Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat.. ;o

http://www.actuelevertrek(...)ion.php?from=Utrecht
))
pi_75758324
Nou ik ben in Ede hoor

Maar eens zien of en hoe ik vanmiddag hier weer weg kom
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 december 2009 @ 09:39:30 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75758329
Ik hoop dat het in de loop van de dag steeds beter gaat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75758346
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 09:22 schreef greavy het volgende:
Geen exacte dienstregeling zal ik posten, omdat SSN dit verbied
Kinderachtig gezeik. Maar goed, die discussie hebben we al achttienmiljard keer gehad.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 december 2009 @ 09:46:38 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75758517
Bij Arriva gaat het lekker:
quote:
De treinen in het Noorden van het land rijden een uurdienstregeling. Op ieder traject wordt een dubbel treinstel ingezet. Om de vertrektijden te raadplegen kunt u op de tabellen bij de zondagdienstregeling kijken
Dus ik kijk bij de zondagsdienstregeling en zie dat de treinen naar Delfzijl dan op .31 rijden. Kijk ik naar de actuele vertrektijden dan liggen juist die treinen er uit en rijdt er om .01 een trein van Groningen naar Delfzijl. Oftewel: FAIL
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75758556
quote:
Om de vertrektijden te raadplegen kunt u op de tabellen bij de zondagdienstregeling kijken
U kunt er ook het foldertje van de Keurslager op naslaan. Daar wordt u evenveel wijzer van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 18 december 2009 @ 09:49:15 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75758581
Topic 200 al weer
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75758765
Gistermiddag 16.57 vanaf Hilversum Noord naar Woerden (via Utrecht), maar 20 minuten vertraging

Zag wel de mensenmassa op perron 1-2 muurvast staan omdat ondertussen ook de trap naar de stationshal vol stond met mensen die naar beneden wilden. De eersten staken het spoor (overigens achter het stootjuk) al over..
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:06:28 #18
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_75759080
Feestje!
Topic 200
pi_75759167
Wat ik nog wel het meest walgelijke vind aan dit hele gedoe.
Dat pro-rail nooit de fout bij zichzelf legt, terwijl zij op bijna ieder vlak eindverantwoordelijke zijn.

"de dienstregeling rijdt weer normaal"-zeggen als treinen met +45 gewoon op ieder groot station voorkomen.
En vooral dat ze zeggen dat het met 7500 wissels gewoon wel eens kan gebeuren. Het gebeurt inderdaad al te vaak, maar nu met dit winterweer ligt alles opeens plat. De enige conclusie die ik daar uit kan trekken is dat het Nederlandse spoorwegnetwerk niet tegen zijn eigen klimaat kan. En dat is toch wel een beetje erg raar.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75759278
"We waren wel degelijk voorbereid"

Was ook een giller
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75759302
quote:
Op station Utrecht Centraal is de totale vertraging voor vandaag, 18-12, in totaal 1111 minuten. Dat is meer dan 18 uur.
In totaal waren er hier vandaag 107 treinen die 1 minuut of meer vertraagd waren, de gemiddelde vertraging per vertraagde trein is 10 minuten.
Er waren op dit station vandaag in totaal 31 treinen waarvan het spoor gewijzigd was. 6 treinen waren opgeheven.
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:24:07 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75759663
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:12 schreef Dr_Flash het volgende:
"We waren wel degelijk voorbereid"

Was ook een giller
We kunnen een faalquote top 10 maken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75760003
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:38:12 #24
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_75760102
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
+1

Oh en voor de mensen die 'm toevallig in het vorige topic gemist hebben:
Een werkhandleiding voor mcn's uit 2006.
Best interessant om eens door te lezen

http://pocasdregio.web-lo(...)ndboek-machinist.pdf

Staat o.a. in wat mcn's moeten doen bij ontruimingen, noodremmingen, aanslagen etc.

(Psst, http://pocasdregio.web-log.nl/mijn_weblog/2007/08/handboeken.html , daar staan er nog meer, HC enzo)
pi_75760195
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:13 schreef RubenK het volgende:

[..]
Gelukkig wel pas 6 treinen opgeheven.

Then again - dat zullen er nog wel meer worden omdat anders de punctualiteit in gevaar komt.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_75760254

Als ik binnen 2 uur van Utrecht naar Doetinchem wil verplaatsen, ga ik dat redden?
Of kom ik vast te staan op arnhem oid ?
pi_75760285
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:41 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Gelukkig wel pas 6 treinen opgeheven.

Then again - dat zullen er nog wel meer worden omdat anders de punctualiteit in gevaar komt.
Gisteren waren het er 280
pi_75760296
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:42 schreef Tazar_Yoot het volgende:

Als ik binnen 2 uur van Utrecht naar Doetinchem wil verplaatsen, ga ik dat redden?
Of kom ik vast te staan op arnhem oid ?
Probeer gewoon
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 18 december 2009 @ 10:46:43 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75760386
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:35 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75760388
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Probeer gewoon
Sinds gister vind ik de trein eng.
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:51:11 #31
136283 knars
Teethgrinder
pi_75760562
Complimenten voor de OP

Weet even niet meer wie het had over de inzet van de (enkele) V als sprinter (:')) Uithoorn - Amsterdam - Gouda - Rotjeknor, maar rijdend personeel heb ik al horen omroepen of iedereen asljeblieft een klachtenformulier wil invullen dat er met ander of langer materiaal moet worden gereden.

Heb vroeger ook wel eens cabineritjes gemaakt in de rotterdamse metro, nog in de eMmetjes. Gaaf in zo'n tunnel!
pi_75760694
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:51 schreef knars het volgende:
Complimenten voor de OP

Weet even niet meer wie het had over de inzet van de (enkele) V als sprinter (:')) Uithoorn - Amsterdam - Gouda - Rotjeknor, maar rijdend personeel heb ik al horen omroepen of iedereen asljeblieft een klachtenformulier wil invullen dat er met ander of langer materiaal moet worden gereden.

Heb vroeger ook wel eens cabineritjes gemaakt in de rotterdamse metro, nog in de eMmetjes. Gaaf in zo'n tunnel!
Alle uitgeest - * sprinters zijn nu mat'64 planmatig, totdat SLT volledig in omloop is
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:58:42 #33
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_75760830
Treinen leven echt bij de gratie van het autootje-pesten en subsidies....

5 cm sneeuw, blaadjes, wind, zon, regen, de NS kan nergens tegen...
censuur :O
  vrijdag 18 december 2009 @ 10:58:56 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75760837
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 10:54 schreef RubenK het volgende:

[..]

Alle uitgeest - * sprinters zijn nu mat'64 planmatig, totdat SLT volledig in omloop is
Gisteren was het een Koploper. Hoera voor improvisatie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75761021
Ik ben zo fucking benieuwd of mijn trein straks niet te laat is..
Wil de SR trein naar Groningen halen.. o.O
pi_75761363
Ik hoop dat utrecht niet weer helemaal plat gaat... moet er vanavond toch ECHT langs
pi_75762061
WTF zeg kut ns/pro rail de treinen van nijmegen naar schiphol rijden nog steeds niet
pi_75762407
Fijne kerstdagen all. =]
  vrijdag 18 december 2009 @ 11:43:59 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75762576
Rotterdam Centraal:
quote:
11:03 + 37 min. Amsterdam Centraal Thalys
12:03 + 41 min. Amsterdam Centraal Thalys
Gaat lekker, jongens...
pi_75763202
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 11:12 schreef RubenK het volgende:
Ik hoop dat utrecht niet weer helemaal plat gaat... moet er vanavond toch ECHT langs
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 11:31 schreef Palmboom313 het volgende:
WTF zeg kut ns/pro rail de treinen van nijmegen naar schiphol rijden nog steeds niet
Als het zo doorgaat ga ik niet heel lang wachten met vertrekken uit Ede (ri Ut)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator vrijdag 18 december 2009 @ 12:02:17 #41
155227 crew  Guppy
dus
pi_75763266
Ik ben voorspoedig weer in Utrecht aan gekomen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Sport vrijdag 18 december 2009 @ 12:07:18 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75763442
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 12:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

Als het zo doorgaat ga ik niet heel lang wachten met vertrekken uit Ede (ri Ut)
mja, de 3100 is er gewoon uitgegooid, de 3000 rijdt nog wel gewoon (met een klein +-je) volgens mij
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75763929
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 12:07 schreef dennistd het volgende:

[..]

mja, de 3100 is er gewoon uitgegooid, de 3000 rijdt nog wel gewoon (met een klein +-je) volgens mij
Vet hoerig. Wat is er nou aan de hand dan helemaal? Het zonnetje schijnt gewoon
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 december 2009 @ 12:24:18 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75764052
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 12:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vet hoerig. Wat is er nou aan de hand dan helemaal? Het zonnetje schijnt gewoon
Er ligt nog steeds sneeuw
Ze zouden moeten leren van bijvoorbeeld Canada of waar dan ook, waar ze met 1 meter sneeuw gewoon kunnen rijden, weliswaar met een sneeuw schuiver ervoor, maar toch.,.
pi_75764185
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 12:24 schreef greavy het volgende:
Er ligt nog steeds sneeuw
En daarom kan de 3000 wel rijden en de 3100 niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75764194
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 09:22 schreef greavy het volgende:
Geen exacte dienstregeling zal ik posten, omdat SSN dit verbied
!___

De hele dienstregeling van die trein staat gewoon op Somda.

Maar sowieso, het is echt juridisch onmogelijk om het posten van zo een dienstregeling te verbieden.
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 09:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Kinderachtig gezeik. Maar goed, die discussie hebben we al achttienmiljard keer gehad.
Dit dus, ja... So fucking triest.

Desalniettemin veel plezier, greavy.
  vrijdag 18 december 2009 @ 12:31:07 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75764296
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 12:28 schreef Socios het volgende:

[..]

!___

De hele dienstregeling van die trein staat gewoon op Somda.

Maar sowieso, het is echt juridisch onmogelijk om het posten van zo een dienstregeling te verbieden.
[..]

Dit dus, ja... So fucking triest.

Desalniettemin veel plezier, greavy.
O, ik zie dat ie op Somda staat
Ik dacht: Wees beleefd.. Nou, dan maar een linkje naar Somda toch

19 December 2009: SSN-Rit naar Munster, Duitsland.
pi_75765067
Ik heb mezelf maar niet naar Utrecht gewaagd vandaag. Ben gewoon lekker blijven liggen
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  vrijdag 18 december 2009 @ 13:34:49 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75766722
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 12:53 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik heb mezelf maar niet naar Utrecht gewaagd vandaag. Ben gewoon lekker blijven liggen
quote:
Vertraging in de Randstad en Midden Nederland


Door diverse verstoringen ondervindt de treindienst in de Randstad en Midden Nederland vertraging. Houdt u rekening met uitval van treinen.

Het is nog niet bekend hoelang dit duurt.
aldus ns.nl

Der rijden meer treinen als vanmorgen, maar het grootste gros heeft nog vertraging. Ook nog uitval is er.

Tevens Thalys van 13.03 heeft +88 nu volgens AV Rotterdam Centraal

In Friesland liggen de treinen van Arriva nog steeds op een uurdienst... en dat blijft de komende uren ook wel..
quote:
Groningen-Delfzijl/Leer (Ostfriesland)/Leeuwarden/Roodeschool, Leeuwarden-Harlingen Haven/Stavoren
Vrijdag 18 December 11:29Oorzaak Tussen Groningen en Leeuwarden rijden minder treinen door de weersomstandigheden.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. De verstoring is naar verwachting 19 december rond 2:00 uur verholpen.
pi_75767116
Ik ga niet meer treinen vandaag
  vrijdag 18 december 2009 @ 14:07:52 #51
136283 knars
Teethgrinder
pi_75768176
Vanochtend overigens 3x Plan V als IC Den Haag - Deventer
vanochtend nog een van de hoofditems bij het NOS journaal dat alles vandaag zo lekker rijdt en onder controle is. Ik merk het niet echt. Als ze nu alweer op ns.nl knallen dat het treinverkeer ontregeld is, we rekening moeten houden met uitval en dat er nog niet bekend is hoe lang dit gaat duren, lees ik: de NS heeft de handdoek nu al in de ring geworpen.

Maar kom op! Er valt nu geen sneeuw meer, alles zou zijn opgelost met de infrastructurele verstoringen en logistieke problemen (in welke sneeuwhoop ze gisteren welk materieel gedumpt hadden). Waarom gaat het nu dan weer mis?

Okee, het is vragen naar de bekende weg
pi_75768311
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:07 schreef knars het volgende:
Vanochtend overigens 3x Plan V als IC Den Haag - Deventer
vanochtend nog een van de hoofditems bij het NOS journaal dat alles vandaag zo lekker rijdt en onder controle is. Ik merk het niet echt. Als ze nu alweer op ns.nl knallen dat het treinverkeer ontregeld is, we rekening moeten houden met uitval en dat er nog niet bekend is hoe lang dit gaat duren, lees ik: de NS heeft de handdoek nu al in de ring geworpen.

Maar kom op! Er valt nu geen sneeuw meer, alles zou zijn opgelost met de infrastructurele verstoringen en logistieke problemen (in welke sneeuwhoop ze gisteren welk materieel gedumpt hadden). Waarom gaat het nu dan weer mis?

Okee, het is vragen naar de bekende weg
Plan V reed ook venlo-Den haag. Of iig, eigenlijk, venlo-rotterdam. En dat krijg je pas weer te horen in rotterdam
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 december 2009 @ 14:31:08 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75769117
Arriva had best in een halfuursdienst kunnen rijden. Het was prima te doen.

Voor de rest laat ik vandaag het reisje naar Utrecht schieten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75769348
Hoerige hoerezooi
quote:
Door diverse verstoringen ondervindt de treindienst in de Randstad en Midden Nederland vertraging. Houdt u rekening met uitval van treinen.

Er rijden minder treinen tussen:

* Schiphol en Nijmegen
* Utrecht Centraal en Den Bosch
* Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal
* Dordrecht en Leiden Centraal
* Utrecht Centraal en Almere Centraal
* Utrecht Centraal en Den Haag Centraal
* Utrecht Centraal-Gouda Goverwelle-Rotterdam Centraal
* Lelystad en Schiphol
* Amsterdam en Hoofddorp

Dit duurt de hele dag.
Hoeren
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 december 2009 @ 14:56:57 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75770186
Het gebeurt niet iedere dag: een trein van 6 bakken GTW naar Harlingen. Vrijwel altijd moeten ze het daar stellen met 2 of 3 bakken, maar vandaag met de uursdienst zet Arriva op alle trajecten gekoppelde stellen in.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:19:15 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75771148
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoerige hoerezooi
[..]

Hoeren
Gewoon kut.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75771494
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 15:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gewoon kut.
We zien het wel. Kan er weinig anders van maken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:29:35 #58
136283 knars
Teethgrinder
pi_75771547
Tsja, had beter kunnen thuiswerken vandaag. Kom later aan, ga eerder weg en per saldo nog steeds eerder van huis en later weer thuis.
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:30:06 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75771569
Ja. Van de vingerverfsite:
quote:
Treindienst nog niet geheel volgens plan

De landelijke treindienst is vanochtend na de weersomstandigheden van gisteren normaal opgestart.

Door enkele incidenten in de Randstad en het midden van het land is er toch wat vertraging ontstaan. Alles rijdt echter. De verwachting is dat de vervoerders in de loop van de ochtend de vertragingen kunnen inlopen. Omdat er vanmiddag weer wat lichte sneeuw wordt verwacht heeft ProRail weer 40 storingsploegen paraat om eventuele problemen op te lossen.
Ach ja, vrijdagmiddag, iedereen is daar al naar huis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 18 december 2009 @ 15:50:08 #60
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_75772325
Trein van 12.35 vanaf Alkmaar Noord naar Amsterdam CS (en Nijmegen) had 10 minuten vertraging. Trein van Amsterdam CS terug naar Alkmaar Centraal was op tijd en kwam een paar minuten later aan op het station van Alkmaar. Gelukkig heb ik weinig problemen gehad vandaag.

Gisteren had ik wel vertraging vanaf Amsterdam CS, een uur totaal. Omdat er treinen utivielen, was er ook een groot aantal mensen blijven hangen. Het was daarom nog voller in de treinen dan normaal en daardoor heb ik de hele reis met 2 zware tassen (a/v-spul) op een trap moeten staan dat best krap was met al die mensen.
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_75773477
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoerige hoerezooi
[..]

Hoeren
Ik snap echt totaal niet waarom die treinen niet rijden.

En waar ik helemaal boos om kan worden is dat er s'ochtends nog zo'n leuk nieuws bericht komt dat alle treinen volgens de dienstregeling rijden
quote:
Roemer wijt dat vooral aan de marktwerking op het spoor. “De laatste jaren moest alles aan de markt worden overgelaten, het spoorbedrijf werd opgeknipt en onderhoudsbedrijven moeten concurreren bij het onderhoud. Dit soort storingen is echt van de laatste jaren. ProRail heeft nota bene zelfs haar sneeuwschuivers van de hand gedaan omdat ze geen treinen meer hadden waar ze op pasten. Minister Eurlings moet hier echt iets aan gaan doen.”
dit is dan wel weer goed nieuws. Geen marktwerking meer

[ Bericht 24% gewijzigd door Palmboom313 op 18-12-2009 16:28:00 ]
pi_75774711
Waar worden de LINTjes tegenwoordig onderhouden? Hgl staat al een tijdje leeg volgens mij.
Het was weer droevig gesteld met ze, heenweg had ik er eentje met een behoorlijke vierkante wiel (kon nauwelijks verstaan wat de persoon tegenover mij zei) en op de terugweg een met maar 2 van de 4 deuren die werkte en ook maar op 1 motor

Met dit weer ben ik wel blij met Syntus, nauwelijks vertragingen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 december 2009 @ 17:24:53 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75775814
Die Lintjes gaan nu naar Voith in Blerick voor onderhoud
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75776475
Check die tijden van de vertraging... hoe is dit mogelijk? Door het weer of het ERTMS probleem?

  vrijdag 18 december 2009 @ 18:19:08 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75777573
Vooral door het ERTMS probleem. Dit kan ook door problemen in België komen, of door Frankrijk.
Ik denk niet het weer, omdat ze vandaag wel meer op tijd hebben gereden. (vaak < 45 minuten)
pi_75777604
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 16:22 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Ik snap echt totaal niet waarom die treinen niet rijden.

En waar ik helemaal boos om kan worden is dat er s'ochtends nog zo'n leuk nieuws bericht komt dat alle treinen volgens de dienstregeling rijden
[..]

dit is dan wel weer goed nieuws. Geen marktwerking meer
Verwacht maar niet dat minister Camorra E. hier iets aan gaat doen. Die legt veel liever een nieuwe snelweg met vloerverwarming aan. Zodat de heilige koeien lekker door kunnen rijden.

Kunnen we niet met zijn allen op de communistische partij stemmen, wat nationalisatie in de openbare sector zal wel eens goed zijn.
  vrijdag 18 december 2009 @ 18:24:25 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75777756
quote:
15:03 + 202 min. Amsterdam Centraal 11 Thalys , Niet instappen
17:03 + 90 min. Amsterdam Centraal 11 Thalys , Niet instappen
17:58 + 35 min. Paris-Nord 4 Antwerpen-Centr, Brussel-Zuid Thalys
18:03 + 53 min. Amsterdam Centraal 11 Thalys , Niet instappen
Ff geen screen nu.. Al 4 thalyssen met vertraging
De Thalys van 18.03 heeft al 30 minuten minder vertraging dan 5 minuten geleden

Van de AV van Rotterdam Centraal
De 15.03 Thalys is om 18:31 verdwenen van de AV van Rotterdam Centraal, dus zal wel vertrokken zijn.

Doet me denken aan deze commercial van NS:


[ Bericht 9% gewijzigd door greavy op 18-12-2009 18:32:54 ]
  vrijdag 18 december 2009 @ 18:40:39 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75778238
Op TT115 is inmiddels aangekondigd dat ook komend weekend een uitgedunde dienstregeling gereden wordt, en dat zondagavond bekeken wordt of dat maandag ook nog nodig is.

Dit gaat wel wat ver.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75778624
Ik was vanmiddag op centraal, stond de FYRA klaar terwijl de CTA vond dat de Thalys hier stond met 60 minuten vertraging, uiteindelijk werd het aangepast en kwam nog later de Thalys aan op spoor 14.

Serieus, die Thalys faalt echt teveel op de HSL.
pi_75778654
Waarom?!?!?

Wat is nu het grote probleem? Er valt 5cm sneeuw en 5 dagen lang rijden er amper treinen. Het is winter met een beetje sneeuw, geen nieuwe ijstijd. In landen als canada en siberie rijden ze nog treinen als er 1,5 meter sneeuw ligt.
pi_75778983


Waarom is die ruimte in plan V eig.? Vind het altijd zo vreemd, stond er laatst nog in, dan heb je een soort leeg hok met andere deuren.

Edit: Ah heb het al geloof ik:
quote:
De laatste deelseries Plan V7-V13, met de nummers 801-965, beschikken in tegenstelling tot de vorige drie deelseries wel weer over een kleine afdeling voor post- en bagagevervoer
Bron Wikipedia

[ Bericht 40% gewijzigd door Kankerkachelsverkopert op 18-12-2009 19:07:11 ]
  vrijdag 18 december 2009 @ 19:00:47 #72
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75778986
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 18:51 schreef Fixers het volgende:
Waarom?!?!?

Wat is nu het grote probleem? Er valt 5cm sneeuw en 5 dagen lang rijden er amper treinen. Het is winter met een beetje sneeuw, geen nieuwe ijstijd. In landen als canada en siberie rijden ze nog treinen als er 1,5 meter sneeuw ligt.
Er word teveel gefaald

17:28 + 106 min. Amsterdam Centraal 2 Thalys
Dit is van Schiphol. Die thalys stond eerst nog op +89
  vrijdag 18 december 2009 @ 19:08:00 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_75779220
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 19:00 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom is die ruimte in plan V eig.? Vind het altijd zo vreemd, stond er laatst nog in, dan heb je een soort leeg hok met andere deuren.

Edit: Ah heb het al geloof ik:
[..]

Bron Wikipedia
Bedoel je dat achter die gele deur?
Dat was meende ik een plek voor rolstoelen / fietsen en dergelijke.
pi_75779354
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 19:08 schreef greavy het volgende:

[..]

Bedoel je dat achter die gele deur?
Dat was meende ik een plek voor rolstoelen / fietsen en dergelijke.
Vergeet het maar. De buitendeuren zijn dichtgeschroefd en de binnendeuren VEEEEL te smal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75779358
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 19:08 schreef greavy het volgende:

[..]

Bedoel je dat achter die gele deur?
Dat was meende ik een plek voor rolstoelen / fietsen en dergelijke.
Nee dat is elders, diverse Plan V stellen zijn gebouwd met bagageruimte of ruimte voor post en pakket vervoer zoals deze als ik Wikipedia mag geloven.
pi_75779375
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 18:51 schreef Fixers het volgende:
Waarom?!?!?

Wat is nu het grote probleem? Er valt 5cm sneeuw en 5 dagen lang rijden er amper treinen. Het is winter met een beetje sneeuw, geen nieuwe ijstijd. In landen als canada en siberie rijden ze nog treinen als er 1,5 meter sneeuw ligt.
Mja, ik vind dit ook idd wel een beetje overdreven
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75780142
Het rondje dat ik en marko gemaakt hebben was best wel baas

Eerste klas met de ICE naar arnhem van amsterdam

Daar burgerking gegeten, de cola volgemieterd met whisky. toen een mooi plaatje van een loc met een bevroren voorkant. Toen verder met de IC naar roosendaal. Mooi sneeuwlandschap plaatjes gesloten, nog een beetje lekker geouwhoerd met wat studenten .

Te roosendaal hebben we een v250 gezien . Daarna kwam er een goederen traxx voor een rood licht, zag de machinist ons en zette een kerstmuts op toen terug met de belgse benelux vol met vrolijke belgse conducteurs die de v250 ook een lelijk gedrocht vonden. vervolgens lokte ik ze een beetje uit met belgen moppen omdat ie zei dat ie nederlandse moppen kenden . Marko verliet de trein bij rotterdam en er stapte een lekkere bulgaarse meid in waarmee ik tot de gate bij schiphol ben gelopen.

en nu moet ik werken met een redelijk dronken hoofd
pi_75780151
oja pics volgen
pi_75780224
Pic´s van meisje or it didn´t happen, inderdaad.
pi_75780271
stelletje zatnekken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75780407
Ik heb wel face boek van der.

morgen als ik nuchter ben effe pics posten

Owja en die traxx machinst en de belgse conducteurs, wat een bazen
pi_75780412
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 16:55 schreef Nightshadow het volgende:
Met dit weer ben ik wel blij met Syntus, nauwelijks vertragingen
Hopelijk morgenochtend ook dan... *moet van Geldermalsen naar Elst, bij voorkeur via Tiel *

Hopelijk zijn de vertragingen niet zó erg zaterdag om 8:22 in de morgen.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_75780813








en ja ,dat is een Spurt daar rechts
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 december 2009 @ 19:54:23 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75780890
Wat moet een Arriva GTW in Roosendaal
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_75781006
Grootste problemen komen imo door het fragiele spoorwegnet in Nederland i.c.m. een mentaliteitskwestie. Waar vroeger structureel preventief onderhoud gedaan werd aan het spoor, wacht men nu tot iets (een wissel, sein, overweg, trein etc.) een storing krijgt om het vervolgens (provisorisch) te repareren.

Tevens wil men tegenwoordig alles maar modern en met de meest ingewikkelde (storings)gevoelige software aanleggen. Denk o.m. aan ERMTS en de ontzettend vele software in nieuwe treinen. Waar vroeger de infrastructuur en het materieel nog robuust waren en het tegen een stootje (en 20 graden vorst ft. 20 centimeter sneeuw!) kon, valt het nu al bij een geringe andere omstandigheid uit.

Wat wel in ogenschouw moet worden genomen is het drukbereden net. Zes intercity´s en nog een batterij aan stoptreinen op bepaalde trajecten per richting per uur is niet niks. Als er ergens iets mis gaat, heeft dat geheid gevolgen.

Men dient dan ook terug te gaan naar de core business. Het rijden van de treinen conform de dienstregeling. Hiervoor moet het spoorwegnet goed onderhouden worden, waar onnodige vernieuwingen ondergeschikt moeten zijn. Verder moet het geld gestoken worden in degelijk treinen en ander materieel (en dus niet in lightrail, overbodige beeldschermen, eveneens softwarematig onmogelijke, onnodige en voor de reiziger onbegrijpelijke ov-chipkaarten, digitalisering van andere dingen, achterhaalt internet in de trein etc.)

Zorg liever voor de nodige goede voorzieningen zoals restauratiewagens, toiletten, comfortabel interieur etc. Dit i.c.m. met een betrouwbare, snelle en uitgebreide dienstregeling komt het reizen per spoor pas ten goede.
  vrijdag 18 december 2009 @ 20:08:58 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75781511
Deels bullshit, in 1970 ging de boel ook gewoon op zijn bek met sneeuw: toen hadden ze nog schuifdeuren waarvan de kasten in de wanden volkomen dichtkoekten door de stuifsneeuw. Etc. etc. etc. Plus: er wordt een steeds hoger veiligheidsniveau gevraagd, dus je moet over op iets anders dan ATB, waarbij ERTMS dan een alternatief is dat op zich aantrekkelijk is dan ATB-NG. Er moet wel ruimte zijn voor vooruitgang.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75782415
Vooruitgang prima! Maar dan wel als deze nuttig is en iets bijdraagt aan een betere dienstverlening. De deuren zijn inderdaad verbeterd de afgelopen jaren. Veiligheid is vanzelfsprekend belangrijk. ATB(-NG) functioneert imo prima en is tot op heden veel stabieler.

Wel een vraagje: wat maakt/ waarom is ERMTS veiliger dan ATB(-NG)?
pi_75782589
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 19:54 schreef Peterselieman het volgende:
Wat moet een Arriva GTW in Roosendaal
Moest er waarschijnlijk 1 naar de werkplaats. Toen ik gisteren naar hardinxveld terugmoest, werd de trein verwisseld met een andere. De machinist was even later zo vriendelijk uit te leggen dat het kwam omdat de pantograaf veel slijtage had ondervonden door het winterweer.
Maar ze reden wel allemaal

Zag vandaag de v250 langskomen op Dordrecht. Naast de ongelofelijk lelijke neus, zijn de bakken ook nog eens onnodig hoog en lomp. Ik snap niet hoe ze ooit zo'n kutproduct hebben kunnen aanschaffen. Er zijn veel mooiere gestroomlijndere treinen die wel 300 kunnen en wel op tijd geleverd worden. Waarom niet gewoon de ICE3. Daar heeft NS-hispeed al ervaring mee.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75782699
Socios, wat is er mis met lightrail?
Voor stoptreinen is het veel rendabeler.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75782740
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 20:39 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Zag vandaag de v250 langskomen op Dordrecht. Naast de ongelofelijk lelijke neus, zijn de bakken ook nog eens onnodig hoog en lomp. Ik snap niet hoe ze ooit zo'n kutproduct hebben kunnen aanschaffen. Er zijn veel mooiere gestroomlijndere treinen die wel 300 kunnen en wel op tijd geleverd worden. Waarom niet gewoon de ICE3. Daar heeft NS-hispeed al ervaring mee.
Ik ben benieuwd of ze ooit geleverd worden.

Dat bedrijf verknalt het goed, de Denen waren al niet zo blij, ik weet niet hoe dat afgelopen is maar ik geloof dat ze de rechter er bij wouden halen.
  vrijdag 18 december 2009 @ 20:46:47 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75782850
Dat kan ik je wel vertellen: AnsaldoBreda heeft uitstel gekregen, pas in Q3 2012 moet alles geleverd zijn. Ook gaat AnsaldoBreda een gedeelte van het contractbedrag terugbetalen / in mindering brengen.
pi_75782978
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 20:46 schreef James1988 het volgende:
Dat kan ik je wel vertellen: AnsaldoBreda heeft uitstel gekregen, pas in Q3 2012 moet alles geleverd zijn. Ook gaat AnsaldoBreda een gedeelte van het contractbedrag terugbetalen / in mindering brengen.
Toch knap. Dat bedrijf brengt zonder enige moeite ns-hispeed naar de afgrond
Ik hoop dat een ander bedrijf er gaat rijden. Maar de NS moest het weer met een belachelijk hoog bedrag claimen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 18 december 2009 @ 20:54:16 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75783149
Het zou mij niet verbazen als HSA binnen 2 jaar inderdaad failliet is. Of we daarmee beter af zijn is nog maar zeer de vraag... dan rijdt er tenslotte niemand (buiten Thalys) op de HSL-Zuid. Daarnaast zijn er dan ook weinig bedrijven die geschikt materieel hebben...

Mocht HSA failliet gaan, dan zal ook de levering van de V250's wel worden stopgezet. Er is tenslotte geen betalende afnemer meer... buiten de NMBS die 3 stellen in bestelling heeft staan. Dan krijgen de Belgen dus die 3 afdankertjes...
pi_75783183
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 20:42 schreef Ascendancy het volgende:
Socios, wat is er mis met lightrail?
Voor stoptreinen is het veel rendabeler.
De levensduur (moet misschien nog blijken. Maar vraag me af of het net zolang als bijvoorbeeld Mat ´64 rondrijdt), de storingsgevoeligheid (SLT). De zittingen (alle lightrail), het vaak ontbreken van sanitair (wederom SLT, sommige GTW, Lintjes etc.). Het niet door sneeuw kunnen rijden (GTW in het Noorden). De robuustheid die ontbreekt. Al met al kan ´zwaar´ materieel een stoptreindienst ook aan mijns inziens.
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:06:47 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75783634
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 20:34 schreef Socios het volgende:
Vooruitgang prima! Maar dan wel als deze nuttig is en iets bijdraagt aan een betere dienstverlening. De deuren zijn inderdaad verbeterd de afgelopen jaren. Veiligheid is vanzelfsprekend belangrijk. ATB(-NG) functioneert imo prima en is tot op heden veel stabieler.
Nogal logisch, het ligt er al veel langer. Vraag maar eens aan oude rotten langs de Maaslijn hoe het daar ging toen er net ATB-NG was aangelegd.
quote:
Wel een vraagje: wat maakt/ waarom is ERMTS veiliger dan ATB(-NG)?
Volgens mij heeft het vrijwel het zelfde veiligheidsniveau. Verschil is dat er voor ERTMS meerdere aanbieders zijn (voor ATB-NG maar één, wat prijsopdrijvend werkt) en dat ERTMS in meer landen gebruikt gaat worden wat de prijs drukt en de interoperabiliteit van het materieel vereenvoudigt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75783720
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 20:54 schreef Socios het volgende:

[..]

De levensduur (moet misschien nog blijken. Maar vraag me af of het net zolang als bijvoorbeeld Mat ´64 rondrijdt), de storingsgevoeligheid (SLT). De zittingen (alle lightrail), het vaak ontbreken van sanitair (wederom SLT, sommige GTW, Lintjes etc.). Het niet door sneeuw kunnen rijden (GTW in het Noorden). De robuustheid die ontbreekt. Al met al kan ´zwaar´ materieel een stoptreindienst ook aan mijns inziens.
De levensduur zal denk ik wel meevallen. Mat '64 had gewoon al uitgefaseerd moeten zijn. Doet me steeds weer pijn aan de oren als die rottreinen stoppen. Daarnaast zijn sommige sprinter's ouder dan de mat '64's laatste serie. De WC's die missen in de GTW op de merwede-lingelijn, zijn een logische keuze. Niemand reist daar het hele traject van 45 minuten. Dus het is niet nodig.

Daarnaast is light-rail veel efficienter. Je kan er in dezelfde tijd veel meer stations aandoen op een traject.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75783995
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 21:06 schreef Duvel het volgende:
Volgens mij heeft het vrijwel het zelfde veiligheidsniveau. Verschil is dat er voor ERTMS meerdere aanbieders zijn (voor ATB-NG maar één, wat prijsopdrijvend werkt) en dat ERTMS in meer landen gebruikt gaat worden wat de prijs drukt en de interoperabiliteit van het materieel vereenvoudigt.
Dus op zich had de HSL 25 jaar geleden al met ATB-NG aangelegd en bereden kunnen worden, maar omdat het een paar kwartjes goedkoper zou kunnen zijn, met de onvermijdelijke veiligheidsconcessies, zitten we nu met dit geklooi opgescheept?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:23:52 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75784338
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 21:08 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Niemand reist daar het hele traject van 45 minuten.
Bewijs!
quote:
Daarnaast is light-rail veel efficienter. Je kan er in dezelfde tijd veel meer stations aandoen op een traject.
Light Rail zuigt stierenballen: geen luxe, geen comfort, trams horen in de stad.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 18 december 2009 @ 21:24:16 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75784350
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 21:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dus op zich had de HSL 25 jaar geleden al met ATB-NG aangelegd en bereden kunnen worden, maar omdat het een paar kwartjes goedkoper zou kunnen zijn, met de onvermijdelijke veiligheidsconcessies, zitten we nu met dit geklooi opgescheept?
Eh, ATB-NG gaat tot 160 of 200 of zo?

Oh ja, en Europa.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')