Gelul. Als jij zo graag zo wilt leven dat er dik kans is dat je op je 95e nog steeds 23 farmaceuten per dag van een klant voorziet en je verpleeghuis onder kwijlt, dan zadel jij daar de volgende generaties mee op. Die mogen dokken voor jou.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:01 schreef assi het volgende:
zonder gekheid.
wat verwachten mensen dan met de huidige leefstijl?
50% van de nederlandsers kampt met overgewicht en dit neemt alleen maar toe.
overal, beginnent bij kleine kinderen, zie je een leefstijl waarvan je weet dat het slecht is.
nauwelijks sporten, veel voor tv/pc en ongezond eten.
dat brengt veel kosten met zich mee en dat moet gewoon betaald worden.
als jij zo graag dik wil zijn draag dan ook de kosten ervan en zadel iemand die gezond leeft niet met de kosten op van jouw slechte gedrag.

deels mee eens (markt/aldi/lidl heeft goedkoop groente en fruit).quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:09 schreef katerwater het volgende:
Je kan het systeem ook alleen maar rechtvaardig maken als je gezond voedsel goedkoper maakt.
Ongezond eten is goedkoper, dus de allerarmsten zullen hier uit de boot vallen. Zo vergroot je de armoede in het land, en dat weegt dan weer op de economie.

Onzinnig argument.quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Eet je rood vlees??? Meer betalen dan aub!

Jawel, dat gebeurt wel.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:08 schreef assi het volgende:
[..]
doet toch niemand.
je moet alleen wel je levensstijl kunnen betalen.
ik rij dolgraag in een enzo maar mag ik dan verwachten dat iemand dat voor mij gaat bekostigen?

Nee, het klinkt zielig.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:18 schreef voice-over het volgende:
Laat ik het zo zeggen, mensen die een ongezonde levensstijl er op nahouden moeten of meer dokken of vroegtijdig afscheid nemen. Het klinkt hard maar de maatschappij wordt onleefbaar als we alle egoistische pretjes van asociale onbenullen moeten blijven betalen.

Onzin. Dat is puur gekeken naar in welke tijd je leeft. Er was ook een tijd dat roken onderdeel van het leven was. Ook toen kon het anders, ook nu. Je hoeft niet te typen. Je hebt altijd keuze's. alleen nu pretendeert men de keuze voor jou te moeten maken en anders moet je betalen. Sorry, maar ik vind het compleet idioot. Ik dacht dat we in nederland voor vrijheid waren. als er iets je vrijheid aantast zijn het dit soort redenaties wel.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:13 schreef voice-over het volgende:
[..]
Onzinnig argument.![]()
Typen hoort bij het leven, roken is de welbewuste actie om je eigen lichaam te vernietigen.

Twee glazen alcohol per dag is gezond.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:15 schreef voice-over het volgende:
[..]
Onzinnig argument.![]()
Rood vlees heeft risico's maar ook gezonde aspcten. Roken, zuipen en je vol vreten hebben geen enkele positieve waarde voor het lichaam. Integendeel, het zijn doelbewuste acties om het eigen lichaam te vernietigen.

Nee, het wordt onleefbaar van mensen die van bovenaf anderen wat menen te moeten opleggen. Ongezonde levenstijlen hangt van zoveel factoren af. en dat zijn niet altijd keuz's die mensen zelf maken. om dit te gaan generaliseren naar de bevolking is imo dan ook kortzichtig. Enkel kijkend naar de factoren.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:18 schreef voice-over het volgende:
Laat ik het zo zeggen, mensen die een ongezonde levensstijl er op nahouden moeten of meer dokken of vroegtijdig afscheid nemen. Het klinkt hard maar de maatschappij wordt onleefbaar als we alle egoistische pretjes van asociale onbenullen moeten blijven betalen.

En daar ga je al. alcohol heeft ook gezonde aspecten. Maar waar ligt de grens. En verschilt die grens niet per lichaam?quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:15 schreef voice-over het volgende:
[..]
Onzinnig argument.![]()
Rood vlees heeft risico's maar ook gezonde aspcten. Roken, zuipen en je vol vreten hebben geen enkele positieve waarde voor het lichaam. Integendeel, het zijn doelbewuste acties om het eigen lichaam te vernietigen.

Zucht, deze discussie is werkelijk al tig keer gevoerd.quote:Op zaterdag 5 december 2009 10:54 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Te weinig ja?
Ik vind het een goed plan. Je kan natuurlijk ook bepaalde groepen selecteren, zoals rokers. Die hebben het vaak aan hun eigen te danken dat ze kanker krijgen
Een grote kostenpost, en ik vind niet dat de niet-rokers daar aan mee hoeven betalen.

Liefst groepen waar je zelf niet bij hoort?quote:Op zaterdag 5 december 2009 10:57 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Daarom moet je groepen selecteren, en niet gelijk alles overal invoeren.
Lijkt me logisch toch

Mensen met een ongezonde levensstijl zijn in het huidige zorgstelsel niet te detecteren. Het vergt draconsiche maatregelen om dat wel te kunnen. De vraag is of je dat wil en hoever de verzekeraars daar vervolgens in doorslaan.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:18 schreef voice-over het volgende:

Ieder voor zichzelf. ja, daar word het leefbaar van met zijn allen.quote:

Mensen met een ongezonde levensstijl leven al veel korter, onder de eindstreep zijn zij voor de zorg goedkoper dan mensen die gezond leven .. in de tussentijd hebben hun ongezonde gewoontes de schatkist wel kapitalen aan belastingen opgeleverd, terwijl de gezonde levensstijl juist aan alle kanten gesubsidieerd wordt.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:18 schreef voice-over het volgende:

Die mensen gaan dus eerder dood, en krijgen dus ook minder pensioen uitgekeerd.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:18 schreef voice-over het volgende:

quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mensen met een ongezonde levensstijl zijn in het huidige zorgstelsel niet te detecteren. Het vergt draconsiche maatregelen om dat wel te kunnen. De vraag is of je dat wil en hoever de verzekeraars daar vervolgens in doorslaan.

Het hele topic is gebaseerd op de nogal stompzinnige gedachte dat een ongezonde leefstijl tot hogere kosten zou leiden. Dat is gewoon niet waar. Ouderdom leidt tot extreem hoge zorgkosten, en dus meer winst voor onder andere de verzekeringsmaatschappijen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mensen met een ongezonde levensstijl zijn in het huidige zorgstelsel niet te detecteren. Het vergt draconsiche maatregelen om dat wel te kunnen. De vraag is of je dat wil en hoever de verzekeraars daar vervolgens in doorslaan.

En dat natuurlijk. Wat als wat mensen bij je komen eten, en vervolgens de verzekering belt 'meneer Bowlingbal, we zien dat u wel erg veel nootjes en drank heeft gekocht, u weet dat als u het niet uitlegt, de premie omhoog gaat?'.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]

Had te snel op invoeren gedrukt, mijn mening verschilt nogal van die van de topicstarter. Zie edit.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:26 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ieder voor zichzelf. ja, daar word het leefbaar van met zijn allen.
In een ander topic maar klagen over gebrek aan solidariteit en de macht van verzekeraars?

Omdat je het vreet zal het wel weer een onzinnig argument zijn, terwijl vast staat dat rood vlees de kans op darmkanker aanzienlijk verhoogt. Als je dat dus eet ben je doelbewust bezig je lichaam te vernietigen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:15 schreef voice-over het volgende:
[..]
Onzinnig argument.![]()

En vervolgens gaan we over op voedselbonnen en persoonlijke voedingsmiddelen, geselecteerd op het lichaam. Ga je bij iemand eten? Neem dan je eigen eten mee, anders verstoor je het systeem.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:32 schreef katerwater het volgende:
Eigenlijk kan je dit systeem niet invoeren zonder deze vraag te stellen: Wat is gezond en wat niet?
2 glazen wijn per dag krijgt zowel positieve als negatieve commentaar toebedeeld. Idem voor koffie. En 8 liter H2O drinken maakt je dood. 1 keer per maand een lekker biefstuk is prima. Etc...
Je gaat standaarden moeten maken, per categorie voedsel, per leeftijd, volgens geslacht, grootte, ... dat worden gigantische kosten.

Nee, het gaat al mis bij de vraag: Wat kost het meeste, gezond of ongezond leven?quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:32 schreef katerwater het volgende:
Eigenlijk kan je dit systeem niet invoeren zonder deze vraag te stellen: Wat is gezond en wat niet?

Dan had ik ook te snel gereageerdquote:Op zaterdag 5 december 2009 14:30 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Had te snel op invoeren gedrukt, mijn mening verschilt nogal van die van de topicstarter. Zie edit.

quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:18 schreef voice-over het volgende:

Daarom worden sportverenigingen ook om zeep geholpen ten bate van het geslaaf in fitnesscentra.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:35 schreef Bowlingbal het volgende:
Wat te denken van sporten? Misschien zorgt sport wel voor hogere kosten enerzijds (blessures, botbreuk, etc.) maar lagere kosten anderzijds (goede bloeddruk, gezond lichaam, goede conditie, etc.).

Klopt. In het algemeen zorgt beweging voor minder kosten in de gezondheidszorg. Maar bepaalde sporten weer niet. Het is een zo grijs gebied dat het nooit objectief valt vast te stellen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:35 schreef Bowlingbal het volgende:
Wat te denken van sporten? Misschien zorgt sport wel voor hogere kosten enerzijds (blessures, botbreuk, etc.) maar lagere kosten anderzijds (goede bloeddruk, gezond lichaam, goede conditie, etc.).
Ik vind het maar een raar idee.

En daar schets je m.i. de kern van de discussie. De kosten voeren de boventoon, niet de gezondheid van de verzekerden.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het gaat al mis bij de vraag: Wat kost het meeste, gezond of ongezond leven?
Een roker maakt gemiddeld 60.000 euro zorgkosten minder in zijn leven dan een niet-roker. Allemaal 'verlies' voor de verzekeringsmaatschappijen.

Waardoor er sociale problemen ontstaan wat weer tot hogere kosten ergens anders lijden.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom worden sportverenigingen ook om zeep geholpen ten bate van het geslaaf in fitnesscentra.

Als je het te vaak eet, en waar ligt de grens en wie controleert het? Krijg je als je het poliepen-gen draagt de Medium Rare-politie op de stoep?quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat je het vreet zal het wel weer een onzinnig argument zijn, terwijl vast staat dat rood vlees de kans op darmkanker aanzienlijk verhoogt. Als je dat dus eet ben je doelbewust bezig je lichaam te vernietigen.

De eruit te slepen kosten ja. Gezond eten is duurder dan vette troep. De oplossing? Vet vreten zwaarder belasten! Thuiszitten kost minder dan sporten. De oplossing? Inactieve mensen hogere premies laten betalen! Door de zoete troep en frisdrank rukt tanderosie op. De oplossing? Tandartskosten tot 21 schrappen uit het pakket?quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:44 schreef Hukkie het volgende:
[..]
En daar schets je m.i. de kern van de discussie. De kosten voeren de boventoon, niet de gezondheid van de verzekerden.

Mwa, ik weet niet hoe het precies zit als je 3 kinderen hebt zoals jij, maar voor een avondje MacDonalds kan ik twee dagen gezond eten. Van een dikke pan andijvie stamppot kan ik twee of drie dagen eten voor een paar euro, terwijl een avondje MacSnack me als snel tien euro kost.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
De eruit te slepen kosten ja. Gezond eten is duurder dan vette troep. De oplossing? Vet vreten zwaarder belasten! Thuiszitten kost minder dan sporten. De oplossing? Inactieve mensen hogere premies laten betalen! Door de zoete troep en frisdrank rukt tanderosie op. De oplossing? Tandartskosten tot 21 schrappen uit het pakket?
En dus niet:
-groenten en fruit betaalbaar houden (als er miljarden omgaan in de landbouwsubsidies, waarom kan het dan ineens niet als diezelfde producten betaalbaar moeten zijn voor de burger?)
-investeren in goedkope sportfaciliteiten
-automaten weren uit scholen
Want dat kost de overheid geld...

En ze doen het dus leugenachtig voorkomen alsof gezond leven de zorgkosten zou drukken, en dat ze nobel als ze zijn hun eigen aandeelhouders in de kou laten staan door een dief van hun eigen portemonnee te zijn met al die gezondheidsmaatregelen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:44 schreef Hukkie het volgende:
[..]
En daar schets je m.i. de kern van de discussie. De kosten voeren de boventoon, niet de gezondheid van de verzekerden.

Maar 3 simpele pizza Margherita kosten minder dan die pan andijvie. Of 3 appels, of een netje sinaasappelen. Uit eten (waaronder zelfs de Mac valtquote:Op zaterdag 5 december 2009 14:56 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, ik weet niet hoe het precies zit als je 3 kinderen hebt zoals jij, maar voor een avondje MacDonalds kan ik twee dagen gezond eten. Van een dikke pan andijvie stamppot kan ik twee of drie dagen eten voor een paar euro, terwijl een avondje MacSnack me als snel tien euro kost.
Verder ben ik het wel redelijk met je eens.

Nee oke, get your point. Ik ga zo ook ff boodschappen doen en die pizza Margherita laat ik nog even links liggen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:09 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Maar 3 simpele pizza Margherita kosten minder dan die pan andijvie. Of 3 appels, of een netje sinaasappelen. Uit eten (waaronder zelfs de Mac valt) is niet echt wat ik bedoelde.

Die discussie komt nieteens. Eén iemand plusjes/minnetjes zetten bij bepaalde dingen:quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:32 schreef katerwater het volgende:
2 glazen wijn per dag krijgt zowel positieve als negatieve commentaar toebedeeld. Idem voor koffie. En 8 liter H2O drinken maakt je dood. 1 keer per maand een lekker biefstuk is prima. Etc...
Je gaat standaarden moeten maken, per categorie voedsel, per leeftijd, volgens geslacht, grootte, ... dat worden gigantische kosten.

Dat jij gezond bent betekend niet dat je minder gaat betalen, maar dat andere meer gaan betalen. Anders maken ze verlies hequote:Op zaterdag 5 december 2009 15:39 schreef assi het volgende:
het is natuurlijk heel makkelijk afreageren op de verzekeringsmaatschappijen en ja, de privatisering was een slecht idee en verzekeraars willen besparingen.
maar we mogen ook wel eens naar onszelf kijken.
de meeste mensen verwaarlozen hun eigen lichaam zo erg...
ik vind het schrikbarend hoeveel kinderen nu al obees zijn als ik dat vergelijk met mijn kindertijd, toen was een dikkerdje echt een uitzondering, nu heel normaal.
en ik vind het ook belachelijk dat ik als een gezond levend persoon meer premie moet gaan betalen omdat anderen bewust hun eigen gezondheid verneuken.
dus doe maar extra korting voor gezonde mensen, daarvoor mogen ze van mij wel mijn bonuskaartgegevens hebben en inzage in mijn gewicht en sportbeoefening en dergelijke

We moeten inderdaad eens naar onszelf kijken. WIJ moeten naar onszelf kijken, de verzekeraar niet.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:39 schreef assi het volgende:
het is natuurlijk heel makkelijk afreageren op de verzekeringsmaatschappijen en ja, de privatisering was een slecht idee en verzekeraars willen besparingen.
ik vind het schrikbarend hoeveel kinderen nu al obees zijn als ik dat vergelijk met mijn kindertijd, toen was een dikkerdje echt een uitzondering, nu heel normaal.
en ik vind het ook belachelijk dat ik als een gezond levend persoon meer premie moet gaan betalen omdat anderen bewust hun eigen gezondheid verneuken.
dus doe maar extra korting voor gezonde mensen, daarvoor mogen ze van mij wel mijn bonuskaartgegevens hebben en inzage in mijn gewicht en sportbeoefening en dergelijke

Doe niet zo dom, natuurlijk willen ze geen besparingen. Waarom zouden ze dat willen? Om minder winst te maken?quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:39 schreef assi het volgende:
Precies, waarom een verzekeringsmaatschappij zich daar uit winstbejag mee zou moeten bemoeien ontgaat me dan ook volledig. Naar jezelf kijken is wat anders dan anderen de maat nemen.quote:maar we mogen ook wel eens naar onszelf kijken.
Doe niet zo dom, de volgende generatie zal fors moeten betalen voor jouw gezonde leefstijl, net zoals wij nu moeten betalen voor de gezonde leefstijl van de vorige generatie.quote:en ik vind het ook belachelijk dat ik als een gezond levend persoon meer premie moet gaan betalen omdat anderen bewust hun eigen gezondheid verneuken.
Dat wordt bijbetalen.quote:dus doe maar extra korting voor gezonde mensen, daarvoor mogen ze van mij wel mijn bonuskaartgegevens hebben en inzage in mijn gewicht en sportbeoefening en dergelijke

het is idd hoe je het bekijkt.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:45 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dat jij gezond bent betekend niet dat je minder gaat betalen, maar dat andere meer gaan betalen. Anders maken ze verlies he

Klopt. Jij zou veel meer moeten betalen, want jij kost veel meer. Ik snap dat je graag een schouderklopje wilt voor je gezonde leefstijl, maar je jaagt de samenleving op kosten en gaat straks op andermans zak vegeteren. Dat is op zich niet iets om trots op te zijn.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:49 schreef assi het volgende:
[..]
het is idd hoe je het bekijkt.
een ketinngrokende dikzak betaald nu evenveel als mij.
niet echt redelijk...

quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:49 schreef assi het volgende:
[..]
niet echt redelijk...
ik vind het erg dat mensen dik zijn maar het is een beetje een taboe want dik zijn is een keuze.
maar als mensen zeggen, ik ben dik en gelukkig en je moet je niet met mij bemoeien vind ik ook dat ze de lasten van hun keuze moeten dragen.
eigenlijk is het toch heel krom dat volwassen mensen te slap zijn om zelf verstandige keuzes te maken en wat aan hun gezondheid willen doen....
dan klagen ze op de overheid dat die zich te paternalistisch opstelt maar ondertussen blijkt wel dat 50% van de nederlanders niet met vrijheid kan omgaan en zichzelf niet kan verzorgen.

quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:49 schreef assi het volgende:
[..]
niet echt redelijk...
ik vind het erg dat mensen dik zijn maar het is een beetje een taboe want dik zijn is een keuze.
maar als mensen zeggen, ik ben dik en gelukkig en je moet je niet met mij bemoeien vind ik ook dat ze de lasten van hun keuze moeten dragen.
eigenlijk is het toch heel krom dat volwassen mensen te slap zijn om zelf verstandige keuzes te maken en wat aan hun gezondheid willen doen....
dan klagen ze op de overheid dat die zich te paternalistisch opstelt maar ondertussen blijkt wel dat 50% van de nederlanders niet met vrijheid kan omgaan en zichzelf niet kan verzorgen.

En 60.000 euro minder zorgkosten maakt in zijn leven, dat wordt ook maar hardnekkig genegeerd.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:53 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Dat die Rokende dikzak eerder doodgaat en daarom ook (veel) minder AOW, pensioen, verzekeringen en andere uitkeringen trekt, negeer je dan maar? Dat moet je dan ook verrekenen. Laten we het dan wel eerlijk houden.

och, het maakt mij niet uit.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Het over vrijheid hebben dan willen beslissen hoe mensen leven.

ja dotteren en medicatie bij hart/bloedvat problemen is ook zo goedkoop.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En 60.000 euro minder zorgkosten maakt in zijn leven, dat wordt ook maar hardnekkig genegeerd.

Je maakt de meest zorgkosten na je 70e. Bijna iedereen boven de 70 is vaste klant bij de apotheek. En als je de 80 en 90 haalt is het helemaal vet verdienen. Verpleeghuizen, kunstheupen, medicijncocktails. Waar denk je dat die 280.000 zorgkosten per persoon hem in zitten?quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:58 schreef assi het volgende:
[..]
ja dotteren en medicatie bij hart/bloedvat problemen is ook zo goedkoop.
meestal is het een mbo-er die met zijn 50 euro dremel in zijn garage ff weer de boel openmaakt en schoon spuit

Nee, het is geprivatiseerd om er rijk aan te kunnen worden. Dat gaat heel goed, vooral omdat wanneer het om gezondheid gaat, mensen ophouden met nadenken en doen alsof bedrijven geen geld meer willen verdienen maar alleen maar denken aan je gezondheid.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:06 schreef Apogist het volgende:
even vraagje.
Is ons gezondheidstelsel juist niet geprivatiseerd om zo'n manier om de situatie tegen te gaan dat die zorgverzekeraars gaan doen aan 'cherry-picking'?

Als ik het goed begrijp verzeker je je huis ook voor een miniem aan premie en je jankt ook niet dat als onverhoopt je huis affikt dat je maar een fooi vergoedt krijgt?quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:39 schreef assi het volgende:

Jij ziet mensen als een getal, niet als een individu.. lekker bezig maat!quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:56 schreef assi het volgende:
[..]
och, het maakt mij niet uit.
ik vind dikke mensen smerig en karakterloos maar zolang ze me niet lastig vallen.
helaas doen ze dat wel doordat ik hun ongezonde leven mede financier.
alleen rokers zijn nog positief te noemen, leveren veel op en gaan snel dood.
maar mensen die te dik zijn kunnen zoveel ziekten ontwikkelen op vroege leeftijd al die niet direct dodelijk zijn maar wel chronisch en vaak veel geld kosten (versleten gewrichten, hard-vaatziekten, DM2, etc)

Diegene die bovenaan de wachtlijst staat (dus diegene die het langste heeft moeten wachten). Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:00 schreef assi het volgende:
anders dan.
we hebben een tekort aan donororganen.
veel wachtlijsten, etc.
er komt een hart vrij die geschikt is voor 2 personen.
de een die zijn leven lang gezond heeft geleeft maar toch wat aan zijn hart heeft gekregen en iemand die zijn hele leven ongezond heeft geleefd en zijn hartprobleem aan zijn eigen leefwijze heeft te danken.
wie mag in dergelijk geval een hart krijgen (ervan uitgaande dat ze dezelfde sociale soort achtergrond hebben)

Hij wil mensen selecteren op lichamelijke gezondheid... wat in mijn ogen niet veel anders is dan mensen selecteren op afkomst. Sommige problemen zijn namelijk genetisch overdraagbaar of komen door het milieu waarin mensen opgroeien.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:17 schreef justanick het volgende:
[..]
Diegene die bovenaan de wachtlijst staat (dus diegene die het langste heeft moeten wachten). Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:00 schreef assi het volgende:
anders dan.
veel wachtlijsten, etc.
de een die zijn leven lang gezond heeft geleeft maar toch wat aan zijn hart heeft gekregen en iemand die zijn hele leven ongezond heeft geleefd en zijn hartprobleem aan zijn eigen leefwijze heeft te danken.
wie mag in dergelijk geval een hart krijgen (ervan uitgaande dat ze dezelfde sociale soort achtergrond hebben)

veel zorgverzekeraars draaien anders verlies... en ik betwijfel dat het gedaan is om zorgverzekeraars er rijk van te laten worden.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het is geprivatiseerd om er rijk aan te kunnen worden. Dat gaat heel goed, vooral omdat wanneer het om gezondheid gaat, mensen ophouden met nadenken en doen alsof bedrijven geen geld meer willen verdienen maar alleen maar denken aan je gezondheid.

En waar haal je dat vandaan dat de zorgverzekeraars verlies draaienquote:Op zaterdag 5 december 2009 16:24 schreef Apogist het volgende:
[..]
veel zorgverzekeraars draaien anders verlies... en ik betwijfel dat het gedaan is om zorgverzekeraars er rijk van te laten worden.
De overheid heeft de maatregelen genomen zodat ze zelf de kosten uit handen geven aan de private sector.

Wat is het exacte verband tussen het kapitalisme en het verhaal wat jij hierboven beschrijft?quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:21 schreef Big-Ern het volgende:
Het probleem is niet de steeds ongezonder wordende mens. Het is het systeem. Er wordt een nieuw concept geintroduceerd, bv de fastfoodketens. Het is goedkoop en lekker. In eerste instantie rept niemand over de ongezonde bijwerkingen. Als de bevolking eenmaal 'verslaafd' is gemaakt komen de bezwaren. Het is ongezond en te duur voor de ziektekostenverzekeraars. Jawel, diezelfde verzekeraars die er alles aan doen om jou alle centen uit je zakken te kloppenDe bevolking is intussen flink aan de fastfood geraakt en nu zouden ze extra moeten betalen omdat dit de maatschappij teveel kost. Gezonde voeding wordt straks niet goedkoper gemaakt, maar ongezonde voeding gewoon duurder.
Het probleem is de mensen niet. Het is het systeem, genaamd kapitalisme.

ik had duidelijker moeten zijn, het gaat voornamelijk om de basisverzekering waar veel zorgverzekeraars verlies op draaienquote:Op zaterdag 5 december 2009 16:37 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En waar haal je dat vandaan dat de zorgverzekeraars verlies draaien

quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:41 schreef justanick het volgende:
[..]
Wat is het exacte verband tussen het kapitalisme en het verhaal wat jij hierboven beschrijft?

En waar haal je dat precies vandaan?quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:45 schreef Apogist het volgende:
[..]
ik had duidelijker moeten zijn, het gaat voornamelijk om de basisverzekering waar veel zorgverzekeraars verlies op draaien

ja die vriendin van jou is representatief voor alle 95% van de mensen met overgewicht.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:23 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Hij wil mensen selecteren op lichamelijke gezondheid... wat in mijn ogen niet veel anders is dan mensen selecteren op afkomst. Sommige problemen zijn namelijk genetisch overdraagbaar of komen door het milieu waarin mensen opgroeien.
Een vriendin van mij heeft glutenallergie, die eet alleen maar sla en dat soort shit en glutenvrij brood. Ze fietst iedere dag 1,5 uur, maar toch weegt ze 100 kilo en is ze best dik. Kan ze niks aan doen, maar meneer hierboven wil mensen als deze dus discrimineren.

Wat een onzinverhaal zeg.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:46 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Eerst zorg je dat het volk er massaal aan begint(ongezonde voeding), daarna zorgt de markt er wel voor dat het populairder wordt dan gezonde voeding. Vervolgens komen de gezondheidsproblemen en ook dit is weer een markt. Namelijk die van de pharmaceutische industrie en de gezondheidszorg. Er zijn en worden gigantische winsten gemaakt op alles wat ongezond is. Winsten belangrijk voor de economie en laatstgenoemde is blijkbaar weer belangrijker dan de gezondheid en welzijn van de mens.

Alleen is het bijzonder lastig om daar onderscheid in te maken.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:54 schreef assi het volgende:
[..]
ja die vriendin van jou is representatief voor alle 95% van de mensen met overgewicht.
slechts 5% heeft hun omvang te danken aan hun ongezonde levensstijl.
je hebt helemaal gelijk![]()
en nee, het is selecteren op inzet en de wil om te leven.
als je jarenlang je lichaam hebt verwaarloost dan vind ik dat je minder recht hebt dan iemand die gezond heeft geleeft op bijvoorbeeld donororganen.
hoe zou jij het vinden als jij op je werk je uit de naad werkt en je zeer luie collega een dikke salarisverhoging krijgt omdat die 1 jaar langer dan jou bij het bedrijf werkt ?

in het grote plaatje ben je als mens idd een getal, get used to it.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:16 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij ziet mensen als een getal, niet als een individu.. lekker bezig maat!
Ik vind dat mensen die mensen op uiterlijk beoordelen niet thuis horen in deze samenleving en dat we die moeten verwijderen.. allemaal de kogel...

Hoe zou jij het vinden als je een hotelkamer voor 2 weken neemt, en je moet meer betalen omdat je buurman 3 weken wil blijven?quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:54 schreef assi het volgende:
hoe zou jij het vinden als jij op je werk je uit de naad werkt en je zeer luie collega een dikke salarisverhoging krijgt omdat die 1 jaar langer dan jou bij het bedrijf werkt ?

je moest eens weten hoeveel mensen onnodig naar de huisarts gaan of naar de eerste hulp.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:01 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Alleen is het bijzonder lastig om daar onderscheid in te maken.
Ik ken iemand met zware hypochondrische trekjes die overigens wel redelijk gezond leeft, gevolg is dat ze zo'n beetje iedere week bij de huisarts/ ziekenhuis is omdat ze denkt dat ze weer iets heeft. Moet je zo iemand dan ook een driedubbele premie laten betalen?

de gemiddelde kosten per jaar zijn lager, dikke mensen sterven 4 jaar eerder.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als je een hotelkamer voor 2 weken neemt, en je moet meer betalen omdat je buurman 3 weken wil blijven?
Je blijft maar volharden in de misvatting dat gezond levende mensen goedkoper zijn. Dat zijn ze niet, want ze worden ouder, en zitten veel langer in de levensfase dat het vet aan ze verdienen is.

vind jij iemand met diabetes gezond? of met kanker?quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:12 schreef assi het volgende:
onder de streep zijn gezonde mensen nog steeds goedkoper en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen

Die ongezonde natuurlijk! Die gezonde knakker zal wel 1 of andere afwijking hebben waardoor zijn nieuwe hart het ook binnen een jaar begeeft.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:00 schreef assi het volgende:
anders dan.
veel wachtlijsten, etc.

ja en daarom is het goed om een goed zorgsysteem te hebben.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:19 schreef Re het volgende:
[..]
vind jij iemand met diabetes gezond? of met kanker?
oftewel gezonde mensen worden ook ziek...

En slanke mensen ook nog weer langer. 4 jaar, dat betekent dus dat je 90 wordt ipv 94. Moet je eens gaan kijken wat de gemiddelde 90-plusser per jaar aan zorg kost. Dat loopt in de tienduizenden euro's en dat maal 4. Begin maar vast te sparen, voor je eigen leefstijl.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:12 schreef assi het volgende:
[..]
de gemiddelde kosten per jaar zijn lager, dikke mensen sterven 4 jaar eerder.
bovendien zal die data snel achterhaald zijn aangezien de laatste 20 a 30 jaar een flinke explosie is van overgewicht en die generatie nog oud moet worden.
met de huidige techniek en medicatie zullen ze ook dikke mensen langer in leven kunnen houden en dus de kosten stijgen.
Onzin. Dat kun je niet zo zeggen.quote:bovendien vergeet je mee te rekenen dat een gezond persoon veel rendabeler is als werknemer dan een overgewichtig persoon.
Gelul. Pertinent niet waar.quote:onder de streep zijn gezonde mensen nog steeds goedkoper en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen

Schijnbaar is het een feit dat 'ongezond' een zeer breed en rekbaar begrip is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:21 schreef assi het volgende:
[..]
ja en daarom is het goed om een goed zorgsysteem te hebben.
maar schijnbaar vind iedereen het oke dat mensen er ongezonde gewoontes op na houdt.

Doe dan eens een duidelijke definitie van "ongezond".quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:21 schreef assi het volgende:
maar schijnbaar vind iedereen het oke dat mensen er ongezonde gewoontes op na houdt.

ter info: Je begint pas serieus zorgkosten te veroorzaken als je rond de 70, 75 diverse kwaaltjes begint te krijgen en een complete medicijnencoctail per dag naar binnen moet schuiven, gecombineerd met bijvoorbeeld een nieuwe heup en een verzorger die je billen wast in het verzorgingstehuis. Daar verdient de farmaceutische industrie serieus geld mee. Iemand die ongezond leeft is eerder interessant voor de plaatselijke begravenisondernemer.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:46 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Eerst zorg je dat het volk er massaal aan begint(ongezonde voeding), daarna zorgt de markt er wel voor dat het populairder wordt dan gezonde voeding. Vervolgens komen de gezondheidsproblemen en ook dit is weer een markt. Namelijk die van de pharmaceutische industrie en de gezondheidszorg. Er zijn en worden gigantische winsten gemaakt op alles wat ongezond is. Winsten belangrijk voor de economie en laatstgenoemde is blijkbaar weer belangrijker dan de gezondheid en welzijn van de mens.

Maak je maar geen zorgen, op die tandartsverzekeringen worden bakken met geld verdientquote:Op zaterdag 5 december 2009 11:01 schreef Gia het volgende:
Sowieso, waar trek je de grens? Iemand kan te dik zijn, maar wel gezond eten.
Ga eens op een zaterdagmiddag bij een spoedpost kijken. Daar zitten dan zeker 3 of 4 voetballers die zich geblesseerd hebben. Wat dat kost!! Doe je tenslotte ook jezelf aan.
Kijk, roken en drugsgebruik, kan ik me nog iets bij voorstellen dat men dat aanpakt, maar zaken als niet vaak genoeg de tanden poetsen, of niet sporten kun je niet bestraffen.

is in Amsterdam wonen ongezonder, naast een drukke weg, een baan waarbij je achter een bureau en computer zit... vertel eens...quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:21 schreef assi het volgende:
[..]

Ik neem aan dat jij geen alcohol drinkt. Is algemeen gezien niet zo gezond, vriend.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:21 schreef assi het volgende:
[..]

Dat klopt dus niet, alcohol drinken is juist wel gezond, iedere dag een paar glaasjes beschermd je voor hart- en vaatziekten ..quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:32 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij geen alcohol drinkt. Is algemeen gezien niet zo gezond, vriend.

elke dag een paar glaasjes... dan ben je gewoon alkoholist... en ja dat is slecht voor je lever, kan je hart het wel goed doen maar zonder lever valt er weinig te doen met een goed hartquote:Op zaterdag 5 december 2009 18:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet, alcohol drinken is juist wel gezond, iedere dag een paar glaasjes beschermd je voor hart- en vaatziekten ..
Het wordt pas ongezond als je of dagelijks teveel drinkt, of door de week niets en in het weekend klem zuipen.

Jep, en zo blijkt dus dat 'gezond' niet zo 1-2-3 te definieren is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:05 schreef Re het volgende:
[..]
elke dag een paar glaasjes... dan ben je gewoon alkoholist... en ja dat is slecht voor je lever, kan je hart het wel goed doen maar zonder lever valt er weinig te doen met een goed hart

Ongelofelijk wat een gelul. Zie je dan echt niet het verschil tussen mensen die willens en wetens hun lichaam vernietigen en degenen die gewoon pech hebben met hun gezondheid?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:35 schreef moussie het volgende:
[..]
Je realiseert je wel dat bijna 50% van alle geboren kinderen 1 of meer chronische ziekten hebben .. die ga je maar niet meer behandelen als de ouders het niet kunnen betalen?

Maar jij ziet blijkbaar niet dat je de zorgverzekeraars big brother achtige middelen moet geven om die verschillen te kunnen maken. Is dat wat je wil?quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:23 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ongelofelijk wat een gelul. Zie je dan echt niet het verschil tussen mensen die willens en wetens hun lichaam vernietigen en degenen die gewoon pech hebben met hun gezondheid?

Een sporter die met gescheurde enkelbanden in het ziekenhuis komt is anders ook willens en wetens zijn lichaam aan het vernietigen, de automobilist die 3 km/h te hard reed dito ..quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:23 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ongelofelijk wat een gelul. Zie je dan echt niet het verschil tussen mensen die willens en wetens hun lichaam vernietigen en degenen die gewoon pech hebben met hun gezondheid?

lol wou net zeggen dan zal ik al een heel hoop kwijt zijn aan de zorg ..quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:23 schreef voice-over het volgende:
[..]

Voor je lever aangetast wordt moet je wel heel vaak heel veel drinken, met een paar glaasjes per dag is het risico daarop heel klein, en wegen de voordelen ruimschoots op tegen de evtle nadelen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:05 schreef Re het volgende:
[..]
elke dag een paar glaasjes... dan ben je gewoon alkoholist... en ja dat is slecht voor je lever, kan je hart het wel goed doen maar zonder lever valt er weinig te doen met een goed hart
http://mens-en-gezondheid(...)echt-wel-gezond.htmlquote:Alcohol en gezondheid, het is een bijzondere relatie. Te vaak het glas heffen zadelt je op met een kater, een alcoholprobleem of in het ergste geval levercirrose. Te weinig of helemaal niet drinken en je hebt meer kans om met een hartziekte of een hartaanval in het ziekenhuis te belanden. Tot spijt van wie het benijdt, na talrijke studies staat vast dat matige drinkers langer leven dan geheelonthouders of drinkebroers. Vooral bij matige wijndrinkers is dat effect het duidelijkst: zij zouden 30 procent minder kans hebben op hart- en vaatziekten. Dat alcohol zo’n positieve weerslag heeft op onze gezondheid, komt wellicht omdat het de hoeveelheid HDL (‘goede cholesterol’) in ons bloed lichtjes verhoogt. Precies HDL gaat bloedklontering tegen en voorkomt dat onze slagaders verstopt geraken. Maar ook onze hersenen varen wel bij af en toe een drankje. Wie dagelijks z’n dorst lest met één a twee glazen alcohol, zou mentaal scherper worden dan wie nooit een glas aanraakt. De theorie erachter heeft weer te maken met het cholesterolgehalte in ons bloed: alcohol ‘verschoont’ de bloedvaten, zodat ook ons brein beter doorbloed wordt. Met welke alcoholische drank we op gezondheidsvlak het beste af zijn, wordt nog volop onderzocht. Vast staat dat zowel wijn, bier als het sterkere spul ‘godendranken’ zijn voor wie ze op waarde weet te schatten en er zuinig mee omspringt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |