quote:Uit een wetsvoorstel van minister Eurlings (verkeer) blijkt dat een defect kilometerregistratie systeem riskeert de automobilist een celstraf, of een boete van duizenden euro's. De overheid ziet de automobilist met een defect systeem dus als een crimineel.
Strafblad
In het wetsvoorstel, dat de minister onlangs indiende, staat dat de werking van het gps-systeem de verantwoordelijkheid is van de automobilist. Als het systeem "ineens" geen signaal meer uitzend, kan de eigenaar worden veroordeeld tot een celstraf van maximaal 6 maanden en/of een boete tot ¤ 18.500,-. Mocht iemand worden veroordeeld tot de geldboete, blijft het hier niet bij. Men zit dan ook nog eens 10 jaar vast aan een strafblad.
Misdrijf
Mocht de automobilist het systeem zelf onklaar hebben gemaakt, worden de straffen nog hoger. De celstraf loopt dan op tot 4 jaar en de geldboete tot ¤ 74.000,-. Dit, aangezien Eurlings het onklaar maken van het systeem als misdrijf betiteld.
Eigen verantwoordelijkheid
Het wetsvoorstel stelt dat de automobilist zelf verantwoordelijk is voor de werking van het gps-systeem. Een defect aan het systeem dient binnen 8 uur gemeld te worden aan de Dienst Wegverkeer. Ook is de automobilist verplicht het defect binnen 3 weken te (laten) repareren.
Fabrikanten
Uit een reactie van potentiële leveranciers blijkt dat zij niet geloven dat de gps-kastjes kuren zullen gaan vertonen. "De kwaliteit is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Die wil nog wel eens uitvallen", zegt Maurice Geraets namens NXP, een van de fabrikanten die in de race zijn om de chip te leveren. "Onze chip moet het altijd doen. Vergelijk het met de kwaliteit van een remsysteem, waarin ook onze chips zitten. Remmen mogen ook niet falen en doen dat ook niet. De overheid komt met een uitgebreide praktijktest om alle kinderziektes eruit te filteren."
ANWB
Bij de ANWB zijn ondertussen al honderden e-mails binnengekomen over dit onderwerp. Ze geven aan de wet nog uitvoerig te gaan bestuderen, alvorens met een reactie te komen: "Die hoge geldboetes zijn ons team ook opgevallen. We gaan nu met de stofkam door de wet en komen later met een oordeel", zegt woordvoerder Ad Vonk.
Lastig. Ik ben sowieso tegen de hele implementatie van de kilometerheffing (gps kastjesquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:41 schreef Jumparound het volgende:
en wat is ts zijn mening hierover?
Even aangevuld, je was wat vergeten.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:42 schreef karr-1 het volgende:
Maar als het dan ook nog kapot gaat, al dan niet expres, word je ook nog behandeld als een crimineel, als je het niet binnen 8 dagen urenmeldt en binnen 3 weken laat repareren!
Wat een waardeloos gedoe dit.
Als je dit over een jaar of twee tikt krijg je een week later automatisch een accept giro in de bus wegens belediging van een ambtenaar.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:45 schreef McKillem het volgende:
What the fuck.
Dat is niet waar man.
Dus eerst schaffen ze een systeem af en vervangen ze het voor een ander en het wel of niet werken er van is ons probleem. Wat een mongolen. Echt, geen ander woord voor. Mongolen.
De soep wordt nooit zo heet gegeten als opgediend.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:42 schreef karr-1 het volgende:
Het is al absurd dat dat kastje aan ons allemaal word opgedrongen, terwijl er niemand op zit te wachten. Maar als het dan ook nog kapot gaat, al dan niet expres, word je ook nog behandeld als een crimineel.
Wat een waardeloos gedoe dit.
Thanx maar ik hou niet van piepende dingen in mijn auto als ik er niet zelf om gevraagd heb. Verder is dit natuurlijk niets meer dan " Big brother is watching you" en kunnen we straks 24/7 in de gaten houden waar je bent en met wie. Gaan ze straks de mogelijkheid aan bieden om je partner te volgen als je hem of haar niet vertrouwd?quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Even aangevuld, je was wat vergeten.![]()
Tevens is dit een mooie kans voor fabrikanten van de kastjes. Bij defect een automatisch bericht naar bestuurder en naar de registratie. Elke dag een harder piepje zodat je niet vergeet het ding binnen de gestelde termijn te laten repareren en klaar! Zo moeilijk is het niet hoor! Drama queens!
Een beetje raar is het natuurlijk wel.
Het klopt wel wat hij zegt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef Jumparound het volgende:
[..]
De soep wordt nooit zo heet gegeten als opgediend.
Klopt niet, zie die aanvulling eronderquote:
Ach, de afgelopen drie jaar zijn er zaken ingevoerd waar je drie jaar geleden keihard voor naar TRU doorverwezen werd. Het wordt nog veel gekker juist, denk ik.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Is er ooit een maatregel geweest in dit land die daadwerkelijk goedkoper was? Vooraf word er altijd gezegd dat alles goedkoper word, achteraf blijkt het altijd niet waar te zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef raptorix het volgende:
En slaap lekker allemaal door, straks weer lekker met ze alle stemmen op de mijnheren die hier voor gestemt hebben, en zeg ook eens allemaal je krant op, alle kranten kwamen uiteraard weer met positieve verhalen dat het merendeel van de mensen goedkoper af is.
Goed, hij stelt het wat gechargeerd, maar in essentie wel correct.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:49 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Klopt niet, zie die aanvulling eronder
Ja, 1. Liberalisering van de telefonie markt. Helaas, maar waar.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Is er ooit een maatregel geweest in dit land die daadwerkelijk goedkoper was? Vooraf word er altijd gezegd dat alles goedkoper word, achteraf blijkt het altijd niet waar te zijn.
Al is het maar half zo erg, dan nog is het belachelijk.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Die kut moslims ook altijdquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, de afgelopen drie jaar zijn er zaken ingevoerd waar je drie jaar geleden keihard voor naar TRU doorverwezen werd. Het wordt nog veel gekker juist, denk ik.
Wat met een heel erg simpel rekensommetje knetterhard onderuit kan schoffelen is ook nog.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef raptorix het volgende:
En slaap lekker allemaal door, straks weer lekker met ze alle stemmen op de mijnheren die hier voor gestemt hebben, en zeg ook eens allemaal je krant op, alle kranten kwamen uiteraard weer met positieve verhalen dat het merendeel van de mensen goedkoper af is.
Tis dat mijn schrijfstijl nou niet echt goed te noemen is... Maar anders...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:50 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Serieus... Wie schrijft het boek, de puinhopen van Centrum Rechts? dat is dit kabinet toch?
Volgens wat ik gisteren op tv zag, zit het als een soort TomTom midden op je dashboard. Anders zullen ze de signalen van de satelliet wel niet kunnen vinden of zo.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
En hoe de neuk moet een Jan Modaal uberhaupt weten of dat kastje werkt ja of de nee. Neem aan dat ie ergens weggewerkt wordt?
Alle buitenlanders zijn crimineel... oke gechargeerd, maar in essentie correct...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Goed, hij stelt het wat gechargeerd, maar in essentie wel correct.
Hmmm ja oke, die geef ik je.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja, 1. Liberalisering van de telefonie markt. Helaas, maar waar.
Nee hoor met de Euro waren we beter af, AL dat gewissel was maar onhandig bij de grens.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, de afgelopen drie jaar zijn er zaken ingevoerd waar je drie jaar geleden keihard voor naar TRU doorverwezen werd. Het wordt nog veel gekker juist, denk ik.
Ja, ik stond regelmatig u-ren in de rij aan de grens om maar aan Belgische Franken te geraken!quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor met de Euro waren we beter af, AL dat gewissel was maar onhandig bij de grens.
Je punt is zeer correct. Echt het feit blijft dat vadertje staat je als crimineel ziet als je pas na 9 uur meldt dat je kastje stuk is, ipv 8 uur...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:51 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Alle buitenlanders zijn crimineel... oke gechargeerd, maar in essentie correct...
het is maar net met welke bril op je er naar kijkt
En als er nou nieuwe auto's zijn die thermo ramen hebben (die dus slecht straling doorlaten). Ik moet het allemaal nog zienquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Volgens wat ik gisteren op tv zag, zit het als een soort TomTom midden op je dashboard. Anders zullen ze de signalen van de satelliet wel niet kunnen vinden of zo.
Ik zie een maasquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:53 schreef Tijn het volgende:
Ok, dus je moet zorgen dat je je defect binnen 8 uur meldt en dan hoef je 3 weken geen kilometerheffing te betalen?
Ik zie kansen
GPS is normaliter gewoon passief. Maar dit betekent – mits de berichtgeving juist is – dat elke auto continu moet uitzenden hoeveel deze gereden heeft? Dat is toch belachelijk?quote:Op het rijden met een gps-kastje dat opeens geen signalen over afgelegde kilometers uitzendt, staat een half jaar cel of een boete tot 18.500 euro.
Daar komt vast een regeling voor.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:53 schreef Tijn het volgende:
Ok, dus je moet zorgen dat je je defect binnen 8 uur meldt en dan hoef je 3 weken geen kilometerheffing te betalen?
Ik zie kansen
quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
Het telegraafartikel zegt:
[..]
GPS is normaliter gewoon passief. Maar dit betekent – mits de berichtgeving juist is – dat elke auto continu moet uitzenden hoeveel deze gereden heeft? Dat is toch belachelijk?
Ons grote geluk is idd dat de overheid er continue in slaagt compleet onwerkbare scenario's uit hun mouw te schudden.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:53 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
En als er nou nieuwe auto's zijn die thermo ramen hebben (die dus slecht straling doorlaten). Ik moet het allemaal nog zien
Dat bedoelde ik ook te zeggen. Mijn uitspraken zijn vaak wat overdreven.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Je punt is zeer correct. Echt het feit blijft dat vadertje staat je als crimineel ziet als je pas na 9 uur meldt dat je kastje stuk is, ipv 8 uur...
Ook leuk als dat ding stuk gaat als je op je werk aan komt en je het pas merkt als je weer thuis bent.
Ja zo begreep ik het dus ook. Dat ding staat 24/7 uit te zenden waar jij bent.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
GPS is normaliter gewoon passief. Maar dit betekent – mits de berichtgeving juist is – dat elke auto continu moet uitzenden hoeveel deze gereden heeft? Dat is toch belachelijk?
En de hamburgers op de kaart van MacDonalds zien er op het plaatje lekkerder uit dan in het bakkie na de aanschaf.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Ons ministerie liegt ons er ook gewoon over voor. Lees dit bijvoorbeeld maar eens.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Thanx maar ik hou niet van piepende dingen in mijn auto als ik er niet zelf om gevraagd heb. Verder is dit natuurlijk niets meer dan " Big brother is watching you" en kunnen we straks 24/7 in de gaten houden waar je bent en met wie. Gaan ze straks de mogelijkheid aan bieden om je partner te volgen als je hem of haar niet vertrouwd?
Is al met wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat je daar geen kanker van krijgt?quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja zo begreep ik het dus ook. Dat ding staat 24/7 uit te zenden waar jij bent.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:56 schreef Keltie het volgende:
[..]
En de hamburgers op de kaart van MacDonalds zien er op het plaatje lekkerder uit dan in het bakkie na de aanschaf.
Geen idee, maar dat is weer een hele andere discussie. Ik ben er niet van overtuigd dat je kanker krijgt van dit soort straling.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is al met wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat je daar geen kanker van krijgt?
Er staat FRL achter mijn naam en hij vraagt of ik in Limburg woonquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jij woont in Limburg? Gecondoleerd
Oh ik ook niet hoor... maar ik zoek gewoon even wat strohalmen zeg maar.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:58 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat is weer een hele andere discussie. Ik ben er niet van overtuigd dat je kanker krijgt van dit soort straling.
Ach, ik weet niet, mijn km teller telt al een half jaar geen kilometers meer.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:43 schreef Jumparound het volgende:
waren de boetes voor sjoemelen met de km teller in je auto ook maar zo hoogDat zou gesjoemel van louge autohandelaren flink tegen kunnen werken
Nou laat ze dat eerst maar eens aantonen he.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:58 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat is weer een hele andere discussie. Ik ben er niet van overtuigd dat je kanker krijgt van dit soort straling.
Er zal ongetwijfeld een moment komen waarop ze via dat systeem kunnen zien hoe hard je ergens rijdt, en het kunnen gebruiken om snelheidsovertredingen vast te stellen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Thanx maar ik hou niet van piepende dingen in mijn auto als ik er niet zelf om gevraagd heb. Verder is dit natuurlijk niets meer dan " Big brother is watching you" en kunnen we straks 24/7 in de gaten houden waar je bent en met wie. Gaan ze straks de mogelijkheid aan bieden om je partner te volgen als je hem of haar niet vertrouwd?
Dus als je nietsvermoedend onderweg bent en ineens gaat het kastje kapot, zonder dat jij er iets mee hebt gedaan, dan loop je dus de kans om gestraft te worden voor een technisch defect waar je zelf niets aan kunt doen?quote:In het wetsvoorstel, dat de minister onlangs indiende, staat dat de werking van het gps-systeem de verantwoordelijkheid is van de automobilist. Als het systeem "ineens" geen signaal meer uitzend, kan de eigenaar worden veroordeeld tot een celstraf van maximaal 6 maanden en/of een boete tot ¤ 18.500,-. Mocht iemand worden veroordeeld tot de geldboete, blijft het hier niet bij. Men zit dan ook nog eens 10 jaar vast aan een strafblad.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Er staat FRL achter mijn naam en hij vraagt of ik in Limburg woon
Een maas in de wet faalhaas.
zolang autorijden niet strafbaar is slaat dit natuurlijk nergens op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:00 schreef KoosVogels het volgende:
Volslagen idioot, dit voorstel van Eurlings. Op zich valt er natuurlijk wel en ander te zeggen voor de km-heffing. Echter, onze privacy holt met rasse schreden achteruit. En het probleem is dat de regering telkens een stapje verder gaat. Waar ligt het plafond begin ik mij af te vragen.
Gelukkig heb je altijd van die simpele zielen die dergelijke voorstellen ondersteunen door te stellen dat zij toch niks hebben te verbergen.
Janken over de euro is gewoon zielig. Al die mensen die denken dat we heden ten dagen eigenlijk 1,25 euro zouden moeten betalen voor een biertje, zijn gewoon simpel. Prijzen stijgen nou eenmaal, zo is het altijd geweest. Inflatie, lieve mensen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor met de Euro waren we beter af, AL dat gewissel was maar onhandig bij de grens.
Volgens mij zijn het meerendeel winkeliers (lees horeca) die de euro hebben aangegrepen om keihard de clieentele te naaien, maar je hebt gelijk... het is flink duurder geworden, ookal vraag ik me af wat de invloed van 10 jaar inflatie is, plus een aantal jaar van flink stijgende huizenprijzen...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Och, Friesland lijkt me niet veel beter, maar goed... Was een poging tot humor.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Er staat FRL achter mijn naam en hij vraagt of ik in Limburg woon
Een maas in de wet faalhaas.
Ga daar maar gewoon van uitquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:59 schreef zoalshetis het volgende:
moeten we eigenlijk het kastje en de montage zelf gaan betalen?
Ja over loop van jaren. niet van de een op andere dag hequote:Op dinsdag 17 november 2009 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Janken over de euro is gewoon zielig. Al die mensen die denken dat we heden ten dagen eigenlijk 1,25 euro zouden moeten betalen voor een biertje, zijn gewoon simpel. Prijzen stijgen nou eenmaal, zo is het altijd geweest. Inflatie, lieve mensen.
Ho ho, dit gaat om chips die niet stuk gaan he. Meneertje Eurlings gaat ze allemaal testen om persoonlijk garant te staan dat ze het allemaal doen en geen kinderziektes hebben.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus als je nietsvermoedend onderweg bent en ineens gaat het kastje kapot, zonder dat jij er iets mee hebt gedaan, dan loop je dus de kans om gestraft te worden voor een technisch defect waar je zelf niets aan kunt doen?.
ohquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:03 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Och, Friesland lijkt me niet veel beter, maar goed... Was een poging tot humor.
Jouw post raakt kant noch wal. Allereerst refereer ik naar privacy-beperkende maatregelen in het algemeen. En niets te verbergen heeft niet zozeer te maken met strafbaarheid. Echter, dat men eigenlijk continu weet waar jij rondhangt, vind ik een onplezierige gedachte. Ook al heb ik niets te verbergen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zolang autorijden niet strafbaar is slaat dit natuurlijk nergens op.
Je kunt 'em denk ik beter er ongeluk in je broek laten zitten als je de wasmachine aan zet.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:03 schreef Jarno het volgende:
Je toekomstig paspoort met RFID per ongeluk in de magnetron flikkeren zal ook wel niet mogen dan.
Tuurlijk! Je denkt toch niet dat de overheid zoiets betaald?!quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:59 schreef zoalshetis het volgende:
Och och, het viel allemaal wel mee hoor. Onze koopkracht is nou niet bepaald gedaald over de jaren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:04 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja over loop van jaren. niet van de een op andere dag he
mee eens. ik denk dan ook niet dat er veel mensen zullen zijn die zullen zeggen: "ik heb niets te verbergen".quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jouw post raakt kant noch wal. Allereerst refereer ik naar privacy-beperkende maatregelen in het algemeen. En niets te verbergen heeft niet zozeer te maken met strafbaarheid. Echter, dat men eigenlijk continu weet waar jij rondhangt, vind ik een onplezierige gedachte. Ook al heb ik niets te verbergen.
Een paar ferme klappen met een hamer schijnt het ook te doen. Schijnt. Heb ik gehoord he. Van iemand.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt 'em denk ik beter er ongeluk in je broek laten zitten als je de wasmachine aan zet.
Kunnen ze al (technisch). Als je een navigatie apparaat hebt, hoor je dit te weten. Op mijn N82, krijg ik heel netjes te zien wat mijn snelheid is en wat de maximum snelheid is van de weg waar ik mij op bevind.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld een moment komen waarop ze via dat systeem kunnen zien hoe hard je ergens rijdt, en het kunnen gebruiken om snelheidsovertredingen vast te stellen.
quote:[..]
Dus als je nietsvermoedend onderweg bent en ineens gaat het kastje kapot, zonder dat jij er iets mee hebt gedaan, dan loop je dus de kans om gestraft te worden voor een technisch defect waar je zelf niets aan kunt doen?.
Is strafbaar (vernietiging van overheidseigendom) en staat een hele dikke boete op. Daarbij zit de RFID chip al sinds jaar en dag in je paspoort. Kijk zelf maar.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:03 schreef Jarno het volgende:
Je toekomstig paspoort met RFID per ongeluk in de magnetron flikkeren zal ook wel niet mogen dan.
Dat zal je nog verbazen. Ooit de topics over vingerafdrukken in paspoorten doorgebladerd?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mee eens. ik denk dan ook niet dat er veel mensen zullen zijn die zullen zeggen: "ik heb niets te verbergen".
nu nog naar en toenaam, krijgt ie vast vanzelf geheel automatisch een mooie bon van de dienst ter bescherming van rijkseigendommenquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Een paar ferme klappen met een hamer schijnt het ook te doen. Schijnt. Heb ik gehoord he. Van iemand.
Lijkt me wel, denk maar aan die kekke EU nummerplaten die we ineens binnen 2 jaar moesten gaan kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:59 schreef zoalshetis het volgende:
Wel per ongeluk dan he.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Een paar ferme klappen met een hamer schijnt het ook te doen. Schijnt. Heb ik gehoord he. Van iemand.
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisenquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ho ho, dit gaat om chips die niet stuk gaan he. Meneertje Eurlings gaat ze allemaal testen om persoonlijk garant te staan dat ze het allemaal doen en geen kinderziektes hebben.
Ik heb op zich ook niet veel te verbergen, maar een zekere mate van privacy is iedereen toch wel gegund? Niemand hoeft 24 uur per dag te weten waar ik uithang en de overheid al helemaal niet. Kilometerheffing zou ik nog mee kunnen leven, maar niet op deze manier.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:00 schreef KoosVogels het volgende:
Volslagen idioot, dit voorstel van Eurlings. Op zich valt er natuurlijk wel en ander te zeggen voor de km-heffing. Echter, onze privacy holt met rasse schreden achteruit. En het probleem is dat de regering telkens een stapje verder gaat. Waar ligt het plafond begin ik mij af te vragen.
Gelukkig heb je altijd van die simpele zielen die dergelijke voorstellen ondersteunen door te stellen dat zij toch niks hebben te verbergen.
Hoeveel dagen na invoering van het "systeem" zal zo'n geval in het nieuws komen? 2?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw het hele land gaan doorkruisen.
Die poortjes zijn er al. Onlangs niet het nieuws meegekregen (heb ff zo geen bron) over dat rijswaterstaat de "frequente gebruikers" van een snelweg een brief gaat sturen? Komt er op neer dat de snelweg binnenkort flink onderhouden gaat worden en men files wil voorkomen. Vandaar dat iedereen die daar regelmatig rijdt, een brief krijgt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:06 schreef Jumparound het volgende:
wat ook een mogelijkheid is dat (snel)wegen poortjes krijgen ala 80 km zones waarmee wordt geregistreerd hoevaak en hoe lang je van een bepaald stuk (snel)weg gebruik maakt. Eerst maar de specs zien voordat heel nederland weer in navolging van de televaag moord en brand gaat schreeuwen
Als je 'snachts van je bed wordt gehaald en na 48uur waterboarding heb je wel een idee denk ik.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:10 schreef isogram het volgende:
Als je miljoenen auto's met zo'n kastje uitrust (wat trouwens een godsvermogen kost), zijn er altijd wel enkele tientallen auto's waarbij het kastje niet goed blijkt te werken. Gewoon een kwestie van statistiek. De vraag is hoe een bestuurder moet kunnen zien dat het kastje niet werkt.
Ik navigeer nog steeds op de borden langs de kant van de wegquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:08 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kunnen ze al (technisch). Als je een navigatie apparaat hebt, hoor je dit te weten. Op mijn N82, krijg ik heel netjes te zien wat mijn snelheid is en wat de maximum snelheid is van de weg waar ik mij op bevind.
Nee hoor. Niet een soort.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar goed, als ze die snelheidsgegevens combineren met gegevens over de maximumsnelheid op de wegen waar je hebt gereden, dan krijg je dus een soort landelijk dekkende trajectcontrole.
Reken maar dat het BVOM handenwrijvend achter hun buro's zitten en niet kunnen wachten tot ze de eerste proefballonnetjes daarover kunnen oplatenquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik navigeer nog steeds op de borden langs de kant van de weg.
Maar goed, als ze die snelheidsgegevens combineren met gegevens over de maximumsnelheid op de wegen waar je hebt gereden, dan krijg je dus een soort landelijk dekkende trajectcontrole.
Ach, in een stad/dorp is het voor mij onmisbaar... Ben niet zo'n held in navigeren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik navigeer nog steeds op de borden langs de kant van de weg.
Dat is dus, technisch, al mogelijk ja. Wellicht ook een plan van Eurlings cs.quote:Maar goed, als ze die snelheidsgegevens combineren met gegevens over de maximumsnelheid op de wegen waar je hebt gereden, dan krijg je dus een soort landelijk dekkende trajectcontrole.
Ik verwacht 2 maanden voor invoering, waarna de overheid zal aangeven dat er niets aan de hand is en het systeem nog steeds veilig is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoeveel dagen na invoering van het "systeem" zal zo'n geval in het nieuws komen? 2?
Tsja als we dat nou eens wistenquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:16 schreef Tahiti het volgende:
Ik las laatst ergens dat je ov chipkaart gegevens van waar en wanneer je bent geweest maar liefst 7 jaar bewaard wordtwaarom zo lang? en vooral waarom?
Kijk, dat heeft onze regering nou graag, simpele mensen als jij. Domweg de indoctrinatie van onze fijne regering geloven. Dat sinds de invoering van de euro prijzen buitenproportioneel en exorbitant gestegen zijn vergeleken bij de 25 jaar daarvoor heeft er natuurlijk helemaal nies mee te maken, janken over de euro is gewoon zieligquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Janken over de euro is gewoon zielig. Al die mensen die denken dat we heden ten dagen eigenlijk 1,25 euro zouden moeten betalen voor een biertje, zijn gewoon simpel. Prijzen stijgen nou eenmaal, zo is het altijd geweest. Inflatie, lieve mensen.
een kleine revolutie is wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:21 schreef Salvad0R het volgende:
Gewoon lynchen die slavendrijvers.
Ja, is goed... Doe jij de Nederlanders al vast opwarmen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een kleine revolutie is wel op zijn plaats.
Precies, op een gegeven moment zijn luttele verschillen van mening tussen mensen irrelevant, omdat de mate van levensstandaard voor iedereen zo hard degradeert en kan er hand in hand een revolutie plaats vinden.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een kleine revolutie is wel op zijn plaats.
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:55 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ons grote geluk is idd dat de overheid er continue in slaagt compleet onwerkbare scenario's uit hun mouw te schudden.
als het zo doorgaat met deze kutregering zie ik nog wel eens mensen op de barricades.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja, is goed... Doe jij de Nederlanders al vast opwarmen?
Nederlanders zijn een passief zooitje bij elkaar. Ik las laatst dat dik over de 90% in WO2 geen fuck uitvoerde. De laatste massa-demonstraties zijn ook al weer behoorlijk wat jaren terug.
Hell, dik over de 90% van de bevolking is tegen de stijging van de AOW leeftijd. Toch zie ik nergens actie. Op internet niet (alleen klagende internethelden, incluis ikzelf) als in mijn omgeving niet. En men blijft netjes op de gevestigde partijen stemmen...
In Oman hebben ze iets vergelijkbaars ingevoerd. En binnen 2 maanden gingen er idd automatische boetes uit voor de snelheid. Reken er hier dus ook maar op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld een moment komen waarop ze via dat systeem kunnen zien hoe hard je ergens rijdt, en het kunnen gebruiken om snelheidsovertredingen vast te stellen.
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yep, want je bent een belastingcrimineel.quote:Dus als je nietsvermoedend onderweg bent en ineens gaat het kastje kapot, zonder dat jij er iets mee hebt gedaan, dan loop je dus de kans om gestraft te worden voor een technisch defect waar je zelf niets aan kunt doen?.
Aaah, het plebs moet weer huilie doen over de euroquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Kijk, dat heeft onze regering nou graag, simpele mensen als jij. Domweg de indoctrinatie van onze fijne regering geloven. Dat sinds de invoering van de euro prijzen buitenproportioneel en exorbitant gestegen zijn vergeleken bij de 25 jaar daarvoor heeft er natuurlijk helemaal nies mee te maken, janken over de euro is gewoon zielig
Als je ff goed leest, bedoelt hij niet specifiek de euro, maar de houding van mensen zoals jij nu tentoonspreidt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aaah, het plebs moet weer huilie doen over de euroEendimensionaal redeneren is heerlijk eenvoudig. Er zijn echter tal van factoren die de prijzen omhoog drijven. Misschien dat het behoud van de gulden iets had gescheeld. Maar niet veel, vrees ik.
held.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:26 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:
Hoe nauwkeurig worden die kastjes?
Duurt het ook eerst 10 minuten voordat je een fatsoenlijk betrouwbaar signaal hebt en betekent dat dus dat je niet mag gaan rijden dan?
Er is geen bereik van GPS in tunnels, parkeergarages e.d., hoe gaan ze dat oplossen?
Als we met hele nauwkeurige GPS-systemen gaan werken, wie kan dat in godnsaam betalen? Die apparaten kosten gerust enkele duizenden euro's.
Hoe gaat het dataverkeer? GPS is een passief signaal dat alleen maar uitzendt naar je auto toe, er kan niets via GPS worden verzonden.
Welke mobiele provider wordt hier beter van?
Wie gaat er zorgen voor de uitbreiding voor de capaciteit van het mobiele netwerk? Als je al naar bijvoorbeeld koninginnedag kijkt, dan ligt het hele GSM/GPRS/UMTS/HSDPA-verkeer al plat, wat moet dat dan worden als élke auto élk moment een signaal uit gaat zenden?
Hoe zit het als je in het verre buitenland zit, waar geen bereik is? Of gaan we alle landen ter wereld verplichten een netwerk aan te leggen met 100% dekking? (dat is net zoiets als wereldvrede eisen...)
Wie gaat de roaming datakosten in het buitenland betalen?
Welke garantie zit er op de verbinding? Ik heb nog nooit ergens een contract gezien met een 100% bereikbaarheidsverbinding, waarom denkt het kabinet dit wel te kunnen?
Hoe zit het met de privacy? De overheid hoeft niet te weten waar ik me bevind.
Wie kan mij garanderen dat dit systeem nooit voor iets anders gebruikt zal worden?
Zoals in het artikel te lezen is, een draadloos systeem is totaal niet te vergelijken met een systeem als de rem. Als mijn auto een draadloze rem zou bevatten, zou ik er niet meer in durven te rijden. Draadloze verbindingen zijn nog altijd heel erg storingsgevoelig, ik zie ze dat nog niet oplossen binnen die paar jaar. Waarom is de overheid zo naïef om te denken dat zij dit wel kunnen?
Waarom komt onze overheid altijd met technische wensen die totaal niet realistisch of zelfs mogelijk zijn? Volgens mij leven ze een beetje in een droomwereld daar in Den Haag.
Dat dusquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisen.
Maar ik snap niet waarom het zo moeilijk moet met kastjes en zo. Ieder jaar komen de meeste auto's bij de garage voor een APK. Gebruik die kilometerstand en vergelijk die met die van een jaar eerder en je weet ook hoeveel kilometer iemand gereden heeft. En daarop baseer je dan de vergoeding die moet worden betaald.
En om de kosten te spreiden, maak je op basis van het gemiddeld aantal kilometers van de afgelopen x jaar een schatting van de kilometers die het volgend jaar gereden zullen worden. Daar baseer je een maandelijks voorschotbedrag op, en na de volgende APK verreken je het verschil tussen voorschot en werkelijke kosten.
Ja, een vooruitziende blik kun je zo ook niet echt verwijten idd.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:32 schreef Tahiti het volgende:
Waarom GPS eigenlijk? Europa krijgt toch een eigen systeem galileo ofzo?
En minder ingrijpend...quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dat dus![]()
Lijkt me een stuk eenvoudiger...
Dan moet die persoon wat minder selectief lezen, want ik heb in dit topic al meerdere malen mijn verontwaardiging uitgesproken over privacy-beperkende maatregelen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als je ff goed leest, bedoelt hij niet specifiek de euro, maar de houding van mensen zoals jij nu tentoonspreidt.
Zouden ze wel weten dat dit systeem eraan komt en dat Nederland er aan meebetaald?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:34 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, een vooruitziende blik kun je zo ook niet echt verwijten idd..
Het zoú kunnen dat ze voor het gemak over 'GPS' spreken en dat ze eigenlijk wat anders bedoelen, maar ik reken er maar niet op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:40 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Zouden ze wel weten dat dit systeem eraan komt en dat Nederland er aan meebetaald?
Dat blijkt wel uit de OV-chipkaart jaquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:42 schreef Oksel het volgende:
Oh, en NXP is een betrouwbaar bedrijf. Financieel dan weer niet, maargoed. Ik zie geen problemen bij de beveiliging. Een auto staat op A, als er dan opeens dezelfde auto op B staat.. ping!
Hypochonder. Het zit allemaal tussen je oren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
'die gps dingen' zenden geen straling uit. Ze vangen straling op die er al is. Het zit dus echt tussen je oren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
denk je echt dat de overheid de launch uitstelt omdat het systeem nog niet goed werkt?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:39 schreef Oksel het volgende:
Ik zie het allemaal nog niet zo snel gebeuren. En nog niet zo snel werken. Het is een enorm project, een IT project zelfs, en daar is de overheid nou niet echt goed in. Het zal jaren gaan duren voordat het werkt, en ik vraag me af of het echt gaat werken. Of de techniek al voldoende ontwikkeld is om het aan te kunnen.
Omdat enkele idioten in Den Haag het onmogelijk duur maken (overdrachtsbelasting!?) om te verhuizen voor een baan. En niet iedereen kan flexibele uren hebben of met het OV. Ooit eens geprobeerd ergens op de maasvlakte te komen met het OV?quote:Overigens vind ik het niet eens een slechte maatregel. Welke stomme idioot gaat er nou een uur in de file staan? Thuiswerken, dichterbij wonen, flexibele uren.. OV, etc. Genoeg mogelijkheden tegenwoordig. En als ik dan een keer naar de Randstad moet, kan ik tenminste gewoon tijdens de spits Amsterdam in.
"Geachte bestuurder, uw GPS-kastje is gehackt en daarom automatisch uitgeschakeld. U dient het kastje binnen 3 weken te vervangen door een nieuw exemplaar van een paar honderd euro."quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:42 schreef Oksel het volgende:
Oh, en NXP is een betrouwbaar bedrijf. Financieel dan weer niet, maargoed. Ik zie geen problemen bij de beveiliging. Een auto staat op A, als er dan opeens dezelfde auto op B staat.. ping!
^^ Dat dus.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:45 schreef Strolie75 het volgende:
Don't fuck with de schatkist.
Als je in een dronken toestand iemand doodrijd kom je er genadiger vanaf.
Ja, heel fijn idd om te weten dat men 24 uur per dag kan weten waar je bent.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:39 schreef Oksel het volgende:
Overigens vind ik het niet eens een slechte maatregel. Welke stomme idioot gaat er nou een uur in de file staan? Thuiswerken, dichterbij wonen, flexibele uren.. OV, etc. Genoeg mogelijkheden tegenwoordig. En als ik dan een keer naar de Randstad moet, kan ik tenminste gewoon tijdens de spits Amsterdam in.
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:46 schreef RvLaak het volgende:
Lastig. Ik ben sowieso tegen de hele implementatie van de kilometerheffing (gps kastjes, privacy anyone?).
Behalve de overheid dus.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Mensen die blijven roepen dat ze niks te verbergen hebben en er pas achterkomen hoe erg systemen als deze misbruikt wordt als het te laat is en ze zelf een probleem hebben.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Ik denk anders wel dat databases van een groot deel van de bevolking met naam en toenaam en de plaatsen waar diegene komt, hoe lang die persoon daar is en hoe vaak, veel geld waard zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat dus, helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:26 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:
Hoe nauwkeurig worden die kastjes?
Duurt het ook eerst 10 minuten voordat je een fatsoenlijk betrouwbaar signaal hebt en betekent dat dus dat je niet mag gaan rijden dan?
Er is geen bereik van GPS in tunnels, parkeergarages e.d., hoe gaan ze dat oplossen?
Als we met hele nauwkeurige GPS-systemen gaan werken, wie kan dat in godnsaam betalen? Die apparaten kosten gerust enkele duizenden euro's.
Hoe gaat het dataverkeer? GPS is een passief signaal dat alleen maar uitzendt naar je auto toe, er kan niets via GPS worden verzonden.
Welke mobiele provider wordt hier beter van?
Wie gaat er zorgen voor de uitbreiding voor de capaciteit van het mobiele netwerk? Als je al naar bijvoorbeeld koninginnedag kijkt, dan ligt het hele GSM/GPRS/UMTS/HSDPA-verkeer al plat, wat moet dat dan worden als élke auto élk moment een signaal uit gaat zenden?
Hoe zit het als je in het verre buitenland zit, waar geen bereik is? Of gaan we alle landen ter wereld verplichten een netwerk aan te leggen met 100% dekking? (dat is net zoiets als wereldvrede eisen...)
Wie gaat de roaming datakosten in het buitenland betalen?
Welke garantie zit er op de verbinding? Ik heb nog nooit ergens een contract gezien met een 100% bereikbaarheidsverbinding, waarom denkt het kabinet dit wel te kunnen?
Hoe zit het met de privacy? De overheid hoeft niet te weten waar ik me bevind.
Wie kan mij garanderen dat dit systeem nooit voor iets anders gebruikt zal worden?
Zoals in het artikel te lezen is, een draadloos systeem is totaal niet te vergelijken met een systeem als de rem. Als mijn auto een draadloze rem zou bevatten, zou ik er niet meer in durven te rijden. Draadloze verbindingen zijn nog altijd heel erg storingsgevoelig, ik zie ze dat nog niet oplossen binnen die paar jaar. Waarom is de overheid zo naïef om te denken dat zij dit wel kunnen?
Waarom komt onze overheid altijd met technische wensen die totaal niet realistisch of zelfs mogelijk zijn? Volgens mij leven ze een beetje in een droomwereld daar in Den Haag.
Ik maak natuurlijk de helft van mijn kilometers in het buitenlandquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisen.
Maar ik snap niet waarom het zo moeilijk moet met kastjes en zo. Ieder jaar komen de meeste auto's bij de garage voor een APK. Gebruik die kilometerstand en vergelijk die met die van een jaar eerder en je weet ook hoeveel kilometer iemand gereden heeft. En daarop baseer je dan de vergoeding die moet worden betaald.
En om de kosten te spreiden, maak je op basis van het gemiddeld aantal kilometers van de afgelopen x jaar een schatting van de kilometers die het volgend jaar gereden zullen worden. Daar baseer je een maandelijks voorschotbedrag op, en na de volgende APK verreken je het verschil tussen voorschot en werkelijke kosten.
Is het geen grondrecht van de overheid om 24/7 te weten waar al zijn burgers uithangen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:47 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, heel fijn idd om te weten dat men 24 uur per dag kan weten waar je bent.
Lekker.
Ik heb geen zak te verbergen, maar ik word ook niet graag gestalkt
Dat is er al doorgevoerd. Gevangenisstraffen tot 4 jaar staan erop.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:52 schreef Monidique het volgende:
En waar kan men dat wetsvoorstel vinden?
Op papier zijn het volksvertegenwoordigers.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
.....
Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
Naief, denk je dat je over 10 jaar nog zonder toestemming de grens over mag?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:53 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ik maak natuurlijk de helft van mijn kilometers in het buitenland![]()
Daar hoef ik in Nederlands geen kilometer heffing voor te betalen.
Ook dan: waar?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is er al doorgevoerd. Gevangenisstraffen tot 4 jaar staan erop.
Ik ben niet zo'n wetsparser, maar betreft het niet dit:quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
4.5 3.a:quote:1. De houder van het motorrijtuig meldt, indien het motorrijtuig blijkens het signaal, bedoeld in artikel 4.5, derde lid, onderdeel a, niet meer voldoet aan het bij of krachtens de artikelen 4.5 en 4.8 bepaalde of indien het signaal ontbreekt, dat feit binnen 8 uur aan de Dienst Wegverkeer.
2. Een motorrijtuig als bedoeld in het eerste lid voldoet binnen drie weken na de dag waarop melding, bedoeld in het eerste lid, is gedaan, aan het bij of krachtens de artikelen 4.5 en 4.8 bepaalde.
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.quote:3. De registratievoorziening vervult voorts, zolang de stroomvoorziening van het motorvoertuig is geactiveerd, de volgende functies:
a. het aan de bestuurder kenbaar maken, door een daarvoor bestemd signaal, van haar functioneren alsmede het functioneren van de beveiligingsmodule;
Uiteindelijk denk ik dat we naar een systeem gaan waarbij je toestemming moet aanvragen om over een bepaalde weg t rijden. (Via internet). Dan mag je iedere dag naar je werk, één keer per week naar je familie en één keer per jaar naar de Efteling.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Naief, denk je dat je over 10 jaar nog zonder toestemming de grens over mag?
Sterker nog denk je dat je uberhaupt mag autorijden zonder vergunning voor een bepaald stuk weg. Rotterdam wil bijvoorbeeld voor het vrachtverkeer een vergunning voor de A15 instellen.
Gevoeligheid voor straling is al jaren geleden ontkracht. Het zit tussen de oren en nergens anders.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
quote:"Financieel belang Staat rechtvaardigt gevangenisstraf"
Hoge straffen ontduikers kilometerheffing
Ontduikers van de kilometerheffing kunnen straks rekenen op hoge straffen, tot celtraf aan toe.
Celstraf
In een wetsontwerp over de kilometerheffing, dat in het bezit is van RTL Nieuws, staat dat automobilisten die proberen te frauderen met de heffing, een boete van maximaal 67.000 euro en een celstraf tot vier jaar riskeert. Het wetsvoorstel is voor advies naar een aantal organisaties gestuurd ne moet aan het eind van het jaar door het kabinet worden goedgekeurd.
Sateliet
Voor de invoering van de kilometerheffing moeten meer dan acht miljoen personeneauto's en één miljoen vrachtwagens voorzien van een kastje, dat precies bijhoudt hoeveel kilometers er gereden zijn. Het kastje stuurt de gegevens per sateliet naar de overheid.
Belang
Wie probeert het gps-signaal te verstoren dat de gegevens verstuurt, kan dus rekenen een hoge straf. Extreem hoog zelfs, maar dat moet wel, schrijft minister Eurlings van Verkeer in het wetsvoorstel: "Het financiële belang voor de Staat is zo groot, dat in dit geval een gevangenisstraf op zijn plaats is."
Camera's
Er komen vaste camera's boven de snelweg, die controleren of auto's zijn voorzien van een registratiekastje. Ook worden er mobiele camera's ingezet en zal de politie extra controleren.
Spitsheffing
Hoeveel de kilometerprijs wordt, is niet bekend, dat wordt pas volgend jaar vastgesteld. Er komt in elk geval een basistarief voor alle in Nederland gereden kilometers. Wie een schone of zuinige auto rijdt, betaalt minder. Er komt een spitstarief: wie tussen zeven en negen 's ochtends en tussen vier en zes 's middags op knelpunten rijdt, moet extra betalen. Voor welke knelpunten het spitstarief gaat gelden, is nog niet bekend.
Motoren
Politie, brandweer en ambulance betalen geen kilometerheffing. Ook begrafenisauto's, legervoertuigen, bussen en taxi's zijn uitgezonderd. Wat motorrijders betreft houdt miniser Eurling nog een slag om de arm. De kilometerheffing wordt in 2011 ingevoerd voor vrachtwagens en vanaf 2012 stapsgewijs ingevoerd voor personenauto's
Precies. Ik verwacht in het eerste jaar al brieven op de mat met de vraag waarom je over de sluiproute bent gereden in plaats van over de snelweg. Daarna zal het steeds dwingender worden tot met wat jij beschrijft.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk denk ik dat we naar een systeem gaan waarbij je toestemming moet aanvragen om over een bepaalde weg t rijden. (Via internet). Dan mag je iedere dag naar je werk, één keer per week naar je familie en één keer per jaar naar de Efteling.
Dan doe je een aanvraag om zaterdag naar het strand te gaan, wordt die afgewezen. "Want u bent twee weken geleden daar ook al geweest en er is een prima zwemplas bij u in de buurt"
quote:The Panopticon is a type of prison building designed by English philosopher and social theorist Jeremy Bentham in 1785. The concept of the design is to allow an observer to observe (-opticon) all (pan-) prisoners without the prisoners being able to tell whether they are being watched, thereby conveying what one architect has called the "sentiment of an invisible omniscience.
In dat geval heeft de overheid de kilometerteller opnieuw uitgevonden. Hulde!quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef Monidique het volgende:
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.
Nogmaals, GPS is een passief signaal. Je hebt overigens een behoorlijk sterk zendsignaal nodig om iets per sateliet te verzenden en daarbij zit er een hele hoge latency op, waardoor de nauwkeurigheid weer weg is. Welke satelieten hebben ze het hier overquote:Het kastje stuurt de gegevens per sateliet naar de overheid.
Dat kastje gaat alleen aan als je je contact omdraait. Op een trailer staat je motor uit neem ik aan.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:52 schreef BadBert het volgende:
[..]
En wat als je auto pech heeft, in noord nl, en hij wordt op een trailer naar zuid nl gebracht, die km's zouden niet mogen tellen, evenals kms die je gesleept wordt, op een veerpond (waar je al voor betaald) enz enz enz.
Dat laatste is er om te zorgen dat mensen niet meer kunnen emigreren. Nederland heeft in de laatste jaren wel meer verkapte anti-emigratie regelingen ingesteld.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:06 schreef Rechterbal het volgende:
Een celstraf van 6 maanden, 18.000 euro boete? Een strafblad?
In denk dat het een status-indicator is, of het apparaat ueberhaupt wel ingeschakeld staat.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:05 schreef Jarno het volgende:
[..]
In dat geval heeft de overheid de kilometerteller opnieuw uitgevonden. Hulde!
Inderdaad, die mensen zijn echt ergquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:51 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Mensen die blijven roepen dat ze niks te verbergen hebben en er pas achterkomen hoe erg systemen als deze misbruikt wordt als het te laat is en ze zelf een probleem hebben.
Maar om de trein(met een anonieme OV-chipkaart) te pakken en te gaan protesteren in Den Haag is de meeste mensen dan weer te veel.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:10 schreef longinus het volgende:
Ik ga stemmen voor de partij di tegen deze heffing is, welke partij dit ook is, omdat ik liever onder een stazistaat leef als deze nog ergere vorm van controle.
Moet je eens opletten hoe soepel het verloopt als de weigeraars een half jaar worden opgesloten.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef Paxlie het volgende:
Ik zou het al knap vinden als het uitgeven van 8 miljoen van die kastjes zonder slag of stoot gaat
Voor de kenners refereer ik even aan het project 'BSN in de zorg' en het uitleveren van de benodigde passen en kaartlezers.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef Paxlie het volgende:
Ik zou het al knap vinden als het uitgeven van 8 miljoen van die kastjes zonder slag of stoot gaat
Van: MinV&W:quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n wetsparser, maar betreft het niet dit:
[..]
4.5 3.a:
[..]
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Van: MinV&W:
Hoe wordt fraude voorkomen?
In het kastje zit een zogenoemd logboek dat speciale gebeurtenissen registreert (stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in coördinaten, wegvallen van het satellietsignaal). Via portalen langs de weg worden die gegevens doorgegeven aan de RDW. Die leest de gegevens uit en stelt vast of er sprake is van een overtreding. Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt. Naast deze administratieve controles, voert de politie met mobiele apparatuur controles langs de weg uit en kan zij overtreders aanhouden. Tot slot houdt het Agentschap Telecom toezicht op de productie, handel en verkoop van apparatuur die de signalen kan verstoren. Er wordt een speciaal landelijk dekkend meetnetwerk gerealiseerd waarmee verstoringen kunnen worden opgespoord en opgelost.
Kortom, er moet wel degelijk wat uitgezonden worden.
De Telegraaf zegt echter:quote:2. De registratievoorziening vervult, zolang het motorrijtuig daarmee is uitgerust, steeds de volgende functies:
c. het bevraagbaar zijn, voor wat betreft de in de onderdelen a en b bedoelde gegevens, door de personen die zijn belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet, met behulp van kunstwerken onder, op, boven of in de nabije omgeving van de weg, dan wel daarvoor bestemde mobiele apparatuur;
d. het periodiek contact maken met de Dienst Wegverkeer, door middel van een draadloos overgebracht signaal, en het daarbij zenden van de gegevens, bedoeld in de onderdelen a en b en de geaggregeerde
verplaatsingsgegevens, alsmede het daarbij ontvangen van gegevens, aanwijzingen en programmatuur die in het kader van de uitvoering van deze wet worden toegezonden,
1.) Niet "opeens", 2.) het betreft apparatuur die gegevens moet kunnen verzenden op aanvraag. Het lijkt mij dat de Telegraaf hier mis zit.quote:Op het rijden met een gps-kastje dat opeens geen signalen over afgelegde kilometers uitzendt, staat een half jaar cel of een boete tot 18.500 euro
Jij vindt het heel normaal als je een half jaar de gevangenis in moet als jouw kastje faalt. Als het namelijk opzet is dan staat er 4 jaar cel opquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar dan gaat het om:
[..]
De Telegraaf zegt echter:
[..]
1.) Niet "opeens", 2.) het betreft apparatuur die gegevens moet kunnen verzenden op aanvraag. Het lijkt mij dat de Telegraaf hier mis zit.
Ok prima de RDW kan dus zien dat me accu er regelmatig af gaat. MOet ik me dan gaan verantwoorden voor het gerechtshof elke keer ofzo?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Van: MinV&W:
Hoe wordt fraude voorkomen?
In het kastje zit een zogenoemd logboek dat speciale gebeurtenissen registreert (stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in coördinaten, wegvallen van het satellietsignaal). Via portalen langs de weg worden die gegevens doorgegeven aan de RDW. Die leest de gegevens uit en stelt vast of er sprake is van een overtreding. Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt. Naast deze administratieve controles, voert de politie met mobiele apparatuur controles langs de weg uit en kan zij overtreders aanhouden. Tot slot houdt het Agentschap Telecom toezicht op de productie, handel en verkoop van apparatuur die de signalen kan verstoren. Er wordt een speciaal landelijk dekkend meetnetwerk gerealiseerd waarmee verstoringen kunnen worden opgespoord en opgelost.
Kortom, er moet wel degelijk wat uitgezonden worden.
Klopt, maar de essentie is m.i. dat je niet zelf de controle hebt over die data. Je weet niet wanneer er zoiets uitgezonden wordt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:22 schreef Monidique het volgende:
1.) Niet "opeens", 2.) het betreft apparatuur die gegevens moet kunnen verzenden op aanvraag. Het lijkt mij dat de Telegraaf hier mis zit.
Volgens het wetsvoorstel, voor zover ik het begrijp, geldt dit maximale gevangenisstraf van zes maanden voor een aantal overtredingen, onder andere met betrekking to: "4.5, eerste of zesde lid, 4.8, 4.9, eerste lid". Dat betreft het bezitten van een kastje en het tijdig aangeven van een defect. Er staat niet in dat je zes maanden de gevangenis in moet als je kastje faalt. Volgens mij.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Jij vindt het heel normaal als je een half jaar de gevangenis in moet als jouw kastje faalt.
De data is er dus wel en als die er is dan heeft de overheid inzage.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:27 schreef Iblis het volgende:
Kan iedereen straks zien waar ik ben geweest?
Nee, niemand kan zien waar u bent geweest. Er wordt alleen doorgegeven hoeveel kilometers u in welk tarief heeft gereden. Tenzij u zelf nadrukkelijk toestemming heeft gegeven meer gedetailleerde informatie te verstrekken. Bijvoorbeeld omdat u in een auto van de zaak rijdt en uw werkgever bepaalde informatie wil hebben. Dat is dan op basis van een duidelijke afspraak tussen u en uw werkgever.
Klopt, maar wel dat je het binnen 8 uur moet melden bij de Stasi.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:32 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens het wetsvoorstel, voor zover ik het begrijp, geldt dit maximale gevangenisstraf van zes maanden voor een aantal overtredingen, onder andere met betrekking to: "4.5, eerste of zesde lid, 4.8, 4.9, eerste lid". Dat betreft het bezitten van een kastje en het tijdig aangeven van een defect. Er staat niet in dat je zes maanden de gevangenis in moet als je kastje faalt. Volgens mij.
Ik vind het ook niets, maar het lijkt er ook op dat deze ophef om dit bericht ietwat overdreven is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar de essentie is m.i. dat je niet zelf de controle hebt over die data. Je weet niet wanneer er zoiets uitgezonden wordt.
Er staat b.v. ook dit:
Nee, niemand kan zien waar u bent geweest. Er wordt alleen doorgegeven hoeveel kilometers u in welk tarief heeft gereden. Tenzij u zelf nadrukkelijk toestemming heeft gegeven meer gedetailleerde informatie te verstrekken. Bijvoorbeeld omdat u in een auto van de zaak rijdt en uw werkgever bepaalde informatie wil hebben. Dat is dan op basis van een duidelijke afspraak tussen u en uw werkgever.
Maar de vraag is: waar wordt die doorgifte bepaald? Is het je kastje dat daadwerkelijk ook niet meer doorgeeft dan nodig? Of geeft je kastje het wel degelijk door maar wordt het niet verstrekt?
Samen met zinsnedes als ‘Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt.’ – wat eigenlijk zou betekenen dat het niet zo moeilijk is om dan even te laten zien waarom het niet in het geding komt – geeft me dat een weinig comfortabel gevoel bij het hele gedoe.
Jij vindt het overdreven om ophef te maken als je als een slaaf behandeld wordt?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik vind het ook niets, maar het lijkt er ook op dat deze ophef om dit bericht ietwat overdreven is.
Alleen in uitzonderlijke gevallen, en daar is iedereen bij gebaatquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:37 schreef OxygeneFRL het volgende:
Maar de vraag is: waar wordt die doorgifte bepaald? Is het je kastje dat daadwerkelijk ook niet meer doorgeeft dan nodig? Of geeft je kastje het wel degelijk door maar wordt het niet verstrekt?
Samen met zinsnedes als ‘Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt.’ – wat eigenlijk zou betekenen dat het niet zo moeilijk is om dan even te laten zien waarom het niet in het geding komt – geeft me dat een weinig comfortabel gevoel bij het hele gedoe.
Dus het wordt wel opgeslagen die data! Alsof de overheid daar niets mee doet
OPEN JE OGEN!!!!11quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:39 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Jij vindt het overdreven om ophef te maken als je als een slaaf behandeld wordt?
bah , word tijd dat de Nederlandse burgers eens in OPSTAND komen ...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:38 schreef RvLaak het volgende:
Gevangenis dreigt bij kapot km-kastje
[..]
Dat vrees ik dus ook... 2 van de 3 auto's die wij hebben, gaat regelmatig de accu uit, worden verplaatst op trailers zonder accu (ja zelfs van de ene kant van nl naar de andere zo'n beetje).quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ok prima de RDW kan dus zien dat me accu er regelmatig af gaat. MOet ik me dan gaan verantwoorden voor het gerechtshof elke keer ofzo?
Ja idd... dat zou toch wel eens goed zijn, dat de nederlander eens van zich laat horen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:42 schreef CP69 het volgende:
[..]
bah , word tijd dat de Nederlandse burgers eens in OPSTAND komen ...
...die KUT-Euro is ook al gewoon door onze "strot" geduwd
Volgens mij zit je accu er gewoon in als je rijdt. Neem ik aan, althans.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ok prima de RDW kan dus zien dat me accu er regelmatig af gaat. MOet ik me dan gaan verantwoorden voor het gerechtshof elke keer ofzo?
Duh. Maar als ik me accu eraf haal en er weer op, wordt die kast dan gereset? Is alles gewist? Fikt de rotzooi door? Ik klus en las wel es aan me auto en gebruik dat accu loskoppelen ook voor het resetten van de ECU na een storing. Dan gaat de accu er een uur af.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens mij zit je accu er gewoon in als je rijdt. Neem ik aan, althans.
Je bent waarschijnlijk je GPS-signaal kwijt dus het is verboden om te gaan rijden voor een kwartier.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Duh. Maar als ik me accu eraf haal en er weer op, wordt die kast dan gereset? Is alles gewist? Fikt de rotzooi door?
Nou, ik ga er wel vanuit dat zo'n kastje een interne accu heeft of de gegevens opslaat op een medium waarvoor geen continue stroomvoorziening noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Duh. Maar als ik me accu eraf haal en er weer op, wordt die kast dan gereset? Is alles gewist? Fikt de rotzooi door? Ik klus en las wel es aan me auto en gebruik dat accu loskoppelen ook voor het resetten van de ECU na een storing. Dan gaat de accu er een uur af.
Controledrang en megalomanie.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:47 schreef servus_universitas het volgende:
Het is wel begrijpelijk dat ze fraude tegen willen gaan, maar de manier waarop is gewoonweg vijandig te noemen. Dit is hetzelfde als destijds dat voorstel om het weigeren van de installatie van slimme meters buitenproportioneel te gaan bestraffen. Wat bezielt een mens om de wereld zo op zijn kop te zetten?
Het kan natuurlijk heel goed dat het apparaat kapot gaat, terwijl de indicator dat niet aangeeft. En ga dan maar eens je onschuld bewijzen.
En wat bezielt een mens om een formele nationale heffingsmaatregel te baseren op een systeem (GPS) dat volledig wordt beheerd door en het eigendom is van een ander land? Zo'n afhankelijkheidsrelatie wil je toch niet?
De PVV en de SP zijn zeker tegen. De VVD zegt tegen te zijn, maar die hebben wel meegeholpen met het opstarten van het project. Daarbij doen Kamervragen er niet toe, want het regeerakkoord is toch dichtgetimmerd dus de Kamer staat buitenspel.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:55 schreef honda1990 het volgende:
Wat ik me afvraag, waarom is er geen ENKELE partij die hier iets tegen doet of überhaupt kamervragen over stelt?
Je moet ook eerst 250 euro borg betalen en een eigen risico van 100 euro verwacht ikquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef Paxlie het volgende:
Hoe democratisch.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De PVV en de SP zijn zeker tegen. De VVD zegt tegen te zijn, maar die hebben wel meegeholpen met het opstarten van het project. Daarbij doen Kamervragen er niet toe, want het regeerakkoord is toch dichtgetimmerd dus de Kamer staat buitenspel.
Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat het kastje alle mogelijke informatie zal doorgeven en dat er een selectie is op wat men aan de andere kant kan zien. Een beetje zoals het EDP: alles en iedereen komt in het systeem, maar de gegevens van degenen die bezwaar maken zijn niet opvraagbaar. Wat een geruststelling, hè?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:37 schreef OxygeneFRL het volgende:
Tuurlijk wel. Dit is gewoon EU beleid hoor. Terwijl Eurlings heel stoer doet alsof het zijn idee is. Het is een grap, de politici zijn nakend en ze hebben het zelf niet eens door.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:00 schreef Frutsel het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met toeristen vanuit bijv Duitsland, Belgie, Polen die met hun auto bij ons over de wegen rijden? Die krijgen vast geen kastje
Precies. Zodra Nederland er 30 miljard in heeft gepompt om het werkend te krijgen, doen de andere landen voor een habbekrats mee.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:01 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Dit is gewoon EU beleid hoor. Terwijl Eurlings heel stoer doet alsof het zijn idee is. Het is een grap, de politici zijn nakend en ze hebben het zelf niet eens door.
Ja. Kijk naar ons geprivatiseerde zorgstelsel. Exact hetzelfde stelsel wordt nu in de USA geïmplementeerd, terwijl iedereen doet alsof er niet zoiets is als een internationale regering. Die bestaat allang, gecontroleerd door de Centrale Banken. Zij geven ons ook rookverboden, CO2 belasting, ID plicht, CCTV overal, etc.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:01 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Precies. Zodra Nederland er 30 miljard in heeft gepompt om het werkend te krijgen, doen de andere landen voor een habbekrats mee.
Waarom hoor ik daar niks over? Ik volg het niet op de voet, maar ik ben best op de hoogte van actualiteiten. Waarom maken politieke partijen zich nou niet eens druk over belangrijke zaken zoals dit ipv. bij pauw en witteman te gaan mekkeren over wildersquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De PVV en de SP zijn zeker tegen. De VVD zegt tegen te zijn, maar die hebben wel meegeholpen met het opstarten van het project. Daarbij doen Kamervragen er niet toe, want het regeerakkoord is toch dichtgetimmerd dus de Kamer staat buitenspel.
Ergens denk ik dat dit weleens een uitzondering zou kunnen zijn. Niet nu, maar later als in volle omvang duidelijk wordt hoe de burger bedonderd is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:06 schreef HeyFreak het volgende:
Iedereen zit hier nu wel te klagen hierover, maar wederom niemand die hier tegen in aktie komt.
Typisch nederlands, klagen klagen klagen, maar niet de barricades op.
Zo werkt regeren in Nederland. Tenzij er mensen binnen de PvdA, CDA en/of CU-kamerfracties tegen stemt, heeft de kamer niets meer te zeggen.quote:
Omdat er geen interesse is in de media. Af en toe een berichtje zoals dit in de kranten en that's it.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:08 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Waarom hoor ik daar niks over? Ik volg het niet op de voet, maar ik ben best op de hoogte van actualiteiten. Waarom maken politieke partijen zich nou niet eens druk over belangrijke zaken zoals dit ipv. bij pauw en witteman te gaan mekkeren over wilders
Er is geen enkele journalist die nu eens in één artikel duidelijk maakt dat elke burger met dit systeem genaaid gaat worden. Zelfs de mensen zonder auto zijn duurder uit.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:14 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Omdat er geen interesse is in de media. Af en toe een berichtje zoals dit in de kranten en that's it.
Ik zou zeggen, schrijf een stuk. Stuur het in naar de FP en alle kranten. Of beter nog, maak er een persbericht via het ANP van. Wordt het zo opgepikt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Er is geen enkele journalist die nu eens in één artikel duidelijk maakt dat elke burger met dit systeem genaaid gaat worden. Zelfs de mensen zonder auto zijn duurder uit.
Tegen die tijd blijkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend en vind niemand het meer nodig om naar Den Haag te gaan om te demonstreren en wordt het stapsgewijs alsnog ingevoerd.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:09 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ergens denk ik dat dit weleens een uitzondering zou kunnen zijn. Niet nu, maar later als in volle omvang duidelijk wordt hoe de burger bedonderd is.
Ergens twijfel ik aan deze manier van werken in dit geval. Het wetsvoorstel is namelijk al concreet en ingediend. Daar wordt meestal niet heel erg veel van afgeweken...quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:20 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Tegen die tijd blijkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend en vind niemand het meer nodig om naar Den Haag te gaan om te demonstreren en wordt het stapsgewijs alsnog ingevoerd.
Stel, een politicus wil 50. Dan roept ie heel hard dat ie 100 wil. Iedereen over de zeik en dan zegt de politicus 'hey mensen, ik luister echt naar jullie: weet je wat, we doen 50!'. Heeft hij water bij de wijn gedaan en is iedereen tevreden - en alsnog genaaid.
Inderdaad. Je moet zelf een persbericht schrijven, met je contactgegevens duidelijk onderaan vermeld. Vervolgens mail je het stuk naar het ANP.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, schrijf een stuk. Stuur het in naar de FP en alle kranten. Of beter nog, maak er een persbericht via het ANP van. Wordt het zo opgepikt.
Zolang de enquetes hierover de vraag blijven stellen 'bent u voor eerlijk betalen' dan zal dat de meerderheid blijven. Verbaas me met deze vraag er altijd over dat niet 100% ja zegt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:27 schreef moonmovies het volgende:
Democratie he? Ik vraag me af hoeveel procent van de Nederlanders zo'n kastje in zijn auto wil hebben.
Nee, die "krijgen" geen kastje. Die moeten een vignet kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:00 schreef Frutsel het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met toeristen vanuit bijv Duitsland, Belgie, Polen die met hun auto bij ons over de wegen rijden? Die krijgen vast geen kastje
Aanmelden kan in mijn fotoboekquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:35 schreef Asgard het volgende:
Wanneer beginnen de rellen?
Dit kan toch niet langer zo doorgaan, als er iets word geregeld ben ik er zeker bij.![]()
![]()
Auw dus voor automobilistenquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:29 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
In Oman hebben ze iets vergelijkbaars ingevoerd. En binnen 2 maanden gingen er idd automatische boetes uit voor de snelheid. Reken er hier dus ook maar op.![]()
Noem je net de twee landen waar de automobilist nog meer wordt vervolgd dan hier.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:39 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Canada, Zwitserland of Noorwegen.
Cananda lijkt mij ook wel watquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:39 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Canada, Zwitserland of Noorwegen.
Gek genoeg zit daar een kern van waarheid in. En ik spreek ook uit ervaring.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Gek genoeg is mijn ervaring dat je in halve dictaturen veel meer vrijheid hebt.
Wie bepaalt wat onnodig is. Als je naar de supermarkt gaat voor de wekelijkse boodschappen heb je toch echt een auto nodig hoor.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:42 schreef LXIV het volgende:
Je zou ook nog een extra belasting kunnen invoeren voor onnodige korte ritjes. Dus als iemand bijvoorbeeld minder dan 5 km rjidt (wat ook goed op de fiets kan) een opslagbelasting van 5 euro. Een heel groot deel van het autoverkeer zijn deze onnodige korte ritjes.
Goed voorstel. Helaas kunnen ze in Den Haag nooit zoiets bedenken en komen ze maar met een 'iedereen wordt genaaid' oplossing.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:42 schreef LXIV het volgende:
Je zou ook nog een extra belasting kunnen invoeren voor onnodige korte ritjes. Dus als iemand bijvoorbeeld minder dan 5 km rjidt (wat ook goed op de fiets kan) een opslagbelasting van 5 euro. Een heel groot deel van het autoverkeer zijn deze onnodige korte ritjes.
Nooit van fietstassen of boodschappentassen gehoord?quote:Wie bepaalt wat onnodig is. Als je naar de supermarkt gaat voor de wekelijkse boodschappen heb je toch echt een auto nodig hoor.
Yup. Prachtig land. De voorzieningen zijn daar geweldig en het volk lijkt wel uit de hemel te komen zo fatsoenlijk. Met uitzondering van een paar "getinte" allochtonen daar die de boel verpesten. Maar we zijn hier veel erger gewend.quote:
Nooit van eigen keuzes gehoord?quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:44 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Goed voorstel. Helaas kunnen ze in Den Haag nooit zoiets bedenken en komen ze maar met een 'iedereen wordt genaaid' oplossing.
[..]
Nooit van fietstassen of boodschappentassen gehoord?
woon in een dorp, heb een chronische ziekte waardoor ik slecht kan lopen, fietsen en helemaal niet tillen ed. Dat zou dus inhouden dat ik voor mijn boodschappen en doktersbezoek ed standaard 5 euro meer moet betalen ?quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:42 schreef LXIV het volgende:
Helemaal niet, je kan ook 10x heen en weer gaan op de fiets.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wie bepaalt wat onnodig is. Als je naar de supermarkt gaat voor de wekelijkse boodschappen heb je toch echt een auto nodig hoor.
leuk boodschappen doen voor 5 man op je fietsje. Sommige mensen halen bijvoorbeeld op vrij of za alles voor de komende week/weken.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:44 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Goed voorstel. Helaas kunnen ze in Den Haag nooit zoiets bedenken en komen ze maar met een 'iedereen wordt genaaid' oplossing.
[..]
Canada ben ik zelf geweest. Echt een heel mooi land. Al de voordelen van de USA, maar niet de nadelen. Toronto is trouwens een hele multiculturele stad en toch heeft het niet echt de typische muticul problemen volgens mij.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Yup. Prachtig land. De voorzieningen zijn daar geweldig en het volk lijkt wel uit de hemel te komen zo fatsoenlijk. Met uitzondering van een paar "getinte" allochtonen daar die de boel verpesten. Maar we zijn hier veel erger gewend.
Ja das toch echt je eigen keuze. Dan verdeel je het. Verder al die moeders die hun kinderen met de auto op school afzettenquote:leuk boodschappen doen voor 5 man op je fietsje. Sommige mensen halen bijvoorbeeld op vrij of za alles voor de komende week/weken.
Nu ben ik al tijden het huis uit, maar ik zie mijn moeder al fietsen met 200,- aan boodschappenquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:44 schreef ThaMadEd het volgende:
Dat komt doordat de vrouw in Nederland verplicht is om te werken, omdat er namelijk teveel mensen zijn die niet werken.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:49 schreef ThaMadEd het volgende:
Ja das toch echt je eigen keuze. Dan verdeel je het. Verder al die moeders die hun kinderen met de auto op school afzetten![]()
Nogmaals: dat is toch echt je eigen keuze als je in één keer al je boodschappen doet. Ik moet er niet aan denkenquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:52 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nu ben ik al tijden het huis uit, maar ik zie mijn moeder al fietsen met 200,- aan boodschappen
En dus zet je elke dag je monsters maar af op school die misschien 1 kilometer van je huis verwijderd is? Mijn moeder werkte vroeger ook gewoon en zette ons af op school hoor. Vanaf een bepaalde leeftijd mocht ik zelfstandig het stukje naar de basisschool fietsen. Tegenwoordig worden ze zelfs in groep 8 nog wel eens afgezet met de autoquote:Dat komt doordat de vrouw in Nederland verplicht is om te werken, omdat er namelijk teveel mensen zijn die niet werken.
Sorry hoor maar dat je je kind op school af zet met een auto kan ik me prima voorstellen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:49 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Canada ben ik zelf geweest. Echt een heel mooi land. Al de voordelen van de USA, maar niet de nadelen. Toronto is trouwens een hele multiculturele stad en toch heeft het niet echt de typische muticul problemen volgens mij.
[..]
Ja das toch echt je eigen keuze. Dan verdeel je het. Verder al die moeders die hun kinderen met de auto op school afzetten![]()
In een dorp wonen is ook een eigen keuze. Als je in de stad woont betaal je bijvoorbeeld weer parkeerkosten, nu ontduik je die (aldus de overheid)quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:49 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
woon in een dorp, heb een chronische ziekte waardoor ik slecht kan lopen, fietsen en helemaal niet tillen ed. Dat zou dus inhouden dat ik voor mijn boodschappen en doktersbezoek ed standaard 5 euro meer moet betalen ?
Ik pleit zowieso voor een korting van het km tarief voor mensen die op het platteland wonen en in provincies waar het ov niet goed geregeld is. Huisartsenpost bv is hier 30 km vandaan tel maar de km op als je landelijker woont.
Het is je eigen keuze om te leven, je kan ook gewoon doodgaan. Dus betaal even 5 miljard leven belasting svp niet zeuren is heus wel terecht.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:53 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Nogmaals: dat is toch echt je eigen keuze als je in één keer al je boodschappen doet. Ik moet er niet aan denken
quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:47 schreef raptorix het volgende:
Het is best aantrekkelijk uit te zoeken welke bedrijven er mee werken en wat de moederbedrijven zijn. Dit kan natuurlijk prima gebruikt worden voor een consumentenboycotquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik vraag me af wie de software gaat leveren die al die signalen gaat verwerken.
In een grote stad kan ik me er nog wat bij voorstellen ja. Feit blijft dat het gros van de kleine ritjes gewoon niet echt nut heeft.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:53 schreef McKillem het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dat je je kind op school af zet met een auto kan ik me prima voorstellen.
Ik doe sinds kort ook weer fietsen en en rijden toch een partij idioten rond hier in den haag dat ik voor geen goud mijn evt kinderen op de fiets zou brengen.
Dat mag toch ook nog steeds gewoon? In de stad betalen mensen bijv 5 euro voor parkeren, jij voor het rijden.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wie bepaalt wat onnodig is. Als je naar de supermarkt gaat voor de wekelijkse boodschappen heb je toch echt een auto nodig hoor.
Het zou me niet verbazen als mensen uit de regering al dikke aandelen pakketen hebben bij de betrokken bedrijven.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:54 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het is best aantrekkelijk uit te zoeken welke bedrijven er mee werken en wat de moederbedrijven zijn. Dit kan natuurlijk prima gebruikt worden voor een consumentenboycot
De stad is sowieso anders. Daar zit je vaak zo dicht bij een supermarkt dat het veel aantrekkelijker is om dagelijks boodschappen te doen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat mag toch ook nog steeds gewoon? In de stad betalen mensen bijv 5 euro voor parkeren, jij voor het rijden.
Ik vermoed dat Siemens erachter zit, maar zeker weten doe ik het niet.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als mensen uit de regering al dikke aandelen pakketen hebben bij de betrokken bedrijven.
Jij woont niet in een stad denk ik...?quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:58 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De stad is sowieso anders. Daar zit je vaak zo dicht bij een supermarkt dat het veel aantrekkelijker is om dagelijks boodschappen te doen.
Wie ben jij om te bepalen wat nut heeft? Dat is nu juist het probleem met deze heffing. Het feit dat niet alleen moet betalen, maar dat je in de toekomst ook moet gaan verantwoorden waarom je iets doet.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:56 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
In een grote stad kan ik me er nog wat bij voorstellen ja. Feit blijft dat het gros van de kleine ritjes gewoon niet echt nut heeft.
Ik zie moeders met kinderen uit de groepen 5 t/m 8 nog de kids naar school brengen terwijl die allang zelfstandig kunnen fietsen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat komt doordat de vrouw in Nederland verplicht is om te werken, omdat er namelijk teveel mensen zijn die niet werken.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat mag toch ook nog steeds gewoon? In de stad betalen mensen bijv 5 euro voor parkeren, jij voor het rijden.
Waar betaal jij 5 euro voor parkeren in de stad? Dat is echt minstens tien als je het voornemen hebt om niet linea recta weer die parkeergarage uit te gaan.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
CDA pleit voor een chip in je nek en een barcode op je voorhoofd....quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:59 schreef De_Hertog het volgende:
Voor de mensen die denken dat een fiets een privacybeschermend vervoermiddel is, dat duurt ook niet lang meer: CDA pleit voor verplichte RFID-chip op fietsen
Je kan toch best stellen dat 99% van de ritjes van 5 km geen zodanig nut dient dat het ook niet met de fiets kan worden afgelegd? Ik zou alleen ritjes van de ambulance naar het ziekenhuis en dergelijke zaken als ECHT nuttig bestempelen. Dat levert een kostenbesparing op voor degenen die de auto WEL gebruiken waarvoor die bedoeld is: namelijk grote afstanden binnen een normale tijdslimiet overbruggen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:59 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen wat nut heeft? Dat is nu juist het probleem met deze heffing. Het feit dat niet alleen moet betalen, maar dat je in de toekomst ook moet gaan verantwoorden waarom je iets doet.
Ik vond 5 euro (meer dan 10 gulden!) al extreem hoog ingeschat!quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:00 schreef McKillem het volgende:
[..]
Waar betaal jij 5 euro voor parkeren in de stad? Dat is echt minstens tien als je het voornemen hebt om niet linea recta weer die parkeergarage uit te gaan.
Als jij het niet noodzakelijk vind dan neem jij maar lekker de fiets. Ik snap niet waarom zulk soort als jij het de ander ook wil opleggen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:03 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Je kan toch best stellen dat 99% van de ritjes van 5 km geen zodanig nut dient dat het ook niet met de fiets kan worden afgelegd? Ik zou alleen ritjes van de ambulance naar het ziekenhuis en dergelijke zaken als ECHT nuttig bestempelen. Dat levert een kostenbesparing op voor degenen die de auto WEL gebruiken waarvoor die bedoeld is: namelijk grote afstanden binnen een normale tijdslimiet overbruggen.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:02 schreef McKillem het volgende:
[..]
CDA pleit voor een chip in je nek en een barcode op je voorhoofd....
Vier jaar cel en 64.000 euro boete in geval van opzet.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:06 schreef Skonk het volgende:
Staat er ook een boete op het kapotmáken van het kastje?
Omdat dat een kostenbesparing oplevert voor degenen die de auto meer gebruiken waar die voor bedoeld isquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als jij het niet noodzakelijk vind dan neem jij maar lekker de fiets. Ik snap niet waarom zulk soort als jij het de ander ook wil opleggen.
Daar bepaal jij weer waar een auto voor bedoeld is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:12 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Omdat dat een kostenbesparing oplevert voor degenen die de auto meer gebruiken waar die voor bedoeld is
Nee, met welk doel denk je dat men überhaupt een auto ging ontwikkelen vroeger? Om de boodschappen mee te doen of om comfortabeler en sneller grote afstanden af te leggen? Nou?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:13 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Daar bepaal jij weer waar een auto voor bedoeld is.
Om de extreem vervuilende paard en wagen te vervangen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:15 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Nee, met welk doel denk je dat men überhaupt een auto ging ontwikkelen vroeger? Om de boodschappen mee te doen of om comfortabeler en sneller grote afstanden af te leggen? Nou?
Je moet maar net in een tunnel in een file staan...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vervelend als je plotseling hard moet remmen en het kastje vliegt door je voorruit..quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:08 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vier jaar cel en 64.000 euro boete in geval van opzet.
Sow... geef jij even een mooi voorbeeld hoe allochtonen alles denken op te lossen met rellen/geweld.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:36 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Aanmelden kan in mijn fotoboek.
Ik stel voor dat jij je energieverslindende laptop/pc je bijbehorende router/modem uitzet en fijn weer een postduif aanschaft om je flauwekul de wereld in te smijten.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:12 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Omdat dat een kostenbesparing oplevert voor degenen die de auto meer gebruiken waar die voor bedoeld is
Niets rellen/geweld. Revolutie plegen. Die smerige politici die zich gedragen als muppets voor de Centrale Bankiers onder het pek en veren Den Haag uit trappen en een regering installeren die daadwerkelijk het landsbelang hoog in het vaandel heeft staan.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:18 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Sow... geef jij even een mooi voorbeeld hoe allochtonen alles denken op te lossen met rellen/geweld.
Het gaat mij niet om het milieu. Het gaat mij erom dat het eerlijker zou zijn als mensen die de auto gebruiken voor ritjes <10 km oid best extra belast zouden mogen worden en dat dan de algemene heffing lager wordt. Voor ritjes <10km kan je namelijk ook prima fietsen. Dit heeft niets met het milieu te maken in mijn ogen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:19 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Ik stel voor dat jij je energieverslindende laptop/pc je bijbehorende router/modem uitzet en fijn weer een postduif aanschaft om je flauwekul de wereld in te smijten.
Ik vind dat je ook ritjes van 50km prima kunt fietsen en <5 km kunt lopen dus zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Als het je niet om milieu gaat zou het jou toch aan je reet roesten of iemand met de auto of met de fiets gaat?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:22 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het milieu. Het gaat mij erom dat het eerlijker zou zijn als mensen die de auto gebruiken voor ritjes <10 km oid best extra belast zouden mogen worden en dat dan de algemene heffing lager wordt. Voor ritjes <10km kan je namelijk ook prima fietsen. Dit heeft niets met het milieu te maken in mijn ogen.
Gewoon telkens kastje kapot maken. Vraag me af wat ze doen als ze zo veel aanvragen krijgen voor een nieuw kastje.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:17 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Vervelend als je plotseling hard moet remmen en het kastje vliegt door je voorruit..
Prachtig!quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:24 schreef Iblis het volgende:
Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Sterker nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.
Toen hij zijn auto net had hij deze graag gebruikt om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.
Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, op het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.
Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek was waar juist die avond dat hij er was iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.
Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.
De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2 belasting en fijnstof terug te drinken, en om bereikbaarheid door Ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.
Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol-quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met bezoekregeling die naar Schiphol reed in een weekeinde waarin zijn vrouw had aangegeven dat hij de kinderen had, extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat mensen hun kind meenamen naar het buitenland. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moesten zich immers kunnen identificeren.
Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen immers, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.
Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.
Waar halen ze die strafmaten weg.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:08 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vier jaar cel en 64.000 euro boete in geval van opzet.
Ik vrees dat dit wel eens heel dicht bij de waarheid zou kunnen zitten.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:24 schreef Iblis het volgende:
*knip*
Snap je zelf niet dat het eerlijker is dat mensen die de auto voor allerhande zaken gebruiken die OOK met de fiets gedaan kunnen worden meer betalen dan de mensen die alleen de auto gebruiken om naar hun werk te gaan. De auto is uitgevonden met het doel om comfortabel en snel over GROTE afstanden te reizen. Voor kleine afstanden kan je fietsen en voor nog kleinere afstanden lopen. Zucht.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:26 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Ik vind dat je ook ritjes van 50km prima kunt fietsen en <5 km kunt lopen dus zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Als het je niet om milieu gaat zou het jou toch aan je reet roesten of iemand met de auto of met de fiets gaat?
quote:
Waarom bepaal jij voor de ander waarvoor een auto bedoeld is?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Snap je zelf niet dat het eerlijker is dat mensen die de auto voor allerhande zaken gebruiken die OOK met de fiets gedaan kunnen worden meer betalen dan de mensen die alleen de auto gebruiken om naar hun werk te gaan. De auto is uitgevonden met het doel om comfortabel en snel over GROTE afstanden te reizen. Voor kleine afstanden kan je fietsen en voor nog kleinere afstanden lopen. Zucht.
Het treurige aan dit verhaal is dat het zo ongelooflijk dicht bij de werkelijkheid komt als we door blijven gaan met het accepteren van dit soort totalitaire systemen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:24 schreef Iblis het volgende:
Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Sterker nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.
Toen hij zijn auto net had hij deze graag gebruikt om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.
Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, op het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.
Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek was waar juist die avond dat hij er was iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.
Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.
De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2 belasting en fijnstof terug te drinken, en om bereikbaarheid door Ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.
Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol-quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met bezoekregeling die naar Schiphol reed in een weekeinde waarin zijn vrouw had aangegeven dat hij de kinderen had, extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat mensen hun kind meenamen naar het buitenland. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moesten zich immers kunnen identificeren.
Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen immers, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.
Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.
Dat maak ik zelf wel uit. Bemoei je met je eigen, vieze vuile bemoeizuchtige.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Snap je zelf niet dat het eerlijker is dat mensen die de auto voor allerhande zaken gebruiken die OOK met de fiets gedaan kunnen worden meer betalen dan de mensen die alleen de auto gebruiken om naar hun werk te gaan. De auto is uitgevonden met het doel om comfortabel en snel over GROTE afstanden te reizen. Voor kleine afstanden kan je fietsen en voor nog kleinere afstanden lopen. Zucht.
En wie ben jij om de afstanden daarvan te bepalen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Hij is Mister Megalomania .quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En wie ben jij om de afstanden daarvan te bepalen?
Tuurlijk maak je dat zelf uit. Ik vind alleen dat al die nutteloze wijven die hun "kids" met de auto naar school brengen of mensen die met de auto gaan naar de supermarkt die 100 meter lopen is best meer belast mogen worden dan mensen die de auto gebruiken waarvoor hij primair is uitgevonden. De automobilist wordt namelijk al zo genaaid in dit land dus als dat een kostenbesparing voor hen zou kunnen opleveren prima. Je hebt toch ook speciale spitstarieven e.d.? Waarom hier niet voor dan?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:34 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dat maak ik zelf wel uit. Bemoei je met je eigen, vieze vuile bemoeizuchtige.
Waar spreid ik een vals gevoel van superioriteit ten toon? Ik ben geen linkse milieuhippie hoorquote:Hij is Mister Megalomania .
Met zijn valse gevoel van superioriteit. Stomp op z'n oog kan die krijgen.
faalquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Waar haal je die definitie weg? Volgens mij is een auto namelijk gewoon uitgevonden omdat het een verrekte handig ding is bij tijd wijle. Er staat nergens gedefinieerd dat het alleen voor lange afstanden is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
De auto is primair uitgevonden om de individu meer soevereiniteit en bewegingsvrijheid te geven.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:36 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Tuurlijk maak je dat zelf uit. Ik vind alleen dat al die nutteloze wijven die hun "kids" met de auto naar school brengen of mensen die met de auto gaan naar de supermarkt die 100 meter lopen is best meer belast mogen worden dan mensen die de auto gebruiken waarvoor hij primair is uitgevonden.
Ik vind je maar een eng mannetje met je DDR stasi geleuter.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:36 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Tuurlijk maak je dat zelf uit. Ik vind alleen dat al die nutteloze wijven die hun "kids" met de auto naar school brengen of mensen die met de auto gaan naar de supermarkt die 100 meter lopen is best meer belast mogen worden dan mensen die de auto gebruiken waarvoor hij primair is uitgevonden.
Dit is een deprimerend toekomstbeeld, en toch hè, een logisch gevolg van de roep om meer gezag, autoriteit, niet meer gedogen en streng straffen. De overheid zet nu ict middelen in om dit voor elkaar te krijgen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:24 schreef Iblis het volgende:
En die soevereiniteit en bewegingsvrijheid hebben we heden ten dage niet meer. Nogmaals: wat is er op tegen om een lastenvermindering in te voeren voor de gewone woon-werk automobilist tegenover een lastenverzwaring voor die wijven die hun kinderen in groep 8 zitten elke dag met de auto droppen op school terwijl ze makkelijk zelf kunnen fietsen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:37 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
De auto is primair uitgevonden om de individu meer soevereiniteit en bewegingsvrijheid te geven.
Niet om te belasten op korte afstanden. Fuck off met je bemoeizucht.
Het leuke is dat iedereen denkt dat ik links benquote:Ik vind je maar een eng mannetje met je DDR stasi geleuter.
Waarvoor denk je dat boodschappenwagentjes als de peugot 107 zijn uitgevonden. Om comfortabel naar parijs te kunnen rijden zekerquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |