als het zo doorgaat met deze kutregering zie ik nog wel eens mensen op de barricades.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja, is goed... Doe jij de Nederlanders al vast opwarmen?
Nederlanders zijn een passief zooitje bij elkaar. Ik las laatst dat dik over de 90% in WO2 geen fuck uitvoerde. De laatste massa-demonstraties zijn ook al weer behoorlijk wat jaren terug.
Hell, dik over de 90% van de bevolking is tegen de stijging van de AOW leeftijd. Toch zie ik nergens actie. Op internet niet (alleen klagende internethelden, incluis ikzelf) als in mijn omgeving niet. En men blijft netjes op de gevestigde partijen stemmen...
In Oman hebben ze iets vergelijkbaars ingevoerd. En binnen 2 maanden gingen er idd automatische boetes uit voor de snelheid. Reken er hier dus ook maar op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld een moment komen waarop ze via dat systeem kunnen zien hoe hard je ergens rijdt, en het kunnen gebruiken om snelheidsovertredingen vast te stellen.
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yep, want je bent een belastingcrimineel.quote:Dus als je nietsvermoedend onderweg bent en ineens gaat het kastje kapot, zonder dat jij er iets mee hebt gedaan, dan loop je dus de kans om gestraft te worden voor een technisch defect waar je zelf niets aan kunt doen?.
Aaah, het plebs moet weer huilie doen over de euroquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Kijk, dat heeft onze regering nou graag, simpele mensen als jij. Domweg de indoctrinatie van onze fijne regering geloven. Dat sinds de invoering van de euro prijzen buitenproportioneel en exorbitant gestegen zijn vergeleken bij de 25 jaar daarvoor heeft er natuurlijk helemaal nies mee te maken, janken over de euro is gewoon zielig
Als je ff goed leest, bedoelt hij niet specifiek de euro, maar de houding van mensen zoals jij nu tentoonspreidt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aaah, het plebs moet weer huilie doen over de euroEendimensionaal redeneren is heerlijk eenvoudig. Er zijn echter tal van factoren die de prijzen omhoog drijven. Misschien dat het behoud van de gulden iets had gescheeld. Maar niet veel, vrees ik.
held.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:26 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:
Hoe nauwkeurig worden die kastjes?
Duurt het ook eerst 10 minuten voordat je een fatsoenlijk betrouwbaar signaal hebt en betekent dat dus dat je niet mag gaan rijden dan?
Er is geen bereik van GPS in tunnels, parkeergarages e.d., hoe gaan ze dat oplossen?
Als we met hele nauwkeurige GPS-systemen gaan werken, wie kan dat in godnsaam betalen? Die apparaten kosten gerust enkele duizenden euro's.
Hoe gaat het dataverkeer? GPS is een passief signaal dat alleen maar uitzendt naar je auto toe, er kan niets via GPS worden verzonden.
Welke mobiele provider wordt hier beter van?
Wie gaat er zorgen voor de uitbreiding voor de capaciteit van het mobiele netwerk? Als je al naar bijvoorbeeld koninginnedag kijkt, dan ligt het hele GSM/GPRS/UMTS/HSDPA-verkeer al plat, wat moet dat dan worden als élke auto élk moment een signaal uit gaat zenden?
Hoe zit het als je in het verre buitenland zit, waar geen bereik is? Of gaan we alle landen ter wereld verplichten een netwerk aan te leggen met 100% dekking? (dat is net zoiets als wereldvrede eisen...)
Wie gaat de roaming datakosten in het buitenland betalen?
Welke garantie zit er op de verbinding? Ik heb nog nooit ergens een contract gezien met een 100% bereikbaarheidsverbinding, waarom denkt het kabinet dit wel te kunnen?
Hoe zit het met de privacy? De overheid hoeft niet te weten waar ik me bevind.
Wie kan mij garanderen dat dit systeem nooit voor iets anders gebruikt zal worden?
Zoals in het artikel te lezen is, een draadloos systeem is totaal niet te vergelijken met een systeem als de rem. Als mijn auto een draadloze rem zou bevatten, zou ik er niet meer in durven te rijden. Draadloze verbindingen zijn nog altijd heel erg storingsgevoelig, ik zie ze dat nog niet oplossen binnen die paar jaar. Waarom is de overheid zo naïef om te denken dat zij dit wel kunnen?
Waarom komt onze overheid altijd met technische wensen die totaal niet realistisch of zelfs mogelijk zijn? Volgens mij leven ze een beetje in een droomwereld daar in Den Haag.
Dat dusquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisen.
Maar ik snap niet waarom het zo moeilijk moet met kastjes en zo. Ieder jaar komen de meeste auto's bij de garage voor een APK. Gebruik die kilometerstand en vergelijk die met die van een jaar eerder en je weet ook hoeveel kilometer iemand gereden heeft. En daarop baseer je dan de vergoeding die moet worden betaald.
En om de kosten te spreiden, maak je op basis van het gemiddeld aantal kilometers van de afgelopen x jaar een schatting van de kilometers die het volgend jaar gereden zullen worden. Daar baseer je een maandelijks voorschotbedrag op, en na de volgende APK verreken je het verschil tussen voorschot en werkelijke kosten.
Ja, een vooruitziende blik kun je zo ook niet echt verwijten idd.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:32 schreef Tahiti het volgende:
Waarom GPS eigenlijk? Europa krijgt toch een eigen systeem galileo ofzo?
En minder ingrijpend...quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dat dus![]()
Lijkt me een stuk eenvoudiger...
Dan moet die persoon wat minder selectief lezen, want ik heb in dit topic al meerdere malen mijn verontwaardiging uitgesproken over privacy-beperkende maatregelen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als je ff goed leest, bedoelt hij niet specifiek de euro, maar de houding van mensen zoals jij nu tentoonspreidt.
Zouden ze wel weten dat dit systeem eraan komt en dat Nederland er aan meebetaald?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:34 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, een vooruitziende blik kun je zo ook niet echt verwijten idd..
Het zoú kunnen dat ze voor het gemak over 'GPS' spreken en dat ze eigenlijk wat anders bedoelen, maar ik reken er maar niet op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:40 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Zouden ze wel weten dat dit systeem eraan komt en dat Nederland er aan meebetaald?
Dat blijkt wel uit de OV-chipkaart jaquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:42 schreef Oksel het volgende:
Oh, en NXP is een betrouwbaar bedrijf. Financieel dan weer niet, maargoed. Ik zie geen problemen bij de beveiliging. Een auto staat op A, als er dan opeens dezelfde auto op B staat.. ping!
Hypochonder. Het zit allemaal tussen je oren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
'die gps dingen' zenden geen straling uit. Ze vangen straling op die er al is. Het zit dus echt tussen je oren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
denk je echt dat de overheid de launch uitstelt omdat het systeem nog niet goed werkt?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:39 schreef Oksel het volgende:
Ik zie het allemaal nog niet zo snel gebeuren. En nog niet zo snel werken. Het is een enorm project, een IT project zelfs, en daar is de overheid nou niet echt goed in. Het zal jaren gaan duren voordat het werkt, en ik vraag me af of het echt gaat werken. Of de techniek al voldoende ontwikkeld is om het aan te kunnen.
Omdat enkele idioten in Den Haag het onmogelijk duur maken (overdrachtsbelasting!?) om te verhuizen voor een baan. En niet iedereen kan flexibele uren hebben of met het OV. Ooit eens geprobeerd ergens op de maasvlakte te komen met het OV?quote:Overigens vind ik het niet eens een slechte maatregel. Welke stomme idioot gaat er nou een uur in de file staan? Thuiswerken, dichterbij wonen, flexibele uren.. OV, etc. Genoeg mogelijkheden tegenwoordig. En als ik dan een keer naar de Randstad moet, kan ik tenminste gewoon tijdens de spits Amsterdam in.
"Geachte bestuurder, uw GPS-kastje is gehackt en daarom automatisch uitgeschakeld. U dient het kastje binnen 3 weken te vervangen door een nieuw exemplaar van een paar honderd euro."quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:42 schreef Oksel het volgende:
Oh, en NXP is een betrouwbaar bedrijf. Financieel dan weer niet, maargoed. Ik zie geen problemen bij de beveiliging. Een auto staat op A, als er dan opeens dezelfde auto op B staat.. ping!
^^ Dat dus.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:45 schreef Strolie75 het volgende:
Don't fuck with de schatkist.
Als je in een dronken toestand iemand doodrijd kom je er genadiger vanaf.
Ja, heel fijn idd om te weten dat men 24 uur per dag kan weten waar je bent.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:39 schreef Oksel het volgende:
Overigens vind ik het niet eens een slechte maatregel. Welke stomme idioot gaat er nou een uur in de file staan? Thuiswerken, dichterbij wonen, flexibele uren.. OV, etc. Genoeg mogelijkheden tegenwoordig. En als ik dan een keer naar de Randstad moet, kan ik tenminste gewoon tijdens de spits Amsterdam in.
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:46 schreef RvLaak het volgende:
Lastig. Ik ben sowieso tegen de hele implementatie van de kilometerheffing (gps kastjes, privacy anyone?).
Behalve de overheid dus.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Mensen die blijven roepen dat ze niks te verbergen hebben en er pas achterkomen hoe erg systemen als deze misbruikt wordt als het te laat is en ze zelf een probleem hebben.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Ik denk anders wel dat databases van een groot deel van de bevolking met naam en toenaam en de plaatsen waar diegene komt, hoe lang die persoon daar is en hoe vaak, veel geld waard zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Dat dus, helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:26 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:
Hoe nauwkeurig worden die kastjes?
Duurt het ook eerst 10 minuten voordat je een fatsoenlijk betrouwbaar signaal hebt en betekent dat dus dat je niet mag gaan rijden dan?
Er is geen bereik van GPS in tunnels, parkeergarages e.d., hoe gaan ze dat oplossen?
Als we met hele nauwkeurige GPS-systemen gaan werken, wie kan dat in godnsaam betalen? Die apparaten kosten gerust enkele duizenden euro's.
Hoe gaat het dataverkeer? GPS is een passief signaal dat alleen maar uitzendt naar je auto toe, er kan niets via GPS worden verzonden.
Welke mobiele provider wordt hier beter van?
Wie gaat er zorgen voor de uitbreiding voor de capaciteit van het mobiele netwerk? Als je al naar bijvoorbeeld koninginnedag kijkt, dan ligt het hele GSM/GPRS/UMTS/HSDPA-verkeer al plat, wat moet dat dan worden als élke auto élk moment een signaal uit gaat zenden?
Hoe zit het als je in het verre buitenland zit, waar geen bereik is? Of gaan we alle landen ter wereld verplichten een netwerk aan te leggen met 100% dekking? (dat is net zoiets als wereldvrede eisen...)
Wie gaat de roaming datakosten in het buitenland betalen?
Welke garantie zit er op de verbinding? Ik heb nog nooit ergens een contract gezien met een 100% bereikbaarheidsverbinding, waarom denkt het kabinet dit wel te kunnen?
Hoe zit het met de privacy? De overheid hoeft niet te weten waar ik me bevind.
Wie kan mij garanderen dat dit systeem nooit voor iets anders gebruikt zal worden?
Zoals in het artikel te lezen is, een draadloos systeem is totaal niet te vergelijken met een systeem als de rem. Als mijn auto een draadloze rem zou bevatten, zou ik er niet meer in durven te rijden. Draadloze verbindingen zijn nog altijd heel erg storingsgevoelig, ik zie ze dat nog niet oplossen binnen die paar jaar. Waarom is de overheid zo naïef om te denken dat zij dit wel kunnen?
Waarom komt onze overheid altijd met technische wensen die totaal niet realistisch of zelfs mogelijk zijn? Volgens mij leven ze een beetje in een droomwereld daar in Den Haag.
Ik maak natuurlijk de helft van mijn kilometers in het buitenlandquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisen.
Maar ik snap niet waarom het zo moeilijk moet met kastjes en zo. Ieder jaar komen de meeste auto's bij de garage voor een APK. Gebruik die kilometerstand en vergelijk die met die van een jaar eerder en je weet ook hoeveel kilometer iemand gereden heeft. En daarop baseer je dan de vergoeding die moet worden betaald.
En om de kosten te spreiden, maak je op basis van het gemiddeld aantal kilometers van de afgelopen x jaar een schatting van de kilometers die het volgend jaar gereden zullen worden. Daar baseer je een maandelijks voorschotbedrag op, en na de volgende APK verreken je het verschil tussen voorschot en werkelijke kosten.
Is het geen grondrecht van de overheid om 24/7 te weten waar al zijn burgers uithangen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:47 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, heel fijn idd om te weten dat men 24 uur per dag kan weten waar je bent.
Lekker.
Ik heb geen zak te verbergen, maar ik word ook niet graag gestalkt
Dat is er al doorgevoerd. Gevangenisstraffen tot 4 jaar staan erop.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:52 schreef Monidique het volgende:
En waar kan men dat wetsvoorstel vinden?
Op papier zijn het volksvertegenwoordigers.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
.....
Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
Naief, denk je dat je over 10 jaar nog zonder toestemming de grens over mag?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:53 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ik maak natuurlijk de helft van mijn kilometers in het buitenland![]()
Daar hoef ik in Nederlands geen kilometer heffing voor te betalen.
Ook dan: waar?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is er al doorgevoerd. Gevangenisstraffen tot 4 jaar staan erop.
Ik ben niet zo'n wetsparser, maar betreft het niet dit:quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
Het telegraafartikel zegt:
[..]
GPS is normaliter gewoon passief. Maar dit betekent – mits de berichtgeving juist is – dat elke auto continu moet uitzenden hoeveel deze gereden heeft? Dat is toch belachelijk?
4.5 3.a:quote:1. De houder van het motorrijtuig meldt, indien het motorrijtuig blijkens het signaal, bedoeld in artikel 4.5, derde lid, onderdeel a, niet meer voldoet aan het bij of krachtens de artikelen 4.5 en 4.8 bepaalde of indien het signaal ontbreekt, dat feit binnen 8 uur aan de Dienst Wegverkeer.
2. Een motorrijtuig als bedoeld in het eerste lid voldoet binnen drie weken na de dag waarop melding, bedoeld in het eerste lid, is gedaan, aan het bij of krachtens de artikelen 4.5 en 4.8 bepaalde.
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.quote:3. De registratievoorziening vervult voorts, zolang de stroomvoorziening van het motorvoertuig is geactiveerd, de volgende functies:
a. het aan de bestuurder kenbaar maken, door een daarvoor bestemd signaal, van haar functioneren alsmede het functioneren van de beveiligingsmodule;
Uiteindelijk denk ik dat we naar een systeem gaan waarbij je toestemming moet aanvragen om over een bepaalde weg t rijden. (Via internet). Dan mag je iedere dag naar je werk, één keer per week naar je familie en één keer per jaar naar de Efteling.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Naief, denk je dat je over 10 jaar nog zonder toestemming de grens over mag?
Sterker nog denk je dat je uberhaupt mag autorijden zonder vergunning voor een bepaald stuk weg. Rotterdam wil bijvoorbeeld voor het vrachtverkeer een vergunning voor de A15 instellen.
Gevoeligheid voor straling is al jaren geleden ontkracht. Het zit tussen de oren en nergens anders.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
quote:"Financieel belang Staat rechtvaardigt gevangenisstraf"
Hoge straffen ontduikers kilometerheffing
Ontduikers van de kilometerheffing kunnen straks rekenen op hoge straffen, tot celtraf aan toe.
Celstraf
In een wetsontwerp over de kilometerheffing, dat in het bezit is van RTL Nieuws, staat dat automobilisten die proberen te frauderen met de heffing, een boete van maximaal 67.000 euro en een celstraf tot vier jaar riskeert. Het wetsvoorstel is voor advies naar een aantal organisaties gestuurd ne moet aan het eind van het jaar door het kabinet worden goedgekeurd.
Sateliet
Voor de invoering van de kilometerheffing moeten meer dan acht miljoen personeneauto's en één miljoen vrachtwagens voorzien van een kastje, dat precies bijhoudt hoeveel kilometers er gereden zijn. Het kastje stuurt de gegevens per sateliet naar de overheid.
Belang
Wie probeert het gps-signaal te verstoren dat de gegevens verstuurt, kan dus rekenen een hoge straf. Extreem hoog zelfs, maar dat moet wel, schrijft minister Eurlings van Verkeer in het wetsvoorstel: "Het financiële belang voor de Staat is zo groot, dat in dit geval een gevangenisstraf op zijn plaats is."
Camera's
Er komen vaste camera's boven de snelweg, die controleren of auto's zijn voorzien van een registratiekastje. Ook worden er mobiele camera's ingezet en zal de politie extra controleren.
Spitsheffing
Hoeveel de kilometerprijs wordt, is niet bekend, dat wordt pas volgend jaar vastgesteld. Er komt in elk geval een basistarief voor alle in Nederland gereden kilometers. Wie een schone of zuinige auto rijdt, betaalt minder. Er komt een spitstarief: wie tussen zeven en negen 's ochtends en tussen vier en zes 's middags op knelpunten rijdt, moet extra betalen. Voor welke knelpunten het spitstarief gaat gelden, is nog niet bekend.
Motoren
Politie, brandweer en ambulance betalen geen kilometerheffing. Ook begrafenisauto's, legervoertuigen, bussen en taxi's zijn uitgezonderd. Wat motorrijders betreft houdt miniser Eurling nog een slag om de arm. De kilometerheffing wordt in 2011 ingevoerd voor vrachtwagens en vanaf 2012 stapsgewijs ingevoerd voor personenauto's
Precies. Ik verwacht in het eerste jaar al brieven op de mat met de vraag waarom je over de sluiproute bent gereden in plaats van over de snelweg. Daarna zal het steeds dwingender worden tot met wat jij beschrijft.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk denk ik dat we naar een systeem gaan waarbij je toestemming moet aanvragen om over een bepaalde weg t rijden. (Via internet). Dan mag je iedere dag naar je werk, één keer per week naar je familie en één keer per jaar naar de Efteling.
Dan doe je een aanvraag om zaterdag naar het strand te gaan, wordt die afgewezen. "Want u bent twee weken geleden daar ook al geweest en er is een prima zwemplas bij u in de buurt"
quote:The Panopticon is a type of prison building designed by English philosopher and social theorist Jeremy Bentham in 1785. The concept of the design is to allow an observer to observe (-opticon) all (pan-) prisoners without the prisoners being able to tell whether they are being watched, thereby conveying what one architect has called the "sentiment of an invisible omniscience.
In dat geval heeft de overheid de kilometerteller opnieuw uitgevonden. Hulde!quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef Monidique het volgende:
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.
Nogmaals, GPS is een passief signaal. Je hebt overigens een behoorlijk sterk zendsignaal nodig om iets per sateliet te verzenden en daarbij zit er een hele hoge latency op, waardoor de nauwkeurigheid weer weg is. Welke satelieten hebben ze het hier overquote:Het kastje stuurt de gegevens per sateliet naar de overheid.
Dat kastje gaat alleen aan als je je contact omdraait. Op een trailer staat je motor uit neem ik aan.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:52 schreef BadBert het volgende:
[..]
En wat als je auto pech heeft, in noord nl, en hij wordt op een trailer naar zuid nl gebracht, die km's zouden niet mogen tellen, evenals kms die je gesleept wordt, op een veerpond (waar je al voor betaald) enz enz enz.
Dat laatste is er om te zorgen dat mensen niet meer kunnen emigreren. Nederland heeft in de laatste jaren wel meer verkapte anti-emigratie regelingen ingesteld.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:06 schreef Rechterbal het volgende:
Een celstraf van 6 maanden, 18.000 euro boete? Een strafblad?
In denk dat het een status-indicator is, of het apparaat ueberhaupt wel ingeschakeld staat.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:05 schreef Jarno het volgende:
[..]
In dat geval heeft de overheid de kilometerteller opnieuw uitgevonden. Hulde!
Inderdaad, die mensen zijn echt ergquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:51 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Mensen die blijven roepen dat ze niks te verbergen hebben en er pas achterkomen hoe erg systemen als deze misbruikt wordt als het te laat is en ze zelf een probleem hebben.
Maar om de trein(met een anonieme OV-chipkaart) te pakken en te gaan protesteren in Den Haag is de meeste mensen dan weer te veel.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:10 schreef longinus het volgende:
Ik ga stemmen voor de partij di tegen deze heffing is, welke partij dit ook is, omdat ik liever onder een stazistaat leef als deze nog ergere vorm van controle.
Moet je eens opletten hoe soepel het verloopt als de weigeraars een half jaar worden opgesloten.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef Paxlie het volgende:
Ik zou het al knap vinden als het uitgeven van 8 miljoen van die kastjes zonder slag of stoot gaat
Voor de kenners refereer ik even aan het project 'BSN in de zorg' en het uitleveren van de benodigde passen en kaartlezers.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef Paxlie het volgende:
Ik zou het al knap vinden als het uitgeven van 8 miljoen van die kastjes zonder slag of stoot gaat
Van: MinV&W:quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n wetsparser, maar betreft het niet dit:
[..]
4.5 3.a:
[..]
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Van: MinV&W:
Hoe wordt fraude voorkomen?
In het kastje zit een zogenoemd logboek dat speciale gebeurtenissen registreert (stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in coördinaten, wegvallen van het satellietsignaal). Via portalen langs de weg worden die gegevens doorgegeven aan de RDW. Die leest de gegevens uit en stelt vast of er sprake is van een overtreding. Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt. Naast deze administratieve controles, voert de politie met mobiele apparatuur controles langs de weg uit en kan zij overtreders aanhouden. Tot slot houdt het Agentschap Telecom toezicht op de productie, handel en verkoop van apparatuur die de signalen kan verstoren. Er wordt een speciaal landelijk dekkend meetnetwerk gerealiseerd waarmee verstoringen kunnen worden opgespoord en opgelost.
Kortom, er moet wel degelijk wat uitgezonden worden.
De Telegraaf zegt echter:quote:2. De registratievoorziening vervult, zolang het motorrijtuig daarmee is uitgerust, steeds de volgende functies:
c. het bevraagbaar zijn, voor wat betreft de in de onderdelen a en b bedoelde gegevens, door de personen die zijn belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet, met behulp van kunstwerken onder, op, boven of in de nabije omgeving van de weg, dan wel daarvoor bestemde mobiele apparatuur;
d. het periodiek contact maken met de Dienst Wegverkeer, door middel van een draadloos overgebracht signaal, en het daarbij zenden van de gegevens, bedoeld in de onderdelen a en b en de geaggregeerde
verplaatsingsgegevens, alsmede het daarbij ontvangen van gegevens, aanwijzingen en programmatuur die in het kader van de uitvoering van deze wet worden toegezonden,
1.) Niet "opeens", 2.) het betreft apparatuur die gegevens moet kunnen verzenden op aanvraag. Het lijkt mij dat de Telegraaf hier mis zit.quote:Op het rijden met een gps-kastje dat opeens geen signalen over afgelegde kilometers uitzendt, staat een half jaar cel of een boete tot 18.500 euro
Jij vindt het heel normaal als je een half jaar de gevangenis in moet als jouw kastje faalt. Als het namelijk opzet is dan staat er 4 jaar cel opquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uiteraard.
Maar dan gaat het om:
[..]
De Telegraaf zegt echter:
[..]
1.) Niet "opeens", 2.) het betreft apparatuur die gegevens moet kunnen verzenden op aanvraag. Het lijkt mij dat de Telegraaf hier mis zit.
Ok prima de RDW kan dus zien dat me accu er regelmatig af gaat. MOet ik me dan gaan verantwoorden voor het gerechtshof elke keer ofzo?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Van: MinV&W:
Hoe wordt fraude voorkomen?
In het kastje zit een zogenoemd logboek dat speciale gebeurtenissen registreert (stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in coördinaten, wegvallen van het satellietsignaal). Via portalen langs de weg worden die gegevens doorgegeven aan de RDW. Die leest de gegevens uit en stelt vast of er sprake is van een overtreding. Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt. Naast deze administratieve controles, voert de politie met mobiele apparatuur controles langs de weg uit en kan zij overtreders aanhouden. Tot slot houdt het Agentschap Telecom toezicht op de productie, handel en verkoop van apparatuur die de signalen kan verstoren. Er wordt een speciaal landelijk dekkend meetnetwerk gerealiseerd waarmee verstoringen kunnen worden opgespoord en opgelost.
Kortom, er moet wel degelijk wat uitgezonden worden.
Klopt, maar de essentie is m.i. dat je niet zelf de controle hebt over die data. Je weet niet wanneer er zoiets uitgezonden wordt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:22 schreef Monidique het volgende:
1.) Niet "opeens", 2.) het betreft apparatuur die gegevens moet kunnen verzenden op aanvraag. Het lijkt mij dat de Telegraaf hier mis zit.
Volgens het wetsvoorstel, voor zover ik het begrijp, geldt dit maximale gevangenisstraf van zes maanden voor een aantal overtredingen, onder andere met betrekking to: "4.5, eerste of zesde lid, 4.8, 4.9, eerste lid". Dat betreft het bezitten van een kastje en het tijdig aangeven van een defect. Er staat niet in dat je zes maanden de gevangenis in moet als je kastje faalt. Volgens mij.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Jij vindt het heel normaal als je een half jaar de gevangenis in moet als jouw kastje faalt.
De data is er dus wel en als die er is dan heeft de overheid inzage.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:27 schreef Iblis het volgende:
Kan iedereen straks zien waar ik ben geweest?
Nee, niemand kan zien waar u bent geweest. Er wordt alleen doorgegeven hoeveel kilometers u in welk tarief heeft gereden. Tenzij u zelf nadrukkelijk toestemming heeft gegeven meer gedetailleerde informatie te verstrekken. Bijvoorbeeld omdat u in een auto van de zaak rijdt en uw werkgever bepaalde informatie wil hebben. Dat is dan op basis van een duidelijke afspraak tussen u en uw werkgever.
Klopt, maar wel dat je het binnen 8 uur moet melden bij de Stasi.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:32 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens het wetsvoorstel, voor zover ik het begrijp, geldt dit maximale gevangenisstraf van zes maanden voor een aantal overtredingen, onder andere met betrekking to: "4.5, eerste of zesde lid, 4.8, 4.9, eerste lid". Dat betreft het bezitten van een kastje en het tijdig aangeven van een defect. Er staat niet in dat je zes maanden de gevangenis in moet als je kastje faalt. Volgens mij.
Ik vind het ook niets, maar het lijkt er ook op dat deze ophef om dit bericht ietwat overdreven is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar de essentie is m.i. dat je niet zelf de controle hebt over die data. Je weet niet wanneer er zoiets uitgezonden wordt.
Er staat b.v. ook dit:
Kan iedereen straks zien waar ik ben geweest?
Nee, niemand kan zien waar u bent geweest. Er wordt alleen doorgegeven hoeveel kilometers u in welk tarief heeft gereden. Tenzij u zelf nadrukkelijk toestemming heeft gegeven meer gedetailleerde informatie te verstrekken. Bijvoorbeeld omdat u in een auto van de zaak rijdt en uw werkgever bepaalde informatie wil hebben. Dat is dan op basis van een duidelijke afspraak tussen u en uw werkgever.
Maar de vraag is: waar wordt die doorgifte bepaald? Is het je kastje dat daadwerkelijk ook niet meer doorgeeft dan nodig? Of geeft je kastje het wel degelijk door maar wordt het niet verstrekt?
Samen met zinsnedes als ‘Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt.’ – wat eigenlijk zou betekenen dat het niet zo moeilijk is om dan even te laten zien waarom het niet in het geding komt – geeft me dat een weinig comfortabel gevoel bij het hele gedoe.
Jij vindt het overdreven om ophef te maken als je als een slaaf behandeld wordt?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik vind het ook niets, maar het lijkt er ook op dat deze ophef om dit bericht ietwat overdreven is.
Alleen in uitzonderlijke gevallen, en daar is iedereen bij gebaatquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:37 schreef OxygeneFRL het volgende:
Kan iedereen straks zien waar ik ben geweest?
Nee, niemand kan zien waar u bent geweest. Er wordt alleen doorgegeven hoeveel kilometers u in welk tarief heeft gereden. Tenzij u zelf nadrukkelijk toestemming heeft gegeven meer gedetailleerde informatie te verstrekken. Bijvoorbeeld omdat u in een auto van de zaak rijdt en uw werkgever bepaalde informatie wil hebben. Dat is dan op basis van een duidelijke afspraak tussen u en uw werkgever.
Maar de vraag is: waar wordt die doorgifte bepaald? Is het je kastje dat daadwerkelijk ook niet meer doorgeeft dan nodig? Of geeft je kastje het wel degelijk door maar wordt het niet verstrekt?
Samen met zinsnedes als ‘Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt.’ – wat eigenlijk zou betekenen dat het niet zo moeilijk is om dan even te laten zien waarom het niet in het geding komt – geeft me dat een weinig comfortabel gevoel bij het hele gedoe.
Dus het wordt wel opgeslagen die data! Alsof de overheid daar niets mee doet
OPEN JE OGEN!!!!11quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:39 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Jij vindt het overdreven om ophef te maken als je als een slaaf behandeld wordt?
bah , word tijd dat de Nederlandse burgers eens in OPSTAND komen ...quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:38 schreef RvLaak het volgende:
Gevangenis dreigt bij kapot km-kastje
[..]
Dat vrees ik dus ook... 2 van de 3 auto's die wij hebben, gaat regelmatig de accu uit, worden verplaatst op trailers zonder accu (ja zelfs van de ene kant van nl naar de andere zo'n beetje).quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ok prima de RDW kan dus zien dat me accu er regelmatig af gaat. MOet ik me dan gaan verantwoorden voor het gerechtshof elke keer ofzo?
Ja idd... dat zou toch wel eens goed zijn, dat de nederlander eens van zich laat horen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:42 schreef CP69 het volgende:
[..]
bah , word tijd dat de Nederlandse burgers eens in OPSTAND komen ...
...die KUT-Euro is ook al gewoon door onze "strot" geduwd
Volgens mij zit je accu er gewoon in als je rijdt. Neem ik aan, althans.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ok prima de RDW kan dus zien dat me accu er regelmatig af gaat. MOet ik me dan gaan verantwoorden voor het gerechtshof elke keer ofzo?
Duh. Maar als ik me accu eraf haal en er weer op, wordt die kast dan gereset? Is alles gewist? Fikt de rotzooi door? Ik klus en las wel es aan me auto en gebruik dat accu loskoppelen ook voor het resetten van de ECU na een storing. Dan gaat de accu er een uur af.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens mij zit je accu er gewoon in als je rijdt. Neem ik aan, althans.
Je bent waarschijnlijk je GPS-signaal kwijt dus het is verboden om te gaan rijden voor een kwartier.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Duh. Maar als ik me accu eraf haal en er weer op, wordt die kast dan gereset? Is alles gewist? Fikt de rotzooi door?
Nou, ik ga er wel vanuit dat zo'n kastje een interne accu heeft of de gegevens opslaat op een medium waarvoor geen continue stroomvoorziening noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Duh. Maar als ik me accu eraf haal en er weer op, wordt die kast dan gereset? Is alles gewist? Fikt de rotzooi door? Ik klus en las wel es aan me auto en gebruik dat accu loskoppelen ook voor het resetten van de ECU na een storing. Dan gaat de accu er een uur af.
Controledrang en megalomanie.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:47 schreef servus_universitas het volgende:
Het is wel begrijpelijk dat ze fraude tegen willen gaan, maar de manier waarop is gewoonweg vijandig te noemen. Dit is hetzelfde als destijds dat voorstel om het weigeren van de installatie van slimme meters buitenproportioneel te gaan bestraffen. Wat bezielt een mens om de wereld zo op zijn kop te zetten?
Het kan natuurlijk heel goed dat het apparaat kapot gaat, terwijl de indicator dat niet aangeeft. En ga dan maar eens je onschuld bewijzen.
En wat bezielt een mens om een formele nationale heffingsmaatregel te baseren op een systeem (GPS) dat volledig wordt beheerd door en het eigendom is van een ander land? Zo'n afhankelijkheidsrelatie wil je toch niet?
De PVV en de SP zijn zeker tegen. De VVD zegt tegen te zijn, maar die hebben wel meegeholpen met het opstarten van het project. Daarbij doen Kamervragen er niet toe, want het regeerakkoord is toch dichtgetimmerd dus de Kamer staat buitenspel.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:55 schreef honda1990 het volgende:
Wat ik me afvraag, waarom is er geen ENKELE partij die hier iets tegen doet of überhaupt kamervragen over stelt?
Je moet ook eerst 250 euro borg betalen en een eigen risico van 100 euro verwacht ikquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef Paxlie het volgende:
Ik zou het al knap vinden als het uitgeven van 8 miljoen van die kastjes zonder slag of stoot gaat
Hoe democratisch.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De PVV en de SP zijn zeker tegen. De VVD zegt tegen te zijn, maar die hebben wel meegeholpen met het opstarten van het project. Daarbij doen Kamervragen er niet toe, want het regeerakkoord is toch dichtgetimmerd dus de Kamer staat buitenspel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |