als het zo doorgaat met deze kutregering zie ik nog wel eens mensen op de barricades.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:25 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ja, is goed... Doe jij de Nederlanders al vast opwarmen?
Nederlanders zijn een passief zooitje bij elkaar. Ik las laatst dat dik over de 90% in WO2 geen fuck uitvoerde. De laatste massa-demonstraties zijn ook al weer behoorlijk wat jaren terug.
Hell, dik over de 90% van de bevolking is tegen de stijging van de AOW leeftijd. Toch zie ik nergens actie. Op internet niet (alleen klagende internethelden, incluis ikzelf) als in mijn omgeving niet. En men blijft netjes op de gevestigde partijen stemmen...
In Oman hebben ze iets vergelijkbaars ingevoerd. En binnen 2 maanden gingen er idd automatische boetes uit voor de snelheid. Reken er hier dus ook maar op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld een moment komen waarop ze via dat systeem kunnen zien hoe hard je ergens rijdt, en het kunnen gebruiken om snelheidsovertredingen vast te stellen.
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yep, want je bent een belastingcrimineel.quote:Dus als je nietsvermoedend onderweg bent en ineens gaat het kastje kapot, zonder dat jij er iets mee hebt gedaan, dan loop je dus de kans om gestraft te worden voor een technisch defect waar je zelf niets aan kunt doen?.
Aaah, het plebs moet weer huilie doen over de euroquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Kijk, dat heeft onze regering nou graag, simpele mensen als jij. Domweg de indoctrinatie van onze fijne regering geloven. Dat sinds de invoering van de euro prijzen buitenproportioneel en exorbitant gestegen zijn vergeleken bij de 25 jaar daarvoor heeft er natuurlijk helemaal nies mee te maken, janken over de euro is gewoon zielig
Als je ff goed leest, bedoelt hij niet specifiek de euro, maar de houding van mensen zoals jij nu tentoonspreidt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aaah, het plebs moet weer huilie doen over de euroEendimensionaal redeneren is heerlijk eenvoudig. Er zijn echter tal van factoren die de prijzen omhoog drijven. Misschien dat het behoud van de gulden iets had gescheeld. Maar niet veel, vrees ik.
held.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:26 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:
Hoe nauwkeurig worden die kastjes?
Duurt het ook eerst 10 minuten voordat je een fatsoenlijk betrouwbaar signaal hebt en betekent dat dus dat je niet mag gaan rijden dan?
Er is geen bereik van GPS in tunnels, parkeergarages e.d., hoe gaan ze dat oplossen?
Als we met hele nauwkeurige GPS-systemen gaan werken, wie kan dat in godnsaam betalen? Die apparaten kosten gerust enkele duizenden euro's.
Hoe gaat het dataverkeer? GPS is een passief signaal dat alleen maar uitzendt naar je auto toe, er kan niets via GPS worden verzonden.
Welke mobiele provider wordt hier beter van?
Wie gaat er zorgen voor de uitbreiding voor de capaciteit van het mobiele netwerk? Als je al naar bijvoorbeeld koninginnedag kijkt, dan ligt het hele GSM/GPRS/UMTS/HSDPA-verkeer al plat, wat moet dat dan worden als élke auto élk moment een signaal uit gaat zenden?
Hoe zit het als je in het verre buitenland zit, waar geen bereik is? Of gaan we alle landen ter wereld verplichten een netwerk aan te leggen met 100% dekking? (dat is net zoiets als wereldvrede eisen...)
Wie gaat de roaming datakosten in het buitenland betalen?
Welke garantie zit er op de verbinding? Ik heb nog nooit ergens een contract gezien met een 100% bereikbaarheidsverbinding, waarom denkt het kabinet dit wel te kunnen?
Hoe zit het met de privacy? De overheid hoeft niet te weten waar ik me bevind.
Wie kan mij garanderen dat dit systeem nooit voor iets anders gebruikt zal worden?
Zoals in het artikel te lezen is, een draadloos systeem is totaal niet te vergelijken met een systeem als de rem. Als mijn auto een draadloze rem zou bevatten, zou ik er niet meer in durven te rijden. Draadloze verbindingen zijn nog altijd heel erg storingsgevoelig, ik zie ze dat nog niet oplossen binnen die paar jaar. Waarom is de overheid zo naïef om te denken dat zij dit wel kunnen?
Waarom komt onze overheid altijd met technische wensen die totaal niet realistisch of zelfs mogelijk zijn? Volgens mij leven ze een beetje in een droomwereld daar in Den Haag.
Dat dusquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisen.
Maar ik snap niet waarom het zo moeilijk moet met kastjes en zo. Ieder jaar komen de meeste auto's bij de garage voor een APK. Gebruik die kilometerstand en vergelijk die met die van een jaar eerder en je weet ook hoeveel kilometer iemand gereden heeft. En daarop baseer je dan de vergoeding die moet worden betaald.
En om de kosten te spreiden, maak je op basis van het gemiddeld aantal kilometers van de afgelopen x jaar een schatting van de kilometers die het volgend jaar gereden zullen worden. Daar baseer je een maandelijks voorschotbedrag op, en na de volgende APK verreken je het verschil tussen voorschot en werkelijke kosten.
Ja, een vooruitziende blik kun je zo ook niet echt verwijten idd.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:32 schreef Tahiti het volgende:
Waarom GPS eigenlijk? Europa krijgt toch een eigen systeem galileo ofzo?
En minder ingrijpend...quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dat dus![]()
Lijkt me een stuk eenvoudiger...
Dan moet die persoon wat minder selectief lezen, want ik heb in dit topic al meerdere malen mijn verontwaardiging uitgesproken over privacy-beperkende maatregelen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als je ff goed leest, bedoelt hij niet specifiek de euro, maar de houding van mensen zoals jij nu tentoonspreidt.
Zouden ze wel weten dat dit systeem eraan komt en dat Nederland er aan meebetaald?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:34 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, een vooruitziende blik kun je zo ook niet echt verwijten idd..
Het zoú kunnen dat ze voor het gemak over 'GPS' spreken en dat ze eigenlijk wat anders bedoelen, maar ik reken er maar niet op.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:40 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Zouden ze wel weten dat dit systeem eraan komt en dat Nederland er aan meebetaald?
Dat blijkt wel uit de OV-chipkaart jaquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:42 schreef Oksel het volgende:
Oh, en NXP is een betrouwbaar bedrijf. Financieel dan weer niet, maargoed. Ik zie geen problemen bij de beveiliging. Een auto staat op A, als er dan opeens dezelfde auto op B staat.. ping!
Hypochonder. Het zit allemaal tussen je oren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
'die gps dingen' zenden geen straling uit. Ze vangen straling op die er al is. Het zit dus echt tussen je oren.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
Ik ben gevoelig voor straling en al helemaal van die gps dingen, netzoals tomtoms en zo. Ik word er niet ziek van maar voel me er ook niet prettig bij. Mensen doen daar dan vaak wel gekscherend over, maar toch ervaar ik het zo. Verder is een km-kastje natuurlijk belachelijk, staan die lui nou zo ver van de maatschappij af? Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
denk je echt dat de overheid de launch uitstelt omdat het systeem nog niet goed werkt?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:39 schreef Oksel het volgende:
Ik zie het allemaal nog niet zo snel gebeuren. En nog niet zo snel werken. Het is een enorm project, een IT project zelfs, en daar is de overheid nou niet echt goed in. Het zal jaren gaan duren voordat het werkt, en ik vraag me af of het echt gaat werken. Of de techniek al voldoende ontwikkeld is om het aan te kunnen.
Omdat enkele idioten in Den Haag het onmogelijk duur maken (overdrachtsbelasting!?) om te verhuizen voor een baan. En niet iedereen kan flexibele uren hebben of met het OV. Ooit eens geprobeerd ergens op de maasvlakte te komen met het OV?quote:Overigens vind ik het niet eens een slechte maatregel. Welke stomme idioot gaat er nou een uur in de file staan? Thuiswerken, dichterbij wonen, flexibele uren.. OV, etc. Genoeg mogelijkheden tegenwoordig. En als ik dan een keer naar de Randstad moet, kan ik tenminste gewoon tijdens de spits Amsterdam in.
"Geachte bestuurder, uw GPS-kastje is gehackt en daarom automatisch uitgeschakeld. U dient het kastje binnen 3 weken te vervangen door een nieuw exemplaar van een paar honderd euro."quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:42 schreef Oksel het volgende:
Oh, en NXP is een betrouwbaar bedrijf. Financieel dan weer niet, maargoed. Ik zie geen problemen bij de beveiliging. Een auto staat op A, als er dan opeens dezelfde auto op B staat.. ping!
^^ Dat dus.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:45 schreef Strolie75 het volgende:
Don't fuck with de schatkist.
Als je in een dronken toestand iemand doodrijd kom je er genadiger vanaf.
Ja, heel fijn idd om te weten dat men 24 uur per dag kan weten waar je bent.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:39 schreef Oksel het volgende:
Overigens vind ik het niet eens een slechte maatregel. Welke stomme idioot gaat er nou een uur in de file staan? Thuiswerken, dichterbij wonen, flexibele uren.. OV, etc. Genoeg mogelijkheden tegenwoordig. En als ik dan een keer naar de Randstad moet, kan ik tenminste gewoon tijdens de spits Amsterdam in.
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:46 schreef RvLaak het volgende:
Lastig. Ik ben sowieso tegen de hele implementatie van de kilometerheffing (gps kastjes, privacy anyone?).
Behalve de overheid dus.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Mensen die blijven roepen dat ze niks te verbergen hebben en er pas achterkomen hoe erg systemen als deze misbruikt wordt als het te laat is en ze zelf een probleem hebben.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat ze zo interessant zijn dat iemand gaat kijken waar hij/zij allemaal rijdtNee, je bent niet interessant, en het boeit niemand.
Ik denk anders wel dat databases van een groot deel van de bevolking met naam en toenaam en de plaatsen waar diegene komt, hoe lang die persoon daar is en hoe vaak, veel geld waard zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat dus, helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:26 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat inderdaad, GPS is ook eigenlijk een vrij onbetrouwbaar signaal. Zo enkele vragen die bij me opkomen:
Hoe nauwkeurig worden die kastjes?
Duurt het ook eerst 10 minuten voordat je een fatsoenlijk betrouwbaar signaal hebt en betekent dat dus dat je niet mag gaan rijden dan?
Er is geen bereik van GPS in tunnels, parkeergarages e.d., hoe gaan ze dat oplossen?
Als we met hele nauwkeurige GPS-systemen gaan werken, wie kan dat in godnsaam betalen? Die apparaten kosten gerust enkele duizenden euro's.
Hoe gaat het dataverkeer? GPS is een passief signaal dat alleen maar uitzendt naar je auto toe, er kan niets via GPS worden verzonden.
Welke mobiele provider wordt hier beter van?
Wie gaat er zorgen voor de uitbreiding voor de capaciteit van het mobiele netwerk? Als je al naar bijvoorbeeld koninginnedag kijkt, dan ligt het hele GSM/GPRS/UMTS/HSDPA-verkeer al plat, wat moet dat dan worden als élke auto élk moment een signaal uit gaat zenden?
Hoe zit het als je in het verre buitenland zit, waar geen bereik is? Of gaan we alle landen ter wereld verplichten een netwerk aan te leggen met 100% dekking? (dat is net zoiets als wereldvrede eisen...)
Wie gaat de roaming datakosten in het buitenland betalen?
Welke garantie zit er op de verbinding? Ik heb nog nooit ergens een contract gezien met een 100% bereikbaarheidsverbinding, waarom denkt het kabinet dit wel te kunnen?
Hoe zit het met de privacy? De overheid hoeft niet te weten waar ik me bevind.
Wie kan mij garanderen dat dit systeem nooit voor iets anders gebruikt zal worden?
Zoals in het artikel te lezen is, een draadloos systeem is totaal niet te vergelijken met een systeem als de rem. Als mijn auto een draadloze rem zou bevatten, zou ik er niet meer in durven te rijden. Draadloze verbindingen zijn nog altijd heel erg storingsgevoelig, ik zie ze dat nog niet oplossen binnen die paar jaar. Waarom is de overheid zo naïef om te denken dat zij dit wel kunnen?
Waarom komt onze overheid altijd met technische wensen die totaal niet realistisch of zelfs mogelijk zijn? Volgens mij leven ze een beetje in een droomwereld daar in Den Haag.
Ik maak natuurlijk de helft van mijn kilometers in het buitenlandquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
En de chips zijn uiteraard niet door criminelen te kraken en te kopiëren, waardoor ze ineens op jouw kosten het hele land gaan doorkruisen.
Maar ik snap niet waarom het zo moeilijk moet met kastjes en zo. Ieder jaar komen de meeste auto's bij de garage voor een APK. Gebruik die kilometerstand en vergelijk die met die van een jaar eerder en je weet ook hoeveel kilometer iemand gereden heeft. En daarop baseer je dan de vergoeding die moet worden betaald.
En om de kosten te spreiden, maak je op basis van het gemiddeld aantal kilometers van de afgelopen x jaar een schatting van de kilometers die het volgend jaar gereden zullen worden. Daar baseer je een maandelijks voorschotbedrag op, en na de volgende APK verreken je het verschil tussen voorschot en werkelijke kosten.
Is het geen grondrecht van de overheid om 24/7 te weten waar al zijn burgers uithangen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:47 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, heel fijn idd om te weten dat men 24 uur per dag kan weten waar je bent.
Lekker.
Ik heb geen zak te verbergen, maar ik word ook niet graag gestalkt
Dat is er al doorgevoerd. Gevangenisstraffen tot 4 jaar staan erop.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:52 schreef Monidique het volgende:
En waar kan men dat wetsvoorstel vinden?
Op papier zijn het volksvertegenwoordigers.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
.....
Beseffen ze niet dat er totaal geen vraag voor is vanuit de bevolking, het zijn toch volksvertegenwoordigers?
Naief, denk je dat je over 10 jaar nog zonder toestemming de grens over mag?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:53 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ik maak natuurlijk de helft van mijn kilometers in het buitenland![]()
Daar hoef ik in Nederlands geen kilometer heffing voor te betalen.
Ook dan: waar?quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is er al doorgevoerd. Gevangenisstraffen tot 4 jaar staan erop.
Ik ben niet zo'n wetsparser, maar betreft het niet dit:quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
Het telegraafartikel zegt:
[..]
GPS is normaliter gewoon passief. Maar dit betekent – mits de berichtgeving juist is – dat elke auto continu moet uitzenden hoeveel deze gereden heeft? Dat is toch belachelijk?
4.5 3.a:quote:1. De houder van het motorrijtuig meldt, indien het motorrijtuig blijkens het signaal, bedoeld in artikel 4.5, derde lid, onderdeel a, niet meer voldoet aan het bij of krachtens de artikelen 4.5 en 4.8 bepaalde of indien het signaal ontbreekt, dat feit binnen 8 uur aan de Dienst Wegverkeer.
2. Een motorrijtuig als bedoeld in het eerste lid voldoet binnen drie weken na de dag waarop melding, bedoeld in het eerste lid, is gedaan, aan het bij of krachtens de artikelen 4.5 en 4.8 bepaalde.
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.quote:3. De registratievoorziening vervult voorts, zolang de stroomvoorziening van het motorvoertuig is geactiveerd, de volgende functies:
a. het aan de bestuurder kenbaar maken, door een daarvoor bestemd signaal, van haar functioneren alsmede het functioneren van de beveiligingsmodule;
Uiteindelijk denk ik dat we naar een systeem gaan waarbij je toestemming moet aanvragen om over een bepaalde weg t rijden. (Via internet). Dan mag je iedere dag naar je werk, één keer per week naar je familie en één keer per jaar naar de Efteling.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Naief, denk je dat je over 10 jaar nog zonder toestemming de grens over mag?
Sterker nog denk je dat je uberhaupt mag autorijden zonder vergunning voor een bepaald stuk weg. Rotterdam wil bijvoorbeeld voor het vrachtverkeer een vergunning voor de A15 instellen.
Gevoeligheid voor straling is al jaren geleden ontkracht. Het zit tussen de oren en nergens anders.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:41 schreef iwulff het volgende:
quote:"Financieel belang Staat rechtvaardigt gevangenisstraf"
Hoge straffen ontduikers kilometerheffing
Ontduikers van de kilometerheffing kunnen straks rekenen op hoge straffen, tot celtraf aan toe.
Celstraf
In een wetsontwerp over de kilometerheffing, dat in het bezit is van RTL Nieuws, staat dat automobilisten die proberen te frauderen met de heffing, een boete van maximaal 67.000 euro en een celstraf tot vier jaar riskeert. Het wetsvoorstel is voor advies naar een aantal organisaties gestuurd ne moet aan het eind van het jaar door het kabinet worden goedgekeurd.
Sateliet
Voor de invoering van de kilometerheffing moeten meer dan acht miljoen personeneauto's en één miljoen vrachtwagens voorzien van een kastje, dat precies bijhoudt hoeveel kilometers er gereden zijn. Het kastje stuurt de gegevens per sateliet naar de overheid.
Belang
Wie probeert het gps-signaal te verstoren dat de gegevens verstuurt, kan dus rekenen een hoge straf. Extreem hoog zelfs, maar dat moet wel, schrijft minister Eurlings van Verkeer in het wetsvoorstel: "Het financiële belang voor de Staat is zo groot, dat in dit geval een gevangenisstraf op zijn plaats is."
Camera's
Er komen vaste camera's boven de snelweg, die controleren of auto's zijn voorzien van een registratiekastje. Ook worden er mobiele camera's ingezet en zal de politie extra controleren.
Spitsheffing
Hoeveel de kilometerprijs wordt, is niet bekend, dat wordt pas volgend jaar vastgesteld. Er komt in elk geval een basistarief voor alle in Nederland gereden kilometers. Wie een schone of zuinige auto rijdt, betaalt minder. Er komt een spitstarief: wie tussen zeven en negen 's ochtends en tussen vier en zes 's middags op knelpunten rijdt, moet extra betalen. Voor welke knelpunten het spitstarief gaat gelden, is nog niet bekend.
Motoren
Politie, brandweer en ambulance betalen geen kilometerheffing. Ook begrafenisauto's, legervoertuigen, bussen en taxi's zijn uitgezonderd. Wat motorrijders betreft houdt miniser Eurling nog een slag om de arm. De kilometerheffing wordt in 2011 ingevoerd voor vrachtwagens en vanaf 2012 stapsgewijs ingevoerd voor personenauto's
Precies. Ik verwacht in het eerste jaar al brieven op de mat met de vraag waarom je over de sluiproute bent gereden in plaats van over de snelweg. Daarna zal het steeds dwingender worden tot met wat jij beschrijft.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk denk ik dat we naar een systeem gaan waarbij je toestemming moet aanvragen om over een bepaalde weg t rijden. (Via internet). Dan mag je iedere dag naar je werk, één keer per week naar je familie en één keer per jaar naar de Efteling.
Dan doe je een aanvraag om zaterdag naar het strand te gaan, wordt die afgewezen. "Want u bent twee weken geleden daar ook al geweest en er is een prima zwemplas bij u in de buurt"
quote:The Panopticon is a type of prison building designed by English philosopher and social theorist Jeremy Bentham in 1785. The concept of the design is to allow an observer to observe (-opticon) all (pan-) prisoners without the prisoners being able to tell whether they are being watched, thereby conveying what one architect has called the "sentiment of an invisible omniscience.
In dat geval heeft de overheid de kilometerteller opnieuw uitgevonden. Hulde!quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef Monidique het volgende:
Kortom, geen GPS-signaal, maar een soortement dashboard-indicatie. In dat geval zou, me dunkt, De Telegraaf hier verkeerd zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |