quote:- En iedere vatandas die ik vergeten ben,.
Voel je je aangesproken?quote:
Jups.quote:Op zondag 15 november 2009 20:29 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Voel je je aangesproken?
Ik neem nu een welverdiende pauze om wegmisbruikers te kijken.
Om het lange = homoseksuele haar of de theequote:Op zondag 15 november 2009 20:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
Jups.
Als ze maar geen Turken in een Mercedes vinden.
Nee, er is maar één echte thee en dat is Mumtaz Tea.quote:Op zondag 15 november 2009 20:30 schreef Bilmiyorem het volgende:
Turkse thee is lekker, wikwakka2 is jaloers op onze thee
Wikwakka2 zei dat lang haar haram is, omdat je dan homoseksueel bent. mannen mogen lang haar hebben tot een bepaalde lengte, heb dit volgens mij ergens gelezen, weet t niet zekerquote:
quote:Op zondag 15 november 2009 20:35 schreef wikwakka2 het volgende:
Zeur. Dat doe je zeker alleen maar omdat ik zei dat farmville voor 10-jarige meisjes is.
Maar dit klopt al sowieso niet.quote:Op zondag 15 november 2009 20:36 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Wikwakka2 zei dat lang haar haram is, omdat je dan homoseksueel bent.
Turse thee met limon en balquote:Op zondag 15 november 2009 20:38 schreef Bilmiyorem het volgende:
lekkere thee: brandnetel, rooibos, groene, turkse, kruidenthee, marokkaanse (nooit gehad)
Turkse koffie heb ik veel liever dan die afwas waterquote:
maar mannen mogen toch haar tot een bepaalde legnte of heb ik dit verkeerd onthoudenquote:
'Ruig', zo zou je het inderdaad kunnen noemen. Maar dan wel voor ruige rugridders.quote:Op zondag 15 november 2009 20:42 schreef siddha het volgende:
Lang haar is niet gay, in tegendeel,we zijn ruig en een foto heb ik niet bij de hand
marokkaanse moet je proberenquote:
Hadden profeten ook niet lang haar? en zelfs oorbellen wat ik dan ooit heb gelezenquote:
quote:Op zondag 15 november 2009 20:44 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
'Ruig', zo zou je het inderdaad kunnen noemen. Maar dan wel voor ruige rugridders.
Je bent wel geobsedeerd door gaysquote:Op zondag 15 november 2009 20:44 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
'Ruig', zo zou je het inderdaad kunnen noemen. Maar dan wel voor ruige rugridders.
WTF?quote:Op zondag 15 november 2009 20:32 schreef Bilmiyorem het volgende:
lang haar is trouwens niet haram, tot een bepaalde legnte dacht ik
Zoek in je spamfolder naar haarimplantaten en/of haarsmeerseltjes! Die helpen echt!quote:Op zondag 15 november 2009 20:46 schreef Bilmiyorem het volgende:
hoe kan ik mn haargroei stimuleren? het is ongeveer 4 centimeter gegroeid in iets meer dan 2 maanden, moet sneller
sommige mensen vinden Allah dienen niet belangrijk, iedereen is andersquote:Op zondag 15 november 2009 20:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
WTF?![]()
Haram dit, haram dat. Serieus, sommige mensen hebben geen (eigen) leven
jij hebt zeker ervaring, je wil gaylengte haar, ik wist hetquote:Op zondag 15 november 2009 20:47 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Zoek in je spamfolder naar haarimplantaten en/of haarsmeerseltjes! Die helpen echt!
Nee, mijn spamfolder pluis ik uit voor de pilletjesquote:Op zondag 15 november 2009 20:49 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
jij hebt zeker ervaring, je wil gaylengte haar, ik wist het
ik slik wel pillen maar niet voor haargroei, al zijn die vitaminen ook belangrijk voor de conditie van je haarquote:Op zondag 15 november 2009 20:49 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Nee, mijn spamfolder pluis ik uit voor de pilletjes.
vitaminepillen?quote:Op zondag 15 november 2009 20:50 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
ik slik wel pillen maar niet voor haargroei, al zijn die vitaminen ook belangrijk voor de conditie van je haar
'Anders' als eufemisme voor wereldvreemd? Echt, als ik ergens de kriebels van krijg dan zijn het mensen die zich storen aan lang haar.quote:Op zondag 15 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
sommige mensen vinden Allah dienen niet belangrijk, iedereen is anders
heb het idee dat het wel nuttig is, heb nog geen opvallend resultaat, maar het is een gewoonte geworden om pillen te slikkenquote:
Nee, anders als in "niet iedereen vindt hetzelfde belangrijk" en dat vind ik jammer. Ik stoor me niet per se aan lang haar, behalve als ik zou weten dat een bepaalde lengte niet wenselijk is volgens de islam.quote:Op zondag 15 november 2009 20:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
'Anders' als eufemisme voor wereldvreemd? Echt, als ik ergens de kriebels van krijg dan zijn het mensen die zich storen aan lang haar.
als je normaal fruit en groente eet is het nergens voor nodig. Het is niet eens goed voor je volgens mij in dat geval.quote:Op zondag 15 november 2009 20:53 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
heb het idee dat het wel nuttig is, heb nog geen opvallend resultaat, maar het is een gewoonte geworden om pillen te slikken
clash of civilizationsquote:Op zondag 15 november 2009 20:55 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik vind het toch apart dat je dingen als haarlengte voor laat schrijven, maar ja, wie ben ik.
Serieus? Ik las dat er bij sommige vitaminen geen gevaar is als je er te veel van binnen krijgt (bijv. vit b12) of dat er geen gevaren van bekend zijnquote:Op zondag 15 november 2009 20:57 schreef IHVK het volgende:
[..]
als je normaal fruit en groente eet is het nergens voor nodig. Het is niet eens goed voor je volgens mij in dat geval.
Oftewel, je hebt er geen eigen mening over.quote:Op zondag 15 november 2009 20:55 schreef Bilmiyorem het volgende:
Ik stoor me niet per se aan lang haar, behalve als ik zou weten dat een bepaalde lengte niet wenselijk is volgens de islam.
zijn vast wel meer dingen die je apart vindt, gelukkig is geloof ook niet gebaseerd op wat wij willen/leuk vindenquote:Op zondag 15 november 2009 20:55 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik vind het toch apart dat je dingen als haarlengte voor laat schrijven, maar ja, wie ben ik.
Jawel, ik pas m'n mening aan als dat nodig is en als ik twijfel, zeg ik niets.quote:Op zondag 15 november 2009 20:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Oftewel, je hebt er geen eigen mening over.
Maar je weet zelf niet eens of het wel of niet mag, aangezien je niet weet of het nou wel of niet haram is.quote:Op zondag 15 november 2009 21:00 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
zijn vast wel meer dingen die je apart vindt, gelukkig is geloof ook niet gebaseerd op wat wij willen/leuk vinden
Had je al eerder gedaan, mang. Toch die kerel in Caïro? bol.com heeft hem niet meerquote:Op zondag 15 november 2009 21:02 schreef IHVK het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/b(...)666837621/index.html
Ik beveel jullie allemaal dit boek aan en verder zeg ik niks.
huh, lang haar bedoel je?quote:Op zondag 15 november 2009 21:02 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Maar je weet zelf niet eens of het wel of niet mag, aangezien je niet weet of het nou wel of niet haram is.
Je mening aanpassen aan een andere mening noem ik niet bepaald een ' eigen' mening.quote:Op zondag 15 november 2009 21:01 schreef Bilmiyorem het volgende:
Jawel, ik pas m'n mening aan als dat nodig is en als ik twijfel, zeg ik niets.
Ben ik te lui voor. Is het misschien verfilmd?quote:Op zondag 15 november 2009 21:02 schreef IHVK het volgende:
ik wel, want tot die tijd heb ik er geen mening over, dus doe ik ook geen uitspraak, zodra ik zekerheid heb, kan ik zeggen of ik iets "goed" vindquote:Op zondag 15 november 2009 21:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je mening aanpassen aan een andere mening noem ik niet bepaald een ' eigen' mening.
Je waait gewoon met de wind meequote:Op zondag 15 november 2009 21:08 schreef Bilmiyorem het volgende:
ik wel, want tot die tijd heb ik er geen mening over, dus doe ik ook geen uitspraak, zodra ik zekerheid heb, kan ik zeggen of ik iets "goed" vind
Nou ja je moet er ook een beetje in geïnteresseerd zijn.quote:Op zondag 15 november 2009 21:06 schreef wikwakka2 het volgende:
Ah, de volkskrant webwinkel heeft hem. 11,95. Het kan het geld maar beter waard zijn, anders... !!!
Ik vind dit soort dingen altijd wel leuk om te lezen, maar ik heb zelf dan ook wel een beetje ervaring qua gewoontes e.d. in moslimlanden, dus ik ben benieuwd of ik iets nieuws ga lezen.quote:Op zondag 15 november 2009 21:10 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nou ja je moet er ook een beetje in geïnteresseerd zijn.
Maar ik denk dat dat wel goed zit in dit topic.
Ik denk het wel.quote:Op zondag 15 november 2009 21:12 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik vind dit soort dingen altijd wel leuk om te lezen, maar ik heb zelf dan ook wel een beetje ervaring qua gewoontes e.d. in moslimlanden, dus ik ben benieuwd of ik iets nieuws ga lezen.
Noem eens watquote:Op zondag 15 november 2009 21:13 schreef IHVK het volgende:
Dan moet je m zeker lezen.
Er staan handige dingen in.
"Zeven Efes Pilsen"quote:Op zondag 15 november 2009 21:11 schreef Bilmiyorem het volgende:
Kan iemand mij een of meerdere boeken aanraden
deze kan ik lenen in onze biebquote:Op zondag 15 november 2009 21:02 schreef IHVK het volgende:
Weet je zeker dat je dit wel wil lezen! Er staan vast een hoop harame dingen inquote:Op zondag 15 november 2009 21:23 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
deze kan ik lenen in onze biebga ik doen, anders gaat mn ma mn biebabo opzeggen, ze betaalt terwijl ik bijna nooit boeken leen
lastig, lastigquote:Op zondag 15 november 2009 21:24 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je dit wel wil lezen! Er staan vast een hoop harame dingen in.
Vragen aan wie?quote:Op zondag 15 november 2009 21:22 schreef Bilmiyorem het volgende:
ik ga vragen of ik dit boek mag lezen
Toon eens initiatiefquote:Op zondag 15 november 2009 21:25 schreef Min-e het volgende:
Zeg kan iemand die vuilnisbak niet buiten zetten?
aan m'n docente?quote:
Ik denk dat je dit het beste aan je Imam kan voorleggen.quote:Op zondag 15 november 2009 21:28 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
aan m'n docente?![]()
je dacht zeker vragen over de inhoud, aan iemand die gaat zeggen of het wel of niet haram is?
Gezien het voorgaande acht ik dat niet onwaarschijnlijkquote:Op zondag 15 november 2009 21:28 schreef Bilmiyorem het volgende:
aan m'n docente?![]()
je dacht zeker vragen over de inhoud, aan iemand die gaat zeggen of het wel of niet haram is?
quote:'Zeven Efes Pilsen, Turks kwaliteitsbier in halve literflessen, eerder op de avond hadden hem stoutmoedig gemaakt. Bij zijn aankomst in Skopje, de hoofdstad van Macedonië, sprong hij uit de taxi en stormde regelrecht de eerste drankgelegenheid binnen die hij tegenkwam. Overmand door emoties, die werden opgewekt door een typisch Slavisch levenslied dat uit de autoradio kweelde, begon hij ter ere van zijn vader aan de eerste van zeven flessen bier. De accordeons, klarinetten, violen en weemoedige zangstemmen riepen beelden op van zijn vader, gekluisterd aan een radio met gefronste wenkbrauwen, terwijl hij luisterde naar de Joegoslavische staatszender, een stem uit zijn geboorteland. Af en toe werd die stem verstoord door gekraak en hoge fluittonen. Geagiteerd en Slavische vloeken sissend draaide hij dan aan de knoppen tot hij weer een min of meer acceptabele ontvangst had. Na de uitzending haalde hij dikwijls zijn zelfgemaakte fluit tevoorschijn en vergastte zijn gezin op authentieke melodieën, die hij als schaapherder gecomponeerd had in de heuvels van Macedonië. De mannelijke leden van zijn familie waren geduchte drinkers. Selman kon zich geen trouwfeest of besnijdenisfeest voor de geest halen met een nuchtere vader, oom, neef of broer. Het waren geen dronkenlappen, maar ze dronken graag. Bij ieder nieuw gevuld glas klonk hij op zijn vader. Zdravlje, baba! Na het zevende flesje bier, een benevelde geest en duizend herinneringen drong zich de noodzaak op om een frisse neus te halen. Hij wankelde de nacht in, waar een stille, donkere stad Selman begroette. Hij struinde rond in de duisternis, en zijn pad werd sporadisch verlicht door een eenzame lantaarnpaal. Zo ontmoette hij zijn uitdaging. Zijn tegenstander had zich verschanst in een restaurant. Selman herkende hem aan zijn geur. Een zurige lucht die walging opriep en hem voor enkele ogenblikken naar een ver verleden katapulteerde. Het waren diezelfde zeven biertjes die Selman de moed influisterden om eindelijk met een dertig jaar oude kwelgeest af te rekenen en de tweestrijd aan te gaan.'
ik denk het ook, manquote:Op zondag 15 november 2009 21:29 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit het beste aan je Imam kan voorleggen.
Ik vind het niet echt fijn geschrevenquote:Op zondag 15 november 2009 21:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gezien het voorgaande acht ik dat niet onwaarschijnlijk![]()
Een citaat uit dat boek:
[..]
houd je boek maarquote:Op zondag 15 november 2009 21:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gezien het voorgaande acht ik dat niet onwaarschijnlijk![]()
Een citaat uit dat boek:
[..]
Goed, haram of niet. Het boek is geschreven door mijn neef en is semi-autobiografisch. Het verschaft misschien een aardig inzicht in mijn West-Turkse cultuurachtergrond waar het fenomeen 'haram' niet zo'n dominante rol speelt als in de doorgaans Anatolische cultuur.quote:
Ik heb boer zoekt vrouw gekeken.quote:Op zondag 15 november 2009 21:39 schreef wikwakka2 het volgende:
Undercover in NL, wat een drama weer!
Ah bah!quote:Op zondag 15 november 2009 21:35 schreef Min-e het volgende:
Bij nader inzien, sommige dingen wil je gewoon bewaren.
Dat betekent. Dat je een. Aanslag. zou kunnen. plegen! SBS6, wat een zenderquote:Op zondag 15 november 2009 21:40 schreef IHVK het volgende:
UNDERCOVER IN NL HET PROGRAMMA DAT JAREN NOG ZIJN WEERKLANK ZAL HEBBEN
DOMINO DAY WAAR HEEL NEDERLAND MAANDEN OP ZAT TE WACHTEN
HET PROGRAMMA DAT HEEL NEDERLAND IN REP EN ROER ZAL BRENGEN
waarom brengen ze alles op precies dezelfde manier.![]()
SBS6-1
Het begint met een H en eindigt met O, welk woord zoek ik?quote:Op zondag 15 november 2009 21:41 schreef IHVK het volgende:
[..]
Hm heb je een samenvatting? Mijn practicumpartner kijkt dat altijd kan ik een keer meepraten.
Wat bedoel je daarmee?quote:Op zondag 15 november 2009 21:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goed, haram of niet. Het boek is geschreven door mijn neef en is semi-autobiografisch. Het verschaft misschien een aardig inzicht in mijn West-Turkse cultuurachtergrond waar het fenomeen 'haram' niet zo'n dominante rol speelt als in de doorgaans Anatolische cultuur.
Hart van Nederlando?quote:Op zondag 15 november 2009 21:41 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Dat betekent. Dat je een. Aanslag. zou kunnen. plegen! SBS6, wat een zender.
[..]
Het begint met een H en eindigt met O, welk woord zoek ik?
Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel of niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebbenquote:Op zondag 15 november 2009 21:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goed, haram of niet. Het boek is geschreven door mijn neef en is semi-autobiografisch. Het verschaft misschien een aardig inzicht in mijn West-Turkse cultuurachtergrond waar het fenomeen 'haram' niet zo'n dominante rol speelt als in de doorgaans Anatolische cultuur.
volgens wie?quote:Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:
[..]
Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel en niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
Hihi nou waar zal ik eens beginnen..quote:Op zondag 15 november 2009 21:41 schreef IHVK het volgende:
[..]
Hm heb je een samenvatting? Mijn practicumpartner kijkt dat altijd kan ik een keer meepraten.
Is het volgens Allah ook juist wat jij denkt wel/niet te kunnen doen?quote:Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:
[..]
Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel en niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
Hoor wie het zegtquote:Op zondag 15 november 2009 21:43 schreef IHVK het volgende:
Het is een dame overigens.
met je ninja edit.
Dit programma keek ik vroeger ook nog wel eens op BVN, zo leerde ik toch nog een beetje de NEderlandse cultuur kennenquote:Op zondag 15 november 2009 21:46 schreef Min-e het volgende:
[..]
Hihi nou waar zal ik eens beginnen..![]()
Het Turks zijn wordt vaak gestereotypeerd met dezelfde opvattingen die jij er ook op na houdt. Dat Turken qua cultuur onderling enorm kunnen verschillen weten ze hier in Nederland vaak niet. Juist om die reden zou ik het aardig vinden dat je de andere kant belicht tijdens je presentatie.quote:Op zondag 15 november 2009 21:42 schreef Bilmiyorem het volgende:
Wat bedoel je daarmee?
Natuur, ons altruïsme is ingebakken in ons genen, eigenlijk weet dus elke denkende mens intuïtief wat goed is of slecht is en daar heb je echt geen boeken nodig die ook vol kan staan met egoistische leugensquote:
Oehhh vertel.quote:Op zondag 15 november 2009 21:43 schreef IHVK het volgende:
Het is een dame overigens.
met je ninja edit.
Klopt, maar ik dacht dat je het tegen mij had, want ik ken die verschillen, komt ook in onze familie voor, heel erg.quote:Op zondag 15 november 2009 21:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het Turks zijn wordt vaak gestereotypeerd met dezelfde opvattingen die jij er ook op na houdt. Dat Turken qua cultuur onderling enorm kunnen verschillen weten ze hier in Nederland vaak niet. Juist om die reden zou ik het aardig vinden dat je de andere kant belicht tijdens je presentatie.
Ja leuk, maar gooi die rottende bananenschillen alsjeblieft wegquote:Op zondag 15 november 2009 21:51 schreef Min-e het volgende:
Wie wat bewaart die heeft wat.Kijk maar eens naar Tussen kunst en kitsch.
Zie mijn verklaring boven, maar dat iem Allah nodig denkt te hebben zegt meer over die persoon dan over Allah, waar ik niet in geloofquote:Op zondag 15 november 2009 21:47 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Is het volgens Allah ook juist wat jij denkt wel/niet te kunnen doen?
Kijk, dat kan wel eens een onderscheidende presentatie worden danquote:Op zondag 15 november 2009 21:53 schreef Bilmiyorem het volgende:
Klopt, maar ik dacht dat je het tegen mij had, want ik ken die verschillen, komt ook in onze familie voor, heel erg.
Van atheist tot echt gelovig.
Leugens omdat ze neit overeen komen met wat jij goed/slecht vindt?quote:Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef siddha het volgende:
[..]
Natuur, ons altruïsme is ingebakken in ons genen, eigenlijk weet dus elke denkende mens intuïtief wat goed is of slecht is en daar heb je echt geen boeken nodig die ook vol kan staan met egoistische leugens
Het fenomeen Allah heb jij leren kennen via je omgeving. Als jij in een geïsoleerde omgeving was opgegroeid, dan had je er geen weet van, maar common sense is altijd aanwezig.quote:Op zondag 15 november 2009 21:47 schreef Bilmiyorem het volgende:
Is het volgens Allah ook juist wat jij denkt wel/niet te kunnen doen?
vind het wel altijd jammer dat Nederlanders dat verschil niet zien, alles wordt op een hoop gegooid, bijv. het niet mogen hebben van een vriendje, wordt meteen verbonden met het geloof, terwijl er ook Turkse strenge ouders zijn, die niet volgens het geloof leven, want rond hun 18e mag hun kind ineens wel een vriend, terwijl een relatie voor het huwelijk sowieso verboden is.quote:Op zondag 15 november 2009 21:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, dat kan wel eens een onderscheidende presentatie worden dan
Bijna, nog even de kiezen op mekaar.quote:Op zondag 15 november 2009 21:57 schreef wikwakka2 het volgende:
Nog één uurtje wiskunde en dan houd ik het voor vandaag voor gezien.
wat is dat ?quote:
dan had mn omgeving me veranderdquote:Op zondag 15 november 2009 21:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het fenomeen Allah heb jij leren kennen via je omgeving. Als jij in een geïsoleerde omgeving was opgegroeid, dan had je er geen weet van, maar common sense is altijd aanwezig.
Er zijn vele boeken die precies tegenovergestelde beweren over het zelfde onderwerp en logischer wijze liegt de ene dan ook.quote:Op zondag 15 november 2009 21:58 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Leugens omdat ze neit overeen komen met wat jij goed/slecht vindt?
Stereotypering hè. En laten we wel wezen, het is wel iets wat we bij Nederlandse Turken veel zien.quote:Op zondag 15 november 2009 22:00 schreef Bilmiyorem het volgende:
vind het wel altijd jammer dat Nederlanders dat verschil niet zien, alles wordt op een hoop gegooid, bijv. het niet mogen hebben van een vriendje, wordt meteen verbonden met het geloof, terwijl er ook Turkse strenge ouders zijn, die niet volgens het geloof leven, want rond hun 18e mag hun kind ineens wel een vriend, terwijl een relatie voor het huwelijk sowieso verboden is.
komen we nog wel achterquote:Op zondag 15 november 2009 22:02 schreef siddha het volgende:
[..]
Er zijn vele boeken die precies tegenovergestelde beweren over het zelfde onderwerp en logischer wijze liegt de ene dan ook.
Nee jij moet vertellen.quote:Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef Min-e het volgende:
[..]
Oehhh vertel.![]()
Had deze bijna over het hoofd gezien.
Nederlandse Turken? Dat ze rond hun 18e pas een vriendje mogen bedoel je? Ik ken genoeg Turken die in Turkije zijn opgegroeid, tussen hun 10e en 25e naar NL zijn gekomen en een vriendje van hun dochter accepteren / vriendin van zoon accepteren.quote:Op zondag 15 november 2009 22:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Stereotypering hè. En laten we wel wezen, het is wel iets wat we bij Nederlandse Turken veel zien.
misschien geen weet van allah, maar wel weet van een schepping/schepperquote:Op zondag 15 november 2009 21:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het fenomeen Allah heb jij leren kennen via je omgeving. Als jij in een geïsoleerde omgeving was opgegroeid, dan had je er geen weet van, maar common sense is altijd aanwezig.
Heb veel mensen horen zeggen dat het niet kan, omdat er dan ook een schepper van Allah moet zijn. Houd me verder niet bezig met deze vraag.quote:Op zondag 15 november 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:
Okey maar goed laten we die moraal discussie even opzij zetten.
Waarom kan een almachtige schepper niet bestaan? Hoe is het leven ontstaan? Hoe is alles ontstaan?
Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Én. In laboratorium is het men nog steeds niet gelukt leven te maken uit een hoopje moleculen bijvoorbeeld.
dat is natuurlijk flauwe kul, hoe kan je zoiets uit jezelf kennen?quote:Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:
[..]
Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel of niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
hij bedoelt waarschijnlijk dat het naar zijn gevoel juist is en dat iedereen hoort te weten wat naar zijn/haar gevoel juist isquote:Op zondag 15 november 2009 22:12 schreef Slayage het volgende:
[..]
dat is natuurlijk flauwe kul, hoe kan je zoiets uit jezelf kennen?
Als je de schepper buiten de tijd en ruimte en alles wat we kennen plaatst is deze vraag even dom als. 'maar wie trekt de voorste wagon van de trein dan aan?'quote:Op zondag 15 november 2009 22:11 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Heb veel mensen horen zeggen dat het niet kan, omdat er dan ook een schepper van Allah moet zijn. Houd me verder niet bezig met deze vraag.
quote:Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef siddha het volgende:
[..]
Natuur, ons altruïsme is ingebakken in ons genen, eigenlijk weet dus elke denkende mens intuïtief wat goed is of slecht is en daar heb je echt geen boeken nodig die ook vol kan staan met egoistische leugens
ja zoiets..quote:Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef IHVK het volgende:
[..]
Als je de schepper buiten de tijd en ruimte en alles wat we kennen plaatst is deze vraag even dom als. 'maar wie trekt de voorste wagon van de trein dan aan?'
Nou ja, het is niet zo heel.quote:
en toch hebt u God nodigquote:Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef siddha het volgende:
[..]
Zie mijn verklaring boven, maar dat iem Allah nodig denkt te hebben zegt meer over die persoon dan over Allah, waar ik niet in geloof
het ging toch over wel/niet haram, dat doen de mensen echt niet allemaal automatisch juist, dus hoezo kom je met dat voorbeeld?quote:Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet zo heel.![]()
Onderzoek met apen toont aan dat ze bijvoorbeeld van nature altruïstisch zijn en dingen met elkaar uit vrije wil delen.
Het ging niet over haram, maar over 'common sense'quote:Op zondag 15 november 2009 22:16 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
het ging toch over wel/niet haram, dat doen de mensen echt niet allemaal automatisch juist, dus hoezo kom je met dat voorbeeld?
Dat doet ook niet iedereen automatisch juist.. maar goed, het begon volgens mij over goed/slecht en dat daar geen boeken vol over hoeven geschreven te wordenquote:Op zondag 15 november 2009 22:17 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het ging niet over haram, maar over 'common sense'
Dus dat je bijvoorbeeld niet steelt of verkracht of iemand doodmaakt.
hier begon het ihvkquote:Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:
[..]
Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel of niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
als er geen schepper is, is alles triviaal, dus maakt het geen fuck uit of iets "goed" of "slecht" is immers wie of wat bepaald wat goed of slecht is? common sense??? ons natuur??? waarom zou ik mij dan druk maken ik iets tegen common sense zou doen of tegen ons natuur?quote:Op zondag 15 november 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:
Okey maar goed laten we die moraal discussie even opzij zetten.
Waarom kan een almachtige schepper niet bestaan? Hoe is het leven ontstaan? Hoe is alles ontstaan?
Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Én. In laboratorium is het men nog steeds niet gelukt leven te maken uit een hoopje moleculen bijvoorbeeld.
Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:quote:Op zondag 15 november 2009 22:00 schreef IHVK het volgende:
Maar verder vind ik dit geen argument tegen religie? Want wat ontkracht je er precies mee?
Ik ook. En een wiskundetentamen om voor te studeren. Wat zal ik doen, slapen of leren? Te leren of niet te leren, dat is de vraag. Shakespeare(c)quote:
wellicht, maar mijn gevoel, is niet het gevoel van mijn buurmanquote:Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
hij bedoelt waarschijnlijk dat het naar zijn gevoel juist is en dat iedereen hoort te weten wat naar zijn/haar gevoel juist is
ja maar smilies plaatsen is zo makkelijkquote:Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet zo heel.![]()
Onderzoek met apen toont aan dat ze bijvoorbeeld van nature altruïstisch zijn en dingen met elkaar uit vrije wil delen.
daarom is het onzin om te zeggen dat iedereen het zelf wel kan aanvoelenquote:Op zondag 15 november 2009 22:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
wellicht, maar mijn gevoel, is niet het gevoel van mijn buurman
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat wij niet alles kunnen waarnemen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:
Ik: Als we product A kopen dan kunnen wij dat binnen 3 jaar verdienen. Bij product B duurt dat 7 jaar.
Hij: Daar geloof ik niet in.
Ik: *perplex*Dat kun je gewoon uitrekenen. Businesscase je weetz...
Hij: Nee, kan ik me niet voorstellen.
Ik: Tuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk! (kap maar, want dit is een zinloze discussie).
Hij: Zie je nou wel.
Geloof is een onderbuikgevoel, niet gebaseerd op waarneming. Het bovenstaande dialoog is met één van mijn managers. Het is niet geheel toevallig dat zijn positie nogal wankel is, want heleboel mensen hebben hem al uitgekotst vanwege zijn foutieve beslissingen. Het wachten is op het wakker worden van de hoogste bazen, en dan is het![]()
We geloven allemaal, ook al groeien we op in een geïsoleerde omgeving en hebben we geen weet van Allah of God. Maar de één gelooft iets meer, en de ander haalt zijn mening iets meer uit waarneming. Het maakt niet uit of het beestje Allah of Product B heet, je gelooft erin zonder iets achter te zoeken (=lees niet wilt waarnemen)..
slapen!quote:Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik ook. En een wiskundetentamen om voor te studeren. Wat zal ik doen, slapen of leren? Te leren of niet te leren, dat is de vraag. Shakespeare(c)
De chaostheorie.quote:Op zondag 15 november 2009 22:32 schreef IHVK het volgende:
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat wij niet alles kunnen waarnemen.
'Geloven in' is dus geen waarneming. Anders was je de schepper tegengekomen.quote:En het geloven in een schepper is evengoed gebaseerd op waarneming.
quote:Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef Bilmiyorem het volgende:
http://74.125.77.132/search?q=cache:6ic-CJxPxfIJ:www.mooiboy.com/+mooiboy&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
dit beeld heb ik nooit gekend van een mooiboy
Mijn Ouders zijn gelovige mensen maar ik heb altijd vragen gesteld die niet door een religie kan worden beantwoord, maar wat mij echt het meest verbaast is eigenlijk als je weet hoe oneindig groot ons universum is en dan praat ik nog niet eens over multiversum, dat wij mensen een eigen persoonlijke god hebben, die 1 alles heeft geschapen maar tegelijkertijd ookop ons mensen op past, die vergeleken met d universuem ookoneindig nietig zijn, Dus mensen zijn of te dom om niet te begrijpen heo groot de Natuur is of ze zijn dan arrogant om te denken dat god zo`n stofje gaat leidenquote:Op zondag 15 november 2009 22:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
en toch hebt u God nodig![]()
hoe ben jij opgevoed als ik vragen mag
zie daarom denk ik ook dat atheisten en gelovigen elkaar willen overhalen of met elkaar praten om vooroordelen te laten verdwijnenquote:Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef Bortecinem het volgende:
Atheïsten geloven in iets wat zij niet kunnen bewijzen - je kan immers niet alles waarnemen, wat IHVK al zei, gelovigen geloven in iets wat zij niet kunnen bewijzen. Een discussie tussen die twee is een vicieuze cirkel.
er is wel duidelijk verschil tussen wat jij verstaat onder geloof en wat ik verstaquote:Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:
Ik: Als we product A kopen dan kunnen wij dat binnen 3 jaar verdienen. Bij product B duurt dat 7 jaar.
Hij: Daar geloof ik niet in.
Ik: *perplex*Dat kun je gewoon uitrekenen. Businesscase je weetz...
Hij: Nee, kan ik me niet voorstellen.
Ik: Tuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk! (kap maar, want dit is een zinloze discussie).
Hij: Zie je nou wel.
Geloof is een onderbuikgevoel, niet gebaseerd op waarneming. Het bovenstaande dialoog is met één van mijn managers. Het is niet geheel toevallig dat zijn positie nogal wankel is, want heleboel mensen hebben hem al uitgekotst vanwege zijn foutieve beslissingen. Het wachten is op het wakker worden van de hoogste bazen, en dan is het![]()
We geloven allemaal, ook al groeien we op in een geïsoleerde omgeving en hebben we geen weet van Allah of God. Maar de één gelooft iets meer, en de ander haalt zijn mening iets meer uit waarneming. Het maakt niet uit of het beestje Allah of Product B heet, je gelooft erin zonder iets achter te zoeken (=lees niet wilt waarnemen)..
jouw post kan mensen op een dwaalspoor zetten (hoop trouwens dat het hier niet gebeurt)quote:Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef siddha het volgende:
[..]
Mijn Ouders zijn gelovige mensen maar ik heb altijd vragen gesteld die niet door een religie kan worden beantwoord, maar wat mij echt het meest verbaast is eigenlijk als je weet hoe oneindig groot ons universum is en dan praat ik nog niet eens over multiversum, dat wij mensen een eigen persoonlijke god hebben, die 1 alles heeft geschapen maar tegelijkertijd ookop ons mensen op past, die vergeleken met d universuem ookoneindig nietig zijn, Dus mensen zijn of te dom om niet te begrijpen heo groot de Natuur is of ze zijn dan arrogant om te denken dat god zo`n stofje gaat leiden
En hier was ik gestopt met lezen. Het fundamentele verschil is dat mijn mening gebaseerd is op waarneming, en niet op onderbuikgevoel.quote:Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef Bortecinem het volgende:
Atheïsten geloven
ze bedoelde dus gewoon dat zij het bestaat van God ontkennenquote:Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hier was ik gestopt met lezen. Het fundamentele verschil is dat mijn mening gebaseerd is op waarneming, en niet op onderbuikgevoel.
Hoe bedoel je met dwaalspoor?quote:Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
jouw post kan mensen op een dwaalspoor zetten (hoop trouwens dat het hier niet gebeurt)
ik kan je niet helemaal volgenquote:Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef siddha het volgende:
[..]
Mijn Ouders zijn gelovige mensen maar ik heb altijd vragen gesteld die niet door een religie kan worden beantwoord, maar wat mij echt het meest verbaast is eigenlijk als je weet hoe oneindig groot ons universum is en dan praat ik nog niet eens over multiversum, dat wij mensen een eigen persoonlijke god hebben, die 1 alles heeft geschapen maar tegelijkertijd ookop ons mensen op past, die vergeleken met d universuem ookoneindig nietig zijn, Dus mensen zijn of te dom om niet te begrijpen heo groot de Natuur is of ze zijn dan arrogant om te denken dat god zo`n stofje gaat leiden
Idem dito. Dat zij niet zien dat God niet bestaat betekent niet dat hij (of zij?) er ook niet is. Maar ook niet dat hij er wel is.quote:Op zondag 15 november 2009 22:43 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
ze bedoelde dus gewoon dat zij het bestaat van God ontkennendat ze niet geloven in een God
Daarom zeg ik ook dat ik 'geloof' ruim interpreteer. De basis is namelijk hetzelfde, afgaan op je onderbuikgevoel en niet op waarneming.quote:Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef Slayage het volgende:
er is wel duidelijk verschil tussen wat jij verstaat onder geloof en wat ik versta![]()
Bel de tandarts en neem waar of er een afspraak is en zo ja, hoe laat.quote:ik geloof dat ik morgen een tandarts afspraak heb
ik geloof dat mijn vader de sterkste man van de wereld is
ik geloof dat mijn keuze de goede is
ik geloof dat dat mohammed de gezant van god is
zie mn verklaring bovenquote:Op zondag 15 november 2009 22:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik kan je niet helemaal volgenwat zeg je nu precies?
![]()
dus god bestaat niet want?
Ja leuk maar dan is het nog een feit dat wij eigenlijk maar heel weinig kunnen waarnemen.quote:
Klopt daarom is het ook een geloof.quote:'Geloven in' is dus geen waarneming. Anders was je de schepper tegengekomen.
Misschien bestaat god wel maar god kan voor MIJ absoluut geen schepper zijn,quote:Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
dat je mensen kan laten denken dat Allah niet de schepper is
duidelijk een atheist, maar mijn vraag staat nog steedsquote:
wat zeg je hiermee?quote:Op zondag 15 november 2009 22:51 schreef siddha het volgende:
[..]
Misschien bestaat god wel maar god kan voor MIJ absoluut geen schepper zijn,
ik kijk om me heen en zie een "schepping" ik zie dat iets er is het is "geschapen" misschien is de label "made by god" een stap te ver voor sommigen, maar de waarneming van de schepping is er wel degelijkquote:Op zondag 15 november 2009 22:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat ik 'geloof' ruim interpreteer. De basis is namelijk hetzelfde, afgaan op je onderbuikgevoel en niet op waarneming.
[..]
quote:Bel de tandarts en neem waar of er een afspraak is en zo ja, hoe laat.
Vergelijk het met andere mannen, totdat je verslagen wordt.
Doen! Je komt er vanzelf achter als het toch verkeerd blijkt.
Vraag Mohammed of hij de gezant van God is, en vraag God of Mohammed zijn gezant is (hoor wederhoor).
Waarnemen is de bom
Als je zou zeggen De Natuur is god (zie Spinoza), dan zou ik zeggen ja, maar als je zegt dat God een persoon is die ons liefheeft of haat dan zeg ik Nee god bestaat nietquote:Op zondag 15 november 2009 22:52 schreef Slayage het volgende:
[..]
duidelijk een atheist, maar mijn vraag staat nog steeds
god bestaat niet want?
Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef Bortecinem het volgende:
Idem dito. Dat zij niet zien dat God niet bestaat betekent niet dat hij (of zij?) er ook niet is. Maar ook niet dat hij er wel is.
hepimizin kulagina ezan okundu, daaromquote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bilmiyorem het volgende:
Turken hebben het wel opvallend vaak over geloof, in dit topic
Zo begon het voor mij ookquote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
Waarom zeg je dan dat je een moslim bent, als je niet gelooft? Vind dit altijd zo vreemd, kom ook zulke mensen in mijn familie tegen, die veel van de islam tegenspreken / er niet in geloven, maar toch zeggen een moslim te zijn. Islam is onderwerping, lijkt me dat je dan alles accepteert / erin gelooft.quote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien is het een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
quote:Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.
Nee dat is juist humorquote:Op zondag 15 november 2009 22:58 schreef Slayage het volgende:
misschien is de label "made by god" een stap te ver voor sommigen
hoe komt het dat je geloof afnam?quote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.quote:Op zondag 15 november 2009 23:01 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat je een moslim bent, als je niet gelooft? Vind dit altijd zo vreemd, kom ook zulke mensen in mijn familie tegen, die veel van de islam tegenspreken / er niet in geloven, maar toch zeggen een moslim te zijn. Islam is onderwerping, lijkt me dat je dan alles accepteert / erin gelooft.
Een beetje zoiets als dat Turken (ook anderen hoorquote:Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequentiesquote:Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef siddha het volgende:
[..]
Als je zou zeggen De Natuur is god (zie Spinoza), dan zou ik zeggen ja, maar als je zegt dat God een persoon is die ons liefheeft of haat dan zeg ik Nee god bestaat niet
Ik ben niet zozeer een Atheist maar meer een Pantheist die zegt dat alles God is, zelfs jij
Het is een misplaatste loyaliteit, dat onbewust ook als verraad wordt gezien tegenover je omgeving maar vooral je familiequote:Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
Je zou je dan toch wel druk maken over wat je omgeving van je vindt, als je daar om geeft. Het zou je alleen niet uitmaken of je Allah zoveel mogelijk dientquote:Op zondag 15 november 2009 23:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequenties
ned 2 trouwens
Qwijbo had duidelijk beter zijn best moeten doenquote:Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.
Liever weinig dan helemaal niet. Zolang je maar waarneemt, want met je ogen dicht loopt zo moeilijk. Ook al geloof je er heilig in dat het wel goed gaat Vervolgens bots je tegen een muur en weg is het geloof. Dat noemen we voortschrijdend inzichtquote:Op zondag 15 november 2009 22:49 schreef IHVK het volgende:
Ja leuk maar dan is het nog een feit dat wij eigenlijk maar heel weinig kunnen waarnemen.
En dat is dus niet te rijmen. Als God een geloof is, dan is zijn creatie ook een geloof. Als jij God kan waarnemen en ziet dat hij iets maakt, dan pas kun jij zijn creatie waarnemen.quote:Klopt daarom is het ook een geloof.
God kan je niet waarnemen.
Je kan wel zijn creaties waarnemen.
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bentquote:Op zondag 15 november 2009 23:04 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Een beetje zoiets als dat Turken (ook anderen hoor) iemand uit een grotendeels islamitische familie meteen moslim noemen..?
herkenbaar...quote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
dat hoeft ook nietquote:Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik kan dat niet zo 1 2 3 uitleggen.
Ieder mens is verantwoordelijk om zijn eigen zinsgeving te vinden en dat hoeft niet triviaal te zijnquote:Op zondag 15 november 2009 23:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequenties
ned 2 trouwens
Qwijibo is de beste jahquote:Op zondag 15 november 2009 23:09 schreef Slayage het volgende:
Qwijbo had duidelijk beter zijn best moeten doen
ja dat speelt ook een rol uiteraard, maar zoals je zegt, als je er toch al niet in gelooft maakt het ook niet uit of je jezelf moslim of niet noemtquote:Op zondag 15 november 2009 23:08 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Je zou je dan toch wel druk maken over wat je omgeving van je vindt, als je daar om geeft. Het zou je alleen niet uitmaken of je Allah zoveel mogelijk dient
Dat is het niet. Het zal mij werkelijk een worst wezen als mijn familie mij ziet als een verrader. Het is echt iets persoonlijks. En zoals je zelf zegt, ik ben niet minder Turk noch heb ik mijn cultuur verloren. Ik heb bijvoorbeeld een Turkse atheïstisch vriendin die uit een atheïstisch gezin komt. En ik moet zeggen dat ik in mijn leven nog nooit een persoon heb gekend die zich zo hield aan de 'Turkse' normen en waarden. Veel mensen reageren dan ook geschokt als zij verteld geen moslim te zijn.quote:Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef siddha het volgende:
[..]
Het is een misplaatste loyaliteit, dat onbewust ook als verraad wordt gezien tegenover je omgeving maar vooral je familie
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik niet in die boeken geloof maar dat betekent niet dat ik mijn cultuur heb verloren of dat ik nu minder een Turk ben of zo
zou dat niet zo snel van hem verwachten, maar het zal welquote:Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:
[..]
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bent
etniciteit heeft weinig met geloofsovertuiging te makenquote:Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:
[..]
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bent
Ik besta al sinds 1977. Daar kan het niet aan liggen.quote:Op zondag 15 november 2009 23:15 schreef Bilmiyorem het volgende:
komen meer turken zie ik of waren die er al?
Mag ik weten welke "Turkse" normen en waarden?quote:Op zondag 15 november 2009 23:14 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Dat is het niet. Het zal mij werkelijk een worst wezen als mijn familie mij ziet als een verrader. Het is echt iets persoonlijks. En zoals je zelf zegt, ik ben niet minder Turk noch heb ik mijn cultuur verloren. Ik heb bijvoorbeeld een Turkse atheïstisch vriendin die uit een atheïstisch gezin komt. En ik moet zeggen dat ik in mijn leven nog nooit een persoon heb gekend die zich zo hield aan de 'Turkse' normen en waarden. Veel mensen reageren dan ook geschokt als zij verteld geen moslim te zijn.
en jij?quote:Op zondag 15 november 2009 23:18 schreef IHVK het volgende:
Hm best veel moslims die niet geloven (contradictio in terminis?) dus in dit topic.
heb jij nooit eerder zien meeposten of had je een ander account?quote:Op zondag 15 november 2009 23:19 schreef siddha het volgende:
Ik vind dit een hele mooie, rustige, open discussie wat ik niet eerder heb meegmaakt, het aardde uiteindelijk altijd op scheldpartijen uit. Jullie zijn te gek
Volgens Burakius zijn Anatolische Turken per definitie geassimileerde Armenen en Grieken, dus maak je niet druk.quote:Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:
[..]
je bent je eigen schepper zeg maarquote:Op zondag 15 november 2009 23:12 schreef siddha het volgende:
[..]
Ieder mens is verantwoordelijk om zijn eigen zinsgeving te vinden en dat hoeft niet triviaal te zijn
]Doe je er ook iets aan? Bidden bijvoorbeeld, gewoon nieuwsgierigheid, kom veel menesn tegen die ook in God en het hiernamaals geloven, maar er verder niets aan doen.quote:Op zondag 15 november 2009 23:22 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik ben moslim en geloof in God en het hiernamaals.
65% van Turken(in Turkije) gaan nooit naar een moskee maar ze noemen zich wel moslims. Zijn wij eigenlijk niet te bang voor uitsluiting als wij zeggen dat we geen molims zijn?quote:Op zondag 15 november 2009 23:18 schreef IHVK het volgende:
Hm best veel moslims die niet geloven (contradictio in terminis?) dus in dit topic.
Vasten wel, bidden zelden moet ik bekennen.quote:Op zondag 15 november 2009 23:23 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
]Doe je er ook iets aan? Bidden bijvoorbeeld, gewoon nieuwsgierigheid, kom veel menesn tegen die ook in God en het hiernamaals geloven, maar er verder niets aan doen.
Weet ik niet. Zijn jullie dat?quote:Op zondag 15 november 2009 23:23 schreef siddha het volgende:
[..]
65% van Turken(in Turkije) gaan nooit naar een moskee maar ze noemen zich wel moslims. Zijn wij eigenlijk niet te bang voor uitsluiting als wij zeggen dat we geen molims zijn?
op FP ben ik berucht,quote:Op zondag 15 november 2009 23:21 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
heb jij nooit eerder zien meeposten of had je een ander account?
Ik bidden steeds vaker, vasten nog nooit gedaanquote:Op zondag 15 november 2009 23:24 schreef IHVK het volgende:
[..]
Vasten wel, bidden zelden moet ik bekennen.
je bent er niet minder turk mee, maar je hebt wel je cultuur verlorenquote:Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef siddha het volgende:
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik niet in die boeken geloof maar dat betekent niet dat ik mijn cultuur heb verloren of dat ik nu minder een Turk ben of zo
Ik ken jou wel van de FP volgens mij.quote:Op zondag 15 november 2009 23:25 schreef siddha het volgende:
[..]
op FP ben ik berucht,maar ik heb heel weinig gepost op fora
was een vraag, want ik ga zoals je weet vrij ver in om mijn mening te verkondigen en uitgesloten ben ik nimmerquote:
Yepquote:Op zondag 15 november 2009 23:27 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik ken jou wel van de FP volgens mij.
Jij had in Istanbul gewoond dacht ik?
volgens mij worden atheïsten niet uitgesloten. Wel probeert men ze te bekeren en als dat niet lukt praten ze er liever niet over.quote:Op zondag 15 november 2009 23:27 schreef siddha het volgende:
[..]
was een vraag, want ik ga zoals je weet vrij ver in om mijn mening te verkondigen en uitgesloten ben ik nimmer
als ik de vrijdag niet vrij heb ga ik ook haast nooit naar de moskee, maar dat zegt weinig over mijn imanquote:Op zondag 15 november 2009 23:23 schreef siddha het volgende:
[..]
65% van Turken(in Turkije) gaan nooit naar een moskee maar ze noemen zich wel moslims. Zijn wij eigenlijk niet te bang voor uitsluiting als wij zeggen dat we geen molims zijn?
die top turk?quote:
Dus cultuur is gelijk aan religie? en als je je religie verliest of nooit gehad hebt ben je dus ook cultuurloosquote:Op zondag 15 november 2009 23:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
je bent er niet minder turk mee, maar je hebt wel je cultuur verloren
Zij is een beetje een extreem geval, daarom dat ik Turkse ook tussen haakjes zette. Enfin, ik zal een korte beschrijving geven van haar.quote:Op zondag 15 november 2009 23:20 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Mag ik weten welke "Turkse" normen en waarden?
Dit voorbeeld is erg herkenbaar
Ik niet begrijpen, ik turkquote:
Angst en geloof is een tegenstrijding.quote:Op zondag 15 november 2009 23:23 schreef siddha het volgende:
[..]
Zijn wij eigenlijk niet te bang voor uitsluiting als wij zeggen dat we geen molims zijn?
Dus ze heeft de dogmatische kanten behouden maar ze gelooft niet in God?quote:Op zondag 15 november 2009 23:30 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Zij is een beetje een extreem geval, daarom dat ik Turkse ook tussen haakjes zette. Enfin, ik zal een korte beschrijving geven van haar.
- Je zult haar niet gauw met jongens zien hangen/uitgaan etc., vindt ze niet kunnen, dat past niet bij een Turks meisje
- Ze praat altijd Turks, al spreekt ze perfect Nederlands
- Ze weigerde vorig jaar mee te gaan op kamp omdat ze het niet vond kunnen dat jongens en meisjes in een ruimte bij elkaar sliepen
- Oorbellen en te westerse kleding bij Turkse jongens vindt ze absoluut niet kunnen
- Ze luistert altijd Türkü, westerse muziek heeft ze niks mee (ze is trouwens een communist, net als haar ouders)
- Vriendjes voor het huwelijk doet ze niet aan, mits ze heel serieus is met een jonge en al nadenkt over een huwelijk
- Omgaan met 'losbandige' Turkse meisjes zal ze niet doen, ze is ondanks alles open minded en zal haar overtuigingen niet snel proberen over te brengen op anderen, maar met meisjes die veel uitgaan enz. zul je haar niet snel mee zien
En het grappige is, haar moeder is getrouwd met een Nederlander en zij woont dus met een Nederlander samen, en dat terwijl ze echt helemaal niks heeft Nederlanders en de Nederlandse cultuur.
nee maar overlapt wel veelquote:Op zondag 15 november 2009 23:30 schreef siddha het volgende:
[..]
Dus cultuur is gelijk aan religie? en als je je religie verliest of nooit gehad hebt ben je dus ook cultuurloos
dat is idd een gevalletje WTF!!!quote:Op zondag 15 november 2009 23:30 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Zij is een beetje een extreem geval, daarom dat ik Turkse ook tussen haakjes zette. Enfin, ik zal een korte beschrijving geven van haar.
- Je zult haar niet gauw met jongens zien hangen/uitgaan etc., vindt ze niet kunnen, dat past niet bij een Turks meisje
- Ze weigerde vorig jaar mee te gaan op kamp omdat ze het niet vond kunnen dat jongens en meisjes in een ruimte bij elkaar sliepen
- Oorbellen en te westerse kleding bij Turkse jongens vindt ze absoluut niet kunnen
- Ze luistert altijd Türkü, westerse muziek heeft ze niks mee (ze is trouwens een communist, net als haar ouders)
- Vriendjes voor het huwelijk doet ze niet aan, mits ze heel serieus is met een jonge en al nadenkt over een huwelijk
- Omgaan met 'losbandige' Turkse meisjes zal ze niet doen, ze is ondanks alles open minded en zal haar overtuigingen niet snel proberen over te brengen op anderen, maar met meisjes die veel uitgaan enz. zul je haar niet snel mee zien
En het grappige is, haar moeder is getrouwd met een Nederlander en zij woont dus met een Nederlander samen, en dat terwijl ze echt helemaal niks heeft Nederlanders en de Nederlandse cultuur.
ik moest aan hem denken jaquote:
niet dusquote:
Tja, volgens haar hoef je niet perse gelovig te zijn om zulke normen en waarden te hebben. En heeft haar cultuur niks te maken met de Islam.quote:Op zondag 15 november 2009 23:32 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dus ze heeft de dogmatische kanten behouden maar ze gelooft niet in God?
Hm.
wat?quote:Op zondag 15 november 2009 23:32 schreef Min-e het volgende:
[..]
Angst en geloof is een tegenstrijding.
Hahaha, ze is echt een 'temiz insan'. Turken proberen haar dan ook altijd te bekeren omdat ze maar niet kunnen bevatten hoe zo'n persoon geen moslim is.quote:
wat is haar probleem?quote:Op zondag 15 november 2009 23:36 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Tja, volgens haar hoef je niet perse gelovig te zijn om zulke normen en waarden te hebben. En heeft haar cultuur niks te maken met de Islam.
Ik ben wel eens geneigd tot het tegenovergestelde namelijk.quote:Op zondag 15 november 2009 23:32 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dus ze heeft de dogmatische kanten behouden maar ze gelooft niet in God?
Hm.
Ik geloof daar niks van.quote:Op zondag 15 november 2009 23:32 schreef Min-e het volgende:
Angst en geloof is een tegenstrijding.
verstandigquote:Op zondag 15 november 2009 23:30 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
ik ookquote:Op zondag 15 november 2009 23:38 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik ben wel eens geneigd tot het tegenovergestelde namelijk.
Anarchistische relipersoonquote:Op zondag 15 november 2009 23:38 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik ben wel eens geneigd tot het tegenovergestelde namelijk.
iyi uykularquote:Op zondag 15 november 2009 23:40 schreef EchoAlpha het volgende:
Tijd om te gaan slapen![]()
Morgen geschiedenis SE![]()
Iyi geceler
Maar de eerste boeiende discussie waar men op normaal niveau met elkaar communiceert.quote:Op zondag 15 november 2009 23:39 schreef Min-e het volgende:
[..]
Viel midden in weer een geloofsdiscussie geloof ik.
Komt dat omdat hier een zeker persoon niet meer post?quote:Op zondag 15 november 2009 23:42 schreef IHVK het volgende:
[..]
Maar de eerste boeiende discussie waar men op normaal niveau met elkaar communiceert.
misschien wel, misschien nietquote:Op zondag 15 november 2009 23:43 schreef AnotherAlterEgo het volgende:
[..]
Komt dat omdat hier een zeker persoon niet meer post?
Jep, zware communisten zelfs. Ik heb ook vaak meningsverschillen met die vriendin. Maar vaak hebben die niet zoveel te maken met politiek, haha.quote:Op zondag 15 november 2009 23:40 schreef IHVK het volgende:
zijn haar ouders echt 'gomunis'![]()
Ik ken een jongen met ex-communistische ouders, hij is wel tof, maar ik ben het vaak met hem oneens.
Ik ben 19 idd.quote:Op zondag 15 november 2009 23:44 schreef siddha het volgende:
Trouwens ik zag net een geboorte jaar van 1990. Ik hoop het niet, maar jullie zijn toch niet allen tieners?![]()
anders moeten jullie allemaal naar bedje toe
Hey een slimmerikquote:Op zondag 15 november 2009 23:46 schreef Min-e het volgende:
Heb het weleens eerder gezegd.![]()
De menselijke geloofsovertuiging zich onttrekt aan iedere rationele bewijsvoering. Indien je al het onverklaarbare zou kunnen verklaren zou immers geen geloof nodig zijn.
Nee, absoluut niet. Ik vind haar puur, niet omdat ze niet gelooft, maar gewoon omdat ze dat is.quote:Op zondag 15 november 2009 23:46 schreef IHVK het volgende:
maar goed jij ziet 'puur' zijn. Terwijl je niet gelooft , als iets wat eigenlijk beter is?
Voor het huwelijk enzo?
Bortecinem
Ik ben niet gelovig opgevoed, maar verder wel heel streng (zoals dat meisje, maar zij doet het uit zichzelf), wij ook trouwens, maar wel met veel controle. M'n zusje heeft een vriendin, zij is wel gelovig opgevoed.. nja, ik zie het meer als hoofddoek om en verder geen uitleg, meer als gewoonte van die familie en dat zie ik juist als een verkeerde opvoeding, want ik weet meer over de islam dan zij weten.quote:Op zondag 15 november 2009 23:44 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jep, zware communisten zelfs. Ik heb ook vaak meningsverschillen met die vriendin. Maar vaak hebben die niet zoveel te maken met politiek, haha.
@Bilmiyorem
Tja, dat zie ik ook heel vaak, van die schijnheilige typjes. Het mooie aan dit meisje is dat ze zo puur is. Ze mag dan wel geen moslim zijn, maar menig moslim meisjes kunnen een voorbeeld aan haar nemen.
trigger heeft te snel te veel informatie tot zich genomen, gaat niet altijd even goed, no offense triggerquote:Op zondag 15 november 2009 23:43 schreef IHVK het volgende:
Trigger in dit topic zou het wat boeiender maken overigens.
Dubble your agequote:
Klopt.quote:Op zondag 15 november 2009 23:46 schreef Min-e het volgende:
Heb het weleens eerder gezegd.![]()
De menselijke geloofsovertuiging zich onttrekt aan iedere rationele bewijsvoering. Indien je al het onverklaarbare zou kunnen verklaren zou immers geen geloof nodig zijn.
Nee ik bedoel jij ziet seksuele onthouding als iets positiefs dus?quote:Op zondag 15 november 2009 23:48 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Ik vind haar puur, niet omdat ze niet gelooft, maar gewoon omdat ze dat is.
Dat is het hele punt wat ik met mijn Qwijibo-verhaal duidelijk wilde maken. In je uppie stel je niets voor met je Qwijibo-geloof, maar het groepsgevoel maakt je sterker. Er zijn legio mensen die met de religiewind meewaaien om niet buiten de boot te vallen, maar eigenlijk willen ze dat niet. En dus doen ze de 'verboden' dingen in het geniep, lekker hypocriet. Het mooist is als ze betrapt wordenquote:Op zondag 15 november 2009 23:23 schreef siddha het volgende:
Zijn wij eigenlijk niet te bang voor uitsluiting als wij zeggen dat we geen molims zijn?
Nee, totaal niet. Binnen de Islam is het ook zo dat je eigen intenties gelden, een hoofddoek opdoen omdat je ouders jou die regels opleggen heeft weinig betekenis.quote:Op zondag 15 november 2009 23:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik ben niet gelovig opgevoed, maar verder wel heel streng (zoals dat meisje, maar zij doet het uit zichzelf), wij ook trouwens, maar wel met veel controle. M'n zusje heeft een vriendin, zij is wel gelovig opgevoed.. nja, ik zie het meer als hoofddoek om en verder geen uitleg, meer als gewoonte van die familie en dat zie ik juist als een verkeerde opvoeding, want ik weet meer over de islam dan zij weten.
In ieder geval, dat meisje zei tegen mn zusje: dat is de goede kant en dit is de slechte kant, m'n zusje vroeg: wat bedoel je? Zegt zij: dat is de kant met de hoofddoeken, dit is de kant zonder hoofddoeken.
Dat meisje gebruikt verder woorden die ik zelfs nooit heb gebruikt en die m'n zusje niet kent, ze zei ook een keer: kom laten we over jongens praten, m'n zusje is toen weggelopen.
Heeft dat hoofddoek omdoen van haar ouders dan meer betekenis?
Jij bent toch niet een broertje van mij hequote:Op zondag 15 november 2009 23:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is het hele punt wat ik met mijn Qwijibo-verhaal duidelijk wilde maken. In je uppie stel je niets voor met je Qwijibo-geloof, maar het groepsgevoel maakt je sterker. Er zijn legio mensen die met de religiewind meewaaien om niet buiten de boot te vallen, maar eigenlijk willen ze dat niet. En dus doen ze de 'verboden' dingen in het geniep, lekker hypocriet. Het mooist is als ze betrapt wordenHet niet openlijk uit durven te komen voor je atheïsme binnen een moslimcultuur beschouw ik als een gebrek aan zelfvertrouwen. Nu heb ik het iets makkelijker dat het in mijn omgeving, zeker mijn generatie, niet ongewoon is om atheïst te zijn. Maar ook bij fanatieke moslims schuw ik niet om voor mijn mening uit te komen als erom gevraagd wordt. Als ze me een ketter vinden, prima, doei! En dat zouden meer mensen moeten doen, gewoon eerlijk voor je mening uitkomen en niet een mening op na houden conform een gemeenschapskader.
quote:Op zondag 15 november 2009 23:51 schreef Da.Rock het volgende:
[..]
Wat net zo goed kan beteken dat god wel bestaat.
Oh, nee, niet perse. Ik vind meisjes die seksueel actief zijn voor hun huwelijk helemaal niet slecht of what so ever. Wanneer iemand zich als een slet gaat gedragen is het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik zie echt niet in wat er nou zo slecht is aan een meisje dat seks heeft met haar vriend? En hoe sommige Turken zich zo kunnen bemoeien met zoiets persoonlijks, niet normaal gewoon.quote:Op zondag 15 november 2009 23:49 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee ik bedoel jij ziet seksuele onthouding als iets positiefs dus?
Heb verder niets tegen een hoofddoek, maar vraag me bij veel ouders af of ze wel weten waar hun dochter mee bezig is.quote:Op zondag 15 november 2009 23:51 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Binnen de Islam is het ook zo dat je eigen intenties gelden, een hoofddoek opdoen omdat je ouders jou die regels opleggen heeft weinig betekenis.
Maar haar stelling is wel juist en ik heb nooit gezegd dat God niet bestaat maar dat ik niet in die boeken gelooof. God is een leeg concept dat door elke individu zelf ingevuld moet wordenquote:Op zondag 15 november 2009 23:51 schreef Da.Rock het volgende:
[..]
Wat net zo goed kan beteken dat god wel bestaat.
Zeg maar dedequote:Op zondag 15 november 2009 23:54 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Moet ik dan abi of amca zeggen?
Wat jij wiltquote:Op zondag 15 november 2009 23:54 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Moet ik dan abi of amca zeggen?
Komt waarschijnlijk doordat het niet hoort voor het huwelijk, als je het op een islamitische manier kan bekijken. Waarschuwen vind ik trouwens niet erg.. maar er echt mee bemoeien gaat wel te ver, al vind ik het ook niet juist. Juist vanwege dat vind ik een vroeg huwelijk ook goed in sommige gevallen.quote:Op zondag 15 november 2009 23:54 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Oh, nee, niet perse. Ik vind meisjes die seksueel actief zijn voor hun huwelijk helemaal niet slecht of what so ever. Wanneer iemand zich als een slet gaat gedragen is het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik zie echt niet in wat er nou zo slecht is aan een meisje dat seks heeft met haar vriend? En hoe sommige Turken zich zo kunnen bemoeien met zoiets persoonlijks, niet normaal gewoon.
Je bent ook afkomstig uit Istanbul? Nou, wie weet danquote:Op zondag 15 november 2009 23:52 schreef siddha het volgende:
Jij bent toch niet een broertje van mij he
Je mag dames niet vragen maar, what`s your age thenquote:Op zondag 15 november 2009 23:52 schreef Min-e het volgende:
Eindelijk iemand die geen tiener is.![]()
No offence voor de tieners.
waarom is dat een ander verhaal?quote:Op zondag 15 november 2009 23:54 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Oh, nee, niet perse. Ik vind meisjes die seksueel actief zijn voor hun huwelijk helemaal niet slecht of what so ever. Wanneer iemand zich als een slet gaat gedragen is het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik zie echt niet in wat er nou zo slecht is aan een meisje dat seks heeft met haar vriend? En hoe sommige Turken zich zo kunnen bemoeien met zoiets persoonlijks, niet normaal gewoon.
Je mag oma tegen haar zeggen hoorquote:Op zondag 15 november 2009 23:58 schreef siddha het volgende:
Je mag dames niet vragen maar, what`s your age then?
Jij benadert het vanuit een Islamitisch perspectief, dan hoort het idd niet voor het huwelijk. Maar het is niet aan mij om iemand te waarschuwen, en al helemaal niet als zij weet wat zina betekent binnen de Islam. En al helemaaaaal niet als ze niet eens gelovig is.quote:Op zondag 15 november 2009 23:56 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Komt waarschijnlijk doordat het niet hoort voor het huwelijk, als je het op een islamitische manier kan bekijken. Waarschuwen vind ik trouwens niet erg.. maar er echt mee bemoeien gaat wel te ver, al vind ik het ook niet juist. Juist vanwege dat vind ik een vroeg huwelijk ook goed in sommige gevallen.
tuurlijk zeg je wel dat God als Schepper niet bestaatquote:Op zondag 15 november 2009 23:54 schreef siddha het volgende:
[..]
Maar haar stelling is wel juist en ik heb nooit gezegd dat God niet bestaat maar dat ik niet in die boeken gelooof. God is een leeg concept dat door elke individu zelf ingevuld moet worden
en Mine is dus een slimmerik
Ik heb in Istanbul gewerkt maar kom oorspronkelijk uit Adana, trouwens ik heb ook in meerdere landen gewoond en nu wil ik voor 1 à 2 jaar naar het verre oosten gaanquote:Op zondag 15 november 2009 23:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je bent ook afkomstig uit Istanbul? Nou, wie weet dan
Die vraag is door velen voor jou gesteld, maar zelden is men er ongeschonden vanaf gekomen.quote:Op zondag 15 november 2009 23:58 schreef siddha het volgende:
[..]
Je mag dames niet vragen maar, what`s your age then?
Als ze een nymfomaan is en zelf geen problemen heeft met haar gedrag, dan is het natuurlijk niet aan mij om daar over te oordelen. Maar mocht zulk gedrag voorkomen onder mijn vriendinnen, dan zou het betekenen dat er iets aan de hand is met haar, en zou ik haar daar op aanspreken.quote:
Als ze een moslim is en weet wat zina is, dan kun je haar er op wijzen, zodat ze zich nogmaals bewust wordt van haar gedrag. Doe jij aan vriendje(s) voor het huwelijk?quote:Op zondag 15 november 2009 23:59 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Jij benadert het vanuit een Islamitisch perspectief, dan hoort het idd niet voor het huwelijk. Maar het is niet aan mij om iemand te waarschuwen, en al helemaal niet als zij weet wat zina betekent binnen de Islam. En al helemaaaaal niet als ze niet eens gelovig is.Maar als ik een losgeslagen vriendin zou hebben, moslim of niet, dan zou ik haar wel aanspreken op haar gedrag.
Ik kom ook uit Tukkerije heurquote:
Adanaaaaquote:Op maandag 16 november 2009 00:00 schreef siddha het volgende:
[..]
Ik heb in Istanbul gewerkt maar kom oorspronkelijk uit Adana, trouwens ik heb ook in meerdere landen gewoond en nu wil ik voor 1 à 2 jaar naar het verre oosten gaan
Maar duidelijk is wel dat je neerkijkt op mensen die wel in die boeken geloven ook al heb jij een verklaring die net zo plausibel is.quote:Op zondag 15 november 2009 23:54 schreef siddha het volgende:
[..]
Maar haar stelling is wel juist en ik heb nooit gezegd dat God niet bestaat maar dat ik niet in die boeken gelooof. God is een leeg concept dat door elke individu zelf ingevuld moet worden
en Mine is dus een slimmerik
Overigens is Mine zeer zeker heel erg intelligent en soms wat (te) rebels.quote:Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef siddha het volgende:
[..]
Kijk, mensen die hun horizon verbreden (door waar te nemenquote:Op maandag 16 november 2009 00:00 schreef siddha het volgende:
Ik heb in Istanbul gewerkt maar kom oorspronkelijk uit Adana, trouwens ik heb ook in meerdere landen gewoond en nu wil ik voor 1 à 2 jaar naar het verre oosten gaan
Heerlijk, die rationaliteit van vrouwenquote:Op maandag 16 november 2009 00:00 schreef Min-e het volgende:
[..]
Die vraag is door velen voor jou gesteld, maar zelden is men er ongeschonden vanaf gekomen.
Meisjes die beweren dat vriendjes voor het huwelijk niet gepast is binnen onze cultuur heb ik nooit gesnapt, hoe wil je anders je toekomstige partner ontmoeten? Ik doe op het moment niet aan vriendjes voor het huwelijk, gewoon omdat ik geen leuke jonge ken, haha.quote:Op maandag 16 november 2009 00:02 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Als ze een moslim is en weet wat zina is, dan kun je haar er op wijzen, zodat ze zich nogmaals bewust wordt van haar gedrag. Doe jij aan vriendje(s) voor het huwelijk?
Een religieuze zou zeggen toeval bestaat nietquote:
Past niet in ons geloof, bedoel je dat niet? Ik ken namelijk wel Turkse meisjes met een vriendje, ook gelovige, omdat de liefde het verbod heeft overwonnen ofzoquote:Op maandag 16 november 2009 00:04 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Meisjes die beweren dat vriendjes voor het huwelijk niet gepast is binnen onze cultuur heb ik nooit gesnapt, hoe wil je anders je toekomstige partner ontmoeten? Ik doe op het moment niet aan vriendjes voor het huwelijk, gewoon omdat ik geen leuke jonge ken, haha.
Wijt het maar aan mijn jeugdigheid.quote:Op maandag 16 november 2009 00:02 schreef Da.Rock het volgende:
Overigens is Mine zeer zeker heel erg intelligent en soms wat (te) rebels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |