hij bedoelt waarschijnlijk dat het naar zijn gevoel juist is en dat iedereen hoort te weten wat naar zijn/haar gevoel juist isquote:Op zondag 15 november 2009 22:12 schreef Slayage het volgende:
[..]
dat is natuurlijk flauwe kul, hoe kan je zoiets uit jezelf kennen?
Als je de schepper buiten de tijd en ruimte en alles wat we kennen plaatst is deze vraag even dom als. 'maar wie trekt de voorste wagon van de trein dan aan?'quote:Op zondag 15 november 2009 22:11 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Heb veel mensen horen zeggen dat het niet kan, omdat er dan ook een schepper van Allah moet zijn. Houd me verder niet bezig met deze vraag.
quote:Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef siddha het volgende:
[..]
Natuur, ons altruïsme is ingebakken in ons genen, eigenlijk weet dus elke denkende mens intuïtief wat goed is of slecht is en daar heb je echt geen boeken nodig die ook vol kan staan met egoistische leugens
ja zoiets..quote:Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef IHVK het volgende:
[..]
Als je de schepper buiten de tijd en ruimte en alles wat we kennen plaatst is deze vraag even dom als. 'maar wie trekt de voorste wagon van de trein dan aan?'
Nou ja, het is niet zo heel.quote:
en toch hebt u God nodigquote:Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef siddha het volgende:
[..]
Zie mijn verklaring boven, maar dat iem Allah nodig denkt te hebben zegt meer over die persoon dan over Allah, waar ik niet in geloof
het ging toch over wel/niet haram, dat doen de mensen echt niet allemaal automatisch juist, dus hoezo kom je met dat voorbeeld?quote:Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet zo heel.![]()
Onderzoek met apen toont aan dat ze bijvoorbeeld van nature altruïstisch zijn en dingen met elkaar uit vrije wil delen.
Het ging niet over haram, maar over 'common sense'quote:Op zondag 15 november 2009 22:16 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
het ging toch over wel/niet haram, dat doen de mensen echt niet allemaal automatisch juist, dus hoezo kom je met dat voorbeeld?
Dat doet ook niet iedereen automatisch juist.. maar goed, het begon volgens mij over goed/slecht en dat daar geen boeken vol over hoeven geschreven te wordenquote:Op zondag 15 november 2009 22:17 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het ging niet over haram, maar over 'common sense'
Dus dat je bijvoorbeeld niet steelt of verkracht of iemand doodmaakt.
hier begon het ihvkquote:Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:
[..]
Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel of niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
als er geen schepper is, is alles triviaal, dus maakt het geen fuck uit of iets "goed" of "slecht" is immers wie of wat bepaald wat goed of slecht is? common sense??? ons natuur??? waarom zou ik mij dan druk maken ik iets tegen common sense zou doen of tegen ons natuur?quote:Op zondag 15 november 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:
Okey maar goed laten we die moraal discussie even opzij zetten.
Waarom kan een almachtige schepper niet bestaan? Hoe is het leven ontstaan? Hoe is alles ontstaan?
Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Én. In laboratorium is het men nog steeds niet gelukt leven te maken uit een hoopje moleculen bijvoorbeeld.
Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:quote:Op zondag 15 november 2009 22:00 schreef IHVK het volgende:
Maar verder vind ik dit geen argument tegen religie? Want wat ontkracht je er precies mee?
Ik ook. En een wiskundetentamen om voor te studeren. Wat zal ik doen, slapen of leren? Te leren of niet te leren, dat is de vraag. Shakespeare(c)quote:
wellicht, maar mijn gevoel, is niet het gevoel van mijn buurmanquote:Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
hij bedoelt waarschijnlijk dat het naar zijn gevoel juist is en dat iedereen hoort te weten wat naar zijn/haar gevoel juist is
ja maar smilies plaatsen is zo makkelijkquote:Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet zo heel.![]()
Onderzoek met apen toont aan dat ze bijvoorbeeld van nature altruïstisch zijn en dingen met elkaar uit vrije wil delen.
daarom is het onzin om te zeggen dat iedereen het zelf wel kan aanvoelenquote:Op zondag 15 november 2009 22:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
wellicht, maar mijn gevoel, is niet het gevoel van mijn buurman
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat wij niet alles kunnen waarnemen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:
Ik: Als we product A kopen dan kunnen wij dat binnen 3 jaar verdienen. Bij product B duurt dat 7 jaar.
Hij: Daar geloof ik niet in.
Ik: *perplex*Dat kun je gewoon uitrekenen. Businesscase je weetz...
Hij: Nee, kan ik me niet voorstellen.
Ik: Tuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk! (kap maar, want dit is een zinloze discussie).
Hij: Zie je nou wel.
Geloof is een onderbuikgevoel, niet gebaseerd op waarneming. Het bovenstaande dialoog is met één van mijn managers. Het is niet geheel toevallig dat zijn positie nogal wankel is, want heleboel mensen hebben hem al uitgekotst vanwege zijn foutieve beslissingen. Het wachten is op het wakker worden van de hoogste bazen, en dan is het![]()
We geloven allemaal, ook al groeien we op in een geïsoleerde omgeving en hebben we geen weet van Allah of God. Maar de één gelooft iets meer, en de ander haalt zijn mening iets meer uit waarneming. Het maakt niet uit of het beestje Allah of Product B heet, je gelooft erin zonder iets achter te zoeken (=lees niet wilt waarnemen)..
slapen!quote:Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ik ook. En een wiskundetentamen om voor te studeren. Wat zal ik doen, slapen of leren? Te leren of niet te leren, dat is de vraag. Shakespeare(c)
De chaostheorie.quote:Op zondag 15 november 2009 22:32 schreef IHVK het volgende:
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat wij niet alles kunnen waarnemen.
'Geloven in' is dus geen waarneming. Anders was je de schepper tegengekomen.quote:En het geloven in een schepper is evengoed gebaseerd op waarneming.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |