abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74730084
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:46 schreef IHVK het volgende:

[..]

volgens wie?(wat)
Natuur, ons altruïsme is ingebakken in ons genen, eigenlijk weet dus elke denkende mens intuïtief wat goed is of slecht is en daar heb je echt geen boeken nodig die ook vol kan staan met egoistische leugens
Ik wilde naamloos geboren worden
en naamloos sterven
niets anders dan een zucht
en een vonk is mn ziel
pi_74730127
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:43 schreef IHVK het volgende:
Het is een dame overigens.
met je ninja edit.
Oehhh vertel.

Had deze bijna over het hoofd gezien.
  zondag 15 november 2009 @ 21:53:47 #103
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_74730190
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:46 schreef IHVK het volgende:
volgens wie?
Common sense.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_74730207
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het Turks zijn wordt vaak gestereotypeerd met dezelfde opvattingen die jij er ook op na houdt. Dat Turken qua cultuur onderling enorm kunnen verschillen weten ze hier in Nederland vaak niet. Juist om die reden zou ik het aardig vinden dat je de andere kant belicht tijdens je presentatie.
Klopt, maar ik dacht dat je het tegen mij had, want ik ken die verschillen, komt ook in onze familie voor, heel erg.
Van atheist tot echt gelovig.
Ik ben een pure Turk.
  zondag 15 november 2009 @ 21:54:49 #105
24533 ACT-F
pi_74730261
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:51 schreef Min-e het volgende:
Wie wat bewaart die heeft wat. Kijk maar eens naar Tussen kunst en kitsch.
Ja leuk, maar gooi die rottende bananenschillen alsjeblieft weg
pi_74730263
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:47 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Is het volgens Allah ook juist wat jij denkt wel/niet te kunnen doen?
Zie mijn verklaring boven, maar dat iem Allah nodig denkt te hebben zegt meer over die persoon dan over Allah, waar ik niet in geloof
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  zondag 15 november 2009 @ 21:57:00 #107
24533 ACT-F
pi_74730402
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:53 schreef Bilmiyorem het volgende:
Klopt, maar ik dacht dat je het tegen mij had, want ik ken die verschillen, komt ook in onze familie voor, heel erg.
Van atheist tot echt gelovig.
Kijk, dat kan wel eens een onderscheidende presentatie worden dan
pi_74730447
Nog één uurtje wiskunde en dan houd ik het voor vandaag voor gezien.
Cool story, Hansel.
pi_74730465
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef siddha het volgende:

[..]

Natuur, ons altruïsme is ingebakken in ons genen, eigenlijk weet dus elke denkende mens intuïtief wat goed is of slecht is en daar heb je echt geen boeken nodig die ook vol kan staan met egoistische leugens
Leugens omdat ze neit overeen komen met wat jij goed/slecht vindt?
Ik ben een pure Turk.
  zondag 15 november 2009 @ 21:58:51 #110
24533 ACT-F
pi_74730520
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:47 schreef Bilmiyorem het volgende:
Is het volgens Allah ook juist wat jij denkt wel/niet te kunnen doen?
Het fenomeen Allah heb jij leren kennen via je omgeving. Als jij in een geïsoleerde omgeving was opgegroeid, dan had je er geen weet van, maar common sense is altijd aanwezig.
pi_74730612
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kijk, dat kan wel eens een onderscheidende presentatie worden dan
vind het wel altijd jammer dat Nederlanders dat verschil niet zien, alles wordt op een hoop gegooid, bijv. het niet mogen hebben van een vriendje, wordt meteen verbonden met het geloof, terwijl er ook Turkse strenge ouders zijn, die niet volgens het geloof leven, want rond hun 18e mag hun kind ineens wel een vriend, terwijl een relatie voor het huwelijk sowieso verboden is.
Ik ben een pure Turk.
pi_74730620
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:57 schreef wikwakka2 het volgende:
Nog één uurtje wiskunde en dan houd ik het voor vandaag voor gezien.
Bijna, nog even de kiezen op mekaar.

Even aanmoedigen:
pi_74730622
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Common sense.
wat is dat ?

common sense is niet eens 1000 kilometer verder op weer heel anders.

En nu gaat het over moraal, jullie vinden dat er zonder God ook moraal kan zijn, okey daar kan ik me nog in vinden.
Maar verder vind ik dit geen argument tegen religie? Want wat ontkracht je er precies mee?
pi_74730647
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het fenomeen Allah heb jij leren kennen via je omgeving. Als jij in een geïsoleerde omgeving was opgegroeid, dan had je er geen weet van, maar common sense is altijd aanwezig.
dan had mn omgeving me veranderd
Ik ben een pure Turk.
  zondag 15 november 2009 @ 22:01:46 #115
24533 ACT-F
pi_74730706
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:00 schreef IHVK het volgende:
wat is dat ?
Common sense
pi_74730770
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:58 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Leugens omdat ze neit overeen komen met wat jij goed/slecht vindt?
Er zijn vele boeken die precies tegenovergestelde beweren over het zelfde onderwerp en logischer wijze liegt de ene dan ook.
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  zondag 15 november 2009 @ 22:03:25 #117
24533 ACT-F
pi_74730802
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:00 schreef Bilmiyorem het volgende:
vind het wel altijd jammer dat Nederlanders dat verschil niet zien, alles wordt op een hoop gegooid, bijv. het niet mogen hebben van een vriendje, wordt meteen verbonden met het geloof, terwijl er ook Turkse strenge ouders zijn, die niet volgens het geloof leven, want rond hun 18e mag hun kind ineens wel een vriend, terwijl een relatie voor het huwelijk sowieso verboden is.
Stereotypering hè. En laten we wel wezen, het is wel iets wat we bij Nederlandse Turken veel zien.
pi_74730904
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:02 schreef siddha het volgende:

[..]

Er zijn vele boeken die precies tegenovergestelde beweren over het zelfde onderwerp en logischer wijze liegt de ene dan ook.
komen we nog wel achter
Ik ben een pure Turk.
pi_74730960
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef Min-e het volgende:

[..]

Oehhh vertel.

Had deze bijna over het hoofd gezien.
Nee jij moet vertellen.

Dan kan ik doen alsof ik er iets over weet.
pi_74730972
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Stereotypering hè. En laten we wel wezen, het is wel iets wat we bij Nederlandse Turken veel zien.
Nederlandse Turken? Dat ze rond hun 18e pas een vriendje mogen bedoel je? Ik ken genoeg Turken die in Turkije zijn opgegroeid, tussen hun 10e en 25e naar NL zijn gekomen en een vriendje van hun dochter accepteren / vriendin van zoon accepteren.
Ik ben een pure Turk.
pi_74731052
Okey maar goed laten we die moraal discussie even opzij zetten.

Waarom kan een almachtige schepper niet bestaan? Hoe is het leven ontstaan? Hoe is alles ontstaan?

Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Én. In laboratorium is het men nog steeds niet gelukt leven te maken uit een hoopje moleculen bijvoorbeeld.
pi_74731054
Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Common sense wordt net zo goed ontwikkeld door invloeden van je omgeving. Er zijn een aantal gevallen bekend van mensen die in het wild zijn opgegroeid en volgens de boven gedane uitleg zouden deze dus ook common sense moeten bezitten maar dit was dus niet het geval.

Of je nu in een god geloofd of common sense, er zal altijd iets moeten zijn die de normen en waarden bepaald want dat het in de genen zit is mijns inzien totale onzin.
pi_74731216
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

misschien geen weet van allah, maar wel weet van een schepping/schepper
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_74731267
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:

Waarom kan een almachtige schepper niet bestaan? Hoe is het leven ontstaan? Hoe is alles ontstaan?

Allemaal vragen waar nog geen antwoord op is. Én. In laboratorium is het men nog steeds niet gelukt leven te maken uit een hoopje moleculen bijvoorbeeld.
Heb veel mensen horen zeggen dat het niet kan, omdat er dan ook een schepper van Allah moet zijn. Houd me verder niet bezig met deze vraag.
Ik ben een pure Turk.
pi_74731273
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:

[..]

Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel of niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
dat is natuurlijk flauwe kul, hoe kan je zoiets uit jezelf kennen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_74731319
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:12 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat is natuurlijk flauwe kul, hoe kan je zoiets uit jezelf kennen?
hij bedoelt waarschijnlijk dat het naar zijn gevoel juist is en dat iedereen hoort te weten wat naar zijn/haar gevoel juist is
Ik ben een pure Turk.
pi_74731333
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:11 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Heb veel mensen horen zeggen dat het niet kan, omdat er dan ook een schepper van Allah moet zijn. Houd me verder niet bezig met deze vraag.
Als je de schepper buiten de tijd en ruimte en alles wat we kennen plaatst is deze vraag even dom als. 'maar wie trekt de voorste wagon van de trein dan aan?'
pi_74731362
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef siddha het volgende:

[..]

-Rabia Al-Basri
pi_74731417
persoonlijk vind ik zowel gelovig zijn als ongelovig zijn niet 'dom'.

Het is gewoon een keuze eigenlijk die je maakt op grond van de dingen in het leven die je meemaakt.
(als we de kindertijd even erbuiten laten)
pi_74731436
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef IHVK het volgende:

[..]

Als je de schepper buiten de tijd en ruimte en alles wat we kennen plaatst is deze vraag even dom als. 'maar wie trekt de voorste wagon van de trein dan aan?'
ja zoiets..
had een gesprek hierover met een atheist, die zei:
waarom moet een schepper bestaan, niet alles heeft een begin, kreeg toen het voorbeeld van een tafel, juist met dat voorbeeld bevestig je dat er geen schepper van Allah is
Ik ben een pure Turk.
pi_74731476
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef Slayage het volgende:

[..]

Nou ja, het is niet zo heel.

Onderzoek met apen toont aan dat ze bijvoorbeeld van nature altruïstisch zijn en dingen met elkaar uit vrije wil delen.
pi_74731517
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef siddha het volgende:

[..]

Zie mijn verklaring boven, maar dat iem Allah nodig denkt te hebben zegt meer over die persoon dan over Allah, waar ik niet in geloof
en toch hebt u God nodig

hoe ben jij opgevoed als ik vragen mag
-Rabia Al-Basri
pi_74731542
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef IHVK het volgende:

[..]

Onderzoek met apen toont aan dat ze bijvoorbeeld van nature altruïstisch zijn en dingen met elkaar uit vrije wil delen.
het ging toch over wel/niet haram, dat doen de mensen echt niet allemaal automatisch juist, dus hoezo kom je met dat voorbeeld?
Ik ben een pure Turk.
pi_74731591
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:16 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

het ging toch over wel/niet haram, dat doen de mensen echt niet allemaal automatisch juist, dus hoezo kom je met dat voorbeeld?
Het ging niet over haram, maar over 'common sense'

Dus dat je bijvoorbeeld niet steelt of verkracht of iemand doodmaakt.
pi_74731660
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:17 schreef IHVK het volgende:

[..]

Het ging niet over haram, maar over 'common sense'

Dus dat je bijvoorbeeld niet steelt of verkracht of iemand doodmaakt.
Dat doet ook niet iedereen automatisch juist.. maar goed, het begon volgens mij over goed/slecht en dat daar geen boeken vol over hoeven geschreven te worden
Ik ben een pure Turk.
pi_74731721
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:44 schreef siddha het volgende:

[..]

Ikheb nooit het concept van haram begrepen, een mens hoort toch uit zich zelf te weten wat hij\zij wel of niet kan doen, zonder een religie achter de hand te hebben
hier begon het ihvk
Ik ben een pure Turk.
pi_74731812
willen jullie als je kinderen krijgt, ze gelovig opvoeden? Waarom wel/niet? En als je het wil en het mislukt, door omgeving/het kind zelf, zou je teleurgesteld zijn?
Ik ben een pure Turk.
pi_74731973
ik heb slaap
pi_74731989
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:

als er geen schepper is, is alles triviaal, dus maakt het geen fuck uit of iets "goed" of "slecht" is immers wie of wat bepaald wat goed of slecht is? common sense??? ons natuur??? waarom zou ik mij dan druk maken ik iets tegen common sense zou doen of tegen ons natuur?

dan zou ik zeggen natuur of common sense zeggen, je maakt me wat, ik ben mijn schepper

chaos rules
-Rabia Al-Basri
  zondag 15 november 2009 @ 22:25:13 #140
24533 ACT-F
pi_74732005
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:00 schreef IHVK het volgende:
Maar verder vind ik dit geen argument tegen religie? Want wat ontkracht je er precies mee?
Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:

Ik: Als we product A kopen dan kunnen wij dat binnen 3 jaar verdienen. Bij product B duurt dat 7 jaar.
Hij: Daar geloof ik niet in.
Ik: *perplex* Dat kun je gewoon uitrekenen. Businesscase je weetz...
Hij: Nee, kan ik me niet voorstellen.
Ik: Tuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk! (kap maar, want dit is een zinloze discussie).
Hij: Zie je nou wel.

Geloof is een onderbuikgevoel, niet gebaseerd op waarneming. Het bovenstaande dialoog is met één van mijn managers. Het is niet geheel toevallig dat zijn positie nogal wankel is, want heleboel mensen hebben hem al uitgekotst vanwege zijn foutieve beslissingen. Het wachten is op het wakker worden van de hoogste bazen, en dan is het

We geloven allemaal, ook al groeien we op in een geïsoleerde omgeving en hebben we geen weet van Allah of God. Maar de één gelooft iets meer, en de ander haalt zijn mening iets meer uit waarneming. Het maakt niet uit of het beestje Allah of Product B heet, je gelooft erin zonder iets achter te zoeken (=lees niet wilt waarnemen)..
pi_74732018
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:24 schreef IHVK het volgende:
ik heb slaap
Ik ook. En een wiskundetentamen om voor te studeren. Wat zal ik doen, slapen of leren? Te leren of niet te leren, dat is de vraag. Shakespeare(c)
Cool story, Hansel.
pi_74732105
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

hij bedoelt waarschijnlijk dat het naar zijn gevoel juist is en dat iedereen hoort te weten wat naar zijn/haar gevoel juist is
wellicht, maar mijn gevoel, is niet het gevoel van mijn buurman
-Rabia Al-Basri
pi_74732166
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:15 schreef IHVK het volgende:

[..]

ja maar smilies plaatsen is zo makkelijk
-Rabia Al-Basri
pi_74732180
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:26 schreef Slayage het volgende:

[..]

wellicht, maar mijn gevoel, is niet het gevoel van mijn buurman
daarom is het onzin om te zeggen dat iedereen het zelf wel kan aanvoelen
Ik ben een pure Turk.
pi_74732429
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je geloof boven eigen waarneming en daarmee je eigen mening prevaleren maakt dat je beslissingen neemt waarmee je jezelf weer tegenkomt. En 'geloof' bedoel ik dan ook in de ruimste zin. Praktijkvoorbeeld:

Ik: Als we product A kopen dan kunnen wij dat binnen 3 jaar verdienen. Bij product B duurt dat 7 jaar.
Ik: Tuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk! (kap maar, want dit is een zinloze discussie).

Geloof is een onderbuikgevoel, niet gebaseerd op waarneming. Het bovenstaande dialoog is met één van mijn managers. Het is niet geheel toevallig dat zijn positie nogal wankel is, want heleboel mensen hebben hem al uitgekotst vanwege zijn foutieve beslissingen. Het wachten is op het wakker worden van de hoogste bazen, en dan is het

We geloven allemaal, ook al groeien we op in een geïsoleerde omgeving en hebben we geen weet van Allah of God. Maar de één gelooft iets meer, en de ander haalt zijn mening iets meer uit waarneming. Het maakt niet uit of het beestje Allah of Product B heet, je gelooft erin zonder iets achter te zoeken (=lees niet wilt waarnemen)..
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat wij niet alles kunnen waarnemen.
En het geloven in een schepper is evengoed gebaseerd op waarneming.

Totaal onvergelijkbaar met een het ontkennen dat 1+1=2 (wat jouw collega dus doet)
pi_74732452
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik ook. En een wiskundetentamen om voor te studeren. Wat zal ik doen, slapen of leren? Te leren of niet te leren, dat is de vraag. Shakespeare(c)
slapen!
pi_74732548
Slapen is het beste wat er is .
Cool story, Hansel.
pi_74732577
Atheïsten geloven in iets wat zij niet kunnen bewijzen - je kan immers niet alles waarnemen, wat IHVK al zei, gelovigen geloven in iets wat zij niet kunnen bewijzen. Een discussie tussen die twee is een vicieuze cirkel.
pi_74732585
http://74.125.77.132/search?q=cache:6ic-CJxPxfIJ:www.mooiboy.com/+mooiboy&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
dit beeld heb ik nooit gekend van een mooiboy
Ik ben een pure Turk.
  zondag 15 november 2009 @ 22:35:43 #150
24533 ACT-F
pi_74732594
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:32 schreef IHVK het volgende:
Nee het is wetenschappelijk bewezen dat wij niet alles kunnen waarnemen.
De chaostheorie.
quote:
En het geloven in een schepper is evengoed gebaseerd op waarneming.
'Geloven in' is dus geen waarneming. Anders was je de schepper tegengekomen.
pi_74732734
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef Bilmiyorem het volgende:
http://74.125.77.132/search?q=cache:6ic-CJxPxfIJ:www.mooiboy.com/+mooiboy&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
dit beeld heb ik nooit gekend van een mooiboy
pi_74732790
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:16 schreef Slayage het volgende:

[..]

en toch hebt u God nodig

hoe ben jij opgevoed als ik vragen mag
Mijn Ouders zijn gelovige mensen maar ik heb altijd vragen gesteld die niet door een religie kan worden beantwoord, maar wat mij echt het meest verbaast is eigenlijk als je weet hoe oneindig groot ons universum is en dan praat ik nog niet eens over multiversum, dat wij mensen een eigen persoonlijke god hebben, die 1 alles heeft geschapen maar tegelijkertijd ookop ons mensen op past, die vergeleken met d universuem ookoneindig nietig zijn, Dus mensen zijn of te dom om niet te begrijpen heo groot de Natuur is of ze zijn dan arrogant om te denken dat god zo`n stofje gaat leiden
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74732794
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef Bortecinem het volgende:
Atheïsten geloven in iets wat zij niet kunnen bewijzen - je kan immers niet alles waarnemen, wat IHVK al zei, gelovigen geloven in iets wat zij niet kunnen bewijzen. Een discussie tussen die twee is een vicieuze cirkel.
zie daarom denk ik ook dat atheisten en gelovigen elkaar willen overhalen of met elkaar praten om vooroordelen te laten verdwijnen
Ik ben een pure Turk.
pi_74732866
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:25 schreef ACT-F het volgende:

[..]

er is wel duidelijk verschil tussen wat jij verstaat onder geloof en wat ik versta

ik geloof dat ik morgen een tandarts afspraak heb
ik geloof dat mijn vader de sterkste man van de wereld is
ik geloof dat mijn keuze de goede is
ik geloof dat dat mohammed de gezant van god is

welke is the odd man out?

ik denk dat je islamitisch/turks geloof het beste kan vertalen met iman
-Rabia Al-Basri
pi_74732871
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef siddha het volgende:

[..]

Mijn Ouders zijn gelovige mensen maar ik heb altijd vragen gesteld die niet door een religie kan worden beantwoord, maar wat mij echt het meest verbaast is eigenlijk als je weet hoe oneindig groot ons universum is en dan praat ik nog niet eens over multiversum, dat wij mensen een eigen persoonlijke god hebben, die 1 alles heeft geschapen maar tegelijkertijd ookop ons mensen op past, die vergeleken met d universuem ookoneindig nietig zijn, Dus mensen zijn of te dom om niet te begrijpen heo groot de Natuur is of ze zijn dan arrogant om te denken dat god zo`n stofje gaat leiden
jouw post kan mensen op een dwaalspoor zetten (hoop trouwens dat het hier niet gebeurt)
Ik ben een pure Turk.
  zondag 15 november 2009 @ 22:41:44 #156
24533 ACT-F
pi_74732896
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef Bortecinem het volgende:
Atheïsten geloven
En hier was ik gestopt met lezen. Het fundamentele verschil is dat mijn mening gebaseerd is op waarneming, en niet op onderbuikgevoel.
pi_74732953
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En hier was ik gestopt met lezen. Het fundamentele verschil is dat mijn mening gebaseerd is op waarneming, en niet op onderbuikgevoel.
ze bedoelde dus gewoon dat zij het bestaat van God ontkennen dat ze niet geloven in een God
Ik ben een pure Turk.
pi_74733056
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

jouw post kan mensen op een dwaalspoor zetten (hoop trouwens dat het hier niet gebeurt)
Hoe bedoel je met dwaalspoor?
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74733133
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef siddha het volgende:

[..]

ik kan je niet helemaal volgen wat zeg je nu precies?

dus god bestaat niet want?
-Rabia Al-Basri
pi_74733163
Hier mijn mening gepost op FP

Ik weet dat Atheisten meer nagedacht hebben over god en religie dan de religieuzen maar religieuzen weten het zeker, een eerlijke atheist zou zeggen ik weet het het niet maar er zijn wel vele punten waar ik allergische reacties krijg van die religies
1 moraal\ethiek is gekaapt door alle religies
2 als je de god van Abraham bestudeert komt hij als een psychopaat over
3 religie van abraham is door mannen voor mannen geschreven
4 elke religie denkt datze de hemel bezit
4 extreem gewelddadig als ze op tegenstand komen
5 ze kijken allemaal naar de verleden omdat de einde der tijden toch na is
6 ze denken altijd dat wetenscha ondergeschikt is aan de religieuze boeken
7 flirten met goedheid\ barmhartigheid en als je de geschiedenis boeken bij pakt weet je dat het anders s
enz.........

ik ben heel gelovig maar wel in punten waar de wetenschap nog in kinderschoenen staat, weet je bijvoorbeeld hoe wonderbaarlijk Natuur\werkelijkheid is?
of hoe groot ons universum wel niet is? Of hoe klein wij mensen zijn als je het vergelijkt hoe oneindig groot de rest is
Dus mijn geloof is gebaseerd op Quantum mechanica, Relativiteits theorie, Veld theorie etc. en niet op paar sprookjes boeken waar vele leugens in staan waar blijkbaar mensen bestaan die het genoeg vinden
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74733180
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:44 schreef siddha het volgende:

[..]

Hoe bedoel je met dwaalspoor?
dat je mensen kan laten denken dat Allah niet de schepper is
Ik ben een pure Turk.
pi_74733190
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:43 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

ze bedoelde dus gewoon dat zij het bestaat van God ontkennen dat ze niet geloven in een God
Idem dito. Dat zij niet zien dat God niet bestaat betekent niet dat hij (of zij?) er ook niet is. Maar ook niet dat hij er wel is.
  zondag 15 november 2009 @ 22:48:03 #163
24533 ACT-F
pi_74733206
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef Slayage het volgende:
er is wel duidelijk verschil tussen wat jij verstaat onder geloof en wat ik versta
Daarom zeg ik ook dat ik 'geloof' ruim interpreteer. De basis is namelijk hetzelfde, afgaan op je onderbuikgevoel en niet op waarneming.
quote:
ik geloof dat ik morgen een tandarts afspraak heb
ik geloof dat mijn vader de sterkste man van de wereld is
ik geloof dat mijn keuze de goede is
ik geloof dat dat mohammed de gezant van god is
Bel de tandarts en neem waar of er een afspraak is en zo ja, hoe laat.
Vergelijk het met andere mannen, totdat je verslagen wordt.
Doen! Je komt er vanzelf achter als het toch verkeerd blijkt.
Vraag Mohammed of hij de gezant van God is, en vraag God of Mohammed zijn gezant is (hoor wederhoor).

Waarnemen is de bom
pi_74733248
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:46 schreef Slayage het volgende:

[..]

ik kan je niet helemaal volgen wat zeg je nu precies?

dus god bestaat niet want?
zie mn verklaring boven
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74733275
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De chaostheorie.
Ja leuk maar dan is het nog een feit dat wij eigenlijk maar heel weinig kunnen waarnemen.
quote:
'Geloven in' is dus geen waarneming. Anders was je de schepper tegengekomen.
Klopt daarom is het ook een geloof.
God kan je niet waarnemen.
Je kan wel zijn creaties waarnemen.
pi_74733360
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

dat je mensen kan laten denken dat Allah niet de schepper is
Misschien bestaat god wel maar god kan voor MIJ absoluut geen schepper zijn,
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74733408
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:48 schreef siddha het volgende:

[..]

zie mn verklaring boven
duidelijk een atheist, maar mijn vraag staat nog steeds

god bestaat niet want?
-Rabia Al-Basri
pi_74733458
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:51 schreef siddha het volgende:

[..]

Misschien bestaat god wel maar god kan voor MIJ absoluut geen schepper zijn,
wat zeg je hiermee?
-Rabia Al-Basri
pi_74733565
Turken hebben het wel opvallend vaak over geloof, in dit topic
Ik ben een pure Turk.
pi_74733567
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bortecinem op 15-11-2009 23:01:00 ]
pi_74733731
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook dat ik 'geloof' ruim interpreteer. De basis is namelijk hetzelfde, afgaan op je onderbuikgevoel en niet op waarneming.
[..]
ik kijk om me heen en zie een "schepping" ik zie dat iets er is het is "geschapen" misschien is de label "made by god" een stap te ver voor sommigen, maar de waarneming van de schepping is er wel degelijk

zoals ik eerder zei is als er geen god is, is alles triviaal, daar heb ik problemen mee
quote:
Bel de tandarts en neem waar of er een afspraak is en zo ja, hoe laat.
Vergelijk het met andere mannen, totdat je verslagen wordt.
Doen! Je komt er vanzelf achter als het toch verkeerd blijkt.
Vraag Mohammed of hij de gezant van God is, en vraag God of Mohammed zijn gezant is (hoor wederhoor).

Waarnemen is de bom
-Rabia Al-Basri
pi_74733855
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:52 schreef Slayage het volgende:

[..]

duidelijk een atheist, maar mijn vraag staat nog steeds

god bestaat niet want?
Als je zou zeggen De Natuur is god (zie Spinoza), dan zou ik zeggen ja, maar als je zegt dat God een persoon is die ons liefheeft of haat dan zeg ik Nee god bestaat niet
Ik ben niet zozeer een Atheist maar meer een Pantheist die zegt dat alles God is, zelfs jij
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  zondag 15 november 2009 @ 23:00:59 #173
24533 ACT-F
pi_74733862
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef Bortecinem het volgende:
Idem dito. Dat zij niet zien dat God niet bestaat betekent niet dat hij (of zij?) er ook niet is. Maar ook niet dat hij er wel is.
Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.

pi_74733863
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bilmiyorem het volgende:
Turken hebben het wel opvallend vaak over geloof, in dit topic
hepimizin kulagina ezan okundu, daarom
-Rabia Al-Basri
pi_74733896
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
Zo begon het voor mij ook
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74733917
quote:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien is het een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
Waarom zeg je dan dat je een moslim bent, als je niet gelooft? Vind dit altijd zo vreemd, kom ook zulke mensen in mijn familie tegen, die veel van de islam tegenspreken / er niet in geloven, maar toch zeggen een moslim te zijn. Islam is onderwerping, lijkt me dat je dan alles accepteert / erin gelooft.
Ik ben een pure Turk.
pi_74733926
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.

zondag 15 november 2009 @ 23:02:12 #178
24533 ACT-F
pi_74733931
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:58 schreef Slayage het volgende:
misschien is de label "made by god" een stap te ver voor sommigen
Nee dat is juist humor
pi_74733984
quote:
hoe komt het dat je geloof afnam?
-Rabia Al-Basri
pi_74733986
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:01 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan dat je een moslim bent, als je niet gelooft? Vind dit altijd zo vreemd, kom ook zulke mensen in mijn familie tegen, die veel van de islam tegenspreken / er niet in geloven, maar toch zeggen een moslim te zijn. Islam is onderwerping, lijkt me dat je dan alles accepteert / erin gelooft.
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
pi_74734093
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
Een beetje zoiets als dat Turken (ook anderen hoor ) iemand uit een grotendeels islamitische familie meteen moslim noemen..?
Ik ben een pure Turk.
pi_74734188
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef siddha het volgende:

[..]

Als je zou zeggen De Natuur is god (zie Spinoza), dan zou ik zeggen ja, maar als je zegt dat God een persoon is die ons liefheeft of haat dan zeg ik Nee god bestaat niet
Ik ben niet zozeer een Atheist maar meer een Pantheist die zegt dat alles God is, zelfs jij
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequenties

ned 2 trouwens
-Rabia Al-Basri
pi_74734215
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Het is een misplaatste loyaliteit, dat onbewust ook als verraad wordt gezien tegenover je omgeving maar vooral je familie
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik niet in die boeken geloof maar dat betekent niet dat ik mijn cultuur heb verloren of dat ik nu minder een Turk ben of zo
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74734238
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Slayage het volgende:

[..]

hoe komt het dat je geloof afnam?
Ik kan dat niet zo 1 2 3 uitleggen.
pi_74734270
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:06 schreef Slayage het volgende:

[..]

als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequenties

ned 2 trouwens
Je zou je dan toch wel druk maken over wat je omgeving van je vindt, als je daar om geeft. Het zou je alleen niet uitmaken of je Allah zoveel mogelijk dient
Ik ben een pure Turk.
pi_74734321
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Qwijbo had duidelijk beter zijn best moeten doen
-Rabia Al-Basri
  zondag 15 november 2009 @ 23:10:25 #187
24533 ACT-F
pi_74734361
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:49 schreef IHVK het volgende:
Ja leuk maar dan is het nog een feit dat wij eigenlijk maar heel weinig kunnen waarnemen.
Liever weinig dan helemaal niet. Zolang je maar waarneemt, want met je ogen dicht loopt zo moeilijk. Ook al geloof je er heilig in dat het wel goed gaat Vervolgens bots je tegen een muur en weg is het geloof. Dat noemen we voortschrijdend inzicht
quote:
Klopt daarom is het ook een geloof.
God kan je niet waarnemen.
Je kan wel zijn creaties waarnemen.
En dat is dus niet te rijmen. Als God een geloof is, dan is zijn creatie ook een geloof. Als jij God kan waarnemen en ziet dat hij iets maakt, dan pas kun jij zijn creatie waarnemen.
pi_74734368
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:04 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Een beetje zoiets als dat Turken (ook anderen hoor ) iemand uit een grotendeels islamitische familie meteen moslim noemen..?
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bent
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_74734401
quote:
herkenbaar...
'Wie onrecht zaait, zal opstand oogsten'
pi_74734452
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Ik kan dat niet zo 1 2 3 uitleggen.
dat hoeft ook niet

maar je zegt dat je je ging verdiepen in islam en dat daardoor je geloof afnam, wat kwam zoal tegen dan waardoor je geloof afnam?

algemene interesse zeg maar
-Rabia Al-Basri
pi_74734453
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:06 schreef Slayage het volgende:

[..]

ned 2 trouwens
Ieder mens is verantwoordelijk om zijn eigen zinsgeving te vinden en dat hoeft niet triviaal te zijn
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  zondag 15 november 2009 @ 23:12:40 #192
24533 ACT-F
pi_74734459
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:09 schreef Slayage het volgende:
Qwijbo had duidelijk beter zijn best moeten doen
Qwijibo is de beste jah Het ligt aan hunnie, zij moeten ook in Qwijibo geloven dan komt het vanzelf goed.
pi_74734538
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:08 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Je zou je dan toch wel druk maken over wat je omgeving van je vindt, als je daar om geeft. Het zou je alleen niet uitmaken of je Allah zoveel mogelijk dient
ja dat speelt ook een rol uiteraard, maar zoals je zegt, als je er toch al niet in gelooft maakt het ook niet uit of je jezelf moslim of niet noemt
-Rabia Al-Basri
pi_74734547
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef siddha het volgende:

[..]

Het is een misplaatste loyaliteit, dat onbewust ook als verraad wordt gezien tegenover je omgeving maar vooral je familie
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik niet in die boeken geloof maar dat betekent niet dat ik mijn cultuur heb verloren of dat ik nu minder een Turk ben of zo
Dat is het niet. Het zal mij werkelijk een worst wezen als mijn familie mij ziet als een verrader. Het is echt iets persoonlijks. En zoals je zelf zegt, ik ben niet minder Turk noch heb ik mijn cultuur verloren. Ik heb bijvoorbeeld een Turkse atheïstisch vriendin die uit een atheïstisch gezin komt. En ik moet zeggen dat ik in mijn leven nog nooit een persoon heb gekend die zich zo hield aan de 'Turkse' normen en waarden. Veel mensen reageren dan ook geschokt als zij verteld geen moslim te zijn.
pi_74734552
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:

[..]

Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bent
zou dat niet zo snel van hem verwachten, maar het zal wel
Ik ben een pure Turk.
pi_74734612
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:

[..]

etniciteit heeft weinig met geloofsovertuiging te maken
-Rabia Al-Basri
pi_74734617
komen meer turken zie ik of waren die er al?
Ik ben een pure Turk.
pi_74734759
Hm best veel moslims die niet geloven (contradictio in terminis?) dus in dit topic.
pi_74734779
Ik vind dit een hele mooie, rustige, open discussie wat ik niet eerder heb meegmaakt, het aardde uiteindelijk altijd op scheldpartijen uit. Jullie zijn te gek
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  zondag 15 november 2009 @ 23:19:57 #200
24533 ACT-F
pi_74734811
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:15 schreef Bilmiyorem het volgende:
komen meer turken zie ik of waren die er al?
Ik besta al sinds 1977. Daar kan het niet aan liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')