Waarom zeg je dan dat je een moslim bent, als je niet gelooft? Vind dit altijd zo vreemd, kom ook zulke mensen in mijn familie tegen, die veel van de islam tegenspreken / er niet in geloven, maar toch zeggen een moslim te zijn. Islam is onderwerping, lijkt me dat je dan alles accepteert / erin gelooft.quote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien is het een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
quote:Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.
Nee dat is juist humorquote:Op zondag 15 november 2009 22:58 schreef Slayage het volgende:
misschien is de label "made by god" een stap te ver voor sommigen
hoe komt het dat je geloof afnam?quote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.quote:Op zondag 15 november 2009 23:01 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat je een moslim bent, als je niet gelooft? Vind dit altijd zo vreemd, kom ook zulke mensen in mijn familie tegen, die veel van de islam tegenspreken / er niet in geloven, maar toch zeggen een moslim te zijn. Islam is onderwerping, lijkt me dat je dan alles accepteert / erin gelooft.
Een beetje zoiets als dat Turken (ook anderen hoorquote:Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequentiesquote:Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef siddha het volgende:
[..]
Als je zou zeggen De Natuur is god (zie Spinoza), dan zou ik zeggen ja, maar als je zegt dat God een persoon is die ons liefheeft of haat dan zeg ik Nee god bestaat niet
Ik ben niet zozeer een Atheist maar meer een Pantheist die zegt dat alles God is, zelfs jij
Het is een misplaatste loyaliteit, dat onbewust ook als verraad wordt gezien tegenover je omgeving maar vooral je familiequote:Op zondag 15 november 2009 23:03 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Het is denk ik toch een stukje identiteit die ik niet wil opgeven. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
Je zou je dan toch wel druk maken over wat je omgeving van je vindt, als je daar om geeft. Het zou je alleen niet uitmaken of je Allah zoveel mogelijk dientquote:Op zondag 15 november 2009 23:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequenties
ned 2 trouwens
Qwijbo had duidelijk beter zijn best moeten doenquote:Op zondag 15 november 2009 23:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik geloof in Qwijibo. Het is nooit bewezen dat het niet bestaat, dus het bestaat waarschijnlijk. Naar verluidt heeft Qwijibo een boek geschreven en dat heb ik heilig verklaard. Sindsdien loop ik achterstevoren, want vooruitlopen is haram. Ik word door mijn omgeving voor gek verklaard, maar eigenlijk is de wereld gek. Niemand hoeft mij iets te vertellen, want Qwijibo heeft overal antwoord op waar menig universiteit of wetenschapper geen antwoord op weet. Echter had ik graag gewild dat er meer Qwijibo-aanhangers waren, want ik voel me soms toch wel opgelaten in mijn eentje. Ik heb soms het gevoel dat mensen mij niet begrijpen.
Liever weinig dan helemaal niet. Zolang je maar waarneemt, want met je ogen dicht loopt zo moeilijk. Ook al geloof je er heilig in dat het wel goed gaat Vervolgens bots je tegen een muur en weg is het geloof. Dat noemen we voortschrijdend inzichtquote:Op zondag 15 november 2009 22:49 schreef IHVK het volgende:
Ja leuk maar dan is het nog een feit dat wij eigenlijk maar heel weinig kunnen waarnemen.
En dat is dus niet te rijmen. Als God een geloof is, dan is zijn creatie ook een geloof. Als jij God kan waarnemen en ziet dat hij iets maakt, dan pas kun jij zijn creatie waarnemen.quote:Klopt daarom is het ook een geloof.
God kan je niet waarnemen.
Je kan wel zijn creaties waarnemen.
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bentquote:Op zondag 15 november 2009 23:04 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Een beetje zoiets als dat Turken (ook anderen hoor) iemand uit een grotendeels islamitische familie meteen moslim noemen..?
herkenbaar...quote:Op zondag 15 november 2009 22:55 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is wel een interessant en een moeilijk onderwerp. Een paar jaar terug begon ik mij meer te interesseren in de Islam. Net zoals vele Turkse families bestaat de mijne uit cultuur moslims, en was mijn kennis over de Islam niet bijster veel. Ik dacht ook dat als ik meer kennis zou vergaren, dat het praktiseren van mijn geloof mij makkelijker af zou gaan, alleen werkte het averechts. Hoe meer ik mij verdiepte in de Islam, hoe meer mijn geloof afnam. Vandaag de dag weet ik eigenlijk niet wat ik geloof. Ik heb niet zoveel met de Islam - noch met de andere Abrahamitische religies. Maar toch is het geloof in een hogere macht mij altijd bijgebleven. Misschien is het een onderbuik gevoel, misschien een aangeboren instinct van de mens door God? Ik weet het niet. Ik blijf zeggen dat ik een moslim ben, al geloof ik niet echt.
dat hoeft ook nietquote:Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik kan dat niet zo 1 2 3 uitleggen.
Ieder mens is verantwoordelijk om zijn eigen zinsgeving te vinden en dat hoeft niet triviaal te zijnquote:Op zondag 15 november 2009 23:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
als ik in jouw gedachte gang mee zou gaan, dan zou alles triviaal zijn, waarom zou je immers je druk maken of je wel of geen "goed" mens bent, met alle consequenties
ned 2 trouwens
Qwijibo is de beste jahquote:Op zondag 15 november 2009 23:09 schreef Slayage het volgende:
Qwijbo had duidelijk beter zijn best moeten doen
ja dat speelt ook een rol uiteraard, maar zoals je zegt, als je er toch al niet in gelooft maakt het ook niet uit of je jezelf moslim of niet noemtquote:Op zondag 15 november 2009 23:08 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Je zou je dan toch wel druk maken over wat je omgeving van je vindt, als je daar om geeft. Het zou je alleen niet uitmaken of je Allah zoveel mogelijk dient
Dat is het niet. Het zal mij werkelijk een worst wezen als mijn familie mij ziet als een verrader. Het is echt iets persoonlijks. En zoals je zelf zegt, ik ben niet minder Turk noch heb ik mijn cultuur verloren. Ik heb bijvoorbeeld een Turkse atheïstisch vriendin die uit een atheïstisch gezin komt. En ik moet zeggen dat ik in mijn leven nog nooit een persoon heb gekend die zich zo hield aan de 'Turkse' normen en waarden. Veel mensen reageren dan ook geschokt als zij verteld geen moslim te zijn.quote:Op zondag 15 november 2009 23:07 schreef siddha het volgende:
[..]
Het is een misplaatste loyaliteit, dat onbewust ook als verraad wordt gezien tegenover je omgeving maar vooral je familie
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik niet in die boeken geloof maar dat betekent niet dat ik mijn cultuur heb verloren of dat ik nu minder een Turk ben of zo
zou dat niet zo snel van hem verwachten, maar het zal welquote:Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:
[..]
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bent
etniciteit heeft weinig met geloofsovertuiging te makenquote:Op zondag 15 november 2009 23:10 schreef siddha het volgende:
[..]
Mij is vaak zat verweten o a door Burakius dat als je je zelf geen moslim noemt dat je ook geen Turk bent
Ik besta al sinds 1977. Daar kan het niet aan liggen.quote:Op zondag 15 november 2009 23:15 schreef Bilmiyorem het volgende:
komen meer turken zie ik of waren die er al?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |