abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74559947

Hier alweer deel 191 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2009 23:52:32 ]
pi_74559977
hoi !
  Redactie Sport maandag 9 november 2009 @ 23:53:29 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74560011
tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74560013


2 ACTS loc's, staande op Hengelo CS

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2009 23:54:59 ]
pi_74560076
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]

2 ACTS loc's, staande op Hengelo CS
Nou die rechter mag wel es worden schoongemaakt
pi_74560163
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:19 schreef James1988 het volgende:
Tijd? Ik heb 2 weken vakantie. Dus zeg 1,5 week.

Geld? Zolang het niet in de duizenden euro's per rit gaat lopen Paar honderd euro (het is last-minute tenslotte) moet wel kunnen gok ik zo.
Dat kan zeker goed al heb je natuurlijk niet de tijd om Berlijn/Londen echt goed te verkennen maar een aardig indruk krijg je wel.

Als je snel bent heb je via Ryanair nog een ticket voor een paar euro van Londen naar Berlijn.
............................
pi_74560246
Heeft de NS die nieuwe sprinters al weer geaccepteerd?
dag
  dinsdag 10 november 2009 @ 00:01:28 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74560270
NS Hispeed adverteert met superdiscounttickets op Fyra... dat je voor ¤ 10,50 van Amsterdam naar Rotterdam kunt (of andersom). Waar staan die dan?

Edit: ah, gevonden. Je moet aanvinken dat je een zitplaatsreservering wilt. Daarna kun je de trein kiezen... maar het superdiscounttarief is pas geldig ná 9:00. (Vanaf 13 december ook daarvoor)



Niet normaal, die prijs
pi_74560375
De HiSpeed is niet gratis als je een OV kaart hebt toch?
pi_74560531
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:05 schreef jslavenburg het volgende:
De HiSpeed is niet gratis als je een OV kaart hebt toch?
Ligt eraan, de pimpel (Schiphol - Berlijn ) wel tot Hengelo, En de beneluxtrein wel t/m Roosendaal

Voor de ICE moet je een toeslagkaartje hebben, en hoe het met de Thalys zit geen idee

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 00:13:07 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 00:12:30 #11
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_74560565
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:05 schreef jslavenburg het volgende:
De HiSpeed is niet gratis als je een OV kaart hebt toch?
Ligt eraan wat je onder Hispeed verstaat.

De Benelux trein alsmede de Berlijn trein zijn gewoon zonder toeslag te gebruiken. Voor de ICE betaal je ¤2,- extra (toeslag zit in de kaartautomaat). Voor de FYRA, de 'snelle' treinverbinding tussen Rotterdam en Amsterdam, betaal je met een OV kaart iets van ¤7,- extra. Exacte bedrag weet ik even niet.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_74560636
Oke, dus Rotterdam - A'dam kan ik nog het beste in een standaard IC doen
pi_74560701
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:14 schreef jslavenburg het volgende:
Oke, dus Rotterdam - A'dam kan ik nog het beste in een standaard IC doen
Inderdaad

Ik heb één keer over de HSL gerden met de Fyra, toen mocht ik deelnemen aan een proef
Ik kom er ook nooit weer op vrees ik
pi_74560805
't Staat allemaal toch echt vrij duidelijk in de OP geschreven, dacht ik..
pi_74560903
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:21 schreef Ireyon het volgende:
't Staat allemaal toch echt vrij duidelijk in de OP geschreven, dacht ik..
Overheen gelezen
  dinsdag 10 november 2009 @ 00:45:12 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74561210
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:00 schreef Peter het volgende:
Heeft de NS die nieuwe sprinters al weer geaccepteerd?
2607 en 2402 gisteren op de Cartesiusweg, daar stond niks nieuws

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_74561337
Vorige week heb ik een bezoekje gebracht aan de Railz Miniworld in Rotterdam. Tussen de oude mannen met snorren (en iemand die sprekend op Beaker van the Muppet Show leek) heb ik mogen genieten van de miniatuur wereld.


De miniatuurwereld is zo'n 500m2 groot, heeft ongeveer 2km spoor waar zo'n 150 treinen op rijden. Op de voorgrond het centraal station van Rotterdam.


Een Koploper en stam ICK op de minivariant van station Dordrecht.





Natuurlijk is er ook een HSL. Met daarop gelukkig Thalysen en ICE's, in plaats van stofzuigers.


Goederentreinen ontbreken natuurlijk ook niet.


Het nieuwe station van Rotterdam is hier al klaar.



Ook de Rotterdamse trams en metro's rijden rond. Helaas zijn de Rotterdamse metrostellen nog niet verkrijgbaar, dus rijden er tijdelijk Lint's over de metrobaan.



In de miniatuurwereld wordt het, net zoals in het echt, donker en licht. Een dag duurt 24 minuten. Zodra het donker is heb je een mooi zicht over de 150.000 LED lampjes.


Ongeveer 60% van het spoor ligt buiten zicht. Onder de tafels is een heel netwerk van sporen waar de motortjes van de treinen af kunnen koelen en de treinen op andere stukken van de baan weer naar boven kunnen.


Tot slot de 'treindienstleiding'. Vanaf hier worden alle treinen bestuurd met behulp van 21 computers.


Stiekem is dit gewoon een TVP...
pi_74561450
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:45 schreef bork het volgende:

[..]

2607 en 2402 gisteren op de Cartesiusweg, daar stond niks nieuws

[ afbeelding ]
Blijven mooie treinen
  dinsdag 10 november 2009 @ 01:13:23 #19
136283 knars
Teethgrinder
pi_74561501
Ik durf te wedden dat de TDL van Railz Miniworld echte professionals zijn. Wellicht dat ProRail daar eens kan kijken om hun personeelsbestand mee te verversen?
pi_74561652
Leuke foto's KaptiteinT =D
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 01:13 schreef knars het volgende:
Ik durf te wedden dat de TDL van Railz Miniworld echte professionals zijn. Wellicht dat ProRail daar eens kan kijken om hun personeelsbestand mee te verversen?
Volgens mij hoeven (TDL = TRDL?) die lui weinig te doen aangezien alles met Koploper rijdt. Alleen ben ik wel eens benieuwd of Koploper nu ook bij uitstek geschikt is hiervoor 21 Computers waarvan een groot deel voor stukken koploper draait? Volgens mij moet dat met minder kunnen. Al weet ik niet of dit waar is.Groot deel zal monitoring / video / autotjes (MCC/Dinamo) zijn.

Overigens LAL@ alle Kim Jung Il's?
hula
  Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 06:46:52 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_74562677
TVP
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_74563242
Ze hebben een nieuw productconcept bedacht bij NSR. In plaats van controlerende conducteurs hebben ze treinmedewerkers die servicerondes doet.

Ik dacht dat ze met de ov-chip gewoon zouden gaan bliepen als controle....
pi_74563280
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:22:53 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74565592
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 10 november 2009 @ 11:21:10 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74567194
quote:
Thalys Parijs wordt duurder
maandag 9 november 2009
Vanaf december wordt de Thalys naar Parijs niet alleen sneller, maar ook duurder. Nu is een treinkaartje per Thalys naar Parijs verkrijgbaar vanaf 25 euro, vanaf december wordt dit 35 euro. Overigens zullen veel reizigers in de praktijk meer betalen, omdat de goedkoopste tickets - net als nu - razend snel zijn uitverkocht. Tickets blijven online te boeken via NS Hispeed.

Vanaf 13 december 2009 gaat de Thalys via de hogesnelheidslijn rijden, waardoor de reistijd Amsterdam - Parijs wordt beperkt van 4 uur en 10 minuten naar 3 uur en 20 minuten. Het verkorten van de reistijd wordt als mogelijkheid gegrepen om de tarieven van de Thalys te verhogen. Overigens wordt de frequentie van de Thalys met de ingebruikname van de HSL-Zuid ook geleidelijk verhoogd.

De goedkoopste Thalys tickets naar Parijs gaan 35 euro kosten (nu 25 euro) en naar Brussel en Antwerpen 25 euro (nu 19 euro). Echter, niet alleen de allergoedkoopste tarieven worden verhoogd, ook de tarieven Optiway en Hi-Life zullen worden verhoogd. Optiway en Hi-Life zijn de meest geboekte Thalys tarieven, omdat deze een hogere beschikbaarheid hebben dan de goedkoopste treintickets.

In de aanloop naar de opening van de HSL-Zuid is er nu een actie tarief. Dit actie tarief is gelijk aan de toekomstige "vanaf" prijzen. Treintickets zijn te boeken via NS Hispeed.
Maar daar tegenover staat dit:
quote:
Meer goedkope Fyra treinkaartjes
maandag 9 november 2009

Waar de Thalys per 13 december duurder wordt, komen er bij de hogesnelheidstrein Fyra juist meer goedkope treinkaartjes. Zo worden er straks ook goedkope treinkaartjes voor 9 uur aangeboden.

Nu zijn de goedkoopste tickets (superdiscount) alleen te boeken voor treinen die na 9 uur vertrekken, maar dat veranderd dus. Op dit moment wordt de Fyra vanwege de hoge tarieven nog beperkt gebruikt. Behalve dat er meer goedkope treinkaartjes aangeboden zullen worden, zal de trein ook vaker gaan rijden. Weliswaar blijft de frequentie 1x per uur, maar vanaf 13 december gaat de Fyra ook in het weekend rijden. De treintijden wijzigen ongeveer 30 minuten.

Vanaf 13 november is het mogelijk om de Fyra-treinen met vertrek 13 december en later te
reserveren. De gebruikelijke voorverkoop van 92 dagen is dan weer van kracht.
Oftewel, het ene nadeel verhelpt het andere nadeel.
NSHiSpeed heeft zich toch maar bedacht met de Fyra, om die tickets zo duur te laten.. Word te weinig gebruik van gemaakt.


Bron van nieuwsberichten is treinreiziger.nl
  dinsdag 10 november 2009 @ 14:04:53 #26
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_74572063
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]

2 ACTS loc's, staande op Hengelo CS
Oud plaatje alweer.
Het Gebouw op de achtergrond is inmiddels al klaar, en geopend.
  dinsdag 10 november 2009 @ 14:44:23 #27
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_74573396
Wat is er eigenlijk aan de hand met die overweg in Limboland?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_74573451
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:04 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Oud plaatje alweer.
Het Gebouw op de achtergrond is inmiddels al klaar, en geopend.
Klopt, foto is van 18 maart
En inderdaad, dat gebouw is al klaar.

Zit zelf elke dag in Hengelo op school, dus ik kom elke dag op Hengelo CS.
  Redactie Sport dinsdag 10 november 2009 @ 15:39:17 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74575306
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 10 november 2009 @ 16:55:48 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74578062
Vandaag iemand in de trein gehad die zich afvroeg waarom er een blauwe knop (sluit-knop) bij de deuren zit..
Iemand antwoordde : Om de deuren te sluiten
Dat vond ie vreemd, omdat die deuren altijd na het fluitsignaal sluiten
Die ene die eerst antwoorde reageerde weer van: Ja, maar de conducteur heeft die knop wel nodig
  dinsdag 10 november 2009 @ 17:53:57 #31
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_74579578
Volgens mij gebeurt dat sluiten met de sleutel van de conducteur, óók zijn eigen deur.
Maar als je hartje winter op het balkon van een stoptrein zit, is het prettig om bij een wat langere tussenstop niet dood te vriezen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_74580208
De conducteur sluit alle deuren met de sleutel, behalve de eigen, die sluit hij/zij met de blauwe knop. Tenminste, de tientallen keren dat ik het gezien heb .
dag
pi_74582667
quote:
Ligt aan de camera, want de rest van de foto's in die straat zijn ook deels mislukt.
............................
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:10:58 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74583514
quote:
Ik denk dat de software van Google het voor een kenteken aanzag en het daarom heeft geblurred
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:19:07 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74583770
quote:
De NMBS-Groep heeft tijdens de eerste helft van dit jaar zijn nettoschuld zien oplopen tot ¤ 1,98 miljard. Dat is een stijging met ¤ 478 miljoen.
De omzet daalde met 6,2 % tot ¤ 1,24 miljard.
Operationeel werd een verlies geleden van ¤ 46,5 miljoen, tegenover een winst van ¤ 80,7 miljoen tijdens dezelfde periode vorig jaar.
De achteruitgang is te wijten aan de economische crisis, die tot een volumedaling en teruglopende ontvangsten heeft gezorgd.
Vooral het goederenvervoer werd volgens NMBS-Groep zwaar getroffen.
Bij NMBS Logistics werd een volumedaling met 41 % tot 17,5 miljoen opgetekend. De omzet van de divisie daalde met ¤ 80 miljoen tot ¤ 111,1 miljoen.
Een nettoschuld van ¤ 2 miljard? Wat doe je dan in vredesnaam wel niet?
pi_74583949
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik denk dat de software van Google het voor een kenteken aanzag en het daarom heeft geblurred
Ja dat zie je heel veel. Soms wordt ook maar een half woord weg geblurd. De software werkt blijkbaar niet helemaal perfect.

Ik kan mij trouwens ook nog een foto herinneren waarbij het gezicht van een etalagepop was weg geblurd.
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:25:35 #37
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74583974
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:29:31 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74584129
Waarschijnlijk ligt het aan de lichtinval, hoek van de opname, enzovoorts. Is geen éénduidig antwoord op te geven.
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:38:01 #39
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74584353
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:29 schreef James1988 het volgende:
Waarschijnlijk ligt het aan de lichtinval, hoek van de opname, enzovoorts. Is geen éénduidig antwoord op te geven.
Snap ik (denk ik) ben wel onder de indruk hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.
Zitten soms best leuke platen tussen bijv:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Maliebaanstation,+3581+Utrecht&sll=51.657316,5.084202&sspn=0.009664,0.01929&ie=UTF8&cd=1&geocode=FW_NGgMdrkhOAA&split=0&hq=&hnear=Maliebaanstation,+3581XW+Utrecht&t=h&lci=com.panoramio.all&layer=c&cbll=52.15619,5.380842&panoid=HJPFEGVNyK-12PCCxRv5Bw&cbp=11,265.41,,0,-2.49&ll=52.156189,5.380833&spn=0.004621,0.033023&z=16
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_74586079
Conducteur vanmiddag in de stiltecoupé:

HALLO, EEN HELE GOEIE *ziet stickers* .. middag

  dinsdag 10 november 2009 @ 22:06:43 #41
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74587552
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een nettoschuld van ¤ 2 miljard? Wat doe je dan in vredesnaam wel niet?
Treintickets onder de adviesprijs verkopen, nutteloze bedrijfsuitjes en wat eigenlijk nog meer?
pi_74590590
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 21:31 schreef Ireyon het volgende:
Conducteur vanmiddag in de stiltecoupé:

HALLO, EEN HELE GOEIE *ziet stickers* .. middag


Het concept stiltecoupé is nog niet helemaal doorgedrongen tot veel reizigers, vooral buiten de spits. Gezinnen met kinderen, huisvrouwenclubjes en uitgebreide telefoon gesprekken.

Wat de schuld van de NMBS betreft: het komt niet door klantvriendelijkheid. Mischien moeten ze eens kijken naar het Servex concept van de NS. Alle retail en food formules op de stations in eigen beheer franchisen én op normale tijden open zijn. Probeer na 19.00 uur nog maar een frietje stoof te krijgen op Antwerpen.
  woensdag 11 november 2009 @ 00:18:47 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74592194
"Tussen Breda en Tilburg rijden minder treinen door herstelwerkzaamheden." Geen stoptreinen en minder intercities, duurt tot woensdagochtend 8.00 aldus ActuRail.nl.

Wat is daar gebeurd dan?
pi_74593052
Vanaf welke datum is het nieuwe spoorboekje te koop?!
pi_74593388
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 23:25 schreef Fixers het volgende:

[..]

Het concept stiltecoupé is nog niet helemaal doorgedrongen tot veel reizigers, vooral buiten de spits. Gezinnen met kinderen, huisvrouwenclubjes en uitgebreide telefoon gesprekken.
Tis dan ook geen verplichting..
dag
pi_74594426
quote:
Op woensdag 11 november 2009 01:49 schreef Peter het volgende:

[..]

Tis dan ook geen verplichting..
Maar wel asociaal om er geen rekening ermee te houden.
pi_74594750
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 23:25 schreef Fixers het volgende:

Wat de schuld van de NMBS betreft: het komt niet door klantvriendelijkheid. Mischien moeten ze eens kijken naar het Servex concept van de NS. Alle retail en food formules op de stations in eigen beheer franchisen én op normale tijden open zijn. Probeer na 19.00 uur nog maar een frietje stoof te krijgen op Antwerpen.
Die openingstijden zijn dramatisch in België ja. Op grote stations kun je in het weekend mazzel hebben dat je een automaat treft die ook iets teruggeeft nadat ie je geld ingeslikt heeft, maar dat is het verder wel. Met als enige uitzondering echt de ALLERgrootste stations (Brussel Zuid en Brussel Centraal dus). Op een knooppunt als Charleroi-Sud gaat gewoon op zondagmiddag om 16:00 alles dicht, en bekijk het verder maar

Wel een stuk schappelijkere prijzen dan bij die naaiballen van de stervex trouwens.

Waar de schuld van de NMBS overigens vooral door komt is door inefficiëntie, burocratie en overhead. Maar ja, zodra je daar iets aan wil gaan stroomlijnen gaan ze lekker staken Ja, zo kom je er wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 11 november 2009 @ 09:21:21 #48
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74595390
quote:
Op woensdag 11 november 2009 00:18 schreef James1988 het volgende:
"Tussen Breda en Tilburg rijden minder treinen door herstelwerkzaamheden." Geen stoptreinen en minder intercities, duurt tot woensdagochtend 8.00 aldus ActuRail.nl.

Wat is daar gebeurd dan?
Er is daar gisteren een Mosi ( http://struktonrail.nl/nl(...)krachtRavotMosi.aspx ) ontspoord en die heeft een wissel gesloopt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 11 november 2009 @ 09:30:54 #49
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_74595567
Hier ligt ook de boel plat door een staking.

Maandag RER linen A en B , gisteren en vandaag alleende B en morgen weer de A

Ik heb er geen last van, mijn werk zet zelf bussen in
pi_74597612
Kunnen een ICMm en een DM'90 aan elkaar worden gekoppeld? Volgens mij staat er één op Hengelo CS
pi_74598088
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:48 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Kunnen een ICMm en een DM'90 aan elkaar worden gekoppeld? Volgens mij staat er één op Hengelo CS
Meganisch kan ieder materieel gekoppeld worden. Dit gebeurd bij materieel overbrengingen. Nijv. als materieel defect of niet toegelaten is. Technisch koppelen kan niet onderling. Alleen DH1 & DH2 konden met DM'90 technisch praten. Je zult dus alleen die combinatie in reizigersdienst vinden (Inmiddels uiteraard niet meer omdat de DH serie verkocht is en t land uit zal gaan) en verder is geen enkel materieel gekoppeld in reizigersdienst te vinden.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:26:54 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74598812
Alle treinstellen van NS in reizigersdienst hebben een Scharfenbergkoppeling (Schaku) waardoor ze in ieder geval elkaar kunnen slepen. Zo kan een plan V een VIRM wegslepen, en kan een Koploper een SGMm op sleeptouw meenemen. Zelfs de vogelbekdieren hebben een Schaku.
  Redactie Sport woensdag 11 november 2009 @ 11:30:55 #53
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74598926
Ook een Protos kan koppelen met een Plan V, alleen het loskrijgen schijnt wat problematischer te zijn (maanden geleden op Ede-Wageningen).

Oude treinstellen (zoals Plan U, Mat'54) hebben ook een Schaku, maar deze zit veel lager gemonteerd waardoor koppelen met een nieuw treinstel niet mogelijk is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 11 november 2009 @ 11:31:45 #54
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74598956
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 00:56 schreef KapiteinT het volgende:
Vorige week heb ik een bezoekje gebracht aan de Railz Miniworld in Rotterdam. Tussen de oude mannen met snorren (en iemand die sprekend op Beaker van the Muppet Show leek) heb ik mogen genieten van de miniatuur wereld.
Als je dat leuk vindt moet je ook zeker eens in Hamburg bij Miniatur Wunderland gaan kijken. Daar heb ik tig topics terug ook over geschreven maar het is niet in de OP gekomen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74599438
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Als je dat leuk vindt moet je ook zeker eens in Hamburg bij Miniatur Wunderland gaan kijken. Daar heb ik tig topics terug ook over geschreven maar het is niet in de OP gekomen
Ja het lijkt mij inderdaad ook leuk om daar eens heen te gaan. Moet ik alleen wel een keer tijd en vooral geld hebben om daar heen te gaan.
pi_74601489
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 01:28 schreef NikkelCobalt het volgende:
Volgens mij hoeven (TDL = TRDL?) die lui weinig te doen aangezien alles met Koploper rijdt. Alleen ben ik wel eens benieuwd of Koploper nu ook bij uitstek geschikt is hiervoor 21 Computers waarvan een groot deel voor stukken koploper draait? Volgens mij moet dat met minder kunnen. Al weet ik niet of dit waar is.Groot deel zal monitoring / video / autotjes (MCC/Dinamo) zijn.
In 'het echt' heeft men ARI/ABT en ook hardware die niet in verhouding staat tot wat erop draait
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2009 @ 15:05:20 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74605631
Kwam voor de liefhebbers van Cargo dit tegen: http://www.flickr.com/photos/44293295@N02/

In Zwitserland verbussen ze soms zelfs enkele trajecten, omdat een cargo moet laden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2009 @ 16:36:31 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74608418
De machinist was de weg laatst geloof ik wat kwijt.


Foto is genomen tussen Buitenpost en Zwaagwesteinde
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 11 november 2009 @ 17:05:11 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74609331
Vanaf december 2010 trein van Oldenzaal naar Bentheim:
http://www.tctubantia.nl/(...)ldenzaalBentheim.ece
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74612391
En ze gaan daar dus met SLT rijden, als ik de foto van tubantia moet geloven
pi_74612885
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:05 schreef dennistd het volgende:
Vanaf december 2010 trein van Oldenzaal naar Bentheim:
http://www.tctubantia.nl/(...)ldenzaalBentheim.ece
De hemelse goedheid mag verhoeden dat Syntus er iets mee te maken krijgt, anders wordt het net zo'n babymoord als die Emmerichpendel van een paar jaar terug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74614551

Dat moet een enthousiaste vingerverver zijn geweest...
So we just called him Fred too
pi_74614741


Is dat bij het eindpunt van de Ponlijn soms?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74615219
Iets zuiderlijker nog. De rails is hier bijna 30 jaar gelden al verwijderd. En het stootjut op de Pon-lijn ben je hier ook al voorbij
So we just called him Fred too
pi_74615941
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:05 schreef dennistd het volgende:
Vanaf december 2010 trein van Oldenzaal naar Bentheim:
http://www.tctubantia.nl/(...)ldenzaalBentheim.ece
quote:
Vanaf december 2010 gaat er weer een trein lopen tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim.
Is dat een trein met benen ofzo?
pi_74617571
Ik MOEST van James zeggen dat ik die dubbeldekkers leuk vind.
pi_74617588
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:30 schreef KapiteinT het volgende:

[..]


[..]

Is dat een trein met benen ofzo?
Uhu, hier in het oosten kan alles
pi_74617601
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:16 schreef RenRen- het volgende:
Ik MOEST van James zeggen dat ik die dubbeldekkers leuk vind.
DD-AR is de bom ja. Blij dat je dat inziet
hula
  woensdag 11 november 2009 @ 21:20:51 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74617711
Ik zat daarstraks 45 minuten in een DDM van Rotterdam naar Breda. Vanochtend had ik een VIRM de andere kant op. Ik weet weldegelijk waar ik liever in zit.

DDM / DD-AR
pi_74617712
quote:
Op woensdag 11 november 2009 @ 21:18 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

DD-AR is de bom ja. Blij dat je dat inziet
Stiekem geloof ik je gelijk als je dat zegt. Ik sluip maar weer weg, dag
pi_74617949
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:20 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Stiekem geloof ik je gelijk als je dat zegt. Ik sluip maar weer weg, dag
Zeg nog maar even tegen James: "AGV weg ermee" , voor je weggaat
hula
pi_74618277
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:16 schreef RenRen- het volgende:
Ik MOEST van James zeggen dat ik die dubbeldekkers leuk vind.
Hoi RenRen-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 11 november 2009 @ 21:37:25 #73
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74618281
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De hemelse goedheid mag verhoeden dat Syntus er iets mee te maken krijgt, anders wordt het net zo'n babymoord als die Emmerichpendel van een paar jaar terug
Het schijnt wel dat het Syntus wordt, maar omdat de provincie drie jaar lang betaalt voor een uursdienst zullen ze die toch echt moeten gaan rijden. Dat naar Emmerich was op kosten van Syntus zelf dacht ik.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74618305
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:20 schreef James1988 het volgende:
Ik zat daarstraks 45 minuten in een DDM van Rotterdam naar Breda. Vanochtend had ik een VIRM de andere kant op. Ik weet weldegelijk waar ik liever in zit.
Ik ging wel lopen dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2009 @ 21:39:05 #75
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74618352
Ja euh, helemaal naar Rotterdam lopen?
pi_74618421
quote:
Op woensdag 11 november 2009 @ 21:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoi RenRen-
Hoi Flash Hoe gaat het nou?
pi_74618431
quote:
Op woensdag 11 november 2009 @ 21:39 schreef James1988 het volgende:
Ja euh, helemaal naar Rotterdam lopen?
En je kwam nieteens hoi zeggen
pi_74618989
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:39 schreef James1988 het volgende:
Ja euh, helemaal naar Rotterdam lopen?
Mooi man over die grote brug
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:41 schreef RenRen- het volgende:
Hoi Flash Hoe gaat het nou?
Ik mag niet klagen he Net als in de DDR dus Met jou?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2009 @ 22:20:05 #79
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74619748
Gelukkig vandaag voor 20:30 uit Delft vertrokken, want er rijdt voorlopig niets tussen HS en Rotterdam Centraal.
pi_74620591
quote:
Op woensdag 11 november 2009 @ 21:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik mag niet klagen he Net als in de DDR dus Met jou?
Moooi
Het gaat wel oké. Moe. Dus ik ga slapen
  woensdag 11 november 2009 @ 22:48:21 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74620723
quote:
Eurlings dreigt met schadeclaim tegen België

DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings dreigt de Belgen met een schadeclaim van 200 miljoen euro omdat zij de afspraak niet nakomen om een hogesnelheidstrein aan te kopen en te laten rijden. Met dat treinstel zouden Den Haag en Breda een aansluiting krijgen op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid die Amsterdam met Parijs verbindt.

Hij kondigde dit woensdag aan in de Tweede Kamer die Eurlings aan de tand voelde over de zaak. Het saillante is dat de afspraak met België over de HSL-Zuid in 2005 is gemaakt, tegelijkertijd met een akkoord over de uitdieping van de Westerschelde.

Conflict
De Kamer wond zich er behoorlijk over op. Ineke van Gent (GroenLinks) vergeleek de zaak met het recente conflict met de Belgen over de Westerschelde. Toen was Nederland de gebeten hond vanwege het stilleggen van de voor de Antwerpse haven belangrijke verdieping van de zeearm.

De diplomatieke storm ging liggen na het besluit van het kabinet van een maand geleden om de Zeeuwse Hedwigepolder alsnog onder water te zetten, bij wijze van natuurherstel.

Boycot
CDA-Kamerlid Ger Koopmans schemde al met een boycot van Belgische frites, zoals destijds Vlaamse parlementariërs dreigden de Zeeuwse mosselen in de ban te doen.

Volgens de minister krijgen de Belgen tot begin december de tijd. Charlie Aptroot (VVD) vond dat niet ver genoeg gaan. Wat hem betreft gaat er nog deze week een stevige brief uit met ''een joekel van een claim''.

Schrijven
Eurlings beloofde daarop een schrijven aan zijn Belgische ambtgenoot. Hij zei te hopen dat de Belgen Nederland alsnog tegemoetkomen.

Eurlings gaf wel aan dat een schadeclaim pas daadwerkelijk zal worden ingediend tegen de Belgen ''na rijp beraad'' in het kabinet, omdat zo'n stap niet ''prettig'' is voor de verhoudingen.
© ANP
bron: nu.nl
pi_74620935
Nou poeh poeh. Morgen weer een jankverhaal in en belgische krant over de Schelde.

Waren we hier vorige maand niet ook al? Ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74621075
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

bron: nu.nl
En waarom was dat niet eerder (ten tijde van dat uitbaggerconflict) bekend?
hula
pi_74623572
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:59 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

En waarom was dat niet eerder (ten tijde van dat uitbaggerconflict) bekend?
Dat was het wel alleen ze deden er niks mee, het nieuws is namelijk al jaren bekend....
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_74623793
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:05 schreef dennistd het volgende:
Vanaf december 2010 trein van Oldenzaal naar Bentheim:
http://www.tctubantia.nl/(...)ldenzaalBentheim.ece
Hmm, als ze graag Nederlanders die in Duitsland wonen hiermee willen aanspreken moeten ze ook even Bad Bentheim - Nordhorn heropenen voor passagiers, daar zit pas een Nederlandse enclave (ik had ook eigenlijk verwacht dat die erbij gepakt zou worden).

Oh en die 3 jaar eindigen ook als de concessie in 2013 eindigt voor Syntus op Oldenzaal - Hengelo - Zutphen, dus ik verwacht dat Syntus hem gaat rijden zodat, mocht het een succes blijken, hij bij de nieuwe aanbesteding in kan. (Daarnaast, ik dacht dat de Duitsers met elektrisch materieel rijden op BB, dus die komen de grens dan toch al niet over en moet het dus wel van onze kant af komen).
pi_74624201
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:09 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dat was het wel alleen ze deden er niks mee, het nieuws is namelijk al jaren bekend....
Nou, misschien heb ik onder een steen gezeten, maar Nederland is toen wel even door het slijk gegaan in het nieuws / journaals. Wat dus eigenlijk nergens voor nodig was, want de tegenpartij kwam haar verplichtingen dus ook niet na...
hula
  Redactie Sport donderdag 12 november 2009 @ 08:33:54 #87
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74624943

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74625159
Toch wel Syntus-bemoeienis dus. Ik hou m'n hart vast. Zodra dat gaat rijden ff een ritje maken, voor het te laat is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 12 november 2009 @ 08:56:22 #89
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74625220
In het Brabants Dagblad stond vandaag ook een stuk over 'Fyra'. Met onder andere een Engelse reiziger die wel tevreden was over de snelheid en de betrouwbaarheid (:')) maar minder over de 'Britse prijzen'.

Het artikel staat nu nog niet online, zodra het komt zal ik het hier plaatsen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74625225
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mooi man over die grote brug
Doe maar niet, laatste keer dat ik van Breda naar huis moest liep er echt iemand over en toen had ik een halfuur vertraging... Was jij zeker weer he?
  donderdag 12 november 2009 @ 09:00:58 #91
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_74625295
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:41 schreef Wimpeh het volgende:

[..]

Hmm, als ze graag Nederlanders die in Duitsland wonen hiermee willen aanspreken moeten ze ook even Bad Bentheim - Nordhorn heropenen voor passagiers, daar zit pas een Nederlandse enclave (ik had ook eigenlijk verwacht dat die erbij gepakt zou worden).

Oh en die 3 jaar eindigen ook als de concessie in 2013 eindigt voor Syntus op Oldenzaal - Hengelo - Zutphen, dus ik verwacht dat Syntus hem gaat rijden zodat, mocht het een succes blijken, hij bij de nieuwe aanbesteding in kan. (Daarnaast, ik dacht dat de Duitsers met elektrisch materieel rijden op BB, dus die komen de grens dan toch al niet over en moet het dus wel van onze kant af komen).
Het is inderdaad makkelijker om tot Bentheim te rijden, je hoeft dan geen aanpassingen te doen aan het treinstel
En mensen die in Duitsland gaan wonen vanuit Nederland, is vaak niet het soort mensen wat perse een treinverbinding nodig heeft. Dus tot Bentheim, met een goede overstap op het lokale spoorwegnet en bussen, dat is nu het beste om te doen.

Wat ik me alleen afvraag, is dat duitse perron niet veels te laag voor de Lint41H. Immers de duitsers die met een lint rijden hebben allemaal de Lint 41, die een lagere instap heeft.
  Redactie Sport donderdag 12 november 2009 @ 09:05:20 #92
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74625362
quote:
Op donderdag 12 november 2009 09:00 schreef Hr-Flip het volgende:
Wat ik me alleen afvraag, is dat duitse perron niet veels te laag voor de Lint41H. Immers de duitsers die met een lint rijden hebben allemaal de Lint 41, die een lagere instap heeft.
Als je het krantenartikel hierboven even leest dan zie je dat het sowieso geen lintjes worden omdat die niet goed detecteerbaar zijn op Oldenzaal-Bentheim (geen assentellers daar).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 12 november 2009 @ 09:07:17 #93
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74625388
quote:
Op donderdag 12 november 2009 08:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch wel Syntus-bemoeienis dus. Ik hou m'n hart vast. Zodra dat gaat rijden ff een ritje maken, voor het te laat is.
Syntus-bemoeienis? Ik lees alleen 'lightrailmaterieel zoals Syntus dat ook heeft'. En een paar regels verder gaat het over 'een bepaald type elektrisch materieel waarover NS beschikt' dat wel geschikt zou zijn. Ik vraag me af welk materieel ze bedoelen, welk elektrisch matrieel dat in Nederland en Duitsland kan rijden en lightrail is heeft de NS zoal? Ik kan een ICE nou niet 'light' noemen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 12 november 2009 @ 09:10:07 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74625437
De A32-trammetjes misschien?

Overigens:
quote:
Eurlings erkent HSL-herrie

Verkeersminister Camiel Eurlings neemt maatregelen tegen de herrie waarover omwonenden van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam steen en been klagen.

TNO-onderzoek heeft uitgewezen dat de oudere treinen waarmee nu wordt gereden, meer geluidsoverlast veroorzaken dan was voorzien. Eurlings kondigde in de Tweede Kamer vandaag aan dat nog deze maand de rails een behandeling krijgen. Daarnaast zullen er kunststof remblokken worden aangekocht om het lawaai te dempen. Het gaat volgens hem om een tijdelijk probleem. Uit recente proefritten met de moderne Thalystreinen die vanaf eind 2010 worden ingezet, blijkt dat zij de helft minder lawaai veroorzaken.
Bron: Spitsnieuws
pi_74625466
quote:
Op donderdag 12 november 2009 09:07 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Syntus-bemoeienis? Ik lees alleen 'lightrailmaterieel zoals Syntus dat ook heeft'. En een paar regels verder gaat het over 'een bepaald type elektrisch materieel waarover NS beschikt' dat wel geschikt zou zijn. Ik vraag me af welk materieel ze bedoelen, welk elektrisch matrieel dat in Nederland en Duitsland kan rijden en lightrail is heeft de NS zoal? Ik kan een ICE nou niet 'light' noemen
De FLIRTs van de WFB liggen nogal voor de hand Komende maand in Venlo (okee, nog geen toelating nodig, maar daar hebben ze nog een jaar voor )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 12 november 2009 @ 09:17:24 #96
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74625550
quote:
Op donderdag 12 november 2009 09:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De FLIRTs van de WFB liggen nogal voor de hand Komende maand in Venlo (okee, nog geen toelating nodig, maar daar hebben ze nog een jaar voor )
Klopt, maar die zijn noch van Syntus, noch van de NS. Dus snappen doe ik het nog niet.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74625580
quote:
Op donderdag 12 november 2009 09:17 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Klopt, maar die zijn noch van Syntus, noch van de NS. Dus snappen doe ik het nog niet.
Als de Bentheimer Eisenbahn er eentje least zijn we er
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 12 november 2009 @ 09:19:25 #98
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74625585
quote:
Op donderdag 12 november 2009 09:10 schreef James1988 het volgende:
De A32-trammetjes misschien?
En die zijn wel detecteerbaar zonder assentellers denk je?
Er staat ook nergens dat het NS-spul wel lightrail is.
Ik verwacht dat het een V'tje gaat worden, met (als ze verstandig zijn) een reserve V'tje.
Als ze beiden in dienst zijn zou je ze in de spits gekoppeld kunnen laten rijden zodat je de drukte op Hengelo-Oldenzaal gedeeltelijk wegneemt.

edit: dan kan niet in Hengelo zie ik nu, ik neem tenminste aan dat daar zakspoor 11 gebruilkt gaat worden, en die is maar 84 meter lang.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 12 november 2009 @ 09:20:20 #99
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74625601
Hoe zit het eigenlijk met de Euregiobahn, Heerlen-Aachen en verder? Ik zie op de site dat ze nog steeds rijden, maar weet iemand hoe succesvol het is?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 12 november 2009 @ 09:21:49 #100
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74625627
quote:
Op donderdag 12 november 2009 09:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

En die zijn wel detecteerbaar zonder assentellers denk je?
Er staat ook nergens dat het NS-spul wel lightrail is.
Ik verwacht dat het een V'tje gaat worden, met (als ze verstandig zijn) een reserve V'tje.
Als ze beiden in dienst zijn zou je ze in de spits gekoppeld kunnen laten rijden zodat je de drukte op Hengelo-Oldenzaal gedeeltelijk wegneemt.
Ah tuurlijk, de spanningssluis ligt natuurlijk pas bij Bentheim..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')