dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:39 |
Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten? Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig. De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim) Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen) Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je hier vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten. De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. De HSL-Zuid Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom! Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn: Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Harlingen Haven - Socios Afkortingen Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent. Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Guppy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:40 |
tsjoek tsjoek | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:40 |
Nouja, tijdelijk dan he ![]() 1 omloop, anders kan Syntus niet met 2x lint rijden voor de omreisroute. | |
Peterselieman | dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:44 |
Hebben ze weer eens te weinig treinstellen in het oosten? In het noorden staan er anders nog genoeg ![]() | |
Socios | dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:50 |
Wat gebeurt er allemaal op Zutphen - Hengelo? ![]() Extra treinen?! Ander materieel? ![]() | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:00 |
Deventer ligt er de hele week uit, en het omreisadvies voor Arnhem, Apeldoorn en Utrecht is via Hengelo-Zutphen, dus dan heb je daar wel 2 lintjes nodig de hele dag. En aangezien Syntus niet genoeg van die dingen heeft om dat uit te voeren rijdt de NS een omloop met 2 buffeltjes. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:01 |
Aangezien Deventer op de schop ligt, rijden er extra lange treinen tussen Hengelo -> Zutphen en Almelo -> Zwolle ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 13:03:57 ] | |
Socios | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:13 |
Ha, ´kgerts. ![]() ![]() | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:21 |
In Deventer hebben ze een steiger op de spoorbrug gesaboteerd: http://rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=102725 & http://rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=102719 | |
James1988 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:37 |
Alweer een nieuw deel? Damn wat gaat dat hard. Hoorde van een vriend dat hij weer van iemand anders had gehoord dat diegene een combinatie VIRM + ICMm had gezien, en er een foto van had... ben benieuwd. | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:42 |
Om 10u reed er zo'n combinatie (om precies te zijn de VIRM 8621 met ICM 4014, uiteraard beide leeg) door Amersfoort richting Zwolle, aldus een melding op somda. | |
greavy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:55 |
quote:En dat zijn er weer 2.. Ze verzieken mijn treinreis naar Geldermalsen weer, want moet naar me tante toe.. Dan maar via breda want heb geen zin in extra vertraging ![]() Machinist van trein gehaald na negeren rood signaal (Syntus) [ Bericht 10% gewijzigd door greavy op 20-10-2009 14:05:17 ] | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:05 |
Hoera, de bovenleiding bij Woerden doet 't weer! ![]() | |
greavy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:13 |
Morgen ga ik met de VSM de najaarsrit doen. Weet iemand wat van horeca gelegenheden op station Apeldoorn zitten? In de nabijgelegen buurt (zeker niet te ver) mag ook. | |
KapiteinT | dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:19 |
Ik las net op de site van Dennis dat er nog maar 13 ongereviseerde (is dat een woord?) Koplopers rond rijden. Wat gaan ze eigenlijk doen zodra ze alle Koplopers gehad hebben? Meteen verder met de 4-delige Koplopers, of gaat dat nog even duren? En wanneer zijn de DDM's aan de beurt? | |
Socios | dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:21 |
Apeldoorn heeft een vestiging van restauratie ´Het Station´. Verder zijn er geloof ik aan de rand van het stationsplein nog wat ´tentjes´. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:24 |
quote:Het zijn er nog 12 volgens mij, maar dan gaan ze verder met het ICM IV Daarnaast begint men voorbereidingen te treffen om het DDM 2/3 te reviseren. DDM-1 zal volgend jaar zomer afgevoerd worden. | |
Peterselieman | dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:26 |
Nog meer materieelplannen: de resterende T'tjes verhuizen naar Brabant en Limburg en het aantal diensten voor de V'tjes wordt flink ingekrompen. Waarschijnlijk is dit mogelijk, omdat de NS volgens de geruchten vanaf week 45 weer SLT af gaat nemen | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:00 |
Zojuist duwen in Utrecht twee DBS 189'ers een kalktrein over de fly-over naar Amsterdam. De betreffende kalktrein stond er al een kwartier of drie... | |
Fixers | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:17 |
quote:Duwen? Is de trekkende loc niet krachtig genoeg gebleken? | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:18 |
quote:Waarschijnlijk stond ie inderdaad vast. De twee 189'ers kwamen daarnet weer terug, nu zonder kalktrein, dus het duwtje zal wel gewerkt hebben. | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:26 |
Het mooie van alternatieve routes, je ziet nog eens wat op het spoor. heb gister en vanochtend de 1315 langs het spoor te zien staan. Is toch ook best een fraaie loc. | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:28 |
quote:Die staat nog steeds op de Zaanstraat neem ik aan? | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:36 |
Vorige week donderdag een omzwerving gemaakt via Den Bosch om in Arnhem te belanden. Kwam een treintje tegen met deze inspirerende tekst die mij richting gaf in onzeker tijden: [ ![]() | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:39 |
quote:Ja, naast een old school bruine NS goederenwagon en een fraaie Dieselloc ![]() | |
Palmboom313 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:27 |
Nieuw topic alweer ![]() | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:29 |
quote:De leegte, alles verloren... ![]() | |
MassimO | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:33 |
teeveepeetje.![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:56 |
quote:Ach, de media heeft na Barendrecht weer even aandacht voor STS-passages. Zal met een maandje wel weer over zijn... | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:59 |
Op het NMLD-forum zijn foto's verschenen van de schade na de brand bij de STAR: Klikken op eigen risico ![]() http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=57208#57208 | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:29 |
quote:zijn er meer mensen hier die niks met oude loc's enzo hebben? Want ik heb er helemaal niks mee ![]() | |
Fred2 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:31 |
Creative tvp, met een creative trein.![]() | |
KapiteinT | dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:48 |
quote:Nee, ik heb er ook niks mee, maar toch word ik niet erg vrolijk van die foto's... | |
Ireyon | dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:16 |
Deze reeks gaat de laatste tijd inderdaad te snel om elke keer met een recente foto te kunnen tvp'en ![]() Morgen m'n verzameling aan spoortrajecten maar eens uitbreiden ![]() ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:28 |
Strax 19:55 op Nederland 2 weer Rail Away Ook al is het dorp Aigle niet groot, het is erg belangrijk als knooppunt van openbaar vervoer in de Chablais. In dit Franse deel van Zwitserland brengen twee smalspoorlijnen al meer dan honderd jaar reizigers naar wintersportcentra als Leysin en Les Diablerets. Diepe dalen en steile hellingen staan garant voor een prachtige reis. | |
James1988 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:38 |
Een goederentrein op de Betuweroute bijhouden met de auto is wel leuk (reed op de A15 achter een vrachtwagen). Snelheid was 90 km/h.![]() | |
Light | dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:42 |
quote:De stoptrein Enschede - Almelo is ook extra lang, de intercity weer niet. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:45 |
quote:Klopt, omdat die door rijd naar Zwolle ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 19:46:22 ] | |
Yreal | dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:49 |
![]() Onderweg naar school zag ik deze ineens langkomen ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:00 |
Zoiets dus![]() maar dan anders ![]() Duivendrecht... | |
trainfreak | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:10 |
Verdorie.. Moet ik nu weer een plaatje zoeken ![]() De 5166 van het historisch patrimonium ergens in Limburg (België): | |
IntercityAPT | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:35 |
quote:Maximum toegestane snelheid voor goederentreinen op de Betuweroute is toch 140? | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:36 |
quote:120 | |
Peterselieman | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:37 |
quote:Fraaie plaat is dat ![]() | |
IntercityAPT | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:37 |
quote:Toch wel een vaartje voor een goederentrein ![]() | |
Light | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:37 |
quote:Dat weet ik ![]() | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:40 |
quote:Ligt ook aan de wagens in de trein, de meeste goederenwagens mogen maar 100. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:42 |
quote:Klopt, maar in Almelo kan je geen stel kwijt. Kan wel maar met wat rangeerwerk : ![]() | |
Light | dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:51 |
quote:Daarom, kan prima. Bij Almelo de Riet of in Borne is dat wat lastiger ![]() | |
SpeedyRich | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:25 |
Hengelo - Zupthen doet NS R dat of NS Regio ? | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:29 |
quote:Syntus ![]() NS leent nu wat treinen uit aan syntus. (gok ik) [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 21:31:06 ] | |
dennistd | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:34 |
quote:Nee, NS rijdt gewoon met eigen personeel dacht ik | |
Ireyon | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:38 |
't Heeft wel wat, zo'n snelheid ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:42 |
quote:wow, dat gaat inderdaad wel hard ![]() | |
Yreal | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:43 |
Wat voor trein is dat? | |
Crientj | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:44 |
![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:48 |
Post ik maar met de mededeling dat de Ratp en dus ook de RER staakt hier in parijs. En dat daardoor het busverkeer een grote teringbende was... | |
trainfreak | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:50 |
quote:Aan het materieel te zien is het op L4. Dus 1 of andere TGV of Thalys? | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:50 |
quote:Poging Zwei: Vorige week donderdag een omzwerving gemaakt via Den Bosch om in Arnhem te belanden. Kwam een treintje tegen met deze inspirerende tekst die mij richting gaf in onzeker tijden: ![]() | |
Ireyon | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:54 |
quote:Trein naar Noorderkempen op de Belgische hogesnelheidslijn L4 wordt ingehaald door Thalys PBKA 4341 ![]() | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:54 |
quote: ![]() | |
bork | dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:55 |
Helaas geen foto zoals het eigenlijk hoort, vanmorgen op het pitoresque en knusse station van Best uitgestapt om vandaar uit verder te gaan naar evenzo gezellige Eindhoven Airport. | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:10 |
Er bekruipt mij een vreemd voorgevoel dat als ik iets upload op Twitpic, Twitpic het niet fijn vindt als ik het hotlink. Crap. | |
Duvel | dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:27 |
quote:Oh, dan heb ik mazzel gehad net. Maar het lijkt er idd wel op. | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:48 |
mja, zo dan maar: http://twitpic.com/lni9s | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:49 |
quote:Staat hij er nog steeds? Vorige week stond hij er ook nog. Hij stond toen op spoor 8 of 9 volgens mij ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 22:50:02 ] | |
knars | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:00 |
Het is een foto van vorige week donderdag, spoor kan wel kloppen ![]() | |
greavy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:09 |
quote:Ik heb er juist wel veel liefde voor ![]() Die oude stellen, ach, wat een mooie historie ![]() Dat is ook de reden dat ik morgen een rit ga maken met de VSM ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door greavy op 20-10-2009 23:20:53 ] | |
James1988 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:13 |
quote:Present. Daarom ga ik ook niet naar de VSM bijvoorbeeld, maar wil ik wel naar InnoTrans ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:15 |
quote:Hmm, is ff googelen ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 23:21:59 ] | |
greavy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:23 |
quote:InnoTrans Website | |
greavy | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:45 |
Storingen pagina van de NS heeft vandaag amper aangegeven dat er geen storingen waren, zoals er nu weer 2 onduidelijke storingen zijn.. Je weet dat er geen of minder treinen rijden, maar meer info ook niet..quote:Gaat weer lekker bij de NS.. Inmiddels bekend wat er tussen Heeze en Weert aan de hand is. quote: | |
#ANONIEM | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:46 |
quote:Misschien is er net iets gebeurd? Dan is de informatie voorziening naar de klant 1e prio? Meer info zal zo wel komen ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2009 23:46:38 ] | |
James1988 | dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:56 |
Wisselstoring bij Breda, aldus www.acturail.nl Bij de actuele vertrektijdenpagina van Breda, zijn er sporen gewijzigd. Alles wat van spoor 6 zou vertrekken vertrekt nu van 2, 4 of 5. Ik gok dus een defect wissel richting 6, 7 en 8. | |
greavy | woensdag 21 oktober 2009 @ 00:10 |
Zit even me dienstregeling voor morgen te plannen, en kom op een idiotum resultatum.. Heenweg: 1x overstappen Terugweg: 2x overstappen Waarom niet beide 1x overstappen ![]() Zwijndrecht - Apeldoorn en later terug. Editje: Zie net dat er geen directe treinen uit Apeldoorn naar Rotterdam gaan, maar andersom wel ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 oktober 2009 @ 00:12 |
-laat maar- ![]() [ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2009 00:16:14 ] | |
Light | woensdag 21 oktober 2009 @ 07:20 |
quote:Gewoon later op reis gaan. | |
greavy | woensdag 21 oktober 2009 @ 08:17 |
quote:Waarom later op reis gaan? Dat geeft echt niet betere resultaten. | |
Peterselieman | woensdag 21 oktober 2009 @ 10:19 |
quote:De eerste keer zit je in de schipholtrein en omdat het buiten de spits is rijden het deel voor Rotterdam en het deel voor Den Haag gekoppeld. In de spitsuren rijden deze delen los van elkaar. Je kunt er voor kiezen om een keer extra over te stappen, omdat je dan in zowel Utrecht als Amersfoort naar de andere zijde van het perron kunt gaan. Je kunt er ook voor kiezen om in het deel uit Rotterdam te blijven zitten, maar dan moet je in Amersfoort van 4a naar perron 2 gaan via de trappen. | |
Light | woensdag 21 oktober 2009 @ 10:54 |
quote:Ook niet als je de heenreis na 11:00 plant? | |
Peterselieman | woensdag 21 oktober 2009 @ 10:57 |
quote:Is het overstappen nu zo erg? Zelfs als het crossplatform is? | |
greavy | woensdag 21 oktober 2009 @ 11:10 |
op de heenweg alleen in rotterdam. Terugweg over moeten stappen. 11:03 rijd rechtstreeks. Overstappen is niet erg, maar viel me zo ineens op. Kom nl. Uit Zwijndrecht. Fyra van 11:00 rijd niet ivm defecte trein | |
James1988 | woensdag 21 oktober 2009 @ 11:17 |
quote:Goh. Wat een verrassing... | |
dennistd | woensdag 21 oktober 2009 @ 12:45 |
Prorail stuurt brieven uit de toekomst: http://www.mobypicture.com/user/ruudgreven/view/5595100 | |
Light | woensdag 21 oktober 2009 @ 13:26 |
quote:Nee, wat mij betreft niet. Hoewel het op zich wel weer prettig is als je zo min mogelijk hoeft over te stappen, zolang je dan niet veel langer onderweg bent. | |
Light | woensdag 21 oktober 2009 @ 13:29 |
quote:Binnenkort werk aan het spoor in Enschede. Zijn daar al meer details over bekend? | |
Ireyon | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:17 |
quote:fixed Praktisch rijdt die trein nog maar 2x per 3 uur ofzo.. | |
Peterselieman | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:20 |
Arriva is lekker bezig met haar dienstregeling voor 2010. Het belangrijkste: - ook op zaterdag sneltreinen (van 8:50 tot 19:35) tussen Groningen en Leeuwarden - Op zondag om 17:34 een extra stoptrein tussen Groningen en Leeuwarden - De trein naar Roodeschool vertrekt al om .06 ipv .29 vanuit Groningen - Overdag 4x per uur een trein tussen Groningen en Zuidbroek | |
greavy | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:35 |
vSM rit zit erop. Nu onderweg naar huis met +3 in trein ri den haag. 5 treinstellen lang. zal vanavond een uitgebreid reisverslag maken, met fotos | |
davidov2009 | woensdag 21 oktober 2009 @ 18:13 |
quote:Ja he? En dat ondanks dat de concessie voor het busvervoer (2010 en later) in Groningen/Friesland/Drenthe naar QBuzz ging. Arriva houdt alleen nog de Qliners. Arriva zei toen zich te beraden over de investeringen in het treinvervoer, maar blijkbaar is dat nog niet doorgevoerd. Ook wel verstandig overigens, als ze die concessie nog wel willen houden (loopt pas ergens in 2020-25 af ofzo geloof ik). Btw, wat zou Arriva in vredesnaam gaan doen met die honderden bussen die ze over hebben? ![]() ![]() | |
Light | woensdag 21 oktober 2009 @ 18:54 |
quote:De concessie kan ook best inhouden dat er met nieuwe bussen moet worden gereden. Dan is het dus geen optie om de 'oude' bussen van Arriva over te nemen. En wanneer moet QBuzz beginnen met rijden? Een bestelling van 400 bussen bij de fabriek is ook niet morgen of overmorgen klaar. Best kans dat die dingen dus gewoon geleased worden. | |
Peterselieman | woensdag 21 oktober 2009 @ 18:57 |
quote:Deels gaan ze naar Waterland, Dordrecht, Ameland en Terschelling. De rest zal wel naar Arriva in het buitenland gaan of verkocht worden. quote:Qbuzz begint op 13 december. Als het goed is zal alles op tijd gereed zijn. En nu weer terug naar de treinen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 21 oktober 2009 @ 19:10 |
Grappig om te zien wat een storingkje bij Schiphol allemaal kan doen ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 21 oktober 2009 @ 20:07 |
quote:Gaat weer lekker. Die schiphol vice versa is er al langer, maar nu ook een sein en overweg storing tussen amersfoort en zwolle ![]() Utrecht was idd een tering bende, daardoor moest ik in een sprintje trekken naar me trein, omdat hij vanaf een ander spoor vertrok.... & vanaf Utrecht met de stoptrein naar Rotterdam Centraal lijkt me geen goed plan ![]() Ben tevens nu bezig met een deel van het reisverslag ![]() | |
Socios | woensdag 21 oktober 2009 @ 20:16 |
quote:Intercity´s Schiphol - Apeldoorn reden over de ´oude route´ en stopten daarbij NIET te Amsterdam Centraal. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 21 oktober 2009 @ 20:19 |
Tussen Nijmegen en Amsterdam Zuid, of MINIMAAL Utrecht, had gewoon gependeld kunnen en moeten worden. Maar opheffen is makkelijker natuurlijk. | |
-Sprinter- | woensdag 21 oktober 2009 @ 20:25 |
quote:De informatie op de NS-site klopt niet helemaal ![]() 'Het Station' zat er voor de verbouwing. Daarna kwam La Place, maar die is helaas inmiddels weer gesloten. Nu heeft Apeldoorn geen restauratie meer, maar wel o.a. Smullers, AH to Go, Swirl's... | |
-Sprinter- | woensdag 21 oktober 2009 @ 20:29 |
quote:Iedereen heeft het over Hengelo-Zutphen, maar dit traject loopt toch echt door tot Oldenzaal ![]() | |
thats-me | woensdag 21 oktober 2009 @ 22:27 |
Ja maar NS rijd nu extra op Zutphen - Hengelo, syntus rijdt nog gewoon zijn treinen Zutpen - Oldenzaal. | |
greavy | woensdag 21 oktober 2009 @ 22:28 |
quote:Daar kwam ik ook achter ![]() Gelukkig had ik broodjes bij de Broodzaak gehaald op Rotterdam C. Wat ik kon vinden, was een Smullers, AH To Go en een Kiosk. | |
dennistd | woensdag 21 oktober 2009 @ 22:46 |
quote:NS rijdt ook gewoon tot Oldenzaal neem ik aan hoor, alleen op zondag moet er wel overgestapt worden in Hengelo (dan rijdt Syntus hun eigen uursdienst Zutphen-Oldenzaal en Hengelo-Oldenzaal, NS rijdt dan maar tot Hengelo om zo Zutphen-Hengelo ook een halfuursdienst te geven). | |
Socios | woensdag 21 oktober 2009 @ 22:53 |
quote:Sorry. ![]() | |
Ireyon | donderdag 22 oktober 2009 @ 07:50 |
"Wegens materiaalproblemen is er bij de internationale trein geen 1ste klas aanwezig".. Ben benieuwd wat er dan straks aan komt rijden.. | |
TommyGun | donderdag 22 oktober 2009 @ 08:30 |
Vol hangen met 2e klas. Kunnen de andere ook eens zitten. | |
JDude | donderdag 22 oktober 2009 @ 08:32 |
quote: ![]() | |
Ireyon | donderdag 22 oktober 2009 @ 08:51 |
Hmm het is dus gewoon de I10 stam met Traxx ervoor en omgekeerde rijtuigvolgorde.. | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 10:56 |
quote:En daar is weer iemand voor de trein ![]() | |
jappas | donderdag 22 oktober 2009 @ 11:25 |
quote:Dan hebben die dingen tegenwoordig toch echt mooiere kleuren naar mijn mening ![]() | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:24 |
FOTOREPORTAGE VSM-RIT 21-10-2009 Vertrek vanaf Zwijndrecht Richting Apeldoorn (NS-traject) om daar de VSM Stoomtrein naar Eerbeek te nemen, en weer terug te gaan. Een schone Mat’64, welke als stoptrein richting Rotterdam reed (10.10 uit Zwijndrecht). Treinstellen 453 en 447 waren dit. Een gekoppelde V-IRM IV welke ook zeer schoon was, Het ging hier om treinstellen 9546 & 9516. Een DD-AR (of DDM1) waarvan ik het treinstel nummer niet heb kunnen lezen. Deze had echter een zeer schone loc (nummer vergeten op te schrijven) aan de andere kant van de trein. De ICM met als treinstellen 4027 & 4023 als Intercity naar Enschede. Door geplande werkzaamheden reed deze trein niet verder dan Apeldoorn. Hier treinstel 4023 aan de achterzijde van de 4027. Een nieuw type SLT welke op het laatste perron staat. Gekoppeld met een SGM Een drukte op Utrecht bij de roltrappen.. Zoals meestal Het DM'90 naar Zutphen. Treinstel nummer niet op gelet. Je ziet het, je moet naar de NS bussen. Duidelijk dus. Tot hier. Later zie je geen borden meer, maar ook geen NS personeel wat je te woord kan staan. Daar moest ik heen, naar de Stoomtrein. Vanaf Spoor 3 het perron waar de VSM stopt. Het perron ligt hier vele malen lager, als het normale NS perron. Een DM'90 welke binnenkomt vanuit Zutphen met treinstellen 3401 & 3444. Conducteur zat in de cabine te roken, met het raampje open. De loc 52 3879 komt binnen van de VSM. Wagons natuurlijk ook. De loc is aan het kop maken, om weer terug te kunnen richting Beekbergen. Loc 50 3564 Loc 23 076 Loc 52 8053 Loc 44 1593-1 Loc 441085 welke niet meer gebruikt zal worden. Kolen worden bijgevuld, 7 keer werd er geschept. Een foto vanaf de achterste wagon van de trein, gericht naar achteren. Een klein stationnetje, Immenbergweg, waar we snel weg waren. Halte Loenen. Hier gingen er tevens fietsen de trein in. Via de rolstoellift, half naar beneden, en fiets gewoon tillen dus. Een overweg vlak voor Eerbeek. Het kopmaken van de Loc in Eerbeek. Het weer vastkoppelen van de loc. Hier moet het verkeer d.m.v. de rode vlag gewaarschuwd worden. Hij gebruikte de lampen niet. De trein stroomt grotendeels leeg, wanneer we weer terug waren op Beekbergen. Ik moest nog door tot Apeldoorn. Bij overwegen waar nodig ging deze man met de rode vlag staan. Je rijd een groot deel pal naast de weg. De loc maakt weer kop in Apeldoorn, om terug naar Beekbergen te gaan, tevens zijn eindpunt. Dit waren me foto’s. Een uitgebreid reisverslag zal ik nog posten dmv een link naar me weblog. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 23-10-2009 00:43:14 ] | |
Dr_Flash | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:33 |
"welke" ![]() Wat is er gebeurd met "die"? ![]() Tevens jammer van weinig bordjes op Loenen en Immenbergerweg ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:34 |
Mooie platen ![]() De VSM is tof | |
Irritatie100 | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:47 |
Joepie, vanmorgen een Plan V op de 1900 ![]() | |
KapiteinT | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:48 |
quote:Leuk verslag, maar wat is het verschil tussen een nieuwe en een oude SLT? ![]() | |
dennistd | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:49 |
quote: ![]() Bij de immenbergweg zit net zo'n bordje dacht ik, maar die hangt aan de steunwand van het viaduct. | |
James1988 | donderdag 22 oktober 2009 @ 13:52 |
quote:Eén enkel V'tje van Den Haag naar Venlo? Hilarisch ![]() | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 14:00 |
quote:Dat klopt. Heb inderdaad geen foto's van de bordjes gemaakt. Niet bij stil gestaan, toen ik de mogelijkheid had... quote:De SLT is de nieuwe sprinter. Ik bedoel gekoppeld met de SGM ![]() Moet het even editten dus | |
Socios | donderdag 22 oktober 2009 @ 14:34 |
quote:In de tijd van ICR reden de laatste Intercity´s van Limburg naar de Randstad met een V´tje. ![]() | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 14:46 |
Klik hier voor het reisverslag van de VSM-Rit op 21 Oktober 2009 Zo, nu heb ik alles geupload en gedaan ![]() | |
Socios | donderdag 22 oktober 2009 @ 15:03 |
Nice work, sir. ![]() | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 15:28 |
Ik heb ook nog een paar geluidsopnames, dus post ik die ook even: Geluidsclip 1 Geluidsclip 2 Geluidsclip 3 Geluidsclip 4 Geluidsclip 5 Geluidsclip 6 Het is met een mobiele telefoon opgenomen, deze clips, dus de kwaliteit zal niet altijd het beste zijn. Dezen was ik al helemaal vergeten.. | |
Peterselieman | donderdag 22 oktober 2009 @ 15:34 |
@greavy: vroeger was Stroe idd een gewoon station. Bij werkzaamheden tussen Stroe en Amersfoort is het nog wel eens in gebruik, omdat de A1 er goed bereikbaar is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Stroe | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 15:50 |
Aha, bedankt voor de informatie Peterselieman ![]() Ik vroeg het me af.. | |
Ofyles2 | donderdag 22 oktober 2009 @ 18:58 |
BELANGRIJKE INFO: 15 november is geen treinverkeer mogelijk tussen Almere Oostvaarders en Lelystad Centrum vanwege werkzaamheden aan de Hanzelijn. | |
IntercityAPT | donderdag 22 oktober 2009 @ 20:09 |
quote:Niet zeuren, vorige week had ik DD-AR naar Vlissingen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 oktober 2009 @ 20:12 |
quote:Actie tegen de zwartrijders? ![]() | |
weps | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:01 |
quote:De door jouw gefotografeerde stuurstand is een DDM1 Stuurstand (De walvis, zie de sticker bij de 2e deur). Deze kan onmogelijk gekoppeld zijn aan een 1700-loc gezien deze niet compatibel met elkaar zijn. Daarbij komt dat DDM1 rode banken heeft (Op stuurstand Panda na) en dus geen DD-AR is... Verder een prima reportage. | |
weps | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:02 |
Fail... | |
Dr_Flash | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:20 |
quote:Geeft niks, die scoren hier alweer de gelijkmaker ![]() | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:21 |
quote:De E-loc 1702 zat er wel degelijk aan vast, omdat ik deze met eigen ogen heb zien staan. En dat het een DDM1 was, wist ik dus niet. Zal het direct aanpassen in de reportage. Heb er alleen geen foto van, omdat de trein net weg reed en de camera niet goed wou meewerken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:16 |
quote:Da's heul geen punt ![]() ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:18 |
quote:Dan zou er ook niets rijden tussen Weesp en Oostvaarders, de Flevolijn is de tuiglijn bij uitstek, vooral 's avonds en in het weekeinde. | |
Duvel | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:20 |
quote:Ja maar, een 1700 kan naar mijn weten niet met een DDM-1 stuurstand praten. Dus ik snap het niet... | |
Ofyles2 | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:21 |
quote:Niet zo luid, er lezen Almeerders mee. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:27 |
quote:Ik kan me van kortgeleden nog een ritje Euskirchen - Köln herinneren, dat was ook NIET normaal ![]() ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:30 |
quote:Luidruchtig? Vandalistische neigingen? | |
Duvel | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:31 |
quote:Duitsche tokkies inclusief leren jekkies, matjes in de nek en vlasachtige snorretjes? | |
greavy | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:33 |
quote:Hmm, vreemd dan.. Ik ga er vanuit dat de nummering op de loc toch wel degelijk klopt? Enne: quote:Bron: De Stentor Ik sta tevens op dat balkonnetje op die foto bij De Stentor Laan van de Mensenrechten licht tevens aan de achterzijde van NS-station Apeldoorn | |
ReisT | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:57 |
quote:Daar kan je zeker van uit gaan maar de loc staat niet op jouw foto. Ik zien alleen een foto van een DDM1-stuurstand en die rijden altijd in combinatie met een 1800. Als er echt een 1700 achterop zat was er dus iets heel vreemds aan de hand. Weet je wel zeker dat die 1702 bij dezelfde trein hoorde als die foto? | |
greavy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:38 |
Als die koppeling met een loc in de 1700-serie niet kan, zal ik het wel verkeerd opgeschreven hebben. Zit me notitieblok opnieuw door te lezen, en zie me fout al. Had 2 dingen doorelkaar opgeschreven, en het was geen E-loc 1702, maar welke het wel was? Dat was ook een zeer schoon lijkende E-loc. De E-loc 1702 had ik gezien bij Barendrecht, die als Stoptrein in de richting Dordrecht reed. Gelijk weer me fotoverslag aangepast. Morgen reisverslag maar doen. [ Bericht 24% gewijzigd door greavy op 23-10-2009 00:44:31 ] | |
dennistd | vrijdag 23 oktober 2009 @ 06:24 |
Aankomend weekend kun je de langste treinreis van NL maken: in 4.08 van Den Helder naar Den Bosch, via Haarlem en Nijmegen ![]() | |
ReisT | vrijdag 23 oktober 2009 @ 07:57 |
Den Helder-Eindhoven in 4:39... wel raar dat er dit weekend geen snelbus Utrecht-Den Bosch rijdt, die is toch een uur sneller dan die omgeleide trein. | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:02 |
quote:Ik weet niet hoe de A2 er aan toe is dit weekend... | |
JDude | vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:09 |
Utrecht - Den Bosch in 1:40 ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:23 |
quote:Beide. Medereizigers lastigvallen, roken in de trein, dat soort werk. Geen personeel te zien uiteraard ![]() | |
Fixers | vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:14 |
quote:Ik zie er niet veel nieuws in. Als je niet gecontroleerd wordt kan je vergelijkbare trucjes uithalen met papieren kaartjes. Het zou zo moeten zijn dat bij een controle door een conducteur de GPS-locatie/tijd/trein/eerst volgende uitstapstation zou moeten geworden geregistreerd. Alleen maar controleren of iemand wel is ingechecked is hetzelfde als een conducteur die vraagt of iedereen een kaartje heeft en dan gewoon doorloopt. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:18 |
quote:Mja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in denk ik. Ik ben echt benieuwd hoe het gaat uitpakken met die flutkaart. Ik heb er nog altijd geen greintje fiducie in, om eerlijk te zijn ![]() Wanneer gaan we nationwide over eigenlijk? @ Fahrplanwechsel half december? ![]() | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:23 |
quote:Je kunt nu toch al nationwide met dat ding met NS reizen? Persoonlijk gebruik ik 'm al een tijd in de metro in Rotterdam (moest wel), en het moet nu ook in Amsterdam. Eigenlijk nog geen problemen gehad daar. De tram is een ander verhaal: daar wel eens gehad dat inchecken wel ging, en halverwege alle apparaten er mee kapten. Nu was het reizen op abonnement dus het kostte me geen geld, maar andere reizigers zijn dan wel de lul. Treinreizen op zo'n kaart vind ik gelul, daar koop ik gewoon een kaartje voor. Declareert ook veel makkelijker. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:57 |
Ik bedoel dat Veo en Syn en CXX en ARR er ook klaar voor zijn, ook qua treinen ![]() Ik wil weleens gewoon een kris-kras-klodder-hobbyrondje gaan maken met de OVC tegen die tijd en kijken wat er allemaal mis gaat en hoeveel overbodige handelingen ik moet verrichten. En hoeveel geld het me meer kost dan een kruidvatkaartje en wat strippen. | |
Ireyon | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:02 |
quote:Gisteren hing er in de Protos nog een blaadje dat men er voorlopig niet met de OV-Chipkaart kon reizen? | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:29 |
quote:Ik flikker mijn geld liever in de kroeg over balk eigenlijk. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:34 |
quote:Ja okee ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:36 |
quote:Ik heb hierzo een persoonlijke OV-Chipkaart, welke ik in de Metro van Rotterdam gebruik.. En wanneer ik er kom, wil het inchecken wel, maar het uitchecken geeft ie steeds weer dat het misluke ![]() Heb al een klacht bij de RET ingediend, want het is gewoon een klote kaart. Geef mij de strippenkaart maar weer terug, waarmee je tenminste nogal eens kon spijbelen met strippen ![]() Alhoewel een poortje doorlopen bij de RET ook erg makkelijk is, met een klein stootje zijn ze open ![]() | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:47 |
quote:[zeur] zanik [/zeur] | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:27 |
Ik denk dat het gebruik van woorden, welke door sommigen gebezigd worden, wijst op een overschot aan chromosomen, welke uiteindelijk dit verschijnsel veroorzaken. Uiteindelijk beïnvloedt dit ook de mening over deze mensen, welke misschien best een interessant verhaal te melden hebben, maar welke zo irritant schrijven, dat je er toch over struikelt. Maar misschien ben ik wel de knorrepot, welke zich maar niet zo moet aanstellen. Dat kan natuurlijk ook. | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:32 |
quote:Me too. | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:34 |
Ik verdomme pas 31, ik wil niet weten wat voor een zeikerd ik ben als ik met pensioen mag (op m'n 70e waarschijnlijk). ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:42 |
En hier dan een plaatje, welke illustratief is voor het ontsporen van het topic, en welke ons meteen weer terug ontopic zal brengen. Welke toch gehoopt mag worden in ieder geval ![]() ![]() | |
Ireyon | vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:38 |
Doet me denken aan deze legendarische foto die ik al zo'n 15 jaar op m'n kamer heb hangen ![]() ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:39 |
Kan er niet gewoon iemand even een plaatje posten van een mooie Velaro ofzo? ![]() | |
Fred2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:41 |
ik dacht meer hieraan![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:02 |
quote:TGV-Atlantique ook goed? ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:18 |
quote:Welkom in Zwitserland. Parkeert u vooral uw TGV in onze vrachtwagen. Dat was 'm, toch? | |
greavy | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:18 |
Ik dacht meer hieraan.. Of zoiets: Om weer ontopic door te kunnen: [ Bericht 20% gewijzigd door greavy op 23-10-2009 14:23:46 ] | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:44 |
quote: ![]() Mag deze ook? Dit is de Zefiro, Bombardier's concurrent voor de Velaro | |
knars | vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:00 |
quote:Huh, Dynamo Open Air gaat toch al jarenlang niet meer door ![]() vanochtend samen met junior naar Ernst, Bobbie en de Rest gekeken die op een lorry achter een VSM trein aan gingen. Briljant ![]() | |
Duvel | vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:25 |
quote:Waarom moest HSA nou zonodig die V250, dit ziet er veel beter uit! | |
IntercityAPT | vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:58 |
quote:380? Mag dat wel? Als ik het goed heb is er weer zo'n | |
ReisT | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:34 |
Nou ja 't kan geen kwaad om nog wat over te houden boven de dienstregelingssnelheid. Een trein die theoretisch 360 kan maar dat alleen met de grootste moeite haalt is niet handig. Het is dan ook vrij normaal dat een HST sneller kán rijden dan in normale dienst gebruikelijk (de V250 heeft een werkelijke topsnelheid van rond de 280, om maar een voorbeeld te noemen). | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:59 |
Godverdekanker. Heeft onze nationale schandvlek deze herfstvakantie een zootje taakstraffers op de treindienstleiding in Utrecht neergezet of wat? ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:13 |
quote:Bombardier richt zich niet alleen op de EU, China heeft minder achterlijke regels ![]() Hoe dan ook, hij's wel mooi, en heeft een eigen website: www.zefiro.bombardier.com | |
Ofyles2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:20 |
quote:Wanneer komt Bombardier met HSL-rijtuigen? (Geen HSL-stellen, groot verschil.) | |
Ofyles2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:22 |
quote:Ook in Zuid-Holland is de NS leuk bezig. De sneltrein uit Breda en Dordrecht kwam via het middenspoor spoor 6 van HS binnen. Weliswaar zonder vertraging, maar daarvoor zag ik een losse TRAXX Delft passeren. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:49 |
ik bedoelde trouwens onze vingerververs-in-opleiding, niet de NS. | |
Ofyles2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:49 |
quote:Blijft lastig al die namen onthouden. Ik heb niets verdachts gedronken vandaag. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:55 |
Het is je vergeven ![]() ![]() ![]() | |
Tochjo | vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:08 |
quote:Volgens dit recente artikel kan de OV-chipkaart bij Syntus vanaf 1 februari 2010 gebruikt worden. Hoe het bij de andere regionale vervoerders zit, is me nog niet bekend. Overigens kan ook nog niet iedereen hun OV-chipkaart gebruiken voor reizen met NS; sinds 1 oktober kunnen anonieme kaarten worden gebruikt, vanaf 1 december ook Voordeelurenkaarten en vanaf maart 2010 kan ik ook met mijn OV-studentenkaart in- en uitchecken. | |
Ireyon | vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:43 |
quote:Jammer dat er geen prijs bij staat.. moet nog iets bedenken voor kerstmis.. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:47 |
Beetje laat misschien, maar ik word net getipt over dit: http://www2.solingen.de/C12572F80037DB19/html/3AD281B19E84A4EBC1257654003BA3CD?opendocument&nid1=55525_12624 Ik ga zondag ![]() Doe er uw voordeel mee ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:15 |
quote:Ja, zo een wil ik ook wel onder mijn kerstboom vinden ja. Alleen past 10 bakken Zefiro zo lastig onder één lullig dennenboompje... | |
Wimpeh | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:21 |
quote:Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUO ![]() | |
dennistd | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:29 |
Mja, dan moeten ze er dus maar vanuit gaan dat je er recht op hebt. | |
Zug-Chef | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:33 |
Herfst![]() Het trek-duw materieel ICRm is een van het laatste overgebleven "getrokken mat" op het Nederlandse Reizigersspoor. NSR 1756 is met 7 bakken ICRm als IC 3651 (Zutphen-Roosendaal) zojuist uit een prachtig herfstbos gereden en passeert hier in het laatste zonlicht te Tilburg Reeshof, alvorens de zon achter de flats in aanbouw zakt. | |
Ofyles2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:37 |
quote:Prutsers. Eens kijken hoeveel studenten klagen dat hun kaart geblokkeerd is buiten hun schuld om. ![]() | |
Ofyles2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:38 |
quote:Overloper. ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:45 |
quote:Niks mis met Railjets hoor... Zefiro vind ik gewoon ook erg mooi. Het liefst zou ik het allemaal hebben... Zefiro, Railjet, Velaro, én Venturio ![]() | |
carboni | vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:55 |
quote:Het positieve eraan is dat je eindelijk verlost bent van dat grote onding wat niet in je portemonee past. Ook geen blik meer van de conducteur dat het ding zo toegetakelt is dat je er zo een andere pasfoto kan inschuiven. Zowiezo bestaat er volgens mij een levende handel in nagemaakte ov-kaarten, als je kijkt hoe slecht dat papier beveiligd is. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:01 |
er is niets positief aan de OVchipkaart carboni. Niets. | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:02 |
Net op Tweakers even een berekening gemaakt n.a.v. iemand die schreef dat in de spits 70 tot 80 man per richting per Fyra-trein reist:quote: [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 23-10-2009 23:33:37 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:10 |
het hangt wel een beetj van nat-vingerwerk aan elkaar natuurlijk, al heb ik ook geen reden om het veel rooskleuriger in te zien. Hoe dit ivoren-toren-masturbatieproject ooit commercieel winstgevend moet worden is ook mij een raadsel. Maar waarschijnlijk komen ze er gewoon mee weg omdat de OVchipkaart nog veel harder faalt. | |
carboni | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:20 |
quote:zie het dan als dat lelijke gelamineerde vodje in plastic creditcard formaat. ![]() | |
Fred2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:23 |
quote:HSL, benelux, DDM/DD-AR zijn ook getrokken ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:24 |
Het is heel erg nattevingerwerk, maar ik denk wel dat ik redelijk in de buurt zit. Al zie ik net dat ik per dag zelfs een trein teveel reken. Er rijden er 17 per richting, niet 18. Evenzogoed hou ik mijn gemiddelde van ¤ 8.000 per dag aan Als mijn berekeningen enigszins kloppen, heeft NS Hispeed ¤ 56.000 beschikbaar om 3 of 4 man personeel per trein te betalen, dus 6 tot 8 man per uur. Men rijdt 17 ritten per richting per dag, 5 dagen per week, wat neerkomt op 170 ritten per week. Tijdens die 170 ritten wordt er 510 tot 680 uur door personeel gewerkt, wat neerkomt op 2244 tot 2992 manuren per maand aan rijdend personeel. Het gemiddelde hiervan is ongeveer 2600 manuur per maand aan rijdend personeel. Als ik die ¤ 56.000,- deel door het aantal manuren kom ik uit op ¤ 21,50 per uur. Dit moet dan nog gedeeld worden door het aantal personeelsleden: een gemiddeld uurloon van ¤ 6,15 zou daaruit volgen. Ik denk dat een machinist wel meer dan ¤ 6,15 per uur betaald krijgt, dus aan de personeelskosten alleen al maken ze verlies. Daar zit dan nog geen meter spoorgebruik bijgerekend... | |
Ireyon | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:25 |
quote:Ik bewonder de moeite die je erin steekt, maar ook zonder cijfertjes had ik je wel kunnen vertellen dat het laten rijden van praktisch lege treinen niet winstgevend is ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:27 |
quote:Belasting, premies volksverzekeringen.... Naja het brengt op wat het kost: Sloten belastinggeld erheen dus. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:27 |
quote:Toch kies ik dan voor een enigszins onderbouwd verhaal. | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:50 |
En dan te bedenken dat dit nog niet alles is he... ik heb onderhoudskosten niet meegerekend, de kosten voor het gebruik van het spoor, de bovenleiding, de kosten van de schoonmakers, onderhoud van rijtuigen. Het is echt maar een schot in de lucht maar ik vrees wel dat ik in de buurt zit. Maar zo ziet men in de tweede kamer ook eens in hoe de 'vrije markt' werkt, want dat wilde men daar zo graag: alles privatiseren en laten concurreren. Jammer dat echte concurrentie op de HSL niet kan vanwege de concessie. | |
Fred2 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:56 |
En dan vergeet je nog de leasekosten voor de TRAXX-en. De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam is niet commercieel uit te buiten. Dat wist men bij de aanleg al. De snellere verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam is een mooie bijkomstigheid, maar geen commercieel doel op zich. | |
James1988 | vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:57 |
Nee, die heb ik wel. ¤ 30.000,- per maand per loc meen ik. | |
Fred2 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:01 |
quote:idd, over heen gelezen ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:09 |
quote:Nog niet. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:21 |
en het is nog maar de vraag of tegen dit soort praktisch dubbele tarieven het reizigersvolume Amsterdam - Parijs ooit het reizigersvolume Sauwerd - Venray zal overstijgen. | |
Ofyles2 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:29 |
quote:Doet me denken aan Linx, een luxe HSL-verbinding tussen Stockholm en Oslo die de strijd tegen auto en vliegtuig glansrijk verloor. ![]() ![]() ![]() | |
Kevin1Bravo | zaterdag 24 oktober 2009 @ 02:04 |
Ik heb net het volgende meegemaakt. Volgens de reisplanner gaat ieder vrijdag om 00:41 een stoptrein richting Nijmegen naar Oss. Door het gebrek van een nachttrein is dit ook de allerlaatste trein. Om half 1 waren we op het station en constateerde we dat deze trein niet op de vertrekborden stond. We attendeerde hierop een conducteur en een bijbehorende man die ook keken op hun railpocket. Hierop was ook een trein van 00:41 te zien. Ik had omstreeks 20:15 nog op mijn mobiel gekeken op de mobiele NS.nl om zeker van te zijn dat deze trein ging. Hierdoor waren we verplicht een taxi te pakken met een kostenplaatje van totaal 91 euro. Ik voel me gedupeerd door de NS omdat ze mij verkeerde informatie hebben verstrekt betreffende de vertrektijd van de laatste trein. We zijn met de betreffende conducteur naar de taxiplaats geleid en hebben daar ook de taxibus gepakt. Nu heb ik een bonnetje van de taxi bewaard en ben ik benieuwd naar het telefoonnummer/adres/e-mail adres waar ik mijn bedrag terug kan declareren. Het merendeel van ons had een OV-kaart, maar we voelen ons toch gedupeerd. Voor volgende week staat net zo'n 'spooktrein' gepland om 00:41 en ik heb hier ook screenshots ter bewijs van gemaakt. Wie o wie kan ons helpen bij deze klacht, ik vind het zeer onterecht dat we voor deze fout van de NS moeten opdraaien. | |
Yannick567 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 02:14 |
quote:Klantenservice/klachtencommissie ofzo misschien? | |
Duvel | zaterdag 24 oktober 2009 @ 08:43 |
Die trein van 0.41 op vrijdag, die rijdt natuurlijk op VRIJDAG. Het is nu zaterdag. Helaas, 91 euro weg. | |
greavy | zaterdag 24 oktober 2009 @ 09:41 |
quote:Joepie, alweer een seinstoring.. | |
greavy | zaterdag 24 oktober 2009 @ 09:43 |
quote:Volgens de dienstregeling is dit de eerste trein van de dag op vrijdag ochtend om 0.41 uur. Dus je moet niet doortellen, het is niet in de nacht van vrijdag op zaterdag, maar in de nacht van donderdag op vrijdag. Je zal hoogstwaarschijnlijk je geld kwijt zijn, want de NS reisplanner kent deze trein niet in de nacht van vrijdag op zaterdag. Even verder gekeken, en zie dat er wel een stoptrein van Nijmegen naar Oss rijd. Deze vertrekt echter 24 oktober om 00.24 en niet om 00.41. Deze trein had je dus moeten hebben, alleen was deze trein al weg toen je aan kwam om half 1 | |
ReisT | zaterdag 24 oktober 2009 @ 09:57 |
quote:Volgens de reisplanner dan he, volgens de vertrekstaat is dezelfde trein die van 0.41 op donderdag ("Treinen welke rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag.") Niet zo gek dat dat verwarring geeft. | |
Duvel | zaterdag 24 oktober 2009 @ 10:31 |
quote:Da's de enige smoes die 't misschien nog kan redden, maar de reisplanner is natuurlijk geen vertrekstaat. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:58 |
quote:Ja maar goed, dan zou die trein bij donderdag staan. Dan zie je hem dus niet als je voor vrijdagavond vervoer zoekt. ![]() | |
Fred2 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:40 |
quote:Ik denk niemand, zowel de vertrekstaat als de planner geven duidelijk aan dat de laatste trein richting Oss in het weekend om 00:24 gaat. | |
greavy | zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:57 |
quote:Bron: Telegraaf ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:12 |
lekker staaltje werk van de HC. | |
Ofyles2 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:23 |
quote:Lees deze voetnoot zorgvuldig door: quote:De laatste trein naar 's-Hertogenbosch vertrekt op vrijdag t/m zondag (zaterdag t/m maandag, red.) om 0:24. | |
Socios | zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:33 |
quote:Gelul, in de nacht van vrijdag op zaterdag vertrekt de laatste trein om 00.24u. quote:Laat maar eens zien die screenshots! | |
Duvel | zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:34 |
quote:Hoi spuit 11. OK, Kevin heeft zich kennelijk vergist, dat is 'm nu denk ik wel duidelijk. ![]() | |
Eix | zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:18 |
NS/Prorail en werkzaamheden. ![]() Ik moest vandaag van Groningen naar Limburg. Werkzaamheden in Deventer -> Noord-Zuid route via Maaslijn/Arnhem/Zwolle is dus niet te doen. Via Utrecht dan? Werkzaamheden Utrecht - 's-Hertogenbosch. Keuze 1) reis vanuit Utrecht via Nijmegen, of 2) via Rotterdam. Uiteindelijk dus 5,5 uur onderweg geweest via Rotterdam. Ik heb in elk geval wel waar voor mijn geld gehad met mn 1e klas ticket. ![]() | |
IntercityAPT | zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:38 |
Iemand al naar eurospoor geweest? ![]() ![]() | |
NikkelCobalt | zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:22 |
quote:Yes. Maar 50 euro kwijt aan een decoder van 40 euro en een roco IC'tje van 10 euro ![]() | |
trainfreak | zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:38 |
Ik was van plan om vandaag te gaan. Maar de hoge ingangprijs en de kleine 4u rijden hebben me tot een ander inzien doen brengen... | |
Light | zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:20 |
quote:De NS reisplanner stuurt je standaard via Utrecht als je Groningen - Maastricht invoert. Dus de werkzaamheden bij Deventer heb je geen last van. | |
James1988 | zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:23 |
quote:Klopt. Maar Utrecht - Den Bosch lag er ook uit ivm werkzaamheden. Dus moest je dan van Utrecht naar Nijmegen om dan naar Roermond te gaan... Reistijd: 5u 20, 3x overstappen. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:26 |
zal blij zijn alsdie wekelijkse hindernisbaan eens afgelopen is. Waarom komt NS niet met weekend-dagkaarten? voor 2/3 van de prijs van een normale dagkaart, aangezien je maar een zeer beperkt deel van het net kunt gebruiken in het weekend. | |
Light | zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:29 |
quote:Ja, er wordt druk aan het spoor gewerkt. Als het goed is, zijn ze morgen wel klaar bij Deventer en kan alles maandag weer normaal rijden. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:37 |
quote:De geoefende kijker weet wel beter. Het is al 4 jaar lang elk weekend een grote hindernisbaan. Het is echt niet alsof het na dit weekend ineens allemaal goed gaat hoor ![]() | |
Light | zondag 25 oktober 2009 @ 00:18 |
quote:Nouja, ik zou het wel handig vinden als de stoptrein Enschede - Apeldoorn weer rijdt. En verder weet ik dat ze er wel een zooitje van kunnen maken bij Prorail... ik kan me nog herinneren dat het tijdelijke spoor bij Almelo niet helemaal goed beveiligd was.... dat duurde weken om het op te lossen. | |
#ANONIEM | zondag 25 oktober 2009 @ 00:21 |
quote:Ach, t went ![]() Op het emplacement van Almelo liggen slechts 7 sporen ofzo, en dan is het niet mogelijk om het spoor normaal aan te sluiten? Ik snap het niet. Verbaasde me ook dat het goed ging toen Almelo Verdiept in gebruik ging [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2009 00:23:28 ] | |
Socios | zondag 25 oktober 2009 @ 00:57 |
Groningen - Limburg kan ook prima via Leer en Köln Hbf en/ of Aachen Hbf naargelang de bestemming in Limburg. ![]() | |
Light | zondag 25 oktober 2009 @ 01:15 |
quote:Ik heb begrepen dat ze de beveiliging van het tijdelijke spoor europees moesten aanbesteden, en de winnende partij was niet degene die normaal dat soort dingen doet. De winnende partij dacht dat testen vooraf niet nodig was. Prorail controleert de beveiliging wel voordat een blok in gebruik genomen wordt. En als het dan niet werkt, is er een probleem. quote:Ja, dat was ook wel even spannend. | |
Peter | zondag 25 oktober 2009 @ 01:33 |
quote:In zo'n aanbesteding wordt de kwaliteit toch ook wel meegenomen? ![]() | |
Ofyles2 | zondag 25 oktober 2009 @ 01:35 |
quote:Nee, de goedkoopste optie maakt meer kans. | |
Peter | zondag 25 oktober 2009 @ 01:51 |
Goedkoop -- duurkoop | |
brandsrus | zondag 25 oktober 2009 @ 08:14 |
quote:Ah niet weer, wat is dat toch in deze periode... | |
Duvel | zondag 25 oktober 2009 @ 08:43 |
quote:Wel langer ook. Er is geloof ik nog maar één weekend in het jaar dat het hele net te berijden is, en dat is rond kerst. Dat idee van weekend-dagkaarten vind ik trouwens niet eens zo gek, sterker nog: het zou geheel terecht zijn. | |
greavy | zondag 25 oktober 2009 @ 11:52 |
Zojuist dit bericht gelezen op Nieuwsuitamsterdam.nl::quote: ![]() | |
Eix | zondag 25 oktober 2009 @ 12:24 |
quote:Klopt, via Utrecht is inderdaad de standaard route en ook het fijnste. Maar via Deventer duurt even lang en is dus normaal het alternatief bij werkzaamheden. Als beide niet bereisbaar zijn krijg je erg creatieve routes die goed zijn voor de kilometers. Nja, ik heb de hindernisbaan weer overleefd. ![]() | |
mschol | zondag 25 oktober 2009 @ 12:31 |
geen idee of ik hier helemaal goed zit, maar het leek mij een mooie plek om te beginnen.. ik wil van 11-12-09 t/m 14-12-09 naar disney toe en probeer dit te reserveren via nshispeed.nl echter krijg ik steeds foutmeldingen dat het tarief en/of traject niet beschikbaar is.. na wat proberen kan ik WEL de heenreis op 11-12 boeken maar de terugreis op 14-12 valt niet te boeken... iemand een idee waarom? | |
dennistd | zondag 25 oktober 2009 @ 12:52 |
de 13e gaat de nieuwe dienstregeling in, en ns hispeed zal zie er nog wel niet in hebben staan misschien kan het wel via thalys zelf | |
mschol | zondag 25 oktober 2009 @ 12:56 |
quote:oke... thalys mijdt ik zoveel mogelijk (wordt duurder) m'n huidige keuze is met NS + TGV de prijs van een retourtje is dan ¤107,60 | |
dennistd | zondag 25 oktober 2009 @ 13:02 |
je kunt ook via bahn.de bestellen dacht ik, maar op buitenland-gebied weet ik niet zo heel veel, maar er zal zich vast nog wel een ander melden vandaag in het topic ![]() | |
en_door_slecht | zondag 25 oktober 2009 @ 13:24 |
Dat kan bij mijn weten niet op Bahn.de. Het kan wel op thalys.com. Daar kun je ticketless tickets kopen en waarvoor je een ontvangstbevestiging in de trein moet laten zien... ![]() | |
Ireyon | zondag 25 oktober 2009 @ 13:28 |
quote:De betreffende woordvoerder: ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2009 @ 13:31 |
Het wordt voor de mensen pas interessant als de normale IC's van Amsterdam naar Rotterdam niet meer via Schiphol, maar via Haarlem gaan rijden. | |
greavy | zondag 25 oktober 2009 @ 13:44 |
quote:Ja. Dan gaat toch het toch via de route van de Sneltrein Breda - Amsterdam? Wat zijn de stopplaatsen dan? Want het lijkt mij onlogisch dat ze de stopplaatsen van de Sneltrein gebruiken? En de sneltrein komt toch te vervallen? | |
Ireyon | zondag 25 oktober 2009 @ 13:51 |
quote:En dat is, samen met het afschaffen van de Beneluxtrein, mensen gewoon dwingen om van hun veel te dure kutservice gebruik te maken ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2009 @ 13:51 |
Ik weet niet hoe ze dat precies willen gaan doen, maar het lijkt me niet hendig allemaal | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 14:09 |
quote:Helaas is het toch zo. Elk kwartier komt er een trein Amsterdam - Haarlem - Rotterdam - Dordrecht, 2 keer per uur gaat die door naar Vlissingen (Roosendaal - Vlissingen als stoptrein) en 1 keer (spits 2 keer) door als stoptrein naar Breda. Tussen Amsterdam en Dordrecht zal deze op dezelfde stations stoppen als de sneltrein, behalve Rotterdam Lombardijen. Meeste stops zijn wel logisch, ik snap alleen de stop in Heemstede-Aerdenhout niet... De sneltrein Amsterdam - Breda en IC Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen komen dan dus te vervallen. | |
pagadder | zondag 25 oktober 2009 @ 14:36 |
Iemand die soms weet waarom de Beneluxtrein de laatste tijd soms bestaat uit andere wagons? Ik zat eens in een wagon die vroeger diende als skitrein en ik zou zweren dat ik vrijdag in Brussel Noord een Beneluxtrein bestaande uit wagons van de Zwitserse/Oostenrijkse spoorwegen zag passeren. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 14:51 |
quote:Skitrein? Zwitserse spoorwegen? Lijkt mij sterk. Heb je niet deze trein gezien? Deze i10 rijtuigen van de NMBS doen tijdelijk dienst in de Beneluxtrein, doordat er een aantal Prio rijtuigen (de bekende zuurstok rijtuigen) naar de Fyra zijn gegaan. | |
pagadder | zondag 25 oktober 2009 @ 15:07 |
quote:Die soort zie ik soms passeren in Antwerpen Centraal/Mechelen. Eén keer heb ik erin gezeten. Het was nog een andere soort trein hoor. Zoals die wagonnen, maar dan donkerblauw/donkerpaars en er stond dacht ik SB op. | |
James1988 | zondag 25 oktober 2009 @ 15:07 |
115 reizigers in de spits is iets meer dan waar ik vanuit was gegaan in mijn berekeningen... evenzogoed is het nog steeds bedroevend weinig ![]() Door geintjes als de IC Asd - Rsd via Haarlem te laten lopen, pest je reizigers alleen maar de auto in volgens mij: een langere reis hebben ze dan toch, maar als de auto dan goedkoper is, is het duidelijk wie er gaat winnen. En dat is níet de Fyra. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 15:09 |
quote:Weet je zeker dat het wel de Benelux trein was? En niet een nachttrein? | |
James1988 | zondag 25 oktober 2009 @ 15:14 |
quote:SBB (CFF FFS) zijn de Zwitserse spoorwegen, misschien heb je een skitrein gezien. Treski bijvoorbeeld? | |
Ofyles2 | zondag 25 oktober 2009 @ 15:39 |
quote:In ieder geval heeft Haarlem vier keer per uur een verbinding met Rotterdam, maar dit is inderdaad een klapsigaar uit eigen doos. | |
Duvel | zondag 25 oktober 2009 @ 16:07 |
Er rijden straks dus geen intercity's meer tussen Amsterdam Centraal en Schiphol? | |
Peter | zondag 25 oktober 2009 @ 16:12 |
En vanuit Den Haag naar Amsterdam? Moet ik dan ook over haarlem ipv over schiphol? | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2009 @ 16:18 |
quote:Waarschijnlijk wel. Vanaf Den Haag CS zou je denk ik wel via Schiphol kunnen. Moet je vanaf de luchthaven even de stopper naar CS pakken of via Duivendrecht reizen. | |
greavy | zondag 25 oktober 2009 @ 16:23 |
Klik hier voor een overzicht van specifieke veranderingen in Dienstregeling 2010 op Wikipedia Kijk voor de verandering door de HSL bij de Oude Lijn Als ik dat verhaal mag geloven, rijden er inderdaad geen Intercity treinen tussen Den Haag en Amsterdam CS via Schiphol. Tevens ook niet uit de richtingen van Vlissingen richting Amsterdam via Schiphol. Echter zie ik dan wel staan dat er een IC vanaf Den Haag CS tot Schiphol rijd. Een quote van Wikipedia: quote: [ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 25-10-2009 16:29:17 ] | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2009 @ 16:29 |
Welke knurft heeft dat op wikipedia getikt? De oude lijn gaat niet via Schiphol, maar via Haarlem. Dat tracé gaan ze dus weer rijden ipv via Schiphol | |
Ireyon | zondag 25 oktober 2009 @ 16:32 |
quote:'k Ben benieuwd in hoeverre ze de overstaptijden nog gaan aanpassen, want zoals het er nu uit ziet, zijn reizigers vanuit Vlissingen naar Schiphol straks 20 minuten langer onderweg ![]() | |
Ofyles2 | zondag 25 oktober 2009 @ 16:32 |
quote:Nog steeds: de IC Den Haag-Amsterdam en de IC Hoofddorp-Amsterdam(-Lelystad). | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 16:34 |
De intercity Den Haag Centraal - Amsterdam blijft gewoon hoor, deze gaat wel een extra stop maken op Hoofddorp en stopt dus vanaf Hoofddorp op alle stations. Ook gaat de Noord-Oost vanuit Den Haag via Schiphol rijden. Als het goed is sluiten beide treinen aan in Leiden op de intercity's naar Rotterdam en verder. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 16:36 |
quote:Je was mij voor. De IC Hoofddorp-Amsterdam-Lelystad wordt echter geknipt in Amsterdam. Er komen dan een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam en een intercity Amsterdam - Lelystad. Ik denk echter wel dat deze op elkaar aansluiten in Amsterdam. | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2009 @ 16:38 |
quote:Wat heet aansluiten? Het wordt een overstap van 7 tot 8 minuten | |
ReisT | zondag 25 oktober 2009 @ 16:40 |
quote:De IC Amsterdam-Lelystad wordt waarschijnlijk aan de sneltrein Den Haag-Amsterdam geplakt. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 16:41 |
quote:Qua materiaal wel zo logisch. Allebei gewoon VIRM. | |
Peter | zondag 25 oktober 2009 @ 16:44 |
quote:Wat is dat nou voor onzin dan? Wanneer gaat FOK!rail daar rijden? | |
Ofyles2 | zondag 25 oktober 2009 @ 16:45 |
quote:Is het ook zo dat beide treinen omlooptechnisch in elkaar overgaan? Dat kan ook in inzetkosten schelen. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 16:47 |
quote:Volgens ReisT gaat de IC Den Haag - Amsterdam over op de IC Amsterdam Lelystad, en ik lees net op Wikipedia dat de stoptrein Den Haag - Amsterdam over gaat op de stoptrein Amsterdam - Almere Oostvaarders. | |
Ofyles2 | zondag 25 oktober 2009 @ 16:48 |
quote:Ik begrijp deze logica even niet. ![]() | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 16:50 |
quote:Het is gewoon niet zo, want er is een IC Den Haag - Amsterdam via Schiphol. Niks overstappen dus. ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2009 @ 16:57 |
quote:Ik wist niet dat er dan nog een doorgaande trein van Den Haag via Schiphol naar Amsterdam CS zou zijn. Ik dacht dat alle treinen van het CS naar Schiphol door zouden rijden naar Groningen/Enschede | |
Peter | zondag 25 oktober 2009 @ 16:57 |
quote:Straks dus een stoptrein tussen schiphol en A'dam centraal toch? | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 17:05 |
quote:Ja, uiteindelijk zullen tussen Amsterdam en Schiphol de volgende treinen rijden: Stoptrein Amsterdam - Den Haag Intercity Amsterdam - Den Haag (stopt tot Hoofddorp overal) En een zooitje Fyra's | |
Peter | zondag 25 oktober 2009 @ 17:16 |
Dus Den Haag C/HS- Amsterdam C wordt sowieso langer qua tijd? Leve de vooruitgang.. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 17:22 |
quote:Amsterdam - Den Haag HS duurt nu met de intercity 46 minuten en met de sneltrein 51 minuten. De toekomstige intercity zal ongeveer even snel zijn als de huidige sneltrein, dus zal het 5 minuten langer duren. Amsterdam - Den Haag Centraal duurt nu met de 52 met de sneltrein, deze zal in de toekomst een extra stopt maken op Hoofddorp, dat zal ongeveer 2 minuten duren, dus zal dat 54 minuten worden. | |
ReisT | zondag 25 oktober 2009 @ 18:39 |
quote:De treinen van Den Haag naar Groningen/Enschede/Berlijn komen juist naast de bestaande treinen, zodat er 4x/uur een trein van Den Haag CS naar Schiphol gaat. En dat is nog maar het begin, want later moet er nog Den Haag-Schiphol-Duivendrecht-Lelystad bijkomen voor 'elke-tien-minuten-een-trein'. | |
James1988 | zondag 25 oktober 2009 @ 19:06 |
Ofwel: het wordt vooral reizigers pesten tussen Amsterdam en Rotterdam, want die gaan sowieso langer onderweg zijn omdat ze of via Haarlem gaan reizen, of overstappen in Den Haag. | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 19:12 |
Nietus, zij kunnen met de Fyra. ![]() | |
James1988 | zondag 25 oktober 2009 @ 19:46 |
Moeten ze wel eerst normaal gaan doen ![]() | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 20:08 |
Ik mag hopen dat ze in 2011 de Fyra's toch wel normaal kunnen laten rijden. Tenzij NS Hispeed dan natuurlijk failliet is. ![]() | |
knars | zondag 25 oktober 2009 @ 20:17 |
Ach, als Den Haag verstoken blijft van een IC verbinding met Schiphol omdat het HSL tracé echt gebruikt gaat worden, is de weg vrij voor het verlengen van de Pimpel naar Den Haag CS ![]() ![]() | |
KapiteinT | zondag 25 oktober 2009 @ 20:26 |
quote:De pimpel wordt toch al december dit jaar doorgetrokken naar Den Haag? Edit: Oh, lees net dat dat nog niet zeker is inderdaad. | |
mschol | zondag 25 oktober 2009 @ 20:43 |
quote:ik heb nagevraagd bij loket NS: advies: ticket a 149,60 + 10 euro boekingskosten = gegarandeerd plaats (de goedkope tarieven die ik had zijn hoogstwaarschijnlijk niet beschikbaar in die periode) ik heb nog maals via NS hispeed gekeken en kwam de optie "jongere" tegen... indien ik op die manier kan bestellen scheelt het me 40 euro.. en zit ik weer bijna op de oude prijs. overigens hadden ze bij het loket ook niet op de reguliere manier de dienstregeling van 14-12, hij is dus kennelijk nog niet ingevoerd.. (via omweg hadden ze er wel 1 te pakken gekregen.. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 25 oktober 2009 @ 21:24 |
Ik weet niet welke propagandaflikker ze bij Veolia in dienst hebben, maar het tamelijk zouteloze veolioslogo kon er een druppel van krijgen.![]() | |
Guppy | maandag 26 oktober 2009 @ 06:51 |
quote:Het is een tong ![]() | |
Duvel | maandag 26 oktober 2009 @ 08:19 |
quote:"Laat je hier aflebberen door Veolia" Nee, dank je. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 26 oktober 2009 @ 08:21 |
Ik heb inmiddels serieue plannen om rond de kerst een aantal dagen een "rondje parijs/ Ille de France" te doen en daarbij dus alle RER/Metrolijnen te gaan afwerken, lijn 14 heb ik al helemaal en RER lijn A ook. Hoeveel dagen zou zoiets kosten? | |
Dr_Flash | maandag 26 oktober 2009 @ 08:57 |
quote: ![]() ![]() SPOILER | |
dennistd | maandag 26 oktober 2009 @ 09:49 |
Ook altijd leuk: de treintjes in de Efteling:![]() [TK] Efteling-kaartjes (2 stuks) | |
bork | maandag 26 oktober 2009 @ 09:55 |
Alweer een stoomtrein op Maliebaan Utrecht vanmorgen? Ik hoorde alweer een stoomtreinfluit, het zal toch niet iets psychosomatisch zijn? Op Somda stond in ieder geval niks. Überhaupt is dat qua bijzondere ritten niks meer, weet iemand waar ik wel goede info kan vinden m.b.t. bijzondere ritten? Het lijkt me een beetje overbodig dat ik in dit select gezelschap het wiel zelf opnieuw ga uitvinden ![]() | |
dennistd | maandag 26 oktober 2009 @ 09:57 |
Is het niet gewoon De Arend die opgestookt is ofzo? | |
Dr_Flash | maandag 26 oktober 2009 @ 11:29 |
Moet daarbij gefloten worden dan? ![]() | |
dennistd | maandag 26 oktober 2009 @ 11:36 |
Nouja, bezoekers vinden dat vast wel leuk (het zuiden heeft vakantie nu) | |
Duvel | maandag 26 oktober 2009 @ 12:45 |
Mensen uit het zuiden gaan maar lekker naar de ZLSM ja. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 26 oktober 2009 @ 13:07 |
Waarom zijn er dikke vertragingen hier in het oosten? (Deventer-Enschede) Vanmorgen had de stopper Zwolle - Enschede al 15 min vertraging, en terugweg had dezelfde stopper maar dan naar Zwolle ook 10 minuten vertraging. Hetzelfde gold voor de IC's. Ergens iets gebeurd ofzo? | |
dennistd | maandag 26 oktober 2009 @ 13:53 |
quote:de stopper zwolle-enschede kan vertraging op hebben gelopen, en gezien de 5 minuten kering in enschede haalt ie er maar weinig vanaf. En als de IC in enschede gewoon achter de stopper gezet wordt krijgt die dus ook +10 | |
brandsrus | maandag 26 oktober 2009 @ 14:16 |
Was er in de Dienstregeling 2010 niet de bedoeling dat de spitsslag Leeuwarden - Wolvega doorgetrokken zou worden naar Zwolle waardoor dezelfde situatie ontstaat als Groningen - Zwolle? | |
dennistd | maandag 26 oktober 2009 @ 14:23 |
quote:Kan me er zo niks van herinneren. Die stopper wordt trouwens door de provincie Friesland betaald, dat is de reden waarom ie niet tot Meppel of Zwolle rijdt. | |
James1988 | maandag 26 oktober 2009 @ 15:31 |
quote:Dat is helemaal in Limburg, mij te ver. | |
James1988 | maandag 26 oktober 2009 @ 15:31 |
En topic vol :-) |