Ik heb hierzo een persoonlijke OV-Chipkaart, welke ik in de Metro van Rotterdam gebruik..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja okeeMaar ik wil gewoon met first-hand experience die kutkaart kunnen affakkelen. Mijn onderbuikgevoelens over dat stuk verdriet zijn wel bekend inmiddels
[zeur] zanik [/zeur]quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:36 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik heb hierzo een persoonlijke OV-Chipkaart, welke ik in de Metro van Rotterdam gebruik..
Me too.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 12:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar misschien ben ik wel de knorrepot, welke zich maar niet zo moet aanstellen.
TGV-Atlantique ook goed?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:39 schreef Stefanovic83 het volgende:
Kan er niet gewoon iemand even een plaatje posten van een mooie Velaro ofzo?
Welkom in Zwitserland. Parkeert u vooral uw TGV in onze vrachtwagen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
TGV-Atlantique ook goed?
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:39 schreef Stefanovic83 het volgende:
Kan er niet gewoon iemand even een plaatje posten van een mooie Velaro ofzo?
Huh, Dynamo Open Air gaat toch al jarenlang niet meer doorquote:Op donderdag 22 oktober 2009 23:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duitsche tokkies inclusief leren jekkies, matjes in de nek en vlasachtige snorretjes?
Waarom moest HSA nou zonodig die V250, dit ziet er veel beter uit!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:44 schreef James1988 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mag deze ook? Dit is de Zefiro, Bombardier's concurrent voor de Velaro welke die tot 380 km/h zou moeten kunnen halen. Maar hij is er ook in 250 en 300-uitvoeringen.
380? Mag dat wel? Als ik het goed heb is er weer zo'n kut EU-regel die het treinen verbied om in dienst harder dan 360 te rijden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:44 schreef James1988 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mag deze ook? Dit is de Zefiro, Bombardier's concurrent voor de Velaro welke die tot 380 km/h zou moeten kunnen halen. Maar hij is er ook in 250 en 300-uitvoeringen.
Bombardier richt zich niet alleen op de EU, China heeft minder achterlijke regelsquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:58 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
380? Mag dat wel? Als ik het goed heb is er weer zo'n kut EU-regel die het treinen verbied om in dienst harder dan 360 te rijden.
Wanneer komt Bombardier met HSL-rijtuigen? (Geen HSL-stellen, groot verschil.)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:44 schreef James1988 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mag deze ook? Dit is de Zefiro, Bombardier's concurrent voor de Velaro welke die tot 380 km/h zou moeten kunnen halen. Maar hij is er ook in 250 en 300-uitvoeringen.
Ook in Zuid-Holland is de NS leuk bezig. De sneltrein uit Breda en Dordrecht kwam via het middenspoor spoor 6 van HS binnen. Weliswaar zonder vertraging, maar daarvoor zag ik een losse TRAXX Delft passeren.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Godverdekanker. Heeft onze nationale schandvlek deze herfstvakantie een zootje taakstraffers op de treindienstleiding in Utrecht neergezet of wat?ALLES vanuit het zuiden loopt in de middagspits standaard tegen een kwartiertje wisselstraat op, en de spoorbezetting is ook finaal op de schop. Het zal wel een experimentje in de sfeer van de maatschappelijke betrokkenheid zijn.
Blijft lastig al die namen onthouden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:
ik bedoelde trouwens onze vingerververs-in-opleiding, niet de NS.
Volgens dit recente artikel kan de OV-chipkaart bij Syntus vanaf 1 februari 2010 gebruikt worden. Hoe het bij de andere regionale vervoerders zit, is me nog niet bekend. Overigens kan ook nog niet iedereen hun OV-chipkaart gebruiken voor reizen met NS; sinds 1 oktober kunnen anonieme kaarten worden gebruikt, vanaf 1 december ook Voordeelurenkaarten en vanaf maart 2010 kan ik ook met mijn OV-studentenkaart in- en uitchecken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Wanneer gaan we nationwide over eigenlijk? @ Fahrplanwechsel half december?
Jammer dat er geen prijs bij staat.. moet nog iets bedenken voor kerstmis..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 19:13 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bombardier richt zich niet alleen op de EU, China heeft minder achterlijke regels
Hoe dan ook, hij's wel mooi, en heeft een eigen website: www.zefiro.bombardier.com
Ja, zo een wil ik ook wel onder mijn kerstboom vinden ja. Alleen past 10 bakken Zefiro zo lastig onder één lullig dennenboompje...quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:43 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Jammer dat er geen prijs bij staat.. moet nog iets bedenken voor kerstmis..
Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUOquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:08 schreef Tochjo het volgende:vanaf maart 2010 kan ik ook met mijn OV-studentenkaart in- en uitchecken.
Prutsers.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:21 schreef Wimpeh het volgende:
[..]
Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUO) waarin ze aangeven dat je geen OV meer krijgt en vanaf 1 januari het maar moet redden met de OV chip.
Overloper.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:15 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, zo een wil ik ook wel onder mijn kerstboom vinden ja. Alleen past 10 bakken Zefiro zo lastig onder één lullig dennenboompje...
Niks mis met Railjets hoor... Zefiro vind ik gewoon ook erg mooi. Het liefst zou ik het allemaal hebben... Zefiro, Railjet, Velaro, én Venturioquote:
Het positieve eraan is dat je eindelijk verlost bent van dat grote onding wat niet in je portemonee past. Ook geen blik meer van de conducteur dat het ding zo toegetakelt is dat je er zo een andere pasfoto kan inschuiven. Zowiezo bestaat er volgens mij een levende handel in nagemaakte ov-kaarten, als je kijkt hoe slecht dat papier beveiligd is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:21 schreef Wimpeh het volgende:
[..]
Vreemd gezien het schrijven van de IBG (het toekomstige DUO) waarin ze aangeven dat je geen OV meer krijgt en vanaf 1 januari het maar moet redden met de OV chip.
quote:Een gemiddelde van 75 man per rit in de spits noem ik geen succes...
Ervanuitgaande dat iedereen steeds losse kaartjes koopt (enkele rit is ¤ 20,70), levert dat in het meest gunstige geval ¤ 1552,50 per trein per richting op. Tijdens de spits zou men dus ¤ 3105,- aan inkomsten van Fyra hebben.
Zeg dat er 4 spitsuren zijn (7.00, 7.45, 8.00, 8.45) en (16.45, 17.00, 17.45, 18.00) dan verdient men in de spits dus zo'n ¤ 12.420,-. Daarbuiten rijden er nog eens 14 treinen per richting per werkdag. Die zullen een heel stuk minder bezet zijn, of niet rijden.
Zeg een gemiddelde bezetting van 10 reizigers per niet-spitstrein, ieder met een kaartje enkele reis vol tarief. Daaruit haalt men dan ¤ 5.382,- per dag. De dagelijkse inkomsten zouden dan in het meest gunstige geval zijn:
Inkomsten spits: ¤ 12.420,-
Inkomsten niet-spits: ¤ 5.382,-
Totaal inkomsten ideale omstandigheden: per dag ¤ 17.802,-
Realistischere inkomsten per dag: ¤ 8.000,-
Dit zijn de meest ideale omstandigheden, in werkelijkheid zal dit anders liggen: veel mensen met abonnementen of trajectkaarten, mensen met toeslagmaandkaarten, of mensen die niet eens een toeslagkaart hebben en niet gecontroleerd worden.
Ik denk dat als NS Hispeed per dag ¤ 8.000,- aan inkomsten heeft, het veel is. Dat zijn dan alleen inkomsten, en geen uitgaven aan personeel (machinisten, railcatering, schoonmakers, trainmanagers) en materieel (één zo'n Traxx-loc zou ¤ 30.000,- per maand kosten heb ik mij laten vertellen).
¤ 8.000 aan inkomsten per dag, betekent ¤ 40.000 inkomsten per week, is grofweg ¤ 176.000,- aan inkomsten per maand. Hiervan gaat ¤ 30.000,- af per Traxx. Men heeft 4 locs gereserveerd voor Fyra, wat inhoudt dat men ¤ 120.000,- per maand aan locs betaalt
Inkomsten per maand: ¤ 176.000,-
Kosten locs: ¤ 120.000,-
Restant per maand: ¤ 56.000,-
Men heeft dus per maand nog ¤ 56.000,- over om het spoor en de stops te betalen (ProRail), om personeel te betalen, om onderhoud van de rijtuigen (6 rijtuigen per trein * 4 treinen = 24 rijtuigen) van te betalen, ga zo maar door. De kans dat Fyra op dit moment winstgevend is, is afgaande op de cijfers, erg klein te noemen.
zie het dan als dat lelijke gelamineerde vodje in plastic creditcard formaat.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:01 schreef Dr_Flash het volgende:
er is niets positief aan de OVchipkaart carboni. Niets.
HSL, benelux, DDM/DD-AR zijn ook getrokkenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:33 schreef Zug-Chef het volgende:
Herfst
Het trek-duw materieel ICRm is een van het laatste overgebleven "getrokken mat" op het Nederlandse Reizigersspoor.
Ik bewonder de moeite die je erin steekt, maar ook zonder cijfertjes had ik je wel kunnen vertellen dat het laten rijden van praktisch lege treinen niet winstgevend isquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:02 schreef James1988 het volgende:
Net op Tweakers even een berekening gemaakt n.a.v. iemand die schreef dat in de spits 70 tot 80 man per richting per Fyra-trein reist:
[..]
Belasting, premies volksverzekeringen....quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:24 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat een machinist wel meer dan ¤ 6,15 per uur betaald krijgt, dus aan de personeelskosten alleen al maken ze verlies. Daar zit dan nog geen meter spoorgebruik bijgerekend...
Toch kies ik dan voor een enigszins onderbouwd verhaal.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:25 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ik bewonder de moeite die je erin steekt, maar ook zonder cijfertjes had ik je wel kunnen vertellen dat het laten rijden van praktisch lege treinen niet winstgevend is
idd, over heen gelezenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:57 schreef James1988 het volgende:
Nee, die heb ik wel. ¤ 30.000,- per maand per loc meen ik.
Nog niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:56 schreef Cothen het volgende:
En dan vergeet je nog de leasekosten voor de TRAXX-en.
De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam is niet commercieel uit te buiten. Dat wist men bij de aanleg al. De snellere verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam is een mooie bijkomstigheid, maar geen commercieel doel op zich.
Doet me denken aan Linx, een luxe HSL-verbinding tussen Stockholm en Oslo die de strijd tegen auto en vliegtuig glansrijk verloor.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:
en het is nog maar de vraag of tegen dit soort praktisch dubbele tarieven het reizigersvolume Amsterdam - Parijs ooit het reizigersvolume Sauwerd - Venray zal overstijgen.
Klantenservice/klachtencommissie ofzo misschien?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 02:04 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ik heb net het volgende meegemaakt. Volgens de reisplanner gaat ieder vrijdag om 00:41 een stoptrein richting Nijmegen naar Oss. Door het gebrek van een nachttrein is dit ook de allerlaatste trein. Om half 1 waren we op het station en constateerde we dat deze trein niet op de vertrekborden stond. We attendeerde hierop een conducteur en een bijbehorende man die ook keken op hun railpocket. Hierop was ook een trein van 00:41 te zien.
Ik had omstreeks 20:15 nog op mijn mobiel gekeken op de mobiele NS.nl om zeker van te zijn dat deze trein ging. Hierdoor waren we verplicht een taxi te pakken met een kostenplaatje van totaal 91 euro. Ik voel me gedupeerd door de NS omdat ze mij verkeerde informatie hebben verstrekt betreffende de vertrektijd van de laatste trein. We zijn met de betreffende conducteur naar de taxiplaats geleid en hebben daar ook de taxibus gepakt.
Nu heb ik een bonnetje van de taxi bewaard en ben ik benieuwd naar het telefoonnummer/adres/e-mail adres waar ik mijn bedrag terug kan declareren. Het merendeel van ons had een OV-kaart, maar we voelen ons toch gedupeerd. Voor volgende week staat net zo'n 'spooktrein' gepland om 00:41 en ik heb hier ook screenshots ter bewijs van gemaakt.
Wie o wie kan ons helpen bij deze klacht, ik vind het zeer onterecht dat we voor deze fout van de NS moeten opdraaien.
Joepie, alweer een seinstoring..quote:Tiel-Arnhem
Zaterdag 24 Oktober 09:29Oorzaak Tussen Kesteren en Tiel rijden geen treinen door geplande werkzaamheden.
Er rijden snelbussen.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 45 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
Delfzijl-Groningen
Zaterdag 24 Oktober 08:58Oorzaak Tussen Groningen en Delfzijl rijden minder treinen door een seinstoring.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
Volgens de dienstregeling is dit de eerste trein van de dag op vrijdag ochtend om 0.41 uur.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 02:04 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ik heb net het volgende meegemaakt. Volgens de reisplanner gaat ieder vrijdag om 00:41 een stoptrein richting Nijmegen naar Oss. Door het gebrek van een nachttrein is dit ook de allerlaatste trein. Om half 1 waren we op het station en constateerde we dat deze trein niet op de vertrekborden stond. We attendeerde hierop een conducteur en een bijbehorende man die ook keken op hun railpocket. Hierop was ook een trein van 00:41 te zien.
Ik had omstreeks 20:15 nog op mijn mobiel gekeken op de mobiele NS.nl om zeker van te zijn dat deze trein ging. Hierdoor waren we verplicht een taxi te pakken met een kostenplaatje van totaal 91 euro. Ik voel me gedupeerd door de NS omdat ze mij verkeerde informatie hebben verstrekt betreffende de vertrektijd van de laatste trein. We zijn met de betreffende conducteur naar de taxiplaats geleid en hebben daar ook de taxibus gepakt.
Nu heb ik een bonnetje van de taxi bewaard en ben ik benieuwd naar het telefoonnummer/adres/e-mail adres waar ik mijn bedrag terug kan declareren. Het merendeel van ons had een OV-kaart, maar we voelen ons toch gedupeerd. Voor volgende week staat net zo'n 'spooktrein' gepland om 00:41 en ik heb hier ook screenshots ter bewijs van gemaakt.
Wie o wie kan ons helpen bij deze klacht, ik vind het zeer onterecht dat we voor deze fout van de NS moeten opdraaien.
Volgens de reisplanner dan he, volgens de vertrekstaat is dezelfde trein die van 0.41 op donderdag ("Treinen welke rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag.")quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 08:43 schreef Duvel het volgende:
Die trein van 0.41 op vrijdag, die rijdt natuurlijk op VRIJDAG.
Da's de enige smoes die 't misschien nog kan redden, maar de reisplanner is natuurlijk geen vertrekstaat.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 09:57 schreef ReisT het volgende:
[..]
Volgens de reisplanner dan he, volgens de vertrekstaat is dezelfde trein die van 0.41 op donderdag ("Treinen welke rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag.")
Niet zo gek dat dat verwarring geeft.
Ja maar goed, dan zou die trein bij donderdag staan. Dan zie je hem dus niet als je voor vrijdagavond vervoer zoekt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 09:57 schreef ReisT het volgende:
[..]
Volgens de reisplanner dan he, volgens de vertrekstaat is dezelfde trein die van 0.41 op donderdag ("Treinen welke rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag.")
Niet zo gek dat dat verwarring geeft.
Ik denk niemand, zowel de vertrekstaat als de planner geven duidelijk aan dat de laatste trein richting Oss in het weekend om 00:24 gaat.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 02:04 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Wie o wie kan ons helpen bij deze klacht, ik vind het zeer onterecht dat we voor deze fout van de NS moeten opdraaien.
Bron: Telegraafquote:Trein rijdt weg met kinderen, moeder blijft radeloos achter
Krabbendijke - Een moeder had deze week op station Krabbendijke problemen bij het instappen met een buggy op de trein. De paniek was groot toen de deuren plotseling dichtgingen en de trein wegreed richting Goes. De twee kinderen van 9 maanden en twee jaar oud zaten in de trein terwijl de radeloze moeder achterbleef op het perron.
Enkele passagiers hebben zich ontfermd over de kinderen, die flink overstuur waren. Agenten kregen een melding dat de hulpvaardige passagiers met de buggy zouden uitstappen op station Kruiningen.
Agenten vingen de kinderen daar op. De ingeseinde vader arriveerde na een aantal minuten. Hij heeft de jongen en het meisje die bij de kinderen waren gebleven, beloond met vijftig euro.
Lees deze voetnoot zorgvuldig door:quote:
De laatste trein naar 's-Hertogenbosch vertrekt op vrijdag t/m zondag (zaterdag t/m maandag, red.) om 0:24.quote:Treinen welke rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag.
Gelul, in de nacht van vrijdag op zaterdag vertrekt de laatste trein om 00.24u.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 02:04 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Volgens de reisplanner gaat ieder vrijdag om 00:41 een stoptrein richting Nijmegen naar Oss.
Laat maar eens zien die screenshots!quote:Voor volgende week staat net zo'n 'spooktrein' gepland om 00:41 en ik heb hier ook screenshots ter bewijs van gemaakt.
Hoi spuit 11. OK, Kevin heeft zich kennelijk vergist, dat is 'm nu denk ik wel duidelijk.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 18:33 schreef Socios het volgende:
[..]
Gelul, in de nacht van vrijdag op zaterdag vertrekt de laatste trein om 00.24u.
Yes. Maar 50 euro kwijt aan een decoder van 40 euro en een roco IC'tje van 10 euroquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 21:38 schreef IntercityAPT het volgende:
Iemand al naar eurospoor geweest?'t was voor mij wel een gevaarlijke plek: ben 40 euro kwijtgeraakt aan tweedehands wagons(2 SNCF, 1 NS, 1 Ovomaltine
)
De NS reisplanner stuurt je standaard via Utrecht als je Groningen - Maastricht invoert. Dus de werkzaamheden bij Deventer heb je geen last van.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 21:18 schreef Eix het volgende:
NS/Prorail en werkzaamheden.![]()
Ik moest vandaag van Groningen naar Limburg. Werkzaamheden in Deventer -> Noord-Zuid route via Maaslijn/Arnhem/Zwolle is dus niet te doen.
Via Utrecht dan? Werkzaamheden Utrecht - 's-Hertogenbosch. Keuze 1) reis vanuit Utrecht via Nijmegen, of 2) via Rotterdam. Uiteindelijk dus 5,5 uur onderweg geweest via Rotterdam. Ik heb in elk geval wel waar voor mijn geld gehad met mn 1e klas ticket.
Klopt. Maar Utrecht - Den Bosch lag er ook uit ivm werkzaamheden. Dus moest je dan van Utrecht naar Nijmegen om dan naar Roermond te gaan...quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:20 schreef Light het volgende:
[..]
De NS reisplanner stuurt je standaard via Utrecht als je Groningen - Maastricht invoert. Dus de werkzaamheden bij Deventer heb je geen last van.
Ja, er wordt druk aan het spoor gewerkt. Als het goed is, zijn ze morgen wel klaar bij Deventer en kan alles maandag weer normaal rijden.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Klopt. Maar Utrecht - Den Bosch lag er ook uit ivm werkzaamheden. Dus moest je dan van Utrecht naar Nijmegen om dan naar Roermond te gaan...
Reistijd: 5u 20, 3x overstappen.
De geoefende kijker weet wel beter. Het is al 4 jaar lang elk weekend een grote hindernisbaan. Het is echt niet alsof het na dit weekend ineens allemaal goed gaat hoorquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:29 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, er wordt druk aan het spoor gewerkt. Als het goed is, zijn ze morgen wel klaar bij Deventer en kan alles maandag weer normaal rijden.
Nouja, ik zou het wel handig vinden als de stoptrein Enschede - Apeldoorn weer rijdt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
De geoefende kijker weet wel beter. Het is al 4 jaar lang elk weekend een grote hindernisbaan. Het is echt niet alsof het na dit weekend ineens allemaal goed gaat hoor
Ach, t wentquote:Op zondag 25 oktober 2009 00:18 schreef Light het volgende:
[..]
Nouja, ik zou het wel handig vinden als de stoptrein Enschede - Apeldoorn weer rijdt.
En verder weet ik dat ze er wel een zooitje van kunnen maken bij Prorail... ik kan me nog herinneren dat het tijdelijke spoor bij Almelo niet helemaal goed beveiligd was.... dat duurde weken om het op te lossen.
Ik heb begrepen dat ze de beveiliging van het tijdelijke spoor europees moesten aanbesteden, en de winnende partij was niet degene die normaal dat soort dingen doet. De winnende partij dacht dat testen vooraf niet nodig was. Prorail controleert de beveiliging wel voordat een blok in gebruik genomen wordt. En als het dan niet werkt, is er een probleem.quote:Op zondag 25 oktober 2009 00:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Ach, t went![]()
Op het emplacement van Almelo liggen slechts 7 sporen ofzo, en dan is het niet mogelijk om het spoor normaal aan te sluiten? Ik snap het niet.
Ja, dat was ook wel even spannend.quote:Verbaasde me ook dat het goed ging toen Almelo Verdiept in gebruik ging
In zo'n aanbesteding wordt de kwaliteit toch ook wel meegenomen?quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:15 schreef Light het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat ze de beveiliging van het tijdelijke spoor europees moesten aanbesteden, en de winnende partij was niet degene die normaal dat soort dingen doet. De winnende partij dacht dat testen vooraf niet nodig was. Prorail controleert de beveiliging wel voordat een blok in gebruik genomen wordt. En als het dan niet werkt, is er een probleem.
[..]
Nee, de goedkoopste optie maakt meer kans.quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:33 schreef Peter het volgende:
[..]
In zo'n aanbesteding wordt de kwaliteit toch ook wel meegenomen?
Ah niet weer, wat is dat toch in deze periode...quote:Lelystad Centrum-Amsterdam Centraal/Schiphol Zondag 25 Oktober 08:06
Oorzaak Tussen Weesp en Almere Muziekwijk rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Verwachting De verstoring is naar verwachting rond 9:30 uur verholpen.
Reisadvies
Wel langer ook. Er is geloof ik nog maar één weekend in het jaar dat het hele net te berijden is, en dat is rond kerst.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
De geoefende kijker weet wel beter. Het is al 4 jaar lang elk weekend een grote hindernisbaan. Het is echt niet alsof het na dit weekend ineens allemaal goed gaat hoor
quote:Lege stoelen in HSL
24 oktober, 2009 - 14:13
Internationaal | Openbaar vervoer
Gewone treinen tussen Amsterdam en Rotterdam zijn tijdens de spits stampvol, maar de nieuwe Fyra hogesnelheidslijn heeft slechts een stuk of 115 reizigers, terwijl er meer dan 500 zitplaatsen zijn, aldus NRC Handelsblad. Reizigers worden afgeschrikt door de toeslag van 7,40 euro per enkele reis, tenzij de baas betaalt.
De trein doet er 43 minuten over om Rotterdam te bereiken, waar gewone treinen minstens 59 minuten over doen. De Fyra gebruikt het hogesnelheidsspoor, maar de locomotief is nog een gewone die niet harder gaat dan 160 km per uur.
Een conducteur zei tegen NRC Handelsblad (abonnement) dat er niet aan valt te ontkomen om de prijs te verlagen, maar een woordvoerder van de NS zei dat dit niet aan de orde is. “We worden hier niet zenuwachtig van.” De NS verwacht dat meer mensen de trein zullen gaan gebruiken als ze in de toekomst frequenter gaan rijden.
Ondertussen verheugt de Man in Seat Sixty-One - beheerder van een uitstekende website over internationale treinreizen - zich op 13 december, wanneer de Thalys op hogesnelheidsspoor gaat rijden. “Londen-Amsterdam duurt dan nog maar 4 uur en 16 minuten, van centrum tot centrum met een comfortabele check-in van 30 minuten en één eenvoudige overstap in Brussel… En er is nog een voordeel: 90-95% van de Eurostars en andere hogesnelheidstreinen komen op tijd aan, terwijl sommige korteafstandsvluchten met moeite 65-70% halen.”
Klopt, via Utrecht is inderdaad de standaard route en ook het fijnste. Maar via Deventer duurt even lang en is dus normaal het alternatief bij werkzaamheden. Als beide niet bereisbaar zijn krijg je erg creatieve routes die goed zijn voor de kilometers. Nja, ik heb de hindernisbaan weer overleefd.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:20 schreef Light het volgende:
[..]
De NS reisplanner stuurt je standaard via Utrecht als je Groningen - Maastricht invoert. Dus de werkzaamheden bij Deventer heb je geen last van.
oke...quote:Op zondag 25 oktober 2009 12:52 schreef dennistd het volgende:
de 13e gaat de nieuwe dienstregeling in, en ns hispeed zal zie er nog wel niet in hebben staan
misschien kan het wel via thalys zelf
De betreffende woordvoerder:quote:Een conducteur zei tegen NRC Handelsblad (abonnement) dat er niet aan valt te ontkomen om de prijs te verlagen, maar een woordvoerder van de NS zei dat dit niet aan de orde is. “We worden hier niet zenuwachtig van.” De NS verwacht dat meer mensen de trein zullen gaan gebruiken als ze in de toekomst frequenter gaan rijden.
Ja. Dan gaat toch het toch via de route van de Sneltrein Breda - Amsterdam?quote:Op zondag 25 oktober 2009 13:31 schreef Peterselieman het volgende:
Het wordt voor de mensen pas interessant als de normale IC's van Amsterdam naar Rotterdam niet meer via Schiphol, maar via Haarlem gaan rijden.
En dat is, samen met het afschaffen van de Beneluxtrein, mensen gewoon dwingen om van hun veel te dure kutservice gebruik te makenquote:Op zondag 25 oktober 2009 13:31 schreef Peterselieman het volgende:
Het wordt voor de mensen pas interessant als de normale IC's van Amsterdam naar Rotterdam niet meer via Schiphol, maar via Haarlem gaan rijden.
Helaas is het toch zo. Elk kwartier komt er een trein Amsterdam - Haarlem - Rotterdam - Dordrecht, 2 keer per uur gaat die door naar Vlissingen (Roosendaal - Vlissingen als stoptrein) en 1 keer (spits 2 keer) door als stoptrein naar Breda.quote:Op zondag 25 oktober 2009 13:44 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja. Dan gaat toch het toch via de route van de Sneltrein Breda - Amsterdam?
Wat zijn de stopplaatsen dan? Want het lijkt mij onlogisch dat ze de stopplaatsen van de Sneltrein gebruiken?
En de sneltrein komt toch te vervallen?
Skitrein? Zwitserse spoorwegen? Lijkt mij sterk.quote:Op zondag 25 oktober 2009 14:36 schreef pagadder het volgende:
Iemand die soms weet waarom de Beneluxtrein de laatste tijd soms bestaat uit andere wagons? Ik zat eens in een wagon die vroeger diende als skitrein en ik zou zweren dat ik vrijdag in Brussel Noord een Beneluxtrein bestaande uit wagons van de Zwitserse/Oostenrijkse spoorwegen zag passeren.
Die soort zie ik soms passeren in Antwerpen Centraal/Mechelen. Eén keer heb ik erin gezeten. Het was nog een andere soort trein hoor. Zoals die wagonnen, maar dan donkerblauw/donkerpaars en er stond dacht ik SB op.quote:Op zondag 25 oktober 2009 14:51 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Skitrein? Zwitserse spoorwegen? Lijkt mij sterk.
Heb je niet deze trein gezien? Deze i10 rijtuigen van de NMBS doen tijdelijk dienst in de Beneluxtrein, doordat er een aantal Prio rijtuigen (de bekende zuurstok rijtuigen) naar de Fyra zijn gegaan.
Weet je zeker dat het wel de Benelux trein was? En niet een nachttrein?quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:07 schreef pagadder het volgende:
[..]
Die soort zie ik soms passeren in Antwerpen Centraal/Mechelen. Eén keer heb ik erin gezeten. Het was nog een andere soort trein hoor. Zoals die wagonnen, maar dan donkerblauw/donkerpaars en er stond dacht ik SB op.
SBB (CFF FFS) zijn de Zwitserse spoorwegen, misschien heb je een skitrein gezien. Treski bijvoorbeeld?quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:07 schreef pagadder het volgende:
[..]
Die soort zie ik soms passeren in Antwerpen Centraal/Mechelen. Eén keer heb ik erin gezeten. Het was nog een andere soort trein hoor. Zoals die wagonnen, maar dan donkerblauw/donkerpaars en er stond dacht ik SB op.
In ieder geval heeft Haarlem vier keer per uur een verbinding met Rotterdam, maar dit is inderdaad een klapsigaar uit eigen doos.quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:07 schreef James1988 het volgende:
115 reizigers in de spits is iets meer dan waar ik vanuit was gegaan in mijn berekeningen... evenzogoed is het nog steeds bedroevend weinigHet gedrag van die woordvoerder en NS Hispeed is niet echt begrijpbaar... mensen komen echt niet zomaar terug.
Door geintjes als de IC Asd - Rsd via Haarlem te laten lopen, pest je reizigers alleen maar de auto in volgens mij: een langere reis hebben ze dan toch, maar als de auto dan goedkoper is, is het duidelijk wie er gaat winnen. En dat is níet de Fyra.
Waarschijnlijk wel. Vanaf Den Haag CS zou je denk ik wel via Schiphol kunnen. Moet je vanaf de luchthaven even de stopper naar CS pakken of via Duivendrecht reizen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:12 schreef Peter het volgende:
En vanuit Den Haag naar Amsterdam? Moet ik dan ook over haarlem ipv over schiphol?
quote:De doorgaande verbinding tussen Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam via de Oude Lijn vervalt. Voortaan rijdt er vier keer per uur een Intercity tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag HS en Rotterdam, en vier keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Den Haag Centraal:
'k Ben benieuwd in hoeverre ze de overstaptijden nog gaan aanpassen, want zoals het er nu uit ziet, zijn reizigers vanuit Vlissingen naar Schiphol straks 20 minuten langer onderwegquote:Op zondag 25 oktober 2009 16:23 schreef greavy het volgende:
Klik hier voor een overzicht van specifieke veranderingen in Dienstregeling 2010 op Wikipedia
Kijk voor de verandering door de HSL bij de Oude Lijn
Als ik dat verhaal mag geloven, rijden er inderdaad geen Intercity treinen tussen Den Haag en Amsterdam CS via Schiphol.
Tevens ook niet uit de richtingen van Vlissingen richting Amsterdam via Schiphol.
Echter zie ik dan wel staan dat er een IC vanaf Den Haag CS tot Schiphol rijd.
Een quote van Wikipedia:
[..]
Nog steeds: de IC Den Haag-Amsterdam en de IC Hoofddorp-Amsterdam(-Lelystad).quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:07 schreef Duvel het volgende:
Er rijden straks dus geen intercity's meer tussen Amsterdam Centraal en Schiphol?
Je was mij voor. De IC Hoofddorp-Amsterdam-Lelystad wordt echter geknipt in Amsterdam. Er komen dan een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam en een intercity Amsterdam - Lelystad. Ik denk echter wel dat deze op elkaar aansluiten in Amsterdam.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:32 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Nog steeds: de IC Den Haag-Amsterdam en de IC Hoofddorp-Amsterdam(-Lelystad).
Wat heet aansluiten?quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:34 schreef KapiteinT het volgende:
De intercity Den Haag Centraal - Amsterdam blijft gewoon hoor, deze gaat wel een extra stop maken op Hoofddorp en stopt dus vanaf Hoofddorp op alle stations. Ook gaat de Noord-Oost vanuit Den Haag via Schiphol rijden. Als het goed is sluiten beide treinen aan in Leiden op de intercity's naar Rotterdam en verder.
De IC Amsterdam-Lelystad wordt waarschijnlijk aan de sneltrein Den Haag-Amsterdam geplakt.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:36 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Je was mij voor. De IC Hoofddorp-Amsterdam-Lelystad wordt echter geknipt in Amsterdam. Er komen dan een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam en een intercity Amsterdam - Lelystad.
Qua materiaal wel zo logisch. Allebei gewoon VIRM.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:40 schreef ReisT het volgende:
[..]
De IC Amsterdam-Lelystad wordt waarschijnlijk aan de sneltrein Den Haag-Amsterdam geplakt.
Wat is dat nou voor onzin dan? Wanneer gaat FOK!rail daar rijden?quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Vanaf Den Haag CS zou je denk ik wel via Schiphol kunnen. Moet je vanaf de luchthaven even de stopper naar CS pakken of via Duivendrecht reizen.
Is het ook zo dat beide treinen omlooptechnisch in elkaar overgaan? Dat kan ook in inzetkosten schelen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:36 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Je was mij voor. De IC Hoofddorp-Amsterdam-Lelystad wordt echter geknipt in Amsterdam. Er komen dan een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam en een intercity Amsterdam - Lelystad. Ik denk echter wel dat deze op elkaar aansluiten in Amsterdam.
Volgens ReisT gaat de IC Den Haag - Amsterdam over op de IC Amsterdam Lelystad, en ik lees net op Wikipedia dat de stoptrein Den Haag - Amsterdam over gaat op de stoptrein Amsterdam - Almere Oostvaarders.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:45 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Is het ook zo dat beide treinen omlooptechnisch in elkaar overgaan? Dat kan ook in inzetkosten schelen.
Ik begrijp deze logica even niet.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Vanaf Den Haag CS zou je denk ik wel via Schiphol kunnen. Moet je vanaf de luchthaven even de stopper naar CS pakken of via Duivendrecht reizen.
Het is gewoon niet zo, want er is een IC Den Haag - Amsterdam via Schiphol. Niks overstappen dus.quote:
Ik wist niet dat er dan nog een doorgaande trein van Den Haag via Schiphol naar Amsterdam CS zou zijn. Ik dacht dat alle treinen van het CS naar Schiphol door zouden rijden naar Groningen/Enschedequote:
Straks dus een stoptrein tussen schiphol en A'dam centraal toch?quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:50 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Het is gewoon niet zo, want er is een IC Den Haag - Amsterdam via Schiphol. Niks overstappen dus.
Ja, uiteindelijk zullen tussen Amsterdam en Schiphol de volgende treinen rijden:quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Straks dus een stoptrein tussen schiphol en A'dam centraal toch?
Amsterdam - Den Haag HS duurt nu met de intercity 46 minuten en met de sneltrein 51 minuten. De toekomstige intercity zal ongeveer even snel zijn als de huidige sneltrein, dus zal het 5 minuten langer duren.quote:Op zondag 25 oktober 2009 17:16 schreef Peter het volgende:
Dus Den Haag C/HS- Amsterdam C wordt sowieso langer qua tijd?
Leve de vooruitgang..
De treinen van Den Haag naar Groningen/Enschede/Berlijn komen juist naast de bestaande treinen, zodat er 4x/uur een trein van Den Haag CS naar Schiphol gaat. En dat is nog maar het begin, want later moet er nog Den Haag-Schiphol-Duivendrecht-Lelystad bijkomen voor 'elke-tien-minuten-een-trein'.quote:Op zondag 25 oktober 2009 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er dan nog een doorgaande trein van Den Haag via Schiphol naar Amsterdam CS zou zijn. Ik dacht dat alle treinen van het CS naar Schiphol door zouden rijden naar Groningen/Enschede
De pimpel wordt toch al december dit jaar doorgetrokken naar Den Haag?quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:17 schreef knars het volgende:
Ach, als Den Haag verstoken blijft van een IC verbinding met Schiphol omdat het HSL tracé echt gebruikt gaat worden, is de weg vrij voor het verlengen van de Pimpel naar Den Haag CSDenk dat ik dan iets vaker na gedane arbeid via Schiphol en Den Haag naar huis ga
ik heb nagevraagd bij loket NS:quote:Op zondag 25 oktober 2009 13:02 schreef dennistd het volgende:
je kunt ook via bahn.de bestellen dacht ik, maar op buitenland-gebied weet ik niet zo heel veel, maar er zal zich vast nog wel een ander melden vandaag in het topic
Het is een tongquote:Op zondag 25 oktober 2009 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet niet welke propagandaflikker ze bij Veolia in dienst hebben, maar het tamelijk zouteloze veolioslogo kon er een druppel van krijgen.
[ afbeelding ]
"Laat je hier aflebberen door Veolia"quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
de stopper zwolle-enschede kan vertraging op hebben gelopen, en gezien de 5 minuten kering in enschede haalt ie er maar weinig vanaf. En als de IC in enschede gewoon achter de stopper gezet wordt krijgt die dus ook +10quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Waarom zijn er dikke vertragingen hier in het oosten? (Deventer-Enschede)
Vanmorgen had de stopper Zwolle - Enschede al 15 min vertraging, en terugweg had dezelfde stopper maar dan naar Zwolle ook 10 minuten vertraging. Hetzelfde gold voor de IC's.
Ergens iets gebeurd ofzo?
Kan me er zo niks van herinneren. Die stopper wordt trouwens door de provincie Friesland betaald, dat is de reden waarom ie niet tot Meppel of Zwolle rijdt.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:16 schreef brandsrus het volgende:
Was er in de Dienstregeling 2010 niet de bedoeling dat de spitsslag Leeuwarden - Wolvega doorgetrokken zou worden naar Zwolle waardoor dezelfde situatie ontstaat als Groningen - Zwolle?
Dat is helemaal in Limburg, mij te ver.quote:Op maandag 26 oktober 2009 12:45 schreef Duvel het volgende:
Mensen uit het zuiden gaan maar lekker naar de ZLSM ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |