Pos. | Naam | Team | Punten |
1. | J. Button | Brawn GP | 68 |
2. | S. Vettel | Red Bull | 47 |
3. | M. Webber | Red Bull | 45.5 |
4. | R. Barrichello | Brawn GP | 44 |
5. | F. Massa | Ferrari | 22 |
6. | J. Trulli | Toyota | 21.5 |
7. | N. Rosberg | Williams | 20.5 |
8. | T. Glock | Toyota | 13 |
9. | F. Alonso | Renault | 13 |
10. | K. Räikkönen | Ferrari | 10 |
11. | L. Hamilton | McLaren | 9 |
12. | N. Heidfeld | BMW | 6 |
13. | H. Kovalainen | McLaren | 5 |
14. | S. Buemi | Toro Rosso | 3 |
15. | R. Kubica | BMW | 2 |
16. | S. Bourdais | Toro Rosso | 2 |
17. | K. Nakajima | Williams | 0 |
18. | A. Sutil | Force India | 0 |
19. | G. Fisichella | Force India | 0 |
20. | N. Piquet jr. | Renault | 0 |
Pos. | Team | Punten |
1. | Brawn GP | 112 |
2. | Red Bull | 92.5 |
3. | Toyota | 34.5 |
4. | Ferrari | 32 |
5. | Williams | 20.5 |
6. | McLaren | 14 |
7. | Renault | 13 |
8. | BMW | 8 |
9. | Toro Rosso | 5 |
10. | Force India | 0 |
Datum | Tijd | Programma |
Za 25 juli | 13.55-15.15 uur | RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Kwalificatie |
Zo 26 juli | 13.00-13.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Pre-show |
Zo 26 juli | 13.55-15.45 uur | RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Race |
Zo 26 juli | 15.45-16.00 uur | RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Nabeschouwing |
Zo 26 juli | 20.00-20.30 uur | RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 25 juli | 13.10-15.15 uur | BBC1: Formule 1 - Hongarije - Kwalificatie |
Zo 26 juli | 13.10-16.00 uur | BBC1: Formule 1 - Hongarije - Race |
Zo 26 juli | 20.00-20.30 uur | BBC3: Formule 1 - Hongarije - Samenvatting |
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 19 °C | 31 °C | 0 % | zonnig |
Zaterdag | 16 °C | 24 °C | 20 % | licht bewolkt |
Zondag | 14 °C | 26 °C | 0 % | zonnig |
quote:Op vrijdag 24 juli 2009 00:03 schreef Radegast het volgende:
Hamilton pakt 'em.
Vergeet Buttons eerste overwinning nietquote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:26 schreef LeXX het volgende:
Altijd moet ik aan Hill en Arrows denken als de GP weer op deze baan is... En JV zijn 3de plek natuurlijk
quote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:39 schreef kevin_ het volgende:
Is er een livestream voor de training zometeen nu?
De 1e F1 link op atdhe is er net bij gekomenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:37 schreef Sally het volgende:
[..]
Vergeet Buttons eerste overwinning niet
[..]
Waar dan?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:42 schreef kevin_ het volgende:
[..]
De 1e F1 link op atdhe is er net bij gekomen.
Thnx, nog een kwartiertjequote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:11 schreef kevin_ het volgende:
[..]
http://www.atdhe.net/7568/watch-hungarian-formula-1-grand-prix
tis nog maar vrijdagquote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:26 schreef ColtZ40 het volgende:
Volgens mij is de update van Brawn Gp niet zo goed.
ze zeggen dat langzame bochten het probleem niet zijnquote:Op vrijdag 24 juli 2009 00:01 schreef Sally het volgende:
En Ferrari roept ook dat ze verwachten het goed te doen... We'll see
Brawn had veel fuel in de wagenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:26 schreef ColtZ40 het volgende:
Volgens mij is de update van Brawn Gp niet zo goed.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
gerefreshed en nu Engels O_oquote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:07 schreef Atreidez het volgende:
http://www.footballclubonline.com/ch2.html
hier beeld, maar helaas wel met een of ander oostbloktaaltje
als kimi niet in de weg gaat rijdenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:58 schreef LeXX het volgende:
Wat doet Force india het goed, ik voel gewoon dat ze punten gaan pakken deze keer!
Maar de echte hamvraag is natuurlijk wat Piquet gaat doen. In de eerste twee vrije trainingen zat hij er namelijk weer goed bij.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:16 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
als kimi niet in de weg gaat rijden![]()
tevens tvp
En dan is Lewis nog niet eens blij met de autoquote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef Atreidez het volgende:
Kan geen toeval meer zijn met die McLarens... Nu voorlopig alweer 1 en 3.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:58 schreef LeXX het volgende:
Wat doet Force india het goed, ik voel gewoon dat ze punten gaan pakken deze keer!
[offtopic]Hoi Sally, back again?[/offtopic]
ik had niet anders verwacht natuurlijkquote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:20 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Maar de echte hamvraag is natuurlijk wat Piquet gaat doen. In de eerste twee vrije trainingen zat hij er namelijk weer goed bij.
Yeah baby, weer airtime voor Force India!quote:
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:51 schreef Atreidez het volgende:
Mag best gezegd worden dat DC een leuke presentator is
Rechtuit de banden in.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:48 schreef Xebber het volgende:
Ik schakel net in, wat is d'r gebeurd met Massa?
Die is de bandenstapel in gereden. Dat zie je toch?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:48 schreef Xebber het volgende:
Ik schakel net in, wat is d'r gebeurd met Massa?
dat was idd het eerste waar ik aan dacht...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:49 schreef Dos37 het volgende:
Schumacher brak zijn been zo op Silverstone
Ohja, BBC, ik keek uit gewoonte op RTL7.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:48 schreef vosss het volgende:
[..]
Die is de bandenstapel in gereden. Dat zie je toch?
Zijn wij opeens Hongaars? Ik vind dit toch écht rood/wit/blauw.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:51 schreef Atreidez het volgende:
Waarom hangt de Hongaarse vlag achter de interviewers van BBC halfstok
Als het G-lampje in de cockpit aan is dan moet de medische dienst de coureur eerst in de wagen stabiliseren, vandaar dat het zo lang duurde voor hij uit de auto was.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:55 schreef Sally het volgende:
Op tv was het moeilijk te zien, maar ik zag de helm van Massa helemaal niet bewegen.
Net op BBC werd gezegd dat de G-meter uitgeslagen was en dat ze proberen Massa te stabiliseren "in zijn wagne" (? de wagen werd weggetakeld zonder coureur)
Leek echt op een veer.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:57 schreef Xebber het volgende:
Op RTL net slowmotion beelden van iets wat tegen zijn helm knalde, hoofd knakte meteen achterover. Leek iets metaalachtigs.
Als een band bij Surtees al zijn dood is, vraag ik me af wat iets metaalachtigs al doet.
* Xebber een beetje bang is voor een slecht einde.
Volgens mij was Massa al bewusteloos toen hij de bandenstapel raakte.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:55 schreef Sally het volgende:
Op tv was het moeilijk te zien, maar ik zag de helm van Massa helemaal niet bewegen.
Net op BBC werd gezegd dat de G-meter uitgeslagen was en dat ze proberen Massa te stabiliseren "in zijn wagne" (? de wagen werd weggetakeld zonder coureur)
Aldus GPUpdate.net.quote:De Ferrari-coureur werd vervolgens op een brancard afgevoerd, terwijl hij zijn helm nog op had. Bij aankomst in het medisch centrum op het circuit was zijn helm inmiddels af, en wist hij zijn armen op eigen kracht te bewegen. Familie en coureurs die Q3 niet hadden gehaald snelden zich ook naar het medisch centrum.
Voorlopig is de conditie van Massa onbekend, maar hij lijkt bij bewustzijn te zijn.
Ik vond het meer op een wielmoer of iets dergelijks lijken.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:01 schreef Palmboom313 het volgende:
[ afbeelding ]
Hier leek het op. Als je het mij vraagt.
Kijk maar eens goed naar het plaatje van ElmarOquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:04 schreef Xebber het volgende:
[..]
Ik vond het meer op een wielmoer of iets dergelijks lijken.
Zie edit. Lijkt inderdaad heel erg op een veer.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:05 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Kijk maar eens goed naar het plaatje van ElmarO
Een veer veertquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:05 schreef franklop het volgende:
ik zag in eerste instantie niemand voor hem rijden, dus hoe kan die veer dan nog in de lucht zijn?
Als die veer met die snelheid er af vliegt en weer door de veerkracht opspringt kan hij best hoog en lang blijven veren...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:05 schreef franklop het volgende:
ik zag in eerste instantie niemand voor hem rijden, dus hoe kan die veer dan nog in de lucht zijn?
ja maar hoe lang blijft zoiets in de lucht hangen en hoevaak veert het. Als Barri een halve minuut ervoor zat dan vind ik het apart dat zoiets nog kan blijven veren (zal ook wel eens verkeerd terecht komen en op de baan blijven liggen)quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:06 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
Een veer veert
Stuiterd op het circuit lijkt me toch logisch.
Luca Badoer dacht ik.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:07 schreef Xebber het volgende:
Wie is trouwens de reservecoureur van Ferrari?
Nou als hij nog opveert zal hij er niet een halve minuut voor hebben gereden. Veer kan natuurlijk ook afgeschoten zijn door het achterwiel van Rubens. Circuit daar is uphill, dus downhill gaat het veertje rapido...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:08 schreef franklop het volgende:
[..]
ja maar hoe lang blijft zoiets in de lucht hangen en hoevaak veert het. Als Barri een halve minuut ervoor zat dan vind ik het apart dat zoiets nog kan blijven veren (zal ook wel eens verkeerd terecht komen en op de baan blijven liggen)
Dat lijkt me wel. Zo'n veer weegt wel aardig wat kilo's.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Xebber het volgende:
Hmm, vlak voordat ie de bandenstapels inrijdt, laat ie zijn koppie al hangen, direct bewusteloos na de treffer?
Yup ... slappe handjes ook.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Xebber het volgende:
Hmm, vlak voordat ie de bandenstapels inrijdt, laat ie zijn koppie al hangen, direct bewusteloos na de treffer?
Inderdaad, het lijkt mij dan dat het eerder vanaf de kant kwam (publiek?)quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:08 schreef franklop het volgende:
[..]
ja maar hoe lang blijft zoiets in de lucht hangen en hoevaak veert het. Als Barri een halve minuut ervoor zat dan vind ik het apart dat zoiets nog kan blijven veren (zal ook wel eens verkeerd terecht komen en op de baan blijven liggen)
Of een helicopterquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Inderdaad, het lijkt mij dan dat het eerder vanaf de kant kwam (publiek?)
Er zit daar geen publiek.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Inderdaad, het lijkt mij dan dat het eerder vanaf de kant kwam (publiek?)
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Inderdaad, het lijkt mij dan dat het eerder vanaf de kant kwam (publiek?)
OMG, nou al ruim 300 keer bekeken.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:09 schreef winterapfel het volgende:
Lijkt me sterk, hij trapt duidelijk op de rem na een tijdje.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Xebber het volgende:
Hmm, vlak voordat ie de bandenstapels inrijdt, laat ie zijn koppie al hangen, direct bewusteloos na de treffer?
Je ziet hem nog terugschakelen en remmen...dus niet helemaal weg na impact veer.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Xebber het volgende:
Hmm, vlak voordat ie de bandenstapels inrijdt, laat ie zijn koppie al hangen, direct bewusteloos na de treffer?
Gas én rem. Lijkt me eerder een reactie van de hersenen dat ie zich strekt zonder dat ie dat bewust doet.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lijkt me sterk, hij trapt duidelijk op de rem na een tijdje.
En terugschakelen?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:17 schreef Xebber het volgende:
[..]
Gas én rem. Lijkt me eerder een reactie van de hersenen dat ie zich strekt zonder dat ie dat bewust doet.
http://f1.gpupdate.net/en(...)er-qualifying-crash/quote:We will bring you the latest on Felipe's condition as soon as we receive news, although Rubens Barrichello has spoken to Felipe since the crash and can report that he is in a reasonable condition.
Het lijkt me maar een klein veertje te zijn. Op het laatste shot zit hij naatuurlijk erg dicht bij de camera.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:12 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel. Zo'n veer weegt wel aardig wat kilo's.
Maar hij heeft wel een ontzettend hoge snelheid dus dat geeft een erg grote crash.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:19 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Het lijkt me maar een klein veertje te zijn. Op het laatste shot zit hij naatuurlijk erg dicht bij de camera.
Ah een stuk piepschuim heeft er ook voor gezorgd dat de spaceshuttle Columbia zodanig beschadigd was dat deze kon exploderen tijdens terug toch naar aarde.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:19 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Het lijkt me maar een klein veertje te zijn. Op het laatste shot zit hij naatuurlijk erg dicht bij de camera.
Ja dat wel. Bedenk maar hoe hard een vlieg op de fiets al aankomt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:20 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Maar hij heeft wel een ontzettend hoge snelheid dus dat geeft een erg grote crash.
En nu even wiskundig. Hoe zwaar weegt zo een veer als deze met een impact van 200km geraakt wordt?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:25 schreef zBus het volgende:
Ohw enneh Zo'n veer is toch nog wel 20cm en weegt al snel minimaal een halve kilo...
quote:Massa OK but unlikely to do more this weekend
July 25, 2009 by joesaward
Felipe Massa had a heavy accident in qualifying in Budapest but it seems that he is fundamentally all right, despite the fact that his helmet hit the steering wheel. It is not thought that he is in danger, but will not be taking any further part in the weekend’s activities. Massa has now been taken to hospital in Budapest.
The FIA says that he is in a stable condition. We will update you as more information emerges.
Ik zeg niks over de impact, maar alleen dat het geen veer van enkele kilo's was.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:23 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
Ah een stuk piepschuim heeft er ook voor gezorgd dat de spaceshuttle Columbia zodanig beschadigd was dat deze kon exploderen tijdens terug toch naar aarde.
Inderdaad je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:28 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ik zeg niks over de impact, maar alleen dat het geen veer van enkele kilo's was.
Een stuk metaal van enkele kilo's met 200 km/uur zou een ravage aanrichten, brrrr.
quote:Volgens de perswoordvoerder van Ferrari heeft Massa een gat of een snee in zijn voorhoofd. De artsen hebben hem een kalmerende injectie ingediend om de Braziliaan rustig te houden. Massa is wel bij kennis.
Meer volgt..
Belangrijk is dat Button ver achter ligtquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:36 schreef Fir3fly het volgende:
Vettel 2e. Ik neem aan dat Alonso vrij licht is.
Als Massa niet start dan wordt het niemand lijkt me, Badoer is niet gekwalificeerd.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:40 schreef Dos37 het volgende:
Luca Badoer morgen of start er dan niemand?
Inderdaad. Volgens mij mag er na de kwalificatie geen vervanger meer worden ingezet.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als Massa niet start dan wordt het niemand lijkt me, Badoer is niet gekwalificeerd.
Niemand. Je moet je als coureur wel gekwalificeerd hebben om te kunnen starten.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:40 schreef Dos37 het volgende:
Luca Badoer morgen of start er dan niemand?
Dat ookquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
Belangrijk is dat Button ver achter ligt
Hoe kan dat nou..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat ook.
En ik hoor net dat Massa gewoon start.
In Amerika is er de regel dat een coureur niet start als hij even buiten bewustzijn is geweest. Geen idee of dat in de F1 ook zo is.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:54 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou..
het zou mijn niet echt logisch lijken de de doktoren hem groen licht voor morgen.
maja wie ben ik.
Ja inderdaad ik ook.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:40 schreef dronkeykong het volgende:
Zou wel eens de helm van Massa willen zien.
Jaa iddquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:58 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja inderdaad ik ook.
Op het filmpje lijkt het of de veer van z'n helm afketst en dus gelukkig niet het vizier ingevlogen is.
Holyshitttttquote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:01 schreef Da.Rock het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat echt niet rijden morgen...
Sodemieter, wat heeft hij een geluk gehad, als je die helm zo ziet.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:01 schreef Da.Rock het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat echt niet rijden morgen...
Linkerhelft lijkt strak te staan van de dope, rechts lijkt ie te slapen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:01 schreef Da.Rock het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat echt niet rijden morgen...
Lijkt toch wel of die een wond bij zijn oog heeft ofniet?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:01 schreef Da.Rock het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat echt niet rijden morgen...
u zei?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:02 schreef vosss het volgende:
Het lijkt niet of die veer afketst, dat is gewoon zo. Dat zie je toch gebeuren?
Die veer is NIET zijn vizier in gevlogen en als dat wel zo was dan was ie ECHT niet bij geweest.
Meen je dat?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:07 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Lijkt toch wel of die een wond bij zijn oog heeft ofniet?
Ik zei dat die veer NIET zijn vizier in gevlogen is en dat is ook niet zo.quote:
Hebben ze tegenwoordig niet allemaal een kogelwerend vizier (sinds Schumi dat eerst deed)?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:12 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zei dat die veer NIET zijn vizier in gevlogen is en dat is ook niet zo.
Als dat wel zo was, dan had het plaatje hierboven er heeeeel anders uitgezien, denk liveleak/ogrish etc en ja, dan was Massa gewoon dood geweest.
Hij heeft geluk gehad en niet zo een beetje ook!
Het enige wat mis met 'm schijnt te zijn is een snee boven z'n ook, lichte zwelling aldaar en een lichte hersenschudding.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:12 schreef cappp het volgende:
Nee, die rijdt niet morgen. Duidelijk een blauw oog/wond.
Nou zo heel duidelijk is dat niet. Kan net zo goed een stuk helm zijn wat daar op het eind nog meer rondvliegt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:02 schreef vosss het volgende:
Het lijkt niet of die veer afketst, dat is gewoon zo. Dat zie je toch gebeuren?
Die veer is NIET zijn vizier in gevlogen en als dat wel zo was dan was ie ECHT niet bij geweest.
yupquote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:35 schreef vosss het volgende:
Je ziet anders duidelijk in slomo datzelfde stuk weer van zn helm afketsen
Tegen sommige dingen kun je je nauwelijks beschermen. Die vizieren en helmen zijn zo enorm sterk, volgens mij had hij het ook overleefd als die veer recht op zijn vizier was gekomen. In de jaren 60 kwam Alan Stacey nog om doordat een vogel in zijn gezicht vloog, dat zal tegenwoordig niet snel meer gebeuren.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:39 schreef JohnLocke het volgende:
Dat had veel erger kunnen aflopen, ben benieuwd welke nieuwe veiligheidsmaatregelen nu weer bedacht zullen worden...
Ik kan me ook nog een onthoofding door een brandblusser herinneren, daar moest ik aan denken bij deze beelden.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tegen sommige dingen kun je je nauwelijks beschermen. Die vizieren en helmen zijn zo enorm sterk, volgens mij had hij het ook overleefd als die veer recht op zijn vizier was gekomen. In de jaren 60 kwam Alan Stacey nog om doordat een vogel in zijn gezicht vloog, dat zal tegenwoordig niet snel meer gebeuren.
bronquote:"He was talking, was conscious, but they have to analyse the cut (in hospital). He was moving his arms and legs, they had to make him sleep because he was agitated," Barrichello added.
Given the FIA's attitude towards head injuries, it is almost certain that Massa will not be starting the Hungarian Grand Prix on Sunday from tenth position.
Als men perse in open auto's wil racen dan is het moeilijk te voorkomen maar ik kan me voorstellen dat, na twee van deze ongelukken in zo'n korte tijd, de FIA gaat experimenteren met een type voorruit.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tegen sommige dingen kun je je nauwelijks beschermen. Die vizieren en helmen zijn zo enorm sterk, volgens mij had hij het ook overleefd als die veer recht op zijn vizier was gekomen. In de jaren 60 kwam Alan Stacey nog om doordat een vogel in zijn gezicht vloog, dat zal tegenwoordig niet snel meer gebeuren.
Tom Pryce in Zuid-Afrika. En ik gok dat ook nu een brandblusser nog fataal zou zijn. Vijf kilo in je gezicht met 250 km/h, daar helpt geen helm meer tegen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:44 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Ik kan me ook nog een onthoofding door een brandblusser herinneren, daar moest ik aan denken bij deze beelden.
Wat ik duidelijk kan zien is dat er iets van z'n helm afketst. Het ziet er niet meer uit als de veer die hem raakte (logisch waarschijnlijk door de klap). Het had dus ook een stuk vizier of stuk helm kunnen zijn. Brokstukjes kunnen dan natuurlijk ook langs de camera vliegen. Inmiddels weten we gelukkig meer.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:35 schreef vosss het volgende:
Je ziet anders duidelijk in slomo datzelfde stuk weer van zn helm afketsen
Tuurlijk helpt daar geen helm tegen. Als dat nu zou gebeuren zou je ook gewoon dood zijn.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:45 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Tom Pryce in Zuid-Afrika. En ik gok dat ook nu een brandblusser nog fataal zou zijn. Vijf kilo in je gezicht met 250 km/h, daar helpt geen helm meer tegen.
Of het kogelwerend is geen idee, maar ze schieten er wel projectielen op met een aardige snelheid.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Tuurlijk helpt daar geen helm tegen. Als dat nu zou gebeuren zou je ook gewoon dood zijn.
En als die veer door Massa zn vizier was gegaan was hij ook keihard dood geweest. Zulke klappen overleef je gewoon niet.
Oveirgens zag ik eerder iemand iets zeggen over kogelvrije vizieren die ze zouden gebruiken?
Heeft iemand daar een bron voor, want ik geloof er geen flikker van. Dat het sterk spul is zal zeker, maar vergelijk eens een kogelvrije ruit qua dikte met een F1 vizier. Daar schiet een kogel echt wel door heen dunkt me.
Dus mocht iemand een bron hebben, graag
Bronquote:Before the Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) grants its approval for a helmet, it has to pass a number of different crash tests. During the so-called 'penetration test' a 3kg, pointed metal object is dropped from a height of three metres onto the helmet, which must remain unruptured. The helmet's secure fit is also tested. Subjected to a load of 38kg, the chin strap may not stretch by more than 30mm. The visor is bombarded with projectiles travelling at approximately 500km/h. The points of impact may be no deeper than 2.5mm. Last but not least, the helmet is subjected to an 800°C flame for 45 seconds in the fire test. During this time, temperatures inside the helmet may not exceed 70°C.
Zat bronnen dat de helm bullet-proof is maar heel weinig over de visor zelf:quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Dus mocht iemand een bron hebben, graag
quote:Vodafone McLaren Mercedes Signed Helmet - Standard
An official product of the Vodafone McLaren Mercedes Formula One team. A full sized replica of Lewis Hamilton’s 2008 race helmet. A genuine Arai GP-5 helmet, hand-painted by Lewis’ helmet painter and fitted with a real Cara coat bullet-proof visor, which Lewis has personally signed.
Massa in hospital for examinations but consciousquote:Op zaterdag 25 juli 2009 17:17 schreef SoldMayor het volgende:
Er gaan hier en daar wat geruchten rond dat Massa in een kunstmatige coma is gebracht maar ik kan dat helemaal nergens officieel vinden.. dus beetje raar. Er zijn altijd mensen die dit express in de wereld brengen. Hopelijk is het ook niet waar.
Als je hoofd een flinke klap gemaakt heeft, en er treed zwelling op in de hersenen kán een van de symptomen "agitation" zijn. Meteen na de crash werd al bekend dat Massa iets had gekregen om hem te kalmeren. Dit gerucht past in het plaatje van een flinke zwelling in de hersenen (waarbij 100 % uiteraard mogelijk is). Maar laten we idd afwachten op officiele berichtgeving.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 17:17 schreef SoldMayor het volgende:
Er gaan hier en daar wat geruchten rond dat Massa in een kunstmatige coma is gebracht maar ik kan dat helemaal nergens officieel vinden.. dus beetje raar. Er zijn altijd mensen die dit express in de wereld brengen. Hopelijk is het ook niet waar.
Routine klinkt goedquote:Op zaterdag 25 juli 2009 17:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
Massa in hospital for examinations but conscious
Budapest, 25 July 2009 - Qualifying signed by an accident at the end of Q2, when Felipe Massa was hit by an object on his helmet. Worrying moments for the Scuderia Ferrari Marlboro. Felipe is conscious and has been brought to Budapest hospital for routine examinations.
bron: ferrari.com
- diz Barrichello.quote:- Ele tinha um corte na cabeça, talvez causado pela peça solta que pegou na cabeça, que talvez tenha caído do meu carro. Ele estava agitado, falando, consciente. Eles vão levá-lo para o hospital para fazer uma análise melhor. Tiveram de fazer ele adormecer por precaução, mas está tudo bem
Jeetje een schedelfractuur is niet niks..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:02 schreef MirageF1 het volgende:
Autosport.com geeft aan dat hij geopereerd moet worden. Hij heeft een schedelfractuur en een hersenschudding.
Olav moet ook eens een goede klap tegen die bolle kop van hem krijgen, kan die niet gauw met pensioen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:20 schreef Giem het volgende:
En hij ligt nu op de IC en wordt in coma gehouden.. Was toch een behoorlijk hardere klap dan olav beweerde met zijn.. oow dat ziet er niet erg uit.
quote:Ferrari has issued a statement giving more details about Felipe Massa’s injuries after his accident today in Budapest. The Brazilian driver was helicoptered to the Allami Egeszsegugyi Kozpont (AEK) Hospital in downtown Budapest after the crash. The doctors there report that Massa suffered a cut to his forehead, concussion and “a bone lesion”. This is rather non-specific. Doctors often use the term “lesion” at an early stage in the diagnostic process. It is a general word that can refer to many different phenomena.
The Ferrari statement said that Felipe will undergo an operation and will then remain under observation. He was conscious and his general condition remains stable.
Kunnen mensen nou is ophouden met dat eeuwige gezeur over Olav Mol en het heilige BBC nou weten we het welquote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:24 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
Olav moet ook eens een goede klap tegen die bolle kop van hem krijgen, kan die niet gauw met pensioen.
Gelukkig is BBC zoveel beter dan die bolle met zijn slap gelul.
http://www.f1today.nl/nie(...)a-start-morgen-niet/quote:Wat eigenlijk al de verwachting was werd bevestigd door de persvoorlichter van Ferrari: Felipe Massa zal morgen niet van start gaan tijdens de Grand Prix van Hongarije. De Ferrari-coureur werd geraakt door een onderdeel van de auto van Rubens Barrichello, waarna hij met volle snelheid in de bandenstapels terecht kwam.
Massa werd na zijn crash overgebracht naar een ziekenhuis in Budapest, waar hij op de intensive care ligt. De Ferrari-coureur heeft een hersenschudding opgelopen en heeft een flinke scheur in zijn schedel. Massa zal aan zijn verwondingen geopereerd moeten worden. Een Braziliaanse verslaggever meldt vanuit Budapest dat de snee in het voorhoofd zelfs 8cm breed is.
Het was een veer en op de slow motion kon je zien hoe die veer de helm raakte. Ik denk dat de wond die je ziet erg overeen komt met de vorm van 2 windingen van die veer..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:57 schreef Swindler het volgende:
maar in principe zit de wond toch hoger?, het lijkt alsof het bloed van bovenaf naar beneden heeft gelopen.
Ja maar zijn vizier lijkt nog intact , hoe komen daar die verwondingen dan?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het was een veer en op de slow motion kon je zien hoe die veer de helm raakte. Ik denk dat de wond die je ziet erg overeen komt met de vorm van 2 windingen van die veer..
Sowieso is kogelvrij/kogelwerend een non-term. Ballistische protectie is er in vele klassen en ik kan me voorstellen dat een formule-1 vizier qua protectie op zijn minst overeen komt met NIJ Level 1.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 17:08 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Zat bronnen dat de helm bullet-proof is maar heel weinig over de visor zelf:
[..]
Het vizier zit los aan 1 kant ... kan zijn dat de klap het vizier eerst naar beneden heeft geduwd.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:02 schreef Swindler het volgende:
[..]
Ja maar zijn vizier lijkt nog intact , hoe komen daar die verwondingen dan?
Ok het is een hele foute woordspeling. Maar de massa die word door de klap weg gedrukt. Je kan het b.v. Vergelijken met een boterhamzakje, blaas hem op geef het een klap en hij knalt. De massa moet ergens naar toe.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:02 schreef Swindler het volgende:
[..]
Ja maar zijn vizier lijkt nog intact , hoe komen daar die verwondingen dan?
Het lijkt me eerder dat het zwarte carbon waar de helmschaal van gemaakt is zichtbaar is onder de verflaag.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:06 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het vizier zit los aan 1 kant ... kan zijn dat de klap het vizier eerst naar beneden heeft geduwd.
Zo te zien is het toch naar druipen bloed. Eronder is de wenkbrauw te zien.
In de beschadiging op de helm is wel de vorm van de veer te zien en hoeveel deze vervormd is geweest tijdens de klap. Ook is te zien hoe de toplaag van de helm -denk ik- gesmolten is door de energie.
Hij rijdt morgen niet. En anders zou hij gewoon op p10 mogen starten, tenzij motor of versnellingsbak of monocoque zijn vervangen, meen ik.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:48 schreef bodylotion het volgende:
Wat als massa morgen wel zou rijden, start je dan achteraan ivm reparaties aan de auto?
Heftig. Ik ben bang dat we hem niet meer terugzien dit seizoen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:21 schreef Tarado het volgende:
Ross Brawn confirms that the part that hit Felipe Massa was the spring from a damper on Barrichello's car - weighing around 800 grammes
Hij reed 280 toen de veer z'n helm raakte...
Verder meldt globo.com dat hij met succes is geopereerd en dat er schedel splinters zijn verwijderd, de hersens waren niet beschadigd.
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:21 schreef Tarado het volgende:
Ross Brawn confirms that the part that hit Felipe Massa was the spring from a damper on Barrichello's car - weighing around 800 grammes
Hij reed 280 toen de veer z'n helm raakte...
Verder meldt globo.com dat hij met succes is geopereerd en dat er schedel splinters zijn verwijderd, de hersens waren niet beschadigd.
dat hij niet rijdt lijkt me vanzelfsprekend, maar stel dat..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Hij rijdt morgen niet. En anders zou hij gewoon op p10 mogen starten, tenzij motor of versnellingsbak of monocoque zijn vervangen, meen ik.
Het lijkt me sterk dat hij 280 reed , aangezien de topsnelheid van het circuit volgens mij vandaag op 290 lag en hij volgens mij nog opschakeldequote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:21 schreef Tarado het volgende:
Ross Brawn confirms that the part that hit Felipe Massa was the spring from a damper on Barrichello's car - weighing around 800 grammes
Hij reed 280 toen de veer z'n helm raakte...
Verder meldt globo.com dat hij met succes is geopereerd en dat er schedel splinters zijn verwijderd, de hersens waren niet beschadigd.
Ligt eraan of hij beschadigd is.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:14 schreef bodylotion het volgende:
[..]
dat hij niet rijdt lijkt me vanzelfsprekend, maar stel dat..
De monocoque moet toch sowieso vervangen worden na zo'n impact?
quote:Felipe Massa is succesvol geopereerd aan de verwondingen die hij opliep in het ongeluk op de Hungaroring. De Braziliaan blijft voorlopig op de intensive care, waar hij in de gaten gehouden zal worden. Dat maakte het team van Ferrari bekend.
GPUpdate.net heeft vernomen dat de verwoningen van Massa voornamelijk liggen rond het linkeroog en dat de breuk in de schedel een bloeding in de hersenen heeft veroorzaakt. Dat zou ook de reden van de operatie, die dus volgens Ferrari succesvol is verlopen.
Qua energie wel en dat is dus behoorlijk. Zeker als je weet dat een melkpak van 1kg dodelijk is bij 40km/h.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:09 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?
Wat is 62 kilogram / meter / seconde ? Dit kan ik me ook niet meer herinneren van natuurkunde.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:09 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?
quote:Massa head surgery 'positive' - Ferrari
Date 2009-07-25
The outcome of Felipe Massa's head surgery late on Saturday was "positive", Ferrari confirmed in a statement.
The Brazilian driver is now in intensive care, and unofficial word from the central Budapest hospital AEK is that the operation was to remove a piece of damaged bone from his left eye-socket.
Speculation suggests the surgery took two hours and Massa, 28, is now under observation. Brazilian media reports say the 2008 championship runner-up is expected to make a full recovery.
Reportedly in attendance at the hospital are Massa's brother Eduardo and friend and compatriot Luciano Burti.
McLaren's Heikki Kovalainen, as well as other drivers including Rubens Barrichello and Nico Rosberg, said before leaving the Hungaroring on Saturday that Massa's crash should inspire more talks about how to better protect drivers' heads.
It emerges that in the wake of the death of Henry Surtees, who last Sunday died in a F2 crash as the result of his helmet striking a flying wheel, the drivers discussed the issue of the vulnerability of single seater drivers' heads at length in the pre-Hungarian GP briefing.
"Something needs to be done. Yes, absolutely," said Barrichello.
De impuls van de veer ten opzichte van de helm van Massa.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:21 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat is 62 kilogram / meter / seconde ? Dit kan ik me ook niet meer herinneren van natuurkunde.
gezanik over olavquote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:24 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
Olav moet ook eens een goede klap tegen die bolle kop van hem krijgen, kan die niet gauw met pensioen.
Gelukkig is BBC zoveel beter dan die bolle met zijn slap gelul.
Als ik het goed uitreken is het ongeveer 2400 Joule (280 km/u / 800 gram). Een kogel uit een pistool levert op korte afstand iets van 500 joule dus een helm was cruciaal, Ddat leek me ook al bij mijn bowlingbal met 45 km/u voorbeeld: zonder helm is het gewoon moes.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:21 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Qua energie wel en dat is dus behoorlijk. Zeker als je weet dat een melkpak van 1kg dodelijk is bij 40km/h.
(is ooit ergens uitgezocht wat er zou gebeuren als je een melkpak van een brommer laat vallen en iemand krijgt 't tegen z'n hoofd...)
Dat momentum zegt niets over het oppervlak waarmee het een object raakt of het materiaal van de objectenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:48 schreef voyeur het volgende:
[..]
Als ik het goed uitreken is het ongeveer 2400 Joule (280 km/u / 800 gram). Een kogel uit een pistool levert op korte afstand iets van 500 joule dus een helm was cruciaal, Ddat leek me ook al bij mijn bowlingbal met 45 km/u voorbeeld: zonder helm is het gewoon moes.
Nog even gekeken, maar een kogel met 2400 joules schiet dwars door kogelvrije vesten heen. Het is dus echt een wonder dat hij het overleefd heeft en een bewijs dat die F1 helmen van een heel ander kaliber (sic!) zijn.
Bron: http://twitter.com/BreakingNewsquote:AP: Hospital officials say Ferrari's Felipe Massa is in "life-threatening" condition following surgery on skull fracture.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:02 schreef Strani het volgende:
Het schijnt niet goed te gaan met Massa.
[..]
Bron: http://twitter.com/BreakingNews
Al word ik hier nog niet echt vrolijk van.quote:AP: Hospital official says Felipe Massa is in "serious, life-threatening but stable" condition.
Dat is niet best iddquote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:15 schreef ElmarO het volgende:
Nu zeggen ze dit:
[..]
Al word ik hier nog niet echt vrolijk van.
Die hebben het ongetwijfeld ook van APquote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:18 schreef Tarado het volgende:
het bericht over levensbedreigend maar stabiel wordt ook door globo.com gemeld
dat is een opluchting maar ze hebben hem dus nog een keer moeten opererenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:46 schreef Googolplexian het volgende:
Officials tell the Associated Press that Felipe Massa is in a "satisfactory condition" after emergency surgery.
1 minute ago from BNO Headquarters
http://twitter.com/BreakingNews
wellicht Marc Gene, zie de weblog van Olav Mol:quote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:59 schreef Tarabass het volgende:
Dat wordt morgen een race met een zeer dubbel gevoel zeg. Ben ook benieuwd wat nu echt de oplossing wordt voor/van Ferrari en wat ze überhaupt mogen doen als plan b..
quote:Massa uit de running
minimaal 4 weken
F1 dokter Gary Hardstein verwacht dat Felipe Massa minimaal 4 weken uit de running zal zijn na zijn bizarre crash tijdens de Qualificatie vanmiddag op de Hongaroring.
De Braziliaan raakte gewond aan zijn hoofd toen hij tegen een losgekomen veer aanreed die van de auto van Barrichello afgevallen was. Hoe het onderdeel heeft los kunnen laten is nog onduidelijk. Massa wordt nu geoprereed in Budapest aan een scheurtje in zijn schedel en zal daarna naar de intensive care unit gebracht worden. Teven heeft hij een hersenschudding aan de impact overgehouden.
De vraag is of hij klaar zal zijn voor de race in Valencia andrs kunnen de Spanjaarden zich wellicht opmaken voor drie landgenoten in die race; Naast Alonso en Alguersuari zou dan Marc Gene kunnen invallen voor de geblesseerde Massa.
grtz
Olav
niet morgen lijkt mijquote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:03 schreef bodylotion het volgende:
[..]
wellicht Marc Gene, zie de weblog van Olav Mol
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |