ik ben benieuwd. Heb gehoord dat er erg stijle stukken inzitten en dat het niet iets is voor beginners. Maar dan moet het maar op karakterquote:Op maandag 20 juli 2009 11:46 schreef Superher0 het volgende:
[..]
GrossGlokner!! In Juni nog beklommen. Vanaf Bruck an die GrosGlocknerstrasse. 25km omhoog. Er lag nog sneeuw, flink hoog ook. Was wel afzien. En als je toch boven bent doe dan meteen even de Edelweisspsitse erbij. Hopelijk heb je beter uitzicht dan ik. Vanwege het slechte weer was er bijna niets te zien.
Als je hem op tijd rijdt dan schijn je pas moeten beginnen met de meting op het moment dat je door de tol poortjes rijdt. Neem een stuk papier mee, er is daar een stempel automaat, ook op de top. Weet je hoe lang je erover gedaan hebt. Ik kwam op 1 uur en 20 minuten uit.
En er trekken idioot agressieve buien overquote:Op maandag 20 juli 2009 12:22 schreef Yankee het volgende:
Tvp. Zo maar even fietsen, staat alleen idioot veel wind
Ja, maar waarschijnlijk is dit duurder dan als je alles in een keer koopt.quote:Op maandag 20 juli 2009 12:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Heeft het zin om een Sora group in stukjes om te bouwen naar een 105? Bijvoorbeeld eerst de achterderaileur, en dan in stappen de rest?
quote:Op maandag 20 juli 2009 11:54 schreef toma het volgende:
[..]
ik ben benieuwd. Heb gehoord dat er erg stijle stukken inzitten en dat het niet iets is voor beginners. Maar dan moet het maar op karakter
Wat is vereist?quote:
Gewoon linkeballen, wieltjeszuigen Laat hen maar het kopwerk doen, of je moet natuurlijk de wind mee hebben :quote:Op maandag 20 juli 2009 16:18 schreef thettes het volgende:
Vanavond fietsen met een collega waar ik nog nooit mee heb gefietst, en een maat van me die 1 keer per jaar fietst ongeveer
wordt leuk met de wind
Als ik er een "benzinestation nippel" erop zet dat werkt dat enigzins maar de lucht loopt er langzaam uit.quote:Op maandag 20 juli 2009 17:27 schreef thettes het volgende:
Gewoon je ventiel opendraaien, pomp erop, dan dat zwarte hendeltje omzetten (zodat ie in een hoek van 90 graden t.o.v. de slang staat). Dan maar pompen tot ca. 7 bar
zo iets heb ik ook, je moet wel je ventiel helemaal opendraaien!quote:Op maandag 20 juli 2009 17:58 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Als ik er een "benzinestation nippel" erop zet dat werkt dat enigzins maar de lucht loopt er langzaam uit.
Er zitten ook 2 gaatjes waar een ventiel in kan maar in geen van beide kan het normale ventieltje.
Doe ik maar dat ene gat is veel te groot en het andere te klein(als ik het erin prop gaat al het luch uit de band.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:06 schreef fetss het volgende:
[..]
zo iets heb ik ook, je moet wel je ventiel helemaal opendraaien!
tvp
Het lukt mij echt wel hoor, met vrijwel dezelfde pomp. Je moet hem er vrij ver overheenduwen en dan dat hendeltje dus omhoog doen.quote:Op maandag 20 juli 2009 17:58 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Als ik er een "benzinestation nippel" erop zet dat werkt dat enigzins maar de lucht loopt er langzaam uit.
Er zitten ook 2 gaatjes waar een ventiel in kan maar in geen van beide kan het normale ventieltje.
Maar gebruik je het grote of het kleine gat.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:05 schreef thettes het volgende:
[..]
Het lukt mij echt wel hoor, met vrijwel dezelfde pomp. Je moet hem er vrij ver overheenduwen en dan dat hendeltje dus omhoog doen.
Het grote gat meen ik, iig die zonder iets erin.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:30 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Maar gebruik je het grote of het kleine gat.
En zonder verloopnippel toch?
Gewoon alleen het presta ventiel?
Altijd interessant die acties bij de LIDL...quote:Op maandag 20 juli 2009 22:53 schreef jakkop het volgende:
Fietsaanbiedingen bij Lidl dus, maar zit niet heel erg veel tofs tussen. Die montagestandaard is misschien wel handig, ben alleen bang voor de stabiliteit. En zou die trainer wat zijn, in vergelijking met tacx bijvoorbeeld?
http://www.zitvlees.nl/quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:48 schreef el_salvador het volgende:
kater redelijk voorbij, tour voorbij, regen begint hier uiteraard net
* el_salvador zoekt nog steeds train advies, de beste krijgt een tekening
voorlopig 1e plaatsquote:
Dit soort (onweers-)buien kunnen ook ineens ontstaan en zie je dan niet aankomen op de radarquote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:19 schreef marcodej het volgende:
Pfff, er is nu echt een vertrouwensbreuk ontstaan tussen Buienradar en mij. Het zou hier droog blijven, maar na een kwartiertje rijden kwamen we in een verschrikkelijke regen- c.q. hagelbui terecht... Op een gegeven moment kon je niet verder dan 100m vooruit kijken liep het water in stroompjes de weg af, sommige wegen liepen zelfs onder. En wij maar doorrijden... Stapvoets door de bochten e.d. Ben echt tot mn enkels doorweekt en het zand zit echt overal. Mn benen zijn helemaal zwart.
Laatste half uur toch nog redelijk droog kunnen rijden, maar door al het opspattende water werd je niet echt droog... Het was gelukkig niet koud, dus op zich ging het wel. Op een gegeven moment vond ik het ook wel leuk: stoempen door de regen heeft wel wat.
Uiteindelijk een rondje gemaakt van tegen de 50km met een, door het slechte weer, relatief laag gemiddelde van tegen de 30...
die computer, is die ook met nieuwe knopjes?quote:Op woensdag 22 juli 2009 00:00 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb deze besteld!
http://www.futurumshop.nl(...)master-blaster.phtml
Zou het wat zijn?
en twee nieuwe bidons en een nieuwe fietscomputer, met trapfrequentie. als je dan toch bezig bent
Ik heb hem. Klein maar fijn en voor onderweg is het prima ding om er een bar of 6 mee in te krijgen...quote:Op woensdag 22 juli 2009 00:00 schreef cyclechick het volgende:
Ik heb deze besteld!
http://www.futurumshop.nl(...)master-blaster.phtml
Zou het wat zijn?
Voorlopig ziet zondag er pas als eerste dag echt droog uit.quote:Op woensdag 22 juli 2009 09:12 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hopen maar dat zondag het weer meevalt, heb gepland om mee te doen aan de 100km van de tourclub Weesp. Ze noemen het een heuveltocht, zal dus wel richting Utrechtse heuvelrug gaan.
wat voor fietscomputer heb je gekocht? en isdie n beetje fijn?;)quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:35 schreef cyclechick het volgende:
Dreigende wolken? stralende zon! ik prop er nog wat eten in en dan ga ik ook even
Gewoon een doek gebruiken. Ik gebruik oude t-shirts ervoor. Wrijf je hem schoon. Doek om de ketting in je vuist en dan met de pedalen de ketting in beweging zetten en net zolang totdat de ketting weer zijn originele kleur heeft. De hoek van het doek varieren, dus boven, zijkant en onderkant van de ketting. Echt schoon krijg je hem toch nauwelijks. Hierna eventjes in de olie en dan als je later vertrekt even met een doek de overtollige olieresten eraf halen. Olie trekt namelijk vuil aan.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:20 schreef Goldmund het volgende:
Ook klein rondje gemaakt vanavond, 30 kilometer. Warm en een zonnetje. Wil in mijn vakantie eigenlijk eens van Groningen naar Zwolle rijden, zo'n LF route. Is iets van 120 km. En dan niet op de toerfiets, maar op de racefiets. Ben dit seizoen alleen nog niet verder gekomen dan 60 km.
Heeft iemand ook tips hoe ik makkelijk en goed mijn ketting en tandwielen schoon kan maken? Gewoon met een staalborsteltje ofzo?
vouwbaar of niet maakt niet zoveel uit. Wat belangrijker is voor banden is onder andere de rolweerstand. Dit bepaalt hoeveel kracht je verliest. Ook niet onbelangrijk is de lekweerstand. Hoe moeilijk rijdt deze lek. Kijk eens hier: http://www.fiets.nl/downloads/fietsbanden%20test%20compleet.pdfquote:Op donderdag 23 juli 2009 12:17 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zit trouwens aan nieuwe banden te denken...maar...je hebt opvouwbare en normale banden. Ik dacht dat opvouwbare een noodvoorziening waren die je er omlegt als bij een lang tocht je 'echte ' band stuk ging. Maar als ik de beschrijvingen van de vouwband als deze lees op Futurumshop
Michelin Speedium 700X23C Vouwband (6071-0003-F0610)
dan lijkt ie gewoon voor permanent gebruik te zijn. Maar wat is nou het grote verschil met deze band:
Vredestein : Fiammante Buitenband Race 700x23c (6204-0002-N0905)
(afgezien van dat het geen vouwbare is, duh....)
Wijsheid iemand?
Leuk computertje.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:18 schreef el_salvador het volgende:
dit lijkt me trouwens wel een leuke vervanger: http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20090727.p.Fietscomputer
scheelt ook weer spullen aan m'n stuur. maar ik kan niet goed zien welk merk het is?
Wat bedoel je met stoffig? Ga je op zandpaden rijden ofzo?quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:00 schreef el_salvador het volgende:
ik ga denk ik de michelin lithion race halen, maar is dat een beetje te doen in een stoffig gebied? oja en ik moet een nieuw velglint, voor het eerst ooit, nog tips daarover?
mooie link superher0 tnx
Ondertussen al 5500 km met een setje Conti's 4000s.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:48 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het gewoon proberen. Ik bijvoorbeeld zweer bij Continental Grand Prix 4000. 25 euro per stuk en ik doe er maar 4000km mee, en dan heb ik al veel geluk!
Als je een tacx koopt, koop dan speciale bandjes ervoor. Je slijtage is enorm namelijk op die dingen. De speciale bandjes van tacx zijn hiervoor speciaal voor ontwikkeld. Ook geeft dit minder rommel op je band en tacx.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:53 schreef marcodej het volgende:
Handige link Superher0! Ik ben van plan van de winter nieuwe bandjes erom te leggen. Heb nu budgetbandjes, maar merk nu dat het loopvlak achter wat begint af te vlakken (voor nog nergens last van) en de rolweerstand is vrij hoog volgens mij. Wel redelijk lekbestendig (in 1 jaar 1 keer voor, door een punaise , en 1 keer achter), dus dat lijkt me redelijk.
Zat te denken aan de Continental Grand Prix 4000's of de Michelin's Pro Race2/Race3/Grip...
En als ik van de winter een Tacx koop, dan kan ik daar mn oude bandjes voor gebruiken.
ehehe. Ik heb hetzelfde. Mijn achterband is echt vierkant!! En ik blokkeer wat vaker nu bij het remmen. Remweg voelt wat langer. Ik heb rode, passen mooi bij mij Cube Agree GTC, en bij mijn rode stuurlint. Nooit gedacht dat ik een modepopje zou worden!quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:54 schreef dutch_cyclist het volgende:
[..]
Ondertussen al 5500 km met een setje Conti's 4000s.
De achterband is wel aan vervanging toe, is vierkant aan het worden.
Hoop voor de vakantie nog een setje witte Conti's te scoren, passen mooi bij de fiets
Rolweerstand en de 4000S zijn echte race bandjes, niet echt voor trainingen. Slijten sneller. Maar dat is wat ik weet. Sowieso nooit - als het moet dan moet het natuurlijk - hard remmen en blokkeren. Een keer gedaanin een afdaling en daarna nog 80km met een niet meer rond achterband gefietst. Niet prettig!quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:56 schreef marcodej het volgende:
Is er nog verschil tussen de Continental GP4000s en de Continental Grand Prix 4000?
Groep is remmen, kabels, schakelmechaniek, voor- en achterderailleur, cassete, ketting, trapas, bladen voor, crankstel.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Om even terug te komen op m'n vraag betreffend upgraden naar een 105 group:
Wat bedoelen we eigenlijk, als we zeggen een groep? Is dat de deraileurs en de cassette? Of is de ketting voor een Sora group ook heel anders dan voor een 105? En de schakelaparaten ook?
Mooet je perse in 1 keer alles vervangen, of kun je ook bv een Sora cassette combineren met een 105 voor en achterderaileur??? Zodat ik het in financieel fijnere brokken kan opsplitsen?
Naah. 100km is nog best wat. Je moet het nog steeds doen. Ik zat zelf eerder tegen de 180 te denken Zaterdag rijdt de club altijd een tocht van 100. Maar dat vind ik te weinig. Is niet eens 4 uur fietsen. En die heuvels van Weesp, die liggen in mijn achtertuin. En ik heb al genoeg bergen en heuvels gezien de laatste tijd.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
De wielerclub Weesp organiseert Zondag een 100 en 130 (geloof ik) waarbij ze richting Soest gaan, ze noemen het een Heuveltocht t. Ik ben de 100km aan het overwegen...maar volgens mij hebben wij nogal een nivo verschil, qua snelheid en klimmen... ik ben van plan de eerste 50 km behoorlijk behoudend te rijden, beviel me in de Boretti ook uitstekend. Ik ging daar achter een group 50tigers hangen tot op 1/3 van de tocht en begon daarna pas een beetje serieus te trappen. Uiteindelijk 100 km in 4 uur gedaan...niet spectaculair op dit forum.
Ik scheer mijn benen ook niet. Vind ik net te ver gaan. En dan is de vraag waar moet ik ophouden met scheren. Zou waarschijnlijk wel mooier staan maar gezien ik niet zo vaak gemasseerd wordt laat ik mijn benen voor wat ze zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik koos een groep met ongeschoren benen. Vijftigers met geschoren benen en carbon fietsjes laat ik links liggen....ik bedoel zij laten mij rechts achter in de berm...nou ja...die probeer ik dus niet te volgen
Het zou zondag niet meer regenen...hoop het maar...
ja ik ga deze zomer denk ik m'n trainingen tracken met de iphone in m'n achterzak, met gps en runkeeper, leuke app. maar heb jij ervaring met dat ding?quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:38 schreef ursel het volgende:
[..]
Leuk computertje.
Alleen die hoogtemeter is alles behalve nauwkeurig..
ik ga in spanje fietsen. daar regent het nooit, en in de bergen ligt wat troep op de weg, hoop stof, slecht asfalt enzo. ik rij er vaker lek dan hier.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:48 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met stoffig? Ga je op zandpaden rijden ofzo?
De meeste banden hebben geen profiel. Dit betekent dat wanneer je over gruis, stof, zand, grint, of nat wegdek rijdt je heel snel kunt slippen, glijden of vallen. Zie Menchov bijvoorbeeld. Je verliest heel erg veel grip. Als je vaak op dit soort wegen rijdt kun je beter een band nemen met wat meer profiel.
Uiteindelijk is het gewoon proberen. Ik bijvoorbeeld zweer bij Continental Grand Prix 4000. 25 euro per stuk en ik doe er maar 4000km mee, en dan heb ik al veel geluk! Maar met deze banden kan ik snel bochtenwerk doen en heb ik, zo voelt het, genoeg grip. Uiteraard bij regen en ondergrond houd je al rekening hiermee en reduceer je je snelheid. Waar je anders gewoon doorzou blijven trappen of met +30 door de bocht gaat rijd je nu maar 25.
Wat betreft velglint. Koop een goede. Als je velglint kapot gaat kun je je binnenband opgeven. En dan valt er niet zoveel meer te plakken. Je blijft bezig.
Voor wat betreft een fietscomputertje. Wat wil je ermee? Alleen snelheid? dan is zo'n Lidl ding uitstekend. Maar wil je trainingen gaan doen, verschillende hartslagzones, storingsvrij ontvangen dan loont het om wat meer uit te geven.
Bij vouwbanden moet je letten op de tolerantieverschillen met je velg. Een wat krappe velg met een wat ruime vouwband opleveren is makkelijk metm onteren maar bij een lekke band kan dan ook heel snel je band eraf lopen. Zeker in een afdaling erg onprettig. Je vouwband moet dus behoorlijk strak om de velg passen.quote:
Ow dat is een goede. Niet eens aangedacht. De conti's zitten erg strak om het wiel, moet ik best wel moeite voor doen om deze weer goed op het wiel te leggen. Ik heb het resultaat gezien van een band die van een velg was afgelopen. Het wiel kon weggegooid worden. Gelukkig alleen het wiel.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik kom ook ff binnenwaaien. Vorige week een weekje met de club heel rustig gereden in Oost-Duitsland. Veel rustiger dan het aanpalende grensgebied. Morgenmiddag dan naar London om daar zondagmiddag te starten bij LEL
[..]
Bij vouwbanden moet je letten op de tolerantieverschillen met je velg. Een wat krappe velg met een wat ruime vouwband opleveren is makkelijk metm onteren maar bij een lekke band kan dan ook heel snel je band eraf lopen. Zeker in een afdaling erg onprettig. Je vouwband moet dus behoorlijk strak om de velg passen.
Het is inderdaad proberen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:53 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hoe zie je dat, als ik bijvoorbeeld deze band zou nemen, hoe zie ik of hij strak om de velg ligt? Of is dat een kwestie van proberen enzien welk merk goed bij je fiets past?
Ik ook vanavond, de lucht ziet er uitnodigend uit.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:51 schreef ursel het volgende:
Strakke blauw lucht..
Deze jongen gaat ff peddelen..
Oh, ok, dank je.quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:03 schreef el_salvador het volgende:
maar een triple is natuurlijk voor lui die de herenliefde bedrijven
Ik rijd ook triple. Heb overwogen om compact te gaan maar dan staat de ketting vaak te schuin als ik met de club fiets. Koerssnelheid is dan 32/33 en ik heb een hoog beentempo. Ik rijd met gemak 37km/u op mijn 39'er. Als ik groot op de 52 zou rijden zou ik in korte tijd de hele meute aan gort rijden.quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:17 schreef marcodej het volgende:
[..]
Oh, ok, dank je.
Die discussie (triple vs compact) heb ik nooit begrepen eigenlijk. Ik heb nooit gesnapt waarom de compact-adepten zoveel moeite hebben met een triple.
"Het staat mooier" vind ik altijd een kulargument eigenlijk. Ik zie zelfs alleen maar praktische voordelen om met triple te rijden tov compact...
* marcodej heeft zelf een triple terwijl ik alleen nog maar in Nederland fiets (toen ik hem kocht had ik er de ballen verstand van). Die triple zit er dus voor de sier voorlopig...
Super bedankt voor je info, alleen het budget.. het budget is er eigenlijk nu nog niet, maar als ik naar het front bel zou dat zo geregeld moeten zijn .quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
Voor een nieuwe fiets is 700,- wel ongeveer het minimum denk ik. Ik heb zelf voor die prijs een Batavus met de goedkoopste afmontage (Shimano Sora) kunnen kopen, wel met carbon voorvork. Voor een beginner (zoals ik) een prima fietsje en is de eerste 2-3 jaar prima fietsen. Later kun je alsnog upgraden. Heb je wat meer budget, en weet je zeker dat je het leuk vind en voor langere tijd gaat doen, dan kan je gelijk voor een betere (en dus ook duurdere) afmontage gaan...
Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
- Tiagra tot Ultegra komt het meest voor, maar met Sora is voor een beginner de eerste twee-drie jaar ook goed te fietsen. Je kan later altijd upgraden.
- Vraag bij de fietsenmaker naar overjarige modellen: dat zijn nieuwe fietsen, maar niet de nieuwste modellen. Scheelt in de prijs.
- Ga naar de fietsenmaker. Daar kan je je laten opmeten zodat je een goede framemaat hebt die bij je lengte past. Sowieso kan hij je goed adviseren.
- Vraag om een proefritje bij de FM. Koop ook niet via internet, maar bij de lokale FM ivm service
- Een triple (drie voorbladen) is in Nederland niet nodig, maar als je in de bergen gaat fietsen wel aan te raden. Je kan voor een dubbel kiezen (52/39 tandjes voor), maar ook voor een compact (twee kleinere voorbladen, kleinste blad meestal 34...)
Wat is je budget?
Lees anders onderstaande topics, die onlangs ook geopend zijn hierover, even door:
Racefiets kopen
Wielrenfiets kopen maar welke?
Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
-knip-
Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:
[..]
Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:
Veloce: Het minste en zou ik ook niet nemen tenzij je een fiets kan vinden die helemaal perfect is waar toevallig deze groep op zit.
De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.quote:Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
Goede aanvulling wat betreft Campa denk... Zelf nooit mee gereden dus heb het van horen zeggen en fora op internet. Ieder zijn mening natuurlijk maar deze mening klinkt plausibelquote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:52 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.
[..]
De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.
Ik hou het voorlopig bij 9-speed, daar kan ik het beste onderdelen mee mixen.
Ben absoluut geen ervaringsdeskundige op het gebied van remmen... Sowieso vind ik alle remmen waardeloos zeker na wat regen. Wat betreft bovenstaande remmen lijkt mij na een korte blik op de site dat het niet veel uitmaakt. Wanneer je bereidt bent om een paar euro meer te betalen zou een overweging kunnen zijn deze te nemen:quote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Omdat de remmen me echt wat irriteren (qua kwaliteit) ging ik eens kijken op featherbikes en zie :
Shimano BR-5600 105 Remset 359 g ¤69.00
Shimano BR-6600 Ultegra Remset 220 g ¤79.00
Campagnolo Veloce Skeleton remset 349 g ¤85.00
En dan weet ik het ook even niet...aangezien ik geen klein menneke ben wil ik vooral een stevige, goede remgroep, of die 100 gram lichter is zal me een zorg wezen. Maar ik heb geen flauw idee hoe Campa en Shimano te vergelijken zijn. De Ultegra is lichter en een paar euro goedkope...maar het verschil is te klein om als factor mee te nemen. Iemand toevallig met beiden gereden en dus ervaringsdeskundige?
SRAM force, erg tevreden...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:
[..]
Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
Zou je denk jaquote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar een Ultegra groep zal (mits goed onderhouden) waarschijnlijk langer meegaan dan een Sora
Dilemmas!
inderdaad een nieuwe fiets begint al snel bij ± 700 euro maar als je wat geduld op kan brengen en kritisch marktplaats af struint kun je daar ook van alles tegen komen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:29 schreef Haarklip het volgende:
Oké, ik heb even een serieuze vraag (A)
...., maar zou iemand mij kunnen zeggen voor hoeveel je als beginner een leuk fietsje hebt?
Ik ben mijn Sora groep ook langzaam aan het upgraden. Ik heb er vorig jaar al eens een betere cassette opgezet, afgelopen voorjaar Ultegra derailleurs en er zit nu een 105 ketting op. Dit is helaas een noodgreep omdat ik liever een Ultegra ketting had, maar de ketting die erop zat was versleten en de FM waar ik was had alleen een 105 ketting. De remhoeven heb ik nog niet vervangen, die werken nog goed. Ik heb er alleen wel Ultegra remblokken op gezet omdat die Sora dingen voor geen meter remden.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb dit jaar een Gazelle instap model gekocht van 1 jaar oud voor 399 euro, Sora groep. Zat een stuur op dat verstelbaar is dwz dat je de hoek waaronder het staat kan veranderen (ik weet echt de juiste benaming dus niet). Dat leek leuk, flexibel, maar merk nu dat als ik heuvelop/heuvelaf ga of een stuk wil sprinten, het stuur niet helemaal solide aanvoelt, ga het vervangen door een vaste stuurpen binnenkort. Dan doe ik ook een carbon voorvork, en dan wordt de fiets als ik het goed heb al een stukje stijver. Ik ben 100+ kilo dus de boel moet vooral stevig zijn!
Het standaard zadel dat erop zat heb ik al heel snel vervangen door een Brooks B17 want ik had enorme zadelpijn telkens, sinds ik een goed zadel heb is dat helemaal voorbij
Nog bedankt voor de tip ivo
Ik wil de sora group uiteindelijk upgraden naar een 105, maar zal dat denk ik in stappen doen, probeer nu te bedenken wat ik eerste doe...remmen...ketting...deraileur...cassette? Wat dat betreft als iemand de gouden tip heeft, schroom niet! Ik begin denk ik met de remmen, want wat er nu op zit vind ik maar matig. Verder zien we het wel.
Er zat trouwens een trippel op, en dat laat ik maar lekker zo denk ik.
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Krijg trouwens wel het idee dat fietsers elkaar behoorlijk gek maken qua materiaal. Als ik zie dat ivo op een veloce group half Europa afcrost...dat is nou niet de duurste group die er is , zie zo groupen die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dus het is ook allemaal behoorlijk relatief .
Ja, als je niet trapt kom je over het algemeen slecht vooruit tenzij je toevallig boven aan een berg staat . Ik geloof er zeker in dat mensen elkaar gek maken maar je wilt natuurlijk niks anders dan zoveel mogelijk van je trapkracht overbrengen op dat wiel achter je. Ben er van overtuigd dat goede spullen daarin behoorlijk meewerken. Zaken als stugheid van frame maar ook je groep zijn essentieel.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.
Hiervoor reed ik op een 30 jaar oude raleigh sirocco. Toen ik mijn nieuwe fiets kocht was het verschil merkbaar, maar uiteindelijk moest ik nog steeds trappen. Daar zit toch 95% van je snelheid in...
casette vervangen is erg simpel, maar je hebt er wel een special stukje gereedschap voor nodig (ok sommige mensen klussen het zelf)quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Net even m'n fiets weer opgehaald van FM, en een carbon voorvork is vooral comfortabeler omdat de schokken beter worden opgevangen, niet stijver of sterker dan wat ik nu heb...zo leert een mens weer wat. Op zich is die vork die er nu inzet goed (en zeker sterk genoeg voor mijn gewicht enzo), alleen op onregelmatige wegen geeft ie alle schokken direct door. dus in de herfst maar eens voorvork laten doen, en stuurpen.
Een ketting vervangen moet ik zelf kunnen toch? En hoe moeilik is een casette vervangen eigenlijk?
Dat scheelt wel veel.... en daar heb ik nog een beste slag te makenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:43 schreef nodisch18 het volgende:
Daarnaast zal de eventueel overtollige kilootjes verliezen ook nog wel wat verschil maken
quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:50 schreef nodisch18 het volgende:
Ventieldopjes verwijderen kan ook nog wat winst opleveren!
zo'n ding gebruikte ik vroeger gewoon een ouwe ketting voor, om de bout die in je casette zit eruit te halen heb je ook een speciale tool nodigquote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=1609
Dit nodig of haal je zo'n cassette ook met je vingers los?
Wat heb je eigenlijk aan derailleurs? Versnelling zijn voor mietjes, alleen maar overbodig gewicht!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:00 schreef cyclechick het volgende:
[..]
En de remmen zou je er ook best kunnen afhalen! Met 2 spaken minder kom je vast ook nog wel boven, scheelt ook weer! Of 1 trapper eraf halen, phoe hee maar dat scheelt een hoop gewicht
Woensdag heb ik nog een paar km moeten staan op de pedalen omdat m'n zadel helemaal los zatquote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:29 schreef ursel het volgende:
Zadel kan er ook wel af..
In de bergen sta je toch alleen maar op je pedaaltjes..
deze?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:09 schreef el_salvador het volgende:
[..]
zo'n ding gebruikte ik vroeger gewoon een ouwe ketting voor, om de bout die in je casette zit eruit te halen heb je ook een speciale tool nodig
Jep. Let wel goed op welk soort cassette je hebt!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
deze?
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=543
[ afbeelding ]
Jens Voigt heeft het ooit eens zonder stuur geprobeerd...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:48 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Woensdag heb ik nog een paar km moeten staan op de pedalen omdat m'n zadel helemaal los zat
Je moet Fränk Schleck op zo'n eenwieler zetten, kan je lachen
Hincapie ook:quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:48 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Jens Voigt heeft het ooit eens zonder stuur geprobeerd...
Ik heb vanmiddag even een kort rondje semi-droog kunnen fietsenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:55 schreef marcodej het volgende:
Ik ook. Voor de kleine klusjes.
Het ziet er overigens hoopvol uit in het westen des lands voor vanavond. Strak blauw luchtje sinds vanmiddag.
Ik fietste vandaag ook ten oosten en zuiden van Groningen, maar hield het redelijk droog.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:14 schreef Mkoolster het volgende:
heeey y'all....
weer terug in Nederland, wou vandaag voor het eerst weer fietsen, was 2 km onderweg en reed ineens in een wolkbreuk ten oosten van groningen... heelrijke come back...
maar heeft iemand tips om je stuurlint te vervangen?
en weet iemand toevallig hoe hard ze fietsen en hoe ver in het laagste klasse wilerwedstrijden ze rijden?
Het is "maar" 100 km van waar wij zitten in augustus..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 00:10 schreef marcodej het volgende:
Na de Avondetappe weet ik nog zekerder dat ik echt een keer die Ventoux op wil klimmen. Het moet en zal een keer gebeuren!
Ik ookquote:Op zaterdag 25 juli 2009 00:10 schreef marcodej het volgende:
Na de Avondetappe weet ik nog zekerder dat ik echt een keer die Ventoux op wil klimmen. Het moet en zal een keer gebeuren!
Ik kwam er vandaag en ze hadden ze net neer gelegd en maar 3 standaarden..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Veel van die spullen krijgen ze maar drie of vier van binnen...ben al vaak genoeg in m'n lunchpauze naar de Aldi of Lidl geweest voor dit soort aanbiedingen om te constateren dat ze al weg zijn.
Volgens mij is dat een prima rpm.quote:Op zondag 26 juli 2009 13:29 schreef cyclechick het volgende:
hoeveel omwentelingen per minuut is goed om te trainen, op een vlakke weg?
Ik moest vandaag op de racefiets naar de sportschool -zusje kwam in paniek aan dat ze NU mijn fiets moest lenen en de nieuwe gadgets werken!
Ik had nu tussen de 90 en 106 rpm zo'n beetje, hoewel ik de brug dan weer met 113 opging. leuk om te zien
Drasss: Misschien heb je hier wat aanquote:Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
Voor een nieuwe fiets is 700,- wel ongeveer het minimum denk ik. Ik heb zelf voor die prijs een Batavus met de goedkoopste afmontage (Shimano Sora) kunnen kopen, wel met carbon voorvork. Voor een beginner (zoals ik) een prima fietsje en is de eerste 2-3 jaar prima fietsen. Later kun je alsnog upgraden. Heb je wat meer budget, en weet je zeker dat je het leuk vind en voor langere tijd gaat doen, dan kan je gelijk voor een betere (en dus ook duurdere) afmontage gaan...
Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
- Tiagra tot Ultegra komt het meest voor, maar met Sora is voor een beginner de eerste twee-drie jaar ook goed te fietsen. Je kan later altijd upgraden.
- Vraag bij de fietsenmaker naar overjarige modellen: dat zijn nieuwe fietsen, maar niet de nieuwste modellen. Scheelt in de prijs.
- Ga naar de fietsenmaker. Daar kan je je laten opmeten zodat je een goede framemaat hebt die bij je lengte past. Sowieso kan hij je goed adviseren.
- Vraag om een proefritje bij de FM. Koop ook niet via internet, maar bij de lokale FM ivm service
- Een triple (drie voorbladen) is in Nederland niet nodig, maar als je in de bergen gaat fietsen wel aan te raden. Je kan voor een dubbel kiezen (52/39 tandjes voor), maar ook voor een compact (twee kleinere voorbladen, kleinste blad meestal 34...)
Wat is je budget?
Lees anders onderstaande topics, die onlangs ook geopend zijn hierover, even door:
Racefiets kopen
Wielrenfiets kopen maar welke?
ik heb alleen gequote, bedank Marcodej maarquote:Op zondag 26 juli 2009 14:23 schreef Drasss het volgende:
Bedankt Cyclechick! Ik ga even rondkijken + lezen
Van een mooie fiets ga je alleen maar harder fietsenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:43 schreef cyclechick het volgende:
Zo, niet gefietst, wel fiets-geklust: nieuwe km teller met hartslagmeter en trapfrequentie erop gemonteerd, en ook maar gelijk schoongemaakt toen ik eenmaal bezig was. nu ziet het er weer tip-top uit en het lijkt te werken, morgen hopelijk even een stukje fietsen!
net als van een mooi nieuw shirt of als een vrouw je inhaaltquote:Op zondag 26 juli 2009 15:17 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Van een mooie fiets ga je alleen maar harder fietsen
Bah ik krijg er met geen mogelijkheid een andere buitenband op het achterwiel.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:14 schreef Kadooosh het volgende:
Hmm net ff gefiets maakt mijn achterem opeens een vaag geluid alsof hij helemaal versleten is of onder de modder zit.
Wat beide dus niet zo is.
Ik zie ook niets verkeerd ofzo.
Heb wel laatst mijn wiel helemaal schoongemaakt, kan het daarmee te maken hebben.
Zou een beetje olie/vaseline helpen?
Net een oude koga gekregen van mijn buurman met dura ace, kga hem helemaal opknappen en hem dan als stadfiets te gebruiken .
Ketting en de cassete zijn nog in goeie staat .
Bij mij ook, en ik heb niet eens een sloping frame...quote:Op maandag 27 juli 2009 10:10 schreef Tommeke het volgende:
Bij mij is het probleem dat het voorwiel tegen het frame van de standaard aankomt
heb daar wel zin in, maar niet om nat geregent te worden.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:08 schreef Superher0 het volgende:
ai ai ai. Volgens de buienradar gaat het om een uurtje of 4 een tijdje plensen. Niet zo'n klein beetje ook en laat ik nu net met de race-fiets naar het werk gegaan zijn en geen regenjackje bij mij hebben. Dat wordt nat op de fiets! Wat harder fietsen word je vanzelf warm (zeg ik hoopvol).
Zijn er nog meer liefhebbers die vanmiddag in Utrecht om een uurtje of 5 gaan fietsen? Zin om in elkaars wiel te zitten?
Tof dat die gast op je wacht. Verbaas mij altijd hoe sociaal fietsers naar elkaar zijn. Ik heb er nooit moeite mee om iemand in mijn wiel te nemen en wil dan best wel tempo aanpassen (mits niet te veel). je hebt altijd wel wat te bespreken. En zeg nou zelf, met je 2-en afzien is leuker dan in je eentje. Plus je kunt eventjes bijkomen in het wiel.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ben trouwens eenpartij stuk gegaan zondag...overwoog even om maar in de remmen te knijpen en zijdelings in een stukje gras te vallen, met fiets en al...kramp...maar dan van die soort die pijn doet.
Was de dag al begonnen met maagproblemen, en bijna weggereden van huis zonder schoenen. Bij de inschrijving merkte ik dat ik m'n helm vergeten was, maar de route liep vlak langs Hilversum dus maar even daar van de route gegaan, helm opgehaald en weer terug naar hetzelfde punt en verder. Kilometer of 8 meer daardoor gereden, maar goed dat moest dan maar.
Toen had een grappemaker na 60 km een bordje gemold, dus even zitten zoeken, samen met een 150 km rijder, en maar samen verder gefietst. (Ik dacht nog, moet ik dat wel doen, want het was zo'n veertiger met geschoren benen, dus gevaarlijk voor de beginner)
Ging lekker, 30 km gangetje draaien op het middenblad, tot we zo dicht bij Weesp waren dat je de kerkspits kon zien. En toen dus opeens benen helemaal leeg, m'n hele lichaam schoot in de kramp...2 kilometer lang heel klein versnellinkje doen en alleen maar denken 'ik stap niet af Ik stap niet af Ik stap niet af...' en dus gelost bij die ouwe taaie.
Maar omdat vlak voor Weesp de bordjes weer verwarrend waren bleef hij weer op me wachten, en ik was toen weer een beetje bij gekomen, dus de laatste paar kilometers weer samen op gegaan.
Maar toen ik bij de auto was, was ik wel een beetje moe.
Oh, een stukje onderweg kwam ik tot de ontdekking dat ik wel plakspullen bij me had, maar geen pomp of reserve binnenbandje, in de auto laten liggen. Het was zo'n dag dus.
Moet altijd wel rond de 8 bar, op je band staat hoeveel bar en/of psi de band aankan. 8 bar rijdt een stuk prettiger dan 5/6 bar idd. Alleen soms irritant op klinkerweggetjesquote:Op maandag 27 juli 2009 16:10 schreef marcodej het volgende:
Ik ga straks even kijken of die fietspomp met drukmeter er nog ligt bij de Lidl.
Gister mijn banden eens opgepompt met een pomp met drukmeter en toen bleek dat ik altijd met slechts 5-6 bar in mn bandjes heb gereden. Pompte ze altijd op met een huis-tuin-en-keukenpomp, en dan voelen ze al snel hard aan... Maar nu blijkt dat ze nog veel harder kunnen en ik merkte direct het verschil in rijden. Ik hoorde nu ook mijn bandjes sneller 'zoeven' en dat is altijd wel een mooi geluid.
owww. laatst maar met 7 bar wezen afdalen. Hartstikke eng. Minder dan 8 gaat er bij mij niet in. Voelt gewoon niet lekker.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet altijd wel rond de 8 bar, op je band staat hoeveel bar en/of psi de band aankan. 8 bar rijdt een stuk prettiger dan 5/6 bar idd. Alleen soms irritant op klinkerweggetjes
En naast dat zachte banden niet zo lekker voelen, is er ook nog eens meer kans op lekrijden. Hoe harder je band, hoe minder kans voor een steentje of stukje glas om zich in het weefsel te werken. Ze ketsen af alsof je band beton is.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:29 schreef Superher0 het volgende:
[..]
owww. laatst maar met 7 bar wezen afdalen. Hartstikke eng. Minder dan 8 gaat er bij mij niet in. Voelt gewoon niet lekker.
Of je stuur een beetje scheefquote:
Nope, ik ram wel over de nurburgring aankomend weekendquote:Op maandag 27 juli 2009 17:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wie doet er eigenlijk 2 augustus mee aan de Hel van de heuvelrug, van de Driebergse tourclub? Wil de 135 doen als ik me heroisch voel, of de 100 ... ga in elk geval op eigen tempo langzaam starten, ik ben een diesel met lange voorgloeitijd
Waar ergens in de ardennen??quote:Op maandag 27 juli 2009 23:05 schreef thettes het volgende:
Ik had een paar dagen terug na 25 kilometer een gemiddelde van 33,7 op de teller, dus stoplichten etc. niet meegerekend was het nog veel harder
Vrijdag op vakantie naar de Ardennen, daar ook maar een dagje een fiets huren denk ik
geen ruimte om fiets mee te nemen?quote:Op maandag 27 juli 2009 23:05 schreef thettes het volgende:
Ik had een paar dagen terug na 25 kilometer een gemiddelde van 33,7 op de teller, dus stoplichten etc. niet meegerekend was het nog veel harder
Vrijdag op vakantie naar de Ardennen, daar ook maar een dagje een fiets huren denk ik
Niet echt, we gaan met z'n elven heen met 4 auto's en terug met 3 auto's en z'n tienen. Alle auto's zonder trekhaak. Het is ook niet bedoeld als fietsvakantie.quote:
ik heb de de cyclosport 4.2, nog niet mee in een groep gereden en hartslag nog niet geprobeerd, maar verder lijkt ie prima te werkenquote:Op maandag 27 juli 2009 23:15 schreef Yankee het volgende:
Iemand trouwens een idee wat een goede draadloze kilometerteller is met zowel hartslagmeterfunctie als trapfrequentie?
Haute Levee vond ik echt een pokkeding. Niet alleen omdat de eerste kilometer redelijk zwaar is, maar vooral omdat het gewoon een doorgaande weg is waar iedereen 80 km p/u langs je voorbij knalt. Zit je daar in de goot te stoempen.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:52 schreef thettes het volgende:
[..]
Niet echt, we gaan met z'n elven heen met 4 auto's en terug met 3 auto's en z'n tienen. Alle auto's zonder trekhaak. Het is ook niet bedoeld als fietsvakantie.
We zitten bij Malmedy, ken de omgeving daar al wel. Misschien even een paar kilometer verder naar Stavelot fietsen en de Stockeu en Haute Levee meepakken
Ik ga waarschijnlijk wel de heuvels in maar dan voor de 170km versie. je bent van harte welkom om in het wiel te kruipen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dus niemand op 2 augustus de heuvels in? Ik zal wel weer iemand opvegen onderweg...of opgeveegd worden
Mik op 30 gemiddeld. 6 uur fietsen, zou om 2 uur terug moeten zijn. Je moet natuurlijk nog wel wat aan je zondag hebben Ik moet alleen nog even afspreken met een collega van mij. Maar ik doe graag een bakje met je. Kom er dus op terug.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat is volgend jaar pas een haalbare optie, maar bedankt vooor het aanbod
Ik vermoed dat jij de 170 even snel (maar waarschijnlijk sneller ) gaat doen dan ik de 135 ...we kunnen mischien een bakkie thee doen na afloop?
Zou vooral voor de Thier de Coo gaan. Vond dat de naarste die er is, vooral al die gaten in de wegquote:Op maandag 27 juli 2009 23:52 schreef thettes het volgende:
[..]
Niet echt, we gaan met z'n elven heen met 4 auto's en terug met 3 auto's en z'n tienen. Alle auto's zonder trekhaak. Het is ook niet bedoeld als fietsvakantie.
We zitten bij Malmedy, ken de omgeving daar al wel. Misschien even een paar kilometer verder naar Stavelot fietsen en de Stockeu en Haute Levee meepakken
Wat een toeval, daar was ik ook.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 10:35 schreef Wombcat het volgende:
Ben weer in 't land
Weekje in de Alpen rondgefietst, Van Hummel op zijn laatste col door zien komen (de Saissies).
Zelf ook het grootste deel van die etappe gefietst (maar dan niet in één dag )
En tot slot nog een cyclo (La Madeleine), die ik een kwartier sneller reed dan vorig jaar, maar waar ik wel 2 plaatsen lager eindigde
Pff inderdaad, die was ook echt pittig. Er lijkt geen einde aan te komen, zit je daar tegen 17% op te harkenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 10:41 schreef koeii het volgende:
[..]
Zou vooral voor de Thier de Coo gaan. Vond dat de naarste die er is, vooral al die gaten in de weg
hoe is de Madeleine? Is het een leuke cyclo? Te vergelijken met de Dolomieten of de Marmotte? Zit te denken om volgend jaar weer een cyclo te gaan doen. Smaak wel te pakken. Fiets en train het beste met een doel (wie niet ;-) ).quote:Op dinsdag 28 juli 2009 10:35 schreef Wombcat het volgende:
Ben weer in 't land
Weekje in de Alpen rondgefietst, Van Hummel op zijn laatste col door zien komen (de Saissies).
Zelf ook het grootste deel van die etappe gefietst (maar dan niet in één dag )
En tot slot nog een cyclo (La Madeleine), die ik een kwartier sneller reed dan vorig jaar, maar waar ik wel 2 plaatsen lager eindigde
Ik moet thuis nog veel vakantiespullen inpakken, maar heb ook wel zin in die 170 km. Even kijken of het past, zo ja, dan rij ik graag met je mee.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:23 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Mik op 30 gemiddeld. 6 uur fietsen, zou om 2 uur terug moeten zijn. Je moet natuurlijk nog wel wat aan je zondag hebben Ik moet alleen nog even afspreken met een collega van mij. Maar ik doe graag een bakje met je. Kom er dus op terug.
Tijd van de langzaamste telt, maar je mag maar maximaal twee minuten van elkaar verwijderd zijn bij de tijdwaarnemingen. Komt erop neer dat je eigenlijk altijd wel bij elkaar rijdt. Op lange klimmen is het soms wel lekker om je eigen temp te rijden, dan wacht je boven. Je mag elkaar ook duwen, maar in de praktijk zie je dat alleen in de mixedklasse veel gebeuren. Of je rijdt even vooruit naar de verzorgingspost om alle bidons bij te vullen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:08 schreef marcodej het volgende:
Maar wat is de bedoeling van zo'n duorace? Dat je samen begint en samen finished, of telt de tijd van de langzaamste?
Thanks! Twee jaar geleden ben ik 38e geworden, maar toen was ik beter in vorm en had ik een belachelijk sterke teammaat. Dat resultaat zie ik mezelf niet zo snel verbeteren.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:15 schreef Gripper het volgende:
Tof man! Gefelicteerd met het behalen van jullie doel. Volgend jaar bij de eerste 50?
Het was voor mij mijn eerste Cyclo. Ik heb dus die andere niet gereden maar deze is wel een stuk kleinschaliger. Hier stonden er maar een paar honderd aan de start, verdeel over de twee afstanden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:21 schreef Superher0 het volgende:
[..]
hoe is de Madeleine? Is het een leuke cyclo? Te vergelijken met de Dolomieten of de Marmotte? Zit te denken om volgend jaar weer een cyclo te gaan doen. Smaak wel te pakken. Fiets en train het beste met een doel (wie niet ;-) ).
Wat voor tijd heb je eigenlijk neergezet?
Zie ook het verhaal van OProg.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:21 schreef Superher0 het volgende:
[..]
hoe is de Madeleine? Is het een leuke cyclo? Te vergelijken met de Dolomieten of de Marmotte? Zit te denken om volgend jaar weer een cyclo te gaan doen. Smaak wel te pakken. Fiets en train het beste met een doel (wie niet ;-) ).
Wat voor tijd heb je eigenlijk neergezet?
Dat verslag kan ik me nog herinneren, toen reden jullie idd verder naar voren.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:28 schreef Trainspotter het volgende:
Thanks! Twee jaar geleden ben ik 38e geworden, maar toen was ik beter in vorm en had ik een belachelijk sterke teammaat. Dat resultaat zie ik mezelf niet zo snel verbeteren.
Yep. Bij een cyclo start je met zijn allen tegelijk en wordt aan de aankomst bijgehouden in welke volgorde je binnenkomt.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen een cyclo en een tourtocht? Het wedstrijd element?
Okido! Iets voor volgend jaar.quote:
In Nederland snappen automobilisten niet dat wielrenners soms sneller zijn.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:19 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Okido! Iets voor volgend jaar.
Met die motoren dat herken ik ook in de Marmotte. Met een mannetje of 40 in het wiel van een motor. Helaas reed de motor op de weg naar Bourg D'Oirsans te ver voor en liet deze niet toe dat we in zijn wiel gingen zitten
Top geregeld.
Hier in Nederland is het nooit goed. Gisteren trok ik de kar met 44 op weg naar de "finish" draait er een auto de weg op, ondanks dat wij van rechts komen en op een doorgaande weg in een rustig autoluw gebied, en geeft dan niet eens gas. Ik was best wel boos toen. Ik bedoel als je de auto ervoor gooit rijd dan ook door! Ga dan niet in je een blijven rijden terwijl er een groepje of 10 heel erg snel achterop komt.
Welke route is dat? Ik woon ook in de bollenstreek, dus ben wel benieuwd naar nieuwe routes...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:22 schreef el_salvador het volgende:
fiets schoongemaakt, straks even rondje in de duinen raggen op een nieuwe route die ik heb gevonden, lekker glad wegdek en rustig (Y)
bollenstreekquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:41 schreef marcodej het volgende:
[..]
Welke route is dat? Ik woon ook in de bollenstreek, dus ben wel benieuwd naar nieuwe routes...
Ah, bekend stukje. Goed asfalt, brede weg en inderdaad, makkelijk te combineren met de duinen en dat is altijd tof. Ik rijd er meestal als ik richting Zandvoort of Leidsevaart ga of er vandaan kom en ik nog wat duinen mee wil pakken.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:50 schreef el_salvador het volgende:
[..]
bollenstreek
bij noordwijkerhout heb je een rondje in de buurt van het oosterduinse meer. vanaf de duinschoten een rondje linksom, naar de vogelaardreef, kapelleboslaan, randweg en de duindamseweg. daaromheen kun je mooi varieren in de duinen, ga ik zo denk ik even doen
Of de maatvoering is iets kleiner natuurlijk .quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Gisteren trouwens ook dat fietshirt lange mouw gekocht, bij het passen bleek het de eerste XL (qua fietsshirts etc) te zijn die niet strak om me heen zit, maar een beetje losjes...ruimte voor iets warms eronder dus in de herfst!
Zou dat betekenen dat ik heel langzaam maar zeker naar een afgetrained slank sportlijf aan het werken ben
Ah dat vind ik zielig om te zeggenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of de maatvoering is iets kleiner natuurlijk .
Sorryquote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:25 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Ah dat vind ik zielig om te zeggen
Als je echt moe bent even PM'en gaan we samen wel wat heuvels doen ... heb ik ook eens een kansje voorop te rijden, ipv achter je aan te kruipen als een hijgend karrepaard op een fietsquote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:25 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Ah dat vind ik zielig om te zeggen
Overigens fiets ik te weinig en studeer ik teveel, dus van aftrainen is hier in ieder geval even geen sprake. ja, mentaal afgetraind (of uitgeput?) straks
Wanneer? het is niet omdat ik moe ben, maar omdat ik gewoonweg geen tijd heb om te fietsen (behalve van en naar werk).quote:Op dinsdag 28 juli 2009 14:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Als je echt moe bent even PM'en gaan we samen wel wat heuvels doen ... heb ik ook eens een kansje voorop te rijden, ipv achter je aan te kruipen als een hijgend karrepaard op een fiets
toen ik die deed was ook lbl, dus mensen reden rustig én ik had aanmoedigend publiek :pquote:Op dinsdag 28 juli 2009 08:34 schreef Blik het volgende:
[..]
Haute Levee vond ik echt een pokkeding. Niet alleen omdat de eerste kilometer redelijk zwaar is, maar vooral omdat het gewoon een doorgaande weg is waar iedereen 80 km p/u langs je voorbij knalt. Zit je daar in de goot te stoempen.
Ik vond de Rosier echt een lekkere klim, ik ben niet gemaakt voor extreme stijgingsper.
Jij wilde zo graag het hele voorjaar op elk vrij moment liever fietsen dan aan die scriptie werken, en nu moet je in de zomer doorblokkenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:17 schreef cyclechick het volgende:
[..]
en de overige tijd zit ik achter de pc te stressen om af te studeren. soms voelt het leven een beetje oneerlijk, maar diep van binnen weet ik dat het wel meevalt
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:52 schreef Gripper het volgende:
Jij wilde zo graag het hele voorjaar op elk vrij moment fietsen, en nu moet je in de zomer doorblokken
60.000 kilometerquote:Op dinsdag 28 juli 2009 17:16 schreef el_salvador het volgende:
Net terug van een ritje van 60k, de duitse invasie van de kust is weer in volle gang
ja mach 3 gemiddeldquote:
Dank je, het was ook niets minder dan fantastisch! Overigens komen alle verhalen op de site van de hand van mijn vriendin...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:38 schreef ufopiloot het volgende:
Even tussendoor; super mooi verslag van je wereldreis Echt leuk om te lezen en leuk om te zien hoeveel alles heeft gekost etc.
Een col-tocht door Frankrijk zonder de Alpe d'Huez kan je gewoon niet serieus nemen hoorquote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:43 schreef ursel het volgende:
Ooit misschien toch deze een keer proberen, dan wel verspreid over 2 a 3 jaar denk ik..
http://www.100cols.nl/
Mar goed, eerst maar eens een keer die marmotte zien te rijden..
Nee, maar die heb ik tegen die tijd dan al een paar keer gehad..quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:15 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Een col-tocht door Frankrijk zonder de Alpe d'Huez kan je gewoon niet serieus nemen hoor
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:15 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Een col-tocht door Frankrijk zonder de Alpe d'Huez kan je gewoon niet serieus nemen hoor
Naja, als je een tocht de 100-cols tocht noemt met de 100 zwaarste cols in Frankrijk, maar dan vervolgens de Alpe D'Huez niet meeneemt dan klopt er mijn inziens ook iets niet aan het parcours. Verder zitten alle grote bergen namelijk wel in het parcoursquote:
Maar die gaan we eind augustus al doen dus kan ik van het lijstje schrappen..quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Naja, als je een tocht de 100-cols tocht noemt met de 100 zwaarste cols in Frankrijk, maar dan vervolgens de Alpe D'Huez niet meeneemt dan klopt er mijn inziens ook iets niet aan het parcours. Verder zitten alle grote bergen namelijk wel in het parcours
Officieel is Alpe D'Huez natuurlijk niet eens een col, daarvoor moet je door naar de Sarenne.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Naja, als je een tocht de 100-cols tocht noemt met de 100 zwaarste cols in Frankrijk, maar dan vervolgens de Alpe D'Huez niet meeneemt dan klopt er mijn inziens ook iets niet aan het parcours. Verder zitten alle grote bergen namelijk wel in het parcours
De Sarenne is trouwens een gruwelijke col (wel vanaf de andere kant, zodat je via de achterdeur Alpe d'Huez binnenkomt).quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:51 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Officieel is Alpe D'Huez natuurlijk niet eens een col, daarvoor moet je door naar de Sarenne.
Tijdens de JJC, was iemand de schroefjes losgegaan van zijn plaatje..quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Tommeke het volgende:
@ Trainspotter: Geniale outfit, ziet er erg stijlvol uit
@ JohnDDD, zoiets had ik gister ook, ik dacht wat heb ik weinig kracht in de poten, bleek m'n achterrem aan te lopen
Trouwens, fietsen met een kapot schoenplaatje is ook geen pretje. Ik had het eerst niet door en schoot bij het accelereren keihard uit m'n pedaal
Ik kon de boel gelukkig nog wel rechthouden.
Twee jaar geleden had ik in een etappe in de Ronde van Sardinië dat een schoenplaatje loszat. Dat reed idd niet prettig. In de afdalingen durfde ik geen druk te zetten op dat pedaal.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Tommeke het volgende:
@ Trainspotter: Geniale outfit, ziet er erg stijlvol uit
@ JohnDDD, zoiets had ik gister ook, ik dacht wat heb ik weinig kracht in de poten, bleek m'n achterrem aan te lopen
Trouwens, fietsen met een kapot schoenplaatje is ook geen pretje. Ik had het eerst niet door en schoot bij het accelereren keihard uit m'n pedaal
Ik kon de boel gelukkig nog wel rechthouden.
Goede site zeg bedankt!quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:54 schreef Wombcat het volgende:
Kijk eens op www.ntfu.nl
Laagdrempelig zijn ze allemaal trouwens. Voor hoge drempels moet je in andere landen gaan zoeken.
Voor amateurrondjes heb je een licentie nodig. Hooguit kun je op een daglicentie aan een clubwedstrijd meedoen. In Amsterdam kan dat op Sloten, zaterdag om 13:00. Zie www.wvamsterdam.nl, ze rijden ook op maandagavond, 19:00 (dat staat niet op de website volgens mij).
Collega van mij gaat met een aantal DTC'ers maar die gaan niet voor de 170km. Sterker nog ze rijden maar een gedeelte van de route. Oftewel ik trek mijn eigen plan.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:21 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik moet thuis nog veel vakantiespullen inpakken, maar heb ook wel zin in die 170 km. Even kijken of het past, zo ja, dan rij ik graag met je mee.
Nee. Gewoon opdagen en inschrijven...kost een euro of 3,4 bij de meeste tochten die door verenigingen worden georganiseerd, en daarvoor krijg je dan een routebeschrijving mee. De routes zijn dan uitgepijld, dus verdwalen zul je niet snel. Had zondag dat een bordje door een leuke wandelaar (of zo) kapot was gemaakt, dan is het even zoeken maar we kwamen er uiteindelijk uit.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:02 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Goede site zeg bedankt!
Voor die toertochten heb je geen licentie nodig toch?
Misschien. Moet nog even kijken. Ik wil zaterdag denk ik op de Nedereindseberg gaan rijden, of ik dan zondag nog zo'n lange tocht wil gaan maken, is nog even de vraag. Maar lijkt me wel leuk.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:06 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Collega van mij gaat met een aantal DTC'ers maar die gaan niet voor de 170km. Sterker nog ze rijden maar een gedeelte van de route. Oftewel ik trek mijn eigen plan.
Wat mij betreft gaan we gewoon. Vormen we onze eigen peloton zijn er afgezien van Gripper nog meer mensen die de 170km DTC Hel van Heuvelrug tocht aankomende zondag willen fietsen? Ik gok op een gemiddelde van 30, maar dit is uiteraard bespreekbaar.
Ik heb de Rabo Heerde Veluwetoert op het oog, die is maar een KM of 15 van mij vandaan dus dan ga ik er gewoon op de fiets heen en weer naar huis.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:12 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Nee. Gewoon opdagen en inschrijven...kost een euro of 3,4 bij de meeste tochten die door verenigingen worden georganiseerd, en daarvoor krijg je dan een routebeschrijving mee. De routes zijn dan uitgepijld, dus verdwalen zul je niet snel. Had zondag dat een bordje door een leuke wandelaar (of zo) kapot was gemaakt, dan is het even zoeken maar we kwamen er uiteindelijk uit.
Er is haast altijd wel kleed en douche gelegenheid, en qua tempo zie het zelf maar, als het echt laat wordt kan de controlepost al naar huis zijn, maar dan moet je echt heeel langzaam fietsen.
Morgen mogelijk wel..quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:35 schreef Superher0 het volgende:
Zijn er trouwens mensen in Utrecht die om 5 uur gaan fietsen? Mijn fietsmaatje laat me in de steek en ik had mij ingesteld op een leuke tocht. En nu om weer in mijn eentje te fietsen.
dat is echt schattigquote:Op woensdag 29 juli 2009 19:35 schreef Tommeke het volgende:
Zo, vandaag m'n fiets maar weer eens verwend met een nieuw stuurlintje.
Ik voelde me in de fietsenwinkel zo heldhaftig met de 2 centimeter witte huid die onder de mouwen van m'n t-shirt uitkwamen. Het ultieme teken dat ik wel een wielrenner ben
In mijn verbeelding zag ik al bewonderende blikken van een leuk meisje dat daar werkte
Ik ging maar even een praatje met haar maken, maar durfde niet te vragen wat ze van m'n wielrennersarmen vond
Voor mezelf heb ik wat energyrepen gekocht. Ze waren flink afgeprijsd omdat ze nog maar 2 dagen houdbaar zijn, maar dat maakt me geen flikker uit. Morgen maar eens kijken of het wat te eten is.
Ik kom altijd met meer terug dan ik kopen zou, eigenlijk zou ik alleen maar een setje schoenplaatjes halen. Is dat een beetje het gevoel wat jullie vrouwen hebben in de H&M enzo, cyclechick?
Nee, volgens mij had je hem de hekken in moeten duwen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nog even een klein rondje van 30 km weggetrapt, dacht eigenlijk het gaat regenen, toch niet gebeurd gelukkig. M'n basissnelheid is langzaam maar zeker omhoog aan het gaan....fijn gevoel. Bij Baarn zat er opeens een ATB in m'n wiel, en ok al had ik dit gepland als ontspannen rondje (m'n benen doen nog steeds zeer van zondag) MOEST ik gewoon naar Hilversum sprinten als een idioot om die gast even te laten zien dat een racefiets sneller is...kon niet toestaan dat ie in m'n wiel bleef hangen.
Begin ik een wielrenner te worden?
Zo hoort het inderdaadquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nog even een klein rondje van 30 km weggetrapt, dacht eigenlijk het gaat regenen, toch niet gebeurd gelukkig. M'n basissnelheid is langzaam maar zeker omhoog aan het gaan....fijn gevoel. Bij Baarn zat er opeens een ATB in m'n wiel, en ok al had ik dit gepland als ontspannen rondje (m'n benen doen nog steeds zeer van zondag) MOEST ik gewoon naar Hilversum sprinten als een idioot om die gast even te laten zien dat een racefiets sneller is...kon niet toestaan dat ie in m'n wiel bleef hangen.
Begin ik een wielrenner te worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |