Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
-knip-
Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:
[..]
Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:
Veloce: Het minste en zou ik ook niet nemen tenzij je een fiets kan vinden die helemaal perfect is waar toevallig deze groep op zit.
De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.quote:Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
Goede aanvulling wat betreft Campa denk... Zelf nooit mee gereden dus heb het van horen zeggen en fora op internet. Ieder zijn mening natuurlijk maar deze mening klinkt plausibelquote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:52 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.
[..]
De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.
Ik hou het voorlopig bij 9-speed, daar kan ik het beste onderdelen mee mixen.
Ben absoluut geen ervaringsdeskundige op het gebied van remmen... Sowieso vind ik alle remmen waardeloos zeker na wat regen. Wat betreft bovenstaande remmen lijkt mij na een korte blik op de site dat het niet veel uitmaakt. Wanneer je bereidt bent om een paar euro meer te betalen zou een overweging kunnen zijn deze te nemen:quote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Omdat de remmen me echt wat irriteren (qua kwaliteit) ging ik eens kijken op featherbikes en zie :
Shimano BR-5600 105 Remset 359 g ¤69.00
Shimano BR-6600 Ultegra Remset 220 g ¤79.00
Campagnolo Veloce Skeleton remset 349 g ¤85.00
En dan weet ik het ook even niet...aangezien ik geen klein menneke ben wil ik vooral een stevige, goede remgroep, of die 100 gram lichter is zal me een zorg wezen. Maar ik heb geen flauw idee hoe Campa en Shimano te vergelijken zijn. De Ultegra is lichter en een paar euro goedkope...maar het verschil is te klein om als factor mee te nemen. Iemand toevallig met beiden gereden en dus ervaringsdeskundige?
SRAM force, erg tevreden...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:
[..]
Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus![]()
Zou je denk jaquote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar een Ultegra groep zal (mits goed onderhouden) waarschijnlijk langer meegaan dan een Sora
Dilemmas!
inderdaad een nieuwe fiets begint al snel bij ± 700 euro maar als je wat geduld op kan brengen en kritisch marktplaats af struint kun je daar ook van alles tegen komen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:29 schreef Haarklip het volgende:
Oké, ik heb even een serieuze vraag (A)
...., maar zou iemand mij kunnen zeggen voor hoeveel je als beginner een leuk fietsje hebt?
Ik ben mijn Sora groep ook langzaam aan het upgraden. Ik heb er vorig jaar al eens een betere cassette opgezet, afgelopen voorjaar Ultegra derailleurs en er zit nu een 105 ketting op. Dit is helaas een noodgreep omdat ik liever een Ultegra ketting had, maar de ketting die erop zat was versleten en de FM waar ik was had alleen een 105 ketting. De remhoeven heb ik nog niet vervangen, die werken nog goed. Ik heb er alleen wel Ultegra remblokken op gezet omdat die Sora dingen voor geen meter remden.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 09:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb dit jaar een Gazelle instap model gekocht van 1 jaar oud voor 399 euro, Sora groep. Zat een stuur op dat verstelbaar is dwz dat je de hoek waaronder het staat kan veranderen (ik weet echt de juiste benaming dus niet). Dat leek leuk, flexibel, maar merk nu dat als ik heuvelop/heuvelaf ga of een stuk wil sprinten, het stuur niet helemaal solide aanvoelt, ga het vervangen door een vaste stuurpen binnenkort. Dan doe ik ook een carbon voorvork, en dan wordt de fiets als ik het goed heb al een stukje stijver. Ik ben 100+ kilo dus de boel moet vooral stevig zijn!
Het standaard zadel dat erop zat heb ik al heel snel vervangen door een Brooks B17 want ik had enorme zadelpijn telkens, sinds ik een goed zadel heb is dat helemaal voorbij![]()
Nog bedankt voor de tip ivo![]()
Ik wil de sora group uiteindelijk upgraden naar een 105, maar zal dat denk ik in stappen doen, probeer nu te bedenken wat ik eerste doe...remmen...ketting...deraileur...cassette? Wat dat betreft als iemand de gouden tip heeft, schroom niet! Ik begin denk ik met de remmen, want wat er nu op zit vind ik maar matig. Verder zien we het wel.
Er zat trouwens een trippel op, en dat laat ik maar lekker zo denk ik.
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Krijg trouwens wel het idee dat fietsers elkaar behoorlijk gek maken qua materiaal. Als ik zie dat ivo op een veloce group half Europa afcrost...dat is nou niet de duurste group die er is , zie zo groupen die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dus het is ook allemaal behoorlijk relatief .
Ja, als je niet trapt kom je over het algemeen slecht vooruit tenzij je toevallig boven aan een berg staatquote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.
Hiervoor reed ik op een 30 jaar oude raleigh sirocco. Toen ik mijn nieuwe fiets kocht was het verschil merkbaar, maar uiteindelijk moest ik nog steeds trappen. Daar zit toch 95% van je snelheid in...
casette vervangen is erg simpel, maar je hebt er wel een special stukje gereedschap voor nodig (ok sommige mensen klussen het zelf)quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Net even m'n fiets weer opgehaald van FM, en een carbon voorvork is vooral comfortabeler omdat de schokken beter worden opgevangen, niet stijver of sterker dan wat ik nu heb...zo leert een mens weer wat. Op zich is die vork die er nu inzet goed (en zeker sterk genoeg voor mijn gewicht enzo), alleen op onregelmatige wegen geeft ie alle schokken direct door. dus in de herfst maar eens voorvork laten doen, en stuurpen.
Een ketting vervangen moet ik zelf kunnen toch? En hoe moeilik is een casette vervangen eigenlijk?
Dat scheelt wel veel.... en daar heb ik nog een beste slag te makenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:43 schreef nodisch18 het volgende:
Daarnaast zal de eventueel overtollige kilootjes verliezen ook nog wel wat verschil maken
quote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:50 schreef nodisch18 het volgende:
Ventieldopjes verwijderen kan ook nog wat winst opleveren!
zo'n ding gebruikte ik vroeger gewoon een ouwe ketting voor, om de bout die in je casette zit eruit te halen heb je ook een speciale tool nodigquote:Op vrijdag 24 juli 2009 13:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=1609
Dit nodig of haal je zo'n cassette ook met je vingers los?
Wat heb je eigenlijk aan derailleurs? Versnelling zijn voor mietjes, alleen maar overbodig gewicht!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:00 schreef cyclechick het volgende:
[..]
En de remmen zou je er ook best kunnen afhalen! Met 2 spaken minder kom je vast ook nog wel boven, scheelt ook weer! Of 1 trapper eraf halen, phoe hee maar dat scheelt een hoop gewicht
Woensdag heb ik nog een paar km moeten staan op de pedalen omdat m'n zadel helemaal los zatquote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:29 schreef ursel het volgende:
Zadel kan er ook wel af..
In de bergen sta je toch alleen maar op je pedaaltjes..
deze?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:09 schreef el_salvador het volgende:
[..]
zo'n ding gebruikte ik vroeger gewoon een ouwe ketting voor, om de bout die in je casette zit eruit te halen heb je ook een speciale tool nodig
Jep. Let wel goed op welk soort cassette je hebt!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
deze?
http://www.featherbikes.nl/product_info.php?products_id=543
[ afbeelding ]
Jens Voigt heeft het ooit eens zonder stuur geprobeerd...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:48 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Woensdag heb ik nog een paar km moeten staan op de pedalen omdat m'n zadel helemaal los zat
Je moet Fränk Schleck op zo'n eenwieler zetten, kan je lachen
Hincapie ook:quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:48 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Jens Voigt heeft het ooit eens zonder stuur geprobeerd...
Ik heb vanmiddag even een kort rondje semi-droog kunnen fietsenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:55 schreef marcodej het volgende:
Ik ook.Voor de kleine klusjes.
Het ziet er overigens hoopvol uit in het westen des lands voor vanavond. Strak blauw luchtje sinds vanmiddag.
Ik fietste vandaag ook ten oosten en zuiden van Groningen, maar hield het redelijk droog.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:14 schreef Mkoolster het volgende:
heeey y'all....
weer terug in Nederland, wou vandaag voor het eerst weer fietsen, was 2 km onderweg en reed ineens in een wolkbreuk ten oosten van groningen... heelrijke come back...
maar heeft iemand tips om je stuurlint te vervangen?
en weet iemand toevallig hoe hard ze fietsen en hoe ver in het laagste klasse wilerwedstrijden ze rijden?
Het is "maar" 100 km van waar wij zitten in augustus..quote:Op zaterdag 25 juli 2009 00:10 schreef marcodej het volgende:
Na de Avondetappe weet ik nog zekerder dat ik echt een keer die Ventoux op wil klimmen. Het moet en zal een keer gebeuren!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |