abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 23 juli 2009 @ 23:20:17 #101
203493 Haarklip
gtis byrjun
pi_71268319
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
Voor een nieuwe fiets is 700,- wel ongeveer het minimum denk ik. Ik heb zelf voor die prijs een Batavus met de goedkoopste afmontage (Shimano Sora) kunnen kopen, wel met carbon voorvork. Voor een beginner (zoals ik) een prima fietsje en is de eerste 2-3 jaar prima fietsen. Later kun je alsnog upgraden. Heb je wat meer budget, en weet je zeker dat je het leuk vind en voor langere tijd gaat doen, dan kan je gelijk voor een betere (en dus ook duurdere) afmontage gaan...

Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
- Tiagra tot Ultegra komt het meest voor, maar met Sora is voor een beginner de eerste twee-drie jaar ook goed te fietsen. Je kan later altijd upgraden.
- Vraag bij de fietsenmaker naar overjarige modellen: dat zijn nieuwe fietsen, maar niet de nieuwste modellen. Scheelt in de prijs.
- Ga naar de fietsenmaker. Daar kan je je laten opmeten zodat je een goede framemaat hebt die bij je lengte past. Sowieso kan hij je goed adviseren.
- Vraag om een proefritje bij de FM. Koop ook niet via internet, maar bij de lokale FM ivm service
- Een triple (drie voorbladen) is in Nederland niet nodig, maar als je in de bergen gaat fietsen wel aan te raden. Je kan voor een dubbel kiezen (52/39 tandjes voor), maar ook voor een compact (twee kleinere voorbladen, kleinste blad meestal 34...)

Wat is je budget?


Lees anders onderstaande topics, die onlangs ook geopend zijn hierover, even door:
Racefiets kopen
Wielrenfiets kopen maar welke?
Super bedankt voor je info, alleen het budget.. het budget is er eigenlijk nu nog niet, maar als ik naar het front bel zou dat zo geregeld moeten zijn .
Als beginner hoef ik nog niet per s het nieuwste van het nieuwste, zeker ook omdat ik niet weet hoe ik het vind. Stel dat ik na een paar maanden zeg, het is toch niks voor mij, dan zit je met een vrij grote aankoop in je maag.

Zal straks even die andere topics doorspitten, kijken of er nog iets interessants staat.
g gaf ykkur von sem var a vonbrigum.. etta er gtis byrjun
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 06:46:33 #102
73911 ultra_ivo
pi_71274858
Compact is leuk als je veel in de heuvels fietst. Dan heb je veel aan de extreme verschillen voor. Triple zie ik juist als ideaal voor afwisselende gebieden (Benelux). Je hebt dan een middenblad waar je serieus veel mee kunt doen en kleine verschillen tussen de versnellingen. Compact (alhoewel toen dat woord nog niet bestond) heb ik begin jaren '90 uitgeprobeerd en na 1 seizoen al vervangen door triple. Sindsdien rij ik niks naders mee.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 08:28:44 #103
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71275391
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:49 schreef marcodej het volgende:
-knip-

Enkele tips:
- Bij Shimano heb je verschillende versnellingsgroepen: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace (Oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs). Voor de andere gangbare merken (Compagnolo, SRAM) weet ik het niet.
Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:

Veloce: Het minste en zou ik ook niet nemen tenzij je een fiets kan vinden die helemaal perfect is waar toevallig deze groep op zit.

Centaur: Mooie groep en is deels in carbon te krijgen, denk de beste keuze voor jou

Chorus: Groep waar ik zelf mee rij en wellicht iets te duur voor iemand die nog niet zeker is of hij/zij het leuk vindt. Wel een zeer goede groep die hekkensluiter is qua topsegment. Ik ben er zeer blij mee! Full carbon verkrijgbaar maar aan de prijs: 950-1000 euro. Dan heb je hem wel in carbon en met 11-speed. Zelf rij ik de vorige 10-speed versie

Record: Top segment op zijn best en enkel full carbon nog te krijgen. Gekkenwerk voor de meeste ook gezien de prijs. Zo uit mijn hoofd gaat dat een euro of 1300 kosten, dat wil je misschien voor de hele fiets nog niet uitgeven.

Super Record: Tsja.... Absoluut het beste wat er op de markt is. Tegenhanger van de dura ace van shimano maar wat mij betreft toch van een andere klasse. De prijs zal ik toch even noemen, die is namelijk ongeveer 1600-1700 euro.

Zelf zou ik kiezen tussen Shimano en Campagnolo, waarbij ik zelf Campagnolo heb en dat bevalt erg goed moet ik zeggen.

Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_71275535
registreer om deze reclame te verbergen
Op de Kuota Centaur Carbon 09 en op de winterfiets een mix van Ultegra en Dura Ace
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 08:52:42 #105
73911 ultra_ivo
pi_71275735
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:

[..]

Aanvulling wat betreft Campagnolo. Daarbij loopt de range als volgt:

Veloce: Het minste en zou ik ook niet nemen tenzij je een fiets kan vinden die helemaal perfect is waar toevallig deze groep op zit.
Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.
quote:
Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.
Ik hou het voorlopig bij 9-speed, daar kan ik het beste onderdelen mee mixen.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:07:35 #106
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71275948
Ik heb dit jaar een Gazelle instap model gekocht van 1 jaar oud voor 399 euro, Sora groep. Zat een stuur op dat verstelbaar is dwz dat je de hoek waaronder het staat kan veranderen (ik weet echt de juiste benaming dus niet). Dat leek leuk, flexibel, maar merk nu dat als ik heuvelop/heuvelaf ga of een stuk wil sprinten, het stuur niet helemaal solide aanvoelt, ga het vervangen door een vaste stuurpen binnenkort. Dan doe ik ook een carbon voorvork, en dan wordt de fiets als ik het goed heb al een stukje stijver. Ik ben 100+ kilo dus de boel moet vooral stevig zijn!
Het standaard zadel dat erop zat heb ik al heel snel vervangen door een Brooks B17 want ik had enorme zadelpijn telkens, sinds ik een goed zadel heb is dat helemaal voorbij
Nog bedankt voor de tip ivo
Ik wil de sora group uiteindelijk upgraden naar een 105, maar zal dat denk ik in stappen doen, probeer nu te bedenken wat ik eerste doe...remmen...ketting...deraileur...cassette? Wat dat betreft als iemand de gouden tip heeft, schroom niet! Ik begin denk ik met de remmen, want wat er nu op zit vind ik maar matig. Verder zien we het wel.

Er zat trouwens een trippel op, en dat laat ik maar lekker zo denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Captain_Fabulous op 24-07-2009 09:21:55 ]
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:11:25 #107
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71276013
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 08:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Campa heeft regelmatig modelseries die onder de Veloce te vinden zijn, zoals Stratos en Mirage. Mirage had een aantal zwakke punten, maar ook heel goede achternaven. Jarenlang reed ik zelfs heel bewust met een Mirage achternaaf omdat dat de enigste was met industrielagers (nu rij ik met een DT naaf). Veloce is meer dan goed genoeg. Ik heb veel Veloce onderdelen op zowel mijn brevettenfiets als mijn vakantiefiets. En ik ga er toch een stuk ruwer mee om dan de meeste racefeitsers. Problemen heb ik met Veloce nooit gehad. Alleen de oude Mirage 8-speed ergopower grepen wilden na lang gebruik wel eens wat onderdelen verliezen. De metalen ergopower grepen vertrouw ik een stuk meer.
[..]

De aandrijfeenheid is bij mij altijd Campa, Veloce/Centaur mix. Achternaven tegenwoordig van DT (onyx in de vakantiefiets 340 in de brevettenfiets), voornaaf altijd van SON. Remmen zijn op m'n brevetfiets van Suntour (oude single pivot), op m'n vakantiefiets van Tektro. Zadels zijn altijd van Brooks.
Ik hou het voorlopig bij 9-speed, daar kan ik het beste onderdelen mee mixen.
Goede aanvulling wat betreft Campa denk... Zelf nooit mee gereden dus heb het van horen zeggen en fora op internet. Ieder zijn mening natuurlijk maar deze mening klinkt plausibel

Ter aanvulling rij ik zelf op een Tica+ frame van Van Tuyl . Wat betreft zadels heb ik net een andere, namelijk een Fi'zi:k.
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:26:31 #108
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71276297
Omdat de remmen me echt wat irriteren (qua kwaliteit) ging ik eens kijken op featherbikes en zie :

Shimano BR-5600 105 Remset 359 g 69.00

Shimano BR-6600 Ultegra Remset 220 g 79.00

Campagnolo Veloce Skeleton remset 349 g 85.00

En dan weet ik het ook even niet...aangezien ik geen klein menneke ben wil ik vooral een stevige, goede remgroep, of die 100 gram lichter is zal me een zorg wezen. Maar ik heb geen flauw idee hoe Campa en Shimano te vergelijken zijn. De Ultegra is lichter en een paar euro goedkope...maar het verschil is te klein om als factor mee te nemen. Iemand toevallig met beiden gereden en dus ervaringsdeskundige?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:58:53 #109
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71276955
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 09:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Omdat de remmen me echt wat irriteren (qua kwaliteit) ging ik eens kijken op featherbikes en zie :

Shimano BR-5600 105 Remset 359 g 69.00

Shimano BR-6600 Ultegra Remset 220 g 79.00

Campagnolo Veloce Skeleton remset 349 g 85.00

En dan weet ik het ook even niet...aangezien ik geen klein menneke ben wil ik vooral een stevige, goede remgroep, of die 100 gram lichter is zal me een zorg wezen. Maar ik heb geen flauw idee hoe Campa en Shimano te vergelijken zijn. De Ultegra is lichter en een paar euro goedkope...maar het verschil is te klein om als factor mee te nemen. Iemand toevallig met beiden gereden en dus ervaringsdeskundige?
Ben absoluut geen ervaringsdeskundige op het gebied van remmen... Sowieso vind ik alle remmen waardeloos zeker na wat regen. Wat betreft bovenstaande remmen lijkt mij na een korte blik op de site dat het niet veel uitmaakt. Wanneer je bereidt bent om een paar euro meer te betalen zou een overweging kunnen zijn deze te nemen:

Campagnolo Centaur Skeleton remset 334 g 99.00
(http://www.featherbikes.nl/product_info.php?cPath=168_35_99&products_id=139)

Ogen net wat robuuster
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_71277530
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 08:28 schreef jackson het volgende:

[..]

Waar rijden de mensen in dit topic mee? Zelf rij ik dus met een Campa Chorus
SRAM force, erg tevreden...
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 11:01:06 #111
73911 ultra_ivo
pi_71278709
Shimano remmen op Campa grepen past, Campa remmen op Shimano grepen past niet. Bij Shimano zit de ontspanner in de remhoef, bij Campa in de remgreep.
De moderne double pivot remmen bevallen mij juist niet, die zijn mij te agressief. Ik hou van remmen waar ik veel mee kan varieren, een beetje extra handkracht maakt mij dan niks uit. Of een rem goed remt in de regen of niet hangt vooral van je remblokjes af.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 11:10:47 #112
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71278999
Aha, dus dan moet ik of helemaal Campa gaan qua remmen, of alles Shimano houden. das duidelijk. Zal eens gaan rondkijken wat er qua remblokjes te koop is, featherbikes biedt maar 1 soort blokjes aan voor Shimano.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2009 @ 11:13:04 #113
73911 ultra_ivo
pi_71279071
Als je ook Campa wilt qua remmen zit je gelijk vast aan een Campa achterderailleur. Heb je 9-vits achter dan kun je je oude Shimano naaf houden, zo niet dan gelijk ook een Campa naaf. (en wordt een nieuwe fiets bijna goedkoper).
  vrijdag 24 juli 2009 @ 11:16:49 #114
130803 Gripper
Get a grip
pi_71279190
Volledig Ultegra afgemonteerd hier, wel zo makkelijk
Volgende fiets wordt denk ik wel met een double ipv triple. handig voor in de bergen, dat wel, maar hier in Nederland gebruik je nooit alle 30 versnellingen
Mijn foto's op Flickr!
Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus
Namens Frysln hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 24 juli 2009 @ 11:25:58 #115
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71279479
Ik zit echt in dubio, of ik nou zo snel mogelijk een anddere fiets wil of deze nog een jaar of twee houden maar dan echt helemaal naar m'n wensen ompimpen. Het frame is sterk zat voor me, de randapparatuur kan alleen op sommige plekken een stuk beter denk ik
Krijg trouwens wel het idee dat fietsers elkaar behoorlijk gek maken qua materiaal. Als ik zie dat ivo op een veloce group half Europa afcrost...dat is nou niet de duurste group die er is , zie zo groupen die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dus het is ook allemaal behoorlijk relatief .
Maar een Ultegra groep zal (mits goed onderhouden) waarschijnlijk langer meegaan dan een Sora (en Gripper jij haalde toch je fiets elk jaar helemaal uit elkaar om alles schoon te maken ed?).
Dilemmas!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71279936
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar een Ultegra groep zal (mits goed onderhouden) waarschijnlijk langer meegaan dan een Sora
Dilemmas!
Zou je denk ja

Ik heb ook volledig ultegra, schakelt heerlijk. Groot verschil met Sora - met 105 wat minder - maar dat is dan ook logisch gezien de prijs. Dura-ace zou ik niet doen, dat slijt weer sneller dan ultegra omdat dura-ace lichter is gemaakt.

Ik heb ook 'n triple, en ik begrijp de discussie niet helemaal. Boeiend wat iemand op zijn fiets heeft liggen, als-ie maar hard kan trappen!
Hmm, Nutella.
pi_71280162
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 21:29 schreef Haarklip het volgende:
Ok, ik heb even een serieuze vraag (A)

...., maar zou iemand mij kunnen zeggen voor hoeveel je als beginner een leuk fietsje hebt?
inderdaad een nieuwe fiets begint al snel bij 700 euro maar als je wat geduld op kan brengen en kritisch marktplaats af struint kun je daar ook van alles tegen komen.

Ik heb er vorig jaar een Empella fiets gevonden. Uitstekend onderhouden, compleet Ultegra afgemonteerd, San Marco zadel, extra binnenbandje, 2 nieuwe buitenbanden, fietstasje, 2 bidons, bidonhouder, 2 fietspompen en een nieuwe set remblokjes voor het verschrikkelijke bedrag van 150 Euro.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 12:55:01 #118
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71282483
105 8-speed doet het nog steeds erg goed en superbetrouwbaar
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71283656
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 09:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb dit jaar een Gazelle instap model gekocht van 1 jaar oud voor 399 euro, Sora groep. Zat een stuur op dat verstelbaar is dwz dat je de hoek waaronder het staat kan veranderen (ik weet echt de juiste benaming dus niet). Dat leek leuk, flexibel, maar merk nu dat als ik heuvelop/heuvelaf ga of een stuk wil sprinten, het stuur niet helemaal solide aanvoelt, ga het vervangen door een vaste stuurpen binnenkort. Dan doe ik ook een carbon voorvork, en dan wordt de fiets als ik het goed heb al een stukje stijver. Ik ben 100+ kilo dus de boel moet vooral stevig zijn!
Het standaard zadel dat erop zat heb ik al heel snel vervangen door een Brooks B17 want ik had enorme zadelpijn telkens, sinds ik een goed zadel heb is dat helemaal voorbij
Nog bedankt voor de tip ivo
Ik wil de sora group uiteindelijk upgraden naar een 105, maar zal dat denk ik in stappen doen, probeer nu te bedenken wat ik eerste doe...remmen...ketting...deraileur...cassette? Wat dat betreft als iemand de gouden tip heeft, schroom niet! Ik begin denk ik met de remmen, want wat er nu op zit vind ik maar matig. Verder zien we het wel.

Er zat trouwens een trippel op, en dat laat ik maar lekker zo denk ik.
Ik ben mijn Sora groep ook langzaam aan het upgraden. Ik heb er vorig jaar al eens een betere cassette opgezet, afgelopen voorjaar Ultegra derailleurs en er zit nu een 105 ketting op. Dit is helaas een noodgreep omdat ik liever een Ultegra ketting had, maar de ketting die erop zat was versleten en de FM waar ik was had alleen een 105 ketting. De remhoeven heb ik nog niet vervangen, die werken nog goed. Ik heb er alleen wel Ultegra remblokken op gezet omdat die Sora dingen voor geen meter remden.
De reden dat ik die derailleurs moest vervangen was gewoon gebrekking onderhouden fietsen door de pekel, maar omdat ik wat anders wilde maakte me dat toch niet uit

Onderhoud is ook echt het belangrijkste voor de levensduur. Gewoon af en toe eens alles uitelkaar halen, schoonpoetsen, smeren en weer inelkaar zetten.

Ik had trouwens ook een vraagje: Er zit nu 8 speed op, maar dit wil ik misschien upgraden naar 9 of 10, omdat ik Ultegra of 105 shifters wil (voorlopig nog niet nodig want de huidige shifters werken nog goed)
Moet ik dan ook de kettinglbaden voor vervangen? Want dan wordt het een duurder grapje, er zit nu een FSA crankstel op, en die wil ik wel graag behouden
pi_71283868
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Krijg trouwens wel het idee dat fietsers elkaar behoorlijk gek maken qua materiaal. Als ik zie dat ivo op een veloce group half Europa afcrost...dat is nou niet de duurste group die er is , zie zo groupen die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dus het is ook allemaal behoorlijk relatief .
Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.

Hiervoor reed ik op een 30 jaar oude raleigh sirocco. Toen ik mijn nieuwe fiets kocht was het verschil merkbaar, maar uiteindelijk moest ik nog steeds trappen. Daar zit toch 95% van je snelheid in...
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:30:47 #121
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71283922
Net even m'n fiets weer opgehaald van FM, en een carbon voorvork is vooral comfortabeler omdat de schokken beter worden opgevangen, niet stijver of sterker dan wat ik nu heb...zo leert een mens weer wat. Op zich is die vork die er nu inzet goed (en zeker sterk genoeg voor mijn gewicht enzo), alleen op onregelmatige wegen geeft ie alle schokken direct door. dus in de herfst maar eens voorvork laten doen, en stuurpen.
Een ketting vervangen moet ik zelf kunnen toch? En hoe moeilik is een casette vervangen eigenlijk?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:39:38 #122
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_71284322
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:29 schreef thettes het volgende:

[..]

Ik heb zelf het idee dat het inderdaad allemaal wat overdreven wordt. Een vriend van me fietst op een fiets met alles Sora. Is nog niks aan kapot, en hij rijdt gewoon hard. Zelf rij ik op een mix van tiagra en 105.

Hiervoor reed ik op een 30 jaar oude raleigh sirocco. Toen ik mijn nieuwe fiets kocht was het verschil merkbaar, maar uiteindelijk moest ik nog steeds trappen. Daar zit toch 95% van je snelheid in...
Ja, als je niet trapt kom je over het algemeen slecht vooruit tenzij je toevallig boven aan een berg staat . Ik geloof er zeker in dat mensen elkaar gek maken maar je wilt natuurlijk niks anders dan zoveel mogelijk van je trapkracht overbrengen op dat wiel achter je. Ben er van overtuigd dat goede spullen daarin behoorlijk meewerken. Zaken als stugheid van frame maar ook je groep zijn essentieel.

Ik geloof zelf minder in een paar honderd gram winst voor wat onderdelen qua gewicht.
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:41:19 #123
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_71284386
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 13:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Net even m'n fiets weer opgehaald van FM, en een carbon voorvork is vooral comfortabeler omdat de schokken beter worden opgevangen, niet stijver of sterker dan wat ik nu heb...zo leert een mens weer wat. Op zich is die vork die er nu inzet goed (en zeker sterk genoeg voor mijn gewicht enzo), alleen op onregelmatige wegen geeft ie alle schokken direct door. dus in de herfst maar eens voorvork laten doen, en stuurpen.
Een ketting vervangen moet ik zelf kunnen toch? En hoe moeilik is een casette vervangen eigenlijk?
casette vervangen is erg simpel, maar je hebt er wel een special stukje gereedschap voor nodig (ok sommige mensen klussen het zelf)
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
pi_71284469
Ik denk dat vooral goed onderhoud van de fiets wat verschil kan opleveren.

Daarnaast zal de eventueel overtollige kilootjes verliezen ook nog wel wat verschil maken
pi_71284505
Overigens kunnen al die grammetjes met wat hoogtemeters in een parcours natuurlijk een stuk meer schelen. Heb zelf mijn tweede keer op de ventoux met opzet geen fotocamera/tweede bidon meegenomen, puur vanwege gewicht
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')