quote:Op zondag 19 juli 2009 21:20 schreef p_iglet het volgende:
krijtlijk, als je toch de melk niet bewaard wil zorgen voor een beetje alcohol in je bloed en flink veel humor/afleiding ook nog wel eens helpen.
zelf heb ik op lowlands (wij slapen backstage) vorig jaar een of andere mallotige amerikaanse artiest gehad die de weg kwijt was, mij een een vriendin hoorde in onze tent toen ik aan het kolven was, en onze tent open trok om de weg te vragen. Hij schrok er zo van toen hij mij zag kolven en begon zo te stamelen en excuseren dat wij volledig in de slappe lach schoten. Ik heb die keer kolven veruit het meest gekolft van het hele weekend
ik heb ook al tig keer geroepen dan en dan (lowlands, wielewaalvakanties etc etc) ga ik stoppen, want dan kan/wil ik echt niet kolven..... en tot nu toe heb ik het iedere keer toch maar wel gedaan. Omdat ik het toch een te lullige reden vond om te stoppen. Komende week is Pepijn onverwachts 4 nachten met papa op vakantie en ik heb zelfs nieuwe kolf onderdelen moeten kopen omdat ik al 9 maandne niet gekolfd had. Dus ik ben zeer benieuwd!!! Syntocinon niet op voorraad meer, dus als het kolven niet wil lukken heb ik toch een probleem.
Maar ondertussen geven we ruim 2 jaar borstvoeding dus die 4 nachtjes overleven we best.
quote:Op zondag 19 juli 2009 21:45 schreef Ticootje het volgende:
zo snel droogt het toch niet meer op als je zo lang voedt? 6 maanden geleden gaf ik de laatste voeding en ik heb nog steeds melk.
quote:Op zondag 19 juli 2009 21:52 schreef p_iglet het volgende:
nee maar als ik ineens 4 dagen niet voed/kolf dan heb ik een borstonsteking van de stuwing...
(of in ieder geval zoveel stuwing dat mijn lichamelijk onderzoek practica incl borstonderzoek van komende week nogal uhm ongemakkelijk worden)
Ik kan nu makkelijk 36 uur zonder voeden of kolven, maar dan moet Pepijn daarna echt wel drinken.
quote:Op zondag 19 juli 2009 21:54 schreef p_iglet het volgende:
Borstvoeding deel 54
101 redenen om borstvoeding te geven![]()
Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren
Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.
Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
Dat vroeg ik mezelf ook meteen af!quote:Op maandag 20 juli 2009 11:11 schreef owlet het volgende:
Hé BVkundige! Ben jij een kloon van een oude bekende in dit topic?
Ach ik ben niet weg van de lilypads, ze bleven al snel niet meer plakken....quote:Op maandag 20 juli 2009 13:05 schreef Nijna het volgende:
En van die lilypadz dan, is dat wat?
Die kunnen toch ook zonder bh... (of heb ik ergens iets gelezen en is het verkeerd blijven hangen...?).
Mocht je mij bedoelen (dat denk ik dan, of is dat te voortvarend?), dan neequote:Op maandag 20 juli 2009 11:11 schreef owlet het volgende:
Hé BVkundige! Ben jij een kloon van een oude bekende in dit topic?
Wat was er niet fijn aan?quote:Op maandag 20 juli 2009 14:57 schreef mrien het volgende:
Ik heb nadat Lotte geboren is een tijdje met zo'n hema hempje en daarin compressen geslapen. Dat ging op zich nog best goed. Lilypadz vond ik niets
Ik lekte er gewoon doorheen... Ik had van die melkbadjes eronder.quote:
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:57 schreef cattie het volgende:
You go girl!![]()
Vreselijk toch die fabels.
Een rechter vroeg mij laatst of het nog goed kwam met mijn borsten.![]()
Heb maar gezegd dat hij zich daar geen zorgen over hoefde te maken.
Ik heb dinsdagochtend 1x 60cc gekolft, vond ik best netjes na 9 maanden niet kolven. Verder niet heel veel stuwing ofzo, minder dan normaal als pepijn uit logeren is. Geloof dat mijn borsten ook door hebben dat Pepijn er niet is.Vanavond nog een poging doen. En dan eens kijken of ze het volhouden tot Pepijn vrijdagmiddag weer terug is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 12:16 schreef krijtlijk het volgende:
Hiephoi, het kolven gaat nu beter, ik heb nu neusspray en gelukkig helpt dat.
p_iglet hoe gaat het kolven bij jou? of is Pepijn nog niet op vakantie?
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:57 schreef cattie het volgende:
You go girl!![]()
Vreselijk toch die fabels.
Een rechter vroeg mij laatst of het nog goed kwam met mijn borsten.![]()
Heb maar gezegd dat hij zich daar geen zorgen over hoefde te maken.
Heb je gelijk in en daar wil ik op zich ook heel graag naar toe.quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:41 schreef p_iglet het volgende:
mrien ze is ruim een jaar, kun je dan niet een tijdje niet overdag voeden, maar alleen 's avonds, 'smorgens en evt 's nachts??
Je productie zal het dan prima aan kunnen als ze over een tijdje weer ook overdag wil drinken.
Zolang je maar 2 goede voedingen per dag overhoud krijgt ze genoeg zuivel binnen.
Strijd voeren rondom het drinken is voor jullie beide niet prettig.
Inderdaad!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:01 schreef Lois het volgende:
Wat een fijne antwoorden worden hier gegeven![]()
Wij zijn begonnen om het tussen twee bv in te geven. Soms had hij dan alleen helemaal geen honger. En soms was hij aan het slapen waardoor het groente-hapje dan kort voor de voeding uitkwam. Na ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste is. Ik denk, dat als hij snel overgaat en het groente/fruit- hapje een bv vervangt is daar toch ook niets mis mee?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:37 schreef owlet het volgende:
De eerste maanden is het slim om de bijvoeding na een borstvoeding te geven. Zo komt je productie niet in de war en bouwt je kindje vanzelf heel rustig het eten op![]()
Als je het gevoel hebt dat je productie in het gedrang komt en je hebt dat liever niet dan is er niets mis met de bijvoeding even op een lager pitje zetten of zelfs helemaal stoppen tot de productie weer beter is.
Niet als dat is wat je wilquote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:45 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Wij zijn begonnen om het tussen twee bv in te geven. Soms had hij dan alleen helemaal geen honger. En soms was hij aan het slapen waardoor het groente-hapje dan kort voor de voeding uitkwam. Na ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste is. Ik denk, dat als hij snel overgaat en het groente/fruit- hapje een bv vervangt is daar toch ook niets mis mee?
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik denk dat zolang je goed kijkt naar zowel kind als moeder (en dus ook naar de bv productie van moeder) dat het dan ook goed komt zonder schema's. Zeker bij grotere kindjes.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:47 schreef Iksje het volgende:
Piglet, ik denk dat jij gewoon een heel goede productie had.
Sommige vrouwen moeten wat meer moeite doen om te blijven borstvoeden, omdat zij het ook belangrijk vinden dat hun kind moedermelk krijgt ipv kunstvoeding. (zo lang als de natuur dat wil, maar soms heeft de natuur een zetje nodig, ook al komt dat dan in jouw ogen over als kost wat kost lang borstvoeding willen geven)
Ik kan even geen uitgebreid antwoord geven, maar ik wil wel even snel zeggen dat het misschien voor jullie lekker is om Senna bij je in bed te houden. Eventueel met een snugglenest of op het aankleedkussen (plastic hoes er af!) tussen jullie hoofdkussens.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 09:24 schreef miss_sly het volgende:
Even nog wat vraagjes.
Vannacht was het weer even zwaar. Ik heb van 23.30 tot tegen 4 uur vrijwel onafgebroken zitten voeden. En met vrijwel onafgebroken bedoel ik dat ze 1 keer een schone luier heeft gehad en een paar keer een aantal minuten in bed heeft geleden, omdat ik dacht dat ze verzadigd was. Dan meldde ze zich echter al binnen een aantal minuten, dus dat was kennelijk niet het geval. Toen ze de laatste keer verzadigd leek, was dat kennelijk ook zo, want toen werden we pas iets na 8 uur vanochtend wakker van gepruttel en gesmak uit het wiegje
Valt dit van afgelopen nacht onder clusteren? Ik vond het erg zwaar vannacht, moet ik zeggen, vooral omdat je niet weet of en wanneer er een eind komt aan haar verzoek. Ik viel telkens in slaap tijdens het voeden van puere vermoeidheid.
En hoe ga je om met het aanbieden van beide borsten. Iedere keer dat ze uit zichzelf stopt de andere aanbieden? Of juist lang achter elkaar dezelfde, zodat de tepel van de andere borst even een langere periode rust krijgt? Want ondanks dat aanleggen goed gaat en ik geen kloofjes heb ofzo, zijn mijn tepels toch wel redelijk gevoelig van al dat gezuig. Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Verder nog het volgende: om de productie zo goed mogelijk te krijgen, hoe kan ik dan nu het beste met de voedingen omgaan? Volgens mijn kraamverzorgende is het verstandiger om nu iedere voeding beide borsten aan te bieden, en dan minimaal 15 minuten ieder. Op zich zou ik het eigenlijk ook wel prettig vinden om maar 1 borst per voeding te doen, desnoods een half uur. Geeft de andere toch wat meer rust. Ik wil echter niet de poductie in de weg staan. Dus wat is dan het beste?
Over dat voeden op schema: in principe voed ik op verzoek, maar ik ga ook max 3 uur na de start van de vorige voeding kijken of ze al iets wakker begint te worden. Zo gauw dat het geval is, ga ik haar actief wakker maken, zodat er max 3,5 uur tussen start vorige en deze voeding zit.
GMTAquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:23 schreef cattie het volgende:
Miss-sly, mijn ervaring is dat Fee juist tegenwooridg vaker 2 borsten wil. Maar ga vooral op haar af. Laat het idee van aantal voedingen, tijd per borst, 1 of 2 borsten los. Gewoon voeden en je gevoel volgen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
Precies, en zo wakker als ze dan is, is ze de hele dag nietquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:20 schreef Jore het volgende:
Volgens betekent clusteren gewoon dat er een cluster van opeenvolgende voedingen ontstaat. Waarschijnlijk blijft Senna alleen maar wakker omdat ze wil drinken en wil ze ook niets anders. Klopt dat miss_sly?
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))quote:Maar volgens mij heet Stefan Kleintjes op de fora waar hij post gewoon Stefan Kleintjes.
Haha, wilde je eens anoniem doen?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:
[..]
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
maar ik word gelijk herkend
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:
[..]
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
maar ik word gelijk herkend
Voor het liggend voeden, kun je je kind gewoon naast jezelf in bed leggen. Dat lijkt me makkelijker, want anders lig je misschien niet zo lekker. De co-sliepers zijn wel perfect zodat je makkelijk je kind s'nachts kanaanraken en dat die toch in zijn eigen wiegje/ bedje ligt. Ook als je kind behoefte heeft aan zuigen op je pink of een speen kun je veel makkelijker met je hand bij je kind. Bij een gesloten wieg moet je met je arm over de wiegrand, dat ligt niet lekker.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:32 schreef cattie het volgende:
Voeden doe je niet in dat ding volgens mij. (Ik heb er nooit 1 gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe dat gaat.)
Hey welkom hier!quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:09 schreef bvvoeding het volgende:
kweeniet natuurlijk hoe vaak ik hier zal zijn, maar bij hoge nood geef dan maar een brul![]()
Bij ons worden ook geen potjes gegeven. Hij krijgt gekookte en gepureerde groenten. Omdat groenten eigenlijk als middag of avondeten horen, krijgt hij ze ook s'middags of s'avonds, de precieze tijd is van zijn en ons ritme afhankelijk. Soms eet hij direct na of voor ons eten. Gelijktijdig werkt nog niet zo goed, omdat hij nog niet zelf eet. Kwa hoeveelheid was het maximaal 2 was-penen respectievelijk 4 stronkjes broccoli op een dag.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 22:17 schreef p_iglet het volgende:
waarom schema?
Bv ging hier nooit op schema, maar op het verzoek van Pepijn en op mijn verzoek. (als ik moest werken dronk hij voor dat ik weg ging op mijn verzoek bijvoorbeeld)
Eten ging hier net zo. Pepijn heeft nooit potjes gehad of babyprakjes, maar vanaf het begin af aan meegegeten, en dan zorgde ik gewoon dat er ook wat geschikts was voor hem. Als wij avondeten aten dan kreeg hij wat groenten, aardappel of pasta wat ik dan tijdens het koken apart hield. (in het begin sliep hij ook nog wel eens tijdens ons avondeten, nou dan at hij een dagje niet 's avonds). 's morgens eten wij hier yoghurt met muesli. We hebben een tijdje babymuesli gehad voor Pepijn, maar toen daar 1 pak van leeg was at hij gewone muesli mee. (vanaf een maand of 10 denk ik) Zolang daar geen grote noten inzitten ging dat prima. Fruit en lunch net zo. Als ik ging eten at Pepijn mee. Al plande ik op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje de lunch en fruit rond zijn slaapjes heen. Maar vaak genoeg dat hij om 14.00 een boterham at omdat hij om 12 uur al naar bed ging en ik zo vroeg echt ngo niet lunch. Hij heeft altijd gegeten zoveel hij wilde. Beetje bij beetje ging hij dus meer eten en drinken.
Drinken ging in het begin vooral uit mijn glas. Water of hele dunne diksap. Pepijn heeft ook nooit uit een tuitbeker gedronken.
Ik heb nooit koste wat kost zo lang mogelijk, zo veel mogelijk borstvoeding willen geven. Ook nooit bewust de bijvoeding na een borstvoeding ofzo. Maar gewoon eten op eetmomenten. En normaal eten geen fabriekszooi, babypotjes, pyjama papjes etc. Pepijn ging daardoor gewoon geleidelijk minder borstvoeding drinken.
En nu met ruim 2 drinkt hij nog 2x per dag, of 3x als ik overdag thuis ben.
Wat het kolven betreft heb ik denk ik bijna alle mogelijke maatregelen genomen: dubbelzijdig elektrische kolf, syntocinon, vaker kolven overdag. Jair sliep idd al snel door vanaf ongevver 8 weken. Ik heb kort daarna nog een tijd lang s'nachts gevoed op mijn verzoek omdat zijn gewicht onder zijn lijn zakte. Alleen ik vond het voor ons allebei niet prettig. Wat is fulltime kolven? Ik kolf 4 dagen en voed zelf 3 dagen. Hoewel ik op de kolfdagen s'ochtends (1) en s'avonds (2) voedingen zelf geef.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:51 schreef p_iglet het volgende:
Tsja en als je merkt dat je niet genoeg melk hebt tijdens het kolven. Kan dat aan het kolven liggen (al syntocinon en dubbelzijdig elektrisch kolven geprobeerd??) of idd aan je totale melkproductie.
En sommige mensen moeten wel veel meer doen om hun productie op pijl te houden. Zeker bij kindjes die al snel doorslapen.
Uit onderzoek is wel gebleken dat voedingen tussen 2 en 6 's nachts (zoiets geloof ik, iig een periode van een paar uur 's nachts) het best helpen om je productie op peil te houden/brengen. Dan is je prolactine niveau het hoogst geloof ik.
Daarom word bij moeders die fulltime kolven ook aangraden om 's nachts de wekker te zetten.
Yppy heeft geloof ik ook een hele tijd 's nachts gekolft of extra gevoed om de productie op peil te houden icm met een Anna die niet zo denderend groeide.
Tinuviel, ik vind 2 peentjes of 4 stronkjes broccoli trouwens wel echt veel hoor!!! Jair is nog niet eens 6 maanden oud. Dan is het niet zo gek dat hij zelf nog niet kan eten. En zeker niet die hoeveelheden.
bedankt voor je lieve woorden. Ik weet dit allemaal en ik maak me ook niet te ongerust. Ik wilde gewoon ook even van andere moeders weten wat zij denken ik verband met bijvoeding en borstvoeding en hoe dat bij hun is gegaan. Mijn fallback was ook 6 maanden borstvoeding geven, hoewel ik idealiter liever nog langer borstvoeding zou willen geven, dat weet je. Ik ga nu eventjes met Jair spelen en hem aan oma laten zien misschien.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Tinu, ook even hier. gister kwam het er niet van:
1. hoeveel je kolft zegt helemaal niks niks NIKS over je productie!!!!!! je hebt nooit liters per keer gekolfd, waarom zou je dat nu wel moeten doen?
2. Hoe drukker jij je maakt over de bijvoeding, hoe harder jair op jouw stress reageert en ook onrustig wordt
3. Van die twee wortels schiet je productie echt niet achteruit, meer om jouw onrust.
Vertrouw op je lichaam, vertrouw in jair, en het komt goed.
als je denkt dat hij honger heeft, hang er een tiet in, als je denkt dat hij op het kdv honger heeft, prop er een fles in en anders kv. je kolft wat je kolft, van kv gaat hij echt niet dood.
hoe meer je stresst, hoe minder je kolft. dat weet je.
hoe meer je stresst, hoe harder je productie achteruit gaat, ongeacht of hij bijvoeding krijgt of niet.
je geeft al 6 mnd min of meer exclusief bv, dat is al hartstikke goed! ga daar svp van uit, en gun jezelf wat rust!
ja, jair is klein, maar hij is in verhouding. hij is niet suf of wat dan ook, heeft wat last van zichzelf door de ontwikkeling met mss jouw stress. weet je niet zeker.
ik weet wel dat als ik me niet goed voel, eli ook gaat muiten. waarom zou jouw kind anders zijn?
je weet, ik wens je het allerbeste, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. nergens voor nodig!
miss, fijn dat het zo goed gaat! en dat je wat hebt aan de antwoorden hier.
Nou ja, ik moest volgens de eerste CB arts maar 'gewone' melk gaan geven. Gelukkig vond de lactatiekundige van hetzelfde CB dat ik beter een paar dagen met d'r in bed kon gaan liggen, veel drinken en 6-8 borsten per voeding kon geven.quote:Op zondag 26 juli 2009 12:27 schreef p_iglet het volgende:
Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!![]()
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.![]()
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien![]()
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?quote:Op maandag 27 juli 2009 12:33 schreef YPPY het volgende:
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.
Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.![]()
Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
Ja, mijn productie was erg slecht. Ik heb daar een paar posts eerder wat over geschreven. Over het nachtelijk kolven. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik niet bepaald melk over had.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:23 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?
Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
Wat lief!quote:Op maandag 27 juli 2009 21:35 schreef YPPY het volgende:
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."![]()
![]()
Mijn druppels zijn ook donkergeel. Dwz, ik 'lek' twee soorten: iets troebel doorzichtigs en iets geels. Moet nog een beetje mengen, hoop ik.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:20 schreef Kersjes het volgende:
Over bv-vlekken gesproken: ik heb gister voor het eerst duidelijk wat druppels gelekt. De vlekken in mijn shirtje waren oranje-achtig![]()
Is dat raar? Kan me niet herinneren dat ik de vorige zwangerschap of tijdens de bv-periode zo'n kleur vocht verloren ben.
en dan is het handig als je kereltje (of meisje) bij je in bed slaaptquote:Op woensdag 29 juli 2009 00:07 schreef texelonia het volgende:
Waarom is het ALTIJD als ik moe ben en vroeg naar bed ga, ik later slaap dan als ik 'laat' naar bed ga? Waarom komt ze juist dan ineens vroeger en vaker om te drinken? Terwijl je dus al moe bent, want daarom wilde je vroeg naar bed, en je dus toch al minder kunt hebben dan normaal...
Bluh.
Je zou het omgekeerd kunnen toepassen om te zien in welke slaapfase Senna zich bevindt. Slaapt ze diep, dan mag je kietelen en doen wat je wil, erg wakker zal je haar niet krijgen.quote:Als je kindje telkens je probeert hem in zijn eigen bedje te leggen, wakker wordt, dan kan je misschien eens wat langer wachten tot hij zich in en fase van diepe slaap bevindt.
Dit kan je gemakkelijk testen. Hef de arm van je slapende baby een beetje op en laat hem weer vallen. Als de arm volledig slap terug valt en je baby helemaal stil blijft, dan bevind hij zich in diepe slaap en dan kan je hem gemakkelijker verplaatsen. Valt het armpje echter niet slap terug, vertrekt hij zijn gezichtje een beetje of maakt je baby een zucht of een ander geluidje, dan kan je beter nog wat wachten omdat je baby zich voor het moment nog in een fase van lichte slaap bevindt.
Bepanthene is hele goede zalf voor de billetjes van je kindje, maar eigenlijk is het niet zulke goede tepelcreme. Als je ergens mee wilt smeren kun je beter kiezen voor zuiver wolvet. Een drupje melk over je tepel uitsmeren en laten drogen aan de lucht is ook heel erg goed, moedermelk is namelijk steriel en bevorderd de genezing. (Niet doen in geval van spruw)quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:38 schreef Tinuviel het volgende:Voor Kobus, Senna en Iksjes kindje
![]()
Miss-sly: Je kan Bepanthene zalf op je tepels smeren als zij nog pijnlijk zijn. Dat kan Senna geen kwaad doen. Wel goed dat je door de lk goed bent geholpen. Wij deden ook onder de voetjes kietelen of onder het kinnetje. Onder het kinnetje schijnt ook een drink reflex uit te lokken. Tenminste als het kindje wakker is. Bij ons hielp luier verschonen of boeren meestal het beste. Hier dronk meneer ook niet slapend. Volgens mij kan hij dat ook nog steeds niet, maar nu hoeft dat ook niet meer zo.
Ik vind het niet warrig klinken maar juist heel duidelijk. En ik denk ook dat het klopt wat je zegt, om zonder hoedje aan de borst te drinken is een goede hap wel handig en hoe vroeger je daar aan gaat werken hoe beter. Komt wel goed!quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:49 schreef oeke het volgende:
Het aanhappen gaat gewoon heel moeilijk zonder die hoedjes, het lukt hem 1 op de 5 keer ofzo en daar wordt hij zo gefrustreerd van dat het helemaal niet meer lukt.
Bij die hoedjes gaat het gemakkelijk en dus kan hij rommelen en spelen want hij kan ook zo weer aanhappen.
En dat moet er uit. Om te leren door te drinken van de tepel zonder hoedje. Denk ik.
En goed aan te happen.
Volgens mij klinkt dit heel warrig, maar ik vind het moeilijk uit te leggen.
Dinsdag maar even langs bij de LK.
Vervelend zeg. Maar wel fijn dat ze weer wat beter drinkt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:51 schreef owlet het volgende:
Ik ontdekte trouwens gister toen Avalon haar mond wijd open deed ineens ook weer witte spikkels op haar wangen en een dikke witte aanslag op haar tong. Niet weg te vegen en ze is erg gevoelig voor schimmels dus ik vrees weer voor spruw, ook al hebben we beiden nergens last van. Ze begint juist weer een beetje beter en geconcentreerder te drinken na weken van snel afgeleid zijn.
Hmpf, ik heb de vraag maar even bij de dames van LLL neergelegd maar ik denk dat ik maar weer met gentiaan violet aan de slag ga
quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier ging het aanhappen pas ook goed toen Annicka wat groter was en ze dus automatisch een grotere hap kon nemen. Ik vond die tepelhoedjes trouwens ondingen op een gegeven moment, want er bleef altijd wat melk instaan, waardoor mijn kleding vaak onder kwam te zitten als ik het hoedje verwijderde na een drinksessie...
Bedankt. Nou nog even kijken hoe ik dat dan opmaak. Ik kreeg 180cc mee terug van het kdv, meneer heeft gewoon 2 uur doorgepit en daardoor zo laat gegeten, dat ik hem zelf heb gevoed in plaats van de derde voeding uit een flesje.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:59 schreef cattie het volgende:
Nee, ontdooide moedermelk moet je binnen 24 uur gebruiken en mag je daarna niet meer opwarmen of opnieuw invriezen.
Bedankt Iksje. Heb wel een aardige voorraad maar altijd alles binnen 3 maanden gebruikt tot nu toe. Gezien ik meer geef, dan wat ik kolf en altijd het oudste eerst gebruikt. Maar bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:44 schreef Iksje het volgende:
Binnen de 24 uur opgebruiken of overschot weggooien inderdaad.
En afhankelijk van je type diepvries (en of hij veel geopend wordt) kan het soms wel tot 6 maanden bewaard worden. (ik vermeld het maar opdat je niet onnodig melk zou weggooien)
Fijn Owlet dat Avalon nu geconcentreerder gaat drinken. Mijn zoon Jair, rond 6 maanden, heeft hetzelfde probleem. De laatste tijd lijkt hij heel snel afgeleid. Als iemand iets zegt of er iets beweegt of te zien is, kijkt hij die kant op. Zelfs als ik naast het voeden uit mijn waterflesje drink, die ik dan altijd naast me heb staan, lijdt hem dat soms af. Ook draait en worstelt hij tijdens het drinken heel veel heen en weer ook als er niemand praat of iets anders is. Hebben jullie misschien nog tips behalve inbakeren wat zou kunnen helpen om hem rustig te laten drinken?quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:51 schreef owlet het volgende:
Ik ontdekte trouwens gister toen Avalon haar mond wijd open deed ineens ook weer witte spikkels op haar wangen en een dikke witte aanslag op haar tong. Niet weg te vegen en ze is erg gevoelig voor schimmels dus ik vrees weer voor spruw, ook al hebben we beiden nergens last van. Ze begint juist weer een beetje beter en geconcentreerder te drinken na weken van snel afgeleid zijn.
Hmpf, ik heb de vraag maar even bij de dames van LLL neergelegd maar ik denk dat ik maar weer met gentiaan violet aan de slag ga
Een rustige omgeving op zoeken, zoals Bar zegt wil nog wel eens helpen. Ik ben zelf gewoon maar steeds kleine beetjes gaan geven. Als ze afgeleid raakte stop ik en als ze dan daarna weer wil drinken mag ze. Daardoor is het aantal voedingen behoorlijk omhoog gegaan maar de totale tijdsduur niet. Even een minuut of twee drinken en dan is het weer klaar.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 08:54 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Fijn Owlet dat Avalon nu geconcentreerder gaat drinken. Mijn zoon Jair, rond 6 maanden, heeft hetzelfde probleem. De laatste tijd lijkt hij heel snel afgeleid. Als iemand iets zegt of er iets beweegt of te zien is, kijkt hij die kant op. Zelfs als ik naast het voeden uit mijn waterflesje drink, die ik dan altijd naast me heb staan, lijdt hem dat soms af. Ook draait en worstelt hij tijdens het drinken heel veel heen en weer ook als er niemand praat of iets anders is. Hebben jullie misschien nog tips behalve inbakeren wat zou kunnen helpen om hem rustig te laten drinken?
Regeldagen komen niet zo heel precies op de datum nauwkeurig. Ik zou ze zelf altijd vanaf de uitgerekende datum rekenen maar aangezien niet alle baby's om dezelfde reden te vroeg of te laat komen is dat absoluut geen foolproof rekenmethode.quote:Vanochtend werdt ik wakker met heel veel druk op mijn borsten, zij waren heel gevuld en kogelrond. Toen Jair ging drinken was het ook een beetje gevoelig. Hij dronk vandaag later dan deze week maar niet later dan op het weekend of afgelopen week tijdens onze vakantie. Kan het zijn, dat het met de regeldagen om en nabij de 6 maanden te maken heeft? Hij heeft de laatste tijd niet vaker gedronken maar misschien steeds meer aan de borst gedronken dan daarvoor. Worden regeldagen altijd vanaf het geboortedatum geteld?
Is wolvet zoiets als Vaseline. Zou je Vaseline kunnen gebruiken bij kloven of pijnlijke tepels?quote:Op donderdag 30 juli 2009 09:06 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bepanthene is hele goede zalf voor de billetjes van je kindje, maar eigenlijk is het niet zulke goede tepelcreme. Als je ergens mee wilt smeren kun je beter kiezen voor zuiver wolvet. Een drupje melk over je tepel uitsmeren en laten drogen aan de lucht is ook heel erg goed, moedermelk is namelijk steriel en bevorderd de genezing. (Niet doen in geval van spruw)
Kan Sudocreme ook als je baby later uit die tepel drinkt?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:42 schreef DaviniaHR het volgende:
je hebt trouwens bepanthen zalf en bepanthen creme. bij een van de twee staat letterlijk bij dat het ook geschikt is voor teplkloven.
toen ik wat last kreeg, heb ik er zelfs sudocreme opgesmeerd!
stonk wel, maar hielp prima eea te genezen
ik heb het toen alleen op kantoor gedaan tijdens het kolven. thuis had ik een lekkere tube bepanthen liggen. (creme of zalf, weet dus neit meer welke van de twee. een heeft een rood randje en de ander een blauwe of zo.)quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:47 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Kan Sudocreme ook als je baby later uit die tepel drinkt?
Had eerder nagekeken bij Bepanthen Zalf staat erbij dat het voor Tepelkloven helpt. Ik probeerde je net te bellen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:00 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
ik heb het toen alleen op kantoor gedaan tijdens het kolven. thuis had ik een lekkere tube bepanthen liggen. (creme of zalf, weet dus neit meer welke van de twee. een heeft een rood randje en de ander een blauwe of zo.)
of mss was het ook wel iets anders. wat zat er ook alweer bij de kolf? sudo en nog een ander monstertje.
daarom deed ik het ook alleen op werkquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:30 schreef Nijna het volgende:
Ik dacht dat sudocreme niet geschikt was om te smeren als ze erna weer gaan drinken... of je moet het eraf poetsen ofzo (dat hoeft bij bepanthen niet toch?).
Auw For_now
Heb jij dat al een keertje gedaan? Is er geen gevaar, dat het kindje de melk niet lust of dat het niet goed voor hem is? Ik weet niet of de geur/smaak van azijn blijft hangen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:37 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Een scheutje azijn bij het water doen als je ze uitkookt. Daarna de flesjes en borstschelpen even afspoelen als je klaar bent met uitkoken.
gebeurt niks mee. na het uitkoken met azijn nog een keertje goed (af)wassen en voilaquote:Op zondag 2 augustus 2009 18:23 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Heb jij dat al een keertje gedaan? Is er geen gevaar, dat het kindje de melk niet lust of dat het niet goed voor hem is? Ik weet niet of de geur/smaak van azijn blijft hangen.
Hier sluit ik me bij aan.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:09 schreef Jelief het volgende:
miss Sly, hoe minder 'vreemd' spul in haar darmpjes hoe beter ze zich kunnen ontwikkelen.
Dit klopt!quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:56 schreef Grijs het volgende:
Darmkrampen komen toch juist voor wanneer ze zo klein zijn? Omdat de darmen nog niet helemaal volgroeid of ontwikkeld zijn, dacht ik. En het beste hiervoor is moedermelk en tijd... ze groeien er vanzelf overheen.
Van wikipedia:quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:11 schreef poemojn het volgende:
Ja, M en J hadden het ook in de kraamweek al. Bij Myrthe heb ik geen verband met mijn eten kunnen ontdekken, bij Juliette scheelde het of ik bloemkool/broccoli/geelachtige bloemkool (zit in veel italiaanse groentenmixen) had gegeten; dat eten leverde gegarandeerd krampjes op. Maar er zijn geen vaste voedingsstoffen aan te wijzen die bij elk kind krampjes opleveren, en de verdachte groentes/kruiden zijn per cultuur verschillend.
veel sinas drinken (nou ja alle dranken met koolzuur) zou ook niet goed zijn. . . Mijn baby reageerde daar in elk geval wel heftig op.quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:20 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Van wikipedia:
Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd voldoende te eten en te drinken. Het is nooit aangetoond dat baby's er last van krijgen als de moeder bepaalde voedingsmiddelen nuttigt. Een uitzondering hierop vormt een allergie voor bijvoorbeeld koemelkeiwitten in het geval de moeder overmatig zuivel gebruikt.
Ik kon ook nooit uitvinden, of er iets in de voeding zat, wat de krampjes opleverde. Maar bij ons hebben de reeds genoemde dingen goed geholpen. Wat betreft warmte is de cosi-bag echt een geweldige uitkomst geweest. Deze kruik kun je in de magnetron leggen en dat hielp erg goed. Er zitten ook wat kruiden in en dat ruikt ook erg lekker. Wij hebben Infacol gegeven tegen de krampjes, is ongeveer hetzelfde als cinababy. Wij vonden het erg goed helpen, doordat de lucht wordt gebundeld kon Jair beter scheetjes laten. De lucht kwam er beter en makkelijker uit. Veel succes Miss-sly met het gevecht tegen de krampjes.quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:39 schreef Marrije het volgende:
[..]
veel sinas drinken (nou ja alle dranken met koolzuur) zou ook niet goed zijn. . . Mijn baby reageerde daar in elk geval wel heftig op.
of een ander linkjequote:Op maandag 3 augustus 2009 15:20 schreef mikoxx het volgende:
Van wikipedia:
Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd voldoende te eten en te drinken. Het is nooit aangetoond dat baby's er last van krijgen als de moeder bepaalde voedingsmiddelen nuttigt. Een uitzondering hierop vormt een allergie voor bijvoorbeeld koemelkeiwitten in het geval de moeder overmatig zuivel gebruikt.
Bij ons hielp het een beetje, uiteindelijk bleek hij net als zn broertje een koemelkallergie te hebben. Hij is er een beetje overheen gegroeid / gewend aan geraakt, maar als ik teveel chocolademelk drink dan reageert ie daar wel weer heftig op. Maar zolang ik geen (chocolade)melk drink en geen yoghurt eet kan ik wel weer prima een broodje kaas eten. Inmiddels heeft hij zijn eerste verjaardag ook al achter de rug.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:20 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Ik kon ook nooit uitvinden, of er iets in de voeding zat, wat de krampjes opleverde. Maar bij ons hebben de reeds genoemde dingen goed geholpen.
Lactatiekundige SIemian Berghuijs raadt max 1-2 kopjes per dag aan; http://www.ouders.nl/lacta/bv0324.htm .quote:bron Hoewel van donker bier, anijs, venkel, cashewnoten en karwij wordt gezegd dat ze de borstvoeding stimuleren, is de werking ervan nooit wetenschappelijk aangetoond. Venkel en anijs bevatten stoffen die mogelijk schadelijk zijn. Daarom wordt aangeraden matig te zijn met anijsdrankjes en venkelthee.
FTA, ik herken dit deels. Lieuwe wil mij ook wel eens meppen en wriemelen en piepen en doen en dan vooral als mijn productie niet helemaal je-van-het is. Hij wordt (werd, ik bedenk me net dat het al een tijd geleden is dat hij dit deed) heel erg zemelig dan, hij wil veel meer dan hij binnenkrijgt. De eerste vijf minuten (na de tsr? herken je dat?) inderdaad rustig want dan stroomt het allemaal zo z'n mondje in maar daarna...quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:39 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Ik zit even met mijn handen in het haar wat betreft het drinken van Finn.
Sinds gisteravond is hij ineens heel onrustig tijdens het drinken. Hij begint te fronsen, te kreunen, soms wat te huilen en te slaan met zijn armpjes.
De eerste 5 minuten drinkt hij gewoon rustig en daarna begint het, als ik dan van borst wissel gaat het hetzelfde.
Het begon eerst met alleen mijn linker borst, maar nu is het bij beide borsten. Voor zover ik kan zien zit er niks van stipjes in zijn mondje en als het spruw zou zijn, zou hij dan wel de eerste 5 minuten gewoon rustig drinken?
Iemand een idee wat te doen, want zo krijg ik echt het gevoel om er maar mee te stoppen
Ik heb ook venkelthee gedronken. Daarnaast hebben wij heel af en toe een beetje thee aan Jair gegeven. Volgens mij gaf het niet een erg merkbaar resultaat.quote:Op maandag 3 augustus 2009 22:35 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb ook venkelthee gedronken. Geen liters per dag. Maar ook voor die reden.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef Nijna het volgende:
Iris doet t goed. Het aanhappen wil nog niet zo vlot, maar oefening baart kunst. Het is voor ons beiden soms echt even zoeken tot we goed zitten, maar dan drinkt ze wel heel stoer. Net echt wat grote slokken (zo klonk het althans).
Ze was gister behoorlijk misselijk, dat lijkt nu beter te worden. En het wachten is nu op een lekker volle luier, want ze ligt me een partij stinkwinden te laten en het lijkt haar ook wel wat dwars te zitten. Maar nu het drinken beter gaat zal dat vast ook gauw komen.
Ik ben best een beetje trots op ons, het gaat gewoon beter dan vorige keer en dat geeft wel een lekker gevoel.
Ah, een lotgenoot!quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:26 schreef YPPY het volgende:
Geen idee hoe lang dat duurt PM, als het bij mij over is, breng ik je op de hoogte.
Fijn Nijna! En van harte gefeliciteerd met Iris. Grappig: geboren op de verjaardag van de oudste dochter van mijn zus en de naam van haar jongstequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef Nijna het volgende:
Iris doet t goed. Het aanhappen wil nog niet zo vlot, maar oefening baart kunst. Het is voor ons beiden soms echt even zoeken tot we goed zitten, maar dan drinkt ze wel heel stoer. Net echt wat grote slokken (zo klonk het althans).
Ze was gister behoorlijk misselijk, dat lijkt nu beter te worden. En het wachten is nu op een lekker volle luier, want ze ligt me een partij stinkwinden te laten en het lijkt haar ook wel wat dwars te zitten. Maar nu het drinken beter gaat zal dat vast ook gauw komen.
Ik ben best een beetje trots op ons, het gaat gewoon beter dan vorige keer en dat geeft wel een lekker gevoel.
Flower Ti-amo. Zoals jij het omschrijdt zou het overstuur raken misschien kunnen komen omdat na een paar minuten drinken de darmpjes beginnen te werken. Het zou ook kunnen komen doordat Finn lucht ingeslikt heeft en dat hem plaagt. Wat wij deden en dat hielp weleens was infacol geven voor de voeding en een warme kruik (cosi-bag) op de buik. Ergens had ik gelezen, dat het masseren van de voetzolen de darmpjes in gang zet. Soms had ik het idee dat dat ook hiel als ik dat tijdens het voeden deed. Ik kan heel goed begrijpen wat jij voelt Flower Ti-amo. Ik kad dezelde problemen vooral denk ik door Jairs krampjes. Een keertje was het heel erg toen huilde Jair zo dat het drinken niet wilde lukken en ik huilde ook omdat hij niet dronk/ kon drinken. Wij hebben toen ook maar een flesje gedaan zodat hij toch wat binnen zou krijgen en dat ging er wel in.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 11:25 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Overstuur is hij echt pas na een minuut of 5 drinken. En dan toevallig nu is hij even bezig.
Ik kijk het nog even aan en anders maak ik morgen een afspraak bij de huisarts
Het voeden probeer ik inderdaad op een zo rustig mogelijke plek te doen Davinia en ik probeer inderdaad ook rustig te blijven.
Nee had ik nog niet geprobeerd. Omdat hij ten eerste heel vrolijk en tevreden leek en ik hem eerst even wat tijd wilde geven voordat ik hem weer wat gaf. Ik dacht dat het beter is te wachten maar hem gelijk wat te geven als hij er de volgende keer om vraagt. Dit in verband met het idee, dat er gewoon toch alleen uit is gekomen wat te veel was.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 09:29 schreef Jelief het volgende:
Je kunt natuurlijk ook één kant kolven en de andere 'bewaren' voor jaïr. Hoewel je grote kanshebt dat Jaïr genoeg heeft aan wat er uitkomt als hij drinkt na het kolven. Heb je al geprobeerd of hij weer wil drinken?
Prinseszondererwt ik zou het aan haar zelf vragen. Natuurlijk zijn er algemene dingen waarvan aangeraden wordt die te vermijden, hoewel soms ook wordt gezegd dat dat eigenlijk niet hoeft. Maar soms hebben mensen ook zelf vastgesteld dat hun baby van iets last heeft of eten zij het gewoon uit principe niet. Ik wilde bijvoorbeeld gewoon geen knoflook en uien in mijn eten gewoon uit voorzicht. Als je aan haar vraagt of er dingen zijn, die zij niet eet/ niet wil eten vanwege de bv dan stel je je helemaal op haar in, dat waardeert zij vast wel bijzonder.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 09:47 schreef prinseszondererwt het volgende:
Even crossposten: Morgen komt een vriendin eten die borstvoeding geeft. Moet ik met eten nou wel of niet bepaalde dingen vermijden? Ik lees nogal tegenstrijdige dingen met googlen. Jullie weten dat vast.
Bedankt voor de tip(s). Ik heb uiteindelijk maar niet gekolfd. Ik heb de tip opgevolgd om vaker te voeden. Door de hitte en zijn spugen s'ochtends was dat de betere oplossing. Schijnt alsof Jair een trend heeft gezet: Gisteravond moest ik dan ook oveergeven en s'nachts was Papa aan de beurt. Jair is helemaal gezond. En ik en mijn man hebben ook geen koorts, dus ik gok erop, dat wij iets verkeerds hebben gegeten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 10:00 schreef Jelief het volgende:
nee hoor, als zij niets heeft aangegeven dan kan ze gewoon alles eten. Ga alleen niet iets heel anders (heel pittig bijvoorbeeld) eten, dan wat zij normaal eet.
tinu, ik doelde erop dat je hem dan straks gewoon éérst kunt aanleggen, kijken of hij wil drinken, wil hijniet drinken dan ga je kolven, als hij daarna nog snel komt zal er vast nog wel genoeg over zijn om zijn dorst te stillen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |