abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71132631
Borstvoeding deel 54

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
pi_71132670
Laatste 3 posts
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:20 schreef p_iglet het volgende:
krijtlijk, als je toch de melk niet bewaard wil zorgen voor een beetje alcohol in je bloed en flink veel humor/afleiding ook nog wel eens helpen.

zelf heb ik op lowlands (wij slapen backstage) vorig jaar een of andere mallotige amerikaanse artiest gehad die de weg kwijt was, mij een een vriendin hoorde in onze tent toen ik aan het kolven was, en onze tent open trok om de weg te vragen. Hij schrok er zo van toen hij mij zag kolven en begon zo te stamelen en excuseren dat wij volledig in de slappe lach schoten. Ik heb die keer kolven veruit het meest gekolft van het hele weekend

ik heb ook al tig keer geroepen dan en dan (lowlands, wielewaalvakanties etc etc) ga ik stoppen, want dan kan/wil ik echt niet kolven..... en tot nu toe heb ik het iedere keer toch maar wel gedaan. Omdat ik het toch een te lullige reden vond om te stoppen. Komende week is Pepijn onverwachts 4 nachten met papa op vakantie en ik heb zelfs nieuwe kolf onderdelen moeten kopen omdat ik al 9 maandne niet gekolfd had. Dus ik ben zeer benieuwd!!! Syntocinon niet op voorraad meer, dus als het kolven niet wil lukken heb ik toch een probleem.
Maar ondertussen geven we ruim 2 jaar borstvoeding dus die 4 nachtjes overleven we best.
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:45 schreef Ticootje het volgende:
zo snel droogt het toch niet meer op als je zo lang voedt? 6 maanden geleden gaf ik de laatste voeding en ik heb nog steeds melk.
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:52 schreef p_iglet het volgende:
nee maar als ik ineens 4 dagen niet voed/kolf dan heb ik een borstonsteking van de stuwing...
(of in ieder geval zoveel stuwing dat mijn lichamelijk onderzoek practica incl borstonderzoek van komende week nogal uhm ongemakkelijk worden)
Ik kan nu makkelijk 36 uur zonder voeden of kolven, maar dan moet Pepijn daarna echt wel drinken.
  zondag 19 juli 2009 @ 21:59:47 #3
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71132784
Wat is nu eigenlijk wel en niet handig om te eten als je bv geeft? Zijn daar lijstjes van oid? En houden jullie je daar echt streng aan?
pi_71133149
Het maakt niet uit wat je eet tijdens borstvoeding (alcohol en medicijnen uitgezonderd), alleen zijn er kindjes die last hebben van scherp eten, ui, knoflook, koolsoorten... Maar dat aantal is niet zo heel groot, dus bij voorbaad al die voedingsmiddelen uit je eten schrappen als je bv geeft lijkt me niet nodig.
  zondag 19 juli 2009 @ 22:18:24 #5
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71133345
ja precies, ik hoorde ook dat sommige kindjes er last van KUNNEN hebben. Ik vind t ook nogal een lijst als je alles nagaat en uit je menu wilt schrappen. Is dus ook niet nodig begrijp ik. Alcohol, sigaretten en medicijnen lijkt me idd niet meer dan logisch om te schrappen...
  zondag 19 juli 2009 @ 22:20:09 #6
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71133391
Er staan trouwens een aantal links in de op die niet meer werken, mss goed om een xtje bij te werken? Nursingtwo en medicijnen en bv werken iig niet.
  zondag 19 juli 2009 @ 22:27:29 #7
260256 For_now
niks nada noppes te melden
pi_71133631
P_iglet lees ik het goed? Geef je al langer dan twee jaar borstvoeding?

Een cursus over borstvoeding kan ik iedereen aanraden zodat je weet wat de feiten zijn.
Je gaat vast vaak meemaken dat mensen allerlei onzin vertellen en je als je die onzin gelooft helemaal onzeker word van al die zogenaamde goede raad.
Ik eet alles! Geef nu bij de 2e borstvoeding en op verzoek is bij mij, op verzoek met andere woorden op elke plek, tijdstip, frequentie, lengte wat de uk wil.
Gelukkig drinkt hij snel, gemiddeld 7 minuten per keer.
Nadeel is dat ik momenteel erg erg moe ben omdat meneer s nachts het liefst de hele nacht aan mijn borst ligt de laatste nachten tenminste zo lijkt het omdat ik in slaap val en wakker word als hij de volgende voeding wil. Iemand ook deze ervaring?
pi_71133784
Ja je leest het goed, Pepijn is van 2 juli 2007 en krijgt nog steeds borstvoeding.

Ik weet niet hoe oud jou uk is, maar borstvoeding op verzoek mag ook op jou verzoek hoor!
Slaapt uk bij jullie in bed? Ik weet niet of er ook een papa in het plaatje is, maar hier hielp het ook nog wel eens als papa even ging troosten, dan was het even aandachthonger ipv melkhonger.

Pepijn bij ons in bed is echt geen optie, dan wil hij continue drinken en slapen we beide enorm slecht. Erg jammer want t_igger werkt als vaste nachtdienst en op zich zou ik Pepijn bij ons in bed best gezellig vinden.
Hier hebben we nu de regel als de zon slaapt, slaapt mama's melk ook...
Want naast 2 jaar borstvoeding geef ik ook al 2 jaar met meer regel dan uitzondering minimaal 1 nachtvoeding.
  zondag 19 juli 2009 @ 22:45:07 #9
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_71134285
Wat een leuke regel p_iglet! Snapt Pepijn die ook?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_71134467
Snappen wel, het er mee eens zijn is punt 2
Dat was 1 nacht heibel, 1 nacht een beetje. Maar de weken daarvoor zaten we op minimaal 2x wakker worden met oplopen tot ieder uur, toen was ik het zat en die regel ingevoerd.
En nu slaapt hij weer zoals meestal van ergens tussen 21.00-22.00 tot rond 6.00 en dan mama drinken en verder slapen tot 8.00. Daar kan ik prima mee leven!!

Maar over het snappen van de regel maak ik me niet druk hij is bijdehand zat. Ik uitgelegd, alles slaapt, iedereen die we kennen opgenoemd, alles buiten met uit het raam kijken. Toen kwam de opmerking : "papa nee slaap, papa werken" En tsja papa was inderdaad als nachtdienst aan het werk.
  zondag 19 juli 2009 @ 23:00:28 #11
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_71134859
Slimme pepijn! Haha!

Hier ook nog minimaal 1 x per nacht een voeding, als hij het niet krijgt dan blijft hij huilen.
Behoorlijk vermoeiend maar ik weet ook niet goed hoe ik het anders moet aanpakken.
pi_71135721
de link naar Medicijnen en borstvoeding is idd verouderd; de url moet zijn
http://www.borstvoeding.c(...)edicijnlijst-nl.html

en voor borstvoeding en de wet is deze url veel informatiever
http://www.borstvoeding.c(...)erken-nederland.html

kan iemand dat aanpassen?
tnx
bv.com en bvboek.com
pi_71139967
mooie regel piglet ;-) en wat een slimpie die pepijn, haha
Fake it till you make it...
  maandag 20 juli 2009 @ 07:44:53 #14
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71140160
Hier merkte ik goed dat prei niet goed ging. Een beetje prei wel, maar mijn schoonmoeders preischotel was teveel van het goede. En met 8 maanden ging kv ernaast niet. Verder reageerde ze de eerste 4 maanden op alles, dus ik zal maar niet opsommen wat ik toen allemaal gegeten heb.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_71140977
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:54 schreef p_iglet het volgende:
Borstvoeding deel 54

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
bv.com en bvboek.com
  Jubileum moderator maandag 20 juli 2009 @ 09:26:04 #16
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71141102
quote:
Op maandag 20 juli 2009 09:17 schreef bvvoeding het volgende:

[..]
eh ja?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_71143249
Hé BVkundige! Ben jij een kloon van een oude bekende in dit topic?
  maandag 20 juli 2009 @ 11:14:51 #18
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71143308
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:11 schreef owlet het volgende:
Dat vroeg ik mezelf ook meteen af!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 20 juli 2009 @ 11:37:27 #19
100412 mefke79
komt goed!
pi_71143867
dames, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik ben nu 31 weken zwanger en 'lek' al een tijdje. Op zich geen probleem, want alleen 's nachts, dus dan je slaapshirt maar wat vaker in de was. Alleen, het wordt steeds erger en steeds meer en nou vind ik het irritant worden. Alles zit onder, het loopt ook langs mijn arm enzo. Is het verstandig om dan toch maar een (sport)bh aan te doen met een compres? Of is dat niet zo slim? Ik dacht zelf al aan zoogcompressen vast zetten met pleisters, maar ik ben allergisch voor pleisters, dus das niet handig...
(overigens ben ik er heel blij mee hoor, die lektietjes van mij want door mijn bvk was ik bang dat er helemaal niets zou gebeuren)
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 20 juli 2009 @ 11:43:08 #20
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71144013
Je hebt van die wegwerpkompressen daar zit een plakrandje aan de achterkant aan. Dus die plakken aan je bh zeg maar.

Ik vond de kompressen van natusan het fijnst.
pi_71144125
Ik vind het persoonlijk met bh aan voor geen meter slapen, maar het lijkt me niet dat dat kwaad kan? Ik zou dus als je het niet vervelend vindt slapen gewoon wegwerpzoogcompressen in je bh plakken en zo gaan slapen. Ik gebruik ze overdag wel, maar 's nachts behelp ik dus een beetje met keukenrolpapier. Zodra het weer overal langs druipt even droog deppen dus.
pi_71144218
Misschien kan een goed strak hemdje ook? Dan plak je daar compressen in. Ik herken het wel, dat enorme lekken 's nachts tijdens de zwangerschap. Als je een beha niet vervelend vindt kan dat ook wel denk ik, als het je borsten maar niet afknelt.
pi_71146599
En van die lilypadz dan, is dat wat?
Die kunnen toch ook zonder bh... (of heb ik ergens iets gelezen en is het verkeerd blijven hangen...?).
  maandag 20 juli 2009 @ 13:07:16 #24
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71146662
quote:
Op maandag 20 juli 2009 13:05 schreef Nijna het volgende:
En van die lilypadz dan, is dat wat?
Die kunnen toch ook zonder bh... (of heb ik ergens iets gelezen en is het verkeerd blijven hangen...?).
Ach ik ben niet weg van de lilypads, ze bleven al snel niet meer plakken....

Maar he, er zijn volgens mij ook enthousiaste gebruiksters.
  maandag 20 juli 2009 @ 13:59:50 #25
100412 mefke79
komt goed!
pi_71148416
Ik ga dat strakke hemd maar weer effe uit de kast toveren en kijken of dat een goede combi oplevert. Slapen met een bh heb ik na de verkleining 6 weken gemoeten, maar dat slaapt voor geen meter. Thanks voor het meedenken!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_71150283
Ik heb nadat Lotte geboren is een tijdje met zo'n hema hempje en daarin compressen geslapen. Dat ging op zich nog best goed. Lilypadz vond ik niets
pi_71150380
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:11 schreef owlet het volgende:
Mocht je mij bedoelen (dat denk ik dan, of is dat te voortvarend?), dan nee
Variety is the spice of life
pi_71150593
Fijn. Ik hoopte al van niet, ik vind het nogal wat om jezelf op een forum als BVkundige te profileren
pi_71150639
Ik ook!

En in de signature staat bv.com en bvboek.com. Die zijn van Stefan. Dus of het is Stefan ( ) of niet. In dat laatste geval: dat vind ik nogal vreemd dan.
pi_71150673
Maar volgens mij heet Stefan Kleintjes op de fora waar hij post gewoon Stefan Kleintjes.
pi_71150699
Ja precies, vandaar dus dat ik het allemaal vreemd vind.

owlet, ik heb nog iets voor je! Daarom ben ik hier (zie pm)
pi_71150742
quote:
Op maandag 20 juli 2009 14:57 schreef mrien het volgende:
Ik heb nadat Lotte geboren is een tijdje met zo'n hema hempje en daarin compressen geslapen. Dat ging op zich nog best goed. Lilypadz vond ik niets
Wat was er niet fijn aan?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 11:40:07 #33
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71174214
Even een beetje stomme vraag...
We waren gister op kraamvisite bij zo'n heerlijjk lief schattig klein frummeltje, en die had nogal zuigehoefte, en dat liet ze merken. op een gegeven moment zakte ze ook bijna naar borsthoogte, als zoekend/sabbelend/zuigend. ik heb dr snel omhoog gedaan, voordat mn shirt naar binnen werd gezogen, maar volgens mij heb ik daar toch echt wel een tsr van gekregen
niks uitgekomen, maar s avonds was de bh nog een stuk strakker
ik ben nu 16 wk zwanger en heb eli al 18 mnd niet meer gevoed.

kan ik nu echt een tsr hebben gehad hiervan?
lijkt me zo sterk nml...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_71174561
Lijkt me volkomen logisch, Davinia

En voor wat betreft de lilypadz: ik vond ze prettig. Als ze niet meer goed plakten dan maakte ik ze schoon met afwasmiddel (ontvettend) en dan deden ze het weer prima.
Het zijn alleen wel compressen die het toeschieten van de melk tegenhouden, ze vangen niets op. Op het moment dat de melk echt in straaltjes er uit loopt of als je borsten zo gestuwd zijn dan lichte druk op je borst al de melk er uit duwt dan helpen een lilypadz niet echt. Dan moet je gewoon opvangen in compressen of op een handdoek in je bed.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:20:13 #35
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71179541
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:12 schreef Nijna het volgende:

[..]

Wat was er niet fijn aan?
Ik lekte er gewoon doorheen... Ik had van die melkbadjes eronder.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:45:28 #36
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71180376
Nebelung, long time no see!

P_iglet, wat fijn dat het nog steeds zo lekker loopt! En Pepijn lijkt me idd bij uistek geschikt om dit soort afspraken mee te kunnen maken

Mij bevielen de Lilypadz ook niet, zelfde reden als Ticootje. En net als haar wil ik ook juichen voor de zoogcompressen van Natusan, ik heb alvast een paar pakken liggen voor straks. Die van het eigen merk van Kruidvat zijn 1 euro goedkoper en ook best goed, maar die van Natusan zijn echt top! Zowel het kruidvat als de Dirx hebben ze om de zoveel tijd in de aanbieding, zeker de moeite waard om dan in te slaan
.... met gevoel voor drama....
pi_71181065
Ik ben ook fan van Natusan compressen. Die zijn echt het allerfijnst.
pi_71181740
natusan dus, staat genoteerd
  dinsdag 21 juli 2009 @ 16:18:50 #39
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_71183852
Ik hoor helemaal niet (meer) in dit topic thuis, maar kwam deze filmpjes tegen, kennen jullie ze?

En om even verder ontopic te blijven, ik gebruikte alleen natusan, heb van allerlei andere merken geprobeerd maar die waren veruit het fijnst! Toen waren ze wel bijvoorbeeld bij de kruidvat véél goedkoper dan bij de AH. (en altijd uitverkocht... het nadeel van een nogal kinder-rijke wijk )

En lilypads vond ik ook fijn (behalve als ik zoveel melk had dat er inderdaad hele vijvertjes in ontstonden, en als die dan los-schoten had ik alsnog m"n hele shirt en bh nat ).
En inderdaad even goed schoonmaken met afwasmiddel ofzo , dan plakten ze weer goed!

Ik wil wel weer zo'n piepklein babietje om te voeden

[ Bericht 3% gewijzigd door DeLiedje op 21-07-2009 16:25:45 ]
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:14:22 #40
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_71196720
Ik had altijd pads van DA. Die vond ik veel fijner dan van Kruidvat. Van DA zijn iets groter en steviger, ze worden niet zo snel zacht en slap.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:29:03 #41
263403 Brunoh
Mama & Jong
pi_71197298
Hoi,

Ik geef ook nog borstvoeding (zoonlief is inmiddels 8 maanden) en heb de 1e maanden echt gezworen bij Natusan zoogcompressen. Tegenwoordig niets meer nodig, maar bij een volgend kindje zou ik weer voor Natusan gaan.. Ideaal.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:45:15 #42
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71197964
Het eerste half jaar heb ik wegwerpcompressen gebruikt van verschillende merken. Daarna lilypads, omdat je de andere zag zitten door mijn zomershirts heen en dat vond ik stom. Toen lekte ik niet meer zoveel en ging het daarmee goed.

Vorige week kwam ik langs een huilende baby en het leek net alsof ik een tsr kreeg. Na 9 maanden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_71198207
Ik heb vandaag de hele dag borstvoedingsfabels uit het onderwijs en de mening van medestudenten gehaald.

"ja een kind met tandjes kun je nog prima bv geven"
"nee niet iedere moeder krijgt kloven, en zeker niet dat ze daarvan moeten stoppen"
"ja na een borstverkleining kun je soms/vaak afhankelijk van de methode nog best borstvoeding geven"
"nee borstvoeding is geen verhoging van het risico op het krijgen van borstkanker, maar vaak juist een verlaging"
"nee als je al 2 jaar borstvoeding geeft betekend dat niet dat je ook al 2 jaar moet kolven"
etc, etc..

Ik weet nu weer waarom je qua borstvoedingskennis niet bij artsen moeten wezen
Ze leren er gewoon totaal niets over, hooguit fabels.

En co-assistent van 24 met een kind van 2 wat nog borstvoeding krijgt, voldoet niet helemaal aan de maatschappelijke verwachtingen
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:57:00 #44
108648 cattie
lieve moeder
pi_71198432
You go girl!
Vreselijk toch die fabels.
Een rechter vroeg mij laatst of het nog goed kwam met mijn borsten. Heb maar gezegd dat hij zich daar geen zorgen over hoefde te maken.
  woensdag 22 juli 2009 @ 12:16:16 #45
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_71210192
Hiephoi, het kolven gaat nu beter, ik heb nu neusspray en gelukkig helpt dat.
p_iglet hoe gaat het kolven bij jou? of is Pepijn nog niet op vakantie?
pi_71210354
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 22:57 schreef cattie het volgende:
You go girl!
Een rechter vroeg mij laatst of het nog goed kwam met mijn borsten. Heb maar gezegd dat hij zich daar geen zorgen over hoefde te maken.

Wat vond hij verkeerd aan je borsten dan?
pi_71210451
Relactatie gaat hem niet worden.. ze wil de borst wel als ze heel verdrietig is.
Maar als ze speelt en plezier heeft niet. Kolven haalt ook niets uit.
Ik kijk het nog een weekje aan en anders helaas pindakaas
Ik merk wel dat er wel melk in de maak is, maar als ze niet veel drinkt heeft dat ook geen nut.
pi_71222700
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 12:16 schreef krijtlijk het volgende:
Hiephoi, het kolven gaat nu beter, ik heb nu neusspray en gelukkig helpt dat.
p_iglet hoe gaat het kolven bij jou? of is Pepijn nog niet op vakantie?
Ik heb dinsdagochtend 1x 60cc gekolft, vond ik best netjes na 9 maanden niet kolven. Verder niet heel veel stuwing ofzo, minder dan normaal als pepijn uit logeren is. Geloof dat mijn borsten ook door hebben dat Pepijn er niet is.Vanavond nog een poging doen. En dan eens kijken of ze het volhouden tot Pepijn vrijdagmiddag weer terug is.

Jammer MamX dat relacteren niet gaat lukken.
pi_71223432
jammer mamsx!

ik moet hier elke keer een hele strijd voeren voor het drinken overdag...lang leve doorkomende kiezenen tanden..
's avonds gaat wel goed meestal
heel jammer, moeilijk en frustrerend
hoop dat dit niet te lang duurt want dan wil ik niet zo doorgaan denk ik
pi_71223484
mrien ze is ruim een jaar, kun je dan niet een tijdje niet overdag voeden, maar alleen 's avonds, 'smorgens en evt 's nachts??
Je productie zal het dan prima aan kunnen als ze over een tijdje weer ook overdag wil drinken.
Zolang je maar 2 goede voedingen per dag overhoud krijgt ze genoeg zuivel binnen.

Strijd voeren rondom het drinken is voor jullie beide niet prettig.
  woensdag 22 juli 2009 @ 19:08:07 #51
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_71224278
Is er trouwens al iets wat ik nu al (of misschien binnenkort) moet gaan doen of waar ik rekening mee moet houden als ik straks borstvoeding ga geven? ben nu 10 weken zwanger
Bv een voedingsbeha met of zonder beugel? etc
pi_71224341
je borsten groeien nog dus nu een bh kopen is niet handig. Verder zou je je kunnen inlezen of een infoavond kunnen volgen van de vbn of de lll.
pi_71224412
je inschrijven voor een borstvoedings cursus of informatie avond.
Het telefoonnummer opzoeken van de lactatiekundige in de regio.
Of bij het aanmelden voor de kraamzorg als je dat nog niet gedaan hebt zoeken naar een kraamzorgbureau met een eigen lactatiekundige in dienst.
Evt een goed bv boek kopen.

voedingsbh's koop je pas aan het eind van je zwangerschap of na de bevalling. Je hebt nu namelijk nog geen idee hoeveel je borsten gaan groeien.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:21:14 #54
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_71229100
Qua voedingsbh had de lactatiekundige van de voorlichtingsavond wel een goede tip: je kunt er eentje kopen als je 8 maanden zwanger bent. Je borsten hebben dan hun maximale grootte bereikt.
Ze kunnen nog een maat groeien tijdens de stuwingsdagen maar krimpen dan weer terug naar de grootte die je had bij 8 maanden.

Ik weet niet hoe de dames hier dat ervaren hebben, maar dit is nu in ieder geval mijn houvast. Ik wil wel graag wat bh's in huis hebben en niet mijn man blindelings naar de stad moeten sturen na de geboorte.

Overigens vond ik de voorlichtingsavond van de lactatiekundige zeker een aanrader!
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
  donderdag 23 juli 2009 @ 21:54:49 #55
94046 PM-girl
pi_71264832
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 22:57 schreef cattie het volgende:
You go girl!

Ik heb hier eens iets vergelijkbaars meegemaakt, maar de rechter verslaat dat verhaal toch wel!
*
pi_71266552
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:41 schreef p_iglet het volgende:
mrien ze is ruim een jaar, kun je dan niet een tijdje niet overdag voeden, maar alleen 's avonds, 'smorgens en evt 's nachts??
Je productie zal het dan prima aan kunnen als ze over een tijdje weer ook overdag wil drinken.
Zolang je maar 2 goede voedingen per dag overhoud krijgt ze genoeg zuivel binnen.

Strijd voeren rondom het drinken is voor jullie beide niet prettig.
Heb je gelijk in en daar wil ik op zich ook heel graag naar toe.
't is meer dat ze de afgelopen dagen erg weinig gegeten en gedronken had (ziek, tandjes en kiezen) en dat ik haar daarom vaker wilde aanbieden te drinken. Dat wilde ze op zich wel, even..en dan werd ze heel boos om vervolgens even later wel weer te willen en dan herhaalde alles zich weer...
Nu drinkt ze nog vaak voor ze gaat slapen overdag, op de creche kan ze heel goed zonder..maar thuis bij mama dus niet. Daar wil ik dus ook aan gaan werken als ze weer opgeknapt is en het tandendrama achter de rug is.

Merkte vandaag bijvoorbeeld heel goed dat ze vanmorgen heel slecht gedronken had, ik moest werken vandaag en toen ze om half 6 dronk (beetje) had ik toch echt wel flinke stuwing.

Ik mag helaas ook niet goed in d'r mondje kijken, ik zag van de week wel wat wits op d'r tong maar of dat nu melk is of misschien toch spruw? We hebben nog nooit spruw gehad dus ik kan het nog niet echt herkennen. Pas had het zoontje van m'n buurvrouw spruw en dat zag er wel heel anders uit.
  Moderator donderdag 23 juli 2009 @ 22:52:16 #57
5428 crew  miss_sly
pi_71267092
Hier dus ook gestart met de borstvoeding.
Op zich gaat het allemaal erg goed, moet ik zeggen. Het komt keurig op gang, colostrum wordt melk, ze drinkt goed, aanleggen gaat prima.
Ze heeft alleen ook een erg grote zuigbehoefte, denken we. De voedingen overdag gaan erg goed, allebei de borsten een kwartier ongeveer, daarna is ze ruim 3 uur voldaan voor ze zich weer meldt. Vanaf de eerste avond voeding (uurtje of 6 dus) verandert dat en lijkt ze niet voldaan te krijgen. Omdat ze in het begin wat bijvoeding heeft gekregen ivm de suiker, hebben we een spuitje en wat nutrilon voor het geval dat. Gisteren ook gegeven, maar eigenlijk wil ik dat niet. Vandaag nadat het weer niet helemaal lekker liep met die voeding en ze leek te blijven zoeken, heb ik haar een tijdje bij me op schoot gehouden en op mijn pink laten zuigen. Hiervan viel ze na een kwartiertje inderdaad in slaap en nu zit ze dus al op dik 2 uur na de vorige voeding.

Bijvoeding hebben we dus iig een keer kunnen voorkomen, kijken of de rest van de avond/nacht ook beter gaat dan gisteren. Het is gewoon even zoeken en haar signalen leren kennen, maar boy, wat is dat moeilijk als je dan bang bent dat ze niet voldoende eet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 23 juli 2009 @ 22:59:43 #58
94046 PM-girl
pi_71267443
Miss sly, wat fijn, zo'n goede start!

Senna is nog superklein, dus wellicht wat mamahonger? En het klinkt ook wat als clusteren, dat komt bij baby's vaker voor in de avonduren. Veel willen drinken, niet tevreden zijn. Alleen bij mama zijn, lijkt dan te helpen!

Geniet ervan!
*
  donderdag 23 juli 2009 @ 23:01:42 #59
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_71267528
Als ze om de drie uur zou komen, zou ze 8 keer drinken. Maar er wordt 8 tot 12 maal aanleggen aangeraden(minimaal). Dat ze in de avond vaak wil drinken wordt clusteren genoemd, gewoon lekker aanleggen. Zolang ze goed aangelegd is, is sabbelen geen enkel probleem. Als ze voldoende plasluiers en poepluiers heeft, is er 99 van de 100 keer geen probleem. Bijvoeding lekker links laten liggen, daar maak je het jezelf alleen maar lastiger mee.

Ow, ik word door mijn dochter geroepen, die dorst heeft.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_71270542
miss_sly, het kunnen vermoeiende uren zijn zulke cluster-avonden, maar je productie vaart er uiteindelijk wel bij. het klinkt allemaal heel goed al vind ik hoor! succes, spannend ook he!
pi_71276468
Wat de rest zegt, miss_sly. Hoe vermoeiend ook, je kunt haar het echt het beste bij elk signaal aanleggen, dus ook niet op de pink laten zuigen. Het gaat niet om hoeveel tijd er tussen de voedingen zit hè! Ook overdag niet, ruim drie uur is best veel voor een pasgeboren baby. Probeer 's avonds de voedingen niet te tellen, als je boven de acht zit is echt alles goed. Helaas worden baby's niet geboren met een dag-nachtritme, en het kan ook wel even duren voordat ze dat meer gaan krijgen (meestal is het beter rond de 6 weken). Je wordt er echt doodmoe van (ik wel in ieder geval) maar het loont de moeite om gewoon mee te gaan in wat Senna wil. Je productie komt dan goed op gang en daar heb je de rest van de borstvoedingsperiode alleen maar profijt van.
pi_71277630
Wat doet Senna het volgens het boekje, Miss_Sly! Echt! En jij doet het helemaal goed door zo uit te zoeken wat zij wil inplaats van haar zich aan te laten passen aan volwassen regels. Echt heel goed

Het is zwaar, die eerste periode. Volgens mij zal elke moeder dat kunnen beamen.
Het klinkt alsof ze in de avonduren wil clusteren en dat is een goed teken want dat wil zeggen dat ze zelf regelt hoeveel ze moet drinken en hoe veel ze bij haar moeder wil zijn.
Tenzij er echt medische redenen zijn dan is het eigenlijk bij de meeste kinderen verstandig om terughoudend te zijn met de kunstvoeding.
Hoe meer je Senna aanlegt en hoe meer zij bij je drinkt hoe beter jouw productie en haar vraag op elkaar worden afgestemd. ALs ze gretis kunstvoeding weg drinkt zegt dat in ieder geval meestal niets over haar honger.

En als je twijfelt over of ze genoeg drinkt kan je bij jezelf de punten af gaan zoals ze beschreven staan op borstvoeding.com: "Krijgt mijn baby wel genoeg?"

En weet je, als je bang bent dat je hongersignalen mist kan je haar natuurlijk gerust elke keer dat je twijfelt of ze honger heeft aanleggen. Daar kweek je absoluut geen verwende baby mee, ze zal er ook niet sneller of minder snel van gaan doorslapen en als ze geen honger heeft of niet aan de borst wil liggen dan laat ze dat vanzelf merken Daar komt ook vanzelf wat meer ritme in na een tijdje

De beste manier om met clusteren om te gaan is om er in mee te gaan. Zet jezelf op de bank of in bed met Senna aan de borst, wat lekkers te eten en te drinken en een fijn boek ofzo. Ik kocht bij beide kinderen speciaal voor dit doel een aantal seizoenen van een serie op DVD Senna heeft het nu nodig om veel te drinken 's avonds maar ook vooral om alle zware indrukken van de dag te verwerken en zich veilig te voelen bij haar moeder en vader. Heerlijk toch dat je haar dat allemaal kan geven door alleen maar op de bank te zitten en te accepteren dat het nu even niet anders kan

Succes joh, volgens mij ben je hartstikke goed bezig
  Moderator vrijdag 24 juli 2009 @ 14:42:38 #63
5428 crew  miss_sly
pi_71286826
Wat een fijne antwoorden!

Ik geloof zeker dat alle (nieuwe) moeders zullen beamen dat het vermoeiend is en ook spannend. Je wilt niets dan het beste voor je kind en dat is borstvoeding, maar van de andere kant is dat net datgene dat in het begin het moeilijkst te zien is of het ook goed gaat. Letten op de signalen, dus. Ik zal zo je linkje bekijken, owlet.

Ik denk dat de start in het ziekenhuis eigenlijk jammer is geweest. Hoe duidelijk zij ook pro bv zijn, hun adviezen en de praktijk zijn nog niet optimaal daarop gericht.
Maar dat maakt allemaal niet uit, er is nog niets onherstelbaars gebeurd, dus het zal vast nog helemaal goedkomen.

Ik voel me vandaag ook alweer wat beter dan gisteren, wat ook weer meehelpt om meer vertrouwen te hebben in het feit dat Senna en ik het samen echt wel leren, als ik maar goed let op wat zij aangeeft.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:47:26 #64
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71287011
Het klinkt goed zo miss_sly. Ze drinkt goed en dat 's avonds clusteren deed Anna ook heel lang. Zie het als een voordeel: je kunt nu alle films kijken die je ooit nog wilde zien, en de films die je niet wilde zien ook. En je weet straks alles van fantastische homeshopping producten.

Mijn advies zou zijn erin mee te gaan. Lekker samen op de bank of in bed en het laten gaan.
*OUD heilige*
  Jubileum moderator vrijdag 24 juli 2009 @ 15:01:22 #65
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71287558
Wat een fijne antwoorden worden hier gegeven
Je doet het goed Miss Sly! Zorg gewoon dat je 's avonds comfortabel in bed of op de bank ligt, met de afstandsbediening, iets te drinken en te eten onder handbereik en kijk al die films waar Yppy het al over heeft.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_71288154
Als ze overdag helder en alert is (niet duf/suf) en ze heeft genoeg plasluiers (bijv je hoort een plofje als de luier op de grond valt) gaat dat echt goed! Probeer een beetje vertrouwen te hebben in je lijf & borstvoeding, en je kind te volgen.. da's het lastigste deel vd borstvoeding vaak. Succes!
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:15:25 #67
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_71291897
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 15:01 schreef Lois het volgende:
Wat een fijne antwoorden worden hier gegeven
Inderdaad!
* Ca.ra alles alvast goed in oren knoopt voor straks
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:32:48 #68
12913 GreatWhiteSilence
pi_71292360
Ow ja, ik weet niet of je het al kunt of niet, maar leer liggend voeden. Ik heb dat pas geleerd toen Annicka zelfstandig op haar zij ging draaien, maar het is zoveel handiger/prettiger tijdens de nachten, zeker als je een co-sleeper hebt. Ik doe nu niet anders meer, eigenlijk.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_71292684
Fijn Miss Sly, dat het zo goed gaat met voeden!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen in het ziekenhuis.
Ik wens je een mooie borstvoedingsperiode toe.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_71293953
Ik heb ook even een vraagje aan de ervaren bv-deskundigen/ zelf voeders. Ik ben net begonnen mijn zoontje groente-hap te geven. Nu ben ik vaak met het voedingsschema wat mijn zoontje had weer in de war nadat hij groente-hap heeft gehad. Ik zit dan te twijfelen of ik moet kolven of niet. Ik kan nu niet meer goed inschatten of hij door het groentehapje veel later gaat drinken. Ook ben ik bang, dat de bv misschien terug gaat lopen. Dat gevoel had ik de laatste dagen al. Komt dit jullie bekend voor? Hoe zijn jullie ermee omgegaan?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_71294014
De eerste maanden is het slim om de bijvoeding na een borstvoeding te geven. Zo komt je productie niet in de war en bouwt je kindje vanzelf heel rustig het eten op

Als je het gevoel hebt dat je productie in het gedrang komt en je hebt dat liever niet dan is er niets mis met de bijvoeding even op een lager pitje zetten of zelfs helemaal stoppen tot de productie weer beter is.
pi_71294247
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 18:37 schreef owlet het volgende:
De eerste maanden is het slim om de bijvoeding na een borstvoeding te geven. Zo komt je productie niet in de war en bouwt je kindje vanzelf heel rustig het eten op

Als je het gevoel hebt dat je productie in het gedrang komt en je hebt dat liever niet dan is er niets mis met de bijvoeding even op een lager pitje zetten of zelfs helemaal stoppen tot de productie weer beter is.
Wij zijn begonnen om het tussen twee bv in te geven. Soms had hij dan alleen helemaal geen honger. En soms was hij aan het slapen waardoor het groente-hapje dan kort voor de voeding uitkwam. Na ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste is. Ik denk, dat als hij snel overgaat en het groente/fruit- hapje een bv vervangt is daar toch ook niets mis mee?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71295973
Miss_sly, ik vind het heerlijk om te lezen dat je het met Senna samen zo goed doet!
pi_71297231
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 18:45 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Wij zijn begonnen om het tussen twee bv in te geven. Soms had hij dan alleen helemaal geen honger. En soms was hij aan het slapen waardoor het groente-hapje dan kort voor de voeding uitkwam. Na ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste is. Ik denk, dat als hij snel overgaat en het groente/fruit- hapje een bv vervangt is daar toch ook niets mis mee?
Niet als dat is wat je wil
pi_71300534
Wanneer zou je dat willen, owlet? Dit klinkt een beetje flauw filosofisch maar ik bedoel het eigenlijk als serieuze vraag. Wanneer is het verstandig om een bv te laten vervallen? Geen idee hoe dat zou moeten hier trouwens, we hebben geen schema dus ik weet niet hoe ik iets zou moeten laten vervallen
Maar hoe verloopt zoiets? Ik vind het een beetje eng om met bijvoeding te beginnen, het is nu nog zo lekker makkelijk allemaal en straks moet ik ook ineens een schema.
pi_71300902
waarom schema?

Bv ging hier nooit op schema, maar op het verzoek van Pepijn en op mijn verzoek. (als ik moest werken dronk hij voor dat ik weg ging op mijn verzoek bijvoorbeeld)

Eten ging hier net zo. Pepijn heeft nooit potjes gehad of babyprakjes, maar vanaf het begin af aan meegegeten, en dan zorgde ik gewoon dat er ook wat geschikts was voor hem. Als wij avondeten aten dan kreeg hij wat groenten, aardappel of pasta wat ik dan tijdens het koken apart hield. (in het begin sliep hij ook nog wel eens tijdens ons avondeten, nou dan at hij een dagje niet 's avonds). 's morgens eten wij hier yoghurt met muesli. We hebben een tijdje babymuesli gehad voor Pepijn, maar toen daar 1 pak van leeg was at hij gewone muesli mee. (vanaf een maand of 10 denk ik) Zolang daar geen grote noten inzitten ging dat prima. Fruit en lunch net zo. Als ik ging eten at Pepijn mee. Al plande ik op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje de lunch en fruit rond zijn slaapjes heen. Maar vaak genoeg dat hij om 14.00 een boterham at omdat hij om 12 uur al naar bed ging en ik zo vroeg echt ngo niet lunch. Hij heeft altijd gegeten zoveel hij wilde. Beetje bij beetje ging hij dus meer eten en drinken.
Drinken ging in het begin vooral uit mijn glas. Water of hele dunne diksap. Pepijn heeft ook nooit uit een tuitbeker gedronken.

Ik heb nooit koste wat kost zo lang mogelijk, zo veel mogelijk borstvoeding willen geven. Ook nooit bewust de bijvoeding na een borstvoeding ofzo. Maar gewoon eten op eetmomenten. En normaal eten geen fabriekszooi, babypotjes, pyjama papjes etc. Pepijn ging daardoor gewoon geleidelijk minder borstvoeding drinken.
En nu met ruim 2 drinkt hij nog 2x per dag, of 3x als ik overdag thuis ben.
pi_71301305
Ja, dat wil ik ook zo gaan doen denk ik. Maar ik wil liever geen kunstvoeding gaan geven, dat zit er zo in na zes maanden. Het lijkt ook nog maar zo kort, het is nog wel een baby en ik kan me niet voorstellen dat ik hem geen borstvoeding meer zou geven. Hij is nog steeds klein. Hoor.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 22:32:33 #78
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71301380
Jore wat ik mij van Emma kan herinneren is dat we in het begin echt héél onregelmatig bijvoeding gaven. Borstvoeding ging voor, langzaam aan ging ze vanzelf meer eten en werd het drinken minder maar toen was ze zeker al bijna een jaar. Pas na haar verjaardag ging ze écht eten. Bijvoeding ging dus ook een beetje op verzoek,ze at zoveel als ze wilde en dronk bij mij zoveel als ze wilde. Zo pastte mijn produktie zich langzaam aan de verminderde vraag aan.

Bij Ruben doen we het weer hetzelfde, hij krijgt nu wat te eten als wij ook wat eten en hij wakker is. Hij krijgt nog maar zo weinig binnen(bijna niets nog) dat hij er niet minder honger van krijgt. En soms slaan we een dagje over gaat prima.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71301395
waarom zou je dan kunstvoeding gaan geven??
Hier ook nooit gedaan hoor. Bij 9 maanden hebben ze nog 500cc en bij een jaar hebben ze nog minimaal 300cc aan melkproducten nodig. Dus zelfs als als je zo'n goede eter zou hebben dat je bij een jaar dan nog maar op 2 borstvoedingen en bijvoorbeeld wat kaas op brood of een portie yoghurt zit. Dan krijg hij nog genoeg melk binnen en is kunstvoeding dus echt niet nodig.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 22:34:06 #80
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71301434
p_iglet ?
pi_71301533
hihi misschien kunnen we Pepijn en Emma uithuwelijken
2 rouwdouwertjes in tuinbroek (tenminste dat is het beeld dat ik altijd van Emma heb)
pi_71301590
Ik weet 't! Het was gewoon een hersenspinsel, niet iets wat ik van plan ben hoor! Die borstvoeding blijft. Het slaat ook helemaal nergens op zie ik als ik teruglees, maar het is iets waar ik wel eens over nadenk. Ik ga straks stagelopen en dan gaat het toch allemaal weer anders dan wanneer ik thuis ben zoals nu, dus eigenlijk hoop ik dat L. dan wel een beetje eet al om de gaten een beetje te dichten zeg maar.
pi_71301860
Joh komt allemaal helemaal goed!!
En als hij niet eet als jij van huis bent dan haalt hij dat later wel in. Tenzij je 6 of 7 dagen per week lange dagen gaat werken, of zijn borstvoeding op verzoek gaat beperken als je wel thuis bent.

Pepijn heeft tussen de 4 en 7 maanden op het kdv geleefd op 50-100cc bv per dag!!! Meer kregen ze er niet in.
Tussen de 7 en 9 maanden at hij wel fruit en beperkt brood, maar dronk hij nog steeds nauwelijks en heeft een leidster van wanhoop de boterham en borstvoeding maar tot broodpap geprakt en dat at hij toen een tijdje wel. Gelukkig ging hij toen ook wat beter water drinken, maar alleen uit een open bekertje en dus met hulp.
Al die tijd heeft hij dat prima 's avonds en 's nachts ingehaald. Als hij met papa thuis was dronk hij overigens iets beter, maar nog steeds niet echt om te juichen.
Maud van chacama heeft er ruim een half jaar goed van kunnen drinken van alle bv die ik overhield .

Ergens tussen 9 maanden en een jaar ben ik gestopt met overdag kolven, omdat meneer het toch niet dronk uit een flesje. Maar ook met de beperkte bijvoeding die hij at is hij nooit wat tekort gekomen hoor.
Zijn gewicht is altijd keurig gemiddeld geweest voor zijn lengte.... (dat hij dan op de -3SD lijn zit qua lengte en nu nog maat 74 draagt moet je er maar ff niet bijdenken, dat ligt niet aan het eten of de borstvoeding)
pi_71302211
O je maakt me heel erg opgelucht p_iglet, bedankt. Ik moet me ook geen zorgen maken want tot nu toe gaat het altijd gewoon zoals het gaat, en zijn we allebij gelukkig. En ik ga maar één lange dag werken en drie korte, dus ik heb goede hoop. Borstvoeding op verzoek blijft gewoon als ik thuis ben, veel te fijn!
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:33:38 #85
108648 cattie
lieve moeder
pi_71303628
Ik wil het dit keer ook zonder kv proberen, maar toch ook eigenlijk wel rond de 9 maanden stoppen met kolven. Zou dat lukken, de werkdagen overdag niet kolven, maar op niet werkdagen dan wel overdag nog een voeding geven? En wat kan ze dan drinken overdag, gewoon water? Ik ben niet zo'n fan van koemelk, ivm mijn koemelkintolerantie.
pi_71303973
gaat vast wel cattie! je werkt niet fulltime toch?

hier werd vooral water gedronken, maar ook sojamelk, rijstemelk, geitenkarnemelk, diksap, vruchtensap. Sojamelk vanaf een maand of 10/11 en vruchtensap eerst wat verdunt en niet te vaak.
Pepijn drinkt nog steeds graag melk in alle soorten en maten, mamamelk is natuurlijk het lekkerste, maar alleen uit mama, en verder maakt het niet uit of het gezoete yoghi of ongezoete havermelk is. Volgens pepijn is het allemaal "lekke melf", lekkere melk dus.
pi_71304106
Piglet, ik denk dat jij gewoon een heel goede productie had.
Sommige vrouwen moeten wat meer moeite doen om te blijven borstvoeden, omdat zij het ook belangrijk vinden dat hun kind moedermelk krijgt ipv kunstvoeding. (zo lang als de natuur dat wil, maar soms heeft de natuur een zetje nodig, ook al komt dat dan in jouw ogen over als kost wat kost lang borstvoeding willen geven)

Ik voed overigens wel min of meer op schema, gewoon omdat hij anders veel te weinig zou drinken. Alleen 's nachts laat ik het aan hem. Soms slaapt hij al 6-7 uur na elkaar, soms is hij er elke 3 uur.
pi_71304379
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:47 schreef Iksje het volgende:
Piglet, ik denk dat jij gewoon een heel goede productie had.
Sommige vrouwen moeten wat meer moeite doen om te blijven borstvoeden, omdat zij het ook belangrijk vinden dat hun kind moedermelk krijgt ipv kunstvoeding. (zo lang als de natuur dat wil, maar soms heeft de natuur een zetje nodig, ook al komt dat dan in jouw ogen over als kost wat kost lang borstvoeding willen geven)
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik denk dat zolang je goed kijkt naar zowel kind als moeder (en dus ook naar de bv productie van moeder) dat het dan ook goed komt zonder schema's. Zeker bij grotere kindjes.
Tristan is nog heel klein, tuurlijk moet je die dan wakker maken om te laten drinken. Dus dan voeden op jou verzoek. Maar dat doe je vast niet van het is NU stipt 3 uur nadat hij gedronken heeft ik ga hem NU wakker maken. Of bij oudere kindjes het si nu 10.00 hij MOET nu een fruithap of MOET op dat en dat tijdstip drinken.

met koste wat kost bv willen blijven geen bedoel ik meer mee, dat je niet eens kijkt naar of de productie van moeder aan kan, maar minimaal tot een jaar alleen kleine beetjes direct na een borstvoeding geven. Dat is voor mij ook geen logische keuze, net als dat potjes op vaste tijden dat niet is. Gewoon zowel naar kind als moeder kijken.

Ik ben me ervan bewust dat er vrouwen zijn die meer moeite moeten dan als ik qua productie. Daarentegen hoor ik ook genoeg vrouwen over ja er was niet meer genoeg melk hoor, hoeveel moeite ik ook deed. Die die moeite wel alleen deden met maximaal 2-3 voedingen per dag vanaf een maand of 6, tsja mijn productie bleef vast ook goed door de minimaal 2 nachtvoedingen tot zeker een jaar....

Gewoon goed kijken naar jezelf en je kind en vooral niet te krampachtig doen over schema's, boekjes, consultatiebureau's of andere stressverhogende dingen. Stress is ook niet goed voor je productie
pi_71304801
Stipt niet nee, maar ik probeer er toch liefst niet meer dan 3.5u tussen te laten overdag (dat vind ik al erg lang voor zo'n kleintje maar ja, hem in diepe slaap aanleggen is geen succes )

Je hebt de opmerking al een paar keer laten vallen in het topic, en ik vind het steeds overkomen alsof er iets mis is met moeders die wel een soort van streefdatum hebben (ik wil het een jaar volhouden en dan zien we wel weer bvb) en die daar dan moeite voor willen/moeten doen. Alleen kleine beetjes eten geven na de borstvoeding is dan een goede manier om zo lang mogelijk door te kunnen gaan met voeden en daar vind ik op zich niks mis mee. Liever zo dan het 'geen melk meer'-verhaal.
pi_71305480
Wij deden de borstvoeding & bijvoeding ook zoals Piglet. Alleen dan nog met stukjes (Rapley) ipv gepureerd. Als je graag wilt dat de bijvoeding eerder een bv kan vervangen ivm werk is pureren misschien wel handiger, dan kun je denk ik makkelijker meer naar binnen werken. Al heb ik dat bij Myrthe wel eens uitgeprobeerd en at ze van potjes net zoveel als met rapley (half potje max. per keer), Juliette at sowieso heel goed. Myrthe kreeg na een maand of 9 drinken erbij, Juul ook zoiets. En dan met een gewoon glas of zo'n Nuby rietjesbeker. Nachtvoedingen hebben ze allebei ook heel lang nog gehad (sliepen ;t grootste deel van het eerste jaar ook in ons bed/op onze kamer).
En ik had als 'streefdatum' 2 jaar. Met een streven op zich lijkt me niets mis, zolang je maar realistisch blijft.
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 09:24:30 #91
5428 crew  miss_sly
pi_71308467
Even nog wat vraagjes.

Vannacht was het weer even zwaar. Ik heb van 23.30 tot tegen 4 uur vrijwel onafgebroken zitten voeden. En met vrijwel onafgebroken bedoel ik dat ze 1 keer een schone luier heeft gehad en een paar keer een aantal minuten in bed heeft geleden, omdat ik dacht dat ze verzadigd was. Dan meldde ze zich echter al binnen een aantal minuten, dus dat was kennelijk niet het geval. Toen ze de laatste keer verzadigd leek, was dat kennelijk ook zo, want toen werden we pas iets na 8 uur vanochtend wakker van gepruttel en gesmak uit het wiegje

Valt dit van afgelopen nacht onder clusteren? Ik vond het erg zwaar vannacht, moet ik zeggen, vooral omdat je niet weet of en wanneer er een eind komt aan haar verzoek. Ik viel telkens in slaap tijdens het voeden van puere vermoeidheid.
En hoe ga je om met het aanbieden van beide borsten. Iedere keer dat ze uit zichzelf stopt de andere aanbieden? Of juist lang achter elkaar dezelfde, zodat de tepel van de andere borst even een langere periode rust krijgt? Want ondanks dat aanleggen goed gaat en ik geen kloofjes heb ofzo, zijn mijn tepels toch wel redelijk gevoelig van al dat gezuig. Lijkt me ook niet meer dan normaal.

Verder nog het volgende: om de productie zo goed mogelijk te krijgen, hoe kan ik dan nu het beste met de voedingen omgaan? Volgens mijn kraamverzorgende is het verstandiger om nu iedere voeding beide borsten aan te bieden, en dan minimaal 15 minuten ieder. Op zich zou ik het eigenlijk ook wel prettig vinden om maar 1 borst per voeding te doen, desnoods een half uur. Geeft de andere toch wat meer rust. Ik wil echter niet de poductie in de weg staan. Dus wat is dan het beste?

Over dat voeden op schema: in principe voed ik op verzoek, maar ik ga ook max 3 uur na de start van de vorige voeding kijken of ze al iets wakker begint te worden. Zo gauw dat het geval is, ga ik haar actief wakker maken, zodat er max 3,5 uur tussen start vorige en deze voeding zit.
pi_71309030
Ja, dat valt onder clusteren. Ik heb dat ook een aantal nachten (geen idee meer hoeveel) gehad en dat was echt precies hetzelfde, inclusief in slaap vallen en wallen tot op mijn knieën. Ik zou wel regelmatig borst wisselen, dan krijgen beide borsten steeds een seintje dat er geproduceerd moet worden. Wat ook wel eens wil helpen was de ene borst een beetje vol laten lopen (dus wel wat langer aan de andere laten drinken/zuigen als ze dat wil) zodat ze daarna de volle borst leeg kan drinken. Uiteindelijk komt het niet zo nauw met dat wisselen, als beide borsten gedurende de avond maar voldoende aan bod komen kun je best een beetje experimenteren.

Je kraamverzorgster heeft gelijk met het aanbieden van twee borsten. Als er gedronken wordt krijgt de borst het signaal 'melk aanmaken', dus produceren. Je kunt gewoon wachten tot Senna de eerste borst zelf loslaat en dan de tweede aanbieden, het maakt niet uit of ze daar dan lang of kort aan drinkt. De tijd bijhouden is echt onnodig.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:16:35 #93
108648 cattie
lieve moeder
pi_71309076
Dank je p_iglet. Ik werk 3 dagen, dus ben meer dagen in de week wel dan niet thuis. Ik geef bijvoeding wanneer het uit komt. En de bv ook. Een ongeorganiseerde bende!

Miss-sly, zwaar, zo'n nacht. Voed je in je bed? Ik viel ook veel in slaap hoor, niets mis mee. Kun je al liggend voeden? Dan kun je helemaal makkelijk doorslapen. Het enige wat ik kan zeggen is: ga er in mee, Senna is nog zo klein, wees niet bang dat dit eeuwig duurt, op een gegeven moment gaat het opeens een stuk makkelijker.

1 of 2 borsten is ook kind afhankelijk volgens mij. Ive dronk er altijd 2, Fee meestal 1. Wel aanleggen bij de 2e borst is goed voor de productie.
pi_71309090
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 09:24 schreef miss_sly het volgende:
Even nog wat vraagjes.

Vannacht was het weer even zwaar. Ik heb van 23.30 tot tegen 4 uur vrijwel onafgebroken zitten voeden. En met vrijwel onafgebroken bedoel ik dat ze 1 keer een schone luier heeft gehad en een paar keer een aantal minuten in bed heeft geleden, omdat ik dacht dat ze verzadigd was. Dan meldde ze zich echter al binnen een aantal minuten, dus dat was kennelijk niet het geval. Toen ze de laatste keer verzadigd leek, was dat kennelijk ook zo, want toen werden we pas iets na 8 uur vanochtend wakker van gepruttel en gesmak uit het wiegje

Valt dit van afgelopen nacht onder clusteren? Ik vond het erg zwaar vannacht, moet ik zeggen, vooral omdat je niet weet of en wanneer er een eind komt aan haar verzoek. Ik viel telkens in slaap tijdens het voeden van puere vermoeidheid.
En hoe ga je om met het aanbieden van beide borsten. Iedere keer dat ze uit zichzelf stopt de andere aanbieden? Of juist lang achter elkaar dezelfde, zodat de tepel van de andere borst even een langere periode rust krijgt? Want ondanks dat aanleggen goed gaat en ik geen kloofjes heb ofzo, zijn mijn tepels toch wel redelijk gevoelig van al dat gezuig. Lijkt me ook niet meer dan normaal.

Verder nog het volgende: om de productie zo goed mogelijk te krijgen, hoe kan ik dan nu het beste met de voedingen omgaan? Volgens mijn kraamverzorgende is het verstandiger om nu iedere voeding beide borsten aan te bieden, en dan minimaal 15 minuten ieder. Op zich zou ik het eigenlijk ook wel prettig vinden om maar 1 borst per voeding te doen, desnoods een half uur. Geeft de andere toch wat meer rust. Ik wil echter niet de poductie in de weg staan. Dus wat is dan het beste?

Over dat voeden op schema: in principe voed ik op verzoek, maar ik ga ook max 3 uur na de start van de vorige voeding kijken of ze al iets wakker begint te worden. Zo gauw dat het geval is, ga ik haar actief wakker maken, zodat er max 3,5 uur tussen start vorige en deze voeding zit.
Ik kan even geen uitgebreid antwoord geven, maar ik wil wel even snel zeggen dat het misschien voor jullie lekker is om Senna bij je in bed te houden. Eventueel met een snugglenest of op het aankleedkussen (plastic hoes er af!) tussen jullie hoofdkussens.
Zo heeft Senna toch het nabije contact wat ze blijkbaar wil en kan jij makkelijker tussen de voedingen in slaap vallen.

Bij mijn oudste zat ik ook tollend van de slaap te voeden, de nachten duurden zo vreselijk lang en ze waren zo vermoeiend.

Bij de jongste heb ik haar meteen maar naast me in bed genomen, beide liggend. Zo zakte ik steeds even lekker in slaap (en zij ook) door de oxytocine die vrij komt bij een (nacht)voeding en daardoor was het een stuk minder vermoeiend.

En doordat de jongste dicht bij me was had ze ook minder behoefte aan drinken.

Er is niets mis met per voeding maar een borst geven, zeker niet als je haar laat drinken tot ze voldaan is en niet op de minuten let. Ik heb nooit anders gedaan en ook tweelingmoeders doen niet anders
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:19:21 #95
5428 crew  miss_sly
pi_71309109
Goed om te horen dat dat clusteren is en niet abnormaal. Jammer dat Senna besloten heeft dat in het holst van de nacht te doen, ipv gezellig overdag of in de vroegere avond Ik vind het wel moeilijk, dat clusteren, omdat zo moeilijk te bepalen is wanneer ze nou echt voldaan is. Op sommige momenten zag ze er echt heel lekker voldaan en ontspannen uit, waardoor ik werkelijk dacht dat we er waren. Lekker in het wiegje gelegd, zelf lekke liggen, licht uit, uit vermoeidheid binnen 2 minuten zelf bijna in dromenland....en toen bleek mevrouw toch nog niet voldaan. Aaargh!

OK, 2 borsten aanbieden dus wel beter. Komt er een moment dat je het met 1 borst per voeding aan kan, of blijft het 2?
pi_71309120
Volgens betekent clusteren gewoon dat er een cluster van opeenvolgende voedingen ontstaat. Waarschijnlijk blijft Senna alleen maar wakker omdat ze wil drinken en wil ze ook niets anders. Klopt dat miss_sly?
pi_71309154
Het kan heel goed dat je op gegeven moment één borst gaat geven. Hier wisselt het, soms geef ik een poos maar één borst per voeding en op het moment is het weer twee. Dat gaat bij mij volledig op gevoel. Je merkt vanzelf of Senna voldaan is na één borst, je kunt altijd de tweede aanbieden en als ze die niet wil is dat ook prima.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:23:53 #98
108648 cattie
lieve moeder
pi_71309164
Miss-sly, mijn ervaring is dat Fee juist tegenwooridg vaker 2 borsten wil. Maar ga vooral op haar af. Laat het idee van aantal voedingen, tijd per borst, 1 of 2 borsten los. Gewoon voeden en je gevoel volgen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
pi_71309181
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 10:23 schreef cattie het volgende:
Miss-sly, mijn ervaring is dat Fee juist tegenwooridg vaker 2 borsten wil. Maar ga vooral op haar af. Laat het idee van aantal voedingen, tijd per borst, 1 of 2 borsten los. Gewoon voeden en je gevoel volgen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
GMTA
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:25:43 #100
5428 crew  miss_sly
pi_71309188
Liggend voeden heb ik nog niet echt gedaan. Zal het straks evne met de kraamzorg opnemen, of ze het me kan leren.

Dat in bed nemen is wel een goed idee. Zowel voor haar als voor ons. Nu is het telkens naar haar wiegje terugbrengen voor niemand fijn, en inderdaad kunnen we dan allemaal wat gemakkelijker een beetje slaap pakken. Waar haal je zo'n snuggle nest of co-sleeper? Ik heb net gegoogled, maar kan het niet echt vinden.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:28:18 #101
108648 cattie
lieve moeder
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:28:56 #102
5428 crew  miss_sly
pi_71309226
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 10:20 schreef Jore het volgende:
Volgens betekent clusteren gewoon dat er een cluster van opeenvolgende voedingen ontstaat. Waarschijnlijk blijft Senna alleen maar wakker omdat ze wil drinken en wil ze ook niets anders. Klopt dat miss_sly?
Precies, en zo wakker als ze dan is, is ze de hele dag niet De oogjes blijven maar open en als ze even een boertje moet laten ofzo, dan ligt ze echt rond te kijken alsof ze ook werkelijk ziet waar ze is Schitterend mooi, maar ik werd er vannacht wel een beetje wanhopig van na 4 uur...en ineens was het over.

Die wanhoop zal ik proberen buiten de deur te houden, nu ik weet dat het clusteren is en heel normaal en dat ze echt een keer verzadigd is.
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:31:28 #103
5428 crew  miss_sly
pi_71309253
Thanks cattie!
Wat ik me wel afvraag: hoe voed je dan, want dat randje lijkt me in de weg te staan als je liggend wil voeden?

Ow, en iedereen bedankt hier! Wat heerlijk om zulke ervaren meiden als vraagbaak te hebben, die ook nog eens zo uitgebreid antwoorden. Ik dacht me redelijk voorbereid te hebben, maar de praktijk is toch lastiger dan ik had gedacht, er komen toch telkens weer vragen bovendrijven.
pi_71309262
Hier kun je kant en klare co-sleepers vinden.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:32:07 #105
108648 cattie
lieve moeder
pi_71309265
Voeden doe je niet in dat ding volgens mij. (Ik heb er nooit 1 gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe dat gaat.)
  Jubileum moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:35:55 #106
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71309313
Sly als Senna ligt te sabbelen koppel haar dan wel af, want dat kost je je tepels. Als ze effectief drinkt (dus slikt) dan is daar geen sprake van, maar als je merkt of denkt dat het puur zuigbehoefte is gebruik dan je pink ipv je tepel om die behoefte te bevredigen. Ik lag vaak met Iris op mijn blote borst, pink in haar mond, te slapen omdat ze gewoon mamahonger had en zuigbehoefte.
Eva ♥ en Iris ♥
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:40:32 #107
5428 crew  miss_sly
pi_71309372
Lois, ja, dat ook Vannacht ook geprobeerd op een bepaald moment, omdat ik echt zoiets had van : hoe kun je nu nog honger hebben? dat is onmogelijk je drinkt al 3 uur onafgebroken, maar de pink was niet genoeg, ze moest en zou echt drinken. En dat doet ze dan ook, want als ze loslaat, heeft ze helemaal zo'n schattig melkmondje
pi_71310233
quote:
Maar volgens mij heet Stefan Kleintjes op de fora waar hij post gewoon Stefan Kleintjes.
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
maar ik word gelijk herkend
bv.com en bvboek.com
pi_71310263
Hihi Miss Sly, gefeliciteerd! Dat je nou toch een mooi, pruttelend meisje naast je hebt liggen (ik ben d'r heus zomaar ontroerd van)

Op deze leeftijd is zuigbehoefte/honger etc. allemaal nog een beetje van hetzelfde. Haar maagje is zo groot als een knikker nu Baby's drinken daarom graag veel kleine beetjes. Kan prima, moedermelk is zeer licht verteerbaar.

Geniet er van, meid!
pi_71310276
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:

[..]

klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
Haha, wilde je eens anoniem doen?
Hoi!
pi_71310520
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:

[..]

Nou da's een mooie aanvulling op dit forum!
pi_71310881
kweeniet natuurlijk hoe vaak ik hier zal zijn, maar bij hoge nood geef dan maar een brul

bv.com en bvboek.com
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 12:35:20 #113
5428 crew  miss_sly
pi_71311413
Wat grappig dat je hier ook zit.

Ik had namelijk tijdens de zwangerschap het boek 'van borst tot boterham' gekocht, niet ivm de bv, maar juist met het oog op voeding later. Nu met de start van de bv en toch de onzekerheid en onduidelikheid enzo, heb ik dat boek er eens bijgepakt, en daar is ook een heleboel interessante info over bv te vinden! Ik was dus nog blijer met mijn aankoop
pi_71333422
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 10:32 schreef cattie het volgende:
Voeden doe je niet in dat ding volgens mij. (Ik heb er nooit 1 gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe dat gaat.)
Voor het liggend voeden, kun je je kind gewoon naast jezelf in bed leggen. Dat lijkt me makkelijker, want anders lig je misschien niet zo lekker. De co-sliepers zijn wel perfect zodat je makkelijk je kind s'nachts kanaanraken en dat die toch in zijn eigen wiegje/ bedje ligt. Ook als je kind behoefte heeft aan zuigen op je pink of een speen kun je veel makkelijker met je hand bij je kind. Bij een gesloten wieg moet je met je arm over de wiegrand, dat ligt niet lekker.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 09:39:11 #115
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71333465
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 12:09 schreef bvvoeding het volgende:
kweeniet natuurlijk hoe vaak ik hier zal zijn, maar bij hoge nood geef dan maar een brul

Hey welkom hier!
pi_71333896
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 22:17 schreef p_iglet het volgende:
waarom schema?

Bv ging hier nooit op schema, maar op het verzoek van Pepijn en op mijn verzoek. (als ik moest werken dronk hij voor dat ik weg ging op mijn verzoek bijvoorbeeld)

Eten ging hier net zo. Pepijn heeft nooit potjes gehad of babyprakjes, maar vanaf het begin af aan meegegeten, en dan zorgde ik gewoon dat er ook wat geschikts was voor hem. Als wij avondeten aten dan kreeg hij wat groenten, aardappel of pasta wat ik dan tijdens het koken apart hield. (in het begin sliep hij ook nog wel eens tijdens ons avondeten, nou dan at hij een dagje niet 's avonds). 's morgens eten wij hier yoghurt met muesli. We hebben een tijdje babymuesli gehad voor Pepijn, maar toen daar 1 pak van leeg was at hij gewone muesli mee. (vanaf een maand of 10 denk ik) Zolang daar geen grote noten inzitten ging dat prima. Fruit en lunch net zo. Als ik ging eten at Pepijn mee. Al plande ik op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje de lunch en fruit rond zijn slaapjes heen. Maar vaak genoeg dat hij om 14.00 een boterham at omdat hij om 12 uur al naar bed ging en ik zo vroeg echt ngo niet lunch. Hij heeft altijd gegeten zoveel hij wilde. Beetje bij beetje ging hij dus meer eten en drinken.
Drinken ging in het begin vooral uit mijn glas. Water of hele dunne diksap. Pepijn heeft ook nooit uit een tuitbeker gedronken.

Ik heb nooit koste wat kost zo lang mogelijk, zo veel mogelijk borstvoeding willen geven. Ook nooit bewust de bijvoeding na een borstvoeding ofzo. Maar gewoon eten op eetmomenten. En normaal eten geen fabriekszooi, babypotjes, pyjama papjes etc. Pepijn ging daardoor gewoon geleidelijk minder borstvoeding drinken.
En nu met ruim 2 drinkt hij nog 2x per dag, of 3x als ik overdag thuis ben.
Bij ons worden ook geen potjes gegeven. Hij krijgt gekookte en gepureerde groenten. Omdat groenten eigenlijk als middag of avondeten horen, krijgt hij ze ook s'middags of s'avonds, de precieze tijd is van zijn en ons ritme afhankelijk. Soms eet hij direct na of voor ons eten. Gelijktijdig werkt nog niet zo goed, omdat hij nog niet zelf eet. Kwa hoeveelheid was het maximaal 2 was-penen respectievelijk 4 stronkjes broccoli op een dag.

Voeding op verzoek klingt goed en logisch. Zeker als je zegt dat het gaat om het beste voor moeder en kind. Maar betekent dat per se dat nachtvoedingen een goede optie zijn? Stel: je kind vraagt na 3 of 4 maanden s'nachts niet meer om voeding. En je kind slaapt door of wordt alleen af en toe wakker omdat hij een speen nodig heeft. En de moeder wil ook graag doorslapen. Waarom zouden allebij dan wakker moeten worden om te voeden/eten? Ook al is het voor de productie het beste?

Moeders die geen nachtvoedingen geven zitten misschien ermee dat zij niet "genoeg" melk hebben, of in ieder geval niet genoeg melk kolven (want dat zijn ook 2 verschillende dingen). Deze moeders besluiten misschien om te stoppen met bv of kiezen voor gedeeltelijke kunstvoeding. Ik zou me wel kunnen voorstellen, dat het deels psychisch is. Misschien hebben zij wel genoeg melk maar denken zij daar anders over. Toch zijn het uiteindlijk de resultaten, die tellen, of ik nou weinig kolf omdat ik mezelf gek maak of niet. Ik kan me voorstellen, dat iemand die weinig kolft op een gegeven moment ermee willen kappen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 10:57:50 #117
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71334162
Zonder nachtvoeding kan je ook heel goed je produktie op peil houden hoor, gaat helemaal vanzelf, zolang je maar op verzoek voedt.
  zondag 26 juli 2009 @ 11:38:22 #118
108648 cattie
lieve moeder
pi_71334907
Tinuviel, zoals Jelief al zegt, als de baby geen nachtvoeding wil, hoef je hem/haar echt niet wakker te maken (suffe baby's en uitzonderingen daargelaten).
Van je laatste alinea snap ik geen hout, sorry.
pi_71334972
Ik denk dat de produktie met of zonder nachtvoeding heel verschillend kan zin. Ik kolf vier keer op mijn werk en toch kolf ik niet genoeg voor twee flesjes. Ik wil ermee zeggen, dat het best kan zijn, dat een moeder niet genoeg melk kolft voor volledige borstvoeding. Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen als iemand zegt ik heb niet genoeg melk.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71335141
Tsja en als je merkt dat je niet genoeg melk hebt tijdens het kolven. Kan dat aan het kolven liggen (al syntocinon en dubbelzijdig elektrisch kolven geprobeerd??) of idd aan je totale melkproductie.
En sommige mensen moeten wel veel meer doen om hun productie op pijl te houden. Zeker bij kindjes die al snel doorslapen.
Uit onderzoek is wel gebleken dat voedingen tussen 2 en 6 's nachts (zoiets geloof ik, iig een periode van een paar uur 's nachts) het best helpen om je productie op peil te houden/brengen. Dan is je prolactine niveau het hoogst geloof ik.
Daarom word bij moeders die fulltime kolven ook aangraden om 's nachts de wekker te zetten.
Yppy heeft geloof ik ook een hele tijd 's nachts gekolft of extra gevoed om de productie op peil te houden icm met een Anna die niet zo denderend groeide.

Tinuviel, ik vind 2 peentjes of 4 stronkjes broccoli trouwens wel echt veel hoor!!! Jair is nog niet eens 6 maanden oud. Dan is het niet zo gek dat hij zelf nog niet kan eten. En zeker niet die hoeveelheden.
  zondag 26 juli 2009 @ 11:59:54 #121
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71335334
Tinu, ook even hier. gister kwam het er niet van:

1. hoeveel je kolft zegt helemaal niks niks NIKS over je productie!!!!!! je hebt nooit liters per keer gekolfd, waarom zou je dat nu wel moeten doen?
2. Hoe drukker jij je maakt over de bijvoeding, hoe harder jair op jouw stress reageert en ook onrustig wordt
3. Van die twee wortels schiet je productie echt niet achteruit, meer om jouw onrust.

Vertrouw op je lichaam, vertrouw in jair, en het komt goed.

als je denkt dat hij honger heeft, hang er een tiet in, als je denkt dat hij op het kdv honger heeft, prop er een fles in en anders kv. je kolft wat je kolft, van kv gaat hij echt niet dood.
hoe meer je stresst, hoe minder je kolft. dat weet je.
hoe meer je stresst, hoe harder je productie achteruit gaat, ongeacht of hij bijvoeding krijgt of niet.

je geeft al 6 mnd min of meer exclusief bv, dat is al hartstikke goed! ga daar svp van uit, en gun jezelf wat rust!

ja, jair is klein, maar hij is in verhouding. hij is niet suf of wat dan ook, heeft wat last van zichzelf door de ontwikkeling met mss jouw stress. weet je niet zeker.
ik weet wel dat als ik me niet goed voel, eli ook gaat muiten. waarom zou jouw kind anders zijn?

je weet, ik wens je het allerbeste, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. nergens voor nodig!

miss, fijn dat het zo goed gaat! en dat je wat hebt aan de antwoorden hier.
pi_71335615
quote:
Op zondag 26 juli 2009 11:51 schreef p_iglet het volgende:
Tsja en als je merkt dat je niet genoeg melk hebt tijdens het kolven. Kan dat aan het kolven liggen (al syntocinon en dubbelzijdig elektrisch kolven geprobeerd??) of idd aan je totale melkproductie.
En sommige mensen moeten wel veel meer doen om hun productie op pijl te houden. Zeker bij kindjes die al snel doorslapen.
Uit onderzoek is wel gebleken dat voedingen tussen 2 en 6 's nachts (zoiets geloof ik, iig een periode van een paar uur 's nachts) het best helpen om je productie op peil te houden/brengen. Dan is je prolactine niveau het hoogst geloof ik.
Daarom word bij moeders die fulltime kolven ook aangraden om 's nachts de wekker te zetten.
Yppy heeft geloof ik ook een hele tijd 's nachts gekolft of extra gevoed om de productie op peil te houden icm met een Anna die niet zo denderend groeide.

Tinuviel, ik vind 2 peentjes of 4 stronkjes broccoli trouwens wel echt veel hoor!!! Jair is nog niet eens 6 maanden oud. Dan is het niet zo gek dat hij zelf nog niet kan eten. En zeker niet die hoeveelheden.

Wat het kolven betreft heb ik denk ik bijna alle mogelijke maatregelen genomen: dubbelzijdig elektrische kolf, syntocinon, vaker kolven overdag. Jair sliep idd al snel door vanaf ongevver 8 weken. Ik heb kort daarna nog een tijd lang s'nachts gevoed op mijn verzoek omdat zijn gewicht onder zijn lijn zakte. Alleen ik vond het voor ons allebei niet prettig. Wat is fulltime kolven? Ik kolf 4 dagen en voed zelf 3 dagen. Hoewel ik op de kolfdagen s'ochtends (1) en s'avonds (2) voedingen zelf geef.

Jair eet nog niet zelf. Maar de genoemde hoeveelheden heeft hij in 1 of 2 maaltijden wel opgemaakt. Goed om te weten, dat dat vrij veel is. Misschien is die vaste voeding gewoon goed voor hem.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 12:26:35 #123
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71335853
Welkom bvgoeroe, ik heb je handtekening.

Klopt p_iglet, ik heb lang 's nachts gekolfd. De eerste drie maanden hing Anna zo ongeveer dag en nacht aan de borst. miss_sly: ik stond om 5 uur 's ochtends onder de douche, dat was mijn rustmoment van de dag zeg maar.
Omdat ze zo slecht groeide, moest ik uiterlijk om de 3 uur voeden. Dag en nacht. Dat was heftig, want als ze dan sliep, moest ik haar weer wakker maken. Ik zette rond die tijd slapend de wekker voor de volgende voeding. Mijn productie was niet goed, ongeveer eens per maand (vanaf maand 4 ofzo) had ze 's avonds echt niet genoeg (en ik werd pas na 10 maanden ongesteld, dat was het niet). Ze kreeg dan een flesje gekolfde bv, zodat we allebei voor 2 uur konden slapen. Na een tijd hoefde dat wakker maken 's nacht niet meer, maar mijn productie bleef krap. Daarom zette ik elke nacht 1 keer de wekker en dan kolfde ik 180cc dat was mijn record. 's Ochtends ging de wekker om 6 uur, zodat ik kon kolven voordat ze wakker werd. Dan stopte ik na 90 cc, zodat er genoeg over bleef. Door dit kolven, kon ik tot 8 maanden alleen bv als drinken blijven geven. En het was goed voor mijn productie. Als ik dit nu teruglees, ben ik gek dat ik het heb gedaan.
*OUD heilige*
pi_71335869
fulltime kolven is mensen die helemaal niet zelf voeden, maar alles kolven.

Ik denk dat jij gewoon pech hebt dat je slecht bent in kolven. Dan kan, dat lijkt me erg lastig.

Ik weet niet hoe de groeilijn van Jair verloopt, maar als je je echt zorgen maakt kun je ook altijd een vrijwilliger van de vbn, lll of een lactatiekundige bellen.
Want uit je reacties lijkt het alsof je je er heel erg druk over maakt nu en alles in het topic, ook wat in zijn algemeenheid bedoeld is en dus niet specifiek naar jou je wel aantrekt.
En zoals Davinia ook al zegt, stress helpt helemaal niet.

Overigens eten volwassenen juist groente en fruit als ze af willen vallen. Als je bang bent dat hij te weinig binnen krijgt kun je dus beter zo veel mogelijk aanleggen dan extra groente en fruit geven

edit: aanvulling na reactie van yppy

Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien
pi_71335959
quote:
Op zondag 26 juli 2009 11:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Tinu, ook even hier. gister kwam het er niet van:

1. hoeveel je kolft zegt helemaal niks niks NIKS over je productie!!!!!! je hebt nooit liters per keer gekolfd, waarom zou je dat nu wel moeten doen?
2. Hoe drukker jij je maakt over de bijvoeding, hoe harder jair op jouw stress reageert en ook onrustig wordt
3. Van die twee wortels schiet je productie echt niet achteruit, meer om jouw onrust.

Vertrouw op je lichaam, vertrouw in jair, en het komt goed.

als je denkt dat hij honger heeft, hang er een tiet in, als je denkt dat hij op het kdv honger heeft, prop er een fles in en anders kv. je kolft wat je kolft, van kv gaat hij echt niet dood.
hoe meer je stresst, hoe minder je kolft. dat weet je.
hoe meer je stresst, hoe harder je productie achteruit gaat, ongeacht of hij bijvoeding krijgt of niet.

je geeft al 6 mnd min of meer exclusief bv, dat is al hartstikke goed! ga daar svp van uit, en gun jezelf wat rust!

ja, jair is klein, maar hij is in verhouding. hij is niet suf of wat dan ook, heeft wat last van zichzelf door de ontwikkeling met mss jouw stress. weet je niet zeker.
ik weet wel dat als ik me niet goed voel, eli ook gaat muiten. waarom zou jouw kind anders zijn?

je weet, ik wens je het allerbeste, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. nergens voor nodig!

miss, fijn dat het zo goed gaat! en dat je wat hebt aan de antwoorden hier.
bedankt voor je lieve woorden. Ik weet dit allemaal en ik maak me ook niet te ongerust. Ik wilde gewoon ook even van andere moeders weten wat zij denken ik verband met bijvoeding en borstvoeding en hoe dat bij hun is gegaan. Mijn fallback was ook 6 maanden borstvoeding geven, hoewel ik idealiter liever nog langer borstvoeding zou willen geven, dat weet je. Ik ga nu eventjes met Jair spelen en hem aan oma laten zien misschien.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 12:34:34 #126
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71336014
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:27 schreef p_iglet het volgende:

Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien
Nou ja, ik moest volgens de eerste CB arts maar 'gewone' melk gaan geven. Gelukkig vond de lactatiekundige van hetzelfde CB dat ik beter een paar dagen met d'r in bed kon gaan liggen, veel drinken en 6-8 borsten per voeding kon geven.
*OUD heilige*
  zondag 26 juli 2009 @ 12:37:11 #127
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71336092
Na bijna vier jaar weet ik dat stress enontspanning grote invloed hebbe op je produktie.Toen ik mij druk maakte of Emma wel genoeg groeide en genoeg dronk liep de borstvoeding ook niet zo soepeltjes. Nu maak ik mij nergens meer druk over en ik heb, over de hele dag bekeken, genoeg!
Zelfs met twee kindjes aan de borst. En ja soms komt Ruben na een uur weer om drinken. So be it. Niet altijd handig maar ik heb er voor gekozen om uitsluitend borstvoeding te geven dan hoort dat er ook bij. Ik rem Emma nu wel af met drinken 's avonds omdat we het willen afbouwen en omdat ik merk dat Ruben dus wat meer wil drinken voor het slapen en niet meer genoeg heeft aan één borst dan. Omte voorkomen dat hij dan na een uur weer wakker wordt mag Emma dus niet meer drinken tot het op is, of Ruben mag eerst en danis het restje voor Emma. ( mental immage: Emma die de borst uitschraapt) Overdag drinkt hij meestal maar één borst en dan nog niet eens helemaal leeg .
  zondag 26 juli 2009 @ 12:45:51 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71336313
hey ik heb ook al een kindje dat niet goed groeide. Hebben jullie haar foto's gezien in het fototopic? Ze is een gezonde bijna-kleuterdie heel netjes net onder het gemiddelde zit met haar gewicht en lengte, heel mooi in verhouding.
Echt laat het los, relax, je kind wordt écht vanzelf groot daar hoef je verbazend weinig moeite voor te doen.
(tinu, dit is niet specefiek voor jou bedoelt)

drie maal daags uit dit potje een lepel vertrouwen in je lichaam en je baby:
  zondag 26 juli 2009 @ 13:25:58 #129
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71337253
Het doet me zo goed om dit topic te lezen!
De steun, goede adviezen, het meeleven... Word er zelfs een beetje emo van
En ik weet dat als ik straks zelf tegen problemen aanloop, twijfels krijg over de juiste aanpak of whatever, ik hier kan aankloppen bij zoveel lieve (ervarings)deskundigen! Net als de vorige keer.

Bedankt
pi_71352827
Ik heb ook erg veel aan dit topic (gehad). Vind het fantastisch dat je hier terecht kan.

dusseh... zal ik dat ook maar doen met mijn dilemma? Moest er toch iemand zijn met een kindje dat 'te hard' groeit? (ook al klopt dat niet helemaal, hij is kort na zijn geboorte de hoogte in geschoten en dan die lijn blijven volgen)
Ik voed min of meer op schema omdat hij er vaak zelf te veel tijd tussen zou laten.
Maar als ik eerlijk ben, durf ik niet zo snel aanleggen als ik bij mijn eerste kindje deed. Een beetje uit angst dat hij te veel zou groeien (ik weet dat dat an sich bijna nooit voorkomt bij borstvoedingsbaby's maar toch).
Hij is al zo'n flinke baby (met twee ouders die aan de mollige kant zijn, 1m71/75kg en 1m84/102kg)
Aan de andere kant probeer ik elke dag 7-8 voedingen te halen, vooral ivm productie.
Heel tegenstrijdig allemaal.
Hoe zouden jullie het doen?
  zondag 26 juli 2009 @ 23:36:55 #131
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71353332
Fons was toch ook zo'n grotert? Lid van de grote-mannen-club.

Ik kan absoluut, totaal niet uit ervaring spreken, maar ik zou lekker aanleggen. Veel bv is niet slecht en als hij als 2 jarige ofzo veel te zwaar is, geef ik hem wel een voetbal voor z'n verjaardag.
*OUD heilige*
  zondag 26 juli 2009 @ 23:51:38 #132
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_71353719
Iksje, gewoon op gevoel. B is ook stevig en heeft een hoog BMI. Elke keer horen we dat aan op het CB. Hij is verder keigezond, heeft energie voor 10 en doet het qua ontwikkeling super. Een dieet is volgens het CB raadzaam en volgens de huisarts complete nonsens omdat het waarschijnlijk genenwerk is. Evenwichtig eten is belangrijk en hem bij brengen dat sport en beweging belangrijk is als ie ietwat ouder is ook. Dat klonk mij iig heel aannemelijk in de oren. Iig meer als 'zet em maar op dieet! Hij is te dik!'
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_71356697
Fons zat als baby idd ook in het 'verwijsgebied' en ze spraken toen ook op het CB van hem in het oog te houden en anders op 'dieet' te zetten.
Nu is hij gemiddeld van lengte en zit hij onder het gemiddelde van gewicht...
Bij Elodie was het weer hetzelfde, pas nu, vanaf de zesmaanden controle zat ze niet meer in het verwijsgebied en ik vermoed dat haar lijntje nu ook wel zal gaan zakken, nu ze zich meer vult met fruit en groenten. Dat komt er toch gewoon weer uit...
pi_71359135
Ja, Fons was inderdaad zo'n flinkerd! (en Brent)
Maar weet niet meer hoe veel ze wogen bij geboorte.

Bass-miss, wat is het verwijsgebied? Ga jij naar K&G of naar de kinder/huisarts?
Hij zit nu op p90 van de curves van kind en gezin.
pi_71359493
Fons woog 4,450 kg en Elodie 4,120 kilo.
Verwijsgebied is als ze boven de bovenste lijn van de curve uitkomen.
Wij gaan naar het K&G.
  Moderator maandag 27 juli 2009 @ 11:48:30 #136
5428 crew  miss_sly
pi_71360532
Ik vind het nogal raar klinken om over zulke kleine kinderen te zeggen dat ze op dieet moeten
Als ze gewoon gezond eten (hetzij volledig bv, hetzij met gezonde bijvoeding in de vorm van groenten en fruit) dan is het toch gewoon goed? Ook al zijn ze dan wat zwaarder, dat hoort op dat moment kennelijk bij ze.

Mijn bv-monstertje doet het wonderbaarlijk goed. Ze is vanmorgen gewogen en ze weegt 3680, dat is 5 gram minder dan haar geboortegewicht van een week geleden!

Even nog een paar vraagjes:
De vk en de kraamhulp zeiden beiden om niet langer dan 20 minuten te voeden per borst, omdat ik nogal gevoelige tepels had. Nu lijkt dat langzaam maar zeker steeds beter te gaan, mijn tepels wennen er kennelijk aan en het aanleggen gaat steeds vaker meteen goed. Is er dan nog steeds eenlimiet vna 20 minuten per borst? En zo niet, wat is dan de limiet? Hoe weet je dat de borst leeggedronken is?

Normaal begin je met de volgende voeding bij de borst waar je de laatste voeding geeindigd bent. Maar wat nu als ze heel snel na de vorige volledige voeding (2x 20 minuten) komt, zeg al na 20 minuten. Begin je dan toch niet weer met de eerste, ipv met de laatste?

Ik zit erover te denken om een consult met een lactatiekundige af te spreken. Niet omdat er problemen zijn, want die zijn er op het moment niet, maar gewoon, om even te kijken of ze me nog wat kunnen leren, corrigeren, adviseren. Is dat een overbodig iets van een overbezorgde moeder, of is dat best een zinvolle gedachte?
  maandag 27 juli 2009 @ 11:53:33 #137
108648 cattie
lieve moeder
pi_71360679
Ik denk dat een lactatiekundige je zeker nog wel wat kan leren en anders misschien onzekerheid weg kan halen.

Er is, als alles oke is, geen maximum aan tijd per borst. Als ze los laat is ze klaar en kun je de andere borst geven. Als Fee kort achter elkaar wil, geef ik haar vaak nog even dezelfde borst. Maar dat is een kwestie van inschatten en aanvoelen. Welke borst is het volst, heeft ze de vorige keer wel goed gedronken, enz.
  maandag 27 juli 2009 @ 11:59:34 #138
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71360841
Miss-sly je kan altijd contact opnemen met een laktatiekundige, maar dat kost wel geld (kijk even of je daarvoor verzekerd bent). Wat je ook kan doen is bellen met een vrijwilliger van de VBN of van de LLL. Dat is gratis en deze mensen krijgen ook intern een "opleiding" en kunnen jouw vragen ook goed beantwoorden denk ik.

Wat betreft het limiet. In feite mag Senna zo lang drinken als ze wilt. Door Senna geen beperking te geven in haar vraag naar melk creeer jij een goede en stabiele melkproductie. Je merkt dat ze in het begin snelle zuigjes neemt, dat doet ze om een toeschietreflex bij jou te creeren. Zodra je melk toeschiet zal je zien/merken dat Senna rustig drinkt. Je ziet waarschijnlijk bij haar slapen dat ze heel ritmisch zuigt en slikt. Zolang ze dat blijft doen mag ze gewoon lekker blijven drinken. Vaak laten kindjes wel los als ze klaar zijn met drinken, maar als je merkt dat Senna niet meer echt aan het drinken is maar meer aan het sabbelen dan mag je haar ook van de borst afhalen (door het vacuum te verbreken met je pink in haar mondhoek). Door het sabbelen kunnen je tepels wel kapot gaan.

Een borst is nooit helemaal leeg. Zodra Senna drinkt maak jij alweer melk aan, dus er zal altijd nog wat melk in je borst zitten.

Wat betreft borstwisselen weet ik zo snel geen goed antwoord...

(Oh en als mijn taalgebruik een beetje raar is: ik hb vannacht heeeeel slecht geslapen. Ik moete cht zoeken naar woorden. Dus sorry voor dat)
  maandag 27 juli 2009 @ 12:33:01 #139
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71361639
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.

Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.

Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 13:23:25 #140
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71363080
quote:
Op maandag 27 juli 2009 12:33 schreef YPPY het volgende:
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.

Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.

Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?

Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
pi_71377547
Borstwisselen in een korte periode: als ze na 20 minuten al weer komt na twee keer 20 minuten (volgen we het nog?) mag je gerust weer de eerste borst geven. Ook de tweede, in feite maakt dat helemaal niet zoveel uit. Zoals ik eerder al schreef: als ze gemiddeld genomen allebei maar ongeveer evenveel aan bod komen is alles prima. Probeer gewoon eens uit wat je zelf het prettigst vindt, je doet niet zo snel iets fout.

De borst is leeg als Senna 'm zelf loslaat óf als je merkt dat ze veel meer zuigt dan slikt. En waarschijnlijk kun je het ook wel voelen, 'weeg' je borsten maar eens in je handen. Beetje kneden en doen en dan voel je wel welke er voller is en welke leger. Soms is er weinig verschil en zijn ze dus allebei even vol (of leeg).
  maandag 27 juli 2009 @ 21:34:27 #142
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71377753
quote:
Op maandag 27 juli 2009 13:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?

Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
Ja, mijn productie was erg slecht. Ik heb daar een paar posts eerder wat over geschreven. Over het nachtelijk kolven. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik niet bepaald melk over had.
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 21:35:46 #143
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71377791
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 21:41:39 #144
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71377966
Sorry yppy, ik had gewoon even terug moeten lezen.

Wat leuk dat ze nog weet van de lekkere melk bij mama. Oh wat had ik dat graag gewild.
  Jubileum moderator maandag 27 juli 2009 @ 21:50:23 #145
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71378220
Wat lief Yppy!
Ik wilde alleen nog even iets aanvullen voor miss sly mbt het wisselen van borsten. Als Senna straks wat groter is is het beter om bijv. 2 uur lang maar 1 borst aan te bieden. Dit ivm de voor- en achtermelk. Als ze korte tijd drinkt uit beide borsten krijgt ze relatief veel voormelk (vullend maar niet voedzaam en kan veel krampjes veroorzaken) binnen en weinig achtermelk (voedzaam plus gewichtsvermeerderend dus goed).
Op dit moment is Senna nog zo klein dat veel en vaak aanleggen alleen maar goed is voor de produktie dus kan het nog weinig kwaad.

(let wel ik ben geen deskundige he, alleen ervaringskundig)
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 27 juli 2009 @ 22:18:13 #146
94046 PM-girl
pi_71379111
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:35 schreef YPPY het volgende:
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."
Wat lief!

Mijn peuter zegt wel eens tegen papa: "Jouw drinken is op!"
*
pi_71379238
hier zijn nog steeds alle tepels "drinken"
en bh's "kiekeboe drinken"

Pepijn en papa hebben "drinken, nee melf" mama heeft "mama melf"

Zo leuk die praatjes
pi_71385247
Wat een leuke praatjes! Mijn dochtertje zegt ook steeds "eet" als ze mijn borsten of beha's ziet (ze drinkt al wel even niet meer zelf, maar haar broertje natuurlijk wel)
  Moderator dinsdag 28 juli 2009 @ 12:58:36 #149
5428 crew  miss_sly
pi_71392414
Morgenvroeg 9.15 uur hebben we aan afspraak bij de lactatiekundige!
Het gaat op zich wel goed, volgens mij, ze drinkt ook goed en mijn tepels worden steeds minder gevoelig, ze hapt steeds beter, maar ik wil gewoon graag even met een expert praten. Ik heb de afgelopen week zoveel verschillende adviezen gehad, dat ik het ook niet meer weet. En ik kan ze wel allemaal gaan uitproberen, of geen, maar ik vind alleen mijn gevoel volgen nog wat lastig in deze.

Dus morgen even lekker met een expert dingen bespreken, kijken of het inderdaad goed gaat, wat ik beter of anders kan doen, en dan ga ik me vast nog beter voelen over de bv.
pi_71392646
Fijn Miss_sly!

Kiekeboe drinken
pi_71397582
Fijn Miss_sly, ik vind het super dat het zo goed gaat en heel verstandig dat je een afspraak met de LK hebt.
pi_71406155
Haai ladies,

Even een cross postje uit Z&G:

(Hoe) krijgen jullie de melkvlekken uit je was?

Sta net m'n schone beddengoed op te vouwen en zie er nog best wat gele vlekken in zitten. Heb 't superheet gewassen en er zelfs bleekmiddel bij gedaan. Wel beide biologisch btw, maar verder nooit klachten.
pi_71406273
Borstvoedingspoep/-spuug is geel door de billirubine. Da's hetzelfde spul als waar babies in de eerste periode gelig door gaan zien.
En net zoals bij gele baby's krijg je die vlekken er het beste uit met zonlicht. Een tijdje in de zon leggen 'bleekt' ze vaak helemaal weg
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:15:13 #154
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71406538
zonlicht werkt nog tegen veel meer. Echt ideaal!
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:20:27 #155
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71406732
Over bv-vlekken gesproken: ik heb gister voor het eerst duidelijk wat druppels gelekt. De vlekken in mijn shirtje waren oranje-achtig
Is dat raar? Kan me niet herinneren dat ik de vorige zwangerschap of tijdens de bv-periode zo'n kleur vocht verloren ben.
pi_71407148
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:20 schreef Kersjes het volgende:
Over bv-vlekken gesproken: ik heb gister voor het eerst duidelijk wat druppels gelekt. De vlekken in mijn shirtje waren oranje-achtig
Is dat raar? Kan me niet herinneren dat ik de vorige zwangerschap of tijdens de bv-periode zo'n kleur vocht verloren ben.
Mijn druppels zijn ook donkergeel. Dwz, ik 'lek' twee soorten: iets troebel doorzichtigs en iets geels. Moet nog een beetje mengen, hoop ik.
pi_71410656
Kersjes, bij mijn eerste zwangerschap was ik aan het wachten op de beruchte lekkages waar ik van hoorde of over las. Ik heb nooit op voorhand gelekt. Alleen als ik in de laatste twee weken (dus bijna overtijd) op mijn borste duwde, kwam er wat oranje-achtigs uit.
Colostrum heeft ongeveer die kleur dus het is denk ik wel normaal
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:07:48 #158
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_71414413
Waarom is het ALTIJD als ik moe ben en vroeg naar bed ga, ik later slaap dan als ik 'laat' naar bed ga? Waarom komt ze juist dan ineens vroeger en vaker om te drinken? Terwijl je dus al moe bent, want daarom wilde je vroeg naar bed, en je dus toch al minder kunt hebben dan normaal...

Bluh.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_71417759
Oh ja, zo gaat dat hier ook
Hopelijk kan je vandaag in de dag een beetje rusten!
  woensdag 29 juli 2009 @ 08:17:02 #160
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71418078
Ah thanks, en als de roest-bruinige vlekken er niet goed uitgaan in de was dan hang ik het lekker in het zonnetje!
  Moderator woensdag 29 juli 2009 @ 11:56:50 #161
5428 crew  miss_sly
pi_71423163
Terug van de lk.
Op zich ging het allemaal vrij aardig. Het aanleggen toch niet helemaal. Ze bekeek mijn tepels en zei: dat zijn kloofjes hoor, dat doet toch pijn? Euhm, neuh, ik vond het nogal meevallen, eigenlijk.
Nadat we het aanleggen goed hadden gedaan (net een paar mm verder) voelde ik wel degelijk het verschil En ik zag ook meteen verschil bij Senna met het drinken.
Verder ging het allemaal wel goed, ik ga iets vaker aanleggen, om de 2-2,5 uur overdag en dan hopen dat ze 's nachts wat meer wil slapen.

Vannacht was het volgens mij ook minder behoefte aan drinken dan wel aan nabijheid: we hebben een hele tijd samen geslapen, zij op haar zij op mijn borst
pi_71423768
Miss_sly, wat een paar mm al uit kunnen maken. Hopelijk nog meer genieten nu! Je klinkt zo goed!
pi_71423849
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:07 schreef texelonia het volgende:
Waarom is het ALTIJD als ik moe ben en vroeg naar bed ga, ik later slaap dan als ik 'laat' naar bed ga? Waarom komt ze juist dan ineens vroeger en vaker om te drinken? Terwijl je dus al moe bent, want daarom wilde je vroeg naar bed, en je dus toch al minder kunt hebben dan normaal...

Bluh.
en dan is het handig als je kereltje (of meisje) bij je in bed slaapt
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:53:01 #164
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71429205
Miss_Sly, klinkt als een nuttig bezoekje aan de lk
  Moderator woensdag 29 juli 2009 @ 14:54:31 #165
5428 crew  miss_sly
pi_71429273
Wat ik dus vergat te vragen, en dus graag hoor hoe jullie tellen: tijd tussen 2 voedingen tel je dan vanaf einde vorigw voeding of begin vorige voeding?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:56:19 #166
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71429360
begin van de voeding.. (dat deed ik) Oh en dan is het misschien handig om te zeggen dat Jen een hele snelle drinker was, dus met zo'n 15 minuten had ik 2 borsten gehad...

Toen ze wat ouder werd werd dat nog korter, ze dronk makkelijk in 5 minuten een borst leeg.
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:05:00 #167
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71429691
Miss Sly petje af dat je zo vroeg al gegaan bent! En wat fijn dat het ook nog nuttig was! Kloven zijn niet fijn en goed dus dat je er op tijd bij bent om het te verbeteren. De uren tussen voedingen tel je vanaf het begin van een voeding.
Ruben is overdag te onrustig om goed te drinken, alles is interessanter gelukkig tankt hij dan 's avonds wel flink wat weg. We vinden hem heul groot, we zullen maandag wel zien, dan moeten we naar het cb.
pi_71435741
Fijn Miss Sly, dat klinkt als een vruchtbaar gesprek!
Wat tijden betreft, het gaat bij mij niet zo precies, ik kijk naar Kobus, wanneer hij aangeeft dat hij wil drinken. Maar in het begin was het om de 3 uur precies incl vorige voeding. Omdat we toen nog met spuitjes/flesjes werkten.

Ik was al een paar dagen aan het denken hoe ik van de hoedjes af kon stappen op gewoon rechtstreeks uit de tepel. Ik had het gevoel dat we daar allebei aan toe waren alleen wist ik niet precies hoe.

Vandaag had ik post-zwangerschapsgym en Kobus kreeg honger. Stom genoeg was ik mijn hoedjes vergeten. Dus maar op hoop van zegen aanleggen en het ging goed!
De rest van de dag zijn we allebei een beetje van slag geloof ik, dus de afgelopen voeding na een tijdje toch maar weer met hoedje.

Maar ik denk dus dat we op de goede weg zijn!
pi_71436234
kobus zonder hoed, wat goed wat goed!
pi_71437984
Kobus en Oeke
pi_71439018
In de volle zon dus, die was. Da's duidelijk. Thanks!

Fijn topic trouwens dit om zo af en toe al eens doorheen te scrollen!
  Moderator woensdag 29 juli 2009 @ 20:36:54 #172
5428 crew  miss_sly
pi_71439232
Kobus zonder hoedje Wat fijn, oeke!

Ik zou ook het liefst helemaal op verzoek voeden maar volgens mij als ik de tijden laat schieten, meldt ze zich echt pas erg laat. Ze meldt zich overdag bijv niet om de 3,5 uur; als ik haar laat slapen, duurt het zeker langer. En de afspraak met de lk is nu om de 2-2,5 uur, en dan slaapt ze ook nog. Vandaag iedere keer redelijk wakker gekregen, maar net was het niet echt mogelijk. Met 2 keer aanleggen (en dat ging niet gemakkelijk want mevrouw hield haar mondje dicht) heeft ze uiteindelijk denk ik max 10 minuutjes gedronken, met de nodige pauzes.

Straks rond 22 uur wil ik haar dus wel goed wakker krijgen, zodat ik haar 2 kanten kan voeden voor de nacht en ze goed vol zit. Maar luier verschonen, praten, beetje spelen, niets werkt echt om haar wakker te krijgen. Nog goede tips iemand?
pi_71439312
Kietelen onder de voetjes? Wordt Kobus heel wakker en geirriteerd van.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:49:50 #174
12913 GreatWhiteSilence
pi_71439572
Wisselvoeden? Dus om de 5 minuten van borst wisselen, haar tussendoor wakker proberen te krijgen en weer aan te leggen. Heb ik ook maar één dag volgehouden hoor, ik ben de dag daarna overgestapt op vingervoeden... Maar ik was dan ook al eigenlijk te laat met het inroepen van hulp, vandaar dat ik ben gaan vingervoeden.
pi_71440576
Dit las ik laatst ergens (in een andere context, namelijk in slaap vallen aan de borst en dan wakker worden bij het in box of bed leggen)
quote:
Als je kindje telkens je probeert hem in zijn eigen bedje te leggen, wakker wordt, dan kan je misschien eens wat langer wachten tot hij zich in en fase van diepe slaap bevindt.
Dit kan je gemakkelijk testen. Hef de arm van je slapende baby een beetje op en laat hem weer vallen. Als de arm volledig slap terug valt en je baby helemaal stil blijft, dan bevind hij zich in diepe slaap en dan kan je hem gemakkelijker verplaatsen. Valt het armpje echter niet slap terug, vertrekt hij zijn gezichtje een beetje of maakt je baby een zucht of een ander geluidje, dan kan je beter nog wat wachten omdat je baby zich voor het moment nog in een fase van lichte slaap bevindt.
Je zou het omgekeerd kunnen toepassen om te zien in welke slaapfase Senna zich bevindt. Slaapt ze diep, dan mag je kietelen en doen wat je wil, erg wakker zal je haar niet krijgen.
Het slaapdrinken betert ook wel met de leeftijd hoor!
Je doet het echt prima!

En oeke zonder hoedje! Fijn zeg!

Hier ook een jubelmomentje vandaag! Het is mijn eerste werkweek en mijn zoontje neemt al enkele weken zijn flesje niet meer, ondanks oefenen. Hij krijgt 3 voedingen terwijl ik uit werken ben
Maandag was een ramp met 30- 40 en 50 ml. Dinsdag was nog erger: 10 ml- 30 ml en pas om 16u dronk hij plots wel: 100 ml!
Veel hoop hadden we echter niet voor vandaag, want maandag ging die laatste voeding min of meer goed maar de ochtend- en middagvoeding op dinsdag gingen helemaal de mist in.
Maar vandaag is er elke keer 50 à 60 ml ingegaan, zonder protest!
(normaal zou hij ongeveer 115 ml per keer mogen) Vriend stuurde me een berichtje: "het gaat goed hier. Wel maar 60 max per keer maar dan geef ik wat vlugger een flesje"
pi_71443368
Voor Kobus, Senna en Iksjes kindje

Miss-sly: Je kan Bepanthene zalf op je tepels smeren als zij nog pijnlijk zijn. Dat kan Senna geen kwaad doen. Wel goed dat je door de lk goed bent geholpen. Wij deden ook onder de voetjes kietelen of onder het kinnetje. Onder het kinnetje schijnt ook een drink reflex uit te lokken. Tenminste als het kindje wakker is. Bij ons hielp luier verschonen of boeren meestal het beste. Hier dronk meneer ook niet slapend. Volgens mij kan hij dat ook nog steeds niet, maar nu hoeft dat ook niet meer zo.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71449699
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:38 schreef Tinuviel het volgende:
Voor Kobus, Senna en Iksjes kindje

Miss-sly: Je kan Bepanthene zalf op je tepels smeren als zij nog pijnlijk zijn. Dat kan Senna geen kwaad doen. Wel goed dat je door de lk goed bent geholpen. Wij deden ook onder de voetjes kietelen of onder het kinnetje. Onder het kinnetje schijnt ook een drink reflex uit te lokken. Tenminste als het kindje wakker is. Bij ons hielp luier verschonen of boeren meestal het beste. Hier dronk meneer ook niet slapend. Volgens mij kan hij dat ook nog steeds niet, maar nu hoeft dat ook niet meer zo.
Bepanthene is hele goede zalf voor de billetjes van je kindje, maar eigenlijk is het niet zulke goede tepelcreme. Als je ergens mee wilt smeren kun je beter kiezen voor zuiver wolvet. Een drupje melk over je tepel uitsmeren en laten drogen aan de lucht is ook heel erg goed, moedermelk is namelijk steriel en bevorderd de genezing. (Niet doen in geval van spruw)

(In bepanthene is oa. alcohol, dat droogt dus uit en dat is wel het laatste dat je wilt in geval van kloven.)
  Moderator donderdag 30 juli 2009 @ 09:17:13 #178
5428 crew  miss_sly
pi_71449917
Momenteel hoef ik iig niets te smeren, want het gaat een stuk beter met mijn tepels

En Senna heeft het vannacht heel goed gedaan: om half 1, 4 uur en half 8. We hebben dus een nachtje best goed geslapen, en dat was vooral voor schaap wel een keer nodig. Die kan namelijk overdag niet slapen, dus kon geen dutje doen. Ik wel, dus ik kreeg iig nog wat slaap overdag als Senna ook sliep.

Ik weet dat het niet wil zeggen dat dit nu haar nieuwe schema wordt, maar het was gewoon erg fijn om zo'n goede nacht te hebben
pi_71450005
Miss, jij had vannacht in elk geval een betere nacht dan wij....
Senna doet het heel goed hoor!!! (en jij ook!)
pi_71453493
Fijn, Miss, even een goede nacht. Wij hadden ook een goede nacht.

Ik moet toch mijn jubelpost even nuanceren geloof ik, daarna heeft hij het bij 2 voedingen geprobeerd maar het ging niet van harte. Met het tepelhoedje is hij gewend een beetje te spelen en te rommelen, maar met de tepel kan dat niet, omdat het pijn doet maar ook omdat het niet mooi in model blijft staan. ofzo.

Dus ik ga het aanpakken zoals bij het wennen aan het tepelhoedje, steeds 1 voeding erbij. Kijken of het lukt.

En we hebben weer een klein beetje spruw, dus we zijn weer paars.
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:44:16 #181
12913 GreatWhiteSilence
pi_71453772
Oeke, kun je hem niet afkoppelen als je merkt dat hij aan het spelen en rommelen is? En dan opnieuw aanleggen?
pi_71453880
Weer spruw, oeke.... balen...

Ik ben het wel met GWS eens dat het misschien handig kan zijn om Kobus aan te wennen dat hij niet moet spelen met het hoedje. Goed idee van je om het per voeding op te bouwen
pi_71453914
Het aanhappen gaat gewoon heel moeilijk zonder die hoedjes, het lukt hem 1 op de 5 keer ofzo en daar wordt hij zo gefrustreerd van dat het helemaal niet meer lukt.
Bij die hoedjes gaat het gemakkelijk en dus kan hij rommelen en spelen want hij kan ook zo weer aanhappen.
En dat moet er uit. Om te leren door te drinken van de tepel zonder hoedje. Denk ik.
En goed aan te happen.

Volgens mij klinkt dit heel warrig, maar ik vind het moeilijk uit te leggen.

Dinsdag maar even langs bij de LK.
pi_71453984
Ik ontdekte trouwens gister toen Avalon haar mond wijd open deed ineens ook weer witte spikkels op haar wangen en een dikke witte aanslag op haar tong. Niet weg te vegen en ze is erg gevoelig voor schimmels dus ik vrees weer voor spruw, ook al hebben we beiden nergens last van. Ze begint juist weer een beetje beter en geconcentreerder te drinken na weken van snel afgeleid zijn.

Hmpf, ik heb de vraag maar even bij de dames van LLL neergelegd maar ik denk dat ik maar weer met gentiaan violet aan de slag ga
pi_71454085
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:49 schreef oeke het volgende:
Het aanhappen gaat gewoon heel moeilijk zonder die hoedjes, het lukt hem 1 op de 5 keer ofzo en daar wordt hij zo gefrustreerd van dat het helemaal niet meer lukt.
Bij die hoedjes gaat het gemakkelijk en dus kan hij rommelen en spelen want hij kan ook zo weer aanhappen.
En dat moet er uit. Om te leren door te drinken van de tepel zonder hoedje. Denk ik.
En goed aan te happen.

Volgens mij klinkt dit heel warrig, maar ik vind het moeilijk uit te leggen.

Dinsdag maar even langs bij de LK.
Ik vind het niet warrig klinken maar juist heel duidelijk. En ik denk ook dat het klopt wat je zegt, om zonder hoedje aan de borst te drinken is een goede hap wel handig en hoe vroeger je daar aan gaat werken hoe beter. Komt wel goed!
pi_71454478
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:51 schreef owlet het volgende:
Ik ontdekte trouwens gister toen Avalon haar mond wijd open deed ineens ook weer witte spikkels op haar wangen en een dikke witte aanslag op haar tong. Niet weg te vegen en ze is erg gevoelig voor schimmels dus ik vrees weer voor spruw, ook al hebben we beiden nergens last van. Ze begint juist weer een beetje beter en geconcentreerder te drinken na weken van snel afgeleid zijn.

Hmpf, ik heb de vraag maar even bij de dames van LLL neergelegd maar ik denk dat ik maar weer met gentiaan violet aan de slag ga
Vervelend zeg. Maar wel fijn dat ze weer wat beter drinkt.

Hopelijk zijn jullie er snel weer vanaf.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:11:16 #187
12913 GreatWhiteSilence
pi_71454619
Hier ging het aanhappen pas ook goed toen Annicka wat groter was en ze dus automatisch een grotere hap kon nemen. Ik vond die tepelhoedjes trouwens ondingen op een gegeven moment, want er bleef altijd wat melk instaan, waardoor mijn kleding vaak onder kwam te zitten als ik het hoedje verwijderde na een drinksessie...
pi_71454890
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier ging het aanhappen pas ook goed toen Annicka wat groter was en ze dus automatisch een grotere hap kon nemen. Ik vond die tepelhoedjes trouwens ondingen op een gegeven moment, want er bleef altijd wat melk instaan, waardoor mijn kleding vaak onder kwam te zitten als ik het hoedje verwijderde na een drinksessie...
melk overal inderdaad. Zijn wang zit ook altijd onder.

Die buurman van mij zit echt knetterhard in de muur te boren. Kobus is zo afgeleid dat drinken helemaal niet gaat. Zelf met hoedje niet.

Ah, stilte.
  donderdag 30 juli 2009 @ 17:19:36 #189
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71463755
sttt.. niet te hard zeggen oeke!
pi_71468235
Eventjes een vraagje over het bewaren van bv. Ik weet dat het 3 maanden in de vriezer bewaard kan worden en 5 dagen in de koelkast. Als ik bv die diepgevroren was heb ontdooid, kan ik die dan ook nog 5 dagen in de koelkast bewaren of weer invriezen? Bedankt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 30 juli 2009 @ 19:59:55 #191
108648 cattie
lieve moeder
pi_71468473
Nee, ontdooide moedermelk moet je binnen 24 uur gebruiken en mag je daarna niet meer opwarmen of opnieuw invriezen.
pi_71470092
Binnen de 24 uur opgebruiken of overschot weggooien inderdaad.

En afhankelijk van je type diepvries (en of hij veel geopend wordt) kan het soms wel tot 6 maanden bewaard worden. (ik vermeld het maar opdat je niet onnodig melk zou weggooien)
pi_71470101
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:59 schreef cattie het volgende:
Nee, ontdooide moedermelk moet je binnen 24 uur gebruiken en mag je daarna niet meer opwarmen of opnieuw invriezen.
Bedankt. Nou nog even kijken hoe ik dat dan opmaak. Ik kreeg 180cc mee terug van het kdv, meneer heeft gewoon 2 uur doorgepit en daardoor zo laat gegeten, dat ik hem zelf heb gevoed in plaats van de derde voeding uit een flesje. Misschien in kleine hoeveelheden nog na een voeding geven vanavond of morgen ochtend.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71470143
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:44 schreef Iksje het volgende:
Binnen de 24 uur opgebruiken of overschot weggooien inderdaad.

En afhankelijk van je type diepvries (en of hij veel geopend wordt) kan het soms wel tot 6 maanden bewaard worden. (ik vermeld het maar opdat je niet onnodig melk zou weggooien)
Bedankt Iksje. Heb wel een aardige voorraad maar altijd alles binnen 3 maanden gebruikt tot nu toe. Gezien ik meer geef, dan wat ik kolf en altijd het oudste eerst gebruikt. Maar bedankt voor de tip.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:38:56 #195
144006 chacama
Ondernemend!
pi_71471848
@ Oeke. Tip die ik van de LK kreeg was niet meteen stoppen met het tepelhoedje, maar het inderdaad ook afbouwen, maar dan door er elke keer een klein stukje van af te knippen. Elke keer een 1-2 mm zodat de baby (in mijn geval Fleur) zou gaan wennen aan de tepel. Zorg wel dat je nog een hele in de back-up hebt voor het geval dat het niet meteen lukt. En (maar weet niet of dat nu nog steeds bevestigd wordt) met een tepelhoedje zou de baby maar 25% van de aanwezige melk binnen kunnen krijgen omdat de borst niet voldoende wordt gestimuleerd....
pi_71481123
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:51 schreef owlet het volgende:

Fijn Owlet dat Avalon nu geconcentreerder gaat drinken. Mijn zoon Jair, rond 6 maanden, heeft hetzelfde probleem. De laatste tijd lijkt hij heel snel afgeleid. Als iemand iets zegt of er iets beweegt of te zien is, kijkt hij die kant op. Zelfs als ik naast het voeden uit mijn waterflesje drink, die ik dan altijd naast me heb staan, lijdt hem dat soms af. Ook draait en worstelt hij tijdens het drinken heel veel heen en weer ook als er niemand praat of iets anders is. Hebben jullie misschien nog tips behalve inbakeren wat zou kunnen helpen om hem rustig te laten drinken?

Vanochtend werdt ik wakker met heel veel druk op mijn borsten, zij waren heel gevuld en kogelrond. Toen Jair ging drinken was het ook een beetje gevoelig. Hij dronk vandaag later dan deze week maar niet later dan op het weekend of afgelopen week tijdens onze vakantie. Kan het zijn, dat het met de regeldagen om en nabij de 6 maanden te maken heeft? Hij heeft de laatste tijd niet vaker gedronken maar misschien steeds meer aan de borst gedronken dan daarvoor. Worden regeldagen altijd vanaf het geboortedatum geteld?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 31 juli 2009 @ 08:59:49 #197
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_71481210
@Tuniviel dat "probleem"van snel afgeleid zijn heb ik ook gehad, en het enigste wat hier hielp was om terug in bed te gaan voeden, op m'n zij liggend, zonder tv, zonder radio, telefoons op stil, en dekbed aardig over ons heen.
en na een poosje was het "probleem"weg en konden we weer beneden en elders voeden, zonder dat het afleiden werd.

en je laatste vraag snap ik niet zo.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_71481237
Of het precies 25% is weet ik niet, maar het is wel zo dat een tepelhoedje kán zorgen voor minder melk doordat de borst niet voldoende wordt gestimuleerd. Zeker met een slecht passend hoedje.
Dat zal voor Oeke nu (nog) niet het geval zijn, zeker niet als Kobus lekker op verzoek zijn buik rond mag drinken.

Wat ook een mogelijkheid is, Oeke en andere hoedjesvoedsters, is om aan te leggen met hoedje eb te wachten tot de TSR is geweest en dan snel afkoppelen, hoedje te verwijderen en het kindje weer aan te leggen.
De tepel steekt dan een beetje uit, de melk stroomt lekker dus het is voor de baby aantrekkelijk en makkelijk om aan de blote tepel te drinken.

En misschien lukt het aan één borst al snel zonder hoedje en aan de andere nog niet. Dan heb je al een grote horde genomen!

Blijven proberen dus, met zo min mogelijk stress en op de rustigste momenten
pi_71481407
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 08:54 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Fijn Owlet dat Avalon nu geconcentreerder gaat drinken. Mijn zoon Jair, rond 6 maanden, heeft hetzelfde probleem. De laatste tijd lijkt hij heel snel afgeleid. Als iemand iets zegt of er iets beweegt of te zien is, kijkt hij die kant op. Zelfs als ik naast het voeden uit mijn waterflesje drink, die ik dan altijd naast me heb staan, lijdt hem dat soms af. Ook draait en worstelt hij tijdens het drinken heel veel heen en weer ook als er niemand praat of iets anders is. Hebben jullie misschien nog tips behalve inbakeren wat zou kunnen helpen om hem rustig te laten drinken?
Een rustige omgeving op zoeken, zoals Bar zegt wil nog wel eens helpen. Ik ben zelf gewoon maar steeds kleine beetjes gaan geven. Als ze afgeleid raakte stop ik en als ze dan daarna weer wil drinken mag ze. Daardoor is het aantal voedingen behoorlijk omhoog gegaan maar de totale tijdsduur niet. Even een minuut of twee drinken en dan is het weer klaar.
Ik probeer dan wel gedurende een aantal uur één borst aan te bieden.
Het gaat in ieder geval meestal wel over.
quote:
Vanochtend werdt ik wakker met heel veel druk op mijn borsten, zij waren heel gevuld en kogelrond. Toen Jair ging drinken was het ook een beetje gevoelig. Hij dronk vandaag later dan deze week maar niet later dan op het weekend of afgelopen week tijdens onze vakantie. Kan het zijn, dat het met de regeldagen om en nabij de 6 maanden te maken heeft? Hij heeft de laatste tijd niet vaker gedronken maar misschien steeds meer aan de borst gedronken dan daarvoor. Worden regeldagen altijd vanaf het geboortedatum geteld?
Regeldagen komen niet zo heel precies op de datum nauwkeurig. Ik zou ze zelf altijd vanaf de uitgerekende datum rekenen maar aangezien niet alle baby's om dezelfde reden te vroeg of te laat komen is dat absoluut geen foolproof rekenmethode.
Het ene kind blijft qua ontwikkeling gelijk lopen met de ontwikkeling die hij zou hebben als hij op tijd geboren was. Het andere kind maakt een enorme sprong en blijft 'voorlopen'. Etc.

Als je borsten nu vol en rond en misschien hard zijn dan zit daar melk die er uit moet. Dat kan komen omdat hij de afgelopen dag meer gevraagd heeft of juist omdat hij ineens minder is gaan vragen.
Weinig over te zeggen dus!
Wat ik zou doen is in eerste instantie hem goed alles weg laten drinken als hij dat wil. En daarna op zijn verzoek laten drinken zodat hij kan regelen als hij daar behoefte aan heeft.

En als het volle en harde blijft is het zaak dat je dat zo veel mogelijk weg laat drinken. Eventueel door het mee te masseren (héél zacht, zeker niet hard duwen), te kolven of onder de douche het weg te masseren.
pi_71482223
Bedankt Bar en Owlet. Dat onrustige gedrag bij het drinken vertoont Jair ook bij de eerste en laatste voeding, die ik standaard in Bed doe. Maar ik zal de tips over de voedingshouding en het stoppen met voeden als hij onrustig wordt en dan later weer laten drinken, proberen. Ik bedenk me nu, dat ik weet waardoor de stuwing ook kan komen. Jair was de laatste dagen op het kdv zo laat met drinken, gisteren in bijzonder. Daardoor verschoof zijn derde voeding op het kdv na de tijd dat hij opgehaald wordt en komt dichtbij de tijd, dat ik thuis kom. Dus heb ik gisteren een keer minder gekolfd op werk en de kolfbuurten naar achteren verschoven, zodat ik direct bij thuiskomst kon voeden. Dit kan de reden zijn, dat de borsten in de ochtend zo vol zaten. Na zijn voeding en mijn standaard tussentijdse kolven in de ochtend voelen ze nu soepel en leeg. Alleen even in de gaten houden dat de tepel van de linkerkant niet gevoelig blijft.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71486944
Dank voor de tips. Wat fijn is dit topic inderdaad!

Chacama, knip je dan steeds iets meer van het topje? Ik vind het moeilijk me voor te stellen wat er dan gebeurt. Maar ik heb 2 paarse tepelhoedjes, vanwege de Gentiaan Violet, met een daarvan kan ik dat wel uitproberen.

Ik schrok van de 25% maar het klopt dat Kobus altijd op verzoek krijgt. Ik kijk niet op de klok. zegt weleens dat hij Kobus alleen maar aan de borst ziet. Is niet waar hoor, maar het zegt wel iets.

Lekker middendoor gaat-ie.

En dat ga ik denk ik als eerste proberen, Owlet, de Tsr laten komen en dan snel het hoedje weghalen.
Denk dat dat wel werkt want dat aanzuigen vind hij volgens mij het moeilijkst zonder hoedje.
pi_71487264
Keurig volgens een stijgend lijntje, prima toch?!
/begin theorie:
Het "gevaar" (en zie je de aanhalingstekens? Niet schrikken van het woord gevaar ) van tepelhoedjes is dat de borst minder gestimuleerd wordt en de baby ook minder binnenkrijgt omdat hij niet mooi 'diep' kan drinken maar alleen de in het hoedje gelopen melk opzuigt.
vandaar dat het bij kindjes die met een hoedje drinken nóg belangrijker is om de plasluiers, poepluiers en het gewicht in de gaten te houden en dat het slim is om zo snel mogelijk te gaan werken aan het afbouwen.

/einde theorieles

Ik heb er nog even over na zitten denken en ik heb toch mijn twijfels bij het afknippen van het tepelhoedje. Ik vraag me namelijk af of het niet verwarrend is qua aanhappen. Je wilt toch, lijkt me, dat een baby leert om met een goede hap aan de blote borst te drinken. Dat is soms moeilijk voor baby's die een tepelhoedje zijn gewend, omdat die eerder geneigd zijn om aan het topje te drinken inplaats van via de hele tepel en een stuk tepelhof.

Wat doet een afgeknipt hoedje? Ik weet het niet precies maar ik kan me voorstellen dat dat wéér een andere drinktechniek vraagt en dat het met een afgeknipt hoedje misschien nog wel lastiger is om een goed grote hap te nemen.

Ik ben er dan eerder voor om als je tóch moet werken aan het opnieuw leren van een drinktechniek je dat dan meteen goed doet. Dan duurt het wellicht wat langer maar je hoeft niet allemaal tussenoplossingen te bedenken.
Maar goed, dat zijn maar overpeinzingen, ik heb er verder geen ervaring mee
pi_71487542
Gevoelsmatig denk ik wel dat je gelijk hebt. Ik zie ook dat dat is wat hij moeilijk vindt, niet alleen aan het topje te zuigen dat natuurlijk kleiner is dan een tepelhoedje, maar de hele tepel in de mond nemen.
Dat vraagt een grote hap inderdaad en met een hoedje is dat niet nodig, het schuift gewoon naar binnen om zo te spreken. Dus dat leert hij nog niet echt goed als je steeds een stukje eraf knipt. denk ik.

Ik wil inderdaad rustig aan hem goed leren aanhappen. Ik vind het alleen nog moeilijk hoe precies.

Het is wel goed om in mijn achterhoofd te houden dat het met hoedje voor de productie uiteindelijk slecht kan zijn. Meer stimulans om dat hoedje uit ons leven te werken.
pi_71490047
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 09:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bepanthene is hele goede zalf voor de billetjes van je kindje, maar eigenlijk is het niet zulke goede tepelcreme. Als je ergens mee wilt smeren kun je beter kiezen voor zuiver wolvet. Een drupje melk over je tepel uitsmeren en laten drogen aan de lucht is ook heel erg goed, moedermelk is namelijk steriel en bevorderd de genezing. (Niet doen in geval van spruw)

Is wolvet zoiets als Vaseline. Zou je Vaseline kunnen gebruiken bij kloven of pijnlijke tepels?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71490445
Wolvet is niet zoiets als vaseline. Vaseline houdt het alleen soepel dus in die zin is het beter dan bepanthen omdat het er voor zorgt dat de huid rond een kloof niet uit kan drogen. Natte genezing is beter dan een korstje, bij kloven.

Maar wolvet (lanoline) is beter omdat het ook een genezende werking heeft. Vaseline is een aardolieproduct en dat sluit de huid af, terwijl het dierlijke lanoline zorgt dat de huid kan blijven ademen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:42:37 #206
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71490469
je hebt trouwens bepanthen zalf en bepanthen creme. bij een van de twee staat letterlijk bij dat het ook geschikt is voor teplkloven.

toen ik wat last kreeg, heb ik er zelfs sudocreme opgesmeerd!
stonk wel, maar hielp prima eea te genezen
pi_71490612
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:42 schreef DaviniaHR het volgende:
je hebt trouwens bepanthen zalf en bepanthen creme. bij een van de twee staat letterlijk bij dat het ook geschikt is voor teplkloven.

toen ik wat last kreeg, heb ik er zelfs sudocreme opgesmeerd!
stonk wel, maar hielp prima eea te genezen
Kan Sudocreme ook als je baby later uit die tepel drinkt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:06:56 #208
94046 PM-girl
pi_71491197
Oeke, ik lees over je tepelhoedje. Wat fijn dat het soms al lukt om zonder te voeden!
Ik ben destijds wel cold turkey gestopt, maar dat was wel toen mijn baby 13 weken oud was, volgens mij zijn jullie nog niet zo ver?
Elke week scheelt er 1 in de ontwikkeling en kracht van de tong- en/of mondspieren denk ik. Dat maakt het zelf aanhappen ook steeds gemakkelijker.

Ik heb destijds ook gelezen over dat afknippen, maar dat leek me niet zo geweldig. De lactatiekundige heeft het ook nooit genoemd.
*
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:00:11 #209
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71492687
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:47 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Kan Sudocreme ook als je baby later uit die tepel drinkt?
ik heb het toen alleen op kantoor gedaan tijdens het kolven. thuis had ik een lekkere tube bepanthen liggen. (creme of zalf, weet dus neit meer welke van de twee. een heeft een rood randje en de ander een blauwe of zo.)
of mss was het ook wel iets anders. wat zat er ook alweer bij de kolf? sudo en nog een ander monstertje.
pi_71494386
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:00 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

ik heb het toen alleen op kantoor gedaan tijdens het kolven. thuis had ik een lekkere tube bepanthen liggen. (creme of zalf, weet dus neit meer welke van de twee. een heeft een rood randje en de ander een blauwe of zo.)
of mss was het ook wel iets anders. wat zat er ook alweer bij de kolf? sudo en nog een ander monstertje.
Had eerder nagekeken bij Bepanthen Zalf staat erbij dat het voor Tepelkloven helpt. Ik probeerde je net te bellen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:13:35 #211
260256 For_now
niks nada noppes te melden
pi_71497320
Pfff over tepelhoedjes gesproken. Als mijn uk hapt krimp ik van te voren al in elkaar van angst voor de pijn. Hij krijgt nu de hoektandjes (voor heeft hij al, onder en boven) en bij het happen raakt hij me even.
Dat overleef ik nog wel, probleem is alleen dat meneer alles wil zien en om de paar slokken even loslaat om eens even de boel te inspecteren.
Ik dacht, gaat niet gebeuren dus hij drinkt maar door en zoniet tepel weg.
Maar dan ben ik pas echt aan de beurt. Hij word ontroostbaar en ik krijg hem alleen stil met drinken maar dus wel met een nog pissiger bijtje in mijn tepels.
Ik heb dus maar tepelhoedjes gekocht maar zelfs daardoorheen voel ik het en doet het nog pijn.
Heeft iemand een idee??
pi_71499448
Ik dacht dat sudocreme niet geschikt was om te smeren als ze erna weer gaan drinken... of je moet het eraf poetsen ofzo (dat hoeft bij bepanthen niet toch?).

Auw For_now
pi_71501033
Weet iemand toevallig hoe ik de flesjes en borstschelpen van mijn kolf kan schoonkrijgen als deze verkalkt zijn? De schelpen zijn namelijk vrij nieuw.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 31 juli 2009 @ 21:37:12 #214
12913 GreatWhiteSilence
pi_71501382
Een scheutje azijn bij het water doen als je ze uitkookt. Daarna de flesjes en borstschelpen even afspoelen als je klaar bent met uitkoken.
  zondag 2 augustus 2009 @ 16:20:15 #215
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71540630
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:30 schreef Nijna het volgende:
Ik dacht dat sudocreme niet geschikt was om te smeren als ze erna weer gaan drinken... of je moet het eraf poetsen ofzo (dat hoeft bij bepanthen niet toch?).

Auw For_now
daarom deed ik het ook alleen op werk
bepanthen mag je laten zitten idd
pi_71544144
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:37 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Een scheutje azijn bij het water doen als je ze uitkookt. Daarna de flesjes en borstschelpen even afspoelen als je klaar bent met uitkoken.
Heb jij dat al een keertje gedaan? Is er geen gevaar, dat het kindje de melk niet lust of dat het niet goed voor hem is? Ik weet niet of de geur/smaak van azijn blijft hangen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 2 augustus 2009 @ 18:29:08 #217
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71544342
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 18:23 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Heb jij dat al een keertje gedaan? Is er geen gevaar, dat het kindje de melk niet lust of dat het niet goed voor hem is? Ik weet niet of de geur/smaak van azijn blijft hangen.
gebeurt niks mee. na het uitkoken met azijn nog een keertje goed (af)wassen en voila
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 12:07:02 #218
5428 crew  miss_sly
pi_71560563
Wij denken dat Senna vannacht last van krampjes heet gehad; kan dat zo klein al?
Om te bedenken waar het van kwam wat ik heb gegeten, moet ik eerst weten hoe lang het duurt van eten door mij tot in de voeding zitten...

Ik heb bijv gisteravond een softijsje met slagroom op. Ik heb de hele tijd mijn inname van koemelk karig gehouden: 1 glas melk OF 1 portie yoghurt en een boterham met kaas per dag. Dit ijsje was dus extra; kan het daarvan komen?

Ik heb wel gekruid gegeten (knoflook) maar dat is alweer een paar dagen geleden; zo lang duurt het toch niet voor het in de voeding zit, of wel?

Het was zoo zielig, ze heeft de hele nacht op haar buik op mijn borst gelegen, ze lag regelmatig behoorlijk te persen enzo.
pi_71560899
Miss sly, wat jij eet zit zo'n beetje een voeding later in de melk die Senna drinkt.

Krampjes zou best goed kunnen hoor. Ook zo klein al. Je kan haar buikje een beetje masseren of een lekkere warme doek op haar buikje leggen. (Al zou ik dat niet met een buitentemp van 30 graden doen...)

Aangezien je melk niet helemaal uit je voeding haalt lijkt het mij sterk dat Senna dan wel reageert op een softijsje. Als Senna echt een melkallergie heeft dan zou je dat na een glas melk ook echt moeten merken.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 12:51:40 #220
5428 crew  miss_sly
pi_71561768
Dus het kan ook zomaar komen, omdat haar darmpjes no niet helemaal rijp en volgroeid zijn?
En kan Cinababy helpen, of moeten we daar niet te vklug naar grijpen?
pi_71561952
Krampjes kunnen zo jong al, en het is inderdaad heel erg sneu om te zien.

Ik zou eerst de huis-tuin-en keukentips proberen (zoals buikje masseren, fietsen met de beentjes, iets warms op het buikje leggen) en dan pas druppeltjes proberen.
Hier hielp dragen in de doek ook goed bij krampjes overigens.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:09:04 #222
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71562235
miss Sly, hoe minder 'vreemd' spul in haar darmpjes hoe beter ze zich kunnen ontwikkelen.
pi_71562648
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:09 schreef Jelief het volgende:
miss Sly, hoe minder 'vreemd' spul in haar darmpjes hoe beter ze zich kunnen ontwikkelen.
Hier sluit ik me bij aan.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:56:43 #224
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_71563394
Darmkrampen komen toch juist voor wanneer ze zo klein zijn? Omdat de darmen nog niet helemaal volgroeid of ontwikkeld zijn, dacht ik. En het beste hiervoor is moedermelk en tijd... ze groeien er vanzelf overheen.
pi_71563757
Ja, M en J hadden het ook in de kraamweek al. Bij Myrthe heb ik geen verband met mijn eten kunnen ontdekken, bij Juliette scheelde het of ik bloemkool/broccoli/geelachtige bloemkool (zit in veel italiaanse groentenmixen) had gegeten; dat eten leverde gegarandeerd krampjes op. Maar er zijn geen vaste voedingsstoffen aan te wijzen die bij elk kind krampjes opleveren, en de verdachte groentes/kruiden zijn per cultuur verschillend.
  maandag 3 augustus 2009 @ 14:17:35 #226
108648 cattie
lieve moeder
pi_71563914
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:56 schreef Grijs het volgende:
Darmkrampen komen toch juist voor wanneer ze zo klein zijn? Omdat de darmen nog niet helemaal volgroeid of ontwikkeld zijn, dacht ik. En het beste hiervoor is moedermelk en tijd... ze groeien er vanzelf overheen.
Dit klopt!
Ive en Fee hadden er beide last van. Niets hielp echt (behalve draagdoek en buikmassage als symptoombestrijding) en na 4 maanden ging het vanzelf over. Het is wel heel zielig...
  maandag 3 augustus 2009 @ 14:37:21 #227
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71564430
Dat dus
En zolang ze overdag prima te spreken is, alleen s avonds last heeft, hoef je ook niks uit je dieet te gaan schrappen of iets. de dag is druk, intens en ze doet allemaal indrukken op. wordt aan het eind van de dag verwerkt en gebotvierd op het "zwakste" deel, de darmen. resultaat: kramp.
andere kinderen hebben een jankuurtje om alles te verwerkn, en de hele kleintjes krijgen kramp.
lekker warmhouden en meeduwen met die buik, en fietsen en goed boeren na een voeding en veel dragen. komt vanzelf goed.

maar in het babietjestopic heeft men daar ook prima ervaring mee
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:20:07 #228
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71565593
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:11 schreef poemojn het volgende:
Ja, M en J hadden het ook in de kraamweek al. Bij Myrthe heb ik geen verband met mijn eten kunnen ontdekken, bij Juliette scheelde het of ik bloemkool/broccoli/geelachtige bloemkool (zit in veel italiaanse groentenmixen) had gegeten; dat eten leverde gegarandeerd krampjes op. Maar er zijn geen vaste voedingsstoffen aan te wijzen die bij elk kind krampjes opleveren, en de verdachte groentes/kruiden zijn per cultuur verschillend.
Van wikipedia:

Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd voldoende te eten en te drinken. Het is nooit aangetoond dat baby's er last van krijgen als de moeder bepaalde voedingsmiddelen nuttigt. Een uitzondering hierop vormt een allergie voor bijvoorbeeld koemelkeiwitten in het geval de moeder overmatig zuivel gebruikt.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:33:58 #229
5428 crew  miss_sly
pi_71565978
Bedankt voor alle antwoorden.

Natuurlijk had het ook in eht babietjestopic gekund, maar ik had bewust gekozen voor hier, zodat ik geen tips zou krijgen die niet voor borstgevoede kindjes opgaan.

Het is overigens niet alleen 's nachts. Ze is de hele dag nu ook al hangerig en huilerig, laat harde scheetjes, blijft persen en ze voelt zich duidelijk niet fijn. We hebben ons dus de hele dag al in de slaapkamer teruggetrokken en lekker getut saampjes (buik- en rugmassages, fietsen (die was ik vergeten, thanks!), lekker bij mama liggen, pink zuigen, etc.). Wel lastig, want zelf eten is nog vrij lastig als je nog niet heel handig bent met vasthouden tijdens het voeden Nu is ze even rustig en heeft schaap haar eventjes, zodat ik even een boterham kan eten en naar het toilet. Ik hoop dat het nu over is even, want ik vind het zoo zielig voor d'r.
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:39:56 #230
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71566137
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:20 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Van wikipedia:

Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd voldoende te eten en te drinken. Het is nooit aangetoond dat baby's er last van krijgen als de moeder bepaalde voedingsmiddelen nuttigt. Een uitzondering hierop vormt een allergie voor bijvoorbeeld koemelkeiwitten in het geval de moeder overmatig zuivel gebruikt.
veel sinas drinken (nou ja alle dranken met koolzuur) zou ook niet goed zijn. . . Mijn baby reageerde daar in elk geval wel heftig op.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 20:17:05 #231
5428 crew  miss_sly
pi_71573519
Vandaag is ze echt onverzadigbaar. Bijna ieder uur een volledige voeding, dwz 2x 20 minuten. Aan het eind ligt ze volledig van de wereld aan de borst, mond open, ogen dicht, ogenschijnlijk diep in slaap. Als we haar echter in de box, in de wieg, bij papa, gewoon bij me op bed, waar dan ook, neerleggen, duurt het een paar minuten en dan begint ze weer te huilen en is alleen te troosten met de borst. Krampjes lijken over, dat dan weer wel.

Gewoon toegeven aan haar honger/dorst? Kan ze niet te veel drinken?
pi_71573564
Gewoon aan toe geven
Dan gaat het het snelste over.
Teveel borstvoeding drinken kan niet...
pi_71573618
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:39 schreef Marrije het volgende:

[..]

veel sinas drinken (nou ja alle dranken met koolzuur) zou ook niet goed zijn. . . Mijn baby reageerde daar in elk geval wel heftig op.
Ik kon ook nooit uitvinden, of er iets in de voeding zat, wat de krampjes opleverde. Maar bij ons hebben de reeds genoemde dingen goed geholpen. Wat betreft warmte is de cosi-bag echt een geweldige uitkomst geweest. Deze kruik kun je in de magnetron leggen en dat hielp erg goed. Er zitten ook wat kruiden in en dat ruikt ook erg lekker. Wij hebben Infacol gegeven tegen de krampjes, is ongeveer hetzelfde als cinababy. Wij vonden het erg goed helpen, doordat de lucht wordt gebundeld kon Jair beter scheetjes laten. De lucht kwam er beter en makkelijker uit. Veel succes Miss-sly met het gevecht tegen de krampjes.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71575082
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:20 schreef mikoxx het volgende:
Van wikipedia:

of een ander linkje
http://www.lactatiekundige.net/artikel_5.htm
Je leest daar ook over allergische aanleg. Bij ons zit het in de familie, en dan is het al aannemelijker dat krampjes (ook) door voeding worden veroorzaakt. (Juliette is nu overigens niet allergisch voor eten maar reageert wel allergisch op bijv muggenbeten; we hebben daarvoor nu van de apotheek medicatie gekregen.)
Steeds meer kinderen krijgen allergieen; de kans dat een kind dat niet uit een allergische familie komt toch allergisch reageert neemt daarmee ook toe. Er wordt verwacht dat in 2010 de helft van de pasgeborenen een allergie heeft, zie ook http://www.brabantsdagbla(...)idt-tot-epidemie.ece .
  maandag 3 augustus 2009 @ 21:14:33 #235
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71575305
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:20 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Ik kon ook nooit uitvinden, of er iets in de voeding zat, wat de krampjes opleverde. Maar bij ons hebben de reeds genoemde dingen goed geholpen.
Bij ons hielp het een beetje, uiteindelijk bleek hij net als zn broertje een koemelkallergie te hebben. Hij is er een beetje overheen gegroeid / gewend aan geraakt, maar als ik teveel chocolademelk drink dan reageert ie daar wel weer heftig op. Maar zolang ik geen (chocolade)melk drink en geen yoghurt eet kan ik wel weer prima een broodje kaas eten. Inmiddels heeft hij zijn eerste verjaardag ook al achter de rug.
  maandag 3 augustus 2009 @ 21:58:54 #236
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71576889
Een vriendinnetje van mij drinkt zelf venkelthee om krampjes bij haar dochtertje te verlichten of te voorkomen.
Werkt dat ook?
Ik weet dat mijn nichtjes vroeger venkel-korreltjes door de melk(flesjes) kreegen tegen krampjes, maar ik heb ooit eens hier op FOK meegekregen dat dat achterhaald is.

Is een van de experts die iets kan zeggen over die venkelthee dan?
pi_71577066
het officiele advies is om daar matig mee te zijn:
quote:
bron Hoewel van donker bier, anijs, venkel, cashewnoten en karwij wordt gezegd dat ze de borstvoeding stimuleren, is de werking ervan nooit wetenschappelijk aangetoond. Venkel en anijs bevatten stoffen die mogelijk schadelijk zijn. Daarom wordt aangeraden matig te zijn met anijsdrankjes en venkelthee.
Lactatiekundige SIemian Berghuijs raadt max 1-2 kopjes per dag aan; http://www.ouders.nl/lacta/bv0324.htm .
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:14:56 #238
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71577476
Ja zie je, dat dacht ik dus idd ook ooit al eens meegekregen te hebben, dat het mss niet geheel alleen maar gezond is.
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:31:28 #239
94046 PM-girl
pi_71578072
Gevoelige borsten rondom de eisprong is een bekend fenomeen begrijp ik van internet. Hoelang mag/kan dat duren? Een dag? Een week?
Ik heb er voorheen nooit last van gehad, maar nu heb ik er erg last van. Dat is vast wel een gevolg van het borstvoeding geven denk ik.
*
pi_71578233
Ik heb ook venkelthee gedronken. Geen liters per dag. Maar ook voor die reden.
pi_71597841
Iris doet t goed . Het aanhappen wil nog niet zo vlot, maar oefening baart kunst. Het is voor ons beiden soms echt even zoeken tot we goed zitten, maar dan drinkt ze wel heel stoer. Net echt wat grote slokken (zo klonk het althans).
Ze was gister behoorlijk misselijk, dat lijkt nu beter te worden. En het wachten is nu op een lekker volle luier, want ze ligt me een partij stinkwinden te laten en het lijkt haar ook wel wat dwars te zitten. Maar nu het drinken beter gaat zal dat vast ook gauw komen.
Ik ben best een beetje trots op ons, het gaat gewoon beter dan vorige keer en dat geeft wel een lekker gevoel.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:45:04 #242
94046 PM-girl
pi_71597942
Wat fijn Nijna! En proficiat nog, met je dochter Iris!
*
pi_71600960
Ik zit even met mijn handen in het haar wat betreft het drinken van Finn.
Sinds gisteravond is hij ineens heel onrustig tijdens het drinken. Hij begint te fronsen, te kreunen, soms wat te huilen en te slaan met zijn armpjes.
De eerste 5 minuten drinkt hij gewoon rustig en daarna begint het, als ik dan van borst wissel gaat het hetzelfde.
Het begon eerst met alleen mijn linker borst, maar nu is het bij beide borsten. Voor zover ik kan zien zit er niks van stipjes in zijn mondje en als het spruw zou zijn, zou hij dan wel de eerste 5 minuten gewoon rustig drinken?
Iemand een idee wat te doen, want zo krijg ik echt het gevoel om er maar mee te stoppen
  Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 19:11:16 #244
5428 crew  miss_sly
pi_71601790
FTA, ik ben natuurlijk verre van een expert, maar ik herken het wel. Ik denk ook regelmatig dat dit toch niet werkt en ik beter op de fles kan overstappen, maar toch wil ik dit blijven doen.

Wat ik doe met Senna als ze erg onrustig is met voeden, is haar in een hydrofielluier wikkelen, haar armpjes langs haar lijfje, zodat ze wel rustig moet blijven. Ik merk dat als die wapperende handjes niet langs haar gezicht zitten, het met drinken ook veel beter gaat. Misschien is dat een idee?
pi_71602528
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:39 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Ik zit even met mijn handen in het haar wat betreft het drinken van Finn.
Sinds gisteravond is hij ineens heel onrustig tijdens het drinken. Hij begint te fronsen, te kreunen, soms wat te huilen en te slaan met zijn armpjes.
De eerste 5 minuten drinkt hij gewoon rustig en daarna begint het, als ik dan van borst wissel gaat het hetzelfde.
Het begon eerst met alleen mijn linker borst, maar nu is het bij beide borsten. Voor zover ik kan zien zit er niks van stipjes in zijn mondje en als het spruw zou zijn, zou hij dan wel de eerste 5 minuten gewoon rustig drinken?
Iemand een idee wat te doen, want zo krijg ik echt het gevoel om er maar mee te stoppen
FTA, ik herken dit deels. Lieuwe wil mij ook wel eens meppen en wriemelen en piepen en doen en dan vooral als mijn productie niet helemaal je-van-het is. Hij wordt (werd, ik bedenk me net dat het al een tijd geleden is dat hij dit deed) heel erg zemelig dan, hij wil veel meer dan hij binnenkrijgt. De eerste vijf minuten (na de tsr? herken je dat?) inderdaad rustig want dan stroomt het allemaal zo z'n mondje in maar daarna...
Wat ik altijd gedaan heb op zulke momenten is wisselvoeden, dus meer dan twee borsten per voeding geven, met als gevolg dat de productie opgekrikt wordt. Het gaat dan niet altijd direct beter maar na een dag (of twee) merk ik dat er weer meer melk is en dat Lieuwe weer rustig kan drinken.

Enne... niet ermee stoppen hoor! Dit zijn dingen die er 'gewoon' bij horen. Dat bedoel ik niet bagatelliserend overigens.
pi_71602714
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 22:35 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb ook venkelthee gedronken. Geen liters per dag. Maar ook voor die reden.
Ik heb ook venkelthee gedronken. Daarnaast hebben wij heel af en toe een beetje thee aan Jair gegeven. Volgens mij gaf het niet een erg merkbaar resultaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71603284
Miss_sly dat kan ik inderdaad ook wel eens proberen.

Jore ik heb inderdaad soms wel eens het idee dat er na die 5 minuten niet genoeg meer uitkomt. Wisselde jij dan na die 5 minuten van borst? Want hij probeert direct weer aan te happen nadat hij losgelaten heeft, maar hij blijft maar worstelen dan.

Ik wil echt niet stoppen, maar dit soort dingen maken me dan gewoon zo wanhopig.
pi_71604295
Ja, ik wisselde dan na vijf minuten van borst. Hij wil dan nog meer, dus dan wisselen naar borst 2. Dezelfde onrust bij borst 2? Weer terug naar borst 1, enzovoort. Dit gedrag wil ook wel eens voorkomen tijdens het clusteren, daar staat in dit topic al het één en ander over. Het voordeel van steeds de laatste restjes (niet echt natuurlijk, er wordt melk aangemaakt tijdens het voeden) uit de borsten drinken is dat dat laatste restje relatief veel vet bevat, wat uiteindelijk voor meer verzadiging zorgt. Het duurt op deze manier alleen een tijdje voordat die verzadiging bereikt wordt.

Niet wanhopig worden hoor! Het wordt echt wel weer beter en makkelijker
pi_71604541
Ik vond het trouwens altijd wel grappig om te zien hoe zo'n minibaby al nijdig kan worden, inclusief fronsje
En nee, dit gedoe heb je waarschijnlijk niet als je de fles geeft, maar dan mis je ook een hoop voordelen die je wel hebt als je de borst geeft. Ik moet me soms inhouden in het baby'tjestopic om geen jubelzang te gaan houden maar ik vind het echt heerlijk om mijn kind altijd te kunnen en mogen voeden. Zonder limiet, ook met warm weer. Geen gedoe met maximale hoeveelheden of half leeggedronken flessen. En nu met de bijvoeding ook: ik kan het rustig introduceren, er hoeft geen fles af op termijn en hij krijgt vanuit de borstvoeding genoeg voedingsstoffen én antistoffen. Zo kan ik dus nog wel even doorgaan, ik ben echt fan van borstvoeding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 04-08-2009 21:31:39 ]
pi_71604586
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef Nijna het volgende:
Iris doet t goed . Het aanhappen wil nog niet zo vlot, maar oefening baart kunst. Het is voor ons beiden soms echt even zoeken tot we goed zitten, maar dan drinkt ze wel heel stoer. Net echt wat grote slokken (zo klonk het althans).
Ze was gister behoorlijk misselijk, dat lijkt nu beter te worden. En het wachten is nu op een lekker volle luier, want ze ligt me een partij stinkwinden te laten en het lijkt haar ook wel wat dwars te zitten. Maar nu het drinken beter gaat zal dat vast ook gauw komen.
Ik ben best een beetje trots op ons, het gaat gewoon beter dan vorige keer en dat geeft wel een lekker gevoel.
Gefeliciteerd Nijna met je dochter Iris!
Fijn dat het zo goed gaat met de bv. Iris moet het aanhappen nog een beetje leren, maar dat komt vanzelf.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71605792
Bedankt Jore!
Zojuist heeft hij wel weer aardig gedronken en dan inderdaad steeds maar wisselen van borst.
En het is inderdaad wel grappig om te zien wat een temperament hij nu al heeft!
pi_71606368
Fijn!
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 21:42:29 #253
94046 PM-girl
pi_71606700
FTA, hij ontdekt ook de wereld en zijn eigen lijfje! Wanneer je na 5 minuten drinken weer vol energie zit, is wapperen met je handen natuurlijk heel interessant!

Mag ik mijn vraag hier nog even herhalen (ik heb hem gisteren ook niet zo duidelijk als zodanig geformuleerd).
Wanneer je borsten als gevolg van je eisprong vol/gespannen/pijnlijk aanvoelen, hoe lang duurt dat normaalgesproken? Ik voed nu ruim een half jaar niet meer, maar het voelt soms alsof ik NU moet gaan voeden.
*
pi_71607847
Geen idee, ik heb het nooit gehad eigenlijk. Misschien kun je dat eens op het borstvoedingsforum vragen?
pi_71608242
Geen idee hoe lang dat duurt PM, als het bij mij over is, breng ik je op de hoogte.
*OUD heilige*
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:28:23 #256
94046 PM-girl
pi_71608315
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:26 schreef YPPY het volgende:
Geen idee hoe lang dat duurt PM, als het bij mij over is, breng ik je op de hoogte.
Ah, een lotgenoot! Bij jou ook meerdere dagen waarop een peuterbol er tegenaan best pijnlijk is?
*
pi_71608613
Echt pijnlijk is het niet, wel gevoelig. Ik had de link niet gelegd met m'n eisprong, maar nu ik terugreken, zou dat het goed kunnen zijn. Het is ook niet de hele tijd, af en toe even, of ik let er niet genoeg op, kan ook. Ben al veel te blij dat ik niet ga lekken.
*OUD heilige*
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:52:55 #258
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_71609496
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef Nijna het volgende:
Fijn Nijna! En van harte gefeliciteerd met Iris. Grappig: geboren op de verjaardag van de oudste dochter van mijn zus en de naam van haar jongste .
pi_71619440
Hihi Grijs .

Iris doet t alweer zoveel makkelijker dan gisteren!
pi_71619500
Mijn borsten zijn ook wat meer gespannen zo rond de vruchtbare periode..

Misschien hoort dat gewoon zo, maar lette je er eerder niet op. Nu voelen mijn borsten gewoon heel anders als voor de borstvoeding.

Zo rond de eisprong zou ook je haar meer moeten glansen en je ogen wat helderde moeten zijn..
pi_71634091
Ik voel af en toe iets van steken in mijn borst. Ik vraag me af of dat door de bv (wellicht in combinatie met eisprong o.i.d.) komt. Ik had dat in ieder geval tijdens de zwangerschap nog niet, maar ook niet aan het begin de eerste vier maanden. Het begon pas daarna.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71642574
Dacht ik gister overdag dat het beter ging met drinken, geen gemekker of iets, was het vanaf een uur of 5 weer prijs. Van 5 tot 10 is hij helemaal overstuur geweest, 5 minuten per borst redde we niet eens, na een minuut zette hij het al op het krijsen. Uiteindelijk is hij bij papa in slaap gevallen en heeft hij om half 12 nog iets gedronken en ging het vannacht weer wat beter. Ik ben benieuwd wat vandaag ons brengt.

Hij is vandaag 4 weken en eigenlijk wilde ik nu beginnen met wat af te kolven. Nu twijfel ik alleen of ik het nu juist wel of niet kan doen omdat de productie laag lijkt, wat denken jullie?
pi_71642915
Om die productie zou ik het juist niet laten, want kolven heeft als 'bijwerking' dat het de productie ook opkrikt. het is niet zo dat je een borst leeghaalt en dat er dan niks meer inzit voor je kind. Op het moment dat er een toeschietreflex is, wordt er alweer nieuwe melk gemaakt.

De vraag is meer: zie het zitten? Ben je er rustig en uitgerust genoeg voor?
pi_71642977
ik zie nu juist op tegen iedere voeding omdat ik bang ben dat het weer een krijs moment wordt, dus wat dat betreft zie ik het wel zitten, dan kan ik het tenminste even op mijn vriend afschuiven.

Misschien dat ik straks dan maar eens ga kijken voor een huurkolf om te kijken hoe het gaat.
pi_71644485
Maar raakt hij in het algemeen steeds overstuur of alleen als je de borst wil geven?
Mhhm, ik heb even terug gelezen. Huilt hij ook als hij moet liggen in het algemeen/.

Zijn zijn oortjes nagekeken? Soms heeft een baby wel eens last van de oortjes zonder dat je het verder ziet of weet, juist bij liggen (en borstdrinken) kan het dan erg zeer doen vanwege de druk.

Of toch spruw, maar dat zal de ha moeten bepalen.

Groeit hij verder goed?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 11:05:14 #266
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71646006
Verder, finn reageert op jouw onrust.
mss is het een idee om iets van muziek of iets anders rustgevends voor jou zachtjes op de achtergrond aan te zetten. of een hele stomme serie die je al 1000x gezien hebt. zodra hij goed is aangekoppeld, niet meer naar denken en de seconden tellen tot hij gaat muiten, lekkermuziekje luisteren / blik op oneindig.
wellich dat dat ook helpt.
pi_71646568
Overstuur is hij echt pas na een minuut of 5 drinken. En dan toevallig nu is hij even bezig.
Ik kijk het nog even aan en anders maak ik morgen een afspraak bij de huisarts

Het voeden probeer ik inderdaad op een zo rustig mogelijke plek te doen Davinia en ik probeer inderdaad ook rustig te blijven.
pi_71649054
Nijna, wat fijn dat het zo goed gaat
Ik had eerder van je begrepen dat je het toch best jammer vond dat het de vorige keer niet gelukt was allemaal, maar dit klinkt veelbelovend! En dat in een keer goed aanhappen leert ze mettertijd wel. Je kan haar ook helpen zoals ik bij Devin weleens deed. Soms leek hij gewoon vergeten te zijn hoe het het moest. Dan stopte ik mijn pink even in zijn mond als trigger en gelijk daarna de borst. Werkte als een tiet

FTA, niet wanhopen hoor! Hopelijk snel betere tijden
En verder weet ik het niet zo goed meer, sorry
pi_71653893
50 gram gegroeid sinds gisteren! En het happen gaat alweer beter! Ik vind haar zo stoer
pi_71661749
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:25 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Overstuur is hij echt pas na een minuut of 5 drinken. En dan toevallig nu is hij even bezig.
Ik kijk het nog even aan en anders maak ik morgen een afspraak bij de huisarts

Het voeden probeer ik inderdaad op een zo rustig mogelijke plek te doen Davinia en ik probeer inderdaad ook rustig te blijven.
Flower Ti-amo. Zoals jij het omschrijdt zou het overstuur raken misschien kunnen komen omdat na een paar minuten drinken de darmpjes beginnen te werken. Het zou ook kunnen komen doordat Finn lucht ingeslikt heeft en dat hem plaagt. Wat wij deden en dat hielp weleens was infacol geven voor de voeding en een warme kruik (cosi-bag) op de buik. Ergens had ik gelezen, dat het masseren van de voetzolen de darmpjes in gang zet. Soms had ik het idee dat dat ook hiel als ik dat tijdens het voeden deed. Ik kan heel goed begrijpen wat jij voelt Flower Ti-amo. Ik kad dezelde problemen vooral denk ik door Jairs krampjes. Een keertje was het heel erg toen huilde Jair zo dat het drinken niet wilde lukken en ik huilde ook omdat hij niet dronk/ kon drinken. Wij hebben toen ook maar een flesje gedaan zodat hij toch wat binnen zou krijgen en dat ging er wel in.

Heel veel sterkte!
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71662657
Zijn er meer kindjes die beginnen met 5 minuten drinken en dan aan de andere kant een lange ruk maken...? Ik leg Iris aan en dan drinkt ze vrij gretig 5 minuten om vervolgens in slaap te vallen en los te laten. Dan ga ik haar verschonen in de hoop dat ze weer wakker wordt (lukt ook niet altijd) en doen we de andere kant en soms gaat ze daar dan dus wel een kwartier door...
Klinkt beetje omgekeerd dan wat ik altijd lees van de tweede borst als toetje, Iris lijkt te beginnen met het toetje. En soms wil ze gewoon echt niet meer na 5 minuten, om zich vervolgens een uur later wel weer te melden.

Ik vind het nog een beetje verwarrend even, maar dat komt goed toch?
Want verder gaat het wel gewoon ok .
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:20:46 #272
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_71662954
Iris
Wat klink je heerlijk relaxed Nijn! <3
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_71665459
Nijna, misschien is ze wel een hele snelle drinker en geniet ze gewoon extra van haar toetje.
pi_71665825
Nijna, fijn dat Iris het zo goed doet!
En je mag haar gerust blijven volgen, zeker als ze mooi bijkomt!
(het is trouwens erg warm de laatste dagen, niet makkelijk voor baby'tjes. Mama's lijf is dan ook nog eens zo warm. Maar vaker drinken kan zeker geen kwaad- als ze niet de hele dag om het uur wil drinken natuurlijk)
pi_71673280
Jair heeft net na het drinken in drie/ vier grote golven heel veel teruggegeven. Het leek wel alsof alles er weer uit is gekomen. Ik ben best geschrokken, want dat deed hij anders nooit. Vroeger gaf hij wel eens een golfje terug maar volgens ons altijd binnen het normale wat een baby wel eens teruggeeft na een voeding. Aan de andere kant is hij heel vrolijk, hij lijkt nu geen honger te hebben en maakt ook niet de indruk ziek te zijn of zo. Misschien had hij wel te haastig gedronken of zich verslikt en leek het alsof alles er weer uitkwam hoewel dat niet zo was. Ik denk, dat ik in ieder geval voor de zekerheid niet over een uur ga kolven zoals ik normaal doe. Want wat doe je dan als hij direct na het kolven honger heeft. Ik vraag me af of ik hem dan genoeg zou kunnen geven uit de borst? Natuurlijk zou ik hem ook het afgekolfde kunnen geven maar dat even terzijde.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 09:29:07 #276
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71673507
Je kunt natuurlijk ook één kant kolven en de andere 'bewaren' voor jaïr. Hoewel je grote kanshebt dat Jaïr genoeg heeft aan wat er uitkomt als hij drinkt na het kolven. Heb je al geprobeerd of hij weer wil drinken?
pi_71673847
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 09:29 schreef Jelief het volgende:
Je kunt natuurlijk ook één kant kolven en de andere 'bewaren' voor jaïr. Hoewel je grote kanshebt dat Jaïr genoeg heeft aan wat er uitkomt als hij drinkt na het kolven. Heb je al geprobeerd of hij weer wil drinken?
Nee had ik nog niet geprobeerd. Omdat hij ten eerste heel vrolijk en tevreden leek en ik hem eerst even wat tijd wilde geven voordat ik hem weer wat gaf. Ik dacht dat het beter is te wachten maar hem gelijk wat te geven als hij er de volgende keer om vraagt. Dit in verband met het idee, dat er gewoon toch alleen uit is gekomen wat te veel was.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71673922
Even crossposten: Morgen komt een vriendin eten die borstvoeding geeft. Moet ik met eten nou wel of niet bepaalde dingen vermijden? Ik lees nogal tegenstrijdige dingen met googlen. Jullie weten dat vast.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:00:11 #279
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71674219
nee hoor, als zij niets heeft aangegeven dan kan ze gewoon alles eten. Ga alleen niet iets heel anders (heel pittig bijvoorbeeld) eten, dan wat zij normaal eet.

tinu, ik doelde erop dat je hem dan straks gewoon éérst kunt aanleggen, kijken of hij wil drinken, wil hijniet drinken dan ga je kolven, als hij daarna nog snel komt zal er vast nog wel genoeg over zijn om zijn dorst te stillen.
pi_71674354
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 09:47 schreef prinseszondererwt het volgende:
Even crossposten: Morgen komt een vriendin eten die borstvoeding geeft. Moet ik met eten nou wel of niet bepaalde dingen vermijden? Ik lees nogal tegenstrijdige dingen met googlen. Jullie weten dat vast.
Prinseszondererwt ik zou het aan haar zelf vragen. Natuurlijk zijn er algemene dingen waarvan aangeraden wordt die te vermijden, hoewel soms ook wordt gezegd dat dat eigenlijk niet hoeft. Maar soms hebben mensen ook zelf vastgesteld dat hun baby van iets last heeft of eten zij het gewoon uit principe niet. Ik wilde bijvoorbeeld gewoon geen knoflook en uien in mijn eten gewoon uit voorzicht. Als je aan haar vraagt of er dingen zijn, die zij niet eet/ niet wil eten vanwege de bv dan stel je je helemaal op haar in, dat waardeert zij vast wel bijzonder.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 11:01:34 #281
5428 crew  miss_sly
pi_71675738
Met betrekking tot clusteren: het lijkt erop dat Senna zowel 's ochtens als 's avonds een paar uurtjes clustert; is dat normaal, tweemaal clustermomenten op een dag?
En hoe ga ik dan om met het aanbieden van de borsten? In totaal ongeveer 20 monuten de ene en dan 20 minuten de andere? Of na iedere drinkmoment de andere borst aanbieden?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 11:15:57 #282
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71676148
Sly,loopt de borstvoeding nu goed? Dan kun je gerust één borst aanbieden en bij de volgende voeding de andere. Of als ze de eerste loslaat ,de andere nog aanbieden voor een 'toetje'. Komt ze vaak achter elkaar (clusteren jelief ) dan bied je in een periode van 2 of 3 uur steeds dezelfde borst aan. Zo voorkom je overproduktie en teveel voormelk. Al met al is het goed voelen aan je borsten, je merkt vanzelf als een borst er aan toe is om leeg gedronken te worden óf als een borst (tepel) even rust nodig heeft.
pi_71676268
Thanks meiden, ik zal haar dan even bellen of gewoon mild eten maken.
pi_71678180
Hoe zit het met het aanschaffen van een kolf, is dat sowieso handig tzt? Ik werk niet, dus ik zal de meeste tijd sowieso live kunnen voeden.
Is het "nodig" en wat zouden jullie dan aanraden, elektrisch of hand of....?

Iris was weer 90 gram gegroeid, nog 20 gram van haar geboortegewicht nu .
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:31:18 #285
5428 crew  miss_sly
pi_71678541
is het wel clusteren? ik zit nu al sinds ca. 8 uur bijna onafgebroken met haar aan de borst. ik heb kunnen douchen en ontbijten tussendoor, mar verder dus zonder overdrijven onafgebroken gevoed. en ze start ook iedere keer met drinken, ze stopt regelmatig, laat zelfs los, maar gaat daarna weer driftig op zoek. ze wil niks, behalve bij me aan de borst.
pi_71678649
Oe, wat gaat Iris goed
Je kunt trouwens ook na die vijf minuten de eerste borst nog een keer aanbieden ( als ze in slaap gevallen is is de borst waarschijnlijk nog niet leeg) en daarna de tweede borst als toetje, maar als het zo goed gaat is het ook oké hoor.

Miss_sly, wat jelief zegt. Probeer te observeren of Senna aangeeft dat de borst leeg is en wissel dan van kant. Om de twee tot drie uur vind ik wat lang (dat is vaak het advies als er al overproductie is) en je hoeft niet op de klok te kijken dus vergeet die twintig minuten maar.
pi_71678737
Tsja, is het wel clusteren... Het lijkt wel op clustergedrag (clusteren is niets meer dan binnen een tijdsblok heel vaak aan de borst willen zodat er een cluster van voedingen ontstaat). dus ik zou zeggen: ja, het is clusteren. Misschien heeft Senna het warm, of veel mamahonger, of voelt ze zich niet helemaal lekker. Houd je het zelf een beetje vol?
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:47:49 #288
5428 crew  miss_sly
pi_71678971
Het is redelijk vermoeiend, eerlijk gezegd. Ik begin en eindig mijn dag met ongeveer 3-4 uur onafgebroken voeden. Gedurende de dag komen daar nog een paar voedingen bij, uiteraard, en 's nachts 1 a 2. Slapen 's nachts gaat wel goed, maar overdag kom ik tot weinig meer dan voeden, snel douchen en snel zelf eten en soms eens even 2 uurtjes niets. En dan ben ik eigenlijk nog best moe en zou ik het liefst een dutje willen doen.

Ik hou me er maar aan vast dat ze zo vast niet altijd zal blijven en dat ik deze dagen zo even door moet. Gelukkig heb ik nog verlof en is schaap veel thuis, maar rustgevend is het allemaal niet.
pi_71679175
Ja, dat is zo hoor, Miss-Sly. Als ik één ervaring heb, dan is het wel dat een kind zo veranderlijk is als het weer (letterlijk!). Waar je je nu druk over maakt, kan volgende week zo maar weer anders zijn

Het is nu heel warm ook, dat maakt haar dorstig, denk ik. Beetje clusteren, beetje regelen, nu allemaal één pot nat. Wat ik deed was alle uurtjes slaap pakken waar dat maar kon.

En heel vaak als je denkt: ik trek dit niet meer, dan is het vaak de volgende dag klaar! Echt waar

Sterkte! Je doet het heel goed!
pi_71679633
Miss_sly, dat klinkt idd vermoeiend. Maar dat blijft vast niet zo.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 15:24:23 #291
5428 crew  miss_sly
pi_71684057
Ze heeft nu weer een tijdje minder behoefte. Het lijkt erop dat ze 's ochtends van de eerste voeding tot een uur of 12-13; wil clusteren, en 's avonds van een uu or 21 tot een uur of 24-1. Er tussenin komt ze dan vaak niet eens iedere twee uur uit zichzelf, maar dat is ook niet echt gek als ze 3-4 uur constant drinkt

Ach, ik red het nog wel, hoor. Ik heb me voor de eerste tijd voorgenomen dat ik niets moet, behalve voor Senna zorgen. Alles wat ik daarnaast kan doen (zowel aan leuke als ana minder leuke dingen) is meegenomen, maar Senna is het enige dat moet. En daar hb ik verlof voor, toch? Dus net even een dutje gedaan, terwijl mevrouw ook even een dutje doet.

De laatste voeding heb ik trouwens volgens het principe van wisselvoeden gedaan. Het lijkt erop dat ze daar goed op reageerde. Eens kijken of dat iets voor ons kan betekenen.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 16:04:42 #292
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71685185
SLy je doet het goed! Je volgt je eigen gevoel en kijkt wat werkt voor jullie!
pi_71703538
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, sorry meiden, maar ik heb wel een beetje vluchtig gekeken en ik wil even zeggen dat ik het zo leuk vind om de posts van MissSly te lezen. Je omschrijft zo goed hoe het is, zoekt naar een oplossing zonder te vervallen in wanhoop. Super
  Moderator zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:28:04 #294
5428 crew  miss_sly
pi_71704569
Ik ben erg blij met dit topic. Ik kan er mijn vragen kwijt en voor mezelf neerzetten hoe het is. Grappig dan ook om te zien hoe het per dag kan verschillen.
Vandaag is ze heel lief en rustig, niet huilerig. Wel hangt ze vandaag graag bij mij of, zoals nu, bij papa, maar ze hoeft dan niet elke keer te drinken.

Vannacht heeft ze het zo super gedaan! Tegen 12 uur is ze gaan slapen. Om 5 uur werd ik wakker van haar. Even naar de wc, en toen wilde ik haar oppakken om te voeden, maar ze lag nog helemaal in diepe slaap. Ze was alleen weer aan het persen en kreunen, maar dat deed ze kennelijk in haar slaap. Dus maar terug naar bed gegaan, en een uurtje later werd ik weer wakker, maar nu hoorde ik haar ook smakken. En ja hoor, toen was ze wakker en heb ik haar dus gevoed.
Om 8 uur werd ik weer wakker van haar. OPgepakt en geprobeerd aan te leggen, maar ze wilde niet. Dus maar op mijn borst gehouden en hebben we samen nog een uurtje geslapen. Om 9 uur wilde ze wel drinken.

Ach, ik hou het er maar op dat 'op verzoek' zolang het haalbaar is voor me, ook werkelijk 'op verzoek' betekent. En ik heb toch besloten haar niet meer om de 2, maar om de 2,5-3 uur wakker te maken als ze zich niet gemeld heeft. Ze drinkt per keer zo goed, dat ik denk dat dat wel kan. Kijken of ze daar ook wat rustiger van wordt.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:25:55 #295
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_71712125
Kom me hier ook weer eens laten zien

opzich gaat het met de bv prima, Roy komt netjes rond de 3 uur, hapt goed aan en drinkt lekker.
Alleen sinds vandaag is de linkerborst nogal pijnlijk geworden, vooral het eerste stuk, als hij dan eenmaal drinkt gaat het goed.
ben nu op advies van de kraam, de tepel aan het smeren met bethaden zalf, hopelijk ben ik er snel weer vanaf.
  Moderator zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:48:34 #296
5428 crew  miss_sly
pi_71714046
Bar! Fijn dat het goed op gang lijkt te komen en Roy goed drinkt.
Ik heb de eerste dagen ook wat gesmeerd met bepanthen, en dat hielp wel. Nog beter hielp toch nog net wat beter happen, zodat de tepel echt goed in de mond zat. Nu hoef ik helemaal niet meer te smeren.
pi_71725293
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:00 schreef Jelief het volgende:
nee hoor, als zij niets heeft aangegeven dan kan ze gewoon alles eten. Ga alleen niet iets heel anders (heel pittig bijvoorbeeld) eten, dan wat zij normaal eet.

tinu, ik doelde erop dat je hem dan straks gewoon éérst kunt aanleggen, kijken of hij wil drinken, wil hijniet drinken dan ga je kolven, als hij daarna nog snel komt zal er vast nog wel genoeg over zijn om zijn dorst te stillen.
Bedankt voor de tip(s). Ik heb uiteindelijk maar niet gekolfd. Ik heb de tip opgevolgd om vaker te voeden. Door de hitte en zijn spugen s'ochtends was dat de betere oplossing. Schijnt alsof Jair een trend heeft gezet: Gisteravond moest ik dan ook oveergeven en s'nachts was Papa aan de beurt. Jair is helemaal gezond. En ik en mijn man hebben ook geen koorts, dus ik gok erop, dat wij iets verkeerds hebben gegeten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71725694
Wat fijn dat het borstvoeden bij de nieuwe mama's goed gaat!

Tinuviel, wat naar dat overgeven met het hele gezin. Fijn dat het met Jair weer helemaal goed gaat.

Owlet, zijn jullie alweer verlost van de spruw?

Hier gaat alles zijn gangetje, ik ben nog niet echt bezig met het ontwennen van het tepelhoedje, maar nu we weer spruwvrij lijken te zijn wil ik er weer voor gaan. Verder zei de LK dat ik moest gaan kolven omdat anders de kans bestaat dat hij straks het flesje niet meer wil, dus ook daar ga ik aan beginnen.
pi_71726138
Oeke fijn dat de spruw bij jullie weer voorbij is.

Bar, Nijna en miss-sly, fijn dat de bv zo goed gaat bij jullie.

Ik voel me alweer wat beter. Probeer goed op mijn vochttoevoer te letten. Bv geven als je jezelf slecht voelt is wel vermoeiend.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71728780
Iris zit weer boven haar geboortegewicht . Kleine lurkie
  zondag 9 augustus 2009 @ 18:23:10 #301
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_71738252
@Miss_Sly, Roy pakt erg goed, opent mondje super goed dat is het probleem eigenlijk niet.
we (de kraam en ik) dat het gekomen is doordat ze in het ziekenhuis, beetje hebben zitten rommelen.
Roy wilde smorgens doordat hij nog erg moe was niet drinken, maar ze waren hem in feite aan het dwingen tot drinken.
waarschijnlijk is door het sabbelen, en dat gewroet het net wat geirriteerd ofzo.
Vandaag doet het al stukken minder pijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')