Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik denk dat zolang je goed kijkt naar zowel kind als moeder (en dus ook naar de bv productie van moeder) dat het dan ook goed komt zonder schema's. Zeker bij grotere kindjes.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:47 schreef Iksje het volgende:
Piglet, ik denk dat jij gewoon een heel goede productie had.
Sommige vrouwen moeten wat meer moeite doen om te blijven borstvoeden, omdat zij het ook belangrijk vinden dat hun kind moedermelk krijgt ipv kunstvoeding. (zo lang als de natuur dat wil, maar soms heeft de natuur een zetje nodig, ook al komt dat dan in jouw ogen over als kost wat kost lang borstvoeding willen geven)
Ik kan even geen uitgebreid antwoord geven, maar ik wil wel even snel zeggen dat het misschien voor jullie lekker is om Senna bij je in bed te houden. Eventueel met een snugglenest of op het aankleedkussen (plastic hoes er af!) tussen jullie hoofdkussens.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 09:24 schreef miss_sly het volgende:
Even nog wat vraagjes.
Vannacht was het weer even zwaar. Ik heb van 23.30 tot tegen 4 uur vrijwel onafgebroken zitten voeden. En met vrijwel onafgebroken bedoel ik dat ze 1 keer een schone luier heeft gehad en een paar keer een aantal minuten in bed heeft geleden, omdat ik dacht dat ze verzadigd was. Dan meldde ze zich echter al binnen een aantal minuten, dus dat was kennelijk niet het geval. Toen ze de laatste keer verzadigd leek, was dat kennelijk ook zo, want toen werden we pas iets na 8 uur vanochtend wakker van gepruttel en gesmak uit het wiegje
Valt dit van afgelopen nacht onder clusteren? Ik vond het erg zwaar vannacht, moet ik zeggen, vooral omdat je niet weet of en wanneer er een eind komt aan haar verzoek. Ik viel telkens in slaap tijdens het voeden van puere vermoeidheid.
En hoe ga je om met het aanbieden van beide borsten. Iedere keer dat ze uit zichzelf stopt de andere aanbieden? Of juist lang achter elkaar dezelfde, zodat de tepel van de andere borst even een langere periode rust krijgt? Want ondanks dat aanleggen goed gaat en ik geen kloofjes heb ofzo, zijn mijn tepels toch wel redelijk gevoelig van al dat gezuig. Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Verder nog het volgende: om de productie zo goed mogelijk te krijgen, hoe kan ik dan nu het beste met de voedingen omgaan? Volgens mijn kraamverzorgende is het verstandiger om nu iedere voeding beide borsten aan te bieden, en dan minimaal 15 minuten ieder. Op zich zou ik het eigenlijk ook wel prettig vinden om maar 1 borst per voeding te doen, desnoods een half uur. Geeft de andere toch wat meer rust. Ik wil echter niet de poductie in de weg staan. Dus wat is dan het beste?
Over dat voeden op schema: in principe voed ik op verzoek, maar ik ga ook max 3 uur na de start van de vorige voeding kijken of ze al iets wakker begint te worden. Zo gauw dat het geval is, ga ik haar actief wakker maken, zodat er max 3,5 uur tussen start vorige en deze voeding zit.
GMTAquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:23 schreef cattie het volgende:
Miss-sly, mijn ervaring is dat Fee juist tegenwooridg vaker 2 borsten wil. Maar ga vooral op haar af. Laat het idee van aantal voedingen, tijd per borst, 1 of 2 borsten los. Gewoon voeden en je gevoel volgen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
Precies, en zo wakker als ze dan is, is ze de hele dag nietquote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:20 schreef Jore het volgende:
Volgens betekent clusteren gewoon dat er een cluster van opeenvolgende voedingen ontstaat. Waarschijnlijk blijft Senna alleen maar wakker omdat ze wil drinken en wil ze ook niets anders. Klopt dat miss_sly?
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))quote:Maar volgens mij heet Stefan Kleintjes op de fora waar hij post gewoon Stefan Kleintjes.
Haha, wilde je eens anoniem doen?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:
[..]
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
maar ik word gelijk herkend
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:
[..]
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
maar ik word gelijk herkend
Voor het liggend voeden, kun je je kind gewoon naast jezelf in bed leggen. Dat lijkt me makkelijker, want anders lig je misschien niet zo lekker. De co-sliepers zijn wel perfect zodat je makkelijk je kind s'nachts kanaanraken en dat die toch in zijn eigen wiegje/ bedje ligt. Ook als je kind behoefte heeft aan zuigen op je pink of een speen kun je veel makkelijker met je hand bij je kind. Bij een gesloten wieg moet je met je arm over de wiegrand, dat ligt niet lekker.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:32 schreef cattie het volgende:
Voeden doe je niet in dat ding volgens mij. (Ik heb er nooit 1 gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe dat gaat.)
Hey welkom hier!quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:09 schreef bvvoeding het volgende:
kweeniet natuurlijk hoe vaak ik hier zal zijn, maar bij hoge nood geef dan maar een brul![]()
Bij ons worden ook geen potjes gegeven. Hij krijgt gekookte en gepureerde groenten. Omdat groenten eigenlijk als middag of avondeten horen, krijgt hij ze ook s'middags of s'avonds, de precieze tijd is van zijn en ons ritme afhankelijk. Soms eet hij direct na of voor ons eten. Gelijktijdig werkt nog niet zo goed, omdat hij nog niet zelf eet. Kwa hoeveelheid was het maximaal 2 was-penen respectievelijk 4 stronkjes broccoli op een dag.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 22:17 schreef p_iglet het volgende:
waarom schema?
Bv ging hier nooit op schema, maar op het verzoek van Pepijn en op mijn verzoek. (als ik moest werken dronk hij voor dat ik weg ging op mijn verzoek bijvoorbeeld)
Eten ging hier net zo. Pepijn heeft nooit potjes gehad of babyprakjes, maar vanaf het begin af aan meegegeten, en dan zorgde ik gewoon dat er ook wat geschikts was voor hem. Als wij avondeten aten dan kreeg hij wat groenten, aardappel of pasta wat ik dan tijdens het koken apart hield. (in het begin sliep hij ook nog wel eens tijdens ons avondeten, nou dan at hij een dagje niet 's avonds). 's morgens eten wij hier yoghurt met muesli. We hebben een tijdje babymuesli gehad voor Pepijn, maar toen daar 1 pak van leeg was at hij gewone muesli mee. (vanaf een maand of 10 denk ik) Zolang daar geen grote noten inzitten ging dat prima. Fruit en lunch net zo. Als ik ging eten at Pepijn mee. Al plande ik op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje de lunch en fruit rond zijn slaapjes heen. Maar vaak genoeg dat hij om 14.00 een boterham at omdat hij om 12 uur al naar bed ging en ik zo vroeg echt ngo niet lunch. Hij heeft altijd gegeten zoveel hij wilde. Beetje bij beetje ging hij dus meer eten en drinken.
Drinken ging in het begin vooral uit mijn glas. Water of hele dunne diksap. Pepijn heeft ook nooit uit een tuitbeker gedronken.
Ik heb nooit koste wat kost zo lang mogelijk, zo veel mogelijk borstvoeding willen geven. Ook nooit bewust de bijvoeding na een borstvoeding ofzo. Maar gewoon eten op eetmomenten. En normaal eten geen fabriekszooi, babypotjes, pyjama papjes etc. Pepijn ging daardoor gewoon geleidelijk minder borstvoeding drinken.
En nu met ruim 2 drinkt hij nog 2x per dag, of 3x als ik overdag thuis ben.
Wat het kolven betreft heb ik denk ik bijna alle mogelijke maatregelen genomen: dubbelzijdig elektrische kolf, syntocinon, vaker kolven overdag. Jair sliep idd al snel door vanaf ongevver 8 weken. Ik heb kort daarna nog een tijd lang s'nachts gevoed op mijn verzoek omdat zijn gewicht onder zijn lijn zakte. Alleen ik vond het voor ons allebei niet prettig. Wat is fulltime kolven? Ik kolf 4 dagen en voed zelf 3 dagen. Hoewel ik op de kolfdagen s'ochtends (1) en s'avonds (2) voedingen zelf geef.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:51 schreef p_iglet het volgende:
Tsja en als je merkt dat je niet genoeg melk hebt tijdens het kolven. Kan dat aan het kolven liggen (al syntocinon en dubbelzijdig elektrisch kolven geprobeerd??) of idd aan je totale melkproductie.
En sommige mensen moeten wel veel meer doen om hun productie op pijl te houden. Zeker bij kindjes die al snel doorslapen.
Uit onderzoek is wel gebleken dat voedingen tussen 2 en 6 's nachts (zoiets geloof ik, iig een periode van een paar uur 's nachts) het best helpen om je productie op peil te houden/brengen. Dan is je prolactine niveau het hoogst geloof ik.
Daarom word bij moeders die fulltime kolven ook aangraden om 's nachts de wekker te zetten.
Yppy heeft geloof ik ook een hele tijd 's nachts gekolft of extra gevoed om de productie op peil te houden icm met een Anna die niet zo denderend groeide.
Tinuviel, ik vind 2 peentjes of 4 stronkjes broccoli trouwens wel echt veel hoor!!! Jair is nog niet eens 6 maanden oud. Dan is het niet zo gek dat hij zelf nog niet kan eten. En zeker niet die hoeveelheden.
bedankt voor je lieve woorden. Ik weet dit allemaal en ik maak me ook niet te ongerust. Ik wilde gewoon ook even van andere moeders weten wat zij denken ik verband met bijvoeding en borstvoeding en hoe dat bij hun is gegaan. Mijn fallback was ook 6 maanden borstvoeding geven, hoewel ik idealiter liever nog langer borstvoeding zou willen geven, dat weet je. Ik ga nu eventjes met Jair spelen en hem aan oma laten zien misschien.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Tinu, ook even hier. gister kwam het er niet van:
1. hoeveel je kolft zegt helemaal niks niks NIKS over je productie!!!!!! je hebt nooit liters per keer gekolfd, waarom zou je dat nu wel moeten doen?
2. Hoe drukker jij je maakt over de bijvoeding, hoe harder jair op jouw stress reageert en ook onrustig wordt
3. Van die twee wortels schiet je productie echt niet achteruit, meer om jouw onrust.
Vertrouw op je lichaam, vertrouw in jair, en het komt goed.
als je denkt dat hij honger heeft, hang er een tiet in, als je denkt dat hij op het kdv honger heeft, prop er een fles in en anders kv. je kolft wat je kolft, van kv gaat hij echt niet dood.
hoe meer je stresst, hoe minder je kolft. dat weet je.
hoe meer je stresst, hoe harder je productie achteruit gaat, ongeacht of hij bijvoeding krijgt of niet.
je geeft al 6 mnd min of meer exclusief bv, dat is al hartstikke goed! ga daar svp van uit, en gun jezelf wat rust!
ja, jair is klein, maar hij is in verhouding. hij is niet suf of wat dan ook, heeft wat last van zichzelf door de ontwikkeling met mss jouw stress. weet je niet zeker.
ik weet wel dat als ik me niet goed voel, eli ook gaat muiten. waarom zou jouw kind anders zijn?
je weet, ik wens je het allerbeste, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. nergens voor nodig!
miss, fijn dat het zo goed gaat! en dat je wat hebt aan de antwoorden hier.
Nou ja, ik moest volgens de eerste CB arts maar 'gewone' melk gaan geven. Gelukkig vond de lactatiekundige van hetzelfde CB dat ik beter een paar dagen met d'r in bed kon gaan liggen, veel drinken en 6-8 borsten per voeding kon geven.quote:Op zondag 26 juli 2009 12:27 schreef p_iglet het volgende:
Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!![]()
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.![]()
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien![]()
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?quote:Op maandag 27 juli 2009 12:33 schreef YPPY het volgende:
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.
Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.![]()
Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
Ja, mijn productie was erg slecht. Ik heb daar een paar posts eerder wat over geschreven. Over het nachtelijk kolven. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik niet bepaald melk over had.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:23 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?
Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
Wat lief!quote:Op maandag 27 juli 2009 21:35 schreef YPPY het volgende:
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |