abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2009 @ 12:34:34 #126
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71336014
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:27 schreef p_iglet het volgende:

Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien
Nou ja, ik moest volgens de eerste CB arts maar 'gewone' melk gaan geven. Gelukkig vond de lactatiekundige van hetzelfde CB dat ik beter een paar dagen met d'r in bed kon gaan liggen, veel drinken en 6-8 borsten per voeding kon geven.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 26 juli 2009 @ 12:37:11 #127
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71336092
Na bijna vier jaar weet ik dat stress enontspanning grote invloed hebbe op je produktie.Toen ik mij druk maakte of Emma wel genoeg groeide en genoeg dronk liep de borstvoeding ook niet zo soepeltjes. Nu maak ik mij nergens meer druk over en ik heb, over de hele dag bekeken, genoeg!
Zelfs met twee kindjes aan de borst. En ja soms komt Ruben na een uur weer om drinken. So be it. Niet altijd handig maar ik heb er voor gekozen om uitsluitend borstvoeding te geven dan hoort dat er ook bij. Ik rem Emma nu wel af met drinken 's avonds omdat we het willen afbouwen en omdat ik merk dat Ruben dus wat meer wil drinken voor het slapen en niet meer genoeg heeft aan één borst dan. Omte voorkomen dat hij dan na een uur weer wakker wordt mag Emma dus niet meer drinken tot het op is, of Ruben mag eerst en danis het restje voor Emma. ( mental immage: Emma die de borst uitschraapt) Overdag drinkt hij meestal maar één borst en dan nog niet eens helemaal leeg .
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 26 juli 2009 @ 12:45:51 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71336313
hey ik heb ook al een kindje dat niet goed groeide. Hebben jullie haar foto's gezien in het fototopic? Ze is een gezonde bijna-kleuterdie heel netjes net onder het gemiddelde zit met haar gewicht en lengte, heel mooi in verhouding.
Echt laat het los, relax, je kind wordt écht vanzelf groot daar hoef je verbazend weinig moeite voor te doen.
(tinu, dit is niet specefiek voor jou bedoelt)

drie maal daags uit dit potje een lepel vertrouwen in je lichaam en je baby:
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 26 juli 2009 @ 13:25:58 #129
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71337253
Het doet me zo goed om dit topic te lezen!
De steun, goede adviezen, het meeleven... Word er zelfs een beetje emo van
En ik weet dat als ik straks zelf tegen problemen aanloop, twijfels krijg over de juiste aanpak of whatever, ik hier kan aankloppen bij zoveel lieve (ervarings)deskundigen! Net als de vorige keer.

Bedankt
.... met gevoel voor drama....
pi_71352827
Ik heb ook erg veel aan dit topic (gehad). Vind het fantastisch dat je hier terecht kan.

dusseh... zal ik dat ook maar doen met mijn dilemma? Moest er toch iemand zijn met een kindje dat 'te hard' groeit? (ook al klopt dat niet helemaal, hij is kort na zijn geboorte de hoogte in geschoten en dan die lijn blijven volgen)
Ik voed min of meer op schema omdat hij er vaak zelf te veel tijd tussen zou laten.
Maar als ik eerlijk ben, durf ik niet zo snel aanleggen als ik bij mijn eerste kindje deed. Een beetje uit angst dat hij te veel zou groeien (ik weet dat dat an sich bijna nooit voorkomt bij borstvoedingsbaby's maar toch).
Hij is al zo'n flinke baby (met twee ouders die aan de mollige kant zijn, 1m71/75kg en 1m84/102kg)
Aan de andere kant probeer ik elke dag 7-8 voedingen te halen, vooral ivm productie.
Heel tegenstrijdig allemaal.
Hoe zouden jullie het doen?
  zondag 26 juli 2009 @ 23:36:55 #131
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71353332
Fons was toch ook zo'n grotert? Lid van de grote-mannen-club.

Ik kan absoluut, totaal niet uit ervaring spreken, maar ik zou lekker aanleggen. Veel bv is niet slecht en als hij als 2 jarige ofzo veel te zwaar is, geef ik hem wel een voetbal voor z'n verjaardag.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  zondag 26 juli 2009 @ 23:51:38 #132
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_71353719
Iksje, gewoon op gevoel. B is ook stevig en heeft een hoog BMI. Elke keer horen we dat aan op het CB. Hij is verder keigezond, heeft energie voor 10 en doet het qua ontwikkeling super. Een dieet is volgens het CB raadzaam en volgens de huisarts complete nonsens omdat het waarschijnlijk genenwerk is. Evenwichtig eten is belangrijk en hem bij brengen dat sport en beweging belangrijk is als ie ietwat ouder is ook. Dat klonk mij iig heel aannemelijk in de oren. Iig meer als 'zet em maar op dieet! Hij is te dik!'
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_71356697
Fons zat als baby idd ook in het 'verwijsgebied' en ze spraken toen ook op het CB van hem in het oog te houden en anders op 'dieet' te zetten.
Nu is hij gemiddeld van lengte en zit hij onder het gemiddelde van gewicht...
Bij Elodie was het weer hetzelfde, pas nu, vanaf de zesmaanden controle zat ze niet meer in het verwijsgebied en ik vermoed dat haar lijntje nu ook wel zal gaan zakken, nu ze zich meer vult met fruit en groenten. Dat komt er toch gewoon weer uit...
pi_71359135
Ja, Fons was inderdaad zo'n flinkerd! (en Brent)
Maar weet niet meer hoe veel ze wogen bij geboorte.

Bass-miss, wat is het verwijsgebied? Ga jij naar K&G of naar de kinder/huisarts?
Hij zit nu op p90 van de curves van kind en gezin.
pi_71359493
Fons woog 4,450 kg en Elodie 4,120 kilo.
Verwijsgebied is als ze boven de bovenste lijn van de curve uitkomen.
Wij gaan naar het K&G.
  Moderator maandag 27 juli 2009 @ 11:48:30 #136
5428 crew  miss_sly
pi_71360532
Ik vind het nogal raar klinken om over zulke kleine kinderen te zeggen dat ze op dieet moeten
Als ze gewoon gezond eten (hetzij volledig bv, hetzij met gezonde bijvoeding in de vorm van groenten en fruit) dan is het toch gewoon goed? Ook al zijn ze dan wat zwaarder, dat hoort op dat moment kennelijk bij ze.

Mijn bv-monstertje doet het wonderbaarlijk goed. Ze is vanmorgen gewogen en ze weegt 3680, dat is 5 gram minder dan haar geboortegewicht van een week geleden!

Even nog een paar vraagjes:
De vk en de kraamhulp zeiden beiden om niet langer dan 20 minuten te voeden per borst, omdat ik nogal gevoelige tepels had. Nu lijkt dat langzaam maar zeker steeds beter te gaan, mijn tepels wennen er kennelijk aan en het aanleggen gaat steeds vaker meteen goed. Is er dan nog steeds eenlimiet vna 20 minuten per borst? En zo niet, wat is dan de limiet? Hoe weet je dat de borst leeggedronken is?

Normaal begin je met de volgende voeding bij de borst waar je de laatste voeding geeindigd bent. Maar wat nu als ze heel snel na de vorige volledige voeding (2x 20 minuten) komt, zeg al na 20 minuten. Begin je dan toch niet weer met de eerste, ipv met de laatste?

Ik zit erover te denken om een consult met een lactatiekundige af te spreken. Niet omdat er problemen zijn, want die zijn er op het moment niet, maar gewoon, om even te kijken of ze me nog wat kunnen leren, corrigeren, adviseren. Is dat een overbodig iets van een overbezorgde moeder, of is dat best een zinvolle gedachte?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 27 juli 2009 @ 11:53:33 #137
108648 cattie
lieve moeder
pi_71360679
Ik denk dat een lactatiekundige je zeker nog wel wat kan leren en anders misschien onzekerheid weg kan halen.

Er is, als alles oke is, geen maximum aan tijd per borst. Als ze los laat is ze klaar en kun je de andere borst geven. Als Fee kort achter elkaar wil, geef ik haar vaak nog even dezelfde borst. Maar dat is een kwestie van inschatten en aanvoelen. Welke borst is het volst, heeft ze de vorige keer wel goed gedronken, enz.
  maandag 27 juli 2009 @ 11:59:34 #138
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71360841
Miss-sly je kan altijd contact opnemen met een laktatiekundige, maar dat kost wel geld (kijk even of je daarvoor verzekerd bent). Wat je ook kan doen is bellen met een vrijwilliger van de VBN of van de LLL. Dat is gratis en deze mensen krijgen ook intern een "opleiding" en kunnen jouw vragen ook goed beantwoorden denk ik.

Wat betreft het limiet. In feite mag Senna zo lang drinken als ze wilt. Door Senna geen beperking te geven in haar vraag naar melk creeer jij een goede en stabiele melkproductie. Je merkt dat ze in het begin snelle zuigjes neemt, dat doet ze om een toeschietreflex bij jou te creeren. Zodra je melk toeschiet zal je zien/merken dat Senna rustig drinkt. Je ziet waarschijnlijk bij haar slapen dat ze heel ritmisch zuigt en slikt. Zolang ze dat blijft doen mag ze gewoon lekker blijven drinken. Vaak laten kindjes wel los als ze klaar zijn met drinken, maar als je merkt dat Senna niet meer echt aan het drinken is maar meer aan het sabbelen dan mag je haar ook van de borst afhalen (door het vacuum te verbreken met je pink in haar mondhoek). Door het sabbelen kunnen je tepels wel kapot gaan.

Een borst is nooit helemaal leeg. Zodra Senna drinkt maak jij alweer melk aan, dus er zal altijd nog wat melk in je borst zitten.

Wat betreft borstwisselen weet ik zo snel geen goed antwoord...

(Oh en als mijn taalgebruik een beetje raar is: ik hb vannacht heeeeel slecht geslapen. Ik moete cht zoeken naar woorden. Dus sorry voor dat)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 27 juli 2009 @ 12:33:01 #139
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71361639
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.

Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.

Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 13:23:25 #140
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71363080
quote:
Op maandag 27 juli 2009 12:33 schreef YPPY het volgende:
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.

Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.

Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?

Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
pi_71377547
Borstwisselen in een korte periode: als ze na 20 minuten al weer komt na twee keer 20 minuten (volgen we het nog?) mag je gerust weer de eerste borst geven. Ook de tweede, in feite maakt dat helemaal niet zoveel uit. Zoals ik eerder al schreef: als ze gemiddeld genomen allebei maar ongeveer evenveel aan bod komen is alles prima. Probeer gewoon eens uit wat je zelf het prettigst vindt, je doet niet zo snel iets fout.

De borst is leeg als Senna 'm zelf loslaat óf als je merkt dat ze veel meer zuigt dan slikt. En waarschijnlijk kun je het ook wel voelen, 'weeg' je borsten maar eens in je handen. Beetje kneden en doen en dan voel je wel welke er voller is en welke leger. Soms is er weinig verschil en zijn ze dus allebei even vol (of leeg).
  maandag 27 juli 2009 @ 21:34:27 #142
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71377753
quote:
Op maandag 27 juli 2009 13:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?

Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
Ja, mijn productie was erg slecht. Ik heb daar een paar posts eerder wat over geschreven. Over het nachtelijk kolven. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik niet bepaald melk over had.
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 21:35:46 #143
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71377791
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 21:41:39 #144
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71377966
Sorry yppy, ik had gewoon even terug moeten lezen.

Wat leuk dat ze nog weet van de lekkere melk bij mama. Oh wat had ik dat graag gewild.
  Jubileum moderator maandag 27 juli 2009 @ 21:50:23 #145
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71378220
Wat lief Yppy!
Ik wilde alleen nog even iets aanvullen voor miss sly mbt het wisselen van borsten. Als Senna straks wat groter is is het beter om bijv. 2 uur lang maar 1 borst aan te bieden. Dit ivm de voor- en achtermelk. Als ze korte tijd drinkt uit beide borsten krijgt ze relatief veel voormelk (vullend maar niet voedzaam en kan veel krampjes veroorzaken) binnen en weinig achtermelk (voedzaam plus gewichtsvermeerderend dus goed).
Op dit moment is Senna nog zo klein dat veel en vaak aanleggen alleen maar goed is voor de produktie dus kan het nog weinig kwaad.

(let wel ik ben geen deskundige he, alleen ervaringskundig)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 27 juli 2009 @ 22:18:13 #146
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_71379111
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:35 schreef YPPY het volgende:
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."
Wat lief!

Mijn peuter zegt wel eens tegen papa: "Jouw drinken is op!"
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_71379238
hier zijn nog steeds alle tepels "drinken"
en bh's "kiekeboe drinken"

Pepijn en papa hebben "drinken, nee melf" mama heeft "mama melf"

Zo leuk die praatjes
pi_71385247
Wat een leuke praatjes! Mijn dochtertje zegt ook steeds "eet" als ze mijn borsten of beha's ziet (ze drinkt al wel even niet meer zelf, maar haar broertje natuurlijk wel)
  Moderator dinsdag 28 juli 2009 @ 12:58:36 #149
5428 crew  miss_sly
pi_71392414
Morgenvroeg 9.15 uur hebben we aan afspraak bij de lactatiekundige!
Het gaat op zich wel goed, volgens mij, ze drinkt ook goed en mijn tepels worden steeds minder gevoelig, ze hapt steeds beter, maar ik wil gewoon graag even met een expert praten. Ik heb de afgelopen week zoveel verschillende adviezen gehad, dat ik het ook niet meer weet. En ik kan ze wel allemaal gaan uitproberen, of geen, maar ik vind alleen mijn gevoel volgen nog wat lastig in deze.

Dus morgen even lekker met een expert dingen bespreken, kijken of het inderdaad goed gaat, wat ik beter of anders kan doen, en dan ga ik me vast nog beter voelen over de bv.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_71392646
Fijn Miss_sly!

Kiekeboe drinken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')