abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59453776
Borstvoedende moeders ontkomen er vaak niet aan: kolven. Omdat je weer aan het werk gaat, omdat je baby in het ziekenhuis ligt, omdat je een dagje weg moet of omdat je kindje nog niet zo goed aan de borst drinkt als je zou willen.

Hieronder hebben we wat handige links over kolven op een rijtje gezet.

Kolven; hoe werkt dat?
Over kolfapparaten
Bewaren van gekolfde melk
Opwarmen van moedermelk
Kolven en werken
Kolven en werken in Belgie
Oxytocine neusspray
(Allen afkomstig van Borstvoeding.com.)

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.
Hardloper.
IG @webkim
pi_59453793
Op verzoek afgesplitst van het borstvoedingstopic.
Voila ladies: kolf away!
Hardloper.
IG @webkim
pi_59453849
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_59453883
Meteen maar een vraagje... Als ik mn afgekolfde melk wil invriezen, moet ik hete dan eerst af laten koelen in de koelkast, of kan het meteen de vriezer in?
pi_59453905
Ik heb me altijd afgevraagd of dat niet heel erg pijnlijk is. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:28:56 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_59453913
Ik mocht het van het ziekenhuis meteen in de vriezer doen.

Wij gaan misschien een electrische kolf kopen. We huren er nu eentje en dat is toch wel 70 euro per maand. De kolf zelf kost 295 euro, maar we willen meer kinderen en je kan die kolf doorverkopen omdat er geen spruw in het motortje kan komen, aldus de thuiszorg mevrouw.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:30:19 #7
54772 Silmarwen
pi_59453951
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:28 schreef Misstique het volgende:
In het begin vond ik het behoorlijk gevoelig, nu is het alleen gevoelig de eerste 2 minuten, wanneer het snel en krachtig gebeurt om de toeschietreflex te stimuleren. Je voelt het wel, maar pijnlijk is het zeker niet. Althans, ik vind van niet. Tenzij je stuwing hebt, maar dan doet alles aan je borsten zeer, tot aan je oksels.
pi_59454019
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:27 schreef vamperotica het volgende:
Meteen maar een vraagje... Als ik mn afgekolfde melk wil invriezen, moet ik hete dan eerst af laten koelen in de koelkast, of kan het meteen de vriezer in?
Meteen de vriezer in, of in elk geval binnen 24 uur.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_59454034
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:28 schreef Misstique het volgende:
pi_59454089
Je hebt een Medela Symphony nu toch Sil, meende ik op een foto gezien te hebben? Dat is dan ook wel gelijk de creme de la creme onder de kolven en die is zo duur omdat het een verhuurkolf is. Gemaakr om heel veel gebruiksters mee te kunnen. Maar je kan dubbele elektrische kolven kopen die net zo goed zijn hoor, voor veel minder dan 300 Euro.
Hardloper.
IG @webkim
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:36:22 #11
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59454095
Voor de Avent handkolf - gebruiksters:

Ik heb destijds veel gehad aan de tip om het kleine witte ster-vormige ventieltje te laten vervangen door een langwerpiger exemplaar, dezelfde die ook bij de elektrische zit. Dat sterretje schoot vaak los waarna je de kolf weer uit elkaar moest halen om hem tevoorschin te halen en dat werd altijd een kliederboel van jewelste.
Tegenwoordig wordt het betere ventieltje standaard geleverd heb ik begrepen, maar als je een oud exemplaar hebt kun je met 1 telefoontje naar Avent een nieuwe aanvragen en die word je kosteloos thuisgestuurd.
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:41:14 #12
54772 Silmarwen
pi_59454219
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:36 schreef Webkim het volgende:
Je hebt een Medela Symphony nu toch Sil, meende ik op een foto gezien te hebben? Dat is dan ook wel gelijk de creme de la creme onder de kolven en die is zo duur omdat het een verhuurkolf is. Gemaakr om heel veel gebruiksters mee te kunnen. Maar je kan dubbele elektrische kolven kopen die net zo goed zijn hoor, voor veel minder dan 300 Euro.
Die 300 euro boeit me eigenlijk niet zo. De kolf die we nu hebben is inderdaad de Medela Symphony en die kun je ook niet kopen. Er is wel een soort gelijke ook van Medela, die dus 300 euro kost, maar wel hetzelfde werkt. Ook met de 2 minuten TSR-kolf stand enzo. Dat is een van de weinige die je kunt doorverkopen omdat er dus geen spruw in kan komen zitten. Dat vind ik een heel groot voordeel. Bovendien, wat is nou 300 euro op, hopelijk 6 maanden kolven en dat keer een eventueel aantal meer kinderen. (Rare zin.)
pi_59454282
Oke... Meteen in de vriezer dus... Maar als je nou per hoeveelheid in wil vriezen, was het toch afgekolfde melk in de koelkast, bij te voegen melk ook af laten koelen, dan bij elkaar doen en dan in de vriezer?

Denk dat ik daarom in de war was en dacht dat afgekolfde melk sowieso eerst in af moest koelen.... Vond het al zo raar.... Waarom eerst koud worden om dan nog kouder te worden!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:44:21 #14
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454295
Ik heb ook een dubbele kolf van medela, ik ben er heel tevreden over. Met 10 tot 15 minuten ben ik klaar en leeg. En idnerdaad kan er geen melk in de motor komen. Ik heb ook de mini-electric daar kan het wel.

Ik heb ookd e handkolf van avent, maar die gebruik ik zelden, die zit in mn handtas voor de noodgevallen. Ik heb nog nooit problemen gehad met het witte sterretje...
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:45:46 #15
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_59454327
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:41 schreef Silmarwen het volgende:
Bovendien, wat is nou 300 euro op, hopelijk 6 maanden kolven en dat keer een eventueel aantal meer kinderen. (Rare zin.)
Stukken goedkoper dan poedermelk in ieder geval

Bij mij kwam de bv dan wel niet op gang, maar die Medela kolf had ik wss ook gekocht als het wel was gelukt. Ideaal ding
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_59454328
Hoi Sil, ik denk dat een fijne ( en dus dure?) kolf sowieso het geld wel waard is, zeker omdt jullie nu besloten hebben enkel voor het kolven te gaan!

Ik heb ook een electrisch kolfje, ooit voor een paar euro op marktplaats tegen gekomen en voor zo af en toe kolven is ie prima, maar ik moet er niet aan denken daar "massaproductie" mee te leveren!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:46:03 #17
54772 Silmarwen
pi_59454339
Ik had begrepen dat je nooit twee soorten melk bij elkaar mag doen, tenzij je het meteen gaat gebruiken. Dit omdat je dan twee soorten houdbaarheidsdata hebt. Je zou het dus wel mogen ontdooien, bij elkaar gooien, meteen laten drinken en wat over is direct weg gooien.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:47:41 #18
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59454378
De melk moet eerst dezelfde temperatuur hebben, daarna mag je hem pas samenvoegen.

Ijsblokjeshouders (zoals de blauwe van de blokker, zijn flexibel) zijn hier ook handig voor.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:48:58 #19
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454415
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:46 schreef Silmarwen het volgende:
Ik had begrepen dat je nooit twee soorten melk bij elkaar mag doen, tenzij je het meteen gaat gebruiken. Dit omdat je dan twee soorten houdbaarheidsdata hebt. Je zou het dus wel mogen ontdooien, bij elkaar gooien, meteen laten drinken en wat over is direct weg gooien.
Je mag de melk van een dag wel bij elkaar gooien. Dus ik kolf vandaag 3x, dan mag ik die 3 bekertjes samenvoegen tot 2 en dan in de vriezer zetten, of gewoon bij het kdv in de koelkast dumpen.

(Ontdooide) melk is na opwarmen 1 uur houdbaar, maar je mag natuurlijk je vriezer melk aanvullen met verse melk. Alleen moet je geen warme melk bij bevroren melk gooien.
pi_59454600
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je mag de melk van een dag wel bij elkaar gooien. Dus ik kolf vandaag 3x, dan mag ik die 3 bekertjes samenvoegen tot 2 en dan in de vriezer zetten, of gewoon bij het kdv in de koelkast dumpen.

(Ontdooide) melk is na opwarmen 1 uur houdbaar, maar je mag natuurlijk je vriezer melk aanvullen met verse melk. Alleen moet je geen warme melk bij bevroren melk gooien.
Zoiets meen ik idd ook gelezen te hebben.... Kon het alleen niet zo snel terug vinden
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:58:10 #21
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454690
Als je je melk sneller wilt ontdooien, lauw stomend water gebruiken...

Bijna alles is terug te vinden op borstvoeding.com.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:08:30 #22
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_59454951
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:58 schreef Ticootje het volgende:
Als je je melk sneller wilt ontdooien, lauw stomend water gebruiken...

Bijna alles is terug te vinden op borstvoeding.com.
Dit wordt ten zeerste afgeraden door de verpleegkundigen van de couveuse afdeling waar Yade heeft gelegen.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:11:13 #23
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59455011
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:08 schreef GI het volgende:

[..]

Dit wordt ten zeerste afgeraden door de verpleegkundigen van de couveuse afdeling waar Yade heeft gelegen.
Ja, maar stel je nou voor dat je niets meer in de koelkast hebt staan (bv op het kdv) en de kleine besluit opeen veel meer te drinken. Dan moet je dus iets uit de vriezer halen, en dan wachten tot het ontdooit is is niet te doen....

Ik ontdooi mijn melk altijd ruim van tevoren... Maar in een noodgeval, kun je dus wel de bevroren melk sneller ontdooien.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:11:18 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59455014
Je kunt melk van 2 dagen oud best invriezen samen met melk van vandaag. Het moet alleen wel op dezelfde temperatuur zijn als je het bij elkaar gooit!

Die drie dagen verschil in houdbaarheidsdatum is geen ramp

De vuistregel is gewoon 'melk alleen mengen als het dezelfde temperatuur heeft' (dus allebei koelkast-temperatuur, allebei bevroren, of allebei vers maar dat is niet echt mogelijk )

Ik moet echt hoognodig ook weer eens kolven.. Best makkelijk als Nienke ook uit een flesje kan drinken zo af en toe
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:12:13 #25
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59455036
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:11 schreef E.T. het volgende:
Je kunt melk van 2 dagen oud best invriezen samen met melk van vandaag. Het moet alleen wel op dezelfde temperatuur zijn als je het bij elkaar gooit!

Die drie dagen verschil in houdbaarheidsdatum is geen ramp

De vuistregel is gewoon 'melk alleen mengen als het dezelfde temperatuur heeft' (dus allebei koelkast-temperatuur, allebei bevroren, of allebei vers maar dat is niet echt mogelijk )

Ik moet echt hoognodig ook weer eens kolven.. Best makkelijk als Nienke ook uit een flesje kan drinken zo af en toe
Dubbele kolf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')