abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59453776
Borstvoedende moeders ontkomen er vaak niet aan: kolven. Omdat je weer aan het werk gaat, omdat je baby in het ziekenhuis ligt, omdat je een dagje weg moet of omdat je kindje nog niet zo goed aan de borst drinkt als je zou willen.

Hieronder hebben we wat handige links over kolven op een rijtje gezet.

Kolven; hoe werkt dat?
Over kolfapparaten
Bewaren van gekolfde melk
Opwarmen van moedermelk
Kolven en werken
Kolven en werken in Belgie
Oxytocine neusspray
(Allen afkomstig van Borstvoeding.com.)

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.
Hardloper.
IG @webkim
pi_59453793
Op verzoek afgesplitst van het borstvoedingstopic.
Voila ladies: kolf away!
Hardloper.
IG @webkim
pi_59453849
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_59453883
Meteen maar een vraagje... Als ik mn afgekolfde melk wil invriezen, moet ik hete dan eerst af laten koelen in de koelkast, of kan het meteen de vriezer in?
pi_59453905
Ik heb me altijd afgevraagd of dat niet heel erg pijnlijk is. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:28:56 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_59453913
Ik mocht het van het ziekenhuis meteen in de vriezer doen.

Wij gaan misschien een electrische kolf kopen. We huren er nu eentje en dat is toch wel 70 euro per maand. De kolf zelf kost 295 euro, maar we willen meer kinderen en je kan die kolf doorverkopen omdat er geen spruw in het motortje kan komen, aldus de thuiszorg mevrouw.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:30:19 #7
54772 Silmarwen
pi_59453951
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:28 schreef Misstique het volgende:
In het begin vond ik het behoorlijk gevoelig, nu is het alleen gevoelig de eerste 2 minuten, wanneer het snel en krachtig gebeurt om de toeschietreflex te stimuleren. Je voelt het wel, maar pijnlijk is het zeker niet. Althans, ik vind van niet. Tenzij je stuwing hebt, maar dan doet alles aan je borsten zeer, tot aan je oksels.
pi_59454019
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:27 schreef vamperotica het volgende:
Meteen maar een vraagje... Als ik mn afgekolfde melk wil invriezen, moet ik hete dan eerst af laten koelen in de koelkast, of kan het meteen de vriezer in?
Meteen de vriezer in, of in elk geval binnen 24 uur.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_59454034
quote:
pi_59454089
Je hebt een Medela Symphony nu toch Sil, meende ik op een foto gezien te hebben? Dat is dan ook wel gelijk de creme de la creme onder de kolven en die is zo duur omdat het een verhuurkolf is. Gemaakr om heel veel gebruiksters mee te kunnen. Maar je kan dubbele elektrische kolven kopen die net zo goed zijn hoor, voor veel minder dan 300 Euro.
Hardloper.
IG @webkim
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:36:22 #11
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59454095
Voor de Avent handkolf - gebruiksters:

Ik heb destijds veel gehad aan de tip om het kleine witte ster-vormige ventieltje te laten vervangen door een langwerpiger exemplaar, dezelfde die ook bij de elektrische zit. Dat sterretje schoot vaak los waarna je de kolf weer uit elkaar moest halen om hem tevoorschin te halen en dat werd altijd een kliederboel van jewelste.
Tegenwoordig wordt het betere ventieltje standaard geleverd heb ik begrepen, maar als je een oud exemplaar hebt kun je met 1 telefoontje naar Avent een nieuwe aanvragen en die word je kosteloos thuisgestuurd.
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:41:14 #12
54772 Silmarwen
pi_59454219
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:36 schreef Webkim het volgende:
Je hebt een Medela Symphony nu toch Sil, meende ik op een foto gezien te hebben? Dat is dan ook wel gelijk de creme de la creme onder de kolven en die is zo duur omdat het een verhuurkolf is. Gemaakr om heel veel gebruiksters mee te kunnen. Maar je kan dubbele elektrische kolven kopen die net zo goed zijn hoor, voor veel minder dan 300 Euro.
Die 300 euro boeit me eigenlijk niet zo. De kolf die we nu hebben is inderdaad de Medela Symphony en die kun je ook niet kopen. Er is wel een soort gelijke ook van Medela, die dus 300 euro kost, maar wel hetzelfde werkt. Ook met de 2 minuten TSR-kolf stand enzo. Dat is een van de weinige die je kunt doorverkopen omdat er dus geen spruw in kan komen zitten. Dat vind ik een heel groot voordeel. Bovendien, wat is nou 300 euro op, hopelijk 6 maanden kolven en dat keer een eventueel aantal meer kinderen. (Rare zin.)
pi_59454282
Oke... Meteen in de vriezer dus... Maar als je nou per hoeveelheid in wil vriezen, was het toch afgekolfde melk in de koelkast, bij te voegen melk ook af laten koelen, dan bij elkaar doen en dan in de vriezer?

Denk dat ik daarom in de war was en dacht dat afgekolfde melk sowieso eerst in af moest koelen.... Vond het al zo raar.... Waarom eerst koud worden om dan nog kouder te worden!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:44:21 #14
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454295
Ik heb ook een dubbele kolf van medela, ik ben er heel tevreden over. Met 10 tot 15 minuten ben ik klaar en leeg. En idnerdaad kan er geen melk in de motor komen. Ik heb ook de mini-electric daar kan het wel.

Ik heb ookd e handkolf van avent, maar die gebruik ik zelden, die zit in mn handtas voor de noodgevallen. Ik heb nog nooit problemen gehad met het witte sterretje...
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:45:46 #15
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_59454327
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:41 schreef Silmarwen het volgende:
Bovendien, wat is nou 300 euro op, hopelijk 6 maanden kolven en dat keer een eventueel aantal meer kinderen. (Rare zin.)
Stukken goedkoper dan poedermelk in ieder geval

Bij mij kwam de bv dan wel niet op gang, maar die Medela kolf had ik wss ook gekocht als het wel was gelukt. Ideaal ding
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_59454328
Hoi Sil, ik denk dat een fijne ( en dus dure?) kolf sowieso het geld wel waard is, zeker omdt jullie nu besloten hebben enkel voor het kolven te gaan!

Ik heb ook een electrisch kolfje, ooit voor een paar euro op marktplaats tegen gekomen en voor zo af en toe kolven is ie prima, maar ik moet er niet aan denken daar "massaproductie" mee te leveren!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:46:03 #17
54772 Silmarwen
pi_59454339
Ik had begrepen dat je nooit twee soorten melk bij elkaar mag doen, tenzij je het meteen gaat gebruiken. Dit omdat je dan twee soorten houdbaarheidsdata hebt. Je zou het dus wel mogen ontdooien, bij elkaar gooien, meteen laten drinken en wat over is direct weg gooien.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:47:41 #18
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59454378
De melk moet eerst dezelfde temperatuur hebben, daarna mag je hem pas samenvoegen.

Ijsblokjeshouders (zoals de blauwe van de blokker, zijn flexibel) zijn hier ook handig voor.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:48:58 #19
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454415
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:46 schreef Silmarwen het volgende:
Ik had begrepen dat je nooit twee soorten melk bij elkaar mag doen, tenzij je het meteen gaat gebruiken. Dit omdat je dan twee soorten houdbaarheidsdata hebt. Je zou het dus wel mogen ontdooien, bij elkaar gooien, meteen laten drinken en wat over is direct weg gooien.
Je mag de melk van een dag wel bij elkaar gooien. Dus ik kolf vandaag 3x, dan mag ik die 3 bekertjes samenvoegen tot 2 en dan in de vriezer zetten, of gewoon bij het kdv in de koelkast dumpen.

(Ontdooide) melk is na opwarmen 1 uur houdbaar, maar je mag natuurlijk je vriezer melk aanvullen met verse melk. Alleen moet je geen warme melk bij bevroren melk gooien.
pi_59454600
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je mag de melk van een dag wel bij elkaar gooien. Dus ik kolf vandaag 3x, dan mag ik die 3 bekertjes samenvoegen tot 2 en dan in de vriezer zetten, of gewoon bij het kdv in de koelkast dumpen.

(Ontdooide) melk is na opwarmen 1 uur houdbaar, maar je mag natuurlijk je vriezer melk aanvullen met verse melk. Alleen moet je geen warme melk bij bevroren melk gooien.
Zoiets meen ik idd ook gelezen te hebben.... Kon het alleen niet zo snel terug vinden
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:58:10 #21
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454690
Als je je melk sneller wilt ontdooien, lauw stomend water gebruiken...

Bijna alles is terug te vinden op borstvoeding.com.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:08:30 #22
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_59454951
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:58 schreef Ticootje het volgende:
Als je je melk sneller wilt ontdooien, lauw stomend water gebruiken...

Bijna alles is terug te vinden op borstvoeding.com.
Dit wordt ten zeerste afgeraden door de verpleegkundigen van de couveuse afdeling waar Yade heeft gelegen.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:11:13 #23
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59455011
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:08 schreef GI het volgende:

[..]

Dit wordt ten zeerste afgeraden door de verpleegkundigen van de couveuse afdeling waar Yade heeft gelegen.
Ja, maar stel je nou voor dat je niets meer in de koelkast hebt staan (bv op het kdv) en de kleine besluit opeen veel meer te drinken. Dan moet je dus iets uit de vriezer halen, en dan wachten tot het ontdooit is is niet te doen....

Ik ontdooi mijn melk altijd ruim van tevoren... Maar in een noodgeval, kun je dus wel de bevroren melk sneller ontdooien.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:11:18 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59455014
Je kunt melk van 2 dagen oud best invriezen samen met melk van vandaag. Het moet alleen wel op dezelfde temperatuur zijn als je het bij elkaar gooit!

Die drie dagen verschil in houdbaarheidsdatum is geen ramp

De vuistregel is gewoon 'melk alleen mengen als het dezelfde temperatuur heeft' (dus allebei koelkast-temperatuur, allebei bevroren, of allebei vers maar dat is niet echt mogelijk )

Ik moet echt hoognodig ook weer eens kolven.. Best makkelijk als Nienke ook uit een flesje kan drinken zo af en toe
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:12:13 #25
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59455036
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:11 schreef E.T. het volgende:
Je kunt melk van 2 dagen oud best invriezen samen met melk van vandaag. Het moet alleen wel op dezelfde temperatuur zijn als je het bij elkaar gooit!

Die drie dagen verschil in houdbaarheidsdatum is geen ramp

De vuistregel is gewoon 'melk alleen mengen als het dezelfde temperatuur heeft' (dus allebei koelkast-temperatuur, allebei bevroren, of allebei vers maar dat is niet echt mogelijk )

Ik moet echt hoognodig ook weer eens kolven.. Best makkelijk als Nienke ook uit een flesje kan drinken zo af en toe
Dubbele kolf
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:13:18 #26
3011 E.T.
pi_59455066
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:08 schreef GI het volgende:

[..]

Bij couveuse-kindjes ligt het bacterie-verhaal natuurlijk een stuk gevoeliger dan voor kindjes van al (minimaal) een paar maanden oud die goed op gewicht zijn.
Bij ontdooien onder een lauwe kraan is de kans op bacterie-groei natuurlijk wat groter dan dat je het in de koelkast laat ontdooien. Vandaar ws het advies van de verpleging op de couveuse-afdeling.

En zoals gezegd.. alleen doen bij noodgevallen!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:43:12 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_59455851
quote:
Nee. Veel pijnlijker is vingernageltjes in je tepel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 juni 2008 @ 12:05:07 #28
54772 Silmarwen
pi_59456372
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:43 schreef Troel het volgende:

[..]

Uhuh.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 12:38:56 #29
108648 cattie
lieve moeder
pi_59457201
Goed topic!
Het duurt nog een tijdje, maar ik wil weer heel graag bv geven en daar hoort kolven helaas bij. Nou heb ik een Avent IQ uno, prima ding, maar ik wil zo snel mogelijk kolven, dus een dubbele. Nou zag ik dat de Avent IQ duo bijna ¤ 500 kost! Da's 3x zo duur als de uno. Iemand een idee waarom? Dat vind ik wat te veel van het goede.
Ik denk nu aan de Ameda Lactaline Personal. Stuk vriendelijker geprijst en ook deze heeft een gesloten systeem. En ik ken vrouwen die er heel tevreden over zijn.
pi_59457373
Ja cattie, je kan beter nog een IQ Uno erbij kopen, kan je ook dubbel kolven
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_59457416
Die lactaline is een goede Cattie. Ik heb die van Lois tijdelijk gehad en nu is -ie bij s-a-i-n-t als ik het me goed herinner. Dus je kan hen ook even vragen hoe -ie bevalt. Ik was er in elk geval erg tevreden over, gedurende de week dat ik na de huur van de thuiszorgMedela nog heb gekolfd.
Sjee, da's een rare zin geworden.
Hardloper.
IG @webkim
pi_59457546
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:43 schreef Troel het volgende:

[..]

dinsdag 17 juni 2008 @ 13:41:29 #33
108648 cattie
lieve moeder
pi_59458932
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 12:46 schreef beefcake het volgende:
Ja cattie, je kan beter nog een IQ Uno erbij kopen, kan je ook dubbel kolven
Dat was idd ook mijn idee!

Webkim, ik ga er gewoon voor, de Ameda it is. Of beter gezegd, gaat het worden, want ik zal hem pas na de bevalling kopen.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 13:43:25 #34
3011 E.T.
pi_59458991
Die Ameda kan je ook huren trouwens bij Vosmedisch.nl

Als je 'm wilt kopen, hoef je de huurperiode niet te betalen en betaal je gewoon de aanschafprijs. Mocht ie toch neit bevallen kun je 'm zo weer terug sturen

(hmz, ik zie dit niet meer op de nieuwe website van ze staan. Misschien dat ze de mogelijkheid hebben afgeschaft)
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:04:35 #35
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59459602
Ik weet niet precies of dit in bv-topic of in dit topic moet.

Ik heb het idee dat Jen veel meer drinkt op het kdv dan gewoon bij mij. Ik had vorige week al dat ik het gevoel had dat ik te weinig kolfde, maar na een beetje meer kolven kom ik dan toch aan de 400 cc. Maar dat ik dan ook meteen wat Jen op een dag drinkt, ik hou niets over aan voorraad.
Zaterdag zaten mn borsten flink vol, maar Jen dronk echt niet minder dan normaal bij me. Gister dus weer kolven en merk ik dat de productie weer op het punt van vorige week is. Dus Jen drinkt gewoon veel op het kdv. Best vervelend, want straks kom ik tekort...

Komt iemand dit bekent voor?? Gaat het straks beter als ze ook andere dingen krijgt? (dit past dan weer beter in bv denk ik...)
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:13:18 #36
3011 E.T.
pi_59459869
Je kolft nooit net zo veel als dat je kind drinkt. Een baby kan veel beter de borsten leeg krijgen dan een kolf ooit kan.
Veel of weinig kolven zegt dus helemaal niets over wat je kind drinkt en de meeste moeders zullen dus per dag minder kolven dan dat het kind drinkt. Is niets raars aan

Jennifer (ot: waarom heb je er neit gewoon Jen genoemd, aangezien je d'r naam nooit normaal gebruikt? Zonde) drinkt dus niet meer op het kdv.. jij kolft gewoon minder.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:14:11 #37
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59459901
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 14:13 schreef E.T. het volgende:
Je kolft nooit net zo veel als dat je kind drinkt. Een baby kan veel beter de borsten leeg krijgen dan een kolf ooit kan.
Veel of weinig kolven zegt dus helemaal niets over wat je kind drinkt en de meeste moeders zullen dus per dag minder kolven dan dat het kind drinkt. Is niets raars aan
Dat is erg vervelend... Hoe los je dat op?
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:14:57 #38
3011 E.T.
pi_59459921
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 14:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is erg vervelend... Hoe los je dat op?
vaker kolven, ook op de dagen dat je niet werkt
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:24:36 #39
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_59460151
wat gaaf, mooie openingspost oo, ga even lezen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:26:18 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_59460189
Ik hoop dat bij een eventuele volgende baby de borstvoeding wel aanslaat, mocht ik dan inderdaad weer volledig moeten kolven, dan haal ik er gewoon nog een Uno bij denk ik.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:36:12 #41
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_59460473
Ik heb zelf de mini electric plus, de dubbele uitvoering. Prima ding voor mij, al kolft hij een stuk''lomper'' dan de huurkolf die ik huurde (zo'n blauwe grote kast).
Mocht ik er opnieuw een kopen, zou ik denk ik gaan voor de pump in style.

Het model wat ik heb is overigens niet gesloten, wat wil zeggen dat er melk in de motor loopt. Als dit gebeurde spoelde ik hem altijd even door, door met een spuitje in het gaatje waar het slangetje normaal zit.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 17 juni 2008 @ 15:03:07 #42
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_59461292
ik hoop dadelijk weer borstvoeding te kunnne geven en dan ook af en toe te kolven alleen weet echt niet welke kolfaparaat ik het beste kan pakken.
Het is niet voor dagelijks gebruik dus een hele dure wil ik niet maar liefst wel electrisch.
Bij Demi had ik de Medela Mini-Electric , opzich een fijn ding alleen had hem van mijn nichtje geleend en die heeft hem nu zelf nodig.

Toch deze nu zelf aanschaffen of hebben jullie nog betere opties?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_59467523
Ik heb een Medela Pump in style..
Echt een ideaal ding!!!!

alles kant en klaar in 1 tas... geen gesleep met meerdere tassen.
dubbelzijdig dus zo klaar.
alles compact en passend ingepakt, incl flesjes, koeltasje met element etc..

Kan geen melk in de motor komen, dus idd door te verkopen.

Het kost flink wat (300 euro), maar ik zou echt geen andere willen.
  Jubileum moderator dinsdag 17 juni 2008 @ 19:43:47 #44
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59468609
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 13:41 schreef cattie het volgende:

[..]

Dat was idd ook mijn idee!

Webkim, ik ga er gewoon voor, de Ameda it is. Of beter gezegd, gaat het worden, want ik zal hem pas na de bevalling kopen.
Geweldige keus Cattie, ik kan niet anders dan lyrisch zijn over de Ameda. Heb diverse kolven uitgeprobeerd maar ik vond deze gewoon het fijnst.

Enne Troel..... evt 2e kindje? Ik wist helemaal niet dat je dat alweer overwoog
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 17 juni 2008 @ 21:10:28 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_59470740
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 19:43 schreef Lois het volgende:

[..]

Geweldige keus Cattie, ik kan niet anders dan lyrisch zijn over de Ameda. Heb diverse kolven uitgeprobeerd maar ik vond deze gewoon het fijnst.

Enne Troel..... evt 2e kindje? Ik wist helemaal niet dat je dat alweer overwoog
Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet Ik neig meer naar het niet (toch wat veel risico wat betreft PDD enzo en nog zo'n zwangerschap zie ik niet zitten), maar vind het ook zo wat om willens en wetens voor maar een kind te kiezen terwijl ik dat zelf verschrikkelijk vind
Maar ik ben in ieder geval nog niet van plan mijn kolf weg te doen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60496589
Ik ben me nu ook een beetje aan het oriënteren op electrische kolven.
Heb nu een handkolf (Avent Isis)waar ik mee kolf, maar voor straks als ik weer aan het werk ga, wil ik graag een electrische (en ook om alvast een voorraadje mee op te bouwen).

Ik wil in ieder geval een dubbele electrische kolf, heb al een beetje rond zitten kijken en die Pump in Style lijkt me op zich wel wat, maar hij is wel prijzig zeg!
Eens even goed over nadenken...
pi_60498297
even een vraag: kun je bevroren melk zo in de flessenwarmer zetten (in bevroren toestand)
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_60498897
Karin volgens mij kan dat wel al moet je er wel bij blijven en regelmatig even zachtjes omschudden zodat de ontdooide melk niet te warm wordt. Iets van die strekking staat ook in het stuk onder het linkje borstvoeding opwarmen in de op.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_60499314
Overkolven gesproken, is het echt zo onverstandig om tijdens je zwangerschap aleen kolf te kopen, ook als het je tweede kindje is?
Ik heb namelijk een mooie aanbieding gezien voor een Ameda lactaline met rugtas.

iemand die iets zinnigs kan zeggen?
pi_60499390
waarom zou dat onverstandig zijn?

bij een 1ste kan ik het me voorstellen, voor als de bv echt niet lukt...
maar die van jou doet het nog , dus lijkt me erg stug dat dat straks mis gaat lopen.
zou die aanbieding mooi kopen!
pi_60499567
Zoiets dacht ik ook al. het moet wel heel raar lopen dat de bv bij onsje 2 niet wil lukken. En als dat zo is dan verkoop ik de kolf wel weer
pi_60499829
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:22 schreef Webkim het volgende:

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.

sorry, even lachen

Jelief, niet zozeer voor jou, maar dingen die ik wel eens terughoor:

-iemand koopt in de zwangerschap een dubbelzijdige electrische kolf (duur dus). Toen ze hem nodig had bleek dat de ene borst meer kolfkracht nodig had dan de andere. Bij zo'n kolf kun je dat niet apart regelen, allebei de kanten hebben dezelfde zuigkracht, en bleek ze niks te hebben aan de dure kolf.

-iemand anders bleek helemaal niet tegen het geluid te kunnen van een electrische kolf.

Nou ja, dat soort dingen dus
Variety is the spice of life
pi_60500022
zoo besteld.. 199 euro voor kolf, 6 flesjes, diepvrieszakjes, koeltas en rugtas. mooie deal leek ons wel.

tja, dat zou zo maar kunnen Nebelung, ik neem maar wel het risico
pi_60500320
Mooie deal idd!
Ik heb ook de gok maar genomen, ook qua zwangerschapsduur want ik was pas een paar weken zwanger toen ik de PISA van KP over nam.
De enige reden die ik kon bedenken om het niet te doen was dat je uiteindelijk toch geen BV gaat geven of, zoals bij Ronja, toch stopt met werken.
En aangezien ik niet denk dat ik géén BV ga geven en ik ook zeker niet van plan ben te stoppen met studeren...

De meeste andere redenen lijken me toch pas tot uiting te komen als je een kolf eenmaal hebt, je moet toch een keer iets hebben om mee te beginnen.

Hoe dan ook, ik ben erg blij met mijn kolf, hij staat al mooi in de kast te wachten tot begin volgend jaar
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 23:44:28 #55
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60500970
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 14:13 schreef E.T. het volgende:
Gaat dat altijd op? Marlien ligt meestal een kwartier tot een half uur te drinken en toen ik laatst gekolfd had (nadat Marlien eens een hele nacht doorgeslapen had) had ik in een kwartier 220 cc gekolfd. Zoveel zal ze toch niet in een voeding drinken (ze is nu 9 weken oud)?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_60505440
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar of je je borsten goed leeg krijgt. Uiteraard is de opbrengst na een nacht doorslapen meer dan je 'normaal' kolft. En ik denk dat ze dat wel weg zou kunnen krijgen hoor!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 13:06:51 #57
94046 PM-girl
pi_60507627
Mrien, het is inderdaad een prijzig model, de pump in style, maar ik hoor er veel goede verhalen over.
Zoals ik hierboven al schreef is een goedkopere variant een goede kolf, maar minder comfortabel.

Hoe vaak ga je werken? Als je een flink aantal keer per week gaat kolven, zou ik er niet direct op besparen in elk geval.
*
pi_60508488
Ik ga 2/3 dagen in de week werken, dus zal die dagen in ieder geval moeten kolven

Wat ik me nog afvroeg over de pump in style , is die een beetje stil in gebruik? En makkelijk schoon te maken enzo?

Ik heb gisteren op internet ook zitten kijken naar de verschillende kolven,maar weet ook niet zo heel goed waar ik op moet letten eigenlijk, wel lastig..
  maandag 4 augustus 2008 @ 12:30:43 #59
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60546834
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:32 schreef Jelief het volgende:
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar of je je borsten goed leeg krijgt. Uiteraard is de opbrengst na een nacht doorslapen meer dan je 'normaal' kolft. En ik denk dat ze dat wel weg zou kunnen krijgen hoor!
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Ze zou na een nacht doorslapen waarschijnlijk mijn borst niet in een keer leegdrinken, bedacht ik me later.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_60548270
Zojuist de Medela Pump in Style besteld
Blijf hem duur vinden, maar betaal nu liever iets meer zodat ik gelijk een kolf heb die lang mee kan gaan (en ook bij een volgende baby)..

Ben benieuwd wanneer die binnen komt!
Vanmorgen met de handkolf gekolfd en een mooie opbrengst van 150cc (in 10 minuten), blij mee dus
pi_60548340
Waarom niet? Ik had ook een kolf voor ik bevallen was (een eerste), een gewone handkolf.
Mijn enige berouw is dat ik niet meteen voor de elektrische variant ben gegaan, uit misplaatste zuinigheid.
Dus koop ‘m maar
  donderdag 7 augustus 2008 @ 00:28:04 #62
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60614759
Ik heb vandaag voor het eerst gekolfd met de medela mini electric en ik ben zeer tevreden, de 1ste keer kwam er maar 10cc uit maar had er rekening mee gehouden dat de eerste keer vaak moeizaam zou gaan.
Later dus weer geprobeerd en toen kwam er al 55cc uit.

Nika (5.5 week) kreeg de afgekolfde melk in een flesje van haar vader en ze had meteen door hoe het werkte en dronk het flesje leeg, daarna nog even aan de borst en madam was zeer tevreden met een vol buikje in slaap gevallen.

Vrijdagavond hebben we een bruiloft van mijn mijn broer dus dan komt hier oppas, hoeveel kan ik het beste in een flesje klaarzetten?
En denk dat het slim is om nog een reserve neer te zetten of niet?
pi_60618533
Ik ben ook een beetje rond aan het kijken naar een electrische kolf. Wil eind augustus zo'n beetje starten met kolven voor ik naar m'n werk weer ga.

En kun je zomaar starten met kolven naast dat de kleine zelf ook drinkt; ik bedoel dat je niet meteen met volle borsten zit daarna door extra stimulatie? Ik moet zowieso binnenkort wat afkolven voor een avondje uit en dat Amber naar opa & oma gaat.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60618910
Over een kolf kiezen, ik kwam een leuke aanbieding tegen en de kwaliteiten vande kolf sprakenmij ook aan, de keus was toen snel gemaakt.
Dingen die mij aanspraken: regelbare zuigkracht en -ritme, zowel dubbelzijdig als enkelzijdig te gebruiken,
hij werkt eventueel ook op batterijen dat scheelt dan weer met de eisen die ik aan een kolfplek moet stellen;)
Er zijn diverse accesoires te koop waardoor je er bvb een handkolf van kunt maken.
Er kan geen melk in de motor komen dus beter door te verkopen tzt (of aan mijn schoonzusje geven).
In het stuk achter de eerste link in de op, staan ook zinvolle tips voor het kiezen van een kolf.

KD, heeft Nika 55 of 65 ml opgedronken? Ik zou flesjes van zo'n 75- 80 ml maken. En de oppas instrueren om eerst één flesje te geven en bij gebleken honger nóg een (of een halve) warm te maken. Of je moet zoveel gekolfd hebben dat je het niet erg vindt als er iets weg gegooid moet worden;)
pi_60619962
Is er iemand die een Aventkolf van me wil kopen?
Deze:

Het maakt niet uit hoe hoog de nood is bij me, ik krijg er toch geen druppel uit
Saartje
pi_60622136
Is hij wel vacuüm? Ik vond het wel een fijne kolf, maar in het begin snapte ik hem niet.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_60622176
Ik heb ook elke keer ruzie met dat "ventieltje". Even aandrukken en dan doet hij het wel weer, maar ik moet hem echt wel goed tegen m'n borst aandrukken..

Als het goed is komt morgen of zaterdag m'n nieuwe kolf
pi_60622285
Ik maakte hem een beetje vochtig met water, dan ging het veel makkelijker.
*OUD heilige*
pi_60622365
Hij is binnen! We krijgen hem trouwens als groot cadeau van mijn moeder en vriend
Ik wil nog wel een siliconenschild kopenen een handkolf-opzetstuk. Ik ben blij
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:32:02 #70
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60622508
Jelief , ze had uit de fles 55cc en daarna bij mij nog wat gedronken, niet veel maar hoeveel weet ik natuurlijk niet.
Dank je voor de tips!
Vanochtend gekolfd voor de oppas en er kwam exact 100cc uit!
Tenminste, toen ben ik gestopt omdat mijn tepel wat pijnlijk werd, moet er wel nog aan wennen.
pi_60622549
Ja hoor hij zuigt prima vacuum..ik kan de tafel er bijna mee optillen als ik hem daar op vast zet..ik krijg er alleen gewoon helemaal niks uit geperst
Saartje
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:40:16 #72
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60622699
En met een neusspray voor het toeschietreflex? Vriendin van me had hetzelfde omdat ze geen toeschietreflex kreeg en met Syntocinon neuspray lukte het wel.
pi_60623169
kind (en dus ook tsr) aan de ene kant, kolf aan de andere kant..niets
Saartje
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:12:50 #74
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60623487
jeetje zeg, balen joh.
pi_60624309
maneki; een geluidsopname maken van de kleine die huilt?

Ik zat daar zelf aan te denken om achter de hand te hebben voor op het werk kolven mocht dat moeizaam gaan, want als ik Amber hoor huilen gaat het spontaan stromen hier.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60624377
Ik heb een diepvriesla vol gekolfde melk weggegooid gister. En dat voelt alsof je goud in de sloot staat te gooien, zo zonde. Maar het was allemaal van maart, dus het kon niet meer.
Hardloper.
IG @webkim
pi_60631095
pffff deze maand nog een keer 4 dagen en een keer 7 dagen kolven... en dan ben ik er klaar mee...
Dan kan ook de kolf naar de opslag...

Kolven backstage naast de alpha tent op lowlands, lukt die tsr niet dan trilt het er wel uit

Vervelend he Webkim!!! hier ook regelmatig gehad. Vooral ook omdat Pepijn het gewoon echt niet moest, melk uit een flesje, en zeker geen diepvriesmelk. Gelukkig heeft Maud heel veel van mijn gekolfde melk gedronken, dan ging het tenminste niet door de gootsteen.
pi_60631473
hehe; kolven op lowlands

Ik besefte me van de week ineens dat ik 12 oktober ook de hele dag buitenshuis zal moeten kolven; tussen de slangen wel te verstaan Dan sta ik de hele dag op de beurs, met geen koelkast voor handen natuurlijk; dan maar koelbox mee? Blijft dat goed?
Amber Mae
pi_60631806
Daar ben ik ook even benieuwd naar! Ik zal straks op de hogeschool moeten gaan kolven en hoewel er een koelkast is zou ik het liefst alles in het koeltasje laten omdat het een redelijk algemene koelkast is.
Het zou dan gaan om een periode van een uur of vijf.
pi_60631853
Is er wel een stopcontact? Dan is een koelbox gevuld met diepvrieselementen en aangesloten op het stopcontact de beste optie lijkt mij.
Daarna dezelfde koelbox met veel diepvrieselementen.
Waar ga je kolven? Is er in het gebouw geen koelkast waar je gebruik van kunt maken. ( Ik heb ooit eens in een strandtent mijn melk in de koelkast van de keuken laten zetten).
Een brutaal mens heeft de halve wereld zeg maar.
pi_60631884
dat gaat makkelijk!!!

Ik heb het koeltasje van de pump in style van medela met zo'n gevormd koelelement. En houd de melk zeker 12 uur echt KOUD!! (heb de HACCP thermometer van het werk erin gestopt )
Zelf wel tot een uur of 16 gebruikt, zonder koelkast in de buurt. Maar 5 uur is dus niets om je zorgen over te gaan maken.

Overigens hielt dat kleine koeltasje waarin dus alles precies passend zit, het veel beter koud dan de electrische koelbox van vrienden.
pi_60632080
Gewoon vragen, je kunt bijna altijd wel ergens kolven en de koelkast gebruiken. Vaak is er wel een ehboruimte/personeelspauzelunchplek/kantoorruimtetje dat je mag gebruiken. Die beurs zal toch wel in een gebouw zijn?
*OUD heilige*
pi_60632253
Goed om te lezen, P_iglet! Ik heb precies zo'n tasje dus dat zal zeker goed gaan komen dan. Toch wel een gek idee dat mijn schooltas straks voor het grootste gedeelte gevuld is met een kolf!
pi_60635494
Beurs is inderdaad in een beursgebouw (euretco in houten), ik weet dat er iig een kantine is en dat er een verschoningsruimte is, ik zal wel verder vragen daar.
Amber Mae
pi_60640125
Ik heb net de motor van de kolf even aangezet. EN nou piept ie enorm, ik heb even rondgekeken en ik kan alleen maar reacties vinden dat hij zo stil is. Heb even een vraag neergeplempt op het borstvoedingsforum en hoop dat het is omdat ik het slangetje niet aangesloten heb.
pi_60717117
Iemand een goede wanneer te kolven naast de gewone voeding? Ik heb vanmiddag wat afgekolfd met de handkolf; 50ml naast de gewone voeding. Maar wat is nu handig om te doen om een extra voorraadje op te bouwen naast dat ik amber gewoon blijf voeden zelf? Want het is nou niet dat ik met een enore overproductie zit, en ik wil niet dat amber door het extra afkolven in de eerste tijd wat minder krijgt, ik wil dat ik juist iets extra's ga produceren.
Moet ik dan tussen voedingen door kolven?, of voor of na een voeding? Na een voeding heb ik al geprobeerd, en toen was ik dus al leeg, voor een voeding heb ik dus 50ml gekolfd en toen amber aangelegd en vervolgens wat melk laten geven met flesje door m'n vriend (flesje accepteerd ze dus meteen, een mooie tommee tippy).

Woensdag ga ik kijken voor een electrische kolf, even bij de thuiszorg kijken of ik daar een beslissing kan maken.
Amber Mae
pi_60718198
Ik heb gister een kolf gekocht, de Avent Isis Uno (of iets dergelijks, haha) met koeltasje. Ik ga hem gebruiken om tijdens stage en op school te kolven. Ik vind het ook een raar idee, dat mijn schooltas dan voor het grootste deel uit kolf en toebehoren bestaat .

Ik had bedacht om om 11 uur 's avond te gaan kolven elke dag en zo een voorraadje op te slaan. De laatste voeding van mijn dochtertje is namelijk 8 uur, en dan komt ze pas 8 uur de ochtend erna weer.

Mirjam
pi_60718257
Llewella ik graaf als een gek in mijn geheugen hoe ik dat deed destijds. Volgens mij had ik genoeg aan de keren dat ik op het werk kolfde en zo af en toe als Emma 's avonds doorsliep. Maarja Emma was een flesweigeraar en dronk dus eigenlijk per definitie minder dan ik kolfde. Staat er achter de links in de op niet iets nuttigs ergens?

Bij navraag blijkt dat het peipen bij de kolf hoort, datwordt dus met muziek kolven oid.
pi_60729861
Ik heb op de links gezocht en heb daar niet echt kunnen vinden wat ik zocht.
Het gaat erom dat ik nu wat extra's probeer te kolven naast dat Amber gewoon drinkt; maar ik denk dat ik de productie daarvoor gewoon iets moet probeer op te voeren(?)
Volgende week vrijdag willen we bijv een avondje uit, en dan wil ik een voeding gekolfd hebben voor bij opa en oma. Maar nu zijn de extraatjes dusdanig weinig dat ik daar geen voeding van kan maken.
Amber Mae
pi_60730313
Slaapt ze 's nachts door? k heb nu Selina 's nachts door slaapt altijd dat het overvol zit in de ochtend, als dat bij jou ook is zou je misschien dan kunnen kolven? Of anders één, twee uurtjes na haar laatste voeding?
pi_60730479
Als ik dit topic lees dan voel ik me net zoals moeders die graag bortsvoeding willen geven maar er weinig van af weten zich moeten voelen. Een beetje bangig
Voor de meeste borstvoedingsproblemen kan ik inmiddels de oplossing dromen, maar dit is echt compleet nieuw!
Bij Ronja was het kolven nooit echt nodig, voor mijn eerste werkdag had ik met veel pijn en moeite kleine beetjes bij elkaar gespaard en nog voor ik de deur uit was besloot ik te stoppen met werken

Maar nu bij de tweede zal ik twee dagen én avonden in de week weg zijn. Er zal dus gekolfd moeten worden, al wil ik één voeding op het KDV zelf gaan geven. Maar dan nog, hoe ga ik dat aanpakken? Wanneer ga ik beginnen met kolven? Hoe vaak? Hoe veel melk moet er in de koelkast, wat kan alvast in de vriezer, etc., etc., etc. Het zal vast vanzelf met de tijd wel duidelijk worden, toch?

Ik heb een pracht van een kolf klaar staan maar elke keer als ik dat ding zie duizelt het me, geloof ik
pi_60730653
Owlet, ik zal als ik jou was al ruim van tevoren beginnnen met kolven, zodat je er al aan gewend raakt. En dat je weet hoeveel je kolft. En om een voorraadje op te slaan. Zo ga ik het in ieder geval aanpakken (nouja, behalve dat ruim van tevoren, mn opleiding begint 1 september en ga morgen voor het eerst kolven met mn nieuwe kolf).

En ik ga zelf elke avond extra kolven voor een voorraadje. En op de dagen dat ik weg ben ga ik proberen te kolven op de tijden dat Selina normaal drinkt.

Mijn voorraadje wat ik nu ga maken gooi ik trouwens in de vriezer, als reserve. En de melk van de laatste week voor school begint stop ik in de koelkast, zodat ze die als eerste kan drinken (5 dagen houdbaar in de koelkast volgens mij, en 3 maanden in de vriezer?).

En ik denk als je eenmaal begint dat het dan vanzelf allemaal wel goedkomt .
pi_60731671
Owlet. ik begon met kolven na 8 weken na de bevalling. Zo om tepel-speen verwarring te voorkomen. Ik kolfde dan de avondvoeding af die kon mijn man dan geven. Zo hield ik dan ook wat over en dat ging dan de koelkast in... als ik van de beetjes een hele voeding had kon ik kolven en dat in de vriezer zetten. Zo had ik 6 weken om een voorraad op te bouwen.

Nu kolf ik op mn werk nog 2x... zo gepiept.
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:33:46 #94
94046 PM-girl
pi_60742173
Owlet, ik denk dat het net zo werkt als borstvoeding geven, het begin is even lastig en zoeken, maar op den duur vind je een manier en ritme dat bij jou past en voor je het weet gaat het vanzelf. Tenminste, zo is mijn ervaring, maar ik had dan ook de 'mazzel' dat ik vanaf dag 1 gekolfd heb.
*
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:42:54 #95
108648 cattie
lieve moeder
pi_60742521
Owlet, ik begrijp je gevoel goed! Met Ive was het ook even puzzelen. Bij hem zijn we na 6 weken 1x in de week gaan oefenen met een flesje geven, te weinig bleek achteraf. De eerste week dat ik ging werken had ik niet een grote voorraad, maar genoeg. Ik werk 3 dagen achter elkaar, dag 1 kreeg Ive uit de vriezer, 2 en 3 uit de koelkast van de vorige dag en de gekolfde voeding van dag 3 ging in de vriezer. En de volgende week haalde ik de oudste voeding uit de vriezer. Wat betreft hoeveelheden: dat was ook even zoeken, de eerste weken zijn er regelmatig hoeveelheden melk door de gootsteen gegaan, dan gaf ik te veel mee.
pi_60742694
Ik heb nog even wat nagedacht over hoe ik het nou deed.

-beginnen met kolven, dat doe je als de bv een beetje goed loopt, idd na een week of acht. al ben ik al wel eerder met de kolf in de weer geweest omdat we 's nachts aan het vingervoeden waren.

- wanneer? Uiteraard op de momenten dat je werkt, verder is 's morgens na de langste 'rust' erg ahndig, volle borsten en dus kan beeb daarna ook nog wel drinken (of een borst kolven en de ander drinken). Wat al eerder genoemd is ,zo'n uurtje of twee na de laatste voeding (als dat tenminste gaat met je eigen nachtrust). Ik heb ook wel eens om 5 uur 's morgens zitten kolven
Het is eigenlijk zoals pm zegt ook met kolven merk je al doende wat wel en niet werkt.

Owlet als jij straks net zo'n produktie hebt als bij Ronja moet het haast wel goed gaan.
pi_60743227
Dank, dank! Jullie antwoorden geven me weer een beetje vertrouwen. Gelukkig heb ik minimaal twaalf weken vrij ingepland staan, als de baby eerder dan 42 weken komt zelfs langer en ik ben heel vrij in hoe veel en hoe lang ik naar school ga straks. Het komt vast wel goed
pi_60748898
Die 12 weken heb ik ook al gereserveerd. Onsje staat pas per 1 mei ingeschreven bij het kdv. En aangezien ik er voor 99% zeker van ben dat ik niet langer dan 40 weken ga lopen (die suiker komt vast nog wel). geeft dat minimaal 12 weken fulltime genieten van onze nieuwe baby en alle tijd om een voorraad op te bouwen en flink te oefenen met flesjes.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:39:33 #99
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_60753561
Hier ook minstens 12 weken vrij gelukkig, tenzij ik echt 3 weken te vroeg beval (lijkt me sterk: Finn was 15 dagen overtijd) hoef ik pas in 2009 weer te werken.
Bij Finn heb ik heb meteen in het begin gekolfd omdat de bv niet goed op gang kwam en hij slecht aanhapte/dronk en daarna vanaf een week of 4 om af en toe eens te oefenen met flesje. Volgensmij vanaf een week of 8 regelmatig om alvast te proberen voorraad op te bouwen. Helaas lukte dat niet echt en was ik niet zo'n kolfster waardoor ik toen ik echt ging werken ook altijd 's avonds laat nog een keer kolfde om genoeg te hebben (toen sliep Finn rond elven altijd zo vast dat ik hem maar niet meer wakker maakte om te voeden, hij dronk dan toch amper).
pi_60754170
Maneki; ik heb overigens dezelfde handkolf waar ik het nu mee probeer, maar het is hier ook even zoeken. De rechterborst doet vrij moeilijk; en dat is toevallig ook de 'kloven-borst' (kloven zijn nu wel dicht, maar is wel nog gevoeliger dan de linkerborst). Ik krijg er na lang proberen wel wat uit en lijk nu iets gevonden hebben wat werkt; het nadoen van het steeds weer aanhappen; dus de kolf steeds lichtjes op de borst drukken, en uiteindelijk eropzetten en pompen maar; dan komt de melk wel redelijk op gang.
(Naar foto's kijken, masseren, huilende amber wat ik met de mobiel had opgenomen helpen niet).

Ik hoop trouwens dat een dure electrische kolf wat zachter aanvoelt dan de handkolf; want anders zit ik weer heel snel aan de kloven gok ik! Ik kijk al goed uit dat de tepel mooi gelijkmatig verdeeld zit tijdens het kolven en dat ik er niet volledige vacuum opzet; en dus letten op TSR, maar het voelt erg hard en m'n tepel wordt er snel gevoelig/rauwig door. Door goed opletten kan ik denk wel schade voorkomen, maar het is wel lastig.

Vannacht overigens dus gekolfd; toen ik per toeval wakker werd en ook nog eens zere borsten had; 50 ml, en toen was ik het beu met steeds weer TSR proberen op te wekken. Zo steeds maar een beetje proberen te oefenen totdat het hopelijk beter gaat.
(Ik denk dat kolven gaat zo makkelijk huppakee eruit, en pijnloos, maar niet dus).
Amber Mae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')