abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59453776
Borstvoedende moeders ontkomen er vaak niet aan: kolven. Omdat je weer aan het werk gaat, omdat je baby in het ziekenhuis ligt, omdat je een dagje weg moet of omdat je kindje nog niet zo goed aan de borst drinkt als je zou willen.

Hieronder hebben we wat handige links over kolven op een rijtje gezet.

Kolven; hoe werkt dat?
Over kolfapparaten
Bewaren van gekolfde melk
Opwarmen van moedermelk
Kolven en werken
Kolven en werken in Belgie
Oxytocine neusspray
(Allen afkomstig van Borstvoeding.com.)

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.
Hardloper.
IG @webkim
pi_59453793
Op verzoek afgesplitst van het borstvoedingstopic.
Voila ladies: kolf away!
Hardloper.
IG @webkim
pi_59453849
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_59453883
Meteen maar een vraagje... Als ik mn afgekolfde melk wil invriezen, moet ik hete dan eerst af laten koelen in de koelkast, of kan het meteen de vriezer in?
pi_59453905
Ik heb me altijd afgevraagd of dat niet heel erg pijnlijk is. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:28:56 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_59453913
Ik mocht het van het ziekenhuis meteen in de vriezer doen.

Wij gaan misschien een electrische kolf kopen. We huren er nu eentje en dat is toch wel 70 euro per maand. De kolf zelf kost 295 euro, maar we willen meer kinderen en je kan die kolf doorverkopen omdat er geen spruw in het motortje kan komen, aldus de thuiszorg mevrouw.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:30:19 #7
54772 Silmarwen
pi_59453951
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:28 schreef Misstique het volgende:
In het begin vond ik het behoorlijk gevoelig, nu is het alleen gevoelig de eerste 2 minuten, wanneer het snel en krachtig gebeurt om de toeschietreflex te stimuleren. Je voelt het wel, maar pijnlijk is het zeker niet. Althans, ik vind van niet. Tenzij je stuwing hebt, maar dan doet alles aan je borsten zeer, tot aan je oksels.
pi_59454019
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:27 schreef vamperotica het volgende:
Meteen maar een vraagje... Als ik mn afgekolfde melk wil invriezen, moet ik hete dan eerst af laten koelen in de koelkast, of kan het meteen de vriezer in?
Meteen de vriezer in, of in elk geval binnen 24 uur.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_59454034
quote:
pi_59454089
Je hebt een Medela Symphony nu toch Sil, meende ik op een foto gezien te hebben? Dat is dan ook wel gelijk de creme de la creme onder de kolven en die is zo duur omdat het een verhuurkolf is. Gemaakr om heel veel gebruiksters mee te kunnen. Maar je kan dubbele elektrische kolven kopen die net zo goed zijn hoor, voor veel minder dan 300 Euro.
Hardloper.
IG @webkim
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:36:22 #11
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59454095
Voor de Avent handkolf - gebruiksters:

Ik heb destijds veel gehad aan de tip om het kleine witte ster-vormige ventieltje te laten vervangen door een langwerpiger exemplaar, dezelfde die ook bij de elektrische zit. Dat sterretje schoot vaak los waarna je de kolf weer uit elkaar moest halen om hem tevoorschin te halen en dat werd altijd een kliederboel van jewelste.
Tegenwoordig wordt het betere ventieltje standaard geleverd heb ik begrepen, maar als je een oud exemplaar hebt kun je met 1 telefoontje naar Avent een nieuwe aanvragen en die word je kosteloos thuisgestuurd.
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:41:14 #12
54772 Silmarwen
pi_59454219
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:36 schreef Webkim het volgende:
Je hebt een Medela Symphony nu toch Sil, meende ik op een foto gezien te hebben? Dat is dan ook wel gelijk de creme de la creme onder de kolven en die is zo duur omdat het een verhuurkolf is. Gemaakr om heel veel gebruiksters mee te kunnen. Maar je kan dubbele elektrische kolven kopen die net zo goed zijn hoor, voor veel minder dan 300 Euro.
Die 300 euro boeit me eigenlijk niet zo. De kolf die we nu hebben is inderdaad de Medela Symphony en die kun je ook niet kopen. Er is wel een soort gelijke ook van Medela, die dus 300 euro kost, maar wel hetzelfde werkt. Ook met de 2 minuten TSR-kolf stand enzo. Dat is een van de weinige die je kunt doorverkopen omdat er dus geen spruw in kan komen zitten. Dat vind ik een heel groot voordeel. Bovendien, wat is nou 300 euro op, hopelijk 6 maanden kolven en dat keer een eventueel aantal meer kinderen. (Rare zin.)
pi_59454282
Oke... Meteen in de vriezer dus... Maar als je nou per hoeveelheid in wil vriezen, was het toch afgekolfde melk in de koelkast, bij te voegen melk ook af laten koelen, dan bij elkaar doen en dan in de vriezer?

Denk dat ik daarom in de war was en dacht dat afgekolfde melk sowieso eerst in af moest koelen.... Vond het al zo raar.... Waarom eerst koud worden om dan nog kouder te worden!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:44:21 #14
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454295
Ik heb ook een dubbele kolf van medela, ik ben er heel tevreden over. Met 10 tot 15 minuten ben ik klaar en leeg. En idnerdaad kan er geen melk in de motor komen. Ik heb ook de mini-electric daar kan het wel.

Ik heb ookd e handkolf van avent, maar die gebruik ik zelden, die zit in mn handtas voor de noodgevallen. Ik heb nog nooit problemen gehad met het witte sterretje...
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:45:46 #15
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_59454327
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:41 schreef Silmarwen het volgende:
Bovendien, wat is nou 300 euro op, hopelijk 6 maanden kolven en dat keer een eventueel aantal meer kinderen. (Rare zin.)
Stukken goedkoper dan poedermelk in ieder geval

Bij mij kwam de bv dan wel niet op gang, maar die Medela kolf had ik wss ook gekocht als het wel was gelukt. Ideaal ding
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_59454328
Hoi Sil, ik denk dat een fijne ( en dus dure?) kolf sowieso het geld wel waard is, zeker omdt jullie nu besloten hebben enkel voor het kolven te gaan!

Ik heb ook een electrisch kolfje, ooit voor een paar euro op marktplaats tegen gekomen en voor zo af en toe kolven is ie prima, maar ik moet er niet aan denken daar "massaproductie" mee te leveren!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:46:03 #17
54772 Silmarwen
pi_59454339
Ik had begrepen dat je nooit twee soorten melk bij elkaar mag doen, tenzij je het meteen gaat gebruiken. Dit omdat je dan twee soorten houdbaarheidsdata hebt. Je zou het dus wel mogen ontdooien, bij elkaar gooien, meteen laten drinken en wat over is direct weg gooien.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:47:41 #18
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59454378
De melk moet eerst dezelfde temperatuur hebben, daarna mag je hem pas samenvoegen.

Ijsblokjeshouders (zoals de blauwe van de blokker, zijn flexibel) zijn hier ook handig voor.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:48:58 #19
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454415
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:46 schreef Silmarwen het volgende:
Ik had begrepen dat je nooit twee soorten melk bij elkaar mag doen, tenzij je het meteen gaat gebruiken. Dit omdat je dan twee soorten houdbaarheidsdata hebt. Je zou het dus wel mogen ontdooien, bij elkaar gooien, meteen laten drinken en wat over is direct weg gooien.
Je mag de melk van een dag wel bij elkaar gooien. Dus ik kolf vandaag 3x, dan mag ik die 3 bekertjes samenvoegen tot 2 en dan in de vriezer zetten, of gewoon bij het kdv in de koelkast dumpen.

(Ontdooide) melk is na opwarmen 1 uur houdbaar, maar je mag natuurlijk je vriezer melk aanvullen met verse melk. Alleen moet je geen warme melk bij bevroren melk gooien.
pi_59454600
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je mag de melk van een dag wel bij elkaar gooien. Dus ik kolf vandaag 3x, dan mag ik die 3 bekertjes samenvoegen tot 2 en dan in de vriezer zetten, of gewoon bij het kdv in de koelkast dumpen.

(Ontdooide) melk is na opwarmen 1 uur houdbaar, maar je mag natuurlijk je vriezer melk aanvullen met verse melk. Alleen moet je geen warme melk bij bevroren melk gooien.
Zoiets meen ik idd ook gelezen te hebben.... Kon het alleen niet zo snel terug vinden
  dinsdag 17 juni 2008 @ 10:58:10 #21
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59454690
Als je je melk sneller wilt ontdooien, lauw stomend water gebruiken...

Bijna alles is terug te vinden op borstvoeding.com.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:08:30 #22
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_59454951
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:58 schreef Ticootje het volgende:
Als je je melk sneller wilt ontdooien, lauw stomend water gebruiken...

Bijna alles is terug te vinden op borstvoeding.com.
Dit wordt ten zeerste afgeraden door de verpleegkundigen van de couveuse afdeling waar Yade heeft gelegen.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:11:13 #23
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59455011
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:08 schreef GI het volgende:

[..]

Dit wordt ten zeerste afgeraden door de verpleegkundigen van de couveuse afdeling waar Yade heeft gelegen.
Ja, maar stel je nou voor dat je niets meer in de koelkast hebt staan (bv op het kdv) en de kleine besluit opeen veel meer te drinken. Dan moet je dus iets uit de vriezer halen, en dan wachten tot het ontdooit is is niet te doen....

Ik ontdooi mijn melk altijd ruim van tevoren... Maar in een noodgeval, kun je dus wel de bevroren melk sneller ontdooien.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:11:18 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59455014
Je kunt melk van 2 dagen oud best invriezen samen met melk van vandaag. Het moet alleen wel op dezelfde temperatuur zijn als je het bij elkaar gooit!

Die drie dagen verschil in houdbaarheidsdatum is geen ramp

De vuistregel is gewoon 'melk alleen mengen als het dezelfde temperatuur heeft' (dus allebei koelkast-temperatuur, allebei bevroren, of allebei vers maar dat is niet echt mogelijk )

Ik moet echt hoognodig ook weer eens kolven.. Best makkelijk als Nienke ook uit een flesje kan drinken zo af en toe
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:12:13 #25
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59455036
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:11 schreef E.T. het volgende:
Je kunt melk van 2 dagen oud best invriezen samen met melk van vandaag. Het moet alleen wel op dezelfde temperatuur zijn als je het bij elkaar gooit!

Die drie dagen verschil in houdbaarheidsdatum is geen ramp

De vuistregel is gewoon 'melk alleen mengen als het dezelfde temperatuur heeft' (dus allebei koelkast-temperatuur, allebei bevroren, of allebei vers maar dat is niet echt mogelijk )

Ik moet echt hoognodig ook weer eens kolven.. Best makkelijk als Nienke ook uit een flesje kan drinken zo af en toe
Dubbele kolf
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:13:18 #26
3011 E.T.
pi_59455066
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:08 schreef GI het volgende:

[..]

Bij couveuse-kindjes ligt het bacterie-verhaal natuurlijk een stuk gevoeliger dan voor kindjes van al (minimaal) een paar maanden oud die goed op gewicht zijn.
Bij ontdooien onder een lauwe kraan is de kans op bacterie-groei natuurlijk wat groter dan dat je het in de koelkast laat ontdooien. Vandaar ws het advies van de verpleging op de couveuse-afdeling.

En zoals gezegd.. alleen doen bij noodgevallen!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 11:43:12 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_59455851
quote:
Nee. Veel pijnlijker is vingernageltjes in je tepel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 juni 2008 @ 12:05:07 #28
54772 Silmarwen
pi_59456372
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:43 schreef Troel het volgende:

[..]

Uhuh.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 12:38:56 #29
108648 cattie
lieve moeder
pi_59457201
Goed topic!
Het duurt nog een tijdje, maar ik wil weer heel graag bv geven en daar hoort kolven helaas bij. Nou heb ik een Avent IQ uno, prima ding, maar ik wil zo snel mogelijk kolven, dus een dubbele. Nou zag ik dat de Avent IQ duo bijna ¤ 500 kost! Da's 3x zo duur als de uno. Iemand een idee waarom? Dat vind ik wat te veel van het goede.
Ik denk nu aan de Ameda Lactaline Personal. Stuk vriendelijker geprijst en ook deze heeft een gesloten systeem. En ik ken vrouwen die er heel tevreden over zijn.
pi_59457373
Ja cattie, je kan beter nog een IQ Uno erbij kopen, kan je ook dubbel kolven
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_59457416
Die lactaline is een goede Cattie. Ik heb die van Lois tijdelijk gehad en nu is -ie bij s-a-i-n-t als ik het me goed herinner. Dus je kan hen ook even vragen hoe -ie bevalt. Ik was er in elk geval erg tevreden over, gedurende de week dat ik na de huur van de thuiszorgMedela nog heb gekolfd.
Sjee, da's een rare zin geworden.
Hardloper.
IG @webkim
pi_59457546
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 11:43 schreef Troel het volgende:

[..]

dinsdag 17 juni 2008 @ 13:41:29 #33
108648 cattie
lieve moeder
pi_59458932
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 12:46 schreef beefcake het volgende:
Ja cattie, je kan beter nog een IQ Uno erbij kopen, kan je ook dubbel kolven
Dat was idd ook mijn idee!

Webkim, ik ga er gewoon voor, de Ameda it is. Of beter gezegd, gaat het worden, want ik zal hem pas na de bevalling kopen.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 13:43:25 #34
3011 E.T.
pi_59458991
Die Ameda kan je ook huren trouwens bij Vosmedisch.nl

Als je 'm wilt kopen, hoef je de huurperiode niet te betalen en betaal je gewoon de aanschafprijs. Mocht ie toch neit bevallen kun je 'm zo weer terug sturen

(hmz, ik zie dit niet meer op de nieuwe website van ze staan. Misschien dat ze de mogelijkheid hebben afgeschaft)
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:04:35 #35
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59459602
Ik weet niet precies of dit in bv-topic of in dit topic moet.

Ik heb het idee dat Jen veel meer drinkt op het kdv dan gewoon bij mij. Ik had vorige week al dat ik het gevoel had dat ik te weinig kolfde, maar na een beetje meer kolven kom ik dan toch aan de 400 cc. Maar dat ik dan ook meteen wat Jen op een dag drinkt, ik hou niets over aan voorraad.
Zaterdag zaten mn borsten flink vol, maar Jen dronk echt niet minder dan normaal bij me. Gister dus weer kolven en merk ik dat de productie weer op het punt van vorige week is. Dus Jen drinkt gewoon veel op het kdv. Best vervelend, want straks kom ik tekort...

Komt iemand dit bekent voor?? Gaat het straks beter als ze ook andere dingen krijgt? (dit past dan weer beter in bv denk ik...)
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:13:18 #36
3011 E.T.
pi_59459869
Je kolft nooit net zo veel als dat je kind drinkt. Een baby kan veel beter de borsten leeg krijgen dan een kolf ooit kan.
Veel of weinig kolven zegt dus helemaal niets over wat je kind drinkt en de meeste moeders zullen dus per dag minder kolven dan dat het kind drinkt. Is niets raars aan

Jennifer (ot: waarom heb je er neit gewoon Jen genoemd, aangezien je d'r naam nooit normaal gebruikt? Zonde) drinkt dus niet meer op het kdv.. jij kolft gewoon minder.
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:14:11 #37
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59459901
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 14:13 schreef E.T. het volgende:
Je kolft nooit net zo veel als dat je kind drinkt. Een baby kan veel beter de borsten leeg krijgen dan een kolf ooit kan.
Veel of weinig kolven zegt dus helemaal niets over wat je kind drinkt en de meeste moeders zullen dus per dag minder kolven dan dat het kind drinkt. Is niets raars aan
Dat is erg vervelend... Hoe los je dat op?
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:14:57 #38
3011 E.T.
pi_59459921
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 14:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is erg vervelend... Hoe los je dat op?
vaker kolven, ook op de dagen dat je niet werkt
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:24:36 #39
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_59460151
wat gaaf, mooie openingspost oo, ga even lezen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:26:18 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_59460189
Ik hoop dat bij een eventuele volgende baby de borstvoeding wel aanslaat, mocht ik dan inderdaad weer volledig moeten kolven, dan haal ik er gewoon nog een Uno bij denk ik.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 juni 2008 @ 14:36:12 #41
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_59460473
Ik heb zelf de mini electric plus, de dubbele uitvoering. Prima ding voor mij, al kolft hij een stuk''lomper'' dan de huurkolf die ik huurde (zo'n blauwe grote kast).
Mocht ik er opnieuw een kopen, zou ik denk ik gaan voor de pump in style.

Het model wat ik heb is overigens niet gesloten, wat wil zeggen dat er melk in de motor loopt. Als dit gebeurde spoelde ik hem altijd even door, door met een spuitje in het gaatje waar het slangetje normaal zit.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 17 juni 2008 @ 15:03:07 #42
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_59461292
ik hoop dadelijk weer borstvoeding te kunnne geven en dan ook af en toe te kolven alleen weet echt niet welke kolfaparaat ik het beste kan pakken.
Het is niet voor dagelijks gebruik dus een hele dure wil ik niet maar liefst wel electrisch.
Bij Demi had ik de Medela Mini-Electric , opzich een fijn ding alleen had hem van mijn nichtje geleend en die heeft hem nu zelf nodig.

Toch deze nu zelf aanschaffen of hebben jullie nog betere opties?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_59467523
Ik heb een Medela Pump in style..
Echt een ideaal ding!!!!

alles kant en klaar in 1 tas... geen gesleep met meerdere tassen.
dubbelzijdig dus zo klaar.
alles compact en passend ingepakt, incl flesjes, koeltasje met element etc..

Kan geen melk in de motor komen, dus idd door te verkopen.

Het kost flink wat (300 euro), maar ik zou echt geen andere willen.
  Jubileum moderator dinsdag 17 juni 2008 @ 19:43:47 #44
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59468609
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 13:41 schreef cattie het volgende:

[..]

Dat was idd ook mijn idee!

Webkim, ik ga er gewoon voor, de Ameda it is. Of beter gezegd, gaat het worden, want ik zal hem pas na de bevalling kopen.
Geweldige keus Cattie, ik kan niet anders dan lyrisch zijn over de Ameda. Heb diverse kolven uitgeprobeerd maar ik vond deze gewoon het fijnst.

Enne Troel..... evt 2e kindje? Ik wist helemaal niet dat je dat alweer overwoog
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 17 juni 2008 @ 21:10:28 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_59470740
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 19:43 schreef Lois het volgende:

[..]

Geweldige keus Cattie, ik kan niet anders dan lyrisch zijn over de Ameda. Heb diverse kolven uitgeprobeerd maar ik vond deze gewoon het fijnst.

Enne Troel..... evt 2e kindje? Ik wist helemaal niet dat je dat alweer overwoog
Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet Ik neig meer naar het niet (toch wat veel risico wat betreft PDD enzo en nog zo'n zwangerschap zie ik niet zitten), maar vind het ook zo wat om willens en wetens voor maar een kind te kiezen terwijl ik dat zelf verschrikkelijk vind
Maar ik ben in ieder geval nog niet van plan mijn kolf weg te doen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60496589
Ik ben me nu ook een beetje aan het oriënteren op electrische kolven.
Heb nu een handkolf (Avent Isis)waar ik mee kolf, maar voor straks als ik weer aan het werk ga, wil ik graag een electrische (en ook om alvast een voorraadje mee op te bouwen).

Ik wil in ieder geval een dubbele electrische kolf, heb al een beetje rond zitten kijken en die Pump in Style lijkt me op zich wel wat, maar hij is wel prijzig zeg!
Eens even goed over nadenken...
pi_60498297
even een vraag: kun je bevroren melk zo in de flessenwarmer zetten (in bevroren toestand)
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_60498897
Karin volgens mij kan dat wel al moet je er wel bij blijven en regelmatig even zachtjes omschudden zodat de ontdooide melk niet te warm wordt. Iets van die strekking staat ook in het stuk onder het linkje borstvoeding opwarmen in de op.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_60499314
Overkolven gesproken, is het echt zo onverstandig om tijdens je zwangerschap aleen kolf te kopen, ook als het je tweede kindje is?
Ik heb namelijk een mooie aanbieding gezien voor een Ameda lactaline met rugtas.

iemand die iets zinnigs kan zeggen?
pi_60499390
waarom zou dat onverstandig zijn?

bij een 1ste kan ik het me voorstellen, voor als de bv echt niet lukt...
maar die van jou doet het nog , dus lijkt me erg stug dat dat straks mis gaat lopen.
zou die aanbieding mooi kopen!
pi_60499567
Zoiets dacht ik ook al. het moet wel heel raar lopen dat de bv bij onsje 2 niet wil lukken. En als dat zo is dan verkoop ik de kolf wel weer
pi_60499829
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:22 schreef Webkim het volgende:

In dit topic kan je alles bespreken wat met kolven te maken heeft. Voor borstvoedingsgerelateerde dingen is er het borstvoedingstopic.

sorry, even lachen

Jelief, niet zozeer voor jou, maar dingen die ik wel eens terughoor:

-iemand koopt in de zwangerschap een dubbelzijdige electrische kolf (duur dus). Toen ze hem nodig had bleek dat de ene borst meer kolfkracht nodig had dan de andere. Bij zo'n kolf kun je dat niet apart regelen, allebei de kanten hebben dezelfde zuigkracht, en bleek ze niks te hebben aan de dure kolf.

-iemand anders bleek helemaal niet tegen het geluid te kunnen van een electrische kolf.

Nou ja, dat soort dingen dus
Variety is the spice of life
pi_60500022
zoo besteld.. 199 euro voor kolf, 6 flesjes, diepvrieszakjes, koeltas en rugtas. mooie deal leek ons wel.

tja, dat zou zo maar kunnen Nebelung, ik neem maar wel het risico
pi_60500320
Mooie deal idd!
Ik heb ook de gok maar genomen, ook qua zwangerschapsduur want ik was pas een paar weken zwanger toen ik de PISA van KP over nam.
De enige reden die ik kon bedenken om het niet te doen was dat je uiteindelijk toch geen BV gaat geven of, zoals bij Ronja, toch stopt met werken.
En aangezien ik niet denk dat ik géén BV ga geven en ik ook zeker niet van plan ben te stoppen met studeren...

De meeste andere redenen lijken me toch pas tot uiting te komen als je een kolf eenmaal hebt, je moet toch een keer iets hebben om mee te beginnen.

Hoe dan ook, ik ben erg blij met mijn kolf, hij staat al mooi in de kast te wachten tot begin volgend jaar
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 23:44:28 #55
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60500970
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 14:13 schreef E.T. het volgende:
Gaat dat altijd op? Marlien ligt meestal een kwartier tot een half uur te drinken en toen ik laatst gekolfd had (nadat Marlien eens een hele nacht doorgeslapen had) had ik in een kwartier 220 cc gekolfd. Zoveel zal ze toch niet in een voeding drinken (ze is nu 9 weken oud)?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_60505440
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar of je je borsten goed leeg krijgt. Uiteraard is de opbrengst na een nacht doorslapen meer dan je 'normaal' kolft. En ik denk dat ze dat wel weg zou kunnen krijgen hoor!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 13:06:51 #57
94046 PM-girl
pi_60507627
Mrien, het is inderdaad een prijzig model, de pump in style, maar ik hoor er veel goede verhalen over.
Zoals ik hierboven al schreef is een goedkopere variant een goede kolf, maar minder comfortabel.

Hoe vaak ga je werken? Als je een flink aantal keer per week gaat kolven, zou ik er niet direct op besparen in elk geval.
*
pi_60508488
Ik ga 2/3 dagen in de week werken, dus zal die dagen in ieder geval moeten kolven

Wat ik me nog afvroeg over de pump in style , is die een beetje stil in gebruik? En makkelijk schoon te maken enzo?

Ik heb gisteren op internet ook zitten kijken naar de verschillende kolven,maar weet ook niet zo heel goed waar ik op moet letten eigenlijk, wel lastig..
  maandag 4 augustus 2008 @ 12:30:43 #59
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60546834
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:32 schreef Jelief het volgende:
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar of je je borsten goed leeg krijgt. Uiteraard is de opbrengst na een nacht doorslapen meer dan je 'normaal' kolft. En ik denk dat ze dat wel weg zou kunnen krijgen hoor!
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Ze zou na een nacht doorslapen waarschijnlijk mijn borst niet in een keer leegdrinken, bedacht ik me later.
pi_60548270
Zojuist de Medela Pump in Style besteld
Blijf hem duur vinden, maar betaal nu liever iets meer zodat ik gelijk een kolf heb die lang mee kan gaan (en ook bij een volgende baby)..

Ben benieuwd wanneer die binnen komt!
Vanmorgen met de handkolf gekolfd en een mooie opbrengst van 150cc (in 10 minuten), blij mee dus
pi_60548340
Waarom niet? Ik had ook een kolf voor ik bevallen was (een eerste), een gewone handkolf.
Mijn enige berouw is dat ik niet meteen voor de elektrische variant ben gegaan, uit misplaatste zuinigheid.
Dus koop ‘m maar
  donderdag 7 augustus 2008 @ 00:28:04 #62
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60614759
Ik heb vandaag voor het eerst gekolfd met de medela mini electric en ik ben zeer tevreden, de 1ste keer kwam er maar 10cc uit maar had er rekening mee gehouden dat de eerste keer vaak moeizaam zou gaan.
Later dus weer geprobeerd en toen kwam er al 55cc uit.

Nika (5.5 week) kreeg de afgekolfde melk in een flesje van haar vader en ze had meteen door hoe het werkte en dronk het flesje leeg, daarna nog even aan de borst en madam was zeer tevreden met een vol buikje in slaap gevallen.

Vrijdagavond hebben we een bruiloft van mijn mijn broer dus dan komt hier oppas, hoeveel kan ik het beste in een flesje klaarzetten?
En denk dat het slim is om nog een reserve neer te zetten of niet?
pi_60618533
Ik ben ook een beetje rond aan het kijken naar een electrische kolf. Wil eind augustus zo'n beetje starten met kolven voor ik naar m'n werk weer ga.

En kun je zomaar starten met kolven naast dat de kleine zelf ook drinkt; ik bedoel dat je niet meteen met volle borsten zit daarna door extra stimulatie? Ik moet zowieso binnenkort wat afkolven voor een avondje uit en dat Amber naar opa & oma gaat.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60618910
Over een kolf kiezen, ik kwam een leuke aanbieding tegen en de kwaliteiten vande kolf sprakenmij ook aan, de keus was toen snel gemaakt.
Dingen die mij aanspraken: regelbare zuigkracht en -ritme, zowel dubbelzijdig als enkelzijdig te gebruiken,
hij werkt eventueel ook op batterijen dat scheelt dan weer met de eisen die ik aan een kolfplek moet stellen;)
Er zijn diverse accesoires te koop waardoor je er bvb een handkolf van kunt maken.
Er kan geen melk in de motor komen dus beter door te verkopen tzt (of aan mijn schoonzusje geven).
In het stuk achter de eerste link in de op, staan ook zinvolle tips voor het kiezen van een kolf.

KD, heeft Nika 55 of 65 ml opgedronken? Ik zou flesjes van zo'n 75- 80 ml maken. En de oppas instrueren om eerst één flesje te geven en bij gebleken honger nóg een (of een halve) warm te maken. Of je moet zoveel gekolfd hebben dat je het niet erg vindt als er iets weg gegooid moet worden;)
pi_60619962
Is er iemand die een Aventkolf van me wil kopen?
Deze:

Het maakt niet uit hoe hoog de nood is bij me, ik krijg er toch geen druppel uit
Saartje
pi_60622136
Is hij wel vacuüm? Ik vond het wel een fijne kolf, maar in het begin snapte ik hem niet.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_60622176
Ik heb ook elke keer ruzie met dat "ventieltje". Even aandrukken en dan doet hij het wel weer, maar ik moet hem echt wel goed tegen m'n borst aandrukken..

Als het goed is komt morgen of zaterdag m'n nieuwe kolf
pi_60622285
Ik maakte hem een beetje vochtig met water, dan ging het veel makkelijker.
*OUD heilige*
pi_60622365
Hij is binnen! We krijgen hem trouwens als groot cadeau van mijn moeder en vriend
Ik wil nog wel een siliconenschild kopenen een handkolf-opzetstuk. Ik ben blij
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:32:02 #70
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60622508
Jelief , ze had uit de fles 55cc en daarna bij mij nog wat gedronken, niet veel maar hoeveel weet ik natuurlijk niet.
Dank je voor de tips!
Vanochtend gekolfd voor de oppas en er kwam exact 100cc uit!
Tenminste, toen ben ik gestopt omdat mijn tepel wat pijnlijk werd, moet er wel nog aan wennen.
pi_60622549
Ja hoor hij zuigt prima vacuum..ik kan de tafel er bijna mee optillen als ik hem daar op vast zet..ik krijg er alleen gewoon helemaal niks uit geperst
Saartje
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:40:16 #72
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60622699
En met een neusspray voor het toeschietreflex? Vriendin van me had hetzelfde omdat ze geen toeschietreflex kreeg en met Syntocinon neuspray lukte het wel.
pi_60623169
kind (en dus ook tsr) aan de ene kant, kolf aan de andere kant..niets
Saartje
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:12:50 #74
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60623487
jeetje zeg, balen joh.
pi_60624309
maneki; een geluidsopname maken van de kleine die huilt?

Ik zat daar zelf aan te denken om achter de hand te hebben voor op het werk kolven mocht dat moeizaam gaan, want als ik Amber hoor huilen gaat het spontaan stromen hier.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60624377
Ik heb een diepvriesla vol gekolfde melk weggegooid gister. En dat voelt alsof je goud in de sloot staat te gooien, zo zonde. Maar het was allemaal van maart, dus het kon niet meer.
Hardloper.
IG @webkim
pi_60631095
pffff deze maand nog een keer 4 dagen en een keer 7 dagen kolven... en dan ben ik er klaar mee...
Dan kan ook de kolf naar de opslag...

Kolven backstage naast de alpha tent op lowlands, lukt die tsr niet dan trilt het er wel uit

Vervelend he Webkim!!! hier ook regelmatig gehad. Vooral ook omdat Pepijn het gewoon echt niet moest, melk uit een flesje, en zeker geen diepvriesmelk. Gelukkig heeft Maud heel veel van mijn gekolfde melk gedronken, dan ging het tenminste niet door de gootsteen.
pi_60631473
hehe; kolven op lowlands

Ik besefte me van de week ineens dat ik 12 oktober ook de hele dag buitenshuis zal moeten kolven; tussen de slangen wel te verstaan Dan sta ik de hele dag op de beurs, met geen koelkast voor handen natuurlijk; dan maar koelbox mee? Blijft dat goed?
Amber Mae
pi_60631806
Daar ben ik ook even benieuwd naar! Ik zal straks op de hogeschool moeten gaan kolven en hoewel er een koelkast is zou ik het liefst alles in het koeltasje laten omdat het een redelijk algemene koelkast is.
Het zou dan gaan om een periode van een uur of vijf.
pi_60631853
Is er wel een stopcontact? Dan is een koelbox gevuld met diepvrieselementen en aangesloten op het stopcontact de beste optie lijkt mij.
Daarna dezelfde koelbox met veel diepvrieselementen.
Waar ga je kolven? Is er in het gebouw geen koelkast waar je gebruik van kunt maken. ( Ik heb ooit eens in een strandtent mijn melk in de koelkast van de keuken laten zetten).
Een brutaal mens heeft de halve wereld zeg maar.
pi_60631884
dat gaat makkelijk!!!

Ik heb het koeltasje van de pump in style van medela met zo'n gevormd koelelement. En houd de melk zeker 12 uur echt KOUD!! (heb de HACCP thermometer van het werk erin gestopt )
Zelf wel tot een uur of 16 gebruikt, zonder koelkast in de buurt. Maar 5 uur is dus niets om je zorgen over te gaan maken.

Overigens hielt dat kleine koeltasje waarin dus alles precies passend zit, het veel beter koud dan de electrische koelbox van vrienden.
pi_60632080
Gewoon vragen, je kunt bijna altijd wel ergens kolven en de koelkast gebruiken. Vaak is er wel een ehboruimte/personeelspauzelunchplek/kantoorruimtetje dat je mag gebruiken. Die beurs zal toch wel in een gebouw zijn?
*OUD heilige*
pi_60632253
Goed om te lezen, P_iglet! Ik heb precies zo'n tasje dus dat zal zeker goed gaan komen dan. Toch wel een gek idee dat mijn schooltas straks voor het grootste gedeelte gevuld is met een kolf!
pi_60635494
Beurs is inderdaad in een beursgebouw (euretco in houten), ik weet dat er iig een kantine is en dat er een verschoningsruimte is, ik zal wel verder vragen daar.
Amber Mae
pi_60640125
Ik heb net de motor van de kolf even aangezet. EN nou piept ie enorm, ik heb even rondgekeken en ik kan alleen maar reacties vinden dat hij zo stil is. Heb even een vraag neergeplempt op het borstvoedingsforum en hoop dat het is omdat ik het slangetje niet aangesloten heb.
pi_60717117
Iemand een goede wanneer te kolven naast de gewone voeding? Ik heb vanmiddag wat afgekolfd met de handkolf; 50ml naast de gewone voeding. Maar wat is nu handig om te doen om een extra voorraadje op te bouwen naast dat ik amber gewoon blijf voeden zelf? Want het is nou niet dat ik met een enore overproductie zit, en ik wil niet dat amber door het extra afkolven in de eerste tijd wat minder krijgt, ik wil dat ik juist iets extra's ga produceren.
Moet ik dan tussen voedingen door kolven?, of voor of na een voeding? Na een voeding heb ik al geprobeerd, en toen was ik dus al leeg, voor een voeding heb ik dus 50ml gekolfd en toen amber aangelegd en vervolgens wat melk laten geven met flesje door m'n vriend (flesje accepteerd ze dus meteen, een mooie tommee tippy).

Woensdag ga ik kijken voor een electrische kolf, even bij de thuiszorg kijken of ik daar een beslissing kan maken.
Amber Mae
pi_60718198
Ik heb gister een kolf gekocht, de Avent Isis Uno (of iets dergelijks, haha) met koeltasje. Ik ga hem gebruiken om tijdens stage en op school te kolven. Ik vind het ook een raar idee, dat mijn schooltas dan voor het grootste deel uit kolf en toebehoren bestaat .

Ik had bedacht om om 11 uur 's avond te gaan kolven elke dag en zo een voorraadje op te slaan. De laatste voeding van mijn dochtertje is namelijk 8 uur, en dan komt ze pas 8 uur de ochtend erna weer.

Mirjam
pi_60718257
Llewella ik graaf als een gek in mijn geheugen hoe ik dat deed destijds. Volgens mij had ik genoeg aan de keren dat ik op het werk kolfde en zo af en toe als Emma 's avonds doorsliep. Maarja Emma was een flesweigeraar en dronk dus eigenlijk per definitie minder dan ik kolfde. Staat er achter de links in de op niet iets nuttigs ergens?

Bij navraag blijkt dat het peipen bij de kolf hoort, datwordt dus met muziek kolven oid.
pi_60729861
Ik heb op de links gezocht en heb daar niet echt kunnen vinden wat ik zocht.
Het gaat erom dat ik nu wat extra's probeer te kolven naast dat Amber gewoon drinkt; maar ik denk dat ik de productie daarvoor gewoon iets moet probeer op te voeren(?)
Volgende week vrijdag willen we bijv een avondje uit, en dan wil ik een voeding gekolfd hebben voor bij opa en oma. Maar nu zijn de extraatjes dusdanig weinig dat ik daar geen voeding van kan maken.
Amber Mae
pi_60730313
Slaapt ze 's nachts door? k heb nu Selina 's nachts door slaapt altijd dat het overvol zit in de ochtend, als dat bij jou ook is zou je misschien dan kunnen kolven? Of anders één, twee uurtjes na haar laatste voeding?
pi_60730479
Als ik dit topic lees dan voel ik me net zoals moeders die graag bortsvoeding willen geven maar er weinig van af weten zich moeten voelen. Een beetje bangig
Voor de meeste borstvoedingsproblemen kan ik inmiddels de oplossing dromen, maar dit is echt compleet nieuw!
Bij Ronja was het kolven nooit echt nodig, voor mijn eerste werkdag had ik met veel pijn en moeite kleine beetjes bij elkaar gespaard en nog voor ik de deur uit was besloot ik te stoppen met werken

Maar nu bij de tweede zal ik twee dagen én avonden in de week weg zijn. Er zal dus gekolfd moeten worden, al wil ik één voeding op het KDV zelf gaan geven. Maar dan nog, hoe ga ik dat aanpakken? Wanneer ga ik beginnen met kolven? Hoe vaak? Hoe veel melk moet er in de koelkast, wat kan alvast in de vriezer, etc., etc., etc. Het zal vast vanzelf met de tijd wel duidelijk worden, toch?

Ik heb een pracht van een kolf klaar staan maar elke keer als ik dat ding zie duizelt het me, geloof ik
pi_60730653
Owlet, ik zal als ik jou was al ruim van tevoren beginnnen met kolven, zodat je er al aan gewend raakt. En dat je weet hoeveel je kolft. En om een voorraadje op te slaan. Zo ga ik het in ieder geval aanpakken (nouja, behalve dat ruim van tevoren, mn opleiding begint 1 september en ga morgen voor het eerst kolven met mn nieuwe kolf).

En ik ga zelf elke avond extra kolven voor een voorraadje. En op de dagen dat ik weg ben ga ik proberen te kolven op de tijden dat Selina normaal drinkt.

Mijn voorraadje wat ik nu ga maken gooi ik trouwens in de vriezer, als reserve. En de melk van de laatste week voor school begint stop ik in de koelkast, zodat ze die als eerste kan drinken (5 dagen houdbaar in de koelkast volgens mij, en 3 maanden in de vriezer?).

En ik denk als je eenmaal begint dat het dan vanzelf allemaal wel goedkomt .
pi_60731671
Owlet. ik begon met kolven na 8 weken na de bevalling. Zo om tepel-speen verwarring te voorkomen. Ik kolfde dan de avondvoeding af die kon mijn man dan geven. Zo hield ik dan ook wat over en dat ging dan de koelkast in... als ik van de beetjes een hele voeding had kon ik kolven en dat in de vriezer zetten. Zo had ik 6 weken om een voorraad op te bouwen.

Nu kolf ik op mn werk nog 2x... zo gepiept.
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:33:46 #94
94046 PM-girl
pi_60742173
Owlet, ik denk dat het net zo werkt als borstvoeding geven, het begin is even lastig en zoeken, maar op den duur vind je een manier en ritme dat bij jou past en voor je het weet gaat het vanzelf. Tenminste, zo is mijn ervaring, maar ik had dan ook de 'mazzel' dat ik vanaf dag 1 gekolfd heb.
*
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:42:54 #95
108648 cattie
lieve moeder
pi_60742521
Owlet, ik begrijp je gevoel goed! Met Ive was het ook even puzzelen. Bij hem zijn we na 6 weken 1x in de week gaan oefenen met een flesje geven, te weinig bleek achteraf. De eerste week dat ik ging werken had ik niet een grote voorraad, maar genoeg. Ik werk 3 dagen achter elkaar, dag 1 kreeg Ive uit de vriezer, 2 en 3 uit de koelkast van de vorige dag en de gekolfde voeding van dag 3 ging in de vriezer. En de volgende week haalde ik de oudste voeding uit de vriezer. Wat betreft hoeveelheden: dat was ook even zoeken, de eerste weken zijn er regelmatig hoeveelheden melk door de gootsteen gegaan, dan gaf ik te veel mee.
pi_60742694
Ik heb nog even wat nagedacht over hoe ik het nou deed.

-beginnen met kolven, dat doe je als de bv een beetje goed loopt, idd na een week of acht. al ben ik al wel eerder met de kolf in de weer geweest omdat we 's nachts aan het vingervoeden waren.

- wanneer? Uiteraard op de momenten dat je werkt, verder is 's morgens na de langste 'rust' erg ahndig, volle borsten en dus kan beeb daarna ook nog wel drinken (of een borst kolven en de ander drinken). Wat al eerder genoemd is ,zo'n uurtje of twee na de laatste voeding (als dat tenminste gaat met je eigen nachtrust). Ik heb ook wel eens om 5 uur 's morgens zitten kolven
Het is eigenlijk zoals pm zegt ook met kolven merk je al doende wat wel en niet werkt.

Owlet als jij straks net zo'n produktie hebt als bij Ronja moet het haast wel goed gaan.
pi_60743227
Dank, dank! Jullie antwoorden geven me weer een beetje vertrouwen. Gelukkig heb ik minimaal twaalf weken vrij ingepland staan, als de baby eerder dan 42 weken komt zelfs langer en ik ben heel vrij in hoe veel en hoe lang ik naar school ga straks. Het komt vast wel goed
pi_60748898
Die 12 weken heb ik ook al gereserveerd. Onsje staat pas per 1 mei ingeschreven bij het kdv. En aangezien ik er voor 99% zeker van ben dat ik niet langer dan 40 weken ga lopen (die suiker komt vast nog wel). geeft dat minimaal 12 weken fulltime genieten van onze nieuwe baby en alle tijd om een voorraad op te bouwen en flink te oefenen met flesjes.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:39:33 #99
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_60753561
Hier ook minstens 12 weken vrij gelukkig, tenzij ik echt 3 weken te vroeg beval (lijkt me sterk: Finn was 15 dagen overtijd) hoef ik pas in 2009 weer te werken.
Bij Finn heb ik heb meteen in het begin gekolfd omdat de bv niet goed op gang kwam en hij slecht aanhapte/dronk en daarna vanaf een week of 4 om af en toe eens te oefenen met flesje. Volgensmij vanaf een week of 8 regelmatig om alvast te proberen voorraad op te bouwen. Helaas lukte dat niet echt en was ik niet zo'n kolfster waardoor ik toen ik echt ging werken ook altijd 's avonds laat nog een keer kolfde om genoeg te hebben (toen sliep Finn rond elven altijd zo vast dat ik hem maar niet meer wakker maakte om te voeden, hij dronk dan toch amper).
pi_60754170
Maneki; ik heb overigens dezelfde handkolf waar ik het nu mee probeer, maar het is hier ook even zoeken. De rechterborst doet vrij moeilijk; en dat is toevallig ook de 'kloven-borst' (kloven zijn nu wel dicht, maar is wel nog gevoeliger dan de linkerborst). Ik krijg er na lang proberen wel wat uit en lijk nu iets gevonden hebben wat werkt; het nadoen van het steeds weer aanhappen; dus de kolf steeds lichtjes op de borst drukken, en uiteindelijk eropzetten en pompen maar; dan komt de melk wel redelijk op gang.
(Naar foto's kijken, masseren, huilende amber wat ik met de mobiel had opgenomen helpen niet).

Ik hoop trouwens dat een dure electrische kolf wat zachter aanvoelt dan de handkolf; want anders zit ik weer heel snel aan de kloven gok ik! Ik kijk al goed uit dat de tepel mooi gelijkmatig verdeeld zit tijdens het kolven en dat ik er niet volledige vacuum opzet; en dus letten op TSR, maar het voelt erg hard en m'n tepel wordt er snel gevoelig/rauwig door. Door goed opletten kan ik denk wel schade voorkomen, maar het is wel lastig.

Vannacht overigens dus gekolfd; toen ik per toeval wakker werd en ook nog eens zere borsten had; 50 ml, en toen was ik het beu met steeds weer TSR proberen op te wekken. Zo steeds maar een beetje proberen te oefenen totdat het hopelijk beter gaat.
(Ik denk dat kolven gaat zo makkelijk huppakee eruit, en pijnloos, maar niet dus).
Amber Mae
pi_60754373
Met de handkolf krijg ik na een paar keer kolven echt pijnlijke tepels. Ik heb ook de avent kolf. Maar voor een keer krijg ik het er prima uit. Met de electrische kolf heb ik geen last, ik zet m dan ook niet op standje dyson.
pi_60758776
Ik heb van de week de pump in style binnen gekregen, gelijk uitgeprobeerd natuurlijk
Een heel fijn ding, maakt wel wat geluid, maar niet heel irritant
Kolf resultaat ging ook gelijk omhoog. Ik kolf meestal tussen 2 voedingen door en krijg dan bijna 200cc totaal
De TSR is eigenlijk al vrijwel direct als ik de kolf erop zet, moet alleen wel even opletten op m'n tepels/tepelhof, die waren een klein beetje geirriteerd door de kolf
pi_61599781
Maandag te werk, dus dan begint het echte kolf-werk.
Ik heb gisteren de mini-electric gehaald; heb erg zitten twijfelen over de diverse kolven, zelfs nog serieus gedacht om de pump in style aan te schaffen, maar dat vond ik toch ff iets te gortig.
En na steeds zuiniger te wikken en wegen deze maar gehaald.

Geluid is enorm, maar hij voelt wel zachter aan dan de avent handkolf met kolven (dat schuurde ofzow langs de tepels).

Vanochtend 75ml gekolfd op 1 borst na het drinken zonder dat ik er zelf veel van door had.

Nu nog even snel een voorrraadje aanleggen voor maandag, want die was er inmiddels al weer doorheen gegaan bij oma.

Ik lees afentoe dat je melk niet mag mengen, maar waarom is dat, en kun je melk van 1 dag niet opsparen om vervolgens in de vriezer te doen? Nu heb ik iedere keer van die halve potjes in de vriezer staan, en eigenlijk wil ik het handiger/efficienter indelen/vriezen.
Amber Mae
pi_61599862
Je mag het mengen als het op dezelfde temperatuur is Dus niet meteen net gekolfde melk bij de melk uit de koelkast. Je kunt het dus wel bijvoorbeeld aan het eind van de dag bij elkaar doen en dan invriezen.
pi_61601592
Mini electric vind ik ook veel lawaai maken, ik legde een hydofiel onder de motor en een lap eroverheen. Dan valt het wel mee.
pi_61602867
Ik heb trouwens nog een Avent Isis IQ Uno, 8 maanden gebruikt. Inclusief 2x 125 ml flesjes, (koel)tas, koelelementen en een heleboel Avent Via bekers en deksels om je melk in op te vangen en in te vriezen. Ook zit er een setje bij waardoor je van de elektrische kolf een handkolf kan maken. Iemand interesse?
  zaterdag 13 september 2008 @ 17:53:06 #107
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61603951
kolven gaat hier echt beroerd, krijg er iedere keer maar zo'n 40cc uit en het hoogste wat ik heb gehaald deze week was vanochtend eb dat was 70 cc.

ik baal hier verschrikkelijk van aangezien ik wel moet kolven ivm werken zodat mijn man het kan geven als ik werken ben.
In het begin ging het met de neusspray heel goed maar dat is ook over.
Als ik begin met kolven dan heb ik een goede toeschietreflex en dan gaat het prima maar na 5 min. stopt het en gaat het over in druppelen en na zo'n 10 min komt er niks meer.

Eerst masseren, warm water enz helpt allemaal niet.
pi_61611283
Snakelady, heb je een regelmaat in het kolven zitten? Dat wil ook nog wel eens helpen. Dus niet de dag voordat je weg moet, maar elke dag op hetzelfde tijdstip. Met een klein ritueeltje voor jezelf (glaasje drinken, foto er bij, etc.). Zo kan je je lichaam een beetje trainen.

Verder heb ik ook geen tips, doordat ik nooit structureel heb hoeven kolven is het bij mij nooit echt soepel gegaan.
  zondag 14 september 2008 @ 00:59:33 #109
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61613597
iedere ochtend en iedere avond, ongeveer wel hetzelde tijdstip, kan 1 uur schelen maar dat zal toch niet zoveel uitmaken lijkt me?
pi_61615708
Neu, dat zal wel goed zitten dan.
Vervelend hoor, hopelijk heeft iemand hier de gouden tip!
  zondag 14 september 2008 @ 12:16:23 #111
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_61617510
Snakelady, gaat het niet beter als je naar Nika kijkt tijdens het kolven?
Haar geluidjes, haar geur, de manier waarop ze ligt te friemelen met d'r handjes en naar je lacht...
Misschien dat het wegsmelten, dat je dan ongetwijfeld doet, kan zorgen voor een extra duwtje in de rug borst.
Succes!
  zondag 14 september 2008 @ 14:59:24 #112
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61620718
zelfs met tegelijk voeden en kolven niet, ik snap er echt helemaal niks van hoe het kan.
nika ligt aan de ene borst te drinken en krijgt genoeg binnen en aan de andere borst de kolf en daar komt maar heel weinig uit.

Toch dank je wel voor de tips!
  zondag 14 september 2008 @ 15:00:47 #113
108648 cattie
lieve moeder
pi_61620751
Snakelady, het enige wat ik kan verzinnen is dat het handig kan zijn om een lactatiekundige te bellen. Misschien kan die na het aanhoren van je verhaal nog goede tips geven.
  zondag 14 september 2008 @ 15:37:55 #114
24188 Belana
kloon van belana
pi_61621601
snakelady, het is alweer enige tijd geleden dat ik kolfde, maar bij mij duurde het ook altijd maar kort dat er wat uit kwam, langer dan 5 minuten deed ik het ook niet, maar dan wel vaker per dag. heb je dat al geprobeerd?
stormy waters...
sailin'
pi_61625686
en..... wat voor kolf heb je? Nou is het misschien wat voorbarig om een hele nieuwe kolf aan te schaffen, maar misschien kan je iets huren of lenen.
Ik merkte een enorm verschillen tussen mijn handkolf en mijn PISA. Bij de tweede was er nog nauwelijks productie en toen kolfde ik al beter dan ik in volle productie met mijn handkolf deed. Kan toeval zijn geweest hoor, maar het is in ieder geval wel zo dat niet elke kolf bij elke vrouw past.

En zorgen maken om het kolven werkt ook niet mee, maar da's misschien nog wel het moeilijkst op te lossen
pi_61630294
Tip zal ongetwijfeld al genoemd zijn

Ik deed de afgekolfde melk in ijsblokzakjes van de AH Zo kon ik ongeveer bepalen wat de hoeveelheid was voor in de fles

Oja en afgekolfde melk nooit in de deur van de koelkast zetten ivm het temperatuurverschil elke keer als de deur open gaat
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  zondag 14 september 2008 @ 23:25:52 #117
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61634495
Ik heb de madela mini electric, misschien is het ook gewoon bang zijn dat het niet lukt en dat het daardoor niet lukt.

Belana, dat heb ik nog niet geprobeerd!

Cattie, is inderdaad wel een goed idee ja als het zo blijft.
pi_61634833
Je kunt beter vaker kort kolven, dan 1 a 2 keer langer. Kolven (borstvoeden in het algemeen) is een enorm psychologisch proces. Angst dat het niet lukt, of helemaal niet gaat lukken enz. kan een enorme rol spelen.

Voor dit soort dingen kun je bij uitstek de VBN bellen
  maandag 15 september 2008 @ 06:45:22 #119
24188 Belana
kloon van belana
pi_61637172
snakelady, ik kolfde met dezelfde kolf (dan een dubbele) en hij maakt best herrie. Ik gooide hem onder een deken om de herrie te verminderen en dan pakte ik gewoon een boekje oid.
Na verloop van tijd kwam de TSR vaker en kon ik ook langer kolven en was mijn produktie enorm goed.
succes!
stormy waters...
sailin'
  maandag 15 september 2008 @ 11:59:46 #120
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61641452
hij maakt wel flinke herrie idd, dank je voor de tip!
pi_61669243
Ik vond die mini electric echt vreselijk, herrieding en het motortje was in no time versleten (dat kan ook nog aan de hand zijn trouwens, is het een nieuwe? Motortje gaat maar een uur of 80-100 mee)

Maar dat gezegd hebbende, kolven ging bij mij ook nooit makkelijk. Nu voor nummer drie moest ik op mijn werk (3 dagen) drie keer kolven voor anderhalve voeding, en dan ook nog alle andere dagen 1x 's avonds voor de rest. Pfff. Met 9 maanden moest ik overgaan op 2x kolven (alleen nog in mijn pauzes) en kreeg hij 1 voeding opvolgmelk. Hij is nu net een jaar en ik kolf nu helemaal niet meer, heeeeeerlijk maarja, betekent wel dat hij op mijn werkdagen (4 inmiddels) alleen 's ochtends en 's avonds nog moedermelk krijgt.
Succes, dus
pi_61694648
Ik heb een aardig kolfkamertje tot beschikking op m'n werk, ze hebben een oude opslaghok van ict ingericht voor me; met een riante leren luie stoel; voetenbankje, net tafeltje, kamerscherm, een minikoelkastje, en een deur die van binnen op slot kan (erg handig, want gisteren poogde al iemand binnen te komen, die wilde vast stiekum een dutje doen? ).

Voor echt een mannenbedrijf vind ik dat bijna vertederend dat ze zo goed hun best daar voor hebben gedaan!

Ik krijg 100ml per kolfbeurt eruit; maar tot nu toe met de handkolf; want er moet nog een verlengsnoer komen in de 'melkstal' (Ik moet er overigens dus ook aardig m'n best voor doen om een redelijke hoeveelheid eruit te krijgen, het gaat zeker niet vanzelf).

Ik heb intussen wel door dat ik geen werk op m'n bureau moet hebben liggen als ik ga kolven, want dan ga ik mezelf pushen, en dat werkt averechts.

Vandaag krijgen we een vriezer erbij; maar eens goed een voorraadje opbouwen!

Ik heb trouwens ook het idee dat de mini-electric bij mij minder eruit krijgt dan de handkolf; maar dat ga ik volgende week eens proberen door met beiden tegelijk te kolven.
Amber Mae
  woensdag 17 september 2008 @ 10:42:22 #123
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61697145
Lliewella, wat gaaf ze dat ze zo hun best doen op het werk!

Ik ben nu meerdere keren per dag aan het kolven, vrij lastig maar zo kom ik er wel.
  woensdag 17 september 2008 @ 12:01:07 #124
24188 Belana
kloon van belana
pi_61698927
op zich goed nieuws dus snakelady!
stormy waters...
sailin'
  woensdag 17 september 2008 @ 12:33:26 #125
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61699599
ja, dat wel, hoop alleen wel dat de productie toch nog wat omhoog gaat. ;0
  woensdag 17 september 2008 @ 13:28:21 #126
24188 Belana
kloon van belana
pi_61700745
toch begrijp ik dat er nogal wat verschil zit in de diverse kolfapparaten, zou het niet een idee zijn om eens wat andere uit te proberen? misschien kolf jij wel veel beter met een andere kolf. ze zijn meestal te huur, kan je uitproberen. maarja, dat wordt dan wel weer een kostenplaatje misschien...
stormy waters...
sailin'
  woensdag 17 september 2008 @ 20:57:51 #127
94046 PM-girl
pi_61713186
Wat goed Llewella!
*
pi_61713362
Llewella, wat een luxe zeg!
Idd fijn dat er (door de mannen) zo goed is meegedacht.
  vrijdag 19 september 2008 @ 16:33:18 #129
4177 Jojogirl
pi_61762975
* Jojogirl is dus nu door de omstandigheden gedwongen aan het kolven geslagen.

Helaas pas 16 uur na de bevalling begonnen met kolven (door de totale chaos die de bevalling en nasleep waren) en in het ziekenhuis werd ik zo geleefd dat ik niet verder kwam dan 6-7 keer per dag kolven, maar het begint nu na drie dagen aardig te lopen en ze heeft de eerste halve cc-tjes ook al gekregen via de sonde
Ik hoop dat ik nu ik weer thuis ben wat vaker te kolven en zo een lekkere productie te krijgen zodat ze later aan de borst kan als ze weer thuis is.
pi_61767072
Jojogirl ik hoop dat je de productie goed omhoog kan krijgen en dat je zo lang als je wilt Isis moedermelk kan geven. Mocht je problemen tegenkomen niet twijfelen om hulp te zoeken hoor!
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:24:00 #131
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61768010
Ik heb vandaag en gisteren niet kunnen kolven aangezien Nika haar regeldagen heeft en dus al om het 1.5 uur aan de borst wil.
Maar nou wil ik als deze dagen voorbij zijn en nika weer in een normaal ritme komt weer kolven.
hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Belana, als dit niet lukt ga ik toch een kijken of een andere beter werkt.
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:35:49 #132
94046 PM-girl
pi_61768245
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 16:33 schreef Jojogirl het volgende:
* Jojogirl is dus nu door de omstandigheden gedwongen aan het kolven geslagen.

Helaas pas 16 uur na de bevalling begonnen met kolven (door de totale chaos die de bevalling en nasleep waren) en in het ziekenhuis werd ik zo geleefd dat ik niet verder kwam dan 6-7 keer per dag kolven, maar het begint nu na drie dagen aardig te lopen en ze heeft de eerste halve cc-tjes ook al gekregen via de sonde
Ik hoop dat ik nu ik weer thuis ben wat vaker te kolven en zo een lekkere productie te krijgen zodat ze later aan de borst kan als ze weer thuis is.
Jojogirl, ik heb hier meteen aan gedacht toen ik gisteren het berichtje las in Z&G. Ik wist dat je zo gemotiveerd was om met de borstvoeding een goede start te maken maar dat dat waarschijnlijk lastig was met alle drukte rond de geboorte.

Wat heerlijk dat je al wat voeding hebt kunnen geven! Succes meid!
*
pi_61768698
Dat is goed geregeld Llewella.

snakelady, fijn dat het nu beter gaat. Bij mij werkte het om 's nachts te kolven, maar dat is niet leuk. Verder kreeg ik na een kwartiertje een tweede tsr. Totaal zat ik dan aan 100cc. Niet veel, maar met vaker kolven ging het wel. Als je vertrouwen krijgt dat het lukt, gaat het ms al beter.

Wat fijn dat Isis al van je melk heeft kunnen drinken Jojo.
*OUD heilige*
  zaterdag 20 september 2008 @ 08:24:53 #134
4177 Jojogirl
pi_61775244
Ik was bij Finn ook nooit zo'n kolfwonder, maar ik was toen ook zo eigenwijs om maar 1 keer op een werkdag te gaan kolven. Dat zou ik nu anders doen.

Maargoed, voorlopig ben ik dus even helemaal op kolven aangewezen. De eerste dag had ik een standaard maat borstschild en dat leverde dus beginnende scheurtjes en schuurplekjes op. Gelukkig had ik zelf door dat dit te erg was en niet alleen wennen moest dus de volgende dag een grotere maat gevraagd, Dat gaat nu prima en de huid is nu ook alweer genezen, dus dat is mooi.
Verder kolf ik nu 30-40 ml per keer (uit 2 borsten) en dat vind ik al best stoer
pi_61775299
Fijn Jojogirl, het begin is er!
pi_61775619
Wat gaat het goed, Jojogirl! Goed van je dat je een grotere maat schilden hebt gevraagd Nog even en je kolft meer dan Isis ooit op zal kunnen
pi_61836891
Wat fijn Jojogirl!
Hopelijk kun je Isis straks snel aan de borst krijgen!

Hoe gaat het nu met kolven Snakelady?
  maandag 22 september 2008 @ 22:10:09 #138
24188 Belana
kloon van belana
pi_61837328
hoe gaat het nu snakelady?
stormy waters...
sailin'
pi_61839179
Hier gaat het kolven overigens nog steeds super!
Lotte gaat nu 2 dagen in de week naar het kdv (nu nog halve dagen) en zelfs als ze niet in de buurt is gaat het kovlen goed
Meestal is de opbrengt minimaal tussen de 200 en 300 cc, meer dan genoeg dus
Ben echt helemaal tevreden over de Pump in Style!
pi_61844661
Gisteravond voor het eerst in maanden gekolfd, met de Avent handkolf, want we willen binnenkort wel lekker een avond weg. Ik heb bijna een half uur zitten modderen voor 50 cc.
Hardloper.
IG @webkim
pi_61844681
Heb je geen electrische? Anders mag je mijn dubbele kolf wel lenen. Ik gebruik m voorlopig zoch niet.
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:23:24 #142
4177 Jojogirl
pi_61863371
Hier gaat het even minder met het fulltime kolvend borstvoeding opstarten.
Ik kolf zo vaak mogelijk, alleen is dat kennelijk niet vaak genoeg om m'n productie hard omhoog te helpen. Het gaat wel iets omhoog, maar als het zo doorgaat lang niet hard genoeg om Isis bij te houden. In het begin kreeg ze 6 keer een halve mL, nu is dat al 12 keer 15 mL per dag. En ik kolf momenteel rond de 250 per dag dus als ze zo blijven opvoeren (wat voor haar alleen maar goed is trouwens en super dat ze het zo goed aankan), gaat ze me snel inhalen.
Morgen ga ik maar de hele dag niets anders doen dan elk uur kolven en verder de huisarts bellen voor Syntocinon spray, want echt lekker toeschieten wil het ook niet altijd met alle vermoeidheid en stress.
Vast onnodig om te zeggen dat ik er helemaal verdrietig en gestresst van word, lang leve de hormonen.
pi_61864295
jojogirl, dat lijkt me ook geen sinecure zeg! succes, en niet het onmogelijke van jezelf eisen hoor! genoeg rust is ook belangrijk voor een goede productie.
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:46:03 #144
35189 Troel
scherp en bot
pi_61864387
Jojo
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_61864542
Ach Jojo 250 per dag is al zó goed, echt! Mocht het nou toch gebeuren dat Isis je voorbij gaat in vraag, dan hoef je echt de moed niet op te geven. Dan krijgt ze gewoon wat kunstvoeding en je zal zien dat jouw productie het uiteindelijk echt bij gaat trekken.
Je hebt nogal een stressvol leven op dit moment, ik vind het niet gek dat het wat langer duurt om het op gang te krijgen. Niet verdrietig worden hoor!

's Nachts kolven kan zinvol zijn, voor zover je dat nog niet doet natuurlijk. Je maakt dan meer prolactine aan.

Ook kan je elke dag een keer clusterkolven. Quote hierover vanaf borstvoeding.com:
quote:
Een andere manier is om elke dag een periode van clusterkolven in te lassen. In zo'n periode van bijvoorbeeld drie uur wordt elk half uur of elke twintig minuten een paar minuten dubbelzijdig gekolfd. Het kolven begint met het opwekken van de toeschietreflex en duurt tot de melkstroom afneemt. De kolf en de flesjes blijven staan tot de volgende kolfbeurt, afgedekt met een schone doek.
Succes, hopelijk groeit je productie snel
pi_61868772
Jojo; er geloof en vertrouwen in hebben en vooral geen druk op jezelf leggen is wel erg belangerijk bij het kolven heb ikzelf inmiddels ondervonden!

Zodra ik mijzelf wat gespannen voel met het kolven dan krijg ik er maar weinig uit.

Ik zit op dit moment weer te kolven; Amber drinkt de ene borst leeg; ik kolf dan de andere.
Ik moet ook hard door kolven naast dat Amber drinkt, om Amber bij te kunnen houden!
Op m'n werk krijg ik er gewoon minder uit.
M'n stiefmoeder zei gisteren dat de voeding in m'n melk wellicht minder wordt; omdat ze gister ineens zo vaak wilde drinken (en Amber heeft dus gister voor het eerst ook een flesje flesvoeding gehad daardoor).
Toen heb ik uitgelegd dat ze mogelijk regeldagen heeft (wordt ook ineens weer 2 nachten snachts wakker).
Verder is Amber een tevreden meisje; dus lijkt me stug dat de borstvoeding te weinig is. Ze wilde gister ineens alleen wat vaker drinken. Ik had vorige week wel de flesvoeding (Nog een hele bus over van de kleine beetjes die we in het begin extra gaven met het opstarten) meegegeven indien het te weinig was (ook geen idee natuurlijk wat Amber zoal bij me eruit krijgt per voedingsbeurt).
Amber Mae
pi_61869779
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:05 schreef Ticootje het volgende:
Heb je geen electrische? Anders mag je mijn dubbele kolf wel lenen. Ik gebruik m voorlopig zoch niet.
Dat is lief, maar gisteren ging het al iets beter. Toen had ik 120 cc. Thmoas drinkt ook nog vrij vaak, dus ik kolf tussendoor de 'restjes'.
Hardloper.
IG @webkim
pi_61870574
llewella, dat klinkt inderdaad meer als regelgedrag hoor, heeft niks met 'voeding in je melk' te maken.
pi_61875811
Jojo, ik sluit me helemaal aan bij owlet. Het is echt al heel goed. Probeer er liever niet over te piekeren maar probeer jezelf te vertellen dat het écht, écht heel goed is! Je doet zoveel voor je meisje nou. Desnoods vullen ze aan met kv, maar elke druppel die ze verder aan mm binnen krijgt is megagoed voor haar.

Clusterkolven is een heel goed idee als je het op kunt brengen. En bedenk dat het het beste is om vaak kort te kolven dan minder vaak lang

Kus en sterkte!
  woensdag 24 september 2008 @ 17:23:58 #150
4177 Jojogirl
pi_61881426
Bedankt voor alle tips en steun

K, vandaag dus tot nu toe 8 keer gekolfd en de dag is nog niet om. Elk uur dus in principe, alleen toen we naar het ziekenhuis waren vanmiddag zat er 3 uur tussen. Inmiddels ook spray bij de apotheek gehaald (de huisarts gaf gelukkig een recept zonder dat ik eerst langs hoefde komen).

's Nachts kolven heb ik tot nu toe geen wekker voor gezet, maar alleen gedaan als ik toch wakker werd (zowat elke nacht wel een keer, alleen vannacht net niet). Maar voor vannacht ga ik dus wel een keertje de wekker zetten: als ik nu toch 2 regeldagen in ga voeren voor mezelf (morgen ga ik ook zo vaak mogelijk kolven) dan meteen maar goed ook.

En ik weet dat vertrouwen het belangrijkst is, maar ik ben momenteel niet op m'n meest uitgerust en emetioneel ben ik ook wel eens stabieler geweest, dus zomaar even vertrouwen hierin hebben, is wat veel gevraagd. Dat zou bij mij normaal al een heikel punt zijn, maar onder deze opmstandigheden helemaal.
  woensdag 24 september 2008 @ 17:32:30 #151
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_61881634
Jojo, ik vind je wel ongelofelijk dapper en sterk dat je zo hard je best doet hoor! Hopelijk gaat je productie snel omhoog.
pi_61881716
quote:
Op woensdag 24 september 2008 17:23 schreef Jojogirl het volgende:

K, vandaag dus tot nu toe 8 keer gekolfd en de dag is nog niet om. Elk uur dus in principe, alleen toen we naar het ziekenhuis waren vanmiddag zat er 3 uur tussen. Inmiddels ook spray bij de apotheek gehaald (de huisarts gaf gelukkig een recept zonder dat ik eerst langs hoefde komen).
Goed!!
quote:
En ik weet dat vertrouwen het belangrijkst is, maar ik ben momenteel niet op m'n meest uitgerust en emetioneel ben ik ook wel eens stabieler geweest, dus zomaar even vertrouwen hierin hebben, is wat veel gevraagd. Dat zou bij mij normaal al een heikel punt zijn, maar onder deze opmstandigheden helemaal.
Natuurlijk ben je niet uitgerust en stabiel, dat kan toch haast ook niet. Dan zou je pas te veel van jezelf vragen, meis! Je doet wat je kan en je doet het echt heel goed!
pi_61884286
Van mij ook even een dikke thumbs up Jojo.
Hardloper.
IG @webkim
  woensdag 24 september 2008 @ 19:30:16 #154
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_61884514
Jojo, ook hier nog een keer, ik vind dat je zo stoer klinkt.
Ik weet niet of je een dubbele kolf gebruikt? Die verhuren ze in het ziekenhuis, ik vond dat zo practisch, en het ´kolft lekker door´. Misschien helpt het ook een beetje als je kolft terwijl je bij Isis bent? Ik weet niet of je er tijd voor hebt als je daar bent, maar anders kun je gewoon een kolfapparaat en flesjes aan de verpleegkundige vragen.

Deze info heb je vast allemaal en misschien doe je het ook allemaal al, maar ik wou het toch nog even zeggen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  donderdag 25 september 2008 @ 21:21:13 #155
94046 PM-girl
pi_61915270
Goed behezig jojogirl!
*
  vrijdag 26 september 2008 @ 08:06:09 #156
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61923206
jojo

hier gaat het kolven nog steeds bar slevht, in 3 dagen tijd heb ik 110 cc bij elkaar kunnen sparen, kolf nu 4c per dag...

ik heb morgen een huwelijkreportage, duurt ongeveer 5 uur en wil dus minimaal 2 flessen hebben staan, ben bang dat het me niet gaat lukken.
  vrijdag 26 september 2008 @ 08:16:20 #157
24188 Belana
kloon van belana
pi_61923277
snakelady, ik zou even een lactatiekundige bellen, die kunnen ook hierbij helpen!
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 26 september 2008 @ 08:29:06 #158
4177 Jojogirl
pi_61923414
Krijg je wel een toeschietrefkex snakelady? Als dat het probleem is, kan je misschien Syntocinon neusspray vragen bij je huisarts.

En ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Gisteren en eergisteren 12 en 13 keer gekolfd op een dag, dus hopelijk werpt dat vandaag zijn vruchten af.
Inmiddels heb ik de hoop dat Isis niet bijgevoed hoeft te worden een beetje opgegeven (ze zat gisteren al op 12*30) en hoop ik gewoon dat ik d'r nog aan de borst krijg en dat we het dan weer bij kunnen regelen.
  vrijdag 26 september 2008 @ 09:31:03 #159
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61924410
de neusspray heb ik al, toeschierreflex heb ik wel alleen dat zijn dat is hooguit 5 min. en dan gaat het over in druppelen en 5 min. later is het weer op.
Gisteren heb ik een aflevering van de Lama's gekeken, doek over de kolf heen en verders niet meer na gekeken, was heel ontspannen, lachte me een breuk en heb heel de uitzending gekolfd, 15cc kwam er uit.

Belana, denk dat ik dat maar eens ga doen ja, dit werkt zo echt niet!
Vind het erg jammer aangezien de borstvoeding zelf heel erg goed gaat juist!

Jojo, ik duim voor je! vind het wel super van je hoor!
  vrijdag 26 september 2008 @ 14:26:06 #160
94046 PM-girl
pi_61931470
Snakelady, wat moeilijk. Ik denk dat afleiding een goed idee is, maar de lactatiekundige bellen zeker ook!
*
pi_61932009
Wat doe je het goed Jojo!

snakelady, krijg je een tweede tsr, of blijft het bij eentje? Bij mij was het na 5 minuten ook veel minder, maar een kwartier later had ik een tweede. De lactatiekundige kan je vast een goede tip geven.
*OUD heilige*
  vrijdag 26 september 2008 @ 14:51:48 #162
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61932099
1tje maar, heb gisteren dik een half uur gekolfd ( hoelaang duurt de lama's?) ook gewisseld daarna maar dat werkt ook nit.
pi_61938392
Hier een kolf-groentje dat in dit topic voor de eerste keer komt .
Ik heb volgende week woensdag een sollicitatiegesprek. Nu hoop ik dat het net tussen 2 voedingen valt, maar ik wil dus zeker het risico niet nemen dat mijn man hier een paar uur met een uitgehongerde baby zit, dus ik wil -voor de eerste keer- gaan kolven. Liefst zo snel mogelijk, dat ik al een beetje een voorraadje heb en dat ik dinsdag niet zit te stressen omdat er niet genoeg melk is voor woensdag.
Wanneer en hoeveel en hoelang kan je best kolven de eerste keren?
  vrijdag 26 september 2008 @ 19:42:15 #164
4177 Jojogirl
pi_61938593
Als je zoontje 1 borst drinkt 's ochtends kan je de andere afkolven. Zo niet dan zou ik het een uurtje na de ochtendvoeding proberen. 's Ochtends is je productie meestal hoger dan de rest van de dag en een uur na de voeding kolven zorgt ervoor dat je tegen de tijd dat je kindje weer om een voeding komt, wel weer genoeg hebt om hem tevreden te stellen.
En ik zou geen vaste hoeveelheid aanhouden, maar gewoon kolven tot het van straaltjes tot heel langzaam druppelen over is gegaan en dan stoppen.
  vrijdag 26 september 2008 @ 20:56:20 #165
94046 PM-girl
pi_61940438
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 19:42 schreef Jojogirl het volgende:
Als je zoontje 1 borst drinkt 's ochtends kan je de andere afkolven. Zo niet dan zou ik het een uurtje na de ochtendvoeding proberen. 's Ochtends is je productie meestal hoger dan de rest van de dag en een uur na de voeding kolven zorgt ervoor dat je tegen de tijd dat je kindje weer om een voeding komt, wel weer genoeg hebt om hem tevreden te stellen.
En ik zou geen vaste hoeveelheid aanhouden, maar gewoon kolven tot het van straaltjes tot heel langzaam druppelen over is gegaan en dan stoppen.
Wat geweldig Jojogirl, hoe je dit schrijft! Onlangs was je nog zo onzeker in het bv-topic en nu post je als een ware ervaringsdeskundige om anderen te helpen!
*
pi_61940562
Jojogirl, dat wat PM-girl zegt!
pi_61949122
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 19:42 schreef Jojogirl het volgende:
Ben is gegaan van 45-min aan een borst tot 15 min aan de ene en dan onmiddellijk nog eens 15 min aan de andere naar tevreden na 10-15 min aan een borst en dan echt niet meer aan de tweede te krijgen (of hij valt in slaap of hij houdt zijn mondje potdicht ). Nu heb ik deze ochtend tot ongeveer half 11 een kant gegeven, mag ik dan de andere kant nu nog afkolven? Heeft ie dan straks nog genoeg (er zit tussen het einde van een voeding en het begin van een andere ongeveer 3 uur)?
  zaterdag 27 september 2008 @ 16:47:52 #168
4177 Jojogirl
pi_61953377
Je hebt waarschijnlijk inmiddels allang gekolfd Liza (hoe ging het?), maar met 3 uur ertussen zou ie wel gewoon genoeg moeten hebben de voeding erna.

@ PM en owlet Als ik nou nog eens vertrouwen in mezelf zou hebben en ook zou luisteren naar wat ik mezelf zou adviseren als ik een ander was
Het extra kolven heeft wel geholpen trouwens; gisteren ruim 300 gekolfd en vandaag tot nu toe zowat 250. Inmiddels krijgt Isis 12*37 (totaal bijna 450) en daar zal ze voorlopig op blijven zitten, dus wie weet gaan we het dan toch nog redden zonder al te veel bijvoeden.
Verder is Isis haar zuigreflex prima, dus dat biedt perspectief voor het eventueel live voeden later.
pi_61955721
Jojo, ik heb een kennis die een zoontje met Down heeft. Hij is nu ruim drie en nog steeds aan de borst. Zal ik aan haar vragen of ik haar mailadres aan je door mag geven? Ze is ook contactpersoon van LLL (volgens mij, of anders een australische BV-vereniging) of nog in opleiding daarvoor.

Fijn dat Isis haar zuigreflex goed is! Is er enig idee wanneer ze aan de borst mag proberen?
  zaterdag 27 september 2008 @ 19:22:31 #170
4177 Jojogirl
pi_61956268
Graag owlet, dat zou ik fijn vinden. Het ziekenhuis heeft ook een lactatiekundige maar die begon meteen al dat 6 keer kolven oper dag genoeg was (misschien vanwege het feit dat de hele situatie al stressvol genoeg was/is, maar vond het toch wat vreemd).

En Isis kan pas echt aan de borst wanneer ze geen kapje met zuurstof meer heeft ter ondersteuning. Tot die tijd blijft de sonde er ook in en blijft ze op 12 voedingen zitten.
pi_61956539
Ik heb het haar gevraagd. Hopelijk is ze snel met het beantwoorden van haar mail
pi_61970668
Het kolven is goed gegaan, dankje .
Had netjes 80 cc en dat was voldoende voor een volledige voeding gisteravond. Dus heb lekker een glaasje champagne kunnen drinken. En nu weet ik ook dat het wel lukt. Daarnet ook nog even gekolfd, zou dat nu graag 1 - 2x per dag doen om 'n voorraadje aan te leggen.
pi_61971205
Dat is lekker veel Liza.

Een vriendinnetje van Anna's zwemles heeft ook down en zeker een jaar borstvoeding gehad. Was in het begin erg lastig, maar na een tijdje ging het perfect. Dat was trouwens leuk, met vier bv baby's van een groepje van 4. Was zo toevallig toen we daar achter kwamen.
*OUD heilige*
  woensdag 1 oktober 2008 @ 08:52:07 #174
4177 Jojogirl
pi_62043047
Mooie opbrengst Liza, voor een eerste keer zeker

Hier gaat m'n opbrengst nog steeds langzaam maar gestaag omhoog, tegen de 400ml/dag nu. Ik kolf nu op de momenten dat ik thuis ben 1 keer per uur/2 uur en verder max 3 uur ertussen. Verder merk ik dat ik toch elke keer spray moet gebruiken, dan heb ik gewoon meer opbrengst, ondanks dat ik zonder spray ook wel een toeschietreflex heb. 's Nachts kolven lukt alleen voor geen meter: ik zet braaf elke avond de wekker van m'n telefoon, om die 's nachts zonder ook maar echt wakker te worden uit te drukken en gewoon door te slapen Kennelijk heb ik m'n slaap dus te hard nodig momenteel.

En nog even een mutsig zeurpuntje: Kan iemand m'n schoonmoeder vertellen dat verhalen over liters melk kolven, volle vriezers en tieten die ontploffen zodra je naar het ziekenhuis rijdt, voor mij nu niet echt leuk zijn om te horen...
pi_62043266
Jojogirl; lijkt me idd niet fijn om steeds te horen, maar bij sommige gaat het gewoon beter dan bij anderen.

Ik moet er ook hard aan blijven trekken om genoeg te kolven; krijg er max 120ml uit per kolfbeurt, normaal is het 80-100 ml sochtends op 1 borst, en de kolfbeurten op m'n werk 70-100 ml over 2 borsten. Ik kan daar maar moeilijk een voorraad mee aanleggen naast dat amber zelf drinkt.
(Elke dag sochtends kolven; dan maandag+dinsdag 2x op m'n werk kolven, en afentoe nog savonds kolven als amber geen grote (mama)honger heeft en ik niet te moe ben).

Ik denk dat ik ook maar eens voor zo'n spray moet vragen, al gaat het wel beter met toeschietreflex, maar ik moet continue blijven stimuleren, en ik heb vaak het idee dat m'n borsten nog redelijk vol zitten terwijl ik er dan geen drup meer uitkrijg na een redelijk opbrengst.

Ik heb wel een nieuwe vriezer erbij; maar vol zit die zeker nog niet (staat nu 300ml in ).

Ik moet nog even flink doorkolven gezien ik 12 okt op een beurs sta; slangenbeurs; dus amber kan zeker niet mee ivm mogelijke besmetting (babies en reptielen zijn not done bij elkaar in de buurt).
Amber Mae
  woensdag 1 oktober 2008 @ 10:05:29 #176
94046 PM-girl
pi_62044356
Och jojo, wat rot om die verhalen aan te moeten horen!
*
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:02:27 #177
4177 Jojogirl
pi_62106657
M'n opbrengst blijft stilstaan Ik wilde vandaag een afspraak met de lactatiekundige van het ziekenhuis, maar omdat het hier een lokale feestdag is, is die niet aanwezig en wordt dat dus pas maandag. Al zou ik ook niet weten wat zij me nog moet vertellen of aan tips moet geven. Ik geloof dat ik het hele internet al heb gelezen en het vooral neerkomt op zovaak mogelijk kolven en zoveel mogelijk stimuleren.
's Nachts kolven wil trouwens nog steeds niet lukken (dat Finn elke ochtend voor zessen wakker wordt en rust schaars is, helpt niet echt).
Verder is het enige andere hulpmiddel dat ik nog tegenkom op allerhande sites domperidon, maar dat vind ik wel erg heftig klinken
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:16:13 #178
94046 PM-girl
pi_62106969
Wat vervelend Jojogirl, dat je niemand kunt bereiken. Volgens mij is dat bij de lk hier ook niet mogelijk, om buiten weekdagen om te bellen. Misschien dat je haar kunt mailen? Ik heb redelijk wat dingen per mail gedaan toen, misschien als je ze de situatie uitlegt ze je wel wil bellen in het weekend?
*
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:16:37 #179
144006 chacama
Ondernemend!
pi_62106978
Hoe heftig het spul is weet ik niet echt. Weet wel dat toen Maud klein was, zij het voorgeschreven heeft gekregen van de Kinderarts om haar darmproblemen/reflux/kramp/spugen enz. te verhelpen. Dus als je bang bent voor de bijwerkingen dan zou ik gewoon even overleggen met de HA. Verder wilde ook ik nog even zeggen dat ik het echt onwijs goed vind hoe je met Isis bezig bent om haar het beste te geven.
pi_62107345
Domperidon is niet zo heftig, het is ook vrij verkrijgbaar als middel tegen misselijkheid. Het kan geen kwaad voor de baby.
Wél moet het altijd samen gaan met het op andere manieren opvoeren van de productie.

Ik denk dat een lactatiekundige je zeker wel kan helpen Jojo, wat vervelend dat ze nu niet bereikbaar is.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:59:46 #181
4177 Jojogirl
pi_62175584
Vandaag dus eindelijk met de lactatiekundige gesproken. Wat betreft d'r adviezen over het aanleggen van Isis ben ik wel tevreden, maar die over het kolven...
Ze adviseerde dus om voor de rust terug te gaan naar 6-7 keer kolven, verder warme compressen gebruiken en vooral niet kijken naar de ml's.
Op zich heeft ze een punt, want ik ben er momenteel veel te gespannen over, maar aan de andere kant gaat dit zo in tegen alles wat ik overal lees dat ik het amper durf te proberen uit angst dat ik dan helemaal geen productie meer over houd.
Oja, over domperidon durfde ik niet eens meer te beginnen Heb het net wel gekocht bij de drogist, maar twijfel nu vreselijk over wat ik zal doen, minder vaak kolven of juist niet, wel domperidon gebruiken of toch maar niet.

Pfff.... bv geven is heel natuurlijk, maar in deze situatie even niet.
pi_62183287
Pfff Jojo, vervelende situatie.
Gespannen zijn is inderdaad niet goed voor je productie hé :-s. Als je een goed gevoel hebt over de lactatiekundige, zou ik misschien toch even haar advies volgen?

Ik vroeg het ook al even in het borstvoedingstopic, maar eigenlijk past het beter hier: telt afkolven ook als voeding? Ben drinkt maar 1 kant en ik kolf de andere kant af, mag ik die andere kant dan bij de volgende voeding toch aanbieden, of moet ik de andere borst geven?
  maandag 6 oktober 2008 @ 21:57:33 #183
94046 PM-girl
pi_62186942
Ik denk dat het wel een goed advies is Jojo, om wat rust te nemen. Maar ik snap je dilemma!

Liza, wat bedoel je? Voor het 'legen' van je borst is kolven deels gelijk aan voeden denk ik. Waarschijnlijk drinkt Ben je ene borst 'leger' dan dat je je andere borst kolft, dus zou ik daarna de kolfborst als eerste aanbieden. Ik voelde vaak even welke borst het volst voelde, om die vervolgens als eerste aan te bieden. Nog, trouwens.
*
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 06:41:44 #184
24188 Belana
kloon van belana
pi_62192973
snakelady, heb je nog contact gehad met een lactatiekundige? ik vind het zo sneu dat het niet wil lukken.
stormy waters...
sailin'
pi_62195037
Jojo, wat een gedoe zo
Zes, zeven keer kolven lijkt me nog niet weinig, misschien dat het je wat rust kan bieden. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat het kwaad kan om meer te kolven als dát juist is wat jou zekerheid biedt.
Maar het niet naar de mm's kijken is denk ik wel de beste tip!

Liza, ik begrijp geloof ik je vraag niet zo goed Verder kan ik je geen ervaringsadvies geven want ik heb nooit na een voeding gekolfd en ik was ook nooit zo strikt in welke borst ik gaf. Net als PM voelde ik gewoon even om te kijken welke borst het het beste kon gebruiken
pi_62195245
Jep, als ik een dag heb gewerkt, dus er 8,5 uur tussen de bv voeding zit dan voel ik altijd even welke borst het volst zit. Maar na 8,5 uur wil Jen meestal allebei de borsten.
pi_62198342
Ok, ik zal ook op het voelen afgaan dan! Of de borst die het snelst begint te lekken .
pi_62198537
Als Ben het verder goed doet en je voedt op verzoek dan worden dat soort dingen (als welke borst, hoe vaak, hoe lang, etc.) ook steeds minder belangrijk. Zolang hij lekker kan drinken als hij honger heeft en je gaat het niet te veel verstoren door structureel te kolven en dat in een fles te geven zullen vraag en aanbod op elkaar afgestemd blijven
pi_62359886
Ben drinkt nu 2 borsten, wanneer kan ik dan het beste kolven?
pi_62359965
's Ochtends kan een heel goed moment zijn, omdat je na een nacht slaap veel melk hebt. Misschien kan Ben 's morgens met een borst toe en kan je de andere kolven?
Wat je ook kan doen is proberen wat na te kolven als Ben genoeg heeft gehad. Of een tot anderhalf uur na een voeding je kolf pakken. Als je dan klaar bent heb je weer ruimschoots voldoende voor Ben als hij zich weer meldt.
Hardloper.
IG @webkim
pi_62360318
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 20:14 schreef Webkim het volgende:
's Ochtends kan een heel goed moment zijn, omdat je na een nacht slaap veel melk hebt. Misschien kan Ben 's morgens met een borst toe en kan je de andere kolven?
Wat je ook kan doen is proberen wat na te kolven als Ben genoeg heeft gehad. Of een tot anderhalf uur na een voeding je kolf pakken. Als je dan klaar bent heb je weer ruimschoots voldoende voor Ben als hij zich weer meldt.
Helder, dankje!
pi_62360406
Ow en hoe weet je hoeveel afgekolfde melk je eigenlijk moet geven?
pi_62360981
Voor een hele voeding bedoel je?
Ik vind dat ook zo lastig, maar ik geef als Lotte naar het Kdv gaat per fles 100/120cc mee. Vaak gaat er nu 100 cc op.
Maar andere keren drinkt ze zo een fles van 140 cc leeg (thuis bijvoorbeeld), dus dat blijft heel lastig vind ik zelf.
Ik geef nu een fles extra mee, zodat er sowieso genoeg is, ook als ze daarna nog wat wilt
pi_62362810
En hoe oud is Lotte? Ben is van 11 okt 1 maand. Is er nergens een overzichtje te vinden?
  maandag 13 oktober 2008 @ 21:51:52 #195
4177 Jojogirl
pi_62362870
Wat je moet geven is een kwestie van uitproberen, want de ene baby is met veel minder al tevreden/voldaan dan de andere. Maar een mooi punt om te starten met proberen is het volgende sommetje:

Volume per voeding = (150 * gewicht van je baby in kilo's)/aantal voedingen per etmaal
Rekenvoorbeeld: voor een baby van 4 kilo die 8 voedingen per dag krijgt kom je dan dus op 150*4=600 / 8 = 75 ml per voeding uit.

Hier gaat het trouwens nog steeds niet beter met kolven en ik heb nu zelfs het idee dat het terugloopt Minder kolven heeft dus niet echt geholpen. Ik vrees dat het vooral een een gebrek aan rust en de slechte start ligt en daar kan ik gewoon weinig aan doen. Wat geweest is, is geweest en rust is momenteel gewoon schaars Ik hoop dus maar dat ik het nog even red tot ze thuiskomt en we rustiger/beter kunnen proberen Isis aan de borst te krijgen, maar inmiddels betwijfel ik of ik dan nog genoeg productie heb om het nog weer op te kunnen krikken tot wat ze nodig heeft.
pi_62362878
liza als formule word aangehouden 125-150ml per kilo lichaamsgewicht per dag.
dus is Ben 5kilo, dan zou hij 5x150ml is 625-750ml drinken per dag ongeveer...
Drinkt hij 7 voedingen, dan geef je dus 90-110ml per voeding.
pi_62362922
wat vervelend dat het neit wil lukken jojo... misschien nogmaals advies vragen aan de lactatiekundige?
evt alsnog domperidon proberen. Hopelijk heb je Isis snel thuis!
pi_62364868
Balen Jojo, hopelijk lukt het nog om het op te krikken

Liza, Lotte is nu 3,5 maand
Ik vond dat rekenen met die formule erg lastig omdat ze elke keer verschillend aantal voedingen drinkt
Wij zijn het inderdaad maar gewoon gaan uitproberen
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 08:29:56 #199
62233 Jelief
ikke lief!
pi_62368687
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 21:53 schreef p_iglet het volgende:
wat vervelend dat het neit wil lukken jojo... misschien nogmaals advies vragen aan de lactatiekundige?
evt alsnog domperidon proberen. Hopelijk heb je Isis snel thuis!
dat... en misschien kun je een dagje kolven in plannen? Als een soort regeldag zeg maar.
pi_62370011
Ik gebruikte de formule die ik van LLL heb gekregen (ken je hen Liza? Zij geven borstvoedingsadvies in België)
't is dezelfde als hierboven, maar dan met afbouwende cijfers:
150 voor maand 1, 140 voor de 2e maand, 130 voor de 3e, zo tot 100 in de 6e maand, daarna speelt bijvoeding een rol en verschilt de melkbehoefte per kind.

Sowieso is een babymaagje maar voorzien op max 150cc van nature, als je meer geeft, rek je het eigenlijk onnodig.
Liande heeft lang iets van een 80-100 gedronken, daarna 120-130 ml. Daar heeft ze het altijd prima op gedaan (mooie gelijklopende curve), naast de live BV die ze toen nog kreeg.

Jojogirl, ik hoop voor jou dat Isis snel thuis is, al was het maar voor dat klein beetje rust dat je dan krijgt omdat je niet langer naar het ziekenhuis moet en alle stress daaromheen...
pi_62555851
Jojo, hoe gaat het nu?

Vraagje voor de moeders met veel productie, hoe deden jullie dat op een gegeven moment?
Als ik nu 2x kolf op een werkdag heb ik echt veel te veel melk ('s ochtends meestal tussen 250-300 en 's middags ook ongeveer 200-250).
Lotte drinkt op de creche (in principe) 2x een fles van ongeveer 120 cc.
Zou 1 keer kolven ook kunnen? Of loopt m'n productie dan gelijk enorm terug? Ik werk op de maandag en donderdag, dus niet 2 dagen achter elkaar. 's ochtends om 7 uur drinkt ze bij mij en dan om half 6/kwart voor 6 weer als ik thuis ben.
Invriezen heeft voor mij ook niet heel veel meerwaarde meer, aangezien ik al een hele diepvrieslade vol heb liggen
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:33:07 #202
62233 Jelief
ikke lief!
pi_62556161
Mrien, ik heb de luxe gehad van een geweldige produktie en erg flexibele borsten dat betekende dat ik de ene dag zeg maar 8 keer kon voeden en de ander dag met minder toe kon waarna het de volgende dag zonder problemen weer terug op 8 keer kon.
Je zou het kunnen proberen, eventueel de ene keer de ene borst kolven en de andere keer de ander.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:05:28 #203
94046 PM-girl
pi_62557069
Mrien, ik heb tot de 9-maanden-grens wel twee keer gekolfd op het werk. Ik merkte dat na een paar maanden de kolfopbrengst toch terugliep, terwijl er meer voeding nodig was.
*
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:35:41 #204
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_62565815
Kun je niet gewoon wat korter kolven?
Ik kolf niet zo vaak (1 a 2 keer in de week), maar ik stop of als er niets meer uitkomt, of als het flesje vol is.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:56:42 #205
4177 Jojogirl
pi_62566640
Ik heb zelf weinig ervaring met overproductie, maar uit wat ik overal lees zijn je borsten over het algemeen pas na 6-9 maanden zo flexibel dat ze dat kunnen hebben. Ik vind het korter kolven van Grijs wel een goede tip eigenlijk, zo houd je het aantal voedingsmomenten gelijk en blijf je toch niet met een overschot aan melk zitten. (Ik zou zielsgelukkig zijn na alle bv-ervaringen hier en euforisch nog een vriezer erbij kopen )

Hier gaat het nu wel beter met kolven. Zit nu op een opbrengst van 450 mL per dag. Nog steeds niet genoeg voor al haar voedingen (7*80=560 mL), maar al wel weer een stuk meer dan een week geleden toen het onder de 300 dreigde te zakken. Het feit dat Isis nu thuis is, doet m'n hormonen kennelijk goed en de extra rust die het geeft (lichamelijk en in m'n hoofd) zal ook wel hebben geholpen.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:07:17 #206
62233 Jelief
ikke lief!
pi_62566993
Jojo zou je wat voelen voor het moedermelknetwerk?
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:19:14 #207
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_62567439
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 22:07 schreef Jelief het volgende:
Jojo zou je wat voelen voor het moedermelknetwerk?
Is misschien ook een idee voor mrien?
pi_62577193
jaah! Dat is zeker een idee.
pi_62582833
Ik moet zeggen dat ik er al een paar keer naar gekeken heb, maar dat het me toch wat tegenstaat op de een of andere manier. Ook wil ik eigenlijk niet elke dag moeten kolven, maar alleen de dagen dat het echt nodig is..

Korter kolven heeft niet heel veel zin denk ik, aangezien ik al vrij kort kolf. Binnen 5 minuten heb ik bij 1 borst het flesje gewoon vol (150ml). De andere borst duurt iets langer, maar voelt anders nog niet prettig aan.
Ik stop nu ook gewoon als ik het genoeg vind en als de borsten goed aanvoelen
Korter kolven lijkt me niet heel handig dan omdat je ook met de voor en achtermelk zit..
  donderdag 23 oktober 2008 @ 13:08:17 #210
4177 Jojogirl
pi_62609307
Jelief, daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar het is hier momenteel zo chaotisch en we hebben al zoveel regeldingen en ziekenhuisafspraken en een naderende verhuizing dat ik niet nog iets wil moeten regelen en organiseren nu. Verder heb ik nog steeds de hoop dat m'n productie het ooit wel bij gaat kunnen benen en dat ik d'r misschien nog aan de borst ga hebben. Het is jammer dat ze al kv gehad heeft, maar nu dat toch al een vaststaand feit is, vind ik het niet erg dat nog even zo blijft (Beter gezegd, ik heb me er bij neer gelegd, want ik heb al zat andere dingen om verdrietig over te zijn).
pi_63031745
Hoe gaat het met kolven Jojo?
Lijkt me aardig zwaar om alle voedingen te moeten kolven!
  vrijdag 7 november 2008 @ 21:59:01 #212
4177 Jojogirl
pi_63041784
Ik kolf nog steeds full-time en zit nu rond de 550 ml per dag. Isis krijgt 600 per dag dus ik red het nog altijd niet helemaal maar ik vind het nog vol te houden zo, dus ik ga lekker door.
  vrijdag 7 november 2008 @ 22:08:16 #213
62233 Jelief
ikke lief!
pi_63042074
Jojo fijn dat je bijna genoeg kolft, lijkt mij dat dat nog wel goed komt. Heb je hulp van een lactatiekundige om Isis aan de borst te krijgen?
  vrijdag 7 november 2008 @ 22:24:11 #214
4177 Jojogirl
pi_63042522
Nee, momenteel niet. Het flesvoeden, sondevoeden en kolven is me even intensief genoeg nu.
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:38:54 #215
62233 Jelief
ikke lief!
pi_63044174
Dat kan ik mij voorstellen. Ik keek nog even terug, 3 weken geleden kwam je nog 110 ml tekort en nu nog 'maar' 50. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen hoor!
pi_63051040
Fijn dat je intussen meer producite hebt Jojo!

Hier gaat het ook wel lekker geloof ik; ben nu toch overproductie aan het draaien waardoor de vrieskast eindelijk een beetje gevuld raakt.
Dacht net van dan zit ik nu op 5 potjes; maar dat is dus al 7; dan kom ik deze week op 11 potjes uit en amber neemt er 7 mee naar oma; dus 4 over; ik helemaal blij En dan heb ik 1 ochtend niet gekolfd zelfs
Langzamerhand kan ik dan eindelijk een beetje voorraad opbouwen Geeft me wel wat veiliger gevoel dat ik zo kantje boord zit met de hoeveelheid.
Amber Mae
pi_63052012
Echt goed Jojo, je kolft gewoon bijna genoeg voor Isis. En dat tussen alle toestanden en zorgen door. Petje af, dat doen er niet veel.

Fijn gevoel he, Llewella, iets extra's in de vriezer hebben staan.
*OUD heilige*
pi_63054991
Wat fijn dat het zo goed gaat Jojo!

Fijn Llewella dat de diepvries vol raakt!

Ik heb nog steeds te veel elke keer, maar daar komt ook niet echt verandering in..
Het zal wel gewoon zo zijn, ook best..
Pas een aantal bekers uit de diepvries maar weggedaan zodat er weer verse ingevroren kon worden, die melk was van augustus en nu ligt er bijna alleen maar van oktober in
En al m'n aventbekers zitten nu vol in de diepvries
Luxeprobleem
pi_63056087
Heel toevallig iemand in de buurt van Tilburg die een kolf te leen heeft voor een dag of 2?
Ik mag door de antibiotica 2 dagen niet voeden, maar wil wel graag kolven... en zo dus ook weer sneller "gezonde" melk krijgen... Mis alleen een deeltje van mn eigen kolf waardoor ie neits meer doet...
pi_63056104
Vampie.
Ik heb een handkolf, een Avent. Mag je lenen als je wil.
Hardloper.
IG @webkim
pi_63056946
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:07 schreef Webkim het volgende:
Vampie.
Ik heb een handkolf, een Avent. Mag je lenen als je wil.
Oh...Dat zou heel fijn zijn!! Is er vanavond misschien iemand thuis om hem op te komen halen?
pi_63061201
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:51 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Oh...Dat zou heel fijn zijn!! Is er vanavond misschien iemand thuis om hem op te komen halen?
Ja, zie pm.
Hardloper.
IG @webkim
pi_63064731
Wrappie... Je bent geweldig!
Hartstikke bedankt!
pi_63069106
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:22 schreef YPPY het volgende:
Echt goed Jojo, je kolft gewoon bijna genoeg voor Isis. En dat tussen alle toestanden en zorgen door. Petje af, dat doen er niet veel.

Absoluut petje af Jojo!!

Ik merk zelf al dat ik echt uitgebreid aandacht moet besteden aan het kolven, het gaat niet vanzelf; en ik hoef maar 1 x in de ochtend en op het werk.
Weet niet of het me had gelukt als ik het helemaal zelf had moeten doen; ik vind het heel knap dat je de productie kunt opbouwen alleen met kolven! (Ik vind zelf voeden altijd nog makkelijker en sneller ook al heb ik een langdrinker ).
En dat allemaal naast de zorg van je kleine meisje!

Mrien; gewoon zo laten denk ik maar en genieten van je luxeprobleem Al is het natuurlijk zonde om weg te gooien. JE zou idd mee kunnen doen aan dat netwerk; maar ik zou ook niet minder gaan kolven. Meer avent potjes halen? Ik heb toevallig vorige week zelf een setje erbij gehaald; de grotere potjes gezien amber natuurlijk ook groter wordt, en ik probeer een beetje uit te gaan van de standaard voedingslijsten qua flesjes (ze drinkt trouwens meer bij oma dan die lijst aangeeft); maar denk dat amber gewoon op minder ml op meer voedingsbeurten blijft (6 a 7 voedingsbeurten per dag ipv 5).

[ Bericht 28% gewijzigd door Llewella op 09-11-2008 08:55:06 ]
Amber Mae
pi_63220747
Hoe doen jullie het eigenlijk met de onderdelen van de kolf bewaren?
Ik stop ze nu, als ze gesteriliseerd zijn, in een plastic zakje die dicht gaat en dan in de koelkast. Als ik ga werken neem ik de zakjes (heb 2 sets) mee naar het werk en thuis wordt het dan weer gesteriliseerd.
Eerst deed ik het in plastic bakjes, maar die pasten niet goed in m'n rugtas (samen met het koeltasje paste dat niet).

Heb overigens 2 sets voor m'n kolf, hoef ik het op m'n werk niet schoon te maken.
Overigens ook onlangs nieuwe slangetjes voor m'n PISA gekocht, die zijn echt veel fijner en makkelijker schoon te maken dan de origineel meegeleverde slangetjes, apart!

Er is trouwens ook een nieuwe kolf van Medela uit, de Freestyle
quote:
De kleinste dubbele elektrische borstkolf ter wereld geeft een moeder meer tijd en flexibiliteit in haar dagelijkse leven.
Ideaal voor dagelijks en frequent gebruik.

* Met 2-Phase Expression
* Om dubbel of enkel mee te kolven
* SoftFit Borstschild en PersonalFit Borstschild voor maximaal comfort en resultaat
* Hands-free accessoires voor meer bewegingsvrijheid tijdens het kolven (ook te gebruiken in combinatie met de Medela Comfort zwangerschaps- en voedings-BH)
* Stijlvolle schoudertas met koeltasje voor meer gemak onderweg
* Oplaadbare accu biedt 3 uur kolftijd
* Display met verlichting biedt informatie over de kolfsessie
* Geheugenfunctie voor het bewaren van favoriete instellingen
Hij is gewoon nog duurder dan de PISA!
¤ 365 zag ik op internet
pi_63409476
Ik gooi na het kolven alle stukjes in de vaatwas en daarna in de sterilisator (is zo eentje voor in de microgolf oven) om te 'bewaren'. Pas als ik weer ga kolven steriliseer ik alle onderdelen dan. Als ik meer dan 1x moet kolven, steriliseer ik eerst alles, en verpak ik het dan steriel (ik heb zo'n IQ van Avent die je steriel kan wegbergen). Daarna was ik alles goed af in een sopje (en naspoelen) en gebruik ik 'm zonder te steriliseren nog 'n keer. Als ik weer thuis kom gaat ie weer de vaatwasser in en dan steriliseer ik weer voor het volgende gebruik. Cyclus is rond .

Ook nog even m'n vraag van in het bv topic hier, want hier past 't eigenlijk beter:

En dan wil ik dit weekend eens een keertje gaan stappen met vrienden en ik zou graag iets meer drinken dan 1 voorzichtig glaasje wijn. (niet dat ik me plat ga zuipen natuurlijk, maar ik ga wel net iets meer drinken dan mag bij bv denk ik). Nu vroeg ik me af: als ik eerst afkolf vlak voor ik aan de alcohol ga en dan drink ik m'n laatste alcoholische drankje rond 3u 's nachts en ik ga dan pas rond bvb 7u 's ochtends opnieuw kolven, is die melk dan wel goed? Kan ik die melk dan toch niet beter gewoon weggieten?

Klinkt even of ik zwaar aan de alcohol zit, is dus niet zo, ik wil gewoon even op zeker spelen voor Ben
pi_63409659
Liza ieder glas alcohol kost ongeveer 1,5 uur om af te breken. Zowel uit je bloed als uit je melk.
Dus stel dat je per 1,5 uur 1 glas alcohol drinkt, dan is 1,5 uur na je laatste glas alles afgebroken.
Dan zou je dus om 7 uur 's ochtends gewoon veilig drinken. Drink je hoger tempo dan duurt het natuurlijk langer.
(ow ja, gaat wel om standaard glazen alchohol, dus wijn in een wijnglas, bier in een bierglas, als je jenever drinkt uit een bierglas dan duurt 1 glas afbreken natuurlijk langer)
  woensdag 26 november 2008 @ 10:10:30 #228
4177 Jojogirl
pi_63529936
Anderhalf uur? Ik kon alleen maar 3 uur vinden, maar dit valt dan een stuk voordeliger uit Handig om te weten.

Hier wordt nog steeds gekolfd. En omdat Isis 500/dag drinkt en ik inmiddels 600+ kolf heb ik zowaar melk ingevroren Ik heb alleen nog steeds wel spruw, al lijkt het wel minder te zijn. Isis d'r tong wordt tenminste steeds minder wit. Maargoed, ik ga er maar weer eens een tripje huisarts aan wagen, vrijdag, als m'n kuurtje over is.
  woensdag 26 november 2008 @ 10:39:15 #229
94046 PM-girl
pi_63530594
Wat heerlijk van je productie Jojogirl!
Wel jammer van de spruw.
*
pi_63530682
ik zal het nog eens even nazoeken, want iedereen roept 3 uur en ik 1,5.
Ik kan het natuurlijk ook gewoon mis hebben

Fijn dat het zo goed gaat jojo!!
pi_63531784
Piglet, ik las gisteren in een (gratis) magazine rond veiligheid op de weg – een mens moet wat al wachtend op de trein - nog iets over 1 glas (standaardeenheden dus, zoals jij zei) ongeveer overeenkomt met 0,22 promille in je bloed. En dat de alcohol ongeveer afgebroken wordt aan een tempo van 0,15 promille per uur.
Dan kom je dus voor 1 glas uit op ongeveer 1,5 uur.
Er stond uiteraard wel bij dat heel veel zaken invloed hadden op de opname van alcohol in het bloed (leeftijd, geslacht, gewicht, laatste maaltijd…) en dat je dus niet zomaar kon berekenen hoe veilig het was om x glazen te kunnen drinken. Soort van disclaimertje dus voor de niet- BOB’s

Fijn dat het goed gaat bij jullie Jojo! Blijf je kolven of drinkt Isis al af en toe live?
pi_63532838
Wat fijn Jojo!
  zondag 30 november 2008 @ 07:26:37 #233
4177 Jojogirl
pi_63638659
Ik werd net wakker net een pijnlijke sector in m'n linkerborst. Kennelijk gisteren tussen het klussen in het nieuwe huis toch niet helemaal goed leeggekolfd elke keer. Vandaag dus maar wat vaker kolven en m'n hotpack meenemen zodat die er net voor het kolven op kan.
  zondag 30 november 2008 @ 09:02:31 #234
4177 Jojogirl
pi_63639190
Hoe zat het ook alweer met melk met bloed erin? Ik leek een verstopping te hebben, want ik kreeg de harde plek net niet meteen weggekolfd. Nu na doorprikken wel, maar nu bloedde het dus ook ietsje en dat kwam dus ook in de melk
pi_63639659
Wat bloed in de melk kan geen kwaad, je kan het gewoon geven
Wel vervelend van die verstopping! Had je een blaartje, dat je het door moest prikken?
pi_63642502
Als ze live had gedronken, had ze ook een beetje bloed binnen gekregen. Je hebt geen enge ziektes toch?

Is het nu weer beter na het doorprikken?
*OUD heilige*
  maandag 1 december 2008 @ 23:05:56 #237
4177 Jojogirl
pi_63683465
Het doorprikken leek wel te helpen, maar ik heb nu nog steeds een wat hardere en pijnlijke plek in m'n borst zitten, al lijkt ie wel steeds minder hard en beurs te voelen. Gelukkig voel ik me nu ookweer wat beter, want gisteren was ik de hele dag licht koortsig. Nou was ik ook snipverkouden, dus dat kon ook de oorzaak nog zijn, maar ik ben toch blij dat ik nu weer koortsvrij ben. Hopelijk trekt het gewoon langzaam weg en ben ik aan een ontsteking ontsnapt.
pi_63683564
Ik hoop het ook voor je Jojo!

Ik merkte trouwens de afgelopen dagen toen ik verkouden was, dat het krijgen van een TSR een stuk moeilijker ging dan normaal. Vandaag (verkoudheid bijna over), was het geen enkel probleem meer, grappig!
  dinsdag 9 december 2008 @ 15:39:58 #239
4177 Jojogirl
pi_63880541
Hier nog steeds spruw, al heeft Isis er nu geen last meer van. Ikzelf zie nu dus wel weer witte aanslag op m'n tepel, dus ik ga nog maar een kuurtje vragen (zou dan de 3e al worden). Verder ben ik gelukig ontsnapt aan erger, want m'n borsten zijn weer soepel en het is dus geen ontsteking geworden. Wel is m'n productie hierdoor iets teruggelopen. Dit weekend heb ik dus maar weer even erg vaak gekolfd (10,9 en 9 keer zaterdag t/m gisteren) en hopelijk gaat dit nu z'n vruchten afwerpen.
Oja, ik heb nu ook alweer het kolven voor op m'n werk geregeld. Bij Finn ging ik 1 keer per dag kolven, nu wordt dat 2 keer, want ik ben bang dat anders m'n productie instort.
pi_63883093
Balen zeg van die spruw die maar niet weggaat!

Hoevaak kolf je nu normaal op een dag?
Echt respect voor je, 9 en 10 keer kolven op een dag
pi_63883167
jojo misschien kun je voor de spruw gentiaanviolet gebruiken.
of als het puur voor de behandleing van je tepels is, iig geen nistatine, of orale daktarin.
gewoon in de handverkoop verkrijgbare miconazolnitraat creme werkt dan beter, meteen na het voeden/kolven dun aanbrengen

Wel super knap dat het nog steeds goed gaat en nu ook op je werk geregeld is
  woensdag 10 december 2008 @ 09:18:33 #242
4177 Jojogirl
pi_63897831
Normaal kolf ik 6 keer per dag, nu dus ff wat vaker Voor m'n tepels heb ik al miconazolnitraatcreme, maar dus ook nog een tabletten kuur. Het lijkt nu trouwens wel weer iets minder te worden, maar ik vraag toch nog maar een extra kuur, want ik wil het wel echt helemaal kwijt en niet dat Isis over 2 weken weer een witte tong heeft. Dat kunnen we niet gebruiken nu d'r sonde er net uit is.
  vrijdag 12 december 2008 @ 09:58:02 #243
4177 Jojogirl
pi_63954342
Het regelen heeft wel geholpen, ik zit weer op het nivo van voor m'n verstopping
pi_63954529
Ik vind je bewonderingswaardig Jojo!
pi_64040695
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:58 schreef Jojogirl het volgende:
Het regelen heeft wel geholpen, ik zit weer op het nivo van voor m'n verstopping
Wat fijn

Vandaag wel in een grappige situatie gezeten met kolven op het werk. Voor m'n werk zit ik soms bij verschillende klanten, zo ook de komende werkdagen.
Op m'n normale werkplek mag ik kolven in de ruimte van de bedrijfsarts (die eens in de maand komt) en die ruimte is af te sluiten, voor de ramen zitten rolgordijnen en er kan zelfs met een gordijn de halve kamer afgesloten worden. Ideaal dus!
Vandaag dus op een andere werkplek en op zoek gegaan naar een kamertje waar ik kon kolven.
Kamertje waar ik terecht kon bleek alleen een glazen deur te hebben, ik heb dus gekolfd met m'n kolf op schoot, half weggedoken tegen een kast aan
Was overigens niet de meest ideale situatie (ook niet voor de opbrengst) en had ook geen stopcontact in de buurt, dus op de batterijenunit (die toch minder krachtig is). 2e keer kolven maar op zoek gegaan naar een andere ruimte, kon ik in een vergaderruimte terecht, megagroot en met ramen. gelukkig stonden er ook een paar schermen, ben ik daar maar achter gaan zitten. Ach, de ruimte kon in ieder geval op slot en ik zat er rustiger dan in de andere kamer.

Ben wel heel blij dat het koelelement dat bij mijn kolf zit zo lang bevroren blijft, normaal heb ik wel de beschikking over een koelkast, maar nu dus niet, toch was de melk nog redelijk goed koud toen ik thuis kwam.
  maandag 15 december 2008 @ 21:45:03 #246
4177 Jojogirl
pi_64042194
Wel avontuurlijk mrien, kolven bij klanten en geen idee hebben waar je terechtkomt

Ik heb gisteren bij de sauna gekolfd. Fijn dat het kon, maar het was niet zo heel warm in die ruimte (EHBO-hok) en er zaten wat kleine raampje naar buiten in, dus ook niet echt bevorderlijk voor de productie. Ze waren gelukkig wel heel makkelijk over het voor me bewaren in de koelkast, dat was wel erg fijn.
M'n grootste kolfavontuur was trouwens toen ik Finn bv gaf en een keertje ging geocachen (soort GPS speurtocht). Toen heb ik in het bos gekolfd Ging nog erg goed ook geloof ik.
pi_64042582
Ik zit gelukkig wel bij een paar vaste klanten, dat scheelt. Maar vandaag was ik daar weer voor het eerst..dan inderdaad even avontuurlijk.
Op zich vind ik het zolang de deur op slot kan en de plek waar je zit niet zichtbaar is genoeg.

Een beetje normale temperatuur in de ruimte is wel erg prettig inderdaad, in de bedrijfsartsruimte is het ook elke keer erg fris, niet echt prettig. Meestal doe ik nu maar een hema hempje aan die je makkelijk naar beneden kan trekken, is warmer dan alles omhoog te moeten doen.

Fijn dat ze zo meewerkend waren bij de sauna!
In het bos klinkt ook erg spannend trouwens!
pi_64140649
Mrien; avontuurlijk hoor!
Ik heb 1 keer ook met een glazenwand gezeten; op de reptielenbeurs in een beursgebouw; maar gelukkig was dat redelijk verstopt in het gebouw; ik kon van bovenaf wel mensen voorbij zien schuifelen; maar andersom moest je wel heel goed kijken om iets te zien; maar ik zat ook redelijk weggedoken; je weet maar nooit wie er omhoog staat te turen

Ik heb vanochtend zelf de boel leeg moeten kolven; dat was voor het eerst dat ik een ochtendvoeding zelf moest doen. Nou; dat ik sochtends kolf naast dat ik amber laat drinken klopt wel; was maar goed dat ik 2 flesjes mee naar boven had genomen; ik heb 290 ml afgekolfd en m'n rechterborst is nog niet goed leeg (alleen kreeg er ook niet meer uit helaas; dat mag amber zo wel weer wegdrinken als ik d'r op ga halen bij opa&oma).
Amber Mae
pi_64144657
Wow, 290 ml!
Goed hoor!
pi_64148221
Het gekke is dat ik sochtends dus ruimschoots genoeg heb; maar op de dag is het net aan volgens mij; gister ook weer een meppende en piepende amber aan de borst.
Amber Mae
pi_64151256
Dat idee heb ik soms ook weleens..dan komt ze opeens 2x in een uur ofzo
Nja, zal ze wel wat in te halen hebben
pi_64597224
Even een vraagje. Sinds ongeveer anderhalve week drinkt Lotte een stuk minder vaak en minder lang doordat ze nu ook bijvoeding krijgt.
Voorheen kolfde ik 2x op werkdagen. Lotte drinkt dan rond 7 uur 's morgens en ik kolf dan rond 11 uur en rond 3 uur en dan ongeveer een minuut of 8 (dubbelzijdig) en rond 6 uur 's avonds drinkt Lotte dan weer.
Maandag moet ik weer werken voor het eerst sinds anderhalve week, hoe kan ik het beste het ritme van haar nu na bootsen en niet te veel "vraag" creëren?
Momenteel drinkt ze meestal ongeveer om de 4 uur een minuut of 5 aan 1 borst en 2/3 minuten aan de andere.

Is het dan handig om maar 1 x te kolven of moet ik gewoon minder lang kolven?
pi_64597567
waarom kolf je op tijd?

in principe kun je kolven totdat er geen straaltjes meer komen, maar hooguit druppels.

Als Lotte nog 2 voedingen krijgt in de tijd dat jij weg bent zou ik wel nog even 2x te blijven kolven. Als je maar 1 TSR kolft en gewoon op de tijden dat Lotte drinkt zul je niet je productie verhogen. Wil je dat wel dan kolf je langer dan 1 TSR of vaker.

Vanaf een maand of 9 ben je flexibeler en zou je 1x kolven kunnen proberen.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 22:49:23 #254
62233 Jelief
ikke lief!
pi_64597633
Mrien ik zou beginnen met minder lang kolven en daan kijken hoe je borsten het houden en of je opbrengst voldoende is. Over het algemeen is het beter voor je produktie om vaker korter te kolven dan een keer lang. Maar ik kan mij ook voorstellen dat als het wel goed zit met de produktie dat je dan over kunt stappen naar 1 keer kolven. Het ligt ook wel aan hoeveel dagen je moet kolven. 1 dag heeft meestal niet zo'n invloed, 5 dagen wel.
pi_64597702
Ik kolf niet echt op tijd, maar laat er meestal ook ongeveer 4 uur tussen zitten. Het zijn overigens ook vaak de tijden dat Lotte dan op de crèche drinkt.
Ik wil de productie juist helemaal niet verhogen (iets minder zou niet erg zijn zeg maar), dan hou ik inderdaad de tijden dat ze drinkt maar aan om te kolven.
Als ik blijf kolven tot er geen straaltjes meer komen dan zit m'n opvangbeker vrij snel vol denk ik, heb tot nu toe altijd veel productie gehad

Minder lang kolven dus, fijn

Jelief, het gaat om 2 werkdagen, valt wel mee dus
Probleem meestal is dat ik wel moet gaan kolven omdat ik dan gewoon stuwing heb
De afgelopen dagen heb ik de stuwing geprobeerd te negeren (omdat ik meer moest wennen aan minder drinken en minder lang drinken) en dat gaat gelukkig steeds beter (en wordt ook niet heel pijnlijk)
pi_64660842
Nog een keer een vraagje (hoezo kun je onzeker worden als ouder )

Als Lotte naar de crèche gaat drinkt ze daar meestal 2 flesjes. Ik geef altijd 1 fles extra mee omdat ze de fles niet altijd drinkt (en er dus een fles weggegooid moet worden) of omdat ze misschien extra honger heeft.
Eigenlijk komt die 3e fles bijna altijd weer retour en moet ik die vaak alsnog weg gooien.
Nu was dit een tijdje niet zo heel erg omdat ik de diepvries toch vol had liggen, maar toch blijft het zonde. Zeker als ik m'n diepvries voorraad wat meer moet gaan aanbreken..

Hoe doen jullie dat?
pi_64661453
Wij hadden op de opvang 2 flesjes in de diepvries liggen....

Wanneer ze tekort dreigden te hebbben konden ze die ontdooien.
  zondag 4 januari 2009 @ 21:19:53 #258
4177 Jojogirl
pi_64664080
Hier geef ik die dan gewoon 's avonds, zodat de oudste melk als eerste op gaat.

Edit: dat is natuurlijk alleen maar logisch als je full-time kolft en niet als je thuis gewoon voedt. Sorry, geen oplossing dus
pi_64720536
Ik denk dat ik inderdaad op het kdv maar een beker/zakje in de diepvries ga leggen en dat ze die dan maar ontdooien als ze te weinig dreigen te hebben.
Gisteren voor het eerst dus weer gekolfd sinds Lotte minder drinkt. Opbrengst viel me nog alles mee gelukkig, ruim voldoende voor 2 (grote) flessen en een klein flesje
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:03:38 #260
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65123041
Hoi,
Ik ga straks (hafl februari) weer werken en dan 4 of 3 dagen, dus ik ga ook kolven. Ik heb een Medela handkolf.
10 Dagen na Maartens geboorte heb ik 2 dagen gekolft en toen ging het redelijk, ik kwam met om de 2 uur kolven wel steeds bijna aan de hoeveelheid die Maarten nodig had voor een voeding.
Vorige week heb ik 2 dagen lang na elke voeding de laatste restjes gekolft voor nood toen ik een paar uurtjes weg was naar nagym (maar toen had ik maar iets van 30ml totaal).
Vanavond heb ik gekolft na 3 uur na de laatste voeding en de opbrengst is nu 65 ml. Vind ik niet slecht zo één van de eerste keren. Maarten krijgt dit flesje straks en de rest mag hij gewoon bij mij drinken. Volgende week weer een paar keer kolven om te oefenen en dan ga ik (proberen) een voorraadje op te bouwen.
Zo en nu ga ik het topic doorlezen...
18-11-2008 Maarten Alexander
  vrijdag 16 januari 2009 @ 22:23:22 #261
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65126835
Nou, alles is bijgelezen, ook weer een hoop opgestoken, ik ben er wel uit dat ik wil gaan kijken voor een electrische kolf en dat ik om een voorraadje op te bouwen het beste een uur na de voeding kan kolven.
pi_65138511
Ik wou dat net gaan zeggen Marie, dat je beter kan uitkijken naar een electrische kolf. Gaat een stuk sneller en zeker als je 3/4 dagen gaat werken is het aan te raden.
Ik werk(te) 2 dagen en vond hem dan al ideaal.
Op de site van Prettymum is een kolftest, als je die invult komen er een paar kolven uitrollen die bij jouw situatie passen. Misschien handig voor de informatie
  zaterdag 17 januari 2009 @ 16:48:13 #263
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65145149
Dank je voor de site mrien
Voor hoeveel flesjes gaven jullie mee naar het kdv? Want Maarten drinkt nu steeds om de 3 uur en dan zou ik op iets van 2 á 3 flesjes uitkomen (stel dat hij om 6 uur bij mij drinkt, om 9 uur op het kdv, dan om 12 uur weer en om 3 uur en om 6 uur weer bij mij). En hoeveel moet hij ong. per flesje krijgen? 80 á 100 ml?
  zondag 18 januari 2009 @ 00:12:31 #264
4177 Jojogirl
pi_65159144
Er is een soort van richtlijn waarmee je het kan uitrekenen, maar die is erg globaal dus ik zou het de eerste keren bij het oefenen ruim nemen en ook extra meegeven. Maargoed, die formule is dus aantal mL per voeding = (kilo's lichaamsgewicht * 150) / aantal voedingen per 24 uur.
Voorbeeld: voor een kindje van 6 kilo met 7 voedingen per dag zou je dan uitkomen op (6*150)/ 7 = ongeveer 130 mL per voeding.

Maar de variatie is dus erg groot (en ik ben de formule ook al regelmatig tegengekomen met 115 i.p.v. 150), dus het kan best zijn dat Maarten de zo uitgerekende hoeveelheid veel te weinig of juist te veel vindt. Als ie het heel makkelijk en snel wegklokt kan je dat nog wat proberen in te perken door een zo klein mogelijke speen (0/1) te gebruiken, ook al is ie daar misschien volgens het etiket op de speen te groot voor. Bv-kindjes vinden een fles vaak zo makkelijk drinken, dat ze makkelijk veel meer drinken dan ze bij jou zouden doen, puur omdat het veel minder moeite kost om de melk binnen te krijgen uit de fles.
  maandag 19 januari 2009 @ 12:48:58 #265
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65204221
Ok, goeie tip van die speen... ik heb een Avent flesje en ga eens even kijken...
Maarten is nu bijna 4 kg (ja een kleintje) en drinkt zo'n 7x op een dag. Dus 4*150/7= 85 cc maar ik ga wel uit van 100 denk ik wat ik meegeef en idd voor het oefenen deze week met het flesje zal ik wel 100 cc proberen te kolven en dit aan hem geven. Kijken of hij dan nog meer wilt of niet, dan weet ik het een beetje.
pi_65209082
Ik gaf ook vaak flesjes van 100 cc mee in het begin. Nu geef ik vaak zo'n 140-160cc per fles mee. Ze krijgt er nu wel groente en fruit bij, dat scheelt natuurlijk alweer.
pi_65489233
Hoe gaat het met kolven Jojo?

Ik kolf nu inmiddels op de dagen dat Lotte naar de creche gaat nog maar 1x per dag ipv 2x.
Doordat m'n contract nu afgelopen is ben ik dan gewoon thuis (werkzoekend zeg maar) en daardoor gaat Lotte minder lang naar de creche waardoor ik minder hoef te kolven.
In 1x kolven haal ik nu zelfs genoeg voor 2 flesjes voor de volgende keer! Maandag had ik 320 cc

Thuis kolven is overigens wel relaxter dan op het werk een plekje moeten zoeken
Heb de afgelopen periode ook nog weleens op het toilet en in het keukentje gekolfd bij gebrek aan betere plek..
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:04:57 #268
4177 Jojogirl
pi_65525773
Wat een luxe mrien, 1x kolven voor 2 flesjes

Hoe het hier gaat? Tja, ik kolf nog steeds, maar ook steeds vaker met frisse tegenzin. Voor m'n productie kan ik echt niet lager dan 6x per dag gaan en dat is zeker op dagen dat ik met de ukkies alleen thuis ben onhandig. Finn is het kolven inmiddels helemaal zat (Neeee mamaaaa, niet kolven) en ik zou de tijd die ik nu kolf ook liever besteden aan spelen met hun. Denk dus dat ik, als Isis een maand of 6 is, ga afbouwen want dan is het wel mooi geweest. Het doet me pijn, maar ik weet ook hoe knap het is dat ik al zover gekomen ben. En ik wil het gewoon niet ten koste van alles blijven doen.
pi_65526314
Jojo, ik heb zoveel respect voor je. Echt alles kolven lijkt me vreselijk zwaar. Ik vind het echt geweldig knap dat je het zo lang volhoud.
pi_65527325
Inderdaad een luxe ja, net was het wel wat minder, maar alsnog genoeg voor 2 flesjes

Kan me heel goed voorstellen dat het kolven steeds vaker tegen begint te staan. Lijkt me ook echt heel zwaar zeker in combinatie met Finn die het dus helemaal zat is en Isis die je daarvoor/na ook nog de fles moet geven.
Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat je dan gaat afbouwen
Echt superknap dat je het al zo lang doet!
pi_65527670
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:54 schreef mrien het volgende:
Ik gaf ook vaak flesjes van 100 cc mee in het begin. Nu geef ik vaak zo'n 140-160cc per fles mee. Ze krijgt er nu wel groente en fruit bij, dat scheelt natuurlijk alweer.
Hier geef ik ook 140-160cc flesjes mee. En ze blijft daar gewoon genoeg aan houden; ik had gedacht dat ze nu wel van die grote flessen nodig zou hebben.

Maar 1 keer kolven voor 2 voedingen!!
Ik moet 1 tot 2 keer kolven voor 1 voeding

Jojo; ik vind het heel knap dat je zolang alleen maar gekolft hebt!! Ik vind 1 keer op een dag al een heel gedoe.
Amber Mae
pi_65529227
Lotte drinkt het ook niet altijd op, de ene keer drinkt ze zo 160 cc weg, de andere keer maar 100. Blijf dit dus ook gewoon meegeven, de rest haalt ze thuis wel weer in!
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:51:26 #273
4177 Jojogirl
pi_65543969
Mooi voorbeeld voor wanneer het niet praktisch is om ff te moeten kolven: alleen thuis met een peuter die longen uit z'n lijf hoest en niet kan slapen en een baby die ineens veel eerder dan gewoon honger heeft
pi_65556747
Jojogirl, ik vind het echt ontzettend knap dat je al 4,5 maand kolft voor Isis! Zeker met een peutertje in huis is dat verre van evident. (en zeker niet als ie ziek is, beterschap voor Finn!)
Echt
  zondag 1 februari 2009 @ 12:56:50 #275
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65620050
Snif, heb je net een leuke voorraad opgebouwd, krijgt de papa het voor elkaar een VOL bekertje van 240ml om te gooien. Alles onder de moedermelk, en twee voedingen verloren... Gelukkig heb ik een flinke overproductie en kolf vaak meer dan 800ml per dag af. Maar zonde blijft het wel...

Ik zit ook nog steeds te twijfelen tussen voltijd voeden en gewoon weer proberen aan te leggen. Als ze aangelegd is, dan gaat het aanhappen in ieder geval wel goed, maar ze valt iedere keer in slaap. Als je vingervoedt, maakt dat niet héél veel uit, maar aan de borst moet ze toch echt moeite doen voor haar maaltijd. (Resultaat: een kindje dat continue ontevreden is. )
pi_65674612
Zonde zeg!Zeker van zo'n hele flinke beker
Wel fijn dat je genoeg kolft
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:54:03 #277
4177 Jojogirl
pi_65991598
Ik heb last van buikgriep en nu zakt m'n produktie helemaal in. Ik hoop dat het nog weer goedkomt als ik weer helemaal beter ben, maar ik ben zo bang van niet Ik heb namelijk echt de energie en de tijd niet om het weer op te krikken door 10x per dag te kolven een paar dagen lang. Zeker nu ik weer werk is dat zo goed als ondoenlijk Geen 6 maanden dus als het zo doorgaat.
pi_66001383
Balen Jojo!
Zeker omdat je toch eigenlijk tot 6 maanden wilde blijven kolven
Kan me wel voorstellen dat je geen zin hebt om het op te krikken door 10x per dag te kolven
Lijkt me inderdaad ondoenlijk in combinatie met werk, Finn en Isis
Maar je hebt het echt al heel super goed gedaan tot nu toe!

Beterschap!
pi_66111369
Ben je weer een beetje opgeknapt? En hoe gaat het met het kolven nu?
  maandag 16 februari 2009 @ 19:39:21 #280
4177 Jojogirl
pi_66131210
Het virusje was vrij snel over, vrijdag heb ik alweer gewerkt, maar mijn produktie is echt helemaal ingezakt Omdat ik nog maar op amper de helft zat van wat het was en het opnieuw regelen echt niet zag zitten (denk ook niet dat ik dit nog weer goed geregeld had kunnen krijgen trouwens), ben ik nu begonnen met afbouwen, hoeveel pijn het me ook doet. Het is alweer iets wat anders loopt dan ik had gewild/gehoopt en dat is me al iets te vaak gebeurd het afgelopen half jaar, dus ik heb het er best moeilijk mee. Aan de andere kant ben ik wel blij dat de kogel door de kerk is nu, want ik vond het kolven steeds belastender worden, maar wilde niet stoppen zolang het nog goed ging. Ik slinger dus heen en weer tussen schuldgevoel en opluchting momenteel. Oja, en een beetje trots omdat ik het toch maar mooi 5 maanden vol heb gehouden.
  maandag 16 februari 2009 @ 19:49:43 #281
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_66131662
Trots mag je zeker zijn hoor! 5 maanden is superlang, zeker gezien alles eromheen!
pi_66132507
Echt wel!
Hardstikke trots moet je zijn!
Je hebt het gewoon super goed gedaan, 5 maanden is echt heel lang
pi_66132655
wat ontzéttend goed Jojo, die vijf maanden Echt, ik krijg al de kriebels van een keertje kolven voor een middagje overbrugging, laat staan fulltime
  maandag 16 februari 2009 @ 20:37:21 #284
94046 PM-girl
pi_66133925
Je kunt inderdaad heel trots zijn Jojo!
*
pi_66134601
Jojo, wat ontzettend goed dat je het 5 maanden hebt weten vol te houden

Ik heb zelf geprobeerd fulltime te kolven, maar was na 6 weken al helemaal op.. Dus met 5 maanden heb je een topprestatie geleverd
pi_66134805
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:39 schreef Jojogirl het volgende:
Het virusje was vrij snel over, vrijdag heb ik alweer gewerkt, maar mijn produktie is echt helemaal ingezakt Omdat ik nog maar op amper de helft zat van wat het was en het opnieuw regelen echt niet zag zitten (denk ook niet dat ik dit nog weer goed geregeld had kunnen krijgen trouwens), ben ik nu begonnen met afbouwen, hoeveel pijn het me ook doet. Het is alweer iets wat anders loopt dan ik had gewild/gehoopt en dat is me al iets te vaak gebeurd het afgelopen half jaar, dus ik heb het er best moeilijk mee. Aan de andere kant ben ik wel blij dat de kogel door de kerk is nu, want ik vond het kolven steeds belastender worden, maar wilde niet stoppen zolang het nog goed ging. Ik slinger dus heen en weer tussen schuldgevoel en opluchting momenteel. Oja, en een beetje trots omdat ik het toch maar mooi 5 maanden vol heb gehouden.
Nou ja, allereerst dikke duim voor je! Ik heb het ook 5 a 6 mnd volgehouden na mijn znagerschapsverlof en bij mij overheerste echt de opluchting met stip. Ik was het gewoon ZO zat al die tuitjes, onderdeeltjes, flesjes, slepen met tassen, koelelemelenten en zat je net lekker te werken moest ik weer naar die ruimte en hopen dat er niet toevallig net een theekransje in belegd was ofzo ("Kun je dat niet op de WC gaan doen dan?")
Ik was er echt helemaal klaar mee en mijn dochter gelukkig ook.

Leuke anekdote: ik zat net lekker aan mijn handkolf te hengsten in de EHBO-ruimte, gaat er tegenover me een stuk muur open dat een deur bleek te zijn en stampt er een bouwvakker met een lading hout op zijn schouder naar binnen.
Ik: IIIIH! *lek* *spuit*
Hij: IIIIH! *wegrent* *deur dichtknalt*
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 17 februari 2009 @ 22:16:24 #287
4177 Jojogirl
pi_66177430
quote:
Op maandag 16 februari 2009 20:53 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Leuke anekdote: ik zat net lekker aan mijn handkolf te hengsten in de EHBO-ruimte, gaat er tegenover me een stuk muur open dat een deur bleek te zijn en stampt er een bouwvakker met een lading hout op zijn schouder naar binnen.
Ik: IIIIH! *lek* *spuit*
Hij: IIIIH! *wegrent* *deur dichtknalt*
pi_66177812
Jojogirl; je mag zeker trots op jezelf wezen!!!

Ik heb nog anderhalve maand kolfrecht; eerlijk gezegd heb ik het ook wel een beetje gehad met het kolven, maar dat komt voornamelijk omdat m'n productie blijkbaar flexibel is geworden en ik dus sochtends geen overvloed meer heb om te kunnen kolven (mede ook door het nachtdrinken sinds anderhalve maand).
Maar eens kijken of ik vanaf 8 maanden wat kan afbouwen tot 1 kolfbeurt per werkdag.

Mwanatabu; ja die ervaring heb ik ook gehad ja dat er een man binnen kwam lopen met sleutel ondanks m'n kreet van ho! en de deur op slot zat; die had het niet helemaal door maar liep wel verschrikt weg.
Amber Mae
pi_67860202
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik kon het zo even niet vinden.
Is er niet 1 of andere instantie die een kolf (gedeeltelijk) vergoed? Verzekering? Belastingdienst?
Overal wordt gepromoot om minimaal 6 maanden borstvoeding te geven. Tevens wordt er overal ook gepromoot om na je zwangerschapsverlof weer gewoon aan het werk te gaan.
De enige manier om tóch beiden te kunnen gaan doen is kolven. Dan zou er toch iets of iemand kunnen meebetalen aan die dingen?

Nu is 150 euro voor een elektrische kolf opzich niet veel geld als je hem veel gebruikt, maar als je hem maar weinig gebruikt vind ik het zonde van het geld.. Alhoewel flesvoeding natuurlijk tig maar zoveel kost. En huren is ook niet echt een optie want dat kost ook al gauw net zoveel als de kolf zelf (als je hem voor een maand of 3 huurt).
pi_67860319
Je kunt de kolf opgeven bij de belastingdienst als aftrekpost bij de bijzondere ziektekosten. De eigen bijdrage van de kraamzorg kun je hier bijvoorbeeld ook bij opgeven.
  woensdag 15 april 2009 @ 16:31:58 #291
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68043500
Ik wil even hyperen hoor!
net in 5 minuten 240 ml gekolfd
pi_68109330
Woei
  vrijdag 17 april 2009 @ 15:22:00 #293
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_68110518
pi_68709078
Llewella, je schreef ergens dat je nu het kolfrecht afloopt je ook niet meer gaat kolven. Bouw je die voeding dan helemaal af (waardoor vervang je die dan?) of op niet werkdagen wel voeden?

Ik kolf nu nog in mijn pauze maar ben dat wel "zat" aan het worden, wil eigenlijk wel gewoon pauze hebben en even kunnen wandelen
  woensdag 6 mei 2009 @ 13:38:02 #295
62233 Jelief
ikke lief!
pi_68727854
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 15:22 schreef Grijs het volgende:
vandaag liep een van de flesjes over Fokken onder het kolven is niet slim. Ik ga maar grotere flesjes kopen en misschien toch maar contact opnemen met Chella.
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:44:36 #296
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68738097
Ik ben nog niet begonnen met kolven. Maar morgen heb ik een afspraak bij de tandarts, waar ze 3 kwartier hebben gerekend. Dan nog erheen en weer terug, en eventueel dat het uitloopt. Mijn moeder komt oppassen, maar ik wil me liever niet druk hoeven maken of Hannah de boel al bij elkaar schreeuwt omdat ze wil drinken. Voor mijn moeder lijkt me dat ook vrij frustrerend...

Maar hoe snel geeft dat kolven resultaat, haal ik dat überhaupt wel voor morgenochtend? 's Ochtends voelen m'n borsten het volst aan, dus wat productie betreft lijkt me dat het beste moment om te kolven. Maar als de kans klein is dat je de eerste keer al voldoende resultaat krijgt, kan ik er misschien beter nu mee beginnen? En hoe zorg ik er dan voor dat dat de gewone voedingen van Hannah niet in de weg zit (ze heeft nog niet bepaald een soort ritme ofzow)?

En dan is het nog maar de vraag natuurlijk of ze zomaar uit een flesje gaat drinken, maar anders kan mn moeder het met een spuitje op theelepeltje naar binnen gieten ofzow....

Oftewel, iemand nog last minute tips&tricks?
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_68738721
Je kunt beter zo snel mogelijk beginnen nu Tex, dan heb je kans dat je voor morgen genoeg hebt
Probeer anderhalf uur na een voeding te kolven (zit je meestal redelijk goed) of tijdens een voeding de andere borst
Of je het uberhaupt redt voor morgen is natuurlijk de vraag..
's ochtends zou ik dan sowieso proberen, en anders evt s nachts als ze al doorslaapt

Niet te veel tegelijk verwachten en suc6!
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:26:08 #298
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_68744735
Bedankt voor de tips!
Net geprobeerd tegelijk met Hannah aan de andere borst, en ik had ruim 60 ml! Best goed voor een eerste keer denk ik? Meer dan ik verwacht had iig
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  woensdag 6 mei 2009 @ 20:32:02 #299
1762 YPPY
Yppiaans
pi_68745025
Wat megaveel tex! Ik had 3 druppels ofzo. Helemaal goed.
*OUD heilige*
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:38:42 #300
108648 cattie
lieve moeder
pi_68748316
Mooie hoeveelheid Tex!

Even een crosspost, want ik denk dat het hier beter past:
quote:
Fee drinkt als ik werk maar 2 flesjes op een dag. Best weinig, want bij mij drinkt ze overdag zeker om de 2,5 a 3 uur. Nou ga ik haar vanaf morgen 2x 150 ml meegeven, want als ik meer meegeef wordt het toch weggegooid. Maar kan ik dan ook terug gaan van 3x naar 2x kolven? Qua werk zou dat wel fijn zijn, maar is dat niet slecht voor mijn productie, omdat ze bij mij wel vaker drinkt overdag? Na een werkdag drinkt ze 's avonds en 's nachts trouwens weer meer bij me. Dan haalt ze in.
pi_68785597
Wat goed Tex!

Cattie, ik zou ook proberen terug te gaan naar 2x kolven. Hoeveel dagen in de week werk je? En aaneengesloten dagen?
Ik heb Lotte op een gegeven moment ook een bepaalde hoeveelheid mee gegeven en had zoiets van, de rest haalt ze later wel weer in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')