abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:28:18 #101
108648 cattie
lieve moeder
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:28:56 #102
5428 crew  miss_sly
pi_71309226
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 10:20 schreef Jore het volgende:
Volgens betekent clusteren gewoon dat er een cluster van opeenvolgende voedingen ontstaat. Waarschijnlijk blijft Senna alleen maar wakker omdat ze wil drinken en wil ze ook niets anders. Klopt dat miss_sly?
Precies, en zo wakker als ze dan is, is ze de hele dag niet De oogjes blijven maar open en als ze even een boertje moet laten ofzo, dan ligt ze echt rond te kijken alsof ze ook werkelijk ziet waar ze is Schitterend mooi, maar ik werd er vannacht wel een beetje wanhopig van na 4 uur...en ineens was het over.

Die wanhoop zal ik proberen buiten de deur te houden, nu ik weet dat het clusteren is en heel normaal en dat ze echt een keer verzadigd is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:31:28 #103
5428 crew  miss_sly
pi_71309253
Thanks cattie!
Wat ik me wel afvraag: hoe voed je dan, want dat randje lijkt me in de weg te staan als je liggend wil voeden?

Ow, en iedereen bedankt hier! Wat heerlijk om zulke ervaren meiden als vraagbaak te hebben, die ook nog eens zo uitgebreid antwoorden. Ik dacht me redelijk voorbereid te hebben, maar de praktijk is toch lastiger dan ik had gedacht, er komen toch telkens weer vragen bovendrijven.
pi_71309262
Hier kun je kant en klare co-sleepers vinden.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:32:07 #105
108648 cattie
lieve moeder
pi_71309265
Voeden doe je niet in dat ding volgens mij. (Ik heb er nooit 1 gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe dat gaat.)
  Jubileum moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:35:55 #106
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71309313
Sly als Senna ligt te sabbelen koppel haar dan wel af, want dat kost je je tepels. Als ze effectief drinkt (dus slikt) dan is daar geen sprake van, maar als je merkt of denkt dat het puur zuigbehoefte is gebruik dan je pink ipv je tepel om die behoefte te bevredigen. Ik lag vaak met Iris op mijn blote borst, pink in haar mond, te slapen omdat ze gewoon mamahonger had en zuigbehoefte.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:40:32 #107
5428 crew  miss_sly
pi_71309372
Lois, ja, dat ook Vannacht ook geprobeerd op een bepaald moment, omdat ik echt zoiets had van : hoe kun je nu nog honger hebben? dat is onmogelijk je drinkt al 3 uur onafgebroken, maar de pink was niet genoeg, ze moest en zou echt drinken. En dat doet ze dan ook, want als ze loslaat, heeft ze helemaal zo'n schattig melkmondje
pi_71310233
quote:
Maar volgens mij heet Stefan Kleintjes op de fora waar hij post gewoon Stefan Kleintjes.
klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
maar ik word gelijk herkend
bv.com en bvboek.com
pi_71310263
Hihi Miss Sly, gefeliciteerd! Dat je nou toch een mooi, pruttelend meisje naast je hebt liggen (ik ben d'r heus zomaar ontroerd van)

Op deze leeftijd is zuigbehoefte/honger etc. allemaal nog een beetje van hetzelfde. Haar maagje is zo groot als een knikker nu Baby's drinken daarom graag veel kleine beetjes. Kan prima, moedermelk is zeer licht verteerbaar.

Geniet er van, meid!
Variety is the spice of life
pi_71310276
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:

[..]

klopt, en hier dacht ik, ik doe het eens anders [net als de meeste van jullie ;-))
Haha, wilde je eens anoniem doen?
Hoi!
Variety is the spice of life
pi_71310520
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:32 schreef bvvoeding het volgende:

[..]

Nou da's een mooie aanvulling op dit forum!
pi_71310881
kweeniet natuurlijk hoe vaak ik hier zal zijn, maar bij hoge nood geef dan maar een brul

bv.com en bvboek.com
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 12:35:20 #113
5428 crew  miss_sly
pi_71311413
Wat grappig dat je hier ook zit.

Ik had namelijk tijdens de zwangerschap het boek 'van borst tot boterham' gekocht, niet ivm de bv, maar juist met het oog op voeding later. Nu met de start van de bv en toch de onzekerheid en onduidelikheid enzo, heb ik dat boek er eens bijgepakt, en daar is ook een heleboel interessante info over bv te vinden! Ik was dus nog blijer met mijn aankoop
pi_71333422
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 10:32 schreef cattie het volgende:
Voeden doe je niet in dat ding volgens mij. (Ik heb er nooit 1 gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe dat gaat.)
Voor het liggend voeden, kun je je kind gewoon naast jezelf in bed leggen. Dat lijkt me makkelijker, want anders lig je misschien niet zo lekker. De co-sliepers zijn wel perfect zodat je makkelijk je kind s'nachts kanaanraken en dat die toch in zijn eigen wiegje/ bedje ligt. Ook als je kind behoefte heeft aan zuigen op je pink of een speen kun je veel makkelijker met je hand bij je kind. Bij een gesloten wieg moet je met je arm over de wiegrand, dat ligt niet lekker.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 26 juli 2009 @ 09:39:11 #115
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71333465
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 12:09 schreef bvvoeding het volgende:
kweeniet natuurlijk hoe vaak ik hier zal zijn, maar bij hoge nood geef dan maar een brul

Hey welkom hier!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71333896
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 22:17 schreef p_iglet het volgende:
waarom schema?

Bv ging hier nooit op schema, maar op het verzoek van Pepijn en op mijn verzoek. (als ik moest werken dronk hij voor dat ik weg ging op mijn verzoek bijvoorbeeld)

Eten ging hier net zo. Pepijn heeft nooit potjes gehad of babyprakjes, maar vanaf het begin af aan meegegeten, en dan zorgde ik gewoon dat er ook wat geschikts was voor hem. Als wij avondeten aten dan kreeg hij wat groenten, aardappel of pasta wat ik dan tijdens het koken apart hield. (in het begin sliep hij ook nog wel eens tijdens ons avondeten, nou dan at hij een dagje niet 's avonds). 's morgens eten wij hier yoghurt met muesli. We hebben een tijdje babymuesli gehad voor Pepijn, maar toen daar 1 pak van leeg was at hij gewone muesli mee. (vanaf een maand of 10 denk ik) Zolang daar geen grote noten inzitten ging dat prima. Fruit en lunch net zo. Als ik ging eten at Pepijn mee. Al plande ik op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje de lunch en fruit rond zijn slaapjes heen. Maar vaak genoeg dat hij om 14.00 een boterham at omdat hij om 12 uur al naar bed ging en ik zo vroeg echt ngo niet lunch. Hij heeft altijd gegeten zoveel hij wilde. Beetje bij beetje ging hij dus meer eten en drinken.
Drinken ging in het begin vooral uit mijn glas. Water of hele dunne diksap. Pepijn heeft ook nooit uit een tuitbeker gedronken.

Ik heb nooit koste wat kost zo lang mogelijk, zo veel mogelijk borstvoeding willen geven. Ook nooit bewust de bijvoeding na een borstvoeding ofzo. Maar gewoon eten op eetmomenten. En normaal eten geen fabriekszooi, babypotjes, pyjama papjes etc. Pepijn ging daardoor gewoon geleidelijk minder borstvoeding drinken.
En nu met ruim 2 drinkt hij nog 2x per dag, of 3x als ik overdag thuis ben.
Bij ons worden ook geen potjes gegeven. Hij krijgt gekookte en gepureerde groenten. Omdat groenten eigenlijk als middag of avondeten horen, krijgt hij ze ook s'middags of s'avonds, de precieze tijd is van zijn en ons ritme afhankelijk. Soms eet hij direct na of voor ons eten. Gelijktijdig werkt nog niet zo goed, omdat hij nog niet zelf eet. Kwa hoeveelheid was het maximaal 2 was-penen respectievelijk 4 stronkjes broccoli op een dag.

Voeding op verzoek klingt goed en logisch. Zeker als je zegt dat het gaat om het beste voor moeder en kind. Maar betekent dat per se dat nachtvoedingen een goede optie zijn? Stel: je kind vraagt na 3 of 4 maanden s'nachts niet meer om voeding. En je kind slaapt door of wordt alleen af en toe wakker omdat hij een speen nodig heeft. En de moeder wil ook graag doorslapen. Waarom zouden allebij dan wakker moeten worden om te voeden/eten? Ook al is het voor de productie het beste?

Moeders die geen nachtvoedingen geven zitten misschien ermee dat zij niet "genoeg" melk hebben, of in ieder geval niet genoeg melk kolven (want dat zijn ook 2 verschillende dingen). Deze moeders besluiten misschien om te stoppen met bv of kiezen voor gedeeltelijke kunstvoeding. Ik zou me wel kunnen voorstellen, dat het deels psychisch is. Misschien hebben zij wel genoeg melk maar denken zij daar anders over. Toch zijn het uiteindlijk de resultaten, die tellen, of ik nou weinig kolf omdat ik mezelf gek maak of niet. Ik kan me voorstellen, dat iemand die weinig kolft op een gegeven moment ermee willen kappen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 10:57:50 #117
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71334162
Zonder nachtvoeding kan je ook heel goed je produktie op peil houden hoor, gaat helemaal vanzelf, zolang je maar op verzoek voedt.
  zondag 26 juli 2009 @ 11:38:22 #118
108648 cattie
lieve moeder
pi_71334907
Tinuviel, zoals Jelief al zegt, als de baby geen nachtvoeding wil, hoef je hem/haar echt niet wakker te maken (suffe baby's en uitzonderingen daargelaten).
Van je laatste alinea snap ik geen hout, sorry.
pi_71334972
Ik denk dat de produktie met of zonder nachtvoeding heel verschillend kan zin. Ik kolf vier keer op mijn werk en toch kolf ik niet genoeg voor twee flesjes. Ik wil ermee zeggen, dat het best kan zijn, dat een moeder niet genoeg melk kolft voor volledige borstvoeding. Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen als iemand zegt ik heb niet genoeg melk.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71335141
Tsja en als je merkt dat je niet genoeg melk hebt tijdens het kolven. Kan dat aan het kolven liggen (al syntocinon en dubbelzijdig elektrisch kolven geprobeerd??) of idd aan je totale melkproductie.
En sommige mensen moeten wel veel meer doen om hun productie op pijl te houden. Zeker bij kindjes die al snel doorslapen.
Uit onderzoek is wel gebleken dat voedingen tussen 2 en 6 's nachts (zoiets geloof ik, iig een periode van een paar uur 's nachts) het best helpen om je productie op peil te houden/brengen. Dan is je prolactine niveau het hoogst geloof ik.
Daarom word bij moeders die fulltime kolven ook aangraden om 's nachts de wekker te zetten.
Yppy heeft geloof ik ook een hele tijd 's nachts gekolft of extra gevoed om de productie op peil te houden icm met een Anna die niet zo denderend groeide.

Tinuviel, ik vind 2 peentjes of 4 stronkjes broccoli trouwens wel echt veel hoor!!! Jair is nog niet eens 6 maanden oud. Dan is het niet zo gek dat hij zelf nog niet kan eten. En zeker niet die hoeveelheden.
  zondag 26 juli 2009 @ 11:59:54 #121
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71335334
Tinu, ook even hier. gister kwam het er niet van:

1. hoeveel je kolft zegt helemaal niks niks NIKS over je productie!!!!!! je hebt nooit liters per keer gekolfd, waarom zou je dat nu wel moeten doen?
2. Hoe drukker jij je maakt over de bijvoeding, hoe harder jair op jouw stress reageert en ook onrustig wordt
3. Van die twee wortels schiet je productie echt niet achteruit, meer om jouw onrust.

Vertrouw op je lichaam, vertrouw in jair, en het komt goed.

als je denkt dat hij honger heeft, hang er een tiet in, als je denkt dat hij op het kdv honger heeft, prop er een fles in en anders kv. je kolft wat je kolft, van kv gaat hij echt niet dood.
hoe meer je stresst, hoe minder je kolft. dat weet je.
hoe meer je stresst, hoe harder je productie achteruit gaat, ongeacht of hij bijvoeding krijgt of niet.

je geeft al 6 mnd min of meer exclusief bv, dat is al hartstikke goed! ga daar svp van uit, en gun jezelf wat rust!

ja, jair is klein, maar hij is in verhouding. hij is niet suf of wat dan ook, heeft wat last van zichzelf door de ontwikkeling met mss jouw stress. weet je niet zeker.
ik weet wel dat als ik me niet goed voel, eli ook gaat muiten. waarom zou jouw kind anders zijn?

je weet, ik wens je het allerbeste, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. nergens voor nodig!

miss, fijn dat het zo goed gaat! en dat je wat hebt aan de antwoorden hier.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_71335615
quote:
Op zondag 26 juli 2009 11:51 schreef p_iglet het volgende:
Tsja en als je merkt dat je niet genoeg melk hebt tijdens het kolven. Kan dat aan het kolven liggen (al syntocinon en dubbelzijdig elektrisch kolven geprobeerd??) of idd aan je totale melkproductie.
En sommige mensen moeten wel veel meer doen om hun productie op pijl te houden. Zeker bij kindjes die al snel doorslapen.
Uit onderzoek is wel gebleken dat voedingen tussen 2 en 6 's nachts (zoiets geloof ik, iig een periode van een paar uur 's nachts) het best helpen om je productie op peil te houden/brengen. Dan is je prolactine niveau het hoogst geloof ik.
Daarom word bij moeders die fulltime kolven ook aangraden om 's nachts de wekker te zetten.
Yppy heeft geloof ik ook een hele tijd 's nachts gekolft of extra gevoed om de productie op peil te houden icm met een Anna die niet zo denderend groeide.

Tinuviel, ik vind 2 peentjes of 4 stronkjes broccoli trouwens wel echt veel hoor!!! Jair is nog niet eens 6 maanden oud. Dan is het niet zo gek dat hij zelf nog niet kan eten. En zeker niet die hoeveelheden.

Wat het kolven betreft heb ik denk ik bijna alle mogelijke maatregelen genomen: dubbelzijdig elektrische kolf, syntocinon, vaker kolven overdag. Jair sliep idd al snel door vanaf ongevver 8 weken. Ik heb kort daarna nog een tijd lang s'nachts gevoed op mijn verzoek omdat zijn gewicht onder zijn lijn zakte. Alleen ik vond het voor ons allebei niet prettig. Wat is fulltime kolven? Ik kolf 4 dagen en voed zelf 3 dagen. Hoewel ik op de kolfdagen s'ochtends (1) en s'avonds (2) voedingen zelf geef.

Jair eet nog niet zelf. Maar de genoemde hoeveelheden heeft hij in 1 of 2 maaltijden wel opgemaakt. Goed om te weten, dat dat vrij veel is. Misschien is die vaste voeding gewoon goed voor hem.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 12:26:35 #123
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71335853
Welkom bvgoeroe, ik heb je handtekening.

Klopt p_iglet, ik heb lang 's nachts gekolfd. De eerste drie maanden hing Anna zo ongeveer dag en nacht aan de borst. miss_sly: ik stond om 5 uur 's ochtends onder de douche, dat was mijn rustmoment van de dag zeg maar.
Omdat ze zo slecht groeide, moest ik uiterlijk om de 3 uur voeden. Dag en nacht. Dat was heftig, want als ze dan sliep, moest ik haar weer wakker maken. Ik zette rond die tijd slapend de wekker voor de volgende voeding. Mijn productie was niet goed, ongeveer eens per maand (vanaf maand 4 ofzo) had ze 's avonds echt niet genoeg (en ik werd pas na 10 maanden ongesteld, dat was het niet). Ze kreeg dan een flesje gekolfde bv, zodat we allebei voor 2 uur konden slapen. Na een tijd hoefde dat wakker maken 's nacht niet meer, maar mijn productie bleef krap. Daarom zette ik elke nacht 1 keer de wekker en dan kolfde ik 180cc dat was mijn record. 's Ochtends ging de wekker om 6 uur, zodat ik kon kolven voordat ze wakker werd. Dan stopte ik na 90 cc, zodat er genoeg over bleef. Door dit kolven, kon ik tot 8 maanden alleen bv als drinken blijven geven. En het was goed voor mijn productie. Als ik dit nu teruglees, ben ik gek dat ik het heb gedaan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_71335869
fulltime kolven is mensen die helemaal niet zelf voeden, maar alles kolven.

Ik denk dat jij gewoon pech hebt dat je slecht bent in kolven. Dan kan, dat lijkt me erg lastig.

Ik weet niet hoe de groeilijn van Jair verloopt, maar als je je echt zorgen maakt kun je ook altijd een vrijwilliger van de vbn, lll of een lactatiekundige bellen.
Want uit je reacties lijkt het alsof je je er heel erg druk over maakt nu en alles in het topic, ook wat in zijn algemeenheid bedoeld is en dus niet specifiek naar jou je wel aantrekt.
En zoals Davinia ook al zegt, stress helpt helemaal niet.

Overigens eten volwassenen juist groente en fruit als ze af willen vallen. Als je bang bent dat hij te weinig binnen krijgt kun je dus beter zo veel mogelijk aanleggen dan extra groente en fruit geven

edit: aanvulling na reactie van yppy

Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien
pi_71335959
quote:
Op zondag 26 juli 2009 11:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Tinu, ook even hier. gister kwam het er niet van:

1. hoeveel je kolft zegt helemaal niks niks NIKS over je productie!!!!!! je hebt nooit liters per keer gekolfd, waarom zou je dat nu wel moeten doen?
2. Hoe drukker jij je maakt over de bijvoeding, hoe harder jair op jouw stress reageert en ook onrustig wordt
3. Van die twee wortels schiet je productie echt niet achteruit, meer om jouw onrust.

Vertrouw op je lichaam, vertrouw in jair, en het komt goed.

als je denkt dat hij honger heeft, hang er een tiet in, als je denkt dat hij op het kdv honger heeft, prop er een fles in en anders kv. je kolft wat je kolft, van kv gaat hij echt niet dood.
hoe meer je stresst, hoe minder je kolft. dat weet je.
hoe meer je stresst, hoe harder je productie achteruit gaat, ongeacht of hij bijvoeding krijgt of niet.

je geeft al 6 mnd min of meer exclusief bv, dat is al hartstikke goed! ga daar svp van uit, en gun jezelf wat rust!

ja, jair is klein, maar hij is in verhouding. hij is niet suf of wat dan ook, heeft wat last van zichzelf door de ontwikkeling met mss jouw stress. weet je niet zeker.
ik weet wel dat als ik me niet goed voel, eli ook gaat muiten. waarom zou jouw kind anders zijn?

je weet, ik wens je het allerbeste, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. nergens voor nodig!

miss, fijn dat het zo goed gaat! en dat je wat hebt aan de antwoorden hier.
bedankt voor je lieve woorden. Ik weet dit allemaal en ik maak me ook niet te ongerust. Ik wilde gewoon ook even van andere moeders weten wat zij denken ik verband met bijvoeding en borstvoeding en hoe dat bij hun is gegaan. Mijn fallback was ook 6 maanden borstvoeding geven, hoewel ik idealiter liever nog langer borstvoeding zou willen geven, dat weet je. Ik ga nu eventjes met Jair spelen en hem aan oma laten zien misschien.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 26 juli 2009 @ 12:34:34 #126
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71336014
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:27 schreef p_iglet het volgende:

Ik vind het wel super knap hoor Yppy, wat je al die tijd gedaan hebt!!!
Bij jou gaven ze tenminste nog aan dat je meer moest voeden om Anna beter te laten groeien.
Ik heb minstens een keer of 3 te horen gekregen op het CB dat ik de nachtvoeding maar af moest bouwen, want dan zou Pepijn beter gaan groeien.
Jah joh, we gaan een slecht groeiend kind, MINDER te eten geven, dan gaan ze beter groeien
Nou ja, ik moest volgens de eerste CB arts maar 'gewone' melk gaan geven. Gelukkig vond de lactatiekundige van hetzelfde CB dat ik beter een paar dagen met d'r in bed kon gaan liggen, veel drinken en 6-8 borsten per voeding kon geven.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  zondag 26 juli 2009 @ 12:37:11 #127
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71336092
Na bijna vier jaar weet ik dat stress enontspanning grote invloed hebbe op je produktie.Toen ik mij druk maakte of Emma wel genoeg groeide en genoeg dronk liep de borstvoeding ook niet zo soepeltjes. Nu maak ik mij nergens meer druk over en ik heb, over de hele dag bekeken, genoeg!
Zelfs met twee kindjes aan de borst. En ja soms komt Ruben na een uur weer om drinken. So be it. Niet altijd handig maar ik heb er voor gekozen om uitsluitend borstvoeding te geven dan hoort dat er ook bij. Ik rem Emma nu wel af met drinken 's avonds omdat we het willen afbouwen en omdat ik merk dat Ruben dus wat meer wil drinken voor het slapen en niet meer genoeg heeft aan één borst dan. Omte voorkomen dat hij dan na een uur weer wakker wordt mag Emma dus niet meer drinken tot het op is, of Ruben mag eerst en danis het restje voor Emma. ( mental immage: Emma die de borst uitschraapt) Overdag drinkt hij meestal maar één borst en dan nog niet eens helemaal leeg .
  zondag 26 juli 2009 @ 12:45:51 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71336313
hey ik heb ook al een kindje dat niet goed groeide. Hebben jullie haar foto's gezien in het fototopic? Ze is een gezonde bijna-kleuterdie heel netjes net onder het gemiddelde zit met haar gewicht en lengte, heel mooi in verhouding.
Echt laat het los, relax, je kind wordt écht vanzelf groot daar hoef je verbazend weinig moeite voor te doen.
(tinu, dit is niet specefiek voor jou bedoelt)

drie maal daags uit dit potje een lepel vertrouwen in je lichaam en je baby:
  zondag 26 juli 2009 @ 13:25:58 #129
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71337253
Het doet me zo goed om dit topic te lezen!
De steun, goede adviezen, het meeleven... Word er zelfs een beetje emo van
En ik weet dat als ik straks zelf tegen problemen aanloop, twijfels krijg over de juiste aanpak of whatever, ik hier kan aankloppen bij zoveel lieve (ervarings)deskundigen! Net als de vorige keer.

Bedankt
.... met gevoel voor drama....
pi_71352827
Ik heb ook erg veel aan dit topic (gehad). Vind het fantastisch dat je hier terecht kan.

dusseh... zal ik dat ook maar doen met mijn dilemma? Moest er toch iemand zijn met een kindje dat 'te hard' groeit? (ook al klopt dat niet helemaal, hij is kort na zijn geboorte de hoogte in geschoten en dan die lijn blijven volgen)
Ik voed min of meer op schema omdat hij er vaak zelf te veel tijd tussen zou laten.
Maar als ik eerlijk ben, durf ik niet zo snel aanleggen als ik bij mijn eerste kindje deed. Een beetje uit angst dat hij te veel zou groeien (ik weet dat dat an sich bijna nooit voorkomt bij borstvoedingsbaby's maar toch).
Hij is al zo'n flinke baby (met twee ouders die aan de mollige kant zijn, 1m71/75kg en 1m84/102kg)
Aan de andere kant probeer ik elke dag 7-8 voedingen te halen, vooral ivm productie.
Heel tegenstrijdig allemaal.
Hoe zouden jullie het doen?
  zondag 26 juli 2009 @ 23:36:55 #131
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71353332
Fons was toch ook zo'n grotert? Lid van de grote-mannen-club.

Ik kan absoluut, totaal niet uit ervaring spreken, maar ik zou lekker aanleggen. Veel bv is niet slecht en als hij als 2 jarige ofzo veel te zwaar is, geef ik hem wel een voetbal voor z'n verjaardag.
*OUD heilige*
  zondag 26 juli 2009 @ 23:51:38 #132
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_71353719
Iksje, gewoon op gevoel. B is ook stevig en heeft een hoog BMI. Elke keer horen we dat aan op het CB. Hij is verder keigezond, heeft energie voor 10 en doet het qua ontwikkeling super. Een dieet is volgens het CB raadzaam en volgens de huisarts complete nonsens omdat het waarschijnlijk genenwerk is. Evenwichtig eten is belangrijk en hem bij brengen dat sport en beweging belangrijk is als ie ietwat ouder is ook. Dat klonk mij iig heel aannemelijk in de oren. Iig meer als 'zet em maar op dieet! Hij is te dik!'
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_71356697
Fons zat als baby idd ook in het 'verwijsgebied' en ze spraken toen ook op het CB van hem in het oog te houden en anders op 'dieet' te zetten.
Nu is hij gemiddeld van lengte en zit hij onder het gemiddelde van gewicht...
Bij Elodie was het weer hetzelfde, pas nu, vanaf de zesmaanden controle zat ze niet meer in het verwijsgebied en ik vermoed dat haar lijntje nu ook wel zal gaan zakken, nu ze zich meer vult met fruit en groenten. Dat komt er toch gewoon weer uit...
pi_71359135
Ja, Fons was inderdaad zo'n flinkerd! (en Brent)
Maar weet niet meer hoe veel ze wogen bij geboorte.

Bass-miss, wat is het verwijsgebied? Ga jij naar K&G of naar de kinder/huisarts?
Hij zit nu op p90 van de curves van kind en gezin.
pi_71359493
Fons woog 4,450 kg en Elodie 4,120 kilo.
Verwijsgebied is als ze boven de bovenste lijn van de curve uitkomen.
Wij gaan naar het K&G.
  Moderator maandag 27 juli 2009 @ 11:48:30 #136
5428 crew  miss_sly
pi_71360532
Ik vind het nogal raar klinken om over zulke kleine kinderen te zeggen dat ze op dieet moeten
Als ze gewoon gezond eten (hetzij volledig bv, hetzij met gezonde bijvoeding in de vorm van groenten en fruit) dan is het toch gewoon goed? Ook al zijn ze dan wat zwaarder, dat hoort op dat moment kennelijk bij ze.

Mijn bv-monstertje doet het wonderbaarlijk goed. Ze is vanmorgen gewogen en ze weegt 3680, dat is 5 gram minder dan haar geboortegewicht van een week geleden!

Even nog een paar vraagjes:
De vk en de kraamhulp zeiden beiden om niet langer dan 20 minuten te voeden per borst, omdat ik nogal gevoelige tepels had. Nu lijkt dat langzaam maar zeker steeds beter te gaan, mijn tepels wennen er kennelijk aan en het aanleggen gaat steeds vaker meteen goed. Is er dan nog steeds eenlimiet vna 20 minuten per borst? En zo niet, wat is dan de limiet? Hoe weet je dat de borst leeggedronken is?

Normaal begin je met de volgende voeding bij de borst waar je de laatste voeding geeindigd bent. Maar wat nu als ze heel snel na de vorige volledige voeding (2x 20 minuten) komt, zeg al na 20 minuten. Begin je dan toch niet weer met de eerste, ipv met de laatste?

Ik zit erover te denken om een consult met een lactatiekundige af te spreken. Niet omdat er problemen zijn, want die zijn er op het moment niet, maar gewoon, om even te kijken of ze me nog wat kunnen leren, corrigeren, adviseren. Is dat een overbodig iets van een overbezorgde moeder, of is dat best een zinvolle gedachte?
  maandag 27 juli 2009 @ 11:53:33 #137
108648 cattie
lieve moeder
pi_71360679
Ik denk dat een lactatiekundige je zeker nog wel wat kan leren en anders misschien onzekerheid weg kan halen.

Er is, als alles oke is, geen maximum aan tijd per borst. Als ze los laat is ze klaar en kun je de andere borst geven. Als Fee kort achter elkaar wil, geef ik haar vaak nog even dezelfde borst. Maar dat is een kwestie van inschatten en aanvoelen. Welke borst is het volst, heeft ze de vorige keer wel goed gedronken, enz.
  maandag 27 juli 2009 @ 11:59:34 #138
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71360841
Miss-sly je kan altijd contact opnemen met een laktatiekundige, maar dat kost wel geld (kijk even of je daarvoor verzekerd bent). Wat je ook kan doen is bellen met een vrijwilliger van de VBN of van de LLL. Dat is gratis en deze mensen krijgen ook intern een "opleiding" en kunnen jouw vragen ook goed beantwoorden denk ik.

Wat betreft het limiet. In feite mag Senna zo lang drinken als ze wilt. Door Senna geen beperking te geven in haar vraag naar melk creeer jij een goede en stabiele melkproductie. Je merkt dat ze in het begin snelle zuigjes neemt, dat doet ze om een toeschietreflex bij jou te creeren. Zodra je melk toeschiet zal je zien/merken dat Senna rustig drinkt. Je ziet waarschijnlijk bij haar slapen dat ze heel ritmisch zuigt en slikt. Zolang ze dat blijft doen mag ze gewoon lekker blijven drinken. Vaak laten kindjes wel los als ze klaar zijn met drinken, maar als je merkt dat Senna niet meer echt aan het drinken is maar meer aan het sabbelen dan mag je haar ook van de borst afhalen (door het vacuum te verbreken met je pink in haar mondhoek). Door het sabbelen kunnen je tepels wel kapot gaan.

Een borst is nooit helemaal leeg. Zodra Senna drinkt maak jij alweer melk aan, dus er zal altijd nog wat melk in je borst zitten.

Wat betreft borstwisselen weet ik zo snel geen goed antwoord...

(Oh en als mijn taalgebruik een beetje raar is: ik hb vannacht heeeeel slecht geslapen. Ik moete cht zoeken naar woorden. Dus sorry voor dat)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 27 juli 2009 @ 12:33:01 #139
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71361639
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.

Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.

Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 13:23:25 #140
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71363080
quote:
Op maandag 27 juli 2009 12:33 schreef YPPY het volgende:
Na de kraamweek (zonder controle van de kraamhulp) voelde ik welke borst het volst was en daar begon ik mee.

Ik kreeg het advies om voor de 20 minuten te wisselen, niet zozeer voor de gevoeligheid, maar om meer te stimuleren. Dus links-rechts-links enz. was 10-10-10-10-10-10... Over gevoeligheid hebben ze niks gezegd, maar ik had kloofjes en dan kan die gevoeligheid je niks meer schelen.

Het kan denk ik heel fijn zijn om met een lactatiekundige te spreken. Je leert er altijd van en ik denk dat het fijn is zo iemand al te kennen als je haar dan eens echt heel erg nodig hebt. En ook voor je gevoel, zodat je van een prof. hoort dat je het super doet.
Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?

Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
pi_71377547
Borstwisselen in een korte periode: als ze na 20 minuten al weer komt na twee keer 20 minuten (volgen we het nog?) mag je gerust weer de eerste borst geven. Ook de tweede, in feite maakt dat helemaal niet zoveel uit. Zoals ik eerder al schreef: als ze gemiddeld genomen allebei maar ongeveer evenveel aan bod komen is alles prima. Probeer gewoon eens uit wat je zelf het prettigst vindt, je doet niet zo snel iets fout.

De borst is leeg als Senna 'm zelf loslaat óf als je merkt dat ze veel meer zuigt dan slikt. En waarschijnlijk kun je het ook wel voelen, 'weeg' je borsten maar eens in je handen. Beetje kneden en doen en dan voel je wel welke er voller is en welke leger. Soms is er weinig verschil en zijn ze dus allebei even vol (of leeg).
  maandag 27 juli 2009 @ 21:34:27 #142
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71377753
quote:
Op maandag 27 juli 2009 13:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Yppy, dat vaker wisselen, moest je dat doen om je productie omhoog te krijgen? Had je te weinig melk?

Vaker wisselen is namelijk echt om je melkproductie omhoog te krijgen. Als je melkproductie gewoon goed is zou ik niet zo snel vaker wisselen van borst.
Ja, mijn productie was erg slecht. Ik heb daar een paar posts eerder wat over geschreven. Over het nachtelijk kolven. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik niet bepaald melk over had.
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 21:35:46 #143
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71377791
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."
*OUD heilige*
  maandag 27 juli 2009 @ 21:41:39 #144
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71377966
Sorry yppy, ik had gewoon even terug moeten lezen.

Wat leuk dat ze nog weet van de lekkere melk bij mama. Oh wat had ik dat graag gewild.
  Jubileum moderator maandag 27 juli 2009 @ 21:50:23 #145
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71378220
Wat lief Yppy!
Ik wilde alleen nog even iets aanvullen voor miss sly mbt het wisselen van borsten. Als Senna straks wat groter is is het beter om bijv. 2 uur lang maar 1 borst aan te bieden. Dit ivm de voor- en achtermelk. Als ze korte tijd drinkt uit beide borsten krijgt ze relatief veel voormelk (vullend maar niet voedzaam en kan veel krampjes veroorzaken) binnen en weinig achtermelk (voedzaam plus gewichtsvermeerderend dus goed).
Op dit moment is Senna nog zo klein dat veel en vaak aanleggen alleen maar goed is voor de produktie dus kan het nog weinig kwaad.

(let wel ik ben geen deskundige he, alleen ervaringskundig)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 27 juli 2009 @ 22:18:13 #146
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_71379111
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:35 schreef YPPY het volgende:
O ja, vanochtend liepen we samen de trap af, terwijl ik d'r nog nadruipend van het douchen droeg. Zegt ze: "alle melk is op he? Allemaal opgedronken, is lekkere melk."
Wat lief!

Mijn peuter zegt wel eens tegen papa: "Jouw drinken is op!"
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_71379238
hier zijn nog steeds alle tepels "drinken"
en bh's "kiekeboe drinken"

Pepijn en papa hebben "drinken, nee melf" mama heeft "mama melf"

Zo leuk die praatjes
pi_71385247
Wat een leuke praatjes! Mijn dochtertje zegt ook steeds "eet" als ze mijn borsten of beha's ziet (ze drinkt al wel even niet meer zelf, maar haar broertje natuurlijk wel)
  Moderator dinsdag 28 juli 2009 @ 12:58:36 #149
5428 crew  miss_sly
pi_71392414
Morgenvroeg 9.15 uur hebben we aan afspraak bij de lactatiekundige!
Het gaat op zich wel goed, volgens mij, ze drinkt ook goed en mijn tepels worden steeds minder gevoelig, ze hapt steeds beter, maar ik wil gewoon graag even met een expert praten. Ik heb de afgelopen week zoveel verschillende adviezen gehad, dat ik het ook niet meer weet. En ik kan ze wel allemaal gaan uitproberen, of geen, maar ik vind alleen mijn gevoel volgen nog wat lastig in deze.

Dus morgen even lekker met een expert dingen bespreken, kijken of het inderdaad goed gaat, wat ik beter of anders kan doen, en dan ga ik me vast nog beter voelen over de bv.
pi_71392646
Fijn Miss_sly!

Kiekeboe drinken
pi_71397582
Fijn Miss_sly, ik vind het super dat het zo goed gaat en heel verstandig dat je een afspraak met de LK hebt.
Fake it till you make it...
pi_71406155
Haai ladies,

Even een cross postje uit Z&G:

(Hoe) krijgen jullie de melkvlekken uit je was?

Sta net m'n schone beddengoed op te vouwen en zie er nog best wat gele vlekken in zitten. Heb 't superheet gewassen en er zelfs bleekmiddel bij gedaan. Wel beide biologisch btw, maar verder nooit klachten.
pi_71406273
Borstvoedingspoep/-spuug is geel door de billirubine. Da's hetzelfde spul als waar babies in de eerste periode gelig door gaan zien.
En net zoals bij gele baby's krijg je die vlekken er het beste uit met zonlicht. Een tijdje in de zon leggen 'bleekt' ze vaak helemaal weg
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:15:13 #154
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71406538
zonlicht werkt nog tegen veel meer. Echt ideaal!
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:20:27 #155
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71406732
Over bv-vlekken gesproken: ik heb gister voor het eerst duidelijk wat druppels gelekt. De vlekken in mijn shirtje waren oranje-achtig
Is dat raar? Kan me niet herinneren dat ik de vorige zwangerschap of tijdens de bv-periode zo'n kleur vocht verloren ben.
pi_71407148
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:20 schreef Kersjes het volgende:
Over bv-vlekken gesproken: ik heb gister voor het eerst duidelijk wat druppels gelekt. De vlekken in mijn shirtje waren oranje-achtig
Is dat raar? Kan me niet herinneren dat ik de vorige zwangerschap of tijdens de bv-periode zo'n kleur vocht verloren ben.
Mijn druppels zijn ook donkergeel. Dwz, ik 'lek' twee soorten: iets troebel doorzichtigs en iets geels. Moet nog een beetje mengen, hoop ik.
pi_71410656
Kersjes, bij mijn eerste zwangerschap was ik aan het wachten op de beruchte lekkages waar ik van hoorde of over las. Ik heb nooit op voorhand gelekt. Alleen als ik in de laatste twee weken (dus bijna overtijd) op mijn borste duwde, kwam er wat oranje-achtigs uit.
Colostrum heeft ongeveer die kleur dus het is denk ik wel normaal
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:07:48 #158
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_71414413
Waarom is het ALTIJD als ik moe ben en vroeg naar bed ga, ik later slaap dan als ik 'laat' naar bed ga? Waarom komt ze juist dan ineens vroeger en vaker om te drinken? Terwijl je dus al moe bent, want daarom wilde je vroeg naar bed, en je dus toch al minder kunt hebben dan normaal...

Bluh.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_71417759
Oh ja, zo gaat dat hier ook
Hopelijk kan je vandaag in de dag een beetje rusten!
  woensdag 29 juli 2009 @ 08:17:02 #160
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71418078
Ah thanks, en als de roest-bruinige vlekken er niet goed uitgaan in de was dan hang ik het lekker in het zonnetje!
  Moderator woensdag 29 juli 2009 @ 11:56:50 #161
5428 crew  miss_sly
pi_71423163
Terug van de lk.
Op zich ging het allemaal vrij aardig. Het aanleggen toch niet helemaal. Ze bekeek mijn tepels en zei: dat zijn kloofjes hoor, dat doet toch pijn? Euhm, neuh, ik vond het nogal meevallen, eigenlijk.
Nadat we het aanleggen goed hadden gedaan (net een paar mm verder) voelde ik wel degelijk het verschil En ik zag ook meteen verschil bij Senna met het drinken.
Verder ging het allemaal wel goed, ik ga iets vaker aanleggen, om de 2-2,5 uur overdag en dan hopen dat ze 's nachts wat meer wil slapen.

Vannacht was het volgens mij ook minder behoefte aan drinken dan wel aan nabijheid: we hebben een hele tijd samen geslapen, zij op haar zij op mijn borst
pi_71423768
Miss_sly, wat een paar mm al uit kunnen maken. Hopelijk nog meer genieten nu! Je klinkt zo goed!
pi_71423849
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:07 schreef texelonia het volgende:
Waarom is het ALTIJD als ik moe ben en vroeg naar bed ga, ik later slaap dan als ik 'laat' naar bed ga? Waarom komt ze juist dan ineens vroeger en vaker om te drinken? Terwijl je dus al moe bent, want daarom wilde je vroeg naar bed, en je dus toch al minder kunt hebben dan normaal...

Bluh.
en dan is het handig als je kereltje (of meisje) bij je in bed slaapt
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:53:01 #164
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71429205
Miss_Sly, klinkt als een nuttig bezoekje aan de lk
  Moderator woensdag 29 juli 2009 @ 14:54:31 #165
5428 crew  miss_sly
pi_71429273
Wat ik dus vergat te vragen, en dus graag hoor hoe jullie tellen: tijd tussen 2 voedingen tel je dan vanaf einde vorigw voeding of begin vorige voeding?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:56:19 #166
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71429360
begin van de voeding.. (dat deed ik) Oh en dan is het misschien handig om te zeggen dat Jen een hele snelle drinker was, dus met zo'n 15 minuten had ik 2 borsten gehad...

Toen ze wat ouder werd werd dat nog korter, ze dronk makkelijk in 5 minuten een borst leeg.
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:05:00 #167
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71429691
Miss Sly petje af dat je zo vroeg al gegaan bent! En wat fijn dat het ook nog nuttig was! Kloven zijn niet fijn en goed dus dat je er op tijd bij bent om het te verbeteren. De uren tussen voedingen tel je vanaf het begin van een voeding.
Ruben is overdag te onrustig om goed te drinken, alles is interessanter gelukkig tankt hij dan 's avonds wel flink wat weg. We vinden hem heul groot, we zullen maandag wel zien, dan moeten we naar het cb.
pi_71435741
Fijn Miss Sly, dat klinkt als een vruchtbaar gesprek!
Wat tijden betreft, het gaat bij mij niet zo precies, ik kijk naar Kobus, wanneer hij aangeeft dat hij wil drinken. Maar in het begin was het om de 3 uur precies incl vorige voeding. Omdat we toen nog met spuitjes/flesjes werkten.

Ik was al een paar dagen aan het denken hoe ik van de hoedjes af kon stappen op gewoon rechtstreeks uit de tepel. Ik had het gevoel dat we daar allebei aan toe waren alleen wist ik niet precies hoe.

Vandaag had ik post-zwangerschapsgym en Kobus kreeg honger. Stom genoeg was ik mijn hoedjes vergeten. Dus maar op hoop van zegen aanleggen en het ging goed!
De rest van de dag zijn we allebei een beetje van slag geloof ik, dus de afgelopen voeding na een tijdje toch maar weer met hoedje.

Maar ik denk dus dat we op de goede weg zijn!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_71436234
kobus zonder hoed, wat goed wat goed!
pi_71437984
Kobus en Oeke
pi_71439018
In de volle zon dus, die was. Da's duidelijk. Thanks!

Fijn topic trouwens dit om zo af en toe al eens doorheen te scrollen!
  Moderator woensdag 29 juli 2009 @ 20:36:54 #172
5428 crew  miss_sly
pi_71439232
Kobus zonder hoedje Wat fijn, oeke!

Ik zou ook het liefst helemaal op verzoek voeden maar volgens mij als ik de tijden laat schieten, meldt ze zich echt pas erg laat. Ze meldt zich overdag bijv niet om de 3,5 uur; als ik haar laat slapen, duurt het zeker langer. En de afspraak met de lk is nu om de 2-2,5 uur, en dan slaapt ze ook nog. Vandaag iedere keer redelijk wakker gekregen, maar net was het niet echt mogelijk. Met 2 keer aanleggen (en dat ging niet gemakkelijk want mevrouw hield haar mondje dicht) heeft ze uiteindelijk denk ik max 10 minuutjes gedronken, met de nodige pauzes.

Straks rond 22 uur wil ik haar dus wel goed wakker krijgen, zodat ik haar 2 kanten kan voeden voor de nacht en ze goed vol zit. Maar luier verschonen, praten, beetje spelen, niets werkt echt om haar wakker te krijgen. Nog goede tips iemand?
pi_71439312
Kietelen onder de voetjes? Wordt Kobus heel wakker en geirriteerd van.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:49:50 #174
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_71439572
Wisselvoeden? Dus om de 5 minuten van borst wisselen, haar tussendoor wakker proberen te krijgen en weer aan te leggen. Heb ik ook maar één dag volgehouden hoor, ik ben de dag daarna overgestapt op vingervoeden... Maar ik was dan ook al eigenlijk te laat met het inroepen van hulp, vandaar dat ik ben gaan vingervoeden.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_71440576
Dit las ik laatst ergens (in een andere context, namelijk in slaap vallen aan de borst en dan wakker worden bij het in box of bed leggen)
quote:
Als je kindje telkens je probeert hem in zijn eigen bedje te leggen, wakker wordt, dan kan je misschien eens wat langer wachten tot hij zich in en fase van diepe slaap bevindt.
Dit kan je gemakkelijk testen. Hef de arm van je slapende baby een beetje op en laat hem weer vallen. Als de arm volledig slap terug valt en je baby helemaal stil blijft, dan bevind hij zich in diepe slaap en dan kan je hem gemakkelijker verplaatsen. Valt het armpje echter niet slap terug, vertrekt hij zijn gezichtje een beetje of maakt je baby een zucht of een ander geluidje, dan kan je beter nog wat wachten omdat je baby zich voor het moment nog in een fase van lichte slaap bevindt.
Je zou het omgekeerd kunnen toepassen om te zien in welke slaapfase Senna zich bevindt. Slaapt ze diep, dan mag je kietelen en doen wat je wil, erg wakker zal je haar niet krijgen.
Het slaapdrinken betert ook wel met de leeftijd hoor!
Je doet het echt prima!

En oeke zonder hoedje! Fijn zeg!

Hier ook een jubelmomentje vandaag! Het is mijn eerste werkweek en mijn zoontje neemt al enkele weken zijn flesje niet meer, ondanks oefenen. Hij krijgt 3 voedingen terwijl ik uit werken ben
Maandag was een ramp met 30- 40 en 50 ml. Dinsdag was nog erger: 10 ml- 30 ml en pas om 16u dronk hij plots wel: 100 ml!
Veel hoop hadden we echter niet voor vandaag, want maandag ging die laatste voeding min of meer goed maar de ochtend- en middagvoeding op dinsdag gingen helemaal de mist in.
Maar vandaag is er elke keer 50 à 60 ml ingegaan, zonder protest!
(normaal zou hij ongeveer 115 ml per keer mogen) Vriend stuurde me een berichtje: "het gaat goed hier. Wel maar 60 max per keer maar dan geef ik wat vlugger een flesje"
pi_71443368
Voor Kobus, Senna en Iksjes kindje

Miss-sly: Je kan Bepanthene zalf op je tepels smeren als zij nog pijnlijk zijn. Dat kan Senna geen kwaad doen. Wel goed dat je door de lk goed bent geholpen. Wij deden ook onder de voetjes kietelen of onder het kinnetje. Onder het kinnetje schijnt ook een drink reflex uit te lokken. Tenminste als het kindje wakker is. Bij ons hielp luier verschonen of boeren meestal het beste. Hier dronk meneer ook niet slapend. Volgens mij kan hij dat ook nog steeds niet, maar nu hoeft dat ook niet meer zo.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71449699
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:38 schreef Tinuviel het volgende:
Voor Kobus, Senna en Iksjes kindje

Miss-sly: Je kan Bepanthene zalf op je tepels smeren als zij nog pijnlijk zijn. Dat kan Senna geen kwaad doen. Wel goed dat je door de lk goed bent geholpen. Wij deden ook onder de voetjes kietelen of onder het kinnetje. Onder het kinnetje schijnt ook een drink reflex uit te lokken. Tenminste als het kindje wakker is. Bij ons hielp luier verschonen of boeren meestal het beste. Hier dronk meneer ook niet slapend. Volgens mij kan hij dat ook nog steeds niet, maar nu hoeft dat ook niet meer zo.
Bepanthene is hele goede zalf voor de billetjes van je kindje, maar eigenlijk is het niet zulke goede tepelcreme. Als je ergens mee wilt smeren kun je beter kiezen voor zuiver wolvet. Een drupje melk over je tepel uitsmeren en laten drogen aan de lucht is ook heel erg goed, moedermelk is namelijk steriel en bevorderd de genezing. (Niet doen in geval van spruw)

(In bepanthene is oa. alcohol, dat droogt dus uit en dat is wel het laatste dat je wilt in geval van kloven.)
  Moderator donderdag 30 juli 2009 @ 09:17:13 #178
5428 crew  miss_sly
pi_71449917
Momenteel hoef ik iig niets te smeren, want het gaat een stuk beter met mijn tepels

En Senna heeft het vannacht heel goed gedaan: om half 1, 4 uur en half 8. We hebben dus een nachtje best goed geslapen, en dat was vooral voor schaap wel een keer nodig. Die kan namelijk overdag niet slapen, dus kon geen dutje doen. Ik wel, dus ik kreeg iig nog wat slaap overdag als Senna ook sliep.

Ik weet dat het niet wil zeggen dat dit nu haar nieuwe schema wordt, maar het was gewoon erg fijn om zo'n goede nacht te hebben
pi_71450005
Miss, jij had vannacht in elk geval een betere nacht dan wij....
Senna doet het heel goed hoor!!! (en jij ook!)
pi_71453493
Fijn, Miss, even een goede nacht. Wij hadden ook een goede nacht.

Ik moet toch mijn jubelpost even nuanceren geloof ik, daarna heeft hij het bij 2 voedingen geprobeerd maar het ging niet van harte. Met het tepelhoedje is hij gewend een beetje te spelen en te rommelen, maar met de tepel kan dat niet, omdat het pijn doet maar ook omdat het niet mooi in model blijft staan. ofzo.

Dus ik ga het aanpakken zoals bij het wennen aan het tepelhoedje, steeds 1 voeding erbij. Kijken of het lukt.

En we hebben weer een klein beetje spruw, dus we zijn weer paars.
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:44:16 #181
12913 GreatWhiteSilence
pi_71453772
Oeke, kun je hem niet afkoppelen als je merkt dat hij aan het spelen en rommelen is? En dan opnieuw aanleggen?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_71453880
Weer spruw, oeke.... balen...

Ik ben het wel met GWS eens dat het misschien handig kan zijn om Kobus aan te wennen dat hij niet moet spelen met het hoedje. Goed idee van je om het per voeding op te bouwen
pi_71453914
Het aanhappen gaat gewoon heel moeilijk zonder die hoedjes, het lukt hem 1 op de 5 keer ofzo en daar wordt hij zo gefrustreerd van dat het helemaal niet meer lukt.
Bij die hoedjes gaat het gemakkelijk en dus kan hij rommelen en spelen want hij kan ook zo weer aanhappen.
En dat moet er uit. Om te leren door te drinken van de tepel zonder hoedje. Denk ik.
En goed aan te happen.

Volgens mij klinkt dit heel warrig, maar ik vind het moeilijk uit te leggen.

Dinsdag maar even langs bij de LK.
pi_71453984
Ik ontdekte trouwens gister toen Avalon haar mond wijd open deed ineens ook weer witte spikkels op haar wangen en een dikke witte aanslag op haar tong. Niet weg te vegen en ze is erg gevoelig voor schimmels dus ik vrees weer voor spruw, ook al hebben we beiden nergens last van. Ze begint juist weer een beetje beter en geconcentreerder te drinken na weken van snel afgeleid zijn.

Hmpf, ik heb de vraag maar even bij de dames van LLL neergelegd maar ik denk dat ik maar weer met gentiaan violet aan de slag ga
pi_71454085
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:49 schreef oeke het volgende:
Het aanhappen gaat gewoon heel moeilijk zonder die hoedjes, het lukt hem 1 op de 5 keer ofzo en daar wordt hij zo gefrustreerd van dat het helemaal niet meer lukt.
Bij die hoedjes gaat het gemakkelijk en dus kan hij rommelen en spelen want hij kan ook zo weer aanhappen.
En dat moet er uit. Om te leren door te drinken van de tepel zonder hoedje. Denk ik.
En goed aan te happen.

Volgens mij klinkt dit heel warrig, maar ik vind het moeilijk uit te leggen.

Dinsdag maar even langs bij de LK.
Ik vind het niet warrig klinken maar juist heel duidelijk. En ik denk ook dat het klopt wat je zegt, om zonder hoedje aan de borst te drinken is een goede hap wel handig en hoe vroeger je daar aan gaat werken hoe beter. Komt wel goed!
pi_71454478
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:51 schreef owlet het volgende:
Ik ontdekte trouwens gister toen Avalon haar mond wijd open deed ineens ook weer witte spikkels op haar wangen en een dikke witte aanslag op haar tong. Niet weg te vegen en ze is erg gevoelig voor schimmels dus ik vrees weer voor spruw, ook al hebben we beiden nergens last van. Ze begint juist weer een beetje beter en geconcentreerder te drinken na weken van snel afgeleid zijn.

Hmpf, ik heb de vraag maar even bij de dames van LLL neergelegd maar ik denk dat ik maar weer met gentiaan violet aan de slag ga
Vervelend zeg. Maar wel fijn dat ze weer wat beter drinkt.

Hopelijk zijn jullie er snel weer vanaf.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:11:16 #187
12913 GreatWhiteSilence
pi_71454619
Hier ging het aanhappen pas ook goed toen Annicka wat groter was en ze dus automatisch een grotere hap kon nemen. Ik vond die tepelhoedjes trouwens ondingen op een gegeven moment, want er bleef altijd wat melk instaan, waardoor mijn kleding vaak onder kwam te zitten als ik het hoedje verwijderde na een drinksessie...
pi_71454890
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier ging het aanhappen pas ook goed toen Annicka wat groter was en ze dus automatisch een grotere hap kon nemen. Ik vond die tepelhoedjes trouwens ondingen op een gegeven moment, want er bleef altijd wat melk instaan, waardoor mijn kleding vaak onder kwam te zitten als ik het hoedje verwijderde na een drinksessie...
melk overal inderdaad. Zijn wang zit ook altijd onder.

Die buurman van mij zit echt knetterhard in de muur te boren. Kobus is zo afgeleid dat drinken helemaal niet gaat. Zelf met hoedje niet.

Ah, stilte.
  donderdag 30 juli 2009 @ 17:19:36 #189
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71463755
sttt.. niet te hard zeggen oeke!
pi_71468235
Eventjes een vraagje over het bewaren van bv. Ik weet dat het 3 maanden in de vriezer bewaard kan worden en 5 dagen in de koelkast. Als ik bv die diepgevroren was heb ontdooid, kan ik die dan ook nog 5 dagen in de koelkast bewaren of weer invriezen? Bedankt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 30 juli 2009 @ 19:59:55 #191
108648 cattie
lieve moeder
pi_71468473
Nee, ontdooide moedermelk moet je binnen 24 uur gebruiken en mag je daarna niet meer opwarmen of opnieuw invriezen.
pi_71470092
Binnen de 24 uur opgebruiken of overschot weggooien inderdaad.

En afhankelijk van je type diepvries (en of hij veel geopend wordt) kan het soms wel tot 6 maanden bewaard worden. (ik vermeld het maar opdat je niet onnodig melk zou weggooien)
pi_71470101
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:59 schreef cattie het volgende:
Nee, ontdooide moedermelk moet je binnen 24 uur gebruiken en mag je daarna niet meer opwarmen of opnieuw invriezen.
Bedankt. Nou nog even kijken hoe ik dat dan opmaak. Ik kreeg 180cc mee terug van het kdv, meneer heeft gewoon 2 uur doorgepit en daardoor zo laat gegeten, dat ik hem zelf heb gevoed in plaats van de derde voeding uit een flesje. Misschien in kleine hoeveelheden nog na een voeding geven vanavond of morgen ochtend.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71470143
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:44 schreef Iksje het volgende:
Binnen de 24 uur opgebruiken of overschot weggooien inderdaad.

En afhankelijk van je type diepvries (en of hij veel geopend wordt) kan het soms wel tot 6 maanden bewaard worden. (ik vermeld het maar opdat je niet onnodig melk zou weggooien)
Bedankt Iksje. Heb wel een aardige voorraad maar altijd alles binnen 3 maanden gebruikt tot nu toe. Gezien ik meer geef, dan wat ik kolf en altijd het oudste eerst gebruikt. Maar bedankt voor de tip.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:38:56 #195
144006 chacama
Ondernemend!
pi_71471848
@ Oeke. Tip die ik van de LK kreeg was niet meteen stoppen met het tepelhoedje, maar het inderdaad ook afbouwen, maar dan door er elke keer een klein stukje van af te knippen. Elke keer een 1-2 mm zodat de baby (in mijn geval Fleur) zou gaan wennen aan de tepel. Zorg wel dat je nog een hele in de back-up hebt voor het geval dat het niet meteen lukt. En (maar weet niet of dat nu nog steeds bevestigd wordt) met een tepelhoedje zou de baby maar 25% van de aanwezige melk binnen kunnen krijgen omdat de borst niet voldoende wordt gestimuleerd....
pi_71481123
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:51 schreef owlet het volgende:

Fijn Owlet dat Avalon nu geconcentreerder gaat drinken. Mijn zoon Jair, rond 6 maanden, heeft hetzelfde probleem. De laatste tijd lijkt hij heel snel afgeleid. Als iemand iets zegt of er iets beweegt of te zien is, kijkt hij die kant op. Zelfs als ik naast het voeden uit mijn waterflesje drink, die ik dan altijd naast me heb staan, lijdt hem dat soms af. Ook draait en worstelt hij tijdens het drinken heel veel heen en weer ook als er niemand praat of iets anders is. Hebben jullie misschien nog tips behalve inbakeren wat zou kunnen helpen om hem rustig te laten drinken?

Vanochtend werdt ik wakker met heel veel druk op mijn borsten, zij waren heel gevuld en kogelrond. Toen Jair ging drinken was het ook een beetje gevoelig. Hij dronk vandaag later dan deze week maar niet later dan op het weekend of afgelopen week tijdens onze vakantie. Kan het zijn, dat het met de regeldagen om en nabij de 6 maanden te maken heeft? Hij heeft de laatste tijd niet vaker gedronken maar misschien steeds meer aan de borst gedronken dan daarvoor. Worden regeldagen altijd vanaf het geboortedatum geteld?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 31 juli 2009 @ 08:59:49 #197
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_71481210
@Tuniviel dat "probleem"van snel afgeleid zijn heb ik ook gehad, en het enigste wat hier hielp was om terug in bed te gaan voeden, op m'n zij liggend, zonder tv, zonder radio, telefoons op stil, en dekbed aardig over ons heen.
en na een poosje was het "probleem"weg en konden we weer beneden en elders voeden, zonder dat het afleiden werd.

en je laatste vraag snap ik niet zo.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_71481237
Of het precies 25% is weet ik niet, maar het is wel zo dat een tepelhoedje kán zorgen voor minder melk doordat de borst niet voldoende wordt gestimuleerd. Zeker met een slecht passend hoedje.
Dat zal voor Oeke nu (nog) niet het geval zijn, zeker niet als Kobus lekker op verzoek zijn buik rond mag drinken.

Wat ook een mogelijkheid is, Oeke en andere hoedjesvoedsters, is om aan te leggen met hoedje eb te wachten tot de TSR is geweest en dan snel afkoppelen, hoedje te verwijderen en het kindje weer aan te leggen.
De tepel steekt dan een beetje uit, de melk stroomt lekker dus het is voor de baby aantrekkelijk en makkelijk om aan de blote tepel te drinken.

En misschien lukt het aan één borst al snel zonder hoedje en aan de andere nog niet. Dan heb je al een grote horde genomen!

Blijven proberen dus, met zo min mogelijk stress en op de rustigste momenten
pi_71481407
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 08:54 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Fijn Owlet dat Avalon nu geconcentreerder gaat drinken. Mijn zoon Jair, rond 6 maanden, heeft hetzelfde probleem. De laatste tijd lijkt hij heel snel afgeleid. Als iemand iets zegt of er iets beweegt of te zien is, kijkt hij die kant op. Zelfs als ik naast het voeden uit mijn waterflesje drink, die ik dan altijd naast me heb staan, lijdt hem dat soms af. Ook draait en worstelt hij tijdens het drinken heel veel heen en weer ook als er niemand praat of iets anders is. Hebben jullie misschien nog tips behalve inbakeren wat zou kunnen helpen om hem rustig te laten drinken?
Een rustige omgeving op zoeken, zoals Bar zegt wil nog wel eens helpen. Ik ben zelf gewoon maar steeds kleine beetjes gaan geven. Als ze afgeleid raakte stop ik en als ze dan daarna weer wil drinken mag ze. Daardoor is het aantal voedingen behoorlijk omhoog gegaan maar de totale tijdsduur niet. Even een minuut of twee drinken en dan is het weer klaar.
Ik probeer dan wel gedurende een aantal uur één borst aan te bieden.
Het gaat in ieder geval meestal wel over.
quote:
Vanochtend werdt ik wakker met heel veel druk op mijn borsten, zij waren heel gevuld en kogelrond. Toen Jair ging drinken was het ook een beetje gevoelig. Hij dronk vandaag later dan deze week maar niet later dan op het weekend of afgelopen week tijdens onze vakantie. Kan het zijn, dat het met de regeldagen om en nabij de 6 maanden te maken heeft? Hij heeft de laatste tijd niet vaker gedronken maar misschien steeds meer aan de borst gedronken dan daarvoor. Worden regeldagen altijd vanaf het geboortedatum geteld?
Regeldagen komen niet zo heel precies op de datum nauwkeurig. Ik zou ze zelf altijd vanaf de uitgerekende datum rekenen maar aangezien niet alle baby's om dezelfde reden te vroeg of te laat komen is dat absoluut geen foolproof rekenmethode.
Het ene kind blijft qua ontwikkeling gelijk lopen met de ontwikkeling die hij zou hebben als hij op tijd geboren was. Het andere kind maakt een enorme sprong en blijft 'voorlopen'. Etc.

Als je borsten nu vol en rond en misschien hard zijn dan zit daar melk die er uit moet. Dat kan komen omdat hij de afgelopen dag meer gevraagd heeft of juist omdat hij ineens minder is gaan vragen.
Weinig over te zeggen dus!
Wat ik zou doen is in eerste instantie hem goed alles weg laten drinken als hij dat wil. En daarna op zijn verzoek laten drinken zodat hij kan regelen als hij daar behoefte aan heeft.

En als het volle en harde blijft is het zaak dat je dat zo veel mogelijk weg laat drinken. Eventueel door het mee te masseren (héél zacht, zeker niet hard duwen), te kolven of onder de douche het weg te masseren.
pi_71482223
Bedankt Bar en Owlet. Dat onrustige gedrag bij het drinken vertoont Jair ook bij de eerste en laatste voeding, die ik standaard in Bed doe. Maar ik zal de tips over de voedingshouding en het stoppen met voeden als hij onrustig wordt en dan later weer laten drinken, proberen. Ik bedenk me nu, dat ik weet waardoor de stuwing ook kan komen. Jair was de laatste dagen op het kdv zo laat met drinken, gisteren in bijzonder. Daardoor verschoof zijn derde voeding op het kdv na de tijd dat hij opgehaald wordt en komt dichtbij de tijd, dat ik thuis kom. Dus heb ik gisteren een keer minder gekolfd op werk en de kolfbuurten naar achteren verschoven, zodat ik direct bij thuiskomst kon voeden. Dit kan de reden zijn, dat de borsten in de ochtend zo vol zaten. Na zijn voeding en mijn standaard tussentijdse kolven in de ochtend voelen ze nu soepel en leeg. Alleen even in de gaten houden dat de tepel van de linkerkant niet gevoelig blijft.
Carpe Diem- Pluk de Dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')