abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71132631
Borstvoeding deel 54

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
pi_71132670
Laatste 3 posts
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:20 schreef p_iglet het volgende:
krijtlijk, als je toch de melk niet bewaard wil zorgen voor een beetje alcohol in je bloed en flink veel humor/afleiding ook nog wel eens helpen.

zelf heb ik op lowlands (wij slapen backstage) vorig jaar een of andere mallotige amerikaanse artiest gehad die de weg kwijt was, mij een een vriendin hoorde in onze tent toen ik aan het kolven was, en onze tent open trok om de weg te vragen. Hij schrok er zo van toen hij mij zag kolven en begon zo te stamelen en excuseren dat wij volledig in de slappe lach schoten. Ik heb die keer kolven veruit het meest gekolft van het hele weekend

ik heb ook al tig keer geroepen dan en dan (lowlands, wielewaalvakanties etc etc) ga ik stoppen, want dan kan/wil ik echt niet kolven..... en tot nu toe heb ik het iedere keer toch maar wel gedaan. Omdat ik het toch een te lullige reden vond om te stoppen. Komende week is Pepijn onverwachts 4 nachten met papa op vakantie en ik heb zelfs nieuwe kolf onderdelen moeten kopen omdat ik al 9 maandne niet gekolfd had. Dus ik ben zeer benieuwd!!! Syntocinon niet op voorraad meer, dus als het kolven niet wil lukken heb ik toch een probleem.
Maar ondertussen geven we ruim 2 jaar borstvoeding dus die 4 nachtjes overleven we best.
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:45 schreef Ticootje het volgende:
zo snel droogt het toch niet meer op als je zo lang voedt? 6 maanden geleden gaf ik de laatste voeding en ik heb nog steeds melk.
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:52 schreef p_iglet het volgende:
nee maar als ik ineens 4 dagen niet voed/kolf dan heb ik een borstonsteking van de stuwing...
(of in ieder geval zoveel stuwing dat mijn lichamelijk onderzoek practica incl borstonderzoek van komende week nogal uhm ongemakkelijk worden)
Ik kan nu makkelijk 36 uur zonder voeden of kolven, maar dan moet Pepijn daarna echt wel drinken.
  zondag 19 juli 2009 @ 21:59:47 #3
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71132784
Wat is nu eigenlijk wel en niet handig om te eten als je bv geeft? Zijn daar lijstjes van oid? En houden jullie je daar echt streng aan?
pi_71133149
Het maakt niet uit wat je eet tijdens borstvoeding (alcohol en medicijnen uitgezonderd), alleen zijn er kindjes die last hebben van scherp eten, ui, knoflook, koolsoorten... Maar dat aantal is niet zo heel groot, dus bij voorbaad al die voedingsmiddelen uit je eten schrappen als je bv geeft lijkt me niet nodig.
  zondag 19 juli 2009 @ 22:18:24 #5
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71133345
ja precies, ik hoorde ook dat sommige kindjes er last van KUNNEN hebben. Ik vind t ook nogal een lijst als je alles nagaat en uit je menu wilt schrappen. Is dus ook niet nodig begrijp ik. Alcohol, sigaretten en medicijnen lijkt me idd niet meer dan logisch om te schrappen...
  zondag 19 juli 2009 @ 22:20:09 #6
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71133391
Er staan trouwens een aantal links in de op die niet meer werken, mss goed om een xtje bij te werken? Nursingtwo en medicijnen en bv werken iig niet.
  zondag 19 juli 2009 @ 22:27:29 #7
260256 For_now
niks nada noppes te melden
pi_71133631
P_iglet lees ik het goed? Geef je al langer dan twee jaar borstvoeding?

Een cursus over borstvoeding kan ik iedereen aanraden zodat je weet wat de feiten zijn.
Je gaat vast vaak meemaken dat mensen allerlei onzin vertellen en je als je die onzin gelooft helemaal onzeker word van al die zogenaamde goede raad.
Ik eet alles! Geef nu bij de 2e borstvoeding en op verzoek is bij mij, op verzoek met andere woorden op elke plek, tijdstip, frequentie, lengte wat de uk wil.
Gelukkig drinkt hij snel, gemiddeld 7 minuten per keer.
Nadeel is dat ik momenteel erg erg moe ben omdat meneer s nachts het liefst de hele nacht aan mijn borst ligt de laatste nachten tenminste zo lijkt het omdat ik in slaap val en wakker word als hij de volgende voeding wil. Iemand ook deze ervaring?
pi_71133784
Ja je leest het goed, Pepijn is van 2 juli 2007 en krijgt nog steeds borstvoeding.

Ik weet niet hoe oud jou uk is, maar borstvoeding op verzoek mag ook op jou verzoek hoor!
Slaapt uk bij jullie in bed? Ik weet niet of er ook een papa in het plaatje is, maar hier hielp het ook nog wel eens als papa even ging troosten, dan was het even aandachthonger ipv melkhonger.

Pepijn bij ons in bed is echt geen optie, dan wil hij continue drinken en slapen we beide enorm slecht. Erg jammer want t_igger werkt als vaste nachtdienst en op zich zou ik Pepijn bij ons in bed best gezellig vinden.
Hier hebben we nu de regel als de zon slaapt, slaapt mama's melk ook...
Want naast 2 jaar borstvoeding geef ik ook al 2 jaar met meer regel dan uitzondering minimaal 1 nachtvoeding.
  zondag 19 juli 2009 @ 22:45:07 #9
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_71134285
Wat een leuke regel p_iglet! Snapt Pepijn die ook?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_71134467
Snappen wel, het er mee eens zijn is punt 2
Dat was 1 nacht heibel, 1 nacht een beetje. Maar de weken daarvoor zaten we op minimaal 2x wakker worden met oplopen tot ieder uur, toen was ik het zat en die regel ingevoerd.
En nu slaapt hij weer zoals meestal van ergens tussen 21.00-22.00 tot rond 6.00 en dan mama drinken en verder slapen tot 8.00. Daar kan ik prima mee leven!!

Maar over het snappen van de regel maak ik me niet druk hij is bijdehand zat. Ik uitgelegd, alles slaapt, iedereen die we kennen opgenoemd, alles buiten met uit het raam kijken. Toen kwam de opmerking : "papa nee slaap, papa werken" En tsja papa was inderdaad als nachtdienst aan het werk.
  zondag 19 juli 2009 @ 23:00:28 #11
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_71134859
Slimme pepijn! Haha!

Hier ook nog minimaal 1 x per nacht een voeding, als hij het niet krijgt dan blijft hij huilen.
Behoorlijk vermoeiend maar ik weet ook niet goed hoe ik het anders moet aanpakken.
pi_71135721
de link naar Medicijnen en borstvoeding is idd verouderd; de url moet zijn
http://www.borstvoeding.c(...)edicijnlijst-nl.html

en voor borstvoeding en de wet is deze url veel informatiever
http://www.borstvoeding.c(...)erken-nederland.html

kan iemand dat aanpassen?
tnx
bv.com en bvboek.com
pi_71139967
mooie regel piglet ;-) en wat een slimpie die pepijn, haha
Fake it till you make it...
  maandag 20 juli 2009 @ 07:44:53 #14
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71140160
Hier merkte ik goed dat prei niet goed ging. Een beetje prei wel, maar mijn schoonmoeders preischotel was teveel van het goede. En met 8 maanden ging kv ernaast niet. Verder reageerde ze de eerste 4 maanden op alles, dus ik zal maar niet opsommen wat ik toen allemaal gegeten heb.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_71140977
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:54 schreef p_iglet het volgende:
Borstvoeding deel 54

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
bv.com en bvboek.com
  Jubileum moderator maandag 20 juli 2009 @ 09:26:04 #16
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71141102
quote:
Op maandag 20 juli 2009 09:17 schreef bvvoeding het volgende:

[..]
eh ja?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_71143249
Hé BVkundige! Ben jij een kloon van een oude bekende in dit topic?
  maandag 20 juli 2009 @ 11:14:51 #18
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71143308
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:11 schreef owlet het volgende:
Dat vroeg ik mezelf ook meteen af!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 20 juli 2009 @ 11:37:27 #19
100412 mefke79
komt goed!
pi_71143867
dames, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik ben nu 31 weken zwanger en 'lek' al een tijdje. Op zich geen probleem, want alleen 's nachts, dus dan je slaapshirt maar wat vaker in de was. Alleen, het wordt steeds erger en steeds meer en nou vind ik het irritant worden. Alles zit onder, het loopt ook langs mijn arm enzo. Is het verstandig om dan toch maar een (sport)bh aan te doen met een compres? Of is dat niet zo slim? Ik dacht zelf al aan zoogcompressen vast zetten met pleisters, maar ik ben allergisch voor pleisters, dus das niet handig...
(overigens ben ik er heel blij mee hoor, die lektietjes van mij want door mijn bvk was ik bang dat er helemaal niets zou gebeuren)
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 20 juli 2009 @ 11:43:08 #20
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71144013
Je hebt van die wegwerpkompressen daar zit een plakrandje aan de achterkant aan. Dus die plakken aan je bh zeg maar.

Ik vond de kompressen van natusan het fijnst.
pi_71144125
Ik vind het persoonlijk met bh aan voor geen meter slapen, maar het lijkt me niet dat dat kwaad kan? Ik zou dus als je het niet vervelend vindt slapen gewoon wegwerpzoogcompressen in je bh plakken en zo gaan slapen. Ik gebruik ze overdag wel, maar 's nachts behelp ik dus een beetje met keukenrolpapier. Zodra het weer overal langs druipt even droog deppen dus.
pi_71144218
Misschien kan een goed strak hemdje ook? Dan plak je daar compressen in. Ik herken het wel, dat enorme lekken 's nachts tijdens de zwangerschap. Als je een beha niet vervelend vindt kan dat ook wel denk ik, als het je borsten maar niet afknelt.
pi_71146599
En van die lilypadz dan, is dat wat?
Die kunnen toch ook zonder bh... (of heb ik ergens iets gelezen en is het verkeerd blijven hangen...?).
  maandag 20 juli 2009 @ 13:07:16 #24
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71146662
quote:
Op maandag 20 juli 2009 13:05 schreef Nijna het volgende:
En van die lilypadz dan, is dat wat?
Die kunnen toch ook zonder bh... (of heb ik ergens iets gelezen en is het verkeerd blijven hangen...?).
Ach ik ben niet weg van de lilypads, ze bleven al snel niet meer plakken....

Maar he, er zijn volgens mij ook enthousiaste gebruiksters.
  maandag 20 juli 2009 @ 13:59:50 #25
100412 mefke79
komt goed!
pi_71148416
Ik ga dat strakke hemd maar weer effe uit de kast toveren en kijken of dat een goede combi oplevert. Slapen met een bh heb ik na de verkleining 6 weken gemoeten, maar dat slaapt voor geen meter. Thanks voor het meedenken!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_71150283
Ik heb nadat Lotte geboren is een tijdje met zo'n hema hempje en daarin compressen geslapen. Dat ging op zich nog best goed. Lilypadz vond ik niets
pi_71150380
quote:
Op maandag 20 juli 2009 11:11 schreef owlet het volgende:
Mocht je mij bedoelen (dat denk ik dan, of is dat te voortvarend?), dan nee
Variety is the spice of life
pi_71150593
Fijn. Ik hoopte al van niet, ik vind het nogal wat om jezelf op een forum als BVkundige te profileren
pi_71150639
Ik ook!

En in de signature staat bv.com en bvboek.com. Die zijn van Stefan. Dus of het is Stefan ( ) of niet. In dat laatste geval: dat vind ik nogal vreemd dan.
pi_71150673
Maar volgens mij heet Stefan Kleintjes op de fora waar hij post gewoon Stefan Kleintjes.
pi_71150699
Ja precies, vandaar dus dat ik het allemaal vreemd vind.

owlet, ik heb nog iets voor je! Daarom ben ik hier (zie pm)
pi_71150742
quote:
Op maandag 20 juli 2009 14:57 schreef mrien het volgende:
Ik heb nadat Lotte geboren is een tijdje met zo'n hema hempje en daarin compressen geslapen. Dat ging op zich nog best goed. Lilypadz vond ik niets
Wat was er niet fijn aan?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 11:40:07 #33
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71174214
Even een beetje stomme vraag...
We waren gister op kraamvisite bij zo'n heerlijjk lief schattig klein frummeltje, en die had nogal zuigehoefte, en dat liet ze merken. op een gegeven moment zakte ze ook bijna naar borsthoogte, als zoekend/sabbelend/zuigend. ik heb dr snel omhoog gedaan, voordat mn shirt naar binnen werd gezogen, maar volgens mij heb ik daar toch echt wel een tsr van gekregen
niks uitgekomen, maar s avonds was de bh nog een stuk strakker
ik ben nu 16 wk zwanger en heb eli al 18 mnd niet meer gevoed.

kan ik nu echt een tsr hebben gehad hiervan?
lijkt me zo sterk nml...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_71174561
Lijkt me volkomen logisch, Davinia

En voor wat betreft de lilypadz: ik vond ze prettig. Als ze niet meer goed plakten dan maakte ik ze schoon met afwasmiddel (ontvettend) en dan deden ze het weer prima.
Het zijn alleen wel compressen die het toeschieten van de melk tegenhouden, ze vangen niets op. Op het moment dat de melk echt in straaltjes er uit loopt of als je borsten zo gestuwd zijn dan lichte druk op je borst al de melk er uit duwt dan helpen een lilypadz niet echt. Dan moet je gewoon opvangen in compressen of op een handdoek in je bed.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:20:13 #35
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_71179541
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:12 schreef Nijna het volgende:

[..]

Wat was er niet fijn aan?
Ik lekte er gewoon doorheen... Ik had van die melkbadjes eronder.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:45:28 #36
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_71180376
Nebelung, long time no see!

P_iglet, wat fijn dat het nog steeds zo lekker loopt! En Pepijn lijkt me idd bij uistek geschikt om dit soort afspraken mee te kunnen maken

Mij bevielen de Lilypadz ook niet, zelfde reden als Ticootje. En net als haar wil ik ook juichen voor de zoogcompressen van Natusan, ik heb alvast een paar pakken liggen voor straks. Die van het eigen merk van Kruidvat zijn 1 euro goedkoper en ook best goed, maar die van Natusan zijn echt top! Zowel het kruidvat als de Dirx hebben ze om de zoveel tijd in de aanbieding, zeker de moeite waard om dan in te slaan
.... met gevoel voor drama....
pi_71181065
Ik ben ook fan van Natusan compressen. Die zijn echt het allerfijnst.
pi_71181740
natusan dus, staat genoteerd
  dinsdag 21 juli 2009 @ 16:18:50 #39
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_71183852
Ik hoor helemaal niet (meer) in dit topic thuis, maar kwam deze filmpjes tegen, kennen jullie ze?

En om even verder ontopic te blijven, ik gebruikte alleen natusan, heb van allerlei andere merken geprobeerd maar die waren veruit het fijnst! Toen waren ze wel bijvoorbeeld bij de kruidvat véél goedkoper dan bij de AH. (en altijd uitverkocht... het nadeel van een nogal kinder-rijke wijk )

En lilypads vond ik ook fijn (behalve als ik zoveel melk had dat er inderdaad hele vijvertjes in ontstonden, en als die dan los-schoten had ik alsnog m"n hele shirt en bh nat ).
En inderdaad even goed schoonmaken met afwasmiddel ofzo , dan plakten ze weer goed!

Ik wil wel weer zo'n piepklein babietje om te voeden

[ Bericht 3% gewijzigd door DeLiedje op 21-07-2009 16:25:45 ]
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:14:22 #40
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_71196720
Ik had altijd pads van DA. Die vond ik veel fijner dan van Kruidvat. Van DA zijn iets groter en steviger, ze worden niet zo snel zacht en slap.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:29:03 #41
263403 Brunoh
Mama & Jong
pi_71197298
Hoi,

Ik geef ook nog borstvoeding (zoonlief is inmiddels 8 maanden) en heb de 1e maanden echt gezworen bij Natusan zoogcompressen. Tegenwoordig niets meer nodig, maar bij een volgend kindje zou ik weer voor Natusan gaan.. Ideaal.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:45:15 #42
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71197964
Het eerste half jaar heb ik wegwerpcompressen gebruikt van verschillende merken. Daarna lilypads, omdat je de andere zag zitten door mijn zomershirts heen en dat vond ik stom. Toen lekte ik niet meer zoveel en ging het daarmee goed.

Vorige week kwam ik langs een huilende baby en het leek net alsof ik een tsr kreeg. Na 9 maanden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_71198207
Ik heb vandaag de hele dag borstvoedingsfabels uit het onderwijs en de mening van medestudenten gehaald.

"ja een kind met tandjes kun je nog prima bv geven"
"nee niet iedere moeder krijgt kloven, en zeker niet dat ze daarvan moeten stoppen"
"ja na een borstverkleining kun je soms/vaak afhankelijk van de methode nog best borstvoeding geven"
"nee borstvoeding is geen verhoging van het risico op het krijgen van borstkanker, maar vaak juist een verlaging"
"nee als je al 2 jaar borstvoeding geeft betekend dat niet dat je ook al 2 jaar moet kolven"
etc, etc..

Ik weet nu weer waarom je qua borstvoedingskennis niet bij artsen moeten wezen
Ze leren er gewoon totaal niets over, hooguit fabels.

En co-assistent van 24 met een kind van 2 wat nog borstvoeding krijgt, voldoet niet helemaal aan de maatschappelijke verwachtingen
  dinsdag 21 juli 2009 @ 22:57:00 #44
108648 cattie
lieve moeder
pi_71198432
You go girl!
Vreselijk toch die fabels.
Een rechter vroeg mij laatst of het nog goed kwam met mijn borsten. Heb maar gezegd dat hij zich daar geen zorgen over hoefde te maken.
  woensdag 22 juli 2009 @ 12:16:16 #45
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_71210192
Hiephoi, het kolven gaat nu beter, ik heb nu neusspray en gelukkig helpt dat.
p_iglet hoe gaat het kolven bij jou? of is Pepijn nog niet op vakantie?
pi_71210354
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 22:57 schreef cattie het volgende:
You go girl!
Een rechter vroeg mij laatst of het nog goed kwam met mijn borsten. Heb maar gezegd dat hij zich daar geen zorgen over hoefde te maken.

Wat vond hij verkeerd aan je borsten dan?
pi_71210451
Relactatie gaat hem niet worden.. ze wil de borst wel als ze heel verdrietig is.
Maar als ze speelt en plezier heeft niet. Kolven haalt ook niets uit.
Ik kijk het nog een weekje aan en anders helaas pindakaas
Ik merk wel dat er wel melk in de maak is, maar als ze niet veel drinkt heeft dat ook geen nut.
pi_71222700
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 12:16 schreef krijtlijk het volgende:
Hiephoi, het kolven gaat nu beter, ik heb nu neusspray en gelukkig helpt dat.
p_iglet hoe gaat het kolven bij jou? of is Pepijn nog niet op vakantie?
Ik heb dinsdagochtend 1x 60cc gekolft, vond ik best netjes na 9 maanden niet kolven. Verder niet heel veel stuwing ofzo, minder dan normaal als pepijn uit logeren is. Geloof dat mijn borsten ook door hebben dat Pepijn er niet is.Vanavond nog een poging doen. En dan eens kijken of ze het volhouden tot Pepijn vrijdagmiddag weer terug is.

Jammer MamX dat relacteren niet gaat lukken.
pi_71223432
jammer mamsx!

ik moet hier elke keer een hele strijd voeren voor het drinken overdag...lang leve doorkomende kiezenen tanden..
's avonds gaat wel goed meestal
heel jammer, moeilijk en frustrerend
hoop dat dit niet te lang duurt want dan wil ik niet zo doorgaan denk ik
pi_71223484
mrien ze is ruim een jaar, kun je dan niet een tijdje niet overdag voeden, maar alleen 's avonds, 'smorgens en evt 's nachts??
Je productie zal het dan prima aan kunnen als ze over een tijdje weer ook overdag wil drinken.
Zolang je maar 2 goede voedingen per dag overhoud krijgt ze genoeg zuivel binnen.

Strijd voeren rondom het drinken is voor jullie beide niet prettig.
  woensdag 22 juli 2009 @ 19:08:07 #51
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_71224278
Is er trouwens al iets wat ik nu al (of misschien binnenkort) moet gaan doen of waar ik rekening mee moet houden als ik straks borstvoeding ga geven? ben nu 10 weken zwanger
Bv een voedingsbeha met of zonder beugel? etc
pi_71224341
je borsten groeien nog dus nu een bh kopen is niet handig. Verder zou je je kunnen inlezen of een infoavond kunnen volgen van de vbn of de lll.
pi_71224412
je inschrijven voor een borstvoedings cursus of informatie avond.
Het telefoonnummer opzoeken van de lactatiekundige in de regio.
Of bij het aanmelden voor de kraamzorg als je dat nog niet gedaan hebt zoeken naar een kraamzorgbureau met een eigen lactatiekundige in dienst.
Evt een goed bv boek kopen.

voedingsbh's koop je pas aan het eind van je zwangerschap of na de bevalling. Je hebt nu namelijk nog geen idee hoeveel je borsten gaan groeien.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:21:14 #54
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_71229100
Qua voedingsbh had de lactatiekundige van de voorlichtingsavond wel een goede tip: je kunt er eentje kopen als je 8 maanden zwanger bent. Je borsten hebben dan hun maximale grootte bereikt.
Ze kunnen nog een maat groeien tijdens de stuwingsdagen maar krimpen dan weer terug naar de grootte die je had bij 8 maanden.

Ik weet niet hoe de dames hier dat ervaren hebben, maar dit is nu in ieder geval mijn houvast. Ik wil wel graag wat bh's in huis hebben en niet mijn man blindelings naar de stad moeten sturen na de geboorte.

Overigens vond ik de voorlichtingsavond van de lactatiekundige zeker een aanrader!
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
  donderdag 23 juli 2009 @ 21:54:49 #55
94046 PM-girl
pi_71264832
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 22:57 schreef cattie het volgende:
You go girl!

Ik heb hier eens iets vergelijkbaars meegemaakt, maar de rechter verslaat dat verhaal toch wel!
*
pi_71266552
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:41 schreef p_iglet het volgende:
mrien ze is ruim een jaar, kun je dan niet een tijdje niet overdag voeden, maar alleen 's avonds, 'smorgens en evt 's nachts??
Je productie zal het dan prima aan kunnen als ze over een tijdje weer ook overdag wil drinken.
Zolang je maar 2 goede voedingen per dag overhoud krijgt ze genoeg zuivel binnen.

Strijd voeren rondom het drinken is voor jullie beide niet prettig.
Heb je gelijk in en daar wil ik op zich ook heel graag naar toe.
't is meer dat ze de afgelopen dagen erg weinig gegeten en gedronken had (ziek, tandjes en kiezen) en dat ik haar daarom vaker wilde aanbieden te drinken. Dat wilde ze op zich wel, even..en dan werd ze heel boos om vervolgens even later wel weer te willen en dan herhaalde alles zich weer...
Nu drinkt ze nog vaak voor ze gaat slapen overdag, op de creche kan ze heel goed zonder..maar thuis bij mama dus niet. Daar wil ik dus ook aan gaan werken als ze weer opgeknapt is en het tandendrama achter de rug is.

Merkte vandaag bijvoorbeeld heel goed dat ze vanmorgen heel slecht gedronken had, ik moest werken vandaag en toen ze om half 6 dronk (beetje) had ik toch echt wel flinke stuwing.

Ik mag helaas ook niet goed in d'r mondje kijken, ik zag van de week wel wat wits op d'r tong maar of dat nu melk is of misschien toch spruw? We hebben nog nooit spruw gehad dus ik kan het nog niet echt herkennen. Pas had het zoontje van m'n buurvrouw spruw en dat zag er wel heel anders uit.
  Moderator donderdag 23 juli 2009 @ 22:52:16 #57
5428 crew  miss_sly
pi_71267092
Hier dus ook gestart met de borstvoeding.
Op zich gaat het allemaal erg goed, moet ik zeggen. Het komt keurig op gang, colostrum wordt melk, ze drinkt goed, aanleggen gaat prima.
Ze heeft alleen ook een erg grote zuigbehoefte, denken we. De voedingen overdag gaan erg goed, allebei de borsten een kwartier ongeveer, daarna is ze ruim 3 uur voldaan voor ze zich weer meldt. Vanaf de eerste avond voeding (uurtje of 6 dus) verandert dat en lijkt ze niet voldaan te krijgen. Omdat ze in het begin wat bijvoeding heeft gekregen ivm de suiker, hebben we een spuitje en wat nutrilon voor het geval dat. Gisteren ook gegeven, maar eigenlijk wil ik dat niet. Vandaag nadat het weer niet helemaal lekker liep met die voeding en ze leek te blijven zoeken, heb ik haar een tijdje bij me op schoot gehouden en op mijn pink laten zuigen. Hiervan viel ze na een kwartiertje inderdaad in slaap en nu zit ze dus al op dik 2 uur na de vorige voeding.

Bijvoeding hebben we dus iig een keer kunnen voorkomen, kijken of de rest van de avond/nacht ook beter gaat dan gisteren. Het is gewoon even zoeken en haar signalen leren kennen, maar boy, wat is dat moeilijk als je dan bang bent dat ze niet voldoende eet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 23 juli 2009 @ 22:59:43 #58
94046 PM-girl
pi_71267443
Miss sly, wat fijn, zo'n goede start!

Senna is nog superklein, dus wellicht wat mamahonger? En het klinkt ook wat als clusteren, dat komt bij baby's vaker voor in de avonduren. Veel willen drinken, niet tevreden zijn. Alleen bij mama zijn, lijkt dan te helpen!

Geniet ervan!
*
  donderdag 23 juli 2009 @ 23:01:42 #59
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_71267528
Als ze om de drie uur zou komen, zou ze 8 keer drinken. Maar er wordt 8 tot 12 maal aanleggen aangeraden(minimaal). Dat ze in de avond vaak wil drinken wordt clusteren genoemd, gewoon lekker aanleggen. Zolang ze goed aangelegd is, is sabbelen geen enkel probleem. Als ze voldoende plasluiers en poepluiers heeft, is er 99 van de 100 keer geen probleem. Bijvoeding lekker links laten liggen, daar maak je het jezelf alleen maar lastiger mee.

Ow, ik word door mijn dochter geroepen, die dorst heeft.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_71270542
miss_sly, het kunnen vermoeiende uren zijn zulke cluster-avonden, maar je productie vaart er uiteindelijk wel bij. het klinkt allemaal heel goed al vind ik hoor! succes, spannend ook he!
pi_71276468
Wat de rest zegt, miss_sly. Hoe vermoeiend ook, je kunt haar het echt het beste bij elk signaal aanleggen, dus ook niet op de pink laten zuigen. Het gaat niet om hoeveel tijd er tussen de voedingen zit hè! Ook overdag niet, ruim drie uur is best veel voor een pasgeboren baby. Probeer 's avonds de voedingen niet te tellen, als je boven de acht zit is echt alles goed. Helaas worden baby's niet geboren met een dag-nachtritme, en het kan ook wel even duren voordat ze dat meer gaan krijgen (meestal is het beter rond de 6 weken). Je wordt er echt doodmoe van (ik wel in ieder geval) maar het loont de moeite om gewoon mee te gaan in wat Senna wil. Je productie komt dan goed op gang en daar heb je de rest van de borstvoedingsperiode alleen maar profijt van.
pi_71277630
Wat doet Senna het volgens het boekje, Miss_Sly! Echt! En jij doet het helemaal goed door zo uit te zoeken wat zij wil inplaats van haar zich aan te laten passen aan volwassen regels. Echt heel goed

Het is zwaar, die eerste periode. Volgens mij zal elke moeder dat kunnen beamen.
Het klinkt alsof ze in de avonduren wil clusteren en dat is een goed teken want dat wil zeggen dat ze zelf regelt hoeveel ze moet drinken en hoe veel ze bij haar moeder wil zijn.
Tenzij er echt medische redenen zijn dan is het eigenlijk bij de meeste kinderen verstandig om terughoudend te zijn met de kunstvoeding.
Hoe meer je Senna aanlegt en hoe meer zij bij je drinkt hoe beter jouw productie en haar vraag op elkaar worden afgestemd. ALs ze gretis kunstvoeding weg drinkt zegt dat in ieder geval meestal niets over haar honger.

En als je twijfelt over of ze genoeg drinkt kan je bij jezelf de punten af gaan zoals ze beschreven staan op borstvoeding.com: "Krijgt mijn baby wel genoeg?"

En weet je, als je bang bent dat je hongersignalen mist kan je haar natuurlijk gerust elke keer dat je twijfelt of ze honger heeft aanleggen. Daar kweek je absoluut geen verwende baby mee, ze zal er ook niet sneller of minder snel van gaan doorslapen en als ze geen honger heeft of niet aan de borst wil liggen dan laat ze dat vanzelf merken Daar komt ook vanzelf wat meer ritme in na een tijdje

De beste manier om met clusteren om te gaan is om er in mee te gaan. Zet jezelf op de bank of in bed met Senna aan de borst, wat lekkers te eten en te drinken en een fijn boek ofzo. Ik kocht bij beide kinderen speciaal voor dit doel een aantal seizoenen van een serie op DVD Senna heeft het nu nodig om veel te drinken 's avonds maar ook vooral om alle zware indrukken van de dag te verwerken en zich veilig te voelen bij haar moeder en vader. Heerlijk toch dat je haar dat allemaal kan geven door alleen maar op de bank te zitten en te accepteren dat het nu even niet anders kan

Succes joh, volgens mij ben je hartstikke goed bezig
  Moderator vrijdag 24 juli 2009 @ 14:42:38 #63
5428 crew  miss_sly
pi_71286826
Wat een fijne antwoorden!

Ik geloof zeker dat alle (nieuwe) moeders zullen beamen dat het vermoeiend is en ook spannend. Je wilt niets dan het beste voor je kind en dat is borstvoeding, maar van de andere kant is dat net datgene dat in het begin het moeilijkst te zien is of het ook goed gaat. Letten op de signalen, dus. Ik zal zo je linkje bekijken, owlet.

Ik denk dat de start in het ziekenhuis eigenlijk jammer is geweest. Hoe duidelijk zij ook pro bv zijn, hun adviezen en de praktijk zijn nog niet optimaal daarop gericht.
Maar dat maakt allemaal niet uit, er is nog niets onherstelbaars gebeurd, dus het zal vast nog helemaal goedkomen.

Ik voel me vandaag ook alweer wat beter dan gisteren, wat ook weer meehelpt om meer vertrouwen te hebben in het feit dat Senna en ik het samen echt wel leren, als ik maar goed let op wat zij aangeeft.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:47:26 #64
1762 YPPY
Yppiaans
pi_71287011
Het klinkt goed zo miss_sly. Ze drinkt goed en dat 's avonds clusteren deed Anna ook heel lang. Zie het als een voordeel: je kunt nu alle films kijken die je ooit nog wilde zien, en de films die je niet wilde zien ook. En je weet straks alles van fantastische homeshopping producten.

Mijn advies zou zijn erin mee te gaan. Lekker samen op de bank of in bed en het laten gaan.
*OUD heilige*
  Jubileum moderator vrijdag 24 juli 2009 @ 15:01:22 #65
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71287558
Wat een fijne antwoorden worden hier gegeven
Je doet het goed Miss Sly! Zorg gewoon dat je 's avonds comfortabel in bed of op de bank ligt, met de afstandsbediening, iets te drinken en te eten onder handbereik en kijk al die films waar Yppy het al over heeft.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_71288154
Als ze overdag helder en alert is (niet duf/suf) en ze heeft genoeg plasluiers (bijv je hoort een plofje als de luier op de grond valt) gaat dat echt goed! Probeer een beetje vertrouwen te hebben in je lijf & borstvoeding, en je kind te volgen.. da's het lastigste deel vd borstvoeding vaak. Succes!
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:15:25 #67
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_71291897
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 15:01 schreef Lois het volgende:
Wat een fijne antwoorden worden hier gegeven
Inderdaad!
* Ca.ra alles alvast goed in oren knoopt voor straks
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:32:48 #68
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_71292360
Ow ja, ik weet niet of je het al kunt of niet, maar leer liggend voeden. Ik heb dat pas geleerd toen Annicka zelfstandig op haar zij ging draaien, maar het is zoveel handiger/prettiger tijdens de nachten, zeker als je een co-sleeper hebt. Ik doe nu niet anders meer, eigenlijk.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_71292684
Fijn Miss Sly, dat het zo goed gaat met voeden!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen in het ziekenhuis.
Ik wens je een mooie borstvoedingsperiode toe.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_71293953
Ik heb ook even een vraagje aan de ervaren bv-deskundigen/ zelf voeders. Ik ben net begonnen mijn zoontje groente-hap te geven. Nu ben ik vaak met het voedingsschema wat mijn zoontje had weer in de war nadat hij groente-hap heeft gehad. Ik zit dan te twijfelen of ik moet kolven of niet. Ik kan nu niet meer goed inschatten of hij door het groentehapje veel later gaat drinken. Ook ben ik bang, dat de bv misschien terug gaat lopen. Dat gevoel had ik de laatste dagen al. Komt dit jullie bekend voor? Hoe zijn jullie ermee omgegaan?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_71294014
De eerste maanden is het slim om de bijvoeding na een borstvoeding te geven. Zo komt je productie niet in de war en bouwt je kindje vanzelf heel rustig het eten op

Als je het gevoel hebt dat je productie in het gedrang komt en je hebt dat liever niet dan is er niets mis met de bijvoeding even op een lager pitje zetten of zelfs helemaal stoppen tot de productie weer beter is.
pi_71294247
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 18:37 schreef owlet het volgende:
De eerste maanden is het slim om de bijvoeding na een borstvoeding te geven. Zo komt je productie niet in de war en bouwt je kindje vanzelf heel rustig het eten op

Als je het gevoel hebt dat je productie in het gedrang komt en je hebt dat liever niet dan is er niets mis met de bijvoeding even op een lager pitje zetten of zelfs helemaal stoppen tot de productie weer beter is.
Wij zijn begonnen om het tussen twee bv in te geven. Soms had hij dan alleen helemaal geen honger. En soms was hij aan het slapen waardoor het groente-hapje dan kort voor de voeding uitkwam. Na ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste is. Ik denk, dat als hij snel overgaat en het groente/fruit- hapje een bv vervangt is daar toch ook niets mis mee?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_71295973
Miss_sly, ik vind het heerlijk om te lezen dat je het met Senna samen zo goed doet!
pi_71297231
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 18:45 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Wij zijn begonnen om het tussen twee bv in te geven. Soms had hij dan alleen helemaal geen honger. En soms was hij aan het slapen waardoor het groente-hapje dan kort voor de voeding uitkwam. Na ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat het beste is. Ik denk, dat als hij snel overgaat en het groente/fruit- hapje een bv vervangt is daar toch ook niets mis mee?
Niet als dat is wat je wil
pi_71300534
Wanneer zou je dat willen, owlet? Dit klinkt een beetje flauw filosofisch maar ik bedoel het eigenlijk als serieuze vraag. Wanneer is het verstandig om een bv te laten vervallen? Geen idee hoe dat zou moeten hier trouwens, we hebben geen schema dus ik weet niet hoe ik iets zou moeten laten vervallen
Maar hoe verloopt zoiets? Ik vind het een beetje eng om met bijvoeding te beginnen, het is nu nog zo lekker makkelijk allemaal en straks moet ik ook ineens een schema.
pi_71300902
waarom schema?

Bv ging hier nooit op schema, maar op het verzoek van Pepijn en op mijn verzoek. (als ik moest werken dronk hij voor dat ik weg ging op mijn verzoek bijvoorbeeld)

Eten ging hier net zo. Pepijn heeft nooit potjes gehad of babyprakjes, maar vanaf het begin af aan meegegeten, en dan zorgde ik gewoon dat er ook wat geschikts was voor hem. Als wij avondeten aten dan kreeg hij wat groenten, aardappel of pasta wat ik dan tijdens het koken apart hield. (in het begin sliep hij ook nog wel eens tijdens ons avondeten, nou dan at hij een dagje niet 's avonds). 's morgens eten wij hier yoghurt met muesli. We hebben een tijdje babymuesli gehad voor Pepijn, maar toen daar 1 pak van leeg was at hij gewone muesli mee. (vanaf een maand of 10 denk ik) Zolang daar geen grote noten inzitten ging dat prima. Fruit en lunch net zo. Als ik ging eten at Pepijn mee. Al plande ik op een gegeven moment natuurlijk wel een beetje de lunch en fruit rond zijn slaapjes heen. Maar vaak genoeg dat hij om 14.00 een boterham at omdat hij om 12 uur al naar bed ging en ik zo vroeg echt ngo niet lunch. Hij heeft altijd gegeten zoveel hij wilde. Beetje bij beetje ging hij dus meer eten en drinken.
Drinken ging in het begin vooral uit mijn glas. Water of hele dunne diksap. Pepijn heeft ook nooit uit een tuitbeker gedronken.

Ik heb nooit koste wat kost zo lang mogelijk, zo veel mogelijk borstvoeding willen geven. Ook nooit bewust de bijvoeding na een borstvoeding ofzo. Maar gewoon eten op eetmomenten. En normaal eten geen fabriekszooi, babypotjes, pyjama papjes etc. Pepijn ging daardoor gewoon geleidelijk minder borstvoeding drinken.
En nu met ruim 2 drinkt hij nog 2x per dag, of 3x als ik overdag thuis ben.
pi_71301305
Ja, dat wil ik ook zo gaan doen denk ik. Maar ik wil liever geen kunstvoeding gaan geven, dat zit er zo in na zes maanden. Het lijkt ook nog maar zo kort, het is nog wel een baby en ik kan me niet voorstellen dat ik hem geen borstvoeding meer zou geven. Hij is nog steeds klein. Hoor.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 22:32:33 #78
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71301380
Jore wat ik mij van Emma kan herinneren is dat we in het begin echt héél onregelmatig bijvoeding gaven. Borstvoeding ging voor, langzaam aan ging ze vanzelf meer eten en werd het drinken minder maar toen was ze zeker al bijna een jaar. Pas na haar verjaardag ging ze écht eten. Bijvoeding ging dus ook een beetje op verzoek,ze at zoveel als ze wilde en dronk bij mij zoveel als ze wilde. Zo pastte mijn produktie zich langzaam aan de verminderde vraag aan.

Bij Ruben doen we het weer hetzelfde, hij krijgt nu wat te eten als wij ook wat eten en hij wakker is. Hij krijgt nog maar zo weinig binnen(bijna niets nog) dat hij er niet minder honger van krijgt. En soms slaan we een dagje over gaat prima.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71301395
waarom zou je dan kunstvoeding gaan geven??
Hier ook nooit gedaan hoor. Bij 9 maanden hebben ze nog 500cc en bij een jaar hebben ze nog minimaal 300cc aan melkproducten nodig. Dus zelfs als als je zo'n goede eter zou hebben dat je bij een jaar dan nog maar op 2 borstvoedingen en bijvoorbeeld wat kaas op brood of een portie yoghurt zit. Dan krijg hij nog genoeg melk binnen en is kunstvoeding dus echt niet nodig.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 22:34:06 #80
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71301434
p_iglet ?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71301533
hihi misschien kunnen we Pepijn en Emma uithuwelijken
2 rouwdouwertjes in tuinbroek (tenminste dat is het beeld dat ik altijd van Emma heb)
pi_71301590
Ik weet 't! Het was gewoon een hersenspinsel, niet iets wat ik van plan ben hoor! Die borstvoeding blijft. Het slaat ook helemaal nergens op zie ik als ik teruglees, maar het is iets waar ik wel eens over nadenk. Ik ga straks stagelopen en dan gaat het toch allemaal weer anders dan wanneer ik thuis ben zoals nu, dus eigenlijk hoop ik dat L. dan wel een beetje eet al om de gaten een beetje te dichten zeg maar.
pi_71301860
Joh komt allemaal helemaal goed!!
En als hij niet eet als jij van huis bent dan haalt hij dat later wel in. Tenzij je 6 of 7 dagen per week lange dagen gaat werken, of zijn borstvoeding op verzoek gaat beperken als je wel thuis bent.

Pepijn heeft tussen de 4 en 7 maanden op het kdv geleefd op 50-100cc bv per dag!!! Meer kregen ze er niet in.
Tussen de 7 en 9 maanden at hij wel fruit en beperkt brood, maar dronk hij nog steeds nauwelijks en heeft een leidster van wanhoop de boterham en borstvoeding maar tot broodpap geprakt en dat at hij toen een tijdje wel. Gelukkig ging hij toen ook wat beter water drinken, maar alleen uit een open bekertje en dus met hulp.
Al die tijd heeft hij dat prima 's avonds en 's nachts ingehaald. Als hij met papa thuis was dronk hij overigens iets beter, maar nog steeds niet echt om te juichen.
Maud van chacama heeft er ruim een half jaar goed van kunnen drinken van alle bv die ik overhield .

Ergens tussen 9 maanden en een jaar ben ik gestopt met overdag kolven, omdat meneer het toch niet dronk uit een flesje. Maar ook met de beperkte bijvoeding die hij at is hij nooit wat tekort gekomen hoor.
Zijn gewicht is altijd keurig gemiddeld geweest voor zijn lengte.... (dat hij dan op de -3SD lijn zit qua lengte en nu nog maat 74 draagt moet je er maar ff niet bijdenken, dat ligt niet aan het eten of de borstvoeding)
pi_71302211
O je maakt me heel erg opgelucht p_iglet, bedankt. Ik moet me ook geen zorgen maken want tot nu toe gaat het altijd gewoon zoals het gaat, en zijn we allebij gelukkig. En ik ga maar één lange dag werken en drie korte, dus ik heb goede hoop. Borstvoeding op verzoek blijft gewoon als ik thuis ben, veel te fijn!
  vrijdag 24 juli 2009 @ 23:33:38 #85
108648 cattie
lieve moeder
pi_71303628
Ik wil het dit keer ook zonder kv proberen, maar toch ook eigenlijk wel rond de 9 maanden stoppen met kolven. Zou dat lukken, de werkdagen overdag niet kolven, maar op niet werkdagen dan wel overdag nog een voeding geven? En wat kan ze dan drinken overdag, gewoon water? Ik ben niet zo'n fan van koemelk, ivm mijn koemelkintolerantie.
pi_71303973
gaat vast wel cattie! je werkt niet fulltime toch?

hier werd vooral water gedronken, maar ook sojamelk, rijstemelk, geitenkarnemelk, diksap, vruchtensap. Sojamelk vanaf een maand of 10/11 en vruchtensap eerst wat verdunt en niet te vaak.
Pepijn drinkt nog steeds graag melk in alle soorten en maten, mamamelk is natuurlijk het lekkerste, maar alleen uit mama, en verder maakt het niet uit of het gezoete yoghi of ongezoete havermelk is. Volgens pepijn is het allemaal "lekke melf", lekkere melk dus.
pi_71304106
Piglet, ik denk dat jij gewoon een heel goede productie had.
Sommige vrouwen moeten wat meer moeite doen om te blijven borstvoeden, omdat zij het ook belangrijk vinden dat hun kind moedermelk krijgt ipv kunstvoeding. (zo lang als de natuur dat wil, maar soms heeft de natuur een zetje nodig, ook al komt dat dan in jouw ogen over als kost wat kost lang borstvoeding willen geven)

Ik voed overigens wel min of meer op schema, gewoon omdat hij anders veel te weinig zou drinken. Alleen 's nachts laat ik het aan hem. Soms slaapt hij al 6-7 uur na elkaar, soms is hij er elke 3 uur.
pi_71304379
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 23:47 schreef Iksje het volgende:
Piglet, ik denk dat jij gewoon een heel goede productie had.
Sommige vrouwen moeten wat meer moeite doen om te blijven borstvoeden, omdat zij het ook belangrijk vinden dat hun kind moedermelk krijgt ipv kunstvoeding. (zo lang als de natuur dat wil, maar soms heeft de natuur een zetje nodig, ook al komt dat dan in jouw ogen over als kost wat kost lang borstvoeding willen geven)
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik denk dat zolang je goed kijkt naar zowel kind als moeder (en dus ook naar de bv productie van moeder) dat het dan ook goed komt zonder schema's. Zeker bij grotere kindjes.
Tristan is nog heel klein, tuurlijk moet je die dan wakker maken om te laten drinken. Dus dan voeden op jou verzoek. Maar dat doe je vast niet van het is NU stipt 3 uur nadat hij gedronken heeft ik ga hem NU wakker maken. Of bij oudere kindjes het si nu 10.00 hij MOET nu een fruithap of MOET op dat en dat tijdstip drinken.

met koste wat kost bv willen blijven geen bedoel ik meer mee, dat je niet eens kijkt naar of de productie van moeder aan kan, maar minimaal tot een jaar alleen kleine beetjes direct na een borstvoeding geven. Dat is voor mij ook geen logische keuze, net als dat potjes op vaste tijden dat niet is. Gewoon zowel naar kind als moeder kijken.

Ik ben me ervan bewust dat er vrouwen zijn die meer moeite moeten dan als ik qua productie. Daarentegen hoor ik ook genoeg vrouwen over ja er was niet meer genoeg melk hoor, hoeveel moeite ik ook deed. Die die moeite wel alleen deden met maximaal 2-3 voedingen per dag vanaf een maand of 6, tsja mijn productie bleef vast ook goed door de minimaal 2 nachtvoedingen tot zeker een jaar....

Gewoon goed kijken naar jezelf en je kind en vooral niet te krampachtig doen over schema's, boekjes, consultatiebureau's of andere stressverhogende dingen. Stress is ook niet goed voor je productie
pi_71304801
Stipt niet nee, maar ik probeer er toch liefst niet meer dan 3.5u tussen te laten overdag (dat vind ik al erg lang voor zo'n kleintje maar ja, hem in diepe slaap aanleggen is geen succes )

Je hebt de opmerking al een paar keer laten vallen in het topic, en ik vind het steeds overkomen alsof er iets mis is met moeders die wel een soort van streefdatum hebben (ik wil het een jaar volhouden en dan zien we wel weer bvb) en die daar dan moeite voor willen/moeten doen. Alleen kleine beetjes eten geven na de borstvoeding is dan een goede manier om zo lang mogelijk door te kunnen gaan met voeden en daar vind ik op zich niks mis mee. Liever zo dan het 'geen melk meer'-verhaal.
pi_71305480
Wij deden de borstvoeding & bijvoeding ook zoals Piglet. Alleen dan nog met stukjes (Rapley) ipv gepureerd. Als je graag wilt dat de bijvoeding eerder een bv kan vervangen ivm werk is pureren misschien wel handiger, dan kun je denk ik makkelijker meer naar binnen werken. Al heb ik dat bij Myrthe wel eens uitgeprobeerd en at ze van potjes net zoveel als met rapley (half potje max. per keer), Juliette at sowieso heel goed. Myrthe kreeg na een maand of 9 drinken erbij, Juul ook zoiets. En dan met een gewoon glas of zo'n Nuby rietjesbeker. Nachtvoedingen hebben ze allebei ook heel lang nog gehad (sliepen ;t grootste deel van het eerste jaar ook in ons bed/op onze kamer).
En ik had als 'streefdatum' 2 jaar. Met een streven op zich lijkt me niets mis, zolang je maar realistisch blijft.
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 09:24:30 #91
5428 crew  miss_sly
pi_71308467
Even nog wat vraagjes.

Vannacht was het weer even zwaar. Ik heb van 23.30 tot tegen 4 uur vrijwel onafgebroken zitten voeden. En met vrijwel onafgebroken bedoel ik dat ze 1 keer een schone luier heeft gehad en een paar keer een aantal minuten in bed heeft geleden, omdat ik dacht dat ze verzadigd was. Dan meldde ze zich echter al binnen een aantal minuten, dus dat was kennelijk niet het geval. Toen ze de laatste keer verzadigd leek, was dat kennelijk ook zo, want toen werden we pas iets na 8 uur vanochtend wakker van gepruttel en gesmak uit het wiegje

Valt dit van afgelopen nacht onder clusteren? Ik vond het erg zwaar vannacht, moet ik zeggen, vooral omdat je niet weet of en wanneer er een eind komt aan haar verzoek. Ik viel telkens in slaap tijdens het voeden van puere vermoeidheid.
En hoe ga je om met het aanbieden van beide borsten. Iedere keer dat ze uit zichzelf stopt de andere aanbieden? Of juist lang achter elkaar dezelfde, zodat de tepel van de andere borst even een langere periode rust krijgt? Want ondanks dat aanleggen goed gaat en ik geen kloofjes heb ofzo, zijn mijn tepels toch wel redelijk gevoelig van al dat gezuig. Lijkt me ook niet meer dan normaal.

Verder nog het volgende: om de productie zo goed mogelijk te krijgen, hoe kan ik dan nu het beste met de voedingen omgaan? Volgens mijn kraamverzorgende is het verstandiger om nu iedere voeding beide borsten aan te bieden, en dan minimaal 15 minuten ieder. Op zich zou ik het eigenlijk ook wel prettig vinden om maar 1 borst per voeding te doen, desnoods een half uur. Geeft de andere toch wat meer rust. Ik wil echter niet de poductie in de weg staan. Dus wat is dan het beste?

Over dat voeden op schema: in principe voed ik op verzoek, maar ik ga ook max 3 uur na de start van de vorige voeding kijken of ze al iets wakker begint te worden. Zo gauw dat het geval is, ga ik haar actief wakker maken, zodat er max 3,5 uur tussen start vorige en deze voeding zit.
pi_71309030
Ja, dat valt onder clusteren. Ik heb dat ook een aantal nachten (geen idee meer hoeveel) gehad en dat was echt precies hetzelfde, inclusief in slaap vallen en wallen tot op mijn knieën. Ik zou wel regelmatig borst wisselen, dan krijgen beide borsten steeds een seintje dat er geproduceerd moet worden. Wat ook wel eens wil helpen was de ene borst een beetje vol laten lopen (dus wel wat langer aan de andere laten drinken/zuigen als ze dat wil) zodat ze daarna de volle borst leeg kan drinken. Uiteindelijk komt het niet zo nauw met dat wisselen, als beide borsten gedurende de avond maar voldoende aan bod komen kun je best een beetje experimenteren.

Je kraamverzorgster heeft gelijk met het aanbieden van twee borsten. Als er gedronken wordt krijgt de borst het signaal 'melk aanmaken', dus produceren. Je kunt gewoon wachten tot Senna de eerste borst zelf loslaat en dan de tweede aanbieden, het maakt niet uit of ze daar dan lang of kort aan drinkt. De tijd bijhouden is echt onnodig.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:16:35 #93
108648 cattie
lieve moeder
pi_71309076
Dank je p_iglet. Ik werk 3 dagen, dus ben meer dagen in de week wel dan niet thuis. Ik geef bijvoeding wanneer het uit komt. En de bv ook. Een ongeorganiseerde bende!

Miss-sly, zwaar, zo'n nacht. Voed je in je bed? Ik viel ook veel in slaap hoor, niets mis mee. Kun je al liggend voeden? Dan kun je helemaal makkelijk doorslapen. Het enige wat ik kan zeggen is: ga er in mee, Senna is nog zo klein, wees niet bang dat dit eeuwig duurt, op een gegeven moment gaat het opeens een stuk makkelijker.

1 of 2 borsten is ook kind afhankelijk volgens mij. Ive dronk er altijd 2, Fee meestal 1. Wel aanleggen bij de 2e borst is goed voor de productie.
pi_71309090
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 09:24 schreef miss_sly het volgende:
Even nog wat vraagjes.

Vannacht was het weer even zwaar. Ik heb van 23.30 tot tegen 4 uur vrijwel onafgebroken zitten voeden. En met vrijwel onafgebroken bedoel ik dat ze 1 keer een schone luier heeft gehad en een paar keer een aantal minuten in bed heeft geleden, omdat ik dacht dat ze verzadigd was. Dan meldde ze zich echter al binnen een aantal minuten, dus dat was kennelijk niet het geval. Toen ze de laatste keer verzadigd leek, was dat kennelijk ook zo, want toen werden we pas iets na 8 uur vanochtend wakker van gepruttel en gesmak uit het wiegje

Valt dit van afgelopen nacht onder clusteren? Ik vond het erg zwaar vannacht, moet ik zeggen, vooral omdat je niet weet of en wanneer er een eind komt aan haar verzoek. Ik viel telkens in slaap tijdens het voeden van puere vermoeidheid.
En hoe ga je om met het aanbieden van beide borsten. Iedere keer dat ze uit zichzelf stopt de andere aanbieden? Of juist lang achter elkaar dezelfde, zodat de tepel van de andere borst even een langere periode rust krijgt? Want ondanks dat aanleggen goed gaat en ik geen kloofjes heb ofzo, zijn mijn tepels toch wel redelijk gevoelig van al dat gezuig. Lijkt me ook niet meer dan normaal.

Verder nog het volgende: om de productie zo goed mogelijk te krijgen, hoe kan ik dan nu het beste met de voedingen omgaan? Volgens mijn kraamverzorgende is het verstandiger om nu iedere voeding beide borsten aan te bieden, en dan minimaal 15 minuten ieder. Op zich zou ik het eigenlijk ook wel prettig vinden om maar 1 borst per voeding te doen, desnoods een half uur. Geeft de andere toch wat meer rust. Ik wil echter niet de poductie in de weg staan. Dus wat is dan het beste?

Over dat voeden op schema: in principe voed ik op verzoek, maar ik ga ook max 3 uur na de start van de vorige voeding kijken of ze al iets wakker begint te worden. Zo gauw dat het geval is, ga ik haar actief wakker maken, zodat er max 3,5 uur tussen start vorige en deze voeding zit.
Ik kan even geen uitgebreid antwoord geven, maar ik wil wel even snel zeggen dat het misschien voor jullie lekker is om Senna bij je in bed te houden. Eventueel met een snugglenest of op het aankleedkussen (plastic hoes er af!) tussen jullie hoofdkussens.
Zo heeft Senna toch het nabije contact wat ze blijkbaar wil en kan jij makkelijker tussen de voedingen in slaap vallen.

Bij mijn oudste zat ik ook tollend van de slaap te voeden, de nachten duurden zo vreselijk lang en ze waren zo vermoeiend.

Bij de jongste heb ik haar meteen maar naast me in bed genomen, beide liggend. Zo zakte ik steeds even lekker in slaap (en zij ook) door de oxytocine die vrij komt bij een (nacht)voeding en daardoor was het een stuk minder vermoeiend.

En doordat de jongste dicht bij me was had ze ook minder behoefte aan drinken.

Er is niets mis met per voeding maar een borst geven, zeker niet als je haar laat drinken tot ze voldaan is en niet op de minuten let. Ik heb nooit anders gedaan en ook tweelingmoeders doen niet anders
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:19:21 #95
5428 crew  miss_sly
pi_71309109
Goed om te horen dat dat clusteren is en niet abnormaal. Jammer dat Senna besloten heeft dat in het holst van de nacht te doen, ipv gezellig overdag of in de vroegere avond Ik vind het wel moeilijk, dat clusteren, omdat zo moeilijk te bepalen is wanneer ze nou echt voldaan is. Op sommige momenten zag ze er echt heel lekker voldaan en ontspannen uit, waardoor ik werkelijk dacht dat we er waren. Lekker in het wiegje gelegd, zelf lekke liggen, licht uit, uit vermoeidheid binnen 2 minuten zelf bijna in dromenland....en toen bleek mevrouw toch nog niet voldaan. Aaargh!

OK, 2 borsten aanbieden dus wel beter. Komt er een moment dat je het met 1 borst per voeding aan kan, of blijft het 2?
pi_71309120
Volgens betekent clusteren gewoon dat er een cluster van opeenvolgende voedingen ontstaat. Waarschijnlijk blijft Senna alleen maar wakker omdat ze wil drinken en wil ze ook niets anders. Klopt dat miss_sly?
pi_71309154
Het kan heel goed dat je op gegeven moment één borst gaat geven. Hier wisselt het, soms geef ik een poos maar één borst per voeding en op het moment is het weer twee. Dat gaat bij mij volledig op gevoel. Je merkt vanzelf of Senna voldaan is na één borst, je kunt altijd de tweede aanbieden en als ze die niet wil is dat ook prima.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 10:23:53 #98
108648 cattie
lieve moeder
pi_71309164
Miss-sly, mijn ervaring is dat Fee juist tegenwooridg vaker 2 borsten wil. Maar ga vooral op haar af. Laat het idee van aantal voedingen, tijd per borst, 1 of 2 borsten los. Gewoon voeden en je gevoel volgen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
pi_71309181
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 10:23 schreef cattie het volgende:
Miss-sly, mijn ervaring is dat Fee juist tegenwooridg vaker 2 borsten wil. Maar ga vooral op haar af. Laat het idee van aantal voedingen, tijd per borst, 1 of 2 borsten los. Gewoon voeden en je gevoel volgen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
GMTA
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:25:43 #100
5428 crew  miss_sly
pi_71309188
Liggend voeden heb ik nog niet echt gedaan. Zal het straks evne met de kraamzorg opnemen, of ze het me kan leren.

Dat in bed nemen is wel een goed idee. Zowel voor haar als voor ons. Nu is het telkens naar haar wiegje terugbrengen voor niemand fijn, en inderdaad kunnen we dan allemaal wat gemakkelijker een beetje slaap pakken. Waar haal je zo'n snuggle nest of co-sleeper? Ik heb net gegoogled, maar kan het niet echt vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')