Wat doet Senna het volgens het boekje, Miss_Sly! Echt! En jij doet het helemaal goed door zo uit te zoeken wat zij wil inplaats van haar zich aan te laten passen aan volwassen regels. Echt heel goed
Het is zwaar, die eerste periode. Volgens mij zal elke moeder dat kunnen beamen.
Het klinkt alsof ze in de avonduren wil clusteren en dat is een goed teken want dat wil zeggen dat ze zelf regelt hoeveel ze moet drinken en hoe veel ze bij haar moeder wil zijn.
Tenzij er echt medische redenen zijn dan is het eigenlijk bij de meeste kinderen verstandig om terughoudend te zijn met de kunstvoeding.
Hoe meer je Senna aanlegt en hoe meer zij bij je drinkt hoe beter jouw productie en haar vraag op elkaar worden afgestemd. ALs ze gretis kunstvoeding weg drinkt zegt dat in ieder geval meestal niets over haar honger.
En als je twijfelt over of ze genoeg drinkt kan je bij jezelf de punten af gaan zoals ze beschreven staan op borstvoeding.com:
"Krijgt mijn baby wel genoeg?"En weet je, als je bang bent dat je hongersignalen mist kan je haar natuurlijk gerust elke keer dat je twijfelt of ze honger heeft aanleggen. Daar kweek je absoluut geen verwende baby mee, ze zal er ook niet sneller of minder snel van gaan doorslapen en als ze geen honger heeft of niet aan de borst wil liggen dan laat ze dat vanzelf merken

Daar komt ook vanzelf wat meer ritme in na een tijdje
De beste manier om met clusteren om te gaan is om er in mee te gaan. Zet jezelf op de bank of in bed met Senna aan de borst, wat lekkers te eten en te drinken en een fijn boek ofzo. Ik kocht bij beide kinderen speciaal voor dit doel een aantal seizoenen van een serie op DVD

Senna heeft het nu nodig om veel te drinken 's avonds maar ook vooral om alle zware indrukken van de dag te verwerken en zich veilig te voelen bij haar moeder en vader. Heerlijk toch dat je haar dat allemaal kan geven door alleen maar op de bank te zitten en te accepteren dat het nu even niet anders kan
Succes joh, volgens mij ben je hartstikke goed bezig