abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 augustus 2009 @ 14:17:35 #226
108648 cattie
lieve moeder
pi_71563914
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:56 schreef Grijs het volgende:
Darmkrampen komen toch juist voor wanneer ze zo klein zijn? Omdat de darmen nog niet helemaal volgroeid of ontwikkeld zijn, dacht ik. En het beste hiervoor is moedermelk en tijd... ze groeien er vanzelf overheen.
Dit klopt!
Ive en Fee hadden er beide last van. Niets hielp echt (behalve draagdoek en buikmassage als symptoombestrijding) en na 4 maanden ging het vanzelf over. Het is wel heel zielig...
  maandag 3 augustus 2009 @ 14:37:21 #227
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71564430
Dat dus
En zolang ze overdag prima te spreken is, alleen s avonds last heeft, hoef je ook niks uit je dieet te gaan schrappen of iets. de dag is druk, intens en ze doet allemaal indrukken op. wordt aan het eind van de dag verwerkt en gebotvierd op het "zwakste" deel, de darmen. resultaat: kramp.
andere kinderen hebben een jankuurtje om alles te verwerkn, en de hele kleintjes krijgen kramp.
lekker warmhouden en meeduwen met die buik, en fietsen en goed boeren na een voeding en veel dragen. komt vanzelf goed.

maar in het babietjestopic heeft men daar ook prima ervaring mee
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:20:07 #228
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_71565593
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:11 schreef poemojn het volgende:
Ja, M en J hadden het ook in de kraamweek al. Bij Myrthe heb ik geen verband met mijn eten kunnen ontdekken, bij Juliette scheelde het of ik bloemkool/broccoli/geelachtige bloemkool (zit in veel italiaanse groentenmixen) had gegeten; dat eten leverde gegarandeerd krampjes op. Maar er zijn geen vaste voedingsstoffen aan te wijzen die bij elk kind krampjes opleveren, en de verdachte groentes/kruiden zijn per cultuur verschillend.
Van wikipedia:

Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd voldoende te eten en te drinken. Het is nooit aangetoond dat baby's er last van krijgen als de moeder bepaalde voedingsmiddelen nuttigt. Een uitzondering hierop vormt een allergie voor bijvoorbeeld koemelkeiwitten in het geval de moeder overmatig zuivel gebruikt.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:33:58 #229
5428 crew  miss_sly
pi_71565978
Bedankt voor alle antwoorden.

Natuurlijk had het ook in eht babietjestopic gekund, maar ik had bewust gekozen voor hier, zodat ik geen tips zou krijgen die niet voor borstgevoede kindjes opgaan.

Het is overigens niet alleen 's nachts. Ze is de hele dag nu ook al hangerig en huilerig, laat harde scheetjes, blijft persen en ze voelt zich duidelijk niet fijn. We hebben ons dus de hele dag al in de slaapkamer teruggetrokken en lekker getut saampjes (buik- en rugmassages, fietsen (die was ik vergeten, thanks!), lekker bij mama liggen, pink zuigen, etc.). Wel lastig, want zelf eten is nog vrij lastig als je nog niet heel handig bent met vasthouden tijdens het voeden Nu is ze even rustig en heeft schaap haar eventjes, zodat ik even een boterham kan eten en naar het toilet. Ik hoop dat het nu over is even, want ik vind het zoo zielig voor d'r.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:39:56 #230
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71566137
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:20 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Van wikipedia:

Vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd voldoende te eten en te drinken. Het is nooit aangetoond dat baby's er last van krijgen als de moeder bepaalde voedingsmiddelen nuttigt. Een uitzondering hierop vormt een allergie voor bijvoorbeeld koemelkeiwitten in het geval de moeder overmatig zuivel gebruikt.
veel sinas drinken (nou ja alle dranken met koolzuur) zou ook niet goed zijn. . . Mijn baby reageerde daar in elk geval wel heftig op.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 20:17:05 #231
5428 crew  miss_sly
pi_71573519
Vandaag is ze echt onverzadigbaar. Bijna ieder uur een volledige voeding, dwz 2x 20 minuten. Aan het eind ligt ze volledig van de wereld aan de borst, mond open, ogen dicht, ogenschijnlijk diep in slaap. Als we haar echter in de box, in de wieg, bij papa, gewoon bij me op bed, waar dan ook, neerleggen, duurt het een paar minuten en dan begint ze weer te huilen en is alleen te troosten met de borst. Krampjes lijken over, dat dan weer wel.

Gewoon toegeven aan haar honger/dorst? Kan ze niet te veel drinken?
pi_71573564
Gewoon aan toe geven
Dan gaat het het snelste over.
Teveel borstvoeding drinken kan niet...
pi_71573618
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:39 schreef Marrije het volgende:

[..]

veel sinas drinken (nou ja alle dranken met koolzuur) zou ook niet goed zijn. . . Mijn baby reageerde daar in elk geval wel heftig op.
Ik kon ook nooit uitvinden, of er iets in de voeding zat, wat de krampjes opleverde. Maar bij ons hebben de reeds genoemde dingen goed geholpen. Wat betreft warmte is de cosi-bag echt een geweldige uitkomst geweest. Deze kruik kun je in de magnetron leggen en dat hielp erg goed. Er zitten ook wat kruiden in en dat ruikt ook erg lekker. Wij hebben Infacol gegeven tegen de krampjes, is ongeveer hetzelfde als cinababy. Wij vonden het erg goed helpen, doordat de lucht wordt gebundeld kon Jair beter scheetjes laten. De lucht kwam er beter en makkelijker uit. Veel succes Miss-sly met het gevecht tegen de krampjes.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_71575082
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:20 schreef mikoxx het volgende:
Van wikipedia:

of een ander linkje
http://www.lactatiekundige.net/artikel_5.htm
Je leest daar ook over allergische aanleg. Bij ons zit het in de familie, en dan is het al aannemelijker dat krampjes (ook) door voeding worden veroorzaakt. (Juliette is nu overigens niet allergisch voor eten maar reageert wel allergisch op bijv muggenbeten; we hebben daarvoor nu van de apotheek medicatie gekregen.)
Steeds meer kinderen krijgen allergieen; de kans dat een kind dat niet uit een allergische familie komt toch allergisch reageert neemt daarmee ook toe. Er wordt verwacht dat in 2010 de helft van de pasgeborenen een allergie heeft, zie ook http://www.brabantsdagbla(...)idt-tot-epidemie.ece .
  maandag 3 augustus 2009 @ 21:14:33 #235
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71575305
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:20 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Ik kon ook nooit uitvinden, of er iets in de voeding zat, wat de krampjes opleverde. Maar bij ons hebben de reeds genoemde dingen goed geholpen.
Bij ons hielp het een beetje, uiteindelijk bleek hij net als zn broertje een koemelkallergie te hebben. Hij is er een beetje overheen gegroeid / gewend aan geraakt, maar als ik teveel chocolademelk drink dan reageert ie daar wel weer heftig op. Maar zolang ik geen (chocolade)melk drink en geen yoghurt eet kan ik wel weer prima een broodje kaas eten. Inmiddels heeft hij zijn eerste verjaardag ook al achter de rug.
  maandag 3 augustus 2009 @ 21:58:54 #236
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71576889
Een vriendinnetje van mij drinkt zelf venkelthee om krampjes bij haar dochtertje te verlichten of te voorkomen.
Werkt dat ook?
Ik weet dat mijn nichtjes vroeger venkel-korreltjes door de melk(flesjes) kreegen tegen krampjes, maar ik heb ooit eens hier op FOK meegekregen dat dat achterhaald is.

Is een van de experts die iets kan zeggen over die venkelthee dan?
pi_71577066
het officiele advies is om daar matig mee te zijn:
quote:
bron Hoewel van donker bier, anijs, venkel, cashewnoten en karwij wordt gezegd dat ze de borstvoeding stimuleren, is de werking ervan nooit wetenschappelijk aangetoond. Venkel en anijs bevatten stoffen die mogelijk schadelijk zijn. Daarom wordt aangeraden matig te zijn met anijsdrankjes en venkelthee.
Lactatiekundige SIemian Berghuijs raadt max 1-2 kopjes per dag aan; http://www.ouders.nl/lacta/bv0324.htm .
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:14:56 #238
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_71577476
Ja zie je, dat dacht ik dus idd ook ooit al eens meegekregen te hebben, dat het mss niet geheel alleen maar gezond is.
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:31:28 #239
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_71578072
Gevoelige borsten rondom de eisprong is een bekend fenomeen begrijp ik van internet. Hoelang mag/kan dat duren? Een dag? Een week?
Ik heb er voorheen nooit last van gehad, maar nu heb ik er erg last van. Dat is vast wel een gevolg van het borstvoeding geven denk ik.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_71578233
Ik heb ook venkelthee gedronken. Geen liters per dag. Maar ook voor die reden.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_71597841
Iris doet t goed . Het aanhappen wil nog niet zo vlot, maar oefening baart kunst. Het is voor ons beiden soms echt even zoeken tot we goed zitten, maar dan drinkt ze wel heel stoer. Net echt wat grote slokken (zo klonk het althans).
Ze was gister behoorlijk misselijk, dat lijkt nu beter te worden. En het wachten is nu op een lekker volle luier, want ze ligt me een partij stinkwinden te laten en het lijkt haar ook wel wat dwars te zitten. Maar nu het drinken beter gaat zal dat vast ook gauw komen.
Ik ben best een beetje trots op ons, het gaat gewoon beter dan vorige keer en dat geeft wel een lekker gevoel.
Fake it till you make it...
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:45:04 #242
94046 PM-girl
pi_71597942
Wat fijn Nijna! En proficiat nog, met je dochter Iris!
*
pi_71600960
Ik zit even met mijn handen in het haar wat betreft het drinken van Finn.
Sinds gisteravond is hij ineens heel onrustig tijdens het drinken. Hij begint te fronsen, te kreunen, soms wat te huilen en te slaan met zijn armpjes.
De eerste 5 minuten drinkt hij gewoon rustig en daarna begint het, als ik dan van borst wissel gaat het hetzelfde.
Het begon eerst met alleen mijn linker borst, maar nu is het bij beide borsten. Voor zover ik kan zien zit er niks van stipjes in zijn mondje en als het spruw zou zijn, zou hij dan wel de eerste 5 minuten gewoon rustig drinken?
Iemand een idee wat te doen, want zo krijg ik echt het gevoel om er maar mee te stoppen
  Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 19:11:16 #244
5428 crew  miss_sly
pi_71601790
FTA, ik ben natuurlijk verre van een expert, maar ik herken het wel. Ik denk ook regelmatig dat dit toch niet werkt en ik beter op de fles kan overstappen, maar toch wil ik dit blijven doen.

Wat ik doe met Senna als ze erg onrustig is met voeden, is haar in een hydrofielluier wikkelen, haar armpjes langs haar lijfje, zodat ze wel rustig moet blijven. Ik merk dat als die wapperende handjes niet langs haar gezicht zitten, het met drinken ook veel beter gaat. Misschien is dat een idee?
pi_71602528
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:39 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Ik zit even met mijn handen in het haar wat betreft het drinken van Finn.
Sinds gisteravond is hij ineens heel onrustig tijdens het drinken. Hij begint te fronsen, te kreunen, soms wat te huilen en te slaan met zijn armpjes.
De eerste 5 minuten drinkt hij gewoon rustig en daarna begint het, als ik dan van borst wissel gaat het hetzelfde.
Het begon eerst met alleen mijn linker borst, maar nu is het bij beide borsten. Voor zover ik kan zien zit er niks van stipjes in zijn mondje en als het spruw zou zijn, zou hij dan wel de eerste 5 minuten gewoon rustig drinken?
Iemand een idee wat te doen, want zo krijg ik echt het gevoel om er maar mee te stoppen
FTA, ik herken dit deels. Lieuwe wil mij ook wel eens meppen en wriemelen en piepen en doen en dan vooral als mijn productie niet helemaal je-van-het is. Hij wordt (werd, ik bedenk me net dat het al een tijd geleden is dat hij dit deed) heel erg zemelig dan, hij wil veel meer dan hij binnenkrijgt. De eerste vijf minuten (na de tsr? herken je dat?) inderdaad rustig want dan stroomt het allemaal zo z'n mondje in maar daarna...
Wat ik altijd gedaan heb op zulke momenten is wisselvoeden, dus meer dan twee borsten per voeding geven, met als gevolg dat de productie opgekrikt wordt. Het gaat dan niet altijd direct beter maar na een dag (of twee) merk ik dat er weer meer melk is en dat Lieuwe weer rustig kan drinken.

Enne... niet ermee stoppen hoor! Dit zijn dingen die er 'gewoon' bij horen. Dat bedoel ik niet bagatelliserend overigens.
pi_71602714
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 22:35 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb ook venkelthee gedronken. Geen liters per dag. Maar ook voor die reden.
Ik heb ook venkelthee gedronken. Daarnaast hebben wij heel af en toe een beetje thee aan Jair gegeven. Volgens mij gaf het niet een erg merkbaar resultaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71603284
Miss_sly dat kan ik inderdaad ook wel eens proberen.

Jore ik heb inderdaad soms wel eens het idee dat er na die 5 minuten niet genoeg meer uitkomt. Wisselde jij dan na die 5 minuten van borst? Want hij probeert direct weer aan te happen nadat hij losgelaten heeft, maar hij blijft maar worstelen dan.

Ik wil echt niet stoppen, maar dit soort dingen maken me dan gewoon zo wanhopig.
pi_71604295
Ja, ik wisselde dan na vijf minuten van borst. Hij wil dan nog meer, dus dan wisselen naar borst 2. Dezelfde onrust bij borst 2? Weer terug naar borst 1, enzovoort. Dit gedrag wil ook wel eens voorkomen tijdens het clusteren, daar staat in dit topic al het één en ander over. Het voordeel van steeds de laatste restjes (niet echt natuurlijk, er wordt melk aangemaakt tijdens het voeden) uit de borsten drinken is dat dat laatste restje relatief veel vet bevat, wat uiteindelijk voor meer verzadiging zorgt. Het duurt op deze manier alleen een tijdje voordat die verzadiging bereikt wordt.

Niet wanhopig worden hoor! Het wordt echt wel weer beter en makkelijker
pi_71604541
Ik vond het trouwens altijd wel grappig om te zien hoe zo'n minibaby al nijdig kan worden, inclusief fronsje
En nee, dit gedoe heb je waarschijnlijk niet als je de fles geeft, maar dan mis je ook een hoop voordelen die je wel hebt als je de borst geeft. Ik moet me soms inhouden in het baby'tjestopic om geen jubelzang te gaan houden maar ik vind het echt heerlijk om mijn kind altijd te kunnen en mogen voeden. Zonder limiet, ook met warm weer. Geen gedoe met maximale hoeveelheden of half leeggedronken flessen. En nu met de bijvoeding ook: ik kan het rustig introduceren, er hoeft geen fles af op termijn en hij krijgt vanuit de borstvoeding genoeg voedingsstoffen én antistoffen. Zo kan ik dus nog wel even doorgaan, ik ben echt fan van borstvoeding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 04-08-2009 21:31:39 ]
pi_71604586
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef Nijna het volgende:
Iris doet t goed . Het aanhappen wil nog niet zo vlot, maar oefening baart kunst. Het is voor ons beiden soms echt even zoeken tot we goed zitten, maar dan drinkt ze wel heel stoer. Net echt wat grote slokken (zo klonk het althans).
Ze was gister behoorlijk misselijk, dat lijkt nu beter te worden. En het wachten is nu op een lekker volle luier, want ze ligt me een partij stinkwinden te laten en het lijkt haar ook wel wat dwars te zitten. Maar nu het drinken beter gaat zal dat vast ook gauw komen.
Ik ben best een beetje trots op ons, het gaat gewoon beter dan vorige keer en dat geeft wel een lekker gevoel.
Gefeliciteerd Nijna met je dochter Iris!
Fijn dat het zo goed gaat met de bv. Iris moet het aanhappen nog een beetje leren, maar dat komt vanzelf.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71605792
Bedankt Jore!
Zojuist heeft hij wel weer aardig gedronken en dan inderdaad steeds maar wisselen van borst.
En het is inderdaad wel grappig om te zien wat een temperament hij nu al heeft!
pi_71606368
Fijn!
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 21:42:29 #253
94046 PM-girl
pi_71606700
FTA, hij ontdekt ook de wereld en zijn eigen lijfje! Wanneer je na 5 minuten drinken weer vol energie zit, is wapperen met je handen natuurlijk heel interessant!

Mag ik mijn vraag hier nog even herhalen (ik heb hem gisteren ook niet zo duidelijk als zodanig geformuleerd).
Wanneer je borsten als gevolg van je eisprong vol/gespannen/pijnlijk aanvoelen, hoe lang duurt dat normaalgesproken? Ik voed nu ruim een half jaar niet meer, maar het voelt soms alsof ik NU moet gaan voeden.
*
pi_71607847
Geen idee, ik heb het nooit gehad eigenlijk. Misschien kun je dat eens op het borstvoedingsforum vragen?
pi_71608242
Geen idee hoe lang dat duurt PM, als het bij mij over is, breng ik je op de hoogte.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:28:23 #256
94046 PM-girl
pi_71608315
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:26 schreef YPPY het volgende:
Geen idee hoe lang dat duurt PM, als het bij mij over is, breng ik je op de hoogte.
Ah, een lotgenoot! Bij jou ook meerdere dagen waarop een peuterbol er tegenaan best pijnlijk is?
*
pi_71608613
Echt pijnlijk is het niet, wel gevoelig. Ik had de link niet gelegd met m'n eisprong, maar nu ik terugreken, zou dat het goed kunnen zijn. Het is ook niet de hele tijd, af en toe even, of ik let er niet genoeg op, kan ook. Ben al veel te blij dat ik niet ga lekken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:52:55 #258
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_71609496
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef Nijna het volgende:
Fijn Nijna! En van harte gefeliciteerd met Iris. Grappig: geboren op de verjaardag van de oudste dochter van mijn zus en de naam van haar jongste .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_71619440
Hihi Grijs .

Iris doet t alweer zoveel makkelijker dan gisteren!
pi_71619500
Mijn borsten zijn ook wat meer gespannen zo rond de vruchtbare periode..

Misschien hoort dat gewoon zo, maar lette je er eerder niet op. Nu voelen mijn borsten gewoon heel anders als voor de borstvoeding.

Zo rond de eisprong zou ook je haar meer moeten glansen en je ogen wat helderde moeten zijn..
pi_71634091
Ik voel af en toe iets van steken in mijn borst. Ik vraag me af of dat door de bv (wellicht in combinatie met eisprong o.i.d.) komt. Ik had dat in ieder geval tijdens de zwangerschap nog niet, maar ook niet aan het begin de eerste vier maanden. Het begon pas daarna.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71642574
Dacht ik gister overdag dat het beter ging met drinken, geen gemekker of iets, was het vanaf een uur of 5 weer prijs. Van 5 tot 10 is hij helemaal overstuur geweest, 5 minuten per borst redde we niet eens, na een minuut zette hij het al op het krijsen. Uiteindelijk is hij bij papa in slaap gevallen en heeft hij om half 12 nog iets gedronken en ging het vannacht weer wat beter. Ik ben benieuwd wat vandaag ons brengt.

Hij is vandaag 4 weken en eigenlijk wilde ik nu beginnen met wat af te kolven. Nu twijfel ik alleen of ik het nu juist wel of niet kan doen omdat de productie laag lijkt, wat denken jullie?
pi_71642915
Om die productie zou ik het juist niet laten, want kolven heeft als 'bijwerking' dat het de productie ook opkrikt. het is niet zo dat je een borst leeghaalt en dat er dan niks meer inzit voor je kind. Op het moment dat er een toeschietreflex is, wordt er alweer nieuwe melk gemaakt.

De vraag is meer: zie het zitten? Ben je er rustig en uitgerust genoeg voor?
Variety is the spice of life
pi_71642977
ik zie nu juist op tegen iedere voeding omdat ik bang ben dat het weer een krijs moment wordt, dus wat dat betreft zie ik het wel zitten, dan kan ik het tenminste even op mijn vriend afschuiven.

Misschien dat ik straks dan maar eens ga kijken voor een huurkolf om te kijken hoe het gaat.
pi_71644485
Maar raakt hij in het algemeen steeds overstuur of alleen als je de borst wil geven?
Mhhm, ik heb even terug gelezen. Huilt hij ook als hij moet liggen in het algemeen/.

Zijn zijn oortjes nagekeken? Soms heeft een baby wel eens last van de oortjes zonder dat je het verder ziet of weet, juist bij liggen (en borstdrinken) kan het dan erg zeer doen vanwege de druk.

Of toch spruw, maar dat zal de ha moeten bepalen.

Groeit hij verder goed?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 11:05:14 #266
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_71646006
Verder, finn reageert op jouw onrust.
mss is het een idee om iets van muziek of iets anders rustgevends voor jou zachtjes op de achtergrond aan te zetten. of een hele stomme serie die je al 1000x gezien hebt. zodra hij goed is aangekoppeld, niet meer naar denken en de seconden tellen tot hij gaat muiten, lekkermuziekje luisteren / blik op oneindig.
wellich dat dat ook helpt.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_71646568
Overstuur is hij echt pas na een minuut of 5 drinken. En dan toevallig nu is hij even bezig.
Ik kijk het nog even aan en anders maak ik morgen een afspraak bij de huisarts

Het voeden probeer ik inderdaad op een zo rustig mogelijke plek te doen Davinia en ik probeer inderdaad ook rustig te blijven.
pi_71649054
Nijna, wat fijn dat het zo goed gaat
Ik had eerder van je begrepen dat je het toch best jammer vond dat het de vorige keer niet gelukt was allemaal, maar dit klinkt veelbelovend! En dat in een keer goed aanhappen leert ze mettertijd wel. Je kan haar ook helpen zoals ik bij Devin weleens deed. Soms leek hij gewoon vergeten te zijn hoe het het moest. Dan stopte ik mijn pink even in zijn mond als trigger en gelijk daarna de borst. Werkte als een tiet

FTA, niet wanhopen hoor! Hopelijk snel betere tijden
En verder weet ik het niet zo goed meer, sorry
.... met gevoel voor drama....
pi_71653893
50 gram gegroeid sinds gisteren! En het happen gaat alweer beter! Ik vind haar zo stoer
pi_71661749
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:25 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Overstuur is hij echt pas na een minuut of 5 drinken. En dan toevallig nu is hij even bezig.
Ik kijk het nog even aan en anders maak ik morgen een afspraak bij de huisarts

Het voeden probeer ik inderdaad op een zo rustig mogelijke plek te doen Davinia en ik probeer inderdaad ook rustig te blijven.
Flower Ti-amo. Zoals jij het omschrijdt zou het overstuur raken misschien kunnen komen omdat na een paar minuten drinken de darmpjes beginnen te werken. Het zou ook kunnen komen doordat Finn lucht ingeslikt heeft en dat hem plaagt. Wat wij deden en dat hielp weleens was infacol geven voor de voeding en een warme kruik (cosi-bag) op de buik. Ergens had ik gelezen, dat het masseren van de voetzolen de darmpjes in gang zet. Soms had ik het idee dat dat ook hiel als ik dat tijdens het voeden deed. Ik kan heel goed begrijpen wat jij voelt Flower Ti-amo. Ik kad dezelde problemen vooral denk ik door Jairs krampjes. Een keertje was het heel erg toen huilde Jair zo dat het drinken niet wilde lukken en ik huilde ook omdat hij niet dronk/ kon drinken. Wij hebben toen ook maar een flesje gedaan zodat hij toch wat binnen zou krijgen en dat ging er wel in.

Heel veel sterkte!
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71662657
Zijn er meer kindjes die beginnen met 5 minuten drinken en dan aan de andere kant een lange ruk maken...? Ik leg Iris aan en dan drinkt ze vrij gretig 5 minuten om vervolgens in slaap te vallen en los te laten. Dan ga ik haar verschonen in de hoop dat ze weer wakker wordt (lukt ook niet altijd) en doen we de andere kant en soms gaat ze daar dan dus wel een kwartier door...
Klinkt beetje omgekeerd dan wat ik altijd lees van de tweede borst als toetje, Iris lijkt te beginnen met het toetje. En soms wil ze gewoon echt niet meer na 5 minuten, om zich vervolgens een uur later wel weer te melden.

Ik vind het nog een beetje verwarrend even, maar dat komt goed toch?
Want verder gaat het wel gewoon ok .
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:20:46 #272
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_71662954
Iris
Wat klink je heerlijk relaxed Nijn! <3
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_71665459
Nijna, misschien is ze wel een hele snelle drinker en geniet ze gewoon extra van haar toetje.
pi_71665825
Nijna, fijn dat Iris het zo goed doet!
En je mag haar gerust blijven volgen, zeker als ze mooi bijkomt!
(het is trouwens erg warm de laatste dagen, niet makkelijk voor baby'tjes. Mama's lijf is dan ook nog eens zo warm. Maar vaker drinken kan zeker geen kwaad- als ze niet de hele dag om het uur wil drinken natuurlijk)
pi_71673280
Jair heeft net na het drinken in drie/ vier grote golven heel veel teruggegeven. Het leek wel alsof alles er weer uit is gekomen. Ik ben best geschrokken, want dat deed hij anders nooit. Vroeger gaf hij wel eens een golfje terug maar volgens ons altijd binnen het normale wat een baby wel eens teruggeeft na een voeding. Aan de andere kant is hij heel vrolijk, hij lijkt nu geen honger te hebben en maakt ook niet de indruk ziek te zijn of zo. Misschien had hij wel te haastig gedronken of zich verslikt en leek het alsof alles er weer uitkwam hoewel dat niet zo was. Ik denk, dat ik in ieder geval voor de zekerheid niet over een uur ga kolven zoals ik normaal doe. Want wat doe je dan als hij direct na het kolven honger heeft. Ik vraag me af of ik hem dan genoeg zou kunnen geven uit de borst? Natuurlijk zou ik hem ook het afgekolfde kunnen geven maar dat even terzijde.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 09:29:07 #276
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71673507
Je kunt natuurlijk ook één kant kolven en de andere 'bewaren' voor jaïr. Hoewel je grote kanshebt dat Jaïr genoeg heeft aan wat er uitkomt als hij drinkt na het kolven. Heb je al geprobeerd of hij weer wil drinken?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_71673847
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 09:29 schreef Jelief het volgende:
Je kunt natuurlijk ook één kant kolven en de andere 'bewaren' voor jaïr. Hoewel je grote kanshebt dat Jaïr genoeg heeft aan wat er uitkomt als hij drinkt na het kolven. Heb je al geprobeerd of hij weer wil drinken?
Nee had ik nog niet geprobeerd. Omdat hij ten eerste heel vrolijk en tevreden leek en ik hem eerst even wat tijd wilde geven voordat ik hem weer wat gaf. Ik dacht dat het beter is te wachten maar hem gelijk wat te geven als hij er de volgende keer om vraagt. Dit in verband met het idee, dat er gewoon toch alleen uit is gekomen wat te veel was.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71673922
Even crossposten: Morgen komt een vriendin eten die borstvoeding geeft. Moet ik met eten nou wel of niet bepaalde dingen vermijden? Ik lees nogal tegenstrijdige dingen met googlen. Jullie weten dat vast.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:00:11 #279
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71674219
nee hoor, als zij niets heeft aangegeven dan kan ze gewoon alles eten. Ga alleen niet iets heel anders (heel pittig bijvoorbeeld) eten, dan wat zij normaal eet.

tinu, ik doelde erop dat je hem dan straks gewoon éérst kunt aanleggen, kijken of hij wil drinken, wil hijniet drinken dan ga je kolven, als hij daarna nog snel komt zal er vast nog wel genoeg over zijn om zijn dorst te stillen.
pi_71674354
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 09:47 schreef prinseszondererwt het volgende:
Even crossposten: Morgen komt een vriendin eten die borstvoeding geeft. Moet ik met eten nou wel of niet bepaalde dingen vermijden? Ik lees nogal tegenstrijdige dingen met googlen. Jullie weten dat vast.
Prinseszondererwt ik zou het aan haar zelf vragen. Natuurlijk zijn er algemene dingen waarvan aangeraden wordt die te vermijden, hoewel soms ook wordt gezegd dat dat eigenlijk niet hoeft. Maar soms hebben mensen ook zelf vastgesteld dat hun baby van iets last heeft of eten zij het gewoon uit principe niet. Ik wilde bijvoorbeeld gewoon geen knoflook en uien in mijn eten gewoon uit voorzicht. Als je aan haar vraagt of er dingen zijn, die zij niet eet/ niet wil eten vanwege de bv dan stel je je helemaal op haar in, dat waardeert zij vast wel bijzonder.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 11:01:34 #281
5428 crew  miss_sly
pi_71675738
Met betrekking tot clusteren: het lijkt erop dat Senna zowel 's ochtens als 's avonds een paar uurtjes clustert; is dat normaal, tweemaal clustermomenten op een dag?
En hoe ga ik dan om met het aanbieden van de borsten? In totaal ongeveer 20 monuten de ene en dan 20 minuten de andere? Of na iedere drinkmoment de andere borst aanbieden?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 11:15:57 #282
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71676148
Sly,loopt de borstvoeding nu goed? Dan kun je gerust één borst aanbieden en bij de volgende voeding de andere. Of als ze de eerste loslaat ,de andere nog aanbieden voor een 'toetje'. Komt ze vaak achter elkaar (clusteren jelief ) dan bied je in een periode van 2 of 3 uur steeds dezelfde borst aan. Zo voorkom je overproduktie en teveel voormelk. Al met al is het goed voelen aan je borsten, je merkt vanzelf als een borst er aan toe is om leeg gedronken te worden óf als een borst (tepel) even rust nodig heeft.
pi_71676268
Thanks meiden, ik zal haar dan even bellen of gewoon mild eten maken.
pi_71678180
Hoe zit het met het aanschaffen van een kolf, is dat sowieso handig tzt? Ik werk niet, dus ik zal de meeste tijd sowieso live kunnen voeden.
Is het "nodig" en wat zouden jullie dan aanraden, elektrisch of hand of....?

Iris was weer 90 gram gegroeid, nog 20 gram van haar geboortegewicht nu .
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:31:18 #285
5428 crew  miss_sly
pi_71678541
is het wel clusteren? ik zit nu al sinds ca. 8 uur bijna onafgebroken met haar aan de borst. ik heb kunnen douchen en ontbijten tussendoor, mar verder dus zonder overdrijven onafgebroken gevoed. en ze start ook iedere keer met drinken, ze stopt regelmatig, laat zelfs los, maar gaat daarna weer driftig op zoek. ze wil niks, behalve bij me aan de borst.
pi_71678649
Oe, wat gaat Iris goed
Je kunt trouwens ook na die vijf minuten de eerste borst nog een keer aanbieden ( als ze in slaap gevallen is is de borst waarschijnlijk nog niet leeg) en daarna de tweede borst als toetje, maar als het zo goed gaat is het ook oké hoor.

Miss_sly, wat jelief zegt. Probeer te observeren of Senna aangeeft dat de borst leeg is en wissel dan van kant. Om de twee tot drie uur vind ik wat lang (dat is vaak het advies als er al overproductie is) en je hoeft niet op de klok te kijken dus vergeet die twintig minuten maar.
pi_71678737
Tsja, is het wel clusteren... Het lijkt wel op clustergedrag (clusteren is niets meer dan binnen een tijdsblok heel vaak aan de borst willen zodat er een cluster van voedingen ontstaat). dus ik zou zeggen: ja, het is clusteren. Misschien heeft Senna het warm, of veel mamahonger, of voelt ze zich niet helemaal lekker. Houd je het zelf een beetje vol?
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:47:49 #288
5428 crew  miss_sly
pi_71678971
Het is redelijk vermoeiend, eerlijk gezegd. Ik begin en eindig mijn dag met ongeveer 3-4 uur onafgebroken voeden. Gedurende de dag komen daar nog een paar voedingen bij, uiteraard, en 's nachts 1 a 2. Slapen 's nachts gaat wel goed, maar overdag kom ik tot weinig meer dan voeden, snel douchen en snel zelf eten en soms eens even 2 uurtjes niets. En dan ben ik eigenlijk nog best moe en zou ik het liefst een dutje willen doen.

Ik hou me er maar aan vast dat ze zo vast niet altijd zal blijven en dat ik deze dagen zo even door moet. Gelukkig heb ik nog verlof en is schaap veel thuis, maar rustgevend is het allemaal niet.
pi_71679175
Ja, dat is zo hoor, Miss-Sly. Als ik één ervaring heb, dan is het wel dat een kind zo veranderlijk is als het weer (letterlijk!). Waar je je nu druk over maakt, kan volgende week zo maar weer anders zijn

Het is nu heel warm ook, dat maakt haar dorstig, denk ik. Beetje clusteren, beetje regelen, nu allemaal één pot nat. Wat ik deed was alle uurtjes slaap pakken waar dat maar kon.

En heel vaak als je denkt: ik trek dit niet meer, dan is het vaak de volgende dag klaar! Echt waar

Sterkte! Je doet het heel goed!
pi_71679633
Miss_sly, dat klinkt idd vermoeiend. Maar dat blijft vast niet zo.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2009 @ 15:24:23 #291
5428 crew  miss_sly
pi_71684057
Ze heeft nu weer een tijdje minder behoefte. Het lijkt erop dat ze 's ochtends van de eerste voeding tot een uur of 12-13; wil clusteren, en 's avonds van een uu or 21 tot een uur of 24-1. Er tussenin komt ze dan vaak niet eens iedere twee uur uit zichzelf, maar dat is ook niet echt gek als ze 3-4 uur constant drinkt

Ach, ik red het nog wel, hoor. Ik heb me voor de eerste tijd voorgenomen dat ik niets moet, behalve voor Senna zorgen. Alles wat ik daarnaast kan doen (zowel aan leuke als ana minder leuke dingen) is meegenomen, maar Senna is het enige dat moet. En daar hb ik verlof voor, toch? Dus net even een dutje gedaan, terwijl mevrouw ook even een dutje doet.

De laatste voeding heb ik trouwens volgens het principe van wisselvoeden gedaan. Het lijkt erop dat ze daar goed op reageerde. Eens kijken of dat iets voor ons kan betekenen.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 16:04:42 #292
62233 Jelief
ikke lief!
pi_71685185
SLy je doet het goed! Je volgt je eigen gevoel en kijkt wat werkt voor jullie!
pi_71703538
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, sorry meiden, maar ik heb wel een beetje vluchtig gekeken en ik wil even zeggen dat ik het zo leuk vind om de posts van MissSly te lezen. Je omschrijft zo goed hoe het is, zoekt naar een oplossing zonder te vervallen in wanhoop. Super
  Moderator zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:28:04 #294
5428 crew  miss_sly
pi_71704569
Ik ben erg blij met dit topic. Ik kan er mijn vragen kwijt en voor mezelf neerzetten hoe het is. Grappig dan ook om te zien hoe het per dag kan verschillen.
Vandaag is ze heel lief en rustig, niet huilerig. Wel hangt ze vandaag graag bij mij of, zoals nu, bij papa, maar ze hoeft dan niet elke keer te drinken.

Vannacht heeft ze het zo super gedaan! Tegen 12 uur is ze gaan slapen. Om 5 uur werd ik wakker van haar. Even naar de wc, en toen wilde ik haar oppakken om te voeden, maar ze lag nog helemaal in diepe slaap. Ze was alleen weer aan het persen en kreunen, maar dat deed ze kennelijk in haar slaap. Dus maar terug naar bed gegaan, en een uurtje later werd ik weer wakker, maar nu hoorde ik haar ook smakken. En ja hoor, toen was ze wakker en heb ik haar dus gevoed.
Om 8 uur werd ik weer wakker van haar. OPgepakt en geprobeerd aan te leggen, maar ze wilde niet. Dus maar op mijn borst gehouden en hebben we samen nog een uurtje geslapen. Om 9 uur wilde ze wel drinken.

Ach, ik hou het er maar op dat 'op verzoek' zolang het haalbaar is voor me, ook werkelijk 'op verzoek' betekent. En ik heb toch besloten haar niet meer om de 2, maar om de 2,5-3 uur wakker te maken als ze zich niet gemeld heeft. Ze drinkt per keer zo goed, dat ik denk dat dat wel kan. Kijken of ze daar ook wat rustiger van wordt.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:25:55 #295
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_71712125
Kom me hier ook weer eens laten zien

opzich gaat het met de bv prima, Roy komt netjes rond de 3 uur, hapt goed aan en drinkt lekker.
Alleen sinds vandaag is de linkerborst nogal pijnlijk geworden, vooral het eerste stuk, als hij dan eenmaal drinkt gaat het goed.
ben nu op advies van de kraam, de tepel aan het smeren met bethaden zalf, hopelijk ben ik er snel weer vanaf.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  Moderator zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:48:34 #296
5428 crew  miss_sly
pi_71714046
Bar! Fijn dat het goed op gang lijkt te komen en Roy goed drinkt.
Ik heb de eerste dagen ook wat gesmeerd met bepanthen, en dat hielp wel. Nog beter hielp toch nog net wat beter happen, zodat de tepel echt goed in de mond zat. Nu hoef ik helemaal niet meer te smeren.
pi_71725293
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 10:00 schreef Jelief het volgende:
nee hoor, als zij niets heeft aangegeven dan kan ze gewoon alles eten. Ga alleen niet iets heel anders (heel pittig bijvoorbeeld) eten, dan wat zij normaal eet.

tinu, ik doelde erop dat je hem dan straks gewoon éérst kunt aanleggen, kijken of hij wil drinken, wil hijniet drinken dan ga je kolven, als hij daarna nog snel komt zal er vast nog wel genoeg over zijn om zijn dorst te stillen.
Bedankt voor de tip(s). Ik heb uiteindelijk maar niet gekolfd. Ik heb de tip opgevolgd om vaker te voeden. Door de hitte en zijn spugen s'ochtends was dat de betere oplossing. Schijnt alsof Jair een trend heeft gezet: Gisteravond moest ik dan ook oveergeven en s'nachts was Papa aan de beurt. Jair is helemaal gezond. En ik en mijn man hebben ook geen koorts, dus ik gok erop, dat wij iets verkeerds hebben gegeten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71725694
Wat fijn dat het borstvoeden bij de nieuwe mama's goed gaat!

Tinuviel, wat naar dat overgeven met het hele gezin. Fijn dat het met Jair weer helemaal goed gaat.

Owlet, zijn jullie alweer verlost van de spruw?

Hier gaat alles zijn gangetje, ik ben nog niet echt bezig met het ontwennen van het tepelhoedje, maar nu we weer spruwvrij lijken te zijn wil ik er weer voor gaan. Verder zei de LK dat ik moest gaan kolven omdat anders de kans bestaat dat hij straks het flesje niet meer wil, dus ook daar ga ik aan beginnen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_71726138
Oeke fijn dat de spruw bij jullie weer voorbij is.

Bar, Nijna en miss-sly, fijn dat de bv zo goed gaat bij jullie.

Ik voel me alweer wat beter. Probeer goed op mijn vochttoevoer te letten. Bv geven als je jezelf slecht voelt is wel vermoeiend.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_71728780
Iris zit weer boven haar geboortegewicht . Kleine lurkie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')