abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:38:33 #1
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_69001788
Vorige week heb ik een quickscan gehad om te kijken of ik in aanmerking kom voor ooglaser of lens implantatie.

Aangezien mijn ogen zo'n -5 en mijn cilinder -3 zijn (dat is dus ongeveer -8) lijken mijn ogen vooralsog niet geschikt voor laseren maar wel voor lens implantaten.
12 juni ga ik voor een uitgebreid onderzoek. Ik heb mijn zinnen gezet op implantaten, vooral ook dat het omkeerbaar is.
Grote nadeel is dat je oog voor oog moet doen en dat het een keer zo duur is.

Nu wil ik graag mensen horen die dit ook hebben gedaan....
Laseren kan ik van alles over vinden maar implantatie niet?? Wie o wie wil mij de enge, mooie, pijnlijke, scherpe blikjes vertellen?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_69001825
Het spijt me heel erg, ik heb er totaal geen verstand van maar ik wil dit onderwerp even volgen. Vandaar deze post. Succes in elk geval
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:55:29 #3
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_69002104
Ik heb het laten laseren, vooral omdat je dan gewoon 2 vliegen in een klap slaat.
Een collega heeft wel inplantaten, heeft het in belgie laten doen, waar ze dus wel beiden gelijkertijd zetten.
Het genezingsproces is bij omplantaten wat langer. (ik had na mijn laseren een kleine week nodig om weer helemaal de oude te zijn, kon eigenlijk alles wel zien, maar had veel last van het licht in begin en durfde niet auto te rijden)
Bij implantaten duurt het herstel dus langer...
En je mag NOOIT meer in je ogen wrijven, bij laseren kan dit nog met mate wel...
Meer kan ik er eigenlijk niet over vertellen.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_69002480
Laseren kan niet meer tegenwoordig onder je 24e levensjaar. Of je moet op eigen risico naar België gaan. Weet ik van mijn opticien.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_69002485
tvp
Mijn vriendin heeft -11/-12 in beide ogen en heeft begin juni een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 14 mei 2009 @ 01:30:56 #6
190186 hierissieweer
pi_69002674
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 01:16 schreef W00fer het volgende:
Laseren kan niet meer tegenwoordig onder je 24e levensjaar. Of je moet op eigen risico naar België gaan. Weet ik van mijn opticien.
Ik heb het in november nog gedaan, toen was ik 23...
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:57:22 #7
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69003850
tvp
als k t geld had, zou k zo laseren.
dr wordt NIET in mn ogen gesneden

k vraag me in hoeverre een laser behandeling vergoed wordt in verband met psygische schade door de handycap. Aangezien borstvergroting/verkleining ook wel eens vergoed wordt.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_69004963
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:57 schreef marcel-o het volgende:
tvp

Nee, je oog laten verbranden is minder eng en ingrijpend. Laseren of implantaten: het blijft een operatie hoor.

Ik heb geen ervaring met implanteren van lenzen, wel met het verwijderen ervan en ik heb een soort hoornvliestransplantatie gehad. Dan kom je dus uit de OK met een rondje hechtingen over je hele oog.
Het herstel viel me tegen, de eerste week was ik ontzettend lichtgevoelig en heb veel pijn gehad, na een week of drie waren de meeste klachten verdwenen. Maar da's dus alleen het 'technische' stuk. De techniek van beide ingrepen zal enigzins overeen komen, maar daar houdt het wel bij op.

Tevens belangstellingstvp.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 14 mei 2009 @ 09:25:46 #9
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_69005323
Het implanteren van lezen is een zeer eenvoudige operatie.
De gehele procedure neemt mischien niet meer dan een uurtje in beslag.

De ingreep wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving. Hierna word een soort plakje van de oogbol gesneden welke open geklapt wordt.
Hierna zullen 3 kleine sneetjes in het oog gemaakt worden (ongeveer 2-3 mm per stuk); 1 voor het op druk houden van het oog met vloeistof en 2 voor het binnenbrengen van kleine instrumenten.
Na het maken van de sneetjes zal met een ultrasoon apparaat de originele lens vergruist worden en afgezogen worden.
Na het opschonen van het oog van alle rest stukjes originele lens zal de nieuwe lens geplaatst worden.
Gezien de huidige generatie lenzen die er zijn (acrylaat en silicone) zal deze door een gaatje van nog geen 3 mm in het oog gebracht worden en op zijn plek gezet worden.
Na deze ingreep zal de oogbol weer gesloten worden (plakje wat er afgehaald is zal worden terug geplaatst).
Na de ingreep 24 uur met een lapje op je oog en gedurende ongeveer 10 dagen 2 maal daags druppelen met vloeistof en voila een nieuwe lens met perfect zicht.

Volkomen veilig, snel en practisch. Enig nadeel is de prijs van die dingen.
En dat kan ik weten, werk voor een bedrijf die dat soort lenzen maakt.
The Admirals......1995-2007
pi_69013565
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 01:30 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Ik heb het in november nog gedaan, toen was ik 23...
Dat zou kunnen, maar wat ik weet is dat de ziekenhuizen hier het niet meer doen. Wellicht is per januari de regelgeving veranderd.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_69014779
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 09:25 schreef RodenCity het volgende:
Het implanteren van lezen is een zeer eenvoudige operatie.
De gehele procedure neemt mischien niet meer dan een uurtje in beslag.

De ingreep wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving. Hierna word een soort plakje van de oogbol gesneden welke open geklapt wordt.
Hierna zullen 3 kleine sneetjes in het oog gemaakt worden (ongeveer 2-3 mm per stuk); 1 voor het op druk houden van het oog met vloeistof en 2 voor het binnenbrengen van kleine instrumenten.
Na het maken van de sneetjes zal met een ultrasoon apparaat de originele lens vergruist worden en afgezogen worden.
Na het opschonen van het oog van alle rest stukjes originele lens zal de nieuwe lens geplaatst worden.
Gezien de huidige generatie lenzen die er zijn (acrylaat en silicone) zal deze door een gaatje van nog geen 3 mm in het oog gebracht worden en op zijn plek gezet worden.
Na deze ingreep zal de oogbol weer gesloten worden (plakje wat er afgehaald is zal worden terug geplaatst).
Na de ingreep 24 uur met een lapje op je oog en gedurende ongeveer 10 dagen 2 maal daags druppelen met vloeistof en voila een nieuwe lens met perfect zicht.

Volkomen veilig, snel en practisch. Enig nadeel is de prijs van die dingen.
En dat kan ik weten, werk voor een bedrijf die dat soort lenzen maakt.
Dit is een cataract/staar operatie, hierbij wordt de originele troebele lens verwijderd, bij een Lens implantatie die de TS bedoelt, gaat het om een lens die ze vóór de originele ooglens plaatsen. Hierbij behoud je dus je originele accomodatie vermogen!

Mijn moeder heeft overigens Artisan lensjes laten plaatsen in Alkmaar. Is 2 jaar geleden gebeurd en heeft tot op de dag van vandaag 0% spijt. Ze is er er echt heel erg blij mee!
  donderdag 14 mei 2009 @ 17:51:51 #12
190186 hierissieweer
pi_69023357
quote:
tvp
Ik zal je eens wat vertellen. bij het laseren snijden ze zowat je hele hoornvlies open... Verwijderen ze een deel ervan en dan ben je klaar.

Een inplantaat is slechts een klein gaatje, wordt de lens in geschoven en je bent klaar.

Dus een implantaat kan je altijd nog verwijderen ofzo, mocht het nodig zijn. Laseren is voor altijd
pi_69024472
TVP

Heb 2 weken geleden mijn vooronderzoek gehad en kan helaas niet laseren door te dun hoornvlies en een litteken in mijn oog. Vandaar dat ik ook heb gekozen voor lensimplantaten. Vandaag zijn de gaatjes voor de lenzen gelaserd en 9 juni is mijn rechteroog aan de beurt en een week later mijn linker. Erg spannend!
Het is inderdaad een flinke smak geld, maar ik ben zo klaar met lenzen en bril. Dit voor mij echt een uitkomst.
Let's do some living before we die
  donderdag 14 mei 2009 @ 18:47:01 #14
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_69025019
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 14:02 schreef Maart85 het volgende:

[..]

Dit is een cataract/staar operatie, hierbij wordt de originele troebele lens verwijderd, bij een Lens implantatie die de TS bedoelt, gaat het om een lens die ze vóór de originele ooglens plaatsen. Hierbij behoud je dus je originele accomodatie vermogen!

Oke das nieuw voor mij, die versie heb ik nooit eerder van gehoord.
Net wat ik zeg wij maken cataract lenzen, overigens binnenkort ook accomoderend.

Dan heb ik niks gezegt en wens ik je succes met je procedure!
The Admirals......1995-2007
  donderdag 14 mei 2009 @ 19:02:42 #15
62964 Little_Acorn
You would know
pi_69025533
Hoi, ik heb een half jaar geleden lensimplantaten gekregen en het bevalt echt super!

Er wordt één oog behandeld, week erop het andere oog. De behandeling is als volgt: Eerst krijg je een valiumpje om een beetje relaxed te raken. Als dat na een half uurtje is ingewerkt krijg je wat druppels in je oog die de boel wat moeten verdoven. Ook krijg je een infuss met daarin een roesje om nog rustiger te worden. Dat is trouwens best een apart gevoel, je voelt een soort tinteling in je hoofd en je bent daarna gelijk heel rustig.

Daarna krijg je een prik onder je oog om alles goed te verdoven zodat je geen pijn voelt tijdens de operatie en ervoor zorgt dat je oogspieren als het ware verlamd raken, je kunt dan dus niet je eigen oog openhouden, best raar.

Dan doen ze een oogklem op om het oog 'open te sperren'. De arts maakt een superklein sneetje waar je helemaal niets van voelt, wel voel je dat er af en toe vloestof op je oog wordt gedaan om het vochtig te houden. De lens (in mijn geval artiflex) wordt opgevouwen onder het hoornvlies geschoven. Dan is het eigenlijk al gebeurd, 10 minuutjes lig je ongeveer op de operatietafel. Er wordt een kap op je oog gedaan om het oog te beschermen. Na een paar uurtjes is de verdoving uitgewerkt en mag de kap eraf.

Gedurende een week moet je nog wel 's nachts de beschermkap op doen maar dat is niet heel vervelend.
De week erop het andere oog, weer dezelfde riedel en na 5 weken druppelen is het helemaal klaar.

Ik moet zeggen dat het me allemaal heel erg is meegevallen, alleen de verdovingsprik onder het oog vond ik wel vervelend, de pijn nadat de verdoving is uitgewerkt is ook wel vervelend maar dat is de volgende dag eigenlijk al weg

Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen, helemaal omdat ik alles vergoed heb gekregen van m'n verzekering. Dit omdat het verschil in sterkte tussen beide ogen vrij groot was -9.5 en -4.5 en ik een intolerantie voor contactlenzen had. Dus ik raadt je aan om zeker een declaratie in te dienen bij je verzekering!!

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal, succes!
Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
pi_69030465
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:02 schreef Little_Acorn het volgende:
Hoi, ik heb een half jaar geleden lensimplantaten gekregen en het bevalt echt super!

Er wordt één oog behandeld, week erop het andere oog. De behandeling is als volgt: Eerst krijg je een valiumpje om een beetje relaxed te raken. Als dat na een half uurtje is ingewerkt krijg je wat druppels in je oog die de boel wat moeten verdoven. Ook krijg je een infuss met daarin een roesje om nog rustiger te worden. Dat is trouwens best een apart gevoel, je voelt een soort tinteling in je hoofd en je bent daarna gelijk heel rustig.

Daarna krijg je een prik onder je oog om alles goed te verdoven zodat je geen pijn voelt tijdens de operatie en ervoor zorgt dat je oogspieren als het ware verlamd raken, je kunt dan dus niet je eigen oog openhouden, best raar.

Dan doen ze een oogklem op om het oog 'open te sperren'. De arts maakt een superklein sneetje waar je helemaal niets van voelt, wel voel je dat er af en toe vloestof op je oog wordt gedaan om het vochtig te houden. De lens (in mijn geval artiflex) wordt opgevouwen onder het hoornvlies geschoven. Dan is het eigenlijk al gebeurd, 10 minuutjes lig je ongeveer op de operatietafel. Er wordt een kap op je oog gedaan om het oog te beschermen. Na een paar uurtjes is de verdoving uitgewerkt en mag de kap eraf.

Gedurende een week moet je nog wel 's nachts de beschermkap op doen maar dat is niet heel vervelend.
De week erop het andere oog, weer dezelfde riedel en na 5 weken druppelen is het helemaal klaar.

Ik moet zeggen dat het me allemaal heel erg is meegevallen, alleen de verdovingsprik onder het oog vond ik wel vervelend, de pijn nadat de verdoving is uitgewerkt is ook wel vervelend maar dat is de volgende dag eigenlijk al weg

Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen, helemaal omdat ik alles vergoed heb gekregen van m'n verzekering. Dit omdat het verschil in sterkte tussen beide ogen vrij groot was -9.5 en -4.5 en ik een intolerantie voor contactlenzen had. Dus ik raadt je aan om zeker een declaratie in te dienen bij je verzekering!!

Hey dat is interessant! Het schijnt overigens (correct me if I'm wrong) dat als je ook een dioptrie < -8 hebt, dat het in bepaalde gevallen ook (gedeeltelijk) vergoed wordt. Ik vraag me alleen af, in jouw geval, no offense hoor, waarom er niet beroep gedaan wordt op het feit dat je gewoon een bril kan dragen. Want als ik het goed begrijp wordt zo'n ingreep (gedeeltelijk) vergoed als het medisch noodzakelijk is, maar je kan toch gewoon een bril dragen? Nogmaals helemaal niet aanvallend hoor, en ben blij voor je dat het in jouw situatie gewoon vergoed is. Het blijkt natuurlijk een smak geld!
  donderdag 14 mei 2009 @ 21:05:43 #17
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_69030470
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 14:02 schreef Maart85 het volgende:

[..]

Mijn moeder heeft overigens Artisan lensjes laten plaatsen in Alkmaar. Is 2 jaar geleden gebeurd en heeft tot op de dag van vandaag 0% spijt. Ze is er er echt heel erg blij mee!
Dat is fijn om te horen!

Bedankt alvast voor jullie reacties. Nu ik de knoop heb doorgehakt kan het mij niet snel genoeg gebeuren, vind het echt doodeng
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_69030575
quote:
tvp

k vraag me in hoeverre een laser behandeling vergoed wordt in verband met psygische schade door de handycap. Aangezien borstvergroting/verkleining ook wel eens vergoed wordt.
Alsjeblieft zeg, lees je even in voordat je zo'n reactie plaatst. De incisie van een lensimplantatie is veel kleiner (de Artisan is een opvouwbare lens) dan het snijvlak wat gemaakt wordt met het laseren. Overigens is een lensimplantaat een omkeerbaar proces, in tegenstelling tot laseren. Weefsel weglaseren is weg, en niet terug te krijgen.
  donderdag 14 mei 2009 @ 21:07:53 #19
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_69030587
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:02 schreef Little_Acorn het volgende:

Ja, heel veel, thanks!
pi_69030754
Vraag inderdaad actief even bij je verzekering of ze er een deel van willen betalen. En bewaar het bonnetje, ik kreeg van de laseroperatie nogal een interessant deel terug van de belasting (het valt onder ziektekosten).

Mijn moeder is onderzocht op de mogelijkheid van lensimplantatie, voor haar bleek het niet te kunnen, waarom weet ik niet (meer).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 14 mei 2009 @ 21:16:13 #21
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_69031077
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 21:10 schreef sigme het volgende:
Vraag inderdaad actief even bij je verzekering of ze er een deel van willen betalen. En bewaar het bonnetje, ik kreeg van de laseroperatie nogal een interessant deel terug van de belasting (het valt onder ziektekosten).

Mijn moeder is onderzocht op de mogelijkheid van lensimplantatie, voor haar bleek het niet te kunnen, waarom weet ik niet (meer).
Ja, je kunt een gedeelte terugvragen bij de belasting.
Zelf heeft mijn ziektekostenverzekeraar een deal met een andere oogkliniek,dus ik krijg nu maar 95 E ervan terug ipv 450 als ik het 200 km verder laat doen.
Maar inderdaad, ik kan sowieso nog daar wel info extra over aanvragen.

Misschien was de 'diepte' van jou moeders ogen te klein?? Het moet allemaal wel aan bepaalde afmetingen voldoen.
  donderdag 14 mei 2009 @ 22:26:50 #22
62964 Little_Acorn
You would know
pi_69036041
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 21:05 schreef Maart85 het volgende:

[..]

Hey dat is interessant! Het schijnt overigens (correct me if I'm wrong) dat als je ook een dioptrie < -8 hebt, dat het in bepaalde gevallen ook (gedeeltelijk) vergoed wordt. Ik vraag me alleen af, in jouw geval, no offense hoor, waarom er niet beroep gedaan wordt op het feit dat je gewoon een bril kan dragen. Want als ik het goed begrijp wordt zo'n ingreep (gedeeltelijk) vergoed als het medisch noodzakelijk is, maar je kan toch gewoon een bril dragen? Nogmaals helemaal niet aanvallend hoor, en ben blij voor je dat het in jouw situatie gewoon vergoed is. Het blijkt natuurlijk een smak geld!
In eerste instantie is de declaratie idd ook afgewezen. Voordat ik lensimplantaten kreeg, droeg ik ook gewoon een bril, zonder problemen.

Maar omdat bij intolerantie voor lenzen en verschil in dioptrie óók een medische indicatie geldt, heb ik nogmaals een declaratie ingevuld met daarbij 3 bijlagen waarin ik heb aangetoond dat in de regelgeving van het NOG (Nederlands Oogheelkundig Gezelschap) is aangegeven dat bij contactlensintolerantie en verschil in dioptrie, ik recht had op teruggaaf.

Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn oogarts dit nadrukkelijk in het onderzoeksrapport heeft vermeld, op mijn verzoek. Dus dit zou ik wel even vragen aan de arts die je onderzoekt.
pi_69068291
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 21:16 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Ja, je kunt een gedeelte terugvragen bij de belasting.

Let op: dit is enkel (nog) van toepassing bij de gevallen, waarvan de betaling van zo'n behandeling in 2008 heeft plaatsgevonden, Dus betalingen die vanaf 01-01-2009 zijn gedaan, komen niet meer in aanmerking om dit op te mogen geven als aftrekpost.
  maandag 15 juni 2009 @ 16:33:59 #24
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_70029466
Belasting, helaas

Vrijdag een uitgebreid onderzoek gehad en voor laseren zijn mijn ogen toch te slecht.

Aangezien een 'afwijkende' oogafwijking moeten de lensen nog gemaakt worden, dit duurt zo'n 10 tot 12 week.
Daarna maken we een afspraak, in september ongeveer is het zover! Ga er voor 100% voor
Ben erg benieuwd hoe het gaat lopen, doodeng!

Tot zover
pi_70029795
Teeveepee hier!
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_70029989
Ik heb ergens ooit eens gelezen dat als je van nature grote pupillen hebt, je dan een probleem kan hebben met de implantaten.. dan "zie" je een randje... weet iemand of dat waar is of is het een kletsverhaal?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_70030150
quote:
Op maandag 15 juni 2009 16:48 schreef DarkElf het volgende:
Ik heb ergens ooit eens gelezen dat als je van nature grote pupillen hebt, je dan een probleem kan hebben met de implantaten.. dan "zie" je een randje... weet iemand of dat waar is of is het een kletsverhaal?
Dat klopt, maar dat geldt ook voor het laseren. Ze kunnen maar een bepaald gebied behandelen, het kan dan zo zijn dat je in het donker een wazige rand blijft zien. Ze meten je pupilgrootte ook op bij het vooronderzoek.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_70030229
ah ok. tnx
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 15 juni 2009 @ 17:02:21 #29
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_70030491
quote:
Wat Syrena zegt dat klopt.
Maar ook dat wordt onderzocht natuurlijk..
Mijn pupillen zijn 6 mm en de lenzen zijn 5 mm.
Ook wordt de lengte van je oog, grote van je pupillen ja, dikte van hoornvlies, hoeveelheid cellen (voor genezing) enzo bepaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door uniekhoorn op 15-06-2009 17:14:32 ]
pi_70036393
quote:
Klopt. Ik heb sinds een half jaar lensimplantaten en zie bij mijn rechteroog regelmatig lichtinval op het randje van de lens. Ik vind het niet hinderlijk overigens.
pi_70078184
tvp
  dinsdag 16 juni 2009 @ 23:01:44 #32
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_70078595
(nog zo een met "ik weet van mijn mamma")

Mijn moeder is er helemaal blij mee (na de herstelwerkzaamheden).
Voor de lensimplantaten had ze ongeveer -14 aan allebei haar ogen en nu heeft ze -1,5 (ik weet niet meer waarom het geen 0 is, maar goed, -1,5 of -14 maakt een flink verschil)
Er is een wereld voor haar open gegaan.
Alleen herkent ze nu sommige mensen niet meer
pi_70081926
Al een jaar of 6 draag ik al implantlenzen, destijds heb ik het bij FYEO laten doen in Brabant, 2 ogen tegelijk week met een zonnebril opgelopen en een weekje 's nachts met een beschermkapje geslapen om niet per ongeluk in je ogen te wrijven. maar ik kan het iedereen aanraden
Het is omkeerbaar, minder kans op complicaties, geen droge ogen; kortom een heel goed alternatief voor laseren.
De eerste 3 maanden was het zicht nog niet optimaal, maar daarna zat ik echt op 0 (van -6)
Het lijkt allemaal heel eng en spannend maar valt reuze mee... het mooie is , je kan "meekijken" met de operatie want je ziet dat ze iets in je oog schuiven en ineens heb je helder zicht... dan weer de druppels, en weg is het scherpe zicht weer, maar ik zou het zo weer doen als het nodig was
Succes Uniekhoorn !!
  woensdag 17 juni 2009 @ 14:09:14 #34
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_70095416
PearlySpencer, dank je wel Dit zijn mooie verslagen
pi_70097964
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 23:01 schreef GimmeGore het volgende:
(nog zo een met "ik weet van mijn mamma")

Mijn moeder is er helemaal blij mee (na de herstelwerkzaamheden).
Voor de lensimplantaten had ze ongeveer -14 aan allebei haar ogen en nu heeft ze -1,5 (ik weet niet meer waarom het geen 0 is, maar goed, -1,5 of -14 maakt een flink verschil)
Er is een wereld voor haar open gegaan.
Alleen herkent ze nu sommige mensen niet meer
Heeft ze een bril om de laatste -1.5 weg te krijgen of lenzen?

Ik baal zo, ik zie dus echt geen hol met m'n nieuwe zachte lenzen Oke, het is het eerste proefsetje, maar toch. En mijn harde lenzen verdraag ik niet meer, maar daar zag ik prima mee. Ik zit nu op het werk met m'n bril op (en ook daar zie ik niet 100% mee).
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:44:04 #36
259233 GimmeGore
pi_70129497
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:22 schreef Syrena het volgende:

[..]

Heeft ze een bril om de laatste -1.5 weg te krijgen of lenzen?

Ik baal zo, ik zie dus echt geen hol met m'n nieuwe zachte lenzen Oke, het is het eerste proefsetje, maar toch. En mijn harde lenzen verdraag ik niet meer, maar daar zag ik prima mee. Ik zit nu op het werk met m'n bril op (en ook daar zie ik niet 100% mee).
Een bril.
Lenzen heeft zo ooit al eens problemen mee gehad en ze was bang dat haar gezicht zo leeg zou zijn na ruim 50 jaar met een bril
pi_70153270
HALLO WILDE OOK EVEN REAGEREN HIER OP DIT FORUM
ben ongeveer 5 maanden geleden geholpen aan mijn beide ogen
met een staar operatie en het plaatsen van crystalensen
heb hier echt heel veel spijt van
mijn zicht is nu heel veel minder als voor de operatie en heb de hele dag last van beide ogen oa een plakkerig en nat gevoel en constant het gevoel dat er een was voor zit en nade middag zijn mijn ogen zo moe dat ik ze bijna niet meer open kan houden
ben regelmatig terug geweest voor controle maar steeds zeiden ze dat het goed ging en dat het er allemaal prima uitzag en dat ik wat geduld moest hebben maar afgelopen dinsdag na een groot onderzoek hebben ze dan toch eindelijk gevonden wat er aan de hand was
namelijk mijn rechter lens is gedeeltelek verkleeft en zit te diep en in mijn linkeroog is mijn oogkapsel aan het krimpen en daardoor is mijn lens 50 graden gedraaid
kreeg nu vandaag een telefoontje dat ze willen gaan laseren maar weet niet of ik dat nog wel aandurf en of dat dit de goede oplossing is meschien dat er hier op dit forum mensen zijn met soort gelijke ervaringen die mijn wat meer kunnen vertellen
groetjes marleen
geen signature
pi_70156244
quote:
Dat klopt, in die zin dat je in het donker (als je pupilllen op z'n grootst zijn) een soort lichtvertrooiing zit aan de randen. Maar ik ervaar het niet al vreselijk hinderlijk. Ik ben in maart geopereerd en heb twee artiflexlenzen geïmplanteerd gekregen. Laseren kon bij mij niet, omdat ik een redelijk afwijking heb (met cilinder op bijna -8) in combinatie met een raar gevormd hoornvlies. Ik heb dus ook nog eens grote pupillen, waardoor implanteren met een artisanlens veel lichtverspreiding zou opleveren in het donker. Met artiflex lopen de lenzen wat geleidelijker af, waardoor het minder hinderlijk is. Ik merk nu alleen dat wanneer ik in het donker zit en er een felle lichtbron vanuit de zijkanten op mijn ogen schijnt (lampje op de fiets, kaars op talel in een donker restaurant, één lamp aan in de bioscoop) dat ik dan verstrooiingen zie. Maar dat is ook alles. Maar ik heb vanwege mijn grote pupillen wel vier jaar gewacht tot de artiflexlenzen er waren, met artisan had ik geen goed resultaat gehad.

Ik ben echt ontzettend blij dat ik het heb laten doen Ik klooide al 12 jaar met lenzen en had er zo genoeg van. Ik heb zeer lichtgevoelige ogen dus iedere zomer was voor mij maanden van kriebelende oog, roodheid, viezigheid, pijn, lenzen dagen niet in... etc. Nu ben ik net terug van een weekje Curacao en nergens last van gehad! Gewoon zonnen, zwemmen zonder gerommel. Heerlijk Ik heb trouwens links nog een cilinder van -1.75, omdat dat niet te corrigeren is met artiflex. Daar merk ik in de praktijk weinig van, met rechts zie ik 120% en met beide ogen gewoon netjes 100%. Ik zou het nog kunnen laten laseren, maar ik denk dat ik dat (voorlopig) niet doe, zo gaat het ook prima en ik wil zo min mogelijk in m'n ogen snijden.

ik vond de operatie ook ontzettend meevallen. Ik had ook een heel plezierige oogarts die alles uitlegde. Al met al was ik met drie kwartier weer buiten. Het meest onaangenaam vond ik de tweede verdovingsprik omdat ze daarbij door je spierkapsel heen moeten prikken. Verder ook na afloop eigenlijk geen pijn gehad. Wat ik wel onhandig vond was de periode tussen de operatie: door het grote verschil tussen beide ogen zie je het beroerd. Alles wiebelt en beweegt en het wordt niet echt één beeld. Ik heb die week een bril met één vensterglas en één glas op sterkte gedragen, maar dat werd nog steeds niet fantastisch, dus ik heb die week eigenlijk niet gewerkt omdat ik steeds draaierig werd van het computerscherm.

Maar dat was echt het enige nadeel wat mij betreft. O ja, en al die oogdruppels die je nog moet gebruiken na afloop maar ik ben ook een medicijnenkneus, ik vergeet het altijd... Maar over de operatie en het resultaat alleen maar positieve ervaringen dus! Naar welke kliniek ga je Uniekhoorn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 19-06-2009 11:23:24 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 10:36:38 #39
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_70158890
TVP, ik overweeg ook om lensimplantaten te nemen. Laseren zie ik niet zitten vanwege de onzekerheid over de toekomst. Ik heb zelf -4 en -6 en kom in principe dus wel in aanmerking voor lenzen. Heb een beetje zitten kijken op de site van het Oogziekenhuis Rotterdam, zij hebben een kliniek waar ze dit soort dingen uitvoeren.
Nadeel is inderdaad de prijs en het feit dat ze beide ogen niet tegelijk doen, maargoed.. Als ik kijk naar wat ik uitgeef aan lenzen; per jaar zo'n 300 euro, dan is het goedkoper om die implantaten te nemen voor de rest van mn leven. Plus dat gedoe met die lenzen en bril.. Ik word het gewoon zat, ik blijf het zien als een handicap.
Maar ik zal eerst ff moeten sparen, als ik het geld bij elkaar heb ga ik wel verder kijken.. dus wordt sowieso een tijdje wachten.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_70183729
Hoeveel kost dat ongeveer, lensimplantaten?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 23:41:34 #41
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_70184117
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:29 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hoeveel kost dat ongeveer, lensimplantaten?
Volgens de site van het Oogziekenhuis Rotterdam:
quote:
¤ 2500,- Artisan Implantlens (kosten per oog)
¤ 2750,- Torische Artisan Implantlens (implantlens met cylinder) (kosten per oog)
¤ 2750,- Artiflex Implantlens (flexibele implantlens) (kosten per oog)
¤ 2200,- Refractive Lens Exchange standaard (kosten per oog)
¤ 2500,- Refractive Lens Exchange restor (kosten per oog)
http://www.oogziekenhuisfocuskliniek.nl/#pagina=789

Aardig wat dus, ook duurder dan laseren. Zal ook nog wel prijsverschil zitten tussen de verschillende klinieken
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 00:26:19 #42
62964 Little_Acorn
You would know
pi_70185559
Ik heb mijn ogen laten behandelen bij VisionClinics in Utrecht, kosten ¤ 2450,- per oog (Artiflex). En heel tevreden over de behandeling. Aardig en kundig personeel, geen commercieel gedoe zoals ik bij een eerste vooronderzoek bij Optical Express heb ervaren.
pi_70190502
Ik heb 4450 euro betaald voor twee artifleximplantaten, inclusief het vooronderzoek.
  zondag 21 juni 2009 @ 03:20:58 #44
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_70213317
quote:
tvp
Laseren kost je 800 euro in Turkije
Regel je eigen vliegreis + een goedkoop hotelletje en je bent voor 1200 euro klaar.
  zondag 21 juni 2009 @ 03:38:53 #45
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_70213453
Kan iemand dat "niet in je ogen wrijven"-verhaal ook bevestigen? Zijn er nog meer dingen die je niet meer mag? Ik hoorde dus pasgeleden pas dat je na het laseren geen lenzen meer mag dragen, dus als je ogen dan weer achteruit gaan, zit je aan een bril vast. Dat wist ik eerst ook niet. Zitten er aan implantaten ook zulk soort nadelen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 21 juni 2009 @ 14:50:50 #46
52441 TongPo
As Smooth As Silk
pi_70221605
quote:
Op zondag 21 juni 2009 03:38 schreef wonderer het volgende:
Kan iemand dat "niet in je ogen wrijven"-verhaal ook bevestigen? Zijn er nog meer dingen die je niet meer mag? Ik hoorde dus pasgeleden pas dat je na het laseren geen lenzen meer mag dragen, dus als je ogen dan weer achteruit gaan, zit je aan een bril vast. Dat wist ik eerst ook niet. Zitten er aan implantaten ook zulk soort nadelen?
Weet je zeker dat je na een laserbehandeling geen lenzen meer kunt dragen? Ik wil dit jaar mijn ogen laten corrigeren en twijfel zwaar tussen laseren en implantaten. Beide behandelmethoden zijn mogelijk in mijn geval.
"There is a moment of sheer panic when I realize that Paul's apartment overlooks the park... and is obviously more expensive than mine."
  zondag 21 juni 2009 @ 17:44:57 #47
71919 wonderer
pi_70226557
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:50 schreef TongPo het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je na een laserbehandeling geen lenzen meer kunt dragen? Ik wil dit jaar mijn ogen laten corrigeren en twijfel zwaar tussen laseren en implantaten. Beide behandelmethoden zijn mogelijk in mijn geval.
Nou ja, dat hoorde ik dus. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan want het is toch nog niet aan de orde.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_70230196
quote:
Niet in je ogen wrijven is mij nooit verteld. Doe het ook met enige regelmaat trouwens Zal wel loslopen. Wat betreft het achteruitgaan: in principe wordt je alleen behandeld als je al jaren stabiel op dezelfde afwijkzing zit. In de afgelopen vier jaar zijn mijn ogen exact hetzelfde gebleven, ik ga er niet vanuit dat dat binnenkort verandert. Behalve als ik ouder wordt en een leesbril moet, maar daar gebruik je sowieso geen refractiechirurgie of lenzen voor.

Maar mochten mijn ogen echt nog dramatisch veranderen, implantaten zijn te verwijderen en verangen. Ik weet ook niet of ik ooit nog lenzen mag dragen, wel weet ik dat de wond bij implanteren beduidend kleiner is dan bij laseren: een sneetje van 3 mm tegenover het gehele oppervlak van je pupil. De nazorg bij implantaten is ook minder uitgebreid dan bij laseren en de incisie groeit gewoon weer dicht in plaats van dat de bovenste laag van je hoornvlies permanent veranderd is.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 14:24:20 #49
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_70396174
17 en 24 augustus is het zover
pi_70396258
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 17:51 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Ik zal je eens wat vertellen. bij het laseren snijden ze zowat je hele hoornvlies open... Verwijderen ze een deel ervan en dan ben je klaar.
Nou nee, dat verschilt per techniek (Lasik/Lasek)
pi_70396406
quote:
Bij laseren mag je wel wrijven iig, met een bepaalde mate. Ik wrijf soms echt wel in mijn ogen en merk er niks van.
pi_70840757
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 14:24 schreef uniekhoorn het volgende:
17 en 24 augustus is het zover
O, wat spannend! Komt snel dichterbij dus. Waar word je behandeld? Ik ben in Groningen geopereerd namelijk en ik vroeg me af of jij naar dezelfde kliniek gaat, gezien je woonplaats
  maandag 13 juli 2009 @ 15:25:19 #53
238488 Crapbag
I love crap
pi_70935267
TVP
Heb zelf -10 en -10,5 en mij is afgeraden met deze sterkte mijn ogen te laten laseren. Dus kwam ik uit op implantaatlenzen. Bijkomend voordeel is dat het omkeerbaar is, dat maakt het voor mij wat minder "eng". De enige reden waarom ik het nu nog niet doe is de prijs
It's fun, it's different and no one else has a name like that.
If you need an easy way to remember it, just think of a bag of crap.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:46:35 #54
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71042087
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:38 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

O, wat spannend! Komt snel dichterbij dus. Waar word je behandeld? Ik ben in Groningen geopereerd namelijk en ik vroeg me af of jij naar dezelfde kliniek gaat, gezien je woonplaats
Ja, bij het Oog medisch centrum noord.
Is het wat?
Nog 1 maand en dan is het zover... Als ik in bed lig en kan niet slapen dan denk ik eraan en dan wordt ik serieus bang.

Bij -10 enzo heb je weinig keus, laseren gaat dan niet, in Groningen gaan ze tot de -8 ongeveer
pi_71045145
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:46 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Is het wat?
Nog 1 maand en dan is het zover... Als ik in bed lig en kan niet slapen dan denk ik eraan en dan wordt ik serieus bang.

Bij -10 enzo heb je weinig keus, laseren gaat dan niet, in Groningen gaan ze tot de -8 ongeveer
OMC is (in mijn ervaring) op administratief gebied niet heel sterk, maar dat maken ze ruimschoots goed wat de behandeling betreft.
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:02:22 #56
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71045707
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:38 schreef Inspiratievrij het volgende:

[..]

OMC is (in mijn ervaring) op administratief gebied niet heel sterk, maar dat maken ze ruimschoots goed wat de behandeling betreft.
Dat administratief heb ik al gemerkt ja maar het gaat om de behandeling dus blij dat je dat positief beoordeeld
pi_71046760
quote:

[..]

Is het wat?

don't worry, ik zou het morgen zo weer doen als het nodig was. Als je na de operatie weer buiten staat denk je Was dat alles ?
pi_71349088
quote:

[..]

Is het wat?

O nee, dan is het toch een andere, ik ben bij Hanzevision geweest in het UMCG. Administratief ook niet bijster sterk, maar de behandeling ging prima! Het zal vast ontzettend meevallen, voor mij in ieder geval wel. En denk aan de weelde die je zal ervaren als je straks geen bril/lenzen meer nodig hebt: nooit meer gepiel met zand in je ogen, lenzen die niet in willen/uit willen/wegspringen, slecht zien door regendruppels op je bril, beslaande brillen en opeens overdag even een tukje doen zonder eerst je lenzen uit moeten doen of wakker worden met twee gortdroge prikogen, opeens 's nachts kunnen zien hoe laat het is zonder naar je wekker te kruipen! Dat laatste vond ik zo bijzonder, ik heb de eerste nacht na m'n operatie een uur lang met één oog door de gaatjes van m'n oogkapje iedere minuut naar de weker liggen kijken, vol ongeloof dat ik die cijfertjes van zo'n afstand kon lezen. Kortom: heel even afzien en daarna zó fijn. Het zal je vast meevallen!
pi_71349188
O, en dokter Worst van het OMC heeft toch de implantlenzen uitgevonden? Je zit in ieder geval dichtbij de bron dan
pi_71349891
Hmm, tvp.
M'n ene oog is -3,75 en m'n andere oog is +3,5 ofzo .
En 't ene oog is nog vrij lui ook. Ben benieuwd of 't zou werken om daar een lens in te schuiven...
pi_71443922
Hey Uniekhoorn slaap je nog een beetje ?
nog eventjes aan de bril en dan kun je alles zien zonder

koop maar vast een leuke zonnebril
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:51:27 #62
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71571080
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:53 schreef PearlySpencer het volgende:
Hey Uniekhoorn slaap je nog een beetje ?
nog eventjes aan de bril en dan kun je alles zien zonder

koop maar vast een leuke zonnebril
Nog maar 2 week
Slaap nog wel maar wordt misselijk als ik denk aan een scalpel in mijn oog

Gelukkig mag ik voor mijn werk mijzelf 2 week ziekmelden

Ben net jarig geweest en heb geld gevraagd, daar ga ik een goede zonnebril voor kopen inderdaad

Zal woensdag al even naar de apotheek om de benodige druppels op te halen.

Fijn om te horen Clubsoda!

Dennis, met max -4 kan je beter laseren? da's een heel stuk goedkoper iig

[ Bericht 2% gewijzigd door uniekhoorn op 03-08-2009 18:56:47 ]
  woensdag 5 augustus 2009 @ 20:16:09 #63
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71632136
Ik heb de behandeling iig nu net betaald.
Vandaag ook de 5 tal soorten oogdruppels 'besteld' bij de apotheek, morgen kan ik ze ophalen.

Brrr, komt wel rap dichterbij hoor
pi_71635443
Wat is er mis met een bril?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 02:55:30 #65
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71671447
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 22:10 schreef Repeat het volgende:
Wat is er mis met een bril?
Niks maar met sporten en allehande dagelijkse dingen (in dit geval ook werk) is een bril gewoon erg vervelend.
Daarbij gaat mijn gezichtsvermogen van 70% met bril na bijna 100% dus dat is voor mij sowieso ook nog een reden.
pi_71672385
Ok sporten ed had ik ook nog niet bij stilgestaan...
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:23:36 #67
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71876182
Brrrr, ben vandaag begonnen met druppelen, komt rap dichterbij
pi_71908749
Succes overmorgen, uniekhoorn! Ik ga dit topic ook volgen, het lijkt me heerlijk zonder gedoe met lenzen en brillen door het leven te gaan. Maar de prijzen van die implantaten... dat is wel schrikken hoor. Ben benieuwd naar je ervaringen straks (getypt met de ooglap voor, hehe)
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 21:43:05 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71909128
M'n pa heeft recentelijk implantaatlenzen gekregen en hij is laaiend enthousiast. Hij had een dikke bril en nu is zijn zicht zonder bril goed genoeg om door een pilotenkeuring te komen! Enige nadeel is dat hij wel een leesbril moet omdat hij niet meer kan accomoderen (maar dat kon hij toch al niet).

Wel balen trouwens dat het problemen kan geven als je grote pupillen hebt. Ikzelf heb zulke grote pupillen dat ik met sommige merken contactlenzen al problemen heb. Momenteel gaat alles (nog) prima met contactlenzen maar mijn ogen worden wel steeds droger de laatste jaren dus als die trend doorzet (en dat zal wel) dan zou ik best implantaatlenzen willen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71909505
Kun je niet meer accomoderen met die dingen?
pi_71915548
Succes morgen, uniekhoorn!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71932482
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 21:59 schreef DennisMoore het volgende:
Kun je niet meer accomoderen met die dingen?
Bij oudere mensen wordt vaak de echte lens vervangen door een kunstlens (vergeliijkbaar met een staaroperatie). Daarmee kun je inderdaad niet accomoderen omdat de lens niet flexibel genoeg is. Maar dat kunnen oudere mensen sowieso al niet meer. Bij jonge mensen wordt er een lens in je voorste oogkamer geplaats en daar kun je uitstekemd mee accomoderen.

Laureline, ik had uitgerekend dat mijn hele leven nog harde lenzen en brillen en vloeistof uiteindelijk duurder was dan de implantaten. Maar het is wel een klap geld in één keer.

Uniekhoorn, ik heb héél benieuwd hoe het gaat morgen. Hoop dat je allemaal erg meevalt en dat je net zo jubelt als het verbandje er af mag als ik deed Zo tof als je meteen resultaat ziet
  zondag 16 augustus 2009 @ 22:24:47 #73
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71934644
Ooooh, bedankt iedereen

Zal verslag uitbrengen, vooralsnog ben ik misselijk van de zenuwen...

Ik hoopt het ook Clubsoda, thanks!
  maandag 17 augustus 2009 @ 12:15:11 #74
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71945994
Zo, dat was oog nummer 1.
Man wat was ik zenuwachtig, lag als een rietje op de stoel maar de assistentes waren echt superrelaxed, dat hielp wel.
Na een zeer kort venijnig prikje begon het echte werk, doodeng maar je voelt echt absoluut helemaal niks, heel raar.
Na een kwartier zat de lens erin, daarna zalf op het oog en een gaasje en kapje.

Het is nog maar anderhalf uur geleden dus de verdoving werkt nog, hopelijk gaat het in de loop van de dag ook nog goed.

Tot nu toe viel het nog 100% mee
pi_71954201
en hoe is het nu zonder verdoving ?
Valt allemaal wel mee hè ?
op naar het volgende oog
  maandag 17 augustus 2009 @ 17:32:14 #76
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71954701
Voelt nou een beetje droog wat branderig maar geen pijn.

Heb wel zin in een alcholisch versnapering maar weet niet of het mag?Vergeten te vragen en ik kan er niks over vinden

1 roseetje moet kunnen.
pi_71958343
Kan vast wel toch? Zou niet zo goed kunnen bedenken waarom niet. Fijn dat het zo meeviel! Die prik is naar hè, maar verder merk je echt niets meer. Is het gaasje er al af? En kun je goed zien?
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:56:07 #78
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_71983955
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:29 schreef Clubsoda het volgende:
Kan vast wel toch? Zou niet zo goed kunnen bedenken waarom niet. Fijn dat het zo meeviel! Die prik is naar hè, maar verder merk je echt niets meer. Is het gaasje er al af? En kun je goed zien?
Ja maar je hebt dan geen keus meer

Vanochtend toen ik wakker werd heb ik meteen die kap eraf gehaald, ik kon goed zien maar met een hele waas ervoor.
En ik had toch wel een soort van pijn, vooral door het licht.
Het oogwit was oogrood
Vanochtend om half 10 weer op controle geweest, oogarts was zeer tevreden.
Nu een paar uur later is het rood alweer weg en de waas is ook al vertrokken, heb totaal nergens last van, ja alleen van mijn NIET geopereerde oog Die heb ik nu ook afgeplakt, zie ik toch niks mee

Vanmorgen ook gelijk een goede zonnebril gekocht.
Dus ik ben helemaal happy,als het volgende week met het andere oog ook zo gaat dan teken ik ervoor!
pi_71986696
Klinkt tot zover goed allemaal! Gelukkig maar, want je moet natuurlijk nog een keer...Dat lijkt me best eng trouwens, dat je er niet meteen vanaf bent.
  maandag 24 augustus 2009 @ 18:02:59 #80
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72117090
Had vanochtend mijn linkeroog in verband moeten hebben maar de oogchirurg is ziek... Wanneer het nu gebeurd is onbekend.
BAH,ik vaal echt ontzettend erg nu.
  maandag 24 augustus 2009 @ 18:13:58 #81
71919 wonderer
pi_72117411
Da's kut... zit je met een goed oog en een slecht oog :s
pi_72179997
Jee wat rot, Uniekhoorn! Kun je je wel een beetje redden nu? Ik vond die week met twee scheve ogen behoorlijk irritant namelijk. Ik hoop dat je snel aan de beurt bent!
  dinsdag 1 september 2009 @ 08:00:35 #83
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72331508
Gisteren ben ik aan mijn linkeroog geopereerd door een andere chirurg.
Deze kwam eerlijk vertellen dat hij niet zoveel ervaring had en er dus ook wat langer over zal doen.

Nou ja, weinig keus niet?

Deze operatie was niet geheel pijnloos maar goed te doen.
Gisteravond beetje hoofdpijn en natuurlijk pijnlijke oog.

5 minuten geleden heb ik het kapje eraf gehaald, ik kan gewoon helemaal goed zien, helemaal!!!
Wow, ik ben echt zo blij, wat een heerlijkheid!
Zelfs het oog doet weinig pijn maar vooral het verdovingsprikje

Ben zo blij
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:39:39 #84
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72348694
Volgens de chirurg zit het prima, wond sluit mooi..

Zo zit het er nu uit

Best netjes dacht ik zo...
Bloeduitstorting in het oog komt door de scalpel en druk op het oog. Bloeduitstorting buiten het oog en de blauwe wal komt door de verdovingsprik.
Dat lichter blauwe bij de iris dat is de lens

[ Bericht 7% gewijzigd door uniekhoorn op 01-09-2009 18:45:05 ]
pi_72349384
top hè zo kijken zonder bril/lenzen
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:11:04 #86
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72349549
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 19:05 schreef PearlySpencer het volgende:
top hè zo kijken zonder bril/lenzen
Ja, ik ben eigenlijk de hele dag al emotioneel
Kan het niet geloven
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:18:25 #87
71919 wonderer
pi_72349762
Fijn dat je zo blij bent.

Heb je nou ook instructies gekregen wat je niet mag doen? In je ogen wrijven, lenzen dragen, weet ik het?
pi_72350039
Keiharde TVP
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:42:42 #89
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72350532
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 19:18 schreef wonderer het volgende:
Fijn dat je zo blij bent.

Heb je nou ook instructies gekregen wat je niet mag doen? In je ogen wrijven, lenzen dragen, weet ik het?
2 week niet wrijven (daarna niet te hard ), 2 maand niet zwemmen... lenzen? niet nodig gelukkig, nog een maand druppelen.
Maand geen contact of bal sporten.
That's it geloof ik
Over 3 week nog een controle, daarna volgend jaar augustus weer een controle.
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:55:12 #90
71919 wonderer
pi_72350912
Maar ook op de langere termijn geen dingen die je niet meer mag of juist wel moet doen? Behalve dan hard wrijven.
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:58:05 #91
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72351005
Nee, even normaal doen en dan is alles weer genezen
pi_72351047
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 01:16 schreef W00fer het volgende:
Dan weet ik niet welke opticien jij hebt, maar ik heb me paar weken terug laten nakijken (ben bijna 20) en kon gelijk gelasert worden. Dan hebben we het over Care Vision, mocht je dat kennen.
  dinsdag 1 september 2009 @ 20:03:13 #93
71919 wonderer
pi_72351153
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 19:58 schreef uniekhoorn het volgende:
Nee, even normaal doen en dan is alles weer genezen
Nice.
pi_72353926
quote:
5 minuten geleden heb ik het kapje eraf gehaald, ik kan gewoon helemaal goed zien, helemaal!!!

Ben zo blij
Gefeliciteerd uniekhoorn . Dat je er maar veel en lang mee mag koekeloeren!
pi_72353987
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 08:00 schreef uniekhoorn het volgende:
Gisteren ben ik aan mijn linkeroog geopereerd door een andere chirurg.
Deze kwam eerlijk vertellen dat hij niet zoveel ervaring had en er dus ook wat langer over zal doen.

Nou ja, weinig keus niet?

Deze operatie was niet geheel pijnloos maar goed te doen.
Gisteravond beetje hoofdpijn en natuurlijk pijnlijke oog.

Ben zo blij
Ik ben echt zo blij voor je!
En nu wil ik ook (weer)
pi_72385321
Even een vraagje over het al dan niet vergoeden van een lensimplantatie.
Mijn vriendin heeft -13,5 en -11, en de arts vindt dat het een medische noodzaak betreft. De kosten zouden 2500 euro per oog zijn. Ze heeft de aanvraag naar de verzekeraar gestuurd en die willen nu 1750 euro per oog vergoeden. Moeten we hiermee akkoord gaan of is het normaal dat ze alles (moeten) vergoeden (basisverzekering?)?

Hoe doen jullie dat/hebben jullie dat gedaan?
Het bedrag kunnen we zo 1-2-3 niet ophoesten, dus het zou fijn zijn als ze alles zouden vergoeden.

Bedankt alvast!
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_72385354
Het lijkt me vreselijk eng laseren..stel je knippert met je oog oid...
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  donderdag 3 september 2009 @ 12:06:46 #98
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_72394735
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:23 schreef spijkerbroek het volgende:
Even een vraagje over het al dan niet vergoeden van een lensimplantatie.
Mijn vriendin heeft -13,5 en -11, en de arts vindt dat het een medische noodzaak betreft. De kosten zouden 2500 euro per oog zijn. Ze heeft de aanvraag naar de verzekeraar gestuurd en die willen nu 1750 euro per oog vergoeden. Moeten we hiermee akkoord gaan of is het normaal dat ze alles (moeten) vergoeden (basisverzekering?)?

Hoe doen jullie dat/hebben jullie dat gedaan?
Het bedrag kunnen we zo 1-2-3 niet ophoesten, dus het zou fijn zijn als ze alles zouden vergoeden.

Bedankt alvast!
Wees blij dat er iets vergoed wordt. In plaats van ¤ 5000,- kost het je nu ¤ 1500,- Ik heb zelf mijn ooglaseren compleet mogen betalen. Ik zou tekenen voor zo'n deal.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_72406833
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:24 schreef zhe-devilll het volgende:
Het lijkt me vreselijk eng laseren..stel je knippert met je oog oid...
Knipperen kan niet, want er wordt een klem op je oog gezet, waardoor je niet meer kan knipperen. Daarnaast is het zo dat als je opzij kijkt o.i.d. de laser direct stopt met laseren.
pi_72429386
Wat fijn Uniekhoorn dat je andere oog ook gedaan is en dat alles zo goed ging! Magisch is het hè, om opeens een goed ziend persoon te zijn? Ik moet er soms nog steeds aan wennen Grijp nog regelmatig 's ochtends naar mijn nachtkastje voor m'n bril en ik durf nog steeds niet met open ogen onder water te zwemmen, hoewel het natuurlijk best kan ik het voor m'n contactlenzen ook altijd deed.

Bij een lensimplantaat wordt je gehele oog trouwens verdoofd hè, dus je kunt je oog niet eens meer bewegen al zou je dat willen. Je ziet er dus ook niets mee, dat is wel rustig
  donderdag 17 september 2009 @ 19:42:59 #101
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_72850295
Vandaag op controle geweest.
Mijn linkeroog blijft helaas wat achter, daar is de cilinder nog -1.25, best wel veel dus..
Ze hopen dat het nog wat bij trekt. Geen verrassing wat dat betreft, merkte dat natuurijk wel.
In december weer controle maar nu genieten van vakantie
  donderdag 17 december 2009 @ 20:37:25 #102
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_75743755
Morgen voor controle.. ben benieuwd wat ze zeggen. Nog steeds blijft mijn linkeroog achter maar daar is niks aan te doen. Voor de rest wen ik er steeds meer aan.. De laatste weken helemaal vrij van klachten.
  vrijdag 18 december 2009 @ 14:45:15 #103
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_75769664
Mijn afwijking is nu 0 met een cilinder van -0.75, best een goed resultaat
Alleen zit er op allebei de lenzen een aanslag, daarom moet ik nu 8 week lang druppelen met speciale druppels..
Nou ja, als het helpt.... Voor de rest tevreden.
pi_75769780
Mijn vriendin heeft een week geleden haar 1e lens geimplanteerd gekregen.
De druk in haar oog is wat te hoog en heeft daar, naast de andere twee druppels, nog een derde soort druppels voor gekregen. Als de druk op 6 januari (volgende afspraak) niet verminderd is, gaat de chirurg de hechtingen met een laser verwijderen.
pi_75784874
Hoe moet dat dan nu met het oog van -1,25, uniekhoorn? Alsnog een contactlens, of opnieuw laseren, of gewoon eraan wennen?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 12:18:07 #106
238488 Crapbag
I love crap
pi_76846042
Hoe is het nu met de mensen die hun ogen hebben laten doen? Heeft het geholpen, of is er nog sprake van een afwijking. En zo ja: is daar nog wat aan te doen, of is het alsnog een bril erbij oid?
Ben erg nieuwsgierig omdat ik zelf al weet dat ik lenzen wil laten implanteren, maar er momenteel gewoonweg het geld niet voor heb. En heeft iemand ook iets vergoed gekregen voor deze ingrepen van de verzekering?
It's fun, it's different and no one else has a name like that.
If you need an easy way to remember it, just think of a bag of crap.
pi_76846201
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 12:18 schreef Crapbag het volgende:
Hoe is het nu met de mensen die hun ogen hebben laten doen? Heeft het geholpen, of is er nog sprake van een afwijking. En zo ja: is daar nog wat aan te doen, of is het alsnog een bril erbij oid?
Ben erg nieuwsgierig omdat ik zelf al weet dat ik lenzen wil laten implanteren, maar er momenteel gewoonweg het geld niet voor heb. En heeft iemand ook iets vergoed gekregen voor deze ingrepen van de verzekering?
Mijn vriendin heeft nu in haar ene oog -0,5 (was -13), dus voor dagelijkse dingen hoeft ze geen bril ofzo erbij. De operatie was midden december.
Het andere oog is vorige week aan de beurt geweest, dus daar hebben we nog geen betrouwbaar resultaat van. Maar het uiteindelijke resultaat wordt pas bereikt na 4 tot 6 maanden. Na die tijd gaan we kijken of ze toch nog een bril nodig heeft/wil hebben voor bepaalde dingen.

M'n vriendin krijgt alles vergoed door de verzekeraar, omdat het een medische noodzaak betrof.
pi_78551386
Hoi allemaal, ik heb alle berichtjes van de laatste tijd gelezen, fijn om wat ervaringen met lensimplantaten te lezen. Ik heb -9 en -9,5 (met cilinder) en wil graag lensimplantaten. Droge ogen, lenzen steeds schoonmaken, sport veel.... het bekende riedeltje om van lenzen/bril af te willen.

Was eerst bij oogkliniek Hoofddorp, maar daar wordt de ingreep alleen onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Ik wil graag onder narcose, word al naar bij de gedachte dat ik er ook maar iets van meekrijg. Ik ga nu denk ik naar het oogziekenhuis Rotterdam (focus kliniek), klinkt wel vertrouwd en ervaren. Ik streef naar eind 2010, begin 2011, moet net als sommigen van jullie nog even sparen.... Er is een kansje dat de verzekering (een deel) vergoedt, omdat ik net tegen de grens van medische indicatie (-10) aan zit.

Ik vind het super spannend allemaal, maar als ik eraan denk dat ik zonder bril en lenzen kan zien... wat fantastisch! Heb sinds mijn 9e een bril en sinds mijn 13e lenzen. Ik heb trouwens pupillen van 7mm (getest als het donker is), de lens is 6 mm. Vraag aan de mensen die ook grote pupillen hebben, ik las wat berichtjes dat het zien van halo's niet storend is. Hoe groot zijn jullie pupillen?
  zondag 28 februari 2010 @ 16:23:06 #109
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_78555689
Narcose is echt niet nodig! Het valt zo ontzettend mee, echt waar!

Heb wel iets van halo's maar dat went.

Mijn afwijking is nu -0.75 cilinder, dat merk ik alleen met scherpstellen dus geen bril nodig.
Nog steeds is het fantastisch om wakker te worden met goed zicht!
pi_78587291
Wauw, dit lijkt me dus echt geweldig! Ik heb rond de -12 in beide ogen en zou zo graag van bril en lenzen af zijn!

Ik heb vorig jaar al eens een oogoperatie gehad wegens een andere aandoening, daarbij hebben ze ook al lopen snijden/uitzuigen/laseren en weet ik veel wat, dus een lensimplantatie zou ik ook nog wel aankunnen. Alleen was ik voor die operatie onder algehele narcose, gelukkig maar want het lijkt me verschrikkelijk om dat gepruts aan je oog bewust mee te maken. Die prik die je krijgt voor lokale verdoving, prikken ze die nou echt in je oogbol of..?

Verder is een gevolg van de operatie die ik heb ondergaan dat ik binnen bepaalde tijd staar ga ontwikkelen. Ik vraag me af of ik dan bij die staaroperatie meteen een goede lens kan krijgen? Het is toch een beetje hetzelfde principe, met als enige verschil dat bij de staaroperatie je eigen lens ook wordt verwijderd? Ik ga dit eens aan mijn oogarts vragen als ik volgende maand weer op controle ga.
pi_78663460
Marisca, ik zou ook zeggen dat algehele narcose overbodig is. De prik zetten voor de verdoving is even naar, maar verder vond ik het absoluut niet onplezierig. Je ziet niets, je voelt niets en een goede arts stelt je gerust en helpt je er echt doorheen. Ik vond het absoluut niet vervelend. Ik heb ook 7 mm pupillen en een 6 mm lens. Ik heb nauwelijks last van halo's, alleen als het echt heel donker is en er schijnt licht vanuit de periferie van mijn beeld. Dus bijvoorbeeld op de fiets als mijn lampje wat te hoog afgesteld is en in mijn ogen schijnt. Autorijden 's nacht gaat prima.

Gifkwal, mijn vader heeft vorig jaar zijn lenzen laten vervangen. Onder het mom van een staaroperatie en toen is er inderdaad een passende lens ingebracht. Hij is van -15 naar prima zicht gegaan. En de verdoving is niet in je oogbol, maar eronder. Ze prikken zeg maar onder je oog, waar je wallen zitten zeg maar Door het spierkapsel heen, dat voelt wel even akelig.

Ik begreep van mijn vader dat ze dat bij hem zelfs niet gedaan hebben. Die verdoving is alleen bedoeld om te voorkomen dat je je oog kan bewegen op het moment dat de arts even beide handen nodig heeft om de lens vast te hechten, Bij een complete lensvervanging is dat niet nodig en krijg je alleen verdoving tegen de pijn en da's een mild prikje.

Uniekhoorn, wat fijn dat je zo tevreden bent nog steeds! Ik heb ook nog een -0.75 cilinder, merk er nauwelijks iets van dus ik ga er ook niets meer aan laten doen. Ik moet over twee weken op jaarcontrole, al een jaar geleden en geniet er nog steeds zo van!
pi_78670316
Leuk om te horen dat je bij een staaroperatie meteen zo'n goede lens kan krijgen! Die prik klinkt wel naar, waar kan je het mee vergelijken? En ik heb liever dat ik mijn oog niet kan bewegen, bij mij kan de opticien niet eens lenzen erin doen omdat ik altijd automatisch wegdraai of mijn ogen dicht doe, heel irritant maar kan het niet helpen.
pi_78686828
Ik kreeg twee prikken onder mijn oog: de eerste was een verdovingsprik, die is vrij zacht en prikt heel even gemeen, maar viel erg mee. Even later dus de prik om je hele oogspieren lam te leggen. Dat doet niet echt pijn, maar geeft vooral veel druk, omdat ze door dat spierkapsel heen moeten. Ik weet niet goed waarmee ik het moet vergelijken, het is geen pijn maar vooral een onaangenaam gevoel. Heel even voelt het als je oog naar buiten komt, maar dat duurt maar een seconde.

En als je oog verdoofd is (dus na de eerste prik) dan zie je niets meer hè? Alles is dan wit bij dat oog. En je andere oog ligt onder een lap, dus je zit helemaal niet aankomen of iemand aan je oog wil gaan zitten
pi_78688908
Ahh, oke! Dat klinkt alweer een beetje beter.

Nou ja, heb in het verleden ook al eens wat nare prikken gehad, als je zegt dat het wel meevalt durf ik het wel aan Die andere oogoperatie duurde 2.5 uur, daarvan was ik wel blij dat ik algehele narcose kreeg.
pi_78691583
Hoe lang gaat zo'n implantaat eigenlijk mee?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_78691847
Het viel me ook écht vreselijk mee! Ik ben in twee keer geopereerd en ik ben de tweede keer echt fluitend die kant op gegaan. Het is zo ontzettend de moeite waard vind ik!
Drumstick, geen idee De eerste lenzen zijn zo'n 13 jaar geleden geïmplanteerd geloof ik, dus langere resultaten zijn er niet te bekijken. Ik weet niet of iets er op wijst dat ze niet lang mee zouden gaan, als wel zo mocht zijn, kunnen ze altijd verwijderd en eventueel vervangen worden.
pi_78692332
Hebben jullie eigenlijk van die speicale lenzen waar je mee kan accomoderen of heb je nu een leesbril nodig?

Ik zou die 5000 euro er zo voor over hebben, ga echt eens vragen naar de mogelijkheden bij mijn oogarts Nu maar hopen dat die staar snel intreedt haha!
pi_79917907
Fijn om ervaringen te lezen. Zijn er behalve clubsoda meer mensen met grote pupillen? Cubsoda, fijn dat je geen problemen hebt met autorijden. Dat is een van mijn vragen, ik hoorde van de oogarts dat je met grote pupillen halo´s om lichtbronnen heen ziet en dat lijkt me niet prettig met autorijden.
Wegens -9 en -9,5 net onder de medische indicatie grens, dus het ziet er naar uit dat ik het hele bedrag zelf bij elkaar moet sparen. Nooit gedacht dat ik nog eens zou verlangen naar nét iets slechtere ogen. Maar de rest van mijn leven lenzen en bril is behalve niet fijn ook duur. Dus ik heb het er ook voor over.
pi_79919991
Halo's zie je altijd wel met afwijking.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_80034890
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:15 schreef gifkwal het volgende:
Hebben jullie eigenlijk van die speicale lenzen waar je mee kan accomoderen of heb je nu een leesbril nodig?
Ik heb gewoon mijn eigen lenzen nog, mijn implantlenzen zijn ervoor geplaatst. Ik kan dus nog prima accomoderen, precies zoals vroeger met gewone contactlenzen. Ik weet van mijn vader dat hij niet meer kan accomoderen met de vervangen lenzen, maar dat kon hij toch al niet meer vanwege zijn leeftijd

Marisca, ik was dus ook bang voor autorijden, maar heb echt nergens last van. Wel vervelend dat je alles zelf moet betalen, het is ook best een som geld natuurlijk. Maar inderdaad, lenzen en bril zijn op termijn ongeveer net zo duur en vele malen minder plezierig!
pi_80053347
quote:
Op woensdag 7 april 2010 10:42 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik heb gewoon mijn eigen lenzen nog, mijn implantlenzen zijn ervoor geplaatst. Ik kan dus nog prima accomoderen, precies zoals vroeger met gewone contactlenzen. Ik weet van mijn vader dat hij niet meer kan accomoderen met de vervangen lenzen, maar dat kon hij toch al niet meer vanwege zijn leeftijd

Marisca, ik was dus ook bang voor autorijden, maar heb echt nergens last van. Wel vervelend dat je alles zelf moet betalen, het is ook best een som geld natuurlijk. Maar inderdaad, lenzen en bril zijn op termijn ongeveer net zo duur en vele malen minder plezierig!
Ah, dat is handig. Ik zal dat tzt niet kunnen omdat ik dus staar ga krijgen en dan moeten mijn eigen lenzen sowieso geëlimineerd worden Maar ik heb van de week aan de oogarts gevraagd of ik dan wanneer ik staar krijg een lensimplantatie kan krijgen zodat ik geen bril meer hoef, en hij zij dat dat kan En dan heb ik waarschijnlijk ook medische indicatie dus gratiescchhhhh Maar voorlopig zag hij nog geen staar bij mij.
pi_80179697
Als 50 jarige met dus verouderende ogen, ben ik sinds een aantal jaren aan het knoeien met lees- en later multifocale brillen en sinds kort met (multifocale) contactlenzen. Geen grote sterktes dus maar brillen zijn veelvuldig vies en staan snel scheef, geven last met sporten en contactlenzen zitten niet lekker en heb ik veel wazig beeld. Bij multifocale contactlenzen is mijn zicht recht vooruit in de verte niet goed, zelfs slechter dan zonder bril. Scherpstellen kost tijd.
Gisteren had ik een vooronderzoek voor lensimplantaten, ik blijk geschikt! Een definitief advies volgt nog. Het zal gaan om extra- of vervangende multifocale implantaat lenzen. Helaas is er veel minder info op internet over implantaat lenzen dan over lazeren. Ik hoop via dit forum op meer duidelijkheid van ervaringsdeskundigen. Het gaat tenslotte over kostbare ogen en een kostbare ingreep!
Uit eerdere berichten maak ik niet goed op of het bij jullie om monofocale of multifocale lenzen gaat.

Mijn vragen:
- Ik begrijp uit bijeenvergaarde info dat extra lenzen vooral worden gebruikt bij grote sterktes en bij ouderwordende ogen vooral lenzen worden vervangen. Klopt dat? Zo ja, waarom is het zo?
- Zijn er verschillen in zicht tussen multifocale implantaat vervangende lenzen en multifocale contactlenzen?
Wordt het zicht net zo goed als met een mutifocale bril?
- Hoe lang duurde het bij vervangende lenzen voordat het zicht goed was, je hersens schijnen te moeten wennen? Hoe lastig was die gewenningsperiode, ook ivm werk achter computer, autorijden e.d.? En bij multifocale extra lenzen?
- Hoe kleiner de sterktes, hoe minder afwijkende sterktes achteraf. Hoe zijn jullie ervaringen hierin?
- Hebbben jullie ervaringen met lensimplataties in het oogziekenhuis in Istanbul? (naast het voordeel dat ze de meeste ervaring hebben en je in 5-6 dagen uit en thuis bent voor beide ogen)

[ Bericht 2% gewijzigd door vrouw50 op 11-04-2010 10:58:02 ]
pi_84943630
Hierbij mijn verhaal.
Ik, 47 jaar, heb vanaf mijn 18e harde lenzen gedragen (-6/-7.5 met cylinder -3.75/-2). De afgelopen jaren had ik naast mijn lenzen een leesbril en zelfs een beeldschermbril. Omdat ik sinds een jaar of drie regelmatig last had van ontstekingen en daardoor geen lenzen in kon maar een bril op moest ben ik gaan uitkijken naar een alternatief. Op 1 april jl. (geen grap) heb ik aan beide kanten multifocale lensimplantaten gekregen. Er is werkelijk een wereld voor mij open gegaan. Wat een ervaring wakker worden en weer zien. Iedere dag verwonderd het me!
Ivm met de hoge cylinder was laseren geen optie. Ik had graag voor de crystal lens gegaan (accomoderend), maar dat kan niet met een cylinder. Nu heb ik multifocale lenzen en ben dus voor de rest van mijn leven klaar. Nooit geen leesbril meer.
Mijn behandeling is uitgevoerd bij Fyeo, dr. Mertens, verdoving vond plaats met druppels. Je krijgt een pilletje tegen extreme angst. Ik voelde me op mijn gemak en in goede handen. Je krijgt vervolgens een donkere bril op en druppels mee. Eigenlijk zie je gelijk al best goed (normaal zonder lenzen zag ik zeer slecht en ik kon nu bijv. alle verkeersborden en km.paaltjes op de terugweg vd behandeling al lezen. Na 2 dagen kon ik autorijden, lezen e.d. Of het door de grote pupillen komt (meer dan 7,5 mm) weet ik niet maar ik heb nog wel last van lichtkransen. Dat maakt het rijden in het donker lastig, maar mogelijk wordt dit nog minder of is er op een andere manier nog wat aan te doen. Voor in de verte zie ik met één oog perfect het andere zal nog een rest hebben van - 0.75 en kan nog bijgelaserd worden. Dichtbij zie ik alles (zelfs de kleinste lettertjes op bijsluiters) en ook op een beeldscherm zie ik prima.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Mochten er nog vragen zijn, laat maar weten.
Ik heb trouwens ook niets vergoed gekregen, maar het is het geld absoluut dubbel en dwars waard!!
pi_84943838
Voor de goede orde, ik vergeet te vermelden dat ik aan beide ogen tegelijk ben geholpen.
6 weken van tevoren zijn de sterkte, bollingen e.d. gemeten. Op de dag zelf moet je 2 uur van tevoren aanwezig zijn voor druppels en pillletje. De behandeling zelf duurt nog geen 10 minuten per oog!
Er moet wel iemand mee om je op de terugweg te rijden. 1e controlle de volgende dag, 2e controlle na 6 weken.
pi_84946261
Maar damn het is wel veel geld.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_84959695
Megan, bedankt voor je verhaal, interessant. En ik krijg meteen weer "zin" om me hier ook aan te wagen. Hoeveel heeft het jou gekost, als ik zo brutaal mag zijn?
pi_85190871
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 17:38 schreef drumstickNL het volgende:
Maar damn het is wel veel geld.
Ach, ik heb zitten rekenen en met de rest van mijn leven jaarlijks nieuwe harde lenzen en tweejaarlijks een nieuwe bril plus alle vloeistof, kwam ik op een vergelijkbaar bedrag uit. Dus op termijn is het een hele goede investering ;) En het plezier dat ik er nog elke dag aan ondervind is niet in geld uit te drukken, hoe cheesy dat ook klinkt!
pi_85345579
Ik wilde ook heel graag implantlenzen maar ik heb een plussterkte. -O-
Had contact met het oogziekenhuis Rotterdam: "Oooh, u heeft een plus-sterkte? Maar dan doen we dat niet hoor!"
pi_85346491
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:14 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik wilde ook heel graag implantlenzen maar ik heb een plussterkte. -O-
Had contact met het oogziekenhuis Rotterdam: "Oooh, u heeft een plus-sterkte? Maar dan doen we dat niet hoor!"
Schiet lekker op, want het kan wel gewoon met een + hoor. Mijn vriend heeft z'n lenzen in oktober laten implanteren. Hij had min een heleboel..maar hoeveel precies weet ik niet meer. In ieder geval zag hij ook met bril op niet goed.

Eerst hebben we gekeken naar de optie om te laseren, want die technieken schijnen ook steeds beter te worden. Dus een afspraak gemaakt bij hem in de buurt (Ooglasercentrum Drechtsteden... want die deden het in het ziekenhuis en dat klonk wel betrouwbaar).

Dan krijg je eerst een intake. Meten en kletsen etc. Toen bleek dat het laseren alleen voor dichtbij of veraf kon, terwijl mijn vriend voor allebei een bril nodig heeft (eentje met van die leesstukjes zeg maar). Je zou dan daarna nog een bril nodig hebben voor 1 van de 2.

Toen begon die man dus over implantaatlenzen. Wij hadden echt zoiets van "WTF nog nooit van gehoord". Boekje mee naar huis gekregen, gelezen, ervaringen opgezocht en nog een gesprek gehad daar en uiteindelijk besloten om toch maar te doen. (Voor heel veel geld... lol.. Maar ja je hebt er wel een leven lang plezier van dus het moet kunnen)

De eerste week het ene oog gedaan. Hij werd hardstikke fijn geholpen in het ziekenhuis. Er was een speciale afdeling voor dit soort operaties en we (ja ik ook) kregen soep en broodjes van tevoren. Op een gegeven moment kreeg hij een pilletje om rustig te worden en oogdruppels. Na een kwartiertje werd hij opgehaald met een rolstoel en weer een kwartier later was hij weer terug. T was letterlijk een operatie van nog geen 5 minuten. Vriend zelf omschreef het zo "Je geeft die man een handje, gaat liggen. Dan pielen ze iets en word het wazig en daarna word het opeens weer helder en ben je klaar".

De week daarop volgde eenzelfde ritueel voor het andere oog. In het begin heeft hij heel erg moeten wennen. Hij had een soort van dubbele focus lenzen en kennelijk weten je ogen nog niet direct wat ze daarmee aanmoeten. Veraf ging gelijk perfect, maar dichtbij heeft een aantal maanden geduurd voordat dat helemaal goed is.

Als moeilijkheden gaf hij aan in de eerste maanden: branderige ogen (heeeeeeel veel van die druppels gebruiken die ze erbij geven) en bibberende/trillende ogen tijdens het focussen.

In ieder geval, mijn vriend is heel blij dat hij het heeft laten doen. Voor hem is er letterlijk een wereld open gegaan. :)
No one gets remembered
For the things they didn't do
pi_85347117
Ik heb +6.5 links en +7.5 rechts. Ik kreeg niet eens een quickscan. Want bij een plussterkte kan je maar tot +4 laseren dus doen ze ook maar tot +4?
pi_85347527
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik heb +6.5 links en +7.5 rechts. Ik kreeg niet eens een quickscan. Want bij een plussterkte kan je maar tot +4 laseren dus doen ze ook maar tot +4?
Mijn vriend heeft die Artisan lenzen en ik heb even de sterktes voor je opgezocht: "Artisan implantlens voor de correctie van bijziendheid tussen -5 en -23 dioptrie en verziendheid tussen +2 en +9 dioptrie." (Dus daar val jij nog ruim in, in die marge)

Volgens mij is ooglaseren tot +6
No one gets remembered
pi_85347629
Dat weet ik, van die sterktes. Maar ze doen het gewoon niet zeiden ze.
Op hun website staat dit dus ook over de artisan, maar de informatie klopt niet meer zeggen ze.

Maar ik wil gewoon een onderzoek.
pi_85348062
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:57 schreef DanseMacabre het volgende:
Dat weet ik, van die sterktes. Maar ze doen het gewoon niet zeiden ze.
Op hun website staat dit dus ook over de artisan, maar de informatie klopt niet meer zeggen ze.

Maar ik wil gewoon een onderzoek.
Dan maak je toch gewoon een afspraak bij een ander oogziekenhuis?
No one gets remembered
pi_85349530
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:08 schreef Dr.Dragonfly het volgende:

[..]

Dan maak je toch gewoon een afspraak bij een ander oogziekenhuis?
Ik heb een mail gestuurd naar rijnzicht oogkliniek, hoop daar binnenkort iets van te horen.
pi_85352612
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef DanseMacabre het volgende:
Laseren gaat 'm dan niet worden met jouw sterkte, maar implantlenzen zouden eventueel kunnen. Je hebt wel grote kans dat er niet voldoende ruimte is aan de voorzijde van je oog (de afstand tussen iris en hoornvlies, waar het lensje komt te zitten), maar dat weet je dus idd alleen na een quicktest
Too much is never enough!
pi_85357381
Ik wist sowieso al dat laseren niet kon. Dat van de oogkamers wist ik ook omdat die bij mensen met een plus-sterkte vaak al een stuk kleiner zijn.

De mevrouw van het oogziekenhuis Rotterdam zei wel dat als klinieken zich aan de richtlijnen hielden dat ze dan niet hoger gingen dan plus 4.

Nou heb ik de richtlijnen gelezen en daar stond het niet in..
pi_85358706
Tja, website van de fabrikant... http://www.ophtec.com/con(...)-en-artiflex-lenzen-
Probeer gewoon maar eens op diverse plekken informatie in te winnen.
  maandag 16 augustus 2010 @ 18:49:45 #138
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_85359079
Intressant dit , maar ik ben denk ik te schijterig om dit te laten doen (laseren, lens implantaten)
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_85359284
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 18:37 schreef The6thgate het volgende:
Tja, website van de fabrikant... http://www.ophtec.com/con(...)-en-artiflex-lenzen-
Probeer gewoon maar eens op diverse plekken informatie in te winnen.
Ben ik aan het doen, ik geef niet zomaar op. Maar ik hoop er ook niet echt meer op.
Rotterdam schijnt toch vrij goed bekend te staan.
Edit:
Dit staat op de website van rijnzicht oogkliniek.

Bijziendheid: een min-afwijking vanaf -1.5 tot -23.5
Verziendheid: een plus-afwijking tot +6
Astigmatisme: een cilindrische afwijking tot +/- 5

Ook niet verder dan plus zes.
pi_85436810
Net telefoontje van rijnzicht oogkliniek. Ze had gesproken met de geneesheer-directeur van het ziekenhuis en hij zei dat de oogkamers inderdaad te krap konden zijn maar dat het onzin was dat lensimplantatie niet mogelijk is bij een sterkte hoger dan plus vier.

Ik krijg dus een vooronderzoek, geen quickscan want ze wilde het door en oogarts laten bekijken meteen.

In oktober dus. Ik ben benieuwd. *O*
  woensdag 18 augustus 2010 @ 16:08:37 #141
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_85440116
Spannend DM, ben benieuwd! Hou het is de gaten!

Heb nu een jaar implantaten en nog steeds geniet ik daar elke dag van!
In september heb ik nog een nacontrole.
pi_85443212
Da's mooi!
18 oktober heb ik mijn onderzoek, het duurt anderhalf uur. Het was een fijn gesprek, ik heb me natuurlijk wel in de mogelijkheden ingelezen en ze snapte mijn gevoel ook wel dat ik er een oogarts naar wilde laten kijken. Ik krijg binnenkort een brief met vragenlijst die ik in moet vullen.
pi_86689550
Fijn om te horen dat de implantaten bij verschillende mensen goed bevallen. Ik heb inmiddels 4000 euro gespaard, dus ben op de goede weg. Tsja wel een heleboel geld, maar zoals vandaag als ik 5x lenzen moet schoonmaken en dan nog het gevoel heb dat ik naalden in mijn ogen heb (nu bril op).... nou dan kijk ik echt uit naar de implantaten! En ik ben ook 400 euro per jaar kwijt aan lenzen en vloeistof, dus wat dat betreft... Ik heb in december vooronderzoek en begin volgend jaar operatie. Ik ga naar het oogziekenhuis rotterdam, de focuskliniek. Ben begin dit jaar bij een kliniek in Hoofddorp geweest maar had een naar gevoel bij die arts, die mag echt niet in mijn ogen snijden. Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen!! Hoop dat het mij net zo goed gaat bevallen als jullie!
pi_86693591
Ik wil dit wel graag maar ik ben wel bang voor het risico, ik bedoel... ze gaan wel in je oog snijden en ik zal maar net die ene op de duizend zijn waar het mis bij gaat. :{
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_87663343
Ik heb vandaag mijn onderzoek!
pi_87664408
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:44 schreef drumstickNL het volgende:
Ik wil dit wel graag maar ik ben wel bang voor het risico, ik bedoel... ze gaan wel in je oog snijden en ik zal maar net die ene op de duizend zijn waar het mis bij gaat. :{
Logisch dat je daar bang voor bent. Maar goed.. of je blijft altijd bang en doet niks, of je bereikt een keer het punt dat je er lang genoeg over getwijfeld hebt en je doet het gewoon :P Of er iets mis gaat is niet te voorspellen. Mocht er iets gebeuren dan word je gewoon intensief onder controle gehouden, maar om dan blind te worden hoef je echt niet bang voor te zijn
  maandag 18 oktober 2010 @ 13:37:26 #147
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_87670046
Ik ben ook van plan lensimplantaten te nemen. Jaren geleden mijn ogen laten onderzoeken waaruit bleek dat ik niet in aanmerking kom voor laseren, maar wel voor implantaten.
Twee redenen dat ik het laat doen: Mijn ogen verdragen lenzen gewoon echt slecht. ALTIJD last van die krengen en een bril vind ik gewoon niet altijd comfortabel.
Daarnaast wil ik gaan vliegen en met -6 word je sowieso afgewezen. De max is -5.

Ik hóóp in aanmerking te komen voor vergoeding, maar ben nog bezig dat uit te zoeken. Mijn huidige verzekering vergoed maar 20% in het meest gunstige geval, dus per januari wil ik overstappen naar een ander en dan zsm mijn ogen laten doen.

Ik ben zo benieuwd!!
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
pi_87674564
Pfoo, risky business. :P
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_87677720
M'n oogkamer is ruim genoeg, de sterkte is niet te hoog, oogvocht is genoeg.
Ik ben geschikt. *O*
pi_87678149
komt er dan een nieuwe lens voor je oog of in plaats van je huidige lens?
pi_87678310
Voor in m'n oog.
Ik was er niet vanuit gegaan dat het echt kon omdat ik een vrij forse plus sterkte heb en daarom meestal de oogkamers krapper zijn. Bij vijftien procent van de hoge plus sterktes is dat groot genoeg. Bij mij was het zelfs heel groot.
pi_87794369
Ik twijfel nog enorm tussen laseren en lens implantatie. Ik heb me al zitten inlezen op het laseren stuk en veel informatie gevonden op http://www.ogenlasereninformatie.nl maar is er ook zo'n soort site over lens implantaties? Ik zou graag eens de risico's naast elkaar zien (en de voordelen natuurlijk).

Want als ik moet kiezen tussen slecht zien en helemaal niet zien is de keuze makkelijk :P
Me love money
pi_87813588
Heb je je al laten voorlichten door een arts? Want je kan wel zelf allerlei plannen maken, maar sommige ingrepen zijn gewoon niet mogelijk bij sommige ogen, dus dan heb je niet zoveel aan je eigen uitpluiswerk (sprak ik uit ervaring!) ;)
pi_87813613
Ogen laseren is aanzienlijk goedkoper en iets minder eng voor mij. :P edit: oog laseren is ook eng, ze gaan in je oog porren.

[ Bericht 14% gewijzigd door drumstickNL op 21-10-2010 22:48:31 ]
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_87814327
O, mij lijkt juist het idee dat ze een laagje van je oog afbranden vele malen akeliger dan een sneetje van 3 mm ;) Laseren is ook pijnlijker, omdat er meer 'wond' gemaakt wordt, denk ik.
pi_87814486
Nou, ik heb net een filmpje gezien van laseren en die was erger dan die van de implantaat om eerlijk te zijn. :')
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_87829690
Implantaten doen ze ook meestal onder narcose.
pi_87831222
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:44 schreef DanseMacabre het volgende:
Implantaten doen ze ook meestal onder narcose.
Nee hoor vrijwel nooit. Tenzij iemand echt zulke doodsangsten uit staat dat ze het eisen.
Mensen hebben meer last van de narcose dan van de behandeling. Daarbij is het omslachtiger dus de voorkeur van de arts gaat er niet naar uit.
pi_87839781
Volgens mij ook niet. Het zou ook wat zijn als ze daar continu een anesthesioloog rond zouden hebben lopen zeg... Plus het risico van een narcose, echt volledig overbodig als je ook kan volstaan met lokale verdoving.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:23:44 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87839824
vriendin van mij liet zich een paar jaar terug behandelen met implantaten, ze is nu blind, no kidding
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:24:43 #161
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_87841682
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
vriendin van mij liet zich een paar jaar terug behandelen met implantaten, ze is nu blind, no kidding
Tja, dat is klote en natuurlijk een risico maar ik ken ook mensen met een borstvergroting , die nu verminkt zijn. Alle operaties brengt risico's.

Ik kan zien, heel goed zien!

Narcose? verdovingsprik is voldoende...
pi_87851410
Ik krijg dus wel een narcose, maar misschien doen ze het bij een andere oogkliniek anders.
Bij elke ingreep zijn er risico's.
pi_87851463
Is daar nog een speciale reden voor? Waar word je geopereerd? Ik blijf het een beetje gek vinden, ik zou het zelf ook niet willen denk ik.
pi_87852807
Diaconessenhuis in Leiden. Volgens de website van Rijnzicht staat dat het onder narcose kan of onder plaatselijke verdoving. Volgens de arts ging het onder narcose toen ik het vroeg maar ik zal het nog een keer vragen als ik naar de orthoptist moet.
pi_87863740
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat gebeurd echt niet zomaar. Dus of het is gelul, of de nazorg was erg slecht.

@Dancemababre: dan zal het wel de voorkeur van die arts zijn of protocol in die kliniek. Is niet overal zo
pi_87888403
Dat zal dan wel.
Vind het ook niet erg, zou het niet prettig vinden om het zelf bewust mee te maken.
pi_87888944
Mijn ervaring is dat onder narcose gaan vele malen onplezieriger is dan twee lensimplantaten krijgen onder lokale verdoving. Dat infuus alleen al en dat katerige gevoel waarmee je wakker wordt, je hebt zeker nog een week last van de naweeën. Maar goed, da's mijn persoonlijke ervaring natuurlijk ;)
pi_87895313
De keren dat ik onder narcose moest had ik er niet zo'n last van.
pi_87896310
quote:
1.gif Op donderdag 14 mei 2009 00:38 schreef uniekhoorn het volgende:
Vorige week heb ik een quickscan gehad om te kijken of ik in aanmerking kom voor ooglaser of lens implantatie.

Aangezien mijn ogen zo'n -5 en mijn cilinder -3 zijn (dat is dus ongeveer -8) lijken mijn ogen vooralsog niet geschikt voor laseren maar wel voor lens implantaten.
12 juni ga ik voor een uitgebreid onderzoek. Ik heb mijn zinnen gezet op implantaten, vooral ook dat het omkeerbaar is.

Laseren kan ik van alles over vinden maar implantatie niet?? Wie o wie wil mij de enge, mooie, pijnlijke, scherpe blikjes vertellen?
Waaaarom tel je de dioptrie+cilinder bij elkaar op? :')
She said she wanna be dentist really badly
She's in school paying
For tuition doing porn in the valley
At least you working
pi_87907814
Omdat oogartsen dat ook doen? Die van mij deed overigens wel dioptrie + de helft van de cilinder. Omdat het iets zegt over de afwijking die gecorrigeerd moet worden en met laseren is die niet oneindig. Bij mij zat die, net als bij Uniekhoorn, samen ongeveer tegen de -8 aan en dan kun je niet laseren. De dioptrie alleen is niet altijd het probleem, maar als er dan ook nog een forse cilinder bij komt, dan is het niet te corrigeren met laseren.
pi_87907940
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan ik me voorstellen als ze siliconen in haar ogen laat zetten.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_87908035
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 23:21 schreef DanseMacabre het volgende:
Diaconessenhuis in Leiden. Volgens de website van Rijnzicht staat dat het onder narcose kan of onder plaatselijke verdoving. Volgens de arts ging het onder narcose toen ik het vroeg maar ik zal het nog een keer vragen als ik naar de orthoptist moet.
Vind ik maar vreemd, eerlijk gezegd en ik zou het idd eens navragen.
Ik heb een transplantaat gekregen (laagje van het hoornvlies af, nieuw laagje erop, keurig cirkeltje met een stuk of 30 hechtingen op mijn oog), allemaal onder plaatselijke verdoving. En dat was prima te doen. Het was het herstel wat tegenviel, niet de operatie.

Maar als ik mocht kiezen: plaatselijke verdoving. Ben je meteen na de OK weer helemaal fit.
pi_88167808
27 augustus heb ik mijn ogen laten laseren via LASEK (links -8 en rechts -7.25), ik zat een maand geleden ongeveer op links -1.75 en rechts -0.75. De operatie zelf stelt helemaal niks voor, hooguit 10 minuten in totaal. De behandeling zelf merkte ik aan mijn rechteroog niks van en links een beetje, maar zeker niet pijnlijk.
Het vervelendste van alles is dat je 3 maanden moet druppelen, maargoed dat is alles..
pi_88168103
Pfoe, als ik het doe dan doe ik onder narcose want daar heb ik zelf nooit last van na de tijd. :P (Ik ben dan ook moeilijk in slaap te houden met narcose. :') )
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_88172918
Het staat iedereen natuurlijk vrij om te kiezen wat hij of zij prettig vindt, dat vooropgesteld. Maar ik kan de redenatie om voor algehele narcose te kiezen gewoon niet zo goed volgen. Het brengt altijd risico met zich mee, en ook al heb je er weinig last van, het is toch een aanslag op je lijf.

Als je dat risico en ongemak dan kunt vermijden, door voor een methode te kiezen waarbij het enige nare de verdovingsprik is (en dat duurt ook maar 3 seconden en is echt niet vervelender dan een infuus prikken!) en de rest van de ingreep is volkomen pijnloos en verre van eng of akelig. Waarom zou je dat niet doen? Gaat het dan om angst voor het onbekende, of om het enge idee dat er iemand aan je oog zit? Da's echt niet nodig namelijk, het valt zo ontzettend mee allemaal!
pi_88176079
Ik heb geen zin om dat mee te maken en heb eigenlijk geen slechte ervaringen met narcose. :)
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_88243694
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 15:07 schreef DaveWolf het volgende:
Ik twijfel nog enorm tussen laseren en lens implantatie. Ik heb me al zitten inlezen op het laseren stuk en veel informatie gevonden op http://www.ogenlasereninformatie.nl maar is er ook zo'n soort site over lens implantaties? Ik zou graag eens de risico's naast elkaar zien (en de voordelen natuurlijk).

Want als ik moet kiezen tussen slecht zien en helemaal niet zien is de keuze makkelijk :P
Ben ook bezig me te oriënteren. Voor zover ik begrepen wordt op basis van de resultaten van een vooronderzoek bepaald of je geschikt bent en ook voor wat voor behandeling je geschikt bent. Wat voor behandeling voor jou van toepassing is zal heus wel met je besproken worden maar volgens mij is niet echt zo dat je zelf kan kiezen. Maar miss. dat anderen hier meer over kunnen vertellen die het daadwerkelijk al meegemaakt hebben?

Op ooglaserplein.nl staat veel info en vindt t ook interessant om de ervaringen van anderen te lezen.
Staat ook het een en ander over lensimplantatie, Bijv:

[i]Voordelen Lensimplantatie
Indien blijkt dat u niet geschikt ben voor een ooglaserbehandeling kunt u waarschijnlijk wel een lensimplantatie ondergaan, waardoor u alsnog verlost bent van uw lenzen of bril. Een voordeel van een lensimplantatie ten opzichtte van ooglaseren, is dat het ongedaan gemaakt kan worden. De kunstlens kan namelijk weer verwijderd worden. Een ande]r voordeel van een lensimplantatie is dat zeer hoge sterktes en lage sterktes gecorrigeerd kunnen worden. [/i

Gaat verder voornamelijk over ooglaseren
Misschien heb je er wat aan, ;)

iig Succes!
pi_88939363
Maandag bij de orthoptiste geweest en zij vond het ook geen probleem.
Jammer dat het ziekenhuis me bij een gezichtsveldonderzoek had ingepland in plaats van bij de orthoptist.
pi_89398778
@ dansemacabre, weet je al wanneer je wordt geopereerd? Ik kom niet zo vaak op dit forum, maar vertel je tegen die tijd hoe het is gegaan? Ben benieuwd, succes alvast!

Ik heb sinds vandaag mijn bril op voor twee weken, dat moet omdat ik 15 dec vooronderzoek heb. Ik ga naar het oogziekenhuis rotterdam (focus kliniek), daar plaatsen ze lensimplantaten altijd onder narcose. Ik zie het wel, vraag het 15 dec. allemaal wel. Hopelijk word ik dan volgend jaar feb/maart ongeveer geopereerd. Het kan me niet snel genoeg gaan, heb veel last van mijn lenzen en een bril met -9,5 is geen pretje.

Ik vind het wel spannend, vooral (net als iedereen denk ik) de risico's. Maar die blijven er altijd en ik heb weinig keus. Lenzen gaat niet en met zo'n hoge sterkte is een bril niet fijn. Hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat, het komt vast allemaal goed.

Ben blij hier ook veel positieve verhalen te lezen! Hopelijk ben ik volgend jaar zomer overal vanaf, lijkt me fantastisch om normaal te kunnen zien!
pi_89399379
Ik weet nog niet wanneer. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat het niet zou kunnen. Bij Focus wilden ze me niet eens onderzoeken omdat ze niet hoger gaan dan een sterkte van +4.

Ik deed eigenlijk het onderzoek zodat ik het voor mezelf af kon sluiten, omdat er ook volgens rijnzicht maar een kleine kans was.

Ik denk dat ik het volgend jaar laat doen in ieder geval zo snel mogelijk.

Succes met je vooronderzoek!
pi_90294251
Heb vorige week vooronderzoek gehad en gisteren gesprek met de arts. Volledig tegen mijn verwachting in, had hij slecht nieuws. Mijn hoornvlies is op sommige plaatsen verdikt, waardoor lensimplantaten op dit moment niet kunnen. Door het dragen van lenzen vervormt je hoornvlies. Ik moet nu 7 weken mijn bril dragen en dan worden mijn ogen opnieuw onderzocht. Tegen die tijd zouden alle invloeden van het dragen van lenzen weg moeten zijn. Als die verdikking dan weg is, kan ik worden geopereerd. Als er niks is veranderd, kan de operatie helemaal niet doorgaan.

Ik heb vorig jaar in een kliniek in Hoofddorp ook een vooronderzoek gehad en ben toen wel goed gekeurd. Daarom had ik ook niet op slecht nieuws gerekend. Voor het vooronderzoek in Hoofddorp hoefde ik van te voren mijn lenzen helemaal niet uit. Ik ben wel blij dat ik in het oogziekenhuis rotterdam ben, daar weten ze wel echt wat ze doen. Liever slecht nieuws dan een operatie die eigenlijk niet kan. Maar ik ben wel heel teleurgesteld en verdrietig na het bericht van gisteren. Ik probeer me nu op de komende 7 weken te richten, 9 februari hoor ik of ik wel of niet geopereerd kan worden. Ik leef er al zo'n tijd naar toe, heb het hele bedrag van de operatie al bij elkaar gespaard. Dan is dit zo'n domper. En ook al weet ik dat ik me nog niet druk moet maken over wat als ik inderdaad niet kan worden geopereerd, het spookt toch door mijn hoofd. Ik heb zoveel soorten lenzen en vloeistof geprobeerd en dat schiet niet op. Een bril met mijn sterkte is ook niet fijn en daarbij sport ik veel, schiet lekker op met een bril. Nou ja ik probeer maar niet op de zaken vooruit te lopen. Duim maar voor me de komende 7 weken!!
pi_92673432
Ik kan geopereerd worden!! Gelukkig goed nieuws gehad woensdag. Eind april het ene oog en eind mei het andere oog. Spannend!
pi_92679340
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 11:43 schreef Marisca_ het volgende:
Ik kan geopereerd worden!! Gelukkig goed nieuws gehad woensdag. Eind april het ene oog en eind mei het andere oog. Spannend!
Waarom zit er een maand tussen? Is normaal een week. Maar tof dat je toch geholpen kan worden!
pi_92683473
Mijn ogen zijn verschillende keren gelaserd, geen spijt van gehad. Heb echter nog steeds wel een min waarde (-1), dat is altijd het risico. Implantlenzen doen ze pas vanaf een bepaalde grote sterkte (voorzover ik weet). Ik ken wel iemand die een keer een bal op dr gezicht kreeg terwijl ze implantlenzen heeft. Zo'n implantlens zit met een soort van klauwtjes vast en hij was dus gaan schuiven en ze heeft angstige momenten beleefd. Daar wordt je niet blij van. En ik heb idd ook gehoord van dat wrijven, want dat kan hetzelfde effect hebben. En als je gelaserd bent kun je nog steeds lenzen dragen, alleen worden nachtlenzen afgeraden. (die worden zonder laseren trouwens ook al vaak afgeraden). Ik denk trouwens wel dat implantlenzen een laatste "redmiddel" is als laseren niet kan. Het lijkt me geen betere methode dan laseren omdat ze anders ook iedereen met lagere sterktes implantlenzen aan zouden raden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Samson op 12-02-2011 17:02:26 ]
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_92959849
Ik ben bezig met een onderzoek naar ooglaserklinieken in Nederland. Ben bezig met een stukje over de websites en vroeg me af wat je als "klant" daar graag op zou terugvinden?
  vrijdag 18 februari 2011 @ 13:45:39 #186
45206 Pietverdriet
pi_92962572
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:57 schreef Samson het volgende:
Mijn ogen zijn verschillende keren gelaserd, geen spijt van gehad. Heb echter nog steeds wel een min waarde (-1), dat is altijd het risico. Implantlenzen doen ze pas vanaf een bepaalde grote sterkte (voorzover ik weet). Ik ken wel iemand die een keer een bal op dr gezicht kreeg terwijl ze implantlenzen heeft. Zo'n implantlens zit met een soort van klauwtjes vast en hij was dus gaan schuiven en ze heeft angstige momenten beleefd. Daar wordt je niet blij van. En ik heb idd ook gehoord van dat wrijven, want dat kan hetzelfde effect hebben. En als je gelaserd bent kun je nog steeds lenzen dragen, alleen worden nachtlenzen afgeraden. (die worden zonder laseren trouwens ook al vaak afgeraden). Ik denk trouwens wel dat implantlenzen een laatste "redmiddel" is als laseren niet kan. Het lijkt me geen betere methode dan laseren omdat ze anders ook iedereen met lagere sterktes implantlenzen aan zouden raden.
Wat was de afwijking voordag je begon met al die ingrepen?
pi_92974007
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat was de afwijking voordag je begon met al die ingrepen?
-5.5
pi_95093768
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 11:43 schreef Marisca_ het volgende:
Het is bijna tijd voor je behandeling! Ben erg benieuwd naar je ervaringen!

-Tevens een kick en tvp, aangezien ik me momenteel ook erg bezig hou met mogelijk ooglaseren/ oogimplantaten-

Na een hele korte test (sterkte, dikte hoornvlies) in Rotterdam (Visus oogkliniek/ ooglaserselect) kreeg ik te horen dat mijn linker oog geschikt is voor laseren (intralasik), maar mijn rechteroog maar maximaal -9,00 gecorrigeerd kan worden, terwijl ik 10,75 heb... Daar zou ik dan een lensimplantaat kunnen nemen.

Dus ik ben nu aan het overwegen om het ene oog te laten laseren en het andere oog een implantaat te nemen (ook omdat laseren gewoon goedkoper is..). Ik lees hier ook verschillende mensen die (een deel) vergoed hebben gekregen door medische indicatie. Dat ga ik ook eens uitzoeken, aangezien 10,75 best veel is...

Moet sowieso eerst nog voor een echte test, maar dan moet ik eerst 4 weken met mijn bril rondlopen, dus dat moet ik even goed plannen... (niet in de zomer :P)
pi_96398796
Afgelopen dinsdag ben ik aan mijn linkeroog geopereerd in oogziekenhuis Rotterdam. Ben erg tevreden over het ziekenhuis en de oogarts, heb daar echt het gevoel dat ik in goede handen ben. Operatie was onder narcose, had een behoorlijk brandend oog toen ik wakker werd. Heb een injectie met dyclofynac en andere blije ingredienten in mijn been gekregen, het brandende gevoel in mijn oog was bijna meteen veel minder. Narcose is best heftig, maar toch heb ik liever narcose dan plaatselijke verdoving. In oogziekenhuis Rotterdam kan je overigens niet kiezen, het is altijd narcose.

Gisterochtend mocht het kapje er af, super spannend. Mijn zicht was goed en de eerste controle gisteren ook. Ik heb de torische artiflex lens, sneetje van 4 mm met een kleine oplosbare hechting. Vandaag zie ik iets waziger, best eng. Oogarts zei gisteren al dat zicht de komende 6 weken wisselt, soms scherper, soms iets waziger. Komt omdat het wondje aan het genezen is. Hebben meer mensen ervaring met wisselend zicht de eerste weken?

24 mei word ik aan mijn rechteroog geopereerd. Van te voren had ik verwacht dat ik de tussentijd kon oplossen met een bril met 1 glas. Ik kan mijn contactlens nl niet de hele dag inhouden. Dat valt erg tegen, het zicht met 1 geopereerd oog en 1 oog door brillenglas is erg slecht. Oogarts had al gewaarschuwd dat je anders kijkt door een bril dan door een lens. Nou dat klopt dus. Gisteren geprobeerd met een eyepad (ovaalvormig gaasje) voor 1 oog of voor 1 brillenglas. Zit ook niet echt lekker. Uiteindelijk vandaag maar pleisters tegen een lui oog gekocht. Als ik straks mijn lens echt niet meer kan inhouden, ga ik een pleister op 1 oog plakken. Ben benieuwd of dat beter werkt. Er zitten leuke stickers bij, kikkers, vliegtuigen etc. ;-)

@ Miss Virgo, ik heb -9 en -9,5 en moet alles zelf betalen. Medische indicatie is vaak vanaf -10. Met jouw -10,75 maak je zeker een goede kans om (een deel) vergoed te krijgen. Zou zeker een brief sturen aan de medisch adviseur van je verzekering! Balen dat je ook nog een tijdje met een bril moet lopen. Ik heb alles bij elkaar 10 weken mijn bril op gemoeten afgelopen winter. Lekker hoor, met regen en sneeuw en beslagen brillenglazen. Maar ik merk ook dat nu het zo ver is, ik die periode ook alweer snel ben vergeten. Ik vind het nog heel spannend allemaal nu, maar ben nu al blij dat ik de stap heb gezet! Succes verder! Als je in Rotterdam verder gaat, raad ik je aan je bij de Focus kliniek / oogziekenhuis Rotterdam te laten behandelen. Ik woon zelf in Amsterdam en moet steeds best een eind reizen. Maar voor mijn ogen wil ik de beste zorg die je kan krijgen en dat krijg je zeker bij Focus kliniek / oogziekenhuis Rotterdam!
pi_96426176
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 19:09 schreef Marisca_ het volgende:
Gisterochtend mocht het kapje er af, super spannend. Mijn zicht was goed en de eerste controle gisteren ook. Ik heb de torische artiflex lens, sneetje van 4 mm met een kleine oplosbare hechting. Vandaag zie ik iets waziger, best eng. Oogarts zei gisteren al dat zicht de komende 6 weken wisselt, soms scherper, soms iets waziger. Komt omdat het wondje aan het genezen is. Hebben meer mensen ervaring met wisselend zicht de eerste weken?
Bij iedereen wisselt het zicht de eerste 4-6 weken. Ook de hechting heeft er nog invloed op omdat die nog een kleine cylinder induceert, net als het maken van de incisie. Kwestie van geduld :) Succes met de volgende!
pi_96522303
Pff nog even geduld dus voordat ik weet hoe mijn zicht uiteindelijk is.... De dag na de operatie zag ik echt goed. Vanaf donderdag zie ik een stuk waziger, baal er wel van, best vermoeiend ook het wisselende zicht. Heb vandaag ook veel last gehad van de hechting. Maar ga vol goede moed verder, hopelijk wordt mijn geduld beloond en heb ik over een tijdje goed zicht! (en hopelijk is de hechting snel opgelost!)

Lui oog pleisters bevallen trouwens wel, het zit niet heel lekker, maar is voor mij wel de minst ongemakkelijke oplossing als ik 's avonds geen contactlens meer in kan houden.

@the6thgate: heb je ook lensimplantaten?
pi_96522548
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:30 schreef Marisca_ het volgende:

@the6thgate: heb je ook lensimplantaten?
nee maar ik voer wel nacontroles uit :P
  maandag 9 mei 2011 @ 07:13:46 #193
259233 GimmeGore
pi_96534673
Marisca_ : bij mijn moeder werd het vermoeiende snel minder toen allebei haar ogen geopereerd waren (en toen ook haar ene oog hersteld wat naar het probleem na de eerste operatie)
Dat had volgens de oogarts te maken met het feit dat er zoveel verschil zat tussen haar ogen qua sterkte
pi_96550428
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 19:09 schreef Marisca_ het volgende:

@ Miss Virgo, ik heb -9 en -9,5 en moet alles zelf betalen. Medische indicatie is vaak vanaf -10. Met jouw -10,75 maak je zeker een goede kans om (een deel) vergoed te krijgen. Zou zeker een brief sturen aan de medisch adviseur van je verzekering! Balen dat je ook nog een tijdje met een bril moet lopen. Ik heb alles bij elkaar 10 weken mijn bril op gemoeten afgelopen winter. Lekker hoor, met regen en sneeuw en beslagen brillenglazen. Maar ik merk ook dat nu het zo ver is, ik die periode ook alweer snel ben vergeten. Ik vind het nog heel spannend allemaal nu, maar ben nu al blij dat ik de stap heb gezet! Succes verder! Als je in Rotterdam verder gaat, raad ik je aan je bij de Focus kliniek / oogziekenhuis Rotterdam te laten behandelen. Ik woon zelf in Amsterdam en moet steeds best een eind reizen. Maar voor mijn ogen wil ik de beste zorg die je kan krijgen en dat krijg je zeker bij Focus kliniek / oogziekenhuis Rotterdam!
Fijn om te lezen dat het goed is gegaan! Bedankt voor de tip, ik heb volgende week een afspraak bij een oogarts in het ziekenhuis, ik hoop dat hij mij een medische indicatie kan geven :)

Zie wel er tegenop om zolang met een bril te lopen, maar wat je zegt, als het achter de rug is, ben je het vast snel vergeten! Sterkte nog met je herstel!
pi_97150021
@ Miss Virgo, gewoon doen met je bril, het went en gelukkig is het maar voor korte tijd.

Voor mij is de eerste operatie inmiddels bijna 3 weken geleden. Het gaat goed, mijn zicht wisselt nog steeds maar het wordt wel duidelijk beter. De controles waren goed, oogarts is tevreden en lens zit precies goed. Ik had afgelopen week met de controle nog -0,75 (-0,5 plus 0,25 cilinder). De week daarvoor had ik nog -1 (-0,25 plus 0,75 cilinder). Ik ben er inmiddels wel achter dat de sterkte verschilt en dat ik geduld moet hebben, veel geduld... Het is echt bizar om 's ochtends als ik wakker word, meteen (met één oog) te kunnen zien!

A.s. dinsdag mag ik weer, dan begint het feest van voor af aan. Wel fijn dat ik dan niet meer zoveel verschil heb tussen beide ogen, zoals nu.

Twee jaar geleden heb ik de verzekering gebeld, toen werd er gezegd dat ik totaal geen kans maakte om iets vergoed te krijgen. Toen ben ik gaan sparen. Ik heb alsnog een brief aan de verzekering gestuurd met een verzoek tot coulance, met een brief van de oogarts erbij. Tot mijn grote verbazing krijg ik het grootste deel alsnog vergoed!! Toen de brief vorige week binnen kwam, dacht ik even dat ik niet meer kon lezen. ;-)
pi_97164855
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 12:38 schreef Marisca_ het volgende:

Twee jaar geleden heb ik de verzekering gebeld, toen werd er gezegd dat ik totaal geen kans maakte om iets vergoed te krijgen. Toen ben ik gaan sparen. Ik heb alsnog een brief aan de verzekering gestuurd met een verzoek tot coulance, met een brief van de oogarts erbij. Tot mijn grote verbazing krijg ik het grootste deel alsnog vergoed!! Toen de brief vorige week binnen kwam, dacht ik even dat ik niet meer kon lezen. ;-)
Wauw dat is wel lekker nieuws, zeker als je het niet verwacht :D Wat stond er dan in de brief van je oogarts? Was dat de oogarts van het oogziekenhuis in Rotterdam? Was de brief op jouw verzoek, of gaf hij dat gewoon..? Geeft me wel hoop :P
pi_97333469
@ Miss Virgo, De brief van de oogarts was eigenlijk gewoon een formulier van de Focus kliniek / oogziekenhuis, met daarin aangegeven dat ik lensintolerantie heb en welke lens ik tijdens de operatie zou krijgen. Het formulier was op mijn eigen verzoek. Dus... altijd proberen!!

Ik ben inmiddels ook aan mijn rechteroog geopereerd, afgelopen dinsdag. Ik was een stuk minder ziek dan vorige keer na de narcose en voel me ook minder moe dan na de 1e operatie. Oog is wel enorm bloederig, jakkie, maar is niet erg. Was gisteren op controle en oogarts is tot nu toe tevreden. Lens zit op de juiste plaats en mijn zicht was gisteren beter dan de meeste mensen de dag na de operatie. Volgende week woensdag alweer de volgende controle.

Het is sowieso heel fijn dat er nu 2 ogen zijn geopereerd. Vond de 3 weken tussen de operaties in wel pittig, met een verschil van bijna -10 tussen beide ogen. Het is nu wel allemaal nog erg gevoelig en geïrriteerd, maar het is een stuk makkelijker dan de afgelopen weken. En nu... herstellen en dan komt het allemaal goed! Ben benieuwd op welke (of geen??) rest sterkte ik over 6 weken uitkom... Tot nu toe vind ik het best heftig allemaal, maar ben wel heel blij dat ik er voor ben gegaan. Ik kon vanochtend voor het eerst sinds ik me kan herinneren meteen zien met beide ogen!
pi_97348174
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:39 schreef Marisca_ het volgende:
@ Miss Virgo, De brief van de oogarts was eigenlijk gewoon een formulier van de Focus kliniek / oogziekenhuis, met daarin aangegeven dat ik lensintolerantie heb en welke lens ik tijdens de operatie zou krijgen. Het formulier was op mijn eigen verzoek. Dus... altijd proberen!!

Ik ben inmiddels ook aan mijn rechteroog geopereerd, afgelopen dinsdag. Ik was een stuk minder ziek dan vorige keer na de narcose en voel me ook minder moe dan na de 1e operatie. Oog is wel enorm bloederig, jakkie, maar is niet erg. Was gisteren op controle en oogarts is tot nu toe tevreden. Lens zit op de juiste plaats en mijn zicht was gisteren beter dan de meeste mensen de dag na de operatie. Volgende week woensdag alweer de volgende controle.

Het is sowieso heel fijn dat er nu 2 ogen zijn geopereerd. Vond de 3 weken tussen de operaties in wel pittig, met een verschil van bijna -10 tussen beide ogen. Het is nu wel allemaal nog erg gevoelig en geïrriteerd, maar het is een stuk makkelijker dan de afgelopen weken. En nu... herstellen en dan komt het allemaal goed! Ben benieuwd op welke (of geen??) rest sterkte ik over 6 weken uitkom... Tot nu toe vind ik het best heftig allemaal, maar ben wel heel blij dat ik er voor ben gegaan. Ik kon vanochtend voor het eerst sinds ik me kan herinneren meteen zien met beide ogen!
Reststerkte? Het voordeel van implantlenzen zou toch juist zijn dat je precies de sterkte krijgt die je nodig hebt? Ik bedoel, je ogen zijn toch opgemeten en je kijkt dan nu toch door een lens met precies die opgemeten afwijking?
pi_97348576
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 18:27 schreef Samson het volgende:

[..]

Reststerkte? Het voordeel van implantlenzen zou toch juist zijn dat je precies de sterkte krijgt die je nodig hebt? Ik bedoel, je ogen zijn toch opgemeten en je kijkt dan nu toch door een lens met precies die opgemeten afwijking?
Nee ook bij implantlenzen kan je iets van een reststerkte overhouden.
pi_97348952
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 18:27 schreef Samson het volgende:

[..]

En stel dat je ogen achteruit gaan, wat dan ? Dan komen de sterkten weer niet overeen. Moet je weer andere lenzen erin, of nog contactlenzen erbij. Heb je het voor niets gedaan :')

Heel interessant topic wel, heb sinds m'n 13e slecht zicht (destijds -2, nu -3.75) en sinds m'n 15e lenzen. Heb er op zich geen moeite mee, alleen je merkt toch wel dat wanneer je lange dagen maakt je lenzen erg beginnen te prikken, en je ogen gaan irriteren. Over het algemeen merk ik er weinig van, maar je hebt gewoon af en toe een slechte lens dag, en dat is kut :')

Ik heb ook laseren overwogen maar je moest destijds 21 zijn, en nu zelfs 24 volgens mij, en je sterkte moet stabiel zijn. Dat is mijne niet, elk jaar ofzo gaan m'n ogen een kwart achteruit ;( Ook is het best duur en het is niet zaligmakend, je hebt nog bij effecten zoals dat je een leesbril nodig zal hebben en het je zicht niet perfect hoeft te maken, geloof ik.

Een implantaat was mij compleet onbekend tot dit topic, dus ik heb het met grote interesse gelezen. Ook dit is dus niet zaligmakend, en het feit dat je kennelijk nooit meer in je ogen mag wrijven is .. raar. En niet echt handig lijkt me.

Voor nu blijf ik bij contact lenzen.
Of toch du vader?
  donderdag 26 mei 2011 @ 19:04:28 #201
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_97349646
Marisca, fijn dat het allemaal goed is gegaan.
Mijn tweede oog was ook heel bloederig trouwens maar minder ' pijnlijk '
Toch grappig om te lezen dat jij onder narcose ging en ik zelf met een verdovingsprik onder het oog.

Luchtkoker, bij mij is het ruim anderhalf jaar geleden en ben nog elke dag blij dat ik lensimplantaten heb.
bij mij is mij is er nog steeds een -1 aan cilindrische afwijking, dat verneem ik voornamelijk als ik vanuit buiten naar binnen ga. (licht en ruim naar donkerder en minder ruim)
Zelf wrijf ik wel in mijn ogen hoor, dat hou je nl niet vol want je denkt niet steeds na.
pi_97349796
Waar is dat op gebaseerd dat het niet zou mogen en wat zouden de effecten dan zijn (ontplaatsing van de lens oid)? Het lijkt me inderdaad ook dat je er niet altijd bij nadenkt en uit reflex (vooral indien jeuk etc) gewoon wrijft.
Of toch du vader?
pi_97405001
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 18:37 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Nee ook bij implantlenzen kan je iets van een reststerkte overhouden.
Niet echt een antwoord op mijn reactie, dat begrijp ik dus echt niet...
pi_97438577
@ Samson, de rest sterkte heeft te maken met het plaatsen van de lens. Als de lens ook maar een milimeter 'verkeerd' wordt geplaatst of verschuift als het wondje geneest, heeft dat al invloed op je zicht. Ik wist bijv. al van te voren dat er een kans is dat ik een rest sterkte van tussen de -1 en + 1 overhoud. Of ik een rest sterkte heb en zo ja hoeveel, dat weet ik pas 6 tot 8 weken na de operaties. De eerste 6 tot 8 weken wisselt het zicht doordat de wondjes aan het genezen zijn en de hechting oplost. Als ik alleen nog een bril moet voor autorijden ben ik al heel blij.

@ luchtkoker, mijn ogen staan al ruim 5 jaar stil, dus voorlopig zit het bij mij wel goed. Als je ogen achteruit gaan moet je idd weer een bril of lenzen. In theorie kan de implantlens worden verwijderd en vervangen, maar ik geloof niet dat dat in de praktijk vaak gebeurt. En het in je ogen wrijven... ik ben nu heel voorzichtig omdat de wondjes nog aan het genezen zijn. Maar als het genezen is, wrijf ik wel weer gewoon in mijn ogen, alleen niet zo hard. Ik kan me voorstellen dat als je erg hard wrijft, de lens kan loskomen of beschadigen, maar dan moet je volgens mij wel erg agressief bezig zijn...

@ uniekhoorn, wat merk je nog als je last hebt van de cilinder? Zie je waziger als je van buiten naar binnen gaat of licht?
Ik zie nl soms met mijn linkeroog een soort gekleurde (paars, geel, blauw, net de regenboog) streep. Met mijn rechteroog tot nu toe niet. Ik zie het bijv. als ik in het treinstation vanaf het perron naar de hal loop, waar het wat donkerder is. Het is niet storend, maar ik had het niet verwacht. Ik had alleen halo's in het donker verwacht en deze lichtstreep is al als het een klein beetje donkerder wordt. Volgens mijn oogarts nemen de meeste mensen 6 maanden na de operatie geen halo's e.d. meer waar, ben benieuwd of het bij mij ook 'verdwijnt'.
pi_97468442
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 22:41 schreef Marisca_ het volgende:
@ Samson, de rest sterkte heeft te maken met het plaatsen van de lens. Als de lens ook maar een milimeter 'verkeerd' wordt geplaatst of verschuift als het wondje geneest, heeft dat al invloed op je zicht. Ik wist bijv. al van te voren dat er een kans is dat ik een rest sterkte van tussen de -1 en + 1 overhoud. Of ik een rest sterkte heb en zo ja hoeveel, dat weet ik pas 6 tot 8 weken na de operaties. De eerste 6 tot 8 weken wisselt het zicht doordat de wondjes aan het genezen zijn en de hechting oplost. Als ik alleen nog een bril moet voor autorijden ben ik al heel blij.

OK, dat wist ik dus niet, dat het zo precies komt, maar dan vind ik -1 of +1 toch wel een groot verschil voor een lens die een fractie verschoven zou kunnen zijn. Dan begrijp ik dat voor een kleine afwijking een lensimplantatie dus niet geschikt is.
  donderdag 22 september 2011 @ 00:33:55 #206
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_102248034
Na ruim 2 jaar lensimplantatie... elke dag ben ik bewust van mijn vrije zicht!
Voor iedereen die laseren of implantaten wil... Ik zeg DOEN! Niet bang zijn voor pijn ofzo want dat is er nauwelijks.
pi_102285739
Ik ben bij Visionclinics geweest, en heb ook een te hoge sterkte en cilinder om te laseren, maar kom wel in aanmerking voor implant lenzen... maar de prijs :o daar werd ik echt niet gelukkig was, totaal iets van 6,500euro geloof ik incl. het bij laseren van de reststerkte. Ik merk in dit topic dat het in het oogziekenhuis in Rotterdam iets goedkoper is..

Iemand ervaring met hoe je je verzekering moet benaderen om te vragen of het vergoed wordt? Ik heb -8.5 en draag al 18 jaar lenzen, maar sinds begin dit jaar kan ik geen lenzen meer verdragen. Na een paar uurtjes is het echt alsof m'n ogen in brand staan of alsof er 1000 naalden in geprikt worden, zie ik wazig, krijg ik hoofdpijn. Ik loop dus nu met een jampot bril :-( Ook niet ideaal natuurlijk... Ik wil proberen of ik iets terug kan krijgen van de verzekering... maar hoe moet ik dat aanpakken? Ik las iets over NOG, maar wat is dat precies? En is er kans dat de verzekering misschien alleen een deel vergoed? (zou ik ook blij mee zijn).
pi_102296183
Ik heb toen contact met oogziekenhuis Rotterdam gehad maar daar mocht ik niet eens voor een onderzoek komen omdat ze niet verder gaan dan +3 met implantaten. Dus als de sterkte te hoog was voor laseren konden implantanten ook niet.

Bij Rijnzicht heb ik daarna wel een onderzoek gehad want daar vonden ze dat het juist wel kon.
En mijn ogen zijn er helemaal geschikt voor.

Nu eerst nog even sparen.
  vrijdag 23 september 2011 @ 13:18:56 #209
45206 Pietverdriet
pi_102296236
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:17 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik heb toen contact met oogziekenhuis Rotterdam gehad maar daar mocht ik niet eens voor een onderzoek komen omdat ze niet verder gaan dan +3 met implantaten. Dus als de sterkte te hoog was voor laseren konden implantanten ook niet.

Bij Rijnzicht heb ik daarna wel een onderzoek gehad want daar vonden ze dat het juist wel kon.
En mijn ogen zijn er helemaal geschikt voor.

Nu eerst nog even sparen.
Een vriendin van me ging zo ook net zo lang op zoek tot ze hoorde wat ze horen wilde. Liet zich implantaten zetten.
Ze is nu blind.
pi_102298155
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een vriendin van me ging zo ook net zo lang op zoek tot ze hoorde wat ze horen wilde. Liet zich implantaten zetten.
Ze is nu blind.
Dan heeft er een zware infectie opgetreden en is er niet op tijd ingegrepen...

Maargoed ik wil mijn ogen laten laseren, al twijfel ik nog, heb maar -1.5 in beide ogen.
pi_102317220
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ze is nu blind.
:')
Rijnzicht is ook een vreselijk slecht oogziekenhuis zonder goede oogartsen enzo..

Er is trouwens niks bekend over slechte resultaten bij verziendheid.
Wel is het zo dat het vaak niet past vanwege de beperkte ruimte die je vaak hebt.

Nou, ik heb dus wel genoeg ruimte, bleek na een uitgebreid onderzoek plus nog een onderzoek in een gewoon ziekenhuis door een orthoptist.
Als Rijnzicht ook vond dat het niet zou kunnen was ik niet verder gegaan.

Waar lees jij trouwens dat ik net zo lang doorga tot dat ik hoor wat ik horen wil? :')
pi_105309318
Het is nu 7 maanden na beide lensimplant operaties. En ik ben er onwijs blij mee!!! Ook blij dat ik het heb laten doen in oogziekenhuis Rotterdam (Focus kliniek). Ben heel tevreden over de zorg en kwaliteit en ook de manier waarop ik daar ben behandeld is prettig. Als mens ipv als dossier. Ik woon zelf in Amsterdam en had dus best wat reistijd elke keer. Maar ik heb het er voor over, liever reizen voor goede zorg dan slechte zorg dichter bij huis. Ik ben 1 1/2 jaar geleden begonnen in een kliniek in Hoofddorp, maar voelde me daar zo slecht op mijn gemak dat ik ervoor heb gekozen naar Rotterdam te gaan.

Ik heb wel veel pech gehad. Heb beide keren 2 weken last gehad van de narcose, maar toch vond ik het prettig dat ik helemaal onder zeil was.

Ik heb ook nog een soort afstotingsreactie gehad. Dat was wel heftig. Ongeveer 2 maanden na de 2e operatie zag ik een soort mist voor mijn rechteroog. Het jammere was dat beide lensimplant oogartsen op vakantie waren en dat ze op de spoedeisende hulp van het oogziekenhuis Rotterdam erg weinig ervaring hebben met lensimplantaten. Eerst verkeerde diagnose gesteld, toen beide oogartsen terug kwamen van vakantie bleek het 'alleen maar' een afstotingsreactie te zijn. Inmiddels was de mist zo erg geworden dat ik niet meer kon lezen. Met pred forte druppels was het binnen een maand weg. Ik heb de druppels langzaam moeten afbouwen en nu nog aan de dexamethason druppels (om de dag 1 druppel, dus al bijna afgebouwd). Over 5 weken ben ik ook daar klaar mee.

Als je voor lensimplantaten gaat, moet je er echt achter staan. Het is volgens mij een stuk heftiger dan wat ik over laseren hoor. Maar voor mij, met zo'n hoge sterkte (-9 en -9,5), ik heb alles er voor over en ben er onwijs blij mee. Ik kan weer lekker sporten, naar de sauna, strand, alles kan ik weer doen zonder met lenzen te klooien of slecht te zien met een bril. Fantastisch, ik ben er elke dag blij om.

Het enige wat ik lastig vind, zijn de halo's. Ik heb grote pupillen (7mm) en als het donker is, komen mijn pupillen buiten de lens. Dan zie ik een soort zonnestralen en kransen om lichtbronnen, soms geel/wit, soms een soort gekleurde regenboogjes. Het is afgelopen 7 maanden wel al een stuk minder geworden. Volgens de oogarts wordt het nog minder, je hersenen leren het te filteren en daardoor neem je het steeds minder waar. Met autorijden in het donker vind ik het nu vooral lastig. Ik heb altijd al moeite gehad met rijden in het donker, ook door mijn grote pupillen. Het is een groot lichtfeest op de weg 's avonds. Door de halo's vind ik autorijden in het donker nu nog lastiger. Maar ach als dat de prijs is die ik ervoor betaal....

@emss, je kan het beste een brief sturen aan de medisch adviseur waarin je om coulance verzoekt. Oftewel, je weet dat je geen recht hebt op een vergoeding maar vraagt het toch, omdat je wel degelijk veel last hebt van je slechte zicht. Ik heb er een zakelijke nette brief van gemaakt, geen zielig verhaal. Ook wel handig om een jurist als vriend te hebben die goed is in dat soort brieven. ;-) Tot mijn stomme verbazing heb ik het grootste deel vergoed gekregen. Altijd de moeite waard om te proberen.

Voor wie binnenkort wordt geopereerd: ik heb nog volwassenen oogpleisters over, handig voor tussen beide operaties in. Ik heb er nog een stuk of 20, kon toen alleen een doos van 50 kopen. Als iemand ze wil, stuur een mail naar mariscamarije@hotmail.com. Ik kom niet (vaak) meer op dit forum, dus als mensen vragen hebben, kan je mij ook beter mailen.

Succes voor iedereen die de operatie overweegt!!
pi_105309707
Voor de mensen die nog worden geopereerd:

Schrik niet als je zicht de eerste maanden wisselt. Bij mij duurde het 3 maanden voordat het stil stond. De eerste weken schommelde het voor mijn gevoel tussen de -1 en -3. Ik vond dat heel eng, vroeg me echt af of het wel goed zou komen met mijn sterkte. Maar.... heb vertrouwen! En veel geduld vooral.

Ik heb nu als rest sterkte een cilinder van -0,5 in beide ogen. Ik heb wel wat moeite met bijv. straatnaam bordjes of de NS info borden. Maar het is niet eens genoeg om een bril voor te nemen.

Dus..... ik ben bril en contactlens vrij!!!!!! Wat een feest na ruim 20 jaar! :-)
pi_105647833
Marisca, ik heb hetzelfde als jij, grote pupillen (ook 7 mm). Ik had in het begin ook veel last van halo's, maar nu 2,5 jaar na dato, eigenlijk nooit meer. Autorijden in het donker is echt geen probleem meer. Toen ik jouw stukje las over de halo's realiseerde ik me pas dat ik dat ook had en het nu weg is :) Dikke kans dat het bij jou ook verdwijnt dus! Heerlijk he, dat goede zicht? ;)
pi_116505281
Mega-up!

Gisteren kwam ik op het idee om te mailen naar de oogkliniek om te vragen of ik in aanmerking kom voor een medische indicatie en dus vergoeding door de verzekering. Ik kreeg een mail terug dat dit inderdaad zo is en vandaag kreeg ik nog een telefoon met uitleg waarom.

Nu krijg ik 24 september nog een onderzoekje om te kijken of de waarden hetzelfde zijn gebleven en dan kan ik gaan aanvragen bij de verzekering. *O*
pi_119088939
Het begint op gang te komen, na een een extra brief van de opticien heeft de verzekering besloten 100 procent te vergoeden. 5 december nog een onderzoek om te kijken hoe de situatie nu is en als alles goed is, in januari de operatie. *O*
  zondag 11 november 2012 @ 16:27:50 #217
62964 Little_Acorn
You would know
pi_119089176
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 16:22 schreef DanseMacabre het volgende:
Het begint op gang te komen, na een een extra brief van de opticien heeft de verzekering besloten 100 procent te vergoeden. 5 december nog een onderzoek om te kijken hoe de situatie nu is en als alles goed is, in januari de operatie. *O*
Jeej! Gefeliciteerd. Heb 4 jaar geleden ook lensimplantaten gekregen en dat werd 100% vergoed omdat het verschil tussen beide ogen erg groot was. Alleen heb ik dat achteraf pas geregeld.

Succes!
pi_119091075
Dankje!
Ik heb een hogere sterkte dan +4 en contactlensintolerantie, verzekering wilde dat wel bevestigd hebben door de opticien. Verder deden ze totaal niet moeilijk. *O*
pi_119093997
Interessant dit. Heb nog niet alles gelezen, maar ga ik zeker nog doen.

Ik heb al ruim 25 jaar een kunstlens. Op mijn 6de had ik een ongelukje met een prikpen en was mijn eigen lens dus kapot. Ze hebben toen een kunstlens ingebracht, redelijk uniek in die tijd, zeker bij een kind, was eigenlijk in Nederland nog niet eerder gedaan. Alles is goed gegaan. Alleen is mijn zicht nooit optimaal geweest, maar ook een bril kan er niet aan helpen, het blijft wazig.
4 jaar geleden was mijn lens zomaar ineens losgelaten en moest het dus weer vast gemaakt worden.
Wat ik dus vreemd vind is dat ik toen geen nieuwe lens heb gekregen na wat ik hier nu gelezen heb, ondanks dat de arts na de operatie zelf nog zei dat mijn lens wel erg ouderwets was.

Doordat mijn ene oog dus niet zo goed is, heeft die andere het altijd automatisch overgenomen. Zo langzaam aan begint die toch ook echt slechter te worden en overweeg dus door dit topic om toch weer eens contact op te nemen met mijn arts en kijken of ik voor een nieuwe lens in aanmerking kan komen.
pi_119128239
Dat klinkt eng, die prikpen.
Ik zou inderdaad even kijken of je een nieuwe lens kunt krijgen. Is dat niet vergelijkbaar met een staaroperatie waar je ook een nieuwe lens krijgt?
pi_119958698
Nog even een up.
Vandaag onderzoek of alles stabiel is gebleven. Alles was helemaal in orde en ik mag volgende week al voor het eerste oog, er was namelijk een patient uitgevallen.

Spannend! *O*
  woensdag 5 december 2012 @ 16:47:52 #222
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_119961235
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:34 schreef DanseMacabre het volgende:
Nog even een up.
Vandaag onderzoek of alles stabiel is gebleven. Alles was helemaal in orde en ik mag volgende week al voor het eerste oog, er was namelijk een patient uitgevallen.

Spannend! *O*
Heel spannend *O* Komt helemaal goed...
pi_119961661
wordt er een lens voorgezet of word je lens vervangen?
pi_119963269
Ervoor.
Ik krijg een artisan lens-implantaat.

Ik hoorde wel dat ze dat maar zelden zagen, iemand met zo'n hoge plussterkte en zulke diepe voorste oogkamers. We zaten in de auto onderweg naar huis en ik kreeg een telefoontje van de oogkliniek dat er iemand niet meer kon in december en dat ze meteen aan mij dachten omdat ik zó graag wilde. Echt fijn.
pi_120141576
Vandaag begonnen met druppelen. Twee soorten, drie per dag. Komt heeel dichtbij nu. *O*
  maandag 10 december 2012 @ 11:53:57 #226
259233 GimmeGore
pi_120143790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:54 schreef Clubsoda het volgende:
Marisca, ik heb hetzelfde als jij, grote pupillen (ook 7 mm). Ik had in het begin ook veel last van halo's, maar nu 2,5 jaar na dato, eigenlijk nooit meer. Autorijden in het donker is echt geen probleem meer. Toen ik jouw stukje las over de halo's realiseerde ik me pas dat ik dat ook had en het nu weg is :) Dikke kans dat het bij jou ook verdwijnt dus! Heerlijk he, dat goede zicht? ;)
Mijn moeder heeft na 6 jaar nog steeds last van halo's. Moet ik er wel bij zeggen dat het wel het oog is waar bij het in eerste instantie niet goed gegaan is en wat gecorrigeerd moet worden in het UMC Utrecht.

Ik twijfel nog steeds. Ik heb geen superslechte ogen, en een bril uitzoeken vind ik altijd weer leuk. Maar het blijft onhandig.
Alleen van de mensen die ik ken die gelaserd zijn, zegt een aantal dat het zicht toch weer achteruit is gegaan en bij zowel mijn moeder als mijn opa was de lensimplantatie ook niet echt een daverend succes
pi_120144682
Ik heb ook grote pupillen, 7 mm in het donker. Gaat voor halo's en verstrooiing zorgen maar dat heb ik met lenzen ook, dus ik ben er aan gewend.
pi_120252341
Morgen!
Ben wel een beetje zenuwachtig nu..
pi_120294733
Ik kan zien!
Wel nog een waas, net als uniekhoorn toen had. Maar scherp!! *O*
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:40:46 #230
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_120310504
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 09:00 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik kan zien!
Wel nog een waas, net als uniekhoorn toen had. Maar scherp!! *O*
Wat fijn *O* Het is echt een prachtige ervaring he??
Heb je last?
En dat wa\zige gaat echt wel weg!

Haha, word gewoon heel blij van je bericht :D
pi_120319779
En de kleuren zijn zo mooi.
Wazige was normaal, kwam door de hechting maar zou vlot bijtrekken. Controle vandaag was helemaal goed.

Geen pijn, mijn oog heeft zelfs nooit eerder zo fijn gevoeld.
Operatie zelf was best tof om mee te maken. Inderdaad nergens voor nodig. Ik had een heel licht roesje en valium gekregen en dat was genoeg. Gewoon zitten kletsen met de arts. Er zit een +10 lens in en links komt er een +8 in.

Ik ben blij. *O*
  zaterdag 15 december 2012 @ 00:39:03 #232
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_120330180
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2009 00:38 schreef uniekhoorn het volgende:

Je wilt geen bril/lenzen meer dragen?

Zelf heb ik ook cylinders, beste voor mijn ogen zijn harde lenzen ipv bril.
Heb wel het probleem sinds een paar maanden dat mijn ogen de lenzen niet meer verdragen, veel last van droge, rode en pijnlijke ogen.
Volgens mijn optometrist is dat een ouder worden kwaal 8)7

Een operatie aan mijn ogen zou ik persoonlijk nooit doen voor " het uiterlijk".

Sterkte alvast :)
pi_120332804
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 00:39 schreef Zelus het volgende:

[..]

Je wilt geen bril/lenzen meer dragen?

Zelf heb ik ook cylinders, beste voor mijn ogen zijn harde lenzen ipv bril.
Heb wel het probleem sinds een paar maanden dat mijn ogen de lenzen niet meer verdragen, veel last van droge, rode en pijnlijke ogen.
Volgens mijn optometrist is dat een ouder worden kwaal 8)7

Een operatie aan mijn ogen zou ik persoonlijk nooit doen voor " het uiterlijk".

Sterkte alvast :)
Uniekhoorn heeft de operatie al een hele poos geleden gehad.
Ik heb de operatie niet gedaan voor het uiterlijk. Mijn lenzen deden zeer en ik zag er niet goed mee en mijn bril deed ook zeer.
  zaterdag 15 december 2012 @ 10:22:14 #234
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_120333694
Sorrie, ik zag nu pas dat de post van Uniekhoorn een paar jaar geleden was :@

Heb een goed excuus,slechte ogen :D

Oke, was medisch noodzakelijk, vind ik beter dan alleen voor het uiterlijk.
Je hebt nu wel veel beter zicht, neem ik aan?

Deed de zorgverzekeraar nog moeilijk over vergoeden van het gebeuren?
pi_120334154
Maar wat maakt het strikt genomen uit waaom je lensimplantaten neemt? Het is toch een persoonlijke afweging? Zorgverzekering vergoedt zelden volgens mij.
pi_120335878
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:55 schreef Clubsoda het volgende:
Maar wat maakt het strikt genomen uit waaom je lensimplantaten neemt? Het is toch een persoonlijke afweging? Zorgverzekering vergoedt zelden volgens mij.
Ik heb vorige week te horen gekregen dat de zorgverzekering mijn lensimplantaten volledig vergoedt! Heb -14 en -10.5 (inclusief cilinder) en mijn verzekering vergoedt vanaf-10 omdat het dan medisch geïndiceerd is. De arts raadde het me ook aan, er gaat blijkbaar straks een wereld voor me open! Ik ben zo benieuwd!

Ik kan geen lenzen (hard/zacht) verdagen en een bril met deze sterkte is niet comfortabel. Met sporten ervaar ik het als een handicap. Arts beaamde dit en heeft brief naar verzekeraar gestuurd.
pi_120343741
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:22 schreef Zelus het volgende:
Sorrie, ik zag nu pas dat de post van Uniekhoorn een paar jaar geleden was :@

Heb een goed excuus,slechte ogen :D

Oke, was medisch noodzakelijk, vind ik beter dan alleen voor het uiterlijk.
Je hebt nu wel veel beter zicht, neem ik aan?

Deed de zorgverzekeraar nog moeilijk over vergoeden van het gebeuren?
Nee, totaal niet. Kreeg 100% vergoed. Maar dat doen ze niet zo snel.
Zicht is nu nog niet geweldig maar dat komt door t wondje.

Lonka, bij plussterktes vanaf +4 en als er een groot verschil in sterkte is tussen beide ogen. Zijn richtlijnen van het NOG en daar kijkt een verzekeraar naar.
pi_120351509
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 18:35 schreef mirannie het volgende:
Interessant dit. Heb nog niet alles gelezen, maar ga ik zeker nog doen.

Ik heb al ruim 25 jaar een kunstlens. Op mijn 6de had ik een ongelukje met een prikpen en was mijn eigen lens dus kapot. Ze hebben toen een kunstlens ingebracht, redelijk uniek in die tijd, zeker bij een kind, was eigenlijk in Nederland nog niet eerder gedaan.
Hier moet ik even op reageren: ik was je voor. :P
Ik kwam zo'n 35 jaar geleden als klein kind in het bezit van een kunstlens. Helaas geen effect gehad. En inderdaad ouderwets.... na een jaar of 6 moest hij worden rechtgezet omdat hij ging zweven en een jaar of 10 geleden is hij eruit gehaald omdat hij weer zweefde, ik er last van had en hij geen meerwaarde had. Sindsdien ga ik lensloos door het leven.
pi_120368180
Ik zou nooit iets aan mijn ogen willen laten doen, al is de slagingspercentage 95 %. Dan nog vind ik een risico dat het fout kan gaan van 5 % te veel

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunaste op 16-12-2012 18:53:44 ]
pi_120368228
Dan doe je het toch niet?
pi_120368631
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 12:09 schreef Lunaste het volgende:
Ik zou nooit iets aan mijn ogen willen laten doen, als is de slagingspercentage 95 %. Dan nog vind ik een risico dat het fout kan gaan van 5 % te veel
Nuttige reactie.
:')
pi_120415879
Ik lees hier vanalles over gaatjes laseren voor lensimplantaten. Is dat nog steeds de procedure? In mijn schemaatje staat hier namelijk niks over...
pi_120419694
Argh, ik houd het wel bij mijn lenzen en occasional bril als ik de horrorverhalen lees. Ben niet zo'n mietje maar aan m'n ogen komen ze niet! :|
pi_120420584
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 14:22 schreef Lonka het volgende:
Ik lees hier vanalles over gaatjes laseren voor lensimplantaten. Is dat nog steeds de procedure? In mijn schemaatje staat hier namelijk niks over...
Bij mij wel, tijdens de operatie. Niks van gemerkt en ook nu geen last van.
pi_120420675
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 16:01 schreef Sjurlie het volgende:
Argh, ik houd het wel bij mijn lenzen en occasional bril als ik de horrorverhalen lees. Ben niet zo'n mietje maar aan m'n ogen komen ze niet! :|
Welke horrorverhalen?
Ik vind de tandarts vervelender.

Ik heb wel een zeer oog nu, maar dat is niet het geopereerde oog. ;)
  maandag 17 december 2012 @ 16:22:08 #246
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_120420738
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 14:22 schreef Lonka het volgende:
? huh, dat ken ik dus dan helemaal niet.

Bij mij geen roesjes of zo... alleen een verdovingsspuitje bij je "wallen" (dat is dan gelijk het "gemeenst) en daarna met een scalpel een sneetje in je hoornvlies, lens erin, zalf op je oog, kapje erop en klaar
  maandag 17 december 2012 @ 16:22:49 #247
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_120420775
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 16:20 schreef DanseMacabre het volgende:

[..]

Welke horrorverhalen?
Ik vind de tandarts vervelender.

Ik heb wel een zeer oog nu, maar dat is niet het geopereerde oog. ;)
Oww ja heel herkenbaar! Ben blij voor je *O* Fijn he?
pi_120420993
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 16:22 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

? huh, dat ken ik dus dan helemaal niet.

Bij mij geen roesjes of zo... alleen een verdovingsspuitje bij je "wallen" (dat is dan gelijk het "gemeenst) en daarna met een scalpel een sneetje in je hoornvlies, lens erin, zalf op je oog, kapje erop en klaar
Bij artiflex en artisan is dat altijd. Je merkt t alleen niet.
Ik had ook niet echt een roesje, alleen iets waardoor ik me wat rustiger voelde. Meer was absoluut niet nodig en eng is het totaal niet.
pi_120421047
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 16:22 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Oww ja heel herkenbaar! Ben blij voor je *O* Fijn he?
Ben echt blij dat ik het gedaan heb. Ik zie ook alweer aardig scherp.
pi_120467021
ZIcht is nog steeds aan het verbeteren. Ik hoef niet meer zo dicht op het scherm van de computer te zitten om te kunnen lezen wat er staat, dat moest ik voor de operatie wel. Nu maakt het niet uit, veraf, dichtbij. Het is allemaal dikke prima. ^O^ Ik hoef ook niet meer zo ontzettend veel te accommoderen.

Ik merk wel dat het lastig is dat ik links weinig zie, dat kost best veel energie. Het ooglapje wat ik ervoor draag, scheelt wel wat. Gelukkig mag ik donderdag al voor het andere oog. *O*
pi_120558120
Linker lens zit er in, ik voelde wat meer nu,maar absoluut geen pijn.
Rechts is helemaal geweldig qua zicht. *O*
pi_120924397
Gaat goed hier. Rechts blijft wat achter tov links maar niet storend.
Sterkte niet stabiel nog, maar dat komt omdat mijn ogen moeten leren om te ontspannen.

Gisteren naar de bioscoop geweest, ik wist niet wat ik zag! Ik geniet!
pi_122212794
Voorlopig laatste update van mijn kant.
Ze zitten er nu ruim een maand in en inmiddels klaar met druppelen. Vorige week heb ik maandcontrole gehad en alles zag er goed uit. Ook het zicht was goed, de oogarts kon nog niks van de sterkte zeggen omdat ik nog teveel accommodeer (dat is normaal bij mijn sterkte).

Maar ik zie echt fantastisch. *O* *O*
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:09:32 #254
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_122357537
Wat fijn! *O*

Ben er nog elke dag blij mee, dus je blijft genieten .
pi_122360303
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:01 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Hier moet ik even op reageren: ik was je voor. :P
Ik kwam zo'n 35 jaar geleden als klein kind in het bezit van een kunstlens. Helaas geen effect gehad. En inderdaad ouderwets.... na een jaar of 6 moest hij worden rechtgezet omdat hij ging zweven en een jaar of 10 geleden is hij eruit gehaald omdat hij weer zweefde, ik er last van had en hij geen meerwaarde had. Sindsdien ga ik lensloos door het leven.
Ik zie dit nu pas.
Wat bizar trouwens! Mij werd verteld dat ik de eerste was. Allerlei artsen in het hele land wilden mij zien omdat het zo uniek was, maar mijn moeder had daar geen zin in. Misschien betrof het de techniek die gebruikt was, dat die uniek was. Ik kan me de dag dat ik in het ziekenhuis kwam nog wel heel goed herinneren. De ene na de andere arts kwam kijken, maar niemand wist wat ze met me aan moesten. Pas de 8ste arts had een idee, maar was dus naar eigen zeggen nog nooit eerder gedaan.

Bij mij heeft het trouwens wel degelijk zin, zonder was ik blind, nu kan ik er wel mee kijken, maar wazig.

Overigens ben ik er inmiddels wel achter waarom ik niet in aanmerking kom voor de behandeling waar het in dit topic over gaat. Mijn hoornvlies is te veel beschadigd.
pi_122362014
Tvp, interessant om zulke verhalen te lezen. Met mijn ministerkte (-1,5 en -2) voel ik totaal geen behoefte om m'n ogen te laten laseren maar ik vind het hele behandelgedeelte wel interessant. Hoe zit het precies tijdens de operatie met plaatselijke verdoving, zie je echt helemaal niks er van? Ik zou al out gaan alleen bij het zien van een naald of mesje bij m'n oog, haha.
pi_122364375
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 22:03 schreef mirannie het volgende:

[..]

Ik zie dit nu pas.
Wat bizar trouwens! Mij werd verteld dat ik de eerste was. Allerlei artsen in het hele land wilden mij zien omdat het zo uniek was, maar mijn moeder had daar geen zin in. Misschien betrof het de techniek die gebruikt was, dat die uniek was. Ik kan me de dag dat ik in het ziekenhuis kwam nog wel heel goed herinneren. De ene na de andere arts kwam kijken, maar niemand wist wat ze met me aan moesten. Pas de 8ste arts had een idee, maar was dus naar eigen zeggen nog nooit eerder gedaan.

Bij mij heeft het trouwens wel degelijk zin, zonder was ik blind, nu kan ik er wel mee kijken, maar wazig.

Overigens ben ik er inmiddels wel achter waarom ik niet in aanmerking kom voor de behandeling waar het in dit topic over gaat. Mijn hoornvlies is te veel beschadigd.
Apart zeg! Ik zal mijn ouders er eens naar vragen, ik was 1 toen ik een kunstlens kreeg, dus weet er niks meer van. Maar ik heb nooit van hen gehoord dat het allemaal heel bijzonder was of zo. Wel breng ik al tijden de gemiddelde leeftijd in de wachtkamer met decennia omlaag. :+ fijn dat het bij jou zo'n goed effect heeft gehad! En wie weet was het idd een speciale techniek. Maar dit is verder offtopic natuurlijk. :@
pi_123532885
Mijn operatie zit er aan te komen, spannend! Heb net een glas uit m'n bril gedrukt, maar het zal in de praktijk niet makkelijk zijn om met een goed oog en een slecht oog+brillenglas te kunnen kijken. Gelukkig is het maar voor een weekje...

Nog tips voor de dag zelf? De procedure bij mijn kliniek is veranderd, ik word 's ochtends geopereerd en moet 5 uur na de operatie nog gecontroleerd worden op oogdruk. Moet dus heel lang wachten in de kliniek (het is te ver om even naar huis te gaan). Da's wel jammer, ik denk dat ik gewoon het liefst zo snel mogelijk naar huis wil!
pi_123546514
Het is een weekje lastig maar wel te doen.
Ik kreeg een pilletje tegen oogdruk en de volgende dag pas controle.

Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door DanseMacabre op 02-03-2013 20:09:38 ]
pi_123733683
Nou, de eerste lens zit er in! Viel heel erg mee, de prik en het infuus waren even vervelend maar ach... Ik zie nog niet goed, dat is wel jammer en lastig. Die komt waarschijnlijk omdat de hechting strak zit en de boel scheef trekt. Even afwachten dus...
pi_123755364
Ik zag ook niet goed na de eerste operatie. Kwam bij mij door het accommoderen.
Fijn dat t meeviel!
pi_123811610
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:27 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik zag ook niet goed na de eerste operatie. Kwam bij mij door het accommoderen.
Fijn dat t meeviel!
Het is een paar dagen later en mn zicht is absoluut verbeterd, maar nog niet 100%. Maar ik heb wel vertrouwen dat het goed komt!
Volgende week oog 2.
pi_123811855
Wooow klinkt echt eng :{ Echt apart dat zoiets kan, snijden in ogen enzo en dat het dan allemaal een positief effect heeft.
Maar fijn dat het goed uitpakt voor iedereen :) wist niet dat dit bestond.
pi_123812732
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 22:37 schreef Lonka het volgende:

[..]

Het is een paar dagen later en mn zicht is absoluut verbeterd, maar nog niet 100%. Maar ik heb wel vertrouwen dat het goed komt!
Volgende week oog 2.
Ging bij mij ook zo. Echt goed zag ik pas na oog twee.
Nu nog merk ik elke week verbetering.

Vera, klinkt eng. Is het niet. Mits goede oogarts natuurlijk.
pi_123956324
Ze zitten er nu allebei in, en ik zit nu op -0,5 op beide ogen. Maar er zitten nog hechtingen in, als die er uit zijn is het uiteindelijke resultaat pas zeker. Ik hoop dat het op 0 komt!
pi_124120714
Hoorde laatst iets aangaande de Amerikaanse laser toestanden dat men na 10 jaar ervaring inmiddels er achter is, dat veel mensen na laseren bv last hebben van hun ogen.
Het oog is verdund, geschild, men krijgt vaker last van onstekingen, e.d. lijkt me niet ok!
De weerstand van het oog is zwaar verminderd..dus voor je gaat klooien met je ogen, mijn oma zei bv altijd, pas op je ogen je hebt er maar 2!
Zeer belangrijk je ogen nml!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_124132352
Netjes, Lonka! Ik weet mijn sterkte nog niet. Mijn hechtingen zitten er nog in, als ik er geen last van krijg kunnen ze blijven zitten.

Zhe-devilll, zou best kunnen. Maar dit topic gaat over implantaten en dat is totaal anders dan laseren.
pi_124132675
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 02:42 schreef zhe-devilll het volgende:
Hoorde laatst iets aangaande de Amerikaanse laser toestanden dat men na 10 jaar ervaring inmiddels er achter is, dat veel mensen na laseren bv last hebben van hun ogen.
Het oog is verdund, geschild, men krijgt vaker last van onstekingen, e.d. lijkt me niet ok!
De weerstand van het oog is zwaar verminderd..dus voor je gaat klooien met je ogen, mijn oma zei bv altijd, pas op je ogen je hebt er maar 2!
Zeer belangrijk je ogen nml!
Wat een onzin, als er gelaserd wordt verdwijnen er maar minieme fracties qua dikte van het hoornvlies hetgeen geen enkele invloed heeft en al helemaal niets met ontstekingen te maken heeft. Als het aan jouw oma lag liepen we nu nog in berenvellen. Wake up to 2013 zou ik zeggen of ga anders vanavond lekker weer aan de stamppot en op tijd naar bed hoor, je hebt maar 1 lichaam!
pi_124216002
Sinds zaterdag ineens flinke steken in mn rechteroog, alsof er een vuiltje in zat. Gisteren oogkliniek gemaild en moest vandaag meteen langskomen. Oog was de hechting eruit aan t werken. Die is er nu dus uit en links ook maar meteen.
pi_125476751
Ik heb gisteren mijn laatste controle gehad, over een jaar pas weer volgende controle.
Ogen zagen er prima uit, zicht was goed en ik weet eindelijk mijn sterkte. Die is 0, in beide ogen.
Rechts is wel minder dan links maar dat komt omdat het toch een (in mindere mate) lui oog is. Ik kan er wel alles mee zien, maar net wat minder dan met links.

Ik ben tevreden. *O*
pi_136168750
Flinke kick :P

Ben me weer helemaal aan het verdiepen om het nu toch echt te gaan doen. Wil vandaag een afspraak gaan maken bij Focus in Rotterdam omdat ik daar goede verhal;en over lees. (niet alleen hier). Zelf woon ik in de buurt van Amsterdam, maar kom in Amsterdam alleen maar van die 'commerciele' klinieken tegen, wat me dan toch een beetje afschrikt.. Iemand andere ervaringen?
pi_137675194
Ik ben inmiddels bij Focus voor een quickscan geweest. Ik kom niet in aanmerking, mijn pupillen zijn te groot :( en sterkte is niet te laseren.. Boehoeeee ben veroordeeld tot een leven met lenzen en brillen....
pi_137849338
Jammer, miss virgo!
Ik heb ook grote pupillen (7mm in het donker) en was dus een grensgeval. Maar omdat de lenzen niet meer gingen en een bril geen optie was durfden ze het toch aan. Met de opmerking dat het een lange weg zou worden en ik vee halo's en glare zou krijgen. Achteraf bleek dat minimaal te zijn. Ik heb nog wel een reststerkte van -1 dus krijg waarschijnlijk nog een laserbehandeling.

Bij focuskliniek mocht ik in niet komen voor een quickscan omdat de resultaten bij verziendheid niet goed zouden zijn.
pi_137860421
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:24 schreef Cygne het volgende:

Bij focuskliniek mocht ik in niet komen voor een quickscan omdat de resultaten bij verziendheid niet goed zouden zijn.
Fijn dat het bij jou goed is gegaan! Wat was jouw sterkte?

Ik heb eigenlijk niet gevraagd hoeveel mm mijn pupil nou eigenlijk was.. Misschien eens ergens voor een second opinion gaan...
pi_137861302
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 21:17 schreef Miss_Virgo het volgende:

[..]

Fijn dat het bij jou goed is gegaan! Wat was jouw sterkte?

Ik heb eigenlijk niet gevraagd hoeveel mm mijn pupil nou eigenlijk was.. Misschien eens ergens voor een second opinion gaan...
+10 rechts en +8 links.
Ik ben bij rijnzicht in Oegstgeest geweest. Destijds mocht ik daar een vooronderzoek om zeker te weten dat het niet kon. Mensen met hoge verziendheid hebben namelijk krappe oogkamers waardoor het lensje eigenlijk bijna nooit past. Na het onderzoek bleek dat dat in orde was, maar grote pupillen en ik kijk ook nog scheel. Ik moest dus nog een extra onderzoek bij een orthoptist om te kijken of ik niet dubbel zou gaan zien. Toch besloten om het te proberen en ondanks dat er nog een reststerkte zit was het de lange weg helemaal waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')