Het is nu 7 maanden na beide lensimplant operaties. En ik ben er onwijs blij mee!!! Ook blij dat ik het heb laten doen in oogziekenhuis Rotterdam (Focus kliniek). Ben heel tevreden over de zorg en kwaliteit en ook de manier waarop ik daar ben behandeld is prettig. Als mens ipv als dossier. Ik woon zelf in Amsterdam en had dus best wat reistijd elke keer. Maar ik heb het er voor over, liever reizen voor goede zorg dan slechte zorg dichter bij huis. Ik ben 1 1/2 jaar geleden begonnen in een kliniek in Hoofddorp, maar voelde me daar zo slecht op mijn gemak dat ik ervoor heb gekozen naar Rotterdam te gaan.
Ik heb wel veel pech gehad. Heb beide keren 2 weken last gehad van de narcose, maar toch vond ik het prettig dat ik helemaal onder zeil was.
Ik heb ook nog een soort afstotingsreactie gehad. Dat was wel heftig. Ongeveer 2 maanden na de 2e operatie zag ik een soort mist voor mijn rechteroog. Het jammere was dat beide lensimplant oogartsen op vakantie waren en dat ze op de spoedeisende hulp van het oogziekenhuis Rotterdam erg weinig ervaring hebben met lensimplantaten. Eerst verkeerde diagnose gesteld, toen beide oogartsen terug kwamen van vakantie bleek het 'alleen maar' een afstotingsreactie te zijn. Inmiddels was de mist zo erg geworden dat ik niet meer kon lezen. Met pred forte druppels was het binnen een maand weg. Ik heb de druppels langzaam moeten afbouwen en nu nog aan de dexamethason druppels (om de dag 1 druppel, dus al bijna afgebouwd). Over 5 weken ben ik ook daar klaar mee.
Als je voor lensimplantaten gaat, moet je er echt achter staan. Het is volgens mij een stuk heftiger dan wat ik over laseren hoor. Maar voor mij, met zo'n hoge sterkte (-9 en -9,5), ik heb alles er voor over en ben er onwijs blij mee. Ik kan weer lekker sporten, naar de sauna, strand, alles kan ik weer doen zonder met lenzen te klooien of slecht te zien met een bril. Fantastisch, ik ben er elke dag blij om.
Het enige wat ik lastig vind, zijn de halo's. Ik heb grote pupillen (7mm) en als het donker is, komen mijn pupillen buiten de lens. Dan zie ik een soort zonnestralen en kransen om lichtbronnen, soms geel/wit, soms een soort gekleurde regenboogjes. Het is afgelopen 7 maanden wel al een stuk minder geworden. Volgens de oogarts wordt het nog minder, je hersenen leren het te filteren en daardoor neem je het steeds minder waar. Met autorijden in het donker vind ik het nu vooral lastig. Ik heb altijd al moeite gehad met rijden in het donker, ook door mijn grote pupillen. Het is een groot lichtfeest op de weg 's avonds. Door de halo's vind ik autorijden in het donker nu nog lastiger. Maar ach als dat de prijs is die ik ervoor betaal....
@emss, je kan het beste een brief sturen aan de medisch adviseur waarin je om coulance verzoekt. Oftewel, je weet dat je geen recht hebt op een vergoeding maar vraagt het toch, omdat je wel degelijk veel last hebt van je slechte zicht. Ik heb er een zakelijke nette brief van gemaakt, geen zielig verhaal. Ook wel handig om een jurist als vriend te hebben die goed is in dat soort brieven. ;-) Tot mijn stomme verbazing heb ik het grootste deel vergoed gekregen. Altijd de moeite waard om te proberen.
Voor wie binnenkort wordt geopereerd: ik heb nog volwassenen oogpleisters over, handig voor tussen beide operaties in. Ik heb er nog een stuk of 20, kon toen alleen een doos van 50 kopen. Als iemand ze wil, stuur een mail naar mariscamarije@hotmail.com. Ik kom niet (vaak) meer op dit forum, dus als mensen vragen hebben, kan je mij ook beter mailen.
Succes voor iedereen die de operatie overweegt!!