quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:24 schreef James1988 het volgende:
Ik voel treintje wiebele...
kom op treintje doe maar wiebele wiebele
kom op treintje doe je ding doe je dansje
Whehehequote:Op dinsdag 14 april 2009 16:24 schreef James1988 het volgende:
Welk treintjequote:Op dinsdag 14 april 2009 16:24 schreef James1988 het volgende:
"Zijn we al in Groningen?"quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:01 schreef Wadloper het volgende:
Vanmorgen een trein door het stootjuk te Groningen.
Treinstel 4212 in trein 711 kwam blijkbaar niet tijdig tot stilstand (weersituatie was vrijwel dichte mist, dus misschien heeft dat een rol gespeeld).
Ook goedemorgen.quote:
Hm, en vandaag VIRM in de ic "Noorden"-Ut-Rtd... Connectie?quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:01 schreef Wadloper het volgende:
Vanmorgen een trein door het stootjuk te Groningen.
Treinstel 4212 in trein 711 kwam blijkbaar niet tijdig tot stilstand (weersituatie was vrijwel dichte mist, dus misschien heeft dat een rol gespeeld).
Weer eens wat anders dan deze van afgelopen vrijdag: Klikquote:Op dinsdag 14 april 2009 19:32 schreef Ofyles2 het volgende:
Te Delft werd een stoptrein opgehouden door een boze passagier. Curieuze reden: ze zat op de WC toen een overijverige conducteur binnenstapte voor haar vervoersbewijs.
quote:De spitstrein van Alphen naar Leiden heeft door een defect vrijdagmiddag bijna een uur stilgestaan in het weiland. Een vrouw zocht na zo'n twintig minuten in de Sprinter tevergeefs naar het toilet. Toen de trein geen sanitair bleek te hebben, dreigde ze haar behoefte in het gangetje bij de uitgang te doen.
Dweilen dus maar dan hequote:Op dinsdag 14 april 2009 19:40 schreef Ofyles2 het volgende:
Wat moet de NS doen? Zomaar de Sprinters terugsturen naar Randers om een sanitaire ruimte in te bouwen kan niet.
Ik heb er niets van gemerkt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:46 schreef Lastpost het volgende:
Vandaag nog stakend personeel geweest in Amsterdam?
Een Dixi in de trein zetten.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:40 schreef Ofyles2 het volgende:
Wat moet de NS doen? Zomaar de Sprinters terugsturen naar Randers om een sanitaire ruimte in te bouwen kan niet.
Waar de ontwerper van de trein geen rekening mee heeft gehoudenquote:Op dinsdag 14 april 2009 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weer eens wat anders dan deze van afgelopen vrijdag: Klik
[..]
Zijn die avatars van jou toevallig ergens overzichtelijk terug te vinden? D'r zitten echt een paar mooie exemplaren tussen zegquote:
Speciaal voor jouquote:James zegt:
Ik vind het zo jammer dat er altijd zo weinig plaatjes van de DD-AR worden gepost. Dat is een trein die je steeds beter gaat waarderen. Die VIRM word ik een beetje misselijk van.
quote:James zegt:
[..] Die VIRM word ik een beetje misselijk van.
Phildie?quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Op verzoek van James1988 een plaatje van een DD-AR
[..]
Speciaal voor jou![]()
[ afbeelding ]
En toch op dienst gezet?quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:58 schreef bork het volgende:
DD-Ar
[ afbeelding ]
Vanmorgen het Weense trammetje gezien in Utrecht btw
Ja, alleen de verf op een gemiddeld FLM/MT model ligt er beter op, maar dat wordt ook niet met de hand geschilderdquote:
Ja, en het is een N-model hè, dat er nog steeds beter uit ziet dan het Lima H0-model.quote:Op dinsdag 14 april 2009 21:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, alleen de verf op een gemiddeld FLM/MT model ligt er beter op, maar dat wordt ook niet met de hand geschilderd
Maargoed, dat zulk details zie je ook alleen als je er zulke detailfoto's van maakt.
Ik ken het Lima model nietquote:Op dinsdag 14 april 2009 21:18 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, en het is een N-model hè, dat er nog steeds beter uit ziet dan het Lima H0-model.
Tip: Ga maar op je koffer zitten. Met je rug naar het perron. Bakstenen zijn mooier namelijkquote:Op dinsdag 14 april 2009 21:31 schreef NikkelCobalt het volgende:
[ afbeelding ]
"Niet instappen!, deze trein gaat naar de hoogovens"
Zo daar heeft iemand veel tijd in moeten steken... om het schoon te makenquote:
Zagen ze er allemaal maar zó uitquote:Op dinsdag 14 april 2009 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar smelten ze slotjes van, voor op kuttopicsquote:Op dinsdag 14 april 2009 23:31 schreef Ofyles2 het volgende:
Hoe zit het met die 390 7747?
Het duurt verdacht lang voordat die motorwagen weer rijvaardig wordt gemaakt.
quote:Beste Marktplaats-gebruiker,
Marktplaats.nl heeft een exclusieve aanbieding voor u: een dag lang onbeperkt treinen door heel Nederland voor maar ¤ 17,95!
De kaarten voor dit actietarief zijn te koop t/m 3 mei 2009 en te gebruiken t/m 28 juni 2009. U kunt met de dagkaart op weekdagen reizen vanaf 9 uur en in het weekend de hele dag.
Lees meer
Met vriendelijke groeten,
Het team van Marktplaats.nl
PS: Er is een beperkt aantal kaarten voorradig: OP=OP.
Ga is sneal deaud...ik vind die DD-AR treinen nog wel wat hebben. Het gevoel van echt in een trein zitten. Niet een luxe trein zoals een SGM. Die gewoon relax rijdt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:31 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Zagen ze er allemaal maar zó uit
Het valt me nog mee dat DrFlash niet de 8656 heeft gepost, die in Amersfoort een DD-AR zoende.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:31 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Zagen ze er allemaal maar zó uit
En dat leuke belletje gehoord!quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:58 schreef bork het volgende:
DD-Ar
[ afbeelding ]
Vanmorgen het Weense trammetje gezien in Utrecht btw
Je hebt daar zeker een punt. DD-AR (en andere conventionele treinen) zijn sowieso beter dan die nieuwe ´lightrailcrap´. (Waar inderdaad het ´treingevoel´ vaak teniet gedaan wordt).quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:57 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik vind die DD-AR treinen nog wel wat hebben. Het gevoel van echt in een trein zitten. Niet een luxe trein zoals een SGM. Die gewoon relax rijdt.
magoed, ik zal één van de weinige zijn die een DD-AR wat vind.
Helaas rijd hier in het oosten nooit een DD-AR ofzo, maar gelukkig wel een plan v, en nog wat buffeltjes. En binnenkort komt hier een SGM te rijden (ipv een plan v)quote:Op woensdag 15 april 2009 00:31 schreef Socios het volgende:
[..]
Je hebt daar zeker een punt. DD-AR (en andere conventionele treinen) zijn sowieso beter dan die nieuwe ´lightrailcrap´. (Waar inderdaad het ´treingevoel´ vaak teniet gedaan wordt).
Dat zijn echte schommelboten. De SLT's vind ik daarentegen relaxed rijden.quote:Op woensdag 15 april 2009 00:47 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Helaas rijd hier in het oosten nooit een DD-AR ofzo, maar gelukkig wel een plan v, en nog wat buffeltjes. En binnenkort komt hier een SGM te rijden (ipv een plan v)
quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat was ook die trein waarin fles misselijk werd en de term schommelboot is geboren.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:03 schreef James1988 het volgende:
8745 is een schommelboot... hij gaat goed heen en weer zeg...
Nou idd. Honderd man die in Mt kotsend die trein uit strompelden. Kuttrein.quote:Op woensdag 15 april 2009 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dat was ook die trein waarin fles misselijk werd en de term schommelboot is geboren.
Ah... ik wist dat Fles misselijk was geworden, maar niet meer in welke VIRM. Deze dusquote:Op woensdag 15 april 2009 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dat was ook die trein waarin fles misselijk werd en de term schommelboot is geboren.
en anders wel van de kortings codesquote:Op dinsdag 14 april 2009 23:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Heeft eBay vorig jaar ook al eens gedaan. Helaas sterf ik nog van de Kruidvatkaartjes
Deze zeker: ns.nl/aanbod, twee dagkaarten voor 30 euro waarvan 1 geldig in juli en 1 in augustus. Actiecode = 2901quote:
precies :pquote:Op woensdag 15 april 2009 13:18 schreef ReisT het volgende:
[..]
Deze zeker: ns.nl/aanbod, twee dagkaarten voor 30 euro waarvan 1 geldig in juli en 1 in augustus. Actiecode = 2901
Je beseft dat je een foto van oostblokmaterieel DD-AR post en niet van een fijne ICM?quote:Op woensdag 15 april 2009 14:56 schreef Novus het volgende:
Potverdomme, rijd er weer zo'n lelijke SCHIJT V-IRM op MIJN Emmerlijntje.
Scheer je weg, kwade demoon.
In het kader van betere dingen.. :
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 15 april 2009 15:16 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Je beseft dat je een foto van oostblokmaterieel DD-AR post en niet van een fijne ICM?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 15 april 2009 15:28 schreef Palmboom313 het volgende:
Moeten jullie eens raden wat ik gisteren in mijn brievenbus vondIk gok de OV-ChipkaartSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![]()
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2009 15:44:14 ]
Doe je dat regelmatig, zoveel foto's maken in Rsd? Zo ja, dan weet ik zeker dat ik je al best vaak gezien hebquote:Op dinsdag 14 april 2009 21:25 schreef James1988 het volgende:
..
Allemaal eigen foto's danwel video btw
oeh, da mag niequote:Op woensdag 15 april 2009 16:15 schreef Eix het volgende:
trein reed namelijk gewoon een stukje achteruit terug.
Spoormatadoren.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:15 schreef Eix het volgende:
Ik sta net hier in Lent te wachten op de trein. Vertrektijd, zie een trein aankomen stormen... sjwoesj. Uiteindelijk stond de laatste bak nog langs het perron en was de trein net niet langs het (groene)sein het volgend blok ingereden.
Was dan ook nu eens blij dat het een V-IRM was, trein reed namelijk gewoon een stukje achteruit terug.
Tijd voor een spandoek wellicht. Zoals bij Best.![]()
Nja, hij was het blok niet uit. Waarschijnlijk dat iemand zich bij Prorail wel afvroeg waarom trein x in een keer vertraging heeft.quote:
Inderdaad! En in sommige gevallen sta je dan zelfs op het station te wachten en voel je de trein ineens een stukje achteruit rollenquote:Op woensdag 15 april 2009 16:25 schreef Peterselieman het volgende:
het gebeurt in de praktijk vaak genoeg.
quote:Vanaf maandag 20 april gaan er andere treinen rijden op het traject Apeldoorn - Enschede.
De huidige stoptreinen worden vervangen door Sprinters. De NS zet de Sprinters in, omdat ze sneller kunnen optrekken en afremmen. Ook heeft de trein meer deuren waardoor de doorstroom van reizigers op het perron verbetert. Om de komst van de Sprinter te vieren deelt de NS maandag een gratis ontbijt uit aan reizigers op dit traject.
Ik kom nooit meer in Roosendaal... toen ik nog in Antwerpen studeerde (en daar met de trein heenging) moest ik in Rsd overstappen. Ben er nu al minstens een half jaar niet meer geweest.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:08 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Doe je dat regelmatig, zoveel foto's maken in Rsd? Zo ja, dan weet ik zeker dat ik je al best vaak gezien heb
Marco van Uden hield het op 112 km/h, maar het zou nu wel 125 km/h zijn. Ik weet niet of de baanvaksnelheid tussen Deventer en Hengelo 140 km/h is, anders ben je inderdaad wel langer onderweg.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:05 schreef von_Preussen het volgende:
Ik heb liever nog dat DD-AR materieel dan die waardeloze sprinters, die treinen zijn saai, en voor de langere afstanden tussen de stations enigzins langzaam (116km/h konden de SGM-3's toch?).
Ik weet niet of de reizigers te wachten zitten op gratis ontbijt. Iets ouds vervangen door iets wat niet zo heel erg nieuw meer is.quote:Op woensdag 15 april 2009 17:19 schreef dennistd het volgende:
maandag gratis ontbijt tussen apeldoorn en enschede:
[..]
Bunkeruuhquote:Op woensdag 15 april 2009 17:19 schreef dennistd het volgende:
maandag gratis ontbijt tussen apeldoorn en enschede:
[..]
Dat wordt dus oude broodjes serveren op dat ontbijt...quote:Op woensdag 15 april 2009 18:26 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik weet niet of de reizigers te wachten zitten op gratis ontbijt. Iets ouds vervangen door iets wat niet zo heel erg nieuw meer is.
Voor zover ik weet rijden die daar wel vaker. Op datzelfde stukje is ook DD-AR actief.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:19 schreef James1988 het volgende:
Ik zit nu trouwens in een voor mij redelijk unieke verschijning - een plan T tussen Ut en Bd (Ht - Bd om specifiek te zijn)
Apeldoorn-Hengelo is 130, Hengelo-Enschede 125quote:Op woensdag 15 april 2009 18:22 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik weet niet of de baanvaksnelheid tussen Deventer en Hengelo 140 km/h is, anders ben je inderdaad wel langer onderweg.
Dan valt het nog mee qua reistijd.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:12 schreef dennistd het volgende:
[..]
Apeldoorn-Hengelo is 130, Hengelo-Enschede 125
Dat gebeurt vaak bij het splitsen van vleugeltreinenquote:Op woensdag 15 april 2009 17:18 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Inderdaad! En in sommige gevallen sta je dan zelfs op het station te wachten en voel je de trein ineens een stukje achteruit rollen
Mooier dan DDAR / DDMquote:Op woensdag 15 april 2009 19:04 schreef Zug-Chef het volgende:
Niet echt spannend inderdaad.
[ afbeelding ]
Plan T 503, Tilburg Reeshof, 4 mei 2007
[ afbeelding ]
Plan T 507, Breda Takkebijsters, 17 februari 2008
[ afbeelding ]
Plan T 521 en Plan V 833+930, Geldermalsen, 29 maart 2008
[ afbeelding ]
Plan T 527, Gilze-Rijen, 21 maart 2009
Had het niet zo heel lang geleden in Hengelo nog, volgens mij was het een STS-passage. Op zijn laatst remde hij erg hard, nadat hij stil stond reed hij een stukje achteruit. Kan dat eigenlijk wel i.v.m. de beveiliging?quote:Op woensdag 15 april 2009 16:25 schreef Peterselieman het volgende:
het gebeurt in de praktijk vaak genoeg.
zolang de trein in hetzelfde blok blijft staan ziet de treindienstleider het niet anders dan een stilstaande trein, maar hij eerste een blok bezet maar door achteruitrijden er weer uit rijdt klopt er ergens iets nietquote:Op woensdag 15 april 2009 19:27 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Had het niet zo heel lang geleden in Hengelo nog, volgens mij was het een STS-passage. Op zijn laatst remde hij erg hard, nadat hij stil stond reed hij een stukje achteruit. Kan dat eigenlijk wel i.v.m. de beveiliging?
Naja, wat PSM al zei geloof ik, zolang je binnen je blok blijft is er weinig aan de hand lijkt me. Maar als je met de helft van je trein in het volgende blok staat en je gaat dan achteruit kachelen tot in je vorige blok, dan krijg je wel met de mattenklopper op de billetjes denk ikquote:Op woensdag 15 april 2009 19:27 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Had het niet zo heel lang geleden in Hengelo nog, volgens mij was het een STS-passage. Op zijn laatst remde hij erg hard, nadat hij stil stond reed hij een stukje achteruit. Kan dat eigenlijk wel i.v.m. de beveiliging?
quote:Op woensdag 15 april 2009 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:
dan krijg je wel met de mattenklopper op de billetjes denk ik
Dan ook trouwensquote:
In de cabine zit deze sticker geplakt.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:20 schreef Peterselieman het volgende:
SGMm kan 125 km/h.
Mag ik weten hoe je daaraan komt? IRM is toegelaten voor 160 km/h (getest tot 180 denk ik), maar 200?quote:Op woensdag 15 april 2009 18:22 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
De rest van het materieel bereikt minstens 140 (de IRM zelfs 200).
Dat betekent "Getest en okee bevonden op 132 km/h"quote:Op woensdag 15 april 2009 19:36 schreef ReisT het volgende:
[..]
In de cabine zit deze sticker geplakt.
[ afbeelding ]
176 danquote:Op woensdag 15 april 2009 19:37 schreef James1988 het volgende:
Mag ik weten hoe je daaraan komt? IRM is toegelaten voor 160 km/h (getest tot 180 denk ik)
trek dan meteen door... t grootste deel is toch al dubbelsporig :|quote:Op woensdag 15 april 2009 18:20 schreef Peterselieman het volgende:
SGMm kan 125 km/h.
Ik lees net dat hij spoor tussen Leeuwarden en Groningen in ieder geval voor een deel verder verdubbeld gaat worden. Vanaf 2013 zal er dubbelspoor aangelegd gaan worden tussen station Leeuwarden en Camminghaburen.
Het wordt tijd om ATB ten grave te dragen en overal ERTMS (of ATB-NG, als het moet) in te voeren, en dan meteen de baanvakken wat te upgraden. En we moeten af van die stomme regel dat alles boven 160 km/h kruisingsvrij moet zijn, daar kijken ze in Duitsland ook niet naar. Verhoog die regel naar 240 ofzo.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
176 danVmax + 10 %
Net als de Protos trouwens. ICL en ICB kan, mag en rijdt wel 200, net als de rijtuigen van de Pimpel. Alleen niet in NL
200 km/h onder 15 kV wisselspanning.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mag ik weten hoe je daaraan komt? IRM is toegelaten voor 160 km/h (getest tot 180 denk ik), maar 200?
Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat als een trein bij hoge snelheid op een auto of vrachtwagen botst, deze waarschijnlijk zal ontsporen en eventueel dan omver zal vallen of wat dan ook. En dat willen ze niet hebben, zo'n V-IRM schommelt immers bij 140 al bijna de rails uit.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het wordt tijd om ATB ten grave te dragen en overal ERTMS (of ATB-NG, als het moet) in te voeren, en dan meteen de baanvakken wat te upgraden. En we moeten af van die stomme regel dat alles boven 160 km/h kruisingsvrij moet zijn, daar kijken ze in Duitsland ook niet naar. Verhoog die regel naar 240 ofzo.
Of je nou vol aangereden wordt door een trein die 140 km/h rijdt of 180 km/h, dood ben je toch wel.
Alleen EG. Evt. inmiddels aangevuld met Vv.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Trouwens, is VIRM uitgerust met ATB-NG of alleen ATB-EG?
Correctie: 0 km/h onder 15kV.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
200 km/h onder 15 kV wisselspanning.
ATB is niet het grootste probleem. Het is dat er op de bovenleiding nu nog 1800 Volt staat en dat die spanning iets te weinig is. Bij 25 kV is het wel mogelijk om treinen veel sneller te laten rijden. In het huidige systeem is 160 km/h echt wel het absolute maximum dat toegestaan zou kunnen worden. Anders zou de stroom die de treinen uit de bovenleiding trekken te groot worden. Met een hogere spanning hoef je minder stroom te trekken om tot een vergelijkbare snelheid te komen voor een trein. Immers vermogen = Volt (spanning) x Ampère (stroom)quote:Op woensdag 15 april 2009 20:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het wordt tijd om ATB ten grave te dragen en overal ERTMS (of ATB-NG, als het moet) in te voeren, en dan meteen de baanvakken wat te upgraden. En we moeten af van die stomme regel dat alles boven 160 km/h kruisingsvrij moet zijn, daar kijken ze in Duitsland ook niet naar. Verhoog die regel naar 240 ofzo.
Of je nou vol aangereden wordt door een trein die 140 km/h rijdt of 180 km/h, dood ben je toch wel.
dan moeten ze in veel treinstellen nog steeds een omvormer bouwenquote:Op woensdag 15 april 2009 20:29 schreef James1988 het volgende:
Merci voor de toelichting, makes perfect sense.
Gelukkig zijn de modernere treinstellen voorbereid op 25 kV, en kunnen we in de toekomst zonder enig probleem in één grote klap de spanning omzetten van 1500 V naar 25 kV, want NS let altijd heel erg op de lange termijn. </sarcasme>
VIRM is er wel op voorbereid, hoewel ik laatst volgens mij las dat bij de nieuwe VIRM-4's het niet meer kan.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:29 schreef James1988 het volgende:
Gelukkig zijn de modernere treinstellen voorbereid op 25 kV
hmm.. 3phase 25kv motoren er dan maar onder?quote:Op woensdag 15 april 2009 20:34 schreef dennistd het volgende:
[..]
VIRM is er wel op voorbereid, hoewel ik laatst volgens mij las dat bij de nieuwe VIRM-4's het niet meer kan.
Wat SLT betreft zou ik het ook niet weten, maar dat lijkt me nou ook geen materieel waar je even ergens een 25kV-trafo kwijt kunt..
Eerst dat ERTMS maar eens laten werken.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ook worden de nieuwe / verbouwde baanvakken uitgerust met B4 bovenleiding.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:29 schreef James1988 het volgende:
Merci voor de toelichting, makes perfect sense.
Gelukkig zijn de modernere treinstellen voorbereid op 25 kV, en kunnen we in de toekomst zonder enig probleem in één grote klap de spanning omzetten van 1500 V naar 25 kV, want NS let altijd heel erg op de lange termijn. </sarcasme>
nu.nlquote:De nieuwe spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen gaat 123 miljoen euro meer kosten dan de provincies Groningen en Friesland eerder hadden berekend.
Dat zei een woordvoerder van vervoersgedeputeerde Piet Adema van de provincie Friesland woensdag.
In de onderhandelingen met het Rijk over de spoorlijn gingen beide provincies er vanuit dat de kosten op 577 miljoen euro zouden uitkomen.
Volgens Adema valt het project 123 miljoen euro hoger uit door de aansluiting van het nieuwe traject op het bestaande spoor in Groningen. ''We worden nu specifieker en merken dat het meer kost'', aldus de woordvoerder.
beter dat men er nu achterkomt dan als men al aan het bouwen is..quote:
vrijdag nog maar even een v'tje meepakken op mijn reisje richting zuiden voor de laatste ick...quote:Op woensdag 15 april 2009 21:51 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Vanaf maandag dus de sprinters hier in Twente.![]()
Mat'64
![]()
Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130)quote:Op woensdag 15 april 2009 19:36 schreef ReisT het volgende:
[..]
In de cabine zit deze sticker geplakt.
[ afbeelding ]
Wat gaat men nou weer veranderenquote:Op woensdag 15 april 2009 21:53 schreef Palmboom313 het volgende:
Nu al zin in maandag hopelijk werken die veranderingen rond arnhem/nijmegen een beetje
Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ATB is niet het grootste probleem. Het is dat er op de bovenleiding nu nog 1800 Volt staat en dat die spanning iets te weinig is. Bij 25 kV is het wel mogelijk om treinen veel sneller te laten rijden. In het huidige systeem is 160 km/h echt wel het absolute maximum dat toegestaan zou kunnen worden. Anders zou de stroom die de treinen uit de bovenleiding trekken te groot worden. Met een hogere spanning hoef je minder stroom te trekken om tot een vergelijkbare snelheid te komen voor een trein. Immers vermogen = Volt (spanning) x Ampère (stroom)
reden ze met 300km/h niet met 2 panto's?quote:Op donderdag 16 april 2009 08:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad.
Maar da's met ATB-NG, reageert dat niet ook al als je harder rijdt dan het materieel zelf mag, voor de Lint dus bij 120?quote:Op woensdag 15 april 2009 23:25 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130)
't Was een loc, met volgens mij één panto. Meer heb je ook niet nodig.quote:Op donderdag 16 april 2009 08:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
reden ze met 300km/h niet met 2 panto's?
1 op het voorste bakkie en 1 op het achterste bakkie?
Geen idee, maar een beetje bewegen is ook niet erg.quote:en met 40km/h weten sommige treinstellen de bovenleiding ook behoorlijk te doen shaken![]()
ik vraag me dan altijd alleen af.. ligt dat aan het betreffende stuk bovenleiding waar teveel speling op zit? of is de panto van dat treinstel / E-locje gewoon iets te stug?
Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet.quote:Op donderdag 16 april 2009 08:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
ATB-EG laat ook in de koplopers wel prima een bel rinkelen hoor![]()
Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem).quote:Op donderdag 16 april 2009 09:39 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet.
nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet. nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden.quote:Op donderdag 16 april 2009 09:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem).
Volgens mij staan er groene borden met "16" langs de baan, dus is de baan 160.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:17 schreef ReisT het volgende:
[..]
nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet.
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?quote:nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden.
Idd!quote:Maar de ATB die in een koploper zit zal dus nooit toestaan dat je sneller dan 140 rijdt (inclusief evt. afwijking, 145 kan soms idd ook).
ATB bewaakt ook de maximale materieelsnelheid, dus voor de Linten 120, met een marge (dus dat ie soms 125 rijdt, dat kan).quote:Waar het me hier om ging, staat de ATB in een Lint/SGMm ofzo die niet sneller dan 120 mogen, nou wel of niet toe dat je 130 rijdt?
Nee.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:30 schreef James1988 het volgende:
ATB heeft maar een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130 en maximale snelheid materieel. Als een trein 120 mag, zal het signaal voor 130 worden doorgegeven en kan zo'n trein dus ook bijvoorbeeld 128 km/h rijden, ook al mag hij maar 120.
Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef Duvel het volgende:
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
Ik had mijn post al aangepast. Ik zag mijn fout inquote:Op donderdag 16 april 2009 10:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee.
Ik heb alleen ff geen zin om het te onderbouwen.
Blauw is toch BD?quote:Op donderdag 16 april 2009 10:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt.
Het is ook het beproefde testtraject van nieuwe treinstellen, maar deze rijden daar met uitgeschakelde ATB om 154 of 176 km/h te kunnen halen. (Zou ook ATB-code Blauw kunnen zijn trouwens)
Klopt. De mcn kan dit ook zelf doen middels een knop op het ATB-kastje.quote:
Gedeeltelijk. Bij de twee verschillende typen Thalys is een andere oplossing bedacht om 160 te kunnen rijden met ATB. Bij de PBA (het oude model) is simpelweg de snelheidstrap '140' verhoogd naar '160'.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef Duvel het volgende:
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:05 schreef ReisT het volgende:
[..]
(sneller dan 140 over een overweg rijden schijnt een zeer groot risico te zijn ofzo)
Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo..quote:Op donderdag 16 april 2009 14:02 schreef Eix het volgende:
[..]
En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn.
Dat is ook de trein die ik bedoelde toen we in Breda waren.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:31 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo..
Op Ut-Ams liggen geen overwegen, daar zou je makkelijk code Max Materieel kunnen geven met VIRMs ingesteld op max. 160quote:Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250quote:Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
1. Nooit gehoord van de TGV Duplex?quote:Op donderdag 16 april 2009 19:17 schreef Brembo het volgende:
[..]
Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250.
Moet je bij de Tukkers zijn. In Twente wordt Mat'64 vervangen door SGM, maar enkele vaste reizigers koesteren liever de DD-AR.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:37 schreef knars het volgende:
Wat een wildgroei aan DD-AR in deze topicreeks
Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
1. Nooit gehoord van de TGV Duplex?
Ok, my bad. Ik ben niet zo op de hoogte van die oudere treinen. Hij's wel mooier dan de Mat '64-ersquote:Op donderdag 16 april 2009 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Maar die jacobsdraaistellen lijken me nu enigszins gedateerd.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen.
Jaquote:Op donderdag 16 april 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
De SLeTjes hebben toch ook Jacobsdraaistellen?
Talgo-treinen zijn ook op die manier gebouwd volgens mij... als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Talgo goed begrijp.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja
Of je moet het zoals de GTW van Stadler doen. Die hebben de bakken maar 1 draaistel en de rest van een bak hangt deels op het draaistel van de volgende bak.
Dat begrijp ik, daarom zeg ik ook als eerste dat ik direct geloof dat dit gevaarlijk is. Ik geloof er alleen niet in dat door die 20 km/h per uur extra de trein ineens sneller bij de overweg is dan de bomen kunnen sluiten. Als dat zo is heb je bij 140 ook al een probleem op die overweg. Dat voor 160 de overwegen aangepast zullen moeten worden ben ik het verder helemaal mee eens.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zowel boven als beneden bedoel je?quote:Op donderdag 16 april 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Talgo-treinen zijn ook op die manier gebouwd volgens mij... als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Talgo goed begrijp.
Btw, speaking of Talgo, weet iemand hoe 't met de Talgo 22 staat? Een ware dubbeldekker waar je van voor tot achter kunt doorlopen... zijn er al klanten voor?
Now he's talking.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:48 schreef De_Hertog het volgende:
Nieuws vanuit Amerika: Obama wil een aantal hogesnelheidslijnen gaan aanleggen. Geen Coast-to-Coast gedoe, maar 10 corridors in relatief dicht bevolkte gebieden. Al wordt er met de bestaande NEC/Acela toch een aardig gekoppeld netwerk gecreëerd. Zie http://www.treehugger.com(...)-rail-city-plans.php
Direct linkje naar een pdf met de plannen: http://www.fra.dot.gov/Downloads/RRdev/hsrmap.pdf (2.3 MB om een of andere reden, terwijl het alleen die kaart is..)
Klinkt goed, ben benieuwd
Drenthe? Kantje boord. Race the Train bij de STARquote:Op donderdag 16 april 2009 21:01 schreef Socios het volgende:
Is er zaterdag nog een meeting in Drenthe?
Ga er maar vanuit dat het vrijdag ergens in de loop van de middag / begin van de avond naar Onnen gaat en zaterdagochtend vertrekt richting Zwolle-Deventer-Bad Bentheim.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:41 schreef Wadloper het volgende:
@Zug: Ik zag vandaag in Veendam twee rijen met Eanos wagens staan (voor de houtafvaltrein).
Het werd mij niet duidelijk of ze nou aan het beladen waren of aan het lossen waren![]()
Ik kan in de dienstregeling van Rolandrail helaas niet de treinnummers vinden. Weet jij deze, en ook de tijd van doorkomst te Zuidbroek?
Nee johquote:
Hij is ultiem tof. Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 16 april 2009 22:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee johlag 3 jaar bij iemand anders die hem mocht hebben bij de ontmanteling van de Hofpleinlijn. En die er nu vanaf wilde
Dank jequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Best wel een FAILquote:Stel je heet Nienke Spanauf en je bent persvoorlichter bij Hispeed. Moet je dan iets begrijpen van de onderwerpen waarover je voorlichting geeft? Hispeed gaat proefrijden op de HSL. Vanwege de veiligheid mogen er geen passagiers meerijden. "Bovendien zitten er nog geen stoelen in de wagons. Dat maakt het reizen wat lastiger," aldus mevrouw Spanauf. Bij het spoor noemen we dit rijtuigen, in wagons worden goederen vervoerd. Bovendien zitten er wel degelijk stoelen in, want het zijn dezelfde rijtuigen die nu in de Beneluxdienst rijden.
"Heel hard zullen de treinen op het traject van de hogesnelheidslijn voorlopig niet gaan: maximaal 160 kilometer per uur. Dat is weliswaar 30 kilometer per uur harder dan gewone intercitytreinen, maar aanzienlijk langzamer dan de 300 kilometer per uur waarop NS Hispeed naar streeft." Ook niet helemaal goed: de maximum snelheid van gewone intercity's is 140 km per uur. "Als de aansluiting op de Eurostar straks een feit is, reis je binnen vier uur van Amsterdam naar St. Pancras in Londen. Daar kun je niet tegenop vliegen." Nou, daar kun wel twee keer tegenop vliegen!
Bron: Nico Spilt - Duitse meerspanningslocs - De voorlichter
Pas op dat je niet geïndoctrineerd wordt door hem.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:15 schreef James1988 het volgende:
Ik zit nu al 1,5 uur op NicoSpilt.com te lezen... machtig interessant.
Nah, kende 'm al wel langer. Alleen nog nooit verdergekeken dan één of twee artikeltjes... hij heeft ook zoveel en een logische structuur ontbreekt er soms.quote:
Haha, hoezo dat dan? xDquote:Op donderdag 16 april 2009 22:24 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Pas op dat je niet geïndoctrineerd wordt door hem.
quote:Op donderdag 16 april 2009 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dank jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
Gratis bonus tot +172 zomaar mogelijk. Hoeft het niet eens je eigen trein voor te zijnquote:Op donderdag 16 april 2009 22:47 schreef Zug-Chef het volgende:
Wees blij dat het geen persoon was, dan had je minstens +120 gehad.
quote:ICK gaat vanaf 2 februari nog rijden in:
ma-vr: 1915, t1926, t1955, t1966.
ma-vr: 71917 (Gv-Rtd), t1917, t1928, t1941, t1952, t1963, t1974, t1985.
Al heel lang niet meer. Daar rijdt ICB / ICL nog weleens in de 1500.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:33 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
op amsterdam-deventer rijdt er af en toe toch een ick?
Maar hier kan ik wel wat mee.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:59 schreef dennistd het volgende:
Morgen een Plan V- en ICK-afscheidsritje:
[...]
12.25 13.40 Tilburg-Den Haag Centraal (ICK)
[...]
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je de boel uitvoert. Als je kijkt naar bot twee opleggingen op één draaistel, levert dat geen betere rij-eigenschappen op: de bewegingen van de ene bak worden via het draaistel doorgegeven aan de andere. Je verhoogt de rolweerstand van het draaistel doordat je per draaistel meer ton moet meevoeren. Verder is het zo dat bij een TGV bijvoorbeeld de bakken veel korter zijn dan bij een ICE, zelfde zie je bij SLT en helemaal bij Talgo (maar daar hebben ze naar ik meen zelfs één-assige draaistellen). Daarmee doe je een deel van de draaistelbesparing weer teniet. Om de ontsporingskans te verkleinen moet een speciale overgangsconstructie tussen de twee bakken worden gemaakt. M.a.w.: jacobsdraaistellen zijn niet automatisch beter.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:22 schreef Peterselieman het volgende:
Ze hebben wel voordelen, want er zijn minder assen onder de trein, waardoor een deel van de weerstand verminderd wordt. Ook is bewezen dat treinen met Jacobsdraaistellen minder snel ontsporen. Verder zijn de loopeigenschappen beter en is de overgang tussen de bakken korter.
Als je in plaats van Maastricht Eindhoven bedoelt, vergeet dan niet te vermelden dat er ook veel VIRM bij zit.quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:00 schreef dennistd het volgende:
Den Haag-Schiphol is VIRM en Schiphol-Maastricht is ICRm (of als je geluk hebt ICK, er rijden ook 1 of 2 omlopen daarmee namelijk)
Wel met de juiste reclame.....quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]
ook geschikt voor al u tegelwerk
[ afbeelding ]
over kapot gesproken
Virmware updatequote:Op vrijdag 17 april 2009 13:56 schreef Peter het volgende:
[ afbeelding ]
IRM 9420 bron: http://twinsen.warpedgames.com/~bbz/wijhe/
(nav dit ongeluk moeten machinisten nu hun plek verlaten ipv 'veilig' blijven zitten, bij een naderende botsing in een VIRM)
Nou, nee, liever niet. Ze hebben best leuke treintjes daar.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:52 schreef James1988 het volgende:
NMBS-treinen in de prak zijn fun.
net vandaag of zo?? Ben benieuwd, ik had me ook opgegevenquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:40 schreef ReisT het volgende:
[..]
Nou, nee, liever niet. Ze hebben best leuke treintjes daar.
Over NMBS treinen gesproken: de tickets zijn binnendus 30 april lekker een dagje ouderwets pruttelen door de Ardennen
Ja, kwam net binnen. En ze rijden met twee motorwagens door de grote belangstelling.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
net vandaag of zo?? Ben benieuwd, ik had me ook opgegeven
Da's met vliegtuigen niet anders hoorquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:44 schreef Guppyfriend het volgende:
als treinen botsen is het ook meteen zo'n ravage
Aangrijpend relaas over deze aanrijding van www.feijenoordsemeesters.nl:quote:
quote:Het is 27-12-1982 wanneer de stoptrein naar Rotterdam ter hoogte van de DHS-bruggen ten onrechte een rood sein passeert en daardoor in botsing komt met de, enigszins vertraagd, vanuit de 'driehoek' (lees Westelijke splitsing)naderende Hoek-Warszwa-Express. De ravage die volgt is enorm en meerdere inzittenden van de stoptrein, waaronder de machinist, overleven de klap niet. Dat er uiteindelijk niet meer dan 3 doden en 36 gewonden te betreuren waren, mocht trouwens een wonder heten. De bezettingsgraad van de stoptrein was relatief laag vanwege de feestdagenperiode. Allebei de machinisten blijken Rotterdammers te zijn, hetgeen de impact op de collegae daar nog eens vergroot. Het beeld van de recht omhoogstaande bak van stel 959 was in de wijde omtrek waarneembaar en zal ik persoonlijk nooit vergeten. Eigenlijk is dat laatste ook de enige reden dat ik deze foto's plaats. Terwijl ik deze regels schrijf, voel ik een traan over mijn wang lopen. Dat ik niet de enige ben die nog steeds deze emotie voelt, blijkt uit een latere reactie van Hans Cannemeijer (tegenwoordig pcl op OZ, de Cartesiusweg en op de Bok(keduinen) in Amersfoort). Hans werkte destijds als storingsmonteur in Utrecht en was samen met zijn collega Paul van de Lustgraaf nog bij de 1220 geweest vanwege luchtverlies. De trein was daar zodoende met 10 minuten vertraging vertrokken. Ook hij zal nooit het moment vergeten dat hij werd gebeld met de mededeling dat de 1220 in Schiedam op z'n zij lag. Nee, 't was niet altijd romantiek wat de klok sloeg... Loc 1220 blijkt een sterk gestel te hebben en wordt in Tilburg hersteld. Ook de machinist die hem reed revalideert en keert terug als machinist op de trein. Naar aanleiding van dit ongeval zal, onder druk van de Spoorwegongevallenraad, ATB versneld op deze plaats worden aangelegd.
Lolquote:Op vrijdag 17 april 2009 16:55 schreef Nightshadow het volgende:
Politie iets op het spoor?
[ afbeelding ]
(c)Dumpert.nl
das ook wel weer zoquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Da's met vliegtuigen niet anders hoor
zwaargewondquote:Op vrijdag 17 april 2009 18:05 schreef Wadloper het volgende:
Heeft de machinist het ongeluk overleefd met die crash te Wijhe?
Instructiequote:Op vrijdag 17 april 2009 18:50 schreef James1988 het volgende:
Wat is eigenlijk het nut van een 1700 en een BDs, zonder verdere rijtuigen ertussen? Ik zag die combinatie deze week voorbijrijden te Ht, maar wat het nut is?
(her)instructie machinistenquote:Op vrijdag 17 april 2009 18:50 schreef James1988 het volgende:
Wat is eigenlijk het nut van een 1700 en een BDs, zonder verdere rijtuigen ertussen? Ik zag die combinatie deze week voorbijrijden te Ht, maar wat het nut is?
quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:55 schreef Nightshadow het volgende:
[ afbeelding ]
(c)Dumpert.nl
Top, ik heb m ook net binnenquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:43 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja, kwam net binnen. En ze rijden met twee motorwagens door de grote belangstelling.
Zo modern is de SGM niet. 30 jaar oud in een jasje van 5 jaar oud.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik zit waarschijnlijk 1 van de laatste keren ik een echte trein... Plan v. Vanaf maandag komt tussen en enschede en apeldoorn een sgm te rijden. Modern pruttel
Niet zo janken, hetzelfde geldt voor ICMmquote:Op vrijdag 17 april 2009 18:59 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Zo modern is de SGM niet. 30 jaar oud in een jasje van 5 jaar oud.
Dat weet ik ook.quote:Op vrijdag 17 april 2009 19:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Niet zo janken, hetzelfde geldt voor ICMmook
Wahahahaquote:Op vrijdag 17 april 2009 16:55 schreef Nightshadow het volgende:
[ afbeelding ]
(c)Dumpert.nl
Wat nou modern, geheel in stijl voor Twente wordt nieuw materieel hier 34 jaar na indienststelling geïntroduceerd...quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik zit waarschijnlijk 1 van de laatste keren ik een echte trein... Plan v. Vanaf maandag komt tussen en enschede en apeldoorn een sgm te rijden. Modern pruttel
quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:43 schreef James1988 het volgende:
Trouwens... hebben we de vliegende homo vlieg man van NS Hispeed al gezien? Ik vind 't wel een geinig filmpje, subtiele flame naar zowel de auto als het vliegtuig
http://www.nshispeed.nl/nl/ik-stel-me-graag-voor
Ik mis echter de jongeren met gigantische backpacktassen, de families met huilende kinderen, en zakenreizigers met trekstangkoffertjes in de trein.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:43 schreef James1988 het volgende:
Trouwens... hebben we de vliegende homo vlieg man van NS Hispeed al gezien? Ik vind 't wel een geinig filmpje, subtiele flame naar zowel de auto als het vliegtuig
http://www.nshispeed.nl/nl/ik-stel-me-graag-voor
Die lezen de Kampeer en Caravan Kampioenquote:Op vrijdag 17 april 2009 23:06 schreef von_Preussen het volgende:
en zakenreizigers met trekstangkoffertjes in de trein.
Spijtoptanten noem ik ze.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die lezen de Kampeer en Caravan Kampioen
Vorige week heb ik nog ICMm+ICM-4 naar Rsd zien rijden.. helaas moest ik de andere kant opquote:Op vrijdag 17 april 2009 21:45 schreef James1988 het volgende:
Ik zou hier wel eens wat ICMm in vaste dienst in de 3600 (Rsd - Ht - Ah - Zl) willen zien i.p.v. ICRm en VIRM...
Goddommequote:Op vrijdag 17 april 2009 23:51 schreef James1988 het volgende:
Morgen leuke treinreis maken btw... met de trein naar Rotterdam, vervolgens met de Thalys naar Paris-Nord, en daarna nog een stukje met de metro richting hotel. Heb er zin an
Niet klagen, jij reist voor de lol.quote:Op zaterdag 18 april 2009 00:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
GoddommeGa ik ook eens een keer naar Stadskanaal, gaat er weer eentje naar parijs hoor
![]()
Ja, en voor jou is het martelingquote:Op zaterdag 18 april 2009 00:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Niet klagen, jij reist voor de lol.
Ik welquote:Op zaterdag 18 april 2009 00:21 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Ik heb niet eens een rijbewijs.
Heb je je ethanolisch misdragen?quote:Op zaterdag 18 april 2009 08:31 schreef Dr_Flash het volgende:
auw, mijn hoofd![]()
toch maar geen STAR vandaag
Jezus...quote:Op zaterdag 18 april 2009 08:31 schreef Dr_Flash het volgende:
auw, mijn hoofd![]()
toch maar geen STAR vandaag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |