beter dat men er nu achterkomt dan als men al aan het bouwen is..quote:
vrijdag nog maar even een v'tje meepakken op mijn reisje richting zuiden voor de laatste ick...quote:Op woensdag 15 april 2009 21:51 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Vanaf maandag dus de sprinters hier in Twente.![]()
Mat'64
![]()
Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130)quote:Op woensdag 15 april 2009 19:36 schreef ReisT het volgende:
[..]
In de cabine zit deze sticker geplakt.
[ afbeelding ]
Wat gaat men nou weer veranderenquote:Op woensdag 15 april 2009 21:53 schreef Palmboom313 het volgende:
Nu al zin in maandag hopelijk werken die veranderingen rond arnhem/nijmegen een beetje
Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ATB is niet het grootste probleem. Het is dat er op de bovenleiding nu nog 1800 Volt staat en dat die spanning iets te weinig is. Bij 25 kV is het wel mogelijk om treinen veel sneller te laten rijden. In het huidige systeem is 160 km/h echt wel het absolute maximum dat toegestaan zou kunnen worden. Anders zou de stroom die de treinen uit de bovenleiding trekken te groot worden. Met een hogere spanning hoef je minder stroom te trekken om tot een vergelijkbare snelheid te komen voor een trein. Immers vermogen = Volt (spanning) x Ampère (stroom)
reden ze met 300km/h niet met 2 panto's?quote:Op donderdag 16 april 2009 08:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad.
Maar da's met ATB-NG, reageert dat niet ook al als je harder rijdt dan het materieel zelf mag, voor de Lint dus bij 120?quote:Op woensdag 15 april 2009 23:25 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130)
't Was een loc, met volgens mij één panto. Meer heb je ook niet nodig.quote:Op donderdag 16 april 2009 08:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
reden ze met 300km/h niet met 2 panto's?
1 op het voorste bakkie en 1 op het achterste bakkie?
Geen idee, maar een beetje bewegen is ook niet erg.quote:en met 40km/h weten sommige treinstellen de bovenleiding ook behoorlijk te doen shaken![]()
ik vraag me dan altijd alleen af.. ligt dat aan het betreffende stuk bovenleiding waar teveel speling op zit? of is de panto van dat treinstel / E-locje gewoon iets te stug?
Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet.quote:Op donderdag 16 april 2009 08:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
ATB-EG laat ook in de koplopers wel prima een bel rinkelen hoor![]()
Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem).quote:Op donderdag 16 april 2009 09:39 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet.
nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet. nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden.quote:Op donderdag 16 april 2009 09:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem).
Volgens mij staan er groene borden met "16" langs de baan, dus is de baan 160.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:17 schreef ReisT het volgende:
[..]
nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet.
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?quote:nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden.
Idd!quote:Maar de ATB die in een koploper zit zal dus nooit toestaan dat je sneller dan 140 rijdt (inclusief evt. afwijking, 145 kan soms idd ook).
ATB bewaakt ook de maximale materieelsnelheid, dus voor de Linten 120, met een marge (dus dat ie soms 125 rijdt, dat kan).quote:Waar het me hier om ging, staat de ATB in een Lint/SGMm ofzo die niet sneller dan 120 mogen, nou wel of niet toe dat je 130 rijdt?
Nee.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:30 schreef James1988 het volgende:
ATB heeft maar een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130 en maximale snelheid materieel. Als een trein 120 mag, zal het signaal voor 130 worden doorgegeven en kan zo'n trein dus ook bijvoorbeeld 128 km/h rijden, ook al mag hij maar 120.
Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef Duvel het volgende:
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
Ik had mijn post al aangepast. Ik zag mijn fout inquote:Op donderdag 16 april 2009 10:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee.
Ik heb alleen ff geen zin om het te onderbouwen.
Blauw is toch BD?quote:Op donderdag 16 april 2009 10:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt.
Het is ook het beproefde testtraject van nieuwe treinstellen, maar deze rijden daar met uitgeschakelde ATB om 154 of 176 km/h te kunnen halen. (Zou ook ATB-code Blauw kunnen zijn trouwens)
Klopt. De mcn kan dit ook zelf doen middels een knop op het ATB-kastje.quote:
Gedeeltelijk. Bij de twee verschillende typen Thalys is een andere oplossing bedacht om 160 te kunnen rijden met ATB. Bij de PBA (het oude model) is simpelweg de snelheidstrap '140' verhoogd naar '160'.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef Duvel het volgende:
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:05 schreef ReisT het volgende:
[..]
(sneller dan 140 over een overweg rijden schijnt een zeer groot risico te zijn ofzo)
Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo..quote:Op donderdag 16 april 2009 14:02 schreef Eix het volgende:
[..]
En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn.
Dat is ook de trein die ik bedoelde toen we in Breda waren.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:31 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo..
Op Ut-Ams liggen geen overwegen, daar zou je makkelijk code Max Materieel kunnen geven met VIRMs ingesteld op max. 160quote:Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250quote:Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
1. Nooit gehoord van de TGV Duplex?quote:Op donderdag 16 april 2009 19:17 schreef Brembo het volgende:
[..]
Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250.
Moet je bij de Tukkers zijn. In Twente wordt Mat'64 vervangen door SGM, maar enkele vaste reizigers koesteren liever de DD-AR.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:37 schreef knars het volgende:
Wat een wildgroei aan DD-AR in deze topicreeks
Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
1. Nooit gehoord van de TGV Duplex?
Ok, my bad. Ik ben niet zo op de hoogte van die oudere treinen. Hij's wel mooier dan de Mat '64-ersquote:Op donderdag 16 april 2009 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Maar die jacobsdraaistellen lijken me nu enigszins gedateerd.quote:Op donderdag 16 april 2009 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen.
Jaquote:Op donderdag 16 april 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
De SLeTjes hebben toch ook Jacobsdraaistellen?
Talgo-treinen zijn ook op die manier gebouwd volgens mij... als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Talgo goed begrijp.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja
Of je moet het zoals de GTW van Stadler doen. Die hebben de bakken maar 1 draaistel en de rest van een bak hangt deels op het draaistel van de volgende bak.
Dat begrijp ik, daarom zeg ik ook als eerste dat ik direct geloof dat dit gevaarlijk is. Ik geloof er alleen niet in dat door die 20 km/h per uur extra de trein ineens sneller bij de overweg is dan de bomen kunnen sluiten. Als dat zo is heb je bij 140 ook al een probleem op die overweg. Dat voor 160 de overwegen aangepast zullen moeten worden ben ik het verder helemaal mee eens.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |