abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport woensdag 15 april 2009 @ 21:29:21 #151
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68053351
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

nu.nl
beter dat men er nu achterkomt dan als men al aan het bouwen is..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68054182
Vanaf maandag dus de sprinters hier in Twente.

Mat'64

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2009 21:51:25 ]
  Redactie Sport woensdag 15 april 2009 @ 21:53:31 #153
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68054258
quote:
Op woensdag 15 april 2009 21:51 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Vanaf maandag dus de sprinters hier in Twente.

Mat'64
vrijdag nog maar even een v'tje meepakken op mijn reisje richting zuiden voor de laatste ick...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68054274
Nu al zin in maandag hopelijk werken die veranderingen rond arnhem/nijmegen een beetje
pi_68054392
't zou wel een vreemd gezicht zijn als hier van die Sprinters rijden
pi_68057599
quote:
Op woensdag 15 april 2009 19:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

In de cabine zit deze sticker geplakt.
[ afbeelding ]
Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130)
pi_68058863
quote:
Op woensdag 15 april 2009 21:53 schreef Palmboom313 het volgende:
Nu al zin in maandag hopelijk werken die veranderingen rond arnhem/nijmegen een beetje
Wat gaat men nou weer veranderen
  Redactie Sport donderdag 16 april 2009 @ 08:06:04 #158
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68061022
Ik lees net in de krant dat Hengelo Gezondheidspark mei 2011 open gaat
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 16 april 2009 @ 08:16:15 #159
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68061118
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ATB is niet het grootste probleem. Het is dat er op de bovenleiding nu nog 1800 Volt staat en dat die spanning iets te weinig is. Bij 25 kV is het wel mogelijk om treinen veel sneller te laten rijden. In het huidige systeem is 160 km/h echt wel het absolute maximum dat toegestaan zou kunnen worden. Anders zou de stroom die de treinen uit de bovenleiding trekken te groot worden. Met een hogere spanning hoef je minder stroom te trekken om tot een vergelijkbare snelheid te komen voor een trein. Immers vermogen = Volt (spanning) x Ampère (stroom)
Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 16-04-2009 08:26:20 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_68061423
quote:
Op donderdag 16 april 2009 08:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoewel er het verhaal over het vermogen op zich klopt, is dat niet de grootste bottleneck: dat het is contact tussen pantograaf en rijdraad. Veel bovenleiding in Nederland is gebouwd met een systeem dat maximaal 140km/h toelaat. Daarboven gaat de boel slingeren, stuiteren en dus vonken. Baanvakken als Amsterdam - Utrecht zijn gebouwd met een systeem dat wel geschikt is voor 160km/h, wellicht zelfs 200km/h. En die 200km/h kan ook worden bereikt onder 1.500V. Vergelijk het met Frankrijk: daar zijn wereldrecords gereden onder 1.500V (meer dan 300km/h). De beperking lag daar, getuige de filmbeelden, ook in de interactie tussen pantograaf en rijdraad.
reden ze met 300km/h niet met 2 panto's?

1 op het voorste bakkie en 1 op het achterste bakkie?

en met 40km/h weten sommige treinstellen de bovenleiding ook behoorlijk te doen shaken

ik vraag me dan altijd alleen af.. ligt dat aan het betreffende stuk bovenleiding waar teveel speling op zit? of is de panto van dat treinstel / E-locje gewoon iets te stug?
  donderdag 16 april 2009 @ 08:50:05 #161
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_68061483
quote:
Op woensdag 15 april 2009 23:25 schreef Nightshadow het volgende:

[..]

Die stikker zit ook in LINTEN, maar ik hoor maar al te vaak de ATB rinkelen dat'tie te hard rijdt (baanvaksnelheid Zutphen-Oldenzaal is 130)
Maar da's met ATB-NG, reageert dat niet ook al als je harder rijdt dan het materieel zelf mag, voor de Lint dus bij 120?
pi_68061497
ATB-EG laat ook in de koplopers wel prima een bel rinkelen hoor

dan rijden ze op de GPS tegen de 145 km/h aan
  donderdag 16 april 2009 @ 09:12:30 #163
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68061874
quote:
Op donderdag 16 april 2009 08:45 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

reden ze met 300km/h niet met 2 panto's?

1 op het voorste bakkie en 1 op het achterste bakkie?
't Was een loc, met volgens mij één panto. Meer heb je ook niet nodig.
quote:
en met 40km/h weten sommige treinstellen de bovenleiding ook behoorlijk te doen shaken

ik vraag me dan altijd alleen af.. ligt dat aan het betreffende stuk bovenleiding waar teveel speling op zit? of is de panto van dat treinstel / E-locje gewoon iets te stug?
Geen idee, maar een beetje bewegen is ook niet erg.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 april 2009 @ 09:39:02 #164
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_68062524
quote:
Op donderdag 16 april 2009 08:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
ATB-EG laat ook in de koplopers wel prima een bel rinkelen hoor
Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet.
  donderdag 16 april 2009 @ 09:53:42 #165
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68062950
quote:
Op donderdag 16 april 2009 09:39 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ja, en wat wou je daar mee zeggen? Koplopers mogen overal de maximum baanvaksnelheid rijden. Lintjes niet.
Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 10:10:11 #166
155227 crew  Guppy
dus
pi_68063406
het is heul saai in de trein om 23:37 van Houten naar Arnhem...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 16 april 2009 @ 10:17:06 #167
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_68063654
quote:
Op donderdag 16 april 2009 09:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Behalve Eindhoven - Venlo (baanvaksnelheid 160, Koplopers max 140 (begrensd door ATB)), en Schiphol - Leiden - Den Haag Mariahoeve (idem).
nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet. nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden.

Maar de ATB die in een koploper zit zal dus nooit toestaan dat je sneller dan 140 rijdt (inclusief evt. afwijking, 145 kan soms idd ook). Waar het me hier om ging, staat de ATB in een Lint/SGMm ofzo die niet sneller dan 120 mogen, nou wel of niet toe dat je 130 rijdt?
  donderdag 16 april 2009 @ 10:28:17 #168
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68063981
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:17 schreef ReisT het volgende:

[..]

nr. 1 is alleen als de ATB uit staat, dat telt dus niet.
Volgens mij staan er groene borden met "16" langs de baan, dus is de baan 160.
quote:
nr. 2 is uitzonderingsgeval, Thlays PBA kan op alle 140-baanvakken 160 rijden.
Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
quote:
Maar de ATB die in een koploper zit zal dus nooit toestaan dat je sneller dan 140 rijdt (inclusief evt. afwijking, 145 kan soms idd ook).
Idd!
quote:
Waar het me hier om ging, staat de ATB in een Lint/SGMm ofzo die niet sneller dan 120 mogen, nou wel of niet toe dat je 130 rijdt?
ATB bewaakt ook de maximale materieelsnelheid, dus voor de Linten 120, met een marge (dus dat ie soms 125 rijdt, dat kan).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 april 2009 @ 10:30:17 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68064051
ATB heeft maar een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130 en maximale snelheid materieel. Als de laatste wordt gegeven zou de ATB-installatie in de trein de trein moeten beperken tot 120 of 140 km/h. Als hij harder gaat, staat die installatie dus niet helemaal goed afgesteld.
  donderdag 16 april 2009 @ 10:31:39 #170
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68064091
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:30 schreef James1988 het volgende:
ATB heeft maar een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130 en maximale snelheid materieel. Als een trein 120 mag, zal het signaal voor 130 worden doorgegeven en kan zo'n trein dus ook bijvoorbeeld 128 km/h rijden, ook al mag hij maar 120.
Nee.

Ik heb alleen ff geen zin om het te onderbouwen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_68064174
om maar te zwijgen van de diverse atb codes :p
  donderdag 16 april 2009 @ 10:37:23 #172
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68064261
Nou ja, ok dan.

Je hebt het ATB-baandeel en het ATB-treindeel. Het ATB-baandeel kent een aantal codes die staan voor de volgende snelheden: 60-80-130-140 (waarbij de laatste oorspronkelijk een iets andere betekenis had). De code voor 40km/h is "geen code". Ook handig voor storingen in de ATB-baanapparatuur. Seinwezens hanteren trouwens andere benamingen voor de codes, die overeenkomen met het aantal pulsen in een minuut.

De trein heeft ATB-treinapparatuur aan boord die de ATB-codes interpreteert. De ATB-treinapparatuur controleert de snelheid van de trein aan de hand van de ATB-code. Als je in een Lint dus de ATB-code voor 80km/h binnenkrijgt, zorgt de ATB-installatie er voor dat je maximaal 80 rijdt. Echter: krijg je de code door voor 130 of 140km/h, zal de ATB-installatie nog steeds ingrijpen als je harder rijdt dan 120km/h. Dat is immers de maximale materieelsnelheid. Bij oude ATB zie je dat ook in bijvoorbeeld locs die maximaal 130 mogen: die hebben drie gele lampen (geel - geel 60 - geel 80) en één groene lamp. Bij mat dat 140 mag is dat "geel 130" en groen (waarbij groen dus voor 140 staat).

Dit alles geldt voor ATB-EG. ATB-NG zal iets verschillen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2009 @ 10:40:30 #173
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68064336
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef Duvel het volgende:

Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt.

Het is ook het beproefde testtraject van nieuwe treinstellen, maar deze rijden daar met uitgeschakelde ATB om 154 of 176 km/h te kunnen halen. (Zou ook ATB-code Blauw kunnen zijn trouwens)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 april 2009 @ 10:45:19 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68064483
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee.

Ik heb alleen ff geen zin om het te onderbouwen.
Ik had mijn post al aangepast. Ik zag mijn fout in
  donderdag 16 april 2009 @ 11:41:04 #175
148385 Wadloper
Noorderling
pi_68066551
@Zug: Ik zag vandaag in Veendam twee rijen met Eanos wagens staan (voor de houtafvaltrein).
Het werd mij niet duidelijk of ze nou aan het beladen waren of aan het lossen waren
Ik kan in de dienstregeling van Rolandrail helaas niet de treinnummers vinden. Weet jij deze, en ook de tijd van doorkomst te Zuidbroek?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:40:12 #176
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68068546
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt. Dat is een aangepaste versie van ATB-NG die dat mogelijk maakt.

Het is ook het beproefde testtraject van nieuwe treinstellen, maar deze rijden daar met uitgeschakelde ATB om 154 of 176 km/h te kunnen halen. (Zou ook ATB-code Blauw kunnen zijn trouwens)
Blauw is toch BD?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2009 @ 12:51:56 #177
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68068930
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Blauw is toch BD?
Klopt. De mcn kan dit ook zelf doen middels een knop op het ATB-kastje.

Zie een uitgebreid stuk hier over van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/treinbeinvloeding.htm

Dan rijdt de trein dus alleen op de seinen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 april 2009 @ 13:05:07 #178
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_68069376
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef Duvel het volgende:

Op Shl - Ledn - Gvm liggen extra bakens die 160 mogelijk maken (is hier ooit verteld...), dus die vlieger zou dan niet op gaan, toch?
Gedeeltelijk. Bij de twee verschillende typen Thalys is een andere oplossing bedacht om 160 te kunnen rijden met ATB. Bij de PBA (het oude model) is simpelweg de snelheidstrap '140' verhoogd naar '160'.

De BPKA-stellen (het nieuwere model) gebruiken ATB-NG en kunnen idd alleen 160 rijden als er van die baken zijn.

Zie dit onderzoekje
naar hoe er op meer baanvakken 160 gereden zou kunnen worden. Als nadeel van de oplossing "Verhogen plafond code 96 (PBA snelheidstrap 140 km/u ophogen naar 160 km/u)" wordt vooral genoemd dat een zo aangepaste trein op gewone 140-baanvakken met overwegen te hard kan rijden. (sneller dan 140 over een overweg rijden schijnt een zeer groot risico te zijn ofzo)
  donderdag 16 april 2009 @ 13:16:19 #179
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68069747
Leuk rapport, vooral dat "Vetrouwelijk" er op.

Dat van de PBA's wist ik trouwens niet, interessant!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 april 2009 @ 14:02:48 #180
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_68071416
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:05 schreef ReisT het volgende:

[..]
(sneller dan 140 over een overweg rijden schijnt een zeer groot risico te zijn ofzo)
En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  donderdag 16 april 2009 @ 18:16:31 #181
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68080474
Bij NedTrain Tilburg staat er zoals jullie weten een Blauwe Engel. Deze staat nu zo te zien in de grondverf. Ook staat de 1826 er... was die niet pasgeleden in aanraking gekomen met 15 kV 16,7 Hz? Of was dat een andere?

Edit: dat was de 1847.

[ Bericht 21% gewijzigd door James1988 op 16-04-2009 18:22:34 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2009 @ 18:29:32 #182
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68080975
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 april 2009 @ 18:31:35 #183
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68081045
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:02 schreef Eix het volgende:

[..]

En dat is het ook op een 140 baanvak. De overweg sluit dan namelijk te laat waardoor de kans bestaat dat de trein reeds de overweg passeert terwijl de bomen nog niet gesloten zijn.
Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 16 april 2009 @ 18:36:45 #184
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_68081238
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Dat is ook de trein die ik bedoelde toen we in Breda waren.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  donderdag 16 april 2009 @ 18:38:00 #185
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_68081294
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat lijkt me vrij sterk, eigenlijk. Dat de trein sneller bij de overweg is kan ik geloven, dat dit gevaarlijk kan zijn ook, maar als ik het goed heb is de standaard wachttijd 20 of 25 seconden. Op een 140 km/h baanvak zou dit dan moeten zijn ingesteld voor een trein die 140 km/h rijdt, het lijkt me sterk dat die 20 km/h harder die tijd in één keer terugbrengt naar -5 of zo..
Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_68082575
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
Op Ut-Ams liggen geen overwegen, daar zou je makkelijk code Max Materieel kunnen geven met VIRMs ingesteld op max. 160
pi_68082597
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250 .
  donderdag 16 april 2009 @ 19:30:58 #188
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68083039
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:17 schreef Brembo het volgende:

[..]

Volgens mij is er bij een aanrijding van 160 km/h de kans groter dat de trein kan ontsporen bij een aanrijding. Je zal wel zeeziek worden in de schommelboot met 160 km/h. Hoe is het trouwens met de levering van de V250 .
1. Nooit gehoord van de TGV Duplex?
2. AnsaldoWaalwijk heeft nog niets van zich laten horen.
  donderdag 16 april 2009 @ 19:37:22 #189
136283 knars
Teethgrinder
pi_68083262
Wat een wildgroei aan DD-AR in deze topicreeks
  donderdag 16 april 2009 @ 19:38:34 #190
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68083302
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:37 schreef knars het volgende:
Wat een wildgroei aan DD-AR in deze topicreeks
Moet je bij de Tukkers zijn. In Twente wordt Mat'64 vervangen door SGM, maar enkele vaste reizigers koesteren liever de DD-AR.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2009 @ 19:48:48 #191
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68083641
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

1. Nooit gehoord van de TGV Duplex?
Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 april 2009 @ 20:01:56 #192
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68084082


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 april 2009 @ 20:09:29 #193
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68084323
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
Het is mat'46 273 die in Tilburg staat. Het is een elektrisch stel en geen dieselstel, zoals de blauwe Engel was/is
Ok, my bad. Ik ben niet zo op de hoogte van die oudere treinen. Hij's wel mooier dan de Mat '64-ers

@Fles: wtf moet je met dat bord? xD

Wel tof
  donderdag 16 april 2009 @ 20:10:27 #194
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68084373
quote:
Op donderdag 16 april 2009 19:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, die kan veel minder makkelijk ontsporen door de jacobsdraaistellen. Alleen de kopbakken hebben nog gewone draaistellen.
Maar die jacobsdraaistellen lijken me nu enigszins gedateerd.

Of waren ze een echte revolutie?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2009 @ 20:22:41 #195
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68084845
Ze hebben wel voordelen, want er zijn minder assen onder de trein, waardoor een deel van de weerstand verminderd wordt. Ook is bewezen dat treinen met Jacobsdraaistellen minder snel ontsporen. Verder zijn de loopeigenschappen beter en is de overgang tussen de bakken korter.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Bakken kunnen minder makkelijk afgekoppeld worden en dat kan bijna alleen maar in de werkplaats. Daarnaast is het zo dat de bakken vaak korter moeten zijn, omdat anders de bogen in het spoor niet goed genomen kunnen worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 april 2009 @ 20:23:07 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68084859
De SLeTjes hebben toch ook Jacobsdraaistellen?
  donderdag 16 april 2009 @ 20:23:52 #197
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68084882
Ik vind het desondanks vreemd dat de meeste spoorwegen zwevende geledingen verkiezen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2009 @ 20:29:01 #198
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68085067
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:23 schreef James1988 het volgende:
De SLeTjes hebben toch ook Jacobsdraaistellen?
Ja

Of je moet het zoals de GTW van Stadler doen. Die hebben de bakken maar 1 draaistel en de rest van een bak hangt deels op het draaistel van de volgende bak.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 april 2009 @ 20:30:24 #199
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68085120
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ja

Of je moet het zoals de GTW van Stadler doen. Die hebben de bakken maar 1 draaistel en de rest van een bak hangt deels op het draaistel van de volgende bak.
Talgo-treinen zijn ook op die manier gebouwd volgens mij... als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Talgo goed begrijp.

Btw, speaking of Talgo, weet iemand hoe 't met de Talgo 22 staat? Een ware dubbeldekker waar je van voor tot achter kunt doorlopen... zijn er al klanten voor?
  donderdag 16 april 2009 @ 20:34:43 #200
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68085270
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zijn regels voor de tijd die een overweg dicht moet liggen voor de trein passeert. Daar is over nagedacht en daar zou ik niet aan tornen. Onderschat ook niet de tijd die het duurt voor een overweg daadwerkelijk gesloten is.
Dat begrijp ik, daarom zeg ik ook als eerste dat ik direct geloof dat dit gevaarlijk is. Ik geloof er alleen niet in dat door die 20 km/h per uur extra de trein ineens sneller bij de overweg is dan de bomen kunnen sluiten. Als dat zo is heb je bij 140 ook al een probleem op die overweg. Dat voor 160 de overwegen aangepast zullen moeten worden ben ik het verder helemaal mee eens.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')