Het klinkt allemaal een beetje knullig, maar eigenlijk zit er wel wat in. Wie bepaalt er dat het 'normaal' is om om half 9 te beginnen? Het schaadt dus zelfs de gezondheid van mensen.quote:Avondmensen willen uitslaaprecht
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 02:42
3,5 miljoen Nederlanders hebben een inwendige klok die nooit goed loopt. Ze willen andere werktijden.
Ze worden gediscrimineerd, beschimpt en onderdrukt: avondmensen. Die om acht uur verdwaasd in de trein zitten, op het werk vier koppen koffie naar binnen gieten en om elf uur nog niet wakker zijn. In een wurggreep gehouden door de vroege vogels van de maatschappij.
Maar nu slaan ze terug, met meer dan 8.000 voetsoldaten in 50 landen. Verenigd in de B-society van de Deense Camilla King: een internationale beweging die strijdt voor keuzevrijheid van werktijden. Het Amnesty International van de bioritmen vecht voor het recht om pas om tien uur op school en werk te verschijnen. In Denemarken is er al een B-middelbare school en zijn er meerdere B-bedrijven. Deze zomer komt er een Nederlandse B-society.
Het handvest ‘de tien geboden van B-society’ is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van professor Chronobiologie Till Rönneberg uit München. Ieder mens heeft een innerlijke klok die wordt gestuurd door ‘klokgenen’. Die persoonlijke klok komt alleen vaak niet overeen met de klok aan de muur.
B-mensen blijven graag tot laat wakker en vinden het moeilijk om ’s ochtends op te staan. Ja, nogal wiedes als je tot twee uur wakker blijft. Maar ze kunnen niet anders. Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Daardoor duurt het voor een B-mens veel langer voor hij wakker is en leeft hij met een constante ‘sociale jetlag’ omdat hij niet genoeg slaapt. Eerder naar bed gaan helpt niet want een avondmens kan niet om 23 uur slapen. De enige oplossing is later gaan werken.
Volgens Rönneberg slaapt 60 procent van de mensen te weinig doordat ze te vroeg moeten werken. Bij hardcore B-mensen loopt het slaaptekort op tot tien uur per week. In Nederland wonen zo’n 3,5 miljoen B-mensen en 2 miljoen A-mensen.
Rönneberg voorspelt ‘onvoorstelbaar economisch voordeel’ als iedereen kan kiezen hoe laat hij begint met werk of school. B-mensen in hun eigen bioritme laten werken stimuleert de productiviteit en creativiteit en zorgt daarmee voor economische groei. Want welk avondmens krijgt voor elf uur iets uit zijn vingers?
Oplossing van het fileprobleem is nabij als een kwart van Nederland later begint met werken. Daarnaast blijkt volgens King uit onderzoek bij ‘B-gecertificeerde’ ondernemingen dat de tevredenheid van werknemers stijgt van 30 naar 90 procent.
Keuzevrijheid in werktijden is bovendien goed voor de volksgezondheid. Volgens Rönneberg consumeren B-mensen meer koffie, alcohol en sigaretten dan A-mensen of personen uit de middengroep. Vanwege de stress die ze krijgen van hun sociale jetlag.
Hoog tijd dat bedrijven, scholen en overheden hun ogen openen, vindt grondlegger King. Maar hoeveel zieltjes win je met een kleinerende term als B-mens? ‘Ik bedoel het als Hamlets ‘to be or not to be’. Het gaat om het recht om jezelf te zijn.’
quote:Avondmensen willen uitslaaprecht
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 02:42
quote:Op maandag 30 maart 2009 13:17 schreef Lkw het volgende:
[..]
Camil is zelf ook avondmens zo te zien, om niet te zeggen nachtmens.
Als je elke dag om 11 uur opstaat, zitten er nog steeds 24 uur in een dag en en niet 25 tot 27.quote:Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Lijkt me juist heerlijk, om 10 uur beginnen.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:38 schreef Karina het volgende:
Lijkt me een prima idee, scheelt files en sjacherijnige collega's. Ik begin zelf altijd vroeg, om half 8, dan kan ik om 4 uur weer naar huis. Ik moet er niet aan denken om, om 10 uur te beginnen en dan tot half 7 op kantoor te moeten zitten.
Mij kijken ze trouwens altijd juist scheef aan omdat ik "al" om 4 uur weg ga.
Revolutie!quote:Op maandag 30 maart 2009 13:13 schreef Mirjam het volgende:
ik ben ook een avondmens, kan me er wel wat bij voorstellen
Dat lijkt me wel te kunnen. Als avondmensen 2 uur later beginnen dan ochtendmensen, heb je nog steeds 6 uur overlap. Als het dan niet lukt, is het onwil.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.
Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
Je hebt gelijk. Het is het beste als de ochtendmensen zich gewoon aanpassen.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.
Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
En zo is het. Avondmensen hebben zich al veel te lang opgeofferd.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Het is het beste als de ochtendmensen zich gewoon aanpassen.
Als ik om half 9 op mn werk zit wil dat overleg net zo goed laat doen, eigenlijk zelfs nog later omdat het langer duurt voordat ik me enigzins prettig voel. Dat afstemmen komt vanzelf wel goed, if anything krijg je juist meer vrijheid. Als je de overige dagen normaal kan slapen is het niet erg om een keer ergens vroeg aanwezig te zijn.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
quote:Op maandag 30 maart 2009 14:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zelf vind ik vroeg beginnen juist lekker. Ik ben absoluut geen avondmens. Rond 21:30 houdt het echt toch wel op bij mij
.
ook nadelen.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:56 schreef slaapvaak het volgende:
Ik zie alleen maar voordelen, ik ben voor!
Nee hoor. Gewoon een ochtendmensquote:
Menig bedrijf stort dan ook volledig in op het moment dat er 1 of 2 medewerkers ziek zijn.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
ook nadelen.
als je iemand nodig hebt op je werk, is diegene er niet want hij is een "avondmens".
Dat zijn gewoon nutteloze luie levensvormen die niet meegeteld hoeven te worden.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:30 schreef hoerezooi het volgende:
zijn er ook C mensen zoals ik? om 23.00 naar bed willen en 12.00 eruit
HOAX Je bent gewoon een dikke oranje kat, je hebt 18 uur slaap per dag nodig en bent nu afk omdat je lasagne ruikt..quote:Op maandag 30 maart 2009 14:30 schreef hoerezooi het volgende:
zijn er ook C mensen zoals ik? om 23.00 naar bed willen en 12.00 eruit
Horeca?quote:Op maandag 30 maart 2009 14:34 schreef Armoed het volgende:
Ik ga zelf tussen 02:00 en 04:00 naar bed en kom er pas om 12:00 uit.
Werk van 14:00 tot 22:00 zou mij echt super lijken.
Bijvoorbeeld, probleem is alleen de kwaliteit van horeca-werkquote:
Dat is voor de avondmens geen probleem.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
ook nadelen.
als je iemand nodig hebt op je werk, is diegene er niet want hij is een "avondmens".
Maar dat is toch geen reden om het toe te passen in sectoren waar het wel kan? Dan gaat de productiviteit in die sector wel omhoog, en het is een sector minder die bijdraagt aan het fileprobleem.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Aanpasssen van de werktijden lijkt voor veel sectoren geen haalbaar plan. Ochtend en avond mensen moeten toch samen een bedrijf kunnen runnen.
Als het kan lijkt het me idd wel handig. Maar om het voor de hele maatschappij in te voeren is gewoon niet werkbaar.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:52 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar dat is toch geen reden om het toe te passen in sectoren waar het wel kan? Dan gaat de productiviteit in die sector wel omhoog, en het is een sector minder die bijdraagt aan het fileprobleem.
Dan ben jij waarschijnlijk iemand met een ritme van 23 of minder uur, als je je er niet tegen verzet wordt het dan ook steeds vroeger? Als ik niet oplet (en ik heb een paar dagen vrij) is m'n ritme in een paar dagen omgedraaid tot het na een week weer 'normaal' is, dan doe ik zes dagen (voor m'n beleving) in zeven kalenderdagenquote:Op maandag 30 maart 2009 14:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon een ochtendmens. Doorgaans voor de wekker wakker (06:30) en op m'n best tot een uur of 15:00. Daarna wordt het rap minder en eigenlijk wil ik vanaf half 9 / 9 uur al wel naar bed, maar weet het dan nog te rekken (met moeite) tot half 10 / 10 uur.
Jeps. Als ik op een avond om 21:00 ga slapen, dan wil ik dat de volgende dag weer en het liefst nog eerder. Vandaar dat ik het dus ook rek, om niet in een permanente slaap terecht te komenquote:Op maandag 30 maart 2009 15:50 schreef Barbaaf het volgende:
Eindelijk erkenning als avondmens
[..]
Dan ben jij waarschijnlijk iemand met een ritme van 23 of minder uur, als je je er niet tegen verzet wordt het dan ook steeds vroeger? Als ik niet oplet (en ik heb een paar dagen vrij) is m'n ritme in een paar dagen omgedraaid tot het na een week weer 'normaal' is, dan doe ik zes dagen (voor m'n beleving) in zeven kalenderdagen
Vreselijk die mensen die per se zo vroeg mogelijk een overleg willen doen,quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
quote:Op maandag 30 maart 2009 14:23 schreef Zith het volgende:
Zo ben ik ook jaVan 09:00 tot 16:00 moe en gaapen... maar na 20:00 vol met energie ...
Heb minder last van een nachtdienst (12 tot 7) \dan van een tentamen om 9 uur. Dan heb ik echt een jetlag.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:39 schreef Hagelkaas het volgende:
Top idee, ik ben ook volledig naar de klote als ik vroeger dan 10:00 moet opstaan
Amen .quote:Op maandag 30 maart 2009 14:09 schreef freiss het volgende:
Ik ben geen avondmens, ik ben gewoon lui.
Onze economie loopt nog steeds erg achter. Het is ook niet echt doeltreffend dat de meeste winkelsquote:Op maandag 30 maart 2009 22:49 schreef TC_Artemis het volgende:
In een 24 uurs economie als deze waar alles gericht is op effiency is zoiets als dit echt geniaal natuurlijk.
Helaas, ik ben momenteel veel te vrolijk om in gesprek te gaan met een trol. Probeer het morgenochtend nog eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:22 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ben je dan ook een dwarsligger.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Helaas, ik ben momenteel veel te vrolijk om in gesprek te gaan met een trol. Probeer het morgenochtend nog eens.
Dan ben je nog geen avondmens maar gewoon lastig opstaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:52 schreef erikkll het volgende:
*bekent
Het wordt nu ook wel een keer tijd om te gaan slapen (morgen kan ik uitslapen) maar ik zou het zo elke dag doen, lekker laat naar bed, gewoon op een normaal tijdstip opstaan (uurtje of 10?) dan aan het werk gaan (uurtje of 11?) en twee uur later dan gebruikelijk naar huis gaan.
M'n avondeten eet ik ook wel op een later tijdstip, maakt me niets uit. Ik heb immers de hele avond nog!
Dat is het verschil tussen de biologische en natuurlijke klok.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 07:37 schreef Jovatov het volgende:
Maar als ik het bericht goed lees is later werken toch niet een oplossing?
Immers, als je echt een ritme van 25-27 uur per dag hebt, dan zal je altijd tijd te kort komen in een dag. De eerste paar dagen zal het lekker zijn om pas om 12 uur te gaan werken. Maar daarna zal je snel weer niet kunnen opstaan, omdat een dag gewoon 24 uur is en niet meer.
Ik, als ochtendmens, merk anders regelmatig dat als ik om 16:00 naar buiten ga iedereen me aankijkt met een blik alsof ik een middag vrij genomen heb. Zich niet realiserend dat de bewaking me 's morgens verteld heeft toch echt niet meer voor 6:30 binnen te komen omdat het alarm dan nog aan staat.....quote:Op maandag 30 maart 2009 13:14 schreef Lkw het volgende:
En terecht. Deze maatschappij zucht onder de terreur van de ochtendmens. Vroeg opstaan en op je werk verschijnen wordt vreemd genoeg als positieve kwaliteit gezien, terwijl op later beginnen en later naar huis gaan wordt neergekeken.
dat zijn wel erg lange nachten dan..... Tijd om je wekker wat vroeger te zetten joh, het schijnt dat meer dan 7 uur slaap per nacht je levensverwachting verlaagt.....quote:Op maandag 30 maart 2009 14:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
Nee hoor. Gewoon een ochtendmens. Doorgaans voor de wekker wakker (06:30) en op m'n best tot een uur of 15:00. Daarna wordt het rap minder en eigenlijk wil ik vanaf half 9 / 9 uur al wel naar bed, maar weet het dan nog te rekken (met moeite) tot half 10 / 10 uur.
Tot 14:00 is meestal niet echt handig. Maar mijn standaard uren zijn 7:00-15:30 en dat zijn ze al jaren.... En als de opdracht dan een beetje in de buurt is zit ik inderdaad om 16:00 in de tuin te genieten van een {vul een willekeurige verfrissende versnapering in}quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:11 schreef Damzkieee het volgende:
Ik zou wel van 6.00 tot 14.00 willen werken in de zomer. HeerlijkLekker in de tuin zitten of naar het zwembad
. Vanaf 14.00 wordt het hier op kantoor trouwens ook gloeiendheet in de zomer.
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:49 schreef kraaksandaal het volgende:
Avondmensen slapen graag in de ochtend wanneer het zootje weer op gang komt.
Dat kan ook ja. Hetgeen maar weer eens aantoont dat je scheef wordt aangekeken wanneer je maar iets afwijkt van de middelmaat. Mensen zijn irritante wezens die bang zijn af te wijken van de groep. En als iemand het toch waagt dat te doen, wordt hij al gauw een buitenbeentje en meer of minder verstoten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:32 schreef Croga het volgende:
Ik, als ochtendmens, merk anders regelmatig dat als ik om 16:00 naar buiten ga iedereen me aankijkt met een blik alsof ik een middag vrij genomen heb. Zich niet realiserend dat de bewaking me 's morgens verteld heeft toch echt niet meer voor 6:30 binnen te komen omdat het alarm dan nog aan staat.....
Juustemquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:21 schreef Croga het volgende:
[..]
Tot 14:00 is meestal niet echt handig. Maar mijn standaard uren zijn 7:00-15:30 en dat zijn ze al jaren.... En als de opdracht dan een beetje in de buurt is zit ik inderdaad om 16:00 in de tuin te genieten van een {vul een willekeurige verfrissende versnapering in}
Omdat 8-16 doorgaans de werktijden op de bouw zijnquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.
Zelfde geldt voor de timmerman die nu al vanaf 8 uur bezig is hiernaast. Waarom is dat toegestaan en wordt iedereen boos als je om half 11 's avonds gaat boren?
Zoals ik al zei: we zuchten onder de terreur van de ochtendmens. Tijd voor revolutie!
typisch avondmens, enige verschil is dat jij disipline hebt en 9 van de 10 anderen nietquote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:34 schreef sexymofo het volgende:
ook nog zoiets: ik kan dus gewoon echt niet vroeg slapen, maar als ik om 3 uur ga slapen en ik moet om 5.30 opstaan, dan doe ik dit, ben ik 's middags half dood, maar kan ik niet slapen, en rond een uur of 9 's avonds krijg ik weer een energie boost waardoor ik tot na middernacht niet kan slapen. and so on and so on.
De gemiddelde persoon slaapt na 7 minuten, als ik pak em beet om 22.00u naar bed ga slaap ik na 120 minuten nog niet, ik kan het gewoon niet.
Dan is het dus motivatie, niet 'avondmens' dat je 's morgens niet uit je nest kan komen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:51 schreef TwyLight het volgende:
[..]
typisch avondmens, enige verschil is dat jij disipline hebt en 9 van de 10 anderen nietwaaronder ik
tenzij ik iets leuks ga doen 's ochtends
Ja. En over de zin of onzin daarvan gaat dit topic juist.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:47 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Omdat 8-16 doorgaans de werktijden op de bouw zijn
Nee, het is 'avondmens' dat het sommige mensen erg veel moeite kost uit bed te komen, het is motivatie of discipline dat sommige avondmensen het wel lukt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dan is het dus motivatie, niet 'avondmens' dat je 's morgens niet uit je nest kan komen.
Avondmens of gebrek aan motivatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:41 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Nee, het is 'avondmens' dat het sommige mensen erg veel moeite kost uit bed te komen, het is motivatie of discipline dat sommige avondmensen het wel lukt.
7 minuten?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:34 schreef sexymofo het volgende:
ook nog zoiets: ik kan dus gewoon echt niet vroeg slapen, maar als ik om 3 uur ga slapen en ik moet om 5.30 opstaan, dan doe ik dit, ben ik 's middags half dood, maar kan ik niet slapen, en rond een uur of 9 's avonds krijg ik weer een energie boost waardoor ik tot na middernacht niet kan slapen. and so on and so on.
De gemiddelde persoon slaapt na 7 minuten, als ik pak em beet om 22.00u naar bed ga slaap ik na 120 minuten nog niet, ik kan het gewoon niet.
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Avondmens of gebrek aan motivatie.
Het maakt in feite geen verschil, alleen bij de ene moet je jezelf iets verwijten (gebrek aan motivatie/discipline) en bij de andere kan je het makkelijk afschuiven (tja, ik ben nu eenmaal avondmens).
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
En als je er wat van zegt is de reactie 8 uur is een normale tijd, ga werken pauper.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.
Jezusquote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.
Tijdens mijn schooltijd kon ik ook al niet mijn bed uit 's ochtends en dan schopten mijn ouders me gewoon naar bed om 9 uur hoor. Alleen als je dan pas om 12 uur slaapt helpt het nog niksquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Jezus
Volgens mij is iedereen de tijd van de lagere en middelbare school vergeten?
Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een avondmens omdat je gewoon te lui bent om je nest uit te komen en niet de discipline hebt om op tijd naar bed te gaan.
/signedquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:03 schreef Inu het volgende:
[..]
Tijdens mijn schooltijd kon ik ook al niet mijn bed uit 's ochtends en dan schopten mijn ouders me gewoon naar bed om 9 uur hoor. Alleen als je dan pas om 12 uur slaapt helpt het nog niks
Ik ben regelmatig ontzettend actief, helpt helemaal niksquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:18 schreef Teteteterek het volgende:
Dan zou je misschien wat actiever moeten zijn in de tijd dat je wakker bent.
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.
Ach, gaat het nu al over 'iets leuks'? Ik denk toch echt dat al die avondmensen zich iedere ochtend weer slaperig hun bed uit hijsen de motivatie van een betaalde baan is.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.
Zeker is er een motivatiedeel. Als avondmens kan je best vroeg je bed uitkomen. Het is alleen lastiger voor je dan voor een ochtendmens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een ochtendmens omdat je gewoon te lui bent om 's middags fatsoenlijk door te werken en 's avonds iets te doen en niet de discipline hebt om tot 19u op kantoor te blijven.
Dat zijn publicaties van luie communisten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:48 schreef r8ality het volgende:
Het is al vaak zat wetenschappelijk bewezen dat achterlijk vroeg je nest uit slechter is dan er laat uit. Kantoorslaven.
wanneer mag die timmerman dan wel werken van jou!!!??quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Zelfde geldt voor de timmerman die nu al vanaf 8 uur bezig is hiernaast. Waarom is dat toegestaan en wordt iedereen boos als je om half 11 's avonds gaat boren?
Leuk geprobeerd maar het slaat nergens op natuurlijkquote:
Als ik heel erg gemotiveerd vroeg op sta ben ik nog steeds moe. Ook al gaat het om feesten, heel veel geld of vakantie, ik blijf een avondmens. Ik vind het veel minder erg om vervelende dingen s' avonds te doen. Ik ben dan toch wakker.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als dat de redenatie is om het verschil te maken tussen luiwammes en avondmens, ben ik toch echt een avondmens. Ik heb al meer dan eens m'n vakantie willen laten schieten omdat ik voor dag en dauw op Schiphol moest zijn. Dan dacht ik: getver, moet ik dáárvoor zo vroeg m'n nest uit?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:13 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar het slaat nergens op natuurlijk
Gelijk eender hebben ochtendmensen 's avonds ook de motivatie om op te blijven als er iets tofs is, maar zijn ze dan nog steeds moe.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik heel erg gemotiveerd vroeg op sta ben ik nog steeds moe. Ook al gaat het om feesten, heel veel geld of vakantie, ik blijf een avondmens. Ik vind het veel minder erg om vervelende dingen s' avonds te doen. Ik ben dan toch wakker.
Ik heb (kort) de theorie aangehangen dat het een kwestie is van rangen en standen. Ik kwam tot deze conclusie toen ik in mijn studententijd een tijdje voor een bouwbedrijf heb gewerkt. Als uitzendkracht/bouwvakker dus, het bedrijf deed gevelbeplating en ik kan aardig wat met m'n handen. Stond ik eerst om 7 uur 's ochtends op de steigers, toen ze bij de metaalwerkplaats binnen iemand nodig hadden ging ik daar heen, daar begon men om 8 uur (nog geleerd met een computergestuurde zetbank om te gaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:21 schreef Metalfreak het volgende:Wat ik ook nooit begrijp is waarom sommige dingen altijd zo vroeg moeten, bijvoorbeeld in de bouw is het geen uitzondering dat er om 7 uur al begonnen wordt en ik erger me elke week weer rot aan de vuilniswagen die om tien voor 7 de afvalbakken voor blik/glas/plastic/whatever komt legen waardoor ik weer wakker word... Waarom zo vroeg in godsnaam? Het is echt niet dat het in dit dorpje zo druk is dat die er dan niet meer door kan.
En zijn avondgewoontes zijn al uitgebreid beschreven door ene heer H. Teeuwen:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:58 schreef Barbaaf het volgende:
Ik zie hem er eerder voor aan een ochtendmens te zijn, iedere dag om 6:00 fris uit de veren en slechts op zondag een uurtje langer te blijven liggen, maar dan ook alleen om de Here te eren.
Dan doe je dat toch 's middags, als iedereen er is? Iedereen zal toch een bepaald aantal uren moeten werken op een dag.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
quote:Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een avondmens omdat je gewoon te lui bent om je nest uit te komen en niet de discipline hebt om op tijd naar bed te gaan.
We moeten naar een 24 uurs economie dus teer op en ga lekker door met om 21:00 naar je nest te gaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Ik vind het namelijk ook kansloos.
Kijk, het liefste zou ik ook elke dag pas om 11 uur uit bed gaan maar zo werkt het gewoon niet in Nederland. Klaar. Dus sta ik netjes om 8 uur op.
Ik heb geen excuus nodig, zoals " hee maar ik ben een avondmens hoor", om lekker later te beginnen op het werk. Grow up please, je studentenleventje duurt niet eeuwig.
Ik werk er geen minuut minder om hoor dus wat is jouw probleem?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Kijk, het liefste zou ik ook elke dag pas om 11 uur uit bed gaan maar zo werkt het gewoon niet in Nederland. Klaar. Dus sta ik netjes om 8 uur op.
Ik heb geen excuus nodig, zoals " hee maar ik ben een avondmens hoor", om lekker later te beginnen op het werk. Grow up please, je studentenleventje duurt niet eeuwig.
Jij bent zeker zo iemand die 3 weken niet kan schijten alstie op een dag op een blauwe stoel moet zitten ipv een zwartequote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
wtf. Anders groei je ff een ruggengraat en slik je niet meer zomaar alles wat je verteld word. Sowieso, niet zo heel lang geleden was de 40-urige werkweek iets waar men alleen van kon dromen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Dat is niet zo gek, toeleveranciers zijn meestal van 9 tot 17 open en tevens gebruik je op die manier de daglicht periode optimaal, dat bespaart kosten omdat er niet met kunstlicht gewerkt hoeft te worden.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:21 schreef Metalfreak het volgende:
Wat ik ook nooit begrijp is waarom sommige dingen altijd zo vroeg moeten, bijvoorbeeld in de bouw is het geen uitzondering dat er om 7 uur al begonnen wordt
Goed verwoordquote:Op woensdag 1 april 2009 02:23 schreef Vyoo het volgende:
[..]
wtf. Anders groei je ff een ruggengraat en slik je niet meer zomaar alles wat je verteld word. Sowieso, niet zo heel lang geleden was de 40-urige werkweek iets waar men alleen van kon dromen.
Mensen zoeken een baan allang niet meer alleen op salaris, het gaat grotendeels om de overige voorwaarden. Daar zal nu een kleine terugval in zijn door de krimpende economie, maar de afgelopen eeuw is de trend continu geweest dat het meer flexibeler moet, omdat de productiviteit ook daadwerkelijk stijgt.
Helaas ben jij er duidelijk zo een die het moeilijk vind zich in een ander te verplaatsen, omdat het nu eenmaal 'is zoals het is, klaar'. Faalhaas.
Met meer sta je sterker dan in je eentje dus wat is er mis mee om met zn allen wat momentum proberen te creeeren?quote:Op woensdag 1 april 2009 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een gezeur toch allemaal weer, steeds maar weer die mensen die 'rechten' willen. Ik begin zelf liever ook niet om 7 uur dus ik zal er dus ook voor zorgen dat ik een baan krijg waarbij ik om 9 uur of 10 uur kan beginnen. Ik plan afspraken ook meestal pas vanaf 10 uur, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk. Maar ik ga niet lopen zeiken over dat ik rechten zou moeten hebben, neem het heft zelf in de hand en geef je eigen werkomgeving vorm.
Niks, maar dan is er dus geen sprake van een recht. Het gaat mij er om dat er geen PvdA-idioten opstaan die de werkgever willen gaan dwingen (dan wordt het dus een recht) hier rekening mee te houden.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Met meer sta je sterker dan in je eentje dus wat is er mis mee om met zn allen wat momentum proberen te creeeren?
Stuitend voorbeeld van een onderbuik-reactie op de TT.quote:Op woensdag 1 april 2009 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een gezeur toch allemaal weer, steeds maar weer die mensen die 'rechten' willen. Ik begin zelf liever ook niet om 7 uur dus ik zal er dus ook voor zorgen dat ik een baan krijg waarbij ik om 9 uur of 10 uur kan beginnen. Ik plan afspraken ook meestal pas vanaf 10 uur, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk. Maar ik ga niet lopen zeiken over dat ik rechten zou moeten hebben, neem het heft zelf in de hand en geef je eigen werkomgeving vorm.
En als wetenschappelijk onderzoek aantoont dat er daadwerkelijk een verschil is tussen ochtend- en avondmens? Ik heb nu een baan waarbij ik eigenlijk zelf kan bepalen hoe laat ik begin! Ik kan kiezen tussen 6 uur 's ochtends en 4 uur 's middags.. echt heerlijk. Ik voel me tien keer beter en gelukkiger als ik later kan beginnen.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niks, maar dan is er dus geen sprake van een recht. Het gaat mij er om dat er geen PvdA-idioten opstaan die de werkgever willen gaan dwingen (dan wordt het dus een recht) hier rekening mee te houden.
Zeker, alle ingrediënten zijn aanwezig om dit soort zaken afdwingbaar te gaan maken.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:35 schreef FritsVanEgters het volgende:
Heb je het artikel überhaupt gelezen?
Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Neem het heft in eigen hand en zorg dat je die baan krijgt waarin je je naar eigen zeggen ' tien keer beter en gelukkiger' voelt en wijs niet naar de overheid.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En als wetenschappelijk onderzoek aantoont dat er daadwerkelijk een verschil is tussen ochtend- en avondmens? Ik heb nu een baan waarbij ik eigenlijk zelf kan bepalen hoe laat ik begin! Ik kan kiezen tussen 6 uur 's ochtends en 4 uur 's middags.. echt heerlijk. Ik voel me tien keer beter en gelukkiger als ik later kan beginnen.
Nee.quote:Heb ik dan geen recht op een meer flexibele werkomgeving?
De economische voordelen en positieve gevolgen voor de volksgezondheid vind je niet belangrijk?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker, alle ingrediënten zijn aanwezig om dit soort zaken afdwingbaar te gaan maken.
De economische voordelen zullen echt wel vanzelf benut gaan worden, tenminste als er echt sprake is van een economisch voordeel. Helaas bekijkt de onderzoeker, zoals gewoonlijk, de zaken slechts vanuit één perspectief. En daarom zijn er economen, zij zien in dat er meerdere belangen meespelen (en zijn daar ook voor opgeleid), zo kan de werkgever op (economische) kosten gejaagd worden en kan het daarom een reden zijn voor de werkgever om van zijn werknemers te vragen om om 8 uur op kantoor te zijn.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:45 schreef FritsVanEgters het volgende:
De economische voordelen en positieve gevolgen voor de volksgezondheid vind je niet belangrijk?
Daar ben ik het volledig mee eens. De werkgever heeft net zo goed het recht om de werktijden van zijn bedrijf te bepalen.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Neem het heft in eigen hand en zorg dat je die baan krijgt waarin je je naar eigen zeggen ' tien keer beter en gelukkiger' voelt en wijs niet naar de overheid.
[..]
Eigenlijk wel dus. Iedereen kiest uiteindelijk toch zijn eigen werkomgeving.quote:Nee.
Maar een recht is afdwingbaar.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:53 schreef krioro het volgende:
Eigenlijk wel dus. Iedereen kiest uiteindelijk toch zijn eigen werkomgeving.
Zijn dat de economen die de kredietcrisis wel of niet zagen aankomen?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De economische voordelen zullen echt wel vanzelf benut gaan worden, tenminste als er echt sprake is van een economisch voordeel. Helaas bekijkt de onderzoeker, zoals gewoonlijk, de zaken slechts vanuit één perspectief. En daarom zijn er economen, zij zien in dat er meerdere belangen meespelen (en zijn daar ook voor opgeleid), zo kan de werkgever op (economische) kosten gejaagd worden en kan het daarom een reden zijn voor de werkgever om van zijn werknemers te vragen om om 8 uur op kantoor te zijn.
Hou op met me!quote:Volksgezondheid is een etatistische idéfix, in beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Sterker nog, de overheid kan mensen niet gezond maken, dat kan je alleen zelf.
En als het probleem ligt in je fysiologie?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De economische voordelen zullen echt wel vanzelf benut gaan worden, tenminste als er echt sprake is van een economisch voordeel. Helaas bekijkt de onderzoeker, zoals gewoonlijk, de zaken slechts vanuit één perspectief. En daarom zijn er economen, zij zien in dat er meerdere belangen meespelen (en zijn daar ook voor opgeleid), zo kan de werkgever op (economische) kosten gejaagd worden en kan het daarom een reden zijn voor de werkgever om van zijn werknemers te vragen om om 8 uur op kantoor te zijn.
Volksgezondheid is een etatistische idéfix, in beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Sterker nog, de overheid kan mensen niet gezond maken, dat kan je alleen zelf.
Ja goed, ik snap je punt, en ben het er ook mee eens. Wat ik simpelweg bedoelde is dat je het recht hebt een andere baan te nemen.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar een recht is afdwingbaar.Dat je afziet van een werkomgeving omdat de werkgever wil dat je om 8 uur aanwezig bent betekent juist dat het niet afdwingbaar is, het komt voort uit het samenspel tussen werkgever en werknemer.
Jazeker, sterker nog het zijn juist de liberale/libertarische economen die de kredietcrisis tijdig voorspelt hebben. Voor hen is de kredietcrisis nooit als een verrassing gekomen omdat bijvoorbeeld de Oostenrijkse conjunctuurtheorie deze crisis erg goed beschrijft.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:55 schreef FritsVanEgters het volgende:
Zijn dat de economen die de kredietcrisis wel of niet zagen aankomen?
Natuurlijk mag je je verenigen, heel goed zelfs.quote:Hou op met me!![]()
Het is je eigen verantwoordelijkheid maar je mag je niet verenigen om het voor elkaar te boksen.![]()
![]()
ben je een regelneukerige jurist of zo?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar een recht is afdwingbaar.Dat je afziet van een werkomgeving omdat de werkgever wil dat je om 8 uur aanwezig bent betekent juist dat het niet afdwingbaar is, het komt voort uit het samenspel tussen werkgever en werknemer.
Dan ben je er zelf toch het meest bij gebaat een andere baan te zoeken? Waarom dat dan via een afdwingbaar recht bij de overheid regelen in plaats van gewoon een andere baan te zoeken.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En als het probleem ligt in je fysiologie?
quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef krioro het volgende:
[..]
Ja goed, ik snap je punt, en ben het er ook mee eens. Wat ik simpelweg bedoelde is dat je het recht hebt een andere baan te nemen.
En als je nou werkzaam bent in een branche waarbij de banen niet voor het oprapen liggen? Of als je woont in een gebied met niet zo heel veel werkgelegenheid?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan ben je er zelf toch het meest bij gebaat een andere baan te zoeken? Waarom dat dan via een afdwingbaar recht bij de overheid regelen in plaats van gewoon een andere baan te zoeken.
Oke, duidelijk.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef krioro het volgende:
Ja goed, ik snap je punt, en ben het er ook mee eens. Wat ik simpelweg bedoelde is dat je het recht hebt een andere baan te nemen.
Die branche kies je zelf. Je woongebied kies je zelf. Rolstoelers moeten een baan kiezen die ze aankunnen ja.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En als je nou werkzaam bent in een branche waarbij de banen niet voor het oprapen liggen? Of als je woont in een gebied met niet zo heel veel werkgelegenheid?
Moeten rolstoelers dan ook maar net zolang op zoek gaan tot ze een bedrijf vinden waarbij ze wel met de rolstoel naar het werk kunnen?
dat zeg ik nou ook altijd tegen mensen die zo afgeven op leraren..quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef krioro het volgende:
[..]
Omscholen, of toch maar accepteren. Accepteren kan handig zijn als je werk wil hebben, maar je kunt het ook eens voorleggen aan de werkgever, soms zitten die er helemaal niet zo strak in.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En als je nou werkzaam bent in een branche waarbij de banen niet voor het oprapen liggen?
Verhuizen of een baan accepteren die minder goed aan je wensen voldoet. Het leven is keuzes maken, een kind geef je ook niet zowel pannenkoeken als friet.quote:Of als je woont in een gebied met niet zo heel veel werkgelegenheid?
Ja, dat vind ik wel. Alleen vind ik dat werkgever een grotere morele verplichting om dit soort mensen toch aan te nemen, je kunt immers die rolstoel niet zomaar aan de kant schuiven, terwijl het voor een avondmens niet onoverkomelijk is om om 8 uur te beginnen, fijn is misschien anders maar je hebt in ieder geval een keus. Iemand in een rolstoel heeft die keus niet. Kijk voor een aannemer die een bouwvakker zoekt kan ik het begrijpen, maar bij bankbediende dan moet je als werkgever toch ook je morele plicht vervullen door iemand in een rolstoel toch aan te nemen, ook al kost dat misschien 300 euro voor een aangepast bureau. Anderzijds, als je al twee andere werknemers hebt aangenomen, die ook in rolstoel zitten, dan kan je de nieuwe werknemer in de rolstoel natuurlijk wel weer niet aannemen.quote:Moeten rolstoelers dan ook maar net zolang op zoek gaan tot ze een bedrijf vinden waarbij ze wel met de rolstoel naar het werk kunnen?
Goed idee. Ik ga ook.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:04 schreef Ole het volgende:Maar goed, ondergetekende gaat nu
Dan mogen ze blijven.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jazeker, sterker nog het zijn juist de liberale/libertarische economen die de kredietcrisis tijdig voorspelt hebben. Voor hen is de kredietcrisis nooit als een verrassing gekomen omdat bijvoorbeeld de Oostenrijkse conjunctuurtheorie deze crisis erg goed beschrijft.
Ben ik misschien voor een deel nog wel met je eens. Zou wel 's heel onpraktisch kunnen zijn.quote:Natuurlijk mag je je verenigen, heel goed zelfs.Ik wil alleen niet dat het afdwingbaar wordt in de vorm van een recht.
Dat argument ging ook niet op bij de rookvrije werkplek voor horeca-personeel.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:01 schreef krioro het volgende:
Juist, dat is het hem. Het antwoord op degenen die het 'recht' willen is:
[..]
Met de manier waarop dat ingevoerd is ben ik het dan ook niet eens.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:28 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Dat argument ging ook niet op bij de rookvrije werkplek voor horeca-personeel.
Laat ik vooropstellen dat ik vind dat je de beste moet aannemen (de derde rolstoeler maar niet riekt naar discriminatie), maar ik moest denken aan quota. Misschien wel een handig instrument om het aantal avondbanen op te schroeven.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
dan moet je als werkgever toch ook je morele plicht vervullen door iemand in een rolstoel toch aan te nemen, ook al kost dat misschien 300 euro voor een aangepast bureau. Anderzijds, als je al twee andere werknemers hebt aangenomen, die ook in rolstoel zitten, dan kan je de nieuwe werknemer in de rolstoel natuurlijk wel weer niet aannemen.
Lees de vraag nog 's.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:05 schreef krioro het volgende:
Rolstoelers moeten een baan kiezen die ze aankunnen ja.
Ik ook niet.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:31 schreef krioro het volgende:
[..]
Met de manier waarop dat ingevoerd is ben ik het dan ook niet eens.
Had ik al gedaan. Met aankunnen bedoel ik dus dat zij geen baan moeten nemen die ze realistisch gezien niet kunnen uitvoeren (net zoals iedereen).quote:
Maar dat bedoelt P_o_p niet. Het gaat om een toegankelijke werkplek, faciliteiten binnen een bedrijf, etc.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:35 schreef krioro het volgende:
[..]
Had ik al gedaan. Met aankunnen bedoel ik dus dat zij geen baan moeten nemen die ze realistisch gezien niet kunnen uitvoeren.
Ja goed, ik zei het allemaal wat kort. Dat recht is ook niet universeel toepasbaar. Je kan niet verwachten dat iemand in een rolstoel aangenomen wordt als fietskoerier, en dat de werkgever dan de omstandigheden maar zo moet aanpassen dat dat kan. Binnen bepaalde grenzen kunnen werkplekken aangepast worden (en zoals eerder gezegd, vanuit moreel oogpunt zou dat ook moeten in bepaalde gevallen). Maar niet altijd.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:36 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Maar dat bedoelt P_o_p niet. Het gaat om een toegankelijke werkplek, faciliteiten binnen een bedrijf, etc.
Exact. Ik denk dat we voor een groot deel op één lijn zitten. Maar als je die lijn doortrekt, gelijke rechten voor de mensen met handicap tenzij onmogelijk en onpraktisch, en je behandelt het bioritme van de B-mens hetzelfde als een handicap, dan kom je imo uit op een recht tenzij onmogelijk of onpraktisch.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:42 schreef krioro het volgende:
[..]
Ja goed, Ik zei het allemaal wat kort. Dat recht is ook niet universeel toepasbaar. Je kan niet verwachten dat iemand in een rolstoel aangenomen wordt als fietskoerier, en dat de werkgever dan de omstandigheden maar zo moet aanpassen dat dat kan. Binnen bepaalde grenzen kunnen werkplekken aangepast worden (en zoals eerder gezegd, vanuit moreel oogpunt zou dat ook moeten in bepaalde gevallen). Maar niet altijd.
Ok, nu zijn we er inderdaad. Tsja, of een B-bioritme als handicap gezien moet worden, dat laat ik maar aan de experts over. Afgaande op wat ik tot nog toe weet vind ík iig van niet.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:54 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Exact. Ik denk dat we voor een groot deel op één lijn zitten. Maar als je die lijn doortrekt, gelijke rechten voor de mensen met handicap tenzij onmogelijk en onpraktisch, en je behandelt het bioritme van de B-mens hetzelfde als een handicap, dan kom je imo uit op een recht tenzij onmogelijk of onpraktisch.
Zoals idd ook met de rookvrije werkplek had moeten gebeuren. Recht tenzij...
Handicap hoef je niet letterlijk te nemen wmb. Zwangerschap is ook geen handicap, maar er zijn wel allerlei regelingen voor. Noem het een gezondheidskwestie ofzo.quote:Op woensdag 1 april 2009 05:02 schreef krioro het volgende:
[..]
Ok, nu zijn we er inderdaad. Tsja, of een B-bioritme als handicap gezien moet worden, dat laat ik maar aan de experts over. Afgaande op wat ik tot nog toe weet vind ík iig van niet.
Hm ja klopt, al is zwangerschap van tijdelijke aard, en een ander bioritme niet voor zover ik weet. En toen dacht ik alvast even door. Voortplanting wordt gezien als een belangrijk iets dus daarvoor zijn er regelingen. Het moet nog maar blijken of een leef- en werkritme dat aansluit op bioritme even belangrijk wordt geacht.quote:Op woensdag 1 april 2009 05:09 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Handicap hoef je niet letterlijk te nemen wmb. Zwangerschap is ook geen handicap, maar er zijn wel allerlei regelingen voor. Noem het een gezondheidskwestie ofzo.
Zwangerschapsverlof kost geld, aangepaste werktijden leveren geld op, als we prof. Rönneberg mogen geloven in elk geval. Het financiële voordeel maakt dat bedrijven het niet tegen wil en dank zullen invoeren, in tegenstelling tot betaald verlof o.i.d. Maar het is wel een cultuuromslag, dus een katalyserende overheid kan daarbij helpen/is nodig. (Net als bij duurzame energie bijvoorbeeld)quote:Op woensdag 1 april 2009 05:18 schreef krioro het volgende:
Voortplanting wordt gezien als een belangrijk iets dus daarvoor zijn er regelingen. Het moet nog maar blijken of een leef- en werkritme dat aansluit op bioritme even belangrijk wordt geacht.
En we negeren de onderzoeken en de discussie en komen weer met onze kortzichtige meningquote:Op woensdag 1 april 2009 10:14 schreef gebrokenglas het volgende:
Onzin. 's ochtends niet kunnen opstaan is gewoon een kwestie van 's avonds vroeger in bed.![]()
Beetje discipline hebben, en niet die onzinnige SOAP herhalingen blijven kijken om 12 uur 's nachts.
Standaardreactie van een ochtendmensquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:50 schreef Goinonbro het volgende:
AvondmensenLaat me niet lachen.
Alsjeblieft, groei allemaal een ruggengraat en leer jezelf discipline aan.
[..]
Maar als je het omdraait en zegt dat zij lui zijn en geen discipline hebben omdat ze niet tot een uurtje of negen willen werken en om 11 uur al in slaap vallen dan is het ineens wat anders.quote:
Ik heb dit volgens mij al wel vaker gehoord dus 1 april lijkt me niet. Of het moet een jaarlijks terugkerende 'grap' zijn.quote:Op woensdag 1 april 2009 10:57 schreef StreepjesSok het volgende:
Maarreh... zit hier geen 1 april geurtje aan dat B-mensen verhaal?.... hoewel ik het er best mee eens ben hoor! ...
Gewoon allemaal freelance thuiswerker worden, net als ik! Gnagna!
Het gevoel alleen alquote:Op woensdag 1 april 2009 12:32 schreef seto het volgende:
Als ik voor 09.30 moet opstaan sta ik te kokhalzen bij douchen/tanden poetsen/ontbijten, en ben de paar uur daarna nog in een half coma.
Het feit dat er avondmensen zijn betekent nog niet dat iedereen die het moeilijk vindt om vroeg op te staan er ook écht één is.quote:Op woensdag 1 april 2009 10:51 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En we negeren de onderzoeken en de discussie en komen weer met onze kortzichtige mening
Ik ken anders wel een paar ochtendmensen die niet kunnen uitslapenquote:Op vrijdag 3 april 2009 19:02 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Het feit dat er avondmensen zijn betekent nog niet dat iedereen die het moeilijk vindt om vroeg op te staan er ook écht één is.
Iedereen vindt uitslapen lekker
Ik ook. Of die half 9 opstaan 'uitslapen' noemen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 20:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ken anders wel een paar ochtendmensen die niet kunnen uitslapen
Wat een kutleven moet jij hebben zegquote:Op maandag 30 maart 2009 14:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Aldus prof. Gebrokenglasquote:Op woensdag 1 april 2009 10:14 schreef gebrokenglas het volgende:
Onzin. 's ochtends niet kunnen opstaan is gewoon een kwestie van 's avonds vroeger in bed.![]()
Beetje discipline hebben, en niet die onzinnige SOAP herhalingen blijven kijken om 12 uur 's nachts.
quote:Op zondag 3 mei 2009 19:08 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat me wel opvalt is dat de avondmens hier zijn avondmens zijn uitermate furieus verdedigt.
Net alsof jullie in de gaten hebben dat het ergens toch wel raar is dat je 's ochtends niet op kunt staan.
RAAARRRRR!!!quote:Op zondag 3 mei 2009 19:08 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat me wel opvalt is dat de avondmens hier zijn avondmens zijn uitermate furieus verdedigt.
Net alsof jullie in de gaten hebben dat het ergens toch wel raar is dat je 's ochtends niet op kunt staan.
Opgelost.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:12 schreef fathank het volgende:
Avondmensen, wie heeft dat uberhaupt verzonnen? Als je 2 weken een fatsoenlijk ritme aanhoudt is iedereen een ochtendmens. Maar als je pas rond 2 a 3 uur 's nachts gaat slapen en de volgende dag om half 7 op moet ben je inderdaad wel muf 's ochtends.
Graag gedaan.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
RAAARRRRR!!!![]()
Maar wat heet raar? Ik vind het raar dat sommige mensen zo'n grote plaat voor hun kop hebben. Maar eigenlijk ook weer niet, want dat soort mensen bestaat nou eenmaal
Deels waar, ik kan met de nodige discipline (en noodzaak) bijtijds slapen, maar dan slaap ik wel licht, of slechts een halve nacht, het is voor mij bijna ondoenlijk om een fatsoenlijke week ritme te houden als ik vroege diensten draai. Zodra ik vakantie heb, veranderd mijn patroon naar avondmens en ben ik (zelfs met minder uren slaap) uitgeruster. In de weekenden hetzelfde verhaal.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:12 schreef fathank het volgende:
Avondmensen, wie heeft dat uberhaupt verzonnen? Als je 2 weken een fatsoenlijk ritme aanhoudt is iedereen een ochtendmens. Maar als je pas rond 2 a 3 uur 's nachts gaat slapen en de volgende dag om half 7 op moet ben je inderdaad wel muf 's ochtends.
Zo klinkt het ja, maar als ik bekaf ben en wakker blijf 's avonds en ik ben de 21 uur voorbij, dan slaap ik niet meer voor 2 uur 's nachts. Ga ik eerder slapen dan ben ik om 2 uur klaarwakker. Als ik een goeie aaneengesloten nacht wil draaien, moet ik niet voor 1-2 uur 's nachts gaan slapen.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:29 schreef fathank het volgende:
Avondmensen zijn luie varkers die geen discipline kennen. Lekker in je nest blijven liggen totdat je een keer wakker wordt om 10 uur en vervolgens willen werken wanneer het jou uitkomt.
Jij spreek ook over vroege diensten. De meeste mensen die claimen "avondmensen" te zijn zijn hun studententijd nooit ontgroeid. Van die kantoorpikken die zo na hun afstuderen in hetzelfde bedrijf zijn blijven hangen en zich voor 10 uur 's ochtends verschuilen achter hun zogenaamd volle mailbox maar ondertussen geen fuck uitvoeren omdat ze de nacht ervoor tot 3 uur achter hun computertje hebben gezeten.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:30 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Deels waar, ik kan met de nodige discipline (en noodzaak) bijtijds slapen, maar dan slaap ik wel licht, of slechts een halve nacht, het is voor mij bijna ondoenlijk om een fatsoenlijke week ritme te houden als ik vroege diensten draai. Zodra ik vakantie heb, veranderd mijn patroon naar avondmens en ben ik (zelfs met minder uren slaap) uitgeruster. In de weekenden hetzelfde verhaal.
Er valt een hoop op te lossen met discipline voor velen, ik heb geen idee welke mensen zich aanstellen en welke 'echte avondmensen' zijn. Jij had het erover dat de hele avondmens niet bestaat en dat het gewoon luie varkens zijn. Dat is onzin.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:50 schreef fathank het volgende:
Jij spreek ook over vroege diensten. De meeste mensen die claimen "avondmensen" te zijn zijn hun studententijd nooit ontgroeid. Van die kantoorpikken die zo na hun afstuderen in hetzelfde bedrijf zijn blijven hangen en zich voor 10 uur 's ochtends verschuilen achter hun zogenaamd volle mailbox maar ondertussen geen fuck uitvoeren omdat ze de nacht ervoor tot 3 uur achter hun computertje hebben gezeten.
Dat is wel heel extreemquote:Op maandag 30 maart 2009 14:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik ben ook een avondmens, maar geloof dat ik ook een avondmens kindje hebt gemaaktquote:Op zondag 3 mei 2009 21:21 schreef Kahlen het volgende:
Ik was een avondmens totdat ik kinderen kreeg die om 06:30 klaarwakker zijn
Whaha.. draai jij de wereld even om.. dat handjevol mensen bepaald op dit moment toch helemaal niets grapjas.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:43 schreef Gwywen het volgende:
Weet je wat ik raar vind? Dat een handjevol mensen die zo nodig midden in de nacht moeten opstaan, bepalen hoe laat de rest van de wereld in aktie komt.
Die heb ik ook, maar ik ben altijd een avondmens gebleven hoorquote:Op zondag 3 mei 2009 21:21 schreef Kahlen het volgende:
Ik was een avondmens totdat ik kinderen kreeg die om 06:30 klaarwakker zijn
Echte ochtendmensen zitten nooit tot 3 uur achter hun computertje.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:50 schreef fathank het volgende:
[..]
maar ondertussen geen fuck uitvoeren omdat ze de nacht ervoor tot 3 uur achter hun computertje hebben gezeten.
Ochtendmensen worden om 6 uur vanzelf wakker, dus die willen dat niet eens claimen. Je bewijst zelf dat avondmensen echt bestaan.quote:Op zondag 3 mei 2009 22:57 schreef fathank het volgende:
Volgens mij begrijp je me niet, simpele. Dat zijn juist die zelfverklaarde avondmensen die claimen dat ze tot minimaal tot 10 uur 's ochtends eigenlijk in bed moeten liggen.
Ochtendmensen worden om half elf vanzelf wakker.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ochtendmensen worden om 6 uur vanzelf wakker
Goed, en tot zover de vooroordelen. En nu heel rap die grote plaat voor je kop weghalen.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:50 schreef fathank het volgende:
Jij spreek ook over vroege diensten. De meeste mensen die claimen "avondmensen" te zijn zijn hun studententijd nooit ontgroeid. Van die kantoorpikken die zo na hun afstuderen in hetzelfde bedrijf zijn blijven hangen en zich voor 10 uur 's ochtends verschuilen achter hun zogenaamd volle mailbox maar ondertussen geen fuck uitvoeren omdat ze de nacht ervoor tot 3 uur achter hun computertje hebben gezeten.
Nou, ik ben echt een uitgesproken avondmens, zeg maar gerust nachtmens. Als ik te vroeg opsta dan ben ik praktisch tot zo'n 15:00 uur te duf om goed mijn aandacht ergens op te vestigen. Maar als het echt moet dan heb ik een ijzeren discipline en sta ik gewoon elke dag vroeg op. Rond mijn middelbare schooltijd was dit elke dag om 6:30 opstaan. Vaak vakantiewerk gedaan en dat ik ingedeeld werd in de ochtendploeg, dus 5:30 opstaan. Een werkgever die wilde dat ik 7:30 begon en ook nog eens met het OV reizen. Dus 6:00 opstaan. Praktisch nooit verslapen. Ik kom mijn nest wel uit, maar vraag me niet naar mijn geestestoestand. Alles draait rond alsof je 2 kratten bier op hebt. Het is soms zo erg dat ik er even niets van snap wat dat gepiep is wat ik hoor en dat ik ineens een rode LED-display voor me zie waar 6:30 op staat. O ja, da's mijn wekker realiseer ik me pas seconden later. Vervolgens opstaan met een hoofd zo zwaar als een bowlingbal. Je voelt je gewoon ziek, kouwelijk en misselijk en je wilt eigenlijk heel snel weer terug naar bed. Eigenlijk een hele natuurlijke reactie om in bed te blijven als je je knap beroerd voelt. Maar goed, duty calls.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:26 schreef Gwywen het volgende:
Maar ACT-F, het ís toch zo dat wij avondmensen tot tien uur zitten te duffen op het werk?
Dat we daar niks aan kunnen doen is een ander verhaal. Wij moeten van die ochtendlui nou eenmaal zo rotvroeg op ons werk zijn. Nou ja, we komen wel hoor, maar verwacht niet dat onze hersens al in staat zijn tot aktie.
(van stoken houdt)
Beter zou ik het niet kunnen beschrijven. Met name dat afschuwelijke gedesoriënteerde gevoel als de wekker gaat, soms duurt het serieus een minuut voordat ik de wekker überhaupt heb gevonden, terwijl hij altijd op de zelfde plek staat. Brrquote:
De minderheid bepaald dusquote:In Nederland wonen zo’n 3,5 miljoen B-mensen en 2 miljoen A-mensen.
Aangezien de zogenaamde 'avondmens' dus dan gewoon om 4 uur gaat slapen en om 9 uur met zijn duffe kop in het openbaar vervoer zit. Laat me niet lachen, luie varkens dat het zijn.quote:B-mensen blijven graag tot laat wakker en vinden het moeilijk om ’s ochtends op te staan. Ja, nogal wiedes als je tot twee uur wakker blijft. Maar ze kunnen niet anders. Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
quote:Op zondag 3 mei 2009 21:50 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik vind ook knullig logisch gewoonquote:Op maandag 30 maart 2009 13:11 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Het klinkt allemaal een beetje knullig, maar eigenlijk zit er wel wat in. Wie bepaalt er dat het 'normaal' is om om half 9 te beginnen? Het schaadt dus zelfs de gezondheid van mensen.
Ik ben zelf ook een avondmens (gelukkig studeer ik nog) en bij stages en vakantiewerk merk ik het al: zelfs na wekenlang er vroeg uit kan ik s'avonds gewoon niet vroeg gaan slapen. 'Ochtendmensen' kunnen dan geen begrip opbrengen voor mensen die om 8 uur niet direct op hun scherpst zijn, bovenop het feit dat zij denken te mogen bepalen wat een acceptabele tijd is om op te staan.
Verder goed onderbouwt stukje dit, ze komen met veel goede argumenten.![]()
Als het recht er is om op een rookvrije werkplek te kunnen werken, moet dit recht er ook zijn.
Vooroordelen die ik dagelijks bevestigd zie ja. Dus niks plaat voor m'n kop weghalen.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goed, en tot zover de vooroordelen. En nu heel rap die grote plaat voor je kop weghalen.
Begrijpend lezen is jouw sterkste kant niet, klootviool? Maakt niet uit hoor, ben ik wel gewend van die kortzichtige idioten die vinden dat zij gelijk hebben, ongeacht wat er uit onderzoeken blijkt of anderszins ontdekt wordt. En dat geldt blijkbaar voor een hoop ochtendmensen: "onze levenswijze is de enige juiste, wat het tegendeel bewijst is onzinquote:Op maandag 4 mei 2009 00:36 schreef Stranger het volgende:
Wat een onzin zeg, en als ze zich daadwerkelijk beroepen op dat "onderzoek" dat in de openingspost gequote staat moeten we dus elk jaar de begintijden van hun werk twee-en-half uur gaan verleggen?
[..]
Aangezien de zogenaamde 'avondmens' dus dan gewoon om 4 uur gaat slapen en om 9 uur met zijn duffe kop in het openbaar vervoer zit. Laat me niet lachen, luie varkens dat het zijn.
Nee sukkel, als avondmensen niet door het 24-uursritme gedwongen worden schuift hun dag iedere dag een paar uur op. Weet je zeker dat jijzelf geen avondmens bent? Je trekt zulke stomme conclusies op de vroege ochtend...quote:Op maandag 4 mei 2009 09:26 schreef fathank het volgende:
Als het waar is dat er zoals genoemd dat de biologische klok bij zogenaamde avondmensen denkt dat een dag 25 of 27 uur duurt zou je dus een cyclus moeten zien. Dan avondmens, dan ochtendmens. Nog geen enkel avondmens die daar even aan gedacht heeft?
Busted. Avondmensen bestaan niet. Slechts luie varkens die geen discipline hebben.
Sta je om 04:00u op ofzo?quote:Op maandag 30 maart 2009 14:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zelf vind ik vroeg beginnen juist lekker. Ik ben absoluut geen avondmens. Rond 21:30 houdt het echt toch wel op bij mij
.
quote:Op maandag 4 mei 2009 09:33 schreef fathank het volgende:
Dat bedoel ik toch ook met een cyclus of niet dan debiel. Of heb je nooit je begrijpend lezen gehaald? En jij noemt half 10 vroege ochtend?
Slaat dus nergens op lul.quote:Dan avondmens, dan ochtendmens
Vraag ik mij dan ook af. Als je zo'n muts bent die al om tien uur ligt te slapen, ben je dan om vijf uur al wakker?quote:
Wat je scherpe ochtendmensbrein vergeet is dat "jullie" dagen steeds een uur korter worden en dat je uiteindelijk ook een nacht/avondmens bentquote:Op maandag 4 mei 2009 09:43 schreef fathank het volgende:
Oke dan formuleer ik het anders voor je omdat je het niet snapt.
Je zou een cyclus moeten zien waarbij het steeds opschuift. Dan ben je dus in het begin een avondmens en dan verschuif je naar nachtmens, vervolgens ben je een paar dagen later een ochtendmens totdat je weer langzaamopschuift naar avondmens. En dit gaat continu zo door.
Zoiets noem je een cyclus. Snap je het nu of moet ik nog even een voorbeeldje schrijven met Aap, Noot, Mies? Of moet ik kleurtjes gebruiken, misschien dat je het dan wel snapt aangezien ze zelfs de Jostiband met hulp daarvan kunnen leren muziek spelen.
Euhm, ik sta doordeweeks altijd om 05:30 op en ga rond 23:00 slapen, en dat al tijden lang. Mijn dagen verschuiven echt niet. Behalve in het weekend als ik naar de kroeg ga ofzo. Maar dan nog word ik niet na 11:00 wakker als ik tot 4 uur in de kroeg heb gezeten.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:45 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat je scherpe ochtendmensbrein vergeet is dat "jullie" dagen steeds een uur korter worden en dat je uiteindelijk ook een nacht/avondmens bent
Je bent een C-mens!quote:Op maandag 4 mei 2009 09:50 schreef fathank het volgende:
No
[..]
Euhm, ik sta doordeweeks altijd om 05:30 op en ga rond 23:00 slapen, en dat al tijden lang. Mijn dagen verschuiven echt niet. Behalve in het weekend als ik naar de kroeg ga ofzo. Maar dan nog word ik niet na 11:00 wakker als ik tot 4 uur in de kroeg heb gezeten.
Als dat staat voor normale mensen met een gezond arbeidsethos dan klopt dat wel ja.quote:
Jij bent dus gewoon een ochtendmens, maar waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die gewoon ontzettend veel moeite hebben met opstaan om 5:30? Ook als ze al om 22:00 naar bed zouden gaan. Ik moet er zelf werkelijk niet aan denken, wat heeft het ook voor nut om midden in de nacht al op te gaan staan? En ik ben bijvoorbeeld wel zo iemand die langer kan slapen dan 11:00 na een nachtje in de kroeg. Omdat jij het kunt zijn alle andere mensen die dat niet kunnen maar lui en aanstellers? En waarom negeer je de uitkomst van de vele onderzoeken naar dit fenomeen toch de hele tijdquote:Op maandag 4 mei 2009 09:50 schreef fathank het volgende:
No
[..]
Euhm, ik sta doordeweeks altijd om 05:30 op en ga rond 23:00 slapen, en dat al tijden lang. Mijn dagen verschuiven echt niet. Behalve in het weekend als ik naar de kroeg ga ofzo. Maar dan nog word ik niet na 11:00 wakker als ik tot 4 uur in de kroeg heb gezeten.
Volgens mij ging dit alleen op bij mensen die van licht verstoken zijn, bv in een onderzeëer of langdurig in een bunker. Zodra mensen aan buitenlicht zijn blootgesteld passen ze zich aan aan een 24-uurs cyclus, echter de avondmens komt later op gang in die cyclus. Althans dat is zoals ik destijds las in een onderzoek.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:26 schreef fathank het volgende:
Als het waar is dat er zoals genoemd dat de biologische klok bij zogenaamde avondmensen denkt dat een dag 25 of 27 uur duurt zou je dus een cyclus moeten zien. Dan avondmens, dan ochtendmens. Nog geen enkel avondmens die daar even aan gedacht heeft?
Busted. Avondmensen bestaan niet. Slechts luie varkens die geen discipline hebben.
Niet alleen Microsoft overigens, maar het komt wel vanuit de VS meen ik.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Microsoft hanteert Het Nieuwe Werken, inderdaad werken als je jou uitkomt. Ben ik wel voor. Zo kun je 's ochtends ook ff de stad in zonder je bezwaard te voelen, en 's avonds als er geen fuck op tv is gewoon even op je werk inloggen en aan de slag. Ik wed dat het de productiviteit flink verhoogt.
"Oh ik vind het zo lastig om om half 6 op te staan". Het wordt tijd dat ze de opschorting van de dienstplicht weer ongedaan maken.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:19 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Jij bent dus gewoon een ochtendmens, maar waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die gewoon ontzettend veel moeite hebben met opstaan om 5:30? Ook als ze al om 22:00 naar bed zouden gaan. Ik moet er zelf werkelijk niet aan denken, wat heeft het ook voor nut om midden in de nacht al op te gaan staan? En ik ben bijvoorbeeld wel zo iemand die langer kan slapen dan 11:00 na een nachtje in de kroeg. Omdat jij het kunt zijn alle andere mensen die dat niet kunnen maar lui en aanstellers? En waarom negeer je de uitkomst van de vele onderzoeken naar dit fenomeen toch de hele tijd
Mensen die 's ochtends suf zijn moeten gewoon eens 2 á 3 weken een fatsoenlijk ritme aanhouden en ff door de zure appel heen bijten.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:31 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Volgens mij ging dit alleen op bij mensen die van licht verstoken zijn, bv in een onderzeëer of langdurig in een bunker. Zodra mensen aan buitenlicht zijn blootgesteld passen ze zich aan aan een 24-uurs cyclus, echter de avondmens komt later op gang in die cyclus. Althans dat is zoals ik destijds las in een onderzoek.
Hoe dan ook, jij weet het kennelijk allemaal beter, mensen die 's morgens suf zijn zijn watjes en mensen die na Sesamstraat gaan slapen zijn de bikkels.
Selectief lezen is natuurlijk het makkelijkst.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:19 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En waarom negeer je de uitkomst van de vele onderzoeken naar dit fenomeen toch de hele tijd
Voor avondmensen is dat vroeg, ja!quote:Op maandag 4 mei 2009 09:33 schreef fathank het volgende:
Dat bedoel ik toch ook met een cyclus of niet dan debiel. Of heb je nooit je begrijpend lezen gehaald? En jij noemt half 10 vroege ochtend?
Noem maar een tegenonderzoek dan.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:48 schreef fathank het volgende:
Voor elk onderzoek wat er gedaan wordt op deze wereld komen er 10 tegenonderzoeken die het tegendeel bewijzen. Blindelings op onderzoeken vertrouwen.
Nee, want je zit vast aan de 24-uurscyclus waarbij je gewoon 5 dagen per week om, in mijn geval, 06:45 uit bed moet.quote:Op maandag 4 mei 2009 09:43 schreef fathank het volgende:
Oke dan formuleer ik het anders voor je omdat je het niet snapt.
Je zou een cyclus moeten zien waarbij het steeds opschuift. Dan ben je dus in het begin een avondmens en dan verschuif je naar nachtmens, vervolgens ben je een paar dagen later een ochtendmens totdat je weer langzaamopschuift naar avondmens. En dit gaat continu zo door.
Zoiets noem je een cyclus. Snap je het nu of moet ik nog even een voorbeeldje schrijven met Aap, Noot, Mies? Of moet ik kleurtjes gebruiken, misschien dat je het dan wel snapt aangezien ze zelfs de Jostiband met hulp daarvan kunnen leren muziek spelen.
Ik heb tijdens mijn studie gewoon thuis gewoond en rond 09:00 's ochtends ging mijn ma zoveel lawaai maken dat ik vanzelf wakker werdquote:Op maandag 4 mei 2009 10:44 schreef fathank het volgende:
Ik ben volkomen serieus. Mensen van tegenwoordig zijn ontzettend lui. Dat wordt allemaal gekweekt in de zogenaamde "leerzame studententijd". Oftewel dagelijks tot 11:00 in je nest liggen meuren, met je brakke hoofd naar college en ;s avonds rond 10 uur een keer tot leven komen.
Ja als je dat een jaar of 4 (maar maak er maar 5 van, want wie haalt tegenwoordig in 1 keer zn studie) doet dan kweek je wel een zogenaamd avondmens
.
Want jullie beweren dat de avondmens bestaat. Jullie roepen dat er allemaal onderzoeken zijn. Kom maar eens met een betrouwbaar onderzoek dan.quote:
Freak!quote:Op maandag 4 mei 2009 09:50 schreef fathank het volgende:
No
[..]
Ja don't feed the trolls.quote:
Amen.quote:Op maandag 4 mei 2009 11:38 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik was ook nooit voor 9 uur op werk, en 's avonds altijd na twaalven in bed enzo. Niet echt een ochtendmens.
Maar vanwege nieuw werk waarbij de personen waarmee ik een poos moest samenwerken altijd om 7 uur 's ochtends al begon ging mijn wekker al om half zes, soms nog eerder. Half uurtje voor douchen en brood smeren en zulks, 6 uur in auto, 7 uur op werk. tussen half vier en vieren 's middags weer weg, en zo uiterlijk vijf uur thuis.
en dan half tien 's avonds weer naar bed.
Dat ritme was echt even flink wennen maar na een week word je al vanzelf om vijf uur, half zes wakker.
En zo sta ik tegenwoordig elke ochtend erg vroeg op. Het kan dus wel!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |