Dan is het dus motivatie, niet 'avondmens' dat je 's morgens niet uit je nest kan komen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:51 schreef TwyLight het volgende:
[..]
typisch avondmens, enige verschil is dat jij disipline hebt en 9 van de 10 anderen nietwaaronder ik
tenzij ik iets leuks ga doen 's ochtends
Ja. En over de zin of onzin daarvan gaat dit topic juist.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:47 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Omdat 8-16 doorgaans de werktijden op de bouw zijn
Nee, het is 'avondmens' dat het sommige mensen erg veel moeite kost uit bed te komen, het is motivatie of discipline dat sommige avondmensen het wel lukt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dan is het dus motivatie, niet 'avondmens' dat je 's morgens niet uit je nest kan komen.
Avondmens of gebrek aan motivatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:41 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Nee, het is 'avondmens' dat het sommige mensen erg veel moeite kost uit bed te komen, het is motivatie of discipline dat sommige avondmensen het wel lukt.
7 minuten?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:34 schreef sexymofo het volgende:
ook nog zoiets: ik kan dus gewoon echt niet vroeg slapen, maar als ik om 3 uur ga slapen en ik moet om 5.30 opstaan, dan doe ik dit, ben ik 's middags half dood, maar kan ik niet slapen, en rond een uur of 9 's avonds krijg ik weer een energie boost waardoor ik tot na middernacht niet kan slapen. and so on and so on.
De gemiddelde persoon slaapt na 7 minuten, als ik pak em beet om 22.00u naar bed ga slaap ik na 120 minuten nog niet, ik kan het gewoon niet.
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Avondmens of gebrek aan motivatie.
Het maakt in feite geen verschil, alleen bij de ene moet je jezelf iets verwijten (gebrek aan motivatie/discipline) en bij de andere kan je het makkelijk afschuiven (tja, ik ben nu eenmaal avondmens).
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
En als je er wat van zegt is de reactie 8 uur is een normale tijd, ga werken pauper.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.
Jezusquote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.
Tijdens mijn schooltijd kon ik ook al niet mijn bed uit 's ochtends en dan schopten mijn ouders me gewoon naar bed om 9 uur hoor. Alleen als je dan pas om 12 uur slaapt helpt het nog niksquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Jezus
Volgens mij is iedereen de tijd van de lagere en middelbare school vergeten?
Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een avondmens omdat je gewoon te lui bent om je nest uit te komen en niet de discipline hebt om op tijd naar bed te gaan.
/signedquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:03 schreef Inu het volgende:
[..]
Tijdens mijn schooltijd kon ik ook al niet mijn bed uit 's ochtends en dan schopten mijn ouders me gewoon naar bed om 9 uur hoor. Alleen als je dan pas om 12 uur slaapt helpt het nog niks
Ik ben regelmatig ontzettend actief, helpt helemaal niksquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:18 schreef Teteteterek het volgende:
Dan zou je misschien wat actiever moeten zijn in de tijd dat je wakker bent.
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.
Ach, gaat het nu al over 'iets leuks'? Ik denk toch echt dat al die avondmensen zich iedere ochtend weer slaperig hun bed uit hijsen de motivatie van een betaalde baan is.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.
Zeker is er een motivatiedeel. Als avondmens kan je best vroeg je bed uitkomen. Het is alleen lastiger voor je dan voor een ochtendmens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een ochtendmens omdat je gewoon te lui bent om 's middags fatsoenlijk door te werken en 's avonds iets te doen en niet de discipline hebt om tot 19u op kantoor te blijven.
Dat zijn publicaties van luie communisten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:48 schreef r8ality het volgende:
Het is al vaak zat wetenschappelijk bewezen dat achterlijk vroeg je nest uit slechter is dan er laat uit. Kantoorslaven.
wanneer mag die timmerman dan wel werken van jou!!!??quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Zelfde geldt voor de timmerman die nu al vanaf 8 uur bezig is hiernaast. Waarom is dat toegestaan en wordt iedereen boos als je om half 11 's avonds gaat boren?
Leuk geprobeerd maar het slaat nergens op natuurlijkquote:
Als ik heel erg gemotiveerd vroeg op sta ben ik nog steeds moe. Ook al gaat het om feesten, heel veel geld of vakantie, ik blijf een avondmens. Ik vind het veel minder erg om vervelende dingen s' avonds te doen. Ik ben dan toch wakker.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als dat de redenatie is om het verschil te maken tussen luiwammes en avondmens, ben ik toch echt een avondmens. Ik heb al meer dan eens m'n vakantie willen laten schieten omdat ik voor dag en dauw op Schiphol moest zijn. Dan dacht ik: getver, moet ik dáárvoor zo vroeg m'n nest uit?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:13 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar het slaat nergens op natuurlijk
Gelijk eender hebben ochtendmensen 's avonds ook de motivatie om op te blijven als er iets tofs is, maar zijn ze dan nog steeds moe.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik heel erg gemotiveerd vroeg op sta ben ik nog steeds moe. Ook al gaat het om feesten, heel veel geld of vakantie, ik blijf een avondmens. Ik vind het veel minder erg om vervelende dingen s' avonds te doen. Ik ben dan toch wakker.
Ik heb (kort) de theorie aangehangen dat het een kwestie is van rangen en standen. Ik kwam tot deze conclusie toen ik in mijn studententijd een tijdje voor een bouwbedrijf heb gewerkt. Als uitzendkracht/bouwvakker dus, het bedrijf deed gevelbeplating en ik kan aardig wat met m'n handen. Stond ik eerst om 7 uur 's ochtends op de steigers, toen ze bij de metaalwerkplaats binnen iemand nodig hadden ging ik daar heen, daar begon men om 8 uur (nog geleerd met een computergestuurde zetbank om te gaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:21 schreef Metalfreak het volgende:Wat ik ook nooit begrijp is waarom sommige dingen altijd zo vroeg moeten, bijvoorbeeld in de bouw is het geen uitzondering dat er om 7 uur al begonnen wordt en ik erger me elke week weer rot aan de vuilniswagen die om tien voor 7 de afvalbakken voor blik/glas/plastic/whatever komt legen waardoor ik weer wakker word... Waarom zo vroeg in godsnaam? Het is echt niet dat het in dit dorpje zo druk is dat die er dan niet meer door kan.
En zijn avondgewoontes zijn al uitgebreid beschreven door ene heer H. Teeuwen:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:58 schreef Barbaaf het volgende:
Ik zie hem er eerder voor aan een ochtendmens te zijn, iedere dag om 6:00 fris uit de veren en slechts op zondag een uurtje langer te blijven liggen, maar dan ook alleen om de Here te eren.
Dan doe je dat toch 's middags, als iedereen er is? Iedereen zal toch een bepaald aantal uren moeten werken op een dag.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.
Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
quote:Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een avondmens omdat je gewoon te lui bent om je nest uit te komen en niet de discipline hebt om op tijd naar bed te gaan.
We moeten naar een 24 uurs economie dus teer op en ga lekker door met om 21:00 naar je nest te gaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Ik vind het namelijk ook kansloos.
Kijk, het liefste zou ik ook elke dag pas om 11 uur uit bed gaan maar zo werkt het gewoon niet in Nederland. Klaar. Dus sta ik netjes om 8 uur op.
Ik heb geen excuus nodig, zoals " hee maar ik ben een avondmens hoor", om lekker later te beginnen op het werk. Grow up please, je studentenleventje duurt niet eeuwig.
Ik werk er geen minuut minder om hoor dus wat is jouw probleem?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Kijk, het liefste zou ik ook elke dag pas om 11 uur uit bed gaan maar zo werkt het gewoon niet in Nederland. Klaar. Dus sta ik netjes om 8 uur op.
Ik heb geen excuus nodig, zoals " hee maar ik ben een avondmens hoor", om lekker later te beginnen op het werk. Grow up please, je studentenleventje duurt niet eeuwig.
Jij bent zeker zo iemand die 3 weken niet kan schijten alstie op een dag op een blauwe stoel moet zitten ipv een zwartequote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
wtf. Anders groei je ff een ruggengraat en slik je niet meer zomaar alles wat je verteld word. Sowieso, niet zo heel lang geleden was de 40-urige werkweek iets waar men alleen van kon dromen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Dat is niet zo gek, toeleveranciers zijn meestal van 9 tot 17 open en tevens gebruik je op die manier de daglicht periode optimaal, dat bespaart kosten omdat er niet met kunstlicht gewerkt hoeft te worden.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:21 schreef Metalfreak het volgende:
Wat ik ook nooit begrijp is waarom sommige dingen altijd zo vroeg moeten, bijvoorbeeld in de bouw is het geen uitzondering dat er om 7 uur al begonnen wordt
Goed verwoordquote:Op woensdag 1 april 2009 02:23 schreef Vyoo het volgende:
[..]
wtf. Anders groei je ff een ruggengraat en slik je niet meer zomaar alles wat je verteld word. Sowieso, niet zo heel lang geleden was de 40-urige werkweek iets waar men alleen van kon dromen.
Mensen zoeken een baan allang niet meer alleen op salaris, het gaat grotendeels om de overige voorwaarden. Daar zal nu een kleine terugval in zijn door de krimpende economie, maar de afgelopen eeuw is de trend continu geweest dat het meer flexibeler moet, omdat de productiviteit ook daadwerkelijk stijgt.
Helaas ben jij er duidelijk zo een die het moeilijk vind zich in een ander te verplaatsen, omdat het nu eenmaal 'is zoals het is, klaar'. Faalhaas.
Met meer sta je sterker dan in je eentje dus wat is er mis mee om met zn allen wat momentum proberen te creeeren?quote:Op woensdag 1 april 2009 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een gezeur toch allemaal weer, steeds maar weer die mensen die 'rechten' willen. Ik begin zelf liever ook niet om 7 uur dus ik zal er dus ook voor zorgen dat ik een baan krijg waarbij ik om 9 uur of 10 uur kan beginnen. Ik plan afspraken ook meestal pas vanaf 10 uur, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk. Maar ik ga niet lopen zeiken over dat ik rechten zou moeten hebben, neem het heft zelf in de hand en geef je eigen werkomgeving vorm.
Niks, maar dan is er dus geen sprake van een recht. Het gaat mij er om dat er geen PvdA-idioten opstaan die de werkgever willen gaan dwingen (dan wordt het dus een recht) hier rekening mee te houden.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Met meer sta je sterker dan in je eentje dus wat is er mis mee om met zn allen wat momentum proberen te creeeren?
Stuitend voorbeeld van een onderbuik-reactie op de TT.quote:Op woensdag 1 april 2009 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een gezeur toch allemaal weer, steeds maar weer die mensen die 'rechten' willen. Ik begin zelf liever ook niet om 7 uur dus ik zal er dus ook voor zorgen dat ik een baan krijg waarbij ik om 9 uur of 10 uur kan beginnen. Ik plan afspraken ook meestal pas vanaf 10 uur, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk. Maar ik ga niet lopen zeiken over dat ik rechten zou moeten hebben, neem het heft zelf in de hand en geef je eigen werkomgeving vorm.
En als wetenschappelijk onderzoek aantoont dat er daadwerkelijk een verschil is tussen ochtend- en avondmens? Ik heb nu een baan waarbij ik eigenlijk zelf kan bepalen hoe laat ik begin! Ik kan kiezen tussen 6 uur 's ochtends en 4 uur 's middags.. echt heerlijk. Ik voel me tien keer beter en gelukkiger als ik later kan beginnen.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niks, maar dan is er dus geen sprake van een recht. Het gaat mij er om dat er geen PvdA-idioten opstaan die de werkgever willen gaan dwingen (dan wordt het dus een recht) hier rekening mee te houden.
Zeker, alle ingrediënten zijn aanwezig om dit soort zaken afdwingbaar te gaan maken.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:35 schreef FritsVanEgters het volgende:
Heb je het artikel überhaupt gelezen?
Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Neem het heft in eigen hand en zorg dat je die baan krijgt waarin je je naar eigen zeggen ' tien keer beter en gelukkiger' voelt en wijs niet naar de overheid.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En als wetenschappelijk onderzoek aantoont dat er daadwerkelijk een verschil is tussen ochtend- en avondmens? Ik heb nu een baan waarbij ik eigenlijk zelf kan bepalen hoe laat ik begin! Ik kan kiezen tussen 6 uur 's ochtends en 4 uur 's middags.. echt heerlijk. Ik voel me tien keer beter en gelukkiger als ik later kan beginnen.
Nee.quote:Heb ik dan geen recht op een meer flexibele werkomgeving?
De economische voordelen en positieve gevolgen voor de volksgezondheid vind je niet belangrijk?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker, alle ingrediënten zijn aanwezig om dit soort zaken afdwingbaar te gaan maken.
De economische voordelen zullen echt wel vanzelf benut gaan worden, tenminste als er echt sprake is van een economisch voordeel. Helaas bekijkt de onderzoeker, zoals gewoonlijk, de zaken slechts vanuit één perspectief. En daarom zijn er economen, zij zien in dat er meerdere belangen meespelen (en zijn daar ook voor opgeleid), zo kan de werkgever op (economische) kosten gejaagd worden en kan het daarom een reden zijn voor de werkgever om van zijn werknemers te vragen om om 8 uur op kantoor te zijn.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:45 schreef FritsVanEgters het volgende:
De economische voordelen en positieve gevolgen voor de volksgezondheid vind je niet belangrijk?
Daar ben ik het volledig mee eens. De werkgever heeft net zo goed het recht om de werktijden van zijn bedrijf te bepalen.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Neem het heft in eigen hand en zorg dat je die baan krijgt waarin je je naar eigen zeggen ' tien keer beter en gelukkiger' voelt en wijs niet naar de overheid.
[..]
Eigenlijk wel dus. Iedereen kiest uiteindelijk toch zijn eigen werkomgeving.quote:Nee.
Maar een recht is afdwingbaar.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:53 schreef krioro het volgende:
Eigenlijk wel dus. Iedereen kiest uiteindelijk toch zijn eigen werkomgeving.
Zijn dat de economen die de kredietcrisis wel of niet zagen aankomen?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De economische voordelen zullen echt wel vanzelf benut gaan worden, tenminste als er echt sprake is van een economisch voordeel. Helaas bekijkt de onderzoeker, zoals gewoonlijk, de zaken slechts vanuit één perspectief. En daarom zijn er economen, zij zien in dat er meerdere belangen meespelen (en zijn daar ook voor opgeleid), zo kan de werkgever op (economische) kosten gejaagd worden en kan het daarom een reden zijn voor de werkgever om van zijn werknemers te vragen om om 8 uur op kantoor te zijn.
Hou op met me!quote:Volksgezondheid is een etatistische idéfix, in beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Sterker nog, de overheid kan mensen niet gezond maken, dat kan je alleen zelf.
En als het probleem ligt in je fysiologie?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De economische voordelen zullen echt wel vanzelf benut gaan worden, tenminste als er echt sprake is van een economisch voordeel. Helaas bekijkt de onderzoeker, zoals gewoonlijk, de zaken slechts vanuit één perspectief. En daarom zijn er economen, zij zien in dat er meerdere belangen meespelen (en zijn daar ook voor opgeleid), zo kan de werkgever op (economische) kosten gejaagd worden en kan het daarom een reden zijn voor de werkgever om van zijn werknemers te vragen om om 8 uur op kantoor te zijn.
Volksgezondheid is een etatistische idéfix, in beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Sterker nog, de overheid kan mensen niet gezond maken, dat kan je alleen zelf.
Ja goed, ik snap je punt, en ben het er ook mee eens. Wat ik simpelweg bedoelde is dat je het recht hebt een andere baan te nemen.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar een recht is afdwingbaar.Dat je afziet van een werkomgeving omdat de werkgever wil dat je om 8 uur aanwezig bent betekent juist dat het niet afdwingbaar is, het komt voort uit het samenspel tussen werkgever en werknemer.
Jazeker, sterker nog het zijn juist de liberale/libertarische economen die de kredietcrisis tijdig voorspelt hebben. Voor hen is de kredietcrisis nooit als een verrassing gekomen omdat bijvoorbeeld de Oostenrijkse conjunctuurtheorie deze crisis erg goed beschrijft.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:55 schreef FritsVanEgters het volgende:
Zijn dat de economen die de kredietcrisis wel of niet zagen aankomen?
Natuurlijk mag je je verenigen, heel goed zelfs.quote:Hou op met me!![]()
Het is je eigen verantwoordelijkheid maar je mag je niet verenigen om het voor elkaar te boksen.![]()
![]()
ben je een regelneukerige jurist of zo?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar een recht is afdwingbaar.Dat je afziet van een werkomgeving omdat de werkgever wil dat je om 8 uur aanwezig bent betekent juist dat het niet afdwingbaar is, het komt voort uit het samenspel tussen werkgever en werknemer.
Dan ben je er zelf toch het meest bij gebaat een andere baan te zoeken? Waarom dat dan via een afdwingbaar recht bij de overheid regelen in plaats van gewoon een andere baan te zoeken.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En als het probleem ligt in je fysiologie?
quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef krioro het volgende:
[..]
Ja goed, ik snap je punt, en ben het er ook mee eens. Wat ik simpelweg bedoelde is dat je het recht hebt een andere baan te nemen.
En als je nou werkzaam bent in een branche waarbij de banen niet voor het oprapen liggen? Of als je woont in een gebied met niet zo heel veel werkgelegenheid?quote:Op woensdag 1 april 2009 03:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan ben je er zelf toch het meest bij gebaat een andere baan te zoeken? Waarom dat dan via een afdwingbaar recht bij de overheid regelen in plaats van gewoon een andere baan te zoeken.
Oke, duidelijk.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef krioro het volgende:
Ja goed, ik snap je punt, en ben het er ook mee eens. Wat ik simpelweg bedoelde is dat je het recht hebt een andere baan te nemen.
Die branche kies je zelf. Je woongebied kies je zelf. Rolstoelers moeten een baan kiezen die ze aankunnen ja.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En als je nou werkzaam bent in een branche waarbij de banen niet voor het oprapen liggen? Of als je woont in een gebied met niet zo heel veel werkgelegenheid?
Moeten rolstoelers dan ook maar net zolang op zoek gaan tot ze een bedrijf vinden waarbij ze wel met de rolstoel naar het werk kunnen?
dat zeg ik nou ook altijd tegen mensen die zo afgeven op leraren..quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef krioro het volgende:
[..]
Omscholen, of toch maar accepteren. Accepteren kan handig zijn als je werk wil hebben, maar je kunt het ook eens voorleggen aan de werkgever, soms zitten die er helemaal niet zo strak in.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En als je nou werkzaam bent in een branche waarbij de banen niet voor het oprapen liggen?
Verhuizen of een baan accepteren die minder goed aan je wensen voldoet. Het leven is keuzes maken, een kind geef je ook niet zowel pannenkoeken als friet.quote:Of als je woont in een gebied met niet zo heel veel werkgelegenheid?
Ja, dat vind ik wel. Alleen vind ik dat werkgever een grotere morele verplichting om dit soort mensen toch aan te nemen, je kunt immers die rolstoel niet zomaar aan de kant schuiven, terwijl het voor een avondmens niet onoverkomelijk is om om 8 uur te beginnen, fijn is misschien anders maar je hebt in ieder geval een keus. Iemand in een rolstoel heeft die keus niet. Kijk voor een aannemer die een bouwvakker zoekt kan ik het begrijpen, maar bij bankbediende dan moet je als werkgever toch ook je morele plicht vervullen door iemand in een rolstoel toch aan te nemen, ook al kost dat misschien 300 euro voor een aangepast bureau. Anderzijds, als je al twee andere werknemers hebt aangenomen, die ook in rolstoel zitten, dan kan je de nieuwe werknemer in de rolstoel natuurlijk wel weer niet aannemen.quote:Moeten rolstoelers dan ook maar net zolang op zoek gaan tot ze een bedrijf vinden waarbij ze wel met de rolstoel naar het werk kunnen?
Goed idee. Ik ga ook.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:04 schreef Ole het volgende:Maar goed, ondergetekende gaat nu
Dan mogen ze blijven.quote:Op woensdag 1 april 2009 03:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jazeker, sterker nog het zijn juist de liberale/libertarische economen die de kredietcrisis tijdig voorspelt hebben. Voor hen is de kredietcrisis nooit als een verrassing gekomen omdat bijvoorbeeld de Oostenrijkse conjunctuurtheorie deze crisis erg goed beschrijft.
Ben ik misschien voor een deel nog wel met je eens. Zou wel 's heel onpraktisch kunnen zijn.quote:Natuurlijk mag je je verenigen, heel goed zelfs.Ik wil alleen niet dat het afdwingbaar wordt in de vorm van een recht.
Dat argument ging ook niet op bij de rookvrije werkplek voor horeca-personeel.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:01 schreef krioro het volgende:
Juist, dat is het hem. Het antwoord op degenen die het 'recht' willen is:
[..]
Met de manier waarop dat ingevoerd is ben ik het dan ook niet eens.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:28 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Dat argument ging ook niet op bij de rookvrije werkplek voor horeca-personeel.
Laat ik vooropstellen dat ik vind dat je de beste moet aannemen (de derde rolstoeler maar niet riekt naar discriminatie), maar ik moest denken aan quota. Misschien wel een handig instrument om het aantal avondbanen op te schroeven.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
dan moet je als werkgever toch ook je morele plicht vervullen door iemand in een rolstoel toch aan te nemen, ook al kost dat misschien 300 euro voor een aangepast bureau. Anderzijds, als je al twee andere werknemers hebt aangenomen, die ook in rolstoel zitten, dan kan je de nieuwe werknemer in de rolstoel natuurlijk wel weer niet aannemen.
Lees de vraag nog 's.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:05 schreef krioro het volgende:
Rolstoelers moeten een baan kiezen die ze aankunnen ja.
Ik ook niet.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:31 schreef krioro het volgende:
[..]
Met de manier waarop dat ingevoerd is ben ik het dan ook niet eens.
Had ik al gedaan. Met aankunnen bedoel ik dus dat zij geen baan moeten nemen die ze realistisch gezien niet kunnen uitvoeren (net zoals iedereen).quote:
Maar dat bedoelt P_o_p niet. Het gaat om een toegankelijke werkplek, faciliteiten binnen een bedrijf, etc.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:35 schreef krioro het volgende:
[..]
Had ik al gedaan. Met aankunnen bedoel ik dus dat zij geen baan moeten nemen die ze realistisch gezien niet kunnen uitvoeren.
Ja goed, ik zei het allemaal wat kort. Dat recht is ook niet universeel toepasbaar. Je kan niet verwachten dat iemand in een rolstoel aangenomen wordt als fietskoerier, en dat de werkgever dan de omstandigheden maar zo moet aanpassen dat dat kan. Binnen bepaalde grenzen kunnen werkplekken aangepast worden (en zoals eerder gezegd, vanuit moreel oogpunt zou dat ook moeten in bepaalde gevallen). Maar niet altijd.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:36 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Maar dat bedoelt P_o_p niet. Het gaat om een toegankelijke werkplek, faciliteiten binnen een bedrijf, etc.
Exact. Ik denk dat we voor een groot deel op één lijn zitten. Maar als je die lijn doortrekt, gelijke rechten voor de mensen met handicap tenzij onmogelijk en onpraktisch, en je behandelt het bioritme van de B-mens hetzelfde als een handicap, dan kom je imo uit op een recht tenzij onmogelijk of onpraktisch.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:42 schreef krioro het volgende:
[..]
Ja goed, Ik zei het allemaal wat kort. Dat recht is ook niet universeel toepasbaar. Je kan niet verwachten dat iemand in een rolstoel aangenomen wordt als fietskoerier, en dat de werkgever dan de omstandigheden maar zo moet aanpassen dat dat kan. Binnen bepaalde grenzen kunnen werkplekken aangepast worden (en zoals eerder gezegd, vanuit moreel oogpunt zou dat ook moeten in bepaalde gevallen). Maar niet altijd.
Ok, nu zijn we er inderdaad. Tsja, of een B-bioritme als handicap gezien moet worden, dat laat ik maar aan de experts over. Afgaande op wat ik tot nog toe weet vind ík iig van niet.quote:Op woensdag 1 april 2009 04:54 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Exact. Ik denk dat we voor een groot deel op één lijn zitten. Maar als je die lijn doortrekt, gelijke rechten voor de mensen met handicap tenzij onmogelijk en onpraktisch, en je behandelt het bioritme van de B-mens hetzelfde als een handicap, dan kom je imo uit op een recht tenzij onmogelijk of onpraktisch.
Zoals idd ook met de rookvrije werkplek had moeten gebeuren. Recht tenzij...
Handicap hoef je niet letterlijk te nemen wmb. Zwangerschap is ook geen handicap, maar er zijn wel allerlei regelingen voor. Noem het een gezondheidskwestie ofzo.quote:Op woensdag 1 april 2009 05:02 schreef krioro het volgende:
[..]
Ok, nu zijn we er inderdaad. Tsja, of een B-bioritme als handicap gezien moet worden, dat laat ik maar aan de experts over. Afgaande op wat ik tot nog toe weet vind ík iig van niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |