Het klinkt allemaal een beetje knullig, maar eigenlijk zit er wel wat in. Wie bepaalt er dat het 'normaal' is om om half 9 te beginnen? Het schaadt dus zelfs de gezondheid van mensen.quote:Avondmensen willen uitslaaprecht
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 02:42
3,5 miljoen Nederlanders hebben een inwendige klok die nooit goed loopt. Ze willen andere werktijden.
Ze worden gediscrimineerd, beschimpt en onderdrukt: avondmensen. Die om acht uur verdwaasd in de trein zitten, op het werk vier koppen koffie naar binnen gieten en om elf uur nog niet wakker zijn. In een wurggreep gehouden door de vroege vogels van de maatschappij.
Maar nu slaan ze terug, met meer dan 8.000 voetsoldaten in 50 landen. Verenigd in de B-society van de Deense Camilla King: een internationale beweging die strijdt voor keuzevrijheid van werktijden. Het Amnesty International van de bioritmen vecht voor het recht om pas om tien uur op school en werk te verschijnen. In Denemarken is er al een B-middelbare school en zijn er meerdere B-bedrijven. Deze zomer komt er een Nederlandse B-society.
Het handvest ‘de tien geboden van B-society’ is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van professor Chronobiologie Till Rönneberg uit München. Ieder mens heeft een innerlijke klok die wordt gestuurd door ‘klokgenen’. Die persoonlijke klok komt alleen vaak niet overeen met de klok aan de muur.
B-mensen blijven graag tot laat wakker en vinden het moeilijk om ’s ochtends op te staan. Ja, nogal wiedes als je tot twee uur wakker blijft. Maar ze kunnen niet anders. Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Daardoor duurt het voor een B-mens veel langer voor hij wakker is en leeft hij met een constante ‘sociale jetlag’ omdat hij niet genoeg slaapt. Eerder naar bed gaan helpt niet want een avondmens kan niet om 23 uur slapen. De enige oplossing is later gaan werken.
Volgens Rönneberg slaapt 60 procent van de mensen te weinig doordat ze te vroeg moeten werken. Bij hardcore B-mensen loopt het slaaptekort op tot tien uur per week. In Nederland wonen zo’n 3,5 miljoen B-mensen en 2 miljoen A-mensen.
Rönneberg voorspelt ‘onvoorstelbaar economisch voordeel’ als iedereen kan kiezen hoe laat hij begint met werk of school. B-mensen in hun eigen bioritme laten werken stimuleert de productiviteit en creativiteit en zorgt daarmee voor economische groei. Want welk avondmens krijgt voor elf uur iets uit zijn vingers?
Oplossing van het fileprobleem is nabij als een kwart van Nederland later begint met werken. Daarnaast blijkt volgens King uit onderzoek bij ‘B-gecertificeerde’ ondernemingen dat de tevredenheid van werknemers stijgt van 30 naar 90 procent.
Keuzevrijheid in werktijden is bovendien goed voor de volksgezondheid. Volgens Rönneberg consumeren B-mensen meer koffie, alcohol en sigaretten dan A-mensen of personen uit de middengroep. Vanwege de stress die ze krijgen van hun sociale jetlag.
Hoog tijd dat bedrijven, scholen en overheden hun ogen openen, vindt grondlegger King. Maar hoeveel zieltjes win je met een kleinerende term als B-mens? ‘Ik bedoel het als Hamlets ‘to be or not to be’. Het gaat om het recht om jezelf te zijn.’
quote:Avondmensen willen uitslaaprecht
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 02:42
quote:Op maandag 30 maart 2009 13:17 schreef Lkw het volgende:
[..]
Camil is zelf ook avondmens zo te zien, om niet te zeggen nachtmens.
Als je elke dag om 11 uur opstaat, zitten er nog steeds 24 uur in een dag en en niet 25 tot 27.quote:Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Lijkt me juist heerlijk, om 10 uur beginnen.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:38 schreef Karina het volgende:
Lijkt me een prima idee, scheelt files en sjacherijnige collega's. Ik begin zelf altijd vroeg, om half 8, dan kan ik om 4 uur weer naar huis. Ik moet er niet aan denken om, om 10 uur te beginnen en dan tot half 7 op kantoor te moeten zitten.
Mij kijken ze trouwens altijd juist scheef aan omdat ik "al" om 4 uur weg ga.
Revolutie!quote:Op maandag 30 maart 2009 13:13 schreef Mirjam het volgende:
ik ben ook een avondmens, kan me er wel wat bij voorstellen
Dat lijkt me wel te kunnen. Als avondmensen 2 uur later beginnen dan ochtendmensen, heb je nog steeds 6 uur overlap. Als het dan niet lukt, is het onwil.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.
Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
Je hebt gelijk. Het is het beste als de ochtendmensen zich gewoon aanpassen.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zie de agenda's maar eens op één lijn te krijgen van een ochtend- en een avondmens. De eerste wil dat belangrijke overleg graag 's ochtends doen en de tweede juist niet.
Leuk idee, maar doordat je stuit op diverse praktijkproblemen is het lastig te realiseren.
En zo is het. Avondmensen hebben zich al veel te lang opgeofferd.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Het is het beste als de ochtendmensen zich gewoon aanpassen.
Als ik om half 9 op mn werk zit wil dat overleg net zo goed laat doen, eigenlijk zelfs nog later omdat het langer duurt voordat ik me enigzins prettig voel. Dat afstemmen komt vanzelf wel goed, if anything krijg je juist meer vrijheid. Als je de overige dagen normaal kan slapen is het niet erg om een keer ergens vroeg aanwezig te zijn.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
quote:Op maandag 30 maart 2009 14:07 schreef XcUZ_Me het volgende:
Zelf vind ik vroeg beginnen juist lekker. Ik ben absoluut geen avondmens. Rond 21:30 houdt het echt toch wel op bij mij
.
ook nadelen.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:56 schreef slaapvaak het volgende:
Ik zie alleen maar voordelen, ik ben voor!
Nee hoor. Gewoon een ochtendmensquote:
Menig bedrijf stort dan ook volledig in op het moment dat er 1 of 2 medewerkers ziek zijn.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
ook nadelen.
als je iemand nodig hebt op je werk, is diegene er niet want hij is een "avondmens".
Dat zijn gewoon nutteloze luie levensvormen die niet meegeteld hoeven te worden.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:30 schreef hoerezooi het volgende:
zijn er ook C mensen zoals ik? om 23.00 naar bed willen en 12.00 eruit
HOAX Je bent gewoon een dikke oranje kat, je hebt 18 uur slaap per dag nodig en bent nu afk omdat je lasagne ruikt..quote:Op maandag 30 maart 2009 14:30 schreef hoerezooi het volgende:
zijn er ook C mensen zoals ik? om 23.00 naar bed willen en 12.00 eruit
Horeca?quote:Op maandag 30 maart 2009 14:34 schreef Armoed het volgende:
Ik ga zelf tussen 02:00 en 04:00 naar bed en kom er pas om 12:00 uit.
Werk van 14:00 tot 22:00 zou mij echt super lijken.
Bijvoorbeeld, probleem is alleen de kwaliteit van horeca-werkquote:
Dat is voor de avondmens geen probleem.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
ook nadelen.
als je iemand nodig hebt op je werk, is diegene er niet want hij is een "avondmens".
Maar dat is toch geen reden om het toe te passen in sectoren waar het wel kan? Dan gaat de productiviteit in die sector wel omhoog, en het is een sector minder die bijdraagt aan het fileprobleem.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Aanpasssen van de werktijden lijkt voor veel sectoren geen haalbaar plan. Ochtend en avond mensen moeten toch samen een bedrijf kunnen runnen.
Als het kan lijkt het me idd wel handig. Maar om het voor de hele maatschappij in te voeren is gewoon niet werkbaar.quote:Op maandag 30 maart 2009 14:52 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar dat is toch geen reden om het toe te passen in sectoren waar het wel kan? Dan gaat de productiviteit in die sector wel omhoog, en het is een sector minder die bijdraagt aan het fileprobleem.
Dan ben jij waarschijnlijk iemand met een ritme van 23 of minder uur, als je je er niet tegen verzet wordt het dan ook steeds vroeger? Als ik niet oplet (en ik heb een paar dagen vrij) is m'n ritme in een paar dagen omgedraaid tot het na een week weer 'normaal' is, dan doe ik zes dagen (voor m'n beleving) in zeven kalenderdagenquote:Op maandag 30 maart 2009 14:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon een ochtendmens. Doorgaans voor de wekker wakker (06:30) en op m'n best tot een uur of 15:00. Daarna wordt het rap minder en eigenlijk wil ik vanaf half 9 / 9 uur al wel naar bed, maar weet het dan nog te rekken (met moeite) tot half 10 / 10 uur.
Jeps. Als ik op een avond om 21:00 ga slapen, dan wil ik dat de volgende dag weer en het liefst nog eerder. Vandaar dat ik het dus ook rek, om niet in een permanente slaap terecht te komenquote:Op maandag 30 maart 2009 15:50 schreef Barbaaf het volgende:
Eindelijk erkenning als avondmens
[..]
Dan ben jij waarschijnlijk iemand met een ritme van 23 of minder uur, als je je er niet tegen verzet wordt het dan ook steeds vroeger? Als ik niet oplet (en ik heb een paar dagen vrij) is m'n ritme in een paar dagen omgedraaid tot het na een week weer 'normaal' is, dan doe ik zes dagen (voor m'n beleving) in zeven kalenderdagen
Vreselijk die mensen die per se zo vroeg mogelijk een overleg willen doen,quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
quote:Op maandag 30 maart 2009 14:23 schreef Zith het volgende:
Zo ben ik ook jaVan 09:00 tot 16:00 moe en gaapen... maar na 20:00 vol met energie ...
Heb minder last van een nachtdienst (12 tot 7) \dan van een tentamen om 9 uur. Dan heb ik echt een jetlag.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:39 schreef Hagelkaas het volgende:
Top idee, ik ben ook volledig naar de klote als ik vroeger dan 10:00 moet opstaan
Amen .quote:Op maandag 30 maart 2009 14:09 schreef freiss het volgende:
Ik ben geen avondmens, ik ben gewoon lui.
Onze economie loopt nog steeds erg achter. Het is ook niet echt doeltreffend dat de meeste winkelsquote:Op maandag 30 maart 2009 22:49 schreef TC_Artemis het volgende:
In een 24 uurs economie als deze waar alles gericht is op effiency is zoiets als dit echt geniaal natuurlijk.
Helaas, ik ben momenteel veel te vrolijk om in gesprek te gaan met een trol. Probeer het morgenochtend nog eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:22 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ben je dan ook een dwarsligger.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Helaas, ik ben momenteel veel te vrolijk om in gesprek te gaan met een trol. Probeer het morgenochtend nog eens.
Dan ben je nog geen avondmens maar gewoon lastig opstaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:52 schreef erikkll het volgende:
*bekent
Het wordt nu ook wel een keer tijd om te gaan slapen (morgen kan ik uitslapen) maar ik zou het zo elke dag doen, lekker laat naar bed, gewoon op een normaal tijdstip opstaan (uurtje of 10?) dan aan het werk gaan (uurtje of 11?) en twee uur later dan gebruikelijk naar huis gaan.
M'n avondeten eet ik ook wel op een later tijdstip, maakt me niets uit. Ik heb immers de hele avond nog!
Dat is het verschil tussen de biologische en natuurlijke klok.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 07:37 schreef Jovatov het volgende:
Maar als ik het bericht goed lees is later werken toch niet een oplossing?
Immers, als je echt een ritme van 25-27 uur per dag hebt, dan zal je altijd tijd te kort komen in een dag. De eerste paar dagen zal het lekker zijn om pas om 12 uur te gaan werken. Maar daarna zal je snel weer niet kunnen opstaan, omdat een dag gewoon 24 uur is en niet meer.
Ik, als ochtendmens, merk anders regelmatig dat als ik om 16:00 naar buiten ga iedereen me aankijkt met een blik alsof ik een middag vrij genomen heb. Zich niet realiserend dat de bewaking me 's morgens verteld heeft toch echt niet meer voor 6:30 binnen te komen omdat het alarm dan nog aan staat.....quote:Op maandag 30 maart 2009 13:14 schreef Lkw het volgende:
En terecht. Deze maatschappij zucht onder de terreur van de ochtendmens. Vroeg opstaan en op je werk verschijnen wordt vreemd genoeg als positieve kwaliteit gezien, terwijl op later beginnen en later naar huis gaan wordt neergekeken.
dat zijn wel erg lange nachten dan..... Tijd om je wekker wat vroeger te zetten joh, het schijnt dat meer dan 7 uur slaap per nacht je levensverwachting verlaagt.....quote:Op maandag 30 maart 2009 14:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
Nee hoor. Gewoon een ochtendmens. Doorgaans voor de wekker wakker (06:30) en op m'n best tot een uur of 15:00. Daarna wordt het rap minder en eigenlijk wil ik vanaf half 9 / 9 uur al wel naar bed, maar weet het dan nog te rekken (met moeite) tot half 10 / 10 uur.
Tot 14:00 is meestal niet echt handig. Maar mijn standaard uren zijn 7:00-15:30 en dat zijn ze al jaren.... En als de opdracht dan een beetje in de buurt is zit ik inderdaad om 16:00 in de tuin te genieten van een {vul een willekeurige verfrissende versnapering in}quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:11 schreef Damzkieee het volgende:
Ik zou wel van 6.00 tot 14.00 willen werken in de zomer. HeerlijkLekker in de tuin zitten of naar het zwembad
. Vanaf 14.00 wordt het hier op kantoor trouwens ook gloeiendheet in de zomer.
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:49 schreef kraaksandaal het volgende:
Avondmensen slapen graag in de ochtend wanneer het zootje weer op gang komt.
Dat kan ook ja. Hetgeen maar weer eens aantoont dat je scheef wordt aangekeken wanneer je maar iets afwijkt van de middelmaat. Mensen zijn irritante wezens die bang zijn af te wijken van de groep. En als iemand het toch waagt dat te doen, wordt hij al gauw een buitenbeentje en meer of minder verstoten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:32 schreef Croga het volgende:
Ik, als ochtendmens, merk anders regelmatig dat als ik om 16:00 naar buiten ga iedereen me aankijkt met een blik alsof ik een middag vrij genomen heb. Zich niet realiserend dat de bewaking me 's morgens verteld heeft toch echt niet meer voor 6:30 binnen te komen omdat het alarm dan nog aan staat.....
Juustemquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:21 schreef Croga het volgende:
[..]
Tot 14:00 is meestal niet echt handig. Maar mijn standaard uren zijn 7:00-15:30 en dat zijn ze al jaren.... En als de opdracht dan een beetje in de buurt is zit ik inderdaad om 16:00 in de tuin te genieten van een {vul een willekeurige verfrissende versnapering in}
Omdat 8-16 doorgaans de werktijden op de bouw zijnquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.
Zelfde geldt voor de timmerman die nu al vanaf 8 uur bezig is hiernaast. Waarom is dat toegestaan en wordt iedereen boos als je om half 11 's avonds gaat boren?
Zoals ik al zei: we zuchten onder de terreur van de ochtendmens. Tijd voor revolutie!
typisch avondmens, enige verschil is dat jij disipline hebt en 9 van de 10 anderen nietquote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:34 schreef sexymofo het volgende:
ook nog zoiets: ik kan dus gewoon echt niet vroeg slapen, maar als ik om 3 uur ga slapen en ik moet om 5.30 opstaan, dan doe ik dit, ben ik 's middags half dood, maar kan ik niet slapen, en rond een uur of 9 's avonds krijg ik weer een energie boost waardoor ik tot na middernacht niet kan slapen. and so on and so on.
De gemiddelde persoon slaapt na 7 minuten, als ik pak em beet om 22.00u naar bed ga slaap ik na 120 minuten nog niet, ik kan het gewoon niet.
Dan is het dus motivatie, niet 'avondmens' dat je 's morgens niet uit je nest kan komen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:51 schreef TwyLight het volgende:
[..]
typisch avondmens, enige verschil is dat jij disipline hebt en 9 van de 10 anderen nietwaaronder ik
tenzij ik iets leuks ga doen 's ochtends
Ja. En over de zin of onzin daarvan gaat dit topic juist.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:47 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Omdat 8-16 doorgaans de werktijden op de bouw zijn
Nee, het is 'avondmens' dat het sommige mensen erg veel moeite kost uit bed te komen, het is motivatie of discipline dat sommige avondmensen het wel lukt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dan is het dus motivatie, niet 'avondmens' dat je 's morgens niet uit je nest kan komen.
Avondmens of gebrek aan motivatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:41 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Nee, het is 'avondmens' dat het sommige mensen erg veel moeite kost uit bed te komen, het is motivatie of discipline dat sommige avondmensen het wel lukt.
7 minuten?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 03:34 schreef sexymofo het volgende:
ook nog zoiets: ik kan dus gewoon echt niet vroeg slapen, maar als ik om 3 uur ga slapen en ik moet om 5.30 opstaan, dan doe ik dit, ben ik 's middags half dood, maar kan ik niet slapen, en rond een uur of 9 's avonds krijg ik weer een energie boost waardoor ik tot na middernacht niet kan slapen. and so on and so on.
De gemiddelde persoon slaapt na 7 minuten, als ik pak em beet om 22.00u naar bed ga slaap ik na 120 minuten nog niet, ik kan het gewoon niet.
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Avondmens of gebrek aan motivatie.
Het maakt in feite geen verschil, alleen bij de ene moet je jezelf iets verwijten (gebrek aan motivatie/discipline) en bij de andere kan je het makkelijk afschuiven (tja, ik ben nu eenmaal avondmens).
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
En als je er wat van zegt is de reactie 8 uur is een normale tijd, ga werken pauper.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het vervelende is dat ochtendmensen daar geen rekening mee houden. Elke ochtend komt hier om half 8 een hooggelaarsde dame de trap af, klikkerdeklak, Lkw wakker. Grmbl. Moet je zelf eens om half 2 's nachts proberen stampend de trap op te gaan, dan is iedereen verontwaardigd.
Jezusquote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.
Tijdens mijn schooltijd kon ik ook al niet mijn bed uit 's ochtends en dan schopten mijn ouders me gewoon naar bed om 9 uur hoor. Alleen als je dan pas om 12 uur slaapt helpt het nog niksquote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Jezus
Volgens mij is iedereen de tijd van de lagere en middelbare school vergeten?
Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een avondmens omdat je gewoon te lui bent om je nest uit te komen en niet de discipline hebt om op tijd naar bed te gaan.
/signedquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:03 schreef Inu het volgende:
[..]
Tijdens mijn schooltijd kon ik ook al niet mijn bed uit 's ochtends en dan schopten mijn ouders me gewoon naar bed om 9 uur hoor. Alleen als je dan pas om 12 uur slaapt helpt het nog niks
Ik ben regelmatig ontzettend actief, helpt helemaal niksquote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:18 schreef Teteteterek het volgende:
Dan zou je misschien wat actiever moeten zijn in de tijd dat je wakker bent.
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:52 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En dit soort gemakzuchtige generalisatie is juist waar avondmensen zich tegen verzetten.
Ach, gaat het nu al over 'iets leuks'? Ik denk toch echt dat al die avondmensen zich iedere ochtend weer slaperig hun bed uit hijsen de motivatie van een betaalde baan is.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.
Zeker is er een motivatiedeel. Als avondmens kan je best vroeg je bed uitkomen. Het is alleen lastiger voor je dan voor een ochtendmens.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je er wel kan uitkomen als er die ochtend 'iets leuks' is, dan heb je geen probleem met je klok, maar met je motivatie.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:56 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een ochtendmens omdat je gewoon te lui bent om 's middags fatsoenlijk door te werken en 's avonds iets te doen en niet de discipline hebt om tot 19u op kantoor te blijven.
Dat zijn publicaties van luie communisten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:48 schreef r8ality het volgende:
Het is al vaak zat wetenschappelijk bewezen dat achterlijk vroeg je nest uit slechter is dan er laat uit. Kantoorslaven.
wanneer mag die timmerman dan wel werken van jou!!!??quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef Lkw het volgende:
[..]
Zelfde geldt voor de timmerman die nu al vanaf 8 uur bezig is hiernaast. Waarom is dat toegestaan en wordt iedereen boos als je om half 11 's avonds gaat boren?
Leuk geprobeerd maar het slaat nergens op natuurlijkquote:
Als ik heel erg gemotiveerd vroeg op sta ben ik nog steeds moe. Ook al gaat het om feesten, heel veel geld of vakantie, ik blijf een avondmens. Ik vind het veel minder erg om vervelende dingen s' avonds te doen. Ik ben dan toch wakker.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als dat de redenatie is om het verschil te maken tussen luiwammes en avondmens, ben ik toch echt een avondmens. Ik heb al meer dan eens m'n vakantie willen laten schieten omdat ik voor dag en dauw op Schiphol moest zijn. Dan dacht ik: getver, moet ik dáárvoor zo vroeg m'n nest uit?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 14:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:13 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar het slaat nergens op natuurlijk
Gelijk eender hebben ochtendmensen 's avonds ook de motivatie om op te blijven als er iets tofs is, maar zijn ze dan nog steeds moe.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik heel erg gemotiveerd vroeg op sta ben ik nog steeds moe. Ook al gaat het om feesten, heel veel geld of vakantie, ik blijf een avondmens. Ik vind het veel minder erg om vervelende dingen s' avonds te doen. Ik ben dan toch wakker.
Ik heb (kort) de theorie aangehangen dat het een kwestie is van rangen en standen. Ik kwam tot deze conclusie toen ik in mijn studententijd een tijdje voor een bouwbedrijf heb gewerkt. Als uitzendkracht/bouwvakker dus, het bedrijf deed gevelbeplating en ik kan aardig wat met m'n handen. Stond ik eerst om 7 uur 's ochtends op de steigers, toen ze bij de metaalwerkplaats binnen iemand nodig hadden ging ik daar heen, daar begon men om 8 uur (nog geleerd met een computergestuurde zetbank om te gaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:21 schreef Metalfreak het volgende:Wat ik ook nooit begrijp is waarom sommige dingen altijd zo vroeg moeten, bijvoorbeeld in de bouw is het geen uitzondering dat er om 7 uur al begonnen wordt en ik erger me elke week weer rot aan de vuilniswagen die om tien voor 7 de afvalbakken voor blik/glas/plastic/whatever komt legen waardoor ik weer wakker word... Waarom zo vroeg in godsnaam? Het is echt niet dat het in dit dorpje zo druk is dat die er dan niet meer door kan.
En zijn avondgewoontes zijn al uitgebreid beschreven door ene heer H. Teeuwen:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:58 schreef Barbaaf het volgende:
Ik zie hem er eerder voor aan een ochtendmens te zijn, iedere dag om 6:00 fris uit de veren en slechts op zondag een uurtje langer te blijven liggen, maar dan ook alleen om de Here te eren.
Dan doe je dat toch 's middags, als iedereen er is? Iedereen zal toch een bepaald aantal uren moeten werken op een dag.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
quote:Maar nu iedereen volwassen is en aan niet zo veel regels is verbonden, is iedereen opeens een avondmens omdat je gewoon te lui bent om je nest uit te komen en niet de discipline hebt om op tijd naar bed te gaan.
We moeten naar een 24 uurs economie dus teer op en ga lekker door met om 21:00 naar je nest te gaanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Ik vind het namelijk ook kansloos.
Kijk, het liefste zou ik ook elke dag pas om 11 uur uit bed gaan maar zo werkt het gewoon niet in Nederland. Klaar. Dus sta ik netjes om 8 uur op.
Ik heb geen excuus nodig, zoals " hee maar ik ben een avondmens hoor", om lekker later te beginnen op het werk. Grow up please, je studentenleventje duurt niet eeuwig.
Ik werk er geen minuut minder om hoor dus wat is jouw probleem?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Kijk, het liefste zou ik ook elke dag pas om 11 uur uit bed gaan maar zo werkt het gewoon niet in Nederland. Klaar. Dus sta ik netjes om 8 uur op.
Ik heb geen excuus nodig, zoals " hee maar ik ben een avondmens hoor", om lekker later te beginnen op het werk. Grow up please, je studentenleventje duurt niet eeuwig.
Jij bent zeker zo iemand die 3 weken niet kan schijten alstie op een dag op een blauwe stoel moet zitten ipv een zwartequote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:08 schreef XDo het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |