abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67395468

Welkom op De Beursvloer! Dit is het [AEX]-topic waarin je live met mede-FOK!kers alle wereldwijde beurzen kunt volgen en over de laatste economische nieuwtjes kunt discussiëren. Op De Beursvloer is een beetje slowchat best toegestaan. Heb je trouwens een link die kan worden toegevoegd aan de OP? Super! Post 'm alsjeblieft in het Feedback-topic van AEX of stuur 'm naar italodancer -at- fok.nl. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg alsjeblieft helemaal onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op FOK!
Veel plezier op De Beursvloer

Het Financieele Dagblad
De Financiële Telegraaf
BNR Nieuwsradio
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Bloomberg TV [2] (streaming TV)

AEX-fondsen
De Financiële Telegraaf - Streaming
Beurs.nl - Delayed

Intraday AEX-index

Europese Indices
Yahoo - Streaming / Delayed (zie tijd)
US Markets - Real-time
ProFinance - Streaming indices
IG Index - Streaming FTSE 100 (spread betting)
RTS (Moskou)

Intraday DAX (Duitsland)

Intraday CAC-40 (Frankrijk)

Intraday BEL-20 (België)

Intraday FTSE-100 (Verenigd Koninkrijk)

Intraday RTS-index (Rusland)

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Amerikaanse fondsen
Google Finance - Streaming
Google Finance (belangrijkste bankaandelen) - Streaming / Real-time
MarketWatch - Delayed

Intraday Dow Jones-index

Intraday S&P 500-index

Intraday Nasdaq Composite

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices
Yahoo! Azië - Streaming / Delayed
Yahoo! Brazilië, Mexico, Argentinië - Streaming / Delayed
AME Info (Midden-Oosten) - Delayed

Intraday Nikkei (Japan)

Intraday Hang Seng (Hong Kong, China)

Intraday SSE Composite (Shanghai, China)

Intraday Bovespa (Brazilië)

Koersen
FXStreet - Streaming valuta
ProFinance - Streaming valuta en commodities
ProFinance - Streaming grafieken valuta, commodities, indices
Rohstoff Tool - Streaming commodities
CNBC - Streaming olie en goud
US Markets - Semi-real-time goud, zilver en olie

Intraday Euro-Dollar

Intraday Olieprijs

Intraday Goud en Zilver

Ask - Vraagprijs of laatprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt gevraagd -‘gelaten’- voor de verkoop van een bepaald effect.

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Bid - Biedprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt geboden voor de aankoop van een bepaald effect.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dagorder - Een gelimiteerde order die uitsluitend gedurende de dag van opgave kan worden uitgehandeld. Niet uitgevoerde orders vervallen automatisch bij het sluiten van de handel.

Delayed - Koersen worden vertraagd doorgegeven. Meestal is de vertraging 15 of 20 minuten.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,‘expireren’, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico’s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers - De waarde van een effect op een bepaald moment. Koersen van effecten zijn variabel.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ¤ 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ¤ 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie. Men krijgt een longpositie door het kopen van een effect.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Mandje - Pakket van verschillende aandelen die gezamenlijk worden verhandeld. Een mandje kan bijvoorbeeld het pakket aandelen zijn waaruit een index is samengesteld.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit ‘scheef’ als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs. Als de markt ¤ 22,50 biedt en ¤ 23 laat, dan is de spread dus ¤ 0,50.

Streaming - Koersen zijn actueel. Ze worden live op je scherm geüpdate.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
De Beursvloer #33: AEX hardloper; door 270 punten
De Beursvloer #34: Europese beurzen openen in de min
De Beursvloer #35: Bouwers krijgen 'm wel omhoog
De Beursvloer #36: Europese beurzen verliezen 3%
De Beursvloer #37: Europese beurzen starten hoger
De Beursvloer #38: Banken zorgen voor onrust op Europese beurzen
De Beursvloer #39: Wall Street kleurt bloedrood op 'Obama Day'
De Beursvloer #40: AEX onder 230 tijdens downtime FOK!
De Beursvloer #41: AEX sluit 5,8% hoger, overheidsdeal ING
De Beursvloer #42: Europese beurzen leveren in
De Beursvloer #43: AEX licht groen op rustige handelsdag
De Beursvloer #44: rentevoet gehandhaafd op 2%
De Beursvloer #45: AEX sluit 4,3% lager na details plan
De Beursvloer #46: AEX start nieuwe week lager
De Beursvloer #47: Beurzen verder onderuit
De Beursvloer #48: AEX fors lager en richting 230pt grens
De Beursvloer #49: Willem voor 't laatst bij rtlz, AEX -2%
De Beursvloer #50: Willempies laatste shot op RTL Z
De Beursvloer #51: Wall Street dondert 3,5% omlaag
De Beursvloer #52: AEX verspeelt meeste winst weer
De Beursvloer #53: Dow Jones 2 % lager, AEX door 218?
De Beursvloer #54: AEX intraday op laagste niveau in 12 jaar
De Beursvloer #55: AEX zakt door 210, Dow door 7000
De Beursvloer #56: AEX zakt richting 200-puntengrens
De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan
De Beursvloer #58: AEX zakt 5% tot net boven 200 pnt
De Beursvloer #59: AEX breekt intraday 200pt grens
De Beursvloer #60: AEX in nieuwe week <200
De Beursvloer #61: AEX sluit 5,6% hoger
De Beursvloer #62: De interne mail van miljarden
De Beursvloer #63: AEX opent onder de 210pt
De Beursvloer #64: AEX ruim in 't groen (+2%)
De Beursvloer #65: AEX in de min, CPB blijft bij -3,5%
De Beursvloer #66: AEX licht in 't groen rond de 210pt
De Beursvloer #67 - AEX rond 220 punten
De Beursvloer #68: AEX test 218 punten weer
pi_67395494
Even terugkomend op mijn vraag:
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:31 schreef UncleSam het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen:
Antonov is best wel stabiel, zit elke dag tussen de 6 en 7 cent in.

Als je nou zeg, 10.000 aandelen koopt voor daylow 6 ct (600 eur), en ze weer verkoopt op dayhigh 7 ct (700 eur), heb je dus 100 euro verdient in één dag. Wat transactiekosten eraf, nou je houdt 75 euro over.

Denk ik nou te simpel? Mis ik iets?
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:32 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

je bent de sjaak als laat een x verschuift naar 0,06 of lager
Wat bedoel je met laat?
pi_67395548
Iemand hier Balkie gezien daarnet? Ik vond hem (wederom) uiterst zwak overkomen... Echt geen leider in crisistijd.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67395593
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Iemand hier Balkie gezien daarnet? Ik vond hem (wederom) uiterst zwak overkomen... Echt geen leider in crisistijd.
Idd. Hij stond te hakkelen. Weinig uitstraling.
Maar we moeten het er maar mee doen...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 maart 2009 @ 15:50:59 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_67395632
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Balkie was en is een drama is.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_67395682
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:31 schreef UncleSam het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen:
Antonov is best wel stabiel, zit elke dag tussen de 6 en 7 cent in.

Als je nou zeg, 10.000 aandelen koopt voor daylow 6 ct (600 eur), en ze weer verkoopt op dayhigh 7 ct (700 eur), heb je dus 100 euro verdient in één dag. Wat transactiekosten eraf, nou je houdt 75 euro over.

Denk ik nou te simpel? Mis ik iets?
Je raakt ze niet kwijt in 1 dag het volume bij 6ct is ~6.000.000 en bij 7ct ~6.000.000 je kan kopen voor 6ct maar bij verkoop wordt je weer achteraan in de rij gezet dus je zal nu wel een week of meer moeten wachten totdat je order helemaal is uitgevoerd. Ik heb dit zelf ook gehad en omdat mijn order deels was uitgevoerd op dag 1 moest ik dag 2 opnieuw transactiekosten betalen voor de rest van de order
pi_67395808
Binck geeft nu zelfs aan dat mijn saldo ontoereikend is om de orders die ik plaats uit te voeren.
Mooi verhaal want ik heb genoeg cash in de porto staan...
Dirty politicians, Dirty judges and Dirty cops...
Who's the real CRIMINAL?!
pi_67395912
Wat verwachten jullie van AMG? Die staat nu op ongeveer 4,3 euro. Dit aandeel heeft in het afgelopen jaar nog rond de 65 euro gestaan.

Denken jullie dat deze waarde weer gehaald gaat worden en wanneer zal dat dan ongeveer zijn? Als je daar nu in investeert kan je in principe toch niet verkeerd zitten?

Edit: Hmm, niet echt positief

[ Bericht 17% gewijzigd door Oizno op 25-03-2009 16:02:53 ]
pi_67396047
wel een heel verschil dat amg idd
pi_67396152
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Idd. Hij stond te hakkelen. Weinig uitstraling.
Maar we moeten het er maar mee doen...
Nee hoor, we kunnen als volk het kabinet afzetten. Naar goed Frans voorbeeld, als het ff kan .
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:10:05 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67396509
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:02 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Nee hoor, we kunnen als volk het kabinet afzetten. Naar goed Frans voorbeeld, als het ff kan .
We hebben geen Bastille
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_67396568
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:55 schreef Rijk_zonder_werken het volgende:
Binck geeft nu zelfs aan dat mijn saldo ontoereikend is om de orders die ik plaats uit te voeren.
Mooi verhaal want ik heb genoeg cash in de porto staan...
Dat is een storing, je moet ze bellen zodat ze je bestedingsruimte en portefeuille vrij kunnen maken.
pi_67396774
Nu een nog dikkere storing.
quote:
Door een technische storing verloopt de orderverwerking voor orders vertraagd. Orders worden momenteel niet naar de beurs verstuurd. We stellen alles in het werk om dit op te lossen. Voor vragen kunt u de Klantenservice & Orderdesk bellen op 020 606 2666. Houdt u er rekening mee dat posities in uw portefeuille kunnen afwijken van de werkelijke posities en waarden. Onze excuses voor het ongemak.
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:16:35 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_67396781
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

We hebben geen Bastille
Ook al hadden we een Bastille... veel plezier vrijwilligers te zoeken om hem te bestormen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_67396802
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

We hebben geen Bastille
Goed voorbeeld doet goed volgen. En als ik Mythbusters moet geloven, is een guillotine niet zo moeilijk om te bouwen
pi_67396848
Hmm, ik voel een goede gok aankomen. Voor sluitingstijd 25% van mn kapitaal op 1 miezerig sprintertje of optie gooien en dan morgen direct op vakantie of ergens stilletjes in een hoekje zitten uithuilen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_67397267
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Hmm, ik voel een goede gok aankomen. Voor sluitingstijd 25% van mn kapitaal op 1 miezerig sprintertje of optie gooien en dan morgen direct op vakantie of ergens stilletjes in een hoekje zitten uithuilen.
Je een verwacht een hele sterke koers wijziging morgen? Al dan niet naar boven/beneden?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_67397375
Ik denk niet dat er absurde koersbewegingen komen de komende dagen, dus ik zou niet gaan gokken.
pi_67397380
Sitting Elf verwacht dat de koers morgen al naar de 65 punten donderd.
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:32:09 #21
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67397439
Lekker positief bericht. Als ik dat bericht moet geloven kan ik beter de komende 10 jaar niet beleggen.
pi_67397442
Ik word er wel een beetje eng van dat het IMF en Marc Faber oorloogjes aan't voorspellen zijn. Dat zijn niet de grootste idioten zou je denken.
pi_67397465
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:32 schreef Oizno het volgende:
Lekker positief bericht. Als ik dat bericht moet geloven kan ik beter de eerste 5 jaar niet meer beleggen.
Putjes kopen.

Voor lange termijn zou ik sowieso geen aandelen kopen.
pi_67397525
Ik vind het trouwens ook gevaarlijk dat al die analisten nu opeens bullish beginnen te worden. Das idd een moment om short te gaan.

Maar ik wacht nog even op de 880 bij de S&P.
pi_67397574
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:32 schreef pberends het volgende:
Ik word er wel een beetje eng van dat het IMF en Marc Faber oorloogjes aan't voorspellen zijn. Dat zijn niet de grootste idioten zou je denken.
En wat denk je zelf?

Neem ook ff de nieuwe (rechtse) regering van Israel, de satelliet lancering van N-Korea en de (economische) oorlogstaal van China mee in je beschouwingen....
pi_67397598
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:33 schreef pberends het volgende:
Ik vind het trouwens ook gevaarlijk dat al die analisten nu opeens bullish beginnen te worden. Das idd een moment om short te gaan.

Maar ik wacht nog even op de 880 bij de S&P.
De analisten draaiden idd nog sneller dan Woutertje dat ooit zou kunnen.
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:39:36 #27
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67397800
Wat jammer toch allemaal die ellendige voorspellingen.

In een best case scenario had ik al mn geld nu in AMG gestopt. Gewacht tot het aandeel 65 euro waard is en vervolgens verkopen. Dan hoef ik de komende 10 jaar niet meer te werken. Dromen...
pi_67397851
Gaat wel lekker bij Binck. Heb mijn aandeeltjes niet kunnen verkopen omdat ze niet in mijn portefeuille kwamen. Heb net wel een klacht ingedient, want al scheelt het maar een beetje geld voor de meesten (gaat om zo'n 50 euro), maar het is toch wel weer 50 keiharde euro's. Ik heb een klacht ingedient en hoop dat ik compensatie kan krijgen (al dan niet in transactietegoed), maar ik zie wel.
pi_67397860
Zijn er cijfers uitgekomen ergens over de uitzenduren of werkeloosheid? Anders snap ik de stijging van Randstad niet.
pi_67397970
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:41 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Zijn er cijfers uitgekomen ergens over de uitzenduren of werkeloosheid? Anders snap ik de stijging van Randstad niet.
ING heeft een positief advies afgegeven

MARKET TALK: Randstad advies verhoogd naar buy van hold - ING
25-3-2009 8:42:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--Het advies op het aandeel Randstad is door ING Wholesale Banking verhoogd naar buy van hold. Volgens analist Marc Zwartsenburg van ING kan Randstad al vroeg in het tweede kwartaal van 2009 profiteren van een verbeterd sentiment. De analist denkt dat de zorgen over de uitzender wat zijn overdreven en dat Randstad de convenanten niet zal breken. Het koersdoel wordt verhoogd naar EUR15, van EUR14,5. Dinsdag sloot het aandeel op EUR11,65. (EHI)
pi_67398010
Geithner: dollar blijft belangrijkste munt ter wereld
quote:
De Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner toonde zich woensdag vol vertrouwen dat de dollar zijn positie als belangrijkste munteenheid in het internationale financiële systeem zal handhaven.

Dollar
"De dollar is de belangrijkste reservemunteenheid ter wereld en zal dat volgens mij nog een hele lange tijd blijven", aldus de minister bij een bijeenkomst van de Amerikaanse denktank Council on Foreign Relations.

China
Geithner reageerde op het voorstel van de president van de centrale bank van China, Zhou Xiaochuan, om de dollar als mondiale reservemunt te vervangen door een munteenheid die niet verbonden is aan de economie van één land.

Xiaochuan wees hierbij onder meer op de zogenoemde speciale trekkingsrechten (SDR), de eenheid die het Internationaal Monetair Fonds (IMF) gebruikt in het betalingsverkeer met zijn lidstaten. De waarde van de SDR is gebaseerd op de koers van de dollar, de euro, de Japanse yen en het Britse pond sterling.
pi_67398018
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:40 schreef Anoniemos het volgende:
Gaat wel lekker bij Binck. Heb mijn aandeeltjes niet kunnen verkopen omdat ze niet in mijn portefeuille kwamen. Heb net wel een klacht ingedient, want al scheelt het maar een beetje geld voor de meesten (gaat om zo'n 50 euro), maar het is toch wel weer 50 keiharde euro's. Ik heb een klacht ingedient en hoop dat ik compensatie kan krijgen (al dan niet in transactietegoed), maar ik zie wel.
Gewoon doen inderdaad. Geld is geld. Ik heb nog net iets minder dan 45 minuten om mijn keuze beter te beargumenteren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:44:39 #33
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67398020
Ik lees vaak over koersdoelen. Wat voor termijn hebben die koersdoelen?
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 16:44:42 #34
236264 crew  capricia
pi_67398022
quote:
Alex draait als een zonnetje...vreemd, zou toch hetzelfde moeten zijn denk je zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 16:45:55 #35
236264 crew  capricia
pi_67398079
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:44 schreef Oizno het volgende:
Ik lees vaak over koersdoelen. Wat voor termijn hebben die koersdoelen?
Sinds de daling van oktober vorig jaar, geloof ik daar helemaal niet meer in.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67398269
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Sinds de daling van oktober vorig jaar, geloof ik daar helemaal niet meer in.
Koersdoelen zijn over het algemeen puur een indicatie. Persoonlijk denk ik dat je er inderdaad niet al te veel waarde aan moet hechten al zitten de jongens van Goldman Sachs vaak wel in de goede richting.
pi_67398421
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Koersdoelen zijn over het algemeen puur een indicatie. Persoonlijk denk ik dat je er inderdaad niet al te veel waarde aan moet hechten al zitten de jongens van Goldman Sachs vaak wel in de goede richting.
dan moeten we dus ff flink ASMI gaan kopen
pi_67398447
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Gewoon doen inderdaad. Geld is geld. Ik heb nog net iets minder dan 45 minuten om mijn keuze beter te beargumenteren.
Ik ga het ook zeker doen. Zeker als student kan ik gewoon niet veel missen en ben nu bezig met een 1500 euro en dan is 50 euro gewoon een hele hoop.

Koersdoelen neem ik altijd met een hele hand zout. Meestal bereikt het aandeel nooit de koers die daar genoemt wordt, ik orienteer me er soms een beetje op, maar meestal kijk ik liever naar hoe het aandeel zich ontwikkelt en wat ik ongeveer verwacht wat er gaat gebeuren. Maar met deze beurs blijft het gevaarlijk, je zult mij ook niet vinden in opties op dit moment. Heb het wel gedaan, maar is mij gewoon te risicovol. Aandeeltjes Aegon of ING komen ooit wel weer boven de koers waar ze nu staan als er weer een herstel komt (wat ooit wel weer komt). Maar handelen is nog veel leuker
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 16:56:32 #39
236264 crew  capricia
pi_67398502
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:54 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

dan moeten we dus ff flink ASMI gaan kopen
Die koersdoelen zijn soms gewoon belachelijk. Ik snap dat ook wel. Omdat ze niet vorig jaar in oktober met die crash opeens een koersdoel van 25 euro naar 5 euro beneden bij kunnen stellen...dan staan ze gewoon voor schut. Maar dat is wel wat met sommige aandelen gebeurd is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67398540
iemand die longs durft mee te nemen naar morgen? ik ben momenteel meer van de dag succesjes. Voor hogere rendementen moet je toch overnight goede beslissingen maken maar heb op het oment te weinig vertrouwen.
it's better to burn out than to fade away...
pi_67398595
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:39 schreef Oizno het volgende:
Wat jammer toch allemaal die ellendige voorspellingen.

In een best case scenario had ik al mn geld nu in AMG gestopt. Gewacht tot het aandeel 65 euro waard is en vervolgens verkopen. Dan hoef ik de komende 10 jaar niet meer te werken. Dromen...
AMG was een hypeaandeel, zeker overgewaardeerd. Veel winst maakten ze historisch gezien ook niet.

Maar het aandeel is inderdaad een stuk meer waard dan wat het nu is. Maar dan moet er wel weer hoogconjunctuur komen.
pi_67398682
quote:
Fucking tyfusBinck, ik word echt schijtziek van die mongolen.
pi_67398692
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:57 schreef lammegiraf het volgende:
iemand die longs durft mee te nemen naar morgen? ik ben momenteel meer van de dag succesjes. Voor hogere rendementen moet je toch overnight goede beslissingen maken maar heb op het oment te weinig vertrouwen.
Ik zit er over na te denken, long of short voor 30 - 50% van mn kapitaal. Mn laatste succes was een schamele 20% winst op Mittal en ik prefereer toch de overnight momenten. Voor sluitingstijd beslissing maken dan lekker slapen en dan de volgende ochtend weten of je er een vakantie kan bij boeken of eventueel nog een weekje door werken.
pi_67398722
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:35 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

En wat denk je zelf?

Neem ook ff de nieuwe (rechtse) regering van Israel, de satelliet lancering van N-Korea en de (economische) oorlogstaal van China mee in je beschouwingen....
China die al zijn staatsobligaties dumpt is pas een leuke nuke...
pi_67398871
Groene dagen zijn saaie dagen. Wanneer gaat de AEX weer onder de 200?
pi_67398926

AEX, RSI en volumes van de afgelopen dagen.

RSI richting 100...
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:07:03 #49
236264 crew  capricia
pi_67398952
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zit er over na te denken, long of short voor 30 - 50% van mn kapitaal. Mn laatste succes was een schamele 20% winst op Mittal en ik prefereer toch de overnight momenten. Voor sluitingstijd beslissing maken dan lekker slapen en dan de volgende ochtend weten of je er een vakantie kan bij boeken of eventueel nog een weekje door werken.
Dat meen je niet! Ik zou nog even wachten als ik jou was en niet alles nu al op zwart of rood zetten...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:07:56 #50
236264 crew  capricia
pi_67398980
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:06 schreef veekeend het volgende:
[ afbeelding ]

AEX, RSI en volumes van de afgelopen dagen.

RSI richting 100...
Leg mij dat eens uit wat een RSI van 100 inhoudt...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67399195
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Leg mij dat eens uit wat een RSI van 100 inhoudt...
Wellicht later vnv tijd voor voor wat meer diepgang, nu nog druk.

Lees anders eerst dit eens. Vrij technisch, maar geeft een beeld:

http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_strength_index
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:15:52 #52
236264 crew  capricia
pi_67399311
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:13 schreef veekeend het volgende:

[..]

Wellicht later vnv tijd voor voor wat meer diepgang, nu nog druk.

Lees anders eerst dit eens. Vrij technisch, maar geeft een beeld:

http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_strength_index
Okay, graag!
Ik weet wel wat RSI betekent, maar ik weet niet wat die 100 zegt. Zwaar overkocht, dus rijp voor een flinke daling? Moet ik dat zo lezen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67399315
Ja, RSI van boven de 70? wordt vaak als verkoop signaal gezien.
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En waar denk je momenteel het meest aan?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_67399441
RSI laat idd een sterk verkoopsignaal zien.

Amerika is nog steeds erg overbought. Ik blijf zelf short zitten met een lichte positie op de S&P.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:21:01 #56
236264 crew  capricia
pi_67399497
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:15 schreef Gremen het volgende:
Ja, RSI van boven de 70? wordt vaak als verkoop signaal gezien.
[..]

En waar denk je momenteel het meest aan?
Maar hij houdt een cyclus van 2 dagen aan. Terwijl als je die verandert in bijv. 20 dagen, je hele andere cijfers krijgt (48 in dit geval).
Waarom dus 2?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67399652
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar hij houdt een cyclus van 2 dagen aan. Terwijl als je die verandert in bijv. 20 dagen, je hele andere cijfers krijgt (48 in dit geval).
Waarom dus 2?
Ik zal later vnv wel een aantal RSI's hier zien met verschillende intervallen. Je hebt gelijk dat het korte interval extremere cijfers oproept. Ik dacht dat dat hier wel interessant was, gezien het feit dat hier redelijk wat daghandelaren zitten (of heb ik het mis?).
pi_67399849
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat meen je niet! Ik zou nog even wachten als ik jou was en niet alles nu al op zwart of rood zetten...
Dit wordt me wat morgen ochtend hehe . Het probleem is dat ik soms nogal vrij speculatief van aard ben, helemaal als je een aantal weken goed zit wat betreft beslissingen word ik wat impatient ( slechte zaak ik weet het ) en knal ik er vaak voor sluitingstijd vet in. ( overigens leuk statistiek voor mezelf, dit er in knallen zonder echte goede redenen heeft me nog nooit geld op geleverd ) Maarja, keiharde pegels verliezen is jammer maar er is altijd weer een volgende kans.
pi_67399893
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:25 schreef veekeend het volgende:

[..]

Ik zal later vnv wel een aantal RSI's hier zien met verschillende intervallen. Je hebt gelijk dat het korte interval extremere cijfers oproept. Ik dacht dat dat hier wel interessant was, gezien het feit dat hier redelijk wat daghandelaren zitten (of heb ik het mis?).
Je hebt hier inderdaad een aantal ' sprinter handelaren '. En een aantal verstandigere mensen die het houden op long term aandeeltjes.
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:38:06 #60
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_67400102
tvp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_67400367
quote:
One Small Problem With Geithner's Plan: It Will Bankrupt The Banks

The big problem with Tim Geithner's plan to fix the banks is the same as it ever was: The gap between what banks say their assets are worth and what the market says they are worth.

When a bank says an asset is worth 60 cents and the market says it's worth 30 cents, someone has to cover that spread. The genius of Geithner's plan is that it pawns most of the cost (and most of the risk) off on the taxpayer without the taxpayer noticing.

But unless the taxpayer gets stuck with the entire spread, which is probably what Geithner is hoping, banks that sell assets will have to take massive writedowns. This will start the whole cycle of violence again.

This risk to the banks is particularly acute when dealing with whole loans that the banks currently say they have no plans to sell. These loans are often carried at 100 cents on the dollar, because loans classified as held to maturity don't have to be marked to market. Even subsidized buyers won't likely be willing to pay anywhere near 100 cents on the dollar for these loans. So, here, the writedowns could potentially be huge.

And then there's another problem:

If the banks go through the exercise of putting assets up for sale only to have the bids come in at, say, 40 cents instead of the 60 cents on the books, the banks' accountants and/or federal regulators might notice. So even if the banks recoil in horror and refuse to sell at 40 cents, someone somewhere might insist that assets now carried at 60 cents be written down to 40 cents (after all, they won't have the "temporary illiquidity discount" excuse anymore, will they?). This will blow another huge hole in the banks' balance sheets.

Given this, banks would probably be wise not to participate in Geithner's plan. Which is why the government is already talking about forcing them to:

FT: “The unspoken fear here is that selling off loan portfolios would lead to more government capital injections into major banks,” said an executive at a large bank...

Richard Bove, an analyst at Rochdale Research, wrote in a note to clients: “[The plan] will not happen because it would destroy bank capital. It might cause a bank to fail the new stress tests under way. Banks will not take this risk.”

But while banks in theory have discretion over whether to sell loans, Sheila Bair, chairman of the Federal Deposit Insurance Corporation, said this decision would be made “in consultation with regulators” – a sign that the authorities might put pressure on banks to sell toxic assets.

It's time to face the fact that we have already de facto nationalized the big banks--and that the way we've done it is worse than standard receivership and restructuring. The longer we remain in denial about this, the worse off we'll be. But that's another story...
bron

[ Bericht 99% gewijzigd door Mortaxx op 25-03-2009 17:51:30 ]
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_67400397
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je hebt hier inderdaad een aantal ' sprinter handelaren '. En een aantal verstandigere mensen die het houden op long term aandeeltjes.
Heeft natuurlijk nogal weinig met 'verstandiger' te maken, maar gewoon met 'sneller' resultaten willen behalen met meer risico. Dat risico loop je zelf en kun je zelf inschatten. (of niet, natuurlijk )

[ Bericht 15% gewijzigd door Five_Horizons op 25-03-2009 17:55:58 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:49:48 #63
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_67400527
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:38 schreef One_conundrum het volgende:
tvp
idem
pi_67400741
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Heeft natuurlijk nogal weinig met 'verstandiger' te maken, maar gewoon met 'sneller' resultaten willen behalen met meer risico. Dat risico loop je zelf en kun je zelf inschatten.
Aandelen tonen statistisch aan de beste financial assets te zijn over een hele lange periode. Het loont dus om over het algemeen in aandelen te zitten.
pi_67401227
quote:
AMSTERDAM VANDAAG: AEX slot +1,8%, ruimte voor meer
25-03-2009 18:03:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amsterdamse beurs is woensdag met winst gesloten door de mededeling van de Amerikaanse president van de VS Barack Obama dinsdag nabeurs omtrent lichtpuntjes in de economie en de bevestiging daarvan in twee beter dan verwachte macro-economische cijfers uit de VS die woensdag werden gepubliceerd.

De AEX-index sloot woensdag 1,8% hoger op 225,55 punten bij een hoogste notering van 226,18, de Midkap won 2,1% op 295,79 punten en de Smallcap eindigde 0,6% hoger op 309,24 punten.

Wall Street noteerde op het slot van de handel in Amsterdam flink hoger. De Dow Jones Industrial Average noteerde rond 17.35 uur een plus van 1,8%.

Vermogensbeheerder Arent Thijsen van TE-Effecten spreekt woensdag terugkijkend van een sterke dag "waarop twee verrassend goede macro-cijfers uit de cijfers zorgden voor echt goed nieuws", aldus Thijsen.

In de VS werd woensdagmiddag bekend dat de verkopen van nieuwe huizen in februari en de orders voor duurzame goederen over februari beter uitpakten dan verwacht.

Thijsen verwacht dat de posities van beleggers in het huidige sentiment nog niet onder druk hoeven komen te staan. "Ik sluit niet uit dat Wall Street woensdag wat wegglijdt, maar meer dan een licht lagere opening hoeft dat voor de AEX donderdag niet te impliceren. Ik verwacht dat in de loop van de dag weer een herstel optreedt. De index heeft vanaf het huidige niveau nog een stijgingspotentieel van 10 tot maximaal 20 punten.

De AEX ondervond ook steun van de koerswinst van zwaargewichten als ING (+3,2%), Aegon (+5,8%), Unilever (+2,8%) en KPN (+2,4%).

Randstad profiteerde van een adviesverhoging van ING naar buy, die daar bovenop nog adviseerde in vroegcyclische aandelen te stappen.

De omzetten waren woensdag redelijk tot goed.

De macro-economische agenda voor de VS van donderdag ziet er als volgt uit: om te beginnen de definitieve krimp van de Amerikaanse economie in het vierde kwartaal. Daarvoor is een percentage van 6,6% ingeschaald tegen aanvankelijk een raming van 6,2%. Het definitieve cijfer wordt 13.30 uur verwacht.

Ook om 13.30 uur komen de wekelijkse steunaanvragen over de week die eindigt op 21 maart naar buiten. Daarvoor wordt gerekend op een stijging met 8.000 aanvragen tegen een daling met 12.000 een week eerder.

Staatsobligaties sloten woensdag verdeeld.

De euro noteerde woensdag rond 18.00 uur $1,3533 tegen $1,3478 woensdag rond 8.20 uur.
Hebben we ze weer hoor, iedereen begint weer bullish te worden. Gingen we begin januari ook niet naar de 290 punten?
pi_67401272
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Aandelen tonen statistisch aan de beste financial assets te zijn over een hele lange periode. Het loont dus om over het algemeen in aandelen te zitten.
Maar risicovoller != onverstandig

Het is sowieso natuurlijk een slecht vergelijk. De vraag is wat je doel is. Als het erom gaat om je pensioen te regelen, dan ben ik het met je eens (maar zelfs dat is persoonlijk ).
pi_67401373
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar risicovoller != onverstandig

Het is sowieso natuurlijk een slecht vergelijk. De vraag is wat je doel is. Als het erom gaat om je pensioen te regelen, dan ben ik het met je eens (maar zelfs dat is persoonlijk ).
Mja maar voor pensioen zijn aandelen misschien toch wat minder risico vol. Maar ik zie mezelf nog wel op 60 jarige leeftijd mn hele pensioen op de beurs gooien en weer leuk rond kloten met risky derivaten.
pi_67401651
Gezien je laatste posts voor 'onze' discussie, geloof ik dat wel
pi_67401934
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:23 schreef Five_Horizons het volgende:
Gezien je laatste posts voor 'onze' discussie, geloof ik dat wel
Klopt maar ik doe de echt gekke dingen dan ook met eigen geld. Zo als vandaag knetter hard short zitten. Het werkt vaak wel als je veel geld op de beurs hebt staan van jezelf om sochtens vroeg wakker te worden.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 18:32:34 #72
236264 crew  capricia
pi_67401967
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:28 schreef pberends het volgende:

[..]

Interessant.
Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 25 maart 2009 @ 18:32:58 #73
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_67401983
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Het werkt vaak wel als je veel geld op de beurs hebt staan van jezelf om sochtens vroeg wakker te worden.
hehe
pi_67402000
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:31 schreef pberends het volgende:
Wat een afstort in Amerika.
Wat wil je als ik 100% knetter short zit Hmm, ik denk dat het vanavond wel weer wat omhoog trekt.
Overigens als ik het nu bekijk verwacht ik een opening rond de -0.5% tot 1.5%
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 18:33:43 #75
236264 crew  capricia
pi_67402004
quote:
Ik begreep ook niet waarom de AEX zo omhoog moest. Morgen correctie?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67402040
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik begreep ook niet waarom de AEX zo omhoog moest. Morgen correctie?
Dat zou vakantie betekenen
pi_67402125
quote:
jep dat lijkt een min te worden vandaag of het ppt moet nog wakker worden.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_67402167
Als de aandelen niet opveren, en de AEX nog maandenlang tussen 200 en 250 blijft schommelen.. Dan kun je met handel in futures toch nog wat verdienen, ipv aandelen. .
pi_67402442
pi_67402606
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:38 schreef TradingStock het volgende:
Als de aandelen niet opveren, en de AEX nog maandenlang tussen 200 en 250 blijft schommelen.. Dan kun je met handel in futures toch nog wat verdienen, ipv aandelen. .
Sideways handelen werkt ook erg goed met sprinters op de AEX. gewoon shorten op de positie als hij boven is en long gaan als hij op een lage positie zit. Zo heb ik een goede stuiver verdiend in de periode van oktober tot aan februari
  woensdag 25 maart 2009 @ 19:01:52 #81
38496 Perrin
pi_67403012
quote:
Heftig. Zeker uit de mond van een professor verbonden aan Nyenrode.
pi_67403215
quote:
quote:
Boosheid over reddingsgeld dat weglekt naar het buitenland. Dat bleek onlangs toen AIG enorme bedragen aan buitenlandse partijen bleek te hebben overgemaakt, waaronder Rabo en ING.
Haha, wat een lol die Amerikanen ook. Hebben Europese instellingen al niet genoeg geleden onder producten die het Amerikaanse volk helemaal niet kon betalen?
pi_67403305
Goed, ik zou nog terugkomen op de RSI-indicatoren.

Eerst de definitie:
quote:
Description
The Relative Strength Index (also known as RSI) is a momentum indicator that was developed by J. Welles Wilder in 1978. It is calculated using the price, and is used as an oscillator showing overbought and oversold levels. The RSI compares the upward price movement to downward price movement over the specified timeframe, and displays the result as a momentum line oscillating between 0 and 100.

The RSI can be used in both ranging and trending markets, and therefore can be used in several different ways. The RSI can be used to identify an overbought level when it is above 70, and an oversold level when it is below 30. The RSI can also be used as a divergence indicator, with entries based upon divergence between the RSI and the price bars.
Ik denk dat de definitie vrij duidelijk is, zo niet: give a ring.
Het is dus een maatstaf die je kan gebruiken bij TA. TA is natuurlijk altijd arbitrair geweest. Sommigen staren er zich blind op, anderen niet. Ik neem het vaak mee in analyses, maar zeker niet als leidende factor.

Ik heb verschillende uitdraaien gemaakt uit BB.

Eerst de AEX. Heb de index vanaf 02/01/2009 tot vandaag genomen, met RSI's van 100, 50, 25, 10, 5 en 2. Je ziet grote verschillen. De gele lijn stelt de 200 daagse Moving Average (MA), de groene de 50dgs MA en de Paarse de 20 dgs MA.
Het blauwe is natuurlijk de AEX stand.

Daaronder de RSI. Je ziet de 30 en 70 lijn duidelijk. Boven de 70 is dus een teken van overbought en onder 30 oversold.
De RSI wordt als volgt berekend:
quote:
U = Pn - Pn-1
D = Pn - Pn-1
EMAUP = EMAUn-1 + ((2 / (n + 1)) * (Un - EMAUn-1))
EMADOWN = EMADn-1 + ((2 / (n + 1)) * (Dn - EMADn-1))

RSI = 100 X (EMAUP / (EMAUP + EMADOWN))
U = opwaartse verandering, D = neerwaartse verandering
PN is slotkoers vandaag en PN-1 = slotkoers gisteren

EMAUP stelt de exponentiële MA voor in opwaartse richting en EMADOWN in neerwaartse
N is het aantal dagen smoothing factor. Je raadt dus al, hoe hoger N, hoe groter de smoothing, dus hoe vlakker de RSI. Het is dus ook zelf uit te rekenen en in excel bijvoorbeeld bij te houden, voor de hobbyist, die geen BB tot zijn beschikking heeft.

Dat is aan onderstaande grafieken goed te zien

AEX, RSI 100

Redelijk vlak en constant, wat logisch is

AEX, RSI 50

Je ziet hier al ietsjes meer beweging

AEX, RSI 25

Hier zien we de RSI al af en toe de 30 naderen, correlerende met een dalende beurs (dus veel verkopen)

AEX, RSI 10

Hier zien we dus op deze termijn al duidelijk wat de effecten van slechte beursdagen zijn.

AEX, RSI 5

5 daags, dus in feite een beursweek. Dit geeft een nog ander beeld. Je kan hier in feite uit afleiden dat de AEX toch volatiel is.

AEX, RSI 2

De kortst mogelijke optie, hier zie je de heftigste bewegingen.

Als toetje heb ik hetzelfde gedaan voor de Dow Jones. Alles dezelfde parameters, alleen ipv een 20 daagse MA, een 50 daagse (zat niet op te letten)

DJ, RSI 100

DJ, RSI 50

DJ, RSI 25

DJ, RSI 10

DJ, RSI 5

DJ RSI 2

Weet niet of deze post ergens anders moet staan, omdat hij snel ondersneeuwt. Dat laat ik aan een mod over. Het is een leuke tool ter ondersteuning van TA. Welke waarde je er aan hecht, is voor eenieder persoonlijk.
pi_67403353
De realiteit waar in de VS financiele sector in zit, blijkbaar zien ze dat nu ook zelf weer want we zakken weer weg voor de 2de dag op rij toch al?
  woensdag 25 maart 2009 @ 19:13:31 #86
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_67403419
goeie post iig, daar ga ik me morgen in verdiepen
pi_67403424
Bedankt voor dit stukje over RSI , weet wel wat het inhoud maar dit is goed uitbreid om het weer eens bij te brengen , ook lekker duidelijk met die boomberg dumpscreens.
merci
pi_67403483
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:13 schreef edwinh het volgende:
Bedankt voor dit stukje over RSI , weet wel wat het inhoud maar dit is goed uitbreid om het weer eens bij te brengen , ook lekker duidelijk met die boomberg dumpscreens.
merci
Je ziet dat op moment dat ik de screens maakte de DJ nog in de plus stond. Was 20 minuten bezig met het maken van de posting, en je ziet hoe snel de beurs weer naar beneden kan hollen. Een teken aan de want denk ik zo in deze tijden.
pi_67403821
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:15 schreef veekeend het volgende:

[..]

Je ziet dat op moment dat ik de screens maakte de DJ nog in de plus stond. Was 20 minuten bezig met het maken van de posting, en je ziet hoe snel de beurs weer naar beneden kan hollen. Een teken aan de want denk ik zo in deze tijden.
heb de TA van aex van deze week er ook nog effe bij gepakt, met een aex bijna tegen de bovenste band van de boolinger bands aan, een Rsi van ruim boven de 95, en een america voor de 2e dag op rij in het rood, dan is een correctie of het begin van het zoeken naar een lagere bodem aangebroken.......
pi_67403898
mijn laatste calls MT 14.00 gaan morgen de deur uit, check nyc

ArcelorMittal 15,74 15,01 -0,72 -4,60%
pi_67403905
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:10 schreef veekeend het volgende:

Weet niet of deze post ergens anders moet staan, omdat hij snel ondersneeuwt. Dat laat ik aan een mod over. Het is een leuke tool ter ondersteuning van TA. Welke waarde je er aan hecht, is voor eenieder persoonlijk.
Open er een nieuw topic over, wel zo leuk als je dan zelf 't topic start .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_67403991
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:27 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Open er een nieuw topic over, wel zo leuk als je dan zelf 't topic start .
kan je er bovenin niet gewoon een sticky van maken pietje, met beurstermen ofzo?
pi_67404236
In de OP staan er al een boel (de basis), als je dingen als de RSI erin gaat zetten wordt 't enorm uitgebreid en interessant voor een specifieke groep. Af en toe een topic over bijvoorbeeld een technical indicator zorgt voor wat meer verdieping denk ik .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_67404412
Heb ik weer wat gemist met die spike in de euro/dollar-koers rond 15:00? Heeft de FED weer 100 triljoen dollar bijgedrukt ofzo?
  woensdag 25 maart 2009 @ 19:50:20 #95
38496 Perrin
pi_67404848
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:39 schreef Sloggi het volgende:
Heb ik weer wat gemist met die spike in de euro/dollar-koers rond 15:00? Heeft de FED weer 100 triljoen dollar bijgedrukt ofzo?
Dit denk ik:
Geithner clarifies his remarks after dollar tumbles
pi_67405596
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:25 schreef edwinh het volgende:

[..]

heb de TA van aex van deze week er ook nog effe bij gepakt, met een aex bijna tegen de bovenste band van de boolinger bands aan, een Rsi van ruim boven de 95, en een america voor de 2e dag op rij in het rood, dan is een correctie of het begin van het zoeken naar een lagere bodem aangebroken.......
Dat is dus de reden dat ik letterlijk short vloog voor dat de beurs sloot. Al stond Amerika nog in het groen toen ik short ging . Ik kan in die zin echt niet wachten tot morgen ochtend
pi_67405617
denk dat ik mijn MT shortjes beter had kunnen houden....gaan door het putje in VS!
altijd een zuur gevoel om er naast te zitten.

aan de andere kant...vanmiddag zonder verlies gedumpt en flink short gegaan op AEX en er weer uit met een leuke winst.

het blijft sprokkelen op het moment!
it's better to burn out than to fade away...
  woensdag 25 maart 2009 @ 20:12:05 #99
38496 Perrin
pi_67405715
pi_67405807
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 20:09 schreef lammegiraf het volgende:
denk dat ik mijn MT shortjes beter had kunnen houden....gaan door het putje in VS!
altijd een zuur gevoel om er naast te zitten.

aan de andere kant...vanmiddag zonder verlies gedumpt en flink short gegaan op AEX en er weer uit met een leuke winst.

het blijft sprokkelen op het moment!
Oh, ik verwacht eigenlijk nog steeds dat het morgen stiekum groen opent. Als ik puur op grote gokken afga, zat ik in 10 van de 10 gevallen altijd fout
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')