Goed, ik zou nog terugkomen op de RSI-indicatoren.
Eerst de definitie:
quote:
Description
The Relative Strength Index (also known as RSI) is a momentum indicator that was developed by J. Welles Wilder in 1978. It is calculated using the price, and is used as an oscillator showing overbought and oversold levels. The RSI compares the upward price movement to downward price movement over the specified timeframe, and displays the result as a momentum line oscillating between 0 and 100.
The RSI can be used in both ranging and trending markets, and therefore can be used in several different ways. The RSI can be used to identify an overbought level when it is above 70, and an oversold level when it is below 30. The RSI can also be used as a divergence indicator, with entries based upon divergence between the RSI and the price bars.
Ik denk dat de definitie vrij duidelijk is, zo niet: give a ring.
Het is dus een maatstaf die je kan gebruiken bij TA. TA is natuurlijk altijd arbitrair geweest. Sommigen staren er zich blind op, anderen niet. Ik neem het vaak mee in analyses, maar zeker niet als leidende factor.
Ik heb verschillende uitdraaien gemaakt uit BB.
Eerst de AEX. Heb de index vanaf 02/01/2009 tot vandaag genomen, met RSI's van 100, 50, 25, 10, 5 en 2. Je ziet grote verschillen. De gele lijn stelt de 200 daagse Moving Average (MA), de groene de 50dgs MA en de Paarse de 20 dgs MA.
Het blauwe is natuurlijk de AEX stand.
Daaronder de RSI. Je ziet de 30 en 70 lijn duidelijk. Boven de 70 is dus een teken van overbought en onder 30 oversold.
De RSI wordt als volgt berekend:
quote:
U = Pn - Pn-1
D = Pn - Pn-1
EMAUP = EMAUn-1 + ((2 / (n + 1)) * (Un - EMAUn-1))
EMADOWN = EMADn-1 + ((2 / (n + 1)) * (Dn - EMADn-1))
RSI = 100 X (EMAUP / (EMAUP + EMADOWN))
U = opwaartse verandering, D = neerwaartse verandering
PN is slotkoers vandaag en PN-1 = slotkoers gisteren
EMAUP stelt de exponentiële MA voor in opwaartse richting en EMADOWN in neerwaartse
N is het aantal dagen smoothing factor. Je raadt dus al, hoe hoger N, hoe groter de smoothing, dus hoe vlakker de RSI. Het is dus ook zelf uit te rekenen en in excel bijvoorbeeld bij te houden, voor de hobbyist, die geen BB tot zijn beschikking heeft.
Dat is aan onderstaande grafieken goed te zien
AEX, RSI 100
![]()
Redelijk vlak en constant, wat logisch is
AEX, RSI 50
![]()
Je ziet hier al ietsjes meer beweging
AEX, RSI 25
![]()
Hier zien we de RSI al af en toe de 30 naderen, correlerende met een dalende beurs (dus veel verkopen)
AEX, RSI 10
![]()
Hier zien we dus op deze termijn al duidelijk wat de effecten van slechte beursdagen zijn.
AEX, RSI 5
![]()
5 daags, dus in feite een beursweek. Dit geeft een nog ander beeld. Je kan hier in feite uit afleiden dat de AEX toch volatiel is.
AEX, RSI 2
![]()
De kortst mogelijke optie, hier zie je de heftigste bewegingen.
Als toetje heb ik hetzelfde gedaan voor de Dow Jones. Alles dezelfde parameters, alleen ipv een 20 daagse MA, een 50 daagse (zat niet op te letten)
DJ, RSI 100
![]()
DJ, RSI 50
![]()
DJ, RSI 25
![]()
DJ, RSI 10
![]()
DJ, RSI 5
![]()
DJ RSI 2
![]()
Weet niet of deze post ergens anders moet staan, omdat hij snel ondersneeuwt. Dat laat ik aan een mod over. Het is een leuke tool ter ondersteuning van TA. Welke waarde je er aan hecht, is voor eenieder persoonlijk.