Ik reageer allang niet meer serieus op de pro-JSF mensen. Ze hebben oogkleppen op. Ik volg enkel de raad van Chooselife op. En leer zelf eens bronnen serieus te nemen als de naam je er van niet aanstaat.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:11 schreef TheNold het volgende:
Oké, na de laatste post van Verluste kan ik begrijpen waarom de meeste van jullie niet meer serieus op hem reageren.
En dit keer is het niet van een Saab-man.quote:Some of these criticisms were echoed in the left-wing American Center for Defense Information’s Sept 8/08 briefing “Joint Strike Fighter: The Latest Hotspot in the U.S. Defense Meltdown.” This analysis by Pierre M. Spey, a key member of the F-16 and A-10 design teams, cast sharp doubt on the F-35’s capabilities:
“Even without new problems, the F-35 is a ‘dog.’ If one accepts every performance promise the DoD currently makes for the aircraft, the F-35 will be: “Overweight and underpowered: at 49,500 lb (22,450kg) air-to-air take-off weight with an engine rated at 42,000 lb of thrust, it will be a significant step backward in thrust-to-weight ratio for a new fighter…. [F-35A and F-35B variants] will have a ‘wing-loading’ of 108 lb per square foot…. less manoeuvrable than the appallingly vulnerable F-105 ‘Lead Sled’ that got wiped out over North Vietnam…. payload of only two 2,000 lb bombs in its bomb bay…. With more bombs carried under its wings, the F-35 instantly becomes ‘non-stealthy’ and the DoD does not plan to seriously test it in this configuration for years. As a ‘close air support’... too fast to see the tactical targets it is shooting at; too delicate and flammable to withstand ground fire; and it lacks the payload and especially the endurance to loiter usefully over US forces for sustained periods…. What the USAF will not tell you is that ‘stealthy’ aircraft are quite detectable by radar; it is simply a question of the type of radar and its angle relative to the aircraft…. As for the highly complex electronics to attack targets in the air, the F-35, like the F-22 before it, has mortgaged its success on a hypothetical vision of ultra-long range, radar-based air-to-air combat that has fallen on its face many times in real air war. The F-35’s air-to-ground electronics promise little more than slicker command and control for the use of existing munitions.”
geen flauw ideequote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:02 schreef Verluste het volgende:
[..]
Waarom zeggen zoveel deskundigen dan dat die simulaties zo nadelig uitpakken voor de JSF?
wat nuancequote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:09 schreef Verluste het volgende:
Australisch nieuwsitem over de JSF: http://www.liveleak.com/view?i=3cc_1228919444
Waarom de JSF een slechte keus is als het moet opnemen tegen hedendaagse Oosterse concurrenten. Niet geheel onwaarschijnlijk.
Daarom, zo gauw het op defensie aankomt komt het "gepeupel" met "niet van onze belastingcenten".quote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:57 schreef sp3c het volgende:
hoeveel kiezers waren voor de aanschaf van de Luchtverdedigings en Commando Fregatten?
Daarom wordt zoveel mogelijk om het volk, en de volksvertegenwoordiging heen gewerkt he?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:17 schreef Bolter het volgende:
[..]
Daarom, zo gauw het op defensie aankomt komt het "gepeupel" met "niet van onze belastingcenten".
Heb je het linkje van Sp3c gelezen? Of komt die weer niet goed uit in je mantra?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:20 schreef Verluste het volgende:
[..]
Daarom wordt zoveel mogelijk om het volk, en de volksvertegenwoordiging heen gewerkt he?![]()
Het JSF project is daar een mooi voorbeeld van, temeer om de tekortkomingen niet teveel te laten zien.
Alweer een gevalletje desinformatie dus. En ja, ik heb de rest van Sp3c's link ook gelezen. Ook het stukje over de Su-35 die veel geavanceerder is dan iedereen dacht. Leuk allemaal. Maar als ik je nou vertel dat er in heel Rusland maar 12 te vinden zijn wordt de dreiging al een stuk minder. Als ik je vertel dat Russische piloten nog niet de helft aan vlieguren per jaar maken van de vliegers in het westen, wordt de dreiging nog minder.quote:“Recently, articles have appeared in the Australian press with assertions regarding a war game in which analysts from the RAND Corporation were involved. Those reports are not accurate. RAND did not present any analysis at the war game relating to the performance of the F-35 Joint Strike Fighter, nor did the game attempt detailed adjudication of air-to-air combat. Neither the game nor the assessments by RAND in support of the game undertook any comparison of the fighting qualities of particular fighter aircraft.”
bron
En uit hetzelfde stuk:quote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:14 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik reageer allang niet meer serieus op de pro-JSF mensen. Ze hebben oogkleppen op. Ik volg enkel de raad van Chooselife op. En leer zelf eens bronnen serieus te nemen als de naam je er van niet aanstaat.![]()
http://www.defenseindustr(...)y-Controversy-05089/
[..]
En dit keer is het niet van een Saab-man.
De studie ging niet over de prestaties van jachtvliegtuigen, maar over de theoretische limieten van een operatie ver van huis, met slechte condities ter plaatse en een belabberde logistiek. De rest van het stuk is juist een pleidooi om vooral VEEL materieel te kopen, om te voorkomen dat je vijand meer vliegtuigen in de lucht gooit dan jij raketten hebt om ze af te schieten.quote:To reiterate: RAND’s core conclusion is not about specific fighter performance. It is about the theoretical limits of better performance under adverse basing and logistics conditions. RAND’s Project Air Force argues, persuasively, that based on history and current trends, numbers still matter – and so does the “Lanchester square.” That’s the theory under which the combat performance of an outnumbered combatant must be the square of the outnumbering ratio (outnumbered 3:1 must be 9x better, etc.) just to stay even.
Or, as the oft-repeated Cold War era saying goes, “quantity has a quality all its own.”
nou ik weet het antwoord serieus niet hoor, zullen wel mensen tegen zijn geweest maar ik heb geen flauw idee hoeveelquote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:17 schreef Bolter het volgende:
[..]
Daarom, zo gauw het op defensie aankomt komt het "gepeupel" met "niet van onze belastingcenten".
Tsja... hier valt moeilijk tegenop te begroten, als je niet weet waar je financieel aan toe bent.quote:Budget voor JSF met 400 miljoen euro verhoogd
DEN HAAG - Het budget dat nodig is om de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) aan te schaffen is verhoogd van bijna 5,7 miljard naar ruim 6,1 miljard euro. De verhoging met 400 miljoen euro komt door de aanpassing van het prijspeil van 2005 naar 2008. Defensie houdt vooralsnog wel vast aan een stuksprijs van de F-35 van 49,5 miljoen, volgens het prijspeil van 2002.
Zo werkt het, dat ondersteun ik.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 00:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
de mening van het volk doet er gewoon niet toe, het volk heeft gestemd en een meerderheid van de kiezers heeft op partijen gestemt die min of meer een krijgsmacht willen hebben, die hebben toen een budget vastgesteld en daarvan wordt materiaal gekocht ... democratischer wordt het niet
Wait, what? Eerst zeg je dat het ding zich in éen op éen gevechten niet kan weren, en nu gaan we er anderen mee aanvallen?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 17:12 schreef Verluste het volgende:
1. De JSF is bedoeld voor aanvalsoorlogen
Als ze maar niet dit ding inferieur aan de concurrenten maken.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 13:50 schreef Pumatje het volgende:
moet je dit eens kijken.
stuitte ik na wat zoeken op.
[ afbeelding ]
een project uit Inda.
het Medium Combat Aircraft programme. ( MCA )
waar lijkt dat ding nu heel erg op.?
Waar niet op?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 13:50 schreef Pumatje het volgende:
waar lijkt dat ding nu heel erg op.?
Dus het bouwen van wapens door India is wel OK?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:03 schreef Verluste het volgende:
[..]
Als ze maar niet dit ding inferieur aan de concurrenten maken.
Ga je dat voorliegen nog een keer toelichten? Ik vraag er nu al een par dagen om.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 13:22 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zo werkt het, dat ondersteun ik.
Wat nu gebeurt is dat de volksvertegenwoordiging wordt voorgelogen, bewust niet-volledige informatie wordt voorgeschoteld en gelobby door beide partijen bij de kamerleden. (Lockheed is hier overduidelijk aanwezig, Saab heeft ook een lobby).
Er staat vandaag een aardig artikel in de Stentor over de besluitvorming over de JSF. Het komt er eigenlijk op neer dat er met de kandidatuur van de JSF an sich niks mis is, maar dat de Kamer het idee heeft gekregen dat ze voor een voldongen feit werd gesteld toen de mensen die er mee moeten werken hun voorkeur voor de JSF kenbaar maakten. De gedachte lijkt te zijn: "Niet jullie bepalen wat de opvolger wordt, dat bepalen wij", en daarmee is de keuze voor de opvolger veranderd in een 'pissing-contest'.quote:Dat kan nooit democratisch verantwoord genoemd worden. De volksvertegenwoordiging moet haar taak zo transparant en volledig mogelijk kunnen uitvoeren, zonder voor het besluitvormingsproces verstorende en manipulatieve invloed van buitenaf door lobby's.
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:06 schreef nietzman het volgende:
[..]
Waar niet op?
Kom op, bijna alle vliegtuigen uit alle windrichtingen van dezelfde generatie lijken op elkaar. Vliegtuigen zijn ook gewoon onderhevig aan trends.
die is ook mooi trouwensquote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:14 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik reageer allang niet meer serieus op de pro-JSF mensen. Ze hebben oogkleppen op. Ik volg enkel de raad van Chooselife op. En leer zelf eens bronnen serieus te nemen als de naam je er van niet aanstaat.![]()
jij leest echt niet hequote:Op zaterdag 28 maart 2009 13:16 schreef Verluste het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)meer_voor_JSF__.html
[..]
Tsja... hier valt moeilijk tegenop te begroten, als je niet weet waar je financieel aan toe bent.
Jij leest ook niet hequote:Op zaterdag 28 maart 2009 19:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
jij leest echt niet he![]()
daar staat dat de prijs aangepast is aan de inflatie van 4 jaar
waar is dit op gebaseerd?quote:Op zondag 29 maart 2009 15:14 schreef Verluste het volgende:
Dat veel kamerleden bewust geen informatie krijgen, of het heel lastig wordt gemaakt in de besluitvorming van de JSF is zo triest.
nee dat is reden te meer om de informatievoorziening in de tweede kamer eens te herzien, zegt verder niets goeds of slechts over het JSF-projectquote:Reden te meer om ''nee'' te zeggen tegen het JSF-project.
Christa van Velzen zat vanmorgen nog te vertellen in het Buitenhof dat ze wel informatie krijgt, maar die niet met de buitenwereld mag delen.quote:Op zondag 29 maart 2009 15:14 schreef Verluste het volgende:
Dat veel kamerleden bewust geen informatie krijgen, of het heel lastig wordt gemaakt in de besluitvorming van de JSF is zo triest.
Welnee. Zij gebruikte dezelfde tactiek als jij: negeren wat aan argumenten wordt opgenoemd, en vervolgens 'kritische' vragen stellen zonder ze met feiten te onderbouwen. De vraag of alle mensen die aan het project (gaan) werken dan maar op straat gezet moeten worden kon ze niet eens beantwoorden.quote:Reden te meer om ''nee'' te zeggen tegen het JSF-project.
Klopt, die Dana Pierce heeft de afgelopen tijd vaker de Kamer geïnformeerd.quote:Op zondag 29 maart 2009 17:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Christa van Velzen zat vanmorgen nog te vertellen in het Buitenhof dat ze wel informatie krijgt, maar die niet met de buitenwereld mag delen.
Ja, het is natuurlijk een klein terroristje goedbedoelende activiste, maar als een SPer al vertelt dat ze informatie wel heeft, dan kun je moeilijk volhouden dat de defensiecommissie niet wordt geïnformeerd.quote:
quote:Op zondag 29 maart 2009 15:14 schreef Verluste het volgende:
[..]
Jij leest ook niet heLeer eens begrijpend lezen.
zo staat het er en prijspeil si hetzelfde als inflatie.quote:De verhoging met 400 miljoen euro komt door de aanpassing van het prijspeil van 2005 naar 2008.
Dat De SP in de vaste kamer commissie Defensie zit is op zich al opmerkelijk. Dat Van Velzen er in zit is verbazingwekkend. Ik begrijp niet dat de AIVD daar geen mogelijkheid heeft gezien om een negatief advies te geven. Of Van Velzen heeft toezeggingen moeten doen die haar volstrekt ongeloofwaardig maken bij haar achterban, of ze krijgt inderdaad niet alles te horen. Nou ja: officieel wel, maar via de achterkamertjes horen anderen mogelijk meer.quote:Op zondag 29 maart 2009 20:41 schreef sp3c het volgende:
als zij zegt dat ze het wel heeft ben ik meer geneigd Verluste te geloven dat ze het niet heeft!
quote:Op maandag 30 maart 2009 14:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat De SP in de vaste kamer commissie Defensie zit is op zich al opmerkelijk. Dat Van Velzen er in zit is verbazingwekkend. Ik begrijp niet dat de AIVD daar geen mogelijkheid heeft gezien om een negatief advies te geven. Of Van Velzen heeft toezeggingen moeten doen die haar volstrekt ongeloofwaardig maken bij haar achterban, of ze krijgt inderdaad niet alles te horen. Nou ja: officieel wel, maar via de achterkamertjes horen anderen mogelijk meer.
Maar da's hier off topic.
Hij is tegen, nu jij weerquote:Op maandag 30 maart 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
[..]
Precies daarom moet er nou zo goed gewaakt worden tegen zwaar gekleurde (rechtse, door lobby's ingegeven), beslissingen zodat er een juist besluit kan worden gemaakt.
En ja, jij behoort tot het pro-JSF kamp als ik je reactie zo lees.
Kleine nuance: Ik ben niet tegen de JSF, ik ben tegen de JSF zoals het nu staat.quote:
dan moet je daar wel het geld voor hebben en dat heeft NL niet.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:28 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Kleine nuance: Ik ben niet tegen de JSF, ik ben tegen de JSF zoals het nu staat.
Technisch gesproken vind ik het een geniaal apparaat. Maar ik vind -voor zover dat nu te bekijken valt- de JSF een slecht gemanaged project, te duur, te zwaar, en ik vind het niet slim om alleen maar JSFs te hebben, net zo min als ik het slim vond om alleen maar F-16s te hebben. Je bent altijd beter af met een mix van toestellen, toegesneden op wat je denkt nodig te hebben. Voor het gros van de missies kun je net zo goed een Gripen (NG) gebruiken, voor een aantal missies is de JSF de betere keus. Naar Bosnië of Afghanistan zou ik met Gripens gaan, maar als we nu tegen het Servië van 1999 of het Irak van 2002/2003 moeten, dan liever met JSFs.
Verluste denkt dat ik pro-JSF ben, omdat ik tegen zijn dommige stellingnames ben. Hij heeft duidelijk geen flauw idee waar hij het over heeft. Als hij de geschiedenis van de Luchtvaart in het algemeen, en die van de KLu in het bijzonder kende dan had hij wel beter uitgekeken wat hij postte.
En dat ik pro- of contra ben heeft er natuurlijk geen ruk mee te maken: hij heeft gewoon geen antwoord op de vraag. Net zoals het grootste deel van zijn stellingen valt het in de categorie vage verdachtmakingen.
Bron?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 15:39 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Lijkt me interessant: een straalmotor gemaakt van ducttape.En laat dat nou net het minst betrouwbare onderdeel van een MiG zijn!
Nou, we hebben het wel, maar we willen het niet uitgeven. We maken afspraken internaionaal over onze uitgaven, en die komen we al niet eens na.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan moet je daar wel het geld voor hebben en dat heeft NL niet.
DAAR ben ik het dan weer wel mee eens.quote:Als ze dan toch maar 1 toestel willen dan ook maar gelijk het beste wat er is ipv over 10 jaar ze alsnog kopen omdat je ze nodig hebt.
En bommenwerpers, en tankvliegtuigen, en AEW- en EW-toestellen.quote:Ik zelf zie liever gespecialiseerde jagers en jachtbommenwerpers
Luftwaffe, Indian Air Force en NATO, in diverse publikaties. Het had niet veel gescheeld of de Luftwaffe had de Fulcrums na overname van de Oostduitse luchtmacht wèl uitgefaseerd, omdat de motoren qua betrouwbaarheid en levensduur (ook een vorm van betrouwbaarheid) zwaar onder de maat waren. De Indiase luchtmacht doet extra voorzichtig met haar nieuwste Sukhois, omdat ze anders de motoren eerder naar Rusland moet zenden voor (extra duur) onderhoud.quote:
en hierquote:For example, the Su-30MKI historic Red Flag deployment was complicated by the low reliability of the Russian-made engines, the pilot says.
Verder kun je natuurlijk gewoon Googlen.quote:Others within the Indian defence establishment want to move away from the dependence on Russia. They point to past problems with Russian aircraft and say that reliability issues will persist.
quote:(...) because Russian engine design stressed reliability & maintainability first, then "sfc". The MiG-29 has shown a bit of a reversal in this trend where its reliability has proved to be a disappointment and (...)
bron
Het is nu 2009 hoor. De nieuwste MiG domineert de JSF in militaire simulaties. Maar aan dat feit wil je niet, bang dat je droom aan gruzelementen gaatquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Luftwaffe, Indian Air Force en NATO, in diverse publikaties. Het had niet veel gescheeld of de Luftwaffe had de Fulcrums na overname van de Oostduitse luchtmacht wèl uitgefaseerd, omdat de motoren qua betrouwbaarheid en levensduur (ook een vorm van betrouwbaarheid) zwaar onder de maat waren. De Indiase luchtmacht doet extra voorzichtig met haar nieuwste Sukhois, omdat ze anders de motoren eerder naar Rusland moet zenden voor (extra duur) onderhoud.
Of je de bron van de Luftwaffe ergens on line kunt vinden weet ik niet, die geschiedenis speelde ergens in de eerste helft van de jaren 90, dus nog voor het Internet behoorlijk opkwam. Het Indiase verhaal staat gewoon on line, zoek maar op de controverse tussen de USAF en de Indian Air Force over de F-22 en hun Sukhois, bijvoorbeeld hier en hier:
[..]
en hier
[..]
Verder kun je natuurlijk gewoon Googlen.
In de jaren 90 hadden russische motoren sowieso geen beste reputatie.
Specifiek over de motoren van de MiG-29:
[..]
De nieuwste MiG is nog niet eens fatsoenlijk in productie. Laat er eerst eens fatsoenlijke aantallen van besteld worden, dan hebben we het tenminste over een tegenstander. Een test-squadron is geen tegenstander. Anders kun je ook wel rekening gaan houden met alle andere prototypen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:35 schreef Verluste het volgende:
[..]
Het is nu 2009 hoor. De nieuwste MiG domineert de JSF in militaire simulaties. Maar aan dat feit wil je niet, bang dat je droom aan gruzelementen gaat
Dit laat ook weer zien dat het niet zozeer aan het vliegtuig ligt maar aan de trainingen van de piloten. Tevens kan de Su-27/30/35 veel moeilijker manouvers maken dan een F-15... Daar heeft een motor ook mee te maken....quote:He adds that "it's only a matter of time" before the Indian air force Su-30 pilots learn how to overcome the F-15 tactic used so successfully against them at Red Flag.
Nee, het had weinig te maken met de plek war ze zaten (al zal dat niet geholpen hebben), maar aan het feit dat de motoren zeer FOD-gevoelig (en dus minder betrouwbaar) zijn. In de lucht kan je (birdstrikes uitgezonderd) weinig gebeuren met je motoren, toch deden de Indiërs voorzichtig met hun toestellen. De verklaring over de motoren hebben ze overigens zelf in diverse tijdschriften toegegeven, ik refereer niet alleen aan dat ene linkje.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:24 schreef MoChe het volgende:
De bron over RedFlag gaat idd ook over de Sukhoi's van India die ze niet te veel willen pushen omdat ze de motoren willen sparen... maar waarom? Omdat ze in de VS zitten en dan dus alles via India naar Rusland moeten sturen. Logisch dat ze in het nadeel zijn en op hun spullen willen letten. Bovendien:
[..]
Zeker, als je ziet dat die motoren het toestel moeten redden omdat de sinkrates in die manoeuvres enorm zijn. De russen zijn bereid om energie te verliezen ten guste van wendbaarheid, de Westerse filosofie is anders: Speed is Life en dus wordt daar wendbaarheid op ingeleverd. Neemt niet weg dat de Indiërs nog steeds onverklaarbaar rustig deden met hun toestellen als betrouwbaarheid niet het issue was.quote:Dit laat ook weer zien dat het niet zozeer aan het vliegtuig ligt maar aan de trainingen van de piloten. Tevens kan de Su-27/30/35 veel moeilijker manouvers maken dan een F-15... Daar heeft een motor ook mee te maken....
1. als je 'de jaren 90' rekent als 1991, dan heb je gelijk. Ze duurden alleen wel iets langer dus gemiddeld komen we op zo'n 14-15 jaar. De problemen waren in 1995 alleen nog niet opgelost, al waren ze wel iets verbeterd. Het motorenprobleem is bij de MiG-29 in Luftwaffe dienst tot beheersbaar niveau teruggebracht, maar nooit fatsoenlijk opgelost.quote:En je hebt het ook echt over de jaren 90 enzo! Dude... we zijn nu 20 jaar later onderhand. De MiG-29 en Su-27 gaan sinds de jaren 70 al mee en de F16 is hier in NL alweer aan vervanging toe. De MiG-29 en Su-27 gaan tevens nog wel wat jaren mee... Dan kan het gewoon niet dat zo een vliegtuig waardeloos is
.
Je argument dat de Russen de financiering niet hadden is niet relevant: de Duitsers hadden die financiering wel, en hadden desondanks problemen.quote:Russische vliegtuigen (en bijv ook auto's) zijn volgens een andere filosofie gebouwd waarbij durability centraal staat en harde aanpak door de piloten niet gevreesd wordt. De motoren zijn ook in die visie gebouwd. Het probleem is echter wel dat het Russische leger en luchtmacht jarenlang niet voldoende middelen had om hun vloot te onderhouden. Dat doet verder niets af aan de kwaliteit van het spul.
Vertel nou eens duidelijk wat je punt is.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:35 schreef Verluste het volgende:
[..]
Het is nu 2009 hoor. De nieuwste MiG domineert de JSF in militaire simulaties. Maar aan dat feit wil je niet, bang dat je droom aan gruzelementen gaat
Als je dit topic doorleest weet je het. De bronnen staan erbij. Ik post ze niet meer, eens houdt het opquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:43 schreef mando_diao het volgende:
[..]
Vertel nou eens duidelijk wat je punt is.
waar? wanneer? hoe? wat werd er gesimuleerd? op welke punten was de MIG sterker? Hoeveel verschil zat er tussen de 2? waar staan de resultaten gepubliceerd?
Of stond dat niet in de elsevier?
Je bedoelt dat je geen geldige argumenten meer hebt, en je dus vertrekt uit dit topic?quote:
Vergeet ook niet wat voor rol het toestel heeft, een F15 is bv een luchtoverwichtsjager, de F16 is een multirole toestel. Met een multirole kun je van alles wat doen, bombarderen, dogfight enz. Een luchtoverwichtsjager is bedoeld om vij vliegtuigen neer te schieten en zal niet in staat zijn om een bom fatsoenlijk op een doel te gooien. De MIG29 en nieuwere types zijn gebouwd als luchtoverwichtsjager, niet als multirole toestel zoals de JSF.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:35 schreef Verluste het volgende:
Het is nu 2009 hoor. De nieuwste MiG domineert de JSF in militaire simulaties. Maar aan dat feit wil je niet, bang dat je droom aan gruzelementen gaat
Eh, ik bedoelde de JSF... Was weer te snel met de vingers....quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:32 schreef nietzman het volgende:
Als er éen toestel is ontworpen als air superiority jager is het wel de F22 heur. De JSF is het multirole vriendje onder de Raptor.
Ik heb inderdaad het hele topic gelezen en de conclusie is dat jij geen directe vragen durft te beantwoorden, zoals je nu wederom laat zien. Ik denk namelijk dat jij een van de enigen bent hier, die zijn informatie NIET uit vakbladen of ervaring haalt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:26 schreef Verluste het volgende:
[..]
Als je dit topic doorleest weet je het. De bronnen staan erbij. Ik post ze niet meer, eens houdt het op![]()
En ik haal tenminste niet al mijn informatie van Discovery Channel of de Telegraaf.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:05 schreef mando_diao het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad het hele topic gelezen en de conclusie is dat jij geen directe vragen durft te beantwoorden, zoals je nu wederom laat zien. Ik denk namelijk dat jij een van de enigen bent hier, die zijn informatie NIET uit vakbladen of ervaring haalt.
Een wijs besluit.quote:“Noorwegen trekt zich terug uit JSF project”
Gepubliceerd door JSFNieuws.nl onder Andere JSF landen
Oslo (N)- “Noorwegen trekt zich terug uit het JSF project. Vrijdag zal de Noorse regering de motieven aan het parlement bekendmaken waarom het besluit tot aankoop van de Joint Strike Fighter wordt teruggedraaid”.
Volgens het nieuwsbericht: “De Noorse regering heeft hiertoe besloten vanwege het dreigende enorme JSF begrotingsgat en het niet kunnen geven van zekerheid omtrent de prijs door Lockheed Martin. Dit heeft geleid tot deze sensationele ontwikkeling in de Noorse strijd omtrent de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen.”
Parlementair bezoek Verenigde Staten
Vandaag rondt een Noorse parlementaire delegatie het bezoek af aan de Verenigde Staten, waar ze een soortgelijk werkbezoek brachten als recent de Nederlandse Vaste Commissie voor Defensie van de Tweede Kamer.
En precies op dit actuele tijdstip plaatste het JSF-kritische opinieblad Klassekampen dit opvallende en nationaal de aandacht trekkende bericht dat de Noorse regering voornemens zou zijn zich terug te trekken uit het JSF project. Tal van kranten namen het bericht over en zorgden voor veel publiciteit.
Het bleek een 1 april grap te zijn.
Niettemin heeft de zaak een serieuze ondertoon, gelet op de nog lopende stevige discussie tussen parlement en regering in de kwestie rond de opvolging van de Noorse F-16.
het aardige is dat jouw manier van argumenten over brengen echt totaal tegen je werkt. Mensen krijgen een hekel aan je, en luisteren dus ook niet meer naar wat je te vertellen hebt. Ik ben best bereid te luisteren naar geldige argumenten, maar je gedraagt je in dit topic als een troll, die werkelijk NIETS toevoegt aan de discussie.quote:Op zaterdag 4 april 2009 17:34 schreef Verluste het volgende:
http://www.jsfnieuws.nl/?p=430
[..]
Een wijs besluit.
Zelfs als het geen 1 april grap was geweest.
quote:Op zaterdag 4 april 2009 21:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
het aardige is dat jouw manier van argumenten over brengen echt totaal tegen je werkt. Mensen krijgen een hekel aan je, en luisteren dus ook niet meer naar wat je te vertellen hebt. Ik ben best bereid te luisteren naar geldige argumenten, maar je gedraagt je in dit topic als een troll, die werkelijk NIETS toevoegt aan de discussie.
Ja, en wat een betrouwbare bron ookquote:Op maandag 6 april 2009 15:32 schreef Lightning_NL het volgende:
En nogmaals wordt confirmed, de JSF is de beste kist voor de laagste prijs.
CBS is aardig feilloos te noemen hoor in haar berekeningen, ook als je de recente geschiedenis in acht neemt.quote:Op maandag 6 april 2009 16:37 schreef Pumatje het volgende:
nog steeds hier?
oja
Vakbond: JSF beter voor werk dan Saab
FNV Bondgenoten denkt dat de keuze van het Amerikaanse gevechtstoestel JSF als opvolger van de F-16 bij de luchtmacht beter is dan die van de Zweedse Saab Gripen NG.
Hettie Kijzers van de vakbond zei maandag tijdens een hoorzitting in de Tweede kamer dat Saab ons land aanbiedt om toestellen hier te assembleren. Dat is volgens haar goed voor twee- tot driehonderd banen gedurende een periode van zo'n tien jaar. De Amerikanen geven Nederlandse bedrijven bij aanschaf van de JSF de kans mee te dingen naar orders en dan gaat het om een veel langere looptijd.
Kijzers drong wel aan op meer zekerheid over werk in ons land. Zij vindt dat de Kamer niet "ja" moet zeggen tegen de JSF. "Er zit meer werkgelegenheid in, maar daar zijn stevige contracten voor nodig."
quote:Op maandag 6 april 2009 16:34 schreef Verluste het volgende:
http://www.liveleak.com/view?i=3cc_1228919444
''The JSF aircraft were next to useless''
Lijkt me duidelijk.
quote:
op LiveLeak en Youtube kan ik ook filmpjes vinden waarop staat dat Islam-fundis de oorlog in Irak aan het winnen zijn.quote:Op maandag 6 april 2009 16:34 schreef Verluste het volgende:
http://www.liveleak.com/view?i=3cc_1228919444
''The JSF aircraft were next to useless''
Lijkt me duidelijk.
Sukkeltje. Is helemaal niet made in the USA. Sterker nog, Nederland bouwt mee aan heel veel onderdelen.quote:Op maandag 6 april 2009 16:37 schreef Verluste het volgende:
[..]
![]()
Wangedrag nodigt wangedrag uit. Jullie hebben een bord voor de kop. Een bord waarop ergens staat ''made in the USA''.
Nou, rot op met de USA. Helemaal met dit slechte toestel.
Aldus wie? Op basis waarvan?quote:Op maandag 6 april 2009 15:32 schreef Lightning_NL het volgende:
En nogmaals wordt confirmed, de JSF is de beste kist voor de laagste prijs.
Van Uhm. De kenner, van de landmacht. Ik ben benieuwd welke studies hij ervoor gevolgd heeft. Zou hij ooit in de cockpit van een F-16 geloerd hebben?quote:Op maandag 6 april 2009 21:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Van Uhm. Op basis waarvan? Mensen die er verstand van hebben. En onafhankelijke onderzoeken.
Ik denk dat het een intelligente man is met genoeg expertise om hem heen om tot een veel betere keuze te komen dan de meeste fokkertjes hier.quote:Op maandag 6 april 2009 21:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Van Uhm. De kenner, van de landmacht. Ik ben benieuwd welke studies hij ervoor gevolgd heeft.
Lijkt mij 99% zeker van wel he.quote:Zou hij ooit in de cockpit van een F-16 geloerd hebben?
quote:Van Uhm heeft naar alle waarschijnlijkheid een por in z'n zij gekregen van een luchtmacht-collega en start zodoende een charmeoffensief om dat ding naar binnen te praten. Want linksom, of rechtsom. Dat ding zal er komen. Punt uit.
Moeilijk hé? Begrijpend lezen. Doei domme fanboy met je stars en stripesquote:Op maandag 6 april 2009 21:20 schreef Lightning_NL het volgende:
Die Verluste met z'n 'made in the USA'. Wat een aap toch. Met elke post laat je zien dat je er niks van snapt Verluste, wanneer geef je het op, prutser?
De motoren zijn ontworpen door Nederlanders. Bekabeling, vleugeldelen, luiken en nog meer wordt allemaal door Nederlandse bedrijven gemaakt.
Effe een overzicht van wat allemaal door Nederlanders wordt geproduceerd:
http://www.niid.nl/file.aspx?i=962Doei Verluste.
quote:Op maandag 6 april 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
Ze kunnen veel beter voor de Saab gaan, niet alleen goedkoper maar ook beter en dan is beter in de zin van de mogelijkheden die de JSF en de Saab bieden. De JSF betaal je voor mogelijkheden die helemaal niet door Nederland gebruikt worden en ook nooit gebruikt gaan worden. De Saab is alsof het ontworpen is voor de doeleinden van de NL luchtmacht. Ook heeft Saab een veel beter contract geboden dan de VS, je krijgt een uitgekleden JSF maar moet het volle pond betalen, het is waarschijnlijk een kaal contract met niks er op en er aan. Saab heeft tenminste enkele decennia aan onderhoudt en ook training geboden. Aanschaf is meer dan een miljard goedkoper maar als we onderhoudt en training bij de JSF er bij optellen ben je met de JSF waarschijnlijk enkele Miljarden duurder uit dan de Saab.
Die hele JSF is gewoon rugtoerisme van de Nederlandse regering, we moeten in een goed boekje komen bij de VS. Ze kunnen in de VS maar het zelfde leveren en anders exit. JSF project staat in de VS zelf ook al op tocht dus snel het zinkende schip verlaten voor het klauwen vol geld extra gaat kosten.
Dit heeft echt NIKS met begrijpend lezen te maken, domboquote:Op maandag 6 april 2009 21:47 schreef Verluste het volgende:
[..]
Moeilijk hé? Begrijpend lezen. Doei domme fanboy met je stars en stripes
Of de Gripen NG goedkoper is, moet nog maar blijken! Vooral in the long run ziet het wat dat betreft nog STEEDS gunstiger uit voor de JSF. Ken je feiten mannetje.quote:Op maandag 6 april 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
Ze kunnen veel beter voor de Saab gaan, niet alleen goedkoper maar ook beter
Dit is een leugen.quote:en dan is beter in de zin van de mogelijkheden die de JSF en de Saab bieden. De JSF betaal je voor mogelijkheden die helemaal niet door Nederland gebruikt worden en ook nooit gebruikt gaan worden.
Dit is een nog grotere leugen.quote:De Saab is alsof het ontworpen is voor de doeleinden van de NL luchtmacht.
Bullshitquote:Ook heeft Saab een veel beter contract geboden dan de VS,
ALWEER een leugen.quote:je krijgt een uitgekleden JSF maar moet het volle pond betalen,
Nee, is het niet.quote:het is waarschijnlijk een kaal contract met niks er op en er aan.
Lockheed Martin ook, en is volgens mij nog goedkoper ook.quote:Saab heeft tenminste enkele decennia aan onderhoudt en ook training geboden.
OnderhouDTquote:Aanschaf is meer dan een miljard goedkoper maar als we onderhoudt en training bij de JSF er bij optellen ben je met de JSF waarschijnlijk enkele Miljarden duurder uit dan de Saab.
Hier past maar 1 smiley bij:quote:Die hele JSF is gewoon rugtoerisme van de Nederlandse regering, we moeten in een goed boekje komen bij de VS. Ze kunnen in de VS maar het zelfde leveren en anders exit. JSF project staat in de VS zelf ook al op tocht dus snel het zinkende schip verlaten voor het klauwen vol geld extra gaat kosten.
Nergens om hoor, maar ik vind jou verreweg de zwakste indruk maken in de JSF-reeks.quote:Op maandag 6 april 2009 22:02 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Dit heeft echt NIKS met begrijpend lezen te maken, domboNIKS. En als jij vindt dat dat wel zo is, zeg dan eens wat ik niet goed heb gelezen (oh wacht, jij geeft toch nooit antwoord op dingen
) Maarruh, jij zegt made in the USA, ik laat gewoon effe zien dat jij niet weet wat je lult.
<Tegen beter weten in>quote:Op maandag 6 april 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
Ze kunnen veel beter voor de Saab gaan, niet alleen goedkoper maar ook beter en dan is beter in de zin van de mogelijkheden die de JSF en de Saab bieden. De JSF betaal je voor mogelijkheden die helemaal niet door Nederland gebruikt worden en ook nooit gebruikt gaan worden. De Saab is alsof het ontworpen is voor de doeleinden van de NL luchtmacht. Ook heeft Saab een veel beter contract geboden dan de VS, je krijgt een uitgekleden JSF maar moet het volle pond betalen, het is waarschijnlijk een kaal contract met niks er op en er aan. Saab heeft tenminste enkele decennia aan onderhoudt en ook training geboden. Aanschaf is meer dan een miljard goedkoper maar als we onderhoudt en training bij de JSF er bij optellen ben je met de JSF waarschijnlijk enkele Miljarden duurder uit dan de Saab.
Die hele JSF is gewoon rugtoerisme van de Nederlandse regering, we moeten in een goed boekje komen bij de VS. Ze kunnen in de VS maar het zelfde leveren en anders exit. JSF project staat in de VS zelf ook al op tocht dus snel het zinkende schip verlaten voor het klauwen vol geld extra gaat kosten.
Beter en op welke mogelijkheden?quote:Op maandag 6 april 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
Ze kunnen veel beter voor de Saab gaan, niet alleen goedkoper maar ook beter en dan is beter in de zin van de mogelijkheden die de JSF en de Saab bieden.
Welke mogelijkheden zitten er allemaal in, en welke gaan we niet gebruiken?quote:De JSF betaal je voor mogelijkheden die helemaal niet door Nederland gebruikt worden en ook nooit gebruikt gaan worden.
En de rest van de NAVO? Interoperabiliteit heeft een heel hoge prio namelijk.quote:De Saab is alsof het ontworpen is voor de doeleinden van de NL luchtmacht.
Is dat zo?quote:Ook heeft Saab een veel beter contract geboden dan de VS,
Wat is er van de standaard JSF afgehaald? Waar haal je vandaan dat als er iets vanaf is gehaald wij toch evenveel moeten betalen als de USAF? Hoe komt het dat jij het waarschijnlijke contract al kent, terwijl daar nog niet eens onderhandelingen over lopen?quote:je krijgt een uitgekleden JSF maar moet het volle pond betalen, het is waarschijnlijk een kaal contract met niks er op en er aan.
Lockheed ook. Of bedoel je iets anders? Wees eens wat duidelijker?quote:Saab heeft tenminste enkele decennia aan onderhoudt en ook training geboden.
Weer een [i]waarschijnlijk[i]. Je doet graag aannames he? Als ik je nou vertel dat de voorganger van de JSF Nederland per saldo NIETS heeft gekost, gecorrigeerd voor inflatie) behalve de manuseren onderhoud, de salarissen van de vliegers, en de brandstof die zon ding verstookt? En dat die voorganger OOK door dat corrupte Lockheed is gebouwd?quote:Aanschaf is meer dan een miljard goedkoper maar als we onderhoudt en training bij de JSF er bij optellen ben je met de JSF waarschijnlijk enkele Miljarden duurder uit dan de Saab.
Wat is dit nou voor stellling? Nederland heeft na het VK de beste relatie met de VS in Europa. Ook wereldwijd zitten we in de top. Waarom moeten wij in een goed boekje komen?quote:Die hele JSF is gewoon rugtoerisme van de Nederlandse regering, we moeten in een goed boekje komen bij de VS.
Die stelling begrijp ik niet. misschien even uitleggen?quote:Ze kunnen in de VS maar het zelfde leveren en anders exit.
De JSF staat wereldwijd op de tocht, niet alleen in de VS. Dat betekent nog niet dat het een dood kindje is. Historisch hebben gevechtsvliegtuigen een moeilijke geboorte.quote:JSF project staat in de VS zelf ook al op tocht dus snel het zinkende schip verlaten voor het klauwen vol geld extra gaat kosten.
Te laat!quote:
Tja, zo kun je denken inderdaad. Wat ik dan apart vind is dat vervolgens types als van Velzen wel als autoriteit beschouwd worden, als die al ooit een F-16 van dichtbij heeft bekeken was het met een sloophamer in de hand.quote:Op maandag 6 april 2009 21:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Van Uhm. De kenner, van de landmacht. Ik ben benieuwd welke studies hij ervoor gevolgd heeft. Zou hij ooit in de cockpit van een F-16 geloerd hebben?
Van Uhm heeft naar alle waarschijnlijkheid een por in z'n zij gekregen van een luchtmacht-collega en start zodoende een charmeoffensief om dat ding naar binnen te praten. Want linksom, of rechtsom. Dat ding zal er komen. Punt uit.
nei!!!quote:
gnihihiquote:Op maandag 6 april 2009 22:27 schreef Nobu het volgende:
[..]
Tja, zo kun je denken inderdaad. Wat ik dan apart vind is dat vervolgens types als van Velzen wel als autoriteit beschouwd worden, als die al ooit een F-16 van dichtbij heeft bekeken was het met een sloophamer in de hand.
Geef m een beetje de tijd. Ik stel hem al het hele topic door kritische vragen, en gooi hem kritische opmerkingen voor de voeten. Ik kan me voorstellen dat hij daar niet zo 123 een antwoord op heeft. Overigens betrapte ik hem vanavond op het vullen van de frontpage met dezelfde retoriek die hij hier verkondigt.quote:
dat is eigenlijk ook nog een punt he? stel we krijgen als NAVO zijnde mot met Rusland. die kunnen Zweden binnen een dag plat bombarderen, zodat we compleet verstookt blijven van materiaal om de Saab in de lucht te houden. ook dat is een punt om rekening mee te houdenquote:Op maandag 6 april 2009 22:24 schreef RonaldV het volgende:
Is dat zo?Je bedoelt dat de aanschafkosten lager zijn, maar hoe zit het met leveren van onderdelen? Wat als wij naar een oorlog gaan die de Zweden niet aanstaat?
![]()
[..]
Dat kunnen de blinde pro-JSF mensen je feilloos vertellen. Of het zinvol of verstandig is, daar denken ze niet over na omdat dat niet in hun denkwereldje past.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:41 schreef Zwansen het volgende:
Kan iemand me vertellen wat Nederland met zoveel van die dingen moet.
Als we 10 minder kopen en dat geld aan belangrijkere dingen besteden?
Ik vertel geen onzin, en heb hier nog nooit nieuws lopen verzinnen.quote:Op maandag 6 april 2009 23:45 schreef Pumatje het volgende:
dit blijft open.
Maar Verluste , dit is een serieus topic.
Vanaf nu geen onzin meer, ga niet je eigen nieuws lopen verzinnen
of totaal niet reageren op vragen maar ze wel uitlokken.
Je hebt een keus, maak een bijdrage aan de discussie of blijf weg.
is flinke onzinquote:Op dinsdag 7 april 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
[..]
Dat kunnen de blinde pro-JSF mensen je feilloos vertellen. Of het zinvol of verstandig is, daar denken ze niet over na omdat dat niet in hun denkwereldje past.
je laat nou alleen maar steeds getallen zien over de JSF, maak nou eens een tabelletje met vergelijkingen met de Gripen dan? zodat we in 1 blik direct kunnen zien waar het goedkoper/duurder is.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:46 schreef Verluste het volgende:
[..]
Dat kunnen de blinde pro-JSF mensen je feilloos vertellen. Of het zinvol of verstandig is, daar denken ze niet over na omdat dat niet in hun denkwereldje past.
quote:Het rapport "Beoordeling geluidsgegevens kandidaat-toestellen VF-16" is vandaag gepubliceerd door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Hieruit blijkt dat er vrijwel geen waarneembaar verschil is tussen de JSF en Saab Gripen. Ook het verschil in maximaal geluidsniveau van de JSF en de huidige F-16 is gering (5 decibel).
Het NLR heeft op basis van de beschikbare gegevens de maximale geluidsniveaus (de zogenaamde LAmax-waarden) van de JSF, de Saab Gripen NG en huidige Nederlandse F-16 in een standaardscenario vergeleken.
Metingen
De metingen zijn verricht op een hoogte van 1000 voet op twee motorstanden, met een snelheid tussen de 250 en 300 knopen. Het gaat dan in de eerste plaats om gebruikmaking van vol motorvermogen zonder naverbrander (= Military Power) en in de tweede plaats om gebruikmaking van vol motorvermogen mét naverbrander (= After Burner).
Analyse
De vergelijkende analyse heeft uitgewezen dat de verwachte maximale geluidsniveaus van de JSF en de Saab Gripen NG elkaar nauwelijks ontlopen.
In Military Power bedraagt het verwachte maximale geluidsniveau 109 dB(A) voor de Saab Gripen NG tegen 110 dB(A) voor de JSF. Mét naverbrander zijn de waarden respectievelijk 114 dB(A) en 115 dB(A).
Voor de huidige Nederlandse F-16 bedragen de resultaten van recente metingen 104 tot 107 dB(A) in Military Power en 111 tot 114 dB(A) met naverbrander.
Het verschil in geluidsniveaus tussen de JSF en Saab Gripen NG zowel met Military Power als met naverbrander bedraagt daarmee dus één decibel. Dit is met het menselijk oor niet of nauwelijks waarneembaar.
Deze maximale geluidsniveaus zullen overigens slechts gedurende enkele seconden optreden en de onderlinge verschillen tussen beide toestellen zijn verwaarloosbaar klein.
Geluidsbelasting
Bepalend voor de geluidsbelasting is niet zozeer het geluidsniveau, maar ook de manier van starten en landen, en het aantal vluchten. De JSF gebruikt veel minder vaak de naverbrander dan de F-16, omdat de JSF de bewapening intern meevoert. De F-16 en Saab Gripen NG dragen hun wapens onder de vleugels. Dat geeft wat meer luchtweerstand. Daarom zullen deze toestellen vaker (meer dan de helft van de starts) de naverbrander aanzetten. De JSF heeft een grotere actieradius, waardoor in het normale oefenprogramma minder starts en landingen nodig zijn.
ja sorry lange tekst, duurde effequote:Op dinsdag 7 april 2009 22:26 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je ziet toch waarop ik reageer? Allemaal verwerpelijke onzin.
En waar baseer je dat op? Het feit dat het NLR met cijfers komt in plaats van Saab?quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:26 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je ziet toch waarop ik reageer? Allemaal verwerpelijke onzin.
Helaas vertel je dat wel.quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:47 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik vertel geen onzin, en heb hier nog nooit nieuws lopen verzinnen.
Jij hebt ook een keus, maak een bijdrage aan de discussie of blijf weg met je leeghoofdige macho-krachttermen
Ik gok dat er wat tegenslagen in zitten, inflatiecorrectie verzorgt al 15% van dat bedrag plus koersschommelingenquote:Op dinsdag 7 april 2009 21:38 schreef Verluste het volgende:
Oeioeioei
http://www.jsfnieuws.nl/?p=432
Kesteren (NL) – Een analyse van de exploitatiekosten of netto levensduurkosten van de Joint Strike Fighter leert dat als je cijfers van 2001, van 2005 en van nu neemt dat er sprake is van een spectaculaire toename van de gebruikskosten van 344 miljard (TY) naar 760 miljard dollar (TY) tussen 2005 en 2008 voor hetzelfde aantal JSF’s in de USA. Dat betekent dat de exploitatiekosten, waaronder de kosten per vlieguur, ruim verdubbeld zijn ten opzichte van eerdere verwachtingen.
Het Ministerie van Defensie heeft in een reactie aangegeven de berekeningen “onzin” te vinden en bestrijdt de conclusies met klem. Tegenover het NRC, die hen vrijdag met de berekeningen confronteerde, zei Defensie vrijdag dat de Kamer vertrouwelijk over de juiste cijfers is geïnformeerd en “Die vertrouwelijkheid gaan we niet doorbreken, hoe verleidelijk ook om dit te weerleggen” (NRC, 3 april 2009). Deze reactie gaat eraan voorbij dat de informatie uit het rapport is gebaseerd op gegevens van het Amerikaanse en Noorse ministerie van defensie over de JSF en daarnaast uitlegt hoe en waarom sprake is van een kostenverdubbeling sinds 2005.
En nog een ander artikel (weet niet of het geplaatst is) over het proefschrift van Bert Kreemers over de aanschaf van vliegtuigen bij defensie.quote:Eensgezindheid over JSF-banen
REPORTAGE, Van onze verslaggevers Douwe Douwes, Jeroen Trommelen
gepubliceerd op 07 april 2009 00:26, bijgewerkt op 00:28
DEN HAAG - Maximaal 1.200, maar misschien ook nul. Dat is het aantal banen dat de aanschaf van de JSF Nederland oplevert.
Als Nederland de Joint Strike Fighter (JSF) koopt als vervanger van de F-16, levert dat tot aan 2052 tussen 600 en 1.200 banen op. Die banen gaan op de lange duur ten koste van andere werkgelegenheid, in elk geval voor een deel maar wellicht ook helemaal. In dat laatste geval levert de JSF de Nederlandse economie netto niet één extra baan op.
De afgelopen maanden leek het alsof de economische experts elkaar voortdurend in de haren vlogen. Maar maandag, tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, bleken ze het in grote lijnen wel degelijk met elkaar eens over de betekenis van het JSF-project voor de Nederlandse economie.
Over enkele honderden banen meer of minder kan worden gediscussieerd, zeiden de economen. Maar van een diepgaand conflict tussen het Centraal Planbureau (CPB) en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PWC) was geen sprake.
Volgens het CPB levert het project ongeveer 600 banen op. Het adviesbureau, ingehuurd door het ministerie van Economische Zaken, denkt aan het dubbele of ‘ongeveer duizend’.
Maar ook dat, zei PWC-partner en hoogleraar economie Jan Willem Velthuijsen, zou natuurlijk een ‘klein effect zijn voor de Nederlandse economie’. De aanschaf van de JSF gaat de Nederlandse staat vermoedelijk tussen de 6,1 en 6,5 miljard euro kosten.
Het verschil in de twee schattingen zit volgens de economen in drie factoren: de mate waarin de productiviteit van de bedrijven de komende jaren zal toenemen; het aantal banen dat weglekt naar het buitenland en de vraag hoeveel werkgelegenheid wordt verdrongen.
Het CPB gaat ervan uit dat de verdringing 100 procent zal zijn. PricewaterhouseCoopers is daar niet van overtuigd maar waagt zich niet aan een eigen schatting. Beide denken dat het aantal ‘Nederlandse’ JSF-banen dat naar het buitenland verdwijnt, tussen de 100 en 150 zal zijn.
De relatieve eensgezindheid was opmerkelijk. Vooral het CPB-rapport is de afgelopen weken heftig bekritiseerd. Staatssecretaris De Vries van Defensie noemde verdringing op de arbeidsmarkt een ‘onzinnig argument’ en bestuurder Arie Kraaijeveld van de vereniging van defensiebedrijven NIFARP vond het rapport ‘absolute lariekoek’.
Over die kritiek haalde het CPB maandag de schouders op. ‘Wij zijn er niet mee benaderd’, zei onderdirecteur George Gelauff. ‘En ik ga liever in op argumenten.’
Voor vakbond FNV Bondgenoten waren de cijfers reden om weer voorstander te worden van het JSF-project. Vorige maand trok de bond haar ‘onvoorwaardelijke steun’ voor de defensieorder in, maar nu deed bestuurder Hettie Kijzers weer een stap vooruit.
Ze was onlangs in Zweden op bezoek bij Saab, en hoorde daar dat hun JSF-alternatief, de Gripen, tussen de 200 en 300 banen in Nederland op zal leveren, tien jaar lang. ‘De JSF heeft een veel langere looptijd, dus is in dat opzicht veel interessanter.’
De bond wil zich niet branden aan een voorspelling van het aantal banen dat de JSF in Nederland zal opleveren. Kijzers: ‘Zonder contracten steek in mijn handen helemaal nergens voor in het vuur.’
De Kamer was kritisch over getallen die werden genoemd door Erick Vink, die zich namens de bedrijven verenigd in NIFARP inzet voor aanschaf van de JSF.
PvdA-Kamerlid Eijsink hield hem een onderzoek van de Amerikaanse Rekenkamer onder de neus. Dat rekent erop dat er wereldwijd nog geen 2.500 JSF’s verkocht zullen worden. De Nederlandse industrie gaat nog altijd uit van 4.500 toestellen. ‘Wij hebben geen aanleiding om aan dat getal te twijfelen’, zegt Vink.
Eijsink ergerde zich aan het verhaal van Vink, die niet wilde zeggen hoeveel orders Nederlandse bedrijven tot dusverre uit de JSF hebben gesleept. Volgens Vink is dat commerciële informatie, die hij niet zomaar openbaar kan maken. Hij schermde met ‘duizenden banen’ die op de tocht komen als Nederland geen JSF’s koopt.
Pagina 11:
Commentaar
url: http://www.volkskrant.nl/(...)dheid_over_JSF-banen
quote:‘F-16 kan jaren mee, JSF nog niet nodig’
Van onze verslaggever Theo Koelé
gepubliceerd op 09 februari 2009 20:59, bijgewerkt op 10 februari 2009 13:52
DEN HAAG - Het F-16-gevechtsvliegtuig kan veel langer in gebruik blijven dan opeenvolgende kabinetten hebben beweerd. De vervanging van het toestel, waarvoor de Joint Strike Fighter (JSF) favoriet is, kan worden uitgesteld.
Dat betoogt defensiespecialist Bert Kreemers in het proefschrift Hete hangijzers, waarop hij dinsdag hoopt te promoveren aan de Universiteit Leiden.
De F-16’s, aangeschaft in de jaren tachtig en negentig, hebben veel minder vlieguren gemaakt dan destijds werd geraamd. Bovendien heeft het toestel sindsdien ingrijpende moderniseringen ondergaan. Het jachtvliegtuig kan volgens Kreemers bijna tien jaar langer mee. ‘De vervanging van de F-16 hoeft dan ook niet te beginnen in 2013/2014, maar pas in 2022.’
Dat wijkt sterk af van het officiële tijdschema. In 2010 wil het kabinet een definitief vervangingsbesluit nemen. Alles wijst erop dat de keuze zal vallen op de JSF. Dat zal 5,7 tot 6 miljard euro kosten. Volgens het ministerie van Defensie kan het eerste nieuwe toestel in 2014 in dienst worden genomen.
Kreemers, die jarenlang werkzaam was op het ministerie en op het instituut Clingendael, becijfert dat de F-16 minder intensief gebruikt is dan voorzien was – ondanks de inzet in Afghanistan.
Begin deze eeuw hield het ministerie een maximumaantal vlieguren van 6.000 tot 8.000 aan. Onlangs sprak staatssecretaris De Vries van Defensie over 8.000 vlieguren. Volgens de oud-Defensiewoordvoerder en voormalig directeur Beleidsevaluatie is voor 2020 zelfs de ondergrens van 6.000 uren niet in zicht.
Kreemers zegt zich erover te verbazen dat het kabinet eind vorig jaar ‘plotseling’ een nieuw argument hanteerde om snel de F-16 te vervangen: de motor zou de 6.000 uren niet halen zonder peperdure moderniseringen.
Kreemers: ‘Defensie heeft in de jaren negentig en begin deze eeuw al modificaties aan de motor laten uitvoeren. Bij de aankondiging daarvan kreeg de Tweede Kamer de verzekering dat de motoren tot het einde van de oorspronkelijke levensduur zouden mee kunnen.’
Het ministerie van Defensie gaf maandag geen commentaar. Dinsdag liet Defensie weten dat de stelling van Kreemers 'niet klopt'. Kreemers gaat uit van de oorspronkelijke levensduur van achtduizend vlieguren. Maar volgens Defensie is dat aantal alweer achterhaald door de realiteit en moet worden uitgegaan van zesduizend vlieguren. Volgens de laatste berekeningen van september vorig jaar zou dat betekenen dat het vliegtuig met de meeste uren in 2015 er ruim 5500 hebben. Tegen die tijd zou volgens de huidige planning de eerste JSF binnen moeten komen. url: http://www.volkskrant.nl/(...)C_JSF_nog_niet_nodig
quote:Leverschema van de JSF lijkt doorslaggevend
ACHTERGROND, Van onze verslaggever Jeroen Trommelen
gepubliceerd op 10 februari 2009 21:12, bijgewerkt op 21:14
AMSTERDAM - Een voormalig voorlichter en spindoctor van het ministerie van Defensie die korte metten maakt met een belangrijk argument van zijn oude baas om snel nieuwe straaljagers te kopen: de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het dinsdag verdedigde proefschrift van Bert Kreemers, voormalig plaatsvervangend directeur Voorlichting op het ministerie van Defensie, liet de geoliede voorlichtingsmachine van zijn oude werkgever zowaar even haperen.
Maar toen kwam de reactie: koel, cynisch en volgens de wetten van het moderne voorlichterschap. ‘Iemand die veel weet van Defensie is niet per se deskundig’, schamperde de huidige woordvoerder van staatssecretaris De Vries.
En: ‘Een F-16-deskundige weet niet per se veel van de JSF. Dat blijkt maar weer.’ Waarna een overzicht volgt van alle fouten die de promovendus zou hebben gemaakt.
Kreemers had het in zijn tijd waarschijnlijk niet anders gedaan. Hoewel: de voorlichter, voormalig medewerker van de PvdA-fractie, kan bogen op persoonlijke moed. Hij werd door minister De Grave (VVD) in 1999 als woordvoerder ontslagen nadat hij in het openbaar gepleit had voor een parlementair onderzoek naar de Nederlandse rol in het drama- Srebrenica.
De verwachte levensduur van de F-16 is maar één detail in het proefschrift Hete hangijzers: de aanschaf van Nederlandse gevechtsvliegtuigen. Maar in het licht van de actualiteit wel een van de meest pikante. Technisch gesproken kan de F16 mee tot zeker het jaar 2022, rekent Kreemers voor, op basis van informatie van het ministerie zelf.
De politiek omstreden aanschaf van de Joint Strike Fighter (JSF) die voorzien is in 2012, kan dus nog wel een tijdje wachten.
Alles draait om het aantal vlieguren dat de huidige F-16’s kunnen maken. De fabrikant garandeerde de vliegtuigen voor achtduizend uur. Voor de relatief zwaarbelaste Nederlandse toestellen werd dat door Defensie al teruggebracht naar zesduizend uur. Maar zelfs bij een gemiddeld gebruik van 150 tot 185 uur per jaar ligt het tijdstip waarop de eerste toestellen het einde van hun levensduur naderen pas tussen 2020 en 2025.
Dat jaartal past echter niet in het schema van de JSF, het toestel waarvoor de luchtmacht allang heeft gekozen, laat Kreemers doorschemeren. Het politieke besluit daarover valt weliswaar pas in 2010, maar de voorkeur van de luchtmacht is wet. Niet de levensduur van de oude toestellen is doorslaggevend, maar de mogelijkheid om de JSF geleverd te krijgen en de kansen die dat oplevert voor de Nederlandse vliegtuigindustrie.
Kreemers staat in die opvattting niet alleen. Ook oud-topambtenaar Jacques de Winter, die als directeur Algemene Beleidszaken nauw betrokken was bij de eerste discussies over de JSF, zegt dat de luchtmacht van meet af aan slechts één alternatief accepteerde: de Joint Strike Fighter.
‘Vanaf het begin is daarom gezegd dat de F-16’s per 2010 vervangen zouden moeten worden. Niet omdat ze dan versleten zouden zijn, want dat is aantoonbaar onjuist. De oudste F-16’s met de meeste slijtage zijn allang verdwenen. Wat we nu nog over hebben, is relatief nieuw’, zei hij vorig jaar september tegen de Volkskrant.
Afgelopen december stuurde staatssecretaris De Vries een brief aan de Kamer waarin hij uitlegt waarom het volgens hem onverantwoord is om langer door te vliegen met de F-16.
Reserveonderdelen worden steeds duurder en zijn moeilijker beschikbaar, zegt hij. Er zouden veel tijdelijke, maar dure technische aanpassingen nodig zijn. En de motor zou moeten worden vernieuwd.
De promovendus zet vraagtekens bij de noodzaak van een nieuwe motor: die zou al gereviseerd zijn voor de rest van de levensduur. En hij vraagt zich af wat duurder is: F-16’s geschikt maken voor langer doorvliegen, of nu al kiezen voor JSF’s. De berekening is nog nooit gemaakt.
De eindstreep van zesduizend vlieguren wordt in de brief van De Vries gehaald tussen 2015 en 2021: vier tot vijf jaar eerder dan bij Kreemers. En dat alles op basis van dezelfde aannamen en cijfers. Dat worden dus Kamervragen; de zoveelste in het dossier ‘vervanging F-16’.
Uitgerekend afgelopen maandag ontving de Tweede Kamer de jongste serie antwoorden op de laatste serie vragen: 184 stuks in totaal; zeventig pagina’s tekst bovenop de vele duizenden pagina’s die de Kamer inmiddels al heeft ontvangen.
En ondanks die papierberg zal de Tweede Kamer toch een onoverbrugbare informatieafstand houden op de echte beslissers in de boezem van het ministerie, stelt Kreemers. Zo ging het tenminste in het verleden, bij de aanschaf van de Starfighter en de F-16, en nu weer bij de JSF.
url: http://www.volkskrant.nl/(...)lijkt_doorslaggevend
Dat volkskrant artikel klopt niet meer het is vandaag gebleken dat de VS meer jsf`s gaat kopen dan eerst gedacht.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:53 schreef BOKA het volgende:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar dit is toch wel een interessant artikel uit de volkskrant.
[..]
En nog een ander artikel (weet niet of het geplaatst is) over het proefschrift van Bert Kreemers over de aanschaf van vliegtuigen bij defensie.
[..]
quote:Op woensdag 8 april 2009 12:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat volkskrant artikel klopt niet meer het is vandaag gebleken dat de VS meer jsf`s gaat kopen dan eerst gedacht.
Van onze eigen frontpage, vanmorgen: De Vries: Steun Amerika JSF belangrijk signaal:-Steun-Amerika-JSF-belangrijk-signaal.htmlquote:Op woensdag 8 april 2009 13:03 schreef ocf81 het volgende:
In de kostprijsberekening werd uitgegaan van een oplage van minimaal 4500 toestellen. Bij de hoorzitting van de defensiecommissie can de tweede kamer van afgelopen maandag bleek dat dat realistisch gezien eerder geschat moet worden op ongeveer de helft daarvan: ca. 2100. als het er nu 150 à 200 meer gaan worden dan scheelt dat niet zo heel veel en wordt het toestel nog steeds duurder dan ons wordt voorgehouden denk ik.
Jouw ca. 2100 toestellen totaal, tegen 2443 van de Amerikaanse minister van Defensie. Hmm...quote:Amerika zal uiteindelijk 2443 toestellen aanschaffen, zo bevestigde de Amerikaanse minister van Defensie maandag in een toelichting bij de begroting. Het Amerikaanse congres moet nog instemmen met de plannen
Jij noemt het tunnelvisie, een ander noemt het focus. Sinds vandaag liggen de kaarten in ieder geval compleet anders, met de toezegging van de Amerikaanse Minister van Defensie op zak. Ik ga voor de actualiteit.quote:Na maandag kan je wel opmaken dat defensie geen eerlijke wedstrijd houdt als je kijkt naar de metingen van geluidsprofielen etc. De JSF wordt voorgetrokken. Niet dat dat uiteindelijk zo heel slecht is, de JSF is wel het beste toestel, maar het is wel een relatief duur toestel in mijn ogen, en drijgt duurder te worden. Ergens bekruipt mij het gevoel van tunnelvisie bij het aanschouwen van de selectieprocedure.
4500 tegen 2443.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:35 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Van onze eigen frontpage, vanmorgen: De Vries: Steun Amerika JSF belangrijk signaal:-Steun-Amerika-JSF-belangrijk-signaal.html
[..]
Jouw ca. 2100 toestellen totaal, tegen 2443 van de Amerikaanse minister van Defensie. Hmm...
[..]
Jij noemt het tunnelvisie, een ander noemt het focus. Sinds vandaag liggen de kaarten in ieder geval compleet anders, met de toezegging van de Amerikaanse Minister van Defensie op zak. Ik ga voor de actualiteit.
Nee. Er is maar één land serieus bezig met dat zoort UCAV onderzoek, en dat zijn de VS. UCAVs worden op dit moment maar voor twee taken ingezet, en dat zijn verkenning en lichte aanval. Een UCAV die vergelijkbaar met een gevechtsvliegtuig zijn werk kan doen is voorlopig nog ver van ons verwijderd.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:44 schreef ocf81 het volgende:
BTW, waarom wordt er niet serieus nagedacht over een UCAV platform als we toch onze eigen luchtgevechten niet gaan doen?
Anti Nederlandse aankoop van JSF. Om bekende argumenten. Prijs, functionaliteit, economisch onbelang.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:57 schreef RonaldV het volgende:
Verluste, ik ben even nieuwsgierig: ben je nou eigenlijk anti-straaljager, of anti-JSF?
En dezelfde vraag voor chooselife trouwens.
Nee, een totaalproductie van 2100JSFs, tegen alleen al 2443 JSFs voor de VS. Daar komen die van de andere klanten dus nog bovenop.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:40 schreef Chooselife het volgende:
[..]
4500 tegen 2443.![]()
En ik ben benieuwd naar de exacte quote van defensie-minister Roberts.
Ah, ok. Duidelijk standpunt. En de score valt uit in het voordeel van welke kandidaat, op welke argumenten?quote:Op woensdag 8 april 2009 17:42 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Anti Nederlandse aankoop van JSF. Om bekende argumenten. Prijs, functionaliteit, economisch onbelang.
Welke andere klanten. Ze denken zeker dat ze een MIG-21 in de etalage hebben liggen zeker.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, een totaalproductie van 2100JSFs, tegen alleen al 2443 JSFs voor de VS. Daar komen die van de andere klanten dus nog bovenop.
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).quote:Op woensdag 8 april 2009 17:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ah, ok. Duidelijk standpunt. En de score valt uit in het voordeel van welke kandidaat, op welke argumenten?
veel nieuwer dan dit zal er de komende 10 jaar niet ontwikkeld worden de rest van de vliegtuigen hebben net een ontwikkelingsprogramma achter de rugquote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
Dat argument is al tig keer verlegd. Om te beginnen duurt het nog even voordat die apparaten klaar zijn. Voordat alle F16's zijn vervangen, al het personeel is opgeleid (niet alleen piloten, maar ook monteurs, aanpassingen aan faciliteiten en ga zo maar door) Dan zitten we al zo'n beetje aan de datum wat in je genoemde stuk wordt gegeven.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Nederland........quote:Op woensdag 8 april 2009 17:44 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Welke andere klanten. Ze denken zeker dat ze een MIG-21 in de etalage hebben liggen zeker.
Met sterk stijgende onderhoudskosten de boel langer in de lucht houden om ze vervolgens te kunnen vernietigen omdat ze zowat uit elkaar vallen, terwijl je dan nog steeds nieuwe vliegtuigen aan moet schaffen tegen een groot bedrag... vraag me af hoe dat economisch opweegt tussen een aantal jaren eerder de F-16's voor nog een paar centen verkopen, lagere onderhoudskosten en dezelfde vliegtuigen aanschaffen. Heeft die knakker dat in zijn proefschrift ook uitgerekend?quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Er vanuitgaand dat die 2443 echte orders worden, en de nu al bekende 700+ die de overige landen willen bestellen, zit ik op 3150. Daar zijn landen als India (mogelijk 150) en Griekenland (ongeveer 100) nog niet bij opgeteld. Daarnaast is er nog een hele rits landen die de afgelopen 30 jaar F-16s of F-18s hebben gekocht, die onderhand ook aan vervanging toe zijn, alleen zijn er nog geen formele verzoeken richting de VS gegaan. Ze gaan in ieder geval behoorlijk over de 3000 heen. Dat is volgens elke standaard in de luchtvaart industrie een verkoopsucces.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:24 schreef ocf81 het volgende:
Zelfs als het er totaal 3000 worden zit je bij lange na nog niet op de 4500, dus het punt omtrent de unit cost blijft overeind wat mij betreft.
Omdat de politiek (het parlement) je steeds weer probeert af te leiden?quote:Over die focus: Waarom een vergelijking houden als je eigenlijk al gekozen hebt?
Hmm, niet heel erg solide aantallen zou ik zeggen, vooral als je bedenkt dat de VS bankroet is en miljarden over de balk gooit in nutteloze reddingsprogramma's die de economische malaise alleen maar vergroten waardoor ze straks geen geld meer hebben om JSF's enzo te kopen in de aantallen die ze voor ogen hebben.quote:Op woensdag 8 april 2009 20:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er vanuitgaand dat die 2443 echte orders worden, en de nu al bekende 700+ die de overige landen willen bestellen, zit ik op 3150. Daar zijn landen als India (mogelijk 150) en Griekenland (ongeveer 100) nog niet bij opgeteld. Daarnaast is er nog een hele rits landen die de afgelopen 30 jaar F-16s of F-18s hebben gekocht, die onderhand ook aan vervanging toe zijn, alleen zijn er nog geen formele verzoeken richting de VS gegaan. Ze gaan in ieder geval behoorlijk over de 3000 heen. Dat is volgens elke standaard in de luchtvaart industrie een verkoopsucces.
De unit-cost wordt overigens niet berekend over de totaal te verwachten hoeveelheid verkopen, maar wordt berekend aan de hand van een break-even point. Lockheed moet namelijk net als elk ander bedrijf winst maken, dus het moet wel interessant zijn om hierin te investeren.
[..]
Afleiden of civilian oversight plegen? Ik denk dat het parlement nu geen echte keuze kan maken, zoals maandag ook wel bleek uit de hoorzitting. (heb ik live gevolgd vanaf 1200 tot het einde)quote:Omdat de politiek (het parlement) je steeds weer probeert af te leiden?
Oh, maar als de economie een argument was geweest, dan had Europa gewoon moeten doen wat ik al riep toen Bush Jr het grootste betalingoverschot ooit veranderd bleek te hebben in het grootste betalingstekort ooit: Kap zo veel mogelijk banden met de VS, want dat gaat je duur te staan komen! Maar dat is een heel andere discussie. Op dit moment is de betalingsstatus van de VS zorgelijk, maaar er is een reddingsplan, en daar leeft Europa tevreden mee verder. En dus kunnen we die JSFs gewoon betalen.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:47 schreef ocf81 het volgende:
[..]
Hmm, niet heel erg solide aantallen zou ik zeggen, vooral als je bedenkt dat de VS bankroet is en miljarden over de balk gooit in nutteloze reddingsprogramma's die de economische malaise alleen maar vergroten waardoor ze straks geen geld meer hebben om JSF's enzo te kopen in de aantallen die ze voor ogen hebben.
[..]
je kunt moeilijk bepalen wanneer ze "op" zijn. de 1 is sneller kapot dan de ander. je kunt beter tot 80% van de levensduur vliegen, en ze dan nog doorverkopen, dan helemaal opvliegen. dan vang je tenminste nog wat geld, ipv boutjes.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
jammergenoeg is dat proefschrift niet gebaseerd op de toestand van onze f-16s op dit moment, het is gebaseerd op gegevens ten tijde van de aanschaf (ruim 30 jaar terug)quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
Zijn we dan niet in de aap gelogeerd ten tijde van de aanschaf?quote:Op donderdag 9 april 2009 17:02 schreef mando_diao het volgende:
[..]
jammergenoeg is dat proefschrift niet gebaseerd op de toestand van onze f-16s op dit moment, het is gebaseerd op gegevens ten tijde van de aanschaf (ruim 30 jaar terug)
Nee, we hebben hem voor andere (meer) dingen gebruikt dan oorspronkelijk de bedoeling was.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:24 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zijn we dan niet in de aap gelogeerd ten tijde van de aanschaf?
Nee, want:quote:Op donderdag 9 april 2009 18:24 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zijn we dan niet in de aap gelogeerd ten tijde van de aanschaf?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |