Nee. Er is maar één land serieus bezig met dat zoort UCAV onderzoek, en dat zijn de VS. UCAVs worden op dit moment maar voor twee taken ingezet, en dat zijn verkenning en lichte aanval. Een UCAV die vergelijkbaar met een gevechtsvliegtuig zijn werk kan doen is voorlopig nog ver van ons verwijderd.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:44 schreef ocf81 het volgende:
BTW, waarom wordt er niet serieus nagedacht over een UCAV platform als we toch onze eigen luchtgevechten niet gaan doen?
Anti Nederlandse aankoop van JSF. Om bekende argumenten. Prijs, functionaliteit, economisch onbelang.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:57 schreef RonaldV het volgende:
Verluste, ik ben even nieuwsgierig: ben je nou eigenlijk anti-straaljager, of anti-JSF?
En dezelfde vraag voor chooselife trouwens.
Nee, een totaalproductie van 2100JSFs, tegen alleen al 2443 JSFs voor de VS. Daar komen die van de andere klanten dus nog bovenop.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:40 schreef Chooselife het volgende:
[..]
4500 tegen 2443.![]()
En ik ben benieuwd naar de exacte quote van defensie-minister Roberts.
Ah, ok. Duidelijk standpunt. En de score valt uit in het voordeel van welke kandidaat, op welke argumenten?quote:Op woensdag 8 april 2009 17:42 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Anti Nederlandse aankoop van JSF. Om bekende argumenten. Prijs, functionaliteit, economisch onbelang.
Welke andere klanten. Ze denken zeker dat ze een MIG-21 in de etalage hebben liggen zeker.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, een totaalproductie van 2100JSFs, tegen alleen al 2443 JSFs voor de VS. Daar komen die van de andere klanten dus nog bovenop.
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).quote:Op woensdag 8 april 2009 17:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ah, ok. Duidelijk standpunt. En de score valt uit in het voordeel van welke kandidaat, op welke argumenten?
veel nieuwer dan dit zal er de komende 10 jaar niet ontwikkeld worden de rest van de vliegtuigen hebben net een ontwikkelingsprogramma achter de rugquote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
Dat argument is al tig keer verlegd. Om te beginnen duurt het nog even voordat die apparaten klaar zijn. Voordat alle F16's zijn vervangen, al het personeel is opgeleid (niet alleen piloten, maar ook monteurs, aanpassingen aan faciliteiten en ga zo maar door) Dan zitten we al zo'n beetje aan de datum wat in je genoemde stuk wordt gegeven.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Nederland........quote:Op woensdag 8 april 2009 17:44 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Welke andere klanten. Ze denken zeker dat ze een MIG-21 in de etalage hebben liggen zeker.
Met sterk stijgende onderhoudskosten de boel langer in de lucht houden om ze vervolgens te kunnen vernietigen omdat ze zowat uit elkaar vallen, terwijl je dan nog steeds nieuwe vliegtuigen aan moet schaffen tegen een groot bedrag... vraag me af hoe dat economisch opweegt tussen een aantal jaren eerder de F-16's voor nog een paar centen verkopen, lagere onderhoudskosten en dezelfde vliegtuigen aanschaffen. Heeft die knakker dat in zijn proefschrift ook uitgerekend?quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Er vanuitgaand dat die 2443 echte orders worden, en de nu al bekende 700+ die de overige landen willen bestellen, zit ik op 3150. Daar zijn landen als India (mogelijk 150) en Griekenland (ongeveer 100) nog niet bij opgeteld. Daarnaast is er nog een hele rits landen die de afgelopen 30 jaar F-16s of F-18s hebben gekocht, die onderhand ook aan vervanging toe zijn, alleen zijn er nog geen formele verzoeken richting de VS gegaan. Ze gaan in ieder geval behoorlijk over de 3000 heen. Dat is volgens elke standaard in de luchtvaart industrie een verkoopsucces.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:24 schreef ocf81 het volgende:
Zelfs als het er totaal 3000 worden zit je bij lange na nog niet op de 4500, dus het punt omtrent de unit cost blijft overeind wat mij betreft.
Omdat de politiek (het parlement) je steeds weer probeert af te leiden?quote:Over die focus: Waarom een vergelijking houden als je eigenlijk al gekozen hebt?
Hmm, niet heel erg solide aantallen zou ik zeggen, vooral als je bedenkt dat de VS bankroet is en miljarden over de balk gooit in nutteloze reddingsprogramma's die de economische malaise alleen maar vergroten waardoor ze straks geen geld meer hebben om JSF's enzo te kopen in de aantallen die ze voor ogen hebben.quote:Op woensdag 8 april 2009 20:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er vanuitgaand dat die 2443 echte orders worden, en de nu al bekende 700+ die de overige landen willen bestellen, zit ik op 3150. Daar zijn landen als India (mogelijk 150) en Griekenland (ongeveer 100) nog niet bij opgeteld. Daarnaast is er nog een hele rits landen die de afgelopen 30 jaar F-16s of F-18s hebben gekocht, die onderhand ook aan vervanging toe zijn, alleen zijn er nog geen formele verzoeken richting de VS gegaan. Ze gaan in ieder geval behoorlijk over de 3000 heen. Dat is volgens elke standaard in de luchtvaart industrie een verkoopsucces.
De unit-cost wordt overigens niet berekend over de totaal te verwachten hoeveelheid verkopen, maar wordt berekend aan de hand van een break-even point. Lockheed moet namelijk net als elk ander bedrijf winst maken, dus het moet wel interessant zijn om hierin te investeren.
[..]
Afleiden of civilian oversight plegen? Ik denk dat het parlement nu geen echte keuze kan maken, zoals maandag ook wel bleek uit de hoorzitting. (heb ik live gevolgd vanaf 1200 tot het einde)quote:Omdat de politiek (het parlement) je steeds weer probeert af te leiden?
Oh, maar als de economie een argument was geweest, dan had Europa gewoon moeten doen wat ik al riep toen Bush Jr het grootste betalingoverschot ooit veranderd bleek te hebben in het grootste betalingstekort ooit: Kap zo veel mogelijk banden met de VS, want dat gaat je duur te staan komen! Maar dat is een heel andere discussie. Op dit moment is de betalingsstatus van de VS zorgelijk, maaar er is een reddingsplan, en daar leeft Europa tevreden mee verder. En dus kunnen we die JSFs gewoon betalen.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:47 schreef ocf81 het volgende:
[..]
Hmm, niet heel erg solide aantallen zou ik zeggen, vooral als je bedenkt dat de VS bankroet is en miljarden over de balk gooit in nutteloze reddingsprogramma's die de economische malaise alleen maar vergroten waardoor ze straks geen geld meer hebben om JSF's enzo te kopen in de aantallen die ze voor ogen hebben.
[..]
je kunt moeilijk bepalen wanneer ze "op" zijn. de 1 is sneller kapot dan de ander. je kunt beter tot 80% van de levensduur vliegen, en ze dan nog doorverkopen, dan helemaal opvliegen. dan vang je tenminste nog wat geld, ipv boutjes.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
jammergenoeg is dat proefschrift niet gebaseerd op de toestand van onze f-16s op dit moment, het is gebaseerd op gegevens ten tijde van de aanschaf (ruim 30 jaar terug)quote:Op woensdag 8 april 2009 17:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Pas overgaan op aankoop wanneer de F-16 écht op is. Dit is nog lang niet het geval (wetenschappelijk proefschrift hete hangijzers).
Kun je wellicht een nieuwere generatie jagers aanschaffen.
Tot op dat moment valt er niets over te zeggen. Omdat dit soort materie sterk onderhevig is aan technologische ontwikkelingen.
Zijn we dan niet in de aap gelogeerd ten tijde van de aanschaf?quote:Op donderdag 9 april 2009 17:02 schreef mando_diao het volgende:
[..]
jammergenoeg is dat proefschrift niet gebaseerd op de toestand van onze f-16s op dit moment, het is gebaseerd op gegevens ten tijde van de aanschaf (ruim 30 jaar terug)
Nee, we hebben hem voor andere (meer) dingen gebruikt dan oorspronkelijk de bedoeling was.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:24 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zijn we dan niet in de aap gelogeerd ten tijde van de aanschaf?
Nee, want:quote:Op donderdag 9 april 2009 18:24 schreef Verluste het volgende:
[..]
Zijn we dan niet in de aap gelogeerd ten tijde van de aanschaf?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |