abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:31:23 #1
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66688069
quote:
Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 maand tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het met de drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie werkdagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie werkdagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie werkdagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het Kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?

NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen?
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?

Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?

Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen. Uw huidige financiële lasten, de mogelijkheden aan hypotheevormen, de verzekeringen, uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden enz.

Wat is een aflossingsvrije hypotheek?
Een aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij u gedurende de looptijd niets aflost, maar alleen rente betaalt over het geleende bedrag. Deze rente kunt u gedurende 30 jaar aftrekken, daarna zullen de netto maandlasten sterk omhoog gaan. Doordat u tijdens de looptijd niets aflost, zal de hypotheekschuld uiteindelijk uit eigen middelen of door verkoop van de woning afgelost moeten worden.

Voordelen:
• Maximaal fiscaal voordeel, gedurende de looptijd
• Lage (netto) maandlasten
• Flexibiliteit
• Geen verplichting tot aflossen

Nadelen:
• U bouwt geen vermogen op
• In de meeste gevallen is een aflossingsvrije hypotheek niet volledig mogelijk. U kunt hem wel afsluiten in combinatie met een andere hypotheekvorm
• In sommige gevallen is een overlijdensrisicoverzekering verplicht

Wat is een annuïteitenhypotheek?
Bij een annuïteitenhypotheek wordt tijdens de hele looptijd van de hypotheek een vast bedrag (bij gelijkblijvende rente) bestaande uit aflossing en rente betaald, dit bedrag wordt de annuïteit genoemd.
Bij een annuïteitenhypotheek blijven de bruto maandlasten tijdens de looptijd gelijk. Naarmate de looptijd vordert neemt de hypotheekschuld af. Hierdoor dalen de rentelasten en dus ook de fiscale aftrek, waardoor de netto maandlasten stijgen.

Voordelen:
• U lost tijdens de looptijd uw schuld af
• In het begin relatief lage netto maandlasten
• Eenvoudige hypotheekvorm
• De bruto lasten blijven gedurende de rentevaste periode gelijk

Nadelen:
• Het fiscale voordeel neemt gedurende de looptijd af
• In het begin van de looptijd lost u relatief weinig af
• De eigenwoningreserve neemt door de aflossing toe

Wat is een beleggingshypotheek?
Een hypotheek met een beleggingsrekening (beleggingshypotheek) bestaat uit een aflossingsvrije lening en een beleggingsrekening. U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast betaalt u maandelijks een bedrag op een beleggingsrekening. Hiermee wordt een kapitaal opgebouwd door middel van beleggen in beleggingsfondsen. Aan het einde van de looptijd wordt met de beleggingsopbrengst de lening in één keer, geheel of gedeeltelijk afgelost.

Voordelen:
• Het is mogelijk om lagere maandlasten te creëren bij inbreng van eigen middelen
• Bij een gelijkblijvende rente zijn de maandlasten constant
• Minder fiscale regels bij de kapitaalsopbouw

Nadelen:
• U dient een aparte overlijdensrisicoverzekering af te sluiten
• Meestal geen gegarandeerde uitkering
• Als de waarde van uw beleggingen boven de vrijstellingen uitkomt, moet u vermogensrendementsheffing

Wat is een levenhypotheek?
De levenhypotheek –ook wel hypotheek met beleggingsverzekering genoemd- bestaat uit een aflossingsvrije lening gecombineerd met een levensverzekering (ook wel kapitaalverzekering genoemd). U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast betaalt u maandelijks een premie voor de levensverzekering. Aan het einde van de looptijd of eerder bij overlijden wordt met de opbrengst van de levensverzekering de lening in één keer, geheel of gedeeltelijk afgelost.

Voordelen:
• Het is mogelijk om lagere maandlasten te creëren bij inbreng van eigen middelen
• Bij een gelijkblijvende rente zijn de maandlasten constant
• De levensverzekering kan makkelijk worden meegenomen naar een andere hypotheekverstrekker

Nadelen:
• De hoogte van de uitkering van de levensverzekering is meestal niet gegarandeerd
• De kosten die door de verzekeraar worden ingehouden zijn vaak hoger dan die van de beleggersrekening
• Voortijdige beëindiging van de levensverzekering kan fiscale gevolgen hebben

Wat is een spaarhypotheek?
Een spaarhypotheek bestaat uit een aflossingsvrije lening gecombineerd met een kapitaalverzekering. U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast betaalt u maandelijks een (spaar)premie voor de kapitaalverzekering. Aan het einde van de looptijd wordt met de opbrengst van de kapitaalverzekering de lening in één keer afgelost.
De hypotheekverstrekker vergoedt een percentage op de door u betaalde premie, dat gelijk is aan het rentepercentage van uw hypotheek. Aan het einde van de looptijd zal het opgebouwde vermogen gelijk zijn aan de hoogte van de spaarhypotheek. Bij voortijdig overlijden keert de ingebouwde overlijdensrisicoverzekering uit.

Voordelen:
• Mogelijkheid tot belastingvrij sparen
• Gegarandeerde uitkering
• Ook is het mogelijk om lagere maandlasten te creëren bij inbreng van eigen middelen. Inbreng van eigen middelen betekent dat u in een levensverzekering een eerste storting doet met eigen geld

Nadelen:
• Kapitaalverzekering kan niet mee worden genomen naar een andere hypotheekverstrekker
• Voortijdige beëindiging van de kapitaalverzekering kan fiscale gevolgen hebben
• U kunt niet altijd zelf de hoogte van de overlijdensrisicodekking bepalen
• U kunt niet kiezen voor een variabele rente
• U betaalt vaak een hogere rente dan bij andere hypotheekvormen

Wat is een lineaire hypotheek?
De lineaire hypotheek is één van de klassieke hypotheekvormen. Het principe is dat elk jaar/maand een gelijk bedrag op de hypotheekschuld wordt afgelost. U betaalt rente over restant hypotheekschuld. Omdat de schuld maandelijks lager wordt, zal het te betalen rentebedrag ook maandelijks lager worden. De maandlasten zullen dus in de loop van de tijd gaan dalen.

Als voorbeeld: Een hypotheek van ¤ 100.000 wordt in 30 jaar afgelost. Dit wil dus zeggen dat per maand 100.000/360 maanden = ¤ 277,78 per maand afgelost wordt.

Voordelen:
• U lost tijdens de looptijd uw schuld af
• Uw maandlasten worden lager gedurende de looptijd
• U kunt eenvoudig een tweede hypotheek nemen, ter grootte van uw al afgeloste deel
• Eenvoudige hypotheekvorm

Nadelen:
• Het fiscale voordeel neemt af, gedurende de looptijd
• Relatief hoge beginlasten
• De eigenwoningreserve neemt door de aflossing toe

Wat is een effectenhypotheek?
De effectenhypotheek is een aflossingsvrije hypotheek, waarover u alleen rente betaalt.
Een deel van die hypotheek wordt gebruikt om effecten (aandelen, obligaties) te kopen en deze zou gedurende de looptijd moeten renderen -groeien- om uiteindelijk daarmee de hypotheek af te lossen. Deze hypotheekvorm lijkt op de beleggingshypotheek, met als verschil dat er meer vrijheid van beleggen is én er wordt geld geleend voor een eenmalige storting in het effectendepot.

Voordelen:
• Maximaal profiteren van de hypotheekrenteaftrek
• U betaalt geen spaar- of beleggingspremie
• Lagere kosten t.o.v. een beleggingsverzekering
• Minder fiscale regels bij de kapitaalsopbouw

Nadelen:
• Over het deel van de hypotheek dat u gebruikt om een eerste storting in het effectendepot te doen, kunt de betaalde rente niet aftrekken
• U heeft geen zekerheid van het aflossen van de hypotheek door de niet -gegarandeerde resultaten met beleggen
• U dient een aparte overlijdensrisicoverzekering af te sluiten

Wat is een hybride hypotheek?

Een hybride hypotheek bestaat uit een aflossingsvrije lening gecombineerd met een levensverzekering. U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast een premie voor de levensverzekering. Bij een hybride hypotheek kunt u kiezen hoe u het kapitaal in de levensverzekering (nodig voor de aflossing van de hypotheek) wilt opbouwen.

U kunt kiezen uit:
• U kunt sparen
• U kunt beleggen
• U kunt sparen én beleggen

Voordelen:
• Mogelijkheid tot belastingvrij sparen
• (Deels) Gegarandeerde uitkering (waar het gaat om het deel dat u spaart)

Nadelen:
• Levensverzekering kan niet worden meegenomen naar een andere hypotheekverstrekker
• Voortijdige beëindiging van de levensverzekering kan fiscale gevolgen hebben
• U kunt niet altijd zelf de hoogte van de overlijdensrisicodekking bepalen
• U kunt niet kiezen voor een variabele rente
• U betaalt vaak een hogere rente dan bij andere hypotheekvormen
• De kosten die door de verzekeraar worden ingehouden zijn vaak hoger dan die van de beleggingsrekening

Wat is een krediethypotheek?

De krediethypotheek is te vergelijken met een doorlopend krediet, alleen nu met een woning als onderpand. U kunt met deze hypotheekvorm tot aan de kredietlimiet opnemen, maar u kunt ook aflossen. Dit laatste is niet verplicht.
U betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. De rente van een krediethypotheek is variabel, wat wil zeggen dat de maandlasten per maand kunnen wisselen.

Voordelen:
• Flexibel
• Eenvoudig op te nemen en af te lossen
• Eenvoudig om de overwaarde van de woning op te nemen
• Vaak voordelig door de variabele rente

Nadelen:
• U kunt de rente niet voor een langere periode vastzetten, waardoor u het direct merkt, wanneer de rente stijgt. De lasten zullen dan ook stijgen.
• U kunt lastig onderscheid maken tussen het consumptieve deel

Wat is banksparen?
Banksparen is een vorm van kapitaalsparen om een hypotheek af te lossen. Het gaat dan om het sparen op een geblokkeerde bankrekening, die alleen uitkeert bij overlijden of aan het einde van de looptijd van een hypotheek.
Het opgespaarde vermogen op deze rekening valt dan in box 1, net zoals de kapitaalverzekering eigen woning, zodat de eventuele fiscale voordelen ook hierop van toepassing zijn. Er zijn wel verschillen in de behandeling tussen een Kapitaalverzekering Eigen Woning en een bankspaarproduct. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verschil dat de waarde op een bankspaarrekening/beleggingsrekening in de nalatenschap valt, wat weleens voor vervelende verrassingen kan zorgen.

Ook zorgt het voor meer concurrentie en wellicht voor lagere kosten, omdat bij kapitaalverzekeringen over het algemeen kosten worden ingehouden van de premie en verzekeringen alleen kunnen worden aangeboden door verzekeraars. Het banksparen zal door banken én verzekeraars worden aangeboden.
OP iets leesbaarder gemaakt...

Handige sites:
www.nhg.nl - Hier staat o.a. een rekenmodule hoeveel je (globaal) aan hypotheek kunt krijgen...

[ Bericht 2% gewijzigd door Five_Horizons op 04-03-2009 14:25:48 ]
Lang leve mij! *O*
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 13:34:13 #2
236264 crew  capricia
pi_66688191
Ik wil een tophypotheek van 125% EW. Liefst aflossingsvrij.
Is dit verstandig?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:35:13 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66688240
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:34 schreef capricia het volgende:
Is dit verstandig?
Ja! Met inkomensverklaring graag
Lang leve mij! *O*
pi_66688283
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Vind jij de economische vooruitzichten zo rooskleurig dan?
Nogmaals: het is een inschatting van risico's. Ik schat de kans dat de woning nog gaat stijgen in Amsterdam kleiner in dan dat ie in prijs gaat dalen. En dan zit je daar met je tophypotheek.

Ah, dus toch een nuancering!

Ik denk niet dat er nu een permanente waardevermindering ontstaat, hooguit een tijdelijke. En nee, de goedkopere woningen in de binnenring van Amsterdam zullen daar niet veel last van hebben. Er is juist becijferd dat er steeds meer mensen naar de stad toetrekken, de schaarste neemt dus voorlopig alleen maar toe. Maargoed, dat is hier de discussie neit. Hier gaat het over hypotheken, niet over hypotheses.
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:39:28 #5
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66688429
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:34 schreef capricia het volgende:
Is dit verstandig?
Doe eens niet zo kinderachtig. Het is nou wel duidelijk dat dat geen mogelijkheid is, maar we kunnen niet allemaal zo alwetend zijn als jij.

We hebben het hier over het meefinancieren van pakweg 15.000 k.k. op een vraagprijs van 180.000 ofzo. Voor onze salarissen een meer dan schappelijk bedrag, en voor het huis wat we kopen is dat een lage vraagprijs gezien de locatie en de ruimte. Dus, zo ongewoon is het allemaal niet. Een huis kopen is in den beginne een risico, maar ja, als niemand dat risico nam huurden we allemaal en kwamen we allemaal nergens. Ik zit er gewoon niet op te wachten nog 5 jaar geld weg te gooien aan het huren van een matige woning in een matige wijk, en alles wat ik verder over heb te sparen. Wonen moet ik toch, en een hypotheek moet ik ook. Deze hele discussie wordt een beetje overbodig, dus wat mijn situatie betreft laat ik het er maar bij.
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:41:25 #6
62913 Blik
The one and Only!
pi_66688500
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:39 schreef godigita het volgende:

[..]

Doe eens niet zo kinderachtig. Het is nou wel duidelijk dat dat geen mogelijkheid is, maar we kunnen niet allemaal zo alwetend zijn als jij.

We hebben het hier over het meefinancieren van pakweg 15.000 k.k. op een vraagprijs van 180.000 ofzo. Voor onze salarissen een meer dan schappelijk bedrag, en voor het huis wat we kopen is dat een lage vraagprijs gezien de locatie en de ruimte. Dus, zo ongewoon is het allemaal niet. Een huis kopen is in den beginne een risico, maar ja, als niemand dat risico nam huurden we allemaal en kwamen we allemaal nergens. Ik zit er gewoon niet op te wachten nog 5 jaar geld weg te gooien aan het huren van een matige woning in een matige wijk, en alles wat ik verder over heb te sparen. Wonen moet ik toch, en een hypotheek moet ik ook. Deze hele discussie wordt een beetje overbodig, dus wat mijn situatie betreft laat ik het er maar bij.
Laten we hiermee de discussie afsluiten en overgaan tot de kern van dit topic!!
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:41:50 #7
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66688517
Lijkt me een goed plan.
pi_66688715
Ik heb voor mn toekomstige huis, eind juni pas de overdracht, een hypotheek afgesloten,
voor 60% banksparen (en dan echt sparen, niet met een beleggingsrekening) en voor 40% aflossingsvrij,
daarnaast 2 levensverzekeringen die uitkeren wat onze salarissen op dit moment tekort geven om in het huis te kunnen blijven wonen wanneer er 1 sterft.
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 13:48:36 #9
236264 crew  capricia
pi_66688812
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:46 schreef Soohr het volgende:
Ik heb voor mn toekomstige huis, eind juni pas de overdracht, een hypotheek afgesloten,
voor 60% banksparen (en dan echt sparen, niet met een beleggingsrekening) en voor 40% aflossingsvrij,
daarnaast 2 levensverzekeringen die uitkeren wat onze salarissen op dit moment tekort geven om in het huis te kunnen blijven wonen wanneer er 1 sterft.
Ook een tophypotheek, of brengen jullie eigen geld in?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66689025
gewoon lekker een tophypotheek,

Geld is in australie in 6 maanden tijd opgegaan.
hadden een optie om 10k in te brengen, maar de helft gaan we aan het huis besteden, zoals opnieuw voegen van de buitenmuur en nieuwe badkamertegels.
andere helft gaat op spaarrekening voor onvoorziene kostenposten in den toekomst

dan hebben we nog ongeveer 8k over voor verf en inboedel
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:02:41 #11
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66689320
pi_66691345
TVP wegens verregaande bemoeizucht
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:00:54 #13
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66691863
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 13:01 schreef Lemmeb het volgende:
@Reena

Oké, duidelijk. Knap dat je het volhoudt, twee banen, en dan ook nog eens in de zorg en het onderwijs. Maar ontslag zit er voor jou waarschijnlijk niet in.

Veel succes dus met kopen, klinkt in elk geval alsof het wel goed gaat komen.
Thanks...ik hoop dat het goed komt. Maar er komt zoveel meer bij kijken dan ik had verwacht, eerlijk gezegd...

En de 2 banen zijn goed te combineren. Doe het nu al 5 jaar zo. Probleem is wel dat het meer dan 40 uur is (56 uur in totaal) en veel banken alleen een 40-urige werkweek hanteren, dus een deel van het inkomen niet bij iedereen wordt meegenomen. Maar zonder dat stukje kan ik alsnog een hypotheek krijgen voor het bedrag dat ik nodig heb.
pi_66691938
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:00 schreef Reena het volgende:

veel banken alleen een 40-urige werkweek hanteren, dus een deel van het inkomen niet bij iedereen wordt meegenomen.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd....
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 15:06:39 #15
236264 crew  capricia
pi_66692063
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ach, des te meer kun je sparen, toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:08:46 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_66692157
vind het ook vreemd, er wordt toch gewoon gekeken naar het vaste inkomen?
  woensdag 4 maart 2009 @ 15:08:50 #17
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66692166
quote:

[..]

Oh, de Rabobank wilde alleen in totaal 40 uur meenemen. En dat heb ik ook al een keertje te horen gekregen bij een adviseur van huis & hypotheek en van een andere financiële "raadgever".
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Ach, des te meer kun je sparen, toch?
Dat is ook weer zo! Ik hou genoeg geld in de maand over om te sparen...
pi_66694208
tvp
pi_66699022
Ik ben pas geleden bij "ja zeker" De Hypotheker geweest, en die vent daar legde ons alles uit over hypotheken en alles natuurlijk.. maar wat mij opviel was dat stel je leent een bedrag van 160.000 dan moet je gedurende 30 jaar geen 160.000 aflossen maar 90.000 en die andere 70.000 los je pas af in één keer als je je huis gaat verkopen.. ik heb het hier verder niet over gehad met die vent want ik wist zowiezo niks van hypotheken dus ik nam het allemaal maar aan.. maar mensen hebben mij er wel op geattendeerd dat ze het vrij vreemd vonden dat het zo ging..

Dus mijn vraag: is dit de normale gang van zaken en zit een hypotheek gewoon zo in elkaar ? of is dit alleen bij De Hypotheker ? Heeft het zin om nog een gesprek aan te gaan bij een andere Hypotheek adviseur ?
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 19:34:03 #20
236264 crew  capricia
pi_66702161
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:08 schreef TwztId het volgende:
Ik ben pas geleden bij "ja zeker" De Hypotheker geweest, en die vent daar legde ons alles uit over hypotheken en alles natuurlijk.. maar wat mij opviel was dat stel je leent een bedrag van 160.000 dan moet je gedurende 30 jaar geen 160.000 aflossen maar 90.000 en die andere 70.000 los je pas af in één keer als je je huis gaat verkopen.. ik heb het hier verder niet over gehad met die vent want ik wist zowiezo niks van hypotheken dus ik nam het allemaal maar aan.. maar mensen hebben mij er wel op geattendeerd dat ze het vrij vreemd vonden dat het zo ging..

Dus mijn vraag: is dit de normale gang van zaken en zit een hypotheek gewoon zo in elkaar ? of is dit alleen bij De Hypotheker ? Heeft het zin om nog een gesprek aan te gaan bij een andere Hypotheek adviseur ?
Ja hoor, dat kan (maar het moet niet). En door de inflatie is die 70.000 euro een stuk minder waard over 30 jaar.
Maar hoeveel mensen wonen over 30 jaar nog in dezelfde woning? Nederlanders verhuizen gemiddeld eens per 7 jaar.
Dus ga er maar vanuit dat jij over 30 jaar niet dezelfde hypotheek nog hebt.

Waarom is dat vreemd?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:13:23 #21
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66703789
quote:

[..]

Ik twijfel ook een beetje. Staat mij wel iets bij van wat geldverstrekkers die max 1 inkomen per persoon hanteren...
Lang leve mij! *O*
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:17:25 #22
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66703990
quote:

Het is niet zo vreemd hoor. Het is zelfs vrij gebruikelijk om een gedeelte aflossingsvrij aan hypotheek aan te gaan. Je kan hier bijv. voor kiezen om je maandlasten wat te drukken. Of dat verstandig is is afhankelijk van jouw situatie.

In feite is een hypotheek heel simpel. Het is gewoon een grote lening. Daar betaal je rente voor en op enig moment wil de bank dat je ook wat aflost. Dit kan je op 12312312 manieren doen. Bijv. tijdens de looptijd van de hypotheek, met maandelijkse aflossingen, door middel van een spaar- of beleggingspolis, volledig aflossen of gedeeltelijk en zo zijn er nog 20 tussen varianten te verzinnen maar in feite komt het daar op neer. Lees de OP eens rustig door ik denk dat daar al een hoop vragen beantwoord worden...
Lang leve mij! *O*
  woensdag 4 maart 2009 @ 22:14:02 #23
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66708975
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:13 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ik twijfel ook een beetje. Staat mij wel iets bij van wat geldverstrekkers die max 1 inkomen per persoon hanteren...
Het verschilt wel een beetje. Er zijn ook geldverstrekkers die het wel meenemen. En daardoor is het een beetje verwarrend. En raar.
pi_66724842
quote:

Dat is zoals al eerder aangeven het aflossingsvrije deel, maw dat betaal je dus niet af, en zal overblijven na 30 jaar. Je kan in de tussentijd zelf zorgen dat je het geld spaart, of je betaald na de 30 jaar gewoon de rente over dat bedrag (maar dan zonder belastingvoordeel, de rente aftrek is er maar 30 jaar, dus dan blijven je maandlasten zowat gelijk) of je verkoopt het huis, en betaald daarmee het resterende deel van de hypotheek af, en steekt de rest in je zak.

Overigens, als je voor de nationale hypotheek garantie in aanmerking wilt komen, mag het aflossingsvrije deel max 50% zijn als ik het goed heb, en het is een leuk getal waar de hypotheek-adviseurs nog wel eens wat mee goochelen om het goedkooptste te zijn, idem trouwens voor het belastingvoordeel waar ze mee rekenen. Wij hebben de bruto-bedragen vergeleken, dan filter je dat er iig al uit, en sowieso is wat rondkijken, ook wel "shoppen voor een hypotheek" genoemd, echt geen doodzonde, het is uiteindelijk jouw geld waar het om gaat.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_66725331
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:45 schreef fruityloop het volgende:

Overigens, als je voor de nationale hypotheek garantie in aanmerking wilt komen, mag het aflossingsvrije deel max 50% zijn als ik het goed heb,
50% van de vrije verkoopwaarde voor NHG. (dat komt bij een tophypotheek neer op ongeveer 40% van de hypotheek)
quote:
en het is een leuk getal waar de hypotheek-adviseurs nog wel eens wat mee goochelen om het goedkooptste te zijn, idem trouwens voor het belastingvoordeel waar ze mee rekenen. Wij hebben de bruto-bedragen vergeleken, dan filter je dat er iig al uit,
Het grootste deel waar mee te sjoemelen valt is de WOZ-waarde.
  donderdag 5 maart 2009 @ 13:49:37 #26
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66726685
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 13:03 schreef Five_Horizons het volgende:

Het grootste deel waar mee te sjoemelen valt is de WOZ-waarde.
Hoe bedoel je? Dat ze gewoon een willekeurig bedrag invullen, als je de WOZ-waarde (nog) niet weet?
Kan dat veel schelen?
pi_66726777
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 13:49 schreef Reena het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Dat ze gewoon een willekeurig bedrag invullen, als je de WOZ-waarde (nog) niet weet?
Kan dat veel schelen?
Jazeker. Sterker nog: er is geen hypotheekberekeningsprogramma dat ooit rekening heeft gehouden met het feit dat WOZ-waardes kunnen veranderen. Wanneer deze waarde blijft stijgen, wil dat zeggen dat je netto lasten omhoog gaan.
  donderdag 5 maart 2009 @ 14:05:13 #28
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66727152
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 13:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jazeker. Sterker nog: er is geen hypotheekberekeningsprogramma dat ooit rekening heeft gehouden met het feit dat WOZ-waardes kunnen veranderen. Wanneer deze waarde blijft stijgen, wil dat zeggen dat je netto lasten omhoog gaan.
Ja, dat laatste stukje wist ik, alleen het eerste stukje niet! Thanks!
(ik ga maar meteen mijn WOZ-waarde onderzoeken/opvragen)
pi_66727637
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:05 schreef Reena het volgende:

[..]

Ja, dat laatste stukje wist ik, alleen het eerste stukje niet! Thanks!
(ik ga maar meteen mijn WOZ-waarde onderzoeken/opvragen)
Die heb je als het goed is net ontvangen, tenminste, ik had hem deze week in de bus. En je krijgt hem sinds dit jaar elk jaar als ik het goed heb, dus als je hem nog niet hebt, dan komtie eraan..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_66727671
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:24 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Die heb je als het goed is net ontvangen, tenminste, ik had hem deze week in de bus. En je krijgt hem sinds dit jaar elk jaar als ik het goed heb, dus als je hem nog niet hebt, dan komtie eraan..
Het gaat waarschijnlijk om het huis dat ze gaat kopen
pi_66728256
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het gaat waarschijnlijk om het huis dat ze gaat kopen
Er wordt toch gesproken over "mijn" WOZ waarde?
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:19:40 #32
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_66734297
Daar gaan we weer. Topic moet weer op leven komen.

Ik ben van plan om een huis te kopen zoals eerder vermeld.
Ruwe schatting.
Huis = 160.000 euro
kk = 15.000
Extra geld voor 'verbouwen' = 15.000

hypotheek = 190.000 euri

*Nee ik leg verder zelfs niks in.
*Bruto kan ik tot de 1.000 aan hypotheek spenderen per maand.
*Spaarhypotheek zonder aflossen het liefst(misschien beetje)
*Nee ik wil niet eerst wachten en 5 jaar sparen. ik wil binnen 5 maanden kopen!
*Mijn 'hypotheekmeneer' kan mij een hypotheek verstrekken tot 200.000

PS: Gister hoor ik iemand roepen. Nee, koop geen huis! Wacht nog even een paar maanden. Komen slechte tijden aan. Strakjes komen veel mensen ind e problemen met hun hypotheken, omdat ze geraakt worden door de financieele crisis. Banken gaan veel huizen overnemen, omdat mensen niet aan hun maandelijkse hypotheeklasten kunnen voldoen. gevolg, huizenmarkt stort in. Huis wat je nu voor 160.000 koopt is straks misschien 130.000 waard.

Broodje aap verhaal?
YES
NO
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:44:14 #33
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66735183
Broodje aap. De banken nemen geen huizen over maar verkopen ze bij executie. De eerste die mij exact verteld wat de huizenmarkt gaat doen krijgt al mijn spaargeld
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lang leve mij! *O*
pi_66735696
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Er wordt toch gesproken over "mijn" WOZ waarde?
Nee, het gaat erom wat de hypotheekadviseurs voorrekenen.
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 18:10:07 #35
236264 crew  capricia
pi_66735912
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:19 schreef VinnieJones het volgende:
[..]
*Spaarhypotheek zonder aflossen het liefst(misschien beetje)[..]
Lijkt wel of iedereen een tophypotheek neemt...wat is er gebeurt met gewoon eerst sparen voordat je een huis gaat kopen?
Even op jouw situatie:
Spaarhypotheek zonder af te lossen? Dan kun je beter zo veel mogelijk aflossingsvrij nemen.
Dan weet je zeker dat je 30 jaar niet hoeft af te lossen...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 19:46:36 #36
236264 crew  capricia
pi_66739337
Oh ja, met kans op crossposting...De lijst Gerritse.
Er wordt gesproken over het verhogen van de overdrachtsbelasting met 1%.
En ook over het volgende:
quote:
2. Lastenverzwaring eigenwoningbezit
Beperken vrijstelling bepaalde kapitaalsuitkeringen forfaitair rendement
- Deze maatregel beperkt de mogelijkheden voor fiscaal sparen voor eigen woning, door te stoppen met de stimulering van het sparen voor de opbouw van vermogen in de vorm van een eigen woning waar het gaat om de kapitaalverzekering voor de eigen woning.
- Kan door belasting in box 3 leiden tot lagere restschuld.
- De maatregel levert maximaal ¤ 707 mln op.
Dit lees ik als dat de KEW er aan gaat als aantrekkelijke vorm...en die is toch veel gebruikt bij spaarhypotheken?

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 05-03-2009 19:54:37 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66740054
Ik vond de KEW sowieso niet aantrekkelijk. Ben sowieso benieuwd hoeveel KEW's de eindstreep halen
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 20:06:11 #38
236264 crew  capricia
pi_66740191
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 20:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vond de KEW sowieso niet aantrekkelijk. Ben sowieso benieuwd hoeveel KEW's de eindstreep halen
Ben ook benieuwd of het ook voor oude kew's gaat gelden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66741862
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 20:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Ben ook benieuwd of het ook voor oude kew's gaat gelden.
Da's in het verleden ook niet gebeurd, dus ik gok dat dat nu ook niet zal gebeuren. Verkoopkansen voor adviseurs i.i.g.
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 21:15:45 #40
45833 crew  Fogel
pi_66742948
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 18:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt wel of iedereen een tophypotheek neemt...wat is er gebeurt met gewoon eerst sparen voordat je een huis gaat kopen?
Dat begrijp ik dus ook niet.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66743856
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:15 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat begrijp ik dus ook niet.
Omdat huizenprijzen altijd zijn gestegen en er dus niet tegenaan te sparen viel

Wat is er mis met een tophypotheek als je dat kunt betalen? (en desnoods lineair aflost?) Niet iedereen heeft de keuze om maar te blijven zitten, omdat men dan 20.000 euro gespaard heeft?

En wat scheelt het dan uiteindelijk? 20.000 * 5% = 1000 / 12 = ¤83,- bruto (!) per maand. We praten over ¤50 netto dat dat scheelt. Zetten we dat weg tegen 5% gedurende 30 jaar (as if...), dan levert dat na 30 jaar 41.000 euro op (vermogensrendementsheffing niet meegerekend)

Laten we de topopslag achterwege (0,2%, ik ga hoog zitten), dan scheelt dat nog eens 200.000 * 0,002% = ¤33,- bruto per maand. Uiteindelijk scheelt dat dus ongeveer ¤70,- op maandbasis. Als dat al niet lukt, moet je missschien maar helemaal niet beginnen met het kopen van een huis.
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 21:36:46 #42
236264 crew  capricia
pi_66743958
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat huizenprijzen altijd zijn gestegen en er dus niet tegenaan te sparen viel
Ik begrijp je punt wel. Maar tegelijkertijd staat er ook vaak nog bij (hier op Fok! dan) dat ze ook even 15K erbij hypotheken om een verbouwing te financieren. Of een nieuwe keuken of zo.
Dat zijn toch echt geen noodzakelijke kosten. Dat is gewoon luxe waarvoor men dat geld nodig heeft.
Lijkt me dat je dat heel goed bij elkaar kunt sparen...

En natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Maar wat is er mis met sparen voor dit soort zaken?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66744119
Oh, dat kan best, maar de modaal verdienende consument spaart die keuken niet in 3 jaar bij elkaar, terwijl 'ie wel de lasten van een extra hypotheek van ¤15.000 kan dragen.
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 21:41:38 #44
236264 crew  capricia
pi_66744199
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Oh, dat kan best, maar de modaal verdienende consument spaart die keuken niet in 3 jaar bij elkaar, terwijl 'ie wel de lasten van een extra hypotheek van ¤15.000 kan dragen.
Ik ga er van uit dat er al een keuken of zo inzit. Als dat niet het geval is, moet je natuurlijk wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66744368
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ga er van uit dat er al een keuken of zo inzit...
Allicht, maar die hebben ook niet het eeuwige leven .

Het kan ook makkelijk zo zijn dat mensen vanwege die keuken een lagere prijs bedongen hebben (ik noem maar een dwarsstraat), die badkamer gewoon niets is qua uiterlijk (bekijk de Funda-topics eens ) en dat men dat eigen huis direct af zou willen hebben.

Ik ben ook met m'n badkamer bezig en heb er toevallig niéts extra bijgeleend, maar ik kan me voorstellen dat het wél gebeurt.
  donderdag 5 maart 2009 @ 21:59:56 #46
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_66745167
terugvindpension
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_66745694
ons bod is geaccepteerd en we gaan maandagavond weer met onze hypothekert om tafel. Dus even een tvptje
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 22:12:05 #48
236264 crew  capricia
pi_66745737
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 22:11 schreef littledrummergirl het volgende:
ons bod is geaccepteerd en we gaan maandagavond weer met onze hypothekert om tafel. Dus even een tvptje
Gefeliciteerd!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66746023
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 22:12 schreef capricia het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
dankje
  donderdag 5 maart 2009 @ 23:09:41 #50
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_66749048
Hoe groot is de kans dat de huis die je nu koopt, straks over half jaar veel minder waard is. Daar ben ik dus als de dood voor
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_66749436
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 23:09 schreef VinnieJones het volgende:
Hoe groot is de kans dat de huis die je nu koopt, straks over half jaar veel minder waard is. Daar ben ik dus als de dood voor
tja ach, we gaan er dan toch nog niet uit. We gaan gewoon de gok wagen en we zien wel wat het over tig jaar doet. Dat weet je nooit
pi_66756484
quote:
die kans is 50%

Maar maakt op zich ook niks uit als je nu een huis koopt waar je een lange tijd in verwacht te gaan wonen
  Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 11:28:18 #53
236264 crew  capricia
pi_66759659
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 09:46 schreef Soohr het volgende:

[..]

die kans is 50%

Maar maakt op zich ook niks uit als je nu een huis koopt waar je een lange tijd in verwacht te gaan wonen
Precies. Het wordt wel of niet minder waard. Dus de kans is 1 op 2.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:57:50 #54
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_66760773
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 11:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Precies. Het wordt wel of niet minder waard. Dus de kans is 1 op 2.
ja maar dan wacht ik eerder een paar maanden af. Ik heb er niet echt veel haast bij, als ik tegen augustus / september een huis heb vind ik het best.

Straks stort de hele economie in. Huis van nu kost tegen de zomer misschien veel minder. Dan loop ik veel geld mis. Waarom niet gewoon nog even afwachten dan toch ?
pi_66761920
Als er geen noodzaak is kan je even wachten,

zo had ik nog 2700 Australische dollar liggen,
die was begin januari 1340 euro waard,
ik dacht, de dollar staat zo laag, die kan alleen maar stijgen, ik wacht even met inwiselen,
maarnee, hij bleef zakken, nu toch maar voor 1250 euro ingewisseld.

verkeerd gegokt
pi_66776030
die kans is vast wel aanwezig inderdaad maar je woont erin om te leven en niet om je druk te maken over de waardevermeerdering..tenzij je je hypotheek daarop afsluit..
Nou als ik dit zo lees Capricia dan ben je wel blij met ons wij hebben onze verbouwing compleet bij elkaar gespaard en zorgen dat we nog overhouden en dan heb ik het niet over twee tientjes.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 6 maart 2009 @ 19:39:47 #57
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66776791
Ik vind de slogan: 'Je woont toch om te leven.' altijd wel een goeie.
Lang leve mij! *O*
pi_66777481
Daarom komop zeg het is jammer maar als het goed is woon je ergens waar je heel graag wilt wonen
  Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 20:52:50 #59
236264 crew  capricia
pi_66779710
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 19:18 schreef Ml-etje het volgende:
die kans is vast wel aanwezig inderdaad maar je woont erin om te leven en niet om je druk te maken over de waardevermeerdering..tenzij je je hypotheek daarop afsluit..
Nou als ik dit zo lees Capricia dan ben je wel blij met ons wij hebben onze verbouwing compleet bij elkaar gespaard en zorgen dat we nog overhouden en dan heb ik het niet over twee tientjes.
Jullie zijn ook voorzichtiger met dit alles dan wat ik hier af en toe tegen kom...
En jij hebt je echt goed in zitten lezen. Complimenten!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66780908
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Jullie zijn ook voorzichtiger met dit alles dan wat ik hier af en toe tegen kom...
En jij hebt je echt goed in zitten lezen. Complimenten!
thanks tsja heb nu een verdeling; sommige mensen vinden het gek anderen helemaal top
Maar vind het wel interessant hoor!
  vrijdag 6 maart 2009 @ 21:44:55 #61
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66782146
Zojuist een huis gekocht! We zijn iig ingegaan op het eindbod van de verkoper. De afhandeling moet nog plaatsvinden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66784039
Gefelici Ioko; vertel??
  vrijdag 6 maart 2009 @ 23:21:39 #63
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66786587
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 22:24 schreef Ml-etje het volgende:
Gefelici Ioko; vertel??
Wat wil je horen?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66786922
alle ins en outs dus wat voor huis, verbouwen?, hypo rond? enz
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:30:53 #65
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66796416
Raden jullie een bouwtechnische keuring aan bij een appartement?
Ik zit eraan te denken. Kan nooit kwaad natuurlijk...

En heb besloten om maar geen geld te lenen voor de keuken. De keuken is op zich nog goed. Over 2 of 3 jaartjes heb ik het geld bijelkaar voor een topkeuken en dan betaal ik het zelf...
  Moderator zaterdag 7 maart 2009 @ 13:31:36 #66
236264 crew  capricia
pi_66796426
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:30 schreef Reena het volgende:
Raden jullie een bouwtechnische keuring aan bij een appartement?
Ik zit eraan te denken. Kan nooit kwaad natuurlijk...

En heb besloten om maar geen geld te lenen voor de keuken. De keuken is op zich nog goed. Over 2 of 3 jaartjes heb ik het geld bijelkaar voor een topkeuken en dan betaal ik het zelf...
Dat weet ik niet. Ik zou wel kijken hoe actief de vereniging van eigenaren is en wat ze in kas hebben. Dat is wel belangrijk met een appartement.

En wat betreft je keuken: Lenen is gewoon achteraf sparen + rente...dus ik denk dat je daar goed aan doet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:37:53 #67
55350 Reena
Angelcrusher
pi_66796577
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Ik zou wel kijken hoe actief de vereniging van eigenaren is en wat ze in kas hebben. Dat is wel belangrijk met een appartement.

En wat betreft je keuken: Lenen is gewoon achteraf sparen + rente...dus ik denk dat je daar goed aan doet.
OK.
Ik moet maar even kijken hoe ik erachter kom hoeveel de VvE in kas heeft. Ze zijn wel heel actief, want ze doen heel veel aan onderhoud en er is ook een huismeester die actief is en waar je terecht kan met problemen. Maar ja, dat zegt nog niets over hun kas.

Bedankt voor de tip!
  maandag 9 maart 2009 @ 11:30:46 #68
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66854001
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 23:31 schreef Ml-etje het volgende:
alle ins en outs dus wat voor huis, verbouwen?, hypo rond? enz
Beetje laat, maar dan alsnog:

Het is een hoekhuis, 1988, met een dakkapel achter op de eerste verdieping, een dakkapel voor op de 2e verdieping en een nieuwe achterpui (met openslaande deuren. ). We gaan de keuken vervangen en de tegels in het halletje, en we laten de trapkast weer maken (is door huidige bewoners verwijderd, maar ziet lelijk uit).

De eerste Hypotheekgesprekken hebben we gehad, dus nu zaak om snel 2 offertes op te vragen (rabobank en onafhankelijke adviseur).

Sleuteloverdracht is 1 mei. En deze week gaan we de koopakte tekenen. Allemaal erg spannend dus.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66854804
quote:
Véél minder lijkt me niet aan de order. Maar prijzen kunnen natuurlijk altijd aan schommeling onderheving zijn.

Je moet een huis vooral kopen omdat je er wilt wonen én het kunt betalen. Als het in waarde stijgt is dat mooi meegenomen en mocht het in waarde dalen, dan heb je er in ieder geval lekker gewoond.
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 13:59:09 #70
236264 crew  capricia
pi_66858484
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:30 schreef ioko het volgende:

[..]

Beetje laat, maar dan alsnog:

Het is een hoekhuis, 1988, met een dakkapel achter op de eerste verdieping, een dakkapel voor op de 2e verdieping en een nieuwe achterpui (met openslaande deuren. ). We gaan de keuken vervangen en de tegels in het halletje, en we laten de trapkast weer maken (is door huidige bewoners verwijderd, maar ziet lelijk uit).

De eerste Hypotheekgesprekken hebben we gehad, dus nu zaak om snel 2 offertes op te vragen (rabobank en onafhankelijke adviseur).

Sleuteloverdracht is 1 mei. En deze week gaan we de koopakte tekenen. Allemaal erg spannend dus.
Vertel eens wat over de hypotheek die jullie in gedachten hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 9 maart 2009 @ 15:05:56 #71
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66861083
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Vertel eens wat over de hypotheek die jullie in gedachten hebben.

Koopsom is 255.000 euro, we rekenen met 10% kosten koper en op 15.000 euro kosten voor verbouwing. Dan kom je op een hypotheek van 295.000 euro.

Constructie die we in gedachten hebben is 60% spaarhypotheek en 40% aflossingsvrij. Bij beiden willen we de rent voor 10 jaar vast zetten. Omdat we wel spaargeld hebben (mijn vriendin) willen we het eerste jaar meteen een storting van 10.000 euro in de spaarhypotheek doen. Dit verlaagt de maandlasten over de gehele looptijd met circa 100 euro.

Goed, niet goed?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  maandag 9 maart 2009 @ 15:10:12 #72
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66861229
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:05 schreef ioko het volgende:

[..]

Koopsom is 255.000 euro, we rekenen met 10% kosten koper en op 15.000 euro kosten voor verbouwing. Dan kom je op een hypotheek van 295.000 euro.

Constructie die we in gedachten hebben is 60% spaarhypotheek en 40% aflossingsvrij. Bij beiden willen we de rent voor 10 jaar vast zetten. Omdat we wel spaargeld hebben (mijn vriendin) willen we het eerste jaar meteen een storting van 10.000 euro in de spaarhypotheek doen. Dit verlaagt de maandlasten over de gehele looptijd met circa 100 euro.

Goed, niet goed?
Capricia is dol op tophypotheken.
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 15:56:49 #73
236264 crew  capricia
pi_66862830
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:10 schreef godigita het volgende:

[..]

There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 9 maart 2009 @ 15:57:40 #74
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66862852

Ik kan wel melden dat we het huis waar we op aasden voor een goede prijs hebben gekregen!
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 15:58:36 #75
236264 crew  capricia
pi_66862888
quote:

[..]

Goed, niet goed?
Heeft die spaarhyp een KEW (kapitaal verzekering eigen woning), voor zover jij weet?
Of is het een zuivere spaarhyp met los een levernsverzekering?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 16:04:15 #76
236264 crew  capricia
pi_66863097
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:57 schreef godigita het volgende:

Ik kan wel melden dat we het huis waar we op aasden voor een goede prijs hebben gekregen!
Het belangrijkste is dat jij/jullie er happy mee zijn, met het huis en met je hypotheek!

Ik probeer hier op het forum altijd gaten te schieten en overdreven kritisch te zijn naar de hypotheekconstructies die gepost worden. Dan toets ik mijn eigen kennis en geef dan gewoon kritisch commentaar, en de hypotheeknemer wordt er ook niet slechter van, toch?
Wat je ermee doet, is helemaal aan jou. Maar het is een grote beslissing, dus kritisch kijken is nooit slecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 9 maart 2009 @ 16:09:05 #77
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66863260
Zeker niet, en ik heb sindsdien nog veel gelezen en bijgeleerd, dus een schop voor mijn kont was niet weg. Het wordt nu waarschijnlijk deels aflossingsvrij, deels spaar met KEW. Ik voel me niet happy bij volledig spaar, en ik zou het prettig vinden als ik het aflossingsvrije deel tussentijds boetevrij kan aflossen, als ik dat wil. Dat klinkt niet zo gek, toch? Enfin, we hebben deze week nog een afspraak. Ik heb nu in ieder geval minder het idee dat me vanalles aangesmeerd gaat worden.
pi_66863524
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:57 schreef Jape het volgende:

[..]

Véél minder lijkt me niet aan de order. Maar prijzen kunnen natuurlijk altijd aan schommeling onderheving zijn.

Je moet een huis vooral kopen omdat je er wilt wonen én het kunt betalen. Als het in waarde stijgt is dat mooi meegenomen en mocht het in waarde dalen, dan heb je er in ieder geval lekker gewoond.

Huizen zijn geen investering mensen, huizen zijn huizen om in te wonen.
pi_66863587
quote:

[..]

Goed, niet goed?
Waarom die 10k niet gelijk gebruiken om de hypotheek te verlagen?
  maandag 9 maart 2009 @ 16:22:23 #80
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66863693
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom die 10k niet gelijk gebruiken om de hypotheek te verlagen?
Omdat het maandlasttechnisch ws interessanter is...
Lang leve mij! *O*
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 16:24:02 #81
236264 crew  capricia
pi_66863756
@godigita en ioko:
De reden dat ik over de KEW begin is omdat er een reele mogelijkheid bestaat dat het belastingvoordeel wat je daar nu op hebt, door de crisismaatregelen afgeschaft gaan worden.
Geen idee of het doorgaat, geen idee of er een overgangsregeling komt.

Lijst Gerritse
quote:
- Deze maatregel beperkt de mogelijkheden voor fiscaal sparen voor eigen woning, door te stoppen met de stimulering van het sparen voor de opbouw van vermogen in de vorm van een eigen woning waar het gaat om de kapitaalverzekering voor de eigen woning.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66863773
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:22 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Omdat het maandlasttechnisch ws interessanter is...
Hoe dat zo? Je begint toch al rente te betalen over 295k hypotheek, ipv 285? En dat een jaar lang?
  maandag 9 maart 2009 @ 16:26:49 #83
81894 godigita
Trollercoaster
pi_66863849
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef capricia het volgende:
@godigita en ioko:
De reden dat ik over de KEW begin is omdat er een reele mogelijkheid bestaat dat het belastingvoordeel wat je daar nu op hebt, door de crisismaatregelen afgeschaft gaan worden.
Geen idee of het doorgaat, geen idee of er een overgangsregeling komt.

Lijst Gerritse
[..]

Oei, dat is minder leuk. Dus dat zou betekenen dat je over het kapitaal dat je opbouwt d.m.v. je spaarhypotheek, belasting moet gaan betalen, right?
  maandag 9 maart 2009 @ 16:37:21 #84
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66864239
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:10 schreef godigita het volgende:

[..]

Tsja, als starter kom je daar niet echt onderuit. En ik zie het probleem ook niet echt.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  maandag 9 maart 2009 @ 16:40:37 #85
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66864394
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Heeft die spaarhyp een KEW (kapitaal verzekering eigen woning), voor zover jij weet?
Geen idee. Wat is precies het verschil?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66864421
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoe dat zo? Je begint toch al rente te betalen over 295k hypotheek, ipv 285? En dat een jaar lang?
omdat je die 10k dan tegen een rente van zeg 5.7% of 5.8% wegzet,
hierdoor hoef je minder spaarkapitaal maandelijks in te leggen om uiteindelijk de 60% van de 295k te sparen.
als je die 10k op een spaarrekening zet krijg je 2.7 tot 3.7% rente,

het scheelt je uiteindelijk een paar knaken om die 10k in te zetten ipv een lagere hypo te nemen
  maandag 9 maart 2009 @ 16:42:02 #87
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66864472
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

de 10.000 euro die je in het eerste jaar inlegt wordt over de looptijd van 30 jaar 25.000 euro, dus het is slimmer om die 10.000 euro als inleg te gebruiken. De reductie in maandlasten is dan namelijk vrij minimaal.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  maandag 9 maart 2009 @ 17:07:06 #88
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_66865385
zometeen weer gesprekje met onze hypotheker, gaan vanavond waarschijnlijk definitief een bank en een vorm kiezen. Nog goede tips, dingen om op te letten, instinkcontructies waar we op moeten letten?
pi_66937413
Wie kan mij uitleggen hoe variabele rente werkt? Het tarief is behoorlijk wat lager dan wanneer ik de rente een tijd vastzet, daarom klinkt het nu erg aanlokkelijk. Mijn vragen zijn:

- Wordt de rente iedere maand opnieuw vastgesteld, of per 3 maanden?
- Kan je ieder moment toch besluiten een langere rentevaste periode aan te gaan, en hoe pak je dat dan aan?
- Heeft iemand ervaring met variabele rente de afgelopen 5 jaar?
- Wat is het 'worst case scenario'?
  donderdag 12 maart 2009 @ 11:55:35 #90
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66965075
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Erg actuele vraag nu, omdat ik op het punt sta een van beiden producten te kiezen. Heb je wat meer uitleg?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 11:57:47 #91
236264 crew  capricia
pi_66965163
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 11:55 schreef ioko het volgende:

[..]

Erg actuele vraag nu, omdat ik op het punt sta een van beiden producten te kiezen. Heb je wat meer uitleg?
Ik heb niet meer info dan dat lijstje van Gerritse...waar ze nu over aan het beraden zijn in het crisiskabinet:
quote:
Ik heb ook geen idee hoe ik dit moet interpreteren.
Als het over KEW e.d. gaat heeft Five_Horizons er wel meer verstand van dan ik...vraag hem eens hier te komen, of PM hem ff!
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 12 maart 2009 @ 12:51:03 #92
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66966923
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 15:32 schreef Laureline het volgende:
Wie kan mij uitleggen hoe variabele rente werkt? Het tarief is behoorlijk wat lager dan wanneer ik de rente een tijd vastzet, daarom klinkt het nu erg aanlokkelijk. Mijn vragen zijn:

- Wordt de rente iedere maand opnieuw vastgesteld, of per 3 maanden? Je kan kiezen, tussen bijv. een variabel 1 maands rente of 3 maands. (Er zijn ook nog wat tussenvormen mogelijk)

- Kan je ieder moment toch besluiten een langere rentevaste periode aan te gaan, en hoe pak je dat dan aan? Ja, bel je geldverstrekker en geef aan wat je wensen zijn.

- Heeft iemand ervaring met variabele rente de afgelopen 5 jaar? Ja, Pieken zijn vrij vlak, dalen vrij diep.

- Wat is het 'worst case scenario'? In mijn advisering maak ik klanten erop attent dat de kans statistisch aanwezig is dat je maandlasten 2.5 keer over de kop gaan. (Data vanaf 1953)
Lang leve mij! *O*
  donderdag 12 maart 2009 @ 12:52:35 #93
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_66966961
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:40 schreef ioko het volgende:

[..]

Geen idee. Wat is precies het verschil?
Dat een zuivere spaarhypotheek met een losse ORV niet bestaat. Dat is namelijk een bankspaar hypotheek.
Lang leve mij! *O*
  donderdag 12 maart 2009 @ 13:10:36 #94
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66967501
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:52 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Dat een zuivere spaarhypotheek met een losse ORV niet bestaat. Dat is namelijk een bankspaar hypotheek.
Mijn vraag is dan ook meer specifiek: is banksparen niet beter dan een spaarhypotheek (die per defintie eigenlijk een verzekering is)?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66968060
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 11:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb niet meer info dan dat lijstje van Gerritse...waar ze nu over aan het beraden zijn in het crisiskabinet:
[..]

Ik heb ook geen idee hoe ik dit moet interpreteren.
Als het over KEW e.d. gaat heeft Five_Horizons er wel meer verstand van dan ik...vraag hem eens hier te komen, of PM hem ff!
Dat heeft Ioko gedaan

Ik mag aannemen dat in dat lijstje, waar KEW staat, net zo goed SEW/BEW gelezen zou kunnen worden, anders is het natuurlijk een halfslachtige oplossing (even afgezien van het feit of het een goede maatregel is, daar zeg ik niets over). Je mag ervan uitgaan dat het dus zowel voor een spaarhypotheek als een bankspaarproduct geldt.
pi_66968112
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:10 schreef ioko het volgende:

[..]

Mijn vraag is dan ook meer specifiek: is banksparen niet beter dan een spaarhypotheek (die per defintie eigenlijk een verzekering is)?
Dat kun je niet per definitie zo stellen. Dat ligt aan je eigen situatie. (ik persoonlijk vind banksparen een gedrocht van een product dat onnadenkend in de markt gezet is door de overheid)
  Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 13:32:25 #97
236264 crew  capricia
pi_66968256
Ioko, met een beetje mazzel weet je morgen wat de maatregelen van het kabinet precies in gaan houden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 12 maart 2009 @ 14:00:06 #98
71333 BUG80
Stop making sense
pi_66969250
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:28 schreef Five_Horizons het volgende:
(ik persoonlijk vind banksparen een gedrocht van een product dat onnadenkend in de markt gezet is door de overheid)
Kun je dat in één zin (meer mag ook ) toelichten?
pi_66969774
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 14:00 schreef BUG80 het volgende:

[..]

Kun je dat in één zin (meer mag ook ) toelichten?
Afgezien van het feit dat ik sparen in box 1 niets vind (je legt immers nú (in theorie, want of het daadwerkelijk zo is, valt te betwisten; pas bij uitkering valt een polis éigenlijk in een box ) vast wat je over 30 jaar met je geld gaat doen. Zover kan ík niet kijken hoor

Wat zijn dan dingen die ook nog eens anders zijn bij de spaarhypotheek?

• Er móet een eigenwoningschuld zijn, dus tijdelijk doorlopen zonder dat er een hypotheek is is niet mogelijk.
  • Het bankspaarsaldo valt in de nalatenschap (bij spaarhypotheek niet)
  • Er is dus geen begunstigde aan te wijzen
  • De rekeninghouder moet ook eigenaar van de woning zijn (bij een spaarhypotheek hoeft dit niet)
  • [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_66969817
    Dit allemaal met dank aan de ge-wel-di-ge Vereniging Eigen Huis
      donderdag 12 maart 2009 @ 15:12:42 #101
    85962 ioko
    I Appear Missing
    pi_66971706
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 13:32 schreef capricia het volgende:
    Ioko, met een beetje mazzel weet je morgen wat de maatregelen van het kabinet precies in gaan houden.
    Ik denk dat dat nog wel een weekje langer gaat duren, maar zekerheid zou inderdaad fijn zijn.
    Coincidence
    Makes sense
    Only with you
    pi_66975248
    Mja zou behoorlijk vervelend worden als je fiscaal af mag gaan rekenen over je spaarproduct.
    Hypotheekrente-aftrek idem al denk ik dat bij afschaffing daarvan de crisis echt begint
      Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 16:52:36 #103
    236264 crew  capricia
    pi_66975282
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:51 schreef Ml-etje het volgende:
    Mja zou behoorlijk vervelend worden als je fiscaal af mag gaan rekenen over je spaarproduct.
    Hypotheekrente-aftrek idem al denk ik dat bij afschaffing daarvan de crisis echt begint
    Oh...wist niet dat je een huis van boven de miljoen gekocht had...
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_66975679
    zo ziet het er toch uit?
    Je weet nooit wat er nu weer uit de bak met ideetjes rolt hé.
      Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 17:07:23 #105
    236264 crew  capricia
    pi_66975805
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:03 schreef Ml-etje het volgende:
    zo ziet het er toch uit?
    Je weet nooit wat er nu weer uit de bak met ideetjes rolt hé.
    Zolang jij je hypotheek ook bruto zou kunnen betalen, is er niets aan de hand, toch?
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_66976162
    Nope, maar hoeveel mensen (en dan heb ik het even niet over mezelf) kunnen dat nu?
      Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 17:21:01 #107
    236264 crew  capricia
    pi_66976238
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:18 schreef Ml-etje het volgende:
    Nope, maar hoeveel mensen (en dan heb ik het even niet over mezelf) kunnen dat nu?
    Lees je hier ook wel eens mee:
    "Huizenprijs explodeert door economische crisis"
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_66976316
    nu wel
      Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 17:25:35 #109
    236264 crew  capricia
    pi_66976406
    En hier loopt ook een hele serie:
    Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?

Zitten wel wat doemdenkers tussen...dus laat je niet van de wijs brengen! En vaar je eigen koers.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_66976541
    mja interessant maar het blijft allemaal giswerk en afwachten helaas.
    Och het komt allemaal wel op zijn pootjes terecht hoor.
    Tering naar de nering zetten en wat minder luxe is voor de meeste mensen nieuw maar het is de methode om gewoon lekker door te kunnen gaan.
    pi_66976705
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:25 schreef capricia het volgende:
    En hier loopt ook een hele serie:
    Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?

Zitten wel wat doemdenkers tussen...dus laat je niet van de wijs brengen! En vaar je eigen koers.
    "Wat" doemdenkers? Het hele subforum is overgenomen door een doemdenksekte!
    pi_66976764
    Als nuancering op mijn eerdere post: als er iets wijzigt t.a.v. kapitaalsopbouwvormen, dan zal dat gaan gelden voor nieuwe producten. Bij de verschillende fiscale wijzigingen in het verleden ((pre-)Brede Herwaardering) zijn er ook geen wijzigingen in al bestaande polissen opgetreden. Je houdt waar je recht op had.

Gebeurt dat niet, dan zullen er vele rechtszaken gaan volgen.
      Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 17:37:53 #113
    236264 crew  capricia
    pi_66976841
    F_H, dat weet ik zo zeker niet hoor!
    Het beperken van de HRA boven een miljoen (arme zieltjes...) zou ook voor de zittende mensen gelden.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_66976903
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:37 schreef capricia het volgende:
    Het beperken van de HRA boven een miljoen (arme zieltjes...) zou ook voor de zittende mensen gelden.
    Volgens mij zei ik ook letterlijk: 'ten aanzien van kapitaalsopbouwvormen'.

Ten aanzien van de HRA is er al voldoende afgeknabbeld in het verleden (beperking tot 30 jaar (2001), meenemen van overwaarde enz.), dus zie ik geen reden waarom dat nu niet ook zou kunnen.
    pi_66976911
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:37 schreef capricia het volgende:
    Ook in de vennootschapsbelasting is het niet ongewoon.
      vrijdag 13 maart 2009 @ 00:08:11 #116
    85962 ioko
    I Appear Missing
    pi_66993933
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:36 schreef Five_Horizons het volgende:
    Als nuancering op mijn eerdere post: als er iets wijzigt t.a.v. kapitaalsopbouwvormen, dan zal dat gaan gelden voor nieuwe producten. Bij de verschillende fiscale wijzigingen in het verleden ((pre-)Brede Herwaardering) zijn er ook geen wijzigingen in al bestaande polissen opgetreden. Je houdt waar je recht op had.

Gebeurt dat niet, dan zullen er vele rechtszaken gaan volgen.
    MIjn akte wordt pas 1 mei gepasseerd, dus dan heb ik pech. Mocht het zover komen.
    Coincidence
    Makes sense
    Only with you
      vrijdag 13 maart 2009 @ 14:55:00 #117
    97452 VinnieJones
    So you're a righty?
    pi_67009283
    De Vereniging eigen huis heeft trouwens een cursus hypotheek afsluiten

zie:
    http://www.eigenhuis.nl/V(...)potheekAfsluiten.htm
    pi_67012455
    Ik heb er zelf ook eentje geschreven (en sowieso eigenlijk op allerlei gebieden dat ook maar iets met het kopen/verkopen van de woning te maken heeft)

En die is wél gratis
      vrijdag 13 maart 2009 @ 17:23:21 #119
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67014625
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:55 schreef VinnieJones het volgende:
    De Vereniging eigen huis heeft trouwens een cursus hypotheek afsluiten

zie:
    http://www.eigenhuis.nl/V(...)potheekAfsluiten.htm
    Moet je hiervoor betalen???
    Lang leve mij! *O*
    pi_67014911
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 17:23 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Moet je hiervoor betalen???
    Ja, en het is waarschijnlijk nog een infomercial ook
    pi_67015506
    Er gebeuren sowieso vreemde dingen bij VEH.
    quote:
    Laat ik het zo zeggen: het schijnt (..) zo te zijn dat er officieel bij het hypotheekbedrijf van die club maar twee FTE werkt. Ook maakt men naar het schijnt (...) verlies op datzelfde hypotheekbedrijf. Rara, hoe kan dat....

Het geld dat de leden opbrengen, zorgt ervoor dat dat verlies (..) wordt afgedekt.
    Hmm.....
      Moderator vrijdag 13 maart 2009 @ 18:02:21 #122
    236264 crew  capricia
    pi_67015829
    De NVM is wel een redelijk groot bedrijf hoor. Het is een klant van mij, lekker dichtbij in Nieuwegein. Maar dat is geen klein clubje.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67015875
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 18:02 schreef capricia het volgende:
    De NVM is wel een redelijk groot bedrijf hoor. Het is een klant van mij, lekker dichtbij in Nieuwegein. Maar dat is geen klein clubje.
    De NVM != VEH
      Moderator vrijdag 13 maart 2009 @ 18:04:42 #124
    236264 crew  capricia
    pi_67015908
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De NVM != VEH
    Ja dat weet ik wel hoor!
    Maar kon het niet laten om het toch even te posten...

VEH hebben wij toen wel ingeschakeld toen ons nieuwbouwhuis opgeleverd werd. Zij kunnen makkelijk de gebreken in kaart brengen, ze zagen meer dan wij.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67016083
    Met de individuele medewerker van VEH zal niets mis zijn. Niets beter dan onafhankelijke ondernemers, maar ook niet slechter.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 03:21:19 #126
    97452 VinnieJones
    So you're a righty?
    pi_67030926
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 18:10 schreef Five_Horizons het volgende:
    Met de individuele medewerker van VEH zal niets mis zijn. Niets beter dan onafhankelijke ondernemers, maar ook niet slechter.
    Dat hun hypoteekgebeuren verlies maakt is al langer bekend. Dat er 2 FTE's werken is onzin, ik zag er iig stuk of 5 adviseurs rondlopen en genoeg andere medewerkers op andere afdelingen. Ik heb er zelf bijna 3 jaar gewerkt. (bij de ict dan)

[ Bericht 1% gewijzigd door VinnieJones op 14-03-2009 03:27:47 ]
    pi_67045654
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 03:21 schreef VinnieJones het volgende:

[..]

Dat hun hypoteekgebeuren verlies maakt is al langer bekend. Dat er 2 FTE's werken is onzin, ik zag er iig stuk of 5 adviseurs rondlopen en genoeg andere medewerkers op andere afdelingen. Ik heb er zelf bijna 3 jaar gewerkt. (bij de ict dan)
    Dat beide dingen onzin zijn, is ook gewoon waar. Je kunt gewoonweg geen verlies maken op een dergelijk hypotheekbedrijf. Dat van die FTE's komt uit het eigen verslag
    pi_67115509
    Ik verdien op jaarbasis 23.000 euro. Is er een mogelijkheid dat ik 175k kan lenen?
    Ik daarnaast 15k aan spaargeld en in de zomer is dat 20k

[ Bericht 48% gewijzigd door portable op 16-03-2009 21:20:02 ]
    pi_67115789
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 21:11 schreef portable het volgende:
    Ik verdien op jaarbasis 23.000 euro. Is er een mogelijkheid dat ik 175k kan lenen?
    Nee. Ik kan er niets anders van maken. (je verdient netto 1400 euro (als het meezit) en dan wil je een netto maandlast van 600/700 euro (als het meezit) aangaan?)
      maandag 16 maart 2009 @ 21:19:31 #130
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67115810
    quote:
    23.000 / 12.96 = 1775 brut per maand is ongeveer 1250 euro netto. 175.000 = ongeveer 930 bruto per maand. Hierbij komen je GWL en eventuele verzekeringen en andere vaste lasten a 300 per maand.

Hou je nog 20 euro over om te eten. Zou je het willen?

Ontopic: Als je veel spaargeld hebt en ouders die mee willen tekenen zou het vast wel ergens kunnen ja...
    Lang leve mij! *O*
      Moderator maandag 16 maart 2009 @ 21:19:46 #131
    236264 crew  capricia
    pi_67115817
    quote:
    Dat is 7,6 X je jaarinkomen. Heb je eigen geld? Extra inkomen van partner?
    Ik denk nl niet dat ze je zoveel maal je jaarinkomen lenen.
    Alleen al de rente van 175.000 euro (5,5%) komt op 800 euro per maand...
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      maandag 16 maart 2009 @ 21:20:05 #132
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67115832
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 21:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee. Ik kan er niets anders van maken.
    Sterke onderbouwing
    Lang leve mij! *O*
    pi_67115914
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 21:20 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Sterke onderbouwing
    Lees even, wil je
    pi_67116129
    quote:
    Zomer is juni.. dus nog 4 maandan sparen voor 5000 euro?
    Hoe doe je dat met 1400 euro netto? Je woont nog thuis?
    Ga dan eerst eens proberen te huren voor dat bedrag al is het maar voor een jaar..dan piep je wel anders.
    pi_67119264
    Ik kan makkelijk 1k per maand sparen, ik woon ook thuis. Dat met de belastingaangifte en vakantiegeld moet 5k lukken .
      dinsdag 17 maart 2009 @ 08:50:31 #136
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67126549
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 21:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lees even, wil je
    edit
    Lang leve mij! *O*
    pi_67136332
    quote:
    Op maandag 16 maart 2009 22:32 schreef portable het volgende:
    Ik kan makkelijk 1k per maand sparen, ik woon ook thuis. Dat met de belastingaangifte en vakantiegeld moet 5k lukken .
    Hou er dan wel rekening mee dat je als je op jezelf woont niet meer kunt sparen, hoe ga je dan die kapotte wasmachine oid opvangen?
      dinsdag 17 maart 2009 @ 15:37:05 #138
    97452 VinnieJones
    So you're a righty?
    pi_67138628
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 14:28 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Hou er dan wel rekening mee dat je als je op jezelf woont niet meer kunt sparen, hoe ga je dan die kapotte wasmachine oid opvangen?
    dude plz. je kan niet op alles voorbereid zijn.

Niet iedereen heeft een dikke inkomen van 5k in de maand. Met een normaal(of lager) inkomen zou je ook best een huis kunnen kopen. Het gaat alleen wat moeilijker.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 15:38:53 #139
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67138684
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 15:37 schreef VinnieJones het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft een dikke inkomen van 5k in de maand. Met een normaal(of lager) inkomen zou je ook best een huis kunnen kopen. Het gaat alleen wat moeilijker.
    Volgens mij heeft die dude borsten maar dat terzijde. Daarnaast heeft 'dude' wel een punt.
    Lang leve mij! *O*
      dinsdag 17 maart 2009 @ 15:42:56 #140
    85962 ioko
    I Appear Missing
    pi_67138792
    quote:

[..]

Mmm, waarom een huis kopen als je het eigenlijk niet kunt. Het domste wat je kunt doen is zo maximaal gaan zitten met je maandlasten dat je 100 euro per maand overhoudt voor kleding, uitgaan en onvoorziene kosten.
    Coincidence
    Makes sense
    Only with you
    pi_67138904
    quote:

[..]

Je zal de afweging moeten maken of het je dat waard is, in relatieve armoede leven omdat je per se een eigen huis wil hebben....
      dinsdag 17 maart 2009 @ 15:55:26 #142
    97452 VinnieJones
    So you're a righty?
    pi_67139286
    Klopt.
    Maar als iemand nu makkelijk 1k per maand kan sparen, lijkt het me wel een persoon die makkelijk met 200/300 pm kan leven gezien die toch niet veel uitgeeft.

Maar mijn reactie was meer vanuit mijn oogpunt.
    Ik wil straks ook een huis kopen.(starter)

Bedrag wat ik wil lenen is ong 190.000
    Dit brengt mij op maandlasten hypotheek ong 800/900 netto.

Heb ik nog 800 euro over. minus servicekosten, stook, water en shit = 500 euro in the pocket.
    Lease auto dus geen benzine, belasting of verzekeringskosten.

Daar valt toch wel mee te leven. (Maar een kapotte wasmachine zit ik ook niet op te wachten)
    En als vrouwlief dr bijkomt intrekken, doet zij de booschappen
    pi_67139537
    Mag ik jullie advies vragen met betrekking tot hypotheken?

Ik net een vast contract gekregen bij mijn eerste baan en ben nu voor de eerste keer rond aan het kijken voor een eigen woning. Huren en kopen is een optie, echter kopen lijkt me altijd verstandiger...

Ik kom echter niet in aanmerking voor huursubsidie, maar wel voor koopsubsidie,

Enkele gegevens:

Leeftijd: 23
    Eigen geld: 15.000
    Jaarinkomen Bruto 2008: 26500 (stijgt de komende jaren nog, dit is het startsalaris)

Nu heb ik een appartement op het oog met de vraagprijs 149.500. Deze prijs is echter al aan het zakken en aangezien het al een driekwart jaar te koop staat is aan de prijs zeker nog te onderhandelen. Ik ben nog niet naar een hypotheekshop geweest en heb verder helemaal geen idee wat haalbaar is met mijn salaris of of het verstandig is om nog te wachten/sparen of tijdelijk te huren.
    pi_67139595
    Wat wil je voor advies dan ?
    pi_67139709
    Die zin is met het copy paste weg gevallen

Nu vraag ik me af, wat voor hypotheek haalbaar is met mijn salaris! Online rekenmodules etc geven me niet veel informatie.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:37:36 #146
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67140946
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:05 schreef _The_General_ het volgende:
    Die zin is met het copy paste weg gevallen

Nu vraag ik me af, wat voor hypotheek haalbaar is met mijn salaris! Online rekenmodules etc geven me niet veel informatie.
    Ligt eraan.

Zit je nog in je proeftijd?
    Is het een contract voor 1 jaar of onbepaalde tijd?
    Is de 26500 inclusief vakantiegeld + evt. 13de maand?

Kortom, wat meer info nodig
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:41:30 #147
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67141100
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:37 schreef Blik het volgende:

Zit je nog in je proeftijd? Relevant? Die is over een paar weken toch voorbij?
    Is het een contract voor 1 jaar of onbepaalde tijd? Relevant? Intentie verklaring is voldoende.
    Is de 26500 inclusief vakantiegeld + evt. 13de maand? Relevant? Ja.

Lang leve mij! *O*
    pi_67141215
    Vast contract voor onbepaalde tijd. Over de 26500 twijfel ik even. Daar kom ik op terug zodra ik toegang heb tot mijn loonstrookjes (deze heb ik hier niet bij me).
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:44:41 #149
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67141219
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:41 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ik zou als je in je proeftijd zit in deze tijd nog maar geen bod gaan doen, zelfde geldt als je maar een 1-jarig contract hebt. Je wordt er namelijk zo uitgeknikkerd als ze willen.
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:46:10 #150
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67141264
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:44 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik zou als je in je proeftijd zit in deze tijd nog maar geen bod gaan doen, zelfde geldt als je maar een 1-jarig contract hebt. Je wordt er namelijk zo uitgeknikkerd als ze willen.
    Je biedt toch onder voorbehoud financiering? + Ik heb een vast contract ben er ook uitgeknikkerd. Juist om jouw redenaties is de hele huizenmarkt tot stilstand gekomen...
    Lang leve mij! *O*
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:47:43 #151
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67141322
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:44 schreef _The_General_ het volgende:
    Vast contract voor onbepaalde tijd. Over de 26500 twijfel ik even. Daar kom ik op terug zodra ik toegang heb tot mijn loonstrookjes (deze heb ik hier niet bij me).
    Dat is mooi. Als het 26500 is per jaar denk ik dat het redelijk lastig gaat worden. Je komt denk ik rond de 130.000 euro uit (5 * jaarsalaris). Met eigen geld zou je er wel komen, maar wellicht wil je gaan klussen en nieuwe spullen kopen
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:51:12 #152
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67141420
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:46 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Je biedt toch onder voorbehoud financiering? + Ik heb een vast contract ben er ook uitgeknikkerd. Juist om jouw redenaties is de hele huizenmarkt tot stilstand gekomen...
    Tja, het is gewoon wel een risico door een huis te kopen als starter als je maar een 1-jarig contract hebt. Juist die personen worden er nu makkelijk uitgeknikkerd. Ik hoef alleen maar te kijken naar mijn vrienden. Ik kan er zo al 3 opnoemen die een jaarcontract hebben en moeten vrezen voor hun baan. Als je dan net een huis hebt gekocht heb je wel echt een probleem omdat je nog geen buffer hebt.

ik heb zelf trouwens 4 maanden geleden een huis gekocht terwijl ik nog niet eens was begonnen met mijn proeftijd
      Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 16:51:52 #153
    236264 crew  capricia
    pi_67141436
    The General heeft het over koopsubsidie. Hoeveel is dat?
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      dinsdag 17 maart 2009 @ 16:52:36 #154
    70514 littledrummergirl
    voor uw vrijmibo
    pi_67141454
    the_general

wij zitten ongeveer in dezelfde situatie mijn vriend moet alleen het huis bekostigen momenteel ( ik studeer) en verdient iets minder dan jij. Wij kunnen op zijn salaris max 155 incl kk lenen. Moet er wel bij zeggen dat dat met vrij lage rente en koopsubsidie is.

het kan dus wel maar bij ons word het wel vrij krap
      dinsdag 17 maart 2009 @ 17:10:56 #155
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67141947
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:51 schreef Blik het volgende:

ik heb zelf trouwens 4 maanden geleden een huis gekocht terwijl ik nog niet eens was begonnen met mijn proeftijd
    Dat bedoel ik dus. Morgen kan je ook zomaar invalide worden...
    Lang leve mij! *O*
    pi_67144001
    quote:

[..]

Och ja laten we het erop houden dat deze 'dude' voorbij ziet komen welke puinhoop mensen dan in belanden.. Maar zou zeggen probeer het lekker uit en koop een kast van een huis
    pi_67144064
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 15:55 schreef VinnieJones het volgende:
    Klopt.
    Maar als iemand nu makkelijk 1k per maand kan sparen, lijkt het me wel een persoon die makkelijk met 200/300 pm kan leven gezien die toch niet veel uitgeeft.

Maar mijn reactie was meer vanuit mijn oogpunt.
    Ik wil straks ook een huis kopen.(starter)

Bedrag wat ik wil lenen is ong 190.000
    Dit brengt mij op maandlasten hypotheek ong 800/900 netto.

Heb ik nog 800 euro over. minus servicekosten, stook, water en shit = 500 euro in the pocket.
    Lease auto dus geen benzine, belasting of verzekeringskosten.

Daar valt toch wel mee te leven. (Maar een kapotte wasmachine zit ik ook niet op te wachten)
    En als vrouwlief dr bijkomt intrekken, doet zij de booschappen
    800 euro kan je een eind mee komen..valt mee te leven maar again geen uitspattingen mogelijk..beetje veel pech en je staat 'ergens' rood.
    Maarja ik heb makkelijk te praten als helft van twee verdieners
    pi_67161239
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 16:52 schreef littledrummergirl het volgende:
    the_general

wij zitten ongeveer in dezelfde situatie mijn vriend moet alleen het huis bekostigen momenteel ( ik studeer) en verdient iets minder dan jij. Wij kunnen op zijn salaris max 155 incl kk lenen. Moet er wel bij zeggen dat dat met vrij lage rente en koopsubsidie is.

het kan dus wel maar bij ons word het wel vrij krap
    Kun je zoveel krijgen met NHG?
      woensdag 18 maart 2009 @ 10:42:23 #159
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67162778
    quote:
    Op dinsdag 17 maart 2009 18:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Och ja laten we het erop houden dat deze 'dude' voorbij ziet komen welke puinhoop mensen dan in belanden.. Maar zou zeggen probeer het lekker uit en koop een kast van een huis
    Wat doet deze dude voor de kost?
    Lang leve mij! *O*
    pi_67164500
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 09:50 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Kun je zoveel krijgen met NHG?

ben je al eens bij een hypotheekadviseur binnen gelopen? heeft voor ons goed gewerkt, moet er niet aan denken dat ik dat allemaal zelf uit had moeten zoeken
    pi_67168046
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 10:42 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Wat doet deze dude voor de kost?
    Deze dude is een dameke en wat ik doe is eigenlijk niet onder een beroepsnaam samen te vatten
    pi_67168085
    Hij vraagt dan ook niet om het in één 'beroepsnaam' samen te vatten (da's mijn werk ook niet...), maar wat je doet.
    pi_67168306
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 13:19 schreef Five_Horizons het volgende:
    Hij vraagt dan ook niet om het in één 'beroepsnaam' samen te vatten (da's mijn werk ook niet...), maar wat je doet.
    Van alles met personeel van a t/m z nog wat juridisch enz. teveel om op te noemen hou wel van wat buiten mijn "gebied'' sprokkelen.

Jij dan five_horizons? (ben ik al een tijdje benieuwd naar dus gotcha )
      woensdag 18 maart 2009 @ 13:55:02 #164
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67169218
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 13:26 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Van alles met personeel van a t/m z nog wat juridisch enz. teveel om op te noemen hou wel van wat buiten mijn "gebied'' sprokkelen.

Jij dan five_horizons? (ben ik al een tijdje benieuwd naar dus gotcha )
    misschien is F_H wel hypotheekadviseur
    pi_67169274
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 13:55 schreef Blik het volgende:

[..]

misschien is F_H wel hypotheekadviseur
    Nee (ik kom er nog op terug )
      woensdag 18 maart 2009 @ 14:02:48 #166
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67169441
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 13:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee (ik kom er nog op terug )
    was je wel toch?
    pi_67169763
    Aan de deskundigen hier: hoe kun jeje werkgever overtuigen dat ze geen risico lopen (danwel dat ik er als werknemer geen rechten aan zou kunnen ontlenen, danwel dat ze de bank niet op de stoep zouden krijgen) met het afgeven van een intentieverklaring?
    You're saying you don't want my money, you don't want my body, you don't want me working in your ganja fields, you just want me to be happy. Strange.
    pi_67170214
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:12 schreef annoylikethewind het volgende:
    Aan de deskundigen hier: hoe kun jeje werkgever overtuigen dat ze geen risico lopen (danwel dat ik er als werknemer geen rechten aan zou kunnen ontlenen, danwel dat ze de bank niet op de stoep zouden krijgen) met het afgeven van een intentieverklaring?
    Dat jij een briefje ondertekent dat aangeeft dat je er geen rechten aan ontleent en dat het louter is om een lening aan te gaan. (hier is jurisprudentie over)
    pi_67170231
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:12 schreef annoylikethewind het volgende:
    Het nadele van het afgeven van zo'n verklaring is dat ze ermee geconfronteerd kunnen worden als ze het alsnog niet doen (verlengen).
    Bovendien is het nou niet echt in jouw voordeel als de intentie niet doorgezet wordt wanneer je al een hypotheek hebt..
    pi_67170414
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:02 schreef Blik het volgende:

[..]

was je wel toch?
    Alweer een aantal jaren terug. Ik ben inmiddels half-FFP'er ( ), mijn erkenning heb ik altijd gehouden, maar mijn huidige werk houdt in dat ik teamleider op een backoffice ben en verantwoordelijk voor alles rondom backoffice/personeel/administratie/ondersteuning van onze consultants (de financieel adviseurs hier). Dit althans tot binnenkort Wat ik daarna ga doen, weet ik nog niet....
    pi_67171047
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:26 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Het nadele van het afgeven van zo'n verklaring is dat ze ermee geconfronteerd kunnen worden als ze het alsnog niet doen (verlengen).
    Is dat echt zo? Mijn hypotheekadviseur zei dat die kans heel klein was en dat hij er in de dozijn jaar dat hij er werkt nog nooit over gehoord had. Wat zijn de wettelijke mogelijkheden op dat gebied?
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:26 schreef Ml-etje het volgende:
    Bovendien is het nou niet echt in jouw voordeel als de intentie niet doorgezet wordt wanneer je al een hypotheek hebt..
    We kopen op twee (parttime) lonen (en gaan allebei meer werken in de toekomst), dus daar maak ik me nog niet zo heel erg zorgen over. Daar hadden we al goed over nagedacht. Als het echt moet kan ik altijd nog tijdelijk fulltime data gaan typen bij een verzekeraar ofzo.
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat jij een briefje ondertekent dat aangeeft dat je er geen rechten aan ontleent en dat het louter is om een lening aan te gaan. (hier is jurisprudentie over)
    Ah dank je, daar dachten we al wel aan. Die jurisprudentie is bekend bij de werkgevers? Bij mij hadden ze dat namelijk nog niet geopperd.
    You're saying you don't want my money, you don't want my body, you don't want me working in your ganja fields, you just want me to be happy. Strange.
    pi_67171121
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:49 schreef annoylikethewind het volgende:

Ah dank je, daar dachten we al wel aan. Die jurisprudentie is bekend bij de werkgevers? Bij mij hadden ze dat namelijk nog niet geopperd.
    Ik ben een juristendebiel, dus ik weet dat toevallig. Of jouw werkgever dat weet, weet ik uiteraard niet (ik gok van niet )
    pi_67175731
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 14:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik ben een juristendebiel, dus ik weet dat toevallig. Of jouw werkgever dat weet, weet ik uiteraard niet (ik gok van niet )
    Gelukkig heb je gelijk al proberen sommige werkgevers dan hun medewerkers nog te beschermen voor stomme acties en doen dit ook niet.
    pi_67175795
    [quote]Op woensdag 18 maart 2009 14:49 schreef annoylikethewind het volgende:

[..]

Is dat echt zo? Mijn hypotheekadviseur zei dat die kans heel klein was en dat hij er in de dozijn jaar dat hij er werkt nog nooit over gehoord had. Wat zijn de wettelijke mogelijkheden op dat gebied?
    [..]

Dat je naar je werkgever gaat en zegt maaaaar hiiieeer staat dat ik mag blijven!! (en dat heb ik al wel eens gezien).
    pi_67186619
    Dank voor de reacties MI-tje en Five_horizons!

Ik stel wel een tekstje op waarin ik aangeef er geen rechten aan te zullen ontlenen. No problem. Hopelijk helpt dat.

Zo ver jullie weten is het dus ook niet (wettelijk) mogelijk dat de bank bij je (oude) werkgever aanklopt als wij in het uiterste geval om vage redenen de hypotheek niet meer zouden kunnen betalen?
    pi_67186975
    Nee, je bank heeft niets met je werkgever te maken
    pi_67187146
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 21:53 schreef annoylikethewind het volgende:

Ik stel wel een tekstje op waarin ik aangeef er geen rechten aan te zullen ontlenen. No problem. Hopelijk helpt dat.

Zo ver jullie weten is het dus ook niet (wettelijk) mogelijk dat de bank bij je (oude) werkgever aanklopt als wij in het uiterste geval om vage redenen de hypotheek niet meer zouden kunnen betalen?
    je hoeft geen tekstje te maken hoor als het goed is weet je baas gewoon dat je geen rechten mag ontlenen aan een intentieverklaring.

de bank heeft niets met je werkgever te maken.. ze gaan hoogstens gewoon geld afschrijven als je niet kan betalen.
    pi_67187247
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 22:05 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

je hoeft geen tekstje te maken hoor als het goed is weet je baas gewoon dat je geen rechten mag ontlenen aan een intentieverklaring.
    Ow?

Da's gewoon niet waar. Als jij drie maanden voor het aflopen van je contract een intentieverklaring krijgt, moet het wel raar lopen wil je niet die verlenging krijgen. Als dat niet zo is, heb je als werkgever wellicht een probleem.
    pi_67187417
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 22:05 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Maar, maar.... ik hou ervan om tekstjes te maken
    Neuh, ik maak wel gewoon een korte verklaring. Als dat de werkgever gerust stelt en een meer voorkomend fenomeen is: waarom niet?
    pi_67189608
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 22:07 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ow?

Da's gewoon niet waar. Als jij drie maanden voor het aflopen van je contract een intentieverklaring krijgt, moet het wel raar lopen wil je niet die verlenging krijgen. Als dat niet zo is, heb je als werkgever wellicht een probleem.
    pi_67189682
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 21:53 schreef annoylikethewind het volgende:

Graag gedaan, enne nee heb nog nooit een bank voorbij zien komen die geld kwam halen onder het mom van je gaf hem toch een intentieverklaring..uit dienst is uit dienst
    pi_67190639
    quote:
    Dat red je laaaaaaang niet. Misschien dat je met dat salaris net 110k kunt lenen.
      donderdag 19 maart 2009 @ 08:42:40 #183
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67196219
    Welke zaken met betrekking tot je hypotheek mag je aftrekken van de belasting?

hypotheekrente
    hypotheekakte
    taxatie woning
    afsluitprovisie

nog iets wat ik vergeet?
    pi_67198735
      donderdag 19 maart 2009 @ 11:03:26 #185
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67199919
    thx
    pi_67216145
    En dan nu even vraagje tbv mijzelf
    Gaat een NHG verstrekker moeilijk doen wanneer er door de gemeente bepaald is dat een huis de eerste drie maanden aangeboden dient te worden aan bewoners die gebonden zijn (door familie of economisch) aan die gemeente?
    pi_67246588
    Niemand?
    pi_67248758
    Een verstrekker hanteert dan de NHG-normen. Het is blijkbaar een MGE-pand? Dan zijn die normen juist voor NHG bedoeld.
    pi_67249059
    -edit/knip- found
    pi_67249154
    Opgezocht en nee, het schijnt zo te zijn dat de woningen van deze 5 gemeentes de eerste 3 maanden aan maatschappelijk/economisch gebonden personen aan deze 5 gemeentes dienen te worden (bij verkoop).
    pi_67251822
    Ik kan me niet voorstellen dat dat een belemmering vormt. Bij MGE wordt e.e.a. ook gedaan (recht op terugkoop) en dat tegen een getaxeerde waarde. Als dit de enige voorwaarde is (en er dus geen voorwaarde in prijs is), dan zie ik geen redenen voor bezwaar, eerlijk gezegd.

Geldt dit ook bij executieverkoop? Dan zou het wél een bezwaar kunnen zijn.
    pi_67253826
    Dat is een beetje hetgeen dat er nu dus uitgezocht gaat worden of het ook bij executieverkoop geldt.
    Het handige is dat die regel nieuw is en dat de gemeente het ook niet weet..
    Dus er is een mail naar de gemeente dat ze dat moeten uitzoeken gegaan.
    pi_67270762
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 22:11 schreef annoylikethewind het volgende:

[..]

Maar, maar.... ik hou ervan om tekstjes te maken
    Neuh, ik maak wel gewoon een korte verklaring. Als dat de werkgever gerust stelt en een meer voorkomend fenomeen is: waarom niet?
    Update: Helaas zijn de werkgevers er nog niet gerust op. Nog extra tips om ze gerust te stellen?

Ongelooflijk hoe veel moeilijker het nu is om zo'n verklaring te krijgen. Een paar jaar geleden kreeg ik hem bijna zonder te vragen - maar toen bleek dat ik hem niet nodig had.
    pi_67272823
    Meer gaat niet. Als ze er problemen mee hebben, dan vragen ze het maar aan een advocaat.
    pi_67275399
    Nee kan me ook niet voorstellen wat je nog meer kunt doen.
    Zit je nog in je proeftijd of? (kan het zo gauw niet vinden)
      zondag 22 maart 2009 @ 22:57:10 #196
    108367 Gallorini
    über alles..
    pi_67309414
    Als een appartement te koop wordt aangeboden voor ¤ 200.250,- kosten koper en in de brochure vind ik de volgende zin terug. "De appartementen worden verkocht onder de interessante KOOPGARANT*
    voorwaarden. * De “Koopgarant” regeling is opgenomen in de brochure, welke u hiernaast kunt
    downloaden."

Kan ik er dan vanuit gaan dat die 200k de koopgarant prijs is, of gaat die korting er nog af?

Bel de makelaar even, zou je zeggen, maar die is er morgen pas weer en ik wil het nu weten
    Hoi mam..
      zondag 22 maart 2009 @ 23:53:45 #197
    97452 VinnieJones
    So you're a righty?
    pi_67311514
    Meestal is dat de prijs MET koopgarant. Huis kost dus normaal iets van 270k schat ik zo .
      maandag 23 maart 2009 @ 20:06:04 #198
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67335263
    Ik zit te twijfelen tussen 2 hypotheken. Eentje van de ABN Amro, via Huis & Hypotheek en de andere is van de ING (beide spaarhypotheken met deel aflossingsvrij 50/50). De brutomaandlasten zijn bijna hetzelfde (scheelt 2 euro), terwijl de rente wel ietwat verschilt. ING biedt 4,9% voor 10 jaar vast en ABN Amro 5,25% voor 10 jaar vast.
    Maar ik heb gehoord dat de ING niet zo OK is met de voorwaarden in vergelijking met de ABN Amro (bijvoorbeeld boete als je huis eerder verkoopt en een 2-sporen rentebeleid).

Is er iemand die uit zijn of haar hoofd weet of dat zo is? En wat erg belangrijk is om zeker te checken bij de voorwaarden? Ik ga sowieso die adviseur nog even aan de tand voelen...
    pi_67387291
    Ik plaats even een TVP.

Deze zomer wil ik uit het studentenhuis waar ik nu in zit. Maar omdat ik bij een detacheringsbureau werk twijfel ik of ik al voor een écht vast stekkie ga en dus een hypotheek aanvraag of ik ga gewoon huren.

Maar dit is wel een goed topic mocht ik voor een hypotheek gaan.
    Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
    pi_67387802
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 11:46 schreef Boy_Snakeye het volgende:
    Ik plaats even een TVP.

Deze zomer wil ik uit het studentenhuis waar ik nu in zit. Maar omdat ik bij een detacheringsbureau werk twijfel ik of ik al voor een écht vast stekkie ga en dus een hypotheek aanvraag of ik ga gewoon huren.

Maar dit is wel een goed topic mocht ik voor een hypotheek gaan.
    van de ene kant,
    als je niet aan een stad gehecht bent dan kan je inderdaad even afwachten om te kijken wat ivm je werk een mooie standplaats is,

van de andere kant,
    Je kan naar zoveel verschillende plekken elke paar maanden worden gestuurd dat het eigenlijk ook geen drol uitmaakt waar je woont, in de file kom je toch
    pi_67388969
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 12:00 schreef Soohr het volgende:

[..]

van de ene kant,
    als je niet aan een stad gehecht bent dan kan je inderdaad even afwachten om te kijken wat ivm je werk een mooie standplaats is,

van de andere kant,
    Je kan naar zoveel verschillende plekken elke paar maanden worden gestuurd dat het eigenlijk ook geen drol uitmaakt waar je woont, in de file kom je toch
    Nou ik woon eigenlijk mijn hele leven in en rond Nijmegen. Daar wil ik ook blijven. Zeker buiten Nijmegen omdat 's avonds aan alle kanten file staat als je Nijmegen weer in wilt

Maar ik heb ook niet echt zin om iets te gaan huren en dan binnen een X aantal maanden weer te gaan verhuizen. Dus ik neig om toch een hypotheek aan te vragen en dan de eventuele files voor lief te nemen.
    Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
      woensdag 25 maart 2009 @ 12:45:25 #202
    93427 Echo99
    © Boy_Snakeye 21.07.05
    pi_67389212
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 20:06 schreef Reena het volgende:
    Ik zit te twijfelen tussen 2 hypotheken. Eentje van de ABN Amro, via Huis & Hypotheek en de andere is van de ING (beide spaarhypotheken met deel aflossingsvrij 50/50). De brutomaandlasten zijn bijna hetzelfde (scheelt 2 euro), terwijl de rente wel ietwat verschilt. ING biedt 4,9% voor 10 jaar vast en ABN Amro 5,25% voor 10 jaar vast.
    Maar ik heb gehoord dat de ING niet zo OK is met de voorwaarden in vergelijking met de ABN Amro (bijvoorbeeld boete als je huis eerder verkoopt en een 2-sporen rentebeleid).

Is er iemand die uit zijn of haar hoofd weet of dat zo is? En wat erg belangrijk is om zeker te checken bij de voorwaarden? Ik ga sowieso die adviseur nog even aan de tand voelen...
    Waarom 50/50?

Overigens kan deze ex-ABN AMRO hypotheekadviseur je vertellen dat AAB een 34324 sporen rentebeleid hanteert.

Je kan overigens de voorwaarden gewoon naast elkaar leggen en even doorspitten. Ik vind het zelf (soms) wat ver gaan om dat allemaal te gaan vergelijken. Want naast de hypotheek voorwaarden zal je dan ook de algemene bankvoorwaarden moeten gaan vergelijken... Bij ABN AMRO een pagina of -tig
    Lang leve mij! *O*
      woensdag 25 maart 2009 @ 19:13:47 #203
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67403429
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 12:45 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Waarom 50/50?

Overigens kan deze ex-ABN AMRO hypotheekadviseur je vertellen dat AAB een 34324 sporen rentebeleid hanteert.

Je kan overigens de voorwaarden gewoon naast elkaar leggen en even doorspitten. Ik vind het zelf (soms) wat ver gaan om dat allemaal te gaan vergelijken. Want naast de hypotheek voorwaarden zal je dan ook de algemene bankvoorwaarden moeten gaan vergelijken... Bij ABN AMRO een pagina of -tig
    50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.

En ik ga maar eens wat voorwaarden uitpluizen. Volgens mij kom je bijna niet onder zo'n 2-sporig rentebeleid uit...
    pi_67403500
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 19:13 schreef Reena het volgende:

[..]

50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.

En ik ga maar eens wat voorwaarden uitpluizen. Volgens mij kom je bijna niet onder zo'n 2-sporig rentebeleid uit...
    Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.
      woensdag 25 maart 2009 @ 20:30:59 #205
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67406486
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 19:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.
    Oh ja, klopt...60/40
      Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 20:39:13 #206
    236264 crew  capricia
    pi_67406803
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 20:30 schreef Reena het volgende:

[..]

Oh ja, klopt...60/40
    Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.
    Bij de ING mochten we veel meer boetevrij inlossen. En stiekum bouwde ik daar ook meer op in het spaardepot dat mijn partner bij de ABN toen der tijd deed...
    En ik las laatst dat bij de variabele rente de ING het vrij netjes doet in vergelijk met andere verstrekkers.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      woensdag 25 maart 2009 @ 21:54:05 #207
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67409890
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.
    Bij de ING mochten we veel meer boetevrij inlossen. En stiekum bouwde ik daar ook meer op in het spaardepot dat mijn partner bij de ABN toen der tijd deed...
    En ik las laatst dat bij de variabele rente de ING het vrij netjes doet in vergelijk met andere verstrekkers.
    OK bedankt voor de info!
    Ik ben zo'n twijfelaar. Niet handig als je een hypotheek zoekt.

Ik heb ook gekeken bij de opbouw in het spaardepot. En de ING is tot nu toe de beste daarin met ook nog de laagste rente (tenminste...van de aanbiedingen die ik gekregen heb...)

Ik schrok trouwens wel van de Spaarbeter hypotheek van de Hypotheker. Die klonk zo geweldig, maar als je daar kijkt wat je na 10 jaar opgebouwd hebt, in vergelijking met andere banken, dan schrik je! Scheelt paar duizend euro's!
    Die hypotheek is eigenlijk alleen maar interessant als je het 30 jaar vast wil zetten...
      Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 21:58:09 #208
    236264 crew  capricia
    pi_67410070
    Maar misschien wil je wel 30 jaar in je woning wonen en niets aan je hypotheek veranderen in de tussentijd.
    Ik kan dat niet voor je bepalen.
    De gem. NLers verhuisd eens in de 7 jaar...maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou/jullie te gelden!
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      woensdag 25 maart 2009 @ 22:21:48 #209
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67411239
    quote:
    Op woensdag 25 maart 2009 21:58 schreef capricia het volgende:
    Maar misschien wil je wel 30 jaar in je woning wonen en niets aan je hypotheek veranderen in de tussentijd.
    Ik kan dat niet voor je bepalen.
    De gem. NLers verhuisd eens in de 7 jaar...maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou/jullie te gelden!
    Dat is zo...ik durf het niet zolang vast te zetten omdat ik echt GEEN idee heb hoelang ik er wil wonen. 10 jaar vond ik in het begin wel lang klinken, maar ik denk wel dat ik er 10 jaar wil wonen. Daarna zie ik wel weer.
      donderdag 26 maart 2009 @ 13:34:40 #210
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_67428005
    tvp
    "En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
    pi_67445973
    vanaf 23 maart is het niet meer mogelijk om bij Obvion euribor + opslag af te sluiten. Rabobank heeft deze hypotheekvorm ook eruit gegooid. Voor wat het waard is begreep ik vandaag dat bestaande klanten te maken zullen hebben met een opslag van 2,5% ipv 1,35% (was in november nog 0,7%). Maar dat laatste is geloof ik nog niet gecommuniceerd....

waarom zou het me nu helemaal niet verbazen als de andere (groot)banken volgen...
    pi_67495734
    Ik heb nog een jaarcontract tot 1september, daarna als alles goed loopt gewoon vast.
    Heb nu gemiddeld 2100 brutto.

Woon nog gewoon thuis maar zat toch wel stiekem te denken voor op mezelf.
    Alleen vind ik huren zo zonde van het geld.
    Wou eigenlijk kijken naar een huisje, maar kan niet zoveel opnemen natuurlijk.

Hoe gaat dat dan precies/wat zijn de mogelijkheden?
    Ik zwaai naar dieren.
    pi_67506207
    huren is echt niet zonde van je geld.
    pi_67506556
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 16:12 schreef Geerd het volgende:

Hoe gaat dat dan precies/wat zijn de mogelijkheden?
    Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je aan maandlasten kwijt wilt zijn.
    pi_67595722
    Ik heb een vraag,
    Ik heb een baan (32 uur, jaarcontract maar wel een intentieverklaring) en daarnaast verleen ik zorg aan iemand. Daarvoor word ik betaald met een persoonsgebonden budget. Ik doe dit al sinds 2005. Een week geleden is het budget weer verlengd t/m 2012.
    Kan een persoonsgebonden budget meegenomen worden voor een hypotheekaanvraag?
    Ik heb het bij NHG gecheckt en zij gaan ermee accoord. Maar ik kan me zo voorstellen dat het voor banken en andere hypotheekverstrekkers geen dagelijkse kost is.
    Ik heb het inkomen wel nodig om een hypotheek aan te vragen, anders kan ik niet het bedrag lenen, dat ik nodig heb om het huis te financieren.
    pi_67596045
    Als het voor de NHG akkoord is, gaan verstrekkers er ook mee akkoord, onder NHG-voorwaarden.
      Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 22:52:50 #217
    45833 crew  Fogel
    pi_67596196
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 22:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
    vanaf 23 maart is het niet meer mogelijk om bij Obvion euribor + opslag af te sluiten. Rabobank heeft deze hypotheekvorm ook eruit gegooid. Voor wat het waard is begreep ik vandaag dat bestaande klanten te maken zullen hebben met een opslag van 2,5% ipv 1,35% (was in november nog 0,7%). Maar dat laatste is geloof ik nog niet gecommuniceerd....

waarom zou het me nu helemaal niet verbazen als de andere (groot)banken volgen...
    Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_67596248
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:49 schreef Five_Horizons het volgende:
    Als het voor de NHG akkoord is, gaan verstrekkers er ook mee akkoord, onder NHG-voorwaarden.
    OK, dat is wel leuk om te horen

Nog een vraagje dan: als je een spaarhypotheek neemt, moet je een overlijdensrisicoverzekering nemen (of levensverzekering?). Dan moet je vast ook zo'n gezondheidsverklaring invullen. Nou ben ik helemaal gezond *knocks on wood* maar heb ik wel overgewicht. Zou dat een reden kunnen zijn om mij af te wijzen voor een hypotheek? (nee, ik hoef niet uit een huis getakeld te worden, zo erg is het niet, maar ik heb wel wat extra kilo's)
    pi_67596314
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?
    nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
      Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 22:57:46 #220
    236264 crew  capricia
    pi_67596388
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
    Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67596424
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:54 schreef Roosjess het volgende:

[..]

OK, dat is wel leuk om te horen

Nog een vraagje dan: als je een spaarhypotheek neemt, moet je een overlijdensrisicoverzekering nemen (of levensverzekering?). Dan moet je vast ook zo'n gezondheidsverklaring invullen. Nou ben ik helemaal gezond *knocks on wood* maar heb ik wel overgewicht. Zou dat een reden kunnen zijn om mij af te wijzen voor een hypotheek? (nee, ik hoef niet uit een huis getakeld te worden, zo erg is het niet, maar ik heb wel wat extra kilo's)
    Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
    pi_67596632
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.
    maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken maken De opslag is immers niet vast.

Nette banken bestaan niet.
      Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:05:43 #223
    236264 crew  capricia
    pi_67596705
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken maken De opslag is immers niet vast.

Nette banken bestaan niet.
    Daarom staat ie ook tussen haakjes.
    Stel je vraag hier eens...
    http://www.hypotheken-forum.nl/

Ik lees daar nog regelmatig.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:06:01 #224
    45833 crew  Fogel
    pi_67596716
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, stel je voor dat de bonus van de topmannen dit jaar slechts 5 miljoen is pp ipv 20
    Maar is het bij jullie zo dat de marktrente niet (ongeveer) gelijk is aan de rente van de Europese centrale bank?
    Hier (in Noorwegen) leeft de marktrente zijn eigen leven, maar toch zijn er weinig banken die het wagen om veel van de rente van de Noorse centrale bank af te wijken (maar het is dan ook enorm makkelijk om van bank te wisselen hier, en variabele rente is de norm voor hypotheken).
    pi_67597371
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
    Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!
    Ik kan wel leven met een eventuele toeslag, alhoewel mijn BMI volgens mij geen 30 is.
    Nu kan ik wat rustiger slapen
      Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:23:52 #226
    236264 crew  capricia
    pi_67597454
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 23:22 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!
    Ik kan wel leven met een eventuele toeslag, alhoewel mijn BMI volgens mij geen 30 is.
    Nu kan ik wat rustiger slapen
    Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67597556
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 23:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).
    Ik dacht dat als ze een antwoord niet zo OK vonden, dat er dan een heel onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij een arts

Ik heb me hier ZO druk over gemaakt de laatste paar weken. Misschien klinkt dat heel vreemd.
    Dit is wel een opluchting
    Nu is het grote wachten op de offerte aangebroken... *zucht*
      Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:28:43 #228
    236264 crew  capricia
    pi_67597639
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 23:26 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Ik dacht dat als ze een antwoord niet zo OK vonden, dat er dan een heel onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij een arts

Ik heb me hier ZO druk over gemaakt de laatste paar weken. Misschien klinkt dat heel vreemd.
    Dit is wel een opluchting
    Ik had toen d'r tijd de vraag er in staan of ik rookte...en ja...wat antwoord je dan?
    Ik rookte soms wel, soms niet... Ik heb maar gewoon NEE ingevuld. Niemand gaat het controleren...
    Het is natuurlijk wel wat anders als je een levensbedreigende ziekte verzwijgt. Want dat valt achteraf gewoon te checken. Maar daar gaat het in jou geval helemaal niet om.
    En wie weet weeg je over een jaar een stuk minder...en dan gaan ze echt dat bedrag niet aanpassen.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67597776
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]

En wie weet weeg je over een jaar een stuk minder...en dan gaan ze echt dat bedrag niet aanpassen.
    Hehehe jammer...
    pi_67598053
    quote:
    Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oh, bij mijn hypotheek is het variabele rentepercentage rechtevenredig gekoppeld aan mijn BMI

[ Bericht 0% gewijzigd door Slutski op 01-04-2009 00:25:44 ]
    En dit wereldse leven is niets dan vermaak en spel (Sourat Al Ankabout: 64)
      woensdag 1 april 2009 @ 09:55:23 #231
    128955 Mojave
    hoi -- > doei
    pi_67603700
    Heb ook offerte gekregen.

Bedrag: ¤ 365.000
    Rente: 3 maands euribor + 2%
    Aflossing: ¤ 100.000 is 30 jaar dmv beleggingshypotheek Fortis OBAM

Is dat tegenwoordig nog wel wat, zo'n beleggingshypotheek???
    FCT
    pi_67606489
    Och spataderen,rugklachten enz. waren geen obstakel.. dus dan is een BMI dat toch ook niet?
      woensdag 1 april 2009 @ 14:51:59 #233
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67612840
    Hmmmm heb vorige week dinsdag om een offerte gevraagd en ik heb het nog steeds niet.
    Mijn ontbindende voorwaarden van het koopcontract verlopen op maandag 6 april. Nu zegt de adviseur wel dat er geen problemen zijn, maar als ik het toch niet rondkrijg en mijn ontbindende voorwaarden zijn verstreken, dan zit ik mooi met de gebakken peren, of niet?

Concrete vraag: Is het niet beter om te vragen of die einddatum van die ontbindende voorwaarden verschoven kan worden? Dan kan ik altijd nog van het huis af, mocht ik het toch niet kunnen financieren...wat denken jullie?
    pi_67613767
    Dat zou ik altijd proberen. Een offerte zegt nogal weinig als je geen stukken hebt aangeleverd en een akkoord van de verstrekker hebt.
      woensdag 1 april 2009 @ 15:56:35 #235
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_67615379
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
    Een offerte zegt nogal weinig als je geen stukken hebt aangeleverd en een akkoord van de verstrekker hebt.
    Ja, daar was ik ook al bang voor. Ze hebben wel al mijn loonstrookjes en jaaropgaven e.d. al, maar een offerte geven is natuurlijk nog niet bindend.
    Nou maar hopen dat het lukt om die datum te verschuiven.

Ik vind de tijdsperiode wel krap, of ik ben gewoon sloom.
    16 maart heb ik het koopcontract getekend, 6 april verlopen de ontbindende voorwaarden, 13 april moet 10% betaald worden/bankgarantie gegeven worden, 20 april is de overdracht.
    Dit is waarschijnlijk de normale gang van zaken?
    pi_67615431
    Bij WestlandUtrecht is de rente alweer verhoogd. Heb hem in november vastgezet en hoopte op een daling. We zijn nu al een 0,5% omhoog

Maar goed, het is in ieder geval rond. Dat is het belangrijkste.
    pi_67619057
    Wij hopen ook nog op een daling we krijgen de laagste rente tussen nu en augustus..
    pi_67619944
    Ach, een half procent zet geen zoden aan de dijk. Spaarhypotheek dus rente die je betaald is gelijk aan de rente die je krijgt. Dat dempt behoorlijk. Maar ik hoop voor je dat ie nog een procent of 2 naar beneden gaat.

Ikzelf heb er geen hoop meer op, maar gun het anderen wel
      woensdag 1 april 2009 @ 18:16:15 #239
    85962 ioko
    I Appear Missing
    pi_67620043
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 17:39 schreef Ml-etje het volgende:
    Wij hopen ook nog op een daling we krijgen de laagste rente tussen nu en augustus..
    Wat is je rentevast periode?
    Coincidence
    Makes sense
    Only with you
      woensdag 1 april 2009 @ 18:17:37 #240
    25041 Doopy-X-
    Diener der burgers
    pi_67620070
    quote:
    Op zaterdag 28 maart 2009 22:19 schreef dewaal het volgende:
    huren is echt niet zonde van je geld.
    Echt wel
      woensdag 1 april 2009 @ 20:32:47 #241
    40180 Stiemie
    20-07-2007
    pi_67624751
    We gaan binnenkort onze hypotheek oversluiten. We zitten nu bij de ING zonder NHG en gaan straks over naar een andere hypotheekverstrekker waarbij we lagere maandlasten gaan betalen en NHG hebben. Het oversluiten zal rond juni 2009 gaan plaatsvinden.

Nu heb ik laatst een brief gestuurd naar ING om aan te geven dat we de hypotheek helemaal willen aflossen om vervolgens over te stappen naar een andere verstrekker. De hypotheek loopt eigenlijk nog 2 jaar, maar in de antwoordbrief van ING staat dat we geen boete hoeven te betalen en dat het totaalbedrag in de brief bekend wordt gemaakt die naar de notaris gaat. Nu belden we vandaag om te vragen of we ook een boete moesten betalen en toen vertelden ze dat we een maand opzegtermijn moesten betalen. Klopt dit? Of geldt dit alleen als je binnen een maand na aangeven je hele hypotheek gaat afbetalen?
    pi_67624898
    Een maand opzegtermijn is over het algemeen wel standaard, ja. Zie ook je voorwaarden.
      woensdag 1 april 2009 @ 20:45:16 #243
    40180 Stiemie
    20-07-2007
    pi_67625210
    Ja die maand staat ook in de voorwaarden, maar ik snap niet helemaal wat dat inhoudt.

Moet je nou alleen als er minder dan een maand zit tussen aangeven dat je wilt aflosssen en aflossen die boete betalen? Of moet je die boete ook betalen als je in maart aangeeft dat je in juni je hypotheek helemaal af wilt lossen?

Dat laatste was namelijk volgens de dame van het callcenter het geval.

[ Bericht 11% gewijzigd door Stiemie op 01-04-2009 22:27:12 ]
    pi_67661611
    quote:

[..]

Ik zat net te bedenken dat ze waarschijnlijk ook naar ziektes in de familie zullen vragen. Mijn moeder heeft sinds 2 jaar diabetis (type 2). Dat zal denk ik wel wat zorgen wekken. Ik neem aan dat ik dat dan weer niet zou kunnen weglaten...
    pi_67691902
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 23:08 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Ik zat net te bedenken dat ze waarschijnlijk ook naar ziektes in de familie zullen vragen. Mijn moeder heeft sinds 2 jaar diabetis (type 2). Dat zal denk ik wel wat zorgen wekken. Ik neem aan dat ik dat dan weer niet zou kunnen weglaten...
    Heb dat niet terug gezien..diabetes stond er bij ons niet tussen..hartklachten enz weer wel
    pi_67723383
    Hoe zit het met eigen geld inbrengen. Stel ik heb 25k aan spaargeld en wil een huis van 150k kopen. Kan ik de hypotheek dan verlagen met 25k? Kan dan al 25k aflossen? Of kan ik dan meer lenen? Want wil m'n spaargeld niet kwijt.
    pi_67723708
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef portable het volgende:
    Hoe zit het met eigen geld inbrengen. Stel ik heb 25k aan spaargeld en wil een huis van 150k kopen. Kan ik de hypotheek dan verlagen met 25k? Kan dan al 25k aflossen? Of kan ik dan meer lenen? Want wil m'n spaargeld niet kwijt.
    Zowel in als buiten de hypotheek heeft voordelen. Leg je eigen geld in dan krijg je tegen de rente die je betaald (bij spaarhypotheek) diezelfde rente over je spaargeld. Als je 6% moet betalen, ontvang je ook 6%. Echter, je kan niet bij het geld dan.

Je kan ook zeggen ik zet die 5k vast in een deposito van 5 jaar voor 4,5% ofzo, en dan heb je over 5 jaar wel de beschikking over je geld voor bijvoorbeeld een keuken. Iets minder rendement, maar makkelijker terug te pakken.

Ligt er natuurlijk wel aan of je hypo kan krijgen voor die 150k. Als je max 130k krijgt dan moet je wel.
      donderdag 9 april 2009 @ 21:51:15 #248
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_67878148
    Als ik geinteresseerd ben in een woning in flatgebouw X. Kan ik dan ergens terug zien voor hoeveel geld ze recentelijk andere woningen in gebouw X hebben verkocht?

En, ik ben geinteresseerd in een apartement in Amstelveen. De vraagprijs op dit moment is 167k. Ik zou het graag voor rond de 150k willen kopen. Met welk bedrag kan ik dan beginnen met bieden? Toch niet 140k? Dat ligt zo ver van de vraagprijs. Maar als ik rond de 150 wil eindigen dan kan ik ook moeilijk bij de 150 beginnen. Of gewoon zeggen wat ik er voor wil betalen en erbij vertellen dat ik niet hoger wil?

"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
      donderdag 9 april 2009 @ 23:47:06 #249
    85962 ioko
    I Appear Missing
    pi_67882126
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 21:51 schreef jojomen4 het volgende:
    Als ik geinteresseerd ben in een woning in flatgebouw X. Kan ik dan ergens terug zien voor hoeveel geld ze recentelijk andere woningen in gebouw X hebben verkocht?

En, ik ben geinteresseerd in een apartement in Amstelveen. De vraagprijs op dit moment is 167k. Ik zou het graag voor rond de 150k willen kopen. Met welk bedrag kan ik dan beginnen met bieden? Toch niet 140k? Dat ligt zo ver van de vraagprijs. Maar als ik rond de 150 wil eindigen dan kan ik ook moeilijk bij de 150 beginnen. Of gewoon zeggen wat ik er voor wil betalen en erbij vertellen dat ik niet hoger wil?

Gewoon op 140 beginnen, dat kan makkelijk.
    Coincidence
    Makes sense
    Only with you
    pi_67896948
    quote:

[..]

Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem. Ik kan hem ook niet echt van advies voorzien, nog wijze woorden voor hem?

Nu ben ik wel blij dat ik het wel naar waarheid heb ingevuld. Als ik dan voor een medische keuring langs moet komen, dan is het gewicht in ieder geval geen verrassing meer.
      Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:16:24 #251
    236264 crew  capricia
    pi_67897230
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:04 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem. Ik kan hem ook niet echt van advies voorzien, nog wijze woorden voor hem?

Nu ben ik wel blij dat ik het wel naar waarheid heb ingevuld. Als ik dan voor een medische keuring langs moet komen, dan is het gewicht in ieder geval geen verrassing meer.
    Dan had ik gewoon 80 kg ingevuld...
    Dan weet je zeker dat ze je niet oproepen....met 115 KG zit je toch wel op de grens, is mijn gevoel...
    Afwachten maar...ik hoop het beste voor hem!
    En wees niet bang: Hooguit gaat hij iets meer premie betalen...je er uit flikkeren heb ik nog nooit gezien.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67897347
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan had ik gewoon 80 kg ingevuld...
    Dan weet je zeker dat ze je niet oproepen....met 115 KG zit je toch wel op de grens, is mijn gevoel...
    Afwachten maar...ik hoop het beste voor hem!
    En wees niet bang: Hooguit gaat hij iets meer premie betalen...je er uit flikkeren heb ik nog nooit gezien.
    Hahaha ja inderdaad, kon hij beter nog lager opgeven. Alhoewel de adviseur het dan ook niet zou geloven denk ik (hij heeft het samen met de adviseur ingevuld).
    Maar gaan ze dan niet moeilijk doen als ze erachter komen dat hij erover gelogen heeft? Hij zegt heel laconiek dat het gewoon verkeerd ingevuld is dan (dat is zijn plan). Een leugen met een andere leugen verhullen.

Ik zal hem in ieder geval zeggen dat hij zich niet druk moet maken...straks heeft hij ook nog een hoge bloeddruk erdoor
      Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:27:58 #253
    236264 crew  capricia
    pi_67897531
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:20 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Hahaha ja inderdaad, kon hij beter nog lager opgeven. Alhoewel de adviseur het dan ook niet zou geloven denk ik (hij heeft het samen met de adviseur ingevuld).
    Maar gaan ze dan niet moeilijk doen als ze erachter komen dat hij erover gelogen heeft? Hij zegt heel laconiek dat het gewoon verkeerd ingevuld is dan (dat is zijn plan). Een leugen met een andere leugen verhullen.

Ik zal hem in ieder geval zeggen dat hij zich niet druk moet maken...straks heeft hij ook nog een hoge bloeddruk erdoor
    Als dat zijn enige leugentje om bestwil is, heeft hij niets te vrezen. Ze zijn meer geinteresseerd in ziektes in je familie en zo.
    En neem maar van mij aan dat iemand die 80 KG weegt het verschil niet ziet tussen 114 en 134 KG.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67897803
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Als dat zijn enige leugentje om bestwil is, heeft hij niets te vrezen. Ze zijn meer geinteresseerd in ziektes in je familie en zo.
    En neem maar van mij aan dat iemand die 80 KG weegt het verschil niet ziet tussen 114 en 134 KG.
    Nou dan hoop ik maar dat hij doorgegeven heeft dat zijn vader suikerziekte heeft, sinds 2 jaar ofzo. Want als hij dat óók niet heeft opgegeven, dan wordt het wel erg.
      Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:40:34 #255
    236264 crew  capricia
    pi_67897922
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:36 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Nou dan hoop ik maar dat hij doorgegeven heeft dat zijn vader suikerziekte heeft, sinds 2 jaar ofzo. Want als hij dat óók niet heeft opgegeven, dan wordt het wel erg.
    Ik ben trouwens wel benieuwd wat zijn uitslag wordt...blijf posten aub!
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67898009
    Zal ik doen!
    Maar het zal nog wel even duren, want hij heeft pas maandag de offerte getekend.

Ik hoop maar niet dat hij afgekeurd wordt, op basis van al zijn leugens...maar ik zal ook niet vreemd opkijken.
      Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:58:47 #257
    236264 crew  capricia
    pi_67898471
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:43 schreef Roosjess het volgende:
    Zal ik doen!
    Maar het zal nog wel even duren, want hij heeft pas maandag de offerte getekend.

Ik hoop maar niet dat hij afgekeurd wordt, op basis van al zijn leugens...maar ik zal ook niet vreemd opkijken.
    Mijn ervaring: Ze zitten niet te wachten op al dat gezeur en gecontroleer. Ze zijn blij als ze hun verzekering aan je kunnen slijten... Dat zegt genoeg over hoeveel ze aan je verdienen!
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_67900389
    hallo allen

Eeven een vraagje want hypotheken... daar weet ik niet zo heel erg veel van
    Wij wonen nu in een koophuis, stel wij gaan verhuizen en kopen een ander huis, neem je dan je hypotheek mee of sluit je een nieuwe af?
    Stel wij verkopen ons huis voor 260k en de hypotheek is voor 220k, nieuwe huis kost 190k inclusief kk.
    Hebben wij dan 40k overwaarde? Moeten we een nieuwe hypotheek afsluiten omdat het nieuwe huis goedkoper is?

Dank alvast
    pi_67901677
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 17:02 schreef Hayley84 het volgende:
    hallo allen

Eeven een vraagje want hypotheken... daar weet ik niet zo heel erg veel van
    Wij wonen nu in een koophuis, stel wij gaan verhuizen en kopen een ander huis, neem je dan je hypotheek mee of sluit je een nieuwe af?
    Stel wij verkopen ons huis voor 260k en de hypotheek is voor 220k, nieuwe huis kost 190k inclusief kk.
    Hebben wij dan 40k overwaarde? Moeten we een nieuwe hypotheek afsluiten omdat het nieuwe huis goedkoper is?

Dank alvast
    Met de verkoopopbrengst wordt de oude hypotheek ingelost en voor de nieuwe woning sluit je een nieuwe hypotheek af. Wat wel kan (is afhankelijk van de verstrekker), is dat je de huidige voorwaarden meeneemt.

Overwaarde = 40.000 inderdaad
    pi_67901725
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn ervaring: Ze zitten niet te wachten op al dat gezeur en gecontroleer. Ze zijn blij als ze hun verzekering aan je kunnen slijten... Dat zegt genoeg over hoeveel ze aan je verdienen!
    Neuh, dat valt nogal tegen. Er zijn verzekeraars die echt mierenneuken wat dat betreft. (als ze moeten uitkeren zijn ze een stuk meer geld kwijt. Het gaat nog steeds om wat een aanvaardbaar risico is)
    pi_67902923
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 17:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Met de verkoopopbrengst wordt de oude hypotheek ingelost en voor de nieuwe woning sluit je een nieuwe hypotheek af. Wat wel kan (is afhankelijk van de verstrekker), is dat je de huidige voorwaarden meeneemt.

Overwaarde = 40.000 inderdaad
    Ok bedankt, en als je een nieuwe hypotheek afsluit kijken ze weer opnieuw naar je salaris etc?
    Mijn man heeft bijv. nu wel een vast contract (bij afsluiten huidige hypo niet) maar ik heb nu uitzend werk.
    Maar we hebben nu natuurlijk ook overwaarde.. pfff moet echt eens langs een hypotheekverstrekker gaan.
    pi_67902947
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 18:38 schreef Hayley84 het volgende:

[..]

Ok bedankt, en als je een nieuwe hypotheek afsluit kijken ze weer opnieuw naar je salaris etc?
    Mijn man heeft bijv. nu wel een vast contract (bij afsluiten huidige hypo niet) maar ik heb nu uitzend werk.
    Maar we hebben nu natuurlijk ook overwaarde.. pfff moet echt eens langs een hypotheekverstrekker gaan.
    Alles wordt opnieuw beoordeeld, inderdaad.

Naar de hypotheekverstrekker is pas de laatste stap. Eerst hier kennis opdoen
      vrijdag 10 april 2009 @ 20:08:03 #263
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_67905523
    F_H, kun je mijn vraag ook aub nog bekijken/beantwoorden.

Thnx.
    pi_67910925
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 21:51 schreef jojomen4 het volgende:
    Als je weet welke woningen recent verkocht zijn, kun je bij het Kadaster de verkoopprijzen opvragen. Dat kan online en per sms.
    quote:

Mja, of het succesvol is, is afhankelijk van een aantal factoren: hoe lang staat het te koop en wat hebben vergelijkbare woningen als verkoopprijs/transactieprijs.

Bieden met 140 kan prima. Het is aan de verkopers om aan te geven of dat een onderhandelbaar bod is. Als dat het niet is, dán zou ík zeggen dat je een bod doet van 150, wat tevens je eindbod is. Take it or leave it.
    Dan ga ik er wel vanuit dat die 150 echt jouw eindbod is. Als dat zo is, moet je daar ook niet vanaf wijken, denk ik, want dat is die woning waard voor je. Ga er dan ook geen emoties bij laten komen, want er zullen nog meer woningen zijn.
      vrijdag 10 april 2009 @ 22:44:13 #265
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_67911661
    Dank. Dat van de emoties ben ik niet van. Ik ga niet over het bedrag dat ik vooraf als maximaal heb vastgesteld.

Weet je ook hoe het zit met garant staan van ouders? Als ik met mijn salaris 150 kan lenen, en met garantstelling van m'n ouders wil ik 200 lenen, staan mijn ouders dan garant voor de 200 of voor de 50?

Ik was paar maanden geleden op gesprek bij de hypotheekshop, en deze man vertelde me dat m'n ouders bij alle banken, behalve Rabo, voor de 200 garant zouden staan. M'n vader hoorde gisteren bij de tennisclub van iemand die er verstand van zou hebben dat het bij de meeste banken niet zo is (als de hypotheekshop adviseur ons vertelde) en dat de ouders bij de meeste banken dus alleen garant staan voor de de 50.

Wat weet jij (of iemand anders) ?
    pi_67912734
    Over het algemeen eisen verstrekkers allemaal volledige mede-(hoofdelijke) aansprakelijkheid voor die 200. Wel staat er dan iets in de voorwaarden als (vrij vertaald): Op het moment dat je zelf de lasten (aantoonbaar) kunt dragen, dan kan die aansprakelijkheid weg.
      zaterdag 11 april 2009 @ 10:16:43 #267
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_67918647
    Ok, dat is dus balen. Wat dat wil ik niet echt.

En op het moment dat ik 180k van de bank leen, en appart 70 k van m'n ouders die overwaarde op hun hypotheek opnemen (en ik beide leningen laat vastleggen bij notaris), kan ik dan de rente over de 250k aftrekken van de belasting? Of alleen de 180k van de bank?
      zaterdag 11 april 2009 @ 18:09:40 #268
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67928889
    quote:
    Op zaterdag 11 april 2009 10:16 schreef jojomen4 het volgende:

En op het moment dat ik 180k van de bank leen, en appart 70 k van m'n ouders die overwaarde op hun hypotheek opnemen (en ik beide leningen laat vastleggen bij notaris), kan ik dan de rente over de 250k aftrekken van de belasting? Of alleen de 180k van de bank?
    Van 250k, mits de lening ook als zodanig geregisreerd wordt. Google maar eens op "familiebank". Een zeer veel gebruikte constructie. Ik doe het op het moment ook voor een klein gedeelte van de hypotheek
      zaterdag 11 april 2009 @ 18:54:28 #269
    38674 Spiegelei
    sunny side up!
    pi_67930051
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 15:43 schreef Roosjess het volgende:
    Zal ik doen!

Hoi Roosjess, in 2002 hebben wij ook een huis gekocht en ik heb (en had toen ook al) een behoorlijk overgewicht. Ik heb wel overwogen in de vragenlijst mijn gewicht wat lager op te zetten, maar ja ik weet dat ik me daar zo schuldig over ga voelen en bang ben betrapt te worden. Dus ik ben maar gewoon eerlijk geweest.
    Ik moest wel naar een medische keuring. Dat vond ik zooo rot, maar achteraf stelt het weinig voor. Je arts weegt je, neemt je bloeddruk op, luistert naar je hartslag en je longen. Mijn bloeddruk was toen ook net iets te hoog. Toen zei die arts, joh ga even in dit kamertje liggen en relaxen, dan meet ik over een paar minuutjes weer je bloeddruk. Nou dat heeft dus goed goed geholpen want daarna was m'n bloeddruk gewoon goed. Door (onbewuste) spanning kan die stijgen en tja de arts vond het ook wel sneu als dat nou de kosten zou opdrijven.

Overigens gaf de ank ook aan dat zo'n keuring eigenlijk niet tot een afwijzing zou (kunnen?) leiden, maar alleen een premieverhoging. Volgens mij betalen we nu iets van 5 euro meer per maand dan als ik een normaal gewicht zou hebben. Nou ja, dat valt dus ook wel mee..

Succes in iedergeval.
    klerkje
      zaterdag 11 april 2009 @ 20:56:40 #270
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_67933823
    Dank Blik.
    pi_67936455
    quote:
    Op zaterdag 11 april 2009 18:09 schreef Blik het volgende:

[..]

Van 250k, mits de lening ook als zodanig geregisreerd wordt. Google maar eens op "familiebank". Een zeer veel gebruikte constructie. Ik doe het op het moment ook voor een klein gedeelte van de hypotheek
    Waar moet de lening geregistreerd worden

Het is hooguit handig om e.e.a. in een overeenkomst vast te leggen.

Als ik met m'n creditcard spullen koop voor het verbouwen van m'n woning, dan is de betaalde rente ook aftrekbaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Five_Horizons op 11-04-2009 22:34:47 ]
      zondag 12 april 2009 @ 15:20:42 #272
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_67950282
    quote:
    Op zaterdag 11 april 2009 22:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waar moet de lening geregistreerd worden

Het is hooguit handig om e.e.a. in een overeenkomst vast te leggen.

Als ik met m'n creditcard spullen koop voor het verbouwen van m'n woning, dan is de betaalde rente ook aftrekbaar.
    Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplicht
    pi_67950306
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 15:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplicht

Dat hoeft niet
    pi_67950390
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 15:20 schreef Blik het volgende:

[..]

nope, zelfs een mondelinge overeenkomst is voldoende. Als is het lastiger te bewijzen. Overigens heeft naar de belastingdienst sturen nada nut, gaat daar het ronde archief in. Laten waarmerken door notaris of Registratie & Sucessie wel. Maar alleen voor de bewijslast t.a.v. bestaan van een overeenkomst, heeft in principe niets te maken met aftrekbaarheid.
    pi_67964859
    quote:
    Op zaterdag 11 april 2009 10:16 schreef jojomen4 het volgende:

Volledig aftrekbaar ( mits het gebruikt is voor verwerving danwel verbetering van de eigen woning ) dus niet als je er een bankstel voor koopt . Veel gebruikte constructie is dat de rente die dan ouders betaald moet worden net iets hoger is dan de "normale" rente die de bank in rekening brengt. Immers je ouders lopen ook meer risico. De belastingdienst accepteert deze hogere rente ook ( niet onbeperkt hoog ). Op deze wijze heb jij dus meer hypotheekrenteaftrek.

Middels de jaarlijkse schenkingsvrijstelling kunnen de ouders dan weer een gedeelte van de betaalde rente belastingvrij terug aan het kind geven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Seb1979 op 12-04-2009 23:45:38 ]
    pi_67965021
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 22:44 schreef jojomen4 het volgende:
    Dank. Dat van de emoties ben ik niet van. Ik ga niet over het bedrag dat ik vooraf als maximaal heb vastgesteld.

Weet je ook hoe het zit met garant staan van ouders? Als ik met mijn salaris 150 kan lenen, en met garantstelling van m'n ouders wil ik 200 lenen, staan mijn ouders dan garant voor de 200 of voor de 50?

Ik was paar maanden geleden op gesprek bij de hypotheekshop, en deze man vertelde me dat m'n ouders bij alle banken, behalve Rabo, voor de 200 garant zouden staan. M'n vader hoorde gisteren bij de tennisclub van iemand die er verstand van zou hebben dat het bij de meeste banken niet zo is (als de hypotheekshop adviseur ons vertelde) en dat de ouders bij de meeste banken dus alleen garant staan voor de de 50.

Wat weet jij (of iemand anders) ?
    Bij de meeste banken worden je ouders mede hoofdelijk aansprakelijk voor de totale lening. Met andere woorden als jij je rente niet netjes betaald komen ze die bij je ouders halen. Je adviseur heeft/had dan ook gelijk.

Overigens als je inkomen in de loop der tijd stijgt kan deze aansprakelijkheid weer vervallen. Bij de Rabobank is het volgens mij inderdaad zo dat je ouders echt borg kunnen staan voor het bedrag wat jij zonder hun hulp niet zou kunnen lenen. ( de generatie hypotheek heet deze volgens mij bij hun ).
      maandag 13 april 2009 @ 20:00:39 #277
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_67984136
    hallo! Hier een vraag over overwaarde.

Wij zijn beide onze huizen aan het verkopen om samen een nieuw huis te kopen. Beide hebben een beetje overwaarde, bij elkaar ongeveer 17.000 euro (hopen we). Nu zijn hebben we een huis op het oog wat we 'makkelijk' kunnen betalen. Het is verplicht om de overwaarde in het huis te steken hebben we begrepen. Dat is prima, maar het huis wat we willen kopen is af op een likje verf en kleine dingen na. Dus we hoeven niet te verbouwen. Nu heeft de hypotheker (en ik denk niet dat we daar onze hypotheek gaan afsluiten met een rente van 5.95%) de overwaarde van het aflossingvrije gedeelte afgetrokken. Dit scheelt ons 50 euro per maand over 30 jaar, dat is natuurlijk helemaal niets vinden wij. Wat zijn er nog meer voor opties? Bijvoorbeeld:
    - kunnen wij de 17.000 euro al inleggen als gedeelte van de spaarhypotheek?
    - eigenlijk zouden wij wat meubels moeten kopen (huis is voor ons nogal groot) kunnen wij 17.000 euro van de hypotheek afhalen (van 318.000 naar 301.000 is het dan) en dan extra geld lenen om spullen voor het huis te kopen? Klinkt voor mij heel raar maar ik heb geen idee of dat kan.

Weet iemand dat? Alvast bedankt!
    pi_67984227
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 20:00 schreef becky27 het volgende:
    hallo! Hier een vraag over overwaarde.

Wij zijn beide onze huizen aan het verkopen om samen een nieuw huis te kopen. Beide hebben een beetje overwaarde, bij elkaar ongeveer 17.000 euro (hopen we). Nu zijn hebben we een huis op het oog wat we 'makkelijk' kunnen betalen. Het is verplicht om de overwaarde in het huis te steken hebben we begrepen. Dat is prima, maar het huis wat we willen kopen is af op een likje verf en kleine dingen na. Dus we hoeven niet te verbouwen. Nu heeft de hypotheker (en ik denk niet dat we daar onze hypotheek gaan afsluiten met een rente van 5.95%) de overwaarde van het aflossingvrije gedeelte afgetrokken. Dit scheelt ons 50 euro per maand over 30 jaar, dat is natuurlijk helemaal niets vinden wij. Wat zijn er nog meer voor opties? Bijvoorbeeld:
    - kunnen wij de 17.000 euro al inleggen als gedeelte van de spaarhypotheek?
    Dat kan, maar dan kom je in de problemen met de bijleenregeling. De rente over die 17.000 (die je dan dus wél leent) is niet aftrekbaar.
    quote:
    - eigenlijk zouden wij wat meubels moeten kopen (huis is voor ons nogal groot) kunnen wij 17.000 euro van de hypotheek afhalen (van 318.000 naar 301.000 is het dan) en dan extra geld lenen om spullen voor het huis te kopen? Klinkt voor mij heel raar maar ik heb geen idee of dat kan.

Weet iemand dat? Alvast bedankt!
    Hoe bedoel je dit? Leen je nu 301.000 of 318.000? Het meest voordelig is toch echt om het in de hypotheek te doen, qua rente. Renteaftrek heb je in beide gevallen niet.
      maandag 13 april 2009 @ 20:45:53 #279
    144784 PietjePrecies
    past precies!!
    pi_67985460
    Hoelala....vanavond DSB hypotheken bij RADAR.

Heftig, wat een stelletje oplichters.
      maandag 13 april 2009 @ 22:18:12 #280
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_67988661
    De rente over de 17.000 euro is niet aftrekbaar als je dat in de hypotheek stopt? Die begrijp ik dan weer niet. Die 17.000 euro is overwaarde, volgens de hypotheker zou dan de hypotheek van 318.000 naar 301.000 gaan waardoor de maandlasten 50 euro per maand minder werden. over de bijleenregeling heb ik niets gehoord (straks even googlen of zo).

We moeten voor het huis 318.000 lenen. Wanneer we de overwaarde in de hypotheek stoppen dan lenen we 301.000 zegt men. We hebben wat meubels nodig en zouden dus wat meer willen lenen bijvoorbeeld 6000 euro extra. Ten eerste weet ik niet of dat dat kan. Ten tweede gaat dan de hypotheek naar 307.000 en kan dat??
      maandag 13 april 2009 @ 22:18:52 #281
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_67988673
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 20:45 schreef PietjePrecies het volgende:
    Hoelala....vanavond DSB hypotheken bij RADAR.

Heftig, wat een stelletje oplichters.
    niet gezien, vertel?
    pi_67990794
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 22:18 schreef becky27 het volgende:
    De rente over de 17.000 euro is niet aftrekbaar als je dat in de hypotheek stopt? Die begrijp ik dan weer niet. Die 17.000 euro is overwaarde, volgens de hypotheker zou dan de hypotheek van 318.000 naar 301.000 gaan waardoor de maandlasten 50 euro per maand minder werden. over de bijleenregeling heb ik niets gehoord (straks even googlen of zo).
    Die bijleenregeling is juist de reden dat je je overwaarde 'verplicht' in de nieuwe woning moet steken.

Als je die 17.000 euro niet in het nieuwe huis steekt en je leent dus gewoon 318.000, dan heb je over 17.000 euro daarvan geen overwaarde.
    quote:
    We moeten voor het huis 318.000 lenen. Wanneer we de overwaarde in de hypotheek stoppen dan lenen we 301.000 zegt men. We hebben wat meubels nodig en zouden dus wat meer willen lenen bijvoorbeeld 6000 euro extra. Ten eerste weet ik niet of dat dat kan. Ten tweede gaat dan de hypotheek naar 307.000 en kan dat??
    Dat geld kun je lenen (de woning is immers het onderpand). Wel wordt er net iets anders gekeken naar die 6.000 euro voor wat betreft je het kán lenen op basis van je inkomen, maar als jullie die 318.000 op basis van het inkomen zouden kunnen lenen, dan zal die 6.000 euro ook geen probleem vormen.

De rente over die 6.000 euro is niet aftrekbaar.

Overigens: (en dat heeft die adviseur je vast verteld) je bent nu uitgegaan van een fictieve overwaarde. Ik neem aan dat je eerst beide woningen verkocht wilt hebben? Mocht dat niet het geval zijn, dan zal de nieuwe hypotheekverstrekker er waarschijnlijk vanuit gaan dat de woning die nog niet verkocht is, verkocht zal gaan worden voor 90% van de executiewaarde (om veilig te zitten). Dus wanneer één van de woningen te koop staat voor 150.000,-, dan zal de verstrekker er vanuit gaan dat deze woning verkocht gaat worden voor 121.500 (90% van 90% van de vrije verkoopwaarde).

Dit doen ze om je over-/onderwaarde voor de nieuwe hypotheek te bepalen.
    pi_67997746
    quote:
    Op vrijdag 10 april 2009 18:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Alles wordt opnieuw beoordeeld, inderdaad.

Naar de hypotheekverstrekker is pas de laatste stap. Eerst hier kennis opdoen
    ha ok dan

Stel we hebben 40k overwaarde, wat mogen we hiermee doen?
    Moet alles persé terug in het nieuwe huis gestopt worden?
    Of mag je ook een bedrag gebruiken voor iets anders, bijvoorbeeld een auto of meubels?
    pi_67998196
    Hmm net hierboven even meegelezen...
    Wat een regels weer allemaal.. pff...

Nou hier weer een "stel" verhaal.
    Stel.. wij verkopen ons huidige huis met 40k overwaarde en kopen een goedkoper huis terug.
    Huidige hypo is 220k, overwaarde 40k, nieuwe hypo is 200k.
    Nieuwe keuken, nieuwe vloer, 15k.
    25k overwaarde over. Wat mag je hiermee doen?
    Mag je dan 10k zelf gebruiken voor "overige" en de rest inleggen op de hypo ? Dus dan wordt de hypotheek 185k ? Maar dan kun je over de 185k toch wel gewoon de rente aftrekken?
      dinsdag 14 april 2009 @ 10:43:17 #285
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_67998382
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 23:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]
    Overigens: (en dat heeft die adviseur je vast verteld) je bent nu uitgegaan van een fictieve overwaarde. Ik neem aan dat je eerst beide woningen verkocht wilt hebben? Mocht dat niet het geval zijn, dan zal de nieuwe hypotheekverstrekker er waarschijnlijk vanuit gaan dat de woning die nog niet verkocht is, verkocht zal gaan worden voor 90% van de executiewaarde (om veilig te zitten). Dus wanneer één van de woningen te koop staat voor 150.000,-, dan zal de verstrekker er vanuit gaan dat deze woning verkocht gaat worden voor 121.500 (90% van 90% van de vrije verkoopwaarde).

Dit doen ze om je over-/onderwaarde voor de nieuwe hypotheek te bepalen.
    We willen inderdaad pas kopen als onze beide woningen zijn verkocht, die van mijn vriend is zo goed als verkocht en bij de overdracht of iets eerder komt de mijne in de verkoop. De adviseur heeft niets trouwens niets gezegd over die 90% van de executiewaarde. Dat wist ik dus ook niet. Maar goed, ik denk ook niet dat we bij die partij uiteindelijk terecht komen.

Ik heb nu trouwens een hypotheek bij GMAC, met een rente van 4.15% voor nog ongeveer 7.5 jaar (met NHG wat straks kom te vervallen natuurlijk). Kan ik ook zonder tussenpersoon een hypotheek bij hen afsluiten? Volgens de hypotheker is het mogelijk de hypotheek te verhogen ondanks dat ze geen nieuwe hypotheken meer afsluiten.
    pi_67998596
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:36 schreef Hayley84 het volgende:
    Hmm net hierboven even meegelezen...
    Wat een regels weer allemaal.. pff...

Nou hier weer een "stel" verhaal.
    Stel.. wij verkopen ons huidige huis met 40k overwaarde en kopen een goedkoper huis terug.
    Huidige hypo is 220k, overwaarde 40k, nieuwe hypo is 200k.
    Nieuwe keuken, nieuwe vloer, 15k.
    25k overwaarde over. Wat mag je hiermee doen?
    Mag je dan 10k zelf gebruiken voor "overige" en de rest inleggen op de hypo ? Dus dan wordt de hypotheek 185k ? Maar dan kun je over de 185k toch wel gewoon de rente aftrekken?
    Je laatste vraag: ja, dat mag.

Maar die overwaarde blijft wel staan (eigenwoningreserve) minus de kosten voor de keuken/vloer (het bedrag voor verbetering/verbouwing van de eigen woning, mits die hoger zijn dan 5.000 per kalenderjaar (10.000 voor fiscale partners), wat bij jullie het geval is. Die 25.000 blijft staan.

Overigens mag je de verkoopkosten (makelaarscourtage bijvoorbeeld) van de overwaarde aftrekken.

Het restant (25.000 minus kosten van verkoop) blijft nog 5 jaar staan. (die is dus relevant als je binnen 5 jaar weer gaat verhuizen)
    pi_67998651
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:22 schreef Hayley84 het volgende:

[..]

ha ok dan

Stel we hebben 40k overwaarde, wat mogen we hiermee doen?
    Moet alles persé terug in het nieuwe huis gestopt worden?
    Of mag je ook een bedrag gebruiken voor iets anders, bijvoorbeeld een auto of meubels?
    Volgens mij moet het geld besteed worden aan de woning.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2009 10:53:38 ]
    pi_67998757
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:43 schreef becky27 het volgende:

[..]

We willen inderdaad pas kopen als onze beide woningen zijn verkocht, die van mijn vriend is zo goed als verkocht en bij de overdracht of iets eerder komt de mijne in de verkoop. De adviseur heeft niets trouwens niets gezegd over die 90% van de executiewaarde. Dat wist ik dus ook niet. Maar goed, ik denk ook niet dat we bij die partij uiteindelijk terecht komen.

Ik heb nu trouwens een hypotheek bij GMAC, met een rente van 4.15% voor nog ongeveer 7.5 jaar (met NHG wat straks kom te vervallen natuurlijk). Kan ik ook zonder tussenpersoon een hypotheek bij hen afsluiten? Volgens de hypotheker is het mogelijk de hypotheek te verhogen ondanks dat ze geen nieuwe hypotheken meer afsluiten.
    Zonder tussenpersoon is het niet mogelijk een hypotheek daar af te sluiten, maar de vraag is of het gunstig is. De rentes van GMAC zijn momenteel erg hoog in vergelijking met de rest van de markt (niet raar: men kan geen geld meer aantrekken en moet dus een hoge rente berekenen).
    pi_67998779
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij moet het geld besteed worden aan de woning.
    Het stond er nog niet, maar ze gaan goedkoper wonen (je hebt/houdt altijd het recht om minimaal de rente over de oude eigenwoningschuld (de hoogte althans) af te trekken)
      dinsdag 14 april 2009 @ 11:27:12 #290
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_67999785
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zonder tussenpersoon is het niet mogelijk een hypotheek daar af te sluiten, maar de vraag is of het gunstig is. De rentes van GMAC zijn momenteel erg hoog in vergelijking met de rest van de markt (niet raar: men kan geen geld meer aantrekken en moet dus een hoge rente berekenen).
    Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.
    Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaalt). En bij banken, welke dan op dit moment? Rabo is niet echt voordelig volgens mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door becky27 op 14-04-2009 13:30:31 (oeps knoeperd van een spelfout) ]
    pi_68000627
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 22:18 schreef becky27 het volgende:

[..]

niet gezien, vertel?
    Uitzending gemist??

Schandalig hoe zij de mensen op kosten jagen. Nou hebben ze uiteraard wel steeds diegenen met weinig verstand en dollartekens als ogen te pakken, maar dan nog.
    Hypotheken verstrekken die veel hoger liggen dan de executiewaarde van het huis. je dacht dat het niet mogelijk was in nederland, maar bij DSB kan alles. Dankzij een onoverzichtelijk woud van regeltjes, clausules en verrzekeringen worden de mensen genaaid.
      dinsdag 14 april 2009 @ 11:51:18 #292
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_68000755
    Hmm, dubieus dus, wij zaten ook te kijken naar DSB vanwege de lage rente. Ik zal die uitzending eens opzoeken vanavond.
    pi_68001415
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het stond er nog niet, maar ze gaan goedkoper wonen (je hebt/houdt altijd het recht om minimaal de rente over de oude eigenwoningschuld (de hoogte althans) af te trekken)
    Ow niet gelezen
    pi_68001430
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 11:47 schreef Hammar het volgende:

[..]

Uitzending gemist??

Schandalig hoe zij de mensen op kosten jagen. Nou hebben ze uiteraard wel steeds diegenen met weinig verstand en dollartekens als ogen te pakken, maar dan nog.
    Hypotheken verstrekken die veel hoger liggen dan de executiewaarde van het huis. je dacht dat het niet mogelijk was in nederland, maar bij DSB kan alles. Dankzij een onoverzichtelijk woud van regeltjes, clausules en verrzekeringen worden de mensen genaaid.
    Is ook een kwestie van een (goede) tussenpersoon gebruiken, goed advies kost ook geld.. Maar een leuk detail is al bijvoorbeeld dat je voor een NHG weliswaar een overlijdensrisico verzekering af moet sluiten, maar datje helemaal niet verplicht bent om dit te doen bij de hypotheekverstrekker, sterker nog, daar verdienen ze vaak het echte geld mee. Onze adviseur adviseerde hypotheek A, met de verzekering bij B. Dat scheelde toch weer een paar tientjes premie per maand per persoon..

De adviseur van de ING wilde het eerst niet geloven, maar na controle is hij ook met die verzekering gaan rekenen, het eigen ING product was bijna 2x zo duur..

En bij wie staan die dollar eurotekens in de ogen? Veel huiseigenaren zien ook alleen maar de gouden bergen, zonder voorwaarden goed te lezen etc.. Begrijp me niet verkeerd, DSB is zeker niet het braafste jongetje van de klas, maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid..
      dinsdag 14 april 2009 @ 12:23:04 #295
    85962 ioko
    I Appear Missing
    pi_68001775
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 11:27 schreef becky27 het volgende:

[..]

Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.
    Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaald). En bij banken, welke dan op dit moment? Rabo is niet echt voordelig volgens mij.
    Bij de rabo hebben wij een rente van 5.6 gekregen, vorige week. Ik denk dat hij wel wat is opgelopen, maar 5.9 lijkt me wel wat hoog.
    Coincidence
    Makes sense
    Only with you
    pi_68003300
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 11:27 schreef becky27 het volgende:

[..]

Precies, er ligt nog een hele wereld onder die 5,9%.
    quote:
    Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaaldT).
    Alsof je bij een bank zelf niet betaalt.... (die adviseurs werken ook gewoon op provisiebasis, hoor...)

Ik begrijp eigenlijk niet wat er zo vervelend is dat een tussenpersoon geld voor z'n diensten krijgt. Hij verleent jou een dienst (we praten over een behoorlijk pak geld) en dan mag dat geen geld kosten.

Zolang men nog niet bereid is om gewoon (zoals bij de timmerman bijvoorbeeld ook gewoon gebeurt) op uurtarief te betalen, blijf je houden dat het ondoorzichtig is wat de beste man/vrouw verdient aan het advies dat hij/zij geeft.
      dinsdag 14 april 2009 @ 13:34:37 #297
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_68003957
    Je hebt ook gelijk hoor maar ik was zo ontzettend verbaasd over het feit dat de hypotheker 5.95% als meest voordelige rente aangaf dat ik meteen weer honderduizend beren op de weg zie. Gedachtenkronkels als "er gaat zeker 0.45% rente in het advies zitten". Dikke onzin natuurlijk, maar dan nog neemt het niet weg dat die 5.95% veel te hoog is. Binnenkort maar een afspraak met de hypotheekshop oid maken.

Heb de spelfout aangepast, oeps .
    pi_68009626
    Nou, wat de DSB betreft, als je bij een bonafide hypotheekverstrekker rond de 1400 euro maandelijks betaald en DSB zet die hypotheek om naar 700 euro per maand, dan denken veel mensen: sowww da's lekker......dat heb ik mooi verdiend!
    Bij mij echter gaat er dan toch wel een lichte branden (of liever gezegd een zwaailicht met alarmbellen)

Het gaat dus vaak om mensen die hun hypotheek oversluiten omdat ze minder betalen willen. Die gaan er met boter en suiker in bij DSB.
    pi_68010198
    Ik heb net met de ING gebeld voor een verhoging van de hypo met 20.000 euro. We kwamen uit op een annuïteitenhypo voor 5 jaar op 5,2%. Mijn lopende hypo die eerst bij de Postbank zat, maar nu dus bij de ING, heb ik een zogenaamde loyaliteitsbonus opgebouwd. Volgens meneer mocht ik deze niet gebruiken voor een verhoging. Is er nog wat te doen aan die afsluitprovisie?

Tevens zat er een 'zogenaamde' korting in (clausule) dat ik niet binnen 5 jaar mag verhuizen, tenzij ik de nieuwe hypotheek ook bij hun neem. Is dit normaal?

Valt er nog wat af te dingen op die 5,2% ?

Tevens kon ik niet aflossingsvrije hypo nemen omdat er iets was met te hoge hypo tegenover waarde huis... hoe kan ik zoiets berekenen?

Alvast bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door D-MIXXX op 14-04-2009 17:31:37 ]
      dinsdag 14 april 2009 @ 20:54:39 #300
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_68019138
    Ik wil graag even Vijf_Horizonten (en alle anderen) bedanken voor jullie dagelijkse hulp en advies! Ik vind het erg sympathiek en heb er bijzonder veel aan.

Bedankt dus!
    pi_68022183
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 16:29 schreef D-MIXXX het volgende:
    Ik heb net met de ING gebeld voor een verhoging van de hypo met 20.000 euro. We kwamen uit op een annuïteitenhypo voor 5 jaar op 5,2%. Mijn lopende hypo die eerst bij de Postbank zat, maar nu dus bij de ING, heb ik een zogenaamde loyaliteitsbonus opgebouwd. Volgens meneer mocht ik deze niet gebruiken voor een verhoging. Is er nog wat te doen aan die afsluitprovisie?
    Loyaliteitsbonus is alleen te gebruiken bij verhuizing, inderdaad. Je kunt wat betreft die afsluitprovisie twee dingen doen:

• Gewoon vragen wat ze eraan kunnen doen (dit moet je altijd doen, maar indien dit niet werkt:)
  • De boeterente opvragen. Het zou zomaar kunnen dat ze je gaan bellen voor het maken van een behoudafspraak. Hiermee komt een adviseur op bezoek die ervoor moet zorgen dat je bij ING blijft (je ging al niet eens weg), maar tijdens het gesprek laat je vallen dat je wat betreft de afsluitprovisie erg teleurgesteld was.

Ik gok dat ze er trouwens niets mee gaan doen. We praten hier over een bedrag van ¤200,- en die kosten zijn ze gewoon echt kwijt.
    quote:
    Tevens zat er een 'zogenaamde' korting in (clausule) dat ik niet binnen 5 jaar mag verhuizen, tenzij ik de nieuwe hypotheek ook bij hun neem. Is dit normaal?
    Da's een Voordeelhypotheek. Wil je die voorwaarde niet, dan wordt de rente hoger.
    quote:
    Valt er nog wat af te dingen op die 5,2% ?
    Mwoa, is niet echt hoog toch?
    quote:
    Tevens kon ik niet aflossingsvrije hypo nemen omdat er iets was met te hoge hypo tegenover waarde huis... hoe kan ik zoiets berekenen?

Alvast bedankt.
    Bij ING mag ten hoogste 100% van de executiewaarde (deze kun je niet berekenen, maar moet door taxatie blijken. Hij ligt tussen de 80-90% van de verkoopwaarde) aflossingsvrij zijn. Blijkbaar zit je met die 20.000 daarboven.
  • [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_68022401
    Nieuw topic: Hypotheken-topic
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')