abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67388969
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 12:00 schreef Soohr het volgende:

[..]

van de ene kant,
als je niet aan een stad gehecht bent dan kan je inderdaad even afwachten om te kijken wat ivm je werk een mooie standplaats is,

van de andere kant,
Je kan naar zoveel verschillende plekken elke paar maanden worden gestuurd dat het eigenlijk ook geen drol uitmaakt waar je woont, in de file kom je toch
Nou ik woon eigenlijk mijn hele leven in en rond Nijmegen. Daar wil ik ook blijven. Zeker buiten Nijmegen omdat 's avonds aan alle kanten file staat als je Nijmegen weer in wilt

Maar ik heb ook niet echt zin om iets te gaan huren en dan binnen een X aantal maanden weer te gaan verhuizen. Dus ik neig om toch een hypotheek aan te vragen en dan de eventuele files voor lief te nemen.
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
  woensdag 25 maart 2009 @ 12:45:25 #202
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_67389212
quote:
Op maandag 23 maart 2009 20:06 schreef Reena het volgende:
Ik zit te twijfelen tussen 2 hypotheken. Eentje van de ABN Amro, via Huis & Hypotheek en de andere is van de ING (beide spaarhypotheken met deel aflossingsvrij 50/50). De brutomaandlasten zijn bijna hetzelfde (scheelt 2 euro), terwijl de rente wel ietwat verschilt. ING biedt 4,9% voor 10 jaar vast en ABN Amro 5,25% voor 10 jaar vast.
Maar ik heb gehoord dat de ING niet zo OK is met de voorwaarden in vergelijking met de ABN Amro (bijvoorbeeld boete als je huis eerder verkoopt en een 2-sporen rentebeleid).

Is er iemand die uit zijn of haar hoofd weet of dat zo is? En wat erg belangrijk is om zeker te checken bij de voorwaarden? Ik ga sowieso die adviseur nog even aan de tand voelen...
Waarom 50/50?

Overigens kan deze ex-ABN AMRO hypotheekadviseur je vertellen dat AAB een 34324 sporen rentebeleid hanteert.

Je kan overigens de voorwaarden gewoon naast elkaar leggen en even doorspitten. Ik vind het zelf (soms) wat ver gaan om dat allemaal te gaan vergelijken. Want naast de hypotheek voorwaarden zal je dan ook de algemene bankvoorwaarden moeten gaan vergelijken... Bij ABN AMRO een pagina of -tig
Lang leve mij! *O*
  woensdag 25 maart 2009 @ 19:13:47 #203
55350 Reena
Angelcrusher
pi_67403429
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 12:45 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Waarom 50/50?

Overigens kan deze ex-ABN AMRO hypotheekadviseur je vertellen dat AAB een 34324 sporen rentebeleid hanteert.

Je kan overigens de voorwaarden gewoon naast elkaar leggen en even doorspitten. Ik vind het zelf (soms) wat ver gaan om dat allemaal te gaan vergelijken. Want naast de hypotheek voorwaarden zal je dan ook de algemene bankvoorwaarden moeten gaan vergelijken... Bij ABN AMRO een pagina of -tig
50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.

En ik ga maar eens wat voorwaarden uitpluizen. Volgens mij kom je bijna niet onder zo'n 2-sporig rentebeleid uit...
pi_67403500
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:13 schreef Reena het volgende:

[..]

50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.

En ik ga maar eens wat voorwaarden uitpluizen. Volgens mij kom je bijna niet onder zo'n 2-sporig rentebeleid uit...
Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 25 maart 2009 @ 20:30:59 #205
55350 Reena
Angelcrusher
pi_67406486
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.
Oh ja, klopt...60/40
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 20:39:13 #206
236264 crew  capricia
pi_67406803
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 20:30 schreef Reena het volgende:

[..]

Oh ja, klopt...60/40
Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.
Bij de ING mochten we veel meer boetevrij inlossen. En stiekum bouwde ik daar ook meer op in het spaardepot dat mijn partner bij de ABN toen der tijd deed...
En ik las laatst dat bij de variabele rente de ING het vrij netjes doet in vergelijk met andere verstrekkers.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 25 maart 2009 @ 21:54:05 #207
55350 Reena
Angelcrusher
pi_67409890
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.
Bij de ING mochten we veel meer boetevrij inlossen. En stiekum bouwde ik daar ook meer op in het spaardepot dat mijn partner bij de ABN toen der tijd deed...
En ik las laatst dat bij de variabele rente de ING het vrij netjes doet in vergelijk met andere verstrekkers.
OK bedankt voor de info!
Ik ben zo'n twijfelaar. Niet handig als je een hypotheek zoekt.

Ik heb ook gekeken bij de opbouw in het spaardepot. En de ING is tot nu toe de beste daarin met ook nog de laagste rente (tenminste...van de aanbiedingen die ik gekregen heb...)

Ik schrok trouwens wel van de Spaarbeter hypotheek van de Hypotheker. Die klonk zo geweldig, maar als je daar kijkt wat je na 10 jaar opgebouwd hebt, in vergelijking met andere banken, dan schrik je! Scheelt paar duizend euro's!
Die hypotheek is eigenlijk alleen maar interessant als je het 30 jaar vast wil zetten...
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 21:58:09 #208
236264 crew  capricia
pi_67410070
Maar misschien wil je wel 30 jaar in je woning wonen en niets aan je hypotheek veranderen in de tussentijd.
Ik kan dat niet voor je bepalen.
De gem. NLers verhuisd eens in de 7 jaar...maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou/jullie te gelden!
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 25 maart 2009 @ 22:21:48 #209
55350 Reena
Angelcrusher
pi_67411239
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:58 schreef capricia het volgende:
Maar misschien wil je wel 30 jaar in je woning wonen en niets aan je hypotheek veranderen in de tussentijd.
Ik kan dat niet voor je bepalen.
De gem. NLers verhuisd eens in de 7 jaar...maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou/jullie te gelden!
Dat is zo...ik durf het niet zolang vast te zetten omdat ik echt GEEN idee heb hoelang ik er wil wonen. 10 jaar vond ik in het begin wel lang klinken, maar ik denk wel dat ik er 10 jaar wil wonen. Daarna zie ik wel weer.
  donderdag 26 maart 2009 @ 13:34:40 #210
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_67428005
tvp
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_67445973
vanaf 23 maart is het niet meer mogelijk om bij Obvion euribor + opslag af te sluiten. Rabobank heeft deze hypotheekvorm ook eruit gegooid. Voor wat het waard is begreep ik vandaag dat bestaande klanten te maken zullen hebben met een opslag van 2,5% ipv 1,35% (was in november nog 0,7%). Maar dat laatste is geloof ik nog niet gecommuniceerd....

waarom zou het me nu helemaal niet verbazen als de andere (groot)banken volgen...
pi_67495734
Ik heb nog een jaarcontract tot 1september, daarna als alles goed loopt gewoon vast.
Heb nu gemiddeld 2100 brutto.

Woon nog gewoon thuis maar zat toch wel stiekem te denken voor op mezelf.
Alleen vind ik huren zo zonde van het geld.
Wou eigenlijk kijken naar een huisje, maar kan niet zoveel opnemen natuurlijk.

Hoe gaat dat dan precies/wat zijn de mogelijkheden?
pi_67506207
huren is echt niet zonde van je geld.
pi_67506556
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 16:12 schreef Geerd het volgende:

Hoe gaat dat dan precies/wat zijn de mogelijkheden?
Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je aan maandlasten kwijt wilt zijn.
pi_67595722
Ik heb een vraag,
Ik heb een baan (32 uur, jaarcontract maar wel een intentieverklaring) en daarnaast verleen ik zorg aan iemand. Daarvoor word ik betaald met een persoonsgebonden budget. Ik doe dit al sinds 2005. Een week geleden is het budget weer verlengd t/m 2012.
Kan een persoonsgebonden budget meegenomen worden voor een hypotheekaanvraag?
Ik heb het bij NHG gecheckt en zij gaan ermee accoord. Maar ik kan me zo voorstellen dat het voor banken en andere hypotheekverstrekkers geen dagelijkse kost is.
Ik heb het inkomen wel nodig om een hypotheek aan te vragen, anders kan ik niet het bedrag lenen, dat ik nodig heb om het huis te financieren.
pi_67596045
Als het voor de NHG akkoord is, gaan verstrekkers er ook mee akkoord, onder NHG-voorwaarden.
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 22:52:50 #217
45833 crew  Fogel
pi_67596196
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
vanaf 23 maart is het niet meer mogelijk om bij Obvion euribor + opslag af te sluiten. Rabobank heeft deze hypotheekvorm ook eruit gegooid. Voor wat het waard is begreep ik vandaag dat bestaande klanten te maken zullen hebben met een opslag van 2,5% ipv 1,35% (was in november nog 0,7%). Maar dat laatste is geloof ik nog niet gecommuniceerd....

waarom zou het me nu helemaal niet verbazen als de andere (groot)banken volgen...
Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_67596248
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Als het voor de NHG akkoord is, gaan verstrekkers er ook mee akkoord, onder NHG-voorwaarden.
OK, dat is wel leuk om te horen

Nog een vraagje dan: als je een spaarhypotheek neemt, moet je een overlijdensrisicoverzekering nemen (of levensverzekering?). Dan moet je vast ook zo'n gezondheidsverklaring invullen. Nou ben ik helemaal gezond *knocks on wood* maar heb ik wel overgewicht. Zou dat een reden kunnen zijn om mij af te wijzen voor een hypotheek? (nee, ik hoef niet uit een huis getakeld te worden, zo erg is het niet, maar ik heb wel wat extra kilo's)
pi_67596314
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 22:57:46 #220
236264 crew  capricia
pi_67596388
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67596424
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:54 schreef Roosjess het volgende:

[..]

OK, dat is wel leuk om te horen

Nog een vraagje dan: als je een spaarhypotheek neemt, moet je een overlijdensrisicoverzekering nemen (of levensverzekering?). Dan moet je vast ook zo'n gezondheidsverklaring invullen. Nou ben ik helemaal gezond *knocks on wood* maar heb ik wel overgewicht. Zou dat een reden kunnen zijn om mij af te wijzen voor een hypotheek? (nee, ik hoef niet uit een huis getakeld te worden, zo erg is het niet, maar ik heb wel wat extra kilo's)
Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
pi_67596632
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.
maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken maken De opslag is immers niet vast.

Nette banken bestaan niet.
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:05:43 #223
236264 crew  capricia
pi_67596705
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken maken De opslag is immers niet vast.

Nette banken bestaan niet.
Daarom staat ie ook tussen haakjes.
Stel je vraag hier eens...
http://www.hypotheken-forum.nl/

Ik lees daar nog regelmatig.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:06:01 #224
45833 crew  Fogel
pi_67596716
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, stel je voor dat de bonus van de topmannen dit jaar slechts 5 miljoen is pp ipv 20
Maar is het bij jullie zo dat de marktrente niet (ongeveer) gelijk is aan de rente van de Europese centrale bank?
Hier (in Noorwegen) leeft de marktrente zijn eigen leven, maar toch zijn er weinig banken die het wagen om veel van de rente van de Noorse centrale bank af te wijken (maar het is dan ook enorm makkelijk om van bank te wisselen hier, en variabele rente is de norm voor hypotheken).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_67597371
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!
Ik kan wel leven met een eventuele toeslag, alhoewel mijn BMI volgens mij geen 30 is.
Nu kan ik wat rustiger slapen
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:23:52 #226
236264 crew  capricia
pi_67597454
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 23:22 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!
Ik kan wel leven met een eventuele toeslag, alhoewel mijn BMI volgens mij geen 30 is.
Nu kan ik wat rustiger slapen
Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67597556
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 23:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).
Ik dacht dat als ze een antwoord niet zo OK vonden, dat er dan een heel onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij een arts

Ik heb me hier ZO druk over gemaakt de laatste paar weken. Misschien klinkt dat heel vreemd.
Dit is wel een opluchting
Nu is het grote wachten op de offerte aangebroken... *zucht*
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 23:28:43 #228
236264 crew  capricia
pi_67597639
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 23:26 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Ik dacht dat als ze een antwoord niet zo OK vonden, dat er dan een heel onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij een arts

Ik heb me hier ZO druk over gemaakt de laatste paar weken. Misschien klinkt dat heel vreemd.
Dit is wel een opluchting
Ik had toen d'r tijd de vraag er in staan of ik rookte...en ja...wat antwoord je dan?
Ik rookte soms wel, soms niet... Ik heb maar gewoon NEE ingevuld. Niemand gaat het controleren...
Het is natuurlijk wel wat anders als je een levensbedreigende ziekte verzwijgt. Want dat valt achteraf gewoon te checken. Maar daar gaat het in jou geval helemaal niet om.
En wie weet weeg je over een jaar een stuk minder...en dan gaan ze echt dat bedrag niet aanpassen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67597776
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]

En wie weet weeg je over een jaar een stuk minder...en dan gaan ze echt dat bedrag niet aanpassen.
Hehehe jammer...
pi_67598053
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oh, bij mijn hypotheek is het variabele rentepercentage rechtevenredig gekoppeld aan mijn BMI

[ Bericht 0% gewijzigd door Slutski op 01-04-2009 00:25:44 ]
En dit wereldse leven is niets dan vermaak en spel (Sourat Al Ankabout: 64)
  woensdag 1 april 2009 @ 09:55:23 #231
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_67603700
Heb ook offerte gekregen.

Bedrag: ¤ 365.000
Rente: 3 maands euribor + 2%
Aflossing: ¤ 100.000 is 30 jaar dmv beleggingshypotheek Fortis OBAM

Is dat tegenwoordig nog wel wat, zo'n beleggingshypotheek???
FCT
pi_67606489
Och spataderen,rugklachten enz. waren geen obstakel.. dus dan is een BMI dat toch ook niet?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 1 april 2009 @ 14:51:59 #233
55350 Reena
Angelcrusher
pi_67612840
Hmmmm heb vorige week dinsdag om een offerte gevraagd en ik heb het nog steeds niet.
Mijn ontbindende voorwaarden van het koopcontract verlopen op maandag 6 april. Nu zegt de adviseur wel dat er geen problemen zijn, maar als ik het toch niet rondkrijg en mijn ontbindende voorwaarden zijn verstreken, dan zit ik mooi met de gebakken peren, of niet?

Concrete vraag: Is het niet beter om te vragen of die einddatum van die ontbindende voorwaarden verschoven kan worden? Dan kan ik altijd nog van het huis af, mocht ik het toch niet kunnen financieren...wat denken jullie?
pi_67613767
Dat zou ik altijd proberen. Een offerte zegt nogal weinig als je geen stukken hebt aangeleverd en een akkoord van de verstrekker hebt.
  woensdag 1 april 2009 @ 15:56:35 #235
55350 Reena
Angelcrusher
pi_67615379
quote:
Op woensdag 1 april 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Een offerte zegt nogal weinig als je geen stukken hebt aangeleverd en een akkoord van de verstrekker hebt.
Ja, daar was ik ook al bang voor. Ze hebben wel al mijn loonstrookjes en jaaropgaven e.d. al, maar een offerte geven is natuurlijk nog niet bindend.
Nou maar hopen dat het lukt om die datum te verschuiven.

Ik vind de tijdsperiode wel krap, of ik ben gewoon sloom.
16 maart heb ik het koopcontract getekend, 6 april verlopen de ontbindende voorwaarden, 13 april moet 10% betaald worden/bankgarantie gegeven worden, 20 april is de overdracht.
Dit is waarschijnlijk de normale gang van zaken?
pi_67615431
Bij WestlandUtrecht is de rente alweer verhoogd. Heb hem in november vastgezet en hoopte op een daling. We zijn nu al een 0,5% omhoog

Maar goed, het is in ieder geval rond. Dat is het belangrijkste.
pi_67619057
Wij hopen ook nog op een daling we krijgen de laagste rente tussen nu en augustus..
pi_67619944
Ach, een half procent zet geen zoden aan de dijk. Spaarhypotheek dus rente die je betaald is gelijk aan de rente die je krijgt. Dat dempt behoorlijk. Maar ik hoop voor je dat ie nog een procent of 2 naar beneden gaat.

Ikzelf heb er geen hoop meer op, maar gun het anderen wel
  woensdag 1 april 2009 @ 18:16:15 #239
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67620043
quote:
Op woensdag 1 april 2009 17:39 schreef Ml-etje het volgende:
Wij hopen ook nog op een daling we krijgen de laagste rente tussen nu en augustus..
Wat is je rentevast periode?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 1 april 2009 @ 18:17:37 #240
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_67620070
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 22:19 schreef dewaal het volgende:
huren is echt niet zonde van je geld.
Echt wel
  woensdag 1 april 2009 @ 20:32:47 #241
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_67624751
We gaan binnenkort onze hypotheek oversluiten. We zitten nu bij de ING zonder NHG en gaan straks over naar een andere hypotheekverstrekker waarbij we lagere maandlasten gaan betalen en NHG hebben. Het oversluiten zal rond juni 2009 gaan plaatsvinden.

Nu heb ik laatst een brief gestuurd naar ING om aan te geven dat we de hypotheek helemaal willen aflossen om vervolgens over te stappen naar een andere verstrekker. De hypotheek loopt eigenlijk nog 2 jaar, maar in de antwoordbrief van ING staat dat we geen boete hoeven te betalen en dat het totaalbedrag in de brief bekend wordt gemaakt die naar de notaris gaat. Nu belden we vandaag om te vragen of we ook een boete moesten betalen en toen vertelden ze dat we een maand opzegtermijn moesten betalen. Klopt dit? Of geldt dit alleen als je binnen een maand na aangeven je hele hypotheek gaat afbetalen?
pi_67624898
Een maand opzegtermijn is over het algemeen wel standaard, ja. Zie ook je voorwaarden.
  woensdag 1 april 2009 @ 20:45:16 #243
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_67625210
Ja die maand staat ook in de voorwaarden, maar ik snap niet helemaal wat dat inhoudt.

Moet je nou alleen als er minder dan een maand zit tussen aangeven dat je wilt aflosssen en aflossen die boete betalen? Of moet je die boete ook betalen als je in maart aangeeft dat je in juni je hypotheek helemaal af wilt lossen?

Dat laatste was namelijk volgens de dame van het callcenter het geval.

[ Bericht 11% gewijzigd door Stiemie op 01-04-2009 22:27:12 ]
pi_67661611
quote:

[..]

Ik zat net te bedenken dat ze waarschijnlijk ook naar ziektes in de familie zullen vragen. Mijn moeder heeft sinds 2 jaar diabetis (type 2). Dat zal denk ik wel wat zorgen wekken. Ik neem aan dat ik dat dan weer niet zou kunnen weglaten...
pi_67691902
quote:
Op donderdag 2 april 2009 23:08 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Ik zat net te bedenken dat ze waarschijnlijk ook naar ziektes in de familie zullen vragen. Mijn moeder heeft sinds 2 jaar diabetis (type 2). Dat zal denk ik wel wat zorgen wekken. Ik neem aan dat ik dat dan weer niet zou kunnen weglaten...
Heb dat niet terug gezien..diabetes stond er bij ons niet tussen..hartklachten enz weer wel
pi_67723383
Hoe zit het met eigen geld inbrengen. Stel ik heb 25k aan spaargeld en wil een huis van 150k kopen. Kan ik de hypotheek dan verlagen met 25k? Kan dan al 25k aflossen? Of kan ik dan meer lenen? Want wil m'n spaargeld niet kwijt.
pi_67723708
quote:
Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef portable het volgende:
Hoe zit het met eigen geld inbrengen. Stel ik heb 25k aan spaargeld en wil een huis van 150k kopen. Kan ik de hypotheek dan verlagen met 25k? Kan dan al 25k aflossen? Of kan ik dan meer lenen? Want wil m'n spaargeld niet kwijt.
Zowel in als buiten de hypotheek heeft voordelen. Leg je eigen geld in dan krijg je tegen de rente die je betaald (bij spaarhypotheek) diezelfde rente over je spaargeld. Als je 6% moet betalen, ontvang je ook 6%. Echter, je kan niet bij het geld dan.

Je kan ook zeggen ik zet die 5k vast in een deposito van 5 jaar voor 4,5% ofzo, en dan heb je over 5 jaar wel de beschikking over je geld voor bijvoorbeeld een keuken. Iets minder rendement, maar makkelijker terug te pakken.

Ligt er natuurlijk wel aan of je hypo kan krijgen voor die 150k. Als je max 130k krijgt dan moet je wel.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:51:15 #248
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_67878148
Als ik geinteresseerd ben in een woning in flatgebouw X. Kan ik dan ergens terug zien voor hoeveel geld ze recentelijk andere woningen in gebouw X hebben verkocht?

En, ik ben geinteresseerd in een apartement in Amstelveen. De vraagprijs op dit moment is 167k. Ik zou het graag voor rond de 150k willen kopen. Met welk bedrag kan ik dan beginnen met bieden? Toch niet 140k? Dat ligt zo ver van de vraagprijs. Maar als ik rond de 150 wil eindigen dan kan ik ook moeilijk bij de 150 beginnen. Of gewoon zeggen wat ik er voor wil betalen en erbij vertellen dat ik niet hoger wil?

"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  donderdag 9 april 2009 @ 23:47:06 #249
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67882126
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:51 schreef jojomen4 het volgende:
Als ik geinteresseerd ben in een woning in flatgebouw X. Kan ik dan ergens terug zien voor hoeveel geld ze recentelijk andere woningen in gebouw X hebben verkocht?

En, ik ben geinteresseerd in een apartement in Amstelveen. De vraagprijs op dit moment is 167k. Ik zou het graag voor rond de 150k willen kopen. Met welk bedrag kan ik dan beginnen met bieden? Toch niet 140k? Dat ligt zo ver van de vraagprijs. Maar als ik rond de 150 wil eindigen dan kan ik ook moeilijk bij de 150 beginnen. Of gewoon zeggen wat ik er voor wil betalen en erbij vertellen dat ik niet hoger wil?

Gewoon op 140 beginnen, dat kan makkelijk.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_67896948
quote:

[..]

Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem. Ik kan hem ook niet echt van advies voorzien, nog wijze woorden voor hem?

Nu ben ik wel blij dat ik het wel naar waarheid heb ingevuld. Als ik dan voor een medische keuring langs moet komen, dan is het gewicht in ieder geval geen verrassing meer.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:16:24 #251
236264 crew  capricia
pi_67897230
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:04 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem. Ik kan hem ook niet echt van advies voorzien, nog wijze woorden voor hem?

Nu ben ik wel blij dat ik het wel naar waarheid heb ingevuld. Als ik dan voor een medische keuring langs moet komen, dan is het gewicht in ieder geval geen verrassing meer.
Dan had ik gewoon 80 kg ingevuld...
Dan weet je zeker dat ze je niet oproepen....met 115 KG zit je toch wel op de grens, is mijn gevoel...
Afwachten maar...ik hoop het beste voor hem!
En wees niet bang: Hooguit gaat hij iets meer premie betalen...je er uit flikkeren heb ik nog nooit gezien.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67897347
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan had ik gewoon 80 kg ingevuld...
Dan weet je zeker dat ze je niet oproepen....met 115 KG zit je toch wel op de grens, is mijn gevoel...
Afwachten maar...ik hoop het beste voor hem!
En wees niet bang: Hooguit gaat hij iets meer premie betalen...je er uit flikkeren heb ik nog nooit gezien.
Hahaha ja inderdaad, kon hij beter nog lager opgeven. Alhoewel de adviseur het dan ook niet zou geloven denk ik (hij heeft het samen met de adviseur ingevuld).
Maar gaan ze dan niet moeilijk doen als ze erachter komen dat hij erover gelogen heeft? Hij zegt heel laconiek dat het gewoon verkeerd ingevuld is dan (dat is zijn plan). Een leugen met een andere leugen verhullen.

Ik zal hem in ieder geval zeggen dat hij zich niet druk moet maken...straks heeft hij ook nog een hoge bloeddruk erdoor
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:27:58 #253
236264 crew  capricia
pi_67897531
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:20 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Hahaha ja inderdaad, kon hij beter nog lager opgeven. Alhoewel de adviseur het dan ook niet zou geloven denk ik (hij heeft het samen met de adviseur ingevuld).
Maar gaan ze dan niet moeilijk doen als ze erachter komen dat hij erover gelogen heeft? Hij zegt heel laconiek dat het gewoon verkeerd ingevuld is dan (dat is zijn plan). Een leugen met een andere leugen verhullen.

Ik zal hem in ieder geval zeggen dat hij zich niet druk moet maken...straks heeft hij ook nog een hoge bloeddruk erdoor
Als dat zijn enige leugentje om bestwil is, heeft hij niets te vrezen. Ze zijn meer geinteresseerd in ziektes in je familie en zo.
En neem maar van mij aan dat iemand die 80 KG weegt het verschil niet ziet tussen 114 en 134 KG.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67897803
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Als dat zijn enige leugentje om bestwil is, heeft hij niets te vrezen. Ze zijn meer geinteresseerd in ziektes in je familie en zo.
En neem maar van mij aan dat iemand die 80 KG weegt het verschil niet ziet tussen 114 en 134 KG.
Nou dan hoop ik maar dat hij doorgegeven heeft dat zijn vader suikerziekte heeft, sinds 2 jaar ofzo. Want als hij dat óók niet heeft opgegeven, dan wordt het wel erg.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:40:34 #255
236264 crew  capricia
pi_67897922
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:36 schreef Roosjess het volgende:

[..]

Nou dan hoop ik maar dat hij doorgegeven heeft dat zijn vader suikerziekte heeft, sinds 2 jaar ofzo. Want als hij dat óók niet heeft opgegeven, dan wordt het wel erg.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat zijn uitslag wordt...blijf posten aub!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67898009
Zal ik doen!
Maar het zal nog wel even duren, want hij heeft pas maandag de offerte getekend.

Ik hoop maar niet dat hij afgekeurd wordt, op basis van al zijn leugens...maar ik zal ook niet vreemd opkijken.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:58:47 #257
236264 crew  capricia
pi_67898471
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:43 schreef Roosjess het volgende:
Zal ik doen!
Maar het zal nog wel even duren, want hij heeft pas maandag de offerte getekend.

Ik hoop maar niet dat hij afgekeurd wordt, op basis van al zijn leugens...maar ik zal ook niet vreemd opkijken.
Mijn ervaring: Ze zitten niet te wachten op al dat gezeur en gecontroleer. Ze zijn blij als ze hun verzekering aan je kunnen slijten... Dat zegt genoeg over hoeveel ze aan je verdienen!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67900389
hallo allen

Eeven een vraagje want hypotheken... daar weet ik niet zo heel erg veel van
Wij wonen nu in een koophuis, stel wij gaan verhuizen en kopen een ander huis, neem je dan je hypotheek mee of sluit je een nieuwe af?
Stel wij verkopen ons huis voor 260k en de hypotheek is voor 220k, nieuwe huis kost 190k inclusief kk.
Hebben wij dan 40k overwaarde? Moeten we een nieuwe hypotheek afsluiten omdat het nieuwe huis goedkoper is?

Dank alvast
pi_67901677
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:02 schreef Hayley84 het volgende:
hallo allen

Eeven een vraagje want hypotheken... daar weet ik niet zo heel erg veel van
Wij wonen nu in een koophuis, stel wij gaan verhuizen en kopen een ander huis, neem je dan je hypotheek mee of sluit je een nieuwe af?
Stel wij verkopen ons huis voor 260k en de hypotheek is voor 220k, nieuwe huis kost 190k inclusief kk.
Hebben wij dan 40k overwaarde? Moeten we een nieuwe hypotheek afsluiten omdat het nieuwe huis goedkoper is?

Dank alvast
Met de verkoopopbrengst wordt de oude hypotheek ingelost en voor de nieuwe woning sluit je een nieuwe hypotheek af. Wat wel kan (is afhankelijk van de verstrekker), is dat je de huidige voorwaarden meeneemt.

Overwaarde = 40.000 inderdaad
pi_67901725
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn ervaring: Ze zitten niet te wachten op al dat gezeur en gecontroleer. Ze zijn blij als ze hun verzekering aan je kunnen slijten... Dat zegt genoeg over hoeveel ze aan je verdienen!
Neuh, dat valt nogal tegen. Er zijn verzekeraars die echt mierenneuken wat dat betreft. (als ze moeten uitkeren zijn ze een stuk meer geld kwijt. Het gaat nog steeds om wat een aanvaardbaar risico is)
pi_67902923
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Met de verkoopopbrengst wordt de oude hypotheek ingelost en voor de nieuwe woning sluit je een nieuwe hypotheek af. Wat wel kan (is afhankelijk van de verstrekker), is dat je de huidige voorwaarden meeneemt.

Overwaarde = 40.000 inderdaad
Ok bedankt, en als je een nieuwe hypotheek afsluit kijken ze weer opnieuw naar je salaris etc?
Mijn man heeft bijv. nu wel een vast contract (bij afsluiten huidige hypo niet) maar ik heb nu uitzend werk.
Maar we hebben nu natuurlijk ook overwaarde.. pfff moet echt eens langs een hypotheekverstrekker gaan.
pi_67902947
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 18:38 schreef Hayley84 het volgende:

[..]

Ok bedankt, en als je een nieuwe hypotheek afsluit kijken ze weer opnieuw naar je salaris etc?
Mijn man heeft bijv. nu wel een vast contract (bij afsluiten huidige hypo niet) maar ik heb nu uitzend werk.
Maar we hebben nu natuurlijk ook overwaarde.. pfff moet echt eens langs een hypotheekverstrekker gaan.
Alles wordt opnieuw beoordeeld, inderdaad.

Naar de hypotheekverstrekker is pas de laatste stap. Eerst hier kennis opdoen
  vrijdag 10 april 2009 @ 20:08:03 #263
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_67905523
F_H, kun je mijn vraag ook aub nog bekijken/beantwoorden.

Thnx.
pi_67910925
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:51 schreef jojomen4 het volgende:
Als je weet welke woningen recent verkocht zijn, kun je bij het Kadaster de verkoopprijzen opvragen. Dat kan online en per sms.
quote:

Mja, of het succesvol is, is afhankelijk van een aantal factoren: hoe lang staat het te koop en wat hebben vergelijkbare woningen als verkoopprijs/transactieprijs.

Bieden met 140 kan prima. Het is aan de verkopers om aan te geven of dat een onderhandelbaar bod is. Als dat het niet is, dán zou ík zeggen dat je een bod doet van 150, wat tevens je eindbod is. Take it or leave it.
Dan ga ik er wel vanuit dat die 150 echt jouw eindbod is. Als dat zo is, moet je daar ook niet vanaf wijken, denk ik, want dat is die woning waard voor je. Ga er dan ook geen emoties bij laten komen, want er zullen nog meer woningen zijn.
  vrijdag 10 april 2009 @ 22:44:13 #265
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_67911661
Dank. Dat van de emoties ben ik niet van. Ik ga niet over het bedrag dat ik vooraf als maximaal heb vastgesteld.

Weet je ook hoe het zit met garant staan van ouders? Als ik met mijn salaris 150 kan lenen, en met garantstelling van m'n ouders wil ik 200 lenen, staan mijn ouders dan garant voor de 200 of voor de 50?

Ik was paar maanden geleden op gesprek bij de hypotheekshop, en deze man vertelde me dat m'n ouders bij alle banken, behalve Rabo, voor de 200 garant zouden staan. M'n vader hoorde gisteren bij de tennisclub van iemand die er verstand van zou hebben dat het bij de meeste banken niet zo is (als de hypotheekshop adviseur ons vertelde) en dat de ouders bij de meeste banken dus alleen garant staan voor de de 50.

Wat weet jij (of iemand anders) ?
pi_67912734
Over het algemeen eisen verstrekkers allemaal volledige mede-(hoofdelijke) aansprakelijkheid voor die 200. Wel staat er dan iets in de voorwaarden als (vrij vertaald): Op het moment dat je zelf de lasten (aantoonbaar) kunt dragen, dan kan die aansprakelijkheid weg.
  zaterdag 11 april 2009 @ 10:16:43 #267
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_67918647
Ok, dat is dus balen. Wat dat wil ik niet echt.

En op het moment dat ik 180k van de bank leen, en appart 70 k van m'n ouders die overwaarde op hun hypotheek opnemen (en ik beide leningen laat vastleggen bij notaris), kan ik dan de rente over de 250k aftrekken van de belasting? Of alleen de 180k van de bank?
  zaterdag 11 april 2009 @ 18:09:40 #268
62913 Blik
The one and Only!
pi_67928889
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 10:16 schreef jojomen4 het volgende:

En op het moment dat ik 180k van de bank leen, en appart 70 k van m'n ouders die overwaarde op hun hypotheek opnemen (en ik beide leningen laat vastleggen bij notaris), kan ik dan de rente over de 250k aftrekken van de belasting? Of alleen de 180k van de bank?
Van 250k, mits de lening ook als zodanig geregisreerd wordt. Google maar eens op "familiebank". Een zeer veel gebruikte constructie. Ik doe het op het moment ook voor een klein gedeelte van de hypotheek
  zaterdag 11 april 2009 @ 18:54:28 #269
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_67930051
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 15:43 schreef Roosjess het volgende:
Zal ik doen!

Hoi Roosjess, in 2002 hebben wij ook een huis gekocht en ik heb (en had toen ook al) een behoorlijk overgewicht. Ik heb wel overwogen in de vragenlijst mijn gewicht wat lager op te zetten, maar ja ik weet dat ik me daar zo schuldig over ga voelen en bang ben betrapt te worden. Dus ik ben maar gewoon eerlijk geweest.
Ik moest wel naar een medische keuring. Dat vond ik zooo rot, maar achteraf stelt het weinig voor. Je arts weegt je, neemt je bloeddruk op, luistert naar je hartslag en je longen. Mijn bloeddruk was toen ook net iets te hoog. Toen zei die arts, joh ga even in dit kamertje liggen en relaxen, dan meet ik over een paar minuutjes weer je bloeddruk. Nou dat heeft dus goed goed geholpen want daarna was m'n bloeddruk gewoon goed. Door (onbewuste) spanning kan die stijgen en tja de arts vond het ook wel sneu als dat nou de kosten zou opdrijven.

Overigens gaf de ank ook aan dat zo'n keuring eigenlijk niet tot een afwijzing zou (kunnen?) leiden, maar alleen een premieverhoging. Volgens mij betalen we nu iets van 5 euro meer per maand dan als ik een normaal gewicht zou hebben. Nou ja, dat valt dus ook wel mee..

Succes in iedergeval.
klerkje
  zaterdag 11 april 2009 @ 20:56:40 #270
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_67933823
Dank Blik.
pi_67936455
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:09 schreef Blik het volgende:

[..]

Van 250k, mits de lening ook als zodanig geregisreerd wordt. Google maar eens op "familiebank". Een zeer veel gebruikte constructie. Ik doe het op het moment ook voor een klein gedeelte van de hypotheek
Waar moet de lening geregistreerd worden

Het is hooguit handig om e.e.a. in een overeenkomst vast te leggen.

Als ik met m'n creditcard spullen koop voor het verbouwen van m'n woning, dan is de betaalde rente ook aftrekbaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Five_Horizons op 11-04-2009 22:34:47 ]
  zondag 12 april 2009 @ 15:20:42 #272
62913 Blik
The one and Only!
pi_67950282
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 22:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waar moet de lening geregistreerd worden

Het is hooguit handig om e.e.a. in een overeenkomst vast te leggen.

Als ik met m'n creditcard spullen koop voor het verbouwen van m'n woning, dan is de betaalde rente ook aftrekbaar.
Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplicht
pi_67950306
quote:
Op zondag 12 april 2009 15:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplicht

Dat hoeft niet
pi_67950390
quote:
Op zondag 12 april 2009 15:20 schreef Blik het volgende:

[..]

nope, zelfs een mondelinge overeenkomst is voldoende. Als is het lastiger te bewijzen. Overigens heeft naar de belastingdienst sturen nada nut, gaat daar het ronde archief in. Laten waarmerken door notaris of Registratie & Sucessie wel. Maar alleen voor de bewijslast t.a.v. bestaan van een overeenkomst, heeft in principe niets te maken met aftrekbaarheid.
pi_67964859
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 10:16 schreef jojomen4 het volgende:

Volledig aftrekbaar ( mits het gebruikt is voor verwerving danwel verbetering van de eigen woning ) dus niet als je er een bankstel voor koopt . Veel gebruikte constructie is dat de rente die dan ouders betaald moet worden net iets hoger is dan de "normale" rente die de bank in rekening brengt. Immers je ouders lopen ook meer risico. De belastingdienst accepteert deze hogere rente ook ( niet onbeperkt hoog ). Op deze wijze heb jij dus meer hypotheekrenteaftrek.

Middels de jaarlijkse schenkingsvrijstelling kunnen de ouders dan weer een gedeelte van de betaalde rente belastingvrij terug aan het kind geven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Seb1979 op 12-04-2009 23:45:38 ]
pi_67965021
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 22:44 schreef jojomen4 het volgende:
Dank. Dat van de emoties ben ik niet van. Ik ga niet over het bedrag dat ik vooraf als maximaal heb vastgesteld.

Weet je ook hoe het zit met garant staan van ouders? Als ik met mijn salaris 150 kan lenen, en met garantstelling van m'n ouders wil ik 200 lenen, staan mijn ouders dan garant voor de 200 of voor de 50?

Ik was paar maanden geleden op gesprek bij de hypotheekshop, en deze man vertelde me dat m'n ouders bij alle banken, behalve Rabo, voor de 200 garant zouden staan. M'n vader hoorde gisteren bij de tennisclub van iemand die er verstand van zou hebben dat het bij de meeste banken niet zo is (als de hypotheekshop adviseur ons vertelde) en dat de ouders bij de meeste banken dus alleen garant staan voor de de 50.

Wat weet jij (of iemand anders) ?
Bij de meeste banken worden je ouders mede hoofdelijk aansprakelijk voor de totale lening. Met andere woorden als jij je rente niet netjes betaald komen ze die bij je ouders halen. Je adviseur heeft/had dan ook gelijk.

Overigens als je inkomen in de loop der tijd stijgt kan deze aansprakelijkheid weer vervallen. Bij de Rabobank is het volgens mij inderdaad zo dat je ouders echt borg kunnen staan voor het bedrag wat jij zonder hun hulp niet zou kunnen lenen. ( de generatie hypotheek heet deze volgens mij bij hun ).
  maandag 13 april 2009 @ 20:00:39 #277
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_67984136
hallo! Hier een vraag over overwaarde.

Wij zijn beide onze huizen aan het verkopen om samen een nieuw huis te kopen. Beide hebben een beetje overwaarde, bij elkaar ongeveer 17.000 euro (hopen we). Nu zijn hebben we een huis op het oog wat we 'makkelijk' kunnen betalen. Het is verplicht om de overwaarde in het huis te steken hebben we begrepen. Dat is prima, maar het huis wat we willen kopen is af op een likje verf en kleine dingen na. Dus we hoeven niet te verbouwen. Nu heeft de hypotheker (en ik denk niet dat we daar onze hypotheek gaan afsluiten met een rente van 5.95%) de overwaarde van het aflossingvrije gedeelte afgetrokken. Dit scheelt ons 50 euro per maand over 30 jaar, dat is natuurlijk helemaal niets vinden wij. Wat zijn er nog meer voor opties? Bijvoorbeeld:
- kunnen wij de 17.000 euro al inleggen als gedeelte van de spaarhypotheek?
- eigenlijk zouden wij wat meubels moeten kopen (huis is voor ons nogal groot) kunnen wij 17.000 euro van de hypotheek afhalen (van 318.000 naar 301.000 is het dan) en dan extra geld lenen om spullen voor het huis te kopen? Klinkt voor mij heel raar maar ik heb geen idee of dat kan.

Weet iemand dat? Alvast bedankt!
pi_67984227
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:00 schreef becky27 het volgende:
hallo! Hier een vraag over overwaarde.

Wij zijn beide onze huizen aan het verkopen om samen een nieuw huis te kopen. Beide hebben een beetje overwaarde, bij elkaar ongeveer 17.000 euro (hopen we). Nu zijn hebben we een huis op het oog wat we 'makkelijk' kunnen betalen. Het is verplicht om de overwaarde in het huis te steken hebben we begrepen. Dat is prima, maar het huis wat we willen kopen is af op een likje verf en kleine dingen na. Dus we hoeven niet te verbouwen. Nu heeft de hypotheker (en ik denk niet dat we daar onze hypotheek gaan afsluiten met een rente van 5.95%) de overwaarde van het aflossingvrije gedeelte afgetrokken. Dit scheelt ons 50 euro per maand over 30 jaar, dat is natuurlijk helemaal niets vinden wij. Wat zijn er nog meer voor opties? Bijvoorbeeld:
- kunnen wij de 17.000 euro al inleggen als gedeelte van de spaarhypotheek?
Dat kan, maar dan kom je in de problemen met de bijleenregeling. De rente over die 17.000 (die je dan dus wél leent) is niet aftrekbaar.
quote:
- eigenlijk zouden wij wat meubels moeten kopen (huis is voor ons nogal groot) kunnen wij 17.000 euro van de hypotheek afhalen (van 318.000 naar 301.000 is het dan) en dan extra geld lenen om spullen voor het huis te kopen? Klinkt voor mij heel raar maar ik heb geen idee of dat kan.

Weet iemand dat? Alvast bedankt!
Hoe bedoel je dit? Leen je nu 301.000 of 318.000? Het meest voordelig is toch echt om het in de hypotheek te doen, qua rente. Renteaftrek heb je in beide gevallen niet.
  maandag 13 april 2009 @ 20:45:53 #279
144784 PietjePrecies
past precies!!
pi_67985460
Hoelala....vanavond DSB hypotheken bij RADAR.

Heftig, wat een stelletje oplichters.
  maandag 13 april 2009 @ 22:18:12 #280
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_67988661
De rente over de 17.000 euro is niet aftrekbaar als je dat in de hypotheek stopt? Die begrijp ik dan weer niet. Die 17.000 euro is overwaarde, volgens de hypotheker zou dan de hypotheek van 318.000 naar 301.000 gaan waardoor de maandlasten 50 euro per maand minder werden. over de bijleenregeling heb ik niets gehoord (straks even googlen of zo).

We moeten voor het huis 318.000 lenen. Wanneer we de overwaarde in de hypotheek stoppen dan lenen we 301.000 zegt men. We hebben wat meubels nodig en zouden dus wat meer willen lenen bijvoorbeeld 6000 euro extra. Ten eerste weet ik niet of dat dat kan. Ten tweede gaat dan de hypotheek naar 307.000 en kan dat??
  maandag 13 april 2009 @ 22:18:52 #281
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_67988673
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:45 schreef PietjePrecies het volgende:
Hoelala....vanavond DSB hypotheken bij RADAR.

Heftig, wat een stelletje oplichters.
niet gezien, vertel?
pi_67990794
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:18 schreef becky27 het volgende:
De rente over de 17.000 euro is niet aftrekbaar als je dat in de hypotheek stopt? Die begrijp ik dan weer niet. Die 17.000 euro is overwaarde, volgens de hypotheker zou dan de hypotheek van 318.000 naar 301.000 gaan waardoor de maandlasten 50 euro per maand minder werden. over de bijleenregeling heb ik niets gehoord (straks even googlen of zo).
Die bijleenregeling is juist de reden dat je je overwaarde 'verplicht' in de nieuwe woning moet steken.

Als je die 17.000 euro niet in het nieuwe huis steekt en je leent dus gewoon 318.000, dan heb je over 17.000 euro daarvan geen overwaarde.
quote:
We moeten voor het huis 318.000 lenen. Wanneer we de overwaarde in de hypotheek stoppen dan lenen we 301.000 zegt men. We hebben wat meubels nodig en zouden dus wat meer willen lenen bijvoorbeeld 6000 euro extra. Ten eerste weet ik niet of dat dat kan. Ten tweede gaat dan de hypotheek naar 307.000 en kan dat??
Dat geld kun je lenen (de woning is immers het onderpand). Wel wordt er net iets anders gekeken naar die 6.000 euro voor wat betreft je het kán lenen op basis van je inkomen, maar als jullie die 318.000 op basis van het inkomen zouden kunnen lenen, dan zal die 6.000 euro ook geen probleem vormen.

De rente over die 6.000 euro is niet aftrekbaar.

Overigens: (en dat heeft die adviseur je vast verteld) je bent nu uitgegaan van een fictieve overwaarde. Ik neem aan dat je eerst beide woningen verkocht wilt hebben? Mocht dat niet het geval zijn, dan zal de nieuwe hypotheekverstrekker er waarschijnlijk vanuit gaan dat de woning die nog niet verkocht is, verkocht zal gaan worden voor 90% van de executiewaarde (om veilig te zitten). Dus wanneer één van de woningen te koop staat voor 150.000,-, dan zal de verstrekker er vanuit gaan dat deze woning verkocht gaat worden voor 121.500 (90% van 90% van de vrije verkoopwaarde).

Dit doen ze om je over-/onderwaarde voor de nieuwe hypotheek te bepalen.
pi_67997746
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 18:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Alles wordt opnieuw beoordeeld, inderdaad.

Naar de hypotheekverstrekker is pas de laatste stap. Eerst hier kennis opdoen
ha ok dan

Stel we hebben 40k overwaarde, wat mogen we hiermee doen?
Moet alles persé terug in het nieuwe huis gestopt worden?
Of mag je ook een bedrag gebruiken voor iets anders, bijvoorbeeld een auto of meubels?
pi_67998196
Hmm net hierboven even meegelezen...
Wat een regels weer allemaal.. pff...

Nou hier weer een "stel" verhaal.
Stel.. wij verkopen ons huidige huis met 40k overwaarde en kopen een goedkoper huis terug.
Huidige hypo is 220k, overwaarde 40k, nieuwe hypo is 200k.
Nieuwe keuken, nieuwe vloer, 15k.
25k overwaarde over. Wat mag je hiermee doen?
Mag je dan 10k zelf gebruiken voor "overige" en de rest inleggen op de hypo ? Dus dan wordt de hypotheek 185k ? Maar dan kun je over de 185k toch wel gewoon de rente aftrekken?
  dinsdag 14 april 2009 @ 10:43:17 #285
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_67998382
quote:
Op maandag 13 april 2009 23:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]
Overigens: (en dat heeft die adviseur je vast verteld) je bent nu uitgegaan van een fictieve overwaarde. Ik neem aan dat je eerst beide woningen verkocht wilt hebben? Mocht dat niet het geval zijn, dan zal de nieuwe hypotheekverstrekker er waarschijnlijk vanuit gaan dat de woning die nog niet verkocht is, verkocht zal gaan worden voor 90% van de executiewaarde (om veilig te zitten). Dus wanneer één van de woningen te koop staat voor 150.000,-, dan zal de verstrekker er vanuit gaan dat deze woning verkocht gaat worden voor 121.500 (90% van 90% van de vrije verkoopwaarde).

Dit doen ze om je over-/onderwaarde voor de nieuwe hypotheek te bepalen.
We willen inderdaad pas kopen als onze beide woningen zijn verkocht, die van mijn vriend is zo goed als verkocht en bij de overdracht of iets eerder komt de mijne in de verkoop. De adviseur heeft niets trouwens niets gezegd over die 90% van de executiewaarde. Dat wist ik dus ook niet. Maar goed, ik denk ook niet dat we bij die partij uiteindelijk terecht komen.

Ik heb nu trouwens een hypotheek bij GMAC, met een rente van 4.15% voor nog ongeveer 7.5 jaar (met NHG wat straks kom te vervallen natuurlijk). Kan ik ook zonder tussenpersoon een hypotheek bij hen afsluiten? Volgens de hypotheker is het mogelijk de hypotheek te verhogen ondanks dat ze geen nieuwe hypotheken meer afsluiten.
pi_67998596
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 10:36 schreef Hayley84 het volgende:
Hmm net hierboven even meegelezen...
Wat een regels weer allemaal.. pff...

Nou hier weer een "stel" verhaal.
Stel.. wij verkopen ons huidige huis met 40k overwaarde en kopen een goedkoper huis terug.
Huidige hypo is 220k, overwaarde 40k, nieuwe hypo is 200k.
Nieuwe keuken, nieuwe vloer, 15k.
25k overwaarde over. Wat mag je hiermee doen?
Mag je dan 10k zelf gebruiken voor "overige" en de rest inleggen op de hypo ? Dus dan wordt de hypotheek 185k ? Maar dan kun je over de 185k toch wel gewoon de rente aftrekken?
Je laatste vraag: ja, dat mag.

Maar die overwaarde blijft wel staan (eigenwoningreserve) minus de kosten voor de keuken/vloer (het bedrag voor verbetering/verbouwing van de eigen woning, mits die hoger zijn dan 5.000 per kalenderjaar (10.000 voor fiscale partners), wat bij jullie het geval is. Die 25.000 blijft staan.

Overigens mag je de verkoopkosten (makelaarscourtage bijvoorbeeld) van de overwaarde aftrekken.

Het restant (25.000 minus kosten van verkoop) blijft nog 5 jaar staan. (die is dus relevant als je binnen 5 jaar weer gaat verhuizen)
pi_67998651
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 10:22 schreef Hayley84 het volgende:

[..]

ha ok dan

Stel we hebben 40k overwaarde, wat mogen we hiermee doen?
Moet alles persé terug in het nieuwe huis gestopt worden?
Of mag je ook een bedrag gebruiken voor iets anders, bijvoorbeeld een auto of meubels?
Volgens mij moet het geld besteed worden aan de woning.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2009 10:53:38 ]
pi_67998757
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 10:43 schreef becky27 het volgende:

[..]

We willen inderdaad pas kopen als onze beide woningen zijn verkocht, die van mijn vriend is zo goed als verkocht en bij de overdracht of iets eerder komt de mijne in de verkoop. De adviseur heeft niets trouwens niets gezegd over die 90% van de executiewaarde. Dat wist ik dus ook niet. Maar goed, ik denk ook niet dat we bij die partij uiteindelijk terecht komen.

Ik heb nu trouwens een hypotheek bij GMAC, met een rente van 4.15% voor nog ongeveer 7.5 jaar (met NHG wat straks kom te vervallen natuurlijk). Kan ik ook zonder tussenpersoon een hypotheek bij hen afsluiten? Volgens de hypotheker is het mogelijk de hypotheek te verhogen ondanks dat ze geen nieuwe hypotheken meer afsluiten.
Zonder tussenpersoon is het niet mogelijk een hypotheek daar af te sluiten, maar de vraag is of het gunstig is. De rentes van GMAC zijn momenteel erg hoog in vergelijking met de rest van de markt (niet raar: men kan geen geld meer aantrekken en moet dus een hoge rente berekenen).
pi_67998779
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 10:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij moet het geld besteed worden aan de woning.
Het stond er nog niet, maar ze gaan goedkoper wonen (je hebt/houdt altijd het recht om minimaal de rente over de oude eigenwoningschuld (de hoogte althans) af te trekken)
  dinsdag 14 april 2009 @ 11:27:12 #290
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_67999785
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 10:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zonder tussenpersoon is het niet mogelijk een hypotheek daar af te sluiten, maar de vraag is of het gunstig is. De rentes van GMAC zijn momenteel erg hoog in vergelijking met de rest van de markt (niet raar: men kan geen geld meer aantrekken en moet dus een hoge rente berekenen).
Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.
Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaalt). En bij banken, welke dan op dit moment? Rabo is niet echt voordelig volgens mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door becky27 op 14-04-2009 13:30:31 (oeps knoeperd van een spelfout) ]
pi_68000627
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:18 schreef becky27 het volgende:

[..]

niet gezien, vertel?
Uitzending gemist??

Schandalig hoe zij de mensen op kosten jagen. Nou hebben ze uiteraard wel steeds diegenen met weinig verstand en dollartekens als ogen te pakken, maar dan nog.
Hypotheken verstrekken die veel hoger liggen dan de executiewaarde van het huis. je dacht dat het niet mogelijk was in nederland, maar bij DSB kan alles. Dankzij een onoverzichtelijk woud van regeltjes, clausules en verrzekeringen worden de mensen genaaid.
  dinsdag 14 april 2009 @ 11:51:18 #292
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_68000755
Hmm, dubieus dus, wij zaten ook te kijken naar DSB vanwege de lage rente. Ik zal die uitzending eens opzoeken vanavond.
pi_68001415
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 10:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het stond er nog niet, maar ze gaan goedkoper wonen (je hebt/houdt altijd het recht om minimaal de rente over de oude eigenwoningschuld (de hoogte althans) af te trekken)
Ow niet gelezen
pi_68001430
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:47 schreef Hammar het volgende:

[..]

Uitzending gemist??

Schandalig hoe zij de mensen op kosten jagen. Nou hebben ze uiteraard wel steeds diegenen met weinig verstand en dollartekens als ogen te pakken, maar dan nog.
Hypotheken verstrekken die veel hoger liggen dan de executiewaarde van het huis. je dacht dat het niet mogelijk was in nederland, maar bij DSB kan alles. Dankzij een onoverzichtelijk woud van regeltjes, clausules en verrzekeringen worden de mensen genaaid.
Is ook een kwestie van een (goede) tussenpersoon gebruiken, goed advies kost ook geld.. Maar een leuk detail is al bijvoorbeeld dat je voor een NHG weliswaar een overlijdensrisico verzekering af moet sluiten, maar datje helemaal niet verplicht bent om dit te doen bij de hypotheekverstrekker, sterker nog, daar verdienen ze vaak het echte geld mee. Onze adviseur adviseerde hypotheek A, met de verzekering bij B. Dat scheelde toch weer een paar tientjes premie per maand per persoon..

De adviseur van de ING wilde het eerst niet geloven, maar na controle is hij ook met die verzekering gaan rekenen, het eigen ING product was bijna 2x zo duur..

En bij wie staan die dollar eurotekens in de ogen? Veel huiseigenaren zien ook alleen maar de gouden bergen, zonder voorwaarden goed te lezen etc.. Begrijp me niet verkeerd, DSB is zeker niet het braafste jongetje van de klas, maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 14 april 2009 @ 12:23:04 #295
85962 ioko
I Appear Missing
pi_68001775
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:27 schreef becky27 het volgende:

[..]

Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.
Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaald). En bij banken, welke dan op dit moment? Rabo is niet echt voordelig volgens mij.
Bij de rabo hebben wij een rente van 5.6 gekregen, vorige week. Ik denk dat hij wel wat is opgelopen, maar 5.9 lijkt me wel wat hoog.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_68003300
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:27 schreef becky27 het volgende:

[..]

Precies, er ligt nog een hele wereld onder die 5,9%.
quote:
Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaaldT).
Alsof je bij een bank zelf niet betaalt.... (die adviseurs werken ook gewoon op provisiebasis, hoor...)

Ik begrijp eigenlijk niet wat er zo vervelend is dat een tussenpersoon geld voor z'n diensten krijgt. Hij verleent jou een dienst (we praten over een behoorlijk pak geld) en dan mag dat geen geld kosten.

Zolang men nog niet bereid is om gewoon (zoals bij de timmerman bijvoorbeeld ook gewoon gebeurt) op uurtarief te betalen, blijf je houden dat het ondoorzichtig is wat de beste man/vrouw verdient aan het advies dat hij/zij geeft.
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:34:37 #297
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_68003957
Je hebt ook gelijk hoor maar ik was zo ontzettend verbaasd over het feit dat de hypotheker 5.95% als meest voordelige rente aangaf dat ik meteen weer honderduizend beren op de weg zie. Gedachtenkronkels als "er gaat zeker 0.45% rente in het advies zitten". Dikke onzin natuurlijk, maar dan nog neemt het niet weg dat die 5.95% veel te hoog is. Binnenkort maar een afspraak met de hypotheekshop oid maken.

Heb de spelfout aangepast, oeps .
pi_68009626
Nou, wat de DSB betreft, als je bij een bonafide hypotheekverstrekker rond de 1400 euro maandelijks betaald en DSB zet die hypotheek om naar 700 euro per maand, dan denken veel mensen: sowww da's lekker......dat heb ik mooi verdiend!
Bij mij echter gaat er dan toch wel een lichte branden (of liever gezegd een zwaailicht met alarmbellen)

Het gaat dus vaak om mensen die hun hypotheek oversluiten omdat ze minder betalen willen. Die gaan er met boter en suiker in bij DSB.
pi_68010198
Ik heb net met de ING gebeld voor een verhoging van de hypo met 20.000 euro. We kwamen uit op een annuïteitenhypo voor 5 jaar op 5,2%. Mijn lopende hypo die eerst bij de Postbank zat, maar nu dus bij de ING, heb ik een zogenaamde loyaliteitsbonus opgebouwd. Volgens meneer mocht ik deze niet gebruiken voor een verhoging. Is er nog wat te doen aan die afsluitprovisie?

Tevens zat er een 'zogenaamde' korting in (clausule) dat ik niet binnen 5 jaar mag verhuizen, tenzij ik de nieuwe hypotheek ook bij hun neem. Is dit normaal?

Valt er nog wat af te dingen op die 5,2% ?

Tevens kon ik niet aflossingsvrije hypo nemen omdat er iets was met te hoge hypo tegenover waarde huis... hoe kan ik zoiets berekenen?

Alvast bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door D-MIXXX op 14-04-2009 17:31:37 ]
  dinsdag 14 april 2009 @ 20:54:39 #300
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_68019138
Ik wil graag even Vijf_Horizonten (en alle anderen) bedanken voor jullie dagelijkse hulp en advies! Ik vind het erg sympathiek en heb er bijzonder veel aan.

Bedankt dus!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')