Nou ik woon eigenlijk mijn hele leven in en rond Nijmegen. Daar wil ik ook blijven. Zeker buiten Nijmegen omdat 's avonds aan alle kanten file staat als je Nijmegen weer in wiltquote:Op woensdag 25 maart 2009 12:00 schreef Soohr het volgende:
[..]
van de ene kant,
als je niet aan een stad gehecht bent dan kan je inderdaad even afwachten om te kijken wat ivm je werk een mooie standplaats is,
van de andere kant,
Je kan naar zoveel verschillende plekken elke paar maanden worden gestuurd dat het eigenlijk ook geen drol uitmaakt waar je woont, in de file kom je toch
Waarom 50/50?quote:Op maandag 23 maart 2009 20:06 schreef Reena het volgende:
Ik zit te twijfelen tussen 2 hypotheken. Eentje van de ABN Amro, via Huis & Hypotheek en de andere is van de ING (beide spaarhypotheken met deel aflossingsvrij 50/50). De brutomaandlasten zijn bijna hetzelfde (scheelt 2 euro), terwijl de rente wel ietwat verschilt. ING biedt 4,9% voor 10 jaar vast en ABN Amro 5,25% voor 10 jaar vast.
Maar ik heb gehoord dat de ING niet zo OK is met de voorwaarden in vergelijking met de ABN Amro (bijvoorbeeld boete als je huis eerder verkoopt en een 2-sporen rentebeleid).
Is er iemand die uit zijn of haar hoofd weet of dat zo is? En wat erg belangrijk is om zeker te checken bij de voorwaarden? Ik ga sowieso die adviseur nog even aan de tand voelen...
50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:45 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Waarom 50/50?
Overigens kan deze ex-ABN AMRO hypotheekadviseur je vertellen dat AAB een 34324 sporen rentebeleid hanteert.
Je kan overigens de voorwaarden gewoon naast elkaar leggen en even doorspitten. Ik vind het zelf (soms) wat ver gaan om dat allemaal te gaan vergelijken. Want naast de hypotheek voorwaarden zal je dan ook de algemene bankvoorwaarden moeten gaan vergelijken... Bij ABN AMRO een pagina of -tig
Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:13 schreef Reena het volgende:
[..]
50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.
En ik ga maar eens wat voorwaarden uitpluizen. Volgens mij kom je bijna niet onder zo'n 2-sporig rentebeleid uit...
Oh ja, klopt...60/40quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.
Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.quote:
OK bedankt voor de info!quote:Op woensdag 25 maart 2009 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.
Bij de ING mochten we veel meer boetevrij inlossen. En stiekum bouwde ik daar ook meer op in het spaardepot dat mijn partner bij de ABN toen der tijd deed...
En ik las laatst dat bij de variabele rente de ING het vrij netjes doet in vergelijk met andere verstrekkers.
Dat is zo...ik durf het niet zolang vast te zetten omdat ik echt GEEN idee heb hoelang ik er wil wonen. 10 jaar vond ik in het begin wel lang klinken, maar ik denk wel dat ik er 10 jaar wil wonen. Daarna zie ik wel weer.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:58 schreef capricia het volgende:
Maar misschien wil je wel 30 jaar in je woning wonen en niets aan je hypotheek veranderen in de tussentijd.
Ik kan dat niet voor je bepalen.
De gem. NLers verhuisd eens in de 7 jaar...maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou/jullie te gelden!
Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je aan maandlasten kwijt wilt zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:12 schreef Geerd het volgende:
Hoe gaat dat dan precies/wat zijn de mogelijkheden?
Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
vanaf 23 maart is het niet meer mogelijk om bij Obvion euribor + opslag af te sluiten. Rabobank heeft deze hypotheekvorm ook eruit gegooid. Voor wat het waard is begreep ik vandaag dat bestaande klanten te maken zullen hebben met een opslag van 2,5% ipv 1,35% (was in november nog 0,7%). Maar dat laatste is geloof ik nog niet gecommuniceerd....
waarom zou het me nu helemaal niet verbazen als de andere (groot)banken volgen...
OK, dat is wel leuk om te horenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Als het voor de NHG akkoord is, gaan verstrekkers er ook mee akkoord, onder NHG-voorwaarden.
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerdquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:52 schreef Fogel het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?
Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:54 schreef Roosjess het volgende:
[..]
OK, dat is wel leuk om te horen
Nog een vraagje dan: als je een spaarhypotheek neemt, moet je een overlijdensrisicoverzekering nemen (of levensverzekering?). Dan moet je vast ook zo'n gezondheidsverklaring invullen. Nou ben ik helemaal gezond *knocks on wood* maar heb ik wel overgewicht. Zou dat een reden kunnen zijn om mij af te wijzen voor een hypotheek? (nee, ik hoef niet uit een huis getakeld te worden, zo erg is het niet, maar ik heb wel wat extra kilo's)
maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken makenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.
Daarom staat ie ook tussen haakjes.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken makenDe opslag is immers niet vast.
Nette banken bestaan niet.
Ja, stel je voor dat de bonus van de topmannen dit jaar slechts 5 miljoen is pp ipv 20quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:22 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!
Ik kan wel leven met een eventuele toeslag, alhoewel mijn BMI volgens mij geen 30 is.
Nu kan ik wat rustiger slapen
Ik dacht dat als ze een antwoord niet zo OK vonden, dat er dan een heel onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij een artsquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).
Ik had toen d'r tijd de vraag er in staan of ik rookte...en ja...wat antwoord je dan?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:26 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Ik dacht dat als ze een antwoord niet zo OK vonden, dat er dan een heel onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij een arts![]()
Ik heb me hier ZO druk over gemaakt de laatste paar weken. Misschien klinkt dat heel vreemd.
Dit is wel een opluchting
Hehehe jammer...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
En wie weet weeg je over een jaar een stuk minder...en dan gaan ze echt dat bedrag niet aanpassen.
Oh, bij mijn hypotheek is het variabele rentepercentage rechtevenredig gekoppeld aan mijn BMIquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
Ja, daar was ik ook al bang voor. Ze hebben wel al mijn loonstrookjes en jaaropgaven e.d. al, maar een offerte geven is natuurlijk nog niet bindend.quote:Op woensdag 1 april 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Een offerte zegt nogal weinig als je geen stukken hebt aangeleverd en een akkoord van de verstrekker hebt.
Wat is je rentevast periode?quote:Op woensdag 1 april 2009 17:39 schreef Ml-etje het volgende:
Wij hopen ook nog op een daling we krijgen de laagste rente tussen nu en augustus..
Ik zat net te bedenken dat ze waarschijnlijk ook naar ziektes in de familie zullen vragen. Mijn moeder heeft sinds 2 jaar diabetis (type 2). Dat zal denk ik wel wat zorgen wekken. Ik neem aan dat ik dat dan weer niet zou kunnen weglaten...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze gaan je heus niet wegen...en dikker worden kan ook na het tekenen van je gezondheidsverklaring gebeuren (zoals met de meesten van ons)...en dan kraait er geen haan naar...(ik wil je niet aanmoedigen om te liegen, maar soms is een leugentje om bestwil niet zo slecht).
Heb dat niet terug gezien..diabetes stond er bij ons niet tussen..hartklachten enz weer welquote:Op donderdag 2 april 2009 23:08 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Ik zat net te bedenken dat ze waarschijnlijk ook naar ziektes in de familie zullen vragen. Mijn moeder heeft sinds 2 jaar diabetis (type 2). Dat zal denk ik wel wat zorgen wekken. Ik neem aan dat ik dat dan weer niet zou kunnen weglaten...
Zowel in als buiten de hypotheek heeft voordelen. Leg je eigen geld in dan krijg je tegen de rente die je betaald (bij spaarhypotheek) diezelfde rente over je spaargeld. Als je 6% moet betalen, ontvang je ook 6%. Echter, je kan niet bij het geld dan.quote:Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef portable het volgende:
Hoe zit het met eigen geld inbrengen. Stel ik heb 25k aan spaargeld en wil een huis van 150k kopen. Kan ik de hypotheek dan verlagen met 25k? Kan dan al 25k aflossen? Of kan ik dan meer lenen? Want wil m'n spaargeld niet kwijt.
Gewoon op 140 beginnen, dat kan makkelijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:51 schreef jojomen4 het volgende:
Als ik geinteresseerd ben in een woning in flatgebouw X. Kan ik dan ergens terug zien voor hoeveel geld ze recentelijk andere woningen in gebouw X hebben verkocht?
En, ik ben geinteresseerd in een apartement in Amstelveen. De vraagprijs op dit moment is 167k. Ik zou het graag voor rond de 150k willen kopen. Met welk bedrag kan ik dan beginnen met bieden? Toch niet 140k? Dat ligt zo ver van de vraagprijs. Maar als ik rond de 150 wil eindigen dan kan ik ook moeilijk bij de 150 beginnen. Of gewoon zeggen wat ik er voor wil betalen en erbij vertellen dat ik niet hoger wil?
Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem. Ik kan hem ook niet echt van advies voorzien, nog wijze woorden voor hem?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan had ik gewoon 80 kg ingevuld...quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:04 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Een vriend van mij heeft bij het invullen van de medische vragenlijst een "leugentje om bestwil" ingevuld, maar die is er nu wel erg over aan het stressen. Het is dan ook niet echt een leugenTJE. Hij heeft opgegeven dat hij 115 kilo weegt, terwijl hij 135 kilo weegt! Nou zit hij (logischerwijs) erg te stressen, want hij is bang dat hij alsnog voor een medische keuring langs moet komen en dat men er dan acherkomt dat hij die 20 kilo extra verzwegen heeft. Volgens mij niet zo'n handige move van hem. Ik kan hem ook niet echt van advies voorzien, nog wijze woorden voor hem?
Nu ben ik wel blij dat ik het wel naar waarheid heb ingevuld. Als ik dan voor een medische keuring langs moet komen, dan is het gewicht in ieder geval geen verrassing meer.
Hahaha ja inderdaad, kon hij beter nog lager opgeven. Alhoewel de adviseur het dan ook niet zou geloven denk ik (hij heeft het samen met de adviseur ingevuld).quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan had ik gewoon 80 kg ingevuld...![]()
Dan weet je zeker dat ze je niet oproepen....met 115 KG zit je toch wel op de grens, is mijn gevoel...
Afwachten maar...ik hoop het beste voor hem!
En wees niet bang: Hooguit gaat hij iets meer premie betalen...je er uit flikkeren heb ik nog nooit gezien.
Als dat zijn enige leugentje om bestwil is, heeft hij niets te vrezen. Ze zijn meer geinteresseerd in ziektes in je familie en zo.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:20 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Hahaha ja inderdaad, kon hij beter nog lager opgeven. Alhoewel de adviseur het dan ook niet zou geloven denk ik (hij heeft het samen met de adviseur ingevuld).
Maar gaan ze dan niet moeilijk doen als ze erachter komen dat hij erover gelogen heeft? Hij zegt heel laconiek dat het gewoon verkeerd ingevuld is dan (dat is zijn plan). Een leugen met een andere leugen verhullen.
Ik zal hem in ieder geval zeggen dat hij zich niet druk moet maken...straks heeft hij ook nog een hoge bloeddruk erdoor
Nou dan hoop ik maar dat hij doorgegeven heeft dat zijn vader suikerziekte heeft, sinds 2 jaar ofzo. Want als hij dat óók niet heeft opgegeven, dan wordt het wel erg.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Als dat zijn enige leugentje om bestwil is, heeft hij niets te vrezen. Ze zijn meer geinteresseerd in ziektes in je familie en zo.
En neem maar van mij aan dat iemand die 80 KG weegt het verschil niet ziet tussen 114 en 134 KG.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat zijn uitslag wordt...blijf posten aub!quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:36 schreef Roosjess het volgende:
[..]
Nou dan hoop ik maar dat hij doorgegeven heeft dat zijn vader suikerziekte heeft, sinds 2 jaar ofzo. Want als hij dat óók niet heeft opgegeven, dan wordt het wel erg.
Mijn ervaring: Ze zitten niet te wachten op al dat gezeur en gecontroleer. Ze zijn blij als ze hun verzekering aan je kunnen slijten... Dat zegt genoeg over hoeveel ze aan je verdienen!quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:43 schreef Roosjess het volgende:
Zal ik doen!
Maar het zal nog wel even duren, want hij heeft pas maandag de offerte getekend.
Ik hoop maar niet dat hij afgekeurd wordt, op basis van al zijn leugens...maar ik zal ook niet vreemd opkijken.
Met de verkoopopbrengst wordt de oude hypotheek ingelost en voor de nieuwe woning sluit je een nieuwe hypotheek af. Wat wel kan (is afhankelijk van de verstrekker), is dat je de huidige voorwaarden meeneemt.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:02 schreef Hayley84 het volgende:
hallo allen![]()
Eeven een vraagje want hypotheken... daar weet ik niet zo heel erg veel van![]()
Wij wonen nu in een koophuis, stel wij gaan verhuizen en kopen een ander huis, neem je dan je hypotheek mee of sluit je een nieuwe af?
Stel wij verkopen ons huis voor 260k en de hypotheek is voor 220k, nieuwe huis kost 190k inclusief kk.
Hebben wij dan 40k overwaarde? Moeten we een nieuwe hypotheek afsluiten omdat het nieuwe huis goedkoper is?
Dank alvast
Neuh, dat valt nogal tegen. Er zijn verzekeraars die echt mierenneuken wat dat betreft. (als ze moeten uitkeren zijn ze een stuk meer geld kwijt. Het gaat nog steeds om wat een aanvaardbaar risico is)quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn ervaring: Ze zitten niet te wachten op al dat gezeur en gecontroleer. Ze zijn blij als ze hun verzekering aan je kunnen slijten... Dat zegt genoeg over hoeveel ze aan je verdienen!
Ok bedankt, en als je een nieuwe hypotheek afsluit kijken ze weer opnieuw naar je salaris etc?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met de verkoopopbrengst wordt de oude hypotheek ingelost en voor de nieuwe woning sluit je een nieuwe hypotheek af. Wat wel kan (is afhankelijk van de verstrekker), is dat je de huidige voorwaarden meeneemt.
Overwaarde = 40.000 inderdaad
Alles wordt opnieuw beoordeeld, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:38 schreef Hayley84 het volgende:
[..]
Ok bedankt, en als je een nieuwe hypotheek afsluit kijken ze weer opnieuw naar je salaris etc?
Mijn man heeft bijv. nu wel een vast contract (bij afsluiten huidige hypo niet) maar ik heb nu uitzend werk.
Maar we hebben nu natuurlijk ook overwaarde.. pfff moet echt eens langs een hypotheekverstrekker gaan.
Als je weet welke woningen recent verkocht zijn, kun je bij het Kadaster de verkoopprijzen opvragen. Dat kan online en per sms.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:51 schreef jojomen4 het volgende:
Als ik geinteresseerd ben in een woning in flatgebouw X. Kan ik dan ergens terug zien voor hoeveel geld ze recentelijk andere woningen in gebouw X hebben verkocht?
Mja, of het succesvol is, is afhankelijk van een aantal factoren: hoe lang staat het te koop en wat hebben vergelijkbare woningen als verkoopprijs/transactieprijs.quote:En, ik ben geinteresseerd in een apartement in Amstelveen. De vraagprijs op dit moment is 167k. Ik zou het graag voor rond de 150k willen kopen. Met welk bedrag kan ik dan beginnen met bieden? Toch niet 140k? Dat ligt zo ver van de vraagprijs. Maar als ik rond de 150 wil eindigen dan kan ik ook moeilijk bij de 150 beginnen. Of gewoon zeggen wat ik er voor wil betalen en erbij vertellen dat ik niet hoger wil?
Van 250k, mits de lening ook als zodanig geregisreerd wordt. Google maar eens op "familiebank". Een zeer veel gebruikte constructie. Ik doe het op het moment ook voor een klein gedeelte van de hypotheekquote:Op zaterdag 11 april 2009 10:16 schreef jojomen4 het volgende:
Ok, dat is dus balen. Wat dat wil ik niet echt.
En op het moment dat ik 180k van de bank leen, en appart 70 k van m'n ouders die overwaarde op hun hypotheek opnemen (en ik beide leningen laat vastleggen bij notaris), kan ik dan de rente over de 250k aftrekken van de belasting? Of alleen de 180k van de bank?
Hoi Roosjess, in 2002 hebben wij ook een huis gekocht en ik heb (en had toen ook al) een behoorlijk overgewicht. Ik heb wel overwogen in de vragenlijst mijn gewicht wat lager op te zetten, maar ja ik weet dat ik me daar zo schuldig over ga voelen en bang ben betrapt te worden. Dus ik ben maar gewoon eerlijk geweest.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:43 schreef Roosjess het volgende:
Zal ik doen!
Maar het zal nog wel even duren, want hij heeft pas maandag de offerte getekend.
Ik hoop maar niet dat hij afgekeurd wordt, op basis van al zijn leugens...maar ik zal ook niet vreemd opkijken.
Waar moet de lening geregistreerd wordenquote:Op zaterdag 11 april 2009 18:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Van 250k, mits de lening ook als zodanig geregisreerd wordt. Google maar eens op "familiebank". Een zeer veel gebruikte constructie. Ik doe het op het moment ook voor een klein gedeelte van de hypotheek
Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplichtquote:Op zaterdag 11 april 2009 22:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waar moet de lening geregistreerd worden
Het is hooguit handig om e.e.a. in een overeenkomst vast te leggen.
Als ik met m'n creditcard spullen koop voor het verbouwen van m'n woning, dan is de betaalde rente ook aftrekbaar.
quote:Op zondag 12 april 2009 15:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplicht
nope, zelfs een mondelinge overeenkomst is voldoende. Als is het lastiger te bewijzen. Overigens heeft naar de belastingdienst sturen nada nut, gaat daar het ronde archief in. Laten waarmerken door notaris of Registratie & Sucessie wel. Maar alleen voor de bewijslast t.a.v. bestaan van een overeenkomst, heeft in principe niets te maken met aftrekbaarheid.quote:Op zondag 12 april 2009 15:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet toch ook als onderhandse akte opgestuurd worden naar de belastingdienst? Of is dat niet verplicht
Volledig aftrekbaar ( mits het gebruikt is voor verwerving danwel verbetering van de eigen woning ) dus niet als je er een bankstel voor kooptquote:Op zaterdag 11 april 2009 10:16 schreef jojomen4 het volgende:
Ok, dat is dus balen. Wat dat wil ik niet echt.
En op het moment dat ik 180k van de bank leen, en appart 70 k van m'n ouders die overwaarde op hun hypotheek opnemen (en ik beide leningen laat vastleggen bij notaris), kan ik dan de rente over de 250k aftrekken van de belasting? Of alleen de 180k van de bank?
Bij de meeste banken worden je ouders mede hoofdelijk aansprakelijk voor de totale lening. Met andere woorden als jij je rente niet netjes betaald komen ze die bij je ouders halen. Je adviseur heeft/had dan ook gelijk.quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:44 schreef jojomen4 het volgende:
Dank.Dat van de emoties ben ik niet van. Ik ga niet over het bedrag dat ik vooraf als maximaal heb vastgesteld.
Weet je ook hoe het zit met garant staan van ouders? Als ik met mijn salaris 150 kan lenen, en met garantstelling van m'n ouders wil ik 200 lenen, staan mijn ouders dan garant voor de 200 of voor de 50?
Ik was paar maanden geleden op gesprek bij de hypotheekshop, en deze man vertelde me dat m'n ouders bij alle banken, behalve Rabo, voor de 200 garant zouden staan. M'n vader hoorde gisteren bij de tennisclub van iemand die er verstand van zou hebben dat het bij de meeste banken niet zo is (als de hypotheekshop adviseur ons vertelde) en dat de ouders bij de meeste banken dus alleen garant staan voor de de 50.
Wat weet jij (of iemand anders) ?
Dat kan, maar dan kom je in de problemen met de bijleenregeling. De rente over die 17.000 (die je dan dus wél leent) is niet aftrekbaar.quote:Op maandag 13 april 2009 20:00 schreef becky27 het volgende:
hallo! Hier een vraag over overwaarde.
Wij zijn beide onze huizen aan het verkopen om samen een nieuw huis te kopen. Beide hebben een beetje overwaarde, bij elkaar ongeveer 17.000 euro (hopen we). Nu zijn hebben we een huis op het oog wat we 'makkelijk' kunnen betalen. Het is verplicht om de overwaarde in het huis te steken hebben we begrepen. Dat is prima, maar het huis wat we willen kopen is af op een likje verf en kleine dingen na. Dus we hoeven niet te verbouwen. Nu heeft de hypotheker (en ik denk niet dat we daar onze hypotheek gaan afsluiten met een rente van 5.95%) de overwaarde van het aflossingvrije gedeelte afgetrokken. Dit scheelt ons 50 euro per maand over 30 jaar, dat is natuurlijk helemaal niets vinden wij. Wat zijn er nog meer voor opties? Bijvoorbeeld:
- kunnen wij de 17.000 euro al inleggen als gedeelte van de spaarhypotheek?
Hoe bedoel je dit? Leen je nu 301.000 of 318.000? Het meest voordelig is toch echt om het in de hypotheek te doen, qua rente. Renteaftrek heb je in beide gevallen niet.quote:- eigenlijk zouden wij wat meubels moeten kopen (huis is voor ons nogal groot) kunnen wij 17.000 euro van de hypotheek afhalen (van 318.000 naar 301.000 is het dan) en dan extra geld lenen om spullen voor het huis te kopen? Klinkt voor mij heel raar maar ik heb geen idee of dat kan.
Weet iemand dat? Alvast bedankt!
niet gezien, vertel?quote:Op maandag 13 april 2009 20:45 schreef PietjePrecies het volgende:
Hoelala....vanavond DSB hypotheken bij RADAR.
Heftig, wat een stelletje oplichters.
Die bijleenregeling is juist de reden dat je je overwaarde 'verplicht' in de nieuwe woning moet steken.quote:Op maandag 13 april 2009 22:18 schreef becky27 het volgende:
De rente over de 17.000 euro is niet aftrekbaar als je dat in de hypotheek stopt? Die begrijp ik dan weer niet. Die 17.000 euro is overwaarde, volgens de hypotheker zou dan de hypotheek van 318.000 naar 301.000 gaan waardoor de maandlasten 50 euro per maand minder werden. over de bijleenregeling heb ik niets gehoord (straks even googlen of zo).
Dat geld kun je lenen (de woning is immers het onderpand). Wel wordt er net iets anders gekeken naar die 6.000 euro voor wat betreft je het kán lenen op basis van je inkomen, maar als jullie die 318.000 op basis van het inkomen zouden kunnen lenen, dan zal die 6.000 euro ook geen probleem vormen.quote:We moeten voor het huis 318.000 lenen. Wanneer we de overwaarde in de hypotheek stoppen dan lenen we 301.000 zegt men. We hebben wat meubels nodig en zouden dus wat meer willen lenen bijvoorbeeld 6000 euro extra. Ten eerste weet ik niet of dat dat kan. Ten tweede gaat dan de hypotheek naar 307.000 en kan dat??
ha ok danquote:Op vrijdag 10 april 2009 18:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alles wordt opnieuw beoordeeld, inderdaad.
Naar de hypotheekverstrekker is pas de laatste stap. Eerst hier kennis opdoen
We willen inderdaad pas kopen als onze beide woningen zijn verkocht, die van mijn vriend is zo goed als verkocht en bij de overdracht of iets eerder komt de mijne in de verkoop. De adviseur heeft niets trouwens niets gezegd over die 90% van de executiewaarde. Dat wist ik dus ook niet. Maar goed, ik denk ook niet dat we bij die partij uiteindelijk terecht komen.quote:Op maandag 13 april 2009 23:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Overigens: (en dat heeft die adviseur je vast verteld) je bent nu uitgegaan van een fictieve overwaarde. Ik neem aan dat je eerst beide woningen verkocht wilt hebben? Mocht dat niet het geval zijn, dan zal de nieuwe hypotheekverstrekker er waarschijnlijk vanuit gaan dat de woning die nog niet verkocht is, verkocht zal gaan worden voor 90% van de executiewaarde (om veilig te zitten). Dus wanneer één van de woningen te koop staat voor 150.000,-, dan zal de verstrekker er vanuit gaan dat deze woning verkocht gaat worden voor 121.500 (90% van 90% van de vrije verkoopwaarde).
Dit doen ze om je over-/onderwaarde voor de nieuwe hypotheek te bepalen.
Je laatste vraag: ja, dat mag.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:36 schreef Hayley84 het volgende:
Hmm net hierboven even meegelezen...
Wat een regels weer allemaal.. pff...
Nou hier weer een "stel" verhaal.
Stel.. wij verkopen ons huidige huis met 40k overwaarde en kopen een goedkoper huis terug.
Huidige hypo is 220k, overwaarde 40k, nieuwe hypo is 200k.
Nieuwe keuken, nieuwe vloer, 15k.
25k overwaarde over. Wat mag je hiermee doen?
Mag je dan 10k zelf gebruiken voor "overige" en de rest inleggen op de hypo ? Dus dan wordt de hypotheek 185k ? Maar dan kun je over de 185k toch wel gewoon de rente aftrekken?
Volgens mij moet het geld besteed worden aan de woning.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:22 schreef Hayley84 het volgende:
[..]
ha ok dan
Stel we hebben 40k overwaarde, wat mogen we hiermee doen?
Moet alles persé terug in het nieuwe huis gestopt worden?
Of mag je ook een bedrag gebruiken voor iets anders, bijvoorbeeld een auto of meubels?
Zonder tussenpersoon is het niet mogelijk een hypotheek daar af te sluiten, maar de vraag is of het gunstig is. De rentes van GMAC zijn momenteel erg hoog in vergelijking met de rest van de markt (niet raar: men kan geen geld meer aantrekken en moet dus een hoge rente berekenen).quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:43 schreef becky27 het volgende:
[..]
We willen inderdaad pas kopen als onze beide woningen zijn verkocht, die van mijn vriend is zo goed als verkocht en bij de overdracht of iets eerder komt de mijne in de verkoop. De adviseur heeft niets trouwens niets gezegd over die 90% van de executiewaarde. Dat wist ik dus ook niet. Maar goed, ik denk ook niet dat we bij die partij uiteindelijk terecht komen.
Ik heb nu trouwens een hypotheek bij GMAC, met een rente van 4.15% voor nog ongeveer 7.5 jaar (met NHG wat straks kom te vervallen natuurlijk). Kan ik ook zonder tussenpersoon een hypotheek bij hen afsluiten? Volgens de hypotheker is het mogelijk de hypotheek te verhogen ondanks dat ze geen nieuwe hypotheken meer afsluiten.
Het stond er nog niet, maar ze gaan goedkoper wonenquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij moet het geld besteed worden aan de woning.
Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zonder tussenpersoon is het niet mogelijk een hypotheek daar af te sluiten, maar de vraag is of het gunstig is. De rentes van GMAC zijn momenteel erg hoog in vergelijking met de rest van de markt (niet raar: men kan geen geld meer aantrekken en moet dus een hoge rente berekenen).
Uitzending gemist??quote:
Ow niet gelezenquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het stond er nog niet, maar ze gaan goedkoper wonen(je hebt/houdt altijd het recht om minimaal de rente over de oude eigenwoningschuld (de hoogte althans) af te trekken)
Is ook een kwestie van een (goede) tussenpersoon gebruiken, goed advies kost ook geld.. Maar een leuk detail is al bijvoorbeeld dat je voor een NHG weliswaar een overlijdensrisico verzekering af moet sluiten, maar datje helemaal niet verplicht bent om dit te doen bij de hypotheekverstrekker, sterker nog, daar verdienen ze vaak het echte geld mee. Onze adviseur adviseerde hypotheek A, met de verzekering bij B. Dat scheelde toch weer een paar tientjes premie per maand per persoon..quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:47 schreef Hammar het volgende:
[..]
Uitzending gemist??
Schandalig hoe zij de mensen op kosten jagen. Nou hebben ze uiteraard wel steeds diegenen met weinig verstand en dollartekens als ogen te pakken, maar dan nog.
Hypotheken verstrekken die veel hoger liggen dan de executiewaarde van het huis. je dacht dat het niet mogelijk was in nederland, maar bij DSB kan alles. Dankzij een onoverzichtelijk woud van regeltjes, clausules en verrzekeringen worden de mensen genaaid.
Bij de rabo hebben wij een rente van 5.6 gekregen, vorige week. Ik denk dat hij wel wat is opgelopen, maar 5.9 lijkt me wel wat hoog.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:27 schreef becky27 het volgende:
[..]
Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.
Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaald). En bij banken, welke dan op dit moment? Rabo is niet echt voordelig volgens mij.
Precies, er ligt nog een hele wereld onder die 5,9%.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:27 schreef becky27 het volgende:
[..]
Ok dan thanx voor de info. De rente daar is nu 5.9% voor tien jaar vast, de rente die wij van de adviseur meekregen als meest voordelig is 5.95% voor tien jaar vast. Dus voor mij gevoel maakt dat niet uit. We moeten nog verder shoppen natuurlijk want ik heb even op internet gechecked en zie daar ook rentes tussen 5.15% en 5.5% voor tien jaar vast.
Alsof je bij een bank zelf niet betaalt....quote:Iemand nog enig idee waar we nog meer kunnen gaan shoppen. Banken zelf of andere tussenpersonen (vind dat niet zo relaxed omdat je daar gewoon voor betaaldT).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |