Nou ik woon eigenlijk mijn hele leven in en rond Nijmegen. Daar wil ik ook blijven. Zeker buiten Nijmegen omdat 's avonds aan alle kanten file staat als je Nijmegen weer in wiltquote:Op woensdag 25 maart 2009 12:00 schreef Soohr het volgende:
[..]
van de ene kant,
als je niet aan een stad gehecht bent dan kan je inderdaad even afwachten om te kijken wat ivm je werk een mooie standplaats is,
van de andere kant,
Je kan naar zoveel verschillende plekken elke paar maanden worden gestuurd dat het eigenlijk ook geen drol uitmaakt waar je woont, in de file kom je toch
Waarom 50/50?quote:Op maandag 23 maart 2009 20:06 schreef Reena het volgende:
Ik zit te twijfelen tussen 2 hypotheken. Eentje van de ABN Amro, via Huis & Hypotheek en de andere is van de ING (beide spaarhypotheken met deel aflossingsvrij 50/50). De brutomaandlasten zijn bijna hetzelfde (scheelt 2 euro), terwijl de rente wel ietwat verschilt. ING biedt 4,9% voor 10 jaar vast en ABN Amro 5,25% voor 10 jaar vast.
Maar ik heb gehoord dat de ING niet zo OK is met de voorwaarden in vergelijking met de ABN Amro (bijvoorbeeld boete als je huis eerder verkoopt en een 2-sporen rentebeleid).
Is er iemand die uit zijn of haar hoofd weet of dat zo is? En wat erg belangrijk is om zeker te checken bij de voorwaarden? Ik ga sowieso die adviseur nog even aan de tand voelen...
50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:45 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Waarom 50/50?
Overigens kan deze ex-ABN AMRO hypotheekadviseur je vertellen dat AAB een 34324 sporen rentebeleid hanteert.
Je kan overigens de voorwaarden gewoon naast elkaar leggen en even doorspitten. Ik vind het zelf (soms) wat ver gaan om dat allemaal te gaan vergelijken. Want naast de hypotheek voorwaarden zal je dan ook de algemene bankvoorwaarden moeten gaan vergelijken... Bij ABN AMRO een pagina of -tig
Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:13 schreef Reena het volgende:
[..]
50/50, omdat ik NHG wil en je dan maximaal 50% aflossingsvrij kan nemen, volgens mij. Ik wil (zeker in het begin) de kosten drukken en daarom maar 50% sparen.
En ik ga maar eens wat voorwaarden uitpluizen. Volgens mij kom je bijna niet onder zo'n 2-sporig rentebeleid uit...
Oh ja, klopt...60/40quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg die geen 2-sporig beleid voeren. Voor NHG geldt trouwens dat het aflossingsvrije deel niet meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde mag bedragen. Dat komt grofweg neer op 60/40 i.p.v. 50/50.
Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.quote:
OK bedankt voor de info!quote:Op woensdag 25 maart 2009 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk betere ervaringen met de ING dan met de ABN.
Bij de ING mochten we veel meer boetevrij inlossen. En stiekum bouwde ik daar ook meer op in het spaardepot dat mijn partner bij de ABN toen der tijd deed...
En ik las laatst dat bij de variabele rente de ING het vrij netjes doet in vergelijk met andere verstrekkers.
Dat is zo...ik durf het niet zolang vast te zetten omdat ik echt GEEN idee heb hoelang ik er wil wonen. 10 jaar vond ik in het begin wel lang klinken, maar ik denk wel dat ik er 10 jaar wil wonen. Daarna zie ik wel weer.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:58 schreef capricia het volgende:
Maar misschien wil je wel 30 jaar in je woning wonen en niets aan je hypotheek veranderen in de tussentijd.
Ik kan dat niet voor je bepalen.
De gem. NLers verhuisd eens in de 7 jaar...maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou/jullie te gelden!
Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je aan maandlasten kwijt wilt zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:12 schreef Geerd het volgende:
Hoe gaat dat dan precies/wat zijn de mogelijkheden?
Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
vanaf 23 maart is het niet meer mogelijk om bij Obvion euribor + opslag af te sluiten. Rabobank heeft deze hypotheekvorm ook eruit gegooid. Voor wat het waard is begreep ik vandaag dat bestaande klanten te maken zullen hebben met een opslag van 2,5% ipv 1,35% (was in november nog 0,7%). Maar dat laatste is geloof ik nog niet gecommuniceerd....
waarom zou het me nu helemaal niet verbazen als de andere (groot)banken volgen...
OK, dat is wel leuk om te horenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Als het voor de NHG akkoord is, gaan verstrekkers er ook mee akkoord, onder NHG-voorwaarden.
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerdquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:52 schreef Fogel het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat het op zich onmogelijk wordt gemaakt om variabele rente te hebben op de hypotheek?
Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:54 schreef Roosjess het volgende:
[..]
OK, dat is wel leuk om te horen
Nog een vraagje dan: als je een spaarhypotheek neemt, moet je een overlijdensrisicoverzekering nemen (of levensverzekering?). Dan moet je vast ook zo'n gezondheidsverklaring invullen. Nou ben ik helemaal gezond *knocks on wood* maar heb ik wel overgewicht. Zou dat een reden kunnen zijn om mij af te wijzen voor een hypotheek? (nee, ik hoef niet uit een huis getakeld te worden, zo erg is het niet, maar ik heb wel wat extra kilo's)
maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken makenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Kijk ff bij de ING. Naar wat ik lees doen zij het wel 'netjes'.
Daarom staat ie ook tussen haakjes.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar welke garantie heb je dat banken niet terugkeren naar de tijd zonder prijsvechters, en keurig nette niet bestaande prijsafspraken makenDe opslag is immers niet vast.
Nette banken bestaan niet.
Ja, stel je voor dat de bonus van de topmannen dit jaar slechts 5 miljoen is pp ipv 20quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, het wordt alleen stukken duurder. Lees: de marge van de banken wordt hoger. Zelf noemen ze dat dat de risico-opslag wordt geherwaardeerd
Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een spaarhypotheek heeft een 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Ze zullen je bij overgewicht over het algemeen niet afwijzen, maar ben je echt veel te zwaar (BMI boven de 30, ik noem maar iets), dan zou je wel een toeslag kunnen krijgen. Je premie wordt dan wat hoger. Per verstrekker wisselt dat beleid, overigens. (afwijzing gebeurt zo goed als nooit, maar die toeslag weleens).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |