Definieer jiji e.w. eens. En een e.w. ligt (in 98% van de gevallen) tussen de 85 en 90 procent van de v.o.v.quote:Op woensdag 4 maart 2009 11:52 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wel een extra risico in deze omstandigheden. Als je je baan kwijtraakt is er niemand om op terug te vallen.
[..]
Hangt van de gebruikte definitie van "e.w." af, en hoe die zich verhoudt tot de marktwaarde van de woning.
Ik kan je verzekeren dat de Verening Eigen Huis ook niet helemaal objectief is. Die deden er ongeveer alles aan om mij een (eigen) FBTO hypotheek aan te smeren. Ik ben juist erg goed geholpen bij de Hypotheker. Maar dat verschilt natuurlijk per adviseurquote:
Dat is voor starters natuurlijk vaak erg moeilijk. Vaak werken ze pas net een jaartje en hebben nauwelijks tijd gehad om te sparen. Ook hebben ze vaak een studieschuld die er voor zorgt dat de maandelijkse lasten hoger worden, waardoor er minder over blijft. tevens wonen starters vaak nog op een studentenkamer, en willen daar snel weg zodra ze werken. Echter is er op de huurmarkt vaak geen plaats voor deze starters.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef capricia het volgende:
Waarom sparen jullie niet eerst een 20K of zo bij elkaar voordat je gaat kopen?
Ik woon in en wil graag een woning voor mezelf. Maar als ik een woning zou huren, zou ik op bijna dezelfde kosten komen (of zelfs hoger). Daarom vond ik kopen (bij een bepaalde prijs) ook een goede optie.quote:Op woensdag 4 maart 2009 05:52 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
In je uppie kopen, waarom in godsnaam??? Het is crisis, woon je nu niet goed genoeg?
Het is inderdaad ook een beetje wat ik mezelf had aan laten praten op dat moment. Wat ik eruit haalde was dat van de twee (spaar- bankspaarhypotheek) de bankspaarhypotheek iets minder flexibel is als je bijvoorbeeld zou willen verhuizen. Maar na wat lezen, ben ik erachter gekomen dat hetzelfde eigenlijk ook geldt voor een spaarhypotheek.quote:Op woensdag 4 maart 2009 07:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom banksparen en wat is er met 'het box-3-verhaal' (een adviseursterm, trouwens)?
Ik heb 2 banen en mijn streven is dat ik het met 1 baan helemaal kan redden, zowel hypotheek als boodschappen, alle kosten die denkbaar zijn. Op die manier heb ik nog een buffer. Ontslagen worden kan iedereen op dit moment. Alhoewel ik in de zorg en in het onderwijs werk en dat beide sectoren zijn waar nog steeds een tekort is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat je volgende maand je baan verliest en dusdanig in inkomen achteruit gaat dat je je huis meteen weer moet verkopen. Waarna je erachter komt dat er geen hond op je huis zit te wachten en dat je flink verlies gaat maken (al is het alleen maar door de k.k.).
Dus met andere woorden is het gewoon niet handig om die kosten voor de verbouwing mee te laten financieren, maar zelf te betalen, snap ik dat goed?quote:Op woensdag 4 maart 2009 10:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hypotheek is meer dan 150% van je EW.
Als je al een hypotheek wil nemen, dan zul je er een krijgen met ongunstige voorwaarden. Hoger rentetarief e.d.
Wil je dat wel?
Nee, helaas niet. Maar hoe worden gebruikelijk de kosten koper gefinancierd dan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:34 schreef Scorpie het volgende:
Oei, een tophypotheek in deze tijden...
Kunnen jullie eigen geld meenemen?
Eigen geld of een tophypotheekquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:00 schreef godigita het volgende:
[..]
Nee, helaas niet. Maar hoe worden gebruikelijk de kosten koper gefinancierd dan?
Tot nu toe verwachtte iedereen dat de huizenprijzen bleven stijgen. En dus was het meefinancieren van de KK niet zo'n probleem.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:00 schreef godigita het volgende:
[..]
Nee, helaas niet. Maar hoe worden gebruikelijk de kosten koper gefinancierd dan?
Ga er nmaar vanuit dat je een hypotheek met NHG tot 125% e.w. per definitie niet aflossingsvrij gaat krijgen. Daarnaast zijn de tijden van aflossingsvrije top hypotheken echt wel voorbij hoor (als de tijden er ooit geweest zijn. Het is hier geen Amerika.)quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:28 schreef capricia het volgende:
Je wil dus een hypotheek van meer dan 100% van het aankoopbedrag van de woning.
Sterker nog: een hyp van 2 ton op een woning van 180K is 125%. Een tophypotheek dus.
Ga er maar vanuit dat je die niet aflossingsvrij kunt krijgen (tenzij jullie een inkomen hebben van 4X modaal of zo).
Ga er ook maar vanuit dat je een renteopslag gaat betalen, omdat je een tophypotheek hebt.
Goeie tip. Wacht gewoon effe 5 jaarquote:Op woensdag 4 maart 2009 12:32 schreef capricia het volgende:
Waarom sparen jullie niet eerst een 20K of zo bij elkaar voordat je gaat kopen?
Wat mij betreft worden die tophypotheken helemaal niet meer verstrekt. En ik zal het dus ook iedereen afraden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:12 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ga er nmaar vanuit dat je een hypotheek met NHG tot 125% e.w. per definitie niet aflossingsvrij gaat krijgen. Daarnaast zijn de tijden van aflossingsvrije top hypotheken echt wel voorbij hoor (als de tijden er ooit geweest zijn. Het is hier geen Amerika.)
[..]
Dat. Ga naar een grootbank. Of zoek op:quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:04 schreef godigita het volgende:
Nou dan gaat het niet anders dan een tophypotheek worden.In Amsterdam is dit geen gek bedrag overigens, we doen het nog netjes. Ik denk dat ik maar eens moet beginnen met een betere adviseur te vinden.
Nou, er heeft tot nu toe nog niemand van opgekeken, dus ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat jullie er van schrikken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat mij betreft worden die tophypotheken helemaal niet meer verstrekt. En ik zal het dus ook iedereen afraden.
Ga eerst maar eens sparen.
Thanksquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:15 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dat. Ga naar een grootbank. Of zoek op:
http://www.hypothecairplanner.nl/
of op:
http://www.typischeenvraagvoor.nl/0/
Begrijp dan wel dat je de hoofdprijs gaat betalen aan hypotheeklasten. Begrijp dat je woning over twee jaar nog maar de helft waard kan zijn. En daar kun jij nooit tegenop aflossen of sparen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:14 schreef godigita het volgende:
Oke, dan weet ik dat in ieder geval. 5 jaar wachten is geen optie, we hebben niet zo'n fijne woonsituatie op het moment, maar mogen voor Amsterdamse begrippen nog onze handjes dichtknijpen. Dus daar nog 5 jaar blijven gaat hem niet worden.
Toen daalden de huizenprijzen nog niet...(zo hard). Ook schrik ik steeds meer van de beurs.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:16 schreef godigita het volgende:
[..]
Nou, er heeft tot nu toe nog niemand van opgekeken, dus ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat jullie er van schrikken.
Dat zou kunnen, maar in het geval van zo'n radicale daling van de prijzen zit heel Amsterdam met een probleem. Of heel Nederland.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Begrijp dan wel dat je de hoofdprijs gaat betalen aan hypotheeklasten. Begrijp dat je woning over twee jaar nog maar de helft waard kan zijn. En daar kun jij nooit tegenop aflossen of sparen.
Je zult niet kunnen verhuizen omdat je met een gigantische restschuld zit.
En jij dus ook. Ik zou daar niet blij van worden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:18 schreef godigita het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar in het geval van zo'n radicale daling van de prijzen zit heel Amsterdam met een probleem. Of heel Nederland.
Niet per se, want in A'dam kelderen ze het hardst.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:18 schreef godigita het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar in het geval van zo'n radicale daling van de prijzen zit heel Amsterdam met een probleem. Of heel Nederland.
Dus dan moet niemand maar meer kopen? Of alleen mensen die contant kunnen afrekenen?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:18 schreef capricia het volgende:
[..]
En jij dus ook. Ik zou daar niet blij van worden.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:04 schreef capricia het volgende:
...
Die situatie is echter veranderd nu het wel duidelijk is dat de woningmarkt niet meer gaat stijgen.
....
Nee. Je moet je risico's gewoon goed inschatten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:20 schreef godigita het volgende:
[..]
Dus dan moet niemand maar meer kopen? Of alleen mensen die contact kunnen afrekenen?
Dan zou ik jou eens aanraden om de huizenmarkt in Amsterdam in de gaten te houden, want binnen de ring daalt dus helemaal niets. In ieder geval niet in de prijsklasse waarin wij zoeken. We zijn al zo vaak afgebeld voor een bezichtiging, omdat het huis al verkocht was, het gaat nog steeds heel hard.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Niet per se, want in A'dam kelderen ze het hardst.
Iedereen moet kopen. Iedereen behalve jij.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:20 schreef godigita het volgende:
[..]
Dus dan moet niemand maar meer kopen? Of alleen mensen die contact kunnen afrekenen?
Komt nog wel. Het is al begonnen bij de dure panden, honderdduizenden euro's tegelijk vliegen eraf.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:21 schreef godigita het volgende:
[..]
Dan zou ik jou eens aanraden om de huizenmarkt in Amsterdam in de gaten te houden, want binnen de ring daalt dus helemaal niets.
Als mijn woning 20% in waarde daalt zit ik op iets van 170% e.w. ofzo... Heb ik dan een probleem? Nee, pas als ik ga verhuizen wordt het vervelendquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Je moet je risico's gewoon goed inschatten.
Niet iedereen heeft een tophypotheek. Als de huizen 20% dalen, zit niet iedereen in de problemen. Jij wel.
Vind jij de economische vooruitzichten zo rooskleurig dan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
!
Of heb je soms een kristallen bol? Discussies over of "de woningmarkt" whatever that may be is gestegen of gedaald, prima. Discussies over de nabije toekomst: tot daar aan toe. Keihard stellen dat "de woningmarkt" niet meer gaat stijgen: ronduit dom. Ik zeg niet dat je dom bent, maar die stelling is het wel.
Okequote:Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Komt nog wel. Het is al begonnen bij de dure panden, honderdduizenden euro's tegelijk vliegen eraf.
Korte termijn: Nee.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind jij de economische vooruitzichten zo rooskleurig dan?
Of als de bank vraagt om even bij te storten...quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Als mijn woning 20% in waarde daalt zit ik op iets van 170% e.w. ofzo... Heb ik dan een probleem? Nee, pas als ik ga verhuizen wordt het vervelend
Dus das 2 of 3% ofzo?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Komt nog wel. Het is al begonnen bij de dure panden, honderdduizenden euro's tegelijk vliegen eraf.
Al hadden we geen 'tophypotheek', dan zaten we nog steeds met een schuld die we in ieder geval niet kunnen aflossen door verkoop van de woning. Nog steeds een probleem dus.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:23 schreef capricia het volgende:
En dan zit je daar met je tophypotheek.
Maar wel een kleiner probleem.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:25 schreef godigita het volgende:
[..]
Al hadden we geen 'tophypotheek', dan zaten we nog steeds met een schuld die we in ieder geval niet kunnen aflossen door verkoop van de woning. Nog steeds een probleem dus.
Neehoor, sommige panden zijn al 20-30% gedaald. Als mensen er vanaf moeten, dan hebben ze geen keus.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:25 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dus das 2 of 3% ofzo?
Goochelen met cijfers
Meer dan 125% kennen ze toch niet...quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Of als de bank vraagt om even bij te storten...
Of als je rentevaste periode afloopt en je opnieuw een rentetarief af wilt spreken...hoeveel risicoopslag denk jij dat banken zullen eisen voor een hyp van 170% EW?
Redelijke bullshit. In de starters prijsklasse (tot pak em beet 300.000) blijft de vraag gewoon ontzettend hoog naar woonruimte en zullen de woningprijzen niet tot nauwelijks dalen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Niet per se, want in A'dam kelderen ze het hardst.
'Sommige panden' = niet de woningmarkt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Neehoor, sommige panden zijn al 20-30% gedaald. Als mensen er vanaf moeten, dan hebben ze geen keus.
Korte termijn - lange termijnquote:Op woensdag 4 maart 2009 13:29 schreef capricia het volgende:
Ik denk gewoon dat met de huidige ecnomische vooruitzichten het niet verstandig is om een tophypotheek te nemen. Je bent gewoon goed de lul als het wel mis gaat...en die kans is wel degelijk aanwezig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |