tja ach, we gaan er dan toch nog niet uit. We gaan gewoon de gok wagen en we zien wel wat het over tig jaar doet. Dat weet je nooitquote:Op donderdag 5 maart 2009 23:09 schreef VinnieJones het volgende:
Hoe groot is de kans dat de huis die je nu koopt, straks over half jaar veel minder waard is. Daar ben ik dus als de dood voor
die kans is 50%quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:09 schreef VinnieJones het volgende:
Hoe groot is de kans dat de huis die je nu koopt, straks over half jaar veel minder waard is. Daar ben ik dus als de dood voor
Precies. Het wordt wel of niet minder waard. Dus de kans is 1 op 2.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 09:46 schreef Soohr het volgende:
[..]
die kans is 50%
Maar maakt op zich ook niks uit als je nu een huis koopt waar je een lange tijd in verwacht te gaan wonen
ja maar dan wacht ik eerder een paar maanden af. Ik heb er niet echt veel haast bij, als ik tegen augustus / september een huis heb vind ik het best.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies. Het wordt wel of niet minder waard. Dus de kans is 1 op 2.
Jullie zijn ook voorzichtiger met dit alles dan wat ik hier af en toe tegen kom...quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:18 schreef Ml-etje het volgende:
die kans is vast wel aanwezig inderdaad maar je woont erin om te leven en niet om je druk te maken over de waardevermeerdering..tenzij je je hypotheek daarop afsluit..
Nou als ik dit zo lees Capricia dan ben je wel blij met onswij hebben onze verbouwing compleet bij elkaar gespaard en zorgen dat we nog overhouden en dan heb ik het niet over twee tientjes.
thanksquote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Jullie zijn ook voorzichtiger met dit alles dan wat ik hier af en toe tegen kom...![]()
En jij hebt je echt goed in zitten lezen. Complimenten!
Dat weet ik niet. Ik zou wel kijken hoe actief de vereniging van eigenaren is en wat ze in kas hebben. Dat is wel belangrijk met een appartement.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:30 schreef Reena het volgende:
Raden jullie een bouwtechnische keuring aan bij een appartement?
Ik zit eraan te denken. Kan nooit kwaad natuurlijk...
En heb besloten om maar geen geld te lenen voor de keuken. De keuken is op zich nog goed. Over 2 of 3 jaartjes heb ik het geld bijelkaar voor een topkeuken en dan betaal ik het zelf...
OK.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 13:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik zou wel kijken hoe actief de vereniging van eigenaren is en wat ze in kas hebben. Dat is wel belangrijk met een appartement.
En wat betreft je keuken: Lenen is gewoon achteraf sparen + rente...dus ik denk dat je daar goed aan doet.
Beetje laat, maar dan alsnog:quote:Op vrijdag 6 maart 2009 23:31 schreef Ml-etje het volgende:
alle ins en outsdus wat voor huis, verbouwen?, hypo rond? enz
Véél minder lijkt me niet aan de order. Maar prijzen kunnen natuurlijk altijd aan schommeling onderheving zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2009 23:09 schreef VinnieJones het volgende:
Vertel eens wat over de hypotheek die jullie in gedachten hebben.quote:Op maandag 9 maart 2009 11:30 schreef ioko het volgende:
[..]
Beetje laat, maar dan alsnog:
Het is een hoekhuis, 1988, met een dakkapel achter op de eerste verdieping, een dakkapel voor op de 2e verdieping en een nieuwe achterpui (met openslaande deuren.). We gaan de keuken vervangen en de tegels in het halletje, en we laten de trapkast weer maken (is door huidige bewoners verwijderd, maar ziet lelijk uit).
De eerste Hypotheekgesprekken hebben we gehad, dus nu zaak om snel 2 offertes op te vragen (rabobank en onafhankelijke adviseur).
Sleuteloverdracht is 1 mei. En deze week gaan we de koopakte tekenen. Allemaal erg spannend dus.
quote:Op maandag 9 maart 2009 13:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Vertel eens wat over de hypotheek die jullie in gedachten hebben.
Capricia is dol op tophypotheken.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:05 schreef ioko het volgende:
[..]
Koopsom is 255.000 euro, we rekenen met 10% kosten koper en op 15.000 euro kosten voor verbouwing. Dan kom je op een hypotheek van 295.000 euro.
Constructie die we in gedachten hebben is 60% spaarhypotheek en 40% aflossingsvrij. Bij beiden willen we de rent voor 10 jaar vast zetten. Omdat we wel spaargeld hebben (mijn vriendin) willen we het eerste jaar meteen een storting van 10.000 euro in de spaarhypotheek doen. Dit verlaagt de maandlasten over de gehele looptijd met circa 100 euro.
Goed, niet goed?
Heeft die spaarhyp een KEW (kapitaal verzekering eigen woning), voor zover jij weet?quote:Op maandag 9 maart 2009 15:05 schreef ioko het volgende:
[..]
Koopsom is 255.000 euro, we rekenen met 10% kosten koper en op 15.000 euro kosten voor verbouwing. Dan kom je op een hypotheek van 295.000 euro.
Constructie die we in gedachten hebben is 60% spaarhypotheek en 40% aflossingsvrij. Bij beiden willen we de rent voor 10 jaar vast zetten. Omdat we wel spaargeld hebben (mijn vriendin) willen we het eerste jaar meteen een storting van 10.000 euro in de spaarhypotheek doen. Dit verlaagt de maandlasten over de gehele looptijd met circa 100 euro.
Goed, niet goed?
Het belangrijkste is dat jij/jullie er happy mee zijn, met het huis en met je hypotheek!quote:Op maandag 9 maart 2009 15:57 schreef godigita het volgende:
Ik kan wel melden dat we het huis waar we op aasden voor een goede prijs hebben gekregen!
quote:Op maandag 9 maart 2009 11:57 schreef Jape het volgende:
[..]
Véél minder lijkt me niet aan de order. Maar prijzen kunnen natuurlijk altijd aan schommeling onderheving zijn.
Je moet een huis vooral kopen omdat je er wilt wonen én het kunt betalen. Als het in waarde stijgt is dat mooi meegenomen en mocht het in waarde dalen, dan heb je er in ieder geval lekker gewoond.
Waarom die 10k niet gelijk gebruiken om de hypotheek te verlagen?quote:Op maandag 9 maart 2009 15:05 schreef ioko het volgende:
[..]
Goed, niet goed?
Omdat het maandlasttechnisch ws interessanter is...quote:Op maandag 9 maart 2009 16:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom die 10k niet gelijk gebruiken om de hypotheek te verlagen?
quote:2. Lastenverzwaring eigenwoningbezit
Beperken vrijstelling bepaalde kapitaalsuitkeringen forfaitair rendement
- Deze maatregel beperkt de mogelijkheden voor fiscaal sparen voor eigen woning, door te stoppen met de stimulering van het sparen voor de opbouw van vermogen in de vorm van een eigen woning waar het gaat om de kapitaalverzekering voor de eigen woning.
- Kan door belasting in box 3 leiden tot lagere restschuld.
- De maatregel levert maximaal ¤ 707 mln op.
Hoe dat zo? Je begint toch al rente te betalen over 295k hypotheek, ipv 285? En dat een jaar lang?quote:Op maandag 9 maart 2009 16:22 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Omdat het maandlasttechnisch ws interessanter is...
Oei, dat is minder leuk. Dus dat zou betekenen dat je over het kapitaal dat je opbouwt d.m.v. je spaarhypotheek, belasting moet gaan betalen, right?quote:Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef capricia het volgende:
@godigita en ioko:
De reden dat ik over de KEW begin is omdat er een reele mogelijkheid bestaat dat het belastingvoordeel wat je daar nu op hebt, door de crisismaatregelen afgeschaft gaan worden.
Geen idee of het doorgaat, geen idee of er een overgangsregeling komt.
Lijst Gerritse
[..]
Tsja, als starter kom je daar niet echt onderuit. En ik zie het probleem ook niet echt.quote:
Geen idee. Wat is precies het verschil?quote:Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Heeft die spaarhyp een KEW (kapitaal verzekering eigen woning), voor zover jij weet?
Of is het een zuivere spaarhyp met los een levernsverzekering?
omdat je die 10k dan tegen een rente van zeg 5.7% of 5.8% wegzet,quote:Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe dat zo? Je begint toch al rente te betalen over 295k hypotheek, ipv 285? En dat een jaar lang?
de 10.000 euro die je in het eerste jaar inlegt wordt over de looptijd van 30 jaar 25.000 euro, dus het is slimmer om die 10.000 euro als inleg te gebruiken. De reductie in maandlasten is dan namelijk vrij minimaal.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe dat zo? Je begint toch al rente te betalen over 295k hypotheek, ipv 285? En dat een jaar lang?
Erg actuele vraag nu, omdat ik op het punt sta een van beiden producten te kiezen. Heb je wat meer uitleg?quote:Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Heeft die spaarhyp een KEW (kapitaal verzekering eigen woning), voor zover jij weet?
Of is het een zuivere spaarhyp met los een levernsverzekering?
Ik heb niet meer info dan dat lijstje van Gerritse...waar ze nu over aan het beraden zijn in het crisiskabinet:quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:55 schreef ioko het volgende:
[..]
Erg actuele vraag nu, omdat ik op het punt sta een van beiden producten te kiezen. Heb je wat meer uitleg?
Ik heb ook geen idee hoe ik dit moet interpreteren.quote:2. Lastenverzwaring eigenwoningbezit
Beperken vrijstelling bepaalde kapitaalsuitkeringen forfaitair rendement
- Deze maatregel beperkt de mogelijkheden voor fiscaal sparen voor eigen woning, door te stoppen met de stimulering van het sparen voor de opbouw van vermogen in de vorm van een eigen woning waar het gaat om de kapitaalverzekering voor de eigen woning.
- Kan door belasting in box 3 leiden tot lagere restschuld.
- De maatregel levert maximaal ¤ 707 mln op.
quote:Op woensdag 11 maart 2009 15:32 schreef Laureline het volgende:
Wie kan mij uitleggen hoe variabele rente werkt? Het tarief is behoorlijk wat lager dan wanneer ik de rente een tijd vastzet, daarom klinkt het nu erg aanlokkelijk. Mijn vragen zijn:
- Wordt de rente iedere maand opnieuw vastgesteld, of per 3 maanden? Je kan kiezen, tussen bijv. een variabel 1 maands rente of 3 maands. (Er zijn ook nog wat tussenvormen mogelijk)
- Kan je ieder moment toch besluiten een langere rentevaste periode aan te gaan, en hoe pak je dat dan aan? Ja, bel je geldverstrekker en geef aan wat je wensen zijn.
- Heeft iemand ervaring met variabele rente de afgelopen 5 jaar? Ja, Pieken zijn vrij vlak, dalen vrij diep.
- Wat is het 'worst case scenario'? In mijn advisering maak ik klanten erop attent dat de kans statistisch aanwezig is dat je maandlasten 2.5 keer over de kop gaan. (Data vanaf 1953)
Dat een zuivere spaarhypotheek met een losse ORV niet bestaat. Dat is namelijk een bankspaar hypotheek.quote:
Mijn vraag is dan ook meer specifiek: is banksparen niet beter dan een spaarhypotheek (die per defintie eigenlijk een verzekering is)?quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:52 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dat een zuivere spaarhypotheek met een losse ORV niet bestaat. Dat is namelijk een bankspaar hypotheek.
Dat heeft Ioko gedaanquote:Op donderdag 12 maart 2009 11:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb niet meer info dan dat lijstje van Gerritse...waar ze nu over aan het beraden zijn in het crisiskabinet:
[..]
Ik heb ook geen idee hoe ik dit moet interpreteren.
Als het over KEW e.d. gaat heeft Five_Horizons er wel meer verstand van dan ik...vraag hem eens hier te komen, of PM hem ff!
Dat kun je niet per definitie zo stellen. Dat ligt aan je eigen situatie. (ik persoonlijk vind banksparen een gedrocht van een product dat onnadenkend in de markt gezet is door de overheid)quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:10 schreef ioko het volgende:
[..]
Mijn vraag is dan ook meer specifiek: is banksparen niet beter dan een spaarhypotheek (die per defintie eigenlijk een verzekering is)?
Kun je dat in één zin (meer mag ookquote:Op donderdag 12 maart 2009 13:28 schreef Five_Horizons het volgende:
(ik persoonlijk vind banksparen een gedrocht van een product dat onnadenkend in de markt gezet is door de overheid)
Afgezien van het feit dat ik sparen in box 1 niets vind (je legt immers nú (in theorie, want of het daadwerkelijk zo is, valt te betwisten; pas bij uitkering valt een polis éigenlijk in een boxquote:Op donderdag 12 maart 2009 14:00 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Kun je dat in één zin (meer mag ook) toelichten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |