Finder sowieso idd, alhoewel voor puur zoeken Spotlight weer superieur is. De trashcan is ook ernstig gehandicapt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:12 schreef Anthraxx het volgende:
Laten we het eens omdraaien. Welke functie vinden jullie ruk op OSX en in Windows beter.
Voor mij samen te vatten in 1 woord: Finder.
Ik klap dagelijks mijn laptop dicht, ik gebruik nooit een firewire apparaat. Je vergelijking gaat derhalve nogal mank. Daarnaast heb je het over context. De strekking van het 'dichtklap verhaal' is dat apple de details gewoon veel beter voor elkaar heeft. Over de achterliggende reden kan je twisten (hoewel ik denk dat heel die discussie sinds de verplichting van MS om WHQL op vista te gebruiken ook ongegrond is geworden), maar dat is wel het resultaat.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:09 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook. Maar het ging meer om de context van die post, niet om het ontbreken van firewire. De vergelijking maken met het dichtklappen van je laptop bij het opstarten. Een beetje hetzelfde niveau zeg maar, beide nutteloos als argument. Ik gebruik overigens volgens mij ook geen firewire apparaten.
Spotlight is inderdaad wel weer goed uitgevoerd en in Windows XP is zoeken een hel.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Finder sowieso idd, alhoewel voor puur zoeken Spotlight weer superieur is. De trashcan is ook ernstig gehandicapt.
Ik vergelijk ze liever zo:quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:17 schreef Tijn het volgende:
Nou vooruit, nog eentje dan.
[ afbeelding ]
deel 2
deel 1
Ik neem aan dat je dichtklapt in je OS, niet tijdens het opstarten. Dáár ging het om. Kom op zeg, slaapstand tijdens het opstarten als 'argument' gebruikenquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik klap dagelijks mijn laptop dicht, ik gebruik nooit een firewire apparaat. Je vergelijking gaat derhalve nogal mank. Daarnaast heb je het over context. De strekking van het 'dichtklap verhaal' is dat apple de details gewoon veel beter voor elkaar heeft.
Nee het ging in eerste instantie om het superieure sleep gedrag bij het dichtklappen van een laptop en dat is wel degelijk een argument.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dichtklapt in je OS, niet tijdens het opstarten. Dáár ging het om. Kom op zeg, slaapstand tijdens het opstarten als 'argument' gebruiken
Dit kun je met Automator doen natuurlijk. Of een touch in Terminal.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Bv ook zoals je met windows kan rechtsklikken en een nieuw bestand kan neergooien zonder de app te starten. Maar dat is eigenlijk ook finder.
Mja. Ik ben benieuwd wat de CPU usage van USB3 zal zijn in de praktijk. Op een as-is systeem als de iMac vind ik een snelle manier van extra storage aansluiten wel een pre eigenlijk.quote:Ow J. Ja fw is superieur mbt de snelheid, maar aangezien de randapparatuur in rap tempo afneemt. En USB 3.0 zal de doodsklap zijn.
'touch CV.doc' geeft mij helaas geen Word document, terwijl 'rechtsklik -> New -> Word document' dat wel doetquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:23 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit kun je met Automator doen natuurlijk. Of een touch in Terminal.
[..]
Mja. Ik ben benieuwd wat de CPU usage van USB3 zal zijn in de praktijk. Op een as-is systeem als de iMac vind ik een snelle manier van extra storage aansluiten wel een pre eigenlijk.
Qua gebruiksvriendelijkheid niet neequote:Op donderdag 26 februari 2009 13:23 schreef Jarno het volgende:
Sowieso, Automator.. Wát een systeem. Daar kan Windows echt he-le-maal niks tegenover zetten gewoon.
Ja klopt, in de eerste instantie maar dat werkt onder Windows (bij mij, zoals getest) ook oke. Hij had het over dichtklappen bij het bootlogo. En dat slaat nergens op en is dom. Anders lees je even terug?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee het ging in eerste instantie om het superieure sleep gedrag bij het dichtklappen van een laptop en dat is wel degelijk een argument.
Owja. Dat is natuurlijk zo.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:24 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
'touch CV.doc' geeft mij helaas geen Word document
Ik heb er ooit iets voor geinstalleerd en nu heb ik gewoon een extra rechtsklik menuutjequote:Op donderdag 26 februari 2009 13:23 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit kun je met Automator doen natuurlijk. Of een touch in Terminal.
Geen, dat zal de controller voor zijn rekening moeten nemen.quote:Mja. Ik ben benieuwd wat de CPU usage van USB3 zal zijn in de praktijk. Op een as-is systeem als de iMac vind ik een snelle manier van extra storage aansluiten wel een pre eigenlijk.
Je hebt niet zoiets van "kom, laat ik eens geen OS gebruiken wat al 8 jaar oud is"?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Overigens totaal geen ergernissen met XP Pro SP3 hier![]()
En hoe heet dat iets?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb er ooit iets voor geinstalleerd en nu heb ik gewoon een extra rechtsklik menuutje
[ afbeelding ]
Prachtig dat je het daar over had, maar ik niet. Nogmaals, als je het zelf over context heb ga ik er vanuit dat je dat zelf begrijpt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:25 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja klopt, in de eerste instantie maar dat werkt onder Windows (bij mij, zoals getest) ook oke. Hij had het over dichtklappen bij het bootlogo. En dat slaat nergens op en is dom. Anders lees je even terug?
Idd. Op mijn zakelijke HP laptop gebruik ik ook XP maar eigenlijk is het gewoon armoede: Vista draait voor geen meter, 7 is er nog niet dus dan maar XP. Maar kom op zeg.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je hebt niet zoiets van "kom, laat ik eens geen OS gebruiken wat al 8 jaar oud is"?
Ach, 95% van de afzetmarkt bestaat uit 'noobs'. De nerds overschatten zichzelf nogal eens wat dat betreft.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens zie ik je weinig meer zeggen over computernoobs.
Ik ben redelijk voorstander van OSX maar hoewel VBS niet alles is, is applescript echt de grootste ramp ooit uitgevonden.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:24 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Qua gebruiksvriendelijkheid niet nee. Er zijn wel 3rd party oplossingen geloof ik.
Sowieso, Applescript en VBS komen wel redelijk overeen met elkaar.
Denk Swets, denk!!quote:
Nee, het werkt super! Alle software draait er als de brandweer op! Het loopt nooit vast, heb nu alweer een uptime vanaf zondag ofzo, gewoon iedere avond in de slaapstandquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je hebt niet zoiets van "kom, laat ik eens geen OS gebruiken wat al 8 jaar oud is"?
Vergelijk het eens met VBS. Dat is net zo ergquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:30 schreef VeerMans het volgende:
[..]
Ik ben redelijk voorstander van OSX maar hoewel VBS niet alles is, is applescript echt de grootste ramp ooit uitgevonden.
Tell application finder
do leuk dansje en gebruik daarbij de file blabla die staat op bla bla bla bla in map bla die weer zit in map bla
end do
end tell
De grootste fout die je kan maken als fabrikant is je te richten op die nerds. Ook nerds willen gewoon iets met een eenvoudige en consistente interface. Ik wel in elk geval. Het is niet dat ik niet kan werken met iets ingewikkelds als Windows, maar ik wil het helemaal niet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, 95% van de afzetmarkt bestaat uit 'noobs'. De nerds overschatten zichzelf nogal eens wat dat betreft.
...als je de airflow drastisch blokkeert waardoor de cpu's weg staan te smelten zoals in elke laptop.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:31 schreef Apekoek het volgende:
macbook airs schijnen tragisch te lopen! Macbook Air met extreem hoge 'sytem CPU usage'
Trek je die conclusie op basis van 1 post?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:31 schreef Apekoek het volgende:
macbook airs schijnen tragisch te lopen! Macbook Air met extreem hoge 'sytem CPU usage'
Kudos +3!quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
http://growlichat.com/NuFile.php
VBS gebruikt nog logische structuren, in applescript hebben ze spreektaal geprobeerd te gebruiken maar dat is niet echt gelukt zodat je met allerlei worden zit die als operators gebruikt kunnen worden. Ik heb daar nooit aan kunnen wennen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:31 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Vergelijk het eens met VBS. Dat is net zo erg.
Ja als je stil in de tijd wil blijven staan is dat natuurlijk prima. Ik ken iemand die heeft ooit in 1994 een schitterende SGI Indy gekocht en draait daar nu nog steeds IRIX op. Hij is er hartstikke tevreden over, maar ik ben zelf liever wat meer up to date zeg maar.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, het werkt super! Alle software draait er als de brandweer op! Het loopt nooit vast, heb nu alweer een uptime vanaf zondag ofzo, gewoon iedere avond in de slaapstandGeen enkele reden om over te schakelen op welk OS dan ook.
Alles met VB (.NET weet ik dan weer niet, maar hopelijk is het daar verbeterd) is een regelrechte ramp qua naamgeving, consistentie van statements en structuren etc. Applescript is niet veel beter (eens dus), maar VBS is net zo brak.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:33 schreef VeerMans het volgende:
[..]
VBS gebruikt nog logische structuren, in applescript hebben ze spreektaal geprobeerd te gebruiken maar dat is niet echt gelukt zodat je met allerlei worden zit die als operators gebruikt kunnen worden. Ik heb daar nooit aan kunnen wennen.
Armoede? Wat mis ik dan? Ik open tientallen documenten, FF vensters, programma's etc. als het moet. Autocad Map , ArcView, Microstation, MySQL etc werkt als een trein! Alles gaat super snel, dubbelklik op het bureaublad en daar staat het. Kan alle apparatuur die wij hebben aansluiten, het netwerk is snel benaderbaar. En het vinden van bestanden op het netwerk is ook erg eenvoudig, wij gebruiken nl. een hele praktische mappenstructuur.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Idd. Op mijn zakelijke HP laptop gebruik ik ook XP maar eigenlijk is het gewoon armoede: Vista draait voor geen meter, 7 is er nog niet dus dan maar XP. Maar kom op zeg.
Ja ach. Het is voor al die wijze neefjes ook wel erg onwenselijk dat mensen een computer als appliance gaan zien. Als iets waarmee je gewoon je ding doet, ipv je druk moet maken over iets triviaals als een filesystem of instellingen in een BIOS. Dat je gewoon een applicatie op een telefoon kan installeren met één muisklik. Dat je op gelikte wijze je bookmarks, contacts en weetikveel wat synchroon kunt houden op meerder computers en op je telefoon. Dat je zelf nee, dat je OS je backups regelt en je zelf bestanden kunt terugzetten.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
De grootste fout die je kan maken als fabrikant is je te richten op die nerds. Ook nerds willen gewoon iets met een eenvoudige en consistente interface. Ik wel in elk geval. Het is niet dat ik niet kan werken met iets ingewikkelds als Windows, maar ik wil het helemaal niet.
Wat mis ik dan? Ik werk ook met Vista op computers die ik repareer. Die werken meestal ook prima hoor. Maar ik zie er totaal de meerwaarde niet van.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja als je stil in de tijd wil blijven staan is dat natuurlijk prima. Ik ken iemand die heeft ooit in 1994 een schitterende SGI Indy gekocht en draait daar nu nog steeds IRIX op. Hij is er hartstikke tevreden over, maar ik ben zelf liever wat meer up to date zeg maar.
Hm. +2 en je MSN op zwart!quote:
Mappenstructuur. Don't get me started.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Armoede? Wat mis ik dan? Ik open tientallen documenten, vensters, programma's etc. als het moet. Autocad Map , ArcView, Microstation, MySQL etc werkt als een trein! Alles gaat super snel, dubbelklik op het bureaublad en daar staat het. En het vinden van bestanden op het netwerk is ook erg eenvoudig, wij gebruiken nl. een hele praktische mappenstructuur.
Ik heb wel eens het idee dat bij Microsoft van die neefjes werken. En dat als ze iets voorstellen wat niet complex genoeg is, ze worden uitgelachen door hun collega's.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja ach. Het is voor al die wijze neefjes ook wel erg onwenselijk dat mensen een computer als appliance gaan zien. Als iets waarmee je gewoon je ding doet, ipv je druk moet maken over iets triviaals als een filesystem of instellingen in een BIOS. Dat je gewoon een applicatie op een telefoon kan installeren met één muisklik. Dat je op gelikte wijze je bookmarks, contacts en weetikveel wat synchroon kunt houden op meerder computers en op je telefoon. Dat je zelf nee, dat je OS je backups regelt en je zelf bestanden kunt terugzetten.
Voor sommige mensen is het heel erg eng of zelfs vervelend dat het magische van computers afgaat. Dat het gewoon een gebruiksapparaat wordt dat het altijd doet.
Over armoede gesproken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:37 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mappenstructuur. Don't get me started.
2x klikken en je bent er. Hoe zoek jij een tekening waarbij je de bestandsnaam niet meer weet?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:37 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mappenstructuur. Don't get me started.
En je hebt niet het idee dat je op het verkeerde paard aan het wedden bent als de ontwikkelingen van de laatste 8 jaar eigenlijk compleet irrelevant zijn voor jou als gebruiker?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat mis ik dan? Ik werk ook met Vista op computers die ik repareer. Die werken meestal ook prima hoor. Maar ik zie er totaal de meerwaarde niet van.
Ik zeg ook niet dat VB niet gaar is, maar al was het alleen maar omdat je in VB een . (punt) kan gebruiken om een property van een object op te vragen inplaats van de tekst 'property from/in/up/under/attached to/<insert nog een rij worden waarvan je niet weet of het de goede is die bij dit object gebruikt word> object' om een property te krijgen maakt VB voor mij beterquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:34 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Alles met VB (.NET weet ik dan weer niet, maar hopelijk is het daar verbeterd) is een regelrechte ramp qua naamgeving, consistentie van statements en structuren etc. Applescript is niet veel beter (eens dus), maar VBS is net zo brak.
Echt he. Het zal me tegenwoordig aan me reet roesten waar wat staat. Als ik het maar kan vinden wanneer ik het nodig heb, en als het maar gebackupped wordt.quote:
spotlightquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
2x klikken en je bent er. Hoe zoek jij een tekening waarbij je de bestandsnaam niet meer weet?
Dus in feite ben je om de tekortkomingen in je OS een heel systeem aan het bedenken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
2x klikken en je bent er. Hoe zoek jij een tekening waarbij je de bestandsnaam niet meer weet?
Ik heb nog steeds geen reden gehoord waarom de tevreden Windows XP gebruiker over zou moeten stappen naar welk OS dan ook. Ik kan toch altijd nog een ander OS installeren als Autocad 10 straks (bijvoorbeeld) niet meer onder XP werkt (wat overigens niet het geval zal zijn)?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
En je hebt niet het idee dat je op het verkeerde paard aan het wedden bent als de ontwikkelingen van de laatste 8 jaar eigenlijk compleet irrelevant zijn voor jou als gebruiker?
Hoe wil je dat gaan vinden dan? Spotlight biedt geen MS Paint achtig programma om te schetsen wat je precies zoekt. Hetzelfde met geluid. Het fluiten van een melodie geeft je niet dat bestand wat je wilt. Hij heeft op dat punt gewoon gelijk.quote:
Je hoeft van mij niet over te stappen. Maar de IT is een snel veranderde industrie. Het web verandert, de manier waarop mensen computers en apparaten gebruiken verandert. Generaties volgen elkaar snel op en elke keer is het weer beter en sneller. Behalve bij Microsoft, waar het OS van 8 jaar geleden eigenlijk nog steeds de beste keus is. Als dat geen teken aan de wand is, weet ik het ook niet meer.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen reden gehoord waarom de tevreden Windows XP gebruiker over zou moeten stappen naar welk OS dan ook. Ik kan toch altijd nog een ander OS installeren als Autocad 10 straks (bijvoorbeeld) niet meer onder XP werkt (wat overigens niet het geval zal zijn)?
Nee? Het is geen moeilijk systeem hoor, het zit zo:quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:42 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dus in feite ben je om de tekortkomingen in je OS een heel systeem aan het bedenken..
En wat doet spotlight dan? Je geeft aan dat het een kaart van Breda betreft met bomen erin en Spotlight vindt deze binnen 2 tellen voor je?quote:
zoeken op extensie brengt je al heel snel heel ver. En nee hij heeft geen gelijk. Als je absoluut geen idee hebt wat je zoekt vind je het op geen enkele manier.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:45 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Hoe wil je dat gaan vinden dan? Spotlight biedt geen MS Paint achtig programma om te schetsen wat je precies zoekt. Hetzelfde met geluid. Het fluiten van een melodie geeft je niet dat bestand wat je wilt. Hij heeft op dat punt gewoon gelijk.
Idd. Het "systeem" wat leolinedance hierboven schetst helpt hier ook niet echt in.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
zoeken op extensie brengt je al heel snel heel ver. En nee hij heeft geen gelijk. Als je absoluut geen idee hebt wat je zoekt vind je het op geen enkele manier.
spotlight retourneert razendsnel zoekresultaten (itt de search van windows). Je weet natuurlijk al snel wat voor soort file het betreft of een deel van de naam.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En wat doet spotlight dan? Je geeft aan dat het een kaart van Breda betreft met bomen erin en Spotlight vindt deze binnen 2 tellen voor je?
Dat moet ik inderdaad ook hebben
Hoe vind je die in dit systeem wel dan? Je moet dan toch in ieder geval al weten bij welk project het hoort om maar eens wat te noemen. Nogmaals, zonder enige metadata vind je met geen enkele methode wat. Als je metadata hebt is spotlight gewoon bloedsnel.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee? Het is geen moeilijk systeem hoor, het zit zo:
e:\archief \ [PROJECTPLAATS] \ [PROJECTNAAM]
f:\actueel \ [PROJECTPLAATS] \ [PROJECTNAAM]
Zo, wat ingewikkeld zeg! Maar hoe kan dit dan makkelijker (zonder mega investeringen)?
En vertel nou eens, hoe vind jij een tekening waarvan je de bestandsnaam niet meer weet?
Zoeken op extensie gaat je niet heel snel helpen. Ik denk dat je dan bij ons zo'n 5000 Autocad kaarten vindt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
zoeken op extensie brengt je al heel snel heel ver. En nee hij heeft geen gelijk. Als je absoluut geen idee hebt wat je zoekt vind je het op geen enkele manier.
Wat wil je hiermee bewijzen? Alsof je in Mac OS X geen mappenstructuur kunt maken ofzo?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee? Het is geen moeilijk systeem hoor, het zit zo:
e:\archief \ [PROJECTPLAATS] \ [PROJECTNAAM]
f:\actueel \ [PROJECTPLAATS] \ [PROJECTNAAM]
Zo, wat ingewikkeld zeg! Maar hoe kan dit dan makkelijker (zonder mega investeringen)?
En vertel nou eens, hoe vind jij een tekening waarvan je de bestandsnaam niet meer weet?
Grep.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En wat doet spotlight dan? Je geeft aan dat het een kaart van Breda betreft met bomen erin en Spotlight vindt deze binnen 2 tellen voor je?
Dat moet ik inderdaad ook hebben
Dus nu ga je in die locatie 5000 files openen of watquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:56 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zoeken op extensie gaat je niet heel snel helpen. Ik denk dat je dan bij ons zo'n 5000 Autocad kaarten vindt.
Kijk, Tijn snapt het. Maar da's dan ook een Mac gebruiker.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:56 schreef Tijn het volgende:
Waar het om gaat is dat het praktischer is om bestanden in een database op te slaan dan op een file system te vertrouwen. Daarom zijn applicaties als iPhoto en iTunes zo geniaal. Met een simpelere query kun je precies dat opvragen wat je wil, zonder je druk te hoeven maken over mapjes of andere ellende.
Wat onder OS X standaard aanweizg is en waarvoor je op Windows aangewezen bent op ports.quote:
Nee, hij navigeert naar de juiste locatie.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus nu ga je in die locatie 5000 files openen of wat
Als linux-gebruiker zou ik dat niet weten.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:58 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat onder OS X standaard aanweizg is en waarvoor je op Windows aangewezen bent op ports.
Touché.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Als linux-gebruiker zou ik dat niet weten.
Wij slaan kaarten op onder de map van het project. Dan zoek je in de projectmap. Dat zal in Mac OS ook wel kunnen maar dat doet toch niks af aan het mappensysteem? Aangezien jullie net zeiden: "Mappensysteemquote:Op donderdag 26 februari 2009 13:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hoe vind je die in dit systeem wel dan? Je moet dan toch in ieder geval al weten bij welk project het hoort om maar eens wat te noemen. Nogmaals, zonder enige metadata vind je met geen enkele methode wat. Als je metadata hebt is spotlight gewoon bloedsnel.
Jij zult toch ook aan moeten geven waar hij alle DWG bestanden moet zoeken? Ik ga gewoon met 2 klikken naar de map en open het bestand dat ik zoek. Jouw systeem is dan toch niet veel efficienter?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus nu ga je in die locatie 5000 files openen of wat
Een grep-search zou wellicht kunnen werken, maar dat zal wel langzamer en zeker moeizamer gaan dan een paar keer klikken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:00 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wij slaan kaarten op onder de map van het project. Dan zoek je in de projectmap. Dat zal in Mac OS ook wel kunnen maar dat doet toch niks af aan het mappensysteem? Aangezien jullie net zeiden: "Mappensysteem"
Het lijkt mij niet veel makkelijker te kunnen onder een ander OS.
Waarom zijn mappen ellende? Het is toch heel duidelijk?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee bewijzen? Alsof je in Mac OS X geen mappenstructuur kunt maken ofzo?
Waar het om gaat is dat het praktischer is om bestanden in een database op te slaan dan op een file system te vertrouwen. Daarom zijn applicaties als iPhoto en iTunes zo geniaal. Met een simpelere query kun je precies dat opvragen wat je wil, zonder je druk te hoeven maken over mapjes of andere ellende.
Oh, maar als je de naam van de projectmap kennelijk wel kent, dan ram je die gewoon in Spotlight en opent -ie de map voor je. Waarna je - net als jij - de file op kunt zoeken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:00 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wij slaan kaarten op onder de map van het project. Dan zoek je in de projectmap. Dat zal in Mac OS ook wel kunnen maar dat doet toch niks af aan het mappensysteem? Aangezien jullie net zeiden: "Mappensysteem"
Het lijkt mij niet veel makkelijker te kunnen onder een ander OS.
Is dat zoveel makkelijker dan een goed opgezette mappenstructuur waar je met 3 klikken naar navigeert? Dit is toch zeker net zo veel moeite?quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:03 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh, maar als je de naam van de projectmap kennelijk wel kent, dan ram je die gewoon in Spotlight en opent -ie de map voor je. Waarna je - net als jij - de file op kunt zoeken.
Toch zijn zulke dingen wel makkelijker hoor. Je kan bij alle – niet jij, maar in het algemeen – kleine flaws in Windows wel zeggen: zoveel moeilijker en trager maakt het het toch niet? Maar al met al werkt het uiteindelijk stiekem voor geen meter. (enigszins gechargeerd)quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is dat zoveel makkelijker dan een goed opgezette mappenstructuur? Dit is toch zeker net zo veel moeite?
Oke, dat kun jij als Mac gebruiker makkelijk zeggen. Maar door de hierboven gegeven uitleg ben ik nog niet overtuigd moet ik zeggen. Ach, wie weet koopt de baas nog wel eens Macs (al denk ik het niet, beetje op de centenquote:Op donderdag 26 februari 2009 14:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Toch zijn zulke dingen wel makkelijker hoor. Je kan bij alle – niet jij, maar in het algemeen – kleine flaws in Windows wel zeggen: zoveel moeilijker en trager maakt het het toch niet? Maar al met al werkt het uiteindelijk stiekem voor geen meter. (enigszins gechargeerd)
Ik ben geen mac-gebruiker. De voordelen wegen bij mij niet op tegen de prijs.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Oke, dat kun jij als Mac gebruiker makkelijk zeggen. Maar door de hierboven gegeven uitleg ben ik nog niet overtuigd moet ik zeggen. Ach, wie weet koopt de baas nog wel eens Macs (al denk ik het niet, beetje op de centen)
Ik ben ooit gewisseld, dat was hel. Alles is net iets anders in OSX (al is t alleen al t feit dat je ctrl-c ineens appel-c is geworden) ik werd er helemaal gek van. Nu zit ik een tijd op OSX en heb ik precies t zelfde bij windows. Het is maar net waar je aan gewend bent denk ik.quote:Op donderdag 26 februari 2009 14:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Oke, dat kun jij als Mac gebruiker makkelijk zeggen. Maar door de hierboven gegeven uitleg ben ik nog niet overtuigd moet ik zeggen. Ach, wie weet koopt de baas nog wel eens Macs (al denk ik het niet, beetje op de centen)
Kan ook.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:12 schreef Jarno het volgende:
Als je gamed koop je een console. Toch?
Matige conclusie.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:11 schreef Pritt het volgende:
Ok concluderend:
Als je gamet koop je een PC met Windows.
Als je een hippe dude bent koop je een Mac.
Slotje.
Ik ben een programmeur. Ik ben per definitie al niet hip.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:11 schreef Pritt het volgende:
Ok concluderend:
Als je gamet koop je een PC met Windows.
Als je een hippe dude bent koop je een Mac.
Slotje.
Lijkt mij kostentechnisch gezien wel de interessantste optie. Een XBOX kost je 150 euro tegenwoordig geloof ik, spellen die eh, leen je wel ff en je houdt geld over voor een kekke Mac.quote:
Ik heb jaren Linux gebruikt en ben sinds een jaar of 4 over op MacOSX. Ik wil niet meer terug.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:36 schreef pfaf het volgende:
Programmeur en geen linux.Dat is net een hermafrodiet, alles net niet.
Console is weer niet optimaal voor alle games. MMO's, RTS en FPS speel je op een PC.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:12 schreef Jarno het volgende:
Als je gamed koop je een console. Toch?
WoWquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:42 schreef Anthraxx het volgende:
Er is maar 1 goede MMO en dat draait prima op een Mac.
Tijd voor een WoW vs. de rest topic.
Nee, niets mis met WoW hoor. Zelf ruim 2 jaar gespeeld.quote:
Hm ja. Kloptquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:55 schreef Jarno het volgende:
Spore, COD4, Guitar Hero en LEGO Indy zijn toch niet echt verouderd? Ik hou de games niet zo bij maar voor mijn gevoel zijn die nog niet zo oud allemaal. Al realiseer ik me dat een game 1,5 uur na uitkomen bejaard is tegenwoordig.
Ja, en je hebt het ook echt gewoon nergens voor nodig. Als je niet in een niche werkzaam bent waar je per se Windows-only apps voor moet gebruiken, kun je het missen als kiespijn. Ik heb een jaar of 5 geleden Windows de deur uit gedaan. Nooit spijt van gehad, nooit gemist.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:05 schreef Jarno het volgende:
En weetje, mensen zoeken het maar lekker uit met hun Windows ook.
Uiteraard gaat dat voor elke webontwikkelaar op aangezien je ook moet testen op Internet Explorer in zijn natuurlijke habitatquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, en je hebt het ook echt gewoon nergens voor nodig. Als je niet in een niche werkzaam bent waar je per se Windows-only apps voor moet gebruiken, kun je het missen als kiespijn.
Ja. Dat blijft toch een nét-niet-oplossing. Leuk om te zien of je layout niet helemaal verkloot wordt door boxmodels, maar verder...quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:44 schreef Anthraxx het volgende:
Je bent bekend met de websites die andere OS'en e.d. aanbieden om je website te testen?
Een goede Mac dusquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:54 schreef VeerMans het volgende:
Maar voor die virtualisatie heb je weer een vrij stevige machine nodig wil t een beetje naar behoren werken
Mwooooooch. Zolang je geen games of autocad (istieweer!) gaat draaien valt dat mee hoor. Mijn iMac draait probleemloos XP en Server 2008 met SQL 2008 naast elkaar. Zit wel 4GB geheugen in, dat dan weer wel.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:54 schreef VeerMans het volgende:
Maar voor die virtualisatie heb je weer een vrij stevige machine nodig wil t een beetje naar behoren werken
Mijn macbook ratelt toch wel aardig hoor als ie XP moet aanfietsen. Switchen naar een ander schermpje is er niet echt meer bij totdat je klaar bent. Je zou zeggen dat t met 2gb (1gb/1gb) wel een beetje zou moeten lopenquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwooooooch. Zolang je geen games of autocad (istieweer!) gaat draaien valt dat mee hoor. Mijn iMac draait probleemloos XP en Server 2008 met SQL 2008 naast elkaar. Zit wel 4GB geheugen in, dat dan weer wel.
Das knap als je niet weet wat je zoekt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, hij navigeert naar de juiste locatie.
Autocad is helemaal niet zo zwaar voor de meeste klussen, beetje overrated. 2D met wat kaartwerk werkt het echt prima op een oudere computer. Als je gaat 3D renderen en/of met 50x TIFF foto's van 30 mb ieder gaat werken, tsjaquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwooooooch. Zolang je geen games of autocad (istieweer!) gaat draaien valt dat mee hoor. Mijn iMac draait probleemloos XP en Server 2008 met SQL 2008 naast elkaar. Zit wel 4GB geheugen in, dat dan weer wel.
Dat je je website test in IE wil niet zeggen dat je Windows gebruikt om 'em te ontwikkelen. Je test het resultaat alleen in Windows, net zoals je je mix niet maakt op computerspeakers, maar er wel op luistert als je een versie af hebt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Uiteraard gaat dat voor elke webontwikkelaar op aangezien je ook moet testen op Internet Explorer in zijn natuurlijke habitat. Een beetje hetzelfde als dat je tegenwoordig je mix ook moet testen op computerboxen en iPod-dopjes, het traagste jongetje in de klas moet het ook kunnen volgen
.
Dat heeft elke beetje recente Mac wel aan boord natuurlijk. Mijn iMac uit 2007 heeft geen enkele moeite met een virtuele Windows naast OS X.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:58 schreef Jarno het volgende:
Geheugen en een dual-core (of meer...) cpu zijn bij virtualisatie wel een pré.
Dat voorbeeld was dan ook niet helemaal per ongelukquote:Op donderdag 26 februari 2009 17:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat je je website test in IE wil niet zeggen dat je Windows gebruikt om 'em te ontwikkelen. Je test het resultaat alleen in Windows, net zoals je je mix niet maakt op computerspeakers, maar er wel op luistert als je een versie af hebt.
Dat snap ik, maar je hebt dus geen Windows nodig om een website te ontwikkelen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 17:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat voorbeeld was dan ook niet helemaal per ongeluk.
Subtiel Walt. Subtiel.quote:
Toch vind ik hier de meeste mensen obsessief pro mac doen. Alleen maar mac osx de hemel in prijzen. Terwijl beide OSen of het nou mac osx is of windows is, beide hebben hun eigen voordelen. Vergelijkbaar met PES vs FIFA vergelijking wat betreft voetbal spellen, ook hier vind ik beide versies zijn leuke kanten hebben. Wat ik bedoel te zeggen, veel mensen met oogkleppen hier.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:06 schreef Anthraxx het volgende:
Juist. Zo denk ik ook inmiddels. Zolang ik het niet hoef te gebruiken vind ik het allemaal prima. Ik heb zelf gekozen voor een systeem dat wel werkt voor mij en ik wil mij niet eens meer verdiepen in hoe Windows in elkaar steekt.
Dat betekent trouwens ook dat ik niet zomaar mensen uit ga schelden ofzo omdat ze Windows gebruiken. Dat fatsoen heb ik nog wel. Maar sommige Mac users zijn echt obsessief.
Heb je gezien met wat voor toon dit soort topics meestal geopend worden? Daarnaast, 't is een discussieforum. Logisch dat mensen standpunten gaan verdedigen. Wat ik al zei, in het echte leven (OMG!) neem ik de moeite niet hoor.quote:Op donderdag 26 februari 2009 17:39 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik hier de meeste mensen obsessief pro mac doen.
Nou ik spreek mensen op straat wel eens aan welk os ze hebben, jij niet dan?quote:Op donderdag 26 februari 2009 17:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Heb je gezien met wat voor toon dit soort topics meestal geopend worden? Daarnaast, 't is een discussieforum. Logisch dat mensen standpunten gaan verdedigen. Wat ik al zei, in het echte leven (OMG!) neem ik de moeite niet hoor.
Het herkennen van Windows machines in een netwerk. Met Leopard dan. Met Tiger floepen ze zo in je Finder, met Leopard moet ik ze via 'Connect To Server' en dan op ip-adres benaderen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:18 schreef Anthraxx het volgende:
Laten we het eens omdraaien. Welke functie vinden jullie ruk op OSX en in Windows beter.
Je kunt shortcuts maken naar machines met een vast ip adres op je bureaublad.quote:Op donderdag 26 februari 2009 17:43 schreef keeper het volgende:
[..]
Het herkennen van Windows machines in een netwerk. Met Leopard dan. Met Tiger floepen ze zo in je Finder, met Leopard moet ik ze via 'Connect To Server' en dan op ip-adres benaderen.
Verkapt: 'heeft iemand hier een oplossing voor'
Ik sla Windowsgebruikers op hun bek op straatquote:Op donderdag 26 februari 2009 17:42 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Nou ik spreek mensen op straat wel eens aan welk os ze hebben, jij niet dan?
Vooral niet ideaal als het gaat om locaties van machines waar ik niet vaak ben. Bijv. bij mn ouders, bij mij zelf thuis, bij anderen, etc. Daar ga ik niet allemaal shortcuts voor aanmaken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 17:45 schreef Dementor het volgende:
Je kunt shortcuts maken naar machines met een vast ip adres op je bureaublad.
Dat is wat ik heb gedaan maar ideaal is anders.
Ja, in Tiger gebeurde dat wel ja. In Leopard (bij mij) dus niet meer.quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:07 schreef Tijn het volgende:
Maar verschijnen de shares niet gewoon onder het kopje "Shared" in de Finder dan? Ik zie daar gewoon de andere computers in m'n netwerk staan.
Zolang het gesupport wordt, waarom zou je upgraden?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het argument dat ik hier geef is dat mijn Mac altijd uitgaat wanneer ik de klep sluit. Ik hoef mij geen zorgen te maken dat hij bijvoorbeeld nog aan het opstarten is, dat mijn instellingen verkeerd staan of dat mijn operating system druk bezig is. Hij gaat altijd uit.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dichtklapt in je OS, niet tijdens het opstarten. Dáár ging het om. Kom op zeg, slaapstand tijdens het opstarten als 'argument' gebruikenEn het was een vergelijking omdat het beide geen goed argument is. Als je firewire wilt moet je gewoon geen Macbook kopen, duidelijk.
Overigens totaal geen ergernissen met XP Pro SP3 hier![]()
De support voor Windows XP loopt tot april dit jaar. Daarna gaat XP een "extended support"-traject in van 5 jaar. In deze periode zullen er geen nieuwe features worden toegevoegd en zullen updates alleen beveilingslekken dichten. Als je na april nog telefonische support bij MS wil voor XP, zul je daarvoor moeten betalen, terwijl dat nu nog gratis is.quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:33 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Zolang het gesupport wordt, waarom zou je upgraden?
Dit hoeft geen issue te zijn, tijdens de wintermaanden vind ik een rugverwarming zeker wel van toegevoegde waarde, stel je zou dan een mac bij je hebben, bah! zo'n koude unit tegen je achterste!quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:45 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik heb al tot drie maal toe een kokend hete Windows laptop in mijn rugtas gehad.
Zal best. Ik heb nog nooit een kokend hete laptop in mijn rugtas gehad. Ik klap het scherm ook nooit dicht tijdens het opstarten overigens. Dat zal wel iets voor Mac-gebruikers zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:45 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Het argument dat ik hier geef is dat mijn Mac altijd uitgaat wanneer ik de klep sluit. Ik hoef mij geen zorgen te maken dat hij bijvoorbeeld nog aan het opstarten is, dat mijn instellingen verkeerd staan of dat mijn operating system druk bezig is. Hij gaat altijd uit.
Ik heb al tot drie maal toe een kokend hete Windows laptop in mijn rugtas gehad.
Je snapt mijn argument nog steeds niet, helaas.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:25 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zal best. Ik heb nog nooit een kokend hete laptop in mijn rugtas gehad. Ik klap het scherm ook nooit dicht tijdens het opstarten overigens. Dat zal wel iets voor Mac-gebruikers zijn.
Gewoon, omdat het kan.
Tuurlijk wel, het slaat alleen nergens op. Mijn laptop gaat ook altijd uit als ik hem dichtklap in het dagelijks gebruik. Wat is nu je voordeel?quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:34 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Je snapt mijn argument nog steeds niet, helaas.
Dat als mijn trein op het station arriveert, of het college afgelopen is, ik mijn notebook dichtklap en wegstop, en ik 100% zeker weet dat hij in slaapstand gaat. Ongeacht van wat ik aan het doen ben. Ook als ik hem net voor een update aan het rebooten was.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, het slaat alleen nergens op. Mijn laptop gaat ook altijd uit als ik hem dichtklap in het dagelijks gebruik. Wat is nu je voordeel?
Ik denk dat ik dan toch een Mac heb! Ik heb zojuist even de accu verwisseld in de slaapstand en geloof het of niet, ik kwam gewoon terug waar ik gebleven was! En dat met het 8 (!) jaar oude XP!quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:41 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Dat als mijn trein op het station arriveert, of het college afgelopen is, ik mijn notebook dichtklap en wegstop, en ik 100% zeker weet dat hij in slaapstand gaat. Ongeacht van wat ik aan het doen ben. Ook als ik hem net voor een update aan het rebooten was.
En dat heb je met een Windows notebook niet. Zo simpel is dat nou.
Hetzelfde met de accu. Doe je hem in standby, verwissel je even je accu, ben je alles kwijt. Zet je je notebook aan terwijl je nog maar 1% accu hebt, dan kun je ook wel schudden naar je gegevens. Dat is bij een Mac allemaal superieur. Het is basisfunctionaliteit van een notebook, maar Windows faalt hier in.
En doe het nu eens op standby.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dan toch een Mac heb! Ik heb zojuist even de accu verwisseld in de slaapstand en geloof het of niet, ik kwam gewoon terug waar ik gebleven was! En dat met het 8 (!) jaar oude XP!
En als je hem na die waarschuwing toch weer aanzet, wat doet hij dan? Klapt hij dan niet simpelweg uit? Waarna je alles kwijt bent?quote:En dat over die 1% accu, 1% is toch gewoon 1%, of het nou een Mac is of een PC? Als jij nog een kwartier kunt werken op je laatste procent is er iets niet goed met het meetsysteem. Ik kan er dan nog een minuut of 2/3 mee werken voordat de slaapstand inschakeld wordt. Dat is nl. bij. 0% bij mij, dus als hij écht bijna leeg is, dan heb ik wel allang een waarschuwing gehad natuurlijk. Kun je allemaal instellen, in het 8 (!) jaar oude XP)
Wat zit je nou te miepen, alsof je niet wist dat Windows XP uit 2001 is.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ontzettend superieur zeg. Mijn laptop is bijna 3 jaar oud, het besturingssysteem (blijkbaar) 8 jaar zoals ik eerder vandaag gehoord heb.
Ook OS X komt uit 2001.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat zit je nou te miepen, alsof je niet wist dat Windows XP uit 2001 is.
Serieus? Heb je 10.0 of 10.1?quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:58 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Overigens heb ik een Mac van 3 jaar oud met een 8 jaar oud besturingsysteem.
Dus omdat ik dingen op mijn Windows laptop kan die jij ook op jouw Mac kunt zal ik het niet snappen?quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:58 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
En doe het nu eens op standby.
[..]
En als je hem na die waarschuwing toch weer aanzet, wat doet hij dan? Klapt hij dan niet simpelweg uit? Waarna je alles kwijt bent?
Het is met een Mac niet mogelijk door klunzigheid je sessie kwijt te raken, iets dat met Windows erg simpel is.
Maar goed, jij zult dat niet snappen, dus ik ga er geen energie aan besteden. Ik ben erg blij met mijn Mac. En elke keer als ik weer iemand met een Windows laptop zie klooien met het wachten tot zijn laptop in standby gaat terwijl zijn treintstation nadert moet ik weer gniffelen.
Overigens heb ik een Mac van 3 jaar oud met een 8 jaar oud besturingsysteem.
Nee, OS X 10.5 Leopard (de huidige release van het OS) komt uit 2008. Dat ze versies van OS X dezelfde naam hebben is te vergelijken met alle versies van Windows die op NT zijn gebaseerd. Maar Windows 2000, XP en Vista zijn allemaal losse versies van Windows, net zoals OSX 10.3 Panther, 10.4 Tiger en 10.5 Leopard losse versies van OS X zijn.quote:
Ik heb inderdaad OS X 10.5.quote:
Voor een goede prijs wil ik er best een hebben hoor. Maar aangezien het geen enkele meerwaarde voor mij heeft tov een Windows laptop en ik eigenlijk dan wel een zwarte zou willen hebben zit het er waarschijnlijk niet in. Voor een witte ga ik al helemaal niet de hoofdprijs betalen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
ah ja... dat is de reden dat je bod na bod doet op een Mac toch Leo
een service pack is onder osx 10.5.X. we zitten nu dus aan servicepack 6 op leopard. de 10.X verhoudt zich als windows XP tot Vista tot 7quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:05 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad OS X 10.5.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de originele Windows XP uit 2001 zoveel verschilt met Windows XP SP3, dat je niet kunt spreken over een acht jaar oud besturingssysteem.
Dat is hetzelfde als OS X acht jaar oud noemen. Tussen 10.0 en 10.5 is ook zoveel verschil, dat je het ook geen acht jaar oud besturingssysteem kunt noemen.
De service packs van Windows XP zijn echt totaal niet te vergelijken met de versies van OS X. Elke versie van OS X introduceerde honderden nieuwe features, terwijl de service packs alleen basisfunctionaliteit toevoegt om bij de tijd te blijven. Aan de kern van Windows XP is sinds 2001 niks verandert, terwijl de manier waarop OS X is opgebouwd drastisch op de schop is genomen sinds 10.0.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:05 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad OS X 10.5.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de originele Windows XP uit 2001 zoveel verschilt met Windows XP SP3, dat je niet kunt spreken over een acht jaar oud besturingssysteem.
Dat is hetzelfde als OS X acht jaar oud noemen. Tussen 10.0 en 10.5 is ook zoveel verschil, dat je het ook geen acht jaar oud besturingssysteem kunt noemen.
Goh, waarom dan?quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Voor een goede prijs wil ik er best een hebben hoor.
Waarom wil je er 1 dan?quote:Maar aangezien het geen enkele meerwaarde voor mij heeft tov een Windows laptop
Nee, dat wist ik niet uit mijn hoofd.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat zit je nou te miepen, alsof je niet wist dat Windows XP uit 2001 is.
Wannabe-nerd.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, dat wist ik niet uit mijn hoofd.
Om weer eens te proberen. Ik koop wel meer gadgets hoorquote:Op donderdag 26 februari 2009 21:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Goh, waarom dan?
[..]
Waarom wil je er 1 dan?
Prima, koop er maar geen 1. Blijf maar lekker op windows.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Om weer eens te proberen. Ik koop wel meer gadgets hoorMaar zoals ik al zei vind ik ze (veel) te duur. Je hebt mij niet vaak horen zeggen dat een Macbook zo slecht is (alleen om beetje tegengas te geven aan het obsessieve Apple gefanboy) maar ik vind het de extreem hoge prijs niet waard. Om over de accessoires en uitbreidingen nog maar niet te beginnen...
Dat zal ook nog wel even zo blijven ja.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Prima, koop er maar geen 1. Blijf maar lekker op windows.
De heer zijt geprezen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat zal ook nog wel even zo blijven ja.
Edit...Leopard komt uit 2007.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, OS X 10.5 Leopard (de huidige release van het OS) komt uit 2008. Dat ze versies van OS X dezelfde naam hebben is te vergelijken met alle versies van Windows die op NT zijn gebaseerd. Maar Windows 2000, XP en Vista zijn allemaal losse versies van Windows, net zoals OSX 10.3 Panther, 10.4 Tiger en 10.5 Leopard losse versies van OS X zijn.
Dus.. 10.x blijft 10.x Tzijn alleen minor revisions.quote:
Das natuurlijk maar afhankelijk hoe je revisions wil categoriseren. Maar goed, als jij dat wil denken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:34 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Dus.. 10.x blijft 10.x Tzijn alleen minor revisions.
Fanatiek? We doen er godverdomme de hele dag over om zo'n topicje vol te krijgen johquote:Op donderdag 26 februari 2009 21:27 schreef Pritt het volgende:
Sommige zijn wel erg fanatiek, Tijn jongen, tijd om eens te gaan eten.
Gevolgd door een permban of 2, 3.quote:Op donderdag 26 februari 2009 22:05 schreef Tijn het volgende:
In 2001 vulden we zo'n topic in een uurtje
Waarna de SC drie maanden wordt dichtgetimmerd.quote:Op donderdag 26 februari 2009 22:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Gevolgd door een permban of 2, 3.
Dan had je sowieso geen supportcontract. Maar als je dat wel had, loopt dat dus tot april.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:34 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
"Anders moet je betalen", alle keren dat ik MS gebeld heb voor een issue werden er kosten aan verbonden (50 pieken per call - pre-euro tijdperk).
De kids van tegenwoordig kunnen een goede holy war niet eens meer waarderenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 00:19 schreef Apekoek het volgende:
Wat een gezeik hey! hebben jullie nou de hele avond door zitten lullen over hoe tof je OS wel niet is? pffff zoek vrienden.
Steve Jobs is mijn enige vriend.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 00:19 schreef Apekoek het volgende:
Wat een gezeik hey! hebben jullie nou de hele avond door zitten lullen over hoe tof je OS wel niet is? pffff zoek vrienden.
Gecondoleerd danquote:Op vrijdag 27 februari 2009 07:27 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Steve Jobs is mijn enige vriend.
Blijkbaar hebben ze nog geen fatsoenlijke spellchecker op Linuxquote:
Net zo goed als de sarcasme-detector in Windows?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 09:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben ze nog geen fatsoenlijke spellchecker op Linux.
Geen idee, post dit vanaf een iBookquote:Op vrijdag 27 februari 2009 10:00 schreef pfaf het volgende:
[..]
Net zo goed als de sarcasme-detector in Windows?
LOL, vind ik wel een goede.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 10:05 schreef pfaf het volgende:
Ow kut. Kunnen we geen tagjes aanvragen bij danny? [OSX] [Windows] [Ubuntu] [Debian] [Kubuntu] et cetrera
I second that!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 10:05 schreef pfaf het volgende:
Ow kut. Kunnen we geen tagjes aanvragen bij danny? [OSX] [Windows] [Ubuntu] [Debian] [Kubuntu] et cetrera
Maar leolinedance je hebt zelf toch ook een Mac?quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:04 schreef leolinedance het volgende:
Ik gniffel overigens altijd als ik mensen met een Macbook zie. Weer iemand die tof wil doen met een te duur product...
Link!quote:Op donderdag 26 februari 2009 22:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Fanatiek? We doen er godverdomme de hele dag over om zo'n topicje vol te krijgen joh
In 2001 vulden we zo'n topic in een uurtje
Dat beschouw ik als een beledeging.quote:
Jewel hoor.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 00:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
De kids van tegenwoordig kunnen een goede holy war niet eens meer waarderen
Fok! ondersteunt Firefox toch maar per ongeluk? Tot Danny het juiste scriptje heeft gevonden?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 10:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar ja, dan moet je ook weer browser tagjes, want [windows][firefox 3.x] is toch anders dan [windows][IE6]
Nee hoor ik wilde er misschien een kopen om een beetje mee te spelen maar ik vind ze véél te duur, zeker de zwarte die nog 200 euro duurder is dan de witte.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 10:16 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
Maar leolinedance je hebt zelf toch ook een Mac?
Dat van die zwarte die duurder is dan de witte is wel een beetje een hangup van je he?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee hoor ik wilde er misschien een kopen om een beetje mee te spelen maar ik vind ze véél te duur, zeker de zwarte die nog 200 euro duurder is dan de witte.
Dat is dan ook wel het soort geëikel van Apple wat de "je koopt alleen maar een Mac voor het design"-crowd van ammunitie voorziet.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:28 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat van die zwarte die duurder is dan de witte is wel een beetje een hangup van je he?
die van mij is witquote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:34 schreef pfaf het volgende:
Dat witte plastic ziet er ook gewoon goedkoop uit, dan betaal je er ook naar.
Ik denk dat je een MacBook verwisseld met je opblaaspop. Die superdrive is niet wat je denkt dat het is.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:34 schreef pfaf het volgende:
Dat witte plastic ziet er ook gewoon goedkoop uit, dan betaal je er ook naar.
Fucking 200euro he! En dan schijnt ie wel iets sneller te zijn maar wat geef ik daar nou om. Ik vind dat ding al duur zat! Mag ik niet gewoon een (relatief) goedkope Macbook kopen en deze in het zwart bestellen?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:28 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat van die zwarte die duurder is dan de witte is wel een beetje een hangup van je he?
Nee, de plastic MacBooks zijn vervangen voor een model van aluminium. Alleen de plastic witte is nog te koop.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is hij uberhaupt nog wel te koop inderdaad?
best gaaf, de pro versie ziet er hetzelfde uit alleen dan iets groter. Dat vind ik dan wel weer jammert.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, de plastic MacBooks zijn vervangen voor een model van aluminium. Alleen de plastic witte is nog te koop.
Zo zien ze er nu uit:
[ afbeelding ]
Zodat mensen minder makkelijk kunnen zien dat jij meer geld hebt uitgegeven dan de persoon naast je met een Macbook 13" ?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:39 schreef Apekoek het volgende:
[..]
best gaaf, de pro versie ziet er hetzelfde uit alleen dan iets groter. Dat vind ik dan wel weer jammert.
Exact!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:04 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Zodat mensen minder makkelijk kunnen zien dat jij meer geld hebt uitgegeven dan de persoon naast je met een Macbook 13" ?
Hee... mijn macbook, die ik zojuist uit mijn tas haal en gelijk werkt na het open klappen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, de plastic MacBooks zijn vervangen voor een model van aluminium. Alleen de plastic witte is nog te koop.
Zo zien ze er nu uit:
[ afbeelding ]
Dat doet mijn laptop met Windows 7 ookquote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hee... mijn macbook, die ik zojuist uit mijn tas haal en gelijk werkt na het open klappen.
Werkt jou macbook na het open klappen!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hee... mijn macbook, die ik zojuist uit mijn tas haal en gelijk werkt na het open klappen.
Met Windows ook niet. Als de accu capaciteit te laag is, start het hele ding niet op. Op een fatsoenlijke laptop tenminste want dat wordt niet door het OS geregeld. Daargelaten dat er ook wel baggermerken zullen zijn waar het accubeheer in het bios niet goed geregeld is.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:58 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
En doe het nu eens op standby.
[..]
En als je hem na die waarschuwing toch weer aanzet, wat doet hij dan? Klapt hij dan niet simpelweg uit? Waarna je alles kwijt bent?
Het is met een Mac niet mogelijk door klunzigheid je sessie kwijt te raken, iets dat met Windows erg simpel is.
Hier heb je een heel klein puntje. Out of the box zijn de instellingen voor aan/uit toets en dekselschakelaar nogal vreemd ingeschakeld. Het kan dus gebeuren dat je de aan/uit knop indrukt om in sleep te gaan, je sluit dan het deksel en je laptop gaat dan in standby vanwege de dekselschakelaar. Kwestie van die instellingen goed zetten, en je hebt nergens last van. Jammer dat dit zo is, maar is eenvoudig te wijzigen. Dan kun je hem OOK gewoon dichtklappen en in je tas mikken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:58 schreef KoekjesTwister het volgende:
Maar goed, jij zult dat niet snappen, dus ik ga er geen energie aan besteden. Ik ben erg blij met mijn Mac. En elke keer als ik weer iemand met een Windows laptop zie klooien met het wachten tot zijn laptop in standby gaat terwijl zijn treintstation nadert moet ik weer gniffelen.
En wat als je hem dichtklapt, in je tas gooit, terwijl hij net aan het booten was?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:36 schreef Osramp het volgende:
Hier heb je een heel klein puntje. Out of the box zijn de instellingen voor aan/uit toets en dekselschakelaar nogal vreemd ingeschakeld. Het kan dus gebeuren dat je de aan/uit knop indrukt om in sleep te gaan, je sluit dan het deksel en je laptop gaat dan in standby vanwege de dekselschakelaar. Kwestie van die instellingen goed zetten, en je hebt nergens last van. Jammer dat dit zo is, maar is eenvoudig te wijzigen. Dan kun je hem OOK gewoon dichtklappen en in je tas mikken.
Mijn deksel instellingen staan op standby, dus hij suspend het bootproces denk ik. Nooit getest met booten, wel in afsluiten. Dan klap je je laptop open en sluit hij het systeem verder af. Dat zou wel mooi zijn, als die cyclus gewoon werd afgemaakt na het dichtklappen. Maar op zich een non-issue, beetje de auto in zijn achteruit gooien waar je ook had kunnen remmen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:38 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
En wat als je hem dichtklapt, in je tas gooit, terwijl hij net aan het booten was?
En dan nu de laatste test: Zet hem eens in standby, en trek de accu eruit. Ben je dan je sessie kwijt?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:43 schreef Osramp het volgende:
[..]
Mijn deksel instellingen staan op standby, dus hij suspend het bootproces denk ik. Nooit getest met booten, wel in afsluiten. Dan klap je je laptop open en sluit hij het systeem verder af. Dat zou wel mooi zijn, als die cyclus gewoon werd afgemaakt na het dichtklappen. Maar op zich een non-issue, beetje de auto in zijn achteruit gooien waar je ook had kunnen remmen.
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:48 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
En dan nu de laatste test: Zet hem eens in standby, en trek de accu eruit. Ben je dan je sessie kwijt?
Ik denk in standby wel, niet in sleep modus.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:48 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
En dan nu de laatste test: Zet hem eens in standby, en trek de accu eruit. Ben je dan je sessie kwijt?
Bij een Mac tenminste niet. Dat maakt mijn machine stoerder.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:31 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik denk in standby wel, niet in sleep modus.
Gepost via Vista. WTF!! OMG HAXquote:Op vrijdag 27 februari 2009 09:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben ze nog geen fatsoenlijke spellchecker op Linux.
Ja sluimerstand/slaap stand dus, vergelijkbaar met mac, maar standby is sneller maar dan is je machine dus nog actief.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:37 schreef elfzesendertig het volgende:
Windows heeft ook zo'n modus. Het heet tegenwoordig Hibernate geloof ik. Dan wordt je geheugen weggeschreven op je schijf en dan kan je dus de accu eruit trekken als je dat wilt.
Niet dat maakt hem gay.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:50 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Bij een Mac tenminste niet. Dat maakt mijn machine stoerder.
Dit ga ik niet eens proberen, dit is een echt non-issue zegquote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:48 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Dat wordt het volgende Apple product denk ik: de Apple iMove. Een zilveren, rollende appel waar je in kan zittenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:54 schreef Anthraxx het volgende:
Nee, maar ik heb ook een echte auto. [
]
Apple introduces the all new iMovequote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:10 schreef Swetsenegger het volgende:
rollenDe iMove verplaatst je instantly via een reality distortion field.
Dat weet je niet, want je hebt blijkbaar geen mac.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 03:04 schreef wagamama het volgende:
Ik vraag me altijd af wat er zo speciaal is aan de mac. Het is veel duurder en mijn pc werkt net zo goed
Behalve het besturingssysteem, het volgende:quote:Op zaterdag 28 februari 2009 03:04 schreef wagamama het volgende:
Ik vraag me altijd af wat er zo speciaal is aan de mac. Het is veel duurder en mijn pc werkt net zo goed
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:44 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja sluimerstand/slaap stand dus, vergelijkbaar met mac, maar standby is sneller maar dan is je machine dus nog actief.
Ik moet je gelijk geven over het starten van de sleep mode in Vista, het is best stom dat het een tijd door blijft spelen. Heb het zelf even met Windows 7 getest. Windows 7 gaat wat sneller in sleep, maar nog steeds niet zoals je Mac. De wake up uit sleep gaat in Windows 7 wel even snel als op je macquote:Op zaterdag 28 februari 2009 02:57 schreef Tijn het volgende:
Om dat gedoe over die slaapfunctie voor eens en altijd te settlen heb ik even gefilmd wat ik bedoel:
[ link | afbeelding ]
Mac vs Windows: sleeping contest
Sleep werkt gewoon niet zoals het zou moeten in Windows.
Gniffelquote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:10 schreef Swetsenegger het volgende:
rollenDe iMove verplaatst je instantly via een reality distortion field.
hahaquote:Op zaterdag 28 februari 2009 02:57 schreef Tijn het volgende:
Om dat gedoe over die slaapfunctie voor eens en altijd te settlen heb ik even gefilmd wat ik bedoel:
[ link | afbeelding ]
Mac vs Windows: sleeping contest
Sleep werkt gewoon niet zoals het zou moeten in Windows.
Vista en Windows 7 doen dat dus welquote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
hahaWel een duidelijk filmpje. Echter denk ik dat er iets mis is met de laptop of het besturingssysteem. Ik weet niet wat jij met je laptop gedaan hebt maar mijn 3 jaar oude Fujitsu Siemens laptop met Pentium M 1.8 processor speelt nog geen seconde verder
Met het 8 jaar oude XP Professional uiteraard
Ik heb helemaal niks met die laptop gedaan, die komt zo uit de doos.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 19:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Echter denk ik dat er iets mis is met de laptop of het besturingssysteem. Ik weet niet wat jij met je laptop gedaan hebt
Oh raar dan. Misschien zijn ze vergeten hem goed in te stellen of is dat niet de gewoonte bij Sony. Geen idee of die van mij het overigens uit de doos ook zo goed deed, ik heb er een keer een nieuwe harde schijf ingezet dus een nieuwe installatie.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met die laptop gedaan, die komt zo uit de doos.
Nee, hij lijkt een beetje groot omdat die Mac zo klein isquote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heeft die Vaio nou een 18" scherm?
Kun je op zo'n Powerbook of Macbook 13,3" eigenlijk wel een hele dag werken? Ik vind mijn 15,4" al aan de kleine kant om er lang op te werken. Of gebruik je de Macbook slechts voor erbij, in de trein enzo?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, hij lijkt een beetje groot omdat die Mac zo klein isIk weet niet precies welk model het is of wat de specs zijn, maar volgens mij is het gewoon een 15.4" scherm.
Ik heb zelf niet zo'n moeite met een klein scherm. Mobiliteit is voor mij het belangrijkste aspect van een laptop, dus kleiner is beter. Op m'n bureau (zowel thuis als op m'n werk) staat wel een 24" scherm die ik gebruik als ik daaraan werk.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:37 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Kun je op zo'n Powerbook of Macbook 13,3" eigenlijk wel een hele dag werken? Ik vind mijn 15,4" al aan de kleine kant om er lang op te werken. Of gebruik je de Macbook slechts voor erbij, in de trein enzo?
Dat is wel een heel verschil dan! Ik werk wel eens dagen op mijn laptop, eigenlijk zou ik een groter scherm dan 15,4' moeten hebben. Ik ken zelfs bedrijven waar iedereen met laptops (met docks of houders, dat wel) werkt. Dat lijkt me toch niks.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb zelf niet zo'n moeite met een klein scherm. Mobiliteit is voor mij het belangrijkste aspect van een laptop, dus kleiner is beter. Op m'n bureau (zowel thuis als op m'n werk) staat wel een 24" scherm die ik gebruik als ik daaraan werk.
Die is trouwens wel flink groter dan de 12" die je in het filmpje ziet. 200 pixels in de breedte erbij is niet niksquote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:41 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind de 13,3" van mijn macbook groot zat. Tis mijn primaire thuismachine.
Ik vind ook dat er een groot verschil moet zitten tussen mobiele apparaten en vaste apparaten. Computers die allebei een beetje proberen te zijn, vind ik meestal maar niks.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is wel een heel verschil dan!
Mijn 15,4" is ook de primaire computer, vind het scherm eigenlijk te klein. Ik zit nu achter een mooi 19" CRT scherm ergens anders en moet zeggen dat dat toch wel fijn isquote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:41 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind de 13,3" van mijn macbook groot zat. Tis mijn primaire thuismachine.
nee precies, 1280 x 800 vind ik groot zat. Mijn 17" desktop was 1280 x 1024. Ik heb bijna geen enkele app fullscreen staan, en expose maakt het natuurlijk sowieso erg werkbaar.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die is trouwens wel flink groter dan de 12" die je in het filmpje ziet. 200 pixels in de breedte erbij is niet niks
Mjah, ik moet op de bank resideren omdat al mijn hobbyruimtes in de afgelopen 5 jaar door kinderen zijn ingepikt. En met mijn 13" laptop kan ik gewoon op de bank hangen en werken.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijn 15,4" is ook de primaire computer, vind het scherm eigenlijk te klein. Ik zit nu achter een mooi 19" CRT scherm ergens anders en moet zeggen dat dat toch wel fijn is
edit: Natuurlijk wel een oudbollig ding, maar zo'n Eizo geeft wel een superstrak beeld!![]()
Ik vind 1280x800 ook groot zat. Ik heb opzich wel de ruimte voor een grote laptop maar reis redelijk veel. Een 15'4 is gelukkig ook nog erg draagzaam en past in een rugzak. Dat is trouwens wel écht een topaankoop geweest:quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
nee precies, 1280 x 800 vind ik groot zat. Mijn 17" desktop was 1280 x 1024. Ik heb bijna geen enkele app fullscreen staan, en expose maakt het natuurlijk sowieso erg werkbaar.
[..]
Mjah, ik moet op de bank resideren omdat al mijn hobbyruimtes in de afgelopen 5 jaar door kinderen zijn ingepikt. En met mijn 13" laptop kan ik gewoon op de bank hangen en werken.
Ik vind m'n 24" op 1920x1200 al wat aan de krappe kant. Deze machine is net nieuw, maar voor de volgende (over een paar jaar) toch maar ff iets langer sparen en een 30" halen.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
nee precies, 1280 x 800 vind ik groot zat. Mijn 17" desktop was 1280 x 1024. Ik heb bijna geen enkele app fullscreen staan, en expose maakt het natuurlijk sowieso erg werkbaar. (...)
Geloof ik nietquote:Op zondag 1 maart 2009 12:47 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ik vind m'n 24" op 1920x1200 al wat aan de krappe kant. Deze machine is net nieuw, maar voor de volgende (over een paar jaar) toch maar ff iets langer sparen en een 30" halen.
Die hou ik zo lastig op mijn schoot....quote:Op zondag 1 maart 2009 12:47 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ik vind m'n 24" op 1920x1200 al wat aan de krappe kant. Deze machine is net nieuw, maar voor de volgende (over een paar jaar) toch maar ff iets langer sparen en een 30" halen.
Een computer moet ook op je bureau en niet op schoot.quote:Op zondag 1 maart 2009 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Die hou ik zo lastig op mijn schoot....
Ja... daarom noemen ze het 'laptop'quote:Op zondag 1 maart 2009 14:12 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een computer moet ook op je bureau en niet op schoot.
Ja, da's behelpen als het echt niet anders kan, b.v. als je onderweg bent. Maar als je ook maar enigszins de mogelijkheid hebt een vaste computer te gebruiken dan zie ik geen reden om voor een laptop te kiezen.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja... daarom noemen ze het 'laptop'
Da's natuurlijk een kwestie van prioriteiten bij het inrichten van je huis. Bovendien hoeft een computer natuurlijk niet in een hobbykamer o.i.d., die kan ook gewoon in de woonkamer b.v. Ik zelf zou iig nooit een vaste computer inruilen voor een laptop omdat dat toevallig handiger uitkomt bij het indelen van m'n huis. Veel te onhandig werken zo'n laptop, klote keyboard, veel te klein scherm. zo'n touchpad is helemaal onwerkbaar. Ik snap de aantrekkingskracht van die dingen niet. Maar goed, als jij er mee uit de voeten kan: vooral doen.quote:Zoals je hebt kunnen lezen is elke ruimte om een bureau te kunnen plaatsen in de afgelopen 5 jaar in beslag genomen door kinderen. (...)
Wat is daar dan precies de reden voor ? Want ik snap echt de aantrekkingskracht van laptops niet.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:24 schreef Tijn het volgende:
Ik heb dus een 12" PowerBook en een 24" iMac en ondanks dat de iMac een krachtigere machine is met een groter scherm, breng ik in de praktijk meer tijd door met m'n PowerBook.
Ik ben vaak op verschillende plaatsen en het is relaxed dat ik dan altijd dezelfde computer voor m'n neus heb. Maar ook als ik thuis ben, zit ik graag op de bank of buiten met m'n computer.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:29 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Wat is daar dan precies de reden voor ? Want ik snap echt de aantrekkingskracht van laptops niet.
Na jaren een aparte computerruimte gehad te hebben dacht ik dat ook. Ik had zelfs een enorme hekel aan laptops, gekut met touchpads. Maar apple notebooks zijn gewoon erg werkbaar en ik vind het wel lekker opgeruimd. Plus het feit dat ik mijn primaire computer nu overal mee naar toe kan nemen.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:28 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ja, da's behelpen als het echt niet anders kan, b.v. als je onderweg bent. Maar als je ook maar enigszins de mogelijkheid hebt een vaste computer te gebruiken dan zie ik geen reden om voor een laptop te kiezen.
Met 3 kleine kinderen en de daarbij behorende prioriteiten die uiteraard niet te negeren zijn was het noodzaak. Nu vind ik een laptop zeer prettig werken.quote:Da's natuurlijk een kwestie van prioriteiten bij het inrichten van je huis. Bovendien hoeft een computer natuurlijk niet in een hobbykamer o.i.d., die kan ook gewoon in de woonkamer b.v. Ik zelf zou iig nooit een vaste computer inruilen voor een laptop omdat dat toevallig handiger uitkomt bij het indelen van m'n huis. Veel te onhandig werken zo'n laptop, klote keyboard, veel te klein scherm. zo'n touchpad is helemaal onwerkbaar. Ik snap de aantrekkingskracht van die dingen niet. Maar goed, als jij er mee uit de voeten kan: vooral doen.
Ik heb een mooie laptophouder en een externe muis + toetsenbord. Het beste van twee werelden dusquote:Op zondag 1 maart 2009 14:28 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ja, da's behelpen als het echt niet anders kan, b.v. als je onderweg bent. Maar als je ook maar enigszins de mogelijkheid hebt een vaste computer te gebruiken dan zie ik geen reden om voor een laptop te kiezen.
[..]
Da's natuurlijk een kwestie van prioriteiten bij het inrichten van je huis. Bovendien hoeft een computer natuurlijk niet in een hobbykamer o.i.d., die kan ook gewoon in de woonkamer b.v. Ik zelf zou iig nooit een vaste computer inruilen voor een laptop omdat dat toevallig handiger uitkomt bij het indelen van m'n huis. Veel te onhandig werken zo'n laptop, klote keyboard, veel te klein scherm. zo'n touchpad is helemaal onwerkbaar. Ik snap de aantrekkingskracht van die dingen niet. Maar goed, als jij er mee uit de voeten kan: vooral doen.
Ik denk dat je een laptop wat makkelijker mee kan nemen? En dat deze wat minder ruimte in beslag neemt natuurlijk. En dat je er nog eens mee in de tuin kunt gaan zitten, heerlijk in de zomer!quote:Op zondag 1 maart 2009 14:29 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Wat is daar dan precies de reden voor ? Want ik snap echt de aantrekkingskracht van laptops niet.
Ondanks ik mijn Macbook vaak gebruik, thuis zou ik niet zonder mijn desktop kunnen. Voorheen heb ik gewerkt met elke keer mijn notebook en oplader uit de tas halen, alles aansluiten, een hoop kabels, externe schijven en losse monitor, maar wat ben ik blij dat ik nu bij thuiskomst even mijn muis een tikje geef, mijn monitor aanspringt en ik direct kan werken. Zonder ook maar een kabel in zicht te hebben.quote:Op zondag 1 maart 2009 14:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb een mooie laptophouder en een externe muis + toetsenbord. Het beste van twee werelden dusWat betreft het scherm, 15'4" gaat net. Het houdt inderdaad niet over.
Hoezo? Het is gewoon een scherm toch? Je kunt er elk toetsenbord en muis op aansluiten die je wil, dus hoe kan het onergonomisch zijn?quote:Op zondag 1 maart 2009 16:57 schreef F04 het volgende:
Die iMac is wel bagger qua ergonomie.
Vind je? Als ik mij niet vergis behoort een beeldscherm qua hoogte zo te staan dat je met je ogen naar de bovenste rand van het beeldscherm kijkt. Volgens mij is het juist de iMac die hier aan voldoet.quote:
Je kunt de hoek van het scherm veranderen, dus je kunt er net zo naar kijken als je zelf wil.quote:Op zondag 1 maart 2009 17:12 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Vind je? Als ik mij niet vergis behoort een beeldscherm qua hoogte zo te staan dat je met je ogen naar de bovenste rand van het beeldscherm kijkt. Volgens mij is het juist de iMac die hier aan voldoet.
Het enige nadeel aan de iMac is dat deze niet in de hoogte verstelbaar is. Dat is namelijk wel een anti-RSI puntje.quote:Op zondag 1 maart 2009 17:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt de hoek van het scherm veranderen, dus je kunt er net zo naar kijken als je zelf wil.
Ik, sinds ik last heb van mijn rechter arm, schouders en nek. Moet ik er wel bij zeggen dat ik bij mijn vorige werkgever echt een klote werkplek had. En dan liep ik overdag ook nog eens 8 uur stage. En dan 's avonds laat vaak ook nog even thuis achter de computer. Dat jaar zat ik dus tijdens werkdagen 14 uur achter de computer ongeveerquote:Op zondag 1 maart 2009 17:17 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Het enige nadeel aan de iMac is dat deze niet in de hoogte verstelbaar is. Dat is namelijk wel een anti-RSI puntje.
Maar goed, wie neemt de RSI normen serieus?
Een van de RSI beperkende maatregelen is je mousespeed laag zetten, want het is beter om met meerdere 'lange halen' aan de andere kant van je scherm te komen. Bij de gemiddelde gamer staat de mousespeed zo hoog dat je het scherm over bent als je 'm een millimeter verschuift.quote:Op zondag 1 maart 2009 19:19 schreef Tijn het volgende:
Ik heb het ook altijd frappant gevonden dat RSI louter voorkomt bij kantoormedewerkers en nooit bij bijvoorbeeld gamers (die waarschijnlijk meer uren achter een scherm doorbrengen dan welke werknemer dan ook).
Precies, RSI is een typische stress-ziekte.quote:Op zondag 1 maart 2009 19:19 schreef Tijn het volgende:
Ik heb het ook altijd frappant gevonden dat RSI louter voor komt bij kantoormedewerkers en nooit bij bijvoorbeeld gamers (die waarschijnlijk meer uren achter een scherm doorbrengen dan welke werknemer dan ook).
Dus omdat jij het niet hebt/krijgt bestaat het niet? Makkelijk redeneren op deze manier zeg. Ik kan jou vertellen dat ik na het werk minimaal een uur op de bank moest gaan liggen omdat mijn arm zo stijf was dat ik er niks meer mee kon. RSI bestaat zeker wel. Dat is overigens natuurlijk ook al lang aangetoond.quote:Op zondag 1 maart 2009 19:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zit al 20 jaar 14 uur per dag achter de computer en daarvoor 7 jaar minimaal 5 uur per dag... RSI bestaat niet.
Ik denk dat gamers minder verkrampt achter hun bureau zitten. En ik gelof niet dat de gemiddelde gamer meer dan 8 uur per dag spelletjes speelt. Overigens is het wel enigszins apart ja. Misschien komt RSI ook eerder bij oudere mensen voor, al ben ik nog niet zo oudquote:Op zondag 1 maart 2009 19:19 schreef Tijn het volgende:
Ik heb het ook altijd frappant gevonden dat RSI louter voor komt bij kantoormedewerkers en nooit bij bijvoorbeeld gamers (die waarschijnlijk meer uren achter een scherm doorbrengen dan welke werknemer dan ook).
Ik zou het fijner vinden als ik dat scherm eens hoger of lager kan zetten. Heb op dit moment een HP LCD scherm, met zo'n lekkere verstelbare voet.quote:Op zondag 1 maart 2009 17:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoezo? Het is gewoon een scherm toch? Je kunt er elk toetsenbord en muis op aansluiten die je wil, dus hoe kan het onergonomisch zijn?
Welnee, er is niets aangetoond. Een mode ziekte, net als ME.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dus omdat jij het niet hebt/krijgt bestaat het niet? Makkelijk redeneren op deze manier zeg. Ik kan jou vertellen dat ik na het werk minimaal een uur op de bank moest gaan liggen omdat mijn arm zo stijf was dat ik er niks meer mee kon. RSI bestaat zeker wel. Dat is overigens natuurlijk ook al lang aangetoond.
quote:Op zondag 1 maart 2009 21:49 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk dat gamers minder verkrampt achter hun bureau zitten.
Nee... langer.quote:En ik gelof niet dat de gemiddelde gamer meer dan 8 uur per dag spelletjes speelt.
Dat is zacht uitgedrukt, zeker gezien alle instellingen bij een gamer dusdanig zijn dat het sterk RSI verhogend zou moeten zijn.quote:Overigens is het wel enigszins apart ja.
Ik ben bijna 40.quote:Misschien komt RSI ook eerder bij oudere mensen voor, al ben ik nog niet zo oud
Ik hoop voor jou dat jij er nooit last van zult krijgen. Dan praat je nl. wel anders hoor. Jij bent waarschijnlijk minder gevoelig voor of je hebt gewoon een betere houding. Maar een modeziekte, daar maakt de ARBO allerlei regels en voorschriften voor? Daar geloof ik echt niet in. Dat de ziekte er voorheen niet was is eerder een gebrek aan kennis/erkenning of zelfs computergebruik an sich. Want er is de afgelopen 10 jaar natuurlijk flink wat handwerk omgezet naar computerwerk. Ik ben er overigens voor bij de ARBO dienst, huisarts, fysiotherapeut, chiropractor en ziekenhuis (voor foto's) geweest. Geen aanstellerij, denk ik dan.quote:Op zondag 1 maart 2009 22:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Welnee, er is niets aangetoond. Een mode ziekte, net als ME.
En waarom zou je in godsnaam een uur moeten liggen omdat je ARM stijf is? Kan je dan niet meer zitten?
Dat toetsenbord is echtquote:Op zondag 1 maart 2009 21:50 schreef F04 het volgende:
(...)
Hoe typt dat toetsenbord van Apple trouwens?
[ afbeelding ]
http://www.apple.com/nl/keyboard/ ¤50 euro![]()
![]()
quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:26 schreef Jak het volgende:
Leuk filmpje Tijn, natuurlijk is het in theorie mogelijk een film op pauze te zetten voor je je scherm dichtklapt, maargoed.
Trouwens, how weten we dat de mac niet gewoon de film op pauze zet en vervolgens ook er 20 seconden over doet om af te sluiten?
Ja, maar dan zou het niet zo'n goede test zijn hequote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:26 schreef Jak het volgende:
Leuk filmpje Tijn, natuurlijk is het in theorie mogelijk een film op pauze te zetten voor je je scherm dichtklapt, maargoed.
Omdat het lampje aan de voorkant aangeeft dat de computer slaapt.quote:Trouwens, how weten we dat de mac niet gewoon de film op pauze zet en vervolgens ook er 20 seconden over doet om af te sluiten?
In Vista is mijn ervaring hiermee anders. Als ik hem dichtklap en gelijk weer open doe, dan zit m'n laptop vast in een soort slaap waar je hem niet meer uit krijgt. In Windows 7 is dit opgelost.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 11:39 schreef Jak het volgende:
Hmm ja het is waar, dit is beter geregeld in OSX.
Al moet ik wel zeggen dat ik veel maccers problemen heb zien hebben met het scherm dicht en dan gelijk weer open doen, wat in windows weer geen probleem is.
Wat hij zegt. Ik zit/hang zeer regelmatig in de meest arbo-onvriendelijke houdingen achter mijn computer en nog nooit ergens last van gehad.quote:Op zondag 1 maart 2009 19:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zit al 20 jaar 14 uur per dag achter de computer en daarvoor 7 jaar minimaal 5 uur per dag... RSI bestaat niet.
Dan heb je erg veel geluk. Maar het bestaat dus niet omdat jullie er geen last van hebben begrijp ik? Mooi instelling...quote:Op vrijdag 6 maart 2009 18:50 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Wat hij zegt. Ik zit/hang zeer regelmatig in de meest arbo-onvriendelijke houdingen achter mijn computer en nog nooit ergens last van gehad.
Jij doet toch precies hetzelfde. Jij gelooft wel dat het bestaat omdat JIJ er last van hebquote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan heb je erg veel geluk. Maar het bestaat dus niet omdat jullie er geen last van hebben begrijp ik? Mooi instelling...
Nee, ik zeg alleen dat het niet uitmaakt of je arbo-correct achter je PC zit.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan heb je erg veel geluk. Maar het bestaat dus niet omdat jullie er geen last van hebben begrijp ik? Mooi instelling...
Ik heb nog nooit kanker gehad. Dus het bestaat niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jij doet toch precies hetzelfde. Jij gelooft wel dat het bestaat omdat JIJ er last van heb
Maakt wel degelijk uit. Ik merk het echt héél duidelijk. Gespannen nek/schouders en onderuitgezakt werken zorgt er zeker voor dat ik er 's avonds last van heb.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:28 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen dat het niet uitmaakt of je arbo-correct achter je PC zit.
Het typt ronduit briljant. Ik moest op een gegeven moment een extern toetsenbord kopen omdat de topcase van m'n MBP kapot was en ik 'm niet kon laten repareren (want geen machine om in de tussentijd op te werken), dus ik heb een Apple keyboard gekocht: het was een openbaring. Ik snapte niet dat ik jaren op zo'n dik, zwaar, onhandig standaard PC-ding heb zitten werken.quote:Op zondag 1 maart 2009 21:50 schreef F04 het volgende:
Hoe typt dat toetsenbord van Apple trouwens?
[ afbeelding ]
http://www.apple.com/nl/keyboard/ ¤50 euro![]()
![]()
RSI wordt ook nog wel gebruikt. Vreemd dat 't niet bestaat zeg.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:30 schreef leolinedance het volgende:
Je hebt wel gelijk dat het tegenwoordig eigenlijk niet meer bestaat, het heet tegenwoordig C.A.N.S. (Complaints of the Arm, Neck, and or Shoulder) of MSD's (musculoskeletal disorders).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |