Dankje Requote:
Vervelend.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:45 schreef M_Frohike het volgende:
Inmiddels zijn het geen twijfels meer, hij heeft een nieuw liefje.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ondanks mijn vorige relaas doet dit echt enorm veel pijn.
Onbeschaamde tvpquote:Op donderdag 19 februari 2009 12:09 schreef tijnbrein het volgende:
...
Klopt maar het PGB Is geen uitkering maar een fonds om zelf hulp te kunnen inhuren (Job coach , Schoonmaakster , Iemand om "dingen" mee te doen (Sociaal isolement) Etc!quote:Op donderdag 19 februari 2009 07:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij kun je als gehandicapte ook nog PGB aanvragen. Hiermee kun je bepaalde particuliere hulp zelf inhuren. Mag ook gebruikt worden voor hulpmiddelen die niet anderszins vergoed worden.
Inderdaad, en volgens mij is het uit den boze om met je PGB hulpmiddelen te kopen.. behalve dan het vrije gedeelte, maar dat is volgens mij een heel klein bedrag (percentage) om dingen als bv. telefoonkosten te betalen, of een map te kopen om de administratie in te doen m.b.t. het PGB.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:56 schreef Kruger het volgende:
[..]
Klopt maar het PGB Is geen uitkering maar een fonds om zelf hulp te kunnen inhuren (Job coach , Schoonmaakster , Iemand om "dingen" mee te doen (Sociaal isolement) Etc!
Volgens mij kan bijna niemand zich dat indenkenquote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:06 schreef Green1 het volgende:
Ik liep me net weer even kapot te ergeren aan zo iemand die weer denkt te weten wat autisme is![]()
![]()
Nee... precies..quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Volgens mij kan bijna niemand zich dat indenken
http://www.faaas.org/doc.php?21,67 ?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:06 schreef R-Tech het volgende:
De link in de OP naar de FAAAS site werkt niet helaas. Heeft iemand daar een werkende link van?
Het is op zaterdag sowieso vrij rustig op FOK! maar idd, het is hier nu wel vrij stil....quote:Op zondag 22 februari 2009 09:22 schreef sempron2400 het volgende:
Zijn de mensen met autisme op zaterdag meestal niet op dit forum?
Dan gebruik ik dit moment om een opportunistische TVP neer te plaatsen.quote:Op zondag 22 februari 2009 14:57 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Het is op zaterdag sowieso vrij rustig op FOK! maar idd, het is hier nu wel vrij stil....
Geen idee. Ik check nooit wie wanneer post. En trouwens wat maakt het eigenlijk uit.quote:Op zondag 22 februari 2009 09:22 schreef sempron2400 het volgende:
Zijn de mensen met autisme op zaterdag meestal niet op dit forum?
Dit topic hard.quote:Op zondag 22 februari 2009 19:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Wees blijEen tijdje geleden ging het wel érg hard.
Denk dat dat 'm wel is, bedankt.quote:
Zeg dat dan, dan halen we je er weer bijquote:
quote:Op zondag 22 februari 2009 09:22 schreef sempron2400 het volgende:
Zijn de mensen met autisme op zaterdag zondag maandag dinsdag ??? meestal niet op dit forum?
Ik ook. Ik heb een leven buiten Fok!quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:59 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb wel wat anders te doen dan de hele avond op Fok hangen
Ach.. bij mij staat het meestal wel op de achtergrond aanquote:Op woensdag 25 februari 2009 17:59 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb wel wat anders te doen dan de hele avond op Fok hangen
40 uur werken in combinatie met het huishouden valt mij wel zwaar maar ik kan het wel aan. Ik moet er alleen niet nog meer dingen bij krijgen want anders trek ik het niet. Ik moet namelijk ook tijd en energie overhouden voor leuken dingen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:59 schreef sempron2400 het volgende:
Nu blijkt een voltijds werkweek in combinatie met het draaiend van een huishouden voor mensen met autisme moeilijker te zijn dan voor niet-autisten. Naast werk en huishouden vormen preoccupaties vaak een vast onderdeel van het programma.
Wat denken jullie, is een volledige werkweek met dit alles nog goed haalbaar of moeten inderdaad alle zeilen worden bijgezet?
Dat hangt ervan af wat je zelf aan kan. Ik merk wel nu dat het echt enorm veel scheelt als je een duidelijk, gedetailleerd en rigide rooster hebt. Dat heb ik mijn leven lang niet gehad en ik ben er nu net een week mee bezig om mijn dagen strak in te plannen en me daar ook aan te houden. Het is nu al echt een enorme verbeteringquote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:59 schreef sempron2400 het volgende:
Wat denken jullie, is een volledige werkweek met dit alles nog goed haalbaar of moeten inderdaad alle zeilen worden bijgezet?
Een strak rooster is leuk. Maar bij mijn vorige baan merkte ik dat als er meerdere dingen te gelijk op mij afkwamen dat ik dat dan het overzicht kwijt raakte.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 01:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af wat je zelf aan kan. Ik merk wel nu dat het echt enorm veel scheelt als je een duidelijk, gedetailleerd en rigide rooster hebt. Dat heb ik mijn leven lang niet gehad en ik ben er nu net een week mee bezig om mijn dagen strak in te plannen en me daar ook aan te houden. Het is nu al echt een enorme verbeteringDoor dat rooster heb ik meer rust in mijn hoofd. Ik doe meer dan ik vroeger deed en ik voel me minder gestresst. Ik moet er veel moeite voor doen, maar ik kan een volledige werkweek op deze manier zeker aan. Een combo dus
Onhaalbaar voor mij, ik kan maar met moeite regelmaat onderhouden. En als ik die dan toch enigzins heb, komt er vanzelf wel iets tussen. Voordeel is dan weer wel dat ik redelijk aardig kan omgaan met verrassingenquote:Op zaterdag 28 februari 2009 01:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af wat je zelf aan kan. Ik merk wel nu dat het echt enorm veel scheelt als je een duidelijk, gedetailleerd en rigide rooster hebt. Dat heb ik mijn leven lang niet gehad en ik ben er nu net een week mee bezig om mijn dagen strak in te plannen en me daar ook aan te houden. Het is nu al echt een enorme verbeteringDoor dat rooster heb ik meer rust in mijn hoofd. Ik doe meer dan ik vroeger deed en ik voel me minder gestresst. Ik moet er veel moeite voor doen, maar ik kan een volledige werkweek op deze manier zeker aan. Een combo dus
Iedereen is anders. Dus iedereen heeft een ander breekpunt. Een "normaal" mens kan met allebei omgaan. Maar iemand zoals ons dus niet.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 02:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Onhaalbaar voor mij, ik kan maar met moeite regelmaat onderhouden. En als ik die dan toch enigzins heb, komt er vanzelf wel iets tussen. Voordeel is dan weer wel dat ik redelijk aardig kan omgaan met verrassingen
Ik dacht ook dat het me van mijn leven nooit zou lukken. Als ik nooit de discipline op kon brengen, waarom zou ik het dan nu ineens wel kunnen? Maar het scheelt zoveel als je gewoon ergens hebt vaststaan wat je verwachtte op dat moment van de dag te gaan doen. En als je merkt dat er veel dingen tussen komen waardoor je je niet aan je schema kunt houden, moet je niet vergeten waar je het voor doet. Het doeleinde is niet een strak opgelegd schema naleven. Het doel is jezelf duidelijk maken wanneer je bepaalde dingen kunt doen. Dus als je er achter komt dat je op het tijdstip en de dag die je daarvoor had uitgekozen toch echt niet kunt stofzuigen omdat je dan bezig bent met andere dingen, dan moet je je schema herzien.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 02:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Onhaalbaar voor mij, ik kan maar met moeite regelmaat onderhouden. En als ik die dan toch enigzins heb, komt er vanzelf wel iets tussen. Voordeel is dan weer wel dat ik redelijk aardig kan omgaan met verrassingen
Hoezo sluit jij een relatie uit?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 12:47 schreef BONG4002 het volgende:
Ik werk zelf 12uur in de week, 2 dagen van 6 uur en dat bevalt me prima, heb eerst meer dagen gewerkt maar merk dat ik dat niet echt aankan, kost teveel energie/prikkels etc., nu ik gewoon weer 2 dagen werk heb ik toch een mooie balans in de week en genoeg rust daar tussen in om weer bij te tanken.
Woon trouwens gewoon alleen, een relatie en/of gezin is bij mij een uitgesloten zaak
Omdat ik bepaalde dingen niet kan aanvoelen, heb weleens een soort van relatie gehad maar het maakt me ook een beetje onzeker, weet niet hoe te handelen en aan te voelen wat zij wil (bijv. seks etc.), die signalen komen bij mij niet binnen (beetje moeilijk om uit te leggen maar zoiets is het ongeveer bij mij)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:15 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Hoezo sluit jij een relatie uit?
Ik begrijp wat jij bedoeld. Dat had ik ook met mijn ex. Maar als jij iemand tegen komt die daar begrip voor heeft kan je best een relatie hebben.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:20 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Omdat ik bepaalde dingen niet kan aanvoelen, heb weleens een soort van relatie gehad maar het maakt me ook een beetje onzeker, weet niet hoe te handelen en aan te voelen wat zij wil (bijv. seks etc.), die signalen komen bij mij niet binnen (beetje moeilijk om uit te leggen maar zoiets is het ongeveer bij mij)
Vroeger zocht ik ook vaak contact via I-net naar vrouwen, maar dat werkte niet echt, verder kom ik ook niet echt vaak buitenshuis, behalve voor de boodschappen en mijn werk. Uitgaan doe ik ook niet dus de kans dat ik iemand ontmoet is zeer klein (op het werk heb ik voorgenomen geen relatie/contact te zoeken dat wil ik liever gescheiden houden ivm mogelijke strubbelingen)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:23 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik begrijp wat jij bedoeld. Dat had ik ook met mijn ex. Maar als jij iemand tegen komt die daar begrip voor heeft kan je best een relatie hebben.
Een autist kan prima een relatie hebben. Alleen moet je daar wel beiden hard voor werken. Misschien kost het wat meer moeite dan andere mensen. Maar het is wel waard. Althans dat vind ik.
Dus jij kiest er bewust voor alleen te blijven. Er zijn meer mensen die dat doen en gelukkig zijn. Dus waarom niet.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:30 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Vroeger zocht ik ook vaak contact via I-net naar vrouwen, maar dat werkte niet echt, verder kom ik ook niet echt vaak buitenshuis, behalve voor de boodschappen en mijn werk. Uitgaan doe ik ook niet dus de kans dat ik iemand ontmoet is zeer klein (op het werk heb ik voorgenomen geen relatie/contact te zoeken dat wil ik liever gescheiden houden ivm mogelijke strubbelingen)
Het is soms weleens saai dat ik alleen ben maar gelukkig kan ik goed opgaan in mijn hobby's en heb ik ook een goed contact met mijn beide ouders waar ik met enige regelmaat naartoe ga, dus ondervind ik geen sociale verarming of isolatie
Klopt, vroeger wilde ik idd persé een relatie maar ben er nu achter dat alleen zijn toch beter is voor mij (tenzij ik natuurlijk ooit iemand ontmoet maar dat weet je nooit van te voren), ook nu ik al bijna 2 jaar weer een baan heb geeft me dat voldoende invullingquote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:46 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dus jij kiest er bewust voor alleen te blijven. Er zijn meer mensen die dat doen en gelukkig zijn. Dus waarom niet.
Ik wil toch een relatie. Maar als ik uit eindelijk toch alleen eindig zou ik dat ook niet erg vinden.
Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Laat ik eerst maar eens een leuke baan vinden. En dan zie ik wel weer verder.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:49 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Klopt, vroeger wilde ik idd persé een relatie maar ben er nu achter dat alleen zijn toch beter is voor mij (tenzij ik natuurlijk ooit iemand ontmoet maar dat weet je nooit van te voren), ook nu ik al bijna 2 jaar weer een baan heb geeft me dat voldoende invulling
Misschien een beetje kort door de bocht. Maar ergens heb je wel gelijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:06 schreef sempron2400 het volgende:
Relatie... dan zal ik als man toch eerst voor een leuk inkomen moeten zorgen, aangezien mannen daar vrij streng op beoordeeld lijken te worden. Of is mijn beeld ouderwets en zit ik er helemaal naast?
In een wereld die op prestatie gericht is, is het nu eenmaal moeilijk om gevoelens of dingen waarmee je moeite hebt, uitgebreid te verwoorden. Mijn ervaring is dat het soms deprimerend kan werken. Op een vraag als "Heb jij obsessies" geef ik dan ook liever geen antwoord (of ik nu wel of geen obsessies heb).quote:Op zondag 1 maart 2009 12:17 schreef tijnbrein het volgende:
Waarom kan ik op sommige vragen geen antwoord geven? Of de antwoorden die ik geef daar kan niemand wat mee omdat ze gewoon weg te vaag. Ik vind het zo lastig om aan te geven wat ik voel en waarom ik dat voel. Ik word er gek van.
Hebben meer mensen dat?
Welke vragen zijn dat dan? Kan je voorbeelden geven van de laatste paar vragen waarvan jij dacht 'wat moet ik hier nou mee?'quote:Op zondag 1 maart 2009 12:17 schreef tijnbrein het volgende:
Waarom kan ik op sommige vragen geen antwoord geven? Of de antwoorden die ik geef daar kan niemand wat mee omdat ze gewoon weg te vaag. Ik vind het zo lastig om aan te geven wat ik voel en waarom ik dat voel. Ik word er gek van.
Hebben meer mensen dat?
Waarom snap ik de wereld om mij heen niet? En snappen andere mensen mij wel?quote:Op zondag 1 maart 2009 13:33 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Welke vragen zijn dat dan? Kan je voorbeelden geven van de laatste paar vragen waarvan jij dacht 'wat moet ik hier nou mee?'
Eentonig werk is op de lange of korte termijn funest voor mij, het moet uitdagend zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:14 schreef DeHovenier het volgende:
Ik vind het zelf prettig om een baan te hebben die een beetje voorspelbaar is, waarvan ik van te voren weet wat er gedaan moet worden en hoe ik dat ga doen. Maar nadeel ervan is dat ik niet word gestimuleerd, niet word geprikkeld. Dus als ik te lang dat werk doe word ik een robot, en dat wil ik ook niet
Ja en nee. Je kan een leuk salaris hebben, maar daarnaast moet je ook mensen tegenkomen die dat (willen) zien... (En bij dat laatste zit mijn 'probleem', net zoals Bong4002 al ongeveer aangaf)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:06 schreef sempron2400 het volgende:
Relatie... dan zal ik als man toch eerst voor een leuk inkomen moeten zorgen, aangezien mannen daar vrij streng op beoordeeld lijken te worden. Of is mijn beeld ouderwets en zit ik er helemaal naast?
Ja, ook 'gewone' mensen. Maar zijn zich er niet van bewust of zeggen uberhaupt niets omdat ze het antwoord niet weten of ...quote:Op zondag 1 maart 2009 12:17 schreef tijnbrein het volgende:
Hebben meer mensen dat?
Simpel voorbeeld: maar weinigen vinden het leuk om ruzie te hebben/te vechten op straat. Sla de krant maar open en lees de tig voorvallen van afgelopen week. Waarom doen mensen dat dan toch?quote:Op zondag 1 maart 2009 13:33 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Welke vragen zijn dat dan? Kan je voorbeelden geven van de laatste paar vragen waarvan jij dacht 'wat moet ik hier nou mee?'
Als ik ergens uitgebreid antwoord op moet geven zeg ik er al bij dat ik vaak in voorbeelden spreek omdat ik niet kan verwoorden wat ik denk en daarom veel voorbeelden gebruik. Dat helpt redelijk maar nog lang niet genoeg naar mijn mening. Is trouwens ook iets wat niet zomaar zal veranderen, er zit een verschil tussen mijn verbale en performale vermogens (ik ben slimmer dan ik in woorden kan zeggen, de v/p-kloof)quote:Op zondag 1 maart 2009 13:41 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Waarom snap ik de wereld om mij heen niet? En snappen andere mensen mij wel?
En meer van dat soort vragen.
Ligt maar aan de vrouw. Ja, het schijnt bewezen te zijn dat vrouwen aangetrokken worden door een dikke portemonnee. Maar dat geldt niet voor allemaal. Ik heb zelf een laag inkomen, mijn vriend is politiek vluchteling en mocht hier niet eens werken toen ik hem leerde kennen. Nu wonen we samen, maar hij studeert nog dus brengt ie ook niet veel binnen. Ik heb daar helemaal geen problemen mee eerlijkgezegd. Ik merk wel dat andere mensen het soms vreemd vinden - ook m'n familie heeft er wel commentaar op bijvoorbeeld. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die weinig waarde hecht aan geld.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:06 schreef sempron2400 het volgende:
Dus je hebt alleen sociaal contact met je ouders en je collega's? Heb je geen vrienden dan?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:30 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Vroeger zocht ik ook vaak contact via I-net naar vrouwen, maar dat werkte niet echt, verder kom ik ook niet echt vaak buitenshuis, behalve voor de boodschappen en mijn werk. Uitgaan doe ik ook niet dus de kans dat ik iemand ontmoet is zeer klein (op het werk heb ik voorgenomen geen relatie/contact te zoeken dat wil ik liever gescheiden houden ivm mogelijke strubbelingen)
Het is soms weleens saai dat ik alleen ben maar gelukkig kan ik goed opgaan in mijn hobby's en heb ik ook een goed contact met mijn beide ouders waar ik met enige regelmaat naartoe ga, dus ondervind ik geen sociale verarming of isolatie
Welkom op Fok!quote:Op maandag 2 maart 2009 19:21 schreef .Ken het volgende:
Hoi allemaal, hier meld zich weer een PDD-NOS'er
Ik ben nu 18 jaar en werk al zo'n 1.5 jaar (vanaf mn 17de) in de ICT/computer sectie (zakelijke kant, niet echt particulier) als BBL-er (4 dagen werken, 1 dag school). Eerder heb ik bij een eenmanszaak gewerkt waarbij ik het na zo'n 3 maanden 'het niet meer trok'. Mijn werkgever was toen vaak bij klanten op locatie, en ik op kantoor. De verantwoordelijk en verwachtingen waren te hoog voor mij.
Nu werk ik iets meer dan een jaar bij mijn huidige werkgever (groter bedrijf met +/- 30 man personeel). Nu merk ik de laatste tijd dat het toch weer iets 'teveel' voor mee wordt (je wilt alles zo goed mogelijk doen - maar sommige situaties weet je gewoon niet op te reageren). Iets als rijlessen na werk trek ik al niet, en daar ben ik dus ook tijdelijk mee gestopt.
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik PDD-Nos heb, maar ze merken soms wel aan me dat ik bij nieuwe situaties wat 'problemen' vertoon (hebben ze aangegeven, en ze zeggen dat dit in de ICT niet goed is omdat je constant nieuwe situaties krijgt). Mede met wat ze aangeven over de nieuwe situaties dat dat niet helemaal kan, en dat ik PDD-Nos heb zit ik dus met een probleem.
Nu zit ik dus met het punt van de toekomst.. ik merk aan mijn eigen dat 32uur werken, 8 uur school een erge last op mijn schouders begint te worden. ICT is mijn lust en mn leven, ik spendeer er veel tijd privé aan (tevens omdat ik zowat nooit uit ga of iets) en ik weet er toch wel het een en ander van.
Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Aankaarten bij werkgever? Een arbo-achtig iets inschakelen? RIAG?
Lijkt net alsof ik dit zelf heb geschrevenquote:Op maandag 2 maart 2009 19:21 schreef .Ken het volgende:
Hoi allemaal, hier meld zich weer een PDD-NOS'er
Ik ben nu 18 jaar en werk al zo'n 1.5 jaar (vanaf mn 17de) in de ICT/computer sectie (zakelijke kant, niet echt particulier) als BBL-er (4 dagen werken, 1 dag school). Eerder heb ik bij een eenmanszaak gewerkt waarbij ik het na zo'n 3 maanden 'het niet meer trok'. Mijn werkgever was toen vaak bij klanten op locatie, en ik op kantoor. De verantwoordelijk en verwachtingen waren te hoog voor mij.
Nu werk ik iets meer dan een jaar bij mijn huidige werkgever (groter bedrijf met +/- 30 man personeel). Nu merk ik de laatste tijd dat het toch weer iets 'teveel' voor mee wordt (je wilt alles zo goed mogelijk doen - maar sommige situaties weet je gewoon niet op te reageren). Iets als rijlessen na werk trek ik al niet, en daar ben ik dus ook tijdelijk mee gestopt.
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik PDD-Nos heb, maar ze merken soms wel aan me dat ik bij nieuwe situaties wat 'problemen' vertoon (hebben ze aangegeven, en ze zeggen dat dit in de ICT niet goed is omdat je constant nieuwe situaties krijgt). Mede met wat ze aangeven over de nieuwe situaties dat dat niet helemaal kan, en dat ik PDD-Nos heb zit ik dus met een probleem.
Nu zit ik dus met het punt van de toekomst.. ik merk aan mijn eigen dat 32uur werken, 8 uur school een erge last op mijn schouders begint te worden. ICT is mijn lust en mn leven, ik spendeer er veel tijd privé aan (tevens omdat ik zowat nooit uit ga of iets) en ik weet er toch wel het een en ander van.
Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Aankaarten bij werkgever? Een arbo-achtig iets inschakelen? RIAG?
quote:Op maandag 2 maart 2009 11:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Zijn er mensen hier met een persoonsgebonden budget (PGB) ?
Mijn decaan/mentor/whatever-you-name-it weet van mijn PDD-Nos af. Opzich is het wel een idee, maar helaas heb ik met mijn school een minder goede ervaring hier mee. Die beginnen al meteen dat de opleiding ten einde is als ik geen werk heb.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:17 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Welkom op Fok!
Ik zou denk ik naar iemand van je school/opleiding gaan en hem/haar je probleem uitleggen, je decaan ofzo. Mss kan er bemiddeld worden.
Ik weet niet hoe jouw schoolsysteem werkt, hebben zij een verantwoordelijkheid in de baan die je hebt of ligt dit helemaal bij jou?quote:Op maandag 2 maart 2009 20:32 schreef .Ken het volgende:
[..]
Mijn decaan/mentor/whatever-you-name-it weet van mijn PDD-Nos af. Opzich is het wel een idee, maar helaas heb ik met mijn school een minder goede ervaring hier mee. Die beginnen al meteen dat de opleiding ten einde is als ik geen werk heb.
Die hulp of hulpverlener, is die er nog steeds? Of iets/iemand anders? Die ook doorheeft dat je tegen een grens oploopt, of je kan helpen als jij dat aangeeft?quote:Op maandag 2 maart 2009 23:14 schreef .Ken het volgende:
In princiepe moet ik zelf voor een baan zorgen.
Ik had voorheen een zogenaamd 'rugzakje', een persoon die elk x tijd met je om tafel ging zitten om te kijken hoe het ging. Helaas heeft mijn huidige school hier ook niet veel mee gedaan (ik ook niet). Volgens mij kom ik er wel nog voor in aanmerking...
Waar kan je een PGB in dit geval voor gebruiken dan?quote:Op maandag 2 maart 2009 20:31 schreef Kruger het volgende:
[..]
Ik heb er 1 maar ik maak er geen gebruik van ^^
Dat heb ik ook gehad (in de basischool), maar dat had meer te maken met mijn slechthorendheid.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:14 schreef .Ken het volgende:
In princiepe moet ik zelf voor een baan zorgen.
Ik had voorheen een zogenaamd 'rugzakje', een persoon die elk x tijd met je om tafel ging zitten om te kijken hoe het ging. Helaas heeft mijn huidige school hier ook niet veel mee gedaan (ik ook niet). Volgens mij kom ik er wel nog voor in aanmerking...
Na mijn wisseling van school is hier nooit iets mee gedaan, terwijl ik bij aanmelden altijd netjes heb aangegeven dat ik PDD-NOS heb. (In begin wist mijn decaan/mentor er nog niet eens van... kun je nagaan hoe goed die papieren bekeken wordenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die hulp of hulpverlener, is die er nog steeds? Of iets/iemand anders? Die ook doorheeft dat je tegen een grens oploopt, of je kan helpen als jij dat aangeeft?
Ik heb wel één hele goede vriend maar geen vriendennetwerk idd, komt ook omdat waar ik nu woon niet ben opgegroeid, was altijd van huis vroeger en in instellingen, verder ben ik nogal op mijzelf en haal ik tot nu toe voldoening uit de contacten die ik op dit moment heb.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:49 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Dus je hebt alleen sociaal contact met je ouders en je collega's? Heb je geen vrienden dan?
Kijk, dat is gunstig: met een goede vriend krijgt je vrije tijd ook betekenis.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:24 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Ik heb wel één hele goede vriend maar geen vriendennetwerk idd, komt ook omdat waar ik nu woon niet ben opgegroeid, was altijd van huis vroeger en in instellingen, verder ben ik nogal op mijzelf en haal ik tot nu toe voldoening uit de contacten die ik op dit moment heb.
In lettergrootte 20 ofzo.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:37 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Kijk, dat is gunstig: met een goede vriend krijgt je vrije tijd ook betekenis.
Hunkeren naar sociaal contact dat onmogelijk blijkt als gevolg van autisme, lijkt me wel het zo’n beetje het ergste. Zich tussen wal en schip bevinden, ik heb het zelf in mijn omgeving gezien.
Dan word je steeds weer met jezelf geconfronteerd.
Dat is waar. Autisme, in welke vorm dan ook, staat in mijn ogen bijna garant voor een leven tussen wal en schip (met deze uitdrukking val ik in de herhaling). Het is een stoornis die je van buiten vrijwel niet kunt aflezen. Proberen jezelf te zijn of juist zo goed mogelijk meekomen met niet-autisten. Dat laatste biedt vaak toegang tot veel mogelijkheden. Wel of geen lotgenotencontact, het kan een gevoel van herkenning geven, maar vooral ook confronterend zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 17:50 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In lettergrootte 20 ofzo.
Zou trouwens voor ieder mens wel eens goed zijn...
Het PBG Kun je gebruiken om zelf hulp in te huren via Zorg kantoren,quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waar kan je een PGB in dit geval voor gebruiken dan?
Voor mij is het echt prettig om hier mee te lezen. Soms is het confronterend, maar daardoor kom je eigenlijk alleen maar weer een stapje verder in de goede richting omdat je jezelf en je zwakheden beter leert kennen. Verder vind ik de meeste mensen hier normaler dan niet-autisten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:16 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat is waar. Autisme, in welke vorm dan ook, staat in mijn ogen bijna garant voor een leven tussen wal en schip (met deze uitdrukking val ik in de herhaling). Het is een stoornis die je van buiten vrijwel niet kunt aflezen. Proberen jezelf te zijn of juist zo goed mogelijk meekomen met niet-autisten. Dat laatste biedt vaak toegang tot veel mogelijkheden. Wel of geen lotgenotencontact, het kan een gevoel van herkenning geven, maar vooral ook confronterend zijn.
Dat moet je inderdaad invullen ja, want als men er bij evt. verzekeringszaken achter komt kan je daar wel problemen mee krijgen als je dat niet doet. Ik heb zelf ook mijn rijbewijs gehaald. En na deze eigen verklaring, kreeg ik een oproep voor een rij-test. Dan moet je zegmaar naar het CBR, en dan rijdt er een deskundige mee die kijkt of je het wel aankan enz. Ik vond het niet erg, eerder vond ik het een soort van proefexamen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:04 schreef sempron2400 het volgende:
Nu lees ik dat als je een rijexamen aanvraagt, moet je een Eigen Verklaring invullen (medische gegevens). Als je van het "ras" Autisme bent, moet je een van de vragen met Ja beantwoorden. Het kan zijn dat je dan eerst een neuropsychologische test krijgt voordat je mag afrijden.
Als je na het halen van je rijbewijs deze diagnose Autisme krijgt (in welke vorm dan ook), moet je dan inderdaad een merkteken aanvragen bij het CBR (in verband met dekking bij verzekering)? Kan ik trouwens nog eens van deze diagnose afkomen door middel van een nieuwe neuropsychologische test, bijvoorbeeld als mijn situatie verbetert?
Nu is het bij mij het geval dat ik mijn rijbewijs reeds had gehaald vóórdat ik autistisch ben geworden (rijbewijs in 2001, diagnose in 2007). Ik vraag me af of ik dan actie moet ondernemen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dat moet je inderdaad invullen ja, want als men er bij evt. verzekeringszaken achter komt kan je daar wel problemen mee krijgen als je dat niet doet. Ik heb zelf ook mijn rijbewijs gehaald. En na deze eigen verklaring, kreeg ik een oproep voor een rij-test. Dan moet je zegmaar naar het CBR, en dan rijdt er een deskundige mee die kijkt of je het wel aankan enz. Ik vond het niet erg, eerder vond ik het een soort van proefexamen.
Van een neuropsychologische test m.b.t. een rijexamen heb ik nog nooit gehoord..
Ik ben uiteindelijk in 1 keer geslaagd![]()
![]()
Mee eens. Alleen ik moet nog getest worden. Maar inderdaad het is onzichtbaar handicap waar weinig tot geen begrip voor is bij sommige mensen. Althans dat is mijn gevoel en ervaring.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:16 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat is waar. Autisme, in welke vorm dan ook, staat in mijn ogen bijna garant voor een leven tussen wal en schip (met deze uitdrukking val ik in de herhaling). Het is een stoornis die je van buiten vrijwel niet kunt aflezen. Proberen jezelf te zijn of juist zo goed mogelijk meekomen met niet-autisten. Dat laatste biedt vaak toegang tot veel mogelijkheden. Wel of geen lotgenotencontact, het kan een gevoel van herkenning geven, maar vooral ook confronterend zijn.
Welkom in dit topic dan Effetequote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:26 schreef Effete het volgende:
[..]
Voor mij is het echt prettig om hier mee te lezen. Soms is het confronterend, maar daardoor kom je eigenlijk alleen maar weer een stapje verder in de goede richting omdat je jezelf en je zwakheden beter leert kennen. Verder vind ik de meeste mensen hier normaler dan niet-autisten.
Idem hier alhoewel ik niet autistisch gediagnostiseerd ben.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:47 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Nu is het bij mij het geval dat ik mijn rijbewijs reeds had gehaald vóórdat ik autistisch ben geworden (rijbewijs in 2001, diagnose in 2007). Ik vraag me af of ik dan actie moet ondernemen.
Oh, dat wist ik niet. Heb je alleen geen diagnose, maar denk je dat je autisme hebt, of helemaal niet?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Idem hier alhoewel ik niet autistisch gediagnostiseerd ben.
Of je het moet melden? Is het verstandig denk je zelf? Verwacht je problemen als gevolg van je autisme of denk je van niet? En moet je dan van te voren al aangeven dat er een kleine kans is?
Dank. Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:15 schreef Kruger het volgende:
[..]
Het PBG Kun je gebruiken om zelf hulp in te huren via Zorg kantoren,
Job coach,
Professionele hulp met administratie (Basis ,Boekhouding ,Belasting etc)
Persoon om "Leuke" dingen mee te doen (soort van begeleider)
Schoonmaker (Alpha hulp)
En nog veel meer
Ik heb op het moment geen tijd om terug te lezen om een specifiek antwoord te geven op je vraag! druk druk
Eehm ik snap het even niet, autitisch geworden??? Dat ben je imho vanaf geboorte?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:47 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Nu is het bij mij het geval dat ik mijn rijbewijs reeds had gehaald vóórdat ik autistisch ben geworden (rijbewijs in 2001, diagnose in 2007). Ik vraag me af of ik dan actie moet ondernemen.
Hij bedoelt "diagnose gekregen"..quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:49 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Eehm ik snap het even niet, autitisch geworden??? Dat ben je imho vanaf geboorte?
Een waarschijnlijkheidsdiagnose PDD-NOS...quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef Green1 het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet. Heb je alleen geen diagnose, maar denk je dat je autisme hebt, of helemaal niet?
Ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je met vragen bedoelde vragen die anderen aan jou stellen.quote:Op zondag 1 maart 2009 13:41 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Waarom snap ik de wereld om mij heen niet? En snappen andere mensen mij wel?
En meer van dat soort vragen.
Eigenlijk reageer ik op sempron maar ik heb geen zin om moeite te doen om zijn post te quoten in plaats van de jouwe.quote:Op zondag 1 maart 2009 15:35 schreef Stupendous76 het volgende:
Ja en nee. Je kan een leuk salaris hebben, maar daarnaast moet je ook mensen tegenkomen die dat (willen) zien...
Waarom huil je als je verdrietig bent? Ruzie is het directe gevolg van iemand die zich beledigd voelt en niet langer in staat is om zijn woede te beheersen. En nee, zoiets plan je niet, maar het kan je wel overkomen. En bij een vechtpartij op straat heb je ook vaak te maken met mensen die zin hebben om een relletje te schoppen. Dat begrijp ik dan weer niet, maar gelukkig is niet iedereen zo, terwijl iedereen wel eens zijn zelfbeheersing verliest.quote:Simpel voorbeeld: maar weinigen vinden het leuk om ruzie te hebben/te vechten op straat. Sla de krant maar open en lees de tig voorvallen van afgelopen week. Waarom doen mensen dat dan toch?
Dus bij jou is je performale intelligentie hoger dan je verbale intelligentie? Bij mij is het precies andersom. En het verschil is erg groot (dit zag ik pasgeleden in een oude IQ-test van toen ik 13 was; het zal nu nog steeds wel zo zijn).quote:Is trouwens ook iets wat niet zomaar zal veranderen, er zit een verschil tussen mijn verbale en performale vermogens (ik ben slimmer dan ik in woorden kan zeggen, de v/p-kloof)
Ja, nogal. Herkenbare situatie. Ik zou zeggen, vertel het je werkgever nu nog even niet en kijk of het mogelijk is om oplossingen te verzinnen voor de problemen waar je tegenaan loopt. Probeer een standaard manier te verzinnen waarop jij met nieuwe dingen omgaat en waardoor je toch rustig kan blijven.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:21 schreef .Ken het volgende:
Ik zou op zijn minst een psycholoog zoeken als ik jou was. Ik weet niet of het verstandig is om je werkgever ervan op de hoogte te stellen. Misschien reageert die positief, maar de kans bestaat ook dat hij het ziet als een bevestiging dat je eigenlijk niet geschikt bent voor deze baan. Aangezien je ICT zo leuk vindt en hier mee verder wil, is dat niet echt de reactie waar je op zit te wachten.quote:Nu zit ik dus met het punt van de toekomst.. ik merk aan mijn eigen dat 32uur werken, 8 uur school een erge last op mijn schouders begint te worden. ICT is mijn lust en mn leven, ik spendeer er veel tijd privé aan (tevens omdat ik zowat nooit uit ga of iets) en ik weet er toch wel het een en ander van.
Dat is veel te zwart-wit. Je kunt best jezelf zijn en proberen zo goed mogelijk mee te komen met niet-autisten. Ook hoeft veel contact met niet-autisten niet te betekenen dat je geen contact hebt met lotgenoten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:16 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Daar baal ik eigenlijk wel van. Bij autisme word je in het ergste geval aan de lopende band ‘geconfronteerd met jezelf’, dat geldt voor niet zoveel aandoeningen. De basis van het leven (sociaal contact) kan ernstig worden aangetast. Daardoor blijft een deel van de wereld onbereikbaar. Door dat nare autisme (vind ik dan) was in niet zo goed tijdens werkcolleges op de universiteit en scriptie stelde ik steeds maar uit.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:14 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je met vragen bedoelde vragen die anderen aan jou stellen.
Waarom je de wereld om jou heen niet snapt? Waarschijnlijk omdat je autistisch bent. Comes with the package. Snappen andere mensen jou wel? Waarschijnlijk veel mensen niet.
Ik denk (en ergens wel: hoop) dat ik ook ontslagen ga worden. Ik doe eenvoudige werkzaamheden achter een computer en ben volgens mijn leidinggevende soms teveel afgeleid en met privé-dingen bezig. Misschien presteer ik op 85 procent (aangezien ik handig ben met computers), terwijl ik met 50 procent loondispensatie werk. Hier zou de werkgever mijns inziens rekening mee moeten houden.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:34 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben afgelopen maandag ontslagen, voornamelijk omdat mijn baantje nogal stressvol was en je nooit zeker weet waar je aan toe bent als je op de trein werkt, en laat ik dat nou net niet goed kunnen hebben. Mijn werkgever concludeerde dat ik toch niet geschikt was voor dit baantje en dit baantje niet voor mij. Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar dat doe ik liever even niet. Ik heb het momenteel veel te druk om veel met dit topic bezig te zijn. Het gaat best goed nu, maar ik heb het dus erg druk.
Mee eensch.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:56 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik vind dat je het veel te veel definieert alsof het een ernstige ziekte is die je in het leven ernstig belemmert. Zo hoeft het niet te zijn, althans, dat is mijn ervaring. Leef je eigen leven en geniet van de dingen die je wél kan in plaats van je verdrietig te voelen over de dingen die je niet kan. Je kunt tenslotte meer dan je denkt. Maar dat is wederom slechts mijn persoonlijke ervaring....
Dus wat ik wil zeggen, laat je niet beperken. Ga vooral die groepsreis maken
Ik begrijp de vragen van andere wel alleen de antwoorden die ik geef begrijpen de meeste niet. Ik denk dat veel mensen mij echt begrijpen dat leidt weer tot frustratie bij beide partijen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:14 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je met vragen bedoelde vragen die anderen aan jou stellen.
Waarom je de wereld om jou heen niet snapt? Waarschijnlijk omdat je autistisch bent. Comes with the package. Snappen andere mensen jou wel? Waarschijnlijk veel mensen niet.
Ik wil wel komen. Dus zet mij maar op lijst.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:42 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kwam vooral weer hier om te doen wat ik al een tijdje van plan was. Ik stel voor dat we onze eerste meet gaan houden
Datum: zaterdag 4 april
Tijd: 1 uur 's middags
Stad: Utrecht
Locatie: Ierse pub Mick O' Connells op Jansdam 3 (eventueel kunnen we afspreken op Utrecht CS en dan daar naartoe gaan)
Dat is dus hierIk zet het maximum aantal personen op 6. Als je wil komen, meld het dan even in het topic. Ik ben heel benieuwd
Ik heb nu wel problemen met het vinden van werk maar ik heb wel een heleboel bereikt in mijn leven. Ik heb een eigen huis, auto en binnenkort heb ik ook weer een goede baan. Dus je kan echt wel succes hebben in het leven ondanks je beperking. Dus kijk naar wat je wel kan en niet naar wat je niet kan. Dat doe ik nu ook.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:56 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik vind dat je het veel te veel definieert alsof het een ernstige ziekte is die je in het leven ernstig belemmert. Zo hoeft het niet te zijn, althans, dat is mijn ervaring. Leef je eigen leven en geniet van de dingen die je wél kan in plaats van je verdrietig te voelen over de dingen die je niet kan. Je kunt tenslotte meer dan je denkt. Maar dat is wederom slechts mijn persoonlijke ervaring....
Dus wat ik wil zeggen, laat je niet beperken. Ga vooral die groepsreis maken
Inderdaad. Er zijn genoeg mensen die nooit een studie afmaken en daardoor de grootste problemen hebben of krijgen. Maar als je op sociaal gebied niet kan meekomen met de rest dan wordt alles een stuk moeilijker in deze wereld.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:19 schreef sempron2400 het volgende:
Het keerpunt kwam eigenlijk toen ik iemand ontmoette die ook postbesteller was. De eerste ontmoeting zijn we 35 km wezen fietsen. Vrij snel bleek dat hij best aanhankelijk was. Uiteindelijk vertelde hij mij dat hij autisme heeft en dat het maken van vrienden steeds mislukte. Hij voelt zich best ongelukkig. Voor mij was het erg moeilijk om met hem contact te hebben, omdat ik zo’n situatie helemaal niet gewend ben, er moeilijk mee om kan gaan.
Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld van hoe het kan lopen. Ik onderken dat je met een beetje geluk en adequaat inzicht je behoorlijk goed kunt meekomen en prima kan integreren. Hier kan ik zelf ook van getuigen. Het lijkt er op dat de meeste mensen die in dit draadje posten, wel met een studie bezig zijn of hebben afgerond. Dat is toch iets heel moois dat positief is voor je ontwikkeling, levenservaring en contacten!
Ik denk dat er nog een factor is, en dat is teveel prikkels. Dit zegt mij erg weinig, omdat ik er vrijwel geen last van heb. Heel snel overprikkeld zijn betekent dat je concessies moet doen op het gebied van activiteiten. Soms is brommerrijden en langer dan een uur zwemmen teveel gevraagd. Dat maakt het in mijn ogen moeilijk, en vergt veel aanpassingsvermogen. Met mildere vormen zal er gemakkelijker mee te leven zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:26 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn genoeg mensen die nooit een studie afmaken en daardoor de grootste problemen hebben of krijgen. Maar als je op sociaal gebied niet kan meekomen met de rest dan wordt alles een stuk moeilijker in deze wereld.
Ik ben waarschijnlijk wel eens overprikkeld maar dan denk ik dat het ergens anders door komt dus dan ervaar ik dat niet als overprikkeld zijn. Maar als ik mijn grenzen goed in de gaten houd is er niks aan de hand. En dat gaat mij meestal goed af.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:44 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog een factor is, en dat is teveel prikkels. Dit zegt mij erg weinig, omdat ik er vrijwel geen last van heb. Heel snel overprikkeld zijn betekent dat je concessies moet doen op het gebied van activiteiten. Soms is brommerrijden en langer dan een uur zwemmen teveel gevraagd. Dat maakt het in mijn ogen moeilijk, en vergt veel aanpassingsvermogen. Met mildere vormen zal er gemakkelijker mee te leven zijn.
Dat heet met een mooi woord ‘moe’quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:49 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik ben waarschijnlijk wel eens overprikkeld maar dan denk ik dat het ergens anders door komt dus dan ervaar ik dat niet als overprikkeld zijn. Maar als ik mijn grenzen goed in de gaten houd is er niks aan de hand. En dat gaat mij meestal goed af.
Moe dat ben ik inderdaad vaak. Een dag werken kost mij erg veel energie. Of ik nu achter een bureau zit of de hele dag rond loop. Het resultaat is hetzelfde aan het eind van de dag ben ik moe.quote:Op zondag 8 maart 2009 00:09 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat heet met een mooi woord ‘moe’
Wat precies het verschil is, daar moest ik over nadenken. Het eerste wat in mij opkomst: als je moe bent, kun je vaak nog wel een uur televisie kijken, als je overprikkeld bent, wordt dat vrij lastig.
Hier ook, en dan zijn mijn dagen nog 7,5 in plaats van 8 uur. Maar een hele dag vrijwel niemand die iets tegen je zegt kost nu eenmaal meer energie... Bij uitdagend werk zou ik minder op mijn horloge kijken.quote:Op zondag 8 maart 2009 00:19 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Moe dat ben ik inderdaad vaak. Een dag werken kost mij erg veel energie. Of ik nu achter een bureau zit of de hele dag rond loop. Het resultaat is hetzelfde aan het eind van de dag ben ik moe.
Dan ben ik waarschijnlijk nog nooit echt overprikkeld geweest.
Een hele dag moeten praten met mensen kost ook veel energie. En als je leuk en uitdagend werk hebt gaat de tijd inderdaad sneller voorbij.quote:Op zondag 8 maart 2009 00:23 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Hier ook, en dan zijn mijn dagen nog 7,5 in plaats van 8 uur. Maar een hele dag vrijwel niemand die iets tegen je zegt kost nu eenmaal meer energie... Bij uitdagend werk zou ik minder op mijn horloge kijken.
Sterkte.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:34 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik ben afgelopen maandag ontslagen[..]
Het is best wel irritant, in mijn hoofd kan ik denken, ontwikkelen, doen, uitvoeren, etc. voor misschien wel 100 mensen, ik kan het alleen niet tot stand brengen en dat werkt regelmatig behoorlijk frusterend. Weet ook niet hoe hier mee om te gaan.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:23 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dus bij jou is je performale intelligentie hoger dan je verbale intelligentie? Bij mij is het precies andersom. En het verschil is erg groot (dit zag ik pasgeleden in een oude IQ-test van toen ik 13 was; het zal nu nog steeds wel zo zijn).
Klinkt goed, maar heb de komende 2-3 maanden op zaterdagen nog heel veel te doen in mijn huis. Het wordt dus (helaas) een volgende keer (vanaf medio mei moet gaat wel lukken)quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:42 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kwam vooral weer hier om te doen wat ik al een tijdje van plan was. Ik stel voor dat we onze eerste meet gaan houden
Locatie: Ierse pub Mick O' Connells op Jansdam 3 (eventueel kunnen we afspreken op Utrecht CS en dan daar naartoe gaan)
Dat is dus hierIk zet het maximum aantal personen op 6. Als je wil komen, meld het dan even in het topic. Ik ben heel benieuwd
Zoiets als Tijnbrein zegt, ik ervaar het niet als prikkels. Wel apart dat ik vaak afleiding zoek, enkel om afleiding te krijgenquote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:44 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog een factor is, en dat is teveel prikkels. Dit zegt mij erg weinig, omdat ik er vrijwel geen last van heb. Heel snel overprikkeld zijn betekent dat je concessies moet doen op het gebied van activiteiten. Soms is brommerrijden en langer dan een uur zwemmen teveel gevraagd. Dat maakt het in mijn ogen moeilijk, en vergt veel aanpassingsvermogen. Met mildere vormen zal er gemakkelijker mee te leven zijn.
Het is toch altijd leuk om bekende ergens te zien. Ook al is de situatie minder leuk.quote:Op maandag 9 maart 2009 13:32 schreef Troel het volgende:
Grappig om jou hier te zien De Hovenier
(Nouja, eigenlijk niet, want eigenlijk zou dit topic niet moeten hoeven bestaan, maar jullie snappen wellicht wel wat ik bedoel)
Nou, als we allemaal gewoon "normale" mensen zouden zijn in plaats van met een storing.quote:Op maandag 9 maart 2009 13:41 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Het is toch altijd leuk om bekende ergens te zien. Ook al is de situatie minder leuk.
Hoezo zou dit topic niet moeten bestaan?
Dan zou er wel weer een andere reden zijn dat er dit soort topics nodig zijn. Utopia bestaat niet.quote:Op maandag 9 maart 2009 13:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, als we allemaal gewoon "normale" mensen zouden zijn in plaats van met een storing.
Waar zeg ik dat dan?quote:Op zondag 8 maart 2009 00:40 schreef Stupendous76 het volgende:
Zoiets als Tijnbrein zegt, ik ervaar het niet als prikkels. Wel apart dat ik vaak afleiding zoek, enkel om afleiding te krijgen
quote:
hierquote:Ik ben waarschijnlijk wel eens overprikkeld maar dan denk ik dat het ergens anders door komt dus dan ervaar ik dat niet als overprikkeld zijn.
Ik denk dat ik autisme niet een storing zou noemen. Een paar maanden/jaren geleden wel, maar ik begin in te zien dat mensen met autisme gewoon anders zijn, en niet gehandicapt (alhoewel mensen met autisme toch gehandicapt zijn, omdat anders zijn al een handicap is). Ik dacht eerst dat het gewoon een soort van politiek correcte, feelgood onzin was om te zeggen dat autisme geen storing is. (De reden voor mijn verandering van gedachte is dat mensen met autisme vaak talenten hebben die gewone mensen niet hebben. Dingen die voor normale mensen intuïtief zijn, moeten worden aangeleerd voor mensen met autisme [sociale vaardigheden bijvoorbeeld], dingen die intuïtief zijn voor mensen met autisme, moeten worden aangeleerd voor mensen zonder autisme [in het geval dat een persoon met autisme een bepaalde talent heeft]. Ik denk dat, onder andere, mensen met autisme anders tegen de wereld aankijken, op een manier dat alleen aangeleerd zou kunnen worden door iemand zonder autisme.)quote:Op maandag 9 maart 2009 13:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, als we allemaal gewoon "normale" mensen zouden zijn in plaats van met een storing.
Ik snapte jouw quote al niet. Maar dat klopt dat ik dat gezegd heb.quote:
Daar ben ik het niet mee eens (om te zeggen dat een mooi leven voor een kleine minderheid is weggelegd). De meeste mensen met autisme hebben 'hoogfunctionerend autisme' of HFA. Er is geen verschil tussen HFA en Stoornis van Asperger, en de meeste mensen met autisme hebben Stoornis van Asperger. (Tenminste, mensen met klassiek autisme zijn in de minderheid.)quote:Op maandag 9 maart 2009 22:59 schreef sempron2400 het volgende:
Ik vind het wel jammer dat ook als je er in slaagt prima te functioneren, het toch gewoon autisme genoemd wordt. Waarschijnlijk heeft niemand hier het ‘echte’ autisme, er zal eerder sprake zijn van hoogfunctionerend autisme met bovengemiddelde intelligentie. Een echt mooi leven is maar voor een paar mensen met autisme weggelegd, vaak is het een leven in armoede (sociale werkplaats, loondispensatie e.d. omdat reguliere sollicaties meestal stuklopen).
Als die sociale vaardigheden echt niet lukken, kun je trouwens nog altijd een buddy regelen...
Tja, op sommige momenten ervaar ik het zelf toch echt als een handicap.quote:Op maandag 9 maart 2009 21:38 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Ik denk dat ik autisme niet een storing zou noemen. Een paar maanden/jaren geleden wel, maar ik begin in te zien dat mensen met autisme gewoon anders zijn, en niet gehandicapt (alhoewel mensen met autisme toch gehandicapt zijn, omdat anders zijn al een handicap is). Ik dacht eerst dat het gewoon een soort van politiek correcte, feelgood onzin was om te zeggen dat autisme geen storing is. (De reden voor mijn verandering van gedachte is dat mensen met autisme vaak talenten hebben die gewone mensen niet hebben. Dingen die voor normale mensen intuïtief zijn, moeten worden aangeleerd voor mensen met autisme [sociale vaardigheden bijvoorbeeld], dingen die intuïtief zijn voor mensen met autisme, moeten worden aangeleerd voor mensen zonder autisme [in het geval dat een persoon met autisme een bepaalde talent heeft]. Ik denk dat, onder andere, mensen met autisme anders tegen de wereld aankijken, op een manier dat alleen aangeleerd zou kunnen worden door iemand zonder autisme.)
Ik ben er eigelijk nog niet echt uit.
Waarom vertelde je hen dat je getest zal worden? Dat vergroot denk ik niet de kans op een baanquote:Op woensdag 11 maart 2009 12:52 schreef tijnbrein het volgende:
Gisteren had ik een gesprek met een detacheringsbureau. Dat gesprek verliep moeizaam. Toen vertelde ik dat binnenkort getest zou gaan worden op autisme kreeg dat gesprek een heel andere wending. De mensen reageerde erg positief op het feit da getest ga worden en dat had ik niet verwacht.
waarom niet, misschien vergroot het juist wel de kans op een baan die geschikt is voor hem ipv telkens tegen een baantje oplopen waarin hij telkens tegen de nadelen van zijn aandoening aanlooptquote:Op woensdag 11 maart 2009 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom vertelde je hen dat je getest zal worden? Dat vergroot denk ik niet de kans op een baan
zoiets als; als het je tegenwerkt is het een ziekte en als het in je voordeel werkt een giftquote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, op sommige momenten ervaar ik het zelf toch echt als een handicap.
Als het een sociaal detacheringsbureau is dan wel. Wel erg goed dat ze direct al positief reageerden.quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:57 schreef Re het volgende:
[..]
waarom niet, misschien vergroot het juist wel de kans op een baan die geschikt is voor hem ipv telkens tegen een baantje oplopen waarin hij telkens tegen de nadelen van zijn aandoening aanloopt
quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom vertelde je hen dat je getest zal worden? Dat vergroot denk ik niet de kans op een baan
Dat dus. Wat heeft het voor zin voor mij om ergens te gaan werken en dan na verloop van tijd weer tegen dezelfde problemen aan te lopen. Dat wil ik niet meer.quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:57 schreef Re het volgende:
[..]
waarom niet, misschien vergroot het juist wel de kans op een baan die geschikt is voor hem ipv telkens tegen een baantje oplopen waarin hij telkens tegen de nadelen van zijn aandoening aanloopt
Ja er is een bureau dat autisten enzo begeleid bij het vinden van een baan enzo. Ik weet alleen de naam niet meer.quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als het een sociaal detacheringsbureau is dan wel. Wel erg goed dat ze direct al positief reageerden.
Maar is er geen speciaal uitzendbureau voor autisten?![]()
Ff googlen.
Maar hoe het ook zij: je hebt talenten! Die mogen niet verloren gaan. Ik blijf het wel knap vinden dat je ze open kan staan.quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:01 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja er is een bureau dat autisten enzo begeleid bij het vinden van een baan enzo. Ik weet alleen de naam niet meer.
http://www.autest.nlquote:Op woensdag 11 maart 2009 13:01 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja er is een bureau dat autisten enzo begeleid bij het vinden van een baan enzo. Ik weet alleen de naam niet meer.
Tuurlijk heb ik talenten. Dat heeft iedereen. Zo open ben ik nu ook weer niet. Ik begin het wel steeds makkelijker te vinden om met andere mensen te praten dus ik ga vooruit.quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar hoe het ook zij: je hebt talenten! Die mogen niet verloren gaan. Ik blijf het wel knap vinden dat je ze open kan staan.
Maar weet je echt wel zo zeker dat je het hebt? Want je bent immers nog niet getest![]()
Waar denk je aan? PDD-NOS, Asperger?
Ik heb niks met computers. Ik ben laborant en dat wil ik blijven. Er is nog een ander bureau dat meer doet dan alleen ICT.quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
http://www.autest.nl
Kijk maar eens.![]()
Jij bent exact, misschien is software tester iets voor je
Nogmaals bijzonder knap! Veel mensen hebben daar best moeite mee.quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:21 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Tuurlijk heb ik talenten. Dat heeft iedereen. Zo open ben ik nu ook weer niet. Ik begin het wel steeds makkelijker te vinden om met andere mensen te praten dus ik ga vooruit.
OK. Nou ik hoop dat die test je op ene positieve wijze zal bevestigen.quote:Ik acht het zeer waarschijnlijk dat ik ASS heb alleen wat precies. Dat moet de test uitwijzen.
Ik heb daar ook veel moeite mee. En ik voel ook bijzonder veel weerstand omdat te vertellen. Deze keer heeft het een positief effect gehad. Het had net zo goed een negatief effect kunnen hebben. Maar als mensen op zoiets negatief reageren dan hebben zij pech en ik niet. Ik zoek wel verder. Ik kom er wel.quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nogmaals bijzonder knap! Veel mensen hebben daar best moeite mee.
[..]
OK. Nou ik hoop dat die test je op ene positieve wijze zal bevestigen.
En wat ik vooral voor je hoop is dat die inzichten tot een geschikte baan voor je zullen leiden.
Ik zou verder willen dat deze mensen gewoon in het bedrijfsleven worden ontdekt. Zo overtuigd dat ze goed ingezet kunnen worden. Deze mensen kunnen dingen beter dan niet-autisten.
In Eindhoven stikt het van Aspergers, wist je dat?
OKquote:
OK. Tsja, lijkt mij ook geschikt voor autisten. Wat voor laborant ben jij eigenlijk?quote:Ik ben laborant en dat wil ik blijven.
Zal ff kijken.quote:Er is nog een ander bureau dat meer doet dan alleen ICT.
Ik ben chemisch laborant.quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
OK
[..]
OK. Tsja, lijkt mij ook geschikt voor autisten. Wat voor laborant ben jij eigenlijk?
[..]
Zal ff kijken.
Ik weet niet of dat bureau samenwerkt met het UWV. Maar waarschijnlijk is dat hetzelfde bureau.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:58 schreef BONG4002 het volgende:
@tijnbrein: Bedoel je ook een bureau die aan jobcoaching doet? Ik ken ook wel een bureau waar ik zelf ook gebruik van maak maar dat gaat dan weer via het UWV etc. dat je dus een gedeelte loon ontvangt en een gedeelte aan uitkering, ligt er natuurlijk aan hoeveel uur je in de week werkt, in mijn geval heb ik een aanvullende uitkering nodig om rond te komen omdat ik maar 12uur in de week werk.
Ik vind het een beetje vervelend om dit nu zelf te verzetten terwijl ik het zelf organiseer, maar ik kwam erachter dat er ook iets anders is op 4 april waar ik heen wil, namelijk de tweede dag van het Amsterdam Open debattoernooi. Ik had net gisteren met iemand afgesproken om daar heen te gaan als team toen ik besefte dat ik op 4 april deze meeting wilde houden. Ik debatteer al sinds 2006, maar ik ben nog nooit als debatteerder naar een toernooi geweest, alleen nog als jurylid. De halve finale gaan we zeer waarschijnlijk toch niet halen, dus dan hoef ik er niet de hele dag te zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:42 schreef Black_Tulip het volgende:
Mijn voorkeur gaat uit naar het weekend. En dit tijdstip is ook goed hoor.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:51 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje vervelend om dit nu zelf te verzetten terwijl ik het zelf organiseer, maar ik kwam erachter dat er ook iets anders is op 4 april waar ik heen wil, namelijk de tweede dag van het Amsterdam Open debattoernooi. Ik had net gisteren met iemand afgesproken om daar heen te gaan als team toen ik besefte dat ik op 4 april deze meeting wilde houden. Ik debatteer al sinds 2006, maar ik ben nog nooit als debatteerder naar een toernooi geweest, alleen nog als jurylid. De halve finale gaan we zeer waarschijnlijk toch niet halen, dus dan hoef ik er niet de hele dag te zijn.
Ik wilde het volgende voorstellen:
Tijd: 4 uur 's middags (in plaats van 1 uur 's middags)
Als het niet die zaterdag wordt, maar mensen willen wel het liefst meeten op een zaterdag, dan kan ik pas 2 mei weerIk heb op alle zaterdagen daarvoor al wat anders. Willen mensen anders misschien liever meeten op een zondag of misschien zelfs doordeweeks? Laat eens weten wat voor jullie het beste uitkomt
Zoals gezegd kan ik pas vanaf mei, maar 's zondags zou eventueel ook kunnen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:51 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje vervelend om dit nu zelf te verzetten terwijl ik het zelf organiseer, maar ik kwam erachter dat er ook iets anders is op 4 april waar ik heen wil, namelijk de tweede dag van het Amsterdam Open debattoernooi. Ik had net gisteren met iemand afgesproken om daar heen te gaan als team toen ik besefte dat ik op 4 april deze meeting wilde houden. Ik debatteer al sinds 2006, maar ik ben nog nooit als debatteerder naar een toernooi geweest, alleen nog als jurylid. De halve finale gaan we zeer waarschijnlijk toch niet halen, dus dan hoef ik er niet de hele dag te zijn.
Ik wilde het volgende voorstellen:
Tijd: 4 uur 's middags (in plaats van 1 uur 's middags)
Als het niet die zaterdag wordt, maar mensen willen wel het liefst meeten op een zaterdag, dan kan ik pas 2 mei weerIk heb op alle zaterdagen daarvoor al wat anders. Willen mensen anders misschien liever meeten op een zondag of misschien zelfs doordeweeks? Laat eens weten wat voor jullie het beste uitkomt
Weet je al wanneer je getest wordt?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 20:58 schreef tijnbrein het volgende:
Ik ga voortaan maar lijstjes maken met dingen die ik moet doen. Zo dat ik rust in mijn hoofd krijg. Want af en toe wordt ik helemaal gek van mij gedachten.
Boven aan mij lijstje staat mijn ouders vertellen dat ik getest ga worden. Verder wil ik duidelijk heid van het bedrijf waar nu ik werk. En ik ga een bureau zoeken dat mij zou kunnen helpen met het vinden van een nieuwe baan.
Nee, nog geen preciese datum. En ik moet het ook nog aan mijn ouders gaan vertellen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 21:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Weet je al wanneer je getest wordt?
Zie je daar tegenop? Kan je het hun uitleggen wat je denkt wat je hebt?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 21:58 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Nee, nog geen preciese datum. En ik moet het ook nog aan mijn ouders gaan vertellen.
Ik zie daar inderdaad tegen op.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zie je daar tegenop? Kan je het hun uitleggen wat je denkt wat je hebt?
Het is ook niet makkelijk hoor. Een (verdenking van) ASS uitleggen aan de buitenwereld is er lastig.... Omdat je aan de buitenkant er niet zo veel van merkt, maar des te meer het wel aanwezig is.quote:
quote:Het probleem is niet het leggen of althans niet het grootste probleem. Het probleem is vooral de relatie tussen mij en mijn ouders.
Goh, wat jammer dat je die dingen niet met ze kan (uit)praten. Ik weet niet of je broers of zussen of anderen in je sociaal netwerk hebt waar je het kan delen.quote:Er zijn in het verleden een aantal dingen gebeurt die ik nog steeds geen plek heb kunen geven en daar ben ik nog steeds boos over. En daardoor kan ik niet of zeer moeizaam met mijn ouders praten over mijn gevoelens enzo.
Daar herken ik ook wel iets van. Ik deel ook niet alles met mijn ouders. Maar eerder met mijn broers of zus. Ik hoop wel dat je iemand hebt waarmee je dat wel kunt.quote:Over mij gevoelens praten vind ik sowieso al lastig maar met mijn ouders lukt dat helemaal niet. Dan blokkeer ik gewoon. Erger dan bij andere mensen.
Hmmm. Krijg je ook hulp hierbij? Therapie of iets dergelijks?quote:Maar toch zou ik dat moeten doen. Ik wil immers veranderen. En als ik dat gedaan heb kan het alleen maar beter worden.
Mee eens. De vraag is ook: is dat altijd noodzakelijk? Bijvoorbeeld in het geval dat de moeilijkheden die je ondervindt, niet bijster groot zijn. Van mij krijgen mensen het meestal niet te weten, tenzij er naar gevraagd wordt of de situatie er om vraagt. Ik spreek zonodig liever van een communicatieve beperking. In de Bijbelstudiegroep waar ik aan deelneem, wordt veel gepraat over persoonlijke ervaringen, maar ze weten niet dat ik autistisch ben omdat het contact zonder al te veel moeite verloopt.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is ook niet makkelijk hoor. Een (verdenking van) ASS uitleggen aan de buitenwereld is er lastig.... Omdat je aan de buitenkant er niet zo veel van merkt, maar des te meer het wel aanwezig is.
Dat is het zeker niet. Maar het wordt zeker opgemerkt. Alleen weet men vaak niet wat het is maar er is wel iets. En dat maakt het alleen maar lastiger.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is ook niet makkelijk hoor. Een (verdenking van) ASS uitleggen aan de buitenwereld is er lastig.... Omdat je aan de buitenkant er niet zo veel van merkt, maar des te meer het wel aanwezig is.
[..]
Dat klopt. Op mezelf gaan wonen is de eerst stap geweest om mijn problemen te gaan oplossen.quote:![]()
Erg gelukkig voor je dat je op jezelf woont. Dat je onafhankelijk van ze kan zijn. Ik spreek uit eigen ervaring.
[..]
Mijn broertje en zusjes hebben hun eigen problemen en daar praat ik niet mee over mijn problemen. Maar ik heb wel vrienden waarmee ik praat over mijn problemen. Maar mijn sociale netwerk is inderdaad erg klein en dat wil ik veranderen. En met die boosheid blijven zit is geen oplossing.quote:Goh, wat jammer dat je die dingen niet met ze kan (uit)praten. Ik weet niet of je broers of zussen of anderen in je sociaal netwerk hebt waar je het kan delen.
Want met boosheid blijven zitten is niet zo goed.![]()
[..]
Ja ik heb een paar vrienden waarmee ik bijna alles deel.quote:Daar herken ik ook wel iets van. Ik deel ook niet alles met mijn ouders. Maar eerder met mijn broers of zus. Ik hoop wel dat je iemand hebt waarmee je dat wel kunt.
[..]
Ik heb een psycholoog maar die gesprekken lopen vrij moeizaam. Daarom wacht ik ook af wat er uit die test komt. Daarna zie ik wel verder.quote:Hmmm. Krijg je ook hulp hierbij? Therapie of iets dergelijks?
Om mijn ouders als slecht te bestempelen gaat wel erg ver. Zij hebben in het verleden fouten gemaakt door onwetendheid en uit schaamten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:35 schreef Ruzbeh het volgende:
Het is ook onvoorstelbaar dat autistisch zijn niet genoeg is en dat je ook slechte ouders moet hebben. Gelukkig hebben mijn ouders wel de juiste instelling maar ik heb eigenlijk niks aan ze. Eigenlijk aan m'n hele 'familie' niet dus ik begrijp tijnbrein's situatie.
Waardoor zeg je dat?quote:Op zondag 15 maart 2009 19:24 schreef sempron2400 het volgende:
Het lijkt wel of de autistengemeenschap vandaag te veel prikkels heeft.
Welkom hier.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:42 schreef Fragile. het volgende:
Om te beginnen ga ik even introduceren wie ik ben.
Ik heb me hier voornamelijk aangemeld om soms te reageren op alles omtrent Autisme.
Ik ben zelf gediagnostiseerd toen ik 10 was. PDD-Nos kwam hier uit, en zodoende ben ik naar
een Speciale school/Smok-school gegaan. Dit ging niet goed, omdat er hier leerlingen opzaten
die autisme in zo'n zware vorm hadden dat ze zich helemaal niet konden inleven in wie ik was
en wat ik graag wilde. Hier werd ik dus heel vaak gepest, en zijn er een hoop andere dingen
gebeurd die 2 jaar die me erg ongelukkig hebben gemaakt op deze school.
Na mijn middelbare scholen met moeite afgerond te hebben zit ik nu op een REA-integratie-school
waar ze me helpen een passende baan te vinden die mooi aansluit bij wat ik leuk vind.
Ik doe nu zelf een opleiding tot Grafisch vormgever en dat bevalt me heel goed.
Qua plannen ben ik ook totaal de weg kwijt, en vind het moeilijk me hieraan te houden.
Ook sociaal contact vind ik ook erg belangrijk (waar ik nu helaas nog te weinig mee kan,
omdat het vrij moeilijk blijft), maar ik blijf gewoon proberen dit te veranderen.
Natuurlijk loop ik verder nog tegen heel veel zaken aan, maar daar heb ik dit topic voor om
het een en ander te bespreken.
Hoi allemaal!![]()
Oke. Gelukkig zijn het ook maar 13 delen dus dat teruglezen viel best wel mee.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:56 schreef Fragile. het volgende:
Dankjewel tijnbrein, ook hallo!![]()
Ik lees hier zelf al een tijdje mee, ook alle topics al doorgelezen om te lezen hoe iedereen is hier in dit topic zodat ik dat iig al een beetje weet.
Wees je wel een beetje voorzichtig? Beetje sarcasme gebruiken als autist, jij durftquote:Op maandag 16 maart 2009 12:03 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Oke. Gelukkig zijn het ook maar 13 delen dus dat teruglezen viel best wel mee.
Ik ben nooit sarcastisch ik zou niet durven.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:47 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wees je wel een beetje voorzichtig? Beetje sarcasme gebruiken als autist, jij durft
Hoi Fragile.Leuke nick. Volgens mij kennen wij elkaar al
quote:Op maandag 16 maart 2009 13:47 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wees je wel een beetje voorzichtig? Beetje sarcasme gebruiken als autist, jij durft
Als je denkt dat reality shows echt zijn dan heb je pas een probleem. Dat is allemaal nep. Dus nee reality shows zijn niet het beste middelen omdat soort dingen te leren.quote:Op maandag 16 maart 2009 14:56 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]!
Trouwens.. wat vinden jullie van reality shows? Ik dacht dat dat misschien zou helpen op sommige aspecten, zodat je onder andere kan relativeren. Het probleem is helaas dat er voor reality shows vaak excentrieke figureren onder de loep worden genomen.
Ozzyyquote:Op maandag 16 maart 2009 14:56 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]!
Trouwens.. wat vinden jullie van reality shows? Ik dacht dat dat misschien zou helpen op sommige aspecten, zodat je onder andere kan relativeren. Het probleem is helaas dat er voor reality shows vaak excentrieke figureren onder de loep worden genomen.
Wat Tijnbrein al zegt: het is allemaal nep. Daarnaast kijk ik sowieso (heel) weinig televisie, en als dan meestal discovery of national geographicquote:Op maandag 16 maart 2009 14:56 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]!
Had ik beter moeten typen, ik had het eigenlijk over m'n eigen ouders.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 20:03 schreef tijnbrein het volgende:
Om mijn ouders als slecht te bestempelen gaat wel erg ver. Zij hebben in het verleden fouten gemaakt door onwetendheid en uit schaamten.
Dan zou ik het toch geen ‘fiep’ noemen. Een fiep geldt min of meer als een afwijking, dan is het een dwangmatig iets, dat niet langer functioneel meer is. Mooi dat je uiteindelijk toch passend onderwijs hebt gevonden en ook stage loopt. Wel vreemd dat je gepest bent op die speciale school. Bij een zware vorm van autisme lijkt het me dat je daar vrijwel niet aan toe komt. Nu is mijn ervaring dat (ruim) onder je niveau werken of onderwijs volgen zelden prettig is.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:42 schreef Fragile. het volgende:
Mijn grootste hobby is muziek ontdekken en luisteren. Tevens ook mijn ''fiep''.
Ik kan hier helemaal in opgaan, en ook mijn grootste uitweg als ik afleiding nodig heb.
Ik kijk graag American Idolquote:Op maandag 16 maart 2009 14:56 schreef Ruzbeh het volgende:!
Dat snap ik. Maar ik wilde wel even aangeven dat mijn ouders mij wel steunen alleen dat laat ik niet toe. En dat is niet echt handig.quote:Op maandag 16 maart 2009 16:57 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Had ik beter moeten typen, ik had het eigenlijk over m'n eigen ouders.
Spannend! Een neuropsychologische test is behoorlijk uitgebreid en een diagnose kan veel duidelijkheid geven (al verandert je persoonlijkheid er natuurlijk niet door). Ik moest destijds (in 2006) ongeveer 600 vragen beantwoorden, met daarnaast nog wat tekenwerk. Ben je vooral benieuwd naar de diagnose, of hoop je juist aan de hand van die diagnose verdere ondersteuning te vinden? Het kan bijvoorbeeld betekenen dat je recht hebt op specifieke ondersteuning bij het vinden van werk, om maar iets te noemen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:46 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb vandaag een brief gekregen met daarin de oproep waarneer ik getest ga worden.![]()
Op 1 april is het kennismakingsgesprek. Ik hoop dat dit geen grap is.
Nou mooi dat er een datum in het verschiet ligt. Ik ben erg benieuwd voor je.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:46 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb vandaag een brief gekregen met daarin de oproep waarneer ik getest ga worden.![]()
Vooral het krijgen van de juiste hulp. Dat labeltje is niet zo heel erg belangrijk. Dat is maar bijzaak. Nu hoop ik dat er uit die onderzoeken iets duidelijks naar voren komt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:58 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Spannend! Een neuropsychologische test is behoorlijk uitgebreid en een diagnose kan veel duidelijkheid geven (al verandert je persoonlijkheid er natuurlijk niet door). Ik moest destijds (in 2006) ongeveer 600 vragen beantwoorden, met daarnaast nog wat tekenwerk. Ben je vooral benieuwd naar de diagnose, of hoop je juist aan de hand van die diagnose verdere ondersteuning te vinden? Het kan bijvoorbeeld betekenen dat je recht hebt op specifieke ondersteuning bij het vinden van werk, om maar iets te noemen.
Ik kon in allerlei gespreksgroepen in een ‘veilige’ omgeving meedoen, maar heb daar eigenlijk nooit werk van gemaakt.
Ik ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou mooi dat er een datum in het verschiet ligt. Ik ben erg benieuwd voor je.
Ik heb dat gesprek ergens in mei geloof ik.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:46 schreef tijnbrein het volgende:
Succes alvast.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:13 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ik heb dat gesprek ergens in mei geloof ik.
Welkom Fragile. en Pettigrew81
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 14:18 schreef Pettigrew81 het volgende:
Binnenkort ga ik naar, als ik het goed heb, hengelo waar ik 8 minuten in een kunstmatige omgeving word geplaatst zodat ik een klein beetje het gevoel kan krijgen hoe iemand met PDD-Nos op zijn prikkels reageert. Ik laat nog wel weten hoe dat bij me overkwam.
Een aantal topics terug heeft dat ook in dit topic gestaan. Dat ding het het Brein geloof ik.quote:
Het lijkt me eerder behoorlijk vermoeiendquote:
Dat is ook precies de bedoeling van dat ding. Andere mensen te laten voelen wat autisten voelen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:11 schreef Pettigrew81 het volgende:
[..]
Het lijkt me eerder behoorlijk vermoeiend
Ik ben er toch ook wel benieuwd naar. Wat ik me dus afvraag, is of het met die prikkels nu werkelijk zo erg gesteld is als mijn autistische kennis mij vertelde. Daaronder viel ook de ‘angst dat ik te veel prikkels krijg’. Gek genoeg heb ik er zelf (diagnose syndroom van Asperger) niet zo veel last van, maar ik heb weer met stereotype interesses te maken. Zo weet ik inmiddels veel over maximumsnelheden of weet ik klimaatgegevens van vele steden uit mijn hoofd op te zeggen. Ik denk dat het door verveling komt, op vakanties normaliseert zich dit namelijk weer.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:14 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is ook precies de bedoeling van dat ding. Andere mensen te laten voelen wat autisten voelen.
Ik ook wel eigenlijk.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:23 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik ben er toch ook wel benieuwd naar. Wat ik me dus afvraag, is of het met die prikkels nu werkelijk zo erg gesteld is als mijn autistische kennis mij vertelde. Daaronder viel ook de ‘angst dat ik te veel prikkels krijg’. Gek genoeg heb ik er zelf (diagnose syndroom van Asperger) niet zo veel last van, maar ik heb weer met stereotype interesses te maken. Zo weet ik inmiddels veel over maximumsnelheden of weet ik klimaatgegevens van vele steden uit mijn hoofd op te zeggen. Ik denk dat het door verveling komt, op vakanties normaliseert zich dit namelijk weer.
Daarentegen heb ik ook normale hobby’s, waar schaken er een van is.
Ik heb altijd met hobby's dat ik best wel wat dingen leuk vind, zoals ook schaken bijvoorbeeld, maar dat ik er dan mee stop, omdat ik er niet goed in ben. Als ik iets leuk vind, wil ik er ook de beste in zijn zegmaar, en dat kan bij schaken nu eenmaal niet. Dus dan kap ik er weer mee. en dat heb ik wel met meerdere dingenquote:Op woensdag 18 maart 2009 13:23 schreef sempron2400 het volgende:
Daarentegen heb ik ook normale hobby’s, waar schaken er een van is.
Je moet eens hoe dramatisch ik was toen ik kleiner was en dat ik naar de tandarts moest...quote:Op donderdag 19 maart 2009 18:37 schreef Fragile. het volgende:
Nee nee nee, dit kan niet waar zijn!
Ikn ben als de dood voor de tandarts en de laatste tijd merk ik al dat mijn verstandskies achter niet helemaal goed is, en dat ik een paar gaatjes zal moeten laten vullen, maar nu kan je me toch wel erg lekschieten!
Halve kies afegbroken thuis toen ik een stuk chocola wilde doorbijten!![]()
Serieus, je kan me dood schieten nu!
Al mijn hele leven ben ik doodsbang voor die geluiden daar, voor al dat zenuwachtig gewacht de hele tijd, die spuit..![]()
@DeHovenier: Dankjewel!!![]()
Sterkte. Ik ben vorige week voor het eerst in 2 1/2 jaar naar de tandarts geweest. Gelukkig geen gaatjes, maar wel heel veel tandsteen. Ik ben flink onder handen genomenquote:Op donderdag 19 maart 2009 18:37 schreef Fragile. het volgende:
Nee nee nee, dit kan niet waar zijn!
Ikn ben als de dood voor de tandarts en de laatste tijd merk ik al dat mijn verstandskies achter niet helemaal goed is, en dat ik een paar gaatjes zal moeten laten vullen, maar nu kan je me toch wel erg lekschieten!
Halve kies afegbroken thuis toen ik een stuk chocola wilde doorbijten!![]()
Serieus, je kan me dood schieten nu!
Al mijn hele leven ben ik doodsbang voor die geluiden daar, voor al dat zenuwachtig gewacht de hele tijd, die spuit..![]()
@DeHovenier: Dankjewel!!![]()
Best herkenbaar, ik ben ook 2,5 jaar niet geweest. Vanwege slecht gebit moest er veel gebeuren. Het geld waar jullie allemaal van naar Griekenland gaan, ben ik dit jaar dus kwijt aan kronen. Daarom heb ik een hekel aan tandartsbezoek.quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:27 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Sterkte. Ik ben vorige week voor het eerst in 2 1/2 jaar naar de tandarts geweest. Gelukkig geen gaatjes, maar wel heel veel tandsteen. Ik ben flink onder handen genomen
Niet zo veel problemen met de tandarts, behalve dan dat ik altijd kramp krijg van het lang je mond open moeten houden. En de tandarts soms wat uitschiet. Maar verder ga ik graag omdat ik weet dat het goed is.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 05:13 schreef Perico het volgende:
Bij mij is het langer dan 2 jaar dat ik niet ben geweest. Het is een vicieuze cirkel, ik was een paar keer van mijn stokje gegaan (bloeddruk pijlsnel omlaag, lijksbleek zien), en de tandarts zag mij daarom liever gaan dan komen, dat gaf teveel gedoe.
Het is vooral de lange verkrampte positie in een ongemakkelijke stoel die mij parten speelde, naast de lamp op je kop en 2 gezichten met mondkapjes die ernstig kijken boven je hoofd -- dat is dan alles dat je ziet. Soort claustrofobie, samen met dat je niet kunt slikken met de slang en dingen in je mond. Het duurt ook gewoon te lang, en een halve seconde van paniek zorgde steeds voor dat flauw vallen.
En dan zie je op TV, in Engeland en de VS, dat ze daar beregoeie stoelen hebben, en 3D brillen waardoor je je in een vredige alpenwei waant ofzo. Dat heb ik hier echt nergens gezien.
Er is wel in Kerkrade hier vlakbij een kliniek gespecialiseerd in gehandicapte en ook autistische patienten, maar ben bang (en weet ook) dat er echt teveel nodig is, dat de kosten veel te hoog zijn, dus werp ik een boel drempels in mijn hoofd op, waardoor ik er niet uit kom. (Ik zorg wel goed voor mijn gebit, maar da's niet genoeg).
Grrrrquote:Op vrijdag 20 maart 2009 13:50 schreef Het_hupt het volgende:
ik dacht dat je van die autisten bedoelde met hun "hoog niveau" gevoel voor humor
Sommige mensen weten niet beter. Dus laat hun lekker in die waan. Wij en heel veel andere weten beter.quote:
Inderdaad daar heb ik ook moeite mee dingen te letterlijk nemen.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 16:18 schreef sempron2400 het volgende:
Als het op humor aankomt, houd ik het meest van grappig gebruik van uitdrukkingen en woordspelingen. Een voorbeeld: tijdens het schaakspel hoog van de toren blazen. Het is wel zo dat mensen met autisme over het algemeen woordgrapjes vaak letterlijk nemen.
Zowel met grappen als in normaal taalgebruik. Overigens smul ik van woordgrappenquote:Op vrijdag 20 maart 2009 16:18 schreef sempron2400 het volgende:
Als het op humor aankomt, houd ik het meest van grappig gebruik van uitdrukkingen en woordspelingen. Een voorbeeld: tijdens het schaakspel hoog van de toren blazen. Het is wel zo dat mensen met autisme over het algemeen woordgrapjes vaak letterlijk nemen.
Herkenbaar.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:17 schreef tijnbrein het volgende:
Het lukt mij gewoon weg niet om met mijn ouders te praten.
Inderdaad. Daarom heb ik voor die manier gekozen.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:21 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Herkenbaar.
E-mail is ook wel goed. Zolang de boodschap maar overkomt.
Ik moet ook mezelf een beetje dwingen om met mijn ouders te praten. Het is wel raar, maar ik kan mensen over het algemeen wel vertrouwen. Mijn ouders zijn gewoon moeilijk om mee te praten, is altijd zo geweest. Dat het lastig is hoeft niet zo heel gek te zijn. Met sommige mensen praat je moeilijk.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:27 schreef tijnbrein het volgende:
Als ik mijn eigen ouders al niet kan vertrouwen hoe zou ik dan ooit iemand anders kunnen vertrouwen?
Waarom is dit zo lastig?
Dat probeer ik ook iedere keer als ik bij mijn ouders ben. Het gaat al iets beter. Maar dit vertellen is toch te moeilijk voor mij. Misschien gaat het in de toekomst beter. Ik hoop dat ik nu eindelijk het verleden kan loslaten en verder gaan met mij leven. En dit doen is een stap om de relatie met mijn ouders beter te krijgen.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:34 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Ik moet ook mezelf een beetje dwingen om met mijn ouders te praten. Het is wel raar, maar ik kan mensen over het algemeen wel vertrouwen. Mijn ouders zijn gewoon moeilijk om mee te praten, is altijd zo geweest. Dat het lastig is hoeft niet zo heel gek te zijn. Met sommige mensen praat je moeilijk.
Ik vind eerlijkheid erg belangrijk. Als ik eerlijk ben dan verlang ik ook van andere dat ze eerlijk zijn. Maar dat zijn ze vaak niet. En daar heb ik moeite mee. Dit heb ik vooral gemerkt in mijn vorige baan.quote:Op zondag 22 maart 2009 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Vraag:
Hoe gaan jullie met eerlijkheid om?
Is dat iets wat 'gewoon' is, kan je liegen, hoe sta je tegenover onrecht, etc.?
Helemaal mee eensch.quote:Op zondag 22 maart 2009 23:34 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik vind eerlijkheid erg belangrijk. Als ik eerlijk ben dan verlang ik ook van andere dat ze eerlijk zijn. Maar dat zijn ze vaak niet. En daar heb ik moeite mee. Dit heb ik vooral gemerkt in mijn vorige baan.
Tegen onrecht kan ik niet. Liegen kan ik weer wel.
quote:Op zondag 22 maart 2009 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Vraag:
quote:Op zondag 22 maart 2009 23:34 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik vind eerlijkheid erg belangrijk. Als ik eerlijk ben dan verlang ik ook van andere dat ze eerlijk zijn. Maar dat zijn ze vaak niet. En daar heb ik moeite mee. Dit heb ik vooral gemerkt in mijn vorige baan.
Tegen onrecht kan ik niet. Liegen kan ik weer wel.
Om zelf antwoord te geven: met stip op nummer 1 bij alles wat ik doe. Ik moet en zal er rekening mee houden ten koste van alles en iedereen, inclusief mijzelf (vooral mijzelfquote:
Ik ben niet geneigd om te liegen, maar dingen verzwijgen is soms wel zo handig. En soms ook weer nietquote:Op zondag 22 maart 2009 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Vraag:
quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:05 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik heb altijd met hobby's dat ik best wel wat dingen leuk vind, zoals ook schaken bijvoorbeeld, maar dat ik er dan mee stop, omdat ik er niet goed in ben. Als ik iets leuk vind, wil ik er ook de beste in zijn zegmaar, en dat kan bij schaken nu eenmaal niet. Dus dan kap ik er weer mee. en dat heb ik wel met meerdere dingen
Bij schaken is het ook nog is zo dat je er een tegenstander voor nodig hebt. Bij schaken op de computer is het niet leuk, omdat hij op de laagste stand domme fouten maakt, en bij de moeilijkere standen niet te verslaan is.
Ik heb ook wel een hobby waar ik echt dag en nacht mee bezig ben. Bepaalde computertalen om precies te zijn. Maar omdat ik daar (zoals ik al zei) heel goed in wil zijn, komt er ook niet veel van. Als ik er namelijk iets over lees (en dat doe ik veel) op internet of boeken ofzo, en ik denk van.. "Heh, dit moet ik anders doen", dan ga ik datgene wat ik gemaakt heb rustig weer overnieuw zitten doen.
En in datgene wat ik dan erover lees is ook weer een hoop tegenstrijdig, waardoor ik soms niet meer weet wat ik nu het beste kan doen. De een zegt van "je moet het absoluut zo doen" , en de andere zegt "Hah... nee, daar klopt geen zak van... dat moet je echt niet zo doen"..En dan weet ik niet meer wat nu het best is, en dan ben ik in staat om heel de flikkerse zooi weg te gooien (en dat is toch gauw een jaar of 4 aan werk)..
En als ik dan aan het lezen ben, kan ik me weer amper concentreren. Ik raak dan heel snel afgeleid..![]()
Ik lieg eigenlijk niet echt.. en als er dan iets is wat ik niet wil zeggen, dan sla ik meestal dichtquote:Op zondag 22 maart 2009 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Vraag:
Ik ken het deels, maar ik stop niet. Gewoon door blijven gaan. Wat betreft schaken tegen de computer, dat doe ik nou ook. Zoiets moet je opbouwen. Begin bij het laagste niveau. Als het saai wordt, je hebt al heel vaak op dat niveau gespeeld en meestal gewonnen, probeer je een niveau hoger totdat je dat onder de knie hebt. En zo ga je door. Als je de gelegenheid hebt, wissel het af met schaken tegen echte spelers. Dan blijkt nog beter hoe je vooruit gaat.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:04 schreef Green1 het volgende:
Is er iemand die wat herkent in mijn verhaal? Met dat afgeleid raken enzo? Ik word er soms gewoon niet goed van
Nu ik er wat meer over gelezen hebt, blijkt een pervasieve ontwikkelingsstoornis inderdaad een zeer vervelende aandoening te zijn. Autisme is bijzonder complex, en geldt als een onzichtbare handicap. Ik sluit niet eens uit dat je met bijvoorbeeld schizofrenie beter af kunt zijn, al hangt het wel af van de vorm.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Tjsa als een vorm van PDD hebt, dan ben je goed zuur in de maatschappij. Wat mij betreft gaat dit systeem morgen op de helling. Arbeidsmarkt! Wie heeft dit walgelijke, achterlijke systeem systeem ooit bedacht??
Wat een achterlijke cultuur heerst in dit land? Alleen mee mogen doen als je perfect gezond in elkaar steekt?![]()
Wat een bekrompenheid die hier regeert.![]()
Helemaal met je eens.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:10 schreef Lemmiwinks het volgende:
De maatschappij draait nou eenmaal op de gemiddelde mens en is dus ingesteld op de wensen en kunnen van de gemiddelde mens. Aan de ene kant is dat inderdaad kortzichtig maar aan de andere kant zou ik ook niet weten hoe het anders zou moeten.
Het meest vervelende nog wel is dat de maatschappij gebouwd is op succes. Zonder diploma's en zonder maatschappelijke status ben je dus in de ogen van velen minder waard. In principe als je er vanuit gaat dat iedereen gelijke kansen heeft gekregen is dit theoretisch wel waar. Alleen juist bij mensen met een autistische stoornis of een gebrek aan opvoeding/liefde in de jeugd ontbreekt er een belangrijk fundament/bouwsteen wat nodig is voor volledige acceptatie in de maatschappij. Gevolg is dus dat je voor je gevoel en ook voor het gevoel van de gemiddelde mens je anders bent en dus je al snel opgescheept zit dat je je continu moet bewijzen.
Buiten de boot vallen is een lastig dubbelzijdig zwaard. Immers; je kan alleen ECHT succesvol zijn als je je van de andere kunt onderscheiden, meer risico durft te nemen en buiten de standaard conventies kunt denken. Een middenmoter heeft simpelweg de capaciteit niet en anders wel niet het lef. Aan de andere kant zijn er talloze voorbeelden van bijzondere mensen die gewoon ondergesneeuwd raken door de uitstoting/niet-volledige acceptatie van de grote groep regerende middenmoters.
Don't get mad. Get even.
Tjsa, ik weet ook niet wat erger is..... Het is inderdaad bar moeilijk. Ik vind het sociale leven sowieso ene grote poppenkast van ongeschreven regels. Het liefst ben ik dan gewoon alleen.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:15 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Nu ik er wat meer over gelezen hebt, blijkt een pervasieve ontwikkelingsstoornis inderdaad een zeer vervelende aandoening te zijn. Autisme is bijzonder complex, en geldt als een onzichtbare handicap. Ik sluit niet eens uit dat je met bijvoorbeeld schizofrenie beter af kunt zijn, al hangt het wel af van de vorm.
Dat zegt inderdaad genoeg over de complexiteit.quote:De problemen met autisme beginnen al op de basisschool:
Twee jaar geleden inventariseerde het Onderwijsblad meningen van leraren basisonderwijs over Weer samen naar school. Op de ‘moeilijkheidsbarometer' scoorde autisme op een schaal van 1 tot en met 5 met 4,22 het hoogst. Lesgeven aan autisten vindt men zwaar. Moeilijker dan lesgeven aan kinderen met adhd, gedragsproblemen en verstandelijke handicaps.
Bron: Het Onderwijsblad
Dankquote:Op maandag 23 maart 2009 18:35 schreef sempron2400 het volgende:
In ieder geval vind ik het een goede post van EchtGaaf, ik denk veel autistische mensen met deze innerlijke onvrede leven. Ik heb inderdaad weinig maatschappelijke status, maar weet naar mijn doen toch vrij goed in deze wereld mee te draaien.
Geeft mij heel veel stress. Ook met familie is het gewoon koorddansen. Ik vind het maar wat een poppenkast.quote:Het opbouwen en onderhouden van vriendschap is voor autistische mensen ook moeilijk, terwijl bij veel andere beperkingen het opbouwen van een netwerk soepeler verloopt. Ik heb vorig jaar iemand met PDD-NOS ontmoet die buiten de familiekring helemaal geen sociaal contact heeft. Ondanks ik zelf een lichte vorm van autisme heb, kan ik moeilijk met hem overweg, omdat ik het niet gewend ben.
Ik ken het dilemma. Aan de ene kant is zo'n soos natuurlijk een warm bad. Aan de andere kant is het niet de echte harde wereld....quote:Op een autismesoos voelen mensen met PDD zich beter begrepen en vinden bovendien erkenning van hun beperking. Daar is de druk om je voortdurend te moeten bewijzen waarschijnlijk een stuk geringer. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een vorm van autisme ook graag verder willen kijken dan hun ‘eigen straatje’.
Ik kan zeer slecht tegen onrecht. Ik heb een bloedhekel als mensen mij niet de waarheid vertellen. Laatst nog, tweedehandse speakers gekocht. Verkoper had op 2 punten keihard gelogen, bleek achteraf....quote:Op zondag 22 maart 2009 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Vraag:
Dat een verkoper liegt is niet zo verrassend.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan zeer slecht tegen onrecht. Ik heb een bloedhekel als mensen mij niet de waarheid vertellen. Laatst nog, tweedehandse speakers gekocht. Verkoper had op 2 punten keihard gelogen, bleek achteraf....
Het lijkt soms wel dat je niemand meer kan vertrouwen, omdat liegen als de gewoonste zaak van de wereld wordt beschouwd?
Wat onrecht betreft: er is 1 politicus die ik niet kan zien of luchten: Mark Rutte van de VVD. Hij vind het "normaal"dat de zwakste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Hij pleit steeds maar weer om te bezuinigen op de sociale zekerheid maar van de rijken vraagt hij geen of amper offers.
Een draak van een vent is het.
Ik heb buiten mijn familie ook geen sociaal contact.. maar dat komt ook omdat ik zoiets heb "van mij hoeft het niet meer"quote:Op maandag 23 maart 2009 18:35 schreef sempron2400 het volgende:
In ieder geval vind ik het een goede post van EchtGaaf, ik denk veel autistische mensen met deze innerlijke onvrede leven. Ik heb inderdaad weinig maatschappelijke status, maar weet naar mijn doen toch vrij goed in deze wereld mee te draaien.
Het opbouwen en onderhouden van vriendschap is voor autistische mensen ook moeilijk, terwijl bij veel andere beperkingen het opbouwen van een netwerk soepeler verloopt. Ik heb vorig jaar iemand met PDD-NOS ontmoet die buiten de familiekring helemaal geen sociaal contact heeft. Ondanks ik zelf een lichte vorm van autisme heb, kan ik moeilijk met hem overweg, omdat ik het niet gewend ben.
Op een autismesoos voelen mensen met PDD zich beter begrepen en vinden bovendien erkenning van hun beperking. Daar is de druk om je voortdurend te moeten bewijzen waarschijnlijk een stuk geringer. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een vorm van autisme ook graag verder willen kijken dan hun ‘eigen straatje’.
Heb je ergens een filmpje of een interview waarin hij dat zegt? Ik kan me dat niet nl. niet voorstellenquote:Op maandag 23 maart 2009 20:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat onrecht betreft: er is 1 politicus die ik niet kan zien of luchten: Mark Rutte van de VVD. Hij vind het "normaal"dat de zwakste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Hij pleit steeds maar weer om te bezuinigen op de sociale zekerheid maar van de rijken vraagt hij geen of amper offers.
Je kan beter 2 benen missen of compleet gestoord zijn dan dat je iets hebt wat niet 1-2-3 blijkt.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:15 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Nu ik er wat meer over gelezen hebt, blijkt een pervasieve ontwikkelingsstoornis inderdaad een zeer vervelende aandoening te zijn. Autisme is bijzonder complex, en geldt als een onzichtbare handicap. Ik sluit niet eens uit dat je met bijvoorbeeld schizofrenie beter af kunt zijn, al hangt het wel af van de vorm.
De problemen met autisme beginnen al op de basisschool:
Twee jaar geleden inventariseerde het Onderwijsblad meningen van leraren basisonderwijs over Weer samen naar school. Op de ‘moeilijkheidsbarometer' scoorde autisme op een schaal van 1 tot en met 5 met 4,22 het hoogst. Lesgeven aan autisten vindt men zwaar. Moeilijker dan lesgeven aan kinderen met adhd, gedragsproblemen en verstandelijke handicaps.
Bron: Het Onderwijsblad
Ik volg af en toe je topic in POLquote:Op maandag 23 maart 2009 20:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan zeer slecht tegen onrecht. Ik heb een bloedhekel als mensen mij niet de waarheid vertellen. Laatst nog, tweedehandse speakers gekocht. Verkoper had op 2 punten keihard gelogen, bleek achteraf....
Het lijkt soms wel dat je niemand meer kan vertrouwen, omdat liegen als de gewoonste zaak van de wereld wordt beschouwd?
Dat is altijd goed natuurlijkquote:Op maandag 23 maart 2009 21:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik volg af en toe je topic in POL
Hij zegt dat niet zo letterlijk. Maar volg zijn opvatting maar eens. Hij lijkt aardig, maar verkijk je er niet op.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:47 schreef Green1 het volgende:
[..]
Heb je ergens een filmpje of een interview waarin hij dat zegt? Ik kan me dat niet nl. niet voorstellen![]()
![]()
Dat vind ik wel kloppen. Als je klassiek autistisch bent krijg je tenminste snel hulp. Als je stoornis van Asperger hebt... is de kans groot dat je een zuur leven hebt omdat dingen niet goed gaan en je niet begrijpt waarom je anders bent (dit kan tot depressie leiden). Zodra je weet dat je autistisch bent is de kans op een mooi leven wel een stuk groter.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je kan beter 2 benen missen of compleet gestoord zijn dan dat je iets hebt wat niet 1-2-3 blijkt.
(Tenminste, in onze maatschappij. In andere maatschappijen lijkt het mij wat normaler te gaan.)
Dat laatste is uitgerekend de reden dat mijn voorkeur niet naar een dergelijke vorm van sociaal contact uitgaat. Het praten over autisme kan naast een gevoel van (h)erkenning ook een deprimerende werkening hebben. Het kan naar mijn idee confronterend zijn om (bijvoorbeeld) te bemerken dat je gesprekspartner dezelfde obsessie blijkt te hebben. De ‘echte, harde wereld’ biedt voor mij een grotere variëteit aan mogelijkheden. Daar hoef ik bijvoorbeeld geen rekening te houden met prikkels. Verder vind ik het fijn om ook met extraverte mensen om te gaan.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik ken het dilemma. Aan de ene kant is zo’n soos natuurlijk een warm bad. Aan de andere kant is het niet de echte harde wereld....
Daar staat tegenover dat mensen met klassiek autisme beperkte mogelijkheden hebben. Met de stoornis van Asperger is de kans wel vrij groot dat je tussen wal en schip valt. Met name voor volwassenen bestaat goede hulpverlening nog niet zo lang: de meeste onderzoeken en begeleidingsvormen zijn op kinderen gericht.quote:Op maandag 23 maart 2009 22:44 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Dat vind ik wel kloppen. Als je klassiek autistisch bent krijg je tenminste snel hulp. Als je stoornis van Asperger hebt... is de kans groot dat je een zuur leven hebt omdat dingen niet goed gaan en je niet begrijpt waarom je anders bent (dit kan tot depressie leiden). Zodra je weet dat je autistisch bent is de kans op een mooi leven wel een stuk groter.
Dit heb ik dus met werk, na de zoveelste afwijzing op grond van mijn manier van communicatie (was in november 2007). Inmiddels zit ik gelukkig in een iets betere functie en heb ik ondersteuning van een bureau dat gericht is op mensen met autisme. Dus misschien komt het over enkele jaren toch nog goed...quote:Op maandag 23 maart 2009 20:45 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik heb buiten mijn familie ook geen sociaal contact.. maar dat komt ook omdat ik zoiets heb "van mij hoeft het niet meer"![]()
Dat laatste leidt zeker niet tot altijd meer begrip. Mensen begrijpen het gewoon niet.... En de maatschappij is 0,0 ingesteld op mensen met een dergelijke handicap. Geen werkgever die in de rij staat en met open armen ontvangt. Die wil alleen ubermenschen die zoveel mogelijk geld binnen brengen. Wat een ziekelijke drive is dit kapitalisme gestoeld. In 1 woord verderfelijk gewoon!quote:Op maandag 23 maart 2009 22:44 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Dat vind ik wel kloppen. Als je klassiek autistisch bent krijg je tenminste snel hulp. Als je stoornis van Asperger hebt... is de kans groot dat je een zuur leven hebt omdat dingen niet goed gaan en je niet begrijpt waarom je anders bent (dit kan tot depressie leiden). Zodra je weet dat je autistisch bent is de kans op een mooi leven wel een stuk groter.
Waarom praat je voortdurend over autisten in de derde persoon? Alsof je aanschouwt wat ze meemaken in plaats dat je zelf worstelt met alle narigheden waar je het over hebt. Ik dacht dat je zei dat je het zelf ook had? Je klinkt meer als een psychiater. Waar komt dat door?quote:Op maandag 23 maart 2009 18:35 schreef sempron2400 het volgende:
ik denk veel autistische mensen met deze innerlijke onvrede leven.
Het opbouwen en onderhouden van vriendschap is voor autistische mensen ook moeilijk, terwijl bij veel andere beperkingen het opbouwen van een netwerk soepeler verloopt.
Op een autismesoos voelen mensen met PDD zich beter begrepen en vinden bovendien erkenning van hun beperking. Daar is de druk om je voortdurend te moeten bewijzen waarschijnlijk een stuk geringer. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een vorm van autisme ook graag verder willen kijken dan hun ‘eigen straatje’.
Misschien heeft hij het zelf niet?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waarom praat je voortdurend over autisten in de derde persoon? Alsof je aanschouwt wat ze meemaken in plaats dat je zelf worstelt met alle narigheden waar je het over hebt. Ik dacht dat je zei dat je het zelf ook had? Je klinkt meer als een psychiater. Waar komt dat door?
Dat zou kunnen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Het kan zijn dat iemand in de derde persoon gaat praten omdat hij of zij eea best confronterend en of pijnlijk kan ervaren. Best herkenbaar.
Ik kan niet voor hem spreken, maar ik denk dat de kans heel groot is.quote:
Herkenbaar. Ik heb ook een aantal jaren gewoon mee kunnen draaien op de arbeidsmarkt. Maar nu het economisch slechter gaat merk je wel dat bedrijven voorzichteriger zijn in het aannemen van mensen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:28 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb redelijk mee kunnen komen op de arbeidsmarkt door gewoon niet te zeggen wat er aan de hand was. Nu ik het een paar keer wel gezegd heb en me heb voorgenomen om er vanaf nu eerlijk over te zijn, vraag ik me af of ik nog steeds wel een baan zou kunnen vindenDe economische crisis vertroebelt het beeld. Krijg ik geen baan omdat er niets is of omdat mensen me veroordelen op het labeltje? Voorlopig is het niet zo belangrijk, omdat ik eigenlijk toch geen tijd heb om te werken, maar ik maak me er wel zorgen over. Zodra ik weer terug ben van vakantie wil ik eigenlijk toch echt weer werk hebben.
Erg mooi natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:05 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb mijn ouders verteld dat ik getest ga worden. Zoals ik al verwachten willen ze graag helpen. Dus ik heb goede hoop dat het goed gaat komen.
Nee, niet echt. Maar om het verleden een plaats te kunnen geven en die test heb ik sowieso mijn ouders nodig. En die verhouding tussen mijn ouders is nu niet echt gezond te noemen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Erg mooi natuurlijk.![]()
Maar voel jij je nog zo afhankelijk van je ouders
Een beetje steun uit je omgeving is natuurlijk altijd goed. Misschien dat je ouder je beter gaan begrijpen. Het is te hopen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:59 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Maar om het verleden een plaats te kunnen geven en die test heb ik sowieso mijn ouders nodig. En die verhouding tussen mijn ouders is nu niet echt gezond te noemen.
Het gaat inderdaad om steun en begrip. En ook wil ik een normale relatie met mijn ouders hebben. Ik wil later niet spijt hebben dat ik de relatie met mijn ouders niet verbeterd heb.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een beetje steun uit je omgeving is natuurlijk altijd goed. Misschien dat je ouder je beter gaan begrijpen. Het is te hopen.
Maar gelukkig dat ze nu goed op je nieuws hebben gereageerd.
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:12 schreef tijnbrein het volgende:
Het gaat inderdaad om steun en begrip. En ook wil ik een normale relatie met mijn ouders hebben. Ik wil later niet spijt hebben dat ik de relatie met mijn ouders niet verbeterd heb.
Mijn ouders hebben mij altijd gesteund alleen ik heb dat niet altijd toegelaten vanwege het verleden.
Dit is de eerste stap op weg naar een betere relatie met mijn ouders.
Vervelend voor jequote:Iets heel anders mijn auto heeft kuren.En dat gaat mij waarschijnlijk een berg geld kosten.
Dankje.quote:
Als ik in de derde persoon praat, gaat het vaak om feiten of onderzoeksresultaten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waarom praat je voortdurend over autisten in de derde persoon? Alsof je aanschouwt wat ze meemaken in plaats dat je zelf worstelt met alle narigheden waar je het over hebt. Ik dacht dat je zei dat je het zelf ook had? Je klinkt meer als een psychiater. Waar komt dat door?
Veel oudzeer begrijp ik. Zeker moeilijk, kan eea best in de weg staan.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:12 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om steun en begrip. En ook wil ik een normale relatie met mijn ouders hebben. Ik wil later niet spijt hebben dat ik de relatie met mijn ouders niet verbeterd heb.
Mijn ouders hebben mij altijd gesteund alleen ik heb dat niet altijd toegelaten vanwege het verleden.
Dat is minder gezellig. Hopelijk valt het mee...quote:Iets heel anders mijn auto heeft kuren.En dat gaat mij waarschijnlijk een berg geld kosten.
Maar dat betekent niet dat je geen negatieve ervaringen zou kunnen vertellen... Zeker als je met lotgenoten praat mag dat best hoorquote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:49 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Als ik in de derde persoon praat, gaat het vaak om feiten of onderzoeksresultaten.
Ik ondervind zelf vooral moeilijkheden op de arbeidsmarkt. Op sociaal gebied heb ik een paar negatieve ervaringen, maar er is ook veel goed gegaan. In de eerste persoon praten betekent dat je je als het ware kwetsbaar opstelt, terwijl ik juist heb ontdekt dat mensen het waarderen als ik praat over datgene wat wel goed verloopt.
Ik voel me ook niet 'autistisch' hoor... Ik kan me heel slecht indenken hoe iemand die geen autisme heeft in het leven staat.quote:Ik heb zelf inderdaad een lichte vorm van autisme, hoewel ik me niet echt autistisch voel.
Ik ben ook wetenschappelijk ingesteld en ik vind dat je een beetje bent doorgeslagenquote:En ja, in ben heel wetenschappelijk ingesteld, toen ik mijn diagnose kreeg heb ik ook de grafieken ingezien waar de significantie werd weergegeven van bepaalde aspecten van PDD.
Niet vergeten maar wel vergeven (want later, als je je zelf verwijten gaat maken dat je niet hebt vergeven, is er niemand meer die je van die verwijten kan ontheffen)quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:12 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Iets heel anders mijn auto heeft kuren.En dat gaat mij waarschijnlijk een berg geld kosten.
Ik praat (te) vaak in derde persoon, omdat het dat voor mij gemakkelijker praat (want hé, ik heb het niet over mijzelf, maar over iemand anders...)quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:49 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Als ik in de derde persoon praat, gaat het vaak om feiten of onderzoeksresultaten.
Ik ondervind zelf vooral moeilijkheden op de arbeidsmarkt. Op sociaal gebied heb ik een paar negatieve ervaringen, maar er is ook veel goed gegaan. In de eerste persoon praten betekent dat je je als het ware kwetsbaar opstelt, terwijl ik juist heb ontdekt dat mensen het waarderen als ik praat over datgene wat wel goed verloopt.
Ik heb zelf inderdaad een lichte vorm van autisme, hoewel ik me niet echt autistisch voel. En ja, in ben heel wetenschappelijk ingesteld, toen ik mijn diagnose kreeg heb ik ook de grafieken ingezien waar de significantie werd weergegeven van bepaalde aspecten van PDD.
Jouw gevoel over het reilen en zeilen binnen onze samenleving kan ik mij redelijk goed voorstellen. Helaas zul je er niet aan ontkomen voor een (groot) deel mee te moeten doen, simpelweg omdat je het in je eentje niet aankan (anders hadden jullie al lang een ander staatshoofd gehadquote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat laatste leidt zeker niet tot altijd meer begrip. Mensen begrijpen het gewoon niet.... En de maatschappij is 0,0 ingesteld op mensen met een dergelijke handicap. Geen werkgever die in de rij staat en met open armen ontvangt. Die wil alleen ubermenschen die zoveel mogelijk geld binnen brengen. Wat een ziekelijke drive is dit kapitalisme gestoeld. In 1 woord verderfelijk gewoon!
Het is zo ongeveer net zoiets als vroeger met gym als er gekozen moet worden! Voor jou 1000 anderen, want de maatschappij is door en door verzadigd met talent. Er zijn altijd mensen die beter zijn dan jij, dat geld voor de meesten maar in het bijzonder voor mensen met een handicap.
Alleen daarom walg ik van de arbeidsmarkt. Walgelijk principe is het. Markt is voor eieren en niet om mensen op de marktplaats te verhandelen, waar je asjeblief moet spelen of je ergens mag werken. ( een enkeling daargelaten, ik heb ook een broer die op de voorste rang van de arbeidsmarktwahalla zit)
Omdat in deze maatschappij slechts gestoeld is op het principe van the winner takes it all, heb ik het gevoel een achterhoede gevecht te voeren.
Ik weet niet hoe jullie dat ervaren.
Oké, een praktijkervaring van mijn kant:quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:11 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat je geen negatieve ervaringen zou kunnen vertellen... Zeker als je met lotgenoten praat mag dat best hoorEn komt het ook wat menselijker over als je in de eerste persoon praat, indien van toepassing natuurlijk.
[..]
Ik voel me ook niet ‘autistisch’ hoor... Ik kan me heel slecht indenken hoe iemand die geen autisme heeft in het leven staat.
[...]
Helaas speelt het verleden nog steeds een grote rol in mijn leven. Ik hoop dat ik het verleden achter mij kan laten en verder kan gaan met mijn leven.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Veel oudzeer begrijp ik. Zeker moeilijk, kan eea best in de weg staan.
[..]
Dat is minder gezellig. Hopelijk valt het mee...
Inderdaad ik zal mijn ouders moeten vergeven hoe moeilijk dat ook is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:12 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet vergeten maar wel vergeven (want later, als je je zelf verwijten gaat maken dat je niet hebt vergeven, is er niemand meer die je van die verwijten kan ontheffen)
Ik cijferde mijzelf altijd weg zodat het net leek als of ik het slachtoffer was. Over de derde persoon over mijzelf praten heb ik nog nooit gedaan.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:14 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik praat (te) vaak in derde persoon, omdat het dat voor mij gemakkelijker praat (want hé, ik heb het niet over mijzelf, maar over iemand anders...)
Ik ben soms ook wel boos over hoe de samenleving in elkaar steekt. Maar ik weet dat ik daar helaas toch niks aan kan veranderen. Ook al zou ik dat graag willen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:20 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jouw gevoel over het reilen en zeilen binnen onze samenleving kan ik mij redelijk goed voorstellen. Helaas zul je er niet aan ontkomen voor een (groot) deel mee te moeten doen, simpelweg omdat je het in je eentje niet aankan (anders hadden jullie al lang een ander staatshoofd gehad![]()
)
Echt meekomen op 'de arbeidsmarkt' kan ik dan ook niet: ik heb dat een paar jaar geprobeerd en dat is scheef gelopen. Ik werk nu al weer wat jaren bij een gemeente en daar ben ik echt heel blij mee, niet geld staat op plaats 1 maar het leveren van een goed werk. En daar komt bij dat ik steeds meer begin te begrijpen hoe ik in elkaar zit en hoe anderen denken/werken/voelen (had ik dat jaaaaaren eerder geweten dan zag mijn wereld er denk ik heel anders uit)
Concurrentquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:20 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jouw gevoel over het reilen en zeilen binnen onze samenleving kan ik mij redelijk goed voorstellen. Helaas zul je er niet aan ontkomen voor een (groot) deel mee te moeten doen, simpelweg omdat je het in je eentje niet aankan (anders hadden jullie al lang een ander staatshoofd gehad![]()
)
Ik pleit dan ook voor staatsbedrijven naast een marktbestel: een hybride bestel met een grote rol voor de overheid maar waar ook ruimte is voor private initiatieven. Dat er voor mensen ook nog eens iets te kiezen valt. Maar rechts heeft zo ongeveer alles geprivatiseerd. In de markt geld het recht van de sterkste, terwijl ik vind dat iedereen recht heeft op meedoen. Werk hoort geen gunst te zijn maar een basisrecht. Het huidige bestel voorziet daar geenszins in. En daar walg ik van. Heb ik het nog niet over het fenomeen dat mensen die niet kunnen werken door de maatschappij voor lui worden aangezien en worden gemarginaliseerd. Vooral door de steeds rechtser wordende samenleving.quote:Echt meekomen op 'de arbeidsmarkt' kan ik dan ook niet: ik heb dat een paar jaar geprobeerd en dat is scheef gelopen. Ik werk nu al weer wat jaren bij een gemeente en daar ben ik echt heel blij mee, niet geld staat op plaats 1 maar het leveren van een goed werk. En daar komt bij dat ik steeds meer begin te begrijpen hoe ik in elkaar zit en hoe anderen denken/werken/voelen (had ik dat jaaaaaren eerder geweten dan zag mijn wereld er denk ik heel anders uit)
Hhmm. Ik hoop dat je daar goede hulp voor kan vinden. Misschien weet je huisarts wel raad op dit punt. Want het verleden meetorsen is wel erg zwaar.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:33 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Helaas speelt het verleden nog steeds een grote rol in mijn leven. Ik hoop dat ik het verleden achter mij kan laten en verder kan gaan met mijn leven.
Tja. Eens komt een tijd dat ze kuren gaan vertonen. Die van mij is ook op leeftijd. Hopelijk dat die het nog even volhoudt.quote:Ach het komt wel goed met die auto. Desnoods koop ik een andere. Ik heb een auto nodig voor woon-werk verkeer. Zeker als ik in ploegendienst ga werken. Of buiten mijn woonplaats.
[..]
Dat kan wel de eerste stap zijn. Begrijp me goed, ik vind het ook heel moeilijk.quote:Inderdaad ik zal mijn ouders moeten vergeven hoe moeilijk dat ook is.
Ik loop bij psycholoog. Dus ik ben al bezig met het verwerken van het verleden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hhmm. Ik hoop dat je daar goede hulp voor kan vinden. Misschien weet je huisarts wel raad op dit punt. Want het verleden meetorsen is wel erg zwaar.
[..]
Een andere auto is ook een optie.quote:Tja. Eens komt een tijd dat ze kuren gaan vertonen. Die van mij is ook op leeftijd. Hopelijk dat die het nog even volhoudt.
[..]
Dat weet ik.quote:Dat kan wel de eerste stap zijn. Begrijp me goed, ik vind het ook heel moeilijk.
Ik kan bijzonder helaas niet, ben te druk bezig met klussen en verbouwen. Vanaf half mei heb ik (veel) meer tijd.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:05 schreef tijnbrein het volgende:
Wie gaat er eigenlijk allemaal naar die meet toe?
Dat vind ik eigenlijk een beetje raar... autistisch zijn is anders zijn, je hebt dan andere soort hersenen zeg maar.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:04 schreef sempron2400 het volgende:
Stel dat autisme op termijn genezen zou kunnen worden, zouden jullie daarvoor open staan?
Wat is het middel is erger is dan da kwaal?quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:04 schreef sempron2400 het volgende:
Stel dat autisme op termijn genezen zou kunnen worden, zouden jullie daarvoor open staan?
Fiep?quote:Op donderdag 26 maart 2009 11:37 schreef tijnbrein het volgende:
Soms heb ik een bepaalde gedachten of fantasie in mijn hoofd en dat gaat dan mijn hele gedachten beheersen. Het is dan zo moeilijk om daar weer uit te komen. Ik word er af en toe gek van.
Hebben meer mensen dat?
Wat is dat ook al weer precies? Het is vast al tig keer langs gekomen.quote:
Dat is iets waarin je jezelf je je helemaal in kan verliezen en zo ongeveer al het andere vergeet......quote:Op donderdag 26 maart 2009 11:51 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat is dat ook al weer precies? Het is vast al tig keer langs gekomen.
Grappig dat je vliegtuigen zegt.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is iets waarin je jezelf je je helemaal in kan verliezen en zo ongeveer al het andere vergeet......
Meestal over een bepaald onderwerp. Vb over vliegtuigen. Etc.
Dat je gedachten lastig kan lostlaten KAN ook met dwangmatigheid te maken hebben. Komt vaak voor als comorbiditeit van PDD voor. Maar kan imo ook puur toe te schrijven zijn aan PDD.
Ja, en reken maar dat het een vaak "gekozen" onderwerp is om te fiepenquote:Op donderdag 26 maart 2009 12:09 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Grappig dat je vliegtuigen zegt.![]()
Verkeersvlieger is het allermooiste beroep wat er mij betreft bestaat. Wat is er mooier om een B747 te besturen, ik had het erg graag willen worden. Maar niet geschikt ik kom nooit door de selectie. Zeer zware psychodiagnostische testen etc.quote:Dat vond ik vroeger interessant. Ik wilde vroeger graag piloot worden enzo. Nu heb ik weinig meer met vliegtuigen.
Zou inderdaad met autisme te maken hebben. Maar als goed is zouden ze ook bij zo'n test moeten meenemen of er een extra mogelijkheid van OCS als comorbiditeit bestaat.quote:Dat omschrijft inderdaad wel goed wat er dan gebeurd in mijn hoofd.
De droom om piloot te worden heb ik al op jonge leeftijd laten varen omdat mijn ogen slecht zijn. En nog een paar andere redenen. Die jij ook al noemt.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, en reken maar dat het een vaak "gekozen" onderwerp is om te fiepenIk ben ook dol op luidprekerboxen. Kan ik mij helemaal in verliezen. Hetzelfde met auto's.
[..]
Verkeersvlieger is het allermooiste beroep wat er mij betreft bestaat. Wat is er mooier om een B747 te besturen, ik had het erg graag willen worden. Maar niet geschikt ik kom nooit door de selectie. Zeer zware psychodiagnostische testen etc.
Ik kijk elk elke maandag naar Topgun Nederland. Dat gaat over de opleiding van F16 piloten. Het verdriet slaat dan bij me toe, wat had ik dat ook graag gewilt.....
Verder had ik graag cardioloog of radioloog willen worden. Maar koos jong voor techniek waar ik nog steeds spijt van heb......
[..]
Misschien is dat wel een goed idee.quote:Zou inderdaad met autisme te maken hebben. Maar als goed is zouden ze ook bij zo'n test moeten meenemen of er een extra mogelijkheid van OCS als comorbiditeit bestaat.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Over OCS:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessief-compulsieve_stoornis
Ik zal het vragen als ik getest ga worden.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar Tijnbrein, het is goed om vragen te stellen aan de testpsycholoog. Ik wil niet speculeren dat bij jou sprake zou zijn van een co-morbiditeit......
Deze preoccupaties herken ik heel sterk bij mezelf. Ik heb het vooral met cijferreeksen. Het is een verschrikkelijk fenomeen. Ik word er relatief vaak door getroffen uit verveling, vaker dan door overprikkeling. Vaak gaat er meerdere uren tijd in deze ellende zitten, maar er zijn ook dagen dat ik er geen of vrijwel geen last van heb.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is iets waarin je jezelf je je helemaal in kan verliezen en zo ongeveer al het andere vergeet......
Meestal over een bepaald onderwerp. Vb over vliegtuigen. Etc.
Dat je gedachten lastig kan lostlaten KAN ook met dwangmatigheid te maken hebben. Komt vaak voor als comorbiditeit van PDD voor. Maar kan imo ook puur toe te schrijven zijn aan PDD.
Het kan erg vervelend zijn als het je niet los kan laten.......quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:53 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Deze preoccupaties herken ik heel sterk bij mezelf. Ik heb het vooral met cijferreeksen. Het is een verschrikkelijk fenomeen. Ik word er relatief vaak door getroffen uit verveling, vaker dan door overprikkeling. Vaak gaat er meerdere uren tijd in deze ellende zitten, maar er zijn ook dagen dat ik er geen of vrijwel geen last van heb.
Dat is waar. Mijn ‘speciale interesse’ voor cijfers heeft me wel een diploma econometrie opgeleverd.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het kan erg vervelend zijn als het je niet los kan laten.......
De maatschappij had van je kwaliteiten gebruik kunnen maken. Want met die preoccupaties en vasthoudendheid kunnen geweldige ideeën uit voort komen.
Echt onbegrijpelijk hoe de maatschappij dit fenomeen niet gebruikt.
Mensen met een verbaal - performaal kloof zijn vaak wel wat rommelig.quote:Op donderdag 26 maart 2009 18:37 schreef Ruzbeh het volgende:
Dat vind ik zo grappig... dat heet dan Autism Spectrum Disorder. Maar autisten zijn juist vaak heel ordelijk.
Dat druk je dan nog vrij zacht uit...quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:44 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Mensen met een verbaal - performaal kloof zijn vaak wel wat rommelig.
Maarja waar hebben we het over..zo zijn sommige mensen nu eenmaal who cares
Ik heb volgende week een intake gesprek.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:51 schreef Rekkof het volgende:
Ik zit nu dan eindelijk in het traject. Heb mn intake gehad en kan nu weer aansluiten op de wachtlijst van 4 maanden
Ik heb over 2 weken een intakequote:Op zaterdag 28 maart 2009 15:21 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb volgende week een intake gesprek.![]()
Succes met het wachten en het verdere traject.
Succes.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |