Die hulp of hulpverlener, is die er nog steeds? Of iets/iemand anders? Die ook doorheeft dat je tegen een grens oploopt, of je kan helpen als jij dat aangeeft?quote:Op maandag 2 maart 2009 23:14 schreef .Ken het volgende:
In princiepe moet ik zelf voor een baan zorgen.
Ik had voorheen een zogenaamd 'rugzakje', een persoon die elk x tijd met je om tafel ging zitten om te kijken hoe het ging. Helaas heeft mijn huidige school hier ook niet veel mee gedaan (ik ook niet). Volgens mij kom ik er wel nog voor in aanmerking...
Waar kan je een PGB in dit geval voor gebruiken dan?quote:Op maandag 2 maart 2009 20:31 schreef Kruger het volgende:
[..]
Ik heb er 1 maar ik maak er geen gebruik van ^^
Dat heb ik ook gehad (in de basischool), maar dat had meer te maken met mijn slechthorendheid.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:14 schreef .Ken het volgende:
In princiepe moet ik zelf voor een baan zorgen.
Ik had voorheen een zogenaamd 'rugzakje', een persoon die elk x tijd met je om tafel ging zitten om te kijken hoe het ging. Helaas heeft mijn huidige school hier ook niet veel mee gedaan (ik ook niet). Volgens mij kom ik er wel nog voor in aanmerking...
Na mijn wisseling van school is hier nooit iets mee gedaan, terwijl ik bij aanmelden altijd netjes heb aangegeven dat ik PDD-NOS heb. (In begin wist mijn decaan/mentor er nog niet eens van... kun je nagaan hoe goed die papieren bekeken wordenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die hulp of hulpverlener, is die er nog steeds? Of iets/iemand anders? Die ook doorheeft dat je tegen een grens oploopt, of je kan helpen als jij dat aangeeft?
Ik heb wel één hele goede vriend maar geen vriendennetwerk idd, komt ook omdat waar ik nu woon niet ben opgegroeid, was altijd van huis vroeger en in instellingen, verder ben ik nogal op mijzelf en haal ik tot nu toe voldoening uit de contacten die ik op dit moment heb.quote:Op maandag 2 maart 2009 19:49 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Dus je hebt alleen sociaal contact met je ouders en je collega's? Heb je geen vrienden dan?
Kijk, dat is gunstig: met een goede vriend krijgt je vrije tijd ook betekenis.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:24 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Ik heb wel één hele goede vriend maar geen vriendennetwerk idd, komt ook omdat waar ik nu woon niet ben opgegroeid, was altijd van huis vroeger en in instellingen, verder ben ik nogal op mijzelf en haal ik tot nu toe voldoening uit de contacten die ik op dit moment heb.
In lettergrootte 20 ofzo.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 16:37 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Kijk, dat is gunstig: met een goede vriend krijgt je vrije tijd ook betekenis.
Hunkeren naar sociaal contact dat onmogelijk blijkt als gevolg van autisme, lijkt me wel het zo’n beetje het ergste. Zich tussen wal en schip bevinden, ik heb het zelf in mijn omgeving gezien.
Dan word je steeds weer met jezelf geconfronteerd.
Dat is waar. Autisme, in welke vorm dan ook, staat in mijn ogen bijna garant voor een leven tussen wal en schip (met deze uitdrukking val ik in de herhaling). Het is een stoornis die je van buiten vrijwel niet kunt aflezen. Proberen jezelf te zijn of juist zo goed mogelijk meekomen met niet-autisten. Dat laatste biedt vaak toegang tot veel mogelijkheden. Wel of geen lotgenotencontact, het kan een gevoel van herkenning geven, maar vooral ook confronterend zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 17:50 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In lettergrootte 20 ofzo.
Zou trouwens voor ieder mens wel eens goed zijn...
Het PBG Kun je gebruiken om zelf hulp in te huren via Zorg kantoren,quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waar kan je een PGB in dit geval voor gebruiken dan?
Voor mij is het echt prettig om hier mee te lezen. Soms is het confronterend, maar daardoor kom je eigenlijk alleen maar weer een stapje verder in de goede richting omdat je jezelf en je zwakheden beter leert kennen. Verder vind ik de meeste mensen hier normaler dan niet-autisten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:16 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat is waar. Autisme, in welke vorm dan ook, staat in mijn ogen bijna garant voor een leven tussen wal en schip (met deze uitdrukking val ik in de herhaling). Het is een stoornis die je van buiten vrijwel niet kunt aflezen. Proberen jezelf te zijn of juist zo goed mogelijk meekomen met niet-autisten. Dat laatste biedt vaak toegang tot veel mogelijkheden. Wel of geen lotgenotencontact, het kan een gevoel van herkenning geven, maar vooral ook confronterend zijn.
Dat moet je inderdaad invullen ja, want als men er bij evt. verzekeringszaken achter komt kan je daar wel problemen mee krijgen als je dat niet doet. Ik heb zelf ook mijn rijbewijs gehaald. En na deze eigen verklaring, kreeg ik een oproep voor een rij-test. Dan moet je zegmaar naar het CBR, en dan rijdt er een deskundige mee die kijkt of je het wel aankan enz. Ik vond het niet erg, eerder vond ik het een soort van proefexamen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:04 schreef sempron2400 het volgende:
Nu lees ik dat als je een rijexamen aanvraagt, moet je een Eigen Verklaring invullen (medische gegevens). Als je van het "ras" Autisme bent, moet je een van de vragen met Ja beantwoorden. Het kan zijn dat je dan eerst een neuropsychologische test krijgt voordat je mag afrijden.
Als je na het halen van je rijbewijs deze diagnose Autisme krijgt (in welke vorm dan ook), moet je dan inderdaad een merkteken aanvragen bij het CBR (in verband met dekking bij verzekering)? Kan ik trouwens nog eens van deze diagnose afkomen door middel van een nieuwe neuropsychologische test, bijvoorbeeld als mijn situatie verbetert?
Nu is het bij mij het geval dat ik mijn rijbewijs reeds had gehaald vóórdat ik autistisch ben geworden (rijbewijs in 2001, diagnose in 2007). Ik vraag me af of ik dan actie moet ondernemen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:40 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dat moet je inderdaad invullen ja, want als men er bij evt. verzekeringszaken achter komt kan je daar wel problemen mee krijgen als je dat niet doet. Ik heb zelf ook mijn rijbewijs gehaald. En na deze eigen verklaring, kreeg ik een oproep voor een rij-test. Dan moet je zegmaar naar het CBR, en dan rijdt er een deskundige mee die kijkt of je het wel aankan enz. Ik vond het niet erg, eerder vond ik het een soort van proefexamen.
Van een neuropsychologische test m.b.t. een rijexamen heb ik nog nooit gehoord..
Ik ben uiteindelijk in 1 keer geslaagd![]()
![]()
Mee eens. Alleen ik moet nog getest worden. Maar inderdaad het is onzichtbaar handicap waar weinig tot geen begrip voor is bij sommige mensen. Althans dat is mijn gevoel en ervaring.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 19:16 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat is waar. Autisme, in welke vorm dan ook, staat in mijn ogen bijna garant voor een leven tussen wal en schip (met deze uitdrukking val ik in de herhaling). Het is een stoornis die je van buiten vrijwel niet kunt aflezen. Proberen jezelf te zijn of juist zo goed mogelijk meekomen met niet-autisten. Dat laatste biedt vaak toegang tot veel mogelijkheden. Wel of geen lotgenotencontact, het kan een gevoel van herkenning geven, maar vooral ook confronterend zijn.
Welkom in dit topic dan Effetequote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:26 schreef Effete het volgende:
[..]
Voor mij is het echt prettig om hier mee te lezen. Soms is het confronterend, maar daardoor kom je eigenlijk alleen maar weer een stapje verder in de goede richting omdat je jezelf en je zwakheden beter leert kennen. Verder vind ik de meeste mensen hier normaler dan niet-autisten.
Idem hier alhoewel ik niet autistisch gediagnostiseerd ben.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:47 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Nu is het bij mij het geval dat ik mijn rijbewijs reeds had gehaald vóórdat ik autistisch ben geworden (rijbewijs in 2001, diagnose in 2007). Ik vraag me af of ik dan actie moet ondernemen.
Oh, dat wist ik niet. Heb je alleen geen diagnose, maar denk je dat je autisme hebt, of helemaal niet?quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Idem hier alhoewel ik niet autistisch gediagnostiseerd ben.
Of je het moet melden? Is het verstandig denk je zelf? Verwacht je problemen als gevolg van je autisme of denk je van niet? En moet je dan van te voren al aangeven dat er een kleine kans is?
Dank. Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:15 schreef Kruger het volgende:
[..]
Het PBG Kun je gebruiken om zelf hulp in te huren via Zorg kantoren,
Job coach,
Professionele hulp met administratie (Basis ,Boekhouding ,Belasting etc)
Persoon om "Leuke" dingen mee te doen (soort van begeleider)
Schoonmaker (Alpha hulp)
En nog veel meer
Ik heb op het moment geen tijd om terug te lezen om een specifiek antwoord te geven op je vraag! druk druk
Eehm ik snap het even niet, autitisch geworden??? Dat ben je imho vanaf geboorte?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 23:47 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Nu is het bij mij het geval dat ik mijn rijbewijs reeds had gehaald vóórdat ik autistisch ben geworden (rijbewijs in 2001, diagnose in 2007). Ik vraag me af of ik dan actie moet ondernemen.
Hij bedoelt "diagnose gekregen"..quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:49 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Eehm ik snap het even niet, autitisch geworden??? Dat ben je imho vanaf geboorte?
Een waarschijnlijkheidsdiagnose PDD-NOS...quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef Green1 het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet. Heb je alleen geen diagnose, maar denk je dat je autisme hebt, of helemaal niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |