Je vergelijkt zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn met dingen die niet verplicht zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 11:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik moet gewoon mijn- en kogelvrij in het leger moeten kunnen werken.
Nee, je verdient mét de consumptie áán het creeeren van een omgeving waar mensen graag zijn. Als je dat niet lukt dan is er niks te werken. Enerzijds een omgeving creeeren waar mensen graag willen zijn, en ze vervolgens naar buiten sturen gaat natuurlijk niet samen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:21 schreef mgerben het volgende:
[..]
Je vergelijkt zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn met dingen die niet verplicht zijn.
In je horeca-contract staat niet dat je moet roken voor je werk of dat het erbij hoort.
Dat een enkele klant een heel enkele keer wel eens een sigaretje op wil steken betekent niet dat jij niet rookvrij kunt werken; die klant gaat gewoon naar buiten en jij kunt gewoon werken.
Je verdient alleen aan de consumptie van die klant, niet aan zijn of haar sigaret.
Ik vind het mosterd na de maaltijd. Nu er een verbod is moeten we toch maar eens gaan kijken of ventilatie niet wat is... waar was deze man 5 jaar geleden?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
Hallo niet-rokers! Ik vind dat meneer de europarlementarier een zeer valide punt maakt. What say you?
De discussie over ventilatie als alternatief speelt al jaren. Dit alternatief is altijd weggewuifd door de antirooklobby en de overheid heeft het voorstel nooit (echt) serieus genomen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:45 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ik vind het mosterd na de maaltijd. Nu er een verbod is moeten we toch maar eens gaan kijken of ventilatie niet wat is... waar was deze man 5 jaar geleden?
Dit artikel werd in 2006 gepubliceerd.quote:‘Forse omzetgroei door ventilatie’
Ventilatie in de horeca levert veel schonere lucht op en is ook betaalbaar. Bovendien leidt ze tot een stijging van de omzet. Dat bleek woensdag tijdens een hoorzitting die de Tweede Kamer hield over het beleid om de horeca rookvrij te maken.
TNO-onderzoeker W. de Gids hield de Kamer de eerste resultaten van een nieuw onderzoek voor. Hieruit wordt duidelijk dat ook met goedkopere ventilatie de lucht in cafés en restaurants veel frisser wordt. In een eerder onderzoek van TNO en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bleek nog dat ventilatie veel te duur was voor de horeca.
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid greep dat toen aan om vast te houden aan een rookverbod op termijn, tegen de wens van een meerderheid van de Kamer. Maar De Gids zei woensdag dat de hoge kosten sloegen op een peperduur ventilatiesysteem dat alleen in laboratoria en ziekenhuizen wordt toegepast. Bovendien ging het om een schatting op papier.
Op verzoek van twee opdrachtgevers uit de tabaksindustrie heeft TNO nu ook ventilatiesystemen in de praktijk onderzocht. Het dure systeem leidt ook in de horeca tot een vermindering van de luchtvervuiling met 90 procent. Maar ook met een eenvoudiger en goedkoper systeem van 5000 tot 10.000 euro wordt de lucht 80 procent schoner, bleek in een eetcafé.
Belangenvereniging Koninklijk Horeca Nederland (KHN) liet drie jaar geleden becijferen dat een rookvrije horeca 50.000 banen zou kosten. Volgens economisch onderzoeksinstituut Ecorys blijkt uit onderzoek dat nog gepubliceerd moet worden, dat met goede ventilatie de omzet juist stijgt. Cafés tappen en schenken voor 4 procent meer, in frisse restaurants gaat de opbrengst met 6 procent omhoog. Dat komt omdat meer niet-rokers dan uit eten gaan.
Onderzoeker F. van Zutphen stelde verder dat de horeca de investeringen voor ventilatie gemakkelijk terug kan verdienen. Zijn advies aan de overheid is om in te zetten op ventilatie boven een rookverbod. Overigens bleek uit zijn onderzoek dat een rookverbod restarants nu al 2 tot 3 procent omzetstijging zou opleveren, cafés kost het juist klandizie. Maar als het aantal rokers sterk gaat dalen, kunnen ook cafés een slaatje slaan uit een rookverbod.
En wat dan nog, achteraf mag er volgens jou niets meer aan worden gedaan. Dus de nazi-oorlogsmisdadigers hoefden wat jou betreft na WO II niet te worden veroordeeld. Dat is namelijk mosterd na de maaltijd. Nu de oorlog is afgelopen wil men eens gaan kijken wat de heren precies hebben gedaan. Waar waren de geallieerden 10 jaar geleden?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:45 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ik vind het mosterd na de maaltijd. Nu er een verbod is moeten we toch maar eens gaan kijken of ventilatie niet wat is... waar was deze man 5 jaar geleden?
Een omgeving creëeren waar mensen graag willen zijn is prima.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, je verdient mét de consumptie áán het creeeren van een omgeving waar mensen graag zijn. Als je dat niet lukt dan is er niks te werken. Enerzijds een omgeving creeeren waar mensen graag willen zijn, en ze vervolgens naar buiten sturen gaat natuurlijk niet samen.
Vond em zelf ook heerlijk overdreven en erg creatief bedachtquote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:09 schreef MikeyMo het volgende:
Wat een heerlijcke WO2-vergelijking ook weer
wanneer ontstijgen we dat niveau nou eens
Wanneer jij nou eens de middeleeuwen ontstijgt en het tijdperk van de verlichting binnentreedt is er al een belangrijke niveauwinst geboekt. Dan nog leren argumenteren en het begint ergens op te lijken.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:09 schreef MikeyMo het volgende:
Nu de realiteitszin toch aan het doordringen is: Dat rokers gezellig gaan zitten niet roken omdat ze zo graag samen met die antirokers tijd doorbrengen gebeurt ook niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:08 schreef mgerben het volgende:
Een omgeving creëeren waar mensen graag willen zijn is prima.
Maar dat is geen vrijbrief om alles toe te staan.
Zo kan het best zijn dat mensen graag in een omgeving willen zijn waar gratis de nieuwste bioscoopfilms worden vertoond. Dat betekent niet dat dat ook mag.
En ze willen ook vast graag in een omgeving zijn waar het bier gratis is. En dat gebeurt ook niet.
Ik wil er niet zijn, en velen met mij niet. Dat is de realiteit.quote:Die omgeving waar mensen graag willen zijn kan prima gerealiseerd worden met een rookruimte.
Klopt. Maar voor sommige mensen maakt dat wel ten aanzien van bepaalde omgevingen of ze er graag willen zijn of niet. Rokers en kroegen bijvoorbeeld.quote:Een omgeving waar mensen graag willen zijn staat simpelweg niet gelijk aan roken.
Klopt, zo willen veel mensen graag een paar avonden per jaar meeprofiteren van het uitgaansleven, maar zonder dat degenen die dat in stand houden zich gedragen zoals ze zich willen gedragen. En dan moet de staat dat voor hen realiseren omdat ze in de meerderheid zijn. En dat werkt dus niet. De staat kan de realiteit niet vormgeven naar jouw wensen, dat zul je zelf moeten doen.quote:Er zijn zoveel dingen die sommige mensen willen, die niet voor ze gerealiseerd worden.
Uitgaan is niet verplicht.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:21 schreef mgerben het volgende:
[..]
Je vergelijkt zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn met dingen die niet verplicht zijn.
Dan zetten we dat er toch in (voor de duizendste keer). Toch vreemd dat de anti-rokers alleen creatief kunnen denken als het hun uitkomt.quote:In je horeca-contract staat niet dat je moet roken voor je werk of dat het erbij hoort.
Het gaat er ook om of ik als rokende horecamedewerker wel rookvrij WIL werken. Zo vind de gemiddelde militair wapens en geweld bovengemiddeld interessant, anders ga je het leger niet in. Toch vinden we wapens en geweld over het algemeen afkeurenswaardig (en het is bewezen ongezond.) We maken toch dankbaar gebruik van de wensen van de militair. Maar als het over roken gaat kan dat plotseling niet, terwijl het niet bewezen is dat meeroken ongezond is.quote:Dat een enkele klant een heel enkele keer wel eens een sigaretje op wil steken betekent niet dat jij niet rookvrij kunt werken;
Ik kan (en wil) ook werken met rook, dus van mij mag de klant binnenblijven. Ik vind dat ik het recht heb daarvoor te kiezen. Dat verbieden is fascistisch.quote:die klant gaat gewoon naar buiten en jij kunt gewoon werken.
Ik verdien meer als de klant rookt. Als jij denkt dat je meer verdient als jouw klanten niet roken begin jij je eigen kroeg, maar laat mij met rust.quote:Je verdient alleen aan de consumptie van die klant, niet aan zijn of haar sigaret.
Vraag dat aan Klink die alle alternatieven stelselmatig getorpedeerd heeft.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:45 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Even een dienstmededeling tussendoor: Gefeliciteerd met je 1e plaats in de lijst van meest actieve posters in NWS, over 2008. Met ruim 5400 posts sta je eerste.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Vraag dat aan Klink die alle alternatieven stelselmatig getorpedeerd heeft.
Ik snap best dat je pissig bent op Klink, maar de VVD'er Hoogervorst had ook al een regeling kunnen treffen omtrent ventilatie, maar die was ook al bezig met een totaalverbod in de horeca, zorginstellingen, sportkantines etc.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vraag dat aan Klink die alle alternatieven stelselmatig getorpedeerd heeft.
Dat gebeurd wel. http://blog.adformatie.nl(...)sort-dutch-bloggies/quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:08 schreef mgerben het volgende:
En ze willen ook vast graag in een omgeving zijn waar het bier gratis is. En dat gebeurt ook niet.
Dat het kan maakt het nog niet wenselijk en gastvrij.quote:Die omgeving waar mensen graag willen zijn kan prima gerealiseerd worden met een rookruimte.
Wel voor rokers. Gescheiden horeca, probleem opgelost.quote:Een omgeving waar mensen graag willen zijn staat simpelweg niet gelijk aan roken.
Rook-vrije horeca bijvoorbeeld. Het verbod werkt niet, hoe graag je ook wilt.quote:Er zijn zoveel dingen die sommige mensen willen, die niet voor ze gerealiseerd worden.
Dan is Hoogervorst ook een fascist.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:13 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ik snap best dat je pissig bent op Klink, maar de VVD'er Hoogervorst had ook al een regeling kunnen treffen omtrent ventilatie, maar die was ook al bezig met een totaalverbod in de horeca, zorginstellingen, sportkantines etc.
Dank u. PM me maar een doosje Al Capone's Cognac dipped.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Even een dienstmededeling tussendoor: Gefeliciteerd met je 1e plaats in de lijst van meest actieve posters in NWS, over 2008. Met ruim 5400 posts sta je eerste.![]()
Ben wel benieuwd of je zonder rookverbod ook zo hoog had gestaan
Wanneer de fascisten stoppen met alles verbieden waar ze toevallig geen behoefte aan hebben met excuus dat ze in de meerderheid zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:09 schreef MikeyMo het volgende:
Het calvinisme-gen komt ook voor onder mensen die zich als liberaal voordoen omdat ze lastenverlichting voor de rijken ambiëren.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:13 schreef MikeyMo het volgende:
Ik snap best dat je pissig bent op Klink, maar de VVD'er Hoogervorst had ook al een regeling kunnen treffen omtrent ventilatie, maar die was ook al bezig met een totaalverbod in de horeca, zorginstellingen, sportkantines etc.
Grappig, Halcon luste me nog rauw voor het schetsen van wat als situaties maar nu issie nergens te bekennen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 08:54 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En wat nou als ik als werkeloze barman moet solliciteren van het UWV, maar de enige reële vacture is een kroeg waar een rookomgeving is? Of andersom, moet een rokende barman dan maar stoppen om in een rookvrije kroeg te gaan werken?
Kunnen we niet aan beginnen, want dan zou Fok! voor tong80 een complete tabakplantage en een slijterij moeten kopen als cadeau...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dank u. PM me maar een doosje Al Capone's Cognac dipped.![]()
Ik verwijs je hierheen: [Forum] Banmeldtopic. Check hier of u nog postrechten hebt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:30 schreef McKillem het volgende:
Grappig, Halcon luste me nog rauw voor het schetsen van wat als situaties maar nu issie nergens te bekennen.![]()
Roken ook niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Uitgaan is niet verplicht.
Doe maar. Goed idee.quote:Dan zetten we dat er toch in (voor de duizendste keer). Toch vreemd dat de anti-rokers alleen creatief kunnen denken als het hun uitkomt.
Vrijwilligheid, prima. Helaas zal je baas dan alleen maar mensen aannemen die vrijwillig van hun rechten afzien. Hoe zit het met andere rechten? Wil je ook afzien van het recht op ziekteverlof, minimumloon, vakantie?quote:Het gaat er ook om of ik als rokende horecamedewerker wel rookvrij WIL werken.
Ik kan (en wil) ook werken met rook, dus van mij mag de klant binnenblijven. Ik vind dat ik het recht heb daarvoor te kiezen. Dat verbieden is fascistisch.
Mwoa. Gister was nog op het nieuws dat in Nederland een 3 gangenmenu 21,75 kost, en in Dld en België 17,60. Maar de Nederlandse prijzen kunnen echt niet omlaag, nee nee!quote:Ik verdien meer als de klant rookt. Als jij denkt dat je meer verdient als jouw klanten niet roken begin jij je eigen kroeg, maar laat mij met rust.
Met de kwantiteit zit het wel goed, de kwaliteit daarentegen...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Even een dienstmededeling tussendoor: Gefeliciteerd met je 1e plaats in de lijst van meest actieve posters in NWS, over 2008. Met ruim 5400 posts sta je eerste.![]()
Ben wel benieuwd of je zonder rookverbod ook zo hoog had gestaan
Ah dat verklaart het.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik verwijs je hierheen: [Forum] Banmeldtopic. Check hier of u nog postrechten hebt.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Nu de realiteitszin toch aan het doordringen is: Dat rokers gezellig gaan zitten niet roken omdat ze zo graag samen met die antirokers tijd doorbrengen gebeurt ook niet.
Tsja... kwestie van wennen, denk ik. Geef het rookverbod een kansquote:Klopt. Maar voor sommige mensen maakt dat wel ten aanzien van bepaalde omgevingen of ze er graag willen zijn of niet. Rokers en kroegen bijvoorbeeld.
Het rookverbod is er niet zodat ik lekker rookvrij kan uitgaan. Ik profiteer er wel van maar daar is het niet voor. Het is er ook niet om meer niet-rokende klandizie aan te trekken, of om rokers weg te jagen.quote:Klopt, zo willen veel mensen graag een paar avonden per jaar meeprofiteren van het uitgaansleven, maar zonder dat degenen die dat in stand houden zich gedragen zoals ze zich willen gedragen. En dan moet de staat dat voor hen realiseren omdat ze in de meerderheid zijn. En dat werkt dus niet. De staat kan de realiteit niet vormgeven naar jouw wensen, dat zul je zelf moeten doen.
Je hebt goede argumenten nodig om iets te verbieden. Als we "niet noodzakelijk" tegen elkaar wegstrepen blijft er niets over. Geen verbod dus. Je kan kiezen naar welke tent je gaat, succes.quote:
Dank, het totaalverbod is dus van de baan.quote:Doe maar. Goed idee.
In plaats van te eisen dat anderen op een andere plek een kroeg moeten beginnen waar niet gerookt mag worden, begin jij gewoon een kroeg waar het personeel tekent om te roken.
Ik vind hem creatief en constructief. Succes!
Jij zal alleen mensen aannemen die niet-roken. Probleem opgelost.quote:
[..]
Vrijwilligheid, prima. Helaas zal je baas dan alleen maar mensen aannemen die vrijwillig van hun rechten afzien.
Dat heeft niets met roken te maken. Roken is een genotsmiddel, ziek zijn niet.quote:Hoe zit het met andere rechten? Wil je ook afzien van het recht op ziekteverlof, minimumloon, vakantie?
Een recht waar je niet van af kan zien is een plicht. Gebruik dan dat woord.quote:Als de mogelijkheid bestond om van die rechten af te zien, krijg je werkgevers die dat gaan eisen.
Dan zijn het dus geen rechten meer.
[..]
Geen argument voor een rookverbod.,quote:Mwoa. Gister was nog op het nieuws dat in Nederland een 3 gangenmenu 21,75 kost, en in Dld en België 17,60. Maar de Nederlandse prijzen kunnen echt niet omlaag, nee nee!
Misschien is er ook geld te verdienen met prijsverschillen; iets goedkoper zijn dan de buurman, bijvoorbeeld.
Er zijn andere manieren om geld te verdienen dan met roken. Gewoon ietsje verder kijken, ondernemen, innoveren.
quote:Groter draagvlak voor rookverbod
Amsterdam - Ruim een kwart van de Nederlanders (27%) geeft aan (wel eens) te roken. Het aantal Nederlanders dat op dit moment vooral voordelen ziet van het rookverbod in de horeca, overtreft nog altijd het aantal mensen dat vooral nadelen ziet.
Bijna de helft van de Nederlanders (48%) ziet vooral voordelen. Iets meer dan een kwart (28%) ziet vooral nadelen. Uiteraard zien niet-rokers vooral voordelen (60%, terwijl 18% van hen vooral nadelen ziet) en rokers vooral nadelen (54%, terwijl 18% van hen vooral voordelen ziet).
Als we vragen naar de mening van Nederlanders op het moment dat het rookverbod in de horeca inging, dan waren Nederlanders in eigen herinnering nagenoeg even vaak positief (51%). Een kwart (25%) zegt destijds vooral nadelen te hebben gezien, eveneens een kwart (24%) zag evenveel voor- als nadelen.
Bij overtreding, wie zou de boete dan moeten betalen: de roker of de café-eigenaar? Of moeten er sowieso geen boetes worden uitgedeeld? Twee op de drie Nederlanders (64%) vinden dat de roker (mede)verantwoordelijk is, 44 procent noemt de café-eigenaar. Twee op de tien Nederlanders (20%) vinden dat niemand moet betalen, omdat men tegenstander is van boetes.
Rokers zijn opmerkelijk solidair met de café-eigenaar. Een kwart (26%) noemt de café-eigenaar als degene die zou moeten betalen; de roker wordt twee keer zo vaak genoemd (53%). Minder dan vier op de tien rokers (37%) verklaart zich tegenstander van boetes.
Uitstekende samenvatting.quote:
Dank zij de rook-oorlog niet meer. Loopgraven, grenzeloze haat. De rokers willen niets meer met niet-rokers te maken hebben. Gescheiden horeca is al een feit.quote:Het rookverbod is er niet om rokers te pesten (ok, een klein beetje wel natuurlijk), maar niet-rokers gaan ook niet naar een kroeg om mee te roken met wel-rokers. Dus ik weet niet waar je heen wilt met dit argument.
[..]
Nee. Vrije keuze. Het rookverbod gaat er aan.quote:Tsja... kwestie van wennen, denk ik. Geef het rookverbod een kans
[..]
Als de rokers vanzelf verdwijnen is het verbod dus overbodig.quote:Het rookverbod is er niet zodat ik lekker rookvrij kan uitgaan. Ik profiteer er wel van maar daar is het niet voor. Het is er ook niet om meer niet-rokende klandizie aan te trekken, of om rokers weg te jagen.
Het is er zodat mensen die niet in de rook willen werken dat ook niet hoeven. En dat is fijn. Voor hen. En de verhouding niet-rokers zal steeds groter worden. Dus dan gaat het argument 'niemand wil het en iedereen rookt' ook niet meer op.
Ja, ik ga ook niet naar werk om vervolgens gezeik te krijgen met een collega, maar soms gebeurt er gewoon shit dat je minder vind.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:39 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het rookverbod is er niet om rokers te pesten (ok, een klein beetje wel natuurlijk), maar niet-rokers gaan ook niet naar een kroeg om mee te roken met wel-rokers. Dus ik weet niet waar je heen wilt met dit argument.
[..]
Heeft het dat niet al een half jaar? Verzet blijft bestaan.quote:Tsja... kwestie van wennen, denk ik. Geef het rookverbod een kans
[..]
Tuurlijk dat is heel fijn, maar het blijft me onduidelijk waarom je voor het kroegwezen kiest als je niet in rook wil werken. Als ik niet geconfronteerd wil worden met gevaar bijvoorbeeld zorg ik ook dat ik een baan heb waarbij ik dat niet loop. Ik faal continu te begrijpen waarom de overheid zich hier mee moet bemoeien.quote:Het rookverbod is er niet zodat ik lekker rookvrij kan uitgaan. Ik profiteer er wel van maar daar is het niet voor. Het is er ook niet om meer niet-rokende klandizie aan te trekken, of om rokers weg te jagen.
Het is er zodat mensen die niet in de rook willen werken dat ook niet hoeven. En dat is fijn. Voor hen.
Het argument dat iedereen rookt gaat sowieso al niet op landelijk gezien, maar niet-roker is natuurlijk niet automatisch voorstander van rookverbod.quote:En de verhouding niet-rokers zal steeds groter worden. Dus dan gaat het argument 'niemand wil het en iedereen rookt' ook niet meer op.
- iedereen recht op een rookvrije werkplekquote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hebt goede argumenten nodig om iets te verbieden. Als we "niet noodzakelijk" tegen elkaar wegstrepen blijft er niets over. Geen verbod dus. Je kan kiezen naar welke tent je gaat, succes.
Waar, in Rusland?quote:Dank, het totaalverbod is dus van de baan.
Nou? Geniet er dan van! Alleen niet overal, natuurlijk. Alleen waar je geen overlast veroorzaakt.quote:Dat heeft niets met roken te maken. Roken is een genotsmiddel, ziek zijn niet.
Ah, een plicht om mee te roken dus? Gelukkig is die plicht vorig jaar afgeschaftquote:Een recht waar je niet van af kan zien is een plicht. Gebruik dan dat woord.
Klagen over het rookverbod is sóóó 2008.quote:Geen argument voor een rookverbod.,
Als er 'shit is die je minder vindt', pak je die in principe aan bij de veroorzaker.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:47 schreef McKillem het volgende:
Ja, ik ga ook niet naar werk om vervolgens gezeik te krijgen met een collega, maar soms gebeurt er gewoon shit dat je minder vind.
Zoiets accepteer je in een tolerante samenleving.
Omdat je het leuk vindt om met mensen te werken, mensen te bedienen, gastvrij te zijn... of gewoon omdat je geld nodig hebt en een baan wilt. Dat mag iedereen, en niemand wordt daarbij verplicht om te roken.quote:Tuurlijk dat is heel fijn, maar het blijft me onduidelijk waarom je voor het kroegwezen kiest als je niet in rook wil werken. Als ik niet geconfronteerd wil worden met gevaar bijvoorbeeld zorg ik ook dat ik een baan heb waarbij ik dat niet loop. Ik faal continu te begrijpen waarom de overheid zich hier mee moet bemoeien.
Ja, klopt. Maar die tolerante niet-rokers veranderen de wereld niet. Die zorgen er niet voor dat het recht op de rookvrije werkplek voor iedereen geldt, en niet alleen voor sommige mensen.quote:Je hebt ook nog tolerante niet-rokers die het allemaal maar een beetje een gezeik vinden om niets. Zoals ikzelf. Ben dan wel een ex-roker, maar dat lijkt me juist in die zin wel cool daar ex-rokers de vieze neiging hebben extreem tegen te worden.
Het rookverbod is mede gestoeld op de gedachte dat alles hetzlefde blijft, maar dan terwijl de rokers niet roken, een koutje gaan vatten of in een aquarium gaan staan. Dat is wensdenken. Het zijn de antirokers die graag het terrein van de rookvriendelijken voor zichzelf willen opeisen, terwijl de rookvriendelijken het worst zal wezen of die ook in hun kroeg willen komen. De antirokers willen elke kroeg delen met rokers, rookvriendelijken hebben geen behoefte om hun kroeg te delen met rookvrijen, die moeten zelf maar voor hun vertier zorgen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:39 schreef mgerben het volgende:
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het rookverbod is er niet om rokers te pesten (ok, een klein beetje wel natuurlijk), maar niet-rokers gaan ook niet naar een kroeg om mee te roken met wel-rokers. Dus ik weet niet waar je heen wilt met dit argument.
Ik wil niet wennen aan van staatsgezag vergezelde bemoeiziekte.quote:Tsja... kwestie van wennen, denk ik. Geef het rookverbod een kans
Dat eerste doet het zeker niet en dat laatste doet het wel.quote:Het rookverbod is er niet zodat ik lekker rookvrij kan uitgaan. Ik profiteer er wel van maar daar is het niet voor. Het is er ook niet om meer niet-rokende klandizie aan te trekken, of om rokers weg te jagen.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn, bemoeiziekte creeert een tegenreactie.quote:Het is er zodat mensen die niet in de rook willen werken dat ook niet hoeven. En dat is fijn. Voor hen. En de verhouding niet-rokers zal steeds groter worden.
Wie heeft het over iedereen? Dat is jouw kuddedenken: "We" moeten met zijn allen rookvrij uitgaan". Ik heb geen moeite met diversiteit. Van mij hoeft roken niet de norm te zijn, maar als volwassenen bij mekaar zitten in een ruimte waarvan zij allen vinden dat die blauw mag staan, dan mag die blauw staan.quote:Dus dan gaat het argument 'niemand wil het en iedereen rookt' ook niet meer op.
Dat is het natuurlijk wel. Anders waren al die leugens en bedrog en het blokkeren van redelijke alternatieven er ook niet geweest.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:59 schreef mgerben het volgende:
Het rookverbod is geen hetze tegen rokers. Jammer dat sommigen ervoor kiezen om het zo te zien.
quote:Slechts 33 procent Nederlanders steunt huidig rookverbod
Tweederde van de Nederlanders van 18 jaar en ouder staat niet achter het rookverbod in de horeca zoals dat vorig jaar is ingevoerd. Van deze groep vindt 52% dat de regels moeten worden versoepeld en 14% is voor algehele afschaffing. Dat blijkt uit onderzoek van TNS/NIPO in opdracht van RTL Nieuws.
Als mogelijkheden voor versoepeling van het rookverbod zijn onder meer genoemd vrijstelling van de wet voor kleine cafés, alleen een rookverbod voor restaurants en het invoeren van korte periodes waarin wel kan worden opgestoken.
De overgrote meerderheid van de Nederlanders is het eens met de stelling dat minister Klink de gevolgen van het rookverbod heeft onderschat. Dit sluit aan bij de conclusie van politicoloog Frans Heere dat er geen degelijke voorbereiding is gedaan naar de mogelijke (bedrijfseconomische) gevolgen van het rookverbod.
Het merendeel van de ondervraagden is het eens met de hoogleraren die stellen dat de handhaving van het rookverbod het grootste knelpunt is. Ruim 83% van de Nederlanders geeft aan dat het rookverbod in de horeca nu eenmaal niet waterdicht te controleren is.
Toch vindt zes op de tien (59%) Nederlanders dat er beter gecontroleerd moet worden. Hier staat tegenover dat maar een op de drie (34%) Nederlanders van mening is dat de boetes bij overtreding veel te laag zijn.
Als het gaat om het uitdelen van boetes blijken rokers solidair te zijn met de café-eigenaar. Een meerderheid vindt dat de roker moet opdraaien voor de boete tegen een kwart die vindt dat de café-eigenaar de boete maar moet betalen. Tot slot geeft 37% van de Nederlanders aan tegenstander te zijn van geldstraffen.
Door anti-rokers die hun aanwezigheid opdringen op plekken waar ze eigenlijk niet willen zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:53 schreef mgerben het volgende:
[..]
- iedereen recht plicht (hypocriet) op een rookvrije werkplek
- rokers worden gedwongen geconfronteerd met het feit dat ze anderen hun rook opdringen
Drugsverboden werken niet. Propaganda word doorgeprikt.quote:- roken wordt minder 'normaal' en minder geaccepteerd -> ontmoediging v. nieuwe rokers
Groots in hun faalheid.quote:Argumenten genoeg, de één nog goeder dan de andere.
Je vond zelf dat het rookverbod afgeschaft kon worden.quote:[..]
Waar, in Rusland?
[..]
Ik lever geen overlast in een omgeving waar je niet hoeft te komen als je dat niet wilt.quote:Nou? Geniet er dan van! Alleen niet overal, natuurlijk. Alleen waar je geen overlast veroorzaakt.
Ik gun iedereen zijn eigen kroeg. JIJ wil alles laten wijken voor jouw egoïstische genot.quote:Jouw redenering lijkt te zijn: Mijn genot is een recht waar ALLES voor moet wijken, ook gezondheid, werk en genot van anderen.
Gewoon aan de bar. Ga jij maar in een aquarium zitten als je dat lekker vind. Ik rook een peuk met de bardame.quote:Jouw genot doe je sinds vorig jaar toch lekker in de rookruimte?
Je bent niet verplicht in mijn kroeg te komen.quote:[..]
Ah, een plicht om mee te roken dus? Gelukkig is die plicht vorig jaar afgeschaft![]()
Verboden zijn zoooooo 1940-45.quote:Klagen over het rookverbod is sóóó 2008.
Absoluut niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
Hallo niet-rokers! Ik vind dat meneer de europarlementarier een zeer valide punt maakt. What say you?
Wel als alle kroegen gewoon rookvrij is, zoals het hoort.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:00 schreef Bommenlegger het volgende:
Rookvrije cafés hebben geen toekomst...hou zou dat nu komen?
Rokers en lassers vergelijken....quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Absoluut niet.
Als roken een noodzakelijk iets was, ja, dan had hij een punt.
Dat er rook ontstaat waar gelast wordt leidt ertoe dat daar afzuiging nodig is.
Zo ook in bedrijfskeukens.
Een lasser kan niet zonder lasapparatuur ---> speciale kleding nodig, lasbril, voldoende ventilatie etc....
Een leger kan niet zonder wapens --> Regels nodig, beschermende kleding enz....
De horeca kan prima zonder rook. Er is geen enkele reden om het rookverbod terug te draaien. Dat het mogelijk is om met goede afzuiging en ventilatie schonere lucht te bereiken, ja, helemaal waar. Maar daar wilde men duidelijk niet in investeren.
Dat op veel scholen de lucht ook wel wat zuiverder mag, ook waar. De betreffende scholen zeuren dan ook maandelijks voor financiele middelen om dit te kunnen bekostigen. En waar zeuren de kroegen over?
Compensatie, want de rokers laten ons in de steek. En nu hebben we minder omzet.
Al zou de helft rookvrij zijn en de andere helft een rookcafé?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel als alle kroegen gewoon rookvrij is, zoals het hoort.
Gia ik ben nu 6 maanden van die dingen af en hoewel rookvrije cafe's erg behulpzaam waren.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel als alle kroegen gewoon rookvrij is, zoals het hoort.
Pardon?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:10 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Rokers en lassers vergelijken....
Wat is je volgende vergelijking? EOD medewerker?
quote:"Een totaal rookverbod opleggen is in feite de gemakkelijkste weg", zegt Manders. "Je zegt over bijvoorbeeld zoiets als lassen toch ook niet: er komen giftige stoffen bij vrij, dus we verbieden het maar?
Als er een goede scheiding zou komen tussen rook en nietrookkroegen, laten we zeggen 50/50, dan had je een punt. Maar dat is niet te realiseren.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:12 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Gia ik ben nu 6 maanden van die dingen af en hoewel rookvrije cafe's erg behulpzaam waren.
mensen moeten de keuze hebben
In Edinburg had men twee, nee drie jaar geleden rook en niet rook cafe's
En zelfs als roker vond ik niet rook cafe's prettiger.....maar het was mijn keuze waar ik naartoe ging.
Dat hoeft door niemand anders uitgemaakt te worden
Als werknemer kun jij er voor kiezen om in een nietrookcafe te gaan werken
of juist wel .
Hoezo? Koken en bakken is ook nerges voor nodig. Wortelsalade is ook lekker.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Absoluut niet.
En al dat laswerk, waar is dat voor nodig? Een stoel in mekaar lassen? Op de grond kun je ook lekker zitten. Een vrachtschip om allemaal overbodige producten uit China te halen?quote:Een lasser kan niet zonder lasapparatuur ---> speciale kleding nodig, lasbril, voldoende ventilatie etc....
Hij geeft ook de oplossing: Luchtverversing.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Pardon?
Het is anders mijnheer de Europarlementarier zelf die met dit soort vergelijkingen komt. Ik geef er slechts een reaktie op.
[..]
Omdat de anti-rokers dat niet willen. Ze roepen de hele tijd dat de rokers ruimte claimen en hun niet-rokende vrienden dwingen mee te roken om te "bewijzen" dat het niet kan. De rokers hebben helemaal geen problemen met gescheiden horeca.quote:
Je kan niet alles aanpakken wat je tegenzit.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:59 schreef mgerben het volgende:
[..]
Als er 'shit is die je minder vindt', pak je die in principe aan bij de veroorzaker.
Het is nét iets te makkelijk om te stellen dat degene die er last van heeft maar wat toleranter moet zijn.
[..]
Ja, dan ga je in een kroeg werkenquote:Omdat je het leuk vindt om met mensen te werken, mensen te bedienen, gastvrij te zijn... of gewoon omdat je geld nodig hebt en een baan wilt. Dat mag iedereen, en niemand wordt daarbij verplicht om te roken.
Ja, en cafe's bezoeken is geen werk, dat is entertainment. Op mijn werkplek zijn er geen gasten die graag een peukje willen opsteken, op mijn wek heb ik alleen collega's, in een kroeg echter wel.quote:Als je dat heel vreemd vindt, dan vind je dat al een jaar of 10, want roken op de werkplek is al veel langer verboden. Er staan overal mensen te roken, buiten of in rookhokjes.
Ik vind het juist vreemd dat de horeca een uitzondering zou moeten zijn.
Al die cafébezoekers kennen het rookhokje of de stap naar buiten al lang van hun normale werk - niets uitzonderlijks dus.
[..]
Dat moet? Er moeten perse dingen veranderen? Helemaal niets kan hetzelfde blijven?quote:Ja, klopt. Maar die tolerante niet-rokers veranderen de wereld niet. Die zorgen er niet voor dat het recht op de rookvrije werkplek voor iedereen geldt, en niet alleen voor sommige mensen.
Sorry, maar lees eens even kritisch naar de postst in dit topic. Burgers die andere burgers in kroegen gaan verlinken omdat er gerookt word, mensen die worden aangenomen om te kijken of er in kroegen gerookt word en die aanmelden. (hoe zit het trouwens met hun recht op een rookvrije werkplek) Nehoor, het is geen hetze, waar hebben die mafkezen hier het over.quote:Ab Klink rookt zelf wel eens een sigaartje. Het rookverbod is geen hetze tegen rokers. Jammer dat sommigen ervoor kiezen om het zo te zien.
Je kan het ook gewoon onder de noemer drogredenen gooien wat ze zegt. Zijn ze hier nogal gecharmeerd van.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Koken en bakken is ook nerges voor nodig. Wortelsalade is ook lekker.
[..]
En al dat laswerk, waar is dat voor nodig? Een stoel in mekaar lassen? Op de grond kun je ook lekker zitten. Een vrachtschip om allemaal overbodige producten uit China te halen?
spitsnieuws.nlquote:Nee tegen rookverbod
Steeds meer Nederlanders zien meer na- dan voordelen van het rookverbod.
Ook heeft minister Ab Klink weerstand tegen het verbod onderschat. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo. In oktober vorig jaar zag nog 55 procent voordelen van het verbod en 16 procent nadelen. Inmiddels ziet 48 procent voordelen en 28 procent nadelen. TNS Nipo ondervroeg maandag zeshonderd mensen voor het onderzoek, schrijft De Pers.
Gia, volgens mij is het jouw levensdoel om de vrijheid van anderen te beperken. Om de een of andere reden lijk jij daar plezier uit te halen. Want de europarlementarier spreekt van drie varianten. Kroeg waarbij de afzuiging zodanig is dat het geen enkel schadelijk effect kan hebben op meerokers, de tweede variant zijn kroegen met een rookruimte en tot slot de rookvrije horecagelegenheden.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Absoluut niet.
Een lasser kan niet zonder lasapparatuur ---> speciale kleding nodig, lasbril, voldoende ventilatie etc....
Een leger kan niet zonder wapens --> Regels nodig, beschermende kleding enz....
De horeca kan prima zonder rook. Er is geen enkele reden om het rookverbod terug te draaien. Dat het mogelijk is om met goede afzuiging en ventilatie schonere lucht te bereiken, ja, helemaal waar. Maar daar wilde men duidelijk niet in investeren.
Dat op veel scholen de lucht ook wel wat zuiverder mag, ook waar. De betreffende scholen zeuren dan ook maandelijks voor financiele middelen om dit te kunnen bekostigen. En waar zeuren de kroegen over?
Compensatie, want de rokers laten ons in de steek. En nu hebben we minder omzet.
Alleen is het niet de taak van europarlementariërs om je correct te bedienen, daar zijn serveersters voor.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:43 schreef KoosVogels het volgende:
Dit lijkt mij een zeer correcte oplossing waarmee je alle partijen correct bedient. De rokers kunnen roken en zijn dus tevreden terwijl de niet-roker geen last heeft van de tabaksrook.
toch wel grappig dat ie zo hier en daar wel heel erg de plank misslaat. De NS heeft bijvoorbeeld zelf besloten dat roken op de perrons niet meer mag. Daar heeft de overheid niets over te zeggen gehad. Het zou dan ook raar zijn als de NS wordt beboet omdat een klant een regel overtreedt die het zelf heeft ingesteld.quote:Rookverbod in de horeca is absurditeit
De analyse van Frans Heere in deze krant laat zien dat minister Ab Klink van Volksgezondheid niet erg zorgvuldig is omgegaan met zijn rookverbod in de horeca.
Dit rookverbod is wel democratisch tot stand gekomen en moet dus net als alle andere wetten en regels nagekomen worden.
Als we serieus en consequent het rookverbod in de horeca vergelijken met andere wetten en regels, dan blijkt al gauw hoe absurd deze wetgeving is. Zo wordt door de voorstanders – ook op het hoogste niveau – roken in de horeca vergeleken met het rijden door rood licht.
Laten we dat nu eens serieus doen. Stel je voor dat je als bestuurder niet door rood licht mag rijden, maar dat je de boete niet zelfs hoeft te betalen. Dat moet de burgemeester van de betreffende gemeente doen en dan ook nog uit zijn eigen zak, niet uit gemeenschapsgeld.
Absurd natuurlijk.
Maar stel je dan ook nog eens voor dat het rijden door rood licht voor grote groepen van de bevolking een verslaving is en dat het rijden door rood licht ook nog eens door grote groepen van de bevolking geaccepteerd wordt – ondanks de grote borden bij ieder stoplicht met de tekst Rijden door rood licht is dodelijk.
Geen enkele burgemeester zou zoiets accepteren.
Invoering en handhaving van wet en regelgeving ligt op het bordje van de overheid.
Dat geldt zeker voor een kwestie als roken in de horeca. Roken is in grote groepen van de bevolking een verslaving.
Roken in de horeca is – nog steeds - bij grote groepen van de bevolking – geaccepteerd gedrag. Als overheid heb je de positie, de macht en de middelen om sancties op te leggen. De overtreder van het rookverbod in de horeca is toch echt primair de roker en niet de horeca. De politiek heeft er voor gekozen de overtreder zelf niet te beboeten. Een verbod zonder sanctie is niet te handhaven, dat is fundamenteel.
Als je als overheid dan toch zo een verbod invoert, heb je een heel groot probleem.
Dat probleem ligt dan wel op het bordje van die overheid en met name de verantwoordelijke minister. Geen enkel politiekorps of andere handhavende instantie zoals de Voedings- en Waren Autoriteit zou de opdracht accepteren om het rookverbod te handhaven zonder dat ze boetes kunnen opleggen en zonder dat ze de capaciteit om ook daadwerkelijk – en veilig – te handhaven.
Ook de horeca heeft niet de middelen, de positie of de bevoegdheid om dit verbod af te dwingen bij haar gasten.
Als de politiek de moed had gehad om de roker te beboeten en als de overheid dan haar taak naar behoren had vervuld en serieus had gehandhaafd, dan hadden we dit probleem helemaal niet gehad.
De horeca is opgezadeld met een wet die de overheid zelf niet wil, durft of kan handhaven zonder dat ze daar ook maar op enige manier voor gecompenseerd wordt. Volgens Europese regelgeving mag de overheid burgers niet onbezoldigd werkzaamheden laten verrichten.
Het lijkt me dat deze regel hier ook wel eens van toepassing zou kunnen zijn.
De horeca voelt zich terecht gediscrimineerd. Waarom wordt de roker op het treinperron wel zelf beboet en niet de NS?
Bij een verbod op de palingvangst bijvoorbeeld, liggen er direct tonnen klaar. Zo zijn er tientallen voorbeelden van het invoeren van wet- en regelgeving waarbij ondernemers gecompenseerd worden.
Het rookverbod is slecht voorbereid, slecht ingevoerd en slecht gehandhaafd.
De problemen zijn door de politiek en de overheid afgeschoven op de horeca, die niet de positie en de middelen heeft om te handhaven waardoor veel horecaondernemers wel degelijk in de problemen komen.
Er zijn duidelijk aantoonbare kleine horecabedrijven die door het rookverbod zwaar in de problemen komen.
Het is heus niet voor niets dat deze mensen er voor kiezen het risico op boetes te lopen.
Ze hebben geen alternatief.
Minister Ab Klink is zwaar tekort geschoten en het is asociaal en stuitend zoals hij de problemen van deze mensen negeert en zelfs ridiculiseert.
Het verbod op roken in de horeca is democratisch tot stand gekomen.
De taak en verantwoordelijkheid voor de invoering liggen primair bij de minister.
Dat gaat alleen lukken als hij dat doe in goede samenwerking met de horeca.
De horeca heeft hier wel degelijk ook een verantwoordelijkheid en een taak. Maar zij heeft dan ook het recht op de middelen om die taak uit te voeren en die verantwoordelijkheid op zich te kunnen nemen.
De huidige situatie is absurd, onrechtvaardig en asociaal ten opzichte van de horeca.
Peter Reiters is bestuurslid van de Koninklijke Horeca Nederland.
Helemaal gelijk. Ik vind alleen dat de beste man een prima oplossing aandraagt. Vind het daarom ook buitengewoon vreemd dat de niet-rokers alweer bij voorbaat moord en brand schreeuwen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alleen is het niet de taak van europarlementariërs om je correct te bedienen, daar zijn serveersters voor.
Volgens mij sla jij hier de plank weer eens mis, de NS is namelijk een bedrijf en bedrijven kunnen geen boetes uitschrijven.quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:46 schreef MikeyMo het volgende:
Voor de rokerts, een mening van een KHN-medewerker:
toch wel grappig dat ie zo hier en daar wel heel erg de plank misslaat. De NS heeft bijvoorbeeld zelf besloten dat roken op de perrons niet meer mag. Daar heeft de overheid niets over te zeggen gehad. Het zou dan ook raar zijn als de NS wordt beboet omdat een klant een regel overtreedt die het zelf heeft ingesteld.
Er lopen immers niet voor niets agenten ovet perron. Bovendien ben ik nog nooit beboet door een conducteur. Zou toch wat zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij sla jij hier de plank weer eens mis, de NS is namelijk een bedrijf en bedrijven kunnen geen boetes uitschrijven.
Haha, nou dat kunnen ze heel goed hoor. Als je zwart rijdt krijg je een boete (en nee, dat is niet meer het zgn treintarief) en ook mogen ze gewoon een boete uitdelen als je rookt op het perron:quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij sla jij hier de plank weer eens mis, de NS is namelijk een bedrijf en bedrijven kunnen geen boetes uitschrijven.
quote:Ministerie: NS mag boete zwartrijders verhogen
De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen een vaste boete van 35 euro opleggen aan zwartrijders. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal geen protest aantekenen tegen het nieuwe boetebeleid van de NS.
De NS maakte woensdagavond bekend dat zwartrijders per 1 oktober een boete van 35 euro bovenop de ritprijs moeten betalen. Het bedrijf wil hierdoor de overlast in de treinen terugdringen. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de overlast in treinen door zwartrijders wordt veroorzaakt.
Volgens een woordvoerder van het ministerie is het nieuwe boetebeleid 'een zaak van de NS'. Het ministerie grijpt alleen in als maatregelen van de NS leiden tot afnemende sociale veiligheid in de treinen en op de stations. Bovendien steunt de Tweede Kamer volgens het ministerie een hardere aanpak van zwartrijders.
Ook reizigers die kunnen aantonen dat ze voor een gesloten loket of een defecte kaartenautomaat stonden, moeten bij controle 35 euro boete bovenop de ritprijs betalen. Ze kunnen de boete later via klantenservice wel terugvragen. Reizigersvereniging Rover beraadt zich op 'publieksvriendelijke acties' tegen het boetebeleid.
Op zich heeft hij best een zinnig verhaal. Hij gaat alleen totaal voorbij aan de vraag waar de overheid zich mee bemoeit, en waar Europa zich mee bemoeit. Hij vertoont precies dezelfde manier van denken, of juist niet denken, die het probleem heeft veroorzaakt: Geen afbakening van het vraagstuk dat er voor de overheid ligt, geen afbakening van de reikwijdte van de overheidsbemoeienis en geen afbakening van het op te lossen 'probleem'.quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:55 schreef KoosVogels het volgende:
Helemaal gelijk. Ik vind alleen dat de beste man een prima oplossing aandraagt. Vind het daarom ook buitengewoon vreemd dat de niet-rokers alweer bij voorbaat moord en brand schreeuwen.
Maar zoals je zelf al aangeeft, dat is allemaal door de overheid geregeld. Het is de bevoegdheid van de overheid, die wordt uitgevoerd door NS personeel. De NS kan zelf alleen contractueel boeteclausules opleggen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 09:00 schreef MikeyMo het volgende:
Haha, nou dat kunnen ze heel goed hoor. Als je zwart rijdt krijg je een boete (en nee, dat is niet meer het zgn treintarief) en ook mogen ze gewoon een boete uitdelen als je rookt op het perron:
Het is voor de overheid niet zo lastig toestemming te geven of verplichtingen op te leggen van een bedrijf waar ze voor 100% aandeelhouder van is.quote:Op woensdag 14 januari 2009 09:15 schreef MikeyMo het volgende:
Het is door de overheid goedgekeurd dat de NS als bedrijf boetes kan opleggen
Hoezo kan de politie je dan een bekeuring geven als je rookt op het perron als dit een regel is van de NS?quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:46 schreef MikeyMo het volgende:
Voor de rokerts, een mening van een KHN-medewerker:
[..]
toch wel grappig dat ie zo hier en daar wel heel erg de plank misslaat. De NS heeft bijvoorbeeld zelf besloten dat roken op de perrons niet meer mag. Daar heeft de overheid niets over te zeggen gehad. Het zou dan ook raar zijn als de NS wordt beboet omdat een klant een regel overtreedt die het zelf heeft ingesteld.
Bij mijn weten wordt je bekeurd door medewerkers van de NS, maar pin me er niet op vast; ik rook nooit op het perronquote:Op woensdag 14 januari 2009 09:57 schreef McKillem het volgende:
[..]
Hoezo kan de politie je dan een bekeuring geven als je rookt op het perron als dit een regel is van de NS?
En wat voor verschil maakt het wie het rookverbod bepaald? Dus als een kroeg zelf zegt hier mag niet meer gerookt worden dan zou die kroeg geen bekeuring moeten krijgen maar de roker?
En waarom in die situatie wel?
Je bedoelt de medewerkers die zelf overal staan te roken?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef MikeyMo het volgende:
Bij mijn weten wordt je bekeurd door medewerkers van de NS, maar pin me er niet op vast; ik rook nooit op het perron
die ook jaquote:Op woensdag 14 januari 2009 10:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je bedoelt de medewerkers die zelf overal staan te roken?
NS zegt: Hiet mag u niet roken, gaarne naar een rookpaal gaan.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt je bekeurd door medewerkers van de NS, maar pin me er niet op vast; ik rook nooit op het perron
In de trein krijg je wel de zwartrijboete opgelegd door de conducteur
Je mag daar als reiziger niet bij gaan staan roken want de medewerkers hebben recht op een rook vrije werkomgeving.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je bedoelt de medewerkers die zelf overal staan te roken?
Da's toch raar. Enerzijds zien we overal berichten verschijnen dat het verbod steeds groter wordt, anderzijds blijkt dus dat steeds meer cafe's zich instellen op het verbod en aanpassingen gaan doen...quote:Sterke groei voor leveranciers rookoplossingen dankzij rookverbod
Leveranciers van terrasverwarming hebben de vraag naar terrasverwarmers sinds de invoering van het rookverbod met 20 tot 25 procent zien stijgen. Ook aanbieders van schermen en overkappingen (inclusief rookcabines) en geurinstallaties zien hun afzet stijgen, zij het minder sterk. De verwachting is dat deze groei in 2009 zal aanhouden. Dit blijkt uit verkennend onderzoek van Annalise Market Intelligence onder 25 belangrijke leveranciers van rookoplossingen, zoals terrasverwarmers, rookcabines en geurinstallaties.
Na een aarzelende start, is de vraag naar rookoplossingen sinds oktober versneld op gang gekomen door intensievere controles op de naleving van het rookverbod. Daarbij investeren horeca-ondernemingen vooral in relatief goedkope oplossingen zoals terrasverwarmers. Een eenvoudige terrasverwarmer kost rond de 100 euro, terwijl een rookcabine al gauw een paar duizend euro kost.
Voor 2009 wordt een aanhoudende vraag naar rookoplossingen verwacht. De structurele reden hiervoor is de stijgende behoefte aan luxe en comfort. Horeca-ondernemingen investeren steeds meer in well being oplossingen zoals een comfortabel terras om de groeiende groep mensen aan te trekken die graag lang buiten willen zijn.
De vraag naar geurmachines is beperkt gegroeid. Veel horeca-ondernemingen hebben bestaande onderhoudscontracten opgezegd doordat er niet meer wordt gerookt. Anderzijds investeren met name discotheken in luchtbehandeling om de onaangename geur van zweet en verschraald bier te verdrijven.
quote:De kritiek op het rookverbod in de horeca neemt toe. De oppositie komt niet langer uitsluitend van in hun nering bedreigde kroegbazen en verstokte rokers. Harry Borghouts, commissaris van de koningin in Noord-Holland, meent dat het rookverbod het gezag van de overheid heeft uitgehold. Sommige bestuurskundigen vallen hem bij. ‘Wijs beleid betekent dat je geen wetten maakt die niet te handhaven zijn’, stelt bijvoorbeeld Gabriël van den Brink, hoogleraar in Tilburg. Anderen bestrijden dat overigens: het rookverbod is wel degelijk te handhaven, zij het tegen hoge (maatschappelijke) kosten.
Het is inderdaad onjuist dat het rookverbod niet te handhaven is. Als het gehandhaafd kan worden in Ierland, Engeland en zelfs in Italië, waarom dan niet in Nederland? Dat is ook de lijn van minister Klink van Volksgezondheid, die zich met zijn volle gewicht achter het rookverbod in de horeca heeft geplaatst. Het zal hem daarom moeilijk vallen de regels te versoepelen.
Toch kan hij dat het beste doen. Want de overheid heeft inderdaad flinke imagoschade opgelopen. Het is geen fraai gezicht: de staat die zijn macht inzet om eenvoudige caféhouders in het gelid te dwingen door ze te bedreigen met hoge boetes en zelfs sluiting van hun zaak. Hun enige vergrijp is dat ze volwassen burgers de gelegenheid geven een sigaret op te steken.
De weerstand tegen het rookverbod past in een breder onbehagen over de ‘betutteling’ van de overheid die steeds meer verbiedt en steeds dieper in het privéleven van burgers ingrijpt.
Het argument dat elke werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek, is weinig overtuigend. De meeste kroegbazen en barmedewerkers roken zelf ook, of hebben geen bezwaar tegen een rokerige omgeving. Net als in Spanje kan de overheid in elk geval een uitzondering maken voor eenmanszaken en cafés die te klein zijn om een aparte rokersruimte in te richten.
quote:Sterke groei voor leveranciers rookoplossingen dankzij rookverbod
ach, de kroegbazen testen natuurlijk nu hoe ver de overheid wil gaan en brengen eventuele slagen die ze uitgedeeld krijgen met krokodillentranen in het nieuws. Op het moment dat cafe de kachel en flinke boete opgelegd krijgt dan zal het denk ik gedaan zijn met de overtredingen... Niet elke kroeg hoest zomaar even vele duizenden euro's opquote:Op woensdag 14 januari 2009 16:35 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zie het probleem niet om het rookverbod te handhaven. Als het rokers en kroegbazen zijn die willens en wetens de wet overtreden, dan kunnen we de kosten van handhaving daar ook prima op verhalen. Gewoon een kwestie van boetes en accijnzen verhogen.
Het intrekken van horecavergunningen juich ik ook toe. Door de overtreders op die manier te straffen, beperk je het aantal faillissementen in de horeca meteen.
Ikquote:Op woensdag 14 januari 2009 16:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://extra.volkskrant.n(...)Versoepel_rookverbod
[..]
Spoorwegpolitiequote:Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Omdat ik geen enkele werkbare mogelijkheid zie. Helemaal niet zoals jullie het willen; dat de kroegeigenaren zelf mogen beslissen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:44 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom zijn jullie niet-rokers zo fel gekant tegen een gulden middenweg?
De berokkenden vinden het ongewenste, onnodige, niet-nuttige wetgeving. Als de betrokkenen voor het grootste deel tegen zijn hang je gewoon als wetgever.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:35 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zie het probleem niet om het rookverbod te handhaven.
quote:In zijn visie moet een horecabedrijf zelf kunnen kiezen uit drie opties: 1/Roken gewoon toestaan en investeren in luchtzuiveringsapparatuur en zo binnen de veiligheidsnorm blijven. 2/ Roken niet toestaan. 3/ Een aparte rookruimte inrichten.
Ben jij dan de enige niet-roker in de vriendengroep? Bij mij roken er 2 van de 7. Als die persé naar een rookkroeg willen, gaan ze vooral hun gang. Hebben de overige 5 geen zin in een rookkroeg, gaan die 5 niet mee of naar een rookvrije kroeg. Nu komt het nooit op dat punt, aangezien de 5 niet-rokers in de meerderheid zijn, wordt er op de meeste verjaardagen al buiten gerookt, tijdens etentjes niet gerookt, in de discotheek niet meer gerookt (sinds 1 juli) etc. Laat de rokers dan hun verzetje hebben als we de kroeg in duiken. Geven en nemen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Omdat ik geen enkele werkbare mogelijkheid zie. Helemaal niet zoals jullie het willen; dat de kroegeigenaren zelf mogen beslissen.
Overigens zijn er al zgn rookkroegen die wel aan de wettelijke eisen voldoen, dus in dat opzicht is er een gulden middenweg
Zie je nou echt niet dat deze acties in geen enkele verhouding staan tot het vergrijp?quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:35 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zie het probleem niet om het rookverbod te handhaven. Als het rokers en kroegbazen zijn die willens en wetens de wet overtreden, dan kunnen we de kosten van handhaving daar ook prima op verhalen. Gewoon een kwestie van boetes en accijnzen verhogen.
Het intrekken van horecavergunningen juich ik ook toe. Door de overtreders op die manier te straffen, beperk je het aantal faillissementen in de horeca meteen.
quote:VVD wil debat over kritiek op invoering rookverbod
De VVD in de Tweede Kamer wil een debat over de kritiek van beleidsonderzoeker Heere op de manier waarop het rookverbod in de horeca is ingevoerd . Rita Verdonk (TON) heeft bovendien aangekondigd schriftelijke vragen over de bevindingen van Heere te gaan stellen.
Het document van de politicoloog en beleidsonderzoeker verscheen eind vorig jaar. Hij komt daarin tot de conclusie dat minister Klink zijn huiswerk niet goed heeft gedaan bij het invoeren van de wetgeving. Zo zou hij de economische gevolgen van de wet veel te rooskleurig hebben voorgesteld.
VVD Tweedekamerlid Halbe Zijlstra wil de conclusies van Heere behandelen in een gezamenlijke vergadering van de kamercommissies Volksgezondheid en Economische Zaken, zo laat hij HierMagHetWel weten.
"Dat wil ik tegelijk doen doen met de bespreking van de brief van minister Klink waar de heer Heere aan refereert. Over deze brief loopt momenteel een schriftelijke vragenronde en daarin hebben wij al opheldering over een aantal zaken gevraagd die ook door de heer Heere naar voren zijn gebracht".
Rita Verdonk stelt schriftelijke vragen in het vooruitzicht. "Als Klink een echte kerel wil zijn dan geeft hij toe dat de huidige wetgeving niet gaat werken en kiest hij voor keuzevrijheid voor de ondernemers en de consumenten", aldus Verdonk tegen HierMagHetWel. "Hierbij denk ik aan een gevelbord dat aangeeft of er wel of niet gerookt mag worden in de horecagelegenheid."
Henk van Gerven (SP) zegt dat er een interpellatiedebat is aangevraagd waarbij het rookverbod ook ter sprake zal komen gezien de grote actualiteit. Volgens van Gerven mag de toepassing van de rookwet soepeler: "Er moet zoveel mogelijk ruimte zijn binnen de wet om naar een oplossing te zoeken waarbij iedereen aan zijn trekken komt".
Waarom zou dat niet werkbaar zijn dan?quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef MikeyMo het volgende:
Omdat ik geen enkele werkbare mogelijkheid zie. Helemaal niet zoals jullie het willen; dat de kroegeigenaren zelf mogen beslissen.
Omdat, als je de keuze hebt, geen enkele kroeg rookvrij wil zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet werkbaar zijn dan?
En waarom zou dat een probleem zijn als er verder geen gezondheidsschade is?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat, als je de keuze hebt, geen enkele kroeg rookvrij wil zijn.
Met het rookvrij zijn, ban je toch een deel van het publiek.
En waarom zou het per definitie meer stinken dan nu?quote:Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.
Als iemand naast me staat te roken, dan stinkt dat ja. Kan er nog zo'n goede afzuiging zijn, maar dan stinken mijn kleren, mijn haren, alles.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En waarom zou dat een probleem zijn als er verder geen gezondheidsschade is?
[..]
En waarom zou het per definitie meer stinken dan nu?
Hoe weet je dat, van die afzuiging? Die is nergens.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iemand naast me staat te roken, dan stinkt dat ja. Kan er nog zo'n goede afzuiging zijn, maar dan stinken mijn kleren, mijn haren, alles.
Die worden schaarsquote:En nu niet, in rookvrije kroegen.
Alweer een sterk argument tegen het rookverbod.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:38 schreef Gia het volgende:
Kennelijk is er geen publiek voor rookvrije cafe's.quote:Met het rookvrij zijn, ban je toch een deel van het publiek.
Maar waar zit hem die onwerkbaarheid dan in? Je hebt publiek dat er voor kiest om in kroeg te gaan zitten waar gerookt mag worden, en alle kroegen willen roken toestaan vertel je net. Dat lijkt mij uitstekend werkbaar.quote:De roker wil namelijk alleen naar een rookkroeg, terwijl de nietroker de keuze heeft.
Voor een nietrookkroeg is er dus maar één soort publiek: Het niet rokend publiek. Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.
Bulshit, nogmaals dat heb ik gezien in Edinburgquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin Ik rookte destijds en af en toe een niet rook kroeg was juist net zo lekkerquote:De roker wil namelijk alleen naar een rookkroeg, terwijl de nietroker de keuze heeft.
Zie boven ...onzinquote:Voor een nietrookkroeg is er dus maar één soort publiek: Het niet rokend publiek. Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.
Nee want de verstokte roker blijft thuis of staat buiten te roken...en buiten staan roken en drinken brengt geen geld in het laatje voor de eigenaarquote:Iedereen is beter af met alleen rookvrije horeca. De horeca zelf zal er nog effe aan moeten wennen, maar dan komt het uiteindelijk ook wel goed. Over 5 jaar weten we niet meer beter.
Vanwege de aard van het onderwerp.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:44 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom zijn jullie niet-rokers zo fel gekant tegen een gulden middenweg?
quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:17 schreef mgerben het volgende:
[..]
Het moet aan de volgende eisen voldoen:
Als je duidelijk aangegeven rokers en niet rokers cafés hebt weet iedereen waar hij binnen stapt. Dus dat is gewoon kul. Als roker moet je gewoon buiten staan als je naar een niet rokers cafe gaat en als niet roker weet je dat je in de rook staat als je een rokers café binnen gaat.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:17 schreef mgerben het volgende:
[..]
Vanwege de aard van het onderwerp.
Één roker kan twintig mensen in de rook zetten. Eén roker maakt van een niet-rook-café een wel-rook-café waar alle gasten last van hebben (anders zaten ze toch niet in een niet-rook-café).
Een recht is nog geen plicht, als je een verschrikkelijke hekel aan rook hebt moet je gewoon niet solliciteren bij een rokerscafe, Een recht hoef je geen gebruik van te maken.quote:Het werkt gewoon niet.
Gulden middenweg = prima, als jij kunt aangeven hoe dat eerlijk ingevuld kan worden.
- iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.
Als iemand solliciteert bij een rokerskroeg om dan later te gaan zeuren over het roken, is die persoon gewoon diep triest.quote:- een beroep op dat recht mag niet leiden tot ontslag of de aanbeveling 'ergens anders' te gaan werken.
Dat zijn de regels zoals ze in álle beroepen gelden. Kun jij een gulden middenweg verzinnen waarmee aan die regels wordt voldaan?
Kennelijk wel.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Kennelijk is er geen publiek voor rookvrije cafe's.
Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als je duidelijk aangegeven rokers en niet rokers cafés hebt weet iedereen waar hij binnen stapt. Dus dat is gewoon kul. Als roker moet je gewoon buiten staan als je naar een niet rokers cafe gaat en als niet roker weet je dat je in de rook staat als je een rokers café binnen gaat.
Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.quote:Een recht is nog geen plicht, als je een verschrikkelijke hekel aan rook hebt moet je gewoon niet solliciteren bij een rokerscafe, Een recht hoef je geen gebruik van te maken.
Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.quote:Als iemand solliciteert bij een rokerskroeg om dan later te gaan zeuren over het roken, is die persoon gewoon diep triest.
En nog steeds is er geen rookvrije horeca!quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.
Iedereen wist waar hij aan toe was en het leidde niet tot rookvrije werkplekken.
Dus kwam er een algeheel rookverbod.
Hiermee geef je de opheffing van rookverbod gewoon een zetje in de rug. Volgens jou hebben zelfs niet-rokers geen behoefte aan het rookverbod. Die gaan toch wel in een rookkroeg zitten. So whats the problem? Ooh ja, die heel kleine mindergheid longlijers. Maar wat is hier ook alweer meerdere malen geroepen? Ooh ja, rokers hebben geen recht op een rookkroeg, slechts 30 procent van de bevolking rookt, een minderheid dus. Volgens is nog geen 5 procent van ons land een longlijer....quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
De roker wil namelijk alleen naar een rookkroeg, terwijl de nietroker de keuze heeft.
Voor een nietrookkroeg is er dus maar één soort publiek: Het niet rokend publiek. Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.
Iedereen is beter af met alleen rookvrije horeca. De horeca zelf zal er nog effe aan moeten wennen, maar dan komt het uiteindelijk ook wel goed. Over 5 jaar weten we niet meer beter.
Gerben, als er twee type kroegen zijn dan heeft een potentiele werknemer toch een keus. Rookkroeg of rookvrije kroeg. Een win-win situatie want dat kan iedereen in de horeca werken wanneer hij of zij daar behoefte aan heeft. Zowel rokers als niet-rokers.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:17 schreef mgerben het volgende:
[..]
Het werkt gewoon niet.
Gulden middenweg = prima, als jij kunt aangeven hoe dat eerlijk ingevuld kan worden.
- iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.
- een beroep op dat recht mag niet leiden tot ontslag of de aanbeveling 'ergens anders' te gaan werken.
Dat zijn de regels zoals ze in álle beroepen gelden. Kun jij een gulden middenweg verzinnen waarmee aan die regels wordt voldaan?
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gerben, als er twee type kroegen zijn dan heeft een potentiele werknemer toch een keus. Rookkroeg of rookvrije kroeg. Een win-win situatie want dat kan iedereen in de horeca werken wanneer hij of zij daar behoefte aan heeft. Zowel rokers als niet-rokers.
Militairen hebben ook geen keus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.
Het blijft gelul want dat heeft de werknemer wel.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.
Onder welke steen zit jij.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.
Nee, ze moeten de keuze hebben er van af te kunnen zien.quote:Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
[..]
Wat is er mis met een werknemer die er wel voor kiest om mensen in een rookhok te bedienen? Helemaal niets toch? Toch word daar een probleem van gemaakt.quote:Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:27 schreef DionysuZ het volgende:
horeca draait om eten, drinken en slapen. Niet om roken.
Dit in tegenstelling tot bv. de gevaren bij militairen of politie
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...
Hoe verzin je die definitie die je hier even neerzet zomaar?
Dat vind ik echt onzin, roken in inherent aan kroegen. Dat weet je van te voren. Als je politieagent word zou je zomaar neergeschoten kunnen worden, dat weet je van te voren. Als je in een bandenfabriek gaat werken werk je in een extreem warm klimaat met een twijvelachtige luchtkwaliteit, dat weet je van te voren. Hoezo moeten kroegmedewerkers de privilege WEL hebben om gevaarfactoren uit te sluiten, en de rest niet?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.
De gezondheidsschade van meeroken is niet bewezen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.
Jawel, omdat een groot deel van je cliëntele uit rokers bestaat. Die willen roken, en de klant is koning toch?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
ja, maar bij een agent hoort dit bij de jobdescription...daar heeft de politie verder ook geen invloed op, net zoals de regering er nu ook vrij weinig invloed op heeft of men wel of niet een sigaret opsteekt in een kroeg. net zoals dat er wetten zijn tegen criminaliteit, is er een wet tegen roken in openbare ruimtes. dat betekent nog niet dat men zich hieraan houdt, anders zouden er ook geen criminelen zijn(lees: die mensen die agenten neer zouden schietten...)quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:35 schreef McKillem het volgende:
Dat vind ik echt onzin, roken in inherent aan kroegen. Dat weet je van te voren.
Dat vraag ik me af, maar beweer jij hiermee dat gezondheidsschade van meeroken onzin is?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De gezondheidsschade van meeroken is niet bewezen.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:00 schreef oor-deel het volgende:
Heeft er iemand even een vuurtje voor me ?
Er is geen bewijs voor. Alleen maar leugens en andere propaganda. Een groot onderzoek van de WHO waaruit NIET bleek dat meeroken schadelijk is kreeg dezelfde behandeling als het paddo-rapport van Klink: het werd terzijde geschoven.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:52 schreef Dzy het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, maar beweer jij hiermee dat gezondheidsschade van meeroken onzin is?
De wetgeving is er dan ook niet voor de bezoeker die een aantal uur per week in de kroeg staat, maar de medewerker, die er wel wat langer is.quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:14 schreef Hukkie het volgende:
Denk dat de gezondheidsschade van meeroken tijdens die paar uur per week in de kroeg gewoon marginaal is. Heb daar helaas geen bronnen van.
quote:Notoire overtreders toch aan rookverbod
ZWOLLE - Steeds meer Zwolse kroegeigenaren die het rookverbod overtraden, kiezen eieren voor hun geld.
Na drie boetes in twee weken heeft het grootste rookcafé van Zwolle, Irish pub Sally O'Briens, de asbakken definitief opgeruimd. "Als we maar één keer in de maand een boete kregen dan hadden we nog even gewacht. Maar nee, ze hebben ons op de korrel en dan blijven ze terugkomen. We betalen ons scheel. We hebben geen keus", aldus chef-kok Nathan Split, eigenaar van Sally's Kitchen.
Er zijn meer notoire overtreders die hun klanten de wacht hebben aangezegd. "Het kan niet meer uit. En dat is natuurlijk precies de bedoeling van de overheid", klinkt het 'verongelijkt'.
Zaken die tot nu toe nog maar één boete of slechts een waarschuwing hebben gekregen, als Stapp's Inn en 't Kroegje, willen het proefproces rond de Groninger cafés afwachten. Zowel deze Groninger kroegen als de beide Zwolse zaken hebben geen personeel in dienst, waardoor zij menen onder het rookverbod uit te komen. Het verbod is namelijk ingesteld om personeel te beschermen.
Kroegen met personeel als Sally O'Briens, The Livingroom en café Bosch leggen zich, naar herhaaldelijk beboet te zijn, bij het verbod neer. Tot nu toe hebben hun klanten niet agressief of boos gereageerd op deze koerswijziging. "Nee, het is veel erger. Ze blijven weg", aldus Nathan Split. "Het heeft ons tot nu toe zo'n dertig tot veertig procent omzet gekost. Mensen denken dat een grote zaak als de onze die klappen wel op kan vangen, maar de klap komt bij ons extra hard aan. Wat bovendien meespeelt is dat januari traditioneel toch altijd al een slechte maand voor de horeca is. Ik ben benieuwd hoeveel zaken dit gaan overleven."
Ook Jos Piening van familiebedrijf De Gezelligheid laat het niet op de derde boete aankomen. "Dit gaat echt in de papieren lopen en dat geld heb ik niet." Zeker aan het Gasthuisplein lapten het overgrote deel van de horecaondernemers de wet aan hun laars.
De meesten zijn daar inmiddels op teruggekomen.
Het is een achterhoedegevecht, dat realiseren ze zich, maar sommige ondernemers willen met een advocaat kijken of ze iets tegen de heimelijke controles van de inspecteurs van de Voedsel en Waren Autoriteit kunnen doen.
"Het is zo geniepig", menen ze. "Maar ze komen waarschijnlijk weg met het feit dat ze bang zijn voor agressie als ze zich bekend zouden maken."
De horeca gaat kapot!quote:Kroegen met personeel als Sally O'Briens, The Livingroom en café Bosch leggen zich, naar herhaaldelijk beboet te zijn, bij het verbod neer. Tot nu toe hebben hun klanten niet agressief of boos gereageerd op deze koerswijziging. "Nee, het is veel erger. Ze blijven weg",
quote:Op donderdag 15 januari 2009 07:05 schreef MikeyMo het volgende:
alsof we profetische gaven hebben:
[..]![]()
![]()
Ik ben benieuwd hoeveel zaken de handdoek in de ring gooien als de kachel een fikse boete opgelegd krijgt van de rechter
quote:Ondanks dat steeds meer Zwolse kroegeigenaren zich aan het rookverbod houden, maken ze zich erg boos over de "geniepige" manier waarop de controleurs van de Voedsel en Waren Autori teit hun inspecties uitvoeren. "Ze stellen zich niet voor, doen gezellig aan de bar en daar is ineens de boete." Adwin Ester van 't Kroegje en Paul Reijntjes van Stapp's Inn hebben daarom een pontificale waarschuwing opgehangen. "Een kwestie van fatsoen." foto Frans Paalman
Pak de Dikke Van Dale er eens bij; geen woord over roken, enkel over het schenken van eten en drinken... Je kan trouwens ook niet poolen, bowlen of midgetgolfen in de gemiddelde kroegquote:Op donderdag 15 januari 2009 00:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...
Hoe verzin je die definitie die je hier even neerzet zomaar?
Misschien moet je je eens afvragen waarom elk niet rokers initiatief mislukte ipv het afdwingen met een verbod.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.
Iedereen wist waar hij aan toe was en het leidde niet tot rookvrije werkplekken.
Dus kwam er een algeheel rookverbod.
Als de arbeidsvoorwaarden van een bedrijf me niet aanstaan solliciteer ik wel bij een ander bedrijf. Ik hoef niet zo nodig bij de eerste de beste te werken. Ik heb me bij mijn huidige werkgever bij de sollicitatie al gevraagd naar de CAO. Staat het me niet aan dan bedank ik.quote:Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.
Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
Als er beide typen bestaat hoef je als anti roker echt niet te werken in een rook kroeg, je krijgt echt geen pistool tegen je hoofd. Gewoon niet solliciteren en er iis niets aan de hand.quote:Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als de arbeidsvoorwaarden van een bedrijf me niet aanstaan solliciteer ik wel bij een ander bedrijf. Ik hoef niet zo nodig bij de eerste de beste te werken. Ik heb me bij mijn huidige werkgever bij de sollicitatie al gevraagd naar de CAO. Staat het me niet aan dan bedank ik.
Het gaat erom dat mensen hier de mogelijkheid willen scheppen dat horecamedewerkers vrijwillig van een recht af kunnen zien.quote:Als er beide typen bestaat hoef je als anti roker echt niet te werken in een rook kroeg, je krijgt echt geen pistool tegen je hoofd. Gewoon niet solliciteren en er iis niets aan de hand.
Omdat kroegeigenaren daar het geld niet voor over hadden?quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens afvragen waarom elk niet rokers initiatief mislukte ipv het afdwingen met een verbod.
Dat een markt (rookvrije cafe's) mislukt is geen reden om het met geweld af te dwingen. Juist niet. Het is een gefaalde markt want er waren geen klanten.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:37 schreef Gia het volgende:
Nietrokers hadden geen keuze. Ja de keuze tussen uitgaan in de rook en thuis blijven.
Nu hebben rokers meer keuze.
Ik heb een eigen bedrijfje. Ik heb geen personeel, maar stel dat ik personeel heb en een kantoortje en mijn personeel is het er unaniem over eens dat ze willen roken op de werkplek. Dat bespreken ze dan met mij, maar ik mag het gewoon niet toelaten. Geen enkele niet- of anti-roker heeft daar last van.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:41 schreef MikeyMo het volgende:
Er wordt altijd wel gesmeten met het feit dat het recht op een rookvrije werkplek inmiddels eigenlijk een plicht van de werkgever is. Dit is eigenlijk niet zo raar aangezien het recht op een rookplek niet bestaat. Iedereen kan claimen dat ie wilt roken op zijn werkplek, maar dat recht bestaat simpelweg niet.
Wat dat betreft vraag ik me ook af in hoe verre die zgn eenmanszaken kunnen afdwingen dat ze mogen roken achter de bar
elk restaurant heeft over het algemeen wel minimaal een vegetarisch gerecht op de kaart staan. Een restaurant wil op die manier een zo breed mogelijke doelgroep bedienen, bij kroegen is het andersom: als je die rookvrij maakt krimp je in hun ogen de potentiele in ipv te expanderen. Want hiun doelgroep is in eerste instantie groter wanneer ze geen beperkingen aan hun klanten hoeven op te leggen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat een markt (rookvrije cafe's) mislukt is geen reden om het met geweld af te dwingen. Juist niet. Het is een gefaalde markt want er waren geen klanten.
Stel jij bent vegetarier. Ga je dan ook alle restaurants verbieden om vlees te serveren of kies je een restaurant uit waar ze lekker vegatarisch eten hebben?
omdat dat feitelijk de situatie van voor 1 januari 2004 is...quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb een eigen bedrijfje. Ik heb geen personeel, maar stel dat ik personeel heb en een kantoortje en mijn personeel is het er unaniem over eens dat ze willen roken op de werkplek. Dat bespreken ze dan met mij, maar ik mag het gewoon niet toelaten. Geen enkele niet- of anti-roker heeft daar last van.
Er is geen enkele geldige reden te bedenken waarom ik dat niet zou moeten toestaan behalve een wet die zegt dat dat niet mag.
Kijk naar jezelf. Ik hoop niet dat je representatief bent voor de rookvrijen, maar je komt nooit in de kroeg en geeft niks uit, alleen in dat veganistenclubhuis van je en je loopt overal over te zeiken en alles is te duur.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat kroegeigenaren daar het geld niet voor over hadden?
Nu kunnen ze wel terrasverwarming betalen voor de rokers, dat kon toen niet voor de nietrokers.
Lees je wel wat je schrijft? Een vegetarisch gerecht ja, 1. Lekkere keuze voor een vegetarier. En in geval van het rookverbod, mag je dan alleen vlees eten in een apart gedeelte of staat er helemaal geen vlees meer op de kaart. Denk je echt dat je als vegetarier lekker kan eten in een restaurant dat dan ook maar een vegetarisch gerecht op de kaart zet?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:51 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
elk restaurant heeft over het algemeen wel minimaal een vegetarisch gerecht op de kaart staan. Een restaurant wil op die manier een zo breed mogelijke doelgroep bedienen, bij kroegen is het andersom: als je die rookvrij maakt krimp je in hun ogen de potentiele in ipv te expanderen. Want hiun doelgroep is in eerste instantie groter wanneer ze geen beperkingen aan hun klanten hoeven op te leggen.
Dus een restaurant waar je vegetarisch wat kunt bestellen spreekt een grotere doelgroep aan dan een waar enkel vleesgerechten op het menu staan.
Een kroeg waar je mag roken spreekt een grotere doelgroep aan dan een waar je niet mag roken.
Als mijn buurman vlees eet, ik vis en die naast me doperwtjes heeft toch niemand last van elkaar?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:58 schreef Casos het volgende:
[..]
Lees je wel wat je schrijft? Een vegetarisch gerecht ja, 1. Lekkere keuze voor een vegetarier. En in geval van het rookverbod, mag je dan alleen vlees eten in een apart gedeelte of staat er helemaal geen vlees meer op de kaart. Denk je echt dat je als vegetarier lekker kan eten in een restaurant dat dan ook maar een vegetarisch gerecht op de kaart zet?
Stel, je bent vegetariër.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Stel jij bent vegetarier. Ga je dan ook alle restaurants verbieden om vlees te serveren of kies je een restaurant uit waar ze lekker vegatarisch eten hebben?
Als op de deur aangegeven staat dat het daar er zo aan toe gaat dan zie ik het probleem niet. Ik zou er niet gaan eten, maar als mensen dat leuk vinden en die tent kan daarvan bestaan dan zie ik niet waarom het eten van vlees verplicht gesteld zou moeten worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:07 schreef mgerben het volgende:
Stel, je bent vegetariër.
En als jij ergens salade gaat eten, haal je ook meteen het vlees van de borden van 20 mensen die om je heen zitten.
Van vis kan je weldegelijk last hebben als je vlees eet. Ik iig wel, vis vind ik nu niet bepaald lekker en kan soms van alleen de geur al walgen. Maar dat is nog geen reden om vis in restaurants waar ook vlees geserveerd wordt te gaan verbieden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:06 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Als mijn buurman vlees eet, ik vis en die naast me doperwtjes heeft toch niemand last van elkaar?
Totdat er een medewerker wordt aangenomen die niet rookt, óf (omdat jij heel slim die medewerker niet aanneemt) er een medewerker stopt met roken, en misschien zelfs luchtwegklachten krijgt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:46 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb een eigen bedrijfje. Ik heb geen personeel, maar stel dat ik personeel heb en een kantoortje en mijn personeel is het er unaniem over eens dat ze willen roken op de werkplek. Dat bespreken ze dan met mij, maar ik mag het gewoon niet toelaten. Geen enkele niet- of anti-roker heeft daar last van.
Ook niet zo gek gezien het fanatisme van de anti-roker.quote:
De wet is blijkbaar niet zo duidelijk want zou het zijn om personeel een rookvrije werkplek te gunnen dan zou er in de kachel (en al die andere horecazaken zonder personeel) gewoon gerookt mogen worden.quote:De wet is heel duidelijk: Niet meer wachten tot er iemand het lef heeft om te klagen, maar gewoon niet roken op de werkplek.
Klopt maar nogmaals waarom geldt dit verbod dan ook voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs en anderen zonder personeel?quote:Dat geldt al jaren op alle werkplekken.
Waarom kom ik dan alleen maar meer kroegen tegen waar je weer mag roken? Het rookverbod op de werkvloer is al een mislukking te noemen omdat er amper handhaving is, sinds 2004 bij genoeg klanten geweest die maling hebben aan deze wetgeving.quote:De horeca was een uitzondering. Waarschijnlijk dachten veel mensen dat het nooit zo ver zou komen, maar de uitzondering is nu opgeheven.
We kunnen wel honderd en een vergelijkingen gaan bedenken. Echter, feit blijft gewoon dat de nietrokers last hebben van dwangmatig egocentrisch gedrag.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:21 schreef KoosVogels het volgende:
We kunnen wel honderd en een vergelijkingen gaan bedenken. Echter, feit blijft gewoon dat de rokers last hebben van dwangmatig egocentrisch gedrag. Iedere keer wanner door ons (of door een beleidsbepaler) een nieuw voorstel wordt gedaan zoals versoepeling van het rookverbod voor kleine kroegen, dan schreeuwen de niet-rokers weer moord en brand. 'My way or the highway' roepen zij. Ergens is het wel treurig dat de ene niet-roker op Fok! nog intoleranter is dan de ander.
Eerlijk gezegd heb ik nog geen uitgewerkt voorstel gezien. In 33 rooktopics niet. Niet één.quote:Iedere keer wanner door ons (of door een beleidsbepaler) een nieuw voorstel wordt gedaan zoals versoepeling van het rookverbod voor kleine kroegen, dan schreeuwen de niet-rokers weer moord en brand.
zo werkbaar dat men in Belgie er vanaf staptquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:51 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is heel eenvoudig beste gerben. Een oppervlakte regel. Het lijkt mij duidelijk dat een kroeg met een oppervlakte van 75 m2 geen ruimte heeft voor een rookruimte. Sta dan toe dat daar mag worden gerookt.
Wanneer de kleine kroeg het roken weer wil toestaan is hij echter nog wel aan een andere regel gebonden. Zo is hij verplicht om een luchtreiniger te plaatsen waardoor zijn hele tent gevrijwaard blijft van rooklucht. Hij is echter niet verplicht om zo'n installatie te plaatsen, maar dan blijft zn tent wel rookvrij.
Lijkt mij een zeer werkbare oplossing.
De enige die daarover zou moeten gaan, de uitbater zelf eventueel beïnvloed door zijn klantenquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:46 schreef mgerben het volgende:
.
- Wie bepaalt welke kroegen rookvrij zijn en welke niet?
Uitzonderingen ontstaan vanzelf als daar behoefte aan is, dat zie je nu ook wel heel erg duidelijk gezien de stijging van het aantal kroegen wat roken weer toelaat.quote:- Als je uitzonderingen wilt maken, welke dan, en waarom die uitzondering?
Afschaffing van het verbod houdt nog zeker niet in dat er geen rookvrije horeca mogelijk zou zijn maar dat is blijkbaar zeer lastig te begrijpen voor de anti-rokers hier die hun eigen gebreken, niet voor zichzelf op kunnen komen, zeer onzeker zijn enz, projecteren op iedereen en er dus standaard vanuit gaan dat rookvrije horeca geen bestaansrecht heeft zonder dat dit afgedwongen wordt door de overheid want zonder die dwang durven jullie blijkbaar niet uit te gaan. Vanwaar toch die onzekerheid over vooral jezelf?quote:Let wel: Deze hele eerlijke directe vragen leiden elke keer weer tot 'er is geen behoefte aan rookvrije kroegen, rookvrije kroegen hebben geen bestaansrecht'.
Dat is geen 'versoepeling', dat is afschaffing.
Iedere versoepeling wordt direct een roep om afschaffing. Dat is dus geen inhoudelijke discussie over 'versoepeling'.
Dat ben je niet aangezien je de huidige situatie al niet als prettig ervaart terwijl toch echt het grootste gedeelte nog rookvrij is, in Groningen laat nu iets meer dan 10% van de kroegen roken weer toe dus hoe kan dat in godsnaam een probleem zijn voor de anti-roker? Keus genoeg lijkt me zo.quote:Dus als je het over versoepeling wilt hebben: Prima, doe maar een voorstel. Ik ben echt benieuwd naar de discussie en de mogelijkheden.
Ok, is dat een mogelijke oplossing. Het komt tegemoet aan de onmogelijkheid om in hele kleine kroegen een rookruimte te bouwen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:51 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is heel eenvoudig beste gerben. Een oppervlakte regel. Het lijkt mij duidelijk dat een kroeg met een oppervlakte van 75 m2 geen ruimte heeft voor een rookruimte. Sta dan toe dat daar mag worden gerookt.
Lijkt mij een zeer werkbare oplossing.
In ons land zijn gemeenten behoorlijk autonoom. Laat de overheid de algemene regels opstellen en laat de gemeente de gevallen in hun stad of dorp zelfstandig beoordelen. De wet is zelfs lokaal aan te passen middels apv's wat mij betreft.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:59 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, is dat een mogelijke oplossing. Het komt tegemoet aan de onmogelijkheid om in hele kleine kroegen een rookruimte te bouwen.
Waarom ligt de grens bij 75m2 wel en niet bij 76m2? Waarom geen 80?
In het buitenland zie je dat zo'n oppervlaktegrens leidt tot verbouwingen: Eén kroeg van 150m2 krijgt een muur en wordt twéé kroegen van 75m2.
Is dat eerlijk tegenover concurrenten? Hoe ga je daar mee om?
Meen je dat? Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk vindt dat niemand zou moeten roken en dat jij daarom het recht hebt dat iedereen zich aanpast aan jouw wensen qua luchtkwaliteit. Volgens mij ben jij alleen maar benieuwd naar een reden waarom het niet zou kunnen, zodat je een extra drogreden hebt in je strijd tegen het roken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:46 schreef mgerben het volgende:
Let wel: Deze hele eerlijke directe vragen leiden elke keer weer tot 'er is geen behoefte aan rookvrije kroegen, rookvrije kroegen hebben geen bestaansrecht'.
Dat is geen 'versoepeling', dat is afschaffing.
Iedere versoepeling wordt direct een roep om afschaffing. Dat is dus geen inhoudelijke discussie over 'versoepeling'.
Dus als je het over versoepeling wilt hebben: Prima, doe maar een voorstel. Ik ben echt benieuwd naar de discussie en de mogelijkheden.
da's leuk, per dorp andere regels... ook makkelijk controleerbaar voor de VWAquote:Op donderdag 15 januari 2009 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In ons land zijn gemeenten behoorlijk autonoom. Laat de overheid de algemene regels opstellen en laat de gemeente de gevallen in hun stad of dorp zelfstandig beoordelen. De wet is zelfs lokaal aan te passen middels apv's wat mij betreft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |